Menschelijke persoonlijkheid A Minister Marchant verdedigt zijn beleid I ,'W? Medische kroniek EEN KNAP BETOOG z J ZATERDAG 15 DECEMBER 1934 IDEEËN ONZE REGEEfUNG Ontvetting»middelen TWEEDE KAMER De strijd tegen Spanje Het tpellingtvraagttuk Kaas voor werkloozen r Een aanbod van de Zuivelcentrale Mooie gift a De S. D. A. P. verbolgen 'i Automatitch heeft de concentratie haar weertlag op het bijzon der onderwijt Ned. Bioscoopbond geeft 10.000 voor de werkloozen OBLIGAT1E-D1EFSTAL IN INDIË Bezoldiging dienttweigeraart Groei van het bijzonder onderwijt DEN HAAG, 14 December 1334 LIBRA. nog bulten te Dr. MOLLEK it 3 w Maart de mode fracties stelde zich alleen de TH. H. 8CHLICHTING I. mond luidt het spijlen niet dll En vergeet gy niet, dat de concentratie by het openbaar onderwijs ook automatisch haar weersta* beeft op bet byaooder, omdat dit laat ste zyn boventallige onderwijzers mm sartoren De kaas zal voetstoots worden afgeleverd in papier verpakt, in stukken van 1 K.G. elk, zoo- dat de uitdeellng ter plaatse op gemakkelijke wjjze kan verloopen. De levering en verzending geschiedt franco, mits de gemeentebesturen een bedrag voldoen van 10 cent per KO. Aan de gemeentebesturen wordt de beslissing overgelaten of de kaas al of niet kosteloos aan de werkloosen zal warden verstrekt. De totale hoeveelheid kaas is ongeveer 300.000 KG, zoodat voorbehoud is gemaakt, dat niet de geheele aangevraagde hoeveelheid kan wor den af gekeverd. Tenslotte wordt opgemerkt, dat snelle distri butie van deze In stukken verdeelde en dus grootendeels van de beschermende korst ont dane kaas gewenscht is. ZU kan niet lang in opslag blijven. w Ulteriyk 30 Dec. as. moeten de gemeentebe sturen mededeelen. of zij voor de kaas in aan merking wenschen te komen. De Ministerraad onder voorzitterschap van Dr. Colijn bijeen. Van links naar rechts: Mr. J. R. H. van Schaik, Jhr. Mr. A. C. D. de Graeff, Mr. J. A. de Wilde, Dr. H. Colijn, Mr. J. A. Kalff, Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine. Mr. H. P. Marchant, Mr. M. P. J. Steenberghe, Mr. P. J. Oud, Mr. Dr. L. N. Deckers. (Bovenstaande foto is met toestemming der directie ontleend aan de „Katholieke Illustratie" van deze week) lleke confrater mr. Arts, was weder eens ab sent, gelijk hij zich ok des nachts niet de moeite gegeven had. om althans 's Ministers antwoord aan te hooren Dr 8 D A P. heeft daarop met haar meer radicale geestverwanten, met den heer van Houten en met het duo Kersten-van Dis tegen de begrootlng van sociale zaken ge stemd De laatste twee afgevaardigden grond den natuurlijk hun tegenstemmen op hun prin- clpieelen afkeer van de sociale verzekering. De 8. D. A P. daarentegen, verbolgen, omdat de werkloozen niet krijgen kunnen, wat zU hun gaarne had toegedacht, wenschte blijkbaar den Minister nu ook niet te gunnen, wat hij voor hen bestemmen wil. Het hoofdbestuur van den Nederlandschen Bioscoopbond beeft in zijn deser dagen gehou den vergadering besloten namens het Neder- landsohe film- en bioscoopbedrijf een bedrag van f 10 000 te schenken als ondersteuning van do, door de regeering, ondernomen winterhulp aan de gezinnen der werkloosen. met het het lichaam o e t ri r e d De steunverleenlng zal dus dit Jaar geschie den uit gelden, welke de sociaal-democraten den bewindsman hebben willen onthouden. De Crisis-Zuivelcentrale heeft den gemeente besturen medegedeeld, dat zij de beschikking heeft over een groote partij oude kaas in ver schillende soorten van prima hoedanigheid, welke gezien de binnenlandse!» behoefte, be zwaarlijk op de gewone wijze via den handel in het verkeer kan worden gebracht. Derhalve Is besloten, deze partij buiten de markt te hou den en die te bestemmen voor de uitdeellng aan werkloozen, wanneer daartoe althans de mede werking van de gemeentebesturen zou kunnen worden verkregen. Minister DECKERS zegt toe, deze aangele genheid eens te zullen bekijken, al acht hij die noodzakelijke rem in tal van gevallen nog wel degelijk aanwezig. Een candidaat in de medi cijnen. die hulpbesteller van de posterijen wordt, of een candldaat-lngenieur. die slooten graven moet in dienst van het Staatsboschbeheer, heb ben toch, zoo zelde hij, nog wel oen en ander voor hun beginsel over. Er is bij het begin der vergadering ook nog een typisch debatje geweest over een supple- tolre begrootlng van defensie, waarbij Minister Deckers oa. een verhooglng vroeg van den post voor dienstweigeraars. In zijn repliek heeft dr. Moller op dezelfde voortreffelijke wijze zijn parate kennis der his torie in het vuur gebracht tegen de antl-pa- pisten LINGBEEK en KERSTEN, die In twee de instantie nog gepoogd hebben 's ministers betoog over den aard van den strijd tegen Spanje te ontzenuwen en het godsdienstig ka rakter van dezen strijd voor hun propaganda te redden.. Niet, omdat het nu en dan weer zoo uiterst vermakelijk van woordkeuze en mimiek was, verdient dit deel van zijn betoog dien lof, maar omdat er ook Inderdaad een inhoud in stak, welke getuigd van een zeer algemeene kennis. Speciaal wat hij aanvoerde ter rechtvaardiging van wat hij dezen somer bij de opening van de Egmondsche tentoonstelling gezegd heeft, was zoo deugdelijk van argumentatie, dat met name de anti-paplsten Lingbeek en Kersten de constructie van hun Nederlandse!» Protestant- sche natie geducht hoorden kraken. De tachtig jarige oorlog, aldus de Minister, was geen ge loofsstrijd op de eerste plaats. Het was een on afhankelijkheidsstrijd tegen Spanje, waaraan de katholieken evenzeer hebben meegedaan. En zijn critiek op de verwoesting van de abdij van Eg mond had dan ook slechts ..den heer Sonoy" alleen gegolden, omdat deae in ultdrukkeiyken strijd met een verbod van Willem den Zwijger, zich vergrepen had aan dit Benedictynsch milieu, dat nooit iets anders gedaan had dan zich wijden aan beschaving en naastenliefde en dat geheel bulten den strijd stond, die op dat oogenbllk woedde. Daar kwam dan boven dien nog bij, dat Sonoy geen Nederlander, maar geboortig uit Kleef, en dat de monniken, wier stichting hij plunderde en brandschatte, uit Italië afkomstig waren. Op knappe wijze ook heeft de Minister de tijd ontbreekt ons. om op détails in te gaan zich verdedigd tegen het verwijt, als zou hij met willekeur allerlei arbitraire beslissingen nemen. Zijn circulaires bedoelen alleen alge meene richtlijnen te geven, om te voorkomen, dat door allerlei mazen van de wet wordt heengeglipt. Aan het slot zjjner zeer uitvoerige rede stippelde Minister Marchant nog even aan, dat wellicht in het groote bezalnlgings- ontwerp, dat de regeering voorbereidt, eenige wettelijke grondslagen kannen woeden ge geven voor de noodzakeljjke concentratie bfj het bijzonder onderwijs. Uit zjjn repliek echter kregen wQ den Indruk, dat dit meer een dreigement was om het bijzonder on derwijs tot de uiterste mate van medewer king te prikkelen. 8OERABAJA. 14 Dec 1 AnetaDe staf- employé van de Nod-Ind. Escompto Mij., dis vernacht wordt de auctor intellectualis te zijn van den obligstle-dlefstal. welke twee weken geleden werd ontdekt te heden In preventieve hechtenis gesteld Zijn naam wordt, in hot Ohrlsten-democraat nut Houten. Zijn Katbo-'belang van liet onderzoek, nog iaizstm. Weet gij wel. zoo vroeg de Minister den sociaal democraat K Ter Laan, dat te Amster dam per leerkracht by het openbaar onderwijs 383 en by het bUsonder 3338 kinderen geteld worden, te Den Haag respectievelijk 3148 en 2388. te Haarlem 45.40 en 33.11, te Rotterdam 34.56 en 33.78 en te Utrecht 33A3 en 31.437 opperste bereider van het geluk der massa, als de uitdeeler van alle gaven, als de cultuurgod, die boven allen troont en door allen aanbeden moet worden. Want bij die opvatting wordt de mensch. de burger, middel tot verheerlijking van den staat, van de natie, van het volk, het ras of hoe men het noemen wlL De massa wordt dan slaaf van de gemeenschapsidee en feitelijk van een aantal leiders, die zich als represen tanten van den Staat-god opwerpen. De men- scheljjke persoonlijkheid is dan weer verdwe nen; in plaats dat de Staat het middel is voor het individu om zijn doel te bereiken, wordt de burger het middel om den Staat aan zyn grootheid te helpen. En in beginsel is daarmee de oude slavernij van het vroegere heidendom teruggekeerd. Daarom kon de moedige Brltsche staatsman Baldwin onlangs in het Engelsche parlement de historische woorden spreken, dat er zich van den Rijn tot den Grooten Oceaan één onmetelijke slavenstaat uitstrekt. Het christen dom heeft aldus de Brltsche minister de slavernij weten af te schaffen; men heeft het christendom door een nieuw heidendom vervan gen en opnieuw is de slavernij ontstaan. Dit zijn woorden van ontstellende waarheid en droeve werkelijkheid. Het was er de Kerk niet uit een revolutlonnalre zucht of huma nitaire bevlieging om te doen de lijfeigenen te bevrijden van het slavenjuk. Aan dien strijd der Kerk, welken zf) eeuwen lang gestreden heeft en in de missielanden nog blijft voortzetten, lag een groot beginsel ten grondslag: de gelijkheid van ieder redelijk schepsel voor God. den Schepper. Ieder mensch, met welke lichamelijke en geestelijke talenten ook bedeeld, en uit welke ouders hij ook geboren wordt, heeft een on sterfelijke ziel en een eigen bestemming. Voor allen geldt hetzelfde natuurrecht en dezelfde wet Gods. Bij den aldus geschanen mensch past geen slavernij. Nooit kan eenig schepsel koop waar zijn in de handen van een ander, en ieder maatschappelijk of staatkundig bestel, dat den geheelen mensch met lichaam en ziel opeischt stelt zich tegenover den Schepper, die al het geschapene, ook den Staat gegeven heeft aan den mensch als middel om zijn einddoel te be reiken. Wat de concentratie by het openbaar onder wijs betreft, heeft de bewindsman opmerkingen gemaakt, welke van belang zijn. Dat er dien tengevolge van de 23000 kinderen, wier open bare schooi werd opgeheven, 3000 naar het bij zonder onderwijs zijn overgegaan, die klacht noemde hjj overdreven, omdat onder die 3000 er 1500 waren, die bij bet bijzonder onderwijs waren beland eenvoudig, omdat hun school in sen bijzondere was omgezet Dat Is al jaren lang de oorzaak van den groet van bet bijzon der onderwijs ten korte van het openbare. Betreffende het spellingvraagstuk heeft de Minister geen nieuwe klanken ‘doen hooren Hij acht zich nu eenmaal den overwinnaar In deze zaak en stelt zich op het standpunt, dat als zijn spelling geen Ingang vindt, er geen andere keus is dan tusschen den chaos en de Vries en te Winkel, en dat de strenge handhaving van deze laatste spelling een onmogelijkheid is, omdat zij zou ingaan tegen de meening der deskun digen. De agenda De Tweede Kamer heeft besloten, de verga deringen van Dinsdag en Donderdag de volgen de week des avonds acht uur voort te zetten. De Voorzitter heeft zich voorbehouden om. Indien de stand der werkzaamheden daartoe aanleiding geeft, de volgende week voor te stel len. ook op Woensdag de vergadering des avonds voort te zetten. Besloten is voorts, de behandeling van de Onderwijsbegroottng voor 1335 as. Dinsdagavond en zoo noodlg ook in de volgende avondverga dering voort te zetten. Mede la besloten, hoofdstuk VII B der RUks- begrootlng voor 1935 idep. van Financiënaan de agenda der openbare vergadering toe te voegen, dus na het wetsontwerp tot wijziging der wet houdende tijdelijke voorziening tot ver sterking der middelen tot dekking der uitgaven des Rijks. As Woensdag komen bfj den aanvang der vergadering eenige kleinere wetsontwerpen aan de orde. Juist omdat een Staat, die zichzelf aan de onderdanen ten doel stelt, in de rechten van God moet treden, juist daarom verzet elk op recht christen zich tegen dergeljjke stelsels. En de practijk wijst het uit, dat alle predikers van den almachtlgen Staat met de Kerk en den christelijken godsdienst in conflict komen. De Staat, die werkelijk zich zelf als het hoogste doel van den burger beschouwt, zal het niet kunnen dulden dat diezelfde burger door zijn godsdienstige practyken en de opvoeding zijner kinderen voortdurend getuigt: boven U, Staat, gaat mijn bovennatuurlijke roeping uit! Ik wil mijn plicht doen tegenover de gemeenschap; Ik wil mijn burgerplichten volbrengen met hart en ziel, maar niet om u, maar om God! Ook gij zult als vertegenwoordiger der gemeenschap God dienen en verheerlijken en zeker dus mij on gehinderd laten in mijn dienst tegenover den Schepper, in het volbrengen van mjin hoogste plichten tegenover mijn gezin. Ziehier de eeuwige waarheid omtrent en ook de eeuwige strijd tusschen individu en ge meenschap, tusschen den mensch met zijn per soonlijk levensdoel en den verwaten, zelfgenoeg- zamen heerscher van een absolutistlschen staat! Ue zonden tegen de natuur wreken zich op verschrikkeiyxe wijs, ott la een waarheid, welke door oe ge: menen is van alle eeuwen bevestigd wordt, Ze geldt niet al leen voor lederen mensen arzo.ioernjk, maar ook voor alle stelsels, weuce door dwaallee- raars uitgedacht en in toepassing worden ge bracht en welke tegen de natuur indrulschen. Voltaire en Rousseau waren de voorloopers der Fransche revolutie. Zij gingen tegen de men- schelijke natuur in, doordat zij daarvan het sociaal karakter op zjj schoven en in den mensch alleen het Individu erkenden. Op deze onnatuurlljke basis werd een valsche staats- en maatschappijleer opgebouwd, welke tot de bruutheden van de vorige eeuw voerde, tot het oorlogszuchtige staatsegoisme en Imperialisme, tot de ongebreidelde concurrentie in handel en f industrie; tot de uitbuiting van den economisch zwakke; tot de loonslavernij van het alleen door winzucht beheerschte koopmanschap. Na dit individualisme kwam de reactie van het andere uiterste, eveneens weder door val- sche Wüsgeeren Ingeluid Waar de achttiende- eeuwers den mensch tot een absoluut vrij en onafhankelijk wezen uitriepen, uitsluitend op zichzelf aangewezen, daar ontnamen de negen- tlende-eeuwers hem zijn persoonlijkheid. Van Fichte tot Hegel loopt door de onchristelijke philosophic de draad van de verhevenheid van bet massale boven het persoonlijke. Er is in den mensch, dat wil zeggen in eiken mensch afzon derlijk. geen persoonlijk goed of kwaad, heet het in deze leer. Er bestaat slechts het algemeen koede, waaraan de mensch deelachtig kan wor den. Buiten den mensch om, in de cultuurgoe deren der natie, ontwikkelt zich naar Hegel's opzet welvaart, eer. roem, grootheid, geluk, in een woord: het idéaal. Door aan den groei en de ontwikkeling van dat algemeen goede mee te werken, krijgt de mensch daaraan deel, straalt de glans van roem en eer op hem terug, voelt hU zich gelukkig; en zijn persoonlijkheid bepaalt zich slechts in het volbrengen van zijn plicht om mee te bouwen aan de beschaving. Uit zulke leerstellingen volgt onmiddellyk. dat de burger in den staat persoonlijk geen rechten bezit; hij heeft zich slechts naar het heil van den staat te gedragen, zich geheel op de gemeenschap te richten, daarin volledig, met al zijn lichamelijke en geestelijke vermogens, op te gaan. Het moderne fascisme en nationaal socia lisme berust op deze theorieën, al wordt er na jaren van strijd In de toepassing veel verzacht en gewijzigd, zooals b v. in Italië het geval was. De grondgedachte van al de nieuwste staats ideeën wortelt echter in deze valsche leer en daarom dient tegenover de nieuwe staatkundige theorieën door al wat christen is uiterste voor zichtigheid te worden betracht. Eigenlijk doen wi) verkeerd met te spreken van nieuwe theo rieën; ze zijn al zoo oud als er een heidendom Vóór Christus was de idee der supe rioriteit van den staat algemeen in zwang. Het hoogste goed van den vrijen man was zijn staatsburgerschap Den staat te dienen was zijn roem en zijn bestaan Van kinds af leerde hij het landsbelang als het hoogste levensideaal zien. „Het heil van het gemeenebest zjj de hoog ste wet", heette het dan ook bij de Romeinen. En allen, die niet vrij geboren werden, waren slaven, rechtloozen, koopwaar, eerlooze Instru- menten van de Ktaatnd ie naars. Het Is een der schoonste overwinningen van het christendom geweest deze heidensche idee te verpletteren en er de persoonlijke waardlg- rtheid van den mensch tegenover te stellen. Maar telkens weer, in de vroegste middeleeuwen, in «en renaissancetijd en weer in onze dagen •teekt het oude heldendom den kop op en dringt den mensch van het voetstuk zijner eigen persoonlijkheid naar den slavenstaat terutf! De fout welke al de heidensche hetzij oude of nieuwe phllosophen maken, Is, dat zij het ka rakter van den staat misverstaan. Leo XIII taf dit in enkele woorden aan: „De openbare macht is Ingesteld tot nut van degenen, die geregeerd worden." En dit is de eenig logische gedachte voor een maatschappelijke construc tie, Immers, éérst is er de mensch: hij vormt een gezin; meerdere gezinnen vormen een ge meenschap, waarin het recht groeit voor de onderlinge orde en al wat noodlg is voor een welvarende samenleving. Deze gemeenschap, deae Staat is er dus om zijn leden in de ge legenheid te stellen hun doel, hun bestemming bereiken. Uit dit beginsel moeten alle andere staatkundige princiepen worden afgeleid. Wij dienen dus de vraag te stellen: wat is de mensch. voor wien de Staat er is en zonder wlen deae geen reden van bestaan heeft? De mensch is in de schepping van alle andere le vende wezens onderscheiden door zijn persoon lijkheid; immers de mensch is een persoon; wat *11 aeggen. dat hij een doel in zichzelf beeft. dier, een bloem, een plant, een vrucht, een werktuig, een grondstof, dat alles is geen doel op zichzelf; het te er slechts om gebruikt *e worden; het is middel in handen van den gebruiker, den mensch. En deae .Jconlng der schepping" heeft wel een doel in zichzelf; hij beeft allereerst zijn eigen levensgeluk in het ®«g te houden, doch zich daarbij «dó te rich ten, dat hij zijn sociale plichten steeds b|j alles iaat gelden. De Staat heeft dit tweevoudig karakter van den mensch, zijn persoonlijkheid en zijn per- •oonlijke doelstelling naast zijn socialen aan leg. te respecteeren en er voor te zorgen dat ejk individu afzonderlijk en allen te samen als gemeenschap tot den voor hen geëlgenden graad van welstand kunnen komen, dat zij hun geluk, hun bestemming kunnen bereiken; dat dus door onthouding vah den Staat of erger, door voorkeur of bevoorrechting, de sterkere den zwakkere niet direct of Indirect kan onderdruk ken en ook. dat geen groep door de macht van het getal en steunend op den Staat een klei ner aantal de wet kan voorschrijven. De Staat is boven het individu en de gemeenschap ver heven in zooverre hij het middenpunt is, waar alle krachten te zamen komen en waaruit lei ding en impuls uit gaat. Maar overigens heeft hij een dienende rol, van beschermer, raadge- bewaker; werend alle onrecht en wrekend de onrechtvaardigheid HU heeft toch niet op te werpen als hrt doel der gemeenschap, als de Geschiedt dit tegen betaling dan zal geen hooger bedrag dan de kostende prijs en dat te 10 cent per K.G., mogen worden gevorderd, eventueel verhoogd met de dtetributlekoaten. waarvan geen hooger bedrag dan 3 cent per K G. aan de afnemers In rekening mag worden gebracht. Aan de werkloozen wordt dus afge leverd tegen een prijs van ten hoogste 13 cent per K.G. De distributie aal mede met het oog op de oontróle, rechtstreeks vanwege de gemeentebe sturen dienen plaats te hebben, dus niet vla wederverkoopers, teneinde den handel niet te benadeekm. MINISTER MARCHANT heeft zich bij het antwoord over zijn Onderwijsbeleid opnieuw een. zij het ietwat wonderlUk. dan toch zeer bekwaam debater en een first-class jurist getoond. De wijze, waarop hU uitvoerig in ging op de critiek, welke geoefend was op zijn diverse redevoeringen bulten de Kamer de staatsrechteiyke Schönheitsfehler, welke Jhr. de Geer zoo dwars zaten en op zijn vermogen van zich aan te passen aan het milieu, waarin hU vertoeft ook dit was een grief van den leider der Chris- telijk-Hlstoriacbe fractie moet meester lijk genoemd "worden. De Katholieke afgevaardigde toonde met klem van argumenten aan. dat Willem van Oranje de eenheid der Nederlanden en de vrij heid van godsdienst voorstond, dat de oorlog geheel tegen zijn gevoelens In pas later tot een godsdienststrijd ontaard Is en dat trouwens tij dens den oorlog tegen Spanje slechte 4 pCt. van het Nederlandsche volk niet tot den Ka tholieken godsdienst behoorde. De antl-papis- ten hebben dus wet een heel slechten middag beleefd. gaan, waar die bl) het openbaar onderwijs ge schrapt worden? Oud-minlster VAN DIJK, die indertijd de Dienstweigeringswet in het Staatsblad bracht, zijn fractiegenoot DUYMAER VAN TWIST, de Christelljk-Historlsche afgevaardigde TI- LANU8 en de Katholieke afgevaardigde SCHAEPMAN achtten allen de vergoedingen, welke gegeven worden aan dienstweigeraars, die tot anderen staatsdienst worden verplicht, te hoog, 80 en f 85 per maand vond men een dus danige vergoeding, dat zulk een dienstweigeraar bevoorrecht wordt boven werkloozen. arbeiders met lage loonen en andere vaderlanders met een minimum bestaan. En men vreesde dan ook, dat de toeneming van het aantal dienstwei geraars wordt veroorzaakt door de omstandig heid. dat de gegeven vergoeding hun positie nog niet zoo onaantrekkelijk maakt. Dit zou natuurlijk geheel In strijd zUn met de wet. welke met gewetensbezwaren wilde rekening houden, maar toch tegen misbruik een rem In hield. doordat de dienstweigeraar gedurende langeren tijd anderen dienst zou moeten ver richten. De ChristelUk-Hlstortache afgevaardigde TILANUS heeft intusschen den Minister reeds verzekerd, dat hjj niet de illusie moet hebben dat de strijd uit Is. Van de afgevaardigden, die dezen middag het woord gevoerd hebben, moeten wy noemen den vrijzinnig-democraat KETELAAR, die vooral critiek oefende op den Onderwijs raad, waar het ontwerp-Grondslagenwet niet minder dan acht maanden is opgehouden het rapport was Juist vandaag binnen gekomen. zei Minister Marchant den anti-revoutlonnair Prof. VI88CHER, die zich wel heel erg in algemeenheden verloor, toen hy voor een algeheele reorganisatie pleitte, waardoor aan de „IntellectualistÜiche hyper- trophle" en de duurte van het onderwijs een einde sou worden gemaakt, en de Katholieke phlloloog Dr. MOLLER, die weder een zóó boeiend en sprankelend betoog ten faveure van dr vereenvoudigde spelling leverde, dat opnieuw velen in de Kamer den lust voelden opkomen, om hem te veroorloven, de perken van de spreektijdranteoeneering te bulten te gaan. De Katholieke afge vaardigde vroeg den Mi nister, of hU de spelling- Marchant ook In de Re- geeringsstukken wil In voeren, Indien de Ne derlandsche pers wilde toezeggen, ook harerzUds de nieuwe schryfwyze te aanvaarden. Ten aanzien van dit zatste ia dr. Moller naar onze mea ning te optimistisch. n den boezem der vette menachen sluimert ^nTeen^™^*"^ waardoor hun overtollig vet zoo maar ***"”««- ten zal. gelijk een flinke regen soms de sWtM schoon kan spoelen. Een soort denken zjj zich, en een ondankbare taak heeft degene, die hun dezen droom moet ontnemen.^ Het lichaam, of liever de weefsels, de b°'iw* stoffen van het lichaam, worden opgebouwd en weer afgebroken Zooals algemeen bekend is, heeft men berekend, dat ieder mensch va ven jaar een geheel nieuw mensch is geworden, dat b.v. iemand van 140 pond in zeven 140 pond verslijt en een andere 140 pond heeft aangebouwd Ik weet niet, of deze berekening eenige waarde heeft, maar zU Is toch wel in staat, om een goed licht te werpen op de wyze, waarop de stofwisseling plaats grijpt. Het voed sel heeft twee beteekenlssen, nJ. de beteekenis van brandstof en de beteekenis van bouwmate riaal. Voor het bestaan, het voortleven van het lichaam is een zekere hoeveelheid brandstof noodlg, die door het voedsel wordt geleverd, want het lichaam, ook in rust, is steeds In be weging. Het hart klopt steeds, het bloed stroomt altyd door, de nieren werken steeds, de lichaamswarmte blyft Immer op dezelfde hoogte, en voor dat alles is een zekere hoeveel heid brandstof noodlg. En deze hoeveelheid is vaststaand, niemand kan er bulten. Een andere hoeveelheid voedsel, dl. brandstof, is noodlg voor het verrichten van arbeid, en het hangt dus af van de hoeveelheid arbeid, welke hoe veelheid voedsel daarvoor noodlg is. En ten derde Is er een hoeveelheid voedsel noodlg voor den opbouw, en dit is natuuriyk vooral in de kindsheid en jeugd van belang, maar ook als iemand op volwassen leeftijd zwaarder wordt. Wanneer iemand nu magerder wil wórden, kan hij op de eerstgenoemde hoeveelheid voedsel niet gaan sparen, want die hoeveelheid is noo dlg om het lichaam in stand te houden, om te blyven leven. Maar met het voedsel, dat voor den llchamelyken arbeid noodlg is. en met het voedsel, dat voor den opbouw van dient, te het anders gesteld. Wanner iemand minder voedsel tot zfch neemt, dan voor zijn arbeid noodlg te. dan moet het tekort ergens anders vandaan komen. En dat komt dan uit den voorraad van het lichaam. Het lichaam neemt dan af. De hoeveelheid voedsel, die voor het in leven blyven noodlg te. mag natuuriyk niet aangetast worden Aan vette menachen wordt du» aangeraden, om meer lichaamsbeweging te nemen. Maar helaas te het alles niet zoo eenvoudig Iedereen weet, dat men niet eenvoudig enkele dagen vas ten en toch maar doorwerken kan. Het is even wel zeker, dat de gewoonte en de oefening hierop grooten Invloed uitoefenen. Maar in het algemeen zijn er strenge grenzen aan deze soort van vermageringskuren. Het lichaam te niet geheel zoo te regelen als men wil Iemand kan niet door een wilsbesluit uitmaken, dat twee sneden roggebrood voor in standhouding van het lichaam zullen dienen, drie sneden voor den arbeid terwyi die arbeid vijf sneden roggebrood noodlg heeft. De arbeid neemt evengoed die vtff sneden weg. en er blyft voor de instandhouding niets meer oeër. Het gevolg Is. dat men al heel spoedig vermoeid wordt, slap en duizelig, en men het werk een voudig niet meer verrichten kan. Met deze wyze van vermagering moet men dus wel vom»afchtig te werk gaan. T Een andere methode om te vermageren is de gewone arbeid, dJ. de gewone Uchaamsbewe- ging te verrichten, en de hoeveelheid voedsel te verminderen. Om dezelfde reden als bov**»’* aangegeven kan dit ook slechte binnen zekere^ grenzen gebeuren. De beste en de redeiykstë^() wyze van vermagering te deze, dat iemand eerst gedurende eenlgen tijd nagaat, hoe het met zyn gewicht gaat, als hy een bepaalde hoeveelheid voedsel tot zich neemt, en een bepaalde hoe veelheid arbeid verricht. Wanneer de persoon In kwestie nu bemerkt, dat hy toeneemt, moet hy iets minder eten, b.v. een sneedje brood per dag Weer een dag of veertien probeeren. zoo lang totdat hU de hoeveelheid voedsel gevonden heeft, waarby hy op gewicht blyft. Dan te het oogenbllk gekomen, om het dieet te verminde ren met weer een weinig tegeiyk. een sneedje brood, of twee aardappels b.v. Dan zal hy zien, dat hy In gewicht af neemt, b.v. een half pond per week, of een kilo per maand. Snellere ont- vettlngskuren volgens deae methode zijn niet aan te bevelen. Na eenlgen tijd zal de vermage- raar bemerken, dat hy niet meer afneemt. Dan te de tUd gekomen om weer een klein beetje minder te gebruiken. Houdt men het goed vol. dan beteekent dat een gewichtsafname van 13' pond in een half jaar. Gaat het gewichtsver lies sneller, dan mislukt d<* kuur vaak daar door. dat de patiënt zich slap gaat voelen, min der beweging neemt, en met hetzelfde dieet dus weer dikker wordt. Klaar wanneer men de ver mageringskuur In het juiste tempo uitvoert, dan blyft daarby de geschiktheid tot arbeid, de gezondheid en de levenslust behouden De bedoeling by al deze kuren te natuurlijk, om het lichaam min of meer af te bouwen. Dit geldt echter niet voor alle weefsels, maar eigen- hjk alleen voor het vet. dat in het vetweefsel ligt opgestapeld. Dit vetweefsel wordt vooral op sommige plaatsen met vet opgevuld Daar te op de eerste plaats het vet in den buikwand, het vet in het bulkvlles. speciaal in het z.g. groote net. dat over de ingewanden hangt. BU andere individuen vindt men groote vetophooplngen qp de heupen en boven aan de dijen. Zeldzamer te de groote vetaanzettlng aan de schouders en aan den nek. Al dat vet moet weg; en daarvoor te behalve weinig eten er. vee' werken ook nog een andere wyze mogeiyk. Er bestaan namelyk middelen, die maken, dat de verbranding sneller gaat; dit zyn dus middelen, waarby minder eten en harder werken niet noodlg zifn Dit zyn dan ook de geliefkoosde ontvettlngsmlddelen. De be kendste zUn thans een extract van de schild klier en het nieuwe middel dlnltrophenol. Dat een extract uit de schildklier de geheete stofwisseling en daarmee de verbranding ver meit. is allang bekend. Diegenen, die een te sterke werking van hun eigen schildklier heb ben. dat zUn de lyderz aan de ziekte van Ba sedow. verbranden dan ook hun eigen weefstels mei. z|j worden mager, transpireeren veel, be ven. en hebben een te snellen pols. En dit zyn nu ook de gevaren, die aan de toediening van de schildklier verbonden zyn. Dat wil niet aeggen. dat het middel niet dlk- wyis werkzaam lsz maar het blyft steeds een vermageringsmethode. die voorzichtig en onder toezicht moet geschieden. Niet gering is het aantal van hen, die door een te lang gebruik van schildklier voortdurende hartklachten heb ben overgehouden. Het nieuwe middel dlnltrophenol schynt meestal onschuldiger te zUn, maar onvertrouw- bear. Het maakt zonder voorafgaande waar schuwing soms slachtoffers. Er zyn ook schUnmlddelen. en dat zyn voor name! yk zulke middelen, die het lichaam ont wateren Men kan daardoor In korten tUd heel wat vocht verliezen, maar dit resultaat Is in den regel van korten duur.. Ook kan man b.v. door het nemen van zweetbaden, vooral van een Turksch bad, in tyd van een uur wel twee of drie pond in gewicht verliezen. Dit 'allee mn ■een duurzame resultaten; in een halven at heelen dag zitten de twee of drie pond er weer Dan Ie er nog een vermageringsmethode. n 1, <fc)°r.<^' ^ew roedeel In den volks- u ook. dat men van aosnmige i^- -wordt. Zoo is het natuur- I *Ük nlet Maar de wyze van voeding is van zeer I «rist belang.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5