Autobandieten voor rechter
De wilde autobusdiensten
30
Minister Deckers verdedigt
zijn beleid
BLUE BAND
VOORDEEL
hebben9
Zendervraagstuk
Aankomst Pander-
jager-mannen
BEZUINIGINGSNOODZAAK
van
HOOGE STRAFFEN TEGEN
HEN GEËISCHT
Kostelooze proef
AUTOBUS EN TREIN
„Uw Huishoudboekje
kan er slechts
VRIJDAG 30 NOVEMBER 1934
TWEEDE KAMER
I
mengd bedrijf
Een
de keuken is, hoeveel
I
Nieuwe missiebisschop
F
Verschil van zieniwyit
1
Pater Fr. Hoowaarts S. V. D. be-
I
-
Ook twee helers staan
„UIVER” NAAR BAGDAD
terecht
s
met Kruschen Salts
Burger-corveeërs
cents
Vloot en leger zijn
paraat
Naar georganiseerde
„wilde” diensten?
Uitlooper van den dach
ten tijd
Harteliike begroeting door de
Haagsche bar gerij
Zij plunderden expeditie-auto’s
op rijksweg Amsterdam
Amersfoort
Straffen van 4 maanden tot
2 jaar
De houding der S. D. A. P.
T
zegt het
BLUE BAND-melsje
De omroeporganisaties achten de
voorgestelde oplossing
aannemelijk
VERSCH BEKARRO
Luchtverdediging
I
Het voor oef eningsinstituut
per
'4 pondspakje
De bewindsman rekende af met
de kleineerende critiek op de
defensieve kracht oneer
weermacht
Het touringcar-bedrijf is in den
winter niet meer rendabel
te maken
Georganiseerde, „wilde”
diensten?
Met post en passagiers voor
de „Oehoe”
noemd tot Apostolisch Vicaris
van Tsaochowfu (China)
Het concessie-stelsel
Want hoeveel belang Blue Band ook in
het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud
boekje is Blue Band slechts een bescheiden post.
Blue Band combineert kwaliteit met voordeel - tallooze Nederlandsche
huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds ondervonden.
I
DEN HAAG, 29 November 1934.
r
de
I
ruit
f
sen. temeer daar ook een stoutmoedige acrobaat
zich onder het gezelschap bevond.
den Staat (P.T.T. en Radtoraad) rallen sM.
Ung hebben
ringear maar honderd rtfdagen in bedrijf ia
maakt dit dus alleen aan deze kostgn 14 per
dagl
zendervraagstuk aannemelijk achten
De hoofdlijnen van het verslag, ten
waarvan onder de
De vraag van nationale ontwapening en de
houding der 8DAP daartegenover kreeg lang
niet de behandeling, welke haar, om haar groo
te belangrijkheid toekwam.
En ook het standpunt door den mintater te
genover de 8DA P ingenomen sedert de ge
beurtenissen In Indiè. werd afgedaan op een
manier, zoo dat dit onderwerp niet genoegzaam
tot zfjn recht kwam, al toonde minister Dec
kers al weer afdoende met voorbeelden ran. dat
de politieke geschriften van de soclaal-democra-
ttache Arbeiderspers terecht door hem worden
beschouwd als ontoelaatbaar voor de militairen
van land- en zeemacht en dat er tusschen het
Cambo en de 8DAF een voortdurend contact
bestond, hetwelk voor de opvattingen nopens
de krijgstucht in dezen Marinebond verderfelijk
wis.
wy moeten ons vanwege het late uur en de
voor de deur staande avondvergadering beper
ken tot eenlge grepen uit 's ministers rede.
En als de heer Westerman zich pijnlijk ge
troffen meende te moeten gevoelen, toen een
Engetachman hem te Kopenhagen een spot
woord toevoegde over de „Hertog Hendrik dan
had. aldus de minister, diens slagvaardigheid
den onhoffelljken buitenlander er onmlddellljk
op moeten wijzen, dat do „Hertog Hendrik
slechte een oefenschip is en dat deze bodem ge
ëscorteerd werd door 'n zeer modernen torpedo
jager en door twee up-to-date onderseebooten
waarvan de K XVIII met zijn M koppen thans
weer bezig ta aan een nog nooit door «enig
bultenlandsch oorlogsschip geëvenaarde presta
tie van een reis van 23.000 mijlen.
Vloot e* leger zjjn volgens minister Wee
kers beide paraat. Hun weerkracht ta gree
ter dan in 1914. En wat er sedert zijn eigen
optreden aan Defensie allemaal reeds ver
beterd is. inventariseerde de minister door
een zeer lange lijst voor te lezen, welke in
haar eentonigheid indruk maakte. Voort
durend wordt er aan de uitrusting gewerkt.
Dit beteokent niet, dat Nederland Ban den
bewapeningswedloop wenscht mee te doen,
het drukt slechte uit, dat de leiding b(j De
tonate de weermacht op peil wil houden en
niet achter kan blijven bjj de technische
ontwikkeling
De wilde dienst, aldus de lieer Brugman, ta
een uitlooper van den slechten rijd Het winter
seizoen biedt uit den aard der zaak den touring-
te kunnen vereenlgen. Uit de gevoerde bespre
kingen Is. zooals trouwens verwacht mocht wor
den. komed vast te staan, dat ook de omroep
organisaties de voorgestelde oplossing van het
Aan de luchtmacht wordt de noodige zorg
besteed, al kent de minister aan het luchtwapen
niet zoo n alles overbeerschende beteekenls toe
als bijv, de heer Schaepman. gelijk hij trouwens
ook niet geheel de meenlng van denaelfden af
gevaardigde kan deelen omtrent de noodzake
lijkheid van kleiner vlootmatertaal in IndK.
Dit laatste vraagstuk staat echter op het punt
commissoriaal te worden onderzocht
Dat op het gebied der economische verdedi-
gingsvoorbereldlngen omvangrijker voorzienin
gen noodig zijn, geeft de minister den heer
Schaepman toe. Deze is reeds op dit gebied
werkzaam en door samenwerking met Economi
sche Zaken zijn al eenlge maatregelen getrof
fen.
Het is teekenend. aldus de minister, dat bij
voorbeeld van de 15 Katholieke internaten,
welke voor de stichting van een klasse van bet
Instituut op de eerste plaats in aanmerking
■ouden komen, er slechte twee zulk een klasse
nebben ingericht.
Een belangrijk moment daarin vormde
zijn verdediging van de voorgenomen af
schaffing van het vooroefenlngslnstltuut.
De minister ta van dit instituut altijd een
warm voorstander geweest en had zich dus
te richten tegen diegenen in de Kamer,
die altijd aan zijn njd^ stonden in deze
aangelegenheid. De bezuiniging noodzaakte
hem hier den knoop door te hakken. Hij
moet nu eenmaal tedere bezuiniging aan
vaarden. die de weerkracht van het leger
niet schaadt Daar komt bU. dat de moreele
bezwaren, verbonden aan het kazerneleven
door allerlei oorzaken veel van hun kracht
hebben verloren. En ook is het een feit, dat
bet vooroefenlngslnstltuut zich nooit die
wrardeering van de zijde der belangheb
benden heeft mogen verwerven, als men
verwachten mocht.
Gemengd Bedrijf, dat in den v«rm
van een N.V. te* stand zal keus en. aal me*
aitetalUng van teder ander belast zijn met
den aanleg en de exploitatie van de Zender-
InriebUngen voor den Nederlandochen radlo-
omroep. In dese vennootschap sullen de
Staat en de algemeene euu es porgs nisa ties
de eenlge aandeelteouders zijn.
Hel bestoor van het Zenderbedrijf «al
berusten bjj een Raad van Beheer, waarin
naast vertegenwoordigers der algemeene
In deq afgeloopen somer werdenrop den RUks-
straatweg A’dam—Amersfoort een groot aan
tal pakjesdlefstallen gepleegd, ten nadeele van
expediteur» die met hun vrachtauto's volbeladen
met pakken en pakjes hun weg van Amsterdam
langs den RUksstrratweg namen
Een zestal nog jeugdlgeo personen tusschen 20
en 30 Jaar. was met elkaar In contact gekomen
Zij waren werkloos en zwierven veelal in de late
avonduren en in het nachtelljk duister langs de
straten. Langzamerhand rijpte het plan om ware
plundertochen langs de groote wegen te maken
en als terrein van hun diefstallen werden de
expedltle-auto’s gekosen Een van het zestal be
schikte over een auto, en dese wagen zou op de
nachtelijke strooptochten goede diensten bewjj-
aanzien
belanghebbenden volledige
eenstemmigheid werd bereikt, zijn in het kort:
Er zal kamen ecu Gemengd Zinderbe-
drtjf, waarin Staat en smiMpsri ««■■igingea
partteipeeren. dseh waarin aan den Staat
overwegende zeggenschap aal werden toe
gekend.
Dit
's Nachts achtervolgde men met den
ante de expeditieauto’s. De bumper van
den auto werd tegen de achterzijde van
den vrachtauto gereden en een van de
roevers sprong dan vanaf de bumper op
de achterzijde van den expeditieauto.
Soms werd de achterdeur epengevonden,
soms werd de afsluiting verbroken. De
man klom dan naar binnen en wierp de
pakjes en pakken naar buiten, welke
dan werden opgevangen door zijn kame
raad die op de motorkap van den auto
sat. Dese acrobatische toeren werden ver
richt. terwijl de auto’s een vaart hadden
van M I U KM.
Het gelukte den beiden recheurcheurs Lob
man en de Wctlte desen sulksrdtofstsl op te
lossen, de goederen werden in de woning van *n°
heler opgespoord. Men had reeds vermoeden
tegen de anderen en het spoor werd gevolgd.
Huiszoekingen en verhoeren volgden.
In samenwerking met de Muldenscbe politie
werd de kluwen verder afgewikkeld De heler
viel tenslotte door de mand na een verhoor van
vele uren
Thans stonden ses personen terecht, verdacht
van diefstal en twee wegens heling. De dieven
legden een volledige bekentenis af. Met een Be
keren beroepstrots had een hunner geconsta
teerd „Het gaat mooi hè. het lijkt Wel Amerika.'*
Nadat «te pakjesdleven afzonderlijk hadden
terechtgestaan en door politiemannen, expedi
teurs en chauffeurs formeele verklaringen wa
ren afgelegd, stonden vier van de ses verdach
ten samen terecht wegens de sulkerdlefstaltatL
De volledige bekentenissen verspoedlgden het
onderzoek ter zitting, soodat het O. M. van
verschillende getuigen afstand kon doen.
De Officier van Justitie mr. van Dullemen
bracht In zijn requisitoir een woord van hulde
aan de rechercheur» Lohman en de Weillé.
die met zooveel energie en scherpzinnigheid t
onderzoek tot een goed einde hebben gebracht.
In een buitengewoon lange rede heeft dan
eindelijk vandaag minister DECKERS zijn be
groeting kunnen verdedigen De omstandigheid,
dat nog zeven sprekers daaraan vooraf gingen
het waren de Christelijk-Hlstorischen Jhr.
DE OEER en KRIJGER, de Katholieke afge
vaardigde Mr. GOSELINO, de Antl-rev VAN
DIJK, de liberaal LOUWE8. de vrfjz -demo
craat JOEKES en de communist WIJNKOOP
is den minister niet gunstig geweest. Hij
kwam pas laat In den middag aan het woord
en stond voor een vermoeide Kamer. Boven
dien was de minister gehandicapt door het feit,
dat de door 25 Kamerleden behandelde stof uit
eenviel In tientallen onderdeden, welke onver
mijdelijk tedere rede, waarin het antwoord
daarop moet worden samengevat, zeer brokkelig
en betrekkelijk weinig boeiend moeten maken
Aanhoudend had minister Deckers zich tot
weer andere groepjes te richten en toen ten
slotte de groote vraagstukken aan de beurt
kwamen, was het reeds zoo laat, dat het groot
ste deel der leden vertrokken was en zag de
minister, die zelf ook vermoeid was geraakt,
zich genoopt daarover zeer groote beknoptheid
te betrachten.
Op belangrijke besluiten van dit beheersor
gaan zal van overheidswege, hetzij in den vosin
van een goedkeurt ngsrecht van den Mintater,
hetzij in den vorm van een vernietigingsrecht
door de Kroon toezicht worden uitgeoefend.
Gedurende den tijd. welke gemoeid zal zijn
met den aanleg van de definitieve zendappara
tuur. aal voor zoover het de uitzendingen over
de lange golf betreft, gebruik gemaakt worden
van den Rljkszender te Kootwijk, welke voor dit
doel aanzienlijk versterkt zal worden; de zender
te Huizen zal gesloten worden
Voor zooveel betreft de uitzendingen over de
korte golf. Onderzoekt de Zendereoountaete
momenteel nog de verschillende mogelijkheden
om ook ten ranzien van deze uitzendingen den
overgangstoestand te overbruggen
Hedenochtend ie de bemanning van den
verongelukten Panderjager, Geyzsen-
dorffer. Asjes en Pronk met den Ge-
nua-expres in Den Haag aangekomen.
Naar men weet hadden zij na de ramp
in Allahabad per bjz- Johan de Wit* de
reis naar Nederland gemaakt van Co
lombo tot Genua, waar zij Woensdag
ochtend aan land gingen.
Het spreekt vanzelf dat elk feestbe
toon achterwege was gelaten, maar uit
de groote menigte, welke bij het 8taata-
spoorstation, allang voer het uur waar
op de trein zou aankomen, was samen
gestroomd, bleek wel hoezeer de Haag-
zche burgerij in het bijzonder met
Geyzsendorffer en zijn vrienden had
meegeteefd, een meeleven, waaraan men
bij hun thuiskomst uiting gaf door een
.spontane en sympathieke huldiging.
was vertrokken, dus wel zeer snel afgelegd. Zoo
als bekend zal de „Oehoe" de post en de pas
sagier» van de „Havik" naar Bagdad bren
gen, waar zjj door de „Ulver" sullen worden op
genomen en naar Amsterdam gebracht. De
„Oehoe” zet daarna zijn reis voort naar Bata
via.
tourtngcarbedrtjf nog
ren zich meer en meer
op dit terrein gingen begeven door gezelschaps-
biljetten te verstrekken met aansluitende auto
ritten van de A.T.O.
De busondememers hadden hun eigen gecon-
cesaionneerde diensten, maar voor den touring-
earondememer was het bedrijf in den winter
niet meer rendabel te maken.
De lasten voor het tourtngcarbedrtjf ztjn zeer
hoog. Voor een dertig-persoonswagen wordt
per jaar f 1400 betaald aan benzinebelasttng.
wegen- «n personeels belasting! Waar een tou-
In het Generalaat der Congregatie
van het Goddelijk Woord te Rome
werd bericht ontvangen dat de
Hoogeerw. Provicaris van Yen-
chowfu. Pater /Frans
S. V. D.
Bfj de K LM Is bericht ingekomen, dat
„Oehoe” te Djask is aangekomen.
De KL M -machine, die een motor aan boord
had voor de „Havik”, die met motorpech te
Djask is blijven staan, heeft het traject Am
sterdamDjask. waarvoor zij Dinsdagmorgen
voorstelde om self bij den Minister stappen te
doen om het kwaad van de wilde diensten in
de kiem te smoren. Hiertoe is men niet geko
men. omdat men het voorstel te verstrekkend
achtte om de eigen leden In hun bedrijf wet-
teljjk te binden.
Voor twee Jaar terug werd er In de afdeellng
Amsterdam, waarvan de heer Brugman even
eens voorzitter Is. op asngedrongen om gecom
bineerd een Mij op te richten, die wilde dien
sten Instelde naar alle mogelUke plaatsen tegen
uiterst lage tarieven, waardoor het voor een
ander onmogelijk zou worden om de diensten
rendabel te maken. De heer Bfugman heeft dit
plan tegen gehouden, omdat hl) van meening
was, dat een bonafide ondernemer zich niet op
dit glibberige pad mag begeven.
Er ta half December '33 in Amsterdam een
gecombineerde vergadering gehouden, omdat de
touringcar-ondernemers zelf schade ondervon
den van de wilde diensten.
Als een touringcar-ondernemer b.v voor een
trip naar Rotterdam fi.vraagt kan een
dlenst-ondememer het getnakkeljjk veel voor-
deellger doen, omdat dese op een dag wel drie
diensten heen en terug kan rijden met den zelf
den wagen!
Op de gecombineerde vergadering werd dan
ook besloten dat de dlenst-ondememer» *t tou-
rtngcarbedrljf niet meer zouden beconcurrce-
ren. door behoorlijke tarieven te rekenen en I
materiaal niet voor andere doeleinden te verhu
ren. Tot opheffing der diensten was men niet
te brengen
De belachelijk lage prijs van den laatsten
tijd, srrardoor de aandacht op de diensten zoo
algemeen gevestigd werd, was alleen een gevolg
van plaataelijke concurrentie en duurde slechts
korten tijd.
Geen enkele Amsterdamache tourtngcar-on-
dernemer heeft hier ooit aan meegedran. Dege
nen. die er nu aan meedoen, zijn nieuw opge-
rtchte bedrijven van bet laatste Jrar.
Er ta in dezen strijd volgens den heer Brug
man een groote overeenstemming met den taxl-
strljd in de hoofdstad, waar de snorders zich
vereenigden in de A T O. en die na een feilen
strijd vergunning en standplaats kregen
Ook de „wilde ondernemers zijn thans beslg
zich te organiseeren en de touringcar-onderne
mers, die een voorbeeld zien In den taxi-strijd
vragen zich thans af. ot zj) niet altijd te netjes
zijn geweest.
In afwachting van de uitspraak van de*
Hoegen Baad overwegen de bonafide on
dernemers dan ook om gecombineerd, op
grooten voet, de wilde diensten ia bet le
ven te roepen.
Hot laatste woord in de wilde autobuaeen-
dienst-affaire zal nog wel niet gesproken Bjjn.
x-■ t,
Buitengewoon goed is de mintater op dreef
geweest toen hij zich richtte tegen de kiel nar
rende critiek op de defensieve kracht onzer
weermacht van mr. Westerman en de militairen
van Nationaal Herstel, die dezen a! ge vaardigde
souffleerden Als deze vroegere voorlichters van
«tan minister van Defensie, die thans zoo cri-
tioeeren, in den vorigen staat huns levens hun
functie hadden neergelegd, omdat zij de ver
antwoording niet langer meenden te kunnen
dragen, dan. zoo zei de minister, zou ik respect
voor hen kunnen hebben, maar niemand heeft
die daad gesteld en ontslag gevraagd te. wijl
Bij er thans behagen in schijnen te scheppin
aan de waarde te tomen van een weermacht,
die er sedert dien eer beter dan slechter op ge
worden ta.
en
en
door voor voetbalwedstrijden e. a. extra treinen
te laten loopen. liep het winterwerk nog meer
terug en met de lage, tarieven bleek het ónmo
gelijk voor den touringcar-ondernemer om nog
rendabel te rijden.
Dit ta. volgens onsen zegsman, de oorzaak
van de totstandkoming der wilde diensten, al
wil men dat niet algemeen aanvaarden.
Velen verdedigen n.l. de stelling, dat de wilde
diensten ontstaan zijn als een gevolg van een
ouden strijd tusschen de Rotterdamsche ge
meente en de tourtngcar-ondememers uit deze
stad, die destijds in Rotterdam concessies had
den tot het onderhouden van stadsdiensten
Concessies, die ingetrokken werden, toen de
Rotterdamsche tram in gemeentebeheer over
ging Daardoor ontstond een felle concurrentie
strijd en zeker heeft ook dit een belangrijken
stoot gegeven tot de Instelling van de ».g wilde
autobusdiensten.
De wilde diensten ontstonden dus tn Rotter
dam voor locaal verkeer met ah eerste doel
een scherpe concurrentie te voeren.
Mln of meer tegen de verwachting In bleek
al heel spoedig, dat dese wjjze van vervoer er
bjj het publiek Jn ging". Er bleek zooveel vraag
te zijn, dat de diensten rendabel bleken en toen
de aftrek van het publiek steeds grooter werd,
breidde men de zaak uit tot grootere trajecten
ZUn het alleen ongeorganiseerde onderne
mers. die zich met de «rilde diensten bezig hou
den? vroegen wij den heer Brugman.
Er zijn inderdaad ook enkele georganiseerde
bedrijven bl) betrokken.
U moet wel goed tn het oog houden het ver
schil tusschen den touringcar-ondernemer en
het autobusbedrijf.
Het Is met het tourtngcarbedrtjf gegaan als
met zoovele andere bedrijven Het ging goed,
tot er een teveel van kwam
Het werd voor het
erger, toen de spoorw.
Evenals het vooroefenlngslnstltuut zou de
minister ook de burgercorveeèr» zonder wets
wijziging kunnen af schaffen Doch deze laatste
maatregel kan niet worden toegepast, tndien
niet daarvoor compensaties in de plaats worden
gesteld in den vorm van vergrootlng van het
jaarlijksche contingent en verlenging van den
eersten oefenlngstQd. Daarvoor heeft de mi
nister de Kamer noodig en derhalve kon, soo
zeide hl), over deze aangelegenheid beter van
gedachten worden gewisseld bij de betreffende
wetsontwerpen. Overigens zullen slechts 700
van de 1600 burger-corveeérs worden ontslagen.
Gistermorgen 733 uur Is de „Ulver” met
post en passagiers vertrokken. Zooals bekend
vliegt de „Ulver” naar Bagdad, waar post en
passagiers aan de „Oehoe” zullen worden over
gegeven De „Ulver” keert daarna weer naar
Amsterdam terug
Geboekt hebben een passagier AmsterdamOaza
een Amsterdam Karachi en een Rome—Cal
cutta.
De z.g ..«rilde” autobusdiensten kunnen zich
tn de algeheele publieke belangstelling verheu
gen Niet het minst, doordat de overheid het
noodig heeft geoordeeld In te grijpen en ver
schillende wagens In beslag heeft genomen.
Met belangstelling wacht men af. hoe in
hoogste Instantie hieromtrent beslist aal wor
den.
De «rilde diensten hebben vooral den laatsten
rijd de aandacht op zich gevestigd door de ge
weldig tage prijzen Dat pakt het publiek on
mlddellljk
Wy meenden goed te doen over dese aange
legenheid het oordeel eens te vragen van
iemand, die in het tourlngcar-wesen ta Inge
werkt en wendden ons tot den heer N J M
Brugman te Amsterdam, voorzitter van den
Nederl Bond van Touringcar-onoememers en
eveneens voorzitter van Cebuto, het bureau.dat
voor de georganiseerde tourtngcar-ondememers
reizen organiseert Wat de heer Plesman t» voor
de K. L M. is de heer Brugman voor het
tourtngcarwezen!
W|j vonden hem aanstond» bereid om onze
nieuwsgierigheid te bevredigen Nauwelijks had
den wij onze eerste vraag: „Hoe Is men tot
de «rilde diensten gekomen”, gesteld of de heer
Brugman stak met geestdrift van wal. over een
onderwerp, dat hem dierbaar ta. en onmld-
delljjk bleek ons, dat het pad van den touring
car-ondernemer niet alleen over rozen gaat.
Den Vrijslnnlg-democraten heeft de minis
ter voorgehouden, dat er tusschen hen en de
regeering toch eigenlijk van principieel verschil
geen sprake meer ta en dat het t^og slechts gaat
om een verschil van zienswijze! omtrent den
omvang, dien onze weermacht zal moeten heb
ben.
Ook Mr. GOSELING. die nog een beknopte
rede gehouden heeft, voornamelijk om te moti-
veeren waarom hjj en anderen In de Katholieke
fractie, In tegenstelling met den heer Schaep-
dat
van
■cwi Hoowaarts
(Steyl-Uden) benoemd
ia tot Apostolisch Vicaris van het
nieuwe vicariaat Taaochowfu
Zuid-Siantoeng (China).
Donderdagmiddag vond In het gebouw van
het Hoofdbestuur der Posterijen. Telegrafie en
Telefonie onder voorzitterschap van mr. J. O.
de Wilde. Minister van Binnenlandsche Zaken,
een bijeenkomst plaats van de vier groote om-
roepvereenlglngen in het bijzijn -an den di-
recteur-generaal der P.T.T. en de commissie
voor het zender vrastgstuk Het doel van deze
samenkomst was te onderzoeken of de voorwal
len vervat in het rapport van de Zendercom-
mlssle. hetwelk eenigen tijd geleden aan den
Minister van Binnenlandsche Zaken werd aan
geboden. de instemming van de besturen der
vier groote omroepvereenlgingen hebben.
De vertegenwoordigers dezer omroepvereenl
gingen hadden in de commissie voor het sen-
dervraagstuk door onderteekening van het ver
slag reeds blijk gegeven zich met de voorstellen
Hst werd een ware roof- en plundertocht,
allerlei soort goederen, van bontmantels tot
pakken sigaretten werden buitgemaakt, van
welke diefstallen de expediteurs de dupe wer
den. Vele malen mrakte de roover zyn verme
tele sprongen, vele malen wierp hij zijn buit
naar zijn kameraad. Pakken bestelgoed zouden
nooit hun bestemming bereiken. Onder al dese
vermetele diefstallen was ook gen sujRerdief-
stal. In den nacht van 31 Augustus op 1 Sep
tember lieten de dieven ditmaal waren het
er slechts vier den auto stoppen voor een
vrachtschip gelegen aan den Singel Tien balen
suiker werden weggehaald.
De ondernemers van de «rilde diensten achten
het coneeesieetelsel onrechtvaardig, onbillijk en
bekrompen.
Ten eerste is t een bevoorrechting van een
bepaalde groep ondernemers, omdat bij nieuwe
conceasle-aanvragen die ondernemer voorrang
heeft, die reeds eerder een concessie heeft ver
kregen Dit geschiedt omdat deze ondernemers
reeds bewezen, dat zij de bepalingen en ver
plichtingen nakomen.
Onbillijk en bekrompen achten zij het, dat
verhinderd wordt narat de bestaande snelle
spoorwegverbinding tusschen bepaalde plaatsen
een busdienst in te leggen.
Nu zoo overduidelijk blijkt, dat een deel van
het publiek gaarne gebruik maakt van een
goedkoopere. langzamere gelegenheid, moet in
het belang van dat publiek daar gelegenheid
voor gegeven worden.
Dat de goedkoopere en langduriger autobusrit
groote schade aan het spoorwegvervoer toe
bracht geloofde de beer Brugman niet.
Het meerendeel toch van de reiziger», die
van de zgn wilde diensten gebruik maken, zijn
menschen die deze goedkoope gelegenheid aan
grijpen voor familiebezoek Het grootste ge
deelte van dit reizend publiek zou zonder den
wilden dienst thuta blijven en toch niet met den
trein gaan.
Om de desbetreffende wetsbepalingen te ont
duiken heet het. dat men alleen rijdt met groe
pen. soodat er dan feitelijk van geen dienst
sprake ta. Ook werden zgn. retavereeniglngen
opgertcht. waarvan men voor een zeer gering
bedrag lid kan worden en waardoor men dan
het voorrecht geniet om voordeellg per tou
ringcar te ..reizen",
De wetsbepalingen zijn van ouden datum,
waarbij in het geheel niet gerekend ta op de
enorme vlucht, welke het touringcar-wezen
heeft genomen, waardoor de omstandigheden
zoo geheel veranderd zijn.
Een nieuwe wet ligt gereed en deze dreigt
het geheels tourtngcar-wesen onmogelijk te
maken, wat volgens onsen zegsman een gevolg
ta van het optreden van de „wilde"-onderne
mers.
Treedt de bond niet togen deze ondernemers
opt
Ook de bonafide-ondernemen sljn van mee
nlng. dat het oonceasleatotael te eng wordt toe-
gepast. De bond adviseerde de leden om in
geen geval aan de «rilde diensten mee te doen
De meesten gingen er dan ook niet toe over,
een enkele «rel. Het resultaat was bevredigend
en dit had tengevolge, dat een tnaaea nieuwe
onderneminkjes te voorschijn kwam omdat
voor het laten loopen van dese diensten geen
kennis van het veel Ingewikkelder tourtngbe-
drijf wordt geUschi
Op December 1933 werd een algemeens ver
gadering gehouden, waarop bet boofdbestuur
man, geen bezwaar hebben tegen de afschaf
fing van het vooroefenlngslnstltuut. heeft dit
zelfde thema nog even aangeroerd Ook hij ver
mag niet te begrijpen, waarom er niet meer
praktische overeenstemming zijn kan tusschen
de fractie van Mr. Joekes en die fracties wel
ke zoowel van ondermijnend defaitisme ata van
overspannen nationalisme afkeerig zijn
Bl) de tepileken. die morgen gehouden wor
den. zal dit onderdeel van het debat belang
rijk interessanter kunnen worden, al behoeven,
naar onsen indruk, geen bekeeringen verwacht
te worden.
Mr JOEKES heeft vandaag nog eens her
haald. dzt ztjn fractie tegen de begrootlng
stemmen zal. al zal zU overigens het Kabinet
als zoodanig steunen en vertrouwen
De feiten zijn bewezen, de moeilijkheid is
in dit gevzl de strafmaat. Verd. B. v. D. staat
niet gunstig bekend, hjj ta onverschillig en
eigenwijs Wegens diefstal in vereenigtng. drie
maal gepleegd, requlreerde bet O. M. ander
half Jaar gevangenisstraf. Verd. L. heeft door-
loopend zijn auto ter beschikking gesteld en hij
heeft zelf gechauffeerd. HM «ras „De groote
Plet!” Spreker requlreerde twee jrar gevange
nisstraf tegen hem
Over verd. H. W o. ta een goed rapport uit
gebracht. maar de poliue denkt anders over
hem. Etach Anderhalf jrar gevangenisstraf
Tegen J. O. R.. die minder dikwijls beeft mee
gedran en die nog een blanco strafregister had.
requlreerde bet O. M. Mn jrar. waarvan aas
maanden voorwrardelOk. met een proeftijd van
drie jaar.
Tegen D. V. «lachte de Officier zes mranden.
Verd. heeft slechts éénmaal meegedaan. „Men
vond mU te bang" heeft hij verklaard
Tegen K die pas voor diefstal van een mo
torfiets ta veroordeeld en die nog het een en
ander te goed heeft, requlreerde het O. M. aez
mranden gevangenisstraf Tegen de vier ver
dachten L„ O., K. en O. «lachte spr. boven
dien vier maanden wegens de suikerdiefstallen.
De verdediger» mr. Mej. Foreman, mr. Fran
ken huls, mr. Stemhelm en mr. Speyer pleit
ten clementie
Vervolgens stond ds werkman F. W. v. d. L.
terecht, verdacht van heling. t«ree maal ge
pleegd
De gestolen pakjes en baten suiker werden
verborgen in het tuinhuisje van verd., achter
zMn woning in de Van der Hoopstraat.
Verd. ontkende; geen oogenbUk had hM ver
moed. dat de goederen van diefstal afkomstig
waren.
Wegens heling, tweemaal gepleegd, requl
reerde het O. M. een gevangenisstraf van 1 jaar.
Verd staat goed bekend en ta door anderen
op het slechte pad gebracht Dit en verd.**
blanco strafregister nam spr bU de strafmaat
in aanmerking
De verdediger, mr van Zeggelen, pleitte vrij
spraak. suba. clementie
Tenslotte etend nog een koopman terecht,
zekere v. D, eveneens verdacht van heling. Hij
had een belangrijk deel van den bult gekocht.
De man, die aanvankelijk had ontkend, legde
thans een volledige bekentenis af
In verband met deze bevestiging «lachte de
Officier van Justitie, mr. Dullemen. in plaats
van twee jaar. aooals hij van plan «ras gezweet,
een gevangenisstraf van anderhalf jaar.
De verdediger, mr T Eskens. pleitte clementie
De vonnissen in deas zaken zullen worden
gewezen op 13 December aa.
BU eiken flacon Kruachen Salts A f 160 wordt
nu voor «en bepaalden rijd een gratis proef-
flsoon verpakt. Maak nu van dit mooie aanbod
gebruik om eens zelf de werking van Kruachen
Balts te ondervinden Kruscben Balts zuivert Uw
bloed. Voor rheumatlek, jicht en ischlss bestaat
er geen beter, eenvoudiger en doeltreffender
middel
In het buitenland is door opkoopers met
Kruscben Balts geknoeid Men koope daarom in
geen geval Kruachen Balts in bultenlandsche
verpakking doch uitsluitend in ongeschonden
Hollandsche verpakking met den num van N V.
Rowntree Handels Maatschappu op verpakking
en etiket van den flacon gedrukt.
«szsudi i nemer weinig werk Het gaat dan
voomameldk om wat voetbalwedstrijden, con
gressen en eventueele bUzondere gebeurtenis
sen.
Toen de spoorwegen een andere richting in
sloegen. met tariefsverlaging, uitbreiding
vergemakkelMking van gezelachapsbiljetten.