dewoestijn „Vol haat is Telegram koningin In memonam Vlagverbod in het Saargebied DUIZEND GEVAREN OP DE ROUTE „DUITSCHLAND BEZIT GEEN LUCHTVLOOT” UIT DE STAD VAN HET VATIC AAN L 1 Viruly’s reisverhaal Hitte tot 1000 Meter BANGE SPANNING IN INDIë van PILOOT MOLL’S OORDEEL een Deelneming Prinses H. Persjewitsj in vrijheid De bemanning De paaaagiera DE KERKSTRIJD IN MEXICO Onberekenbare lucht- atroomen Diep gevoelde deelneming met betrekkingen der alachtoffera Godadienatoefeningen in den ataat Durango weer toegelaten ,Wèl eenige militaire proefmachine»” Perageaprek van den Pruiaiachen miniaterpreaident met Reutervertegen- woordiger Waar Neêrlanda treta en het puik zijner luchthelden den onder gang vonden Groote belangstelling voor 'a Pau- aen Kerattoeapraak Zuigkracht van regenwolken Wederom verwarring door onjuist radio-bericht Diep onder den indruk van het gebeurde Parmentier over de ramp Hy wil het verleden vergeten Verzoenende rede van Starhemberg I I aan fit ons a.s. Persoonlek heb ik Oost ik t Het is de vlleger-schrijver X. Vtruly. die nog niet zoo lang geleden in zün boek „We vlogen Daar Indië” ’n beschrijving heeft gegeven van het woestijngebied tusschen Oaza en Rutbah, het traject dus, waarop de ramp zich voltrok. J. VAN 8TEENBERGHEN, geboren 15 April 1885 te Leiden, trad 16 April 1928 b(j de K. L M. in dienst als mecanicien. Later in het vlle- opgenomen Aantal Indië-vluchten zittenden om het leven. Thans is hü met het nieuwste toestel van de K. L. M. het slachtoffer van zijn beroep geM>rden. Ook de heer J. Th. Kort zou Indië niet meer terug zien stations Karachi heeft College, WEENEN, 21 Dec. (Reuter.) Het Fransche verzoek om uitlevering van PersJewttsJ, als ver dacht van medeplichtigheid aan den aanslag te Marseille, is verworpen aangezien de Oos- tenrtfksche autoriteiten verklaren, nat Persje witsj zijn alibi afdoende heeft kunnen bewijzen. Zoodra Parmentier de Jobstijding gehoord had. was hü diep onder den Indruk naar Schip hol gegaan. Wij waren in de gelegenheid hem ztfn indruk ken te vragen over het ongeluk met de „Uiver”. de „Uiver" was tenslotte een stuk van zijn le ven. Het is, zoo zeide de heer Parmentier, ont zettend Jammer, dat het zoo afgeloopen is. Wij moeten onze beste vrienden missen en de ma chine. die zoo’n mooien indruk in de wereld heeft gemaakt, zijn wij kwijt. Daarmee is een deel van het werk, tot dusver verricht, verloren gegaan. Het is natuurlijk niet mogelijk zich voor te stellen wat er eigenlijk gebeurd is. al vorens er een nauwgezet onderzoek heeft plaats gfehad. Voor mü staat vast, dat het niet aan de machine heeft gelegen, want deze neef) onder de zwaarste omstandigheden haar plicht ge daan. Het zal wel te wijten zijn aan den Invloed der elementen, waartegen zelfs de sterkste ma chine en de beste piloten niet opgewassen zjjn. Het boek verscheen bij de Uitgeversfirma Andries Blitz te Amsterdam. Van zijn hand verschenen tallooze publicaties Prof. Walch werd 42 Jaar oud. Tot Apostolisch delegaat van Bulgarije is be noemd mgr. Guiseppe Mazzoli, auditor van de Apostolische delegatie van Egypte. Mgr Mazzoli is tegelijk benoemd tot titulair aartsbisschop van Oerma. ken uitgaan, onze gastvrije doch planeet geen andere kracht, dan die van zwaartekracht kan stellen, welke in haar stante werking den vlieger tenminste geen rassingen meer biedt. SAARBRUECKEN. 21 Dec. (V. D.) De re- geerlngscommlssle voor het Saargebied publi ceert een verordening, waarbij het openlijk ten toonstellen van vanen, vlaggen en wimpels in de kleuren van het Saargebied alsmede in die der volkenrechtelijk erkende staten verboden wordt totdat de uitslag der stemming officieel bekend zal zijn gemaakt- Hetzelfde geldt voor het dragen en toonen van nationale symbolen en souverelnlteltsteekenen. BATAVIA. 21 Dec. (Aneta) De Ned.-Indische dagbladen oefenen thans critiek uit op het feit, dat de radlo-omroep op het pad der bericht geving opnieuw een foutieve schrede deea ulks naar aanleiding van de Phohi-mededee ing des avonds op 20 December als zou de Uiver in de woestijn zijn geland. Groote verslagenheid heerschte onder het duizendkoppig publiek, dat gistermorgen voor het kantoorgebouwtje der K L M. te Amsterdam kennis nam van het tragisch lot dat de roemrijke „Uiver” en haar wakkere bemanning heeft getroffen Een dei i<u.n.e<*den, de heer Beretti, directeur van het persbureau Aneta. ongeluk met de „Ooievaar", dat, zooals men zich herinneren zal, in December 1931 bij Bangkok plaats vond Op uitzondering van den hr. v. Zadelhoff, die zwaar gewond uit het toe stel gebaald kon worden, kwamen toen alle in- G. VAN ZADELHOFF, geboren 3 Mei 1908 te Baara. HU was in dienst van de Radio-Hol land, de Maatschappü die aan de K. L. M. de marconisten verschaft. In 1931 deed hü voor -het eerst dienst en maakte zeven vluchten op constatee- Indië. HU was de eenige overlevende van het de omstandigheid, dat tegenover dergelUke verticale krachten-naar-boven, die van de wol- hardhuidlge de con- ver- moedige menschen, dezelfden, die in dien lichtenden maannacht hun dierbaren om helsden en monter en welgemoed hun plaat sen Innamen. Nog kunnen wij het niet begrijpen. De ranke, sierlijke, metaal-glanzende vogel, die denderend als vol Ingehouden energie over onze hoofden wegjoeg in den nacht met zijn lichtende cabine-vensters en de paarse steekvlammen aan de uitlaat der motoren, zagen wij dus voor het laatst. Was de groote halo om de maan, die zich kort voor den start vertoonde, dan toch, zooals het bijgeloof van den zeevarende het wil, *n boos voorteeken geweest - Voor de tweede maal in korten tijd heeft onze luchtvaart een van haar kostbaarste en meest belovende vogels verloren, liggen zij. die eens onze hoop en trots waren, ver van het vaderland: een trieste ravage op vreemden gr.ond. En dubbel zwaar weegt het verlies van vier ferme kerels, van drie mannen ook, die vertrouwen hadden. Met groote deernis staan wij thans in gedach ten bij hen, die naast ons In den vertrek- nacht het wegschietend vliegtuig naoogden, bij de dappere vliegersvrouwen, de familie der zeven slachtoffers, die na een dag en nacht van angstig wachten thans hun bit terste uren beleven. Laten zij weten, dat geheel Nederland in deze uren in gedach ten bij hen is. Ook voor de K- L. M. is het gebeurde een zware slag. Het Is het tweede groote on geluk dat haar in tien jaren luchtvaartver- blndlng Nederland-Indlë treft. Het is de tweede bittere beproeving haar bij haar ongeëvenaard pionierswerk opgelegd. Zij verloor haar beste vliegtuig, dat in den kor ten tjjd van zijn dienstbaarheid zoo rijke lauweren oogstte, zij verloor vier van haar beste krachten, die nog zooveel voor de toe komst hadden beteekend. Maar wat zij be houdt is het vertrouwen van ons volk, dat met haar het hoofd buigt voor deze be schikking. Dit is zeker: niemand treft in dezen een blaam. Aan het devies van de K. L- M.: „veiligheid voor alles” is ook de „ülver”- crew op haar laatste vlucht trouw geble ven. Er is niets gewaagd. Toen Beekman uit Cairo startte, luidden de weerberichten gunstig. Het onweer boven den woestijn heeft de „Uiver” overvallen Wat zich in die laatste oogenblikken heeft afgespeeld, wij weten het niet. Maar als de „Uiver” Is on dergegaan, is het geweest in den strijd met een macht, die sterker Is dan elk mensche- Ujk kunnen. MEXICO, 21 Dec. Het blad Palabra meldt utt Tlahusltlo (staat Durango), dat aldaar Ro msch Katholieke godsdienstoefeningen weer zUn toe gelaten. Viruly verhaalt van zijn ervaringen en schetst teselfder tUd een aangrUpend beeld van de landstreek Precies eenzelfde verschijnsel, maar minder geleidelijk optredend, kan men niet zelden aantreffen bU het vliegen in omstandigheden, die diametraal staan tegenover bet gUJden door de U'e, warme, doorzonde lucht boven de. uitgedroogde zandzeeën ik bedoel de onwil lekeurige stUging, die kan plaats vinden niet door uitstraling doch door opzulglng aan den rand der enorme regenwolkencomplexen in het verre Oosten. Het is niet te gelooven, welk een enorm arbeidsvermogen zoo’n onschuldige witte wolk aan haar onderkant kan ontwik kelen - ik herinner me bijvoorbeeld, hoe gedurende een halve minuut kon c-- ren, dat een 7*4 ton zware F XII elke seconde 7 M. werd opgetild hetgeen dus beteekende dat de witte nevelmassa boven ons, ons zeven duizend paardekrachten cadeau deedl Wat hlerbU al weer een goed ding mag beeten, is H A. WALEWIJN, geboren 12 Februari 1908 te Rotterdam, trad in 1921 in dienst der K. L M. als werktuigkundige. Aantal Indlë-vluchten zeven. WalewUn was vóór zUn indiensttreding bü de KLM in dienst bü de BtoomvaartmU- „Ne derland”, vervolgens bU de fa. Drüfhout er. Zonen en werkte thans bü de KLM als le klas werktuigkundige. HU volbracht zes retourvluchten naar Indië. ZUn vlucht met de Uiver was de eerste tocht naar Indië in dit jaar. HU was hoofd-werk- tuigkundige op Schiphol en werd elk jaar in gedeeld bU de werktuigkundigen op de Indiê- route. HU was bUzonder bekend met de vlieg tuigen van het Douglas-type. HU heeft de Uivar op Waalhaven gemonteerd na aankomst uit Amerika. Daarna heeft hü nog twee Dou- glasmachines gemonteerd, een voor Oostenrijk en een voor Zwitserland. Op Schiphol had hü sedert vele Jaren het toezicht op de Indië-vllegtuigen HU werd soms voor langeren of korteren tUd werkzaam gesteld op alle stations in Europa, die de K. L. M aandoet. HU was een der bekwaamste werk tuigkundigen der Mü- Goering verklaarde verder, dat hU er van overtuigd is, dat het komende jaar geen inter nationale vraagstukken kan brengen, die niet langs vreedzamen weg kunnen worden opgelost. Ki is geen regeeiing, die zoo weinig verant woordelijkheidsgevoel heeft, dat zU ter berei king van haar doelstellingen zou grUpen naar het middel van den oorlog, „deze verschrikke- lUkste van alle verschrikkingen”. Dit geldt zeker voor de Dultsche regeering, die niets an ders wenscht dan voort te gaan op den weg van de vrede en de internationale samenwerking. Het gesprek kwam daarna op luchtvaart- kwestles. Goering zette uiteen, dat Iedere En- gelsche vrees voor een Dultsche luchtbedrelgtng geen zin heeft, want van militair standpunt be zien heeft Dultschland In het geheel met de technische middelen, om een luchtaanval uit te voeren. „NatuurlUk aldus Goering hebben wü eenige proefmachines, maar het Is belachelijk om te zeggen, dat Dultschland honderden mi litaire vliegtuigen bezit.” Op de vraag of de verkeerstoestellen van de Lufthansa gemakke- lUk konden worden veranderd in oorlogsvlieg- tulgen. antwoordde de premier, dat hü als oud- vlleger wist, dat civiele vliegtuigen onmogelUk kunnen worden veranderd In bruikbare oor- logstoestellen. ..Indien andere volken bewapenen voor den luchtoorlog, moeten wij tenminste het recht hebben om technische voorbereidingen te tref fen, opdat later de noodzakelUke veiligheid voor het Dultsche volk gewaarborgd kan worden In- dlen andere volken bereid zouden zUn hun mi litaire luchtvloten af te danken, dan zou Dultschland daarmede volkomen accoord kun nen gaan." BATAVIA (Aneta). De spanning welke In Ned.-Indlë heerschte omtrent het lot van den „Uiver”. was vrUwel ondraaglUk geworden, aan gezien de regelmaat waarmee de K-LM.-diensten steeds plaats hebben, zoo logisch voorkomt, dat reeds een vertraging van enkele uren bü het publiek onrust wekt. De heer J. Th. Kort, die zich mede in den Uiver bevond, was een oud-offlcier van de Rot te rdamsche Lloyd, die zich als bouwondernemer te Soerabaja vestigde, en mede-oprlchter was van de pannenfabriek Karang Pilan? nabij Soc- rabaja. welke onder zUn leiding tot grooten bloei kwam. De angstige spanning over het lot van ien Uiver werd een oogenbllk gebroken, toen de Phohl-omroeper mededeellng deed, dat het vliegtuig een geslaagde landing had gemaakt op harden woestUngrond. De omroeper deelde daarbU nog mede, dat hU wellicht reeds voor het einde van de uitzending het bericht zou kunnen geven, dat de reis werd voorgezet. Het Phohi-progranuna werd afgesloten zender dat deze tUdlng gegeven kon worden. In de ang stige spanning, die in geheel Indië na het ver nemen van deze mededeellng zonder nadere berichten ontstond, werd allerwege geïnfor meerd naar opheldering. Vliegen boven de woestijn is een zeer aparte ervaring. Wanneer het toestel nog’ hoog genoeg geklommen is om boven de remous en de hitte uit te wezen, is er aan het vliegen zelf niet veel meer te doen. Met een uren reizens wijde zandvlakte als die van El Hamad, tusschen het Heilige Land en de Euphraat vóór zich, is er voor den man in de cockpit, die zich tóch in de eerste uren op geen enkel punt zal kunnen oriënteeren, niets te doen dkn het volkomen roerloos schUnende vliegtuig in een bepaalden kompaskoers te houden en zoo nu en dan eens te luisteren naar het resultaat van een dzlft- metlng van een in de cabine elk half uur plichtmatig wakker geschrokken lid der be manning. Weliswaar hebben de Engelschen met voorbeeldige toewyding ten behoeve van hun militaire- en civiele luchtverbindingen tusschen de Mlddellandsche Zee en Bagdad een paar dozUn landlngsmogelUkheden aangegeven door in het middelpunt daarvan, een enorme her- kenningsletter in een cirkel te teekenen. maar in het algemeen zün kompas en driftmeter ons te zamen voldoende. Zoo gaat het sturen vol komen automatisch: als men ten laatste na al dat zand, de Euphraat aanloopt is het tijd ge noeg om, bepalende bü welke van al die luie bochten men die rivier passeert, uit te maken of men wel precies gevlogen heeft over de roode lUn, welke iemand op Schiphol eens dwars door al dat geel van de routekaart ge trokken heeft. of Jodhpur. Maar aan de levenlooze starheid kilometer woestUn toont later op de welhaast even Immense eeuwigheid van woud Juist door een overmaat van 1 kracht zich nog vUandiger tegenover het pas- seerende vliegtuig. „Vol haat is de woestijn, en als de zandstor men haar passieve vijandschap actief maken, kan ze den vlieger de handen vol geven. Maar niettemin blüft ze landlngsgelegenheden bieden en blUven door het stuifzand de zwakke maar hulpvaardige fluittonen zingen van de radlo- van Cairo, Rutba, Bagdad. Shalba. 'vreemd: voorbU van tweeduizend route wn i oer- r levens- Maar als men 's nachts om 3 uur opstaat voor de volgende étappe, is het op het veld heerlUk koel: de zandvlakte heeft alle overdag opgenomen warmte weer In den open sterren hemel uitgestraald en In den donkeren na nacht, een uur voor zonsopgang, Is het gaan door de woestUn, zelfs In Augustus bUna koud. Drie scherpe k” allen door den nacht van de startpistolen en de motoren draaien. De bemanning kruipt weer in de cabine waar het nu ook peerlljk koel is de laatste sluit de deur achter zich allen klaar?.... en de machine neemt haar aanloop door het duister, springt op van den woestUnbodem, klimt.... En dan, nauwelijks, 100 meter boven den grond, treedt steevast dat verrassende, weinig animeerenda verschUnsel op: de donkere lucht, waarin nog geen vonkje zonlicht te zien Is, heeft er precies dezelfde ondraaglUk hooge temperatuur gehouden van lederen middag; in heete golven walmt ze in cockpit en cabine naar binnen als enkele optimisten de ruitjes openlieten en de olietemperatuur der arme luchtgekoelde motoren loopt snel op tot in de negentig graden' Celsius. Tot boven duizend meter hangt de hitte, en daarboven pas gaat de ruimte weer langzaam in tempera tuur afnemen om tenslotte tegen de 2000 net rustige, koele element te leveren waardoor de PHXXX weer een dagreis boven de woestUnen naar Schiphol of TJilllitan zal óp schieten.” De heer J. Th. Kort, was 48 jaar oud. woon achtig te Oegstgeest. en laat een vrouw met twee kinderen achter. HU had een veelbewogen loopbaan achter den rug: aanvankelijk stuur man bU de Stoomvaartmaatschappij „Neder land”, ging hij later voot eigen rekening zaken doen in Oost-Indië. w*aar hü geïnteresseerd was in verschillende bouwondernemingen. Ook in China heeft hü gereisd. Sedert 1931 leefde hij in Nederland waar hü o.a. de belangen van zUn moeder behartigde in de manufacturenzaak te Haarlem, daar zUn vader, de bekende Haar lemmer J. C. Kort, het vorige Jaar gestorven was. De reis naar Indië zün eerste reis per vliegtuig betrof slechts een korte zaken-trtp. daar de heer Kort voornemens was. met de „Uiver” ook terug te keeren Prof. Dr. E. M Walch was Hoogleeraar in de bacteriologie aan de Medische Hoogeschool te Batavia en kwam de vorige week met de „Pe likaan” in ons land aan. HU was overgekomen teneinde zün zieke moeder een bezoek te bren gen. De arbeid aan de Hoogeschool eischte hem dringend op, zoodat hü besloot gebruik te ma ken van de snelle Kerstvlucht. Prof. Walch ge noot internationale bekendheid op het geblee der malarlabestrUdlng. Geruimen tUd leidde hü het malaria-bestrUdlngsbureau te Batavia en werd daarna directeur van bet Indische Insti tuut voor Tropische Hygiëne. Sinds Jaren woonde Prof. Walch in Indië; in Singapore leidde hu dlkwUls internationale malarlacon- gressen. BU al zUn werk ondervond hU een krachtigen steun van zUn vrouw. Dezer dagen heeft de Paus Mgr. Xaverius Ritter, auditor van de PauselUke nuntiatuur te Bern, in particuliere audiëntie ontvangen. Deze audiëntie wordt in verband gebracht met een benoeming van een nieuwen nuntius te Praag, waarvoor mgr. Ritter een der meest genoemde candldaten is. Onze Romeinsche correspondent seint d.d. 21 Dec.: De audiëntie van het kardlnaalscollege, waar- bU de deken der kardinalen aan den Paus ae Kerstwenschen van het Heilig College over brengt en waarbU de Paus pleegt te antwoor den met een rede, waarin de voornaamste fei ten van het Jaar en de huidige toestand der Kerk worden herdacht, zal op Maandag plaats hebben. Zooals gewoonlUk is de verwachting over het spreken van den Paus omtrent de hangende LONDEN. 21 Dec. De Pruisische minister president heeft een vertegenwoordiger van Reuter een onderhoud toegestaan, waarin hU vooral heeft gesproken over de Dultsch-Engel- sche betrekkingen en over luchtvaartkwestles. Goering begon met te zeggen, dat het Dult- ache volk da grootste achting en vriendschap gevoelt voor het Engelsche. waarmede het door banden des bloeds verbonden Is. HU gelooft niet, dat het Britsche volk en de Britsche re geering vUandige gevoelens Jegens Dultschland koesteren en het is zUn vurige wensch, dat de beide landen in hechte en eerlUke vriendschap met elkaar kunnen leven, natuurlUk op de basis der rechtsgelUkheid. Een ander merkwaardig gevolg van de uit straling van het woestUnoppervlak is de te leurstelling. die men lederen na-nacht bU het starten opdoet. Wanneer het vliegtuig op route naar Indië, zooals gewoonlUk, in den namid dag Ikndt en van zUn koele hoogte naa- het woestUnvliegveld van Gaza of Bagdad of Basra komt aanzweven. schUnt het de laatste honderden meters, of het een gigantisch m oven in plaeert: de heete lucht walmt aan alle zUden toe. WEENEN, 21 Dec. Vlce-kanselier Starhemberg heeft een redevoering gehouden, waarin hU o.m verklaarde WU willen in de toekomst de meeningsver- schillen, de vUandschap van het heden en het verleden vergeten en wU willen juist op het Kerstfeest met liefde en bereidheid tot verzoe ning hen gedenken, die ons in het afgeloopen Jaar hebben gedwongen de wapens in de hand te nemen. WU hebben geen vijand binnen en bulten Oostenrijk, met wien het niet mogelUk zou zUn ons bU wederzUdschen goeden wil te verzoenen. In leder geval wil de aandacht van den be stuurder onderweg, vóór het zoover is, nog wel eens verslappen en kan het gebeuren, dat hU b.v. door een eigenaardig gevoel in zUn ooren plotseling gewaarschuwd wordt, dat de lucht druk verandert, m.a.w.: dat het toestel eigen machtig van hoogte veranderd is. Ergens be neden hebben zich plotseling krachtige vertl- eale luchtstroomen gevormd, die er met het postvliegtuig zoetjes-aan ongemerkt gewoon weg van door getrokken zUn. Dat zoetjes-aan is er een verrassend element bU: het toestel geraakt er niet in de minste schommeling bU W. H. O. H. BEEKMAN, geboren 15 Maart 1895 te Brouwershaven, trad op 15 April 1924 In dienst der K. L. M. Vóórdien was hu onder officier bU de L. V. A. te Soesterberg. Aantal vlieguren: meer dan 9500; aantal Indië-vluch ten: achttien. Was voorzitter der „Vereenlglng van Verkeersvliegers”. In Mei 1931 volbracht hU met de Fokket F. VII b. (PH AFR) „De Reiger" de be kende recordvlucht BandoengAmsterdam in zeven dagen (93 vlieguren). HU was een der oudste gezagvoerders van de K. L. M. De particuliere secretaris van H.M. de Koningin, baron Sixma van Heemstra, heeft aan het bestuur en de directie van de K.L. M. een tele gram doen toelcomen van den vol genden inhoud problemen, met name over het vraagstuk der Kerk In Dultschland. zeer groot. Door de zeldzaamheid van de consistories, waarop de Paus zich eveneens over de actueele kwesties placht uit te spreken, heeft deze Kerstontvangst van het Heilig College, zeer aan beteekenis gewonnen. DOMINIQUE WILLEM BERRETTY werd op 20 November 1890 geboren te Djocjakarta, waar zUn vader een school hield voor kinderen uit de familie der Zelfbestuurders In de Vorsten landen. Nadat hü van school gekomen was trad de Jonge Berretty In dienst bü de Gou- vemementsposterUen. waar hü twee jaar als klerk werkzaam was. daarna kwam hü bU het Bataviaasch Nieuwsblad, eerst als corrector, later als verslaggever. Reeds spoedig onder scheidde hü zich door zUn snelle en juiste be richtgeving. In 1914 ging hü over naar de Ja- vabode en werkte daar drie Jaar als telegram- redacteur. Voor dit blad maakte hü verschil lende reizen, oa. naar Japan. In 1917 richtte hü het persbureau Aneta" op. dat zoowel in oorlogstUd en daarna on schatbare diensten bewezen heeft aan de ver binding NederlandIndië. Hoe hard onder zün leiding op Aneta gewerkt werd, blükt uit de woorden die de hoofdredacteur van de .Java- bode" In de eerste Jaren na de oprichting schreef: ..Als Salomo Aneta had gekend, zou hü waar- schUnlük zün raad: Gaat naar de mieren, gü luiaard, hebben veranderd in de aanwüzlng om naar Aneta te gaan om daar te zien wat arbeid is.” De heer Berretty was in September 1934 uit Batavia vertrokken en reisde toen met de „Kwartel” tot Boedapest mee. op ge- i kalm over 1600 naar 210d” meter werd getild! NatuurlUk kan men zich desgewenscht tegen zulk een optilling verzetten en zich er. zoo noodlg, tegen In bewegen. Doch de optilling is toch wel weer zóó krachtig, dat het niet voldoende is* om de machine een weinig bü te steken: ze gaat, wat bügestoken, even vroolük mee omhoog. In een vüf ton zware Ooievaar gezeten, gaat men dan wel overwegen, dat zweefvliegen in constructies van een paar do- zün kilo's boven de woestUn een ontspanning moet wezen, waarbü de beoefenaars goed zullen doen voor eenige weken water en brood benevens routekaarten naar en van de dlchtst- büzünde planeten mee te nemen. Zulke lui in Imara komen eenvoudig nóóit meer in Imara terug. Vandaar misschien, dat het er nogal onbewoond uitziet. WU hebben nog een kort onderhoud gehad met den heer Moll, die op de historische vlucht van de „Uivei" van Londen naar Melbourne als tweede piloot heeft gefungeerd. De heer Mol was diep onder den Indruk van dé ramp, welke het vliegtuig en de inzittenden getroffen heeft. „Donderdag”, zeide hü. „ben ik met Parmentier en de anderen aan boord van een der booten der Maatschappü ..Zeeland” uit Londen terug gekeerd. WU hoorden op het schip Jat er iets met de „Uiver” aan de hand moest zün. doch wü dachten dat er slechts een radio-defect was opgei reden en alles wel terecht zou komen. U begrijpt hoe wü van het bericht van de ramp geschrokken siln."- --1- „Wat is uw Indruk?” „Daarover .alt feitelük heel weinig te zeg gen. ofschoon wel vast staat, dat de „Uiver' in een ontzettend noodweer heeft gezeten Beekman was een zeer voorzichtig en uiterst bekwaam piloot, die in alle omstandigheden wist te handelen. Er kan natuurlUk van alle; gebeurd zün er. ook mü lükt het waarschünlük dat de machine waarin ik steeds het volste vertrouwen heb gehad door den bliksem <s getroffen, waardoor vitale deelen in ongereede zün geraakt en men het vliegtuig niet meer in de hand heeft gehad. Ei valt op het oogenbllk niet anders te doen dan de offlcieele berichten af te vachten, voor al ook die van de menschen van de „Leeuwe rik". Persoonlük heb ik een frappante ervaring gehad boven de woestUnen van Imara, eenige Uren Oost van Bagdad, toen onze vüf ton zware PH-AFO in weinige minuten, woon krulstoerental vliegende, zacht en H.M. de Koningin draagt mij op Hare Majesteits oprechte deelne ming te willen betuigen met het ontzettend ongeluk aan de Uiver” overkomen en verzoekt U aan de nagelaten betrekkingen van de slachtoffers Hare Majesteits diep ge voelde deelneming te willen over- brengeh. gercorps dertien. Hü volbracht in dienst van de K. L. M. 3200 vlieguren. Hü was de oudste tweede bestuurder op de Indlë-route. 4 Mei 1931 maakte hü met de P.H. AEG op de lün VllssingenAmster dam bü dikken mist een schitterende noodlan ding op een eilandje bü Culemborg. Hü was langen tüd gezagvoerder op de Europeesche lünen. De leden der bemanning waren alle vier ge huwd. Voor zoover wü konden nagaan, laten alleen Steenberghe en WalewUn ook klnde ren na. Thans, nu de slag gevallen is en wü ons met pijnlijke zekerheid realisee- ren, welke ramp ons land en volk getroffen heeft in den tragischen on dergang van de nog zoo kort geleden heerlüken triompheerende en uit bundig bejubelde „Uiver”, worden ons aller gedachten onweerstaanbaar getrokken naar de plek, waar het vliegtuig brandende neerstortte en verpletterd werd de plek, waar een viertal luchthelden en twee Ne- derlandsche passagiers een onzeg baar tragisch einde vonden. Ook H. K. H. Prinses Juliana heeft een telegram van deelneming aan de directie der K. L. M. doen zenden, dat luidt: „Diep onder den indruk van de groote ramp, welke Uw maatschap pü getroffen heeft, draagt H. K. H. mü op U Haar oprechte deelneming over te brengen. Beleefd verzoek ik U ook aan de nagelaten betrekkingen namens H. K. H. Haar bijzondere gevoelens van deelneming te betuigen. I BAUD, Kamerheer van H. K. Nog kunnen wij het niet begrijpen. De „Uiver”, Hollands roemrijkste. meest be- rouwbare vogel verpletterd en verbrand, zijn bemanning en passagiers gedood. Op nieuw heeft het menschelljk vernuft het hoofd moeten buigen voor de macht die het meende te hebben bedwongen: voor de I krachten der natuur- In de barre verlaten- I held der Syrische woestijn, slechts 16 ki lometer verwijderd van een veilige lan dingsplaats, ligt het verkoolde wrak van hetzelfde vliegtuig, dat wij Woensdagnacht nog zoo hoopvol uitgeleide deden. Daar lig-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 9