Veertig jaar skispringen Duitschland Zoekt gij betrouwbaar j Personeel? in Plaats dan een „Omroeper voor 75.000 gezinnen NATUURLIJKE HEUVELS CONTINGENTEERINGEN De Olympische schans c. X u Skispringen vereist ht stoutmoedigheid Elf man leggen met twee en dertig sprongen een afstand af van 2229 meter Percentage* voor verlengde periode ZATERDAG 22 DECEMBER 1934 S t R -17 4 0 S te iiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiimiiiiii^ Het militair I het eerste Engelsche troepentransport In het Saargebled. De soldaten trekken Saarbrücken binnen I I eens hoog >rt. Toen de wedstrijden ltsche sprin- rtwnk- Polen. En de beste Noorsche sp meter. Deze verschillen tui en leerlingen waren allereei toenmalige opvatting, dat ee kens veranderd moest kunne iriwter haalde 28,75 sdhen leermeesters rat oorzaak van de eg sprlngheuvel tel- >n worden. Professor Paulette. de stichter van het Dultsche Sklver- band schreef destijds In de eerste Dultsche handleiding voor sprlngheuvelbouw oJi.: „In net algemeen is het bouwen van vaste schan sen af te raden”. In 1927 werd de Feldberg- Minister KalH bracht Vrijdag hoofdkantore van de K L M te den Haag, in verbend met de ram» van de .Uiver’ Hoogalm bü den Kreuzeck bü Garmlsch-Par- tenklrchen, 1800 meter boven den zeespiegel. Als eerste, kunstmatig gebouwde springheu- vels gelden de in Noorwegen In 1892 aangeleg de en sindsdiens voortdurend vergroote Hol- menkolschans, die thans nog bet voorbeeld is voor alle wedstrijdschansen en de Feldberg- schans in Duitschland In het Zwarte Woud. Deze schans, die 2000 R.M. kostte, werd In 1905 door het omhakken van bosch en vereffening van de helling gebouwd, doch niet afgewerkt: voor de schanstafel werd tot 1925 steeds een muur van sneeuw opeengehoopt, ni dan weer laag, soms lang, soms ki schans in 1905 voor het eerst bij werd gebruikt, bereikte de beste Ou: ger sprongen van 17,5 Meter. vliegtuig, dat Donderdag nabij Overschie bij een noodlanding over den kop sloeg is gedemonteerd en met paardenkracht weggesleept De eerste foto van de aankomst der Nederlandsche kwartiermakers voor het deta chement mariniers te Saarbrücken. De Hollandsche autocolonne in de straten der stad daarop in 1933/34 In Garmlsch-Partenkirchen naast de oude Gudibergschans aangelegd vol gens ontwerp der springheuvel-adviseurs van de D.S.V. Deze schans is berekend voor maxl- mum-sprongen van 80 meter. Dit beteekent hü goede vèr-springheuvels steeds, dat zeer gerou tineerde springers ook nog een paar meter ver der komen. Dit gunstige resultaat werd reeds verkregen met deze nieuwe Olympiaschans bü het eerste proefspringen. waarbij verscheidene malen sprongen van 82 meter werden bereikt. Het proefspringen. dat hier In Februari 1934 zonder voorafgegane tralnings-mogelUkheld plaats had. werd een unieke wereldgebeurtenis: elf Duitsche en Noorsche springers volbrachten, zonder ook maar één keer te vallen. 32 spron gen. waarmede totaal .2229 meter In de lucht werden afgelegd. Den grootsten sprong behaalden Hopf-München en Kratzer-Rottach, ieder met 76 meter. Op deze schans zal In 1936 de groote eindwedstrüd der eerste Olympische Winterspe len in Duitschland worden gehouden Voor ge combineerde wedstrijden, loopen en springen, is de evenwijdig daarnaast liggende vernieuwde Gudibergschans bestemd. Het profiel 'an de Olympiaschans is tegelijkertijd een norm voor vèr-sprlngschansendat van de kleinere voor keurings- en oefenspringheuvels. Garmlsch- Partenkirchen heeft tezamen zes springheuvels, van kleinere tot de grootste, daarenboven drie hooggelegen schansen, een op de Hoogalm. een op den Wank en een op het Zugspltze-plateau. De overige groote schansen in Duitschland ontstonden In de laatste jaren meest onder in vloed der Dultsche skikamploenwedstrljden. Zoo verkreeg Oberstdorf In den Allg&u, dat reeds in 1910 een kleineren sprlngheuvel had gebouwd, in 1930 de groote Schattenbergschans, die voor sprongen van 60 meter is berekend. Langen tijd beïnvloedde vooral de Zuld-Dult- sche springer!) ook de Allgauer schans bij Ober staufen. welke in 1921 voor de toenmalige Duit sche skikamploenwedstrljden nog een diep- sprlng. d w z. een val-schans was. De modernste schans van het Badensche Zwarte Woud, voor maximum sprongen van ongeveer 55 meter be rekend, bevindt zich reeds twee jaar in Neu stadt. Verder heeft bij de Dultsche sklkam- ptoenwedstrtjden van 1933 de nieuwgebouwd groote Balersbronner schans In het Wilrttem- bergsche Zwarte Woud uitstekend voldaan. Stoll-Berchtesgaden bereikte op deze voor 60 meter berekende schans met zijn eersten sprdng reeds 61.5 meter. De oudste WUrttembergsche schans echter is de in 1910 op de Zwabtsche Alb aangelegde, weliswaar verouderde Steln- biihlschans. Goede schansen heeft ook Isny in den Zwablschen Allg&u In Thüringen beschikte t eerst, sinds onge veer 1911 Oberhof over een vasten heuvel. In 1926 ontstond daarnaast een grootere dlep- sp^ngschans. In 1930 werd deze door de sprin- Terwljl In de jaren 19051910 voor de Dult sche springheuvels bedragen van 10002000 Mk. benoodlgd waren, brengen de moderne schan sen van tegenwoordig aanzienlijk meer kosten met zich mede en wel 100.000 tot 250.000 RM Naar grootte gerangschikt wordt de vo'gorde der grootste Duitsche springschansen als volgt: Nieuwe Olympiaschans in Partenkirchen. be rekend voor 80 meter maximum sprongen, doch van een draagwijdte tot 90 meter; Kar 1-Heinz - schans, Johanngeorgenstadt 7076 meter; Ko- chelbergschans, Partenkirchen 6570 meter; Berchtesgaden. Baiersbronn en Mühllelten 60 meter; Oberstdorf, Neustadt. Geising-Altenberg en Willingen 5060 meter. Volgens de laatste Instructies van den „Relchs- sportftlhrer" mogen nieuwe schansen slechts voor 50 meter maximum worden berekend; zij moeten volgens beproefde ervaring en volgens de wenschen van het D. 8. V. gebouwd worden naa rHolmenkol-model. dwr voor hcogen stand der springers In de lucht en sterkeren opspring- druk dan voor vèr-sprlngschansen gebruike lijk is Omstreeks denzelfden tud, toen de eerste aneeuwschoenen in Duitschland kwamen, zoo tusschen 1880 en 1900, hoorde men ook voor het eerst over skispringen. Bu de eerste Dult sche springpogingen werd ook als springschans gebruikt, wat in Noorwegen de oorspronkelijke vorm van sprlngheuvel was: de kant Van een weg boven een lange helling, de rand van een greppel ot een vooruitspringende rots boven een berghelling. In ieder geval waren de eerste Duitsche springheuvels, ook die bij de eerste wedstrijden, nauwelijks zoo groot als tegen- etoordlg alleen de schanstafel van een moderne vèr-sprlngheuvel is. Tot ongeveer 1906 vindt men dan ook in de Dultsche wedstrUd-aankondlgingen niet als thans het profiel van den sprlngheuvel aan gegeven. doch alleen de vermelding: ..Spring- walhoogte X meter”, en deze afmeting schom melde tusschen 05 en 15 meter. Als eerste sprlngheuvel van dit genre vindt men in de Dultsche sklliteratuur in 1894 vermeld de voor het eerste Dultsche skispringen op den Tau- benberg In Beieren gebouwde sneeuwval. Met zulke natuurheuvels en opgehoogde echanstafels vergenoegde men zich langer dan tien Jaar. Ook de door de Alpen-sportclub Garmlsch-Partenglrchen in 1001 aangelegde eerste Kochelbergheuvel bestond slechts In de zen vorm. De eerste door grondwerk gebouwde spring heuvels ontstonden omstreeks 1905. doch zelfs in 1914 werd een Duitsche ski wedstrijd op eer. natuurlijken heuvel gehouden. d.w.z. op een helling, welke kort van te voren van een voor uitspringende sneeuwmassa was voorzien, die goed was aangestampt. Op dezen laatsten groe ten natuurlijken heuvel tegen den Kachelberg bij Partenkirchen (Opper-Beieren) behaalde Von der Planltz In 1914 het toenmalige vèr- •prlngrecord van meer dan 415 meter. Ook de boven op het Zugspltze-plateau ge legen sprlngheuvel, de hoogste van Dultsch- land <2600 meter boven den zeespiegel), die lederen winter voor wedstrijden wordt gebruikt, is een telkens uit sneeuw gebouwde natuur lijke schans. De hoogstgelegen door grondwerk gebouwde sprlngheuvel bevindt zich op de 1 1 Men verzoekt ons. aan belanghebbenden bü de contingenteeringen van de hierna te noemen 1 artikelen, welke per 1 Januari as. zullen wor- 1 den verlengd, te willen mededeelen. dat de 1 navolgende percentages zullen worden vastge- steld voor de daarachter vermelde periode: Steenkolen 60 pet. gew. gedurende jaar, stikstofhoudende meststoffen 50 pet. ged. (4 jaar, zoolleder 40 pct. ged. 1 jaar. overieder 1 40 pct. ged. 1 jaar, verpakkingsglas 20 pet. ged. 1 jaar. electriciteltsgeleldingen 40 pct. ged. 1 jaar, boter 25 pct. ged. 1 jaar, ongesmolten dierlijk vet 25 pct. ged. 1 jaar, kousen en sokken 40 pet. doz. pr. ged. 8 maanden, tapijten 25 pet. waarde ged. 8 maanden, geheel kunstzijden manufacturen 20 pet. waarde ged. 8 maanden, gemengd kunstzijden manufacturen 20 pet. waarde ged. 8 maanden, linnen en halflinnen 30 pet. waarde ged 8 maanden, naaigaren 30 pet. waarde ged. 11 maanden. Met uitzondering van de contingenteeringen van steenkolen en stikstofhoudende meststof fen. waarvoor het eerste halfjaar van 1933 al* basisperiode is vastgesteld, ondergaan de basis jaren geen wijziging. Voor steenkolen zullen de landen-contingenten over de Importeurs wor den verdeëld op grond van hunne invoeren in de tijdvakken 1 Januari30 Juni van de jaren 1931. 1932 en 1933 Toewüzingen op basis van de aldus vastge stelde contingenten zullen met ingang van 1 Januari as. terstond ter beschikking worden gesteld voor alle landen met uitzondering van Duitschland, Groot-Brittannié, België, rjjk. Spanje, Italië. Tsjecho-SlowakUe en Verlenging van toewijzingen en vergunningen na afloop der contlngenteeringsperiode zal niet kunnen worden toegestaan. Het voorgaande betreft contingenteeringen, welke op 1 Januari as. worden verlengd en voorzoover deze betrekking hebben op de niet afzonderlek genoemde landen. Ten aanzien van den invoer van gecontlngen teerde artikelen uit Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjecho-SlowakUe en Polen zal de navolgende regeling gelden: Per 1 Januari as. zullen alle toewijzingen en toezeggingen betreffende den Invoer van ge- contingenteerde artikelen uit deze landen ver vallen, behalve voorzoover zU schoeisel en chloorproducten betreffen. Voor de goederen met uitzondering van de laatstgenoemde beide zal het Crisis-Invoerbureau van 1 Januari as. af nieuwe toewüzingen uitgeven. Deze toewü zingen zün slechts geldig voor den tüd van 1 Januari tot 1 April 1935 en kunnen evenals de vergunningen hierop te verstrekken niet worden verlengd. In beginsel zullen voor dit kwartaal voor den Invoer uit de genoemde lan den toewüzingen worden verstrekt tot X van de contingenten van 1934. De Importeurs van schoeisel en chloorproducten kunnen over de thans geldende toewüzingen en vergunningen blüven beschikken. Wat betreft den invoer van gecontlngenteerde artikelen uit Groot-Brittannlë en België blüven toewüzingen en vergunningen tot de daarop genoemde data van kracht. Verlenging van toe wüzingen en vergunningen zal ook voor deze landen zün uitgesloten. Voor de niet afzonderlük genoemde landen blüven de toewüzingen verstrekt voor die con tingenteeringen, waarvan de periode op 31 De cember as. nog niet geëindigd Is, onveranderd geldig. heuvel-advtoeuis van de D. S. V volgens mo dern vér-springmodel voor de eerste Duitsche FlS-remnen verbouwd. (Record 58 meter.) Schansen van dezelfde grootte bezitten In Thünngen Lausoha en Ernstthal. In 1923 werd op den top van den Wurmberg bü Braunlage met de grootste schans van den Harz begonnen. Berekend voor sprongen van pl.m. 60 meter werd deze in 1933 voor de Dult sche wlnterwedstrUden 1934 voltooid In het Ertsgebergte bevond zich, zooals reeds vermeld, de eerste vaste heuvel In Johanngeor genstadt. In plaats daarvan werd 10 jaar ge leden als de destüds modernste en grootste schans van Duitschland, de Karl-Heinzschans gebouwd. Voor zoover wü weten heeft deze met een hoogte van meer dan 40 meter, ook de hoogste toren-aanloop van Midden-Europa. Het bovenste gedeelte van de opsprlngbaan heuvel wat gemoderniseerd en vergroot en ver kreeg ,oa. een kunstmatigen aanloop. Tot 1913 ongeveer doch thans ook nog dik wijls werden zelfs grootere springheuvels. op het oog geschat, aangelegd, zoo maar voor de vuist weg. in overeenstemming met de sprongen. De eerste dubbele heuvel, bestaande uit een grootere schans voor de geoefende senioren en een tegen dezelfde helling liggende kleinere schans voor beginnelingen en junioren, werd in 1909 door de stad Tri berg in het Zwarte Woud gebouwd. Deze schans was tevens de eerste in Duitschland, welke een trein naar boven ha'J, een electrische kabelbaan, die tegelükertüd ook de liefhebbers voor de naburige rodelbaan naar boven bracht. Verdere vaste heuvels ontstonden In hetzelfde jaar In Johanngeorgenstadt in net Ertsgebergte en in Braunlage in den Harz. In de jaren van 1907 tot 1910 heerschte er, zooals uit de desbetreffende publicaties blükt, een ware springheuvel-bouwwoede. Want voor deze schansen Interesseerden zich niet alleen de skiloopers, maar ook vooral de zich ontwikke lende wintersportplaatsen. De meeste schansen zün echter niet van beteekenls geworden. Slechts op betrekkelük weinig plaatsen werden zü langzamerhand in doelmatige en moderne springinstallaties herschapen, in de laatste tien jaar in Itet büzonder onder invloed van het Duitsche Skiverband (D.S.V). Vooral buiten Duitschland werden met net grooter worden der springschansen de sprongen, die men daarmede bereikte, ook veel grooter. Toen in 1909 büv. een Noor een wereldrecord in Zwitserland behaalde met 45 meter, was de grootste sprongwüdte in Duitschland eveneens door een Noor behaald op den Feldberghcuvel in het Zwarte Woud. 37 meter. De grootste sprong door een Duitscher behaald, bedroeg destüds ongeveer 32 meter. Na den oorlog begon men onder Amerikaan- schen en Zwltserschen invloed met het bouwen van vèr-springheuvels. Eei<» van deze eerste was de in 1924 door de springheuvel-adviseurs van de D.S.V. ontworpen K&Iberstetnschans van Berchtesgaden, waarmede de berekende 50 me ter ook werd bereikt. In 1933 werd deze voor de Dultsche skikamploenwedstrüden 1934 tot 60 meter springschans vertoont. Het record, dat de mede werd behaald, was een sprong van 59 me ter (Dultsche Skikampioen Stoll-Berchtesga den). De naburige badplaats Relchenhall bezit in Bayrlsch-Gmaln sinds hetzelfde jaar een groote schans, welke, steeds meer gemoderniseerd, sprongen mogelük maakt van 52 meter. Moderne springschansen van ongeveer gelüke capaciteit hebben Oberaudorf In het Inndal en Bayrisch zell (Seeberschans). Schliersee liet in 1933 door een Noor de geheel naar Holmenkol-model en -grootte ontworpen J&gerschans bouwen. Garmlsch-Partenkirchen verkreeg in 1911 als eerste echte sprlngheuvel de Gudibergschans. In 1914 was het record hiervan 34 meter. Toen werd hü voor de eerste Dultsche kampiocnwed- strüden vergroot (42 meter), in den Winter van 1934 waren sprongen van 50 meter mogelük en thans wordt hü naar Holmenkol-mode! voor maximum-sprongen van 50 meter verbouwd. TOt 1914 waren alle Duitsche schansen slechts toëreikend voor 3040 meter. In dit jaar ont stond eveneens in Partenkirchen de eerste Koehelbergschans, die nog een natuurlüke sprlngheuvel was. Vlak daarnaast werd toen in de jaren tusschen 1924 en 1933 door grondwerk de groote Koehelbergschans gebouwd, waar mede Duitsche en Noorsche springers in 1928 reeds sprongen van 60 meter bereikten en waarmede in 1933 het Duitsche record van 64 meter werd behaald. De grootste Duitsche schans, tevens een der grootste ter wereld, werd boven den grond is van hout gebouwd. De beste Noorsche springer Birger Ruud bereikte hier 76 meter. Toen ontwikkelde zich een op- vallend goede springerschool, om de uitstekende sprlngheuvel van dew Aschberg, Curt-Seydel- schans bü Klingenthal in Saksen Ook de nieu we 60 meter schans in Mühllelten, eveneens in het Aschberggebied, heeft zich gehouden aan wat het ontwerp ervan beloofde. Hetzelfde geldt voor het nieuwe Sksische schans van Geising-Atenberg in het Oostelüke gedeelte van het Ertsgebergte Daar hadden Nonen in 1911 reeds een kleineren sprlngheuvel aangelegd. De oudste, reeds uit den tüd voor den oorlog da- teerende springheuvels van het Sauerland, be vinden zich tegen den Astenberg De Sauerlan- der Rauchlechschans, die tientallen van Jaren lang gekwünd heeft, werd 2 jaar geleden einde- lük gemoderniseerd. De grootste schans van het Sauerland heeft Willingen vier jaar geleden gekregen. Jammer genoeg ligt deze 60 meter schans in een streek met ongunstige sneeuw- hoeveelheld. In het Reuzengebergte werd de eerste klei nere sprlngheuvel in 1906 bü de nieuwe Silezi- sche „Baude” (toeristenhotel) tegen den kam van het gebergte aangelegd. Deze is echter sinds lang niet meer in gebruik. In 1909 richtte Schreiberbau een sprlngheuvel op de „Himmels- grund" op, waarmede men destüds 35 meter be reikt moet hebben. Dezelfde rotsheuvel werd in 1931 voor de Duitsche skikamploenwedschrüden van 1932 tot vër-sprlngschans verbouwd. Deze nieuwe Himpelsgrundschans kreeg als iets ge heel nieuws volgens een voorstel van de spring heuvel-adviseurs van de D.S.V. een triomfboog achtige commandobrug, die over de schanstafel heen is gebouwd en het geheel een totaal ander aanzien geeft. (Sprongwüdte maximum 58 M i. De oude Koppenschans van Krummhübel werd twee Jaar geleden gemoderniseerd en voor sprongwüdten van ongeveer 45 meter verbouwd. De grootste schans van het „Eulengebirge”, de „Euleschanze”, ligt bü de ..Eulenbaude" op do „Hohe .Xule”. Ten slotte vindt men ook moderne installa ties ver van de bergen in Ogpt-Pruisen, de voor 45 meter berekende Oost-Prulsenschans in de Galtgraben bü Druhghenen en de iets kleinere Masurenschans bü Angerburg. De Danzigers bezitten springheuvels aan de Oostzeekust bü Zoppot en Berlün heeft een moderne voor ongeveer 35 meter toereikenden schans tegen den Schlldhorn in Grünewald. FOTOREPORTAGE - 1 In varichlll.nd. stadan haalt Vrijdag da tailing an vardaaling plaats gahad van da imamallng door da Nadarlandtcha Dagbladpar» voor da Karitgava. Ean walgavulda tafel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 22