het gezin
DAGBLADRECLAME
ONMISBAAR
MIRANI’S
YPMA
^tiadiüauu^
vHEES&C°
gezinnen
Muzikale ontwikkeling in
Plaats dan een „Omroeper”
voor 75.
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
FA.
iiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiio
iiiiiiiiiiiiiiii
ZELF BEOEFENEN VAN DE MUZIEK, EEN LEVENSGELUK MEER!
S
DE EERSTE GEHOORS
INDRUKKEN
O
UTRECHTSCH STEDELIJK ORCHEST
DELFT
E
Er moet meer worden
gezongen
Verfilmde zonexplosies
en
N.V.
ver-
cata
PIANO- EN ORGELH^NDEL
BABY-VLEUGELS vanaf f 690.—
ia verschillende houtsoorten
Vrö-
cOn'
.o#
•iné
én
*1
oi
LANCESTRAAT 69 ALKMAAR
er^rr'
Joè*8
Speelt en zingt en ontwikkelt Uw muzikaal
gevoel. Als U op een goede piano wilt spelen
als bij de aanschaffing de prijs bij U ook
een woordje meespreekt, stelt dan Uw
trouwen in de
Aanleg en begaafdheid op muzi
kaal gebied is bij verschillende
kinderen, zelfs uit hetzelfde
gezin, sterk afwisselend
DONDERDAG 6 DECEMBER 1934
iiiiiu uuuunuuuuuiiiiiiiiiiimiuui
De dochtertjes van den piloot Parmentier kregen van Sint Nicolaas een
origineel cadeau
d
«ter (tedertaad m KstoaNa:
8<
THEO BOSMAN
oom
Eerst
WESTERMARKT 29 - AMSTERDAM (C) - TELEFOON 49905
ki
d<
sl
ai
k<
hi
n
zi
a
ii
1
l
v
s
s
k
AJIbslplic^tingen bij de administratie
vap iMTde Jeudestraat 24, Utrecht
Kantooruren: 9-12*6 en 14-17 - Zaterdags 9-13 uur
PJ
cc
ir
1
1
I
1
7
ti
k
di
U
m
k<
hi
.er
zi
ti.
vt
b<
tc
ec
hi
st
Ja
g<
hi
UI
hi
onkMt <tte <te oud. lUduMdw i«iteroiotea
Da jeugd van Usbaklstan tijden* nat mid
dagmaal In aan dar vala openluchticholen
waar da klndaran worden bazig gahoudan
terwijl da ouder* hun dagelijkschen arbeid
verrichten
Tel. 14988
Sr T Geen symphonie-concerten te Utrecht, 's-Hertogenboech
en Breda.
Concerteert regelmatig voor de K.R.O. microfoon,
^rleent medewerking bij uitvoering van vele koorver-
Wanneer wjj de zon bezien door middel van
foto's, dan nemen wij ook talrijke zonnevlek
ken waar. Deze zonnevlekken zijn dikwijls in
zoo grooien getale aanwezig, dat het lijkt, als
of onze gansche zon met deze vlekken is over
dekt. In waarheid echter liggen zij zeer ver van
elkaar en het zijn deze duistere stippen, welke
de zonexplosies teweeg "brengen
Voor kort werd door de grootste sterrenwach
ten ter wereld 'n instrument in gebruik gesteld,
hetwelk zeer belangrijk Is; het is een fotogra
fisch toestel, een z. g. zonnespeklrum-clno- ap
paraat. Door middel van dit toestel kunnen
honderden foto’s worden genomen welke een
zonexplosie van met meer dan twaalf minuten
weergeven.
d. wbliwn. wgwwdwppM. Mm* d Bwg
bmpmU. te d. BmÜk>«m-imI te Bwtjn de
Rttv.lo wool (door hte pvbltek do nteuwo Siradl-
«erte» genoemd) Do*, worwordo niet eisen de
oude Stredlvinu*. mew o-ortrol deze te «oio
opzichten Do goostdrdtigo booordooÜngon »M
kunttenMrt Arthur Nikiseh. Einer HentM.
Eugen lecomte on «nderen. zenden «nj
gum. ronder verplicMing D. prijr der Rwr.lo
riool ligt onder hoi bereik «en tederen kunrtenrrr
Zlcbtrondingen worden gonwdkf Mn
sgriouao refiectenter* Levering geschied* me*
origineel cortdieMi. me* ebsolute gerente «oor
duuruemheid «en kienk en bouw.
meent met de muzikale opvoeding van z'n kind,
in de eerste levensdagen al speciaal op de mu
zikaliteit zal gaan inwerken. O neen, alle over
drijving schaadt. zij bij voorbaat opgemerkt
Onze bedoeling zal uit het vervolg voor een
ieder duidelijk worden.
De eerste drie levensmaanden leert X kind
hooren. maar dan moet er voor X kind ook
iets te hooren zijn!!! Ouders, die X kind den
heelen dag in den stilsten hoek van t huis ..op
bergen”. geven X kind weinig, te weinig gele
genheid om te leeren luisteren naar diverse ge
luiden Zelfs voor den slaap behoeft, men X kind
niet naar 'n rustige plaats te brengen, als men
X van de eerste levensdagen af gewent aan de
gewone huiselijke geruchten en geluiden ook
tijdens den slaap.
iruhrgrtggg
die ons voor eenige oogenblikken „X dal van
tranen" doen vergeten.
Herhalen wein onze gezinnen moet veel
meer gezongen worden en dat te meer, daar X
Roomsche gezinsleven meer dan in elk anoer
gezin gereede gelegenheid biedt voor samenzang,
zoowel met z’n allen als de kinderen onder el
kaar.
Noemen we eerst X zoo geliefde „kerkje spe
len". Wie kan zich Xi Kerstkribbe voorstellen
konder zingende kinderen? De Meimaand met
de Manaversiering, de Junimaand met X be
bloemde en verlichte H. Hartbeeld. Commume-
feestjes, verjaardagen. Sinterklaasavond, brui-
loftsgedenkdagen, ziedaar wederom eenige titels
voor gezamenlijken zang.
Veel gezang in X gezm, zoowel door de huis
genooten afzonderlijk als door allen gezamen
lijk. bevordert den zanglust der kleineren en
zal de zangkunst der jongsten des te gunstiger
beïnvloeden, naarmate de zang der grooteren
technisch beter is.
De kinderen onder elkaar zingen bij allerlei
spelen. Als kinderen „schooltje spelen", is de
zangles vaak het eerste en meermalen het
eenige leervak.
Wie heeft nooit met welgevallen op Konin
ginnedag of Prinsessedag den zelf-geimprovl-
seerden kinderoptocht gadegeslagen en wie
vond dien niet veel „echter” dan den offlciee-
len?
We besluiten dit artikel met den oprechten
wensch: baat de R. K. Volkszangvereeniging
toch weer de practlsche zangpropaganda ter
hand nemen. X Verspreiden van bundeltjes al
leen is niet voldoende.
op heden
model!
Zooals X kind leert spreken door de spraak
van ouders, broertjes en zusjes af te luisteren,
af te zien en na te bootséh, zoo leert X ook zin
gen door nabootsing van gehoorden en afgeluis-
térden zang. Daarom kunnen we niet te luid
roepen en X niet te druk herhalen: Ouders,
leert uw kinderen zingen door met uw kinderen
te zingen! Wie zanglust kweekt, oogst meerdere
muzikaliteit.
Mogen we onze Moeders op de eerste plaats,
voorts onze Vaders, kindermeisjes, klnderver-
zorgende zusjes en dienstboden eens in herin
nering brengen, dat we in onzen Nederland-
wlegelledjes zun niet op de eerste plaats voor
de concertzaal bestemd!! De grootste dichters
en de geniaalste schilders hebben de zoetste
woorden en de teerste kleuren gebruikt voor de
uitbeelding van X liefelijk tooneeltje: 'n Moe
der, haar kfnd in slaap zingend, 'n Schilder zou
werkelijk moeten zoeken naar 'n
van carton en metaal; mondorgels in opklim
mende maten en tonenrjjkdomtrommels met
stokken; speeldoosjes in allerlei varianten; ha-
merplano’s kleinere en grootere minia
tuur-piano's; trekharmonlca's vanaf enkele to
nen tot meerdere rijen toetsen; carillons in al
lerlei toepassing vanaf X paardentuig tot X
torenklokkenspel in mimÏBiur ratels, klep
pers. tambourins. kleine cithers, harpjes en ten
slotte baby-gramofoons met idem platen.
Ge ziet, 'n overweldigende keuze en de eene
zaak biedt ze nog voordeeliger dan de andere.
„Ja, maar,” komt daar Xi mopperende vader
of 'n tegensputterende moeder, „ik wil of kan
dat „gesnerk” den heelen dag niet aan m’n
hoofd hebben."
Dergelijke bezwaarmakende ouders moeten op
de eerste plaats niet vergeten, dat evenals de
volwassene de wereld rondom zich heel anders
bekijkt dan X kind, de kleuter muziek en zang
vooral de meer primitieve muziek ook
heel anders hoort dan de groote menschcn.
Wat vader en moeder met „gesnerk”. gelal”
en andere liefelijke benamingen gelieven te be
noemen, is voor de kleuters ernstig musiceeren.
n waarachtig genot bovendien. Opvoedkundig
bekeken van groote waarde bovenal.
Nu is X steeds de schoonste lof der ouders
geweest, dat ze alles voor X welzijn der kin
deren over Rebben, welnu dan. mopperende
vader en tegenstribbelende moeder, als dit
goedgemeende en nog beter bedoelde woord u
tot andere en betere gedachten heeft gebracht.
denk dan eens extra aan X muzikaal speel
goed voor uw babyl
Mag 'k hier even 'n persoonlijke herinnering
inlasschen?
Toen 'k 4 a 5 jaar oud was, kreeg 'k van 'n
of tante, die naar Amsterdam geweest
was, 'n harmonica cadeau van. zeven stui
vers en hoewel X instrument maar enkele toet
sen rijk was. 'k heb me zooals me later
meermalen verteld is met ’n zekere woede
aan X oefenen gezet, tot 'k m’n moeder ver-
bljjddf met X eerste resultaat: „Hoor 'ns moe
der. 'n brok lied!” ’k Weêt zeker, dat m’n moe
der d'r ooren ondanks haar onverwoestbaren
Zanglust tot op hooge jaren vaak „getuit”
hebben van X „onophoudelijk gezaag op dat
ding”, maar toch was m’n zooeven vermelde
succes X eerste wat ze m’n vader 's avonds bij
z’n thuiskomst vertelde. Ze had de onaange
name zijde van X geval gaarne aanvaard om X
genot dat de oefening en X succes haar jongen
verschafte.
Zoo is de goede opvatting, zoo is de goede
praktijk.
We komen nu aan 'n ander gewichtig punt
in de huiselijke muzikale opvoeding: de zang
in X gezin.
Er wordt dooreengenomen veel te weinig ge
zongen In de gezinnen. Moeders, denkt er om.
De geluiden der huiskamer: X tikken en slaan
van de klok. X piepen of dichtslaan vaA 'n deur,
X snorren van de kachel. X razen en fluiten
van den waterketel. <fe geluiden, die de gewone
huiselijke bezigheden plegen te vergeze^pn.
zoowel als de spraak en zang der huisgenooten,
hebben in die eerste penode waarde voor de
kleine als eerste materiaal, eerste oefenmate
riaal. Evenzeer de geluiden buitenshuis: - X bel
len van 'n fiets. X toeteren van ’n auto. X snor
ren van ’n motor of vliegmachine, straatgeroep
en straatgcjoel, diergeluiden enz enz., alle ge
hoorsindrukken verrijken den gehoorszin en
hebben elementaire beteekenis.
Nog dringender wordt verzorging van de zijde
der huisgenooten, als de kleine blijk gaat ge
ven van belangstelling in. lust in geluid en
klank en a h w. aldoor zoekt naar acustieke
prikkels Dan zorge men voor geluld- en mu-
ziekmakend speelgoed, dat tegenwoordig in
allerlei variatie en prijs verkrijgbaar is.
Hoewel tot nu toe nog geen enkele baby mij
ooit van z’n profijt van de muzikale ramme-
laarlndrukken verteld heeft, wil ik hier toch
Cven wijzen op de dubbele waarde van den ram
melaar lult muziek-paedagogisch oogpunt be
schouwd! voor de bevrediging van den lust in
geluid en de InoefMjng van rhythmische be
wegingen bij geluiden
Voorts zijn er in bonte mengeling: geluid-
makende popjes en dieren, vooral als de laatste
X kind tot nabootsing prikkelen; fluiten en
fluitjes in allerlei schakeering van grootte,
vorm, grondstof en toonproductietrompetten
De opmerking: De poosjes, in lustigen zang
gesleten, zijn bloempjes uit X verloren Paradijs,
-w-w (j de bespreking van de gezinstaak ten op-
zlchte van de ontwikkeling der muzikali-
teil in de eerste levensjaren dienen twee
gewichtige punten vooropgesteld:
1. de muzikale aanleg en begaafdheid Is bu
verschillende kinderen zelfs uit hetzelfde ge
zin sterk varieerend. X Eene kind toont vroe
ger belangstelling voor acustieke en muzikale
prikkels dan X ander; X eene kind heeft ster
ker drang naar muzikale indrukken dan X an
der; X eene kind kan langer achtereen luiste
ren naar muziek en zang dan X ander; X eene
kind blijkt meer voorkeur te hebben voor spelen
met muzikaal speelgoed dan X ander; de een
luistert liever, de ander phantaseert liever, 'n
derde ten slotte vertoont in de kinderpenode
weinig interesse voof muziek en zang en ont
popt zich op lateren leeftijd pas als werkelijk
muzikaal.
2. De gezinsopvoeding, ook de muzikale>flï%int
direct na de geboorte. Vaak kan men opraer-
ken. dat ouders met de opvoeding meenenJ te
moeten beginnen, als ze voor de eerste maal
’n onhebbelijkheid. karakterfout of verkeerde
gewoonte opmerken.
Te laat!
Nu moet men mij goed begrijpen: 'k stel me
niet voor, dat 'n vader of moeder, die X ernstig
schen (volks-) liederenschat kunnen wijzen op
n rijken voorraad van: knleliedjes, poppedetin
tjes, bakerrijmpjes, koosliedjes, vaak-, slaap- fti
wiegeliedjes, kinderlijk van taal, tintelend van
kinderlijken humor, pakkend van rhythme en
vele op oer-eenvoudige melodietjes, voor klei
nere en zelfs grootere kinderen van ongeëven
aarde aantrekkelijkheid. Ook In de diverse
volkszangbundels staan tientallen oudere en
lueuwere nummers voor de huiskamer geschikt
,'t Is me nog al ’n mooie tijd om te zingen!”
zal menig lezer (es) onder crisiszorgen verzuch
ten.
Een goede raad en een opmerking.
de goede raad: Kijk naar de landen,
«laar X ellendiger is dan in ons eigen Vader
land en ondanks nijpende zorgen ben je te-
vree en 'n tevreden mensch lacht en zingt.
FOTOREPORTAGE
ni
h<
té
Het monument G. J. de Jongh In den tuin
ven het Boymansmuseum te Rotterdam ie
thans voltooid