BLUE BAND i
rechter
Autobandieten
voor
De wilde autobusdiensten
30
Minister Deckers verdedigt
zijn beleid
VOORDEEL
hebben"
Zendervraagstuk
Kostelooze proef
met Kruschen Salts
BEZUINIGINGSNOODZAAK
van
HOOGE STRAFFEN TEGEN
HEN GEËISCHT
AUTOBUS EN TREIN
Uw Huishoudboekje
kan er slechts
1
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1934
TWEEDE KAMER
Een gemengd bedrijf
VfRSCH GEKARND
F
1
Spekprijzen
r
Ook twee helers staan
terecht
Burger-corvee ërs
4
cents
Vloot en leger zijn
paraat
Bonden zullen haar noodge
dwongen accepteeren
Zij plunderden expeditie-auto’s
op ryksweg Amsterdam
Amersfoort
zegt het
BLUE BAND-meisje
per
‘A pondspakje
Uitlooper van den slech
ten tijd
Straffen van 4 maanden tot
2 jaar
De omroeporganisaties achten de
voorgestelde oplossing
aannemelijk
DE KNOEIERIJEN TE ROOSEN
DAAL
Luchtverdediging
Naaf georganiseerde
„wilde” diensten?
Het touringcar-bedryf is in den
winter niet meer rendabel
te maken
Loonsverlaging bij de
N.Z.H.
Drie renjcg gedeclareerd
Het concessiestelsel
Georganiseerde, „wilde”
diensten?
Want hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel
het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud
boekje is Blue Band slechts een
Blue Band combineert kwaliteit met voordeel -
huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds
van een
bescheiden post.
tallooze Nederlandsche
ondervonden.
De bewindsman rekende af met
de kleineerende critiek op de
defensieve kracht onzer
weermacht
Verschil van zienswijze
Het voor oef eningsinstituut
De houding der S. D. A. P.
C"
s*
aanzien
”BBU4C.
i
lg
i
gaat
sen.
grijpen voor familiebezoek. Het grootste ge
in
4
t
zen, temeer daar ook een stoutmoedige acrobaat
zich onder het gezelschap bevond.
Aan de luchtmacht wordt de noodtge zorg
besteed, al kent de minister aan het luchtwapen
niet zoo n alles overheerschende beteekenls toe
als bijv, de heer Schaepman, gelijk hij trouwens
ook niet geheel de meening van denzelfdt-n af
gevaardigde kan deelen omtrent de noodzake
lijkheid van kleiner vlootmaterlaal in Indlë.
Dit laatste vraagstuk staat echter op het punt
commissoriaal te worden onderzocht.
Dat op het gebied der economische verdedl-
glngsvoorbereidlngen omvangrijker voorzienin
gen noodig zijn, geeft de minister den heer
Schaepman toe. Deze Is reeds op dit gebied
werkzaam en door samenwerking met Economi
sche Zaken zfjn al eenige maatregelen getrof
fen.
carondernemer weinig werk. Het gaat
voornamelijk om wat voetbalwedstrijden.
Na re- en dupliek werd de uitspraak bepaald
op 13 December.
werden gedeclareerd. Zooals getuige verklaarde,
was ten kantore der Nederl. Heide Maatschappij
afgesproken dat men zou declareeren .kosten
bemiddeling aankoop gronden” en niet .kosten
M.” HIJ ontkende hierbij de bedoeling gehad
te hebben om de handelingen' van verdachte
aan contröle te onttrekken.
ringcar maar honderd rijdagen in bedrijf Is.
maakt dit dus alleen aan deze kosten 14 per
dagt
De wilde dienst, aldus de heer Brugman, Is
een uitlooper van den slechten tijd. Het winter
seizoen biedt uit den aard der zaak den touring -
DEN HAAO, 29 November 1934.
Het is teekenend. aldus de minister, dat bij
voorbeeld van de 15 Katholieke Internaten,
welke voor de stichting van een klasse van het
instituut op de eerste plaats in aanmerking
zouden konten. er slechts twee zulk"' een klasse
hebben Ingericht.
In den afgeloopen zomer werden op den Rfjks-
straatweg AdamAmersfoort een groot aan
tal pakjesdlefstallen gepleegd, ten nadeele van
expediteurs, die met hun vrachtauto's volbeladen
met pakken en pakjes hun weg van Amsterdam
langs den Rljksstraatweg namen.
Een zestal nog Jeugdlgeo personen tusschen 20
en 30 jaar, was met elkaar in contact gekomen.
Zij waren werkloos en zwierven veelal in de late
avonduren en in het nachtelijk duister langs de
straten. Langzamerhand rijpte het plan om ware
plundertochen langs de groote wegen te maken
en als terrein van hun diefstallen werden de
expeditie-auto’s gekozen. Een van het zestal be
schikte over een auto, en deze wagen zou op de
nachtelijke strooptochten goede diensten bewjj-
zijn geweest.
In afwachting van de uitspraak van den
Hoogen Baad overwegen de bonafide on
dernemers dan ook om gecombineerd, op
groeten voet, de wilde diensten in het le
ven te roepen.
Het laatste woord in de wilde autobussen-
dienst-affalre zal nog wel niet gesproken zijn.
En als de heer Westerman zich pijnlijk ge
troffen meende te moeten gevoelen, toen een
Engelschman hem te Kopenhagen een spot
woord toevoegde over de „Hertog Hendrik”, dan
had, aldus de minister, diens slagvaardigheid
den onhoffelfjken buitenlander er onmiddellijk
op moeten wijzen, dat de „Hertog Hendrik
slechts een oefenschip is en dat deze bodem ge
ëscorteerd werd door 'n zeer modernen torpedo
jager en door twee up-to-date onderzee booten,
waarvan de K XVIII met zfjn 35 koppen thans
weer bezig to aan een nog nooit door eenig
Donderdagmiddag werd voor de Bredasche
rechtbank .met de behandeling der zaak voort
gegaan tegen den 43-jarigen ex-chef commies
ter gemeente-secretarle J. P. M. uit Roosen
daal, die zich wegens valschheid in geschrifte
te verantwoorden had, omdat hij in declaraties
van kosten wegens aankoop van gronden ten
behoeve voor de werkverschaffing eenige reis
jes naar Antwerpen en Marlënburg had ver
meld en uitbetaald gekregen.
bultenlandsch oorlogsschip geëvenaarde presta
tie van een reis van 23.000 mijlen.
Vloot en leger zijn volgens minister Mee
kers beide paraat. Hun weerkracht is groo-
ter dan in 1914. En wat er sedert zijn eigen
optreden aan Defensie allemaal reeds ver
beterd is. Inventariseerde de minister door
«en zeer lange ijjst voor te lezen, welke in
haar eentonigheid indruk maakte. Voort
durend wordt er aan de uitrusting gewerkt.
Dit beteekent niet, dat Nederland aan den
bewapeningswedloop wenscht mee te doen,
het drukt slechte uit, dat de leiding bij De
fensie de weermacht op peil wil houden en
niet achter kan blijven b|j de technische
ontwikkeling.
Dat er niet altijd even zuinig met geld werd
omgesprongen bleek os. uit een reisje naar Den
Haag, dat op één dag gemaakt was en waar
voor in totaal /42 werd gedeclareerd.
- -I ”"ff
Het gelukte den belden recheurcheurs Loh-n
man en de Wellle dezen suikerdiefstel op te
lossen, de goederen werden in de woning van 'n
heler opgespoord. Men had reeds vermoeden
tegen de anderen en het sptror werd gevolgd.
Huiszoekingen en verhooren volgden.
In samenwerking met de Muidensche politie
werd de kluwen verder afgewikkeld. De heler
viel tenslotte door de mand na een verhoor van
vele uren.
Thans stonden zes personen terecht, verdacht
van diefstal en twee wegens heling. De dieven
legden een volledige bekentenis af. Met een ze
keren beroepstrots had een hunner geconsta
teerd: „Het gaat mooi hè. het lijkt wel Amerika.”
Nadat de pakjesdieven afzonderlijk hadnen
terechtgestaan en door politiemannen, expedi
teurs en chauffeurs formeele verklaringen wa
ren afgelegd, stonden vier van de zes verdach
ten samen terecht wegens de suikerdiefstallen.
De volledige bekentenissen verspoedigden het
onderzoek ter zitting, zoodat het O. M. van
verschillende getuigen afstand kon doen.
De Officier van Justitie mr. van Dullemen
bracht in zijn requisitoir een woord van hulde
aan de rechercheurs Lohman en de Wetllé,
die met zooveel energie en scherpzinnigheid *t
onderzoek tot een goed einde hebben gebracht.
Toen de zaak aan de orde kwam, was de ex-
wethouder uit Roosendaal present die desge
vraagd verklaarde dat met zijn goedvinden de
door hem en verdachte M. gemaakte kosten
genovqr
beurten!
manier,
tot zijn
kers al weer a/d<
de politieke r/eschriften van de sociaal-democra
tische Arbeiderspers terecht door hem worden
beschouwd als ontoelaatbaar voor de militairen
van land- en zeemacht en dat er tusschen het
Gamba, en de 8.D.A.P. een voortdurend contact
bestonÈ. hetwelk voor de opvattingen nopens
de krijgstucht in" dezen Marinebond verderfelijk
was.
Wij moeten ons vanwege het late uur en de
vnor de deur staande avondvergadering beper
ken tot eenige grepen uit 's ministers rede.
Getuige R. vertelde twee of driemaal met
verdachte mee geweest te zijn om werken te
bezichtigen, waarna men naar Marlënburg reed,
hetgeen gebeurde ulK nieuwsgierigheid.
De door de getuigen afgelegde verklaringen
nagaande, achtte de officier van justitie de aan
verdachte ten laste gelegde feiten, welke spr.
zeer ernstig noemde en welke werden gepleegd
door een ambtenaar in functie, bewezen. We
gens valschheid in geschrifte, meermalen ge
pleegd luidde de elsch 8 maanden gevangenis
straf.
Het werd een ware roof- en plundertocht,
allerlei soort goederen, van bontmantels tot
pakken sigaretten werden buitgemaakt, van
welke diefstallen de expediteurs de dupe wer
den. Vele malen maakte de roover zfjn verme
tele sprongen, vele malen wierp hij zijn buit
naar zjjn kameraad. Pakken bestelgoed zouden
nooit hun bestemming bereiken. Onder al deze
vermetele diefstallen was ook een sulkerdief-
stal. In den nacht van 31 Augustus op 1 Sep
tember lieten de dieven ditmaal waren het
er slechts vier den auto stoppen voor een
vrachtschip gelegen aan den Singel. Tien balen
suiker werden weggehaald.
Evenals het vooroefenlngslnstltuut zou de
minister ook de burgercorveeërs zonder wets
wijziging kunnen afschaffen. Doch deze laatste
maatregel kan niet worden toegepast, tnd.en
niet daarvoor compensaties in de plaats worden
gesteld in den vorm van vergrootlng van het
jaarlfjksche contingent en verlenging van den
eersten oefeningstljd. Daarvoor heeft de mi
nister de Kamer noodig en derhalve kon, zoo
zeide hij, over deze aangelegenheid beter van
gedachten worden gewisseld bij de betreffende
wetsontwerpen. Overigens zullen slechts 700
van de 1800 burger-corveeërs worden ontslagen.
Er zal komen een Gemengd Zenderbe-
drijf. waarin Staat en omroepvereenigingen
participeeren, doch waarin aan den Staat
overwegende zeggenschap zal worden toe
gekend.
Dit Gemengd Bedrijf, dat in den vorm
van een N.V. tot stand zal komen, zal met
uitsluiting van ieder ander belast zfjn met
den aanleg en de exploitatie van de Zender-
inrichtingen voor den Nederlandschen radio-
omroep. In deze vennootschap sullen de
Staat en de algemeene omroeporganisaties
de eenige aandeelhouders rijn
Het bestuur van het Zenderbedrijf aal
berusten bjj een Raad van Beheer, waarin
naast vertegenwoordigers der algemeene
omroeporganisaties, vertegenwoordigers van
den Staat (P.T.T. en Radioraad) zullen zit
ting hebben.
Donderdagavond hebben de besturen van de
drie erkende trampersoneelsorganlsatles geza
menlijk vergaderd over de loonsverlaging bij de
N.ZH. Besloten werd de 10 pet. loonsverlaging
met den 5 pet. toeslag per 1 Januari noodge
dwongen te accepteeren. Ook werd besloten de
ontwikkeling van den flnancieelen toestand van
de N.Z.H. af te wachten en dan eventueel op de
as. personeelsconferentie met de directie der
N.Z.H. in Maart as., te trachten den toeslag
van 5 pct. (die thans slechts 13 weken geldt)
gecontinueerd te krijgen.
Ook bjj het ontslag van tien personen, noodig
geworden door de reorganisatie van de afd.
werken en gebouwen heeft men zich noodge
dwongen neergelegd.
De ondernemers van de wilde diensten achten
het concessiestelsel onrechtvaardig, onbillijk en
bekrompen.
Ten eerste is 1 een bevoorrechting van een
bepaalde groep ondernemers, omdat bij nieuwe
concessie-aanvragen die ondernemer voorrang
heeft, die reeds eerder een concessie beeft ver
kregen. Dit geschiedt omdat deze ondernemers
reeds bewezen, dat zij de bepalingen en ver
plichtingen nakomen.
Onbillijk en bekrompen achten zij het, dat
verhinderd wordt naast de bestaande snelle
spoorwegverblndlrig tusschen bepaalde plaatsen
een busdienst in te leggen.
Nu zoo overduidelijk blijkt, dat een deel van
bet publiek gaarne gebruik maakt van een
goedkoopere. langzamere gelegenheid, moet in
het belang van dat publiek daar gelegenheid
voor gegeven worden.
sloegen, met «tariefsverlaging, uitbreiding
vergemakkelijking van gezelschapsbiljetten.
De Nederlandsche Veehouderjjcentrale maak}
bekend, dat de prijzen voor het door haar in
te nemen versche spek, over het tijdvak van 3
December tun. 15 December ongewijzigd blijven.
Buitengewoon goed is de minister op dreef
geweest toen hij zich richtte tegen de kléinee-
rende critiek op de defensieve kracht onzer
weermacht van mr. Westerman en de militairen
van Nationaal Herstel, die dezen afgevaardigde
souffleerden. Als deze vroegere voorlichters van
den minister van Defensie, die thans zoo cri-
tlceeren, in den vorigen staat huns levens hun
functie hadden neergelegd, omdat zij de ver
antwoording niet langer meenden te kunnen
dragen, dan, zoo zei de minister, zou ik respect
voor hen kunnen hebben, maar niemand heeft
die daad- gesteld en ontslag gevraagd te. wijl
zij er thans behagen in schijnen te scheppen
aan de waarde te tornen van een weermacht,
die er sedert dien eer beter dan slechter op ge
worden is.
voorstelde om zelf bij den Minister stappen te
doen om het kwaad van de wilde diensten in
de kiem te smoren. Hiertoe is men niet geko
men. omdat men het voorstel te verstrekkend
achtte om de eigen leden in hun bedrijf wet
telijk te binden.
Voor twee jaar terug werd er in de afdeellng
Amsterdam, waarvan de heer Brugman even
eens voorzitter is, op aangedrongen om gecom
bineerd een Mij. op te richten, die wilde dier»-
sten Instelde naar alle mogelijke plaatsen tegen
uiterst lage tarieven, waardoor het voor een
ander onmogelijk zou worden om de diensten
rendabel te maken. De heer Brugman heeft dit
plan tegen gehouden, omdat hij van meening
was, dat een bonafide onderhemer zich niet op
dit glibberige pad mag begeven.
Er is half December '33 in Amsterdam een
gecombineerde vergadering gehouden, omdat de
touringcar-ondememers zelf schade ondervon
den van de wilde diensten.
Als een touringcar-ondernemer b.v. voor een
trip naar Rotterdam ƒ2.vraagt kan een
dienst-ondernemer het gemakkelijk veel voor-
deellger doen, omdat deze op een dag wel drie
diensten heen en terug kan rijden met den zelf
den wagen!
Op de gecombineerde vergadering werd dan
ook besloten dat de dienst-ondememers 't tou-
ringcarbedrüf niet meer zouden beconcurrce-
ren, door behoorlijke tarieven te rekenen en
materiaal niet voor andere doeleinden te verhu
ren. Tot opheffing der diensten was men niet
te brengen.
De belachelijk lage prijs van den laatsten
tijd, waardoor de aandacht op de diensten zoo
algemeen gevestigd werd, was alleen een gevolg
van plaatselijke concurrentie en duurde slechts
korten tijd.
Geen enkele Amsterdamsche touringcar-on
dernemer heeft hlei uvu aan meegedaan. Dege
nen, die er nu aan meedoen, zijn nieuw opge
richte bedrijven van het laatste jaar.
Er is in dezen strijd volgens den heer Brug
man een groote overeenstemming met den taxl-
strjjd in de hoofdstad, waar de snorders zich
vereenigden in de A.T.O. en die na een feilen
strijd vergunning en standplaats kregen.
Ook de „wilde" ondernemers zijn thans herig
zich te organiseeren en de touringcar-onderne-
mers, die een voorbeeld zien in den taxl-strljd
vragen zich thans af, of zij niet altijd te netjes
Op belangrijke besluiten van dit beheersor
gaan zal van overheidswege, hetzij in den vorm
van een goedkeuringsrecht van den Minister,
hetzij in den vorm van een vernietigingsrecht
door de Kroon, toezicht worden uitgeoefend.
Gedurende den tijd, welke gemoeid zal zijn
met den aanleg van de definitieve zendappara
tuur, zal. voor zoover het de uitzendingen over
de lange golf betreft, gebruik gemaakt worden
van den Rijkszender te Kootwijk, welke voor dit
doel aanzienlijk versterkt zal worden; de zender
te Huizen zal gesloten worden.
Voor zooveel betreft de uitzendingen over de
korte golf, onderzoekt de Zendercommlssie
momenteel nog de verschillende mogelijkheden
om ook ten aanzien van deze uitzendingen den
overgangstoestand te overbruggen.
De feiten zijn bewezen, de moeilijkheid is
in dit geval de strafmaat. Verd. 8. v. D. staat
niet gunstig bekend, hij is onverschillig en
eigenwijs. Wegens diefstal in vereeniging, drie
maal gepleegd, requireerde het O. M. ander
half jaar gevangenisstraf. Verd. L. heeft door-
loopend zijn auto ter beschikking gesteld en hij
heeft zelf gechauffeerd. Hij was „De groote
Plet!” Spreker requireerde twee jaar gevange
nisstraf tegen hem.
Over verd. H. W. O. is een goed rapport uit
gebracht, maar de politie denkt anders over
hem. Elsch: Anderhalf jaar gevangenisstraf
Tegen J. O. R., die minder dikwijls heeft mee
gedaan en die nog een blanco strafregister had,
requireerde het O. M. één jaar, waarvan zes
maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van
drie Jaar.
Tegen D. V. eischte de Officier zes maanden.
Verd. beeft slechts éénmaal meegedaan. „Men
vond mij te bang" heeft hij verklaard.
Tegen K„ die pas voor diefstal van een mo
torfiets is veroordeeld en die nog het een en
ander te goed heeft, requireerde het O. M. zes
maanden gevangenisstraf. Tegen de vier ver
dachten L„ O., K. en O. eischte spr. boven
dien vier maanden wegens de suikerdiefstallen.
De verdedigers mr. Mej. Foreman, mr. Fran
kenhuis, mr. Stemhelm en mr. Speyer pleit
ten clementie.
Vervolgens stond de werkman P. W. v. d. L.
terecht, verdacht van heling, twee maal ge
pleegd.
De gestolen pakjes en balen suiker werden
verborgen in het tuinhuisje van verd. achter
zijn woning in de Van der Hoopstraat.
Verd. ontkende; geen oogenblik had hij ver
moed, dat de goederen van diefstal afkomstig
waren.
Wegens heling, tweemaal gepleegd, requt-
reerde bet O. M. een gevangenisstraf van 1 jaar.
Verd. staat goed bekend en is door anderen
op het slechte pad gebracht. Dit en verd.’s
blanco strafregister nam spr. bij de strafmaat
in aanmerking.
De verdediger, mr. van Zeggelen, pleitte vrij
spraak, subs, clementie.
Tenslotte stond nog een koopman terecht,
zekere v. D everyens verdacht van heling Hij
had-een belangrijk deel van den bult gekoent.
De man, dia aanvankelijk had ontkend, legde
thans een volledige bekentenis af.
In verband met deze bevestiging eischte de
Officier van Justitie, mr. Dullemen. in plaats
van twee jaar, zooals hij van plan was geweest,
een gevangenisstraf van anderhalf jaar.
De verdediger, jpr. T. Eskens, pleitte clementie
De vonnissen in deae zaken zullen worden
gewezen op 13 December as.
Donderdagmiddag vond in het gebouw van
het Hoofdbestuur der Posterijen, Telegrafie en
Telefonie onder voorzitterschap van mr. J. A.
de Wilde, Minister van Blnnenlandsche Zaken,
een bijeenkomst plaats van de vier groote om
roepvereenigingen in het bijzijn an den di
recteur-generaal der P.T.T. en de commissie
voor het zender vraagstuk. Het doel van deze
samenkomst was te onderzoeken of de voorstel
len vervat in het rapport van de Zendereom-
mlssie, hetwelk eenigen tijd geleden aan den
Minister van Blnnenlandsche Zaken werd aan
geboden, de instemming van de besturen der
vier groote omroepvereenigingen hebben.
De vertegenwoordigers dezer omroepvereeni
gingen hadden in de commissie voor het zen
dervraagstuk door onderteekenlng van het ver
slag reeds blijk gegeven zich met de voorstellen
te kunnen vereenigen. Uit de gevoerde bespre
kingen is, zooals trouwens verwacht mocht wor
den, komen vast te staan, dat ook de omroep
organisaties de voorgestelde oplossing van bot
zendervraagstuk aannemelijk achten.
De hoofdlijnen van het verslag, ten
waarvan onder de belanghebbenden volledige
eenstemmigheid werd bereikt, zijn in het kort:
In een buitengewoon lange red<* heeft dan
eindelijk vandaag minister DECKJER8 zijn be
groeting kunnen verdedigen. De omstandigheid,
dat nog zeven sprekers daaraan vooraf ijtngen
het waren de Christelijk-Hlstorlschen Jhr.
DE GEER en KRIJGER, de Katholieke afge
vaardigde Mr. GOSELING, de Antl-rev. VAN
DIJK. de liberaal LOL W iüS, de vrijz.-demo
craat JOEKES en de communist WIJNKOOP
is den minister niet gunstig geweest. Hij
kwam pas laat in den middag aan het woord
en stond voor een vermoeide Kamer. Boven
dien was de minister gehandicapt door het feit,
dat de door 25 Kamerleden behandelde stof uit
eenviel in tientallen onderdeelen, welke onver
mijdelijk iedere rede, waarin het antwoord
daarop moet worden samengevat, zeer brokkelig
en betrekkelijk weinig boeiend moeten maken
Aanhoudend had minister Deckers zich tot
weer andere groepjes te richten en toen ten
slotte de groote vraagstukken aan de beurt
kwamen, was het reeds zoo laat, dat bet groot
ste deel der leden vertrokken was en zag de
minister, die zelf 90k vermoeid was geraakt,
zich genoopt daarover zeer groote beknoptheid
te betrachten.
fractie, in tegenstelling met den heer
man, geen bezwaar hebben tegen de'
flng van het vooroefenlngslnstltuut. 1
zelfde thema nog even aangeroerd. Ooi
mag niet te begrijpen, waarom er f
praktische overeenstemming zijn kart tusschen
de fractie van Mr. Joekës en die fpfetles wel
ke zoowel van ondermljnendjjcXirifisrne als van
.overspannen natiotj^Jr<rneYafkeerig zijn.
Ru dé fë pfTëkrff die morgen gehouden wor
den. zal dit onderdeel van het debat belang
rijk Interessanter kunnen worden, al behoeven,
naar onzen Indruk, geen bekeerlngen verwacht
te worden.
Mr. JOek.eS heeft vandaag nog eens her
haald. dX zjjn fractie tegen de begroeting
stemmen zal. al zal zij overigens het Kabinet
als zoodanig steunen en vertrouwen.
Bij eiken flacon Kruschen Salts i f 1.60 wordt
nu voor een bepaalden tjjd een gratis proef-
flacon verpakt. Maak nu van dit mooie aanboo
gebruik om eens zelf de werking van Kruschen
Salts te ondervinden. Kruschen Salts zuivert Uw
bloed. Voor rheumatiek. jicht en ischias bestaat
er geen beter, eenvoudiger en doeltreffender
middel.
In het buitenland is door opkoopers met
Kruschen Salts geknoeid. Men koope daarom in
geen geval Kruschen Balts in bultenlandsche
verpakking, doch uitsluitend in ongeschonden
Hollandsche verpakking met den naam van N.V.
Rowntree Handels Maatschappij op verpakking
en etiket van den flacon gedrukt.
Den Vrijzlnnig-democraten heeft de minis
ter voorgehouden, dat er tusschen hen en de
regeerlnV toch eigenlijk van principieel verschil
geen sprake meer is en dat het nog slechts gaat
om een verschil van zienswijze omtrent den
omvang, dien onze weermacht zal moeten heb
ben.
Ook Mr. GOSELING. die nog een beknopte
rede gehouden heeft, voornamelijk om te moti-
veeren waarom hij en anderen in de Ketholieke
Schaep-
Lafschaf-
leeft ctit-
t hi) ver
liet meer
al neel spoedig, dat deze wijze vi
bij het publiek Jn ging”. Er bleek
te zijn, dat de diensten rendabel bleken en toen
de aftrek van het publiek steeds grooter werd,
breidde men de zaak uit tot grootere trajecten
Zjjn het alleen ongeorganiseerde ondeme-.
mers. die zich met de wilde diensten bezig hou
den? vroegen wij den heer Brugman.
Er zijn inderdaad ook enkele georganiseerde
bedrijven bij betrokken.
U moet wel goed in het oog houden het ver
schil tusschen den touringcar-ondernemer en
het autobusbedrijf.
Het is met het touringcarbedrijf gegaan als
met zoovele andere bedrijven. Het ging goed,
tot er een teveel van kwam.
Het werd voor het touringcarbedrijf nog
erger, toen de spoorwegen zich meer en meer
op dit terrein gingen begeven door gezelschaps
biljetten te verstrekken met aansluitende auto
ritten van de A.T.O.
De busondernemers hadden hun eigen gecon-
cesslonneerde diensten, maar voor den touring-
carondernemer was het bedrijf in den winter
niet meer rendabel te maken.
De lasten voor het touringcarbedrijf zijn zeer
hoog. Voor een dertig-persoonswagen wordt
Por jaar 1400 betaald aan benzlnebelastlng
wegen- en personeele belasting! Waar een tou-
De z.g. „wilde” autobusdiensten kunnen zich
in de algeheele publieke belangstelling verheu
gen. Niet het minst, doordat de overheid het
noodig heeft geoordeeld in te grijpen en ver
schillende wagens in beslag heeft genomen.
Met belangstelling wacht men af, hoe
hoogste instantie hieromtrent beslist zal wor
den.
De wilde diensten hebben vooral den laatsten
tijd de aandacht op zich gevestigd door de ge
weldig lage prijzen Dat pakt het publiek on-
middellijk.
Wij meenden goed te doen over deze aange
legenheid het oordeel eens te vragen van
iemand, die in het tourlngcar-wezen is inge
werkt en wendden ons tot den heer N. J. M
Brugman te Amsterdam, voorzitter vanden
Nederl. Bond van Touringcar-onoernemers en
eveneens voorzitter van Cebuto, het bureau, dat
voor de georganiseerde touringcar-ondememers
reizen organiseert. Wat de heer Plesman Is voor
de K. L. M. is de heer Brugman voor het
touringcarwezen
W|j vonden hem aanstonds bereid om onze
nieuwsgierigheid te bevredigen. Nauwelijks had
den wij onze eerste vraag: .Hoe is men tot
de wilde diensten gekomen”, gesteld of de heer
Brugman stak met geestdrift van wal, over een
onderwerp, dat hem dierbaar is. en onmld-
dellijk bleek ons. dat het pad van den touring
car-ondernemer niet alleen over rozen gaat.
Dat de goedkoopere en langduriger autobusrit
groote schade aan het spoorwegvervoer toe
bracht geloofde de heer Brugman niet.
Het meerendeel toch van de reizigers, die
r van de zgn. wilde diensten gebruik maken, zijn
Rotterdamsche tram in gemeentebeheer over- menschen die deze goedkoope gelegenheid aa^-
r„a'grijpen voor familiebezoek. Het grootste ge
deelte van dit reizend publiek zou zonder den
wilden dienst thuis blijven en toch niet met den
trein gaan.
Om de desbetreffende wetsbepalingen te ont
duiken heet het, dat men alleen rijdt met groe
pen, zoodat er dan feitelijk van geen dienst
sprake is. Ook werden zgn. relsvereenlgingen
opgericht, waarvan men voor een zeer gering
bedrag lid kan worden en waardoor men dan
het voorrecht geniet om voordeelig per tou
ringcar te „reizen”.
De wetsbepalingen zijn van ouden datum,
waarbij-, «p. het geheel niet gerekend is op de
enorme vlucht, welke het tourlngcar-wezen
heeft genomen, waardoor de omstandigheden
zoo geheel veranderd zijn.
Een nieuwe wet ligt gereed en deze dreigt
het geheele tourlngcar-wezen onmogelijk te
maken, wat volgens onzen zegsman een gevolg
is van het optreden van de „wilde”-onderne-
mers.
Treedt de bond niét tegen deze ondernemers
op?
Ook de bonafide-ondernemers zjjn van mee
ning, dat het concessiestelsel te eng wordt toe
gepast. De bond adviseerde de leden om In
geen geval aan de wilde diensten mee te doen.
De meesten gingen er dan ook niet toe over,
een enkele weL Het resultaat was bevredigend
en dit had tengevolge, dat een massa nieuwe
onderneminkjes te voorschijn kwam omdat
voor het laten loopen van deze diensten geen
kennis van het veel Ingewikkelder touringbe-
drijf wordt geëischt.
Op 8 December 1933 werd een algemeene ver
gadering gehouden, waarop het hoofdbestuur
Een belangrijk moment daarin vormde
zijn verdediging van de voorgenomen af
schaffing van het vooroefenlngslnstltuut.
De minister is van dit instituut altijd een
warm voorstander geweest en had zich dus
te richten tegen diegenen in de Kamer,
die altijd aan zjjn zijde stonden in deze
aangelegenheid. De bezuiniging noodzaakte
hem hier den knoop door te hakken. Hij
moet nu eenmaal iedere bezuiniging aan
vaarden. die de weerkracht van het leger
niet schaadt. Daar komt bij. dat de moreele
bezwaren, verbonden aan het kazerneleven
door allerlei oorzaken veel van hun kracht
hebben verloren. En ook is het een feit, dat
het vooroefeningsinstituut zich nooit die
waardeerlng van de zijde der belangheb
benden heeft mogen verwerven, als men
verwachten mocht.
*s Nachts achtervolgde men met den
auto de expeditieanto’s. De bumper van
den auto werd tegen de achterzijde van
den vrachtauto gereden en een van de
roovers sprong dan vanaf de bumper op
de achterzijde van den expeditieauto.
Soms werd de achterdeur opengevonden,
soms werd de afsluiting verbroken. De
man klom dan naar binnen en wierp de
pakjes en pakken naar buiten, welke
dan werden opgevangen door zijn kame
raad die op de motorkap van den auto
zat. Deze acrobatische toeren werden ver
richt, terwijl de auto’s een vaart hadden
van 60 i 65 K.M.
De vraag van nationale ontwapening en de
houding der S.D.A.P. daartegenover kreeg li
biet de behandeling, welke haar, om haar gj
te. belangrijkheid toekwam.
El^ook het standpunt door den nj»«tfs*er te-
de S.D./j.P ingenomej^^dert de ge-
jsen in Indië, werd<afgedaan op een
rap dat dit ondeprerp niet genoegzaam
recht-^warm^ar toonde minister Dee
re met voorbeelden aan. dat
dan
con
gressen en eventueele bijzondere gebeurtenis-
sen.
Toen de spoorwegen een andere richting in-
en
door voor voetbalwedstrijden e. a7 extra treinen
te laten loopen. liep het winterwerk nog meer
terug en met de lage tarieven bleek het ónmo
gelijk voor den touringcar -ondernemer om nog
rendabel te rijden.
Dit is, volgens onzen zegsman, de oorzaak
van de totstandkoming der wilde diensten, al
wil men dat niet algemeen aanvaarden.
Velen verdedigen nJ. de stelling, dat de wilde
diensten ontstaan zijn als een gevolg van een
ouden strijd tusschen de Rotterdamsche ge
meente en de tourlngcar-ondernemers uit deze
stad, die destijds in Rotterdam concessies had
den tot het onderhouden van stadsdiensten
Concessies, die Ingetrokken werden, toen de
ging. Daardoor ontstond een felle concurrentie
strijd en zeker heeft ook dit een belangrijken
stoot gegeven tot de Instelling van de z.g. wilde
autobusdiensten.
De wilde diensten ontstonden dus in Rotter
dam voor locaal verkeer met als eerste doel
een scherpe concurrentie te voeren.
Mln of meer tegen de verwachting in bleek
'an vervoer er
zöoveel vraag