Autobandieten voor rechter De wilde autobusdiensten 30 Minister Deckers verdedigt zijn beleid BLUE BAND VOORDEEL hebben9 Zendervraagstuk Aankomst Pander- jager-mannen BEZUINIGINGSNOODZAAK van HOOGE STRAFFEN TEGEN HEN GEËISCHT Kostelooze proef AUTOBUS EN TREIN „Uw Huishoudboekje kan er slechts VRIJDAG 30 NOVEMBER 1934 TWEEDE KAMER I mengd bedrijf Een de keuken is, hoeveel I Nieuwe missiebisschop F Verschil van zieniwyit 1 Pater Fr. Hoowaarts S. V. D. be- I - Ook twee helers staan „UIVER” NAAR BAGDAD terecht s met Kruschen Salts Burger-corveeërs cents Vloot en leger zijn paraat Naar georganiseerde „wilde” diensten? Uitlooper van den dach ten tijd Harteliike begroeting door de Haagsche bar gerij Zij plunderden expeditie-auto’s op rijksweg Amsterdam Amersfoort Straffen van 4 maanden tot 2 jaar De houding der S. D. A. P. T zegt het BLUE BAND-melsje De omroeporganisaties achten de voorgestelde oplossing aannemelijk VERSCH BEKARRO Luchtverdediging I Het voor oef eningsinstituut per '4 pondspakje De bewindsman rekende af met de kleineerende critiek op de defensieve kracht oneer weermacht Het touringcar-bedrijf is in den winter niet meer rendabel te maken Georganiseerde, „wilde” diensten? Met post en passagiers voor de „Oehoe” noemd tot Apostolisch Vicaris van Tsaochowfu (China) Het concessie-stelsel Want hoeveel belang Blue Band ook in het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud boekje is Blue Band slechts een bescheiden post. Blue Band combineert kwaliteit met voordeel - tallooze Nederlandsche huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds ondervonden. I DEN HAAG, 29 November 1934. r de I ruit f sen. temeer daar ook een stoutmoedige acrobaat zich onder het gezelschap bevond. den Staat (P.T.T. en Radtoraad) rallen sM. Ung hebben ringear maar honderd rtfdagen in bedrijf ia maakt dit dus alleen aan deze kostgn 14 per dagl zendervraagstuk aannemelijk achten De hoofdlijnen van het verslag, ten waarvan onder de De vraag van nationale ontwapening en de houding der 8DAP daartegenover kreeg lang niet de behandeling, welke haar, om haar groo te belangrijkheid toekwam. En ook het standpunt door den mintater te genover de 8DA P ingenomen sedert de ge beurtenissen In Indiè. werd afgedaan op een manier, zoo dat dit onderwerp niet genoegzaam tot zfjn recht kwam, al toonde minister Dec kers al weer afdoende met voorbeelden ran. dat de politieke geschriften van de soclaal-democra- ttache Arbeiderspers terecht door hem worden beschouwd als ontoelaatbaar voor de militairen van land- en zeemacht en dat er tusschen het Cambo en de 8DAF een voortdurend contact bestond, hetwelk voor de opvattingen nopens de krijgstucht in dezen Marinebond verderfelijk wis. wy moeten ons vanwege het late uur en de voor de deur staande avondvergadering beper ken tot eenlge grepen uit 's ministers rede. En als de heer Westerman zich pijnlijk ge troffen meende te moeten gevoelen, toen een Engetachman hem te Kopenhagen een spot woord toevoegde over de „Hertog Hendrik dan had. aldus de minister, diens slagvaardigheid den onhoffelljken buitenlander er onmlddellljk op moeten wijzen, dat do „Hertog Hendrik slechte een oefenschip is en dat deze bodem ge ëscorteerd werd door 'n zeer modernen torpedo jager en door twee up-to-date onderseebooten waarvan de K XVIII met zijn M koppen thans weer bezig ta aan een nog nooit door «enig bultenlandsch oorlogsschip geëvenaarde presta tie van een reis van 23.000 mijlen. Vloot e* leger zjjn volgens minister Wee kers beide paraat. Hun weerkracht ta gree ter dan in 1914. En wat er sedert zijn eigen optreden aan Defensie allemaal reeds ver beterd is. inventariseerde de minister door een zeer lange lijst voor te lezen, welke in haar eentonigheid indruk maakte. Voort durend wordt er aan de uitrusting gewerkt. Dit beteokent niet, dat Nederland Ban den bewapeningswedloop wenscht mee te doen, het drukt slechte uit, dat de leiding b(j De tonate de weermacht op peil wil houden en niet achter kan blijven bjj de technische ontwikkeling De wilde dienst, aldus de lieer Brugman, ta een uitlooper van den slechten rijd Het winter seizoen biedt uit den aard der zaak den touring- te kunnen vereenlgen. Uit de gevoerde bespre kingen Is. zooals trouwens verwacht mocht wor den. komed vast te staan, dat ook de omroep organisaties de voorgestelde oplossing van het Aan de luchtmacht wordt de noodige zorg besteed, al kent de minister aan het luchtwapen niet zoo n alles overbeerschende beteekenls toe als bijv, de heer Schaepman. gelijk hij trouwens ook niet geheel de meenlng van denaelfden af gevaardigde kan deelen omtrent de noodzake lijkheid van kleiner vlootmatertaal in IndK. Dit laatste vraagstuk staat echter op het punt commissoriaal te worden onderzocht Dat op het gebied der economische verdedi- gingsvoorbereldlngen omvangrijker voorzienin gen noodig zijn, geeft de minister den heer Schaepman toe. Deze is reeds op dit gebied werkzaam en door samenwerking met Economi sche Zaken zijn al eenlge maatregelen getrof fen. Het is teekenend. aldus de minister, dat bij voorbeeld van de 15 Katholieke internaten, welke voor de stichting van een klasse van bet Instituut op de eerste plaats in aanmerking ■ouden komen, er slechte twee zulk een klasse nebben ingericht. Een belangrijk moment daarin vormde zijn verdediging van de voorgenomen af schaffing van het vooroefenlngslnstltuut. De minister ta van dit instituut altijd een warm voorstander geweest en had zich dus te richten tegen diegenen in de Kamer, die altijd aan zijn njd^ stonden in deze aangelegenheid. De bezuiniging noodzaakte hem hier den knoop door te hakken. Hij moet nu eenmaal tedere bezuiniging aan vaarden. die de weerkracht van het leger niet schaadt Daar komt bU. dat de moreele bezwaren, verbonden aan het kazerneleven door allerlei oorzaken veel van hun kracht hebben verloren. En ook is het een feit, dat bet vooroefenlngslnstltuut zich nooit die wrardeering van de zijde der belangheb benden heeft mogen verwerven, als men verwachten mocht. Gemengd Bedrijf, dat in den v«rm van een N.V. te* stand zal keus en. aal me* aitetalUng van teder ander belast zijn met den aanleg en de exploitatie van de Zender- InriebUngen voor den Nederlandochen radlo- omroep. In dese vennootschap sullen de Staat en de algemeene euu es porgs nisa ties de eenlge aandeelteouders zijn. Hel bestoor van het Zenderbedrijf «al berusten bjj een Raad van Beheer, waarin naast vertegenwoordigers der algemeene In deq afgeloopen somer werdenrop den RUks- straatweg A’dam—Amersfoort een groot aan tal pakjesdlefstallen gepleegd, ten nadeele van expediteur» die met hun vrachtauto's volbeladen met pakken en pakjes hun weg van Amsterdam langs den RUksstrratweg namen Een zestal nog jeugdlgeo personen tusschen 20 en 30 Jaar. was met elkaar In contact gekomen Zij waren werkloos en zwierven veelal in de late avonduren en in het nachtelljk duister langs de straten. Langzamerhand rijpte het plan om ware plundertochen langs de groote wegen te maken en als terrein van hun diefstallen werden de expedltle-auto’s gekosen Een van het zestal be schikte over een auto, en dese wagen zou op de nachtelijke strooptochten goede diensten bewjj- aanzien belanghebbenden volledige eenstemmigheid werd bereikt, zijn in het kort: Er zal kamen ecu Gemengd Zinderbe- drtjf, waarin Staat en smiMpsri ««■■igingea partteipeeren. dseh waarin aan den Staat overwegende zeggenschap aal werden toe gekend. Dit 's Nachts achtervolgde men met den ante de expeditieauto’s. De bumper van den auto werd tegen de achterzijde van den vrachtauto gereden en een van de roevers sprong dan vanaf de bumper op de achterzijde van den expeditieauto. Soms werd de achterdeur epengevonden, soms werd de afsluiting verbroken. De man klom dan naar binnen en wierp de pakjes en pakken naar buiten, welke dan werden opgevangen door zijn kame raad die op de motorkap van den auto sat. Dese acrobatische toeren werden ver richt. terwijl de auto’s een vaart hadden van M I U KM. Het gelukte den beiden recheurcheurs Lob man en de Wctlte desen sulksrdtofstsl op te lossen, de goederen werden in de woning van *n° heler opgespoord. Men had reeds vermoeden tegen de anderen en het spoor werd gevolgd. Huiszoekingen en verhoeren volgden. In samenwerking met de Muldenscbe politie werd de kluwen verder afgewikkeld De heler viel tenslotte door de mand na een verhoor van vele uren Thans stonden ses personen terecht, verdacht van diefstal en twee wegens heling. De dieven legden een volledige bekentenis af. Met een Be keren beroepstrots had een hunner geconsta teerd „Het gaat mooi hè. het lijkt Wel Amerika.'* Nadat «te pakjesdleven afzonderlijk hadden terechtgestaan en door politiemannen, expedi teurs en chauffeurs formeele verklaringen wa ren afgelegd, stonden vier van de ses verdach ten samen terecht wegens de sulkerdlefstaltatL De volledige bekentenissen verspoedlgden het onderzoek ter zitting, soodat het O. M. van verschillende getuigen afstand kon doen. De Officier van Justitie mr. van Dullemen bracht In zijn requisitoir een woord van hulde aan de rechercheur» Lohman en de Weillé. die met zooveel energie en scherpzinnigheid t onderzoek tot een goed einde hebben gebracht. In een buitengewoon lange rede heeft dan eindelijk vandaag minister DECKERS zijn be groeting kunnen verdedigen De omstandigheid, dat nog zeven sprekers daaraan vooraf gingen het waren de Christelijk-Hlstorischen Jhr. DE OEER en KRIJGER, de Katholieke afge vaardigde Mr. GOSELINO, de Antl-rev VAN DIJK, de liberaal LOUWE8. de vrfjz -demo craat JOEKES en de communist WIJNKOOP is den minister niet gunstig geweest. Hij kwam pas laat In den middag aan het woord en stond voor een vermoeide Kamer. Boven dien was de minister gehandicapt door het feit, dat de door 25 Kamerleden behandelde stof uit eenviel In tientallen onderdeden, welke onver mijdelijk tedere rede, waarin het antwoord daarop moet worden samengevat, zeer brokkelig en betrekkelijk weinig boeiend moeten maken Aanhoudend had minister Deckers zich tot weer andere groepjes te richten en toen ten slotte de groote vraagstukken aan de beurt kwamen, was het reeds zoo laat, dat het groot ste deel der leden vertrokken was en zag de minister, die zelf ook vermoeid was geraakt, zich genoopt daarover zeer groote beknoptheid te betrachten. Op belangrijke besluiten van dit beheersor gaan zal van overheidswege, hetzij in den vosin van een goedkeurt ngsrecht van den Mintater, hetzij in den vorm van een vernietigingsrecht door de Kroon toezicht worden uitgeoefend. Gedurende den tijd. welke gemoeid zal zijn met den aanleg van de definitieve zendappara tuur. aal voor zoover het de uitzendingen over de lange golf betreft, gebruik gemaakt worden van den Rljkszender te Kootwijk, welke voor dit doel aanzienlijk versterkt zal worden; de zender te Huizen zal gesloten worden Voor zooveel betreft de uitzendingen over de korte golf. Onderzoekt de Zendereoountaete momenteel nog de verschillende mogelijkheden om ook ten ranzien van deze uitzendingen den overgangstoestand te overbruggen Hedenochtend ie de bemanning van den verongelukten Panderjager, Geyzsen- dorffer. Asjes en Pronk met den Ge- nua-expres in Den Haag aangekomen. Naar men weet hadden zij na de ramp in Allahabad per bjz- Johan de Wit* de reis naar Nederland gemaakt van Co lombo tot Genua, waar zij Woensdag ochtend aan land gingen. Het spreekt vanzelf dat elk feestbe toon achterwege was gelaten, maar uit de groote menigte, welke bij het 8taata- spoorstation, allang voer het uur waar op de trein zou aankomen, was samen gestroomd, bleek wel hoezeer de Haag- zche burgerij in het bijzonder met Geyzsendorffer en zijn vrienden had meegeteefd, een meeleven, waaraan men bij hun thuiskomst uiting gaf door een .spontane en sympathieke huldiging. was vertrokken, dus wel zeer snel afgelegd. Zoo als bekend zal de „Oehoe" de post en de pas sagier» van de „Havik" naar Bagdad bren gen, waar zjj door de „Ulver" sullen worden op genomen en naar Amsterdam gebracht. De „Oehoe” zet daarna zijn reis voort naar Bata via. tourtngcarbedrtjf nog ren zich meer en meer op dit terrein gingen begeven door gezelschaps- biljetten te verstrekken met aansluitende auto ritten van de A.T.O. De busondememers hadden hun eigen gecon- cesaionneerde diensten, maar voor den touring- earondememer was het bedrijf in den winter niet meer rendabel te maken. De lasten voor het tourtngcarbedrtjf ztjn zeer hoog. Voor een dertig-persoonswagen wordt per jaar f 1400 betaald aan benzinebelasttng. wegen- «n personeels belasting! Waar een tou- In het Generalaat der Congregatie van het Goddelijk Woord te Rome werd bericht ontvangen dat de Hoogeerw. Provicaris van Yen- chowfu. Pater /Frans S. V. D. Bfj de K LM Is bericht ingekomen, dat „Oehoe” te Djask is aangekomen. De KL M -machine, die een motor aan boord had voor de „Havik”, die met motorpech te Djask is blijven staan, heeft het traject Am sterdamDjask. waarvoor zij Dinsdagmorgen voorstelde om self bij den Minister stappen te doen om het kwaad van de wilde diensten in de kiem te smoren. Hiertoe is men niet geko men. omdat men het voorstel te verstrekkend achtte om de eigen leden In hun bedrijf wet- teljjk te binden. Voor twee Jaar terug werd er In de afdeellng Amsterdam, waarvan de heer Brugman even eens voorzitter Is. op asngedrongen om gecom bineerd een Mij op te richten, die wilde dien sten Instelde naar alle mogelUke plaatsen tegen uiterst lage tarieven, waardoor het voor een ander onmogelijk zou worden om de diensten rendabel te maken. De heer Bfugman heeft dit plan tegen gehouden, omdat hl) van meening was, dat een bonafide ondernemer zich niet op dit glibberige pad mag begeven. Er ta half December '33 in Amsterdam een gecombineerde vergadering gehouden, omdat de touringcar-ondernemers zelf schade ondervon den van de wilde diensten. Als een touringcar-ondernemer b.v voor een trip naar Rotterdam fi.vraagt kan een dlenst-ondememer het getnakkeljjk veel voor- deellger doen, omdat dese op een dag wel drie diensten heen en terug kan rijden met den zelf den wagen! Op de gecombineerde vergadering werd dan ook besloten dat de dlenst-ondememer» *t tou- rtngcarbedrljf niet meer zouden beconcurrce- ren. door behoorlijke tarieven te rekenen en I materiaal niet voor andere doeleinden te verhu ren. Tot opheffing der diensten was men niet te brengen De belachelijk lage prijs van den laatsten tijd, srrardoor de aandacht op de diensten zoo algemeen gevestigd werd, was alleen een gevolg van plaataelijke concurrentie en duurde slechts korten tijd. Geen enkele Amsterdamache tourtngcar-on- dernemer heeft hier ooit aan meegedran. Dege nen. die er nu aan meedoen, zijn nieuw opge- rtchte bedrijven van bet laatste Jrar. Er ta in dezen strijd volgens den heer Brug man een groote overeenstemming met den taxl- strljd in de hoofdstad, waar de snorders zich vereenigden in de A T O. en die na een feilen strijd vergunning en standplaats kregen Ook de „wilde ondernemers zijn thans beslg zich te organiseeren en de touringcar-onderne mers, die een voorbeeld zien In den taxi-strijd vragen zich thans af. ot zj) niet altijd te netjes zijn geweest. In afwachting van de uitspraak van de* Hoegen Baad overwegen de bonafide on dernemers dan ook om gecombineerd, op grooten voet, de wilde diensten ia bet le ven te roepen. Hot laatste woord in de wilde autobuaeen- dienst-affaire zal nog wel niet gesproken Bjjn. x-■ t, Buitengewoon goed is de mintater op dreef geweest toen hij zich richtte tegen de kiel nar rende critiek op de defensieve kracht onzer weermacht van mr. Westerman en de militairen van Nationaal Herstel, die dezen a! ge vaardigde souffleerden Als deze vroegere voorlichters van «tan minister van Defensie, die thans zoo cri- tioeeren, in den vorigen staat huns levens hun functie hadden neergelegd, omdat zij de ver antwoording niet langer meenden te kunnen dragen, dan. zoo zei de minister, zou ik respect voor hen kunnen hebben, maar niemand heeft die daad gesteld en ontslag gevraagd te. wijl Bij er thans behagen in schijnen te scheppin aan de waarde te tomen van een weermacht, die er sedert dien eer beter dan slechter op ge worden ta. en en door voor voetbalwedstrijden e. a. extra treinen te laten loopen. liep het winterwerk nog meer terug en met de lage, tarieven bleek het ónmo gelijk voor den touringcar-ondernemer om nog rendabel te rijden. Dit ta. volgens onsen zegsman, de oorzaak van de totstandkoming der wilde diensten, al wil men dat niet algemeen aanvaarden. Velen verdedigen n.l. de stelling, dat de wilde diensten ontstaan zijn als een gevolg van een ouden strijd tusschen de Rotterdamsche ge meente en de tourtngcar-ondememers uit deze stad, die destijds in Rotterdam concessies had den tot het onderhouden van stadsdiensten Concessies, die ingetrokken werden, toen de Rotterdamsche tram in gemeentebeheer over ging Daardoor ontstond een felle concurrentie strijd en zeker heeft ook dit een belangrijken stoot gegeven tot de Instelling van de ».g wilde autobusdiensten. De wilde diensten ontstonden dus tn Rotter dam voor locaal verkeer met ah eerste doel een scherpe concurrentie te voeren. Mln of meer tegen de verwachting In bleek al heel spoedig, dat dese wjjze van vervoer er bjj het publiek Jn ging". Er bleek zooveel vraag te zijn, dat de diensten rendabel bleken en toen de aftrek van het publiek steeds grooter werd, breidde men de zaak uit tot grootere trajecten ZUn het alleen ongeorganiseerde onderne mers. die zich met de «rilde diensten bezig hou den? vroegen wij den heer Brugman. Er zijn inderdaad ook enkele georganiseerde bedrijven bl) betrokken. U moet wel goed tn het oog houden het ver schil tusschen den touringcar-ondernemer en het autobusbedrijf. Het Is met het tourtngcarbedrtjf gegaan als met zoovele andere bedrijven Het ging goed, tot er een teveel van kwam Het werd voor het erger, toen de spoorw. Evenals het vooroefenlngslnstltuut zou de minister ook de burgercorveeèr» zonder wets wijziging kunnen af schaffen Doch deze laatste maatregel kan niet worden toegepast, tndien niet daarvoor compensaties in de plaats worden gesteld in den vorm van vergrootlng van het jaarlijksche contingent en verlenging van den eersten oefenlngstQd. Daarvoor heeft de mi nister de Kamer noodig en derhalve kon, soo zeide hl), over deze aangelegenheid beter van gedachten worden gewisseld bij de betreffende wetsontwerpen. Overigens zullen slechts 700 van de 1600 burger-corveeérs worden ontslagen. Gistermorgen 733 uur Is de „Ulver” met post en passagiers vertrokken. Zooals bekend vliegt de „Ulver” naar Bagdad, waar post en passagiers aan de „Oehoe” zullen worden over gegeven De „Ulver” keert daarna weer naar Amsterdam terug Geboekt hebben een passagier AmsterdamOaza een Amsterdam Karachi en een Rome—Cal cutta. De z.g ..«rilde” autobusdiensten kunnen zich tn de algeheele publieke belangstelling verheu gen Niet het minst, doordat de overheid het noodig heeft geoordeeld In te grijpen en ver schillende wagens In beslag heeft genomen. Met belangstelling wacht men af. hoe in hoogste Instantie hieromtrent beslist aal wor den. De «rilde diensten hebben vooral den laatsten rijd de aandacht op zich gevestigd door de ge weldig tage prijzen Dat pakt het publiek on mlddellljk Wy meenden goed te doen over dese aange legenheid het oordeel eens te vragen van iemand, die in het tourlngcar-wesen ta Inge werkt en wendden ons tot den heer N J M Brugman te Amsterdam, voorzitter van den Nederl Bond van Touringcar-onoememers en eveneens voorzitter van Cebuto, het bureau.dat voor de georganiseerde tourtngcar-ondememers reizen organiseert Wat de heer Plesman t» voor de K. L M. is de heer Brugman voor het tourtngcarwezen! W|j vonden hem aanstond» bereid om onze nieuwsgierigheid te bevredigen Nauwelijks had den wij onze eerste vraag: „Hoe Is men tot de «rilde diensten gekomen”, gesteld of de heer Brugman stak met geestdrift van wal. over een onderwerp, dat hem dierbaar ta. en onmld- delljjk bleek ons, dat het pad van den touring car-ondernemer niet alleen over rozen gaat. Den Vrijslnnlg-democraten heeft de minis ter voorgehouden, dat er tusschen hen en de regeering toch eigenlijk van principieel verschil geen sprake meer ta en dat het t^og slechts gaat om een verschil van zienswijze! omtrent den omvang, dien onze weermacht zal moeten heb ben. Ook Mr. GOSELING. die nog een beknopte rede gehouden heeft, voornamelijk om te moti- veeren waarom hjj en anderen In de Katholieke fractie, In tegenstelling met den heer Schaep- dat van ■cwi Hoowaarts (Steyl-Uden) benoemd ia tot Apostolisch Vicaris van het nieuwe vicariaat Taaochowfu Zuid-Siantoeng (China). Donderdagmiddag vond In het gebouw van het Hoofdbestuur der Posterijen. Telegrafie en Telefonie onder voorzitterschap van mr. J. O. de Wilde. Minister van Binnenlandsche Zaken, een bijeenkomst plaats van de vier groote om- roepvereenlglngen in het bijzijn -an den di- recteur-generaal der P.T.T. en de commissie voor het zender vrastgstuk Het doel van deze samenkomst was te onderzoeken of de voorwal len vervat in het rapport van de Zendercom- mlssle. hetwelk eenigen tijd geleden aan den Minister van Binnenlandsche Zaken werd aan geboden. de instemming van de besturen der vier groote omroepvereenlgingen hebben. De vertegenwoordigers dezer omroepvereenl gingen hadden in de commissie voor het sen- dervraagstuk door onderteekening van het ver slag reeds blijk gegeven zich met de voorstellen Hst werd een ware roof- en plundertocht, allerlei soort goederen, van bontmantels tot pakken sigaretten werden buitgemaakt, van welke diefstallen de expediteurs de dupe wer den. Vele malen mrakte de roover zyn verme tele sprongen, vele malen wierp hij zijn buit naar zijn kameraad. Pakken bestelgoed zouden nooit hun bestemming bereiken. Onder al dese vermetele diefstallen was ook gen sujRerdief- stal. In den nacht van 31 Augustus op 1 Sep tember lieten de dieven ditmaal waren het er slechts vier den auto stoppen voor een vrachtschip gelegen aan den Singel Tien balen suiker werden weggehaald. De ondernemers van de «rilde diensten achten het coneeesieetelsel onrechtvaardig, onbillijk en bekrompen. Ten eerste is t een bevoorrechting van een bepaalde groep ondernemers, omdat bij nieuwe conceasle-aanvragen die ondernemer voorrang heeft, die reeds eerder een concessie heeft ver kregen Dit geschiedt omdat deze ondernemers reeds bewezen, dat zij de bepalingen en ver plichtingen nakomen. Onbillijk en bekrompen achten zij het, dat verhinderd wordt narat de bestaande snelle spoorwegverbinding tusschen bepaalde plaatsen een busdienst in te leggen. Nu zoo overduidelijk blijkt, dat een deel van het publiek gaarne gebruik maakt van een goedkoopere. langzamere gelegenheid, moet in het belang van dat publiek daar gelegenheid voor gegeven worden. Dat de goedkoopere en langduriger autobusrit groote schade aan het spoorwegvervoer toe bracht geloofde de beer Brugman niet. Het meerendeel toch van de reiziger», die van de zgn wilde diensten gebruik maken, zijn menschen die deze goedkoope gelegenheid aan grijpen voor familiebezoek Het grootste ge deelte van dit reizend publiek zou zonder den wilden dienst thuta blijven en toch niet met den trein gaan. Om de desbetreffende wetsbepalingen te ont duiken heet het. dat men alleen rijdt met groe pen. soodat er dan feitelijk van geen dienst sprake ta. Ook werden zgn. retavereeniglngen opgertcht. waarvan men voor een zeer gering bedrag lid kan worden en waardoor men dan het voorrecht geniet om voordeellg per tou ringcar te ..reizen", De wetsbepalingen zijn van ouden datum, waarbij in het geheel niet gerekend ta op de enorme vlucht, welke het touringcar-wezen heeft genomen, waardoor de omstandigheden zoo geheel veranderd zijn. Een nieuwe wet ligt gereed en deze dreigt het geheels tourtngcar-wesen onmogelijk te maken, wat volgens onsen zegsman een gevolg ta van het optreden van de „wilde"-onderne mers. Treedt de bond niet togen deze ondernemers opt Ook de bonafide-ondernemen sljn van mee nlng. dat het oonceasleatotael te eng wordt toe- gepast. De bond adviseerde de leden om in geen geval aan de «rilde diensten mee te doen De meesten gingen er dan ook niet toe over, een enkele «rel. Het resultaat was bevredigend en dit had tengevolge, dat een tnaaea nieuwe onderneminkjes te voorschijn kwam omdat voor het laten loopen van dese diensten geen kennis van het veel Ingewikkelder tourtngbe- drijf wordt geUschi Op December 1933 werd een algemeens ver gadering gehouden, waarop bet boofdbestuur man, geen bezwaar hebben tegen de afschaf fing van het vooroefenlngslnstltuut. heeft dit zelfde thema nog even aangeroerd Ook hij ver mag niet te begrijpen, waarom er niet meer praktische overeenstemming zijn kan tusschen de fractie van Mr. Joekes en die fracties wel ke zoowel van ondermijnend defaitisme ata van overspannen nationalisme afkeerig zijn Bl) de tepileken. die morgen gehouden wor den. zal dit onderdeel van het debat belang rijk interessanter kunnen worden, al behoeven, naar onsen indruk, geen bekeeringen verwacht te worden. Mr JOEKES heeft vandaag nog eens her haald. dzt ztjn fractie tegen de begrootlng stemmen zal. al zal zU overigens het Kabinet als zoodanig steunen en vertrouwen De feiten zijn bewezen, de moeilijkheid is in dit gevzl de strafmaat. Verd. B. v. D. staat niet gunstig bekend, hjj ta onverschillig en eigenwijs Wegens diefstal in vereenigtng. drie maal gepleegd, requlreerde bet O. M. ander half Jaar gevangenisstraf. Verd. L. heeft door- loopend zijn auto ter beschikking gesteld en hij heeft zelf gechauffeerd. HM «ras „De groote Plet!” Spreker requlreerde twee jrar gevange nisstraf tegen hem Over verd. H. W o. ta een goed rapport uit gebracht. maar de poliue denkt anders over hem. Etach Anderhalf jrar gevangenisstraf Tegen J. O. R.. die minder dikwijls beeft mee gedran en die nog een blanco strafregister had. requlreerde bet O. M. Mn jrar. waarvan aas maanden voorwrardelOk. met een proeftijd van drie jaar. Tegen D. V. «lachte de Officier zes mranden. Verd. heeft slechts éénmaal meegedaan. „Men vond mU te bang" heeft hij verklaard Tegen K die pas voor diefstal van een mo torfiets ta veroordeeld en die nog het een en ander te goed heeft, requlreerde het O. M. aez mranden gevangenisstraf Tegen de vier ver dachten L„ O., K. en O. «lachte spr. boven dien vier maanden wegens de suikerdiefstallen. De verdediger» mr. Mej. Foreman, mr. Fran ken huls, mr. Stemhelm en mr. Speyer pleit ten clementie Vervolgens stond ds werkman F. W. v. d. L. terecht, verdacht van heling. t«ree maal ge pleegd De gestolen pakjes en baten suiker werden verborgen in het tuinhuisje van verd., achter zMn woning in de Van der Hoopstraat. Verd. ontkende; geen oogenbUk had hM ver moed. dat de goederen van diefstal afkomstig waren. Wegens heling, tweemaal gepleegd, requl reerde het O. M. een gevangenisstraf van 1 jaar. Verd staat goed bekend en ta door anderen op het slechte pad gebracht Dit en verd.** blanco strafregister nam spr bU de strafmaat in aanmerking De verdediger, mr van Zeggelen, pleitte vrij spraak. suba. clementie Tenslotte etend nog een koopman terecht, zekere v. D, eveneens verdacht van heling. Hij had een belangrijk deel van den bult gekocht. De man, die aanvankelijk had ontkend, legde thans een volledige bekentenis af In verband met deze bevestiging «lachte de Officier van Justitie, mr. Dullemen. in plaats van twee jaar. aooals hij van plan «ras gezweet, een gevangenisstraf van anderhalf jaar. De verdediger, mr T Eskens. pleitte clementie De vonnissen in deas zaken zullen worden gewezen op 13 December aa. BU eiken flacon Kruachen Salts A f 160 wordt nu voor «en bepaalden rijd een gratis proef- flsoon verpakt. Maak nu van dit mooie aanbod gebruik om eens zelf de werking van Kruachen Balts te ondervinden Kruscben Balts zuivert Uw bloed. Voor rheumatlek, jicht en ischlss bestaat er geen beter, eenvoudiger en doeltreffender middel In het buitenland is door opkoopers met Kruscben Balts geknoeid Men koope daarom in geen geval Kruachen Balts in bultenlandsche verpakking doch uitsluitend in ongeschonden Hollandsche verpakking met den num van N V. Rowntree Handels Maatschappu op verpakking en etiket van den flacon gedrukt. «szsudi i nemer weinig werk Het gaat dan voomameldk om wat voetbalwedstrijden, con gressen en eventueele bUzondere gebeurtenis sen. Toen de spoorwegen een andere richting in sloegen. met tariefsverlaging, uitbreiding vergemakkelMking van gezelachapsbiljetten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5