Menschelijke persoonlijkheid
A
Minister Marchant verdedigt
zijn beleid
I
,'W?
Medische kroniek
EEN KNAP BETOOG
z
J
ZATERDAG 15 DECEMBER 1934
IDEEËN
ONZE REGEEfUNG
Ontvetting»middelen
TWEEDE KAMER
De strijd tegen Spanje
Het tpellingtvraagttuk
Kaas voor werkloozen
r
Een aanbod van de Zuivelcentrale
Mooie gift
a
De S. D. A. P. verbolgen
'i
Automatitch heeft de concentratie
haar weertlag op het bijzon
der onderwijt
Ned. Bioscoopbond geeft 10.000
voor de werkloozen
OBLIGAT1E-D1EFSTAL IN
INDIË
Bezoldiging dienttweigeraart
Groei van het bijzonder
onderwijt
DEN HAAG, 14 December 1334
LIBRA.
nog
bulten te
Dr. MOLLEK
it
3
w
Maart de mode fracties stelde zich alleen de
TH. H. 8CHLICHTING
I.
mond luidt het
spijlen niet dll
En vergeet gy niet, dat de concentratie by
het openbaar onderwijs ook automatisch haar
weersta* beeft op bet byaooder, omdat dit laat
ste zyn boventallige onderwijzers mm sartoren
De kaas zal voetstoots worden afgeleverd in
papier verpakt, in stukken van 1 K.G. elk, zoo-
dat de uitdeellng ter plaatse op gemakkelijke
wjjze kan verloopen. De levering en verzending
geschiedt franco, mits de gemeentebesturen een
bedrag voldoen van 10 cent per KO.
Aan de gemeentebesturen wordt de beslissing
overgelaten of de kaas al of niet kosteloos aan
de werkloosen zal warden verstrekt.
De totale hoeveelheid kaas is ongeveer 300.000
KG, zoodat voorbehoud is gemaakt, dat niet
de geheele aangevraagde hoeveelheid kan wor
den af gekeverd.
Tenslotte wordt opgemerkt, dat snelle distri
butie van deze In stukken verdeelde en dus
grootendeels van de beschermende korst ont
dane kaas gewenscht is. ZU kan niet lang in
opslag blijven. w
Ulteriyk 30 Dec. as. moeten de gemeentebe
sturen mededeelen. of zij voor de kaas in aan
merking wenschen te komen.
De Ministerraad onder voorzitterschap van Dr. Colijn bijeen. Van links naar rechts: Mr. J. R. H. van Schaik, Jhr. Mr. A.
C. D. de Graeff, Mr. J. A. de Wilde, Dr. H. Colijn, Mr. J. A. Kalff, Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine. Mr. H. P.
Marchant, Mr. M. P. J. Steenberghe, Mr. P. J. Oud, Mr. Dr. L. N. Deckers. (Bovenstaande foto is met toestemming der
directie ontleend aan de „Katholieke Illustratie" van deze week)
lleke confrater mr. Arts, was weder eens ab
sent, gelijk hij zich ok des nachts niet de moeite
gegeven had. om althans 's Ministers antwoord
aan te hooren Dr 8 D A P. heeft daarop met
haar meer radicale geestverwanten, met den
heer van Houten en met het duo Kersten-van
Dis tegen de begrootlng van sociale zaken ge
stemd De laatste twee afgevaardigden grond
den natuurlijk hun tegenstemmen op hun prin-
clpieelen afkeer van de sociale verzekering. De
8. D. A P. daarentegen, verbolgen, omdat de
werkloozen niet krijgen kunnen, wat zU hun
gaarne had toegedacht, wenschte blijkbaar den
Minister nu ook niet te gunnen, wat hij voor
hen bestemmen wil.
Het hoofdbestuur van den Nederlandschen
Bioscoopbond beeft in zijn deser dagen gehou
den vergadering besloten namens het Neder-
landsohe film- en bioscoopbedrijf een bedrag
van f 10 000 te schenken als ondersteuning van
do, door de regeering, ondernomen winterhulp
aan de gezinnen der werkloosen.
met het
het lichaam
o
e
t
ri
r
e
d
De steunverleenlng zal dus dit Jaar geschie
den uit gelden, welke de sociaal-democraten
den bewindsman hebben willen onthouden.
De Crisis-Zuivelcentrale heeft den gemeente
besturen medegedeeld, dat zij de beschikking
heeft over een groote partij oude kaas in ver
schillende soorten van prima hoedanigheid,
welke gezien de binnenlandse!» behoefte, be
zwaarlijk op de gewone wijze via den handel
in het verkeer kan worden gebracht. Derhalve
Is besloten, deze partij buiten de markt te hou
den en die te bestemmen voor de uitdeellng aan
werkloozen, wanneer daartoe althans de mede
werking van de gemeentebesturen zou kunnen
worden verkregen.
Minister DECKERS zegt toe, deze aangele
genheid eens te zullen bekijken, al acht hij die
noodzakelijke rem in tal van gevallen nog wel
degelijk aanwezig. Een candidaat in de medi
cijnen. die hulpbesteller van de posterijen wordt,
of een candldaat-lngenieur. die slooten graven
moet in dienst van het Staatsboschbeheer, heb
ben toch, zoo zelde hij, nog wel oen en ander
voor hun beginsel over.
Er is bij het begin der vergadering ook nog
een typisch debatje geweest over een supple-
tolre begrootlng van defensie, waarbij Minister
Deckers oa. een verhooglng vroeg van den post
voor dienstweigeraars.
In zijn repliek heeft dr. Moller op dezelfde
voortreffelijke wijze zijn parate kennis der his
torie in het vuur gebracht tegen de antl-pa-
pisten LINGBEEK en KERSTEN, die In twee
de instantie nog gepoogd hebben 's ministers
betoog over den aard van den strijd tegen
Spanje te ontzenuwen en het godsdienstig ka
rakter van dezen strijd voor hun propaganda te
redden..
Niet, omdat het nu en dan weer zoo uiterst
vermakelijk van woordkeuze en mimiek was,
verdient dit deel van zijn betoog dien lof, maar
omdat er ook Inderdaad een inhoud in stak,
welke getuigd van een zeer algemeene kennis.
Speciaal wat hij aanvoerde ter rechtvaardiging
van wat hij dezen somer bij de opening van
de Egmondsche tentoonstelling gezegd heeft,
was zoo deugdelijk van argumentatie, dat met
name de anti-paplsten Lingbeek en Kersten de
constructie van hun Nederlandse!» Protestant-
sche natie geducht hoorden kraken. De tachtig
jarige oorlog, aldus de Minister, was geen ge
loofsstrijd op de eerste plaats. Het was een on
afhankelijkheidsstrijd tegen Spanje, waaraan
de katholieken evenzeer hebben meegedaan. En
zijn critiek op de verwoesting van de abdij van
Eg mond had dan ook slechts ..den heer Sonoy"
alleen gegolden, omdat deae in ultdrukkeiyken
strijd met een verbod van Willem den Zwijger,
zich vergrepen had aan dit Benedictynsch
milieu, dat nooit iets anders gedaan had dan
zich wijden aan beschaving en naastenliefde
en dat geheel bulten den strijd stond, die op
dat oogenbllk woedde. Daar kwam dan boven
dien nog bij, dat Sonoy geen Nederlander, maar
geboortig uit Kleef, en dat de monniken, wier
stichting hij plunderde en brandschatte, uit
Italië afkomstig waren.
Op knappe wijze ook heeft de Minister de
tijd ontbreekt ons. om op détails in te gaan
zich verdedigd tegen het verwijt, als zou hij
met willekeur allerlei arbitraire beslissingen
nemen. Zijn circulaires bedoelen alleen alge
meene richtlijnen te geven, om te voorkomen,
dat door allerlei mazen van de wet wordt
heengeglipt.
Aan het slot zjjner zeer uitvoerige rede
stippelde Minister Marchant nog even aan,
dat wellicht in het groote bezalnlgings-
ontwerp, dat de regeering voorbereidt, eenige
wettelijke grondslagen kannen woeden ge
geven voor de noodzakeljjke concentratie bfj
het bijzonder onderwijs. Uit zjjn repliek
echter kregen wQ den Indruk, dat dit meer
een dreigement was om het bijzonder on
derwijs tot de uiterste mate van medewer
king te prikkelen.
8OERABAJA. 14 Dec 1 AnetaDe staf-
employé van de Nod-Ind. Escompto Mij., dis
vernacht wordt de auctor intellectualis te zijn
van den obligstle-dlefstal. welke twee weken
geleden werd ontdekt te heden In preventieve
hechtenis gesteld Zijn naam wordt, in hot
Ohrlsten-democraat nut Houten. Zijn Katbo-'belang van liet onderzoek, nog iaizstm.
Weet gij wel. zoo vroeg de Minister den
sociaal democraat K Ter Laan, dat te Amster
dam per leerkracht by het openbaar onderwijs
383 en by het bUsonder 3338 kinderen geteld
worden, te Den Haag respectievelijk 3148 en
2388. te Haarlem 45.40 en 33.11, te Rotterdam
34.56 en 33.78 en te Utrecht 33A3 en 31.437
opperste bereider van het geluk der massa, als
de uitdeeler van alle gaven, als de cultuurgod,
die boven allen troont en door allen aanbeden
moet worden. Want bij die opvatting wordt de
mensch. de burger, middel tot verheerlijking
van den staat, van de natie, van het volk, het
ras of hoe men het noemen wlL De massa wordt
dan slaaf van de gemeenschapsidee en feitelijk
van een aantal leiders, die zich als represen
tanten van den Staat-god opwerpen. De men-
scheljjke persoonlijkheid is dan weer verdwe
nen; in plaats dat de Staat het middel is voor
het individu om zijn doel te bereiken, wordt
de burger het middel om den Staat aan zyn
grootheid te helpen. En in beginsel is daarmee
de oude slavernij van het vroegere heidendom
teruggekeerd. Daarom kon de moedige Brltsche
staatsman Baldwin onlangs in het Engelsche
parlement de historische woorden spreken, dat
er zich van den Rijn tot den Grooten Oceaan één
onmetelijke slavenstaat uitstrekt. Het christen
dom heeft aldus de Brltsche minister de
slavernij weten af te schaffen; men heeft het
christendom door een nieuw heidendom vervan
gen en opnieuw is de slavernij ontstaan.
Dit zijn woorden van ontstellende waarheid
en droeve werkelijkheid. Het was er de Kerk
niet uit een revolutlonnalre zucht of huma
nitaire bevlieging om te doen de lijfeigenen te
bevrijden van het slavenjuk. Aan dien strijd der
Kerk, welken zf) eeuwen lang gestreden heeft en
in de missielanden nog blijft voortzetten, lag
een groot beginsel ten grondslag: de gelijkheid
van ieder redelijk schepsel voor God. den
Schepper. Ieder mensch, met welke lichamelijke
en geestelijke talenten ook bedeeld, en uit welke
ouders hij ook geboren wordt, heeft een on
sterfelijke ziel en een eigen bestemming. Voor
allen geldt hetzelfde natuurrecht en dezelfde
wet Gods. Bij den aldus geschanen mensch past
geen slavernij. Nooit kan eenig schepsel koop
waar zijn in de handen van een ander, en ieder
maatschappelijk of staatkundig bestel, dat den
geheelen mensch met lichaam en ziel opeischt
stelt zich tegenover den Schepper, die al het
geschapene, ook den Staat gegeven heeft aan
den mensch als middel om zijn einddoel te be
reiken.
Wat de concentratie by het openbaar onder
wijs betreft, heeft de bewindsman opmerkingen
gemaakt, welke van belang zijn. Dat er dien
tengevolge van de 23000 kinderen, wier open
bare schooi werd opgeheven, 3000 naar het bij
zonder onderwijs zijn overgegaan, die klacht
noemde hjj overdreven, omdat onder die 3000
er 1500 waren, die bij bet bijzonder onderwijs
waren beland eenvoudig, omdat hun school in
sen bijzondere was omgezet Dat Is al jaren
lang de oorzaak van den groet van bet bijzon
der onderwijs ten korte van het openbare.
Betreffende het spellingvraagstuk heeft de
Minister geen nieuwe klanken ‘doen hooren Hij
acht zich nu eenmaal den overwinnaar In deze
zaak en stelt zich op het standpunt, dat als zijn
spelling geen Ingang vindt, er geen andere keus
is dan tusschen den chaos en de Vries en te
Winkel, en dat de strenge handhaving van deze
laatste spelling een onmogelijkheid is, omdat
zij zou ingaan tegen de meening der deskun
digen.
De agenda
De Tweede Kamer heeft besloten, de verga
deringen van Dinsdag en Donderdag de volgen
de week des avonds acht uur voort te zetten.
De Voorzitter heeft zich voorbehouden om.
Indien de stand der werkzaamheden daartoe
aanleiding geeft, de volgende week voor te stel
len. ook op Woensdag de vergadering des avonds
voort te zetten.
Besloten is voorts, de behandeling van de
Onderwijsbegroottng voor 1335 as. Dinsdagavond
en zoo noodlg ook in de volgende avondverga
dering voort te zetten.
Mede la besloten, hoofdstuk VII B der RUks-
begrootlng voor 1935 idep. van Financiënaan
de agenda der openbare vergadering toe te
voegen, dus na het wetsontwerp tot wijziging
der wet houdende tijdelijke voorziening tot ver
sterking der middelen tot dekking der uitgaven
des Rijks.
As Woensdag komen bfj den aanvang der
vergadering eenige kleinere wetsontwerpen aan
de orde.
Juist omdat een Staat, die zichzelf aan de
onderdanen ten doel stelt, in de rechten van
God moet treden, juist daarom verzet elk op
recht christen zich tegen dergeljjke stelsels. En
de practijk wijst het uit, dat alle predikers van
den almachtlgen Staat met de Kerk en den
christelijken godsdienst in conflict komen. De
Staat, die werkelijk zich zelf als het hoogste
doel van den burger beschouwt, zal het niet
kunnen dulden dat diezelfde burger door zijn
godsdienstige practyken en de opvoeding zijner
kinderen voortdurend getuigt: boven U, Staat,
gaat mijn bovennatuurlijke roeping uit! Ik wil
mijn plicht doen tegenover de gemeenschap; Ik
wil mijn burgerplichten volbrengen met hart en
ziel, maar niet om u, maar om God! Ook gij
zult als vertegenwoordiger der gemeenschap God
dienen en verheerlijken en zeker dus mij on
gehinderd laten in mijn dienst tegenover den
Schepper, in het volbrengen van mjin hoogste
plichten tegenover mijn gezin.
Ziehier de eeuwige waarheid omtrent en ook
de eeuwige strijd tusschen individu en ge
meenschap, tusschen den mensch met zijn per
soonlijk levensdoel en den verwaten, zelfgenoeg-
zamen heerscher van een absolutistlschen staat!
Ue zonden tegen de natuur wreken zich
op verschrikkeiyxe wijs, ott la een
waarheid, welke door oe ge: menen is van
alle eeuwen bevestigd wordt, Ze geldt niet al
leen voor lederen mensen arzo.ioernjk, maar
ook voor alle stelsels, weuce door dwaallee-
raars uitgedacht en in toepassing worden ge
bracht en welke tegen de natuur indrulschen.
Voltaire en Rousseau waren de voorloopers der
Fransche revolutie. Zij gingen tegen de men-
schelijke natuur in, doordat zij daarvan het
sociaal karakter op zjj schoven en in den
mensch alleen het Individu erkenden. Op deze
onnatuurlljke basis werd een valsche staats-
en maatschappijleer opgebouwd, welke tot de
bruutheden van de vorige eeuw voerde, tot het
oorlogszuchtige staatsegoisme en Imperialisme,
tot de ongebreidelde concurrentie in handel en
f industrie; tot de uitbuiting van den economisch
zwakke; tot de loonslavernij van het alleen
door winzucht beheerschte koopmanschap.
Na dit individualisme kwam de reactie van
het andere uiterste, eveneens weder door val-
sche Wüsgeeren Ingeluid Waar de achttiende-
eeuwers den mensch tot een absoluut vrij en
onafhankelijk wezen uitriepen, uitsluitend op
zichzelf aangewezen, daar ontnamen de negen-
tlende-eeuwers hem zijn persoonlijkheid. Van
Fichte tot Hegel loopt door de onchristelijke
philosophic de draad van de verhevenheid van
bet massale boven het persoonlijke. Er is in den
mensch, dat wil zeggen in eiken mensch afzon
derlijk. geen persoonlijk goed of kwaad, heet het
in deze leer. Er bestaat slechts het algemeen
koede, waaraan de mensch deelachtig kan wor
den. Buiten den mensch om, in de cultuurgoe
deren der natie, ontwikkelt zich naar Hegel's
opzet welvaart, eer. roem, grootheid, geluk, in
een woord: het idéaal. Door aan den groei en
de ontwikkeling van dat algemeen goede mee
te werken, krijgt de mensch daaraan deel,
straalt de glans van roem en eer op hem terug,
voelt hU zich gelukkig; en zijn persoonlijkheid
bepaalt zich slechts in het volbrengen van zijn
plicht om mee te bouwen aan de beschaving.
Uit zulke leerstellingen volgt onmiddellyk.
dat de burger in den staat persoonlijk geen
rechten bezit; hij heeft zich slechts naar het
heil van den staat te gedragen, zich geheel op
de gemeenschap te richten, daarin volledig, met
al zijn lichamelijke en geestelijke vermogens,
op te gaan.
Het moderne fascisme en nationaal socia
lisme berust op deze theorieën, al wordt er na
jaren van strijd In de toepassing veel verzacht
en gewijzigd, zooals b v. in Italië het geval was.
De grondgedachte van al de nieuwste staats
ideeën wortelt echter in deze valsche leer en
daarom dient tegenover de nieuwe staatkundige
theorieën door al wat christen is uiterste voor
zichtigheid te worden betracht. Eigenlijk doen
wi) verkeerd met te spreken van nieuwe theo
rieën; ze zijn al zoo oud als er een heidendom
Vóór Christus was de idee der supe
rioriteit van den staat algemeen in zwang. Het
hoogste goed van den vrijen man was zijn
staatsburgerschap Den staat te dienen was zijn
roem en zijn bestaan Van kinds af leerde hij
het landsbelang als het hoogste levensideaal
zien. „Het heil van het gemeenebest zjj de hoog
ste wet", heette het dan ook bij de Romeinen.
En allen, die niet vrij geboren werden, waren
slaven, rechtloozen, koopwaar, eerlooze Instru-
menten van de Ktaatnd ie naars.
Het Is een der schoonste overwinningen van
het christendom geweest deze heidensche idee
te verpletteren en er de persoonlijke waardlg-
rtheid van den mensch tegenover te stellen. Maar
telkens weer, in de vroegste middeleeuwen, in
«en renaissancetijd en weer in onze dagen
•teekt het oude heldendom den kop op en
dringt den mensch van het voetstuk zijner eigen
persoonlijkheid naar den slavenstaat terutf! De
fout welke al de heidensche hetzij oude of
nieuwe phllosophen maken, Is, dat zij het ka
rakter van den staat misverstaan. Leo XIII
taf dit in enkele woorden aan: „De openbare
macht is Ingesteld tot nut van degenen, die
geregeerd worden." En dit is de eenig logische
gedachte voor een maatschappelijke construc
tie, Immers, éérst is er de mensch: hij vormt
een gezin; meerdere gezinnen vormen een ge
meenschap, waarin het recht groeit voor de
onderlinge orde en al wat noodlg is voor een
welvarende samenleving. Deze gemeenschap,
deae Staat is er dus om zijn leden in de ge
legenheid te stellen hun doel, hun bestemming
bereiken. Uit dit beginsel moeten alle andere
staatkundige princiepen worden afgeleid. Wij
dienen dus de vraag te stellen: wat is de
mensch. voor wien de Staat er is en zonder
wlen deae geen reden van bestaan heeft? De
mensch is in de schepping van alle andere le
vende wezens onderscheiden door zijn persoon
lijkheid; immers de mensch is een persoon; wat
*11 aeggen. dat hij een doel in zichzelf beeft.
dier, een bloem, een plant, een vrucht,
een werktuig, een grondstof, dat alles is geen
doel op zichzelf; het te er slechts om gebruikt
*e worden; het is middel in handen van den
gebruiker, den mensch. En deae .Jconlng der
schepping" heeft wel een doel in zichzelf; hij
beeft allereerst zijn eigen levensgeluk in het
®«g te houden, doch zich daarbij «dó te rich
ten, dat hij zijn sociale plichten steeds b|j alles
iaat gelden.
De Staat heeft dit tweevoudig karakter van
den mensch, zijn persoonlijkheid en zijn per-
•oonlijke doelstelling naast zijn socialen aan
leg. te respecteeren en er voor te zorgen dat
ejk individu afzonderlijk en allen te samen als
gemeenschap tot den voor hen geëlgenden graad
van welstand kunnen komen, dat zij hun geluk,
hun bestemming kunnen bereiken; dat dus
door onthouding vah den Staat of erger, door
voorkeur of bevoorrechting, de sterkere den
zwakkere niet direct of Indirect kan onderdruk
ken en ook. dat geen groep door de macht van
het getal en steunend op den Staat een klei
ner aantal de wet kan voorschrijven. De Staat
is boven het individu en de gemeenschap ver
heven in zooverre hij het middenpunt is, waar
alle krachten te zamen komen en waaruit lei
ding en impuls uit gaat. Maar overigens heeft
hij een dienende rol, van beschermer, raadge-
bewaker; werend alle onrecht en wrekend
de onrechtvaardigheid HU heeft toch niet op te
werpen als hrt doel der gemeenschap, als de
Geschiedt dit tegen betaling dan zal geen
hooger bedrag dan de kostende prijs en dat te
10 cent per K.G., mogen worden gevorderd,
eventueel verhoogd met de dtetributlekoaten.
waarvan geen hooger bedrag dan 3 cent per
K G. aan de afnemers In rekening mag worden
gebracht. Aan de werkloozen wordt dus afge
leverd tegen een prijs van ten hoogste 13 cent
per K.G.
De distributie aal mede met het oog op de
oontróle, rechtstreeks vanwege de gemeentebe
sturen dienen plaats te hebben, dus niet vla
wederverkoopers, teneinde den handel niet te
benadeekm.
MINISTER MARCHANT heeft zich bij het
antwoord over zijn Onderwijsbeleid opnieuw
een. zij het ietwat wonderlUk. dan toch zeer
bekwaam debater en een first-class jurist
getoond. De wijze, waarop hU uitvoerig in
ging op de critiek, welke geoefend was op
zijn diverse redevoeringen bulten de Kamer
de staatsrechteiyke Schönheitsfehler,
welke Jhr. de Geer zoo dwars zaten en
op zijn vermogen van zich aan te passen
aan het milieu, waarin hU vertoeft ook
dit was een grief van den leider der Chris-
telijk-Hlstoriacbe fractie moet meester
lijk genoemd "worden.
De Katholieke afgevaardigde toonde met
klem van argumenten aan. dat Willem van
Oranje de eenheid der Nederlanden en de vrij
heid van godsdienst voorstond, dat de oorlog
geheel tegen zijn gevoelens In pas later tot een
godsdienststrijd ontaard Is en dat trouwens tij
dens den oorlog tegen Spanje slechte 4 pCt.
van het Nederlandsche volk niet tot den Ka
tholieken godsdienst behoorde. De antl-papis-
ten hebben dus wet een heel slechten middag
beleefd.
gaan, waar die bl) het openbaar onderwijs ge
schrapt worden?
Oud-minlster VAN DIJK, die indertijd de
Dienstweigeringswet in het Staatsblad bracht,
zijn fractiegenoot DUYMAER VAN TWIST,
de Christelljk-Historlsche afgevaardigde TI-
LANU8 en de Katholieke afgevaardigde
SCHAEPMAN achtten allen de vergoedingen,
welke gegeven worden aan dienstweigeraars, die
tot anderen staatsdienst worden verplicht, te
hoog, 80 en f 85 per maand vond men een dus
danige vergoeding, dat zulk een dienstweigeraar
bevoorrecht wordt boven werkloozen. arbeiders
met lage loonen en andere vaderlanders met een
minimum bestaan. En men vreesde dan ook,
dat de toeneming van het aantal dienstwei
geraars wordt veroorzaakt door de omstandig
heid. dat de gegeven vergoeding hun positie
nog niet zoo onaantrekkelijk maakt. Dit zou
natuurlijk geheel In strijd zUn met de wet.
welke met gewetensbezwaren wilde rekening
houden, maar toch tegen misbruik een rem In
hield. doordat de dienstweigeraar gedurende
langeren tijd anderen dienst zou moeten ver
richten.
De ChristelUk-Hlstortache afgevaardigde
TILANUS heeft intusschen den Minister reeds
verzekerd, dat hjj niet de illusie moet hebben
dat de strijd uit Is.
Van de afgevaardigden, die dezen middag
het woord gevoerd hebben, moeten wy
noemen den vrijzinnig-democraat KETELAAR,
die vooral critiek oefende op den Onderwijs
raad, waar het ontwerp-Grondslagenwet niet
minder dan acht maanden is opgehouden
het rapport was Juist vandaag binnen
gekomen. zei Minister Marchant den
anti-revoutlonnair Prof. VI88CHER, die zich
wel heel erg in algemeenheden verloor, toen
hy voor een algeheele reorganisatie pleitte,
waardoor aan de „IntellectualistÜiche hyper-
trophle" en de duurte van het onderwijs een
einde sou worden gemaakt, en de Katholieke
phlloloog Dr. MOLLER, die weder een zóó
boeiend en sprankelend betoog ten faveure
van dr vereenvoudigde spelling leverde, dat
opnieuw velen in de Kamer den lust voelden
opkomen, om hem te veroorloven, de perken
van de spreektijdranteoeneering te bulten te
gaan.
De Katholieke afge
vaardigde vroeg den Mi
nister, of hU de spelling-
Marchant ook In de Re-
geeringsstukken wil In
voeren, Indien de Ne
derlandsche pers wilde
toezeggen, ook harerzUds
de nieuwe schryfwyze te
aanvaarden. Ten aanzien
van dit zatste ia dr.
Moller naar onze mea
ning te optimistisch.
n den boezem der vette menachen sluimert
^nTeen^™^*"^
waardoor hun overtollig vet zoo maar ***"”««-
ten zal. gelijk een flinke regen soms de sWtM
schoon kan spoelen. Een soort
denken zjj zich, en een ondankbare taak heeft
degene, die hun dezen droom moet ontnemen.^
Het lichaam, of liever de weefsels, de b°'iw*
stoffen van het lichaam, worden opgebouwd en
weer afgebroken Zooals algemeen bekend is,
heeft men berekend, dat ieder mensch va
ven jaar een geheel nieuw mensch is geworden,
dat b.v. iemand van 140 pond in zeven
140 pond verslijt en een andere 140 pond heeft
aangebouwd Ik weet niet, of deze berekening
eenige waarde heeft, maar zU Is toch wel in
staat, om een goed licht te werpen op de wyze,
waarop de stofwisseling plaats grijpt. Het voed
sel heeft twee beteekenlssen, nJ. de beteekenis
van brandstof en de beteekenis van bouwmate
riaal. Voor het bestaan, het voortleven van het
lichaam is een zekere hoeveelheid brandstof
noodlg, die door het voedsel wordt geleverd,
want het lichaam, ook in rust, is steeds In be
weging. Het hart klopt steeds, het bloed stroomt
altyd door, de nieren werken steeds, de
lichaamswarmte blyft Immer op dezelfde
hoogte, en voor dat alles is een zekere hoeveel
heid brandstof noodlg. En deze hoeveelheid is
vaststaand, niemand kan er bulten. Een andere
hoeveelheid voedsel, dl. brandstof, is noodlg
voor het verrichten van arbeid, en het hangt
dus af van de hoeveelheid arbeid, welke hoe
veelheid voedsel daarvoor noodlg is. En ten
derde Is er een hoeveelheid voedsel noodlg voor
den opbouw, en dit is natuuriyk vooral in de
kindsheid en jeugd van belang, maar ook als
iemand op volwassen leeftijd zwaarder wordt.
Wanneer iemand nu magerder wil wórden, kan
hij op de eerstgenoemde hoeveelheid voedsel
niet gaan sparen, want die hoeveelheid is noo
dlg om het lichaam in stand te houden, om te
blyven leven. Maar met het voedsel, dat voor
den llchamelyken arbeid noodlg is. en met het
voedsel, dat voor den opbouw van
dient, te het anders gesteld.
Wanner iemand minder voedsel tot zfch
neemt, dan voor zijn arbeid noodlg te. dan moet
het tekort ergens anders vandaan komen. En
dat komt dan uit den voorraad van het lichaam.
Het lichaam neemt dan af. De hoeveelheid
voedsel, die voor het in leven blyven noodlg te.
mag natuuriyk niet aangetast worden
Aan vette menachen wordt du» aangeraden,
om meer lichaamsbeweging te nemen. Maar
helaas te het alles niet zoo eenvoudig Iedereen
weet, dat men niet eenvoudig enkele dagen vas
ten en toch maar doorwerken kan. Het is even
wel zeker, dat de gewoonte en de oefening
hierop grooten Invloed uitoefenen. Maar in het
algemeen zijn er strenge grenzen aan deze
soort van vermageringskuren.
Het lichaam te niet geheel zoo te regelen als
men wil Iemand kan niet door een wilsbesluit
uitmaken, dat twee sneden roggebrood voor in
standhouding van het lichaam zullen dienen,
drie sneden voor den arbeid terwyi die arbeid
vijf sneden roggebrood noodlg heeft. De arbeid
neemt evengoed die vtff sneden weg. en er blyft
voor de instandhouding niets meer oeër. Het
gevolg Is. dat men al heel spoedig vermoeid
wordt, slap en duizelig, en men het werk een
voudig niet meer verrichten kan. Met deze wyze
van vermagering moet men dus wel vom»afchtig
te werk gaan. T
Een andere methode om te vermageren is
de gewone arbeid, dJ. de gewone Uchaamsbewe-
ging te verrichten, en de hoeveelheid voedsel
te verminderen. Om dezelfde reden als bov**»’*
aangegeven kan dit ook slechte binnen zekere^
grenzen gebeuren. De beste en de redeiykstë^()
wyze van vermagering te deze, dat iemand eerst
gedurende eenlgen tijd nagaat, hoe het met zyn
gewicht gaat, als hy een bepaalde hoeveelheid
voedsel tot zich neemt, en een bepaalde hoe
veelheid arbeid verricht. Wanneer de persoon In
kwestie nu bemerkt, dat hy toeneemt, moet hy
iets minder eten, b.v. een sneedje brood per
dag Weer een dag of veertien probeeren. zoo
lang totdat hU de hoeveelheid voedsel gevonden
heeft, waarby hy op gewicht blyft. Dan te het
oogenbllk gekomen, om het dieet te verminde
ren met weer een weinig tegeiyk. een sneedje
brood, of twee aardappels b.v. Dan zal hy zien,
dat hy In gewicht af neemt, b.v. een half pond
per week, of een kilo per maand. Snellere ont-
vettlngskuren volgens deae methode zijn niet
aan te bevelen. Na eenlgen tijd zal de vermage-
raar bemerken, dat hy niet meer afneemt. Dan
te de tUd gekomen om weer een klein beetje
minder te gebruiken. Houdt men het goed vol.
dan beteekent dat een gewichtsafname van 13'
pond in een half jaar. Gaat het gewichtsver
lies sneller, dan mislukt d<* kuur vaak daar
door. dat de patiënt zich slap gaat voelen, min
der beweging neemt, en met hetzelfde dieet dus
weer dikker wordt. Klaar wanneer men de ver
mageringskuur In het juiste tempo uitvoert,
dan blyft daarby de geschiktheid tot arbeid, de
gezondheid en de levenslust behouden
De bedoeling by al deze kuren te natuurlijk,
om het lichaam min of meer af te bouwen. Dit
geldt echter niet voor alle weefsels, maar eigen-
hjk alleen voor het vet. dat in het vetweefsel
ligt opgestapeld. Dit vetweefsel wordt vooral op
sommige plaatsen met vet opgevuld Daar te op
de eerste plaats het vet in den buikwand, het
vet in het bulkvlles. speciaal in het z.g. groote
net. dat over de ingewanden hangt. BU andere
individuen vindt men groote vetophooplngen qp
de heupen en boven aan de dijen. Zeldzamer te
de groote vetaanzettlng aan de schouders en
aan den nek.
Al dat vet moet weg; en daarvoor te behalve
weinig eten er. vee' werken ook nog een andere
wyze mogeiyk. Er bestaan namelyk middelen,
die maken, dat de verbranding sneller gaat;
dit zyn dus middelen, waarby minder eten en
harder werken niet noodlg zifn Dit zyn dan
ook de geliefkoosde ontvettlngsmlddelen. De be
kendste zUn thans een extract van de schild
klier en het nieuwe middel dlnltrophenol.
Dat een extract uit de schildklier de geheete
stofwisseling en daarmee de verbranding ver
meit. is allang bekend. Diegenen, die een te
sterke werking van hun eigen schildklier heb
ben. dat zUn de lyderz aan de ziekte van Ba
sedow. verbranden dan ook hun eigen weefstels
mei. z|j worden mager, transpireeren veel, be
ven. en hebben een te snellen pols.
En dit zyn nu ook de gevaren, die aan de
toediening van de schildklier verbonden zyn.
Dat wil niet aeggen. dat het middel niet dlk-
wyis werkzaam lsz maar het blyft steeds een
vermageringsmethode. die voorzichtig en onder
toezicht moet geschieden. Niet gering is het
aantal van hen, die door een te lang gebruik
van schildklier voortdurende hartklachten heb
ben overgehouden.
Het nieuwe middel dlnltrophenol schynt
meestal onschuldiger te zUn, maar onvertrouw-
bear. Het maakt zonder voorafgaande waar
schuwing soms slachtoffers.
Er zyn ook schUnmlddelen. en dat zyn voor
name! yk zulke middelen, die het lichaam ont
wateren Men kan daardoor In korten tUd heel
wat vocht verliezen, maar dit resultaat Is in den
regel van korten duur.. Ook kan man b.v. door
het nemen van zweetbaden, vooral van een
Turksch bad, in tyd van een uur wel twee of
drie pond in gewicht verliezen. Dit 'allee mn
■een duurzame resultaten; in een halven at
heelen dag zitten de twee of drie pond er weer
Dan Ie er nog een vermageringsmethode. n 1,
<fc)°r.<^' ^ew roedeel In den volks-
u ook. dat men van aosnmige
i^- -wordt. Zoo is het natuur-
I *Ük nlet Maar de wyze van voeding is van zeer
I «rist belang.