Een feestdag West-Indië. De grandiose oceaanvlucht voor van Z Moe aan de oceaanvliet» M het Kerstpostvliegtuig de „Snip”. Y P M A LANGESTRAAT 69 ALKMAAR Instrumentale muziek Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper voor 75.000 gezinnen V gezin DRIE VOORDEELEN FA. 1. W” UTRECHTSCH STEDELIJK ORCREST U s o Tel. 14088 MIRANI DONDERDAG 20 DECEMBER 1934 4 z V* Bi X I z A [F f r BOEK EN BLAD in Zin voor harmonie ZELF BEOEFENEN VAN DE MUZIEK, EEN LEVENSGELUK MEER! en doch '"Wk 6 Verstrekkende invloed op de ontwikkeling en neiging van het kind GROOTE MOGELIJKHEDEN worden O geboden door advertentle-reciame m de rubriek „Omroepers" Laat die O niet ont glippen. De prUs kan geen beswaar s0n. want roer slechts M cent per regel komt Uw Zaken- Omroeper onder do aandacht van *M0 •»- alnnen. jg Ss? Een KLEINE vleugel, u’ucn een KONINKLIJK geluidI Sinds 1858 van hooge kwaliteit, thans uiterst laag in prijs. iïïoninyfon'tlÜebton De baby-vleugel, die ook voor Uw huis- of muziekkamer een sieraad zal blijken. GEBRUIKT BIJ UW ONDERRICHT NEDERLANDSCHE MUZIEK VAN NEDERLANDSCHE COMPONISTEN 6. ALSBACH Co. ADAM, VOETBOOGSTR. 1^ D« groots feestdag. De aankomst van het Kerstpostvliegtuig de .Snip* te Paramaribo vormt voor de bewoners van de West Indische bezittingen zoowel als van het moederland de verwezenlijking ven de zoo zeer gewenschte nauwere verbinding tusschen beide rijksdeelen. De K.L.M. komt de eer toe deze verwezenlijking zoo grandioos door de hulp van haar kranige luchthelden tot stand te hebben gebr acht Speelt en zingt en ontwikkelt Uw muzikaal gevoel. Als U op een goede piano wilt spelen als bij de aanschaffing de prijs bij'U ook een woordje meespreekt, stelt dan Uw ver trouwen in de ll ogy i DE KEPSTGPOET UIT HET HOEVE»IADU ,1 FOTOREPORTAGE A V A M i t. X 'W ■r - 'W h QX 'I 1 THEO BOSMAN. f ■i V 'IJfHiji.y f 1 h „Toen toü nog in tenten woon den, Herinneringen uit de dagen van Oosterbaan en Le Cointre door H. J. van Wijlen Uitg. van Oosterbaan en Le Cointe Goes. 1934 317 blz. Geeft symphonie-concerten te Utaaeht, 's-Hertogenboeeh en Breda Concerteert regelmatig voer de KJLO. microfoon. Verleent medewerking M) uitvoering van vele koorver- eenigingen. Alle inlichtingen bS de administratie van Lidth de Jeudestraat 24. Utrecht Kantooruren: 0-13K en 14-17 - Zaterdags 0-13 uur De tegenstelling kapitalismesocialisme, wordt door den schrijver van dit boek gesteld als die van particulier Initiatief tegen le scherpste onderdrukking daarvan. Als ondernemer, die zich van benedenaan heeft opgewerkt tot een hooge leidende positie in het zakenleven, ver oordeelt hij ten scherpste dit laatste, daar hjj aan den lijve de gunstige werking van het eerste heeft gezien. Zijn betoog ten gunste van het „kapitalisme" komt neer op een verdediging van den vrijen armslag voor den energieken captain of Industry. Het verhaal van zijn leven en de uiteenzetting van zijn economische mee rlingen draait om deze spil. En bet moet wor- Laten wij eerlijk zijn: binnen tien jaar tijd waardeeren wjj het zuur bevochten resultaat van een eeuw politieke strijd slechts weinig meer. Wij sturen onze kinderen naar onze eigen scholen, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Het minste of geringste geeft ons reeds aanleiding om een bedenkelijk gezicht te trekken over de sommen, die thans aan het bijzonder onderwijs toevloeien. Enfin de ge schiedenis schijnt vergeten. De moeiten en zor gen, waarmee vorige geslachten hun eigen scholen bouwden hebben schijnbaar weinig in druk bij ons achtergelaten. De herinnering aan de dagen, waarin gestreden moest worden te gen het religieus-onverschllllgheidsglf der open bare school, schijnt verflauwd. Met bijzonderen klem bevelen wij daarom dit, van protestantsch-christelüke zijde uitgegeven boekje aan. Het bevat de herinneringen van enkele oude onderwijzers uit hun jonge jaren toen zij hun examens deden voor de liberale heeren, hun eerste aanstelling kregen op hongersalarissen of een bijzondere school heele- den gezegd: dat verhaal en die theorieën zijn boeiend en lezenswaardig in hooge mate. Ver eenzelvigt hjj echter an tl-kapitalisme en onder drukking van het particuliere initiatief niet te veel? Leiding van overheidswege kan den indl- vidueelen ondernemerszin toch ook s 4i mu le e r e n. Een Engelscliman, die aan een zeer geringe mate van staatsinmenging in het be drijfsleven gewend is. kan zich dat misschien moeilijker indenken dan een Nederlander, die van zijn overheidsbedrijven meer gewend is men denke maar even aan de Indlë-vluchten in wederzijds aanmoedigende samenwerking tusschen K LM. en Posterijen ondernomen. Ook kan men in het anti-kapitalisme wel trekken vinden, die op wezenlijk foutieve pun ten in het geldende „stelsel” den vinger leg gen de Instelling op het gemeenschappelijk Welzijn bijvoorbeeld. Men mag honderdmaal beweren, dat de verbruiker als de eigenlijke machtige In de economie fungeert, men weet heel goed, dat als het erop aankomt, de kapita list behoeften weet te wekken en dat zijn sla gen afhangt van de mate, waarin hem dat lukt. De macht van den verbunker moge groot zijn, zij ligt verspreid en is niet geordend, en treft daarom vrijwel nooit doelmatig. Helpt de gemeenschap haar werkelijk effectieve kracht bjj te zetten, dan deugt het niet juist bjj die genen, die den verbruiker in theorie op het voetstuk zetten. Intusschen Beun's boek blijft sympathiek ge noeg om aanbevolen te worden. zwaar, <^K t vlsueele element het afzien der spraak- en zangbewegingen is uitgescha keld. wat voor kleinere kinderen bepaald een ernstig paedagogisch bezwaar moet geacht worden. De gramofoon. tijdelijk op den achtergrond gedrongen door de radio, neemt thans door mogelijke combinatie met den luidsprker weer in beteekenis toe en wordt in muziek- paedagogische kringen van groote waarde ge acht voor alle muziekonderwijs en alle pogingen tot muzikale ontwikkeling. Er is geen genre van muziek en zang, of in de duizendtallen nummers der lijvige catalogi treft men er meer dere exemplaren van aan, uitgevoerd door prima vertolking. De gramofoon heeft dit voordeel op de radio, dat men ten gehoore kan krijgen, wat men wil en zoo vaak achtereen als men lust heeft of noodig acht. Wat de gramofoonplaat weer *n zekere voor sprong geeft is 't feit, dat X ten gehoore ge brachte (als de plaat althans niet versleten is) technisch U is. wat van de radiouitvoeringen niet altijd gezegd kan worden. 'n Goede gramofoon met zorgvuldig gesor teerde platen kan de ontwikkeling van de mu zikaliteit der kinderen minstens even goed zoo niet beter bevorderen als de radio (In X algemeen beschouwd). In vele gezinnen bestaat X repertoire uit eenlge komieke voordrachten (waarbij de boer met kiespijn en 'n schaterlachplaat zelden ont breken), enkele marschen en de nieuwste „schlagers”. Doch platen met kinderkoortjes, éénstem mige Hollandsche liederen met begeleiding, rei de nsjes, met orchestnummers in pittig rhythme, met Kerstliederen en kerkzang, met lichtere klassieke muziek zoek men al te vaak vergeefs. Van eerstgenoemde soort zijn ‘n flink aantal Hollandsche platen in den handel. De radio, mits op oordeelkundige wijze benut, kan ongetwijfeld veel bijdragen tot verhooglng van X muzikaal peil onzer jeugd, ja zelfs van het volkspeil. Met onnoemelijk veel goede mu zikale indrukken, met allerlei muzikale vormen, met klassieken zoowel als populair en stijl kan 't kind nu in t gezin zonder noemenswaardige moeite kennis maken. We herhalen: mits op oordeelkundige wijze benut, kan de radio heel veel doen tot verhooglng der muzikaliteit van enkeling en massa. Er zijn gezinnen, waar de radio van ’b mor gens vroeg tot 's avonds laat zonder ophouden daaaW'. Hier Is gevaar voor „des Guten zu viel” niet geheel buitengesloten. Na ft>rteren of langeren tijd zal men aan de muziek even veel juister een weinig aandacht schenken! als aan X tikken van de klok. i Er zjjn gezinnen, waar de Jazz zoodanig hoogtij viert, dat bijna uitsluitend dansmuziek uit de aether „gezogen" wordt. Dan is geraar voor eenzijdigheid verre van denkbeeldlg.Zlazz is muziek, meer voor de voeten dan voor de DUBBEL PANTSERRAAM 130 cantimatar langO 7 U.« PIANO In „Jacobaan*’-M|jl, 1 fl K dubbal pantsarraam. JrU," maal nieuw „erin” moesten brengen. Daar ko men prachtige staaltjes los uit den heeten tertio van de voorposten. Een lezenswaardige collectie documentair materiaal, dat ten spoedig ste ook van onzen kant verzameld diende te worden wil niet, met het afsterven van de oude garde, veel kostbaars verloren gaan. Voor onze jonge onderwijzersgeneratie harte- lijk aanbevolen, evenals voor allen die den schoolstrijd voor zich willen zien in de helle kleuren van de dagelijksche realiteit. VRAAGT CATALOGUS BIJ 1 hELKDM.5NIP”JN PAHAMABh .^Bekentenissen van een Kapita list”, door E. J. P. Beun, bewerkt door Mr. E. C. van Dorp, v Vitg. H. Meulenhoft, Amsterdam - 1934, 285 blz. ooren bestemd. Vergelijk maar eens *t menuet, dat tot dansen „noodigt", met 'n step, tango, enz., die tot dansen „prikkelt”!!! 't Rhythmlsch gevoel moet ongetwijfeld ontwikkeld, maar niet uitsluitend bedacht worden. De radio is betrekkeUJk nog te kort in alle kringen doorgedrongen, om alreeds 'n W.lledig overzicht te kunnen hebben van z’n Invloed op de muziek- en zangbeoefenlng bij groot en klein. We willen een paar ervaringen hier meedee- len, vooral omdat ze zoo echt typeeren. wat ’t kind uit ’t overvloedig gebodene juist grijpt en vasthoudt. s, Zeer kort geleden ontmoetten we in eene stad een klas schoolkinderen, onder leiding op schoolwandeling. En wat zongen ze? Geen Liedjes, op school geleerd, maar nummertjes van Jacob Hamel's kinderkoor. De propagandistische zangen, als „O die K. R. O.-Boys” en „O die Kovacs" hoorde men in stad en dorp dagen achtereen van groot en klein. We hoorden 't eerste zelfs in een nage noeg uitsluitend niet-Katholleke plaats. Dat de kinderen zich niet volkomen bewust waren, waarover ’t ging, bleek uit t feit, dat de naam verdacht veel geleek op „cowboys". En hiermee nemen we afscheid van de me chanische muziek, opmerkend dat muziek- en zangbeoefenlng in t gezin in vormende waarde het verre wint en zal blijven winnen van alle mechanisch geconserveerde of overgebrachte muziek. Bulten t gezin wordt 1 kind beïnvloed door carillon en straatorgel, straatmuzikanten en strest-»?»"gera, naastopen bare concerten en mu ziek in openbare gelegenheden. Tenslotte willen we nog een andere zijde van het vraagstuk belichten. De actie voor meer daadwerkeljjke muziek beoefening in X gezin beschouwe men niet eerst en vooral als *n actie ten gunste van handelaren in muziekinstrumenten en zang bundels. De actie heeft op de allervoornaamste plaats 't belang van uw kind of kinderen op X oog, de .ontwikkeling der muzikaliteit, voor heel X verdere leven de bron van veel waarachtig genot. Dat *n dergelüke actie verre van overbodig is, willen we u doen blijken uit één onzer er varingen. Jaren achtereen hebben we X muzikaal peil nagegaan der leerlingen, die voor de eerste maal in de aanvangsklasse der L. 8. geplaatst worden en geen bewaarschoolonderwijs hebben genoten. Lang niet de helft der 6-jarlgen kan een lied uit 't hoofd zingen en van hen, die t wel kunnen, brengen verschillenden X niet verder dan een straatdeun!!! Wijst dat droeve feit niet op *n ontstellend tekort in de huiselijke muzikale opvoeding? Slechts 39 tot 40 pet kan een voorgezongen melodleregel juist nazingen. Louter 'n gevolg van onvoldoende verzorging der muzikaliteit in X gezin. 'n Niet onbelangrijk percentage kan zelfs niet eens Xi voorgezongen toon nazingen!! Wanneer deze bedroevende cijfers u niet overtuigen, kunnen we alle verdere moeite wel sparen. Voor hen echter, die door X voorgaande tot beter inzicht mochten gekomen zijn, sluiten we met de leuze: ,X3oe het zelf!!!” Laat de plano in uw huls weerklinken, laat liederen in uw woning schallen Zing alleen, zing gezamenlijk! Zing zelf, musiceer self! Doe het zelf! e Oefent eeng en vooral gezamenlijke zang een geweldigen invloed tan goede uit op de muzi- kale ontwikkeling en neiging van X kind, nog rentii rrende is de invloed van Instrumen tale muziekbeoefening in X gezin. Vergeleken met zang beeft instrumentale muziek de volgende voordeel en: 1 Ook tonen, buiten X stembereik liggend, worden in X ontwikkelingsproces betrokken. 3 Als nieuwe factor komt de klankkleur de belangstelling vragen. 3. Vooral bij plano, orgel en ensemhle-spel wordt de dn voor harmonie, die X laatst van aHe onderdeden van de muzikalen zin tot ont wikkeling komt, gunstig beïnvloed. Zang met piano- of orgdbegeleldlng biedt hetzelfde voor- ded. Voor kleinere kinderen Ie het lied (kinder-, eebooi- en volkslied) met begeleiding X meest bevattelijk. Tekst en melodie vormen voor hen aooXi onafscheidelijk geheel, dat muziek zonder woorden voor ben niet „spreekt”. De invloed der huiselijke muziekbeoefening blijkt X sterkst uit de jeugdbijzonderheden van i groote en beroemde musici. Spohr zong als 4—5 jarige dreumes duetten met zXi moeder; X eerste wat hij componeerde als knaap waren vioolduetten. Haydn’s vader song veel en bespeelde de harp; als vader song, song de kleine Josef mee en X harpspel begeleidde hij op de viool. Als vader Liszt piano speelt, zit de kleine Frans stil en mijmerend te luisteren. Frans Schubert kreeg van x*n vader de eerste pianolessen. Gounod’s moeder «oog altijd, als ze haar kind ▼oedde De familie Strauss was mustekUevend en in het gesin werd veel en goed X ensemtaespel be oefend. Richard Strauss kreeg van z’n moeder <lr eerste pianolessen.- Vioolspel te vooral van beteekenis voor de verfijning van X muzikaal gehoor. Samenspel in alle mogelijke combinatie, ver sterkt X rythmtech gevoel, kweekt maatvast heid, scherpt de opmerkzaamheid en bevordert In niet geringe mate den zin voor harmonie. In X voorgaande vindt de welwillende leser(es) voldoende motieven om de piano in de huis kamer niet uitsluitend als completeerend meu- bel te beschouwen. In menig gezin kan men niet self muslceeren cf laten de financiën de aanschaffing van duurdere muziekinstrumenten niet toe. Toch wil men „muziek in huis" hebben en dan la daar de mechanische muziek als gewil- aestatent. Alle mechanieche zangmuziek beeft dit be

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 14