Veertig jaar skispringen
Duitschland
Zoekt gij betrouwbaar j
Personeel?
in
Plaats dan een „Omroeper
voor 75.000 gezinnen
NATUURLIJKE HEUVELS
CONTINGENTEERINGEN
De Olympische schans
c. X u
Skispringen vereist ht
stoutmoedigheid
Elf man leggen met twee en dertig
sprongen een afstand af van
2229 meter
Percentage* voor verlengde
periode
ZATERDAG 22
DECEMBER 1934
S t R -17 4 0 S
te
iiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiimiiiiii^
Het militair
I
het eerste Engelsche troepentransport In het Saargebled. De
soldaten trekken Saarbrücken binnen
I
I eens hoog
>rt. Toen de
wedstrijden
ltsche sprin-
rtwnk-
Polen.
En de beste Noorsche sp
meter. Deze verschillen tui
en leerlingen waren allereei
toenmalige opvatting, dat ee
kens veranderd moest kunne
iriwter haalde 28,75
sdhen leermeesters
rat oorzaak van de
eg sprlngheuvel tel-
>n worden. Professor
Paulette. de stichter van het Dultsche Sklver-
band schreef destijds In de eerste Dultsche
handleiding voor sprlngheuvelbouw oJi.: „In
net algemeen is het bouwen van vaste schan
sen af te raden”. In 1927 werd de Feldberg-
Minister KalH bracht Vrijdag
hoofdkantore van de K L M te den Haag, in verbend met de ram»
van de .Uiver’
Hoogalm bü den Kreuzeck bü Garmlsch-Par-
tenklrchen, 1800 meter boven den zeespiegel.
Als eerste, kunstmatig gebouwde springheu-
vels gelden de in Noorwegen In 1892 aangeleg
de en sindsdiens voortdurend vergroote Hol-
menkolschans, die thans nog bet voorbeeld is
voor alle wedstrijdschansen en de Feldberg-
schans in Duitschland In het Zwarte Woud.
Deze schans, die 2000 R.M. kostte, werd In 1905
door het omhakken van bosch en vereffening
van de helling gebouwd, doch niet afgewerkt:
voor de schanstafel werd tot 1925 steeds een
muur van sneeuw opeengehoopt, ni
dan weer laag, soms lang, soms ki
schans in 1905 voor het eerst bij
werd gebruikt, bereikte de beste Ou:
ger sprongen van 17,5 Meter.
vliegtuig, dat Donderdag nabij Overschie bij een noodlanding over den
kop sloeg is gedemonteerd en met paardenkracht weggesleept
De eerste foto van de aankomst der Nederlandsche kwartiermakers voor het deta
chement mariniers te Saarbrücken. De Hollandsche autocolonne in de straten der stad
daarop in 1933/34 In Garmlsch-Partenkirchen
naast de oude Gudibergschans aangelegd vol
gens ontwerp der springheuvel-adviseurs van
de D.S.V. Deze schans is berekend voor maxl-
mum-sprongen van 80 meter. Dit beteekent hü
goede vèr-springheuvels steeds, dat zeer gerou
tineerde springers ook nog een paar meter ver
der komen. Dit gunstige resultaat werd reeds
verkregen met deze nieuwe Olympiaschans bü
het eerste proefspringen. waarbij verscheidene
malen sprongen van 82 meter werden bereikt.
Het proefspringen. dat hier In Februari 1934
zonder voorafgegane tralnings-mogelUkheld
plaats had. werd een unieke wereldgebeurtenis:
elf Duitsche en Noorsche springers volbrachten,
zonder ook maar één keer te vallen. 32 spron
gen. waarmede totaal .2229 meter In de lucht
werden afgelegd. Den grootsten sprong behaalden
Hopf-München en Kratzer-Rottach, ieder met
76 meter. Op deze schans zal In 1936 de groote
eindwedstrüd der eerste Olympische Winterspe
len in Duitschland worden gehouden Voor ge
combineerde wedstrijden, loopen en springen,
is de evenwijdig daarnaast liggende vernieuwde
Gudibergschans bestemd. Het profiel 'an de
Olympiaschans is tegelijkertijd een norm voor
vèr-sprlngschansendat van de kleinere voor
keurings- en oefenspringheuvels. Garmlsch-
Partenkirchen heeft tezamen zes springheuvels,
van kleinere tot de grootste, daarenboven drie
hooggelegen schansen, een op de Hoogalm. een
op den Wank en een op het Zugspltze-plateau.
De overige groote schansen in Duitschland
ontstonden In de laatste jaren meest onder in
vloed der Dultsche skikamploenwedstrljden. Zoo
verkreeg Oberstdorf In den Allg&u, dat reeds in
1910 een kleineren sprlngheuvel had gebouwd,
in 1930 de groote Schattenbergschans, die voor
sprongen van 60 meter is berekend.
Langen tijd beïnvloedde vooral de Zuld-Dult-
sche springer!) ook de Allgauer schans bij Ober
staufen. welke in 1921 voor de toenmalige Duit
sche skikamploenwedstrljden nog een diep-
sprlng. d w z. een val-schans was. De modernste
schans van het Badensche Zwarte Woud, voor
maximum sprongen van ongeveer 55 meter be
rekend, bevindt zich reeds twee jaar in Neu
stadt. Verder heeft bij de Dultsche sklkam-
ptoenwedstrtjden van 1933 de nieuwgebouwd
groote Balersbronner schans In het Wilrttem-
bergsche Zwarte Woud uitstekend voldaan.
Stoll-Berchtesgaden bereikte op deze voor 60
meter berekende schans met zijn eersten sprdng
reeds 61.5 meter. De oudste WUrttembergsche
schans echter is de in 1910 op de Zwabtsche
Alb aangelegde, weliswaar verouderde Steln-
biihlschans. Goede schansen heeft ook Isny in
den Zwablschen Allg&u
In Thüringen beschikte t eerst, sinds onge
veer 1911 Oberhof over een vasten heuvel. In
1926 ontstond daarnaast een grootere dlep-
sp^ngschans. In 1930 werd deze door de sprin-
Terwljl In de jaren 19051910 voor de Dult
sche springheuvels bedragen van 10002000 Mk.
benoodlgd waren, brengen de moderne schan
sen van tegenwoordig aanzienlijk meer kosten
met zich mede en wel 100.000 tot 250.000 RM
Naar grootte gerangschikt wordt de vo'gorde
der grootste Duitsche springschansen als volgt:
Nieuwe Olympiaschans in Partenkirchen. be
rekend voor 80 meter maximum sprongen, doch
van een draagwijdte tot 90 meter; Kar 1-Heinz -
schans, Johanngeorgenstadt 7076 meter; Ko-
chelbergschans, Partenkirchen 6570 meter;
Berchtesgaden. Baiersbronn en Mühllelten 60
meter; Oberstdorf, Neustadt. Geising-Altenberg
en Willingen 5060 meter.
Volgens de laatste Instructies van den „Relchs-
sportftlhrer" mogen nieuwe schansen slechts
voor 50 meter maximum worden berekend; zij
moeten volgens beproefde ervaring en volgens
de wenschen van het D. 8. V. gebouwd worden
naa rHolmenkol-model. dwr voor hcogen stand
der springers In de lucht en sterkeren opspring-
druk dan voor vèr-sprlngschansen gebruike
lijk is
Omstreeks denzelfden tud, toen de eerste
aneeuwschoenen in Duitschland kwamen, zoo
tusschen 1880 en 1900, hoorde men ook voor
het eerst over skispringen. Bu de eerste Dult
sche springpogingen werd ook als springschans
gebruikt, wat in Noorwegen de oorspronkelijke
vorm van sprlngheuvel was: de kant Van een
weg boven een lange helling, de rand van een
greppel ot een vooruitspringende rots boven
een berghelling. In ieder geval waren de eerste
Duitsche springheuvels, ook die bij de eerste
wedstrijden, nauwelijks zoo groot als tegen-
etoordlg alleen de schanstafel van een moderne
vèr-sprlngheuvel is.
Tot ongeveer 1906 vindt men dan ook in de
Dultsche wedstrUd-aankondlgingen niet als
thans het profiel van den sprlngheuvel aan
gegeven. doch alleen de vermelding: ..Spring-
walhoogte X meter”, en deze afmeting schom
melde tusschen 05 en 15 meter. Als eerste
sprlngheuvel van dit genre vindt men in de
Dultsche sklliteratuur in 1894 vermeld de voor
het eerste Dultsche skispringen op den Tau-
benberg In Beieren gebouwde sneeuwval.
Met zulke natuurheuvels en opgehoogde
echanstafels vergenoegde men zich langer dan
tien Jaar. Ook de door de Alpen-sportclub
Garmlsch-Partenglrchen in 1001 aangelegde
eerste Kochelbergheuvel bestond slechts In de
zen vorm.
De eerste door grondwerk gebouwde spring
heuvels ontstonden omstreeks 1905. doch zelfs
in 1914 werd een Duitsche ski wedstrijd op eer.
natuurlijken heuvel gehouden. d.w.z. op een
helling, welke kort van te voren van een voor
uitspringende sneeuwmassa was voorzien, die
goed was aangestampt. Op dezen laatsten groe
ten natuurlijken heuvel tegen den Kachelberg
bij Partenkirchen (Opper-Beieren) behaalde
Von der Planltz In 1914 het toenmalige vèr-
•prlngrecord van meer dan 415 meter.
Ook de boven op het Zugspltze-plateau ge
legen sprlngheuvel, de hoogste van Dultsch-
land <2600 meter boven den zeespiegel), die
lederen winter voor wedstrijden wordt gebruikt,
is een telkens uit sneeuw gebouwde natuur
lijke schans. De hoogstgelegen door grondwerk
gebouwde sprlngheuvel bevindt zich op de
1
1 Men verzoekt ons. aan belanghebbenden bü
de contingenteeringen van de hierna te noemen
1 artikelen, welke per 1 Januari as. zullen wor-
1 den verlengd, te willen mededeelen. dat de
1 navolgende percentages zullen worden vastge-
steld voor de daarachter vermelde periode:
Steenkolen 60 pet. gew. gedurende jaar,
stikstofhoudende meststoffen 50 pet. ged. (4
jaar, zoolleder 40 pct. ged. 1 jaar. overieder
1 40 pct. ged. 1 jaar, verpakkingsglas 20 pet. ged.
1 jaar. electriciteltsgeleldingen 40 pct. ged. 1
jaar, boter 25 pct. ged. 1 jaar, ongesmolten
dierlijk vet 25 pct. ged. 1 jaar, kousen en sokken
40 pet. doz. pr. ged. 8 maanden, tapijten 25 pet.
waarde ged. 8 maanden, geheel kunstzijden
manufacturen 20 pet. waarde ged. 8 maanden,
gemengd kunstzijden manufacturen 20 pet.
waarde ged. 8 maanden, linnen en halflinnen
30 pet. waarde ged 8 maanden, naaigaren
30 pet. waarde ged. 11 maanden.
Met uitzondering van de contingenteeringen
van steenkolen en stikstofhoudende meststof
fen. waarvoor het eerste halfjaar van 1933 al*
basisperiode is vastgesteld, ondergaan de basis
jaren geen wijziging. Voor steenkolen zullen de
landen-contingenten over de Importeurs wor
den verdeëld op grond van hunne invoeren in
de tijdvakken 1 Januari30 Juni van de jaren
1931. 1932 en 1933
Toewüzingen op basis van de aldus vastge
stelde contingenten zullen met ingang van
1 Januari as. terstond ter beschikking worden
gesteld voor alle landen met uitzondering van
Duitschland, Groot-Brittannié, België,
rjjk. Spanje, Italië. Tsjecho-SlowakUe en
Verlenging van toewijzingen en vergunningen
na afloop der contlngenteeringsperiode zal niet
kunnen worden toegestaan.
Het voorgaande betreft contingenteeringen,
welke op 1 Januari as. worden verlengd en
voorzoover deze betrekking hebben op de niet
afzonderlek genoemde landen. Ten aanzien van
den invoer van gecontlngen teerde artikelen uit
Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjecho-SlowakUe en
Polen zal de navolgende regeling gelden:
Per 1 Januari as. zullen alle toewijzingen
en toezeggingen betreffende den Invoer van ge-
contingenteerde artikelen uit deze landen ver
vallen, behalve voorzoover zU schoeisel en
chloorproducten betreffen. Voor de goederen
met uitzondering van de laatstgenoemde beide
zal het Crisis-Invoerbureau van 1 Januari as.
af nieuwe toewüzingen uitgeven. Deze toewü
zingen zün slechts geldig voor den tüd van
1 Januari tot 1 April 1935 en kunnen evenals
de vergunningen hierop te verstrekken niet
worden verlengd. In beginsel zullen voor dit
kwartaal voor den Invoer uit de genoemde lan
den toewüzingen worden verstrekt tot X van
de contingenten van 1934. De Importeurs van
schoeisel en chloorproducten kunnen over de
thans geldende toewüzingen en vergunningen
blüven beschikken.
Wat betreft den invoer van gecontlngenteerde
artikelen uit Groot-Brittannlë en België blüven
toewüzingen en vergunningen tot de daarop
genoemde data van kracht. Verlenging van toe
wüzingen en vergunningen zal ook voor deze
landen zün uitgesloten.
Voor de niet afzonderlük genoemde landen
blüven de toewüzingen verstrekt voor die con
tingenteeringen, waarvan de periode op 31 De
cember as. nog niet geëindigd Is, onveranderd
geldig.
heuvel-advtoeuis van de D. S. V volgens mo
dern vér-springmodel voor de eerste Duitsche
FlS-remnen verbouwd. (Record 58 meter.)
Schansen van dezelfde grootte bezitten In
Thünngen Lausoha en Ernstthal.
In 1923 werd op den top van den Wurmberg
bü Braunlage met de grootste schans van den
Harz begonnen. Berekend voor sprongen van
pl.m. 60 meter werd deze in 1933 voor de Dult
sche wlnterwedstrUden 1934 voltooid
In het Ertsgebergte bevond zich, zooals reeds
vermeld, de eerste vaste heuvel In Johanngeor
genstadt. In plaats daarvan werd 10 jaar ge
leden als de destüds modernste en grootste
schans van Duitschland, de Karl-Heinzschans
gebouwd. Voor zoover wü weten heeft deze met
een hoogte van meer dan 40 meter, ook de
hoogste toren-aanloop van Midden-Europa.
Het bovenste gedeelte van de opsprlngbaan
heuvel wat gemoderniseerd en vergroot en ver
kreeg ,oa. een kunstmatigen aanloop.
Tot 1913 ongeveer doch thans ook nog dik
wijls werden zelfs grootere springheuvels. op
het oog geschat, aangelegd, zoo maar voor de
vuist weg. in overeenstemming met de sprongen.
De eerste dubbele heuvel, bestaande uit een
grootere schans voor de geoefende senioren en
een tegen dezelfde helling liggende kleinere
schans voor beginnelingen en junioren, werd in
1909 door de stad Tri berg in het Zwarte Woud
gebouwd. Deze schans was tevens de eerste in
Duitschland, welke een trein naar boven ha'J,
een electrische kabelbaan, die tegelükertüd ook
de liefhebbers voor de naburige rodelbaan naar
boven bracht. Verdere vaste heuvels ontstonden
In hetzelfde jaar In Johanngeorgenstadt in net
Ertsgebergte en in Braunlage in den Harz.
In de jaren van 1907 tot 1910 heerschte er,
zooals uit de desbetreffende publicaties blükt,
een ware springheuvel-bouwwoede. Want voor
deze schansen Interesseerden zich niet alleen de
skiloopers, maar ook vooral de zich ontwikke
lende wintersportplaatsen. De meeste schansen
zün echter niet van beteekenls geworden.
Slechts op betrekkelük weinig plaatsen werden
zü langzamerhand in doelmatige en moderne
springinstallaties herschapen, in de laatste tien
jaar in Itet büzonder onder invloed van het
Duitsche Skiverband (D.S.V).
Vooral buiten Duitschland werden met net
grooter worden der springschansen de sprongen,
die men daarmede bereikte, ook veel grooter.
Toen in 1909 büv. een Noor een wereldrecord
in Zwitserland behaalde met 45 meter, was de
grootste sprongwüdte in Duitschland eveneens
door een Noor behaald op den Feldberghcuvel in
het Zwarte Woud. 37 meter. De grootste sprong
door een Duitscher behaald, bedroeg destüds
ongeveer 32 meter.
Na den oorlog begon men onder Amerikaan-
schen en Zwltserschen invloed met het bouwen
van vèr-springheuvels. Eei<» van deze eerste
was de in 1924 door de springheuvel-adviseurs
van de D.S.V. ontworpen K&Iberstetnschans van
Berchtesgaden, waarmede de berekende 50 me
ter ook werd bereikt. In 1933 werd deze voor de
Dultsche skikamploenwedstrüden 1934 tot 60
meter springschans vertoont. Het record, dat de
mede werd behaald, was een sprong van 59 me
ter (Dultsche Skikampioen Stoll-Berchtesga
den).
De naburige badplaats Relchenhall bezit in
Bayrlsch-Gmaln sinds hetzelfde jaar een groote
schans, welke, steeds meer gemoderniseerd,
sprongen mogelük maakt van 52 meter. Moderne
springschansen van ongeveer gelüke capaciteit
hebben Oberaudorf In het Inndal en Bayrisch
zell (Seeberschans). Schliersee liet in 1933 door
een Noor de geheel naar Holmenkol-model en
-grootte ontworpen J&gerschans bouwen.
Garmlsch-Partenkirchen verkreeg in 1911 als
eerste echte sprlngheuvel de Gudibergschans.
In 1914 was het record hiervan 34 meter. Toen
werd hü voor de eerste Dultsche kampiocnwed-
strüden vergroot (42 meter), in den Winter van
1934 waren sprongen van 50 meter mogelük en
thans wordt hü naar Holmenkol-mode! voor
maximum-sprongen van 50 meter verbouwd.
TOt 1914 waren alle Duitsche schansen slechts
toëreikend voor 3040 meter. In dit jaar ont
stond eveneens in Partenkirchen de eerste
Koehelbergschans, die nog een natuurlüke
sprlngheuvel was. Vlak daarnaast werd toen in
de jaren tusschen 1924 en 1933 door grondwerk
de groote Koehelbergschans gebouwd, waar
mede Duitsche en Noorsche springers in 1928
reeds sprongen van 60 meter bereikten en
waarmede in 1933 het Duitsche record van 64
meter werd behaald. De grootste Duitsche
schans, tevens een der grootste ter wereld, werd
boven den grond is van hout gebouwd. De
beste Noorsche springer Birger Ruud bereikte
hier 76 meter. Toen ontwikkelde zich een op-
vallend goede springerschool, om de uitstekende
sprlngheuvel van dew Aschberg, Curt-Seydel-
schans bü Klingenthal in Saksen Ook de nieu
we 60 meter schans in Mühllelten, eveneens in
het Aschberggebied, heeft zich gehouden aan
wat het ontwerp ervan beloofde. Hetzelfde
geldt voor het nieuwe Sksische schans van
Geising-Atenberg in het Oostelüke gedeelte van
het Ertsgebergte Daar hadden Nonen in 1911
reeds een kleineren sprlngheuvel aangelegd. De
oudste, reeds uit den tüd voor den oorlog da-
teerende springheuvels van het Sauerland, be
vinden zich tegen den Astenberg De Sauerlan-
der Rauchlechschans, die tientallen van Jaren
lang gekwünd heeft, werd 2 jaar geleden einde-
lük gemoderniseerd. De grootste schans van het
Sauerland heeft Willingen vier jaar geleden
gekregen. Jammer genoeg ligt deze 60 meter
schans in een streek met ongunstige sneeuw-
hoeveelheld.
In het Reuzengebergte werd de eerste klei
nere sprlngheuvel in 1906 bü de nieuwe Silezi-
sche „Baude” (toeristenhotel) tegen den kam
van het gebergte aangelegd. Deze is echter sinds
lang niet meer in gebruik. In 1909 richtte
Schreiberbau een sprlngheuvel op de „Himmels-
grund" op, waarmede men destüds 35 meter be
reikt moet hebben. Dezelfde rotsheuvel werd in
1931 voor de Duitsche skikamploenwedschrüden
van 1932 tot vër-sprlngschans verbouwd. Deze
nieuwe Himpelsgrundschans kreeg als iets ge
heel nieuws volgens een voorstel van de spring
heuvel-adviseurs van de D.S.V. een triomfboog
achtige commandobrug, die over de schanstafel
heen is gebouwd en het geheel een totaal ander
aanzien geeft. (Sprongwüdte maximum 58 M i.
De oude Koppenschans van Krummhübel werd
twee Jaar geleden gemoderniseerd en voor
sprongwüdten van ongeveer 45 meter verbouwd.
De grootste schans van het „Eulengebirge”, de
„Euleschanze”, ligt bü de ..Eulenbaude" op do
„Hohe .Xule”.
Ten slotte vindt men ook moderne installa
ties ver van de bergen in Ogpt-Pruisen, de voor
45 meter berekende Oost-Prulsenschans in de
Galtgraben bü Druhghenen en de iets kleinere
Masurenschans bü Angerburg. De Danzigers
bezitten springheuvels aan de Oostzeekust bü
Zoppot en Berlün heeft een moderne voor
ongeveer 35 meter toereikenden schans tegen
den Schlldhorn in Grünewald.
FOTOREPORTAGE
- 1
In varichlll.nd. stadan haalt Vrijdag da
tailing an vardaaling plaats gahad van
da imamallng door da Nadarlandtcha
Dagbladpar» voor da Karitgava. Ean
walgavulda tafel