BLUE BAND i rechter Autobandieten voor De wilde autobusdiensten 30 Minister Deckers verdedigt zijn beleid VOORDEEL hebben" Zendervraagstuk Kostelooze proef met Kruschen Salts BEZUINIGINGSNOODZAAK van HOOGE STRAFFEN TEGEN HEN GEËISCHT AUTOBUS EN TREIN Uw Huishoudboekje kan er slechts 1 VRIJDAG 30 NOVEMBER 1934 TWEEDE KAMER Een gemengd bedrijf VfRSCH GEKARND F 1 Spekprijzen r Ook twee helers staan terecht Burger-corvee ërs 4 cents Vloot en leger zijn paraat Bonden zullen haar noodge dwongen accepteeren Zij plunderden expeditie-auto’s op ryksweg Amsterdam Amersfoort zegt het BLUE BAND-meisje per ‘A pondspakje Uitlooper van den slech ten tijd Straffen van 4 maanden tot 2 jaar De omroeporganisaties achten de voorgestelde oplossing aannemelijk DE KNOEIERIJEN TE ROOSEN DAAL Luchtverdediging Naaf georganiseerde „wilde” diensten? Het touringcar-bedryf is in den winter niet meer rendabel te maken Loonsverlaging bij de N.Z.H. Drie renjcg gedeclareerd Het concessiestelsel Georganiseerde, „wilde” diensten? Want hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud boekje is Blue Band slechts een Blue Band combineert kwaliteit met voordeel - huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds van een bescheiden post. tallooze Nederlandsche ondervonden. De bewindsman rekende af met de kleineerende critiek op de defensieve kracht onzer weermacht Verschil van zienswijze Het voor oef eningsinstituut De houding der S. D. A. P. C" s* aanzien ”BBU4C. i lg i gaat sen. grijpen voor familiebezoek. Het grootste ge in 4 t zen, temeer daar ook een stoutmoedige acrobaat zich onder het gezelschap bevond. Aan de luchtmacht wordt de noodtge zorg besteed, al kent de minister aan het luchtwapen niet zoo n alles overheerschende beteekenls toe als bijv, de heer Schaepman, gelijk hij trouwens ook niet geheel de meening van denzelfdt-n af gevaardigde kan deelen omtrent de noodzake lijkheid van kleiner vlootmaterlaal in Indlë. Dit laatste vraagstuk staat echter op het punt commissoriaal te worden onderzocht. Dat op het gebied der economische verdedl- glngsvoorbereidlngen omvangrijker voorzienin gen noodig zijn, geeft de minister den heer Schaepman toe. Deze Is reeds op dit gebied werkzaam en door samenwerking met Economi sche Zaken zfjn al eenige maatregelen getrof fen. carondernemer weinig werk. Het gaat voornamelijk om wat voetbalwedstrijden. Na re- en dupliek werd de uitspraak bepaald op 13 December. werden gedeclareerd. Zooals getuige verklaarde, was ten kantore der Nederl. Heide Maatschappij afgesproken dat men zou declareeren .kosten bemiddeling aankoop gronden” en niet .kosten M.” HIJ ontkende hierbij de bedoeling gehad te hebben om de handelingen' van verdachte aan contröle te onttrekken. ringcar maar honderd rijdagen in bedrijf Is. maakt dit dus alleen aan deze kosten 14 per dagt De wilde dienst, aldus de heer Brugman, Is een uitlooper van den slechten tijd. Het winter seizoen biedt uit den aard der zaak den touring - DEN HAAO, 29 November 1934. Het is teekenend. aldus de minister, dat bij voorbeeld van de 15 Katholieke Internaten, welke voor de stichting van een klasse van het instituut op de eerste plaats in aanmerking zouden konten. er slechts twee zulk"' een klasse hebben Ingericht. In den afgeloopen zomer werden op den Rfjks- straatweg AdamAmersfoort een groot aan tal pakjesdlefstallen gepleegd, ten nadeele van expediteurs, die met hun vrachtauto's volbeladen met pakken en pakjes hun weg van Amsterdam langs den Rljksstraatweg namen. Een zestal nog Jeugdlgeo personen tusschen 20 en 30 jaar, was met elkaar in contact gekomen. Zij waren werkloos en zwierven veelal in de late avonduren en in het nachtelijk duister langs de straten. Langzamerhand rijpte het plan om ware plundertochen langs de groote wegen te maken en als terrein van hun diefstallen werden de expeditie-auto’s gekozen. Een van het zestal be schikte over een auto, en deze wagen zou op de nachtelijke strooptochten goede diensten bewjj- zijn geweest. In afwachting van de uitspraak van den Hoogen Baad overwegen de bonafide on dernemers dan ook om gecombineerd, op groeten voet, de wilde diensten in het le ven te roepen. Het laatste woord in de wilde autobussen- dienst-affalre zal nog wel niet gesproken zijn. En als de heer Westerman zich pijnlijk ge troffen meende te moeten gevoelen, toen een Engelschman hem te Kopenhagen een spot woord toevoegde over de „Hertog Hendrik”, dan had, aldus de minister, diens slagvaardigheid den onhoffelfjken buitenlander er onmiddellijk op moeten wijzen, dat de „Hertog Hendrik slechts een oefenschip is en dat deze bodem ge ëscorteerd werd door 'n zeer modernen torpedo jager en door twee up-to-date onderzee booten, waarvan de K XVIII met zfjn 35 koppen thans weer bezig to aan een nog nooit door eenig Donderdagmiddag werd voor de Bredasche rechtbank .met de behandeling der zaak voort gegaan tegen den 43-jarigen ex-chef commies ter gemeente-secretarle J. P. M. uit Roosen daal, die zich wegens valschheid in geschrifte te verantwoorden had, omdat hij in declaraties van kosten wegens aankoop van gronden ten behoeve voor de werkverschaffing eenige reis jes naar Antwerpen en Marlënburg had ver meld en uitbetaald gekregen. bultenlandsch oorlogsschip geëvenaarde presta tie van een reis van 23.000 mijlen. Vloot en leger zijn volgens minister Mee kers beide paraat. Hun weerkracht is groo- ter dan in 1914. En wat er sedert zijn eigen optreden aan Defensie allemaal reeds ver beterd is. Inventariseerde de minister door «en zeer lange ijjst voor te lezen, welke in haar eentonigheid indruk maakte. Voort durend wordt er aan de uitrusting gewerkt. Dit beteekent niet, dat Nederland aan den bewapeningswedloop wenscht mee te doen, het drukt slechte uit, dat de leiding bij De fensie de weermacht op peil wil houden en niet achter kan blijven b|j de technische ontwikkeling. Dat er niet altijd even zuinig met geld werd omgesprongen bleek os. uit een reisje naar Den Haag, dat op één dag gemaakt was en waar voor in totaal /42 werd gedeclareerd. - -I ”"ff Het gelukte den belden recheurcheurs Loh-n man en de Wellle dezen suikerdiefstel op te lossen, de goederen werden in de woning van 'n heler opgespoord. Men had reeds vermoeden tegen de anderen en het sptror werd gevolgd. Huiszoekingen en verhooren volgden. In samenwerking met de Muidensche politie werd de kluwen verder afgewikkeld. De heler viel tenslotte door de mand na een verhoor van vele uren. Thans stonden zes personen terecht, verdacht van diefstal en twee wegens heling. De dieven legden een volledige bekentenis af. Met een ze keren beroepstrots had een hunner geconsta teerd: „Het gaat mooi hè. het lijkt wel Amerika.” Nadat de pakjesdieven afzonderlijk hadnen terechtgestaan en door politiemannen, expedi teurs en chauffeurs formeele verklaringen wa ren afgelegd, stonden vier van de zes verdach ten samen terecht wegens de suikerdiefstallen. De volledige bekentenissen verspoedigden het onderzoek ter zitting, zoodat het O. M. van verschillende getuigen afstand kon doen. De Officier van Justitie mr. van Dullemen bracht in zijn requisitoir een woord van hulde aan de rechercheurs Lohman en de Wetllé, die met zooveel energie en scherpzinnigheid *t onderzoek tot een goed einde hebben gebracht. Toen de zaak aan de orde kwam, was de ex- wethouder uit Roosendaal present die desge vraagd verklaarde dat met zijn goedvinden de door hem en verdachte M. gemaakte kosten genovqr beurten! manier, tot zijn kers al weer a/d< de politieke r/eschriften van de sociaal-democra tische Arbeiderspers terecht door hem worden beschouwd als ontoelaatbaar voor de militairen van land- en zeemacht en dat er tusschen het Gamba, en de 8.D.A.P. een voortdurend contact bestonÈ. hetwelk voor de opvattingen nopens de krijgstucht in" dezen Marinebond verderfelijk was. Wij moeten ons vanwege het late uur en de vnor de deur staande avondvergadering beper ken tot eenige grepen uit 's ministers rede. Getuige R. vertelde twee of driemaal met verdachte mee geweest te zijn om werken te bezichtigen, waarna men naar Marlënburg reed, hetgeen gebeurde ulK nieuwsgierigheid. De door de getuigen afgelegde verklaringen nagaande, achtte de officier van justitie de aan verdachte ten laste gelegde feiten, welke spr. zeer ernstig noemde en welke werden gepleegd door een ambtenaar in functie, bewezen. We gens valschheid in geschrifte, meermalen ge pleegd luidde de elsch 8 maanden gevangenis straf. Het werd een ware roof- en plundertocht, allerlei soort goederen, van bontmantels tot pakken sigaretten werden buitgemaakt, van welke diefstallen de expediteurs de dupe wer den. Vele malen maakte de roover zfjn verme tele sprongen, vele malen wierp hij zijn buit naar zjjn kameraad. Pakken bestelgoed zouden nooit hun bestemming bereiken. Onder al deze vermetele diefstallen was ook een sulkerdief- stal. In den nacht van 31 Augustus op 1 Sep tember lieten de dieven ditmaal waren het er slechts vier den auto stoppen voor een vrachtschip gelegen aan den Singel. Tien balen suiker werden weggehaald. Evenals het vooroefenlngslnstltuut zou de minister ook de burgercorveeërs zonder wets wijziging kunnen afschaffen. Doch deze laatste maatregel kan niet worden toegepast, tnd.en niet daarvoor compensaties in de plaats worden gesteld in den vorm van vergrootlng van het jaarlfjksche contingent en verlenging van den eersten oefeningstljd. Daarvoor heeft de mi nister de Kamer noodig en derhalve kon, zoo zeide hij, over deze aangelegenheid beter van gedachten worden gewisseld bij de betreffende wetsontwerpen. Overigens zullen slechts 700 van de 1800 burger-corveeërs worden ontslagen. Er zal komen een Gemengd Zenderbe- drijf. waarin Staat en omroepvereenigingen participeeren, doch waarin aan den Staat overwegende zeggenschap zal worden toe gekend. Dit Gemengd Bedrijf, dat in den vorm van een N.V. tot stand zal komen, zal met uitsluiting van ieder ander belast zfjn met den aanleg en de exploitatie van de Zender- inrichtingen voor den Nederlandschen radio- omroep. In deze vennootschap sullen de Staat en de algemeene omroeporganisaties de eenige aandeelhouders rijn Het bestuur van het Zenderbedrijf aal berusten bjj een Raad van Beheer, waarin naast vertegenwoordigers der algemeene omroeporganisaties, vertegenwoordigers van den Staat (P.T.T. en Radioraad) zullen zit ting hebben. Donderdagavond hebben de besturen van de drie erkende trampersoneelsorganlsatles geza menlijk vergaderd over de loonsverlaging bij de N.ZH. Besloten werd de 10 pet. loonsverlaging met den 5 pet. toeslag per 1 Januari noodge dwongen te accepteeren. Ook werd besloten de ontwikkeling van den flnancieelen toestand van de N.Z.H. af te wachten en dan eventueel op de as. personeelsconferentie met de directie der N.Z.H. in Maart as., te trachten den toeslag van 5 pct. (die thans slechts 13 weken geldt) gecontinueerd te krijgen. Ook bjj het ontslag van tien personen, noodig geworden door de reorganisatie van de afd. werken en gebouwen heeft men zich noodge dwongen neergelegd. De ondernemers van de wilde diensten achten het concessiestelsel onrechtvaardig, onbillijk en bekrompen. Ten eerste is 1 een bevoorrechting van een bepaalde groep ondernemers, omdat bij nieuwe concessie-aanvragen die ondernemer voorrang heeft, die reeds eerder een concessie beeft ver kregen. Dit geschiedt omdat deze ondernemers reeds bewezen, dat zij de bepalingen en ver plichtingen nakomen. Onbillijk en bekrompen achten zij het, dat verhinderd wordt naast de bestaande snelle spoorwegverblndlrig tusschen bepaalde plaatsen een busdienst in te leggen. Nu zoo overduidelijk blijkt, dat een deel van bet publiek gaarne gebruik maakt van een goedkoopere. langzamere gelegenheid, moet in het belang van dat publiek daar gelegenheid voor gegeven worden. sloegen, met «tariefsverlaging, uitbreiding vergemakkelijking van gezelschapsbiljetten. De Nederlandsche Veehouderjjcentrale maak} bekend, dat de prijzen voor het door haar in te nemen versche spek, over het tijdvak van 3 December tun. 15 December ongewijzigd blijven. Buitengewoon goed is de minister op dreef geweest toen hij zich richtte tegen de kléinee- rende critiek op de defensieve kracht onzer weermacht van mr. Westerman en de militairen van Nationaal Herstel, die dezen afgevaardigde souffleerden. Als deze vroegere voorlichters van den minister van Defensie, die thans zoo cri- tlceeren, in den vorigen staat huns levens hun functie hadden neergelegd, omdat zij de ver antwoording niet langer meenden te kunnen dragen, dan, zoo zei de minister, zou ik respect voor hen kunnen hebben, maar niemand heeft die daad- gesteld en ontslag gevraagd te. wijl zij er thans behagen in schijnen te scheppen aan de waarde te tornen van een weermacht, die er sedert dien eer beter dan slechter op ge worden is. voorstelde om zelf bij den Minister stappen te doen om het kwaad van de wilde diensten in de kiem te smoren. Hiertoe is men niet geko men. omdat men het voorstel te verstrekkend achtte om de eigen leden in hun bedrijf wet telijk te binden. Voor twee jaar terug werd er in de afdeellng Amsterdam, waarvan de heer Brugman even eens voorzitter is, op aangedrongen om gecom bineerd een Mij. op te richten, die wilde dier»- sten Instelde naar alle mogelijke plaatsen tegen uiterst lage tarieven, waardoor het voor een ander onmogelijk zou worden om de diensten rendabel te maken. De heer Brugman heeft dit plan tegen gehouden, omdat hij van meening was, dat een bonafide onderhemer zich niet op dit glibberige pad mag begeven. Er is half December '33 in Amsterdam een gecombineerde vergadering gehouden, omdat de touringcar-ondememers zelf schade ondervon den van de wilde diensten. Als een touringcar-ondernemer b.v. voor een trip naar Rotterdam ƒ2.vraagt kan een dienst-ondernemer het gemakkelijk veel voor- deellger doen, omdat deze op een dag wel drie diensten heen en terug kan rijden met den zelf den wagen! Op de gecombineerde vergadering werd dan ook besloten dat de dienst-ondememers 't tou- ringcarbedrüf niet meer zouden beconcurrce- ren, door behoorlijke tarieven te rekenen en materiaal niet voor andere doeleinden te verhu ren. Tot opheffing der diensten was men niet te brengen. De belachelijk lage prijs van den laatsten tijd, waardoor de aandacht op de diensten zoo algemeen gevestigd werd, was alleen een gevolg van plaatselijke concurrentie en duurde slechts korten tijd. Geen enkele Amsterdamsche touringcar-on dernemer heeft hlei uvu aan meegedaan. Dege nen, die er nu aan meedoen, zijn nieuw opge richte bedrijven van het laatste jaar. Er is in dezen strijd volgens den heer Brug man een groote overeenstemming met den taxl- strjjd in de hoofdstad, waar de snorders zich vereenigden in de A.T.O. en die na een feilen strijd vergunning en standplaats kregen. Ook de „wilde" ondernemers zijn thans herig zich te organiseeren en de touringcar-onderne- mers, die een voorbeeld zien in den taxl-strljd vragen zich thans af, of zij niet altijd te netjes Op belangrijke besluiten van dit beheersor gaan zal van overheidswege, hetzij in den vorm van een goedkeuringsrecht van den Minister, hetzij in den vorm van een vernietigingsrecht door de Kroon, toezicht worden uitgeoefend. Gedurende den tijd, welke gemoeid zal zijn met den aanleg van de definitieve zendappara tuur, zal. voor zoover het de uitzendingen over de lange golf betreft, gebruik gemaakt worden van den Rijkszender te Kootwijk, welke voor dit doel aanzienlijk versterkt zal worden; de zender te Huizen zal gesloten worden. Voor zooveel betreft de uitzendingen over de korte golf, onderzoekt de Zendercommlssie momenteel nog de verschillende mogelijkheden om ook ten aanzien van deze uitzendingen den overgangstoestand te overbruggen. De feiten zijn bewezen, de moeilijkheid is in dit geval de strafmaat. Verd. 8. v. D. staat niet gunstig bekend, hij is onverschillig en eigenwijs. Wegens diefstal in vereeniging, drie maal gepleegd, requireerde het O. M. ander half jaar gevangenisstraf. Verd. L. heeft door- loopend zijn auto ter beschikking gesteld en hij heeft zelf gechauffeerd. Hij was „De groote Plet!” Spreker requireerde twee jaar gevange nisstraf tegen hem. Over verd. H. W. O. is een goed rapport uit gebracht, maar de politie denkt anders over hem. Elsch: Anderhalf jaar gevangenisstraf Tegen J. O. R., die minder dikwijls heeft mee gedaan en die nog een blanco strafregister had, requireerde het O. M. één jaar, waarvan zes maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van drie Jaar. Tegen D. V. eischte de Officier zes maanden. Verd. beeft slechts éénmaal meegedaan. „Men vond mij te bang" heeft hij verklaard. Tegen K„ die pas voor diefstal van een mo torfiets is veroordeeld en die nog het een en ander te goed heeft, requireerde het O. M. zes maanden gevangenisstraf. Tegen de vier ver dachten L„ O., K. en O. eischte spr. boven dien vier maanden wegens de suikerdiefstallen. De verdedigers mr. Mej. Foreman, mr. Fran kenhuis, mr. Stemhelm en mr. Speyer pleit ten clementie. Vervolgens stond de werkman P. W. v. d. L. terecht, verdacht van heling, twee maal ge pleegd. De gestolen pakjes en balen suiker werden verborgen in het tuinhuisje van verd. achter zijn woning in de Van der Hoopstraat. Verd. ontkende; geen oogenblik had hij ver moed, dat de goederen van diefstal afkomstig waren. Wegens heling, tweemaal gepleegd, requt- reerde bet O. M. een gevangenisstraf van 1 jaar. Verd. staat goed bekend en is door anderen op het slechte pad gebracht. Dit en verd.’s blanco strafregister nam spr. bij de strafmaat in aanmerking. De verdediger, mr. van Zeggelen, pleitte vrij spraak, subs, clementie. Tenslotte stond nog een koopman terecht, zekere v. D everyens verdacht van heling Hij had-een belangrijk deel van den bult gekoent. De man, dia aanvankelijk had ontkend, legde thans een volledige bekentenis af. In verband met deze bevestiging eischte de Officier van Justitie, mr. Dullemen. in plaats van twee jaar, zooals hij van plan was geweest, een gevangenisstraf van anderhalf jaar. De verdediger, jpr. T. Eskens, pleitte clementie De vonnissen in deae zaken zullen worden gewezen op 13 December as. Donderdagmiddag vond in het gebouw van het Hoofdbestuur der Posterijen, Telegrafie en Telefonie onder voorzitterschap van mr. J. A. de Wilde, Minister van Blnnenlandsche Zaken, een bijeenkomst plaats van de vier groote om roepvereenigingen in het bijzijn an den di recteur-generaal der P.T.T. en de commissie voor het zender vraagstuk. Het doel van deze samenkomst was te onderzoeken of de voorstel len vervat in het rapport van de Zendereom- mlssie, hetwelk eenigen tijd geleden aan den Minister van Blnnenlandsche Zaken werd aan geboden, de instemming van de besturen der vier groote omroepvereenigingen hebben. De vertegenwoordigers dezer omroepvereeni gingen hadden in de commissie voor het zen dervraagstuk door onderteekenlng van het ver slag reeds blijk gegeven zich met de voorstellen te kunnen vereenigen. Uit de gevoerde bespre kingen is, zooals trouwens verwacht mocht wor den, komen vast te staan, dat ook de omroep organisaties de voorgestelde oplossing van bot zendervraagstuk aannemelijk achten. De hoofdlijnen van het verslag, ten waarvan onder de belanghebbenden volledige eenstemmigheid werd bereikt, zijn in het kort: In een buitengewoon lange red<* heeft dan eindelijk vandaag minister DECKJER8 zijn be groeting kunnen verdedigen. De omstandigheid, dat nog zeven sprekers daaraan vooraf ijtngen het waren de Christelijk-Hlstorlschen Jhr. DE GEER en KRIJGER, de Katholieke afge vaardigde Mr. GOSELING, de Antl-rev. VAN DIJK. de liberaal LOL W iüS, de vrijz.-demo craat JOEKES en de communist WIJNKOOP is den minister niet gunstig geweest. Hij kwam pas laat in den middag aan het woord en stond voor een vermoeide Kamer. Boven dien was de minister gehandicapt door het feit, dat de door 25 Kamerleden behandelde stof uit eenviel in tientallen onderdeelen, welke onver mijdelijk iedere rede, waarin het antwoord daarop moet worden samengevat, zeer brokkelig en betrekkelijk weinig boeiend moeten maken Aanhoudend had minister Deckers zich tot weer andere groepjes te richten en toen ten slotte de groote vraagstukken aan de beurt kwamen, was het reeds zoo laat, dat bet groot ste deel der leden vertrokken was en zag de minister, die zelf 90k vermoeid was geraakt, zich genoopt daarover zeer groote beknoptheid te betrachten. fractie, in tegenstelling met den heer man, geen bezwaar hebben tegen de' flng van het vooroefenlngslnstltuut. 1 zelfde thema nog even aangeroerd. Ooi mag niet te begrijpen, waarom er f praktische overeenstemming zijn kart tusschen de fractie van Mr. Joekës en die fpfetles wel ke zoowel van ondermljnendjjcXirifisrne als van .overspannen natiotj^Jr<rneYafkeerig zijn. Ru dé fë pfTëkrff die morgen gehouden wor den. zal dit onderdeel van het debat belang rijk Interessanter kunnen worden, al behoeven, naar onzen Indruk, geen bekeerlngen verwacht te worden. Mr. JOek.eS heeft vandaag nog eens her haald. dX zjjn fractie tegen de begroeting stemmen zal. al zal zij overigens het Kabinet als zoodanig steunen en vertrouwen. Bij eiken flacon Kruschen Salts i f 1.60 wordt nu voor een bepaalden tjjd een gratis proef- flacon verpakt. Maak nu van dit mooie aanboo gebruik om eens zelf de werking van Kruschen Salts te ondervinden. Kruschen Salts zuivert Uw bloed. Voor rheumatiek. jicht en ischias bestaat er geen beter, eenvoudiger en doeltreffender middel. In het buitenland is door opkoopers met Kruschen Salts geknoeid. Men koope daarom in geen geval Kruschen Balts in bultenlandsche verpakking, doch uitsluitend in ongeschonden Hollandsche verpakking met den naam van N.V. Rowntree Handels Maatschappij op verpakking en etiket van den flacon gedrukt. Den Vrijzlnnig-democraten heeft de minis ter voorgehouden, dat er tusschen hen en de regeerlnV toch eigenlijk van principieel verschil geen sprake meer is en dat het nog slechts gaat om een verschil van zienswijze omtrent den omvang, dien onze weermacht zal moeten heb ben. Ook Mr. GOSELING. die nog een beknopte rede gehouden heeft, voornamelijk om te moti- veeren waarom hij en anderen in de Ketholieke Schaep- Lafschaf- leeft ctit- t hi) ver liet meer al neel spoedig, dat deze wijze vi bij het publiek Jn ging”. Er bleek te zijn, dat de diensten rendabel bleken en toen de aftrek van het publiek steeds grooter werd, breidde men de zaak uit tot grootere trajecten Zjjn het alleen ongeorganiseerde ondeme-. mers. die zich met de wilde diensten bezig hou den? vroegen wij den heer Brugman. Er zijn inderdaad ook enkele georganiseerde bedrijven bij betrokken. U moet wel goed in het oog houden het ver schil tusschen den touringcar-ondernemer en het autobusbedrijf. Het is met het touringcarbedrijf gegaan als met zoovele andere bedrijven. Het ging goed, tot er een teveel van kwam. Het werd voor het touringcarbedrijf nog erger, toen de spoorwegen zich meer en meer op dit terrein gingen begeven door gezelschaps biljetten te verstrekken met aansluitende auto ritten van de A.T.O. De busondernemers hadden hun eigen gecon- cesslonneerde diensten, maar voor den touring- carondernemer was het bedrijf in den winter niet meer rendabel te maken. De lasten voor het touringcarbedrijf zijn zeer hoog. Voor een dertig-persoonswagen wordt Por jaar 1400 betaald aan benzlnebelastlng wegen- en personeele belasting! Waar een tou- De z.g. „wilde” autobusdiensten kunnen zich in de algeheele publieke belangstelling verheu gen. Niet het minst, doordat de overheid het noodig heeft geoordeeld in te grijpen en ver schillende wagens in beslag heeft genomen. Met belangstelling wacht men af, hoe hoogste instantie hieromtrent beslist zal wor den. De wilde diensten hebben vooral den laatsten tijd de aandacht op zich gevestigd door de ge weldig lage prijzen Dat pakt het publiek on- middellijk. Wij meenden goed te doen over deze aange legenheid het oordeel eens te vragen van iemand, die in het tourlngcar-wezen is inge werkt en wendden ons tot den heer N. J. M Brugman te Amsterdam, voorzitter vanden Nederl. Bond van Touringcar-onoernemers en eveneens voorzitter van Cebuto, het bureau, dat voor de georganiseerde touringcar-ondememers reizen organiseert. Wat de heer Plesman Is voor de K. L. M. is de heer Brugman voor het touringcarwezen W|j vonden hem aanstonds bereid om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. Nauwelijks had den wij onze eerste vraag: .Hoe is men tot de wilde diensten gekomen”, gesteld of de heer Brugman stak met geestdrift van wal, over een onderwerp, dat hem dierbaar is. en onmld- dellijk bleek ons. dat het pad van den touring car-ondernemer niet alleen over rozen gaat. Dat de goedkoopere en langduriger autobusrit groote schade aan het spoorwegvervoer toe bracht geloofde de heer Brugman niet. Het meerendeel toch van de reizigers, die r van de zgn. wilde diensten gebruik maken, zijn Rotterdamsche tram in gemeentebeheer over- menschen die deze goedkoope gelegenheid aa^- r„a'grijpen voor familiebezoek. Het grootste ge deelte van dit reizend publiek zou zonder den wilden dienst thuis blijven en toch niet met den trein gaan. Om de desbetreffende wetsbepalingen te ont duiken heet het, dat men alleen rijdt met groe pen, zoodat er dan feitelijk van geen dienst sprake is. Ook werden zgn. relsvereenlgingen opgericht, waarvan men voor een zeer gering bedrag lid kan worden en waardoor men dan het voorrecht geniet om voordeelig per tou ringcar te „reizen”. De wetsbepalingen zijn van ouden datum, waarbij-, «p. het geheel niet gerekend is op de enorme vlucht, welke het tourlngcar-wezen heeft genomen, waardoor de omstandigheden zoo geheel veranderd zijn. Een nieuwe wet ligt gereed en deze dreigt het geheele tourlngcar-wezen onmogelijk te maken, wat volgens onzen zegsman een gevolg is van het optreden van de „wilde”-onderne- mers. Treedt de bond niét tegen deze ondernemers op? Ook de bonafide-ondernemers zjjn van mee ning, dat het concessiestelsel te eng wordt toe gepast. De bond adviseerde de leden om In geen geval aan de wilde diensten mee te doen. De meesten gingen er dan ook niet toe over, een enkele weL Het resultaat was bevredigend en dit had tengevolge, dat een massa nieuwe onderneminkjes te voorschijn kwam omdat voor het laten loopen van deze diensten geen kennis van het veel Ingewikkelder touringbe- drijf wordt geëischt. Op 8 December 1933 werd een algemeene ver gadering gehouden, waarop het hoofdbestuur Een belangrijk moment daarin vormde zijn verdediging van de voorgenomen af schaffing van het vooroefenlngslnstltuut. De minister is van dit instituut altijd een warm voorstander geweest en had zich dus te richten tegen diegenen in de Kamer, die altijd aan zjjn zijde stonden in deze aangelegenheid. De bezuiniging noodzaakte hem hier den knoop door te hakken. Hij moet nu eenmaal iedere bezuiniging aan vaarden. die de weerkracht van het leger niet schaadt. Daar komt bij. dat de moreele bezwaren, verbonden aan het kazerneleven door allerlei oorzaken veel van hun kracht hebben verloren. En ook is het een feit, dat het vooroefeningsinstituut zich nooit die waardeerlng van de zijde der belangheb benden heeft mogen verwerven, als men verwachten mocht. *s Nachts achtervolgde men met den auto de expeditieanto’s. De bumper van den auto werd tegen de achterzijde van den vrachtauto gereden en een van de roovers sprong dan vanaf de bumper op de achterzijde van den expeditieauto. Soms werd de achterdeur opengevonden, soms werd de afsluiting verbroken. De man klom dan naar binnen en wierp de pakjes en pakken naar buiten, welke dan werden opgevangen door zijn kame raad die op de motorkap van den auto zat. Deze acrobatische toeren werden ver richt, terwijl de auto’s een vaart hadden van 60 i 65 K.M. De vraag van nationale ontwapening en de houding der S.D.A.P. daartegenover kreeg li biet de behandeling, welke haar, om haar gj te. belangrijkheid toekwam. El^ook het standpunt door den nj»«tfs*er te- de S.D./j.P ingenomej^^dert de ge- jsen in Indië, werd<afgedaan op een rap dat dit ondeprerp niet genoegzaam recht-^warm^ar toonde minister Dee re met voorbeelden aan. dat dan con gressen en eventueele bijzondere gebeurtenis- sen. Toen de spoorwegen een andere richting in- en door voor voetbalwedstrijden e. a7 extra treinen te laten loopen. liep het winterwerk nog meer terug en met de lage tarieven bleek het ónmo gelijk voor den touringcar -ondernemer om nog rendabel te rijden. Dit is, volgens onzen zegsman, de oorzaak van de totstandkoming der wilde diensten, al wil men dat niet algemeen aanvaarden. Velen verdedigen nJ. de stelling, dat de wilde diensten ontstaan zijn als een gevolg van een ouden strijd tusschen de Rotterdamsche ge meente en de tourlngcar-ondernemers uit deze stad, die destijds in Rotterdam concessies had den tot het onderhouden van stadsdiensten Concessies, die Ingetrokken werden, toen de ging. Daardoor ontstond een felle concurrentie strijd en zeker heeft ook dit een belangrijken stoot gegeven tot de Instelling van de z.g. wilde autobusdiensten. De wilde diensten ontstonden dus in Rotter dam voor locaal verkeer met als eerste doel een scherpe concurrentie te voeren. Mln of meer tegen de verwachting in bleek 'an vervoer er zöoveel vraag

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 25