Boter-export
Engeland
naar
Scheepsramp bij Marken
De Orania-ramp
Mgr. J. Panis
z
VOOR 35 CENT PER KG.
SLEEPSCHIP GEZONKEN
NAT. VERBOND K.J.M.V.
Gebruikt in Uw soepen HONIG’s BOUILLONBLOKJES 6 voor 10cent
I
DONDERDAG 27 DECEMBER* 1934
Het onderzoek wordt voortgezet
Boter voor werkloozen?
Crisis-paradox
<1
Hoe de
is
Verhaal der geredden
Lijken nog niet gevonden
Nederland en Japan
Een uitapraak
l
UIT DE SIGARENINDUSTRIE
Nog geen overeenstemming
u
EXTRA REISGELEGENHEID
Bij de jaarwisseling
Nieuw beat uur thana aamengeateld
Jhr. G. Witsen Elias overleden
DE ACTIE VOOR DEN KLEINEN
BOER
Plechtige viering van zijn zilveren
prieaterfeeat in het Miaaiehuia
te Tilburg
Slechte navigatie van den Porto-
geeachen vrachtvaarder
De algemeene atand van zaken
niet ongunatig
Sloep met visschers
afgedreven
De „Zwarte Zee” te Leixoea
aangekomen
HAVEN TE WIJK BIJ
DUURSTEDE
Zou mep de uitgevoerde boter
beter in het margarine-etende
binnenland kunnen plaataen?
Het beroep van den betrokken
ambtenaar ongegrond
verklaard
Schorsing van
gemeentearchitect
Na 3l/z dag rondzwalken opgepikt
door a.a. „Calypao” van
de K. N. S. M.
Blykena een giaterochtend ontvan
gen telegram, ia de oorzaak
te wijten aan blikaem-
inalag
„Uiver”
neergekomen
DE SUPER OLIE
Vrouw van den ac hipper en
knecht verdronken
Ala de boter 1.20 koatte
Berging volgena experta niet
meer mogelijk
«OlAVfMMAOe
reizen ermee over het IJselmeer gemaakt.
en
64350.000
19305.000
7.000.000
Jze
16.200 000
Totaal opbrengst M
106.855.000
eerder,
ont-
Roeiboot gekapseisd.
78.000.000
1 750.000
OP
10 200 000
0
I
I
II WW Ji ii n p
-■I
komen. Ook het loodswezen ia gewaarschuwd,
hetwelk een baken zal plaatsen op de plek van
het gezonken schip. Toen de sleepboot terug
keerde stak nog een der lantaarns boven zee
uit. Het water heeft ter plaatse een diepte van
vier Meter. Het ongeluk gebeurde op vijf mijl
boven Marken, koers Enkhulzen. Men hoopte
om elf uur In deze haven te arriveeren.
Reuter seint ons uit L'msbon, dat het Neder
landsche bergingsschlp „Zwarte Zee” te Lelxoes
Is aangekomen, waar het zal helpen bü de po
gingen om de „Orania” weer vlot te brengen.
n
Is
n
t
B.
1
Te Den Haag Is In den ouderdom van -75 jaar
overleden Jhr. O. Witsen Elias, oud-kaptteln
ter zee. oud-secretarls van wijlen HM. de Ho
ningln-Moeder.
Omtrent de 208 K.G. „Uiver”-po6t, welke de
„Rüstvogel” heeft meegenomen, vernemen wij,
dat zes pakjes post, welke bijna 18 K.G. we
gen, onbeschadigd bleven; de overige 190 K.O.
verkeeren In mln of meer beschadigden toe
stand.
Ter zitting heeft de gemeente betoogd, dat
men den klager, zoolang bü nog dienst heeft
gedaan, er van verdacht, dat hü het onder
zoek naar de onregelmatigheden bemoeilijkte
en onder die omstandigheden kan het schorsen
van den betrokkene seer wel als ordemaatregel
worden aangemerkt.
Experts van L. Smit en Co’s Internationale
Sleepdienst hebben te Lelxoes een onderzoek in
gesteld naar de mogelijkheid van de berging
van het gezonken sa. „Orania.”
Zij deelen thans mede, tot de overtuiging te
12.155.000
v
yen'
;en
I
ka
m
den
eid
a
a -
wd
eft
lar
sof
ng
is-
>t-
nd
op
?n,
iet
n-
>1-
Ük
de
en
Ir.
dt
ist
n-
00
ie
moeite slaagde hjj erin, de twee mannen,
die geheel waren «itgepnt, aan boord van
de sleepboot te krijgen. HU heeft daarna
nog gepoogd een spoor van de beide overige
personen te vinden, doch hü is daarin niet
geslaagd. De beide geredden hebben meer
dan twintig minuten met den dood gewor
steld. Telkens werden sU van de roeiboot,
waaraan i(j zich trachtte vast te honden,
afgeslagen, doch zwemmende wisten zü haar
steeds weer te grUpen.
Het Ambtenarengerecht heeft vonnis gewezen
Inzake het beroep van den gemeente-architect
van Huizen, de heer S. M. en het beroep onge
grond verklaard.
Het bleek toen, dat de kleine roeiboot door
een grondzee was opgenomen en gekapseisd,
terwül de opvarenden hulpeloos ronddre
ven. Door de duisternis was het echter vrij
wel ónmogelijk om de reddende hand te
bieden. De kapitein van de sleepboot, die
tot driemaal toe om db drenkelingen heen
voer, bemerkte tenslotte dat zich twee van
hen, de gebroeders Bonman, aan de roei
boot hadden vastgeklemd. De vrouw van den
schipper en de knecht waren reeds in de
Mepte verdwenen. Niet dan met de grootste
De K. L. M. verneemt uit Rutbah:
Ir. v. d. Maas van den Rjjksstudiedienst voor
de Luchtvaart is Woensdag aldaar aangekomen
en zet het onderzoek naar de ramp van de
„Uiver” voort, bijgestaan door den heer Be-
hage, waarnemend chef van den Technlschen
Dienst van de K. L. M. en gezagvoerder 8111e-
vis.
De
Aldos de situatie betreffende den boter-
export naar Engeland. Een der raadselen,
waartegenover men machteloos staat. Op 1
eerste gezicht meent men een ontzaglijke
dwaasheid te ontdekken, en bü nader onder
zoek ziet men dat het niet anders kan. Maar
het dramatische van de crisis is juist, dat
het geen pure tragedie is, doch een tragi-
comedie, vaak even belachelijk als treurig.
Totaal opbrengst 102 105 000
De totaal-opbrengst wordt dus op zijn best
4H mlllloen minder dan thans.
En daar de heele landbouwsteun er op is In-
Het onderzoek naar de instrumenten en het
logboek, enz. wordt nog voostgezet.
Bovendien 'moet natuurlijk de uitslag
Een redacteur van het Persbureau Vaz Dias
had Dinsdagnacht een onderhoud met de belde
geredden van het sleepschip „Noordgeul”. dat
nabij Marken is gezonken, alsmede met den
sleepbootkapitein den heer H. Schaap uit Am
sterdam. ZU vertelden het volgende:
De vrouw van den schipper, die verdronken
Is, was dertig jaar oud. Het andere slachtoffer
Is de ongeveer 30-jarige P. Poolt uit 8t. Gallen
(Did). De overlevenden zijn de schipper H.
Bouman en diens broer A. Bouman, beiden uit
Rotterdam.
De kapitein van de sleepboot, die jarenlang
vaart en nog nooit een schip heeft verspeeld,
was diep onder den indruk van deze verschrik
kelijke ramp.
Het gezonken sleepschip, dat een lengte heeft
van 67 Meter ^n 8 Meter breed is. heeft een
tonnemaat van 996 ton en was geheel geladen
met grint. Het schip dat te Rotterdam thuis'
behoort, eigenaar A. de Bakker, was op weg
van Asselt (Lbg) naar Enkhulzen. De lading
werd verscheept voor rekening van de firma
Rauwen en Sterken te Utrecht. Het schip was
drie jaar oud en de schipper had reeds twee Lzijn gekomen, dat het schip niet meer te ber-
WAtfVAVk AWWkAA J-IVTAW «V, V V - j - _S - «- X. S.1 X 1 - - -
gen Is. en dat tot opruiming zal moeten worden
overgegaan, daar het schip den haveningang
verspert.
Naar het „Handelsblad” meedeelt, zullen de
Portugeesche autoriteiten er vermoedeRjk toe
overgaan, om het schip te laten ontploffen met
dynamiet.
Woensdagmiddag om twee uur is het as. Ca
lypso" van de K.NJ8.M. in de haven van Umul-
den aangekomen met aan boord vier Scheve-
ningsche visschers, de gebroeders Verbaan en
de gebroeders Ballen, die Zaterdagmiddag, toen
ze In een sloep langs de kust aan het vlsschen
waren, door den sterken OoetelUken wind zün
afgedreven en door den stroom In de vaarroute
zün terechtgekomen. ZU hebben daar niet min
der dan drie-en-een-halven dag hulpeloos rond
gedobberd, totdat zü Woensdagmorgen door de
„Calypso” werden opgemerkt en aan boord ge
nomen.
De mannen, die gedurende al die dagen geen
schip hadden ontmoet en groote ontbering had
den geleden, waren overgelukkig, toen zü wed
den ontdekt. Op dat oogenblix was het buiten
gewoon heiig, zoodat zü van geluk mogen spre
ken, dat men hen heeft gezien. De S^eo hebben
zU achtergelaten.
De bemanning van de „Calypso” was van het
afdrUven der sloep door middel van de radio
op de hoogte gesteld, zoodat men reeds op den
uitkU* stond. De sloep werd opgepikt ten Noor
den van Scheveningen.
BU aankomst te IJmuiden waren de mannen
weer geheel opgeknapt en sagen er frisch en
monter uit.
Den geheelen avond had er reeds een flin
ke wind gestaan, welke allengs aanwakker,
de tot een vrjj sterke bries uit Oosteltjke
richting. De hooge, korte golven kwamen
dwars op het schip te staan. BU het over
komen van een der zware zeeën, is met
donderend geweld een aantal houten luiken
ingeslagen, met het gevolg, dat het schip
over de geheele lengte, welke 67 Meter be
draagt, vol water liep. In een oogwenk
maakte het schip slagzU naar stuurboord.
De schipper, L. H. Bouman, die de gevaar-
lUke situatie inzag, rende naar het voor
schip, om de lantaarn neer te halen, waar
door hU hoopte, dat de sleepbootkapitein
sou bemerken wat er aan de hand was. Er
was geen tjjd meer voor het geven van
andere noodsignalen. Inmiddels namen de
overige drie opvarenden, de vrouw van den
schipper, diens broer en de knecht, In de
roeiboot, die achter het schip aanvoer,
plaats, waarbij zich een oogenblik later de
schipper voegde. Het sleepschip, dat geheel
vol water was geioopen, zonk met groote
snelheid rechtstandig.
Pas op dat moment werd op de sleepboot,
welke honderd meter voor het schip uit
voer, bemerkt wat er geschiedde, doordat
er geen gang meer kwam in de sleepboot
en de machines zwaarder begonnen te loo-
pen. De heer Schaap heeft toen onmiddel-
IUk de sleeptros gekapt en is met zijn vaar
tuig te hulp gesneld.
Nog een aantal opvarenden van de
„Orante” zijn thans In het vaderland te
ruggekeerd. Men wees ons er nog op hoe
slecht de Portugees van de „Lusnds” ge
navigeerd heeft. Een eerste wet der navi
gatie zou zijn zoo vertelde men ons
dat een schip, dat zulk een gat In een
ander schip stoot, niet terug mag varen
doch vooruit moet gaan teneinde het gat
aldus dicht te houden en het getroffen
schip op te houden. Inplaats daarvan is de
Portugees achteruit gestoomd, waardoor de
„Orante” volop water binnen kreeg en bin
nen korten tijd geheel omsloeg.
TUdens de laatste conferentie van het land-
bouw-crisisbureau te Den Haag met de Neder
landsche Pers is de zaak ampel besproken en
daaraan danken wü het. dat wü een zeer ver
breid en zeer begrüpelük misverstand kunnen
recht zetten.
v. d. Putt,.,
in de hoof
over zijn te vorige conferentie in laatste in
stantie gedane vraag, n.l. wat men dacht van
een lager loon voor de vyf-, vier- en drie-
cents-sigaar en dan soepelheid bü de bespreking
der andere verlagingsvoorstellen, werd eenparig
verklaard, dat het afwijzend standpunt bleef
Ingenomen.
De vertegenwoordigers van den Nederl. R. K.
Tabaksbewerkersbond hebben, volgens de „Volks
krant”. ter aanvulling dezer afwijzing het’ voor
stel ingediend in beginsel te besluiten tot het
in het leven roepen eener centrale vereeniging
ter behartiging van de belangen van alle bü de
sigarenindustrie direct en indirect betrokkenen
en daartoe met bekwamen spoed de noodlge
stabpen te doen. Zij meenden in en door deee
commissi^, jot de noodlge saneeringsmaatregelen
van het bedrijf te kuqpen komen.
Dit voorstel, als niet gevende een directe op
lossing van den bedrijfstoestand, werd door de
besturen der patroonsorganisaties wel niet af
gewezen doch als geheel onvoldoende beschouwd.
Wet Mut^der vergadering was dat de patroons
zouden overwegen wat hun verder te doen staat.
Maandagavond te half acht is het 900 ton
metende sleepschip „Noordgeul”, schipper
Bouwman, dat te half drie Maandagmiddag met
een lading grint van de Oranjesluizen te Am
sterdam op weg naar Enkhulzen was vertrok
ken, op 5 mijl beneden Marken door het in
slaan van de luiken plotseling gezonken.
Aan boord bevonden zich, behalve de schip
per en diens vrouw, een broer van den schipper
en twee knechts. Allen hebben zich in de boot
begeven om zich te redden. VermoedelUk door
overbelasting is deze boot gekapseisd, met het
gevolg, dat de vrouw van den schipper en een
knecht verdronken zijn.
De drie anderen konden door de sleepboot
„Onderneming” van de hoofdstedelijke firma
Hulsman, welke boot de „Noordgeul” sleepte,
aan boord worden genomen. Zij zijn naar Am
sterdam gebracht.
De gemeente-architect is bij raadsbesluit van
5 Januari 1933 in zijn functie geschorst omdat
de Raad hem geen vertrouwen meer wilde
schenken. Dit besluit werd bij K. B. opgeschort
tot 1 Juli 1933 en vervolgens tot 25 Januari 1934.
Hierna werd van de Kroon geen bericht meer
ontvangen, zoodat de schorsing op 25 Januari
1934 effect kreeg. Toen het gemeentebestuur in
den loop van het jaar een juridlscn raadsman
in den arm nam, liet deze mr. H. J. van Urk
te Amersfoort dit besluit op 6 September 1934
vervangen en aanvullen door een van B. en
W, daar alleen deze volgens de gemeentewet het
recht tot schorsing hebben.
Van dit besluit en van dat van de inhouding
van zijn salaris ging de architect in beroep bjj
het ambtenarengerecht.
In October van dit jaar had de architect zich
voor de arrondissementsrechtbank alhier te ver
antwoorden gehad wegens valsohheid in ge
schrifte. De rechtbank sprak verdachte vrij uit
gebrek aan bewijs. Het O. M. had anderhalf
jaar tegen hem gerequlreerd en de Officier ging
In hooger beroep. De strafzaak is nog niet voor
het Gerechtshof behandeld.
Het Ambtenarengerecht heeft het beroep ver
worpen en wel op de volgende grondenDe
architect beriep zich op nietigheid van het be
sluit, daar dit in strijd was met een algemeen
verbindend voorschrift r’èn dat B. en W zich
hadden schuldig gemaakt aan déteumement de
pouvoir.
Naar de meenlng van het ambtenarenge
recht is het besluit van B. en W. niet In strijd
met het ambtenarenreglement; art. 85 2e lid be
paalt nJ. dat B. en W bevoegd zijn te schorsen,
als het opleggen van een straf In overweging is.
Van détoumement de pouvoir kon niet worden
gesproken, noch ten aanzien van de schorsing
zelf, noch ten aanzien van het besluit tot in
houden van het salaris.
Ook al neemt men aan, dat art. 85 lid 2 en 3
ordemaatregelen zijn en ze dus niet als straf
mogen worden gebruikt, dan is dit geen dé
toumement de pouvoir, omdat inderdaad B.
en W. met hun maatregel zoo al niet uitslui
tend, dan toch in de eerste plaats hebben be
oogd een ordemaatregel te treffen.
De uitvoerstatistiek wijst uit, dat in de eerste
elf maanden van dit Jaar bijna 17.000 ton boter
naar Engeland gingen tegen den gemiddelden
prijs van ternauwernood 35 cent per K.G.
Nu stelt de statistiek de zaak wie wat te erg
voor. Het getal 17.000 ton is een bruto cijfer.
De netto-hoeveelheid is iets minder, dus de
prijs per K.G. iets hooger. Maar méér dan
40 ct. per K.G. zal de prijs wel niet bedragen.
Dat we er in Engeland niet méér voor krijgen
is onze schuld niet. We moeten in Engeland
concurreeren tegen Australische en Deensche
boter, en als we er méér voor vragen, raken
we onze boter niet kwijt.
In Nederland kost de hoter ƒ1.80. Een kleine
30 cent daarvan vormt de winst van winkeliers
en tusschenhandel. want op de markt, de
„botermljn", kost de boter ongeveer 150. De
producent, de zuivelfabriek krijgt hiervan recht
streeks maar ongeveer 50 cent. Een gulden per
K.G. wordt geheven ten bate van het crisis-
zuivelfonds en komt langs een omweg ook bij
de boeren terecht, doordat die van tijd tot tijd
toeslagen krijgen in verhouding tot de door hen
afgeleverde boter en kaas.
„De zak waarin het provenu terecht komt”
is dus, wanneer we de onkosten bulten beschou
wing laten, de zak van den Nederlandschen
boter- en kaasboer.
gedaramfa dvto wtatarmaandan motor
S mot son ollo g oom oord wordt, wolko voor wlntor-
wnwino niot go«igond io, xal do oNJtago wolko
^7 optroodt ovoroonkomon mot do slijtago ovor oon
tijdvak van drio jaron normaal gobrvik.
y 's-Wintors rljdon mot oon ollo, wolko bij afkoollng
f to dik wordt botookont Uw motor aaa oon abnor-
malo slijtago ondovworpon. Gobruikt
Cssolube
do mrpor olio, dio niot to dik wordt on dio M| olko
tomporatuor volkomon circuloort.
AMERICAN PETROLEUM COMPANY, GEBOUW PETROLEA*
Wij ontvingen van een lezer een schrijven
naar aanleiding van het feit dat boter uit Neder
land naar Engeland wordt geëxporteerd voor
nog geen 40 cent per K.G., terwijl in Neder
land voor een K.G. boter ƒ1.80 betaald moet
worden.
„Ik been een leek zoowel in den boterhandel als
wel in den export, maar dit komt mij zoo on
begrijpelijk voor, dat ik gaame «en verklaring
daarvan zou willen vernemen, en ook in welken
zak het provenu terecht komt van het ver
schil.”
Aldus onze briefschrijver.
Nu is het vraagstuk van den export naar En
geland voor velen n raadsel, en daarom willen
wü er eens een nadere beschouwing aan wijden.
Nu zou men nog kunnen voorstellen; laat de
boterprüs zooals hij is, maar stel goedkoope
boter beschikbaar voor werkloozen! In dat ge
val zou de boter verkrijgbaar moeten zün tegen
denzelfden prijs als thans de onvermengde mar
garine kost, en de opbrengst zou dan niettegen
staande de lage prijzen in het buitenland
betaald nog geringer z(jn daR, thans het geval is.
Een laatste „oplossing” zou men nog kunnen
zoeken in het verkrijgbaar stellen van boter
voor minder-gegoeden niet alleen werkloozen
tegen een lagen prijs, maar méér dan 35 cent
per K.G. Maar dit denkbeeld is prijsgegeven
wegens de onmogelükheld een „welstandsgrens”
te vinden, beneden welke het recht zou be
staan om boter tegen verlaagden prijs te be
trekken. In 1916. onder de Distributiewet, heeft
men iets dergelüks geprobeerd, maar de po
gingen zijn toen mislukt.
gericht, om voor de boter een zoo hoog moge
lijke opbrengst te krijgen, is het thans gevolgde
stelsel beter dan het laatstgenoemde.
Het bestuur van het Nationaal Verbond van
Katholieke Jonge Middenstandsvereenlglngen is
geheel gewijzigd.
In de laatst gehouden vergadering teyUtrecht
is afscheid genomen van de heeren W. v. d.
Schoot te Tilburg als voorzitter en J. Koopman
als secretaris-penningmeester.
De afgevaardigden kozen tot algemeen voor
zitter den heer Herman Engels te Leiden, tot
secretaris den heer Kloppenborg, Pelikaan
straat 15 te Utrecht fcn tot penningmeester den
heer W. Berends te Helmond. Medegedeeld
werd dat H.H. Exc. de Bisschoppen tot ver-
bondsmoderator in de plaats van pastoor Timp
hebben benoemd rector J. Mol, directeur van
het Mannelijk Jeugdwerk in het bisdom Haar
lem te Den Haag.
„Leeuwerik" vertrekt met gezagvoerder
Geysendorfer, inspecteur der Indië-route, den
heer Moes en traject-lnspébteur Peters naar
Bagdad voor het vervullen van formaliteiten,
enz.
De Kringadvlseur van den Aarts Diocesanen
Boeren en Tuinders Bond. Pastoor v. Schalk,
heeft op een kringvergadering te Duiven in zijn
functie medegedeeld, dat diegenen, die lid zijn
van de actie voor den kleinen boer, geen lid
kunnen blüven van den A. B. T. B. daar dezac-
tie tweepalt brengt In den A B.TB Ze groeit
uit tot een vereeniging. waaraan geen Blsschop-
pelüke goedkeuring zal worden gehecht en
waaraan geen geestelüke adviseur zal worden
toe gevoegd.
De K. L. M. bericht, dat de „Leeuwerik” te
Rutbah is aangekomen met. zooals bekend, den
gezagvoerder Geyssendorffer en Sillevls, den
inspecteur van de Indië-route Moes, den plaats
vervanger van den chef van den technlschen
dienst Behage en de werktuigkundigen
Westraeten en Van Beijnen.
Omtrent het zinken van het sleepschip
„Noordgeul”, wordt nader gemeld, dat zich
vier personen aan boord hebben bevonden. De
schipper, H. Bouman en diens broer A. Bou
man, beiden uit Rotterdam, konden worden ge
red. De vrouw van den schipper, de 30-Jarlge
Anna Bouman, is verdronken, evenals de
knecht, de ongeveer dertigjarige P. Poolt uit
St. Goar (Did.). (Niet: St. Gallen, zooals abusie
velijk gemeld).
De lijken zün niet gevonden.
De sleepboot is met de belde mannen aan
boord naar Amsterdam terug gevaren, waar
zü van droge kleeren werden voorzien en on
derdak gebracht Onderweg zijn verschillende
schepen gepaald en met d» ramp in kennis
gesteld, om aanvaringen met het wrak te voor.
Bovendien moet natuurlijk de uitslag van
het' officieele onderzoek worden afgewacht.
Dr. Ir. v. d. Maas van den Rüksstudiedlenst
voor de Luchtvaart wordt Dinsdag ter plaatse
verwacht.
Intusschen wordt het wrak in denzelfden toe
stand gelaten. w
Wü vernemen Verder, dat de .Leeuwerik”
voorloopig te Rutbah* blijft.
Dat het heele volk dure boter eet om den
landbouw in stand te houden is een feit, waar
we langzamerhand aan gewend zün geraakt.
Over het voor en tegen daarvan kunnen we
hier niet gaan schrüven.
De boter die we thans aan Engeland verkoo-
pen is in Nederland te veel. Tegen den prüs
van 1.80 kan men op de Hollandsche markt
maar 45 000 000 K.G. boter kwüt raken, waarbij
nog 13.500.000 K G. komt om in de margarine
te mengen. Wat de boeren méér aan boter
maken, moeten we in het buitenland zien te
plaatsen.
Nu ligt de vraag tamelijk voor de hand’
„waarom verlaagt men in ons land den prüs
niet, zoodat er meer boter in het eigen land
verbruikt wordt? We kunnen er in het eigen
land nog altüd méér dan 35 cent voor krügen.
Het is toch te gek dat voor een groot deel der
bevolking van het boter, en kaasland bü uit
stek boter een onbereikbare lekkemü is!"
De vertegenwoordigers der beide patroons
organisaties en der vier werkliedenorganisaties
in de sigarenindustrie, kwamen Vrüdag in Den
Haag büeen.
Op een vraag van den voorzitter, de heer H.
it Je vrucht was der besprekingen
ïsturen der werklledenorganisaties
De K.L.M. heeft afschriften
vangen van de weerberichten, waar
over de gezagvoerder Beekman bij
het vertrek van de ••Uiver’’ op den
avond van 19 December uit Cairo
beschikte.
Deze weerberichten bevatten uitvoe
rige gegevens van de volgende sta
tions langs de route: C«AZa, Ramleh,
Amman, en Rutbah, terwijl «daaraan
tevens een weersverwachting over
het traject Rutbah-Bagdad was toe
gevoegd, samengesteld door den
meteorologischen dienst van Irak te
Hinaïdi.
Uit deze weerberichten blijkt, dat er
weliswaar plaatselijk onweers wer
den gemeld op eenige waarnemings
stations, doch dat de algemeene
weerstoestand op het oogenblik, dat
de waarnemingen werden uitgezon
den, gunStig was. Ook de reeds ge
noemde verwachting, die geldig was
van 21 uur (G.M.T.) op 19 De
cember af, vermeldde niets veront
rustends. Zoowel het zicht (meer
dan 16 K.M.als de wolkenhoqgte
(600 M. in de buurt van Rutbah-
verder op de route 1200 meter)
waren gunstig te noemen. De kans
op onweers werd in deze verwach
ting niet uitgesproken.
Deze weerberichten g*ve<L-den ge
zagvoerder dus geen enkele aanlei
ding tot veronderstelling, dat hjj bjj
Rutbah in uitzonderlijk zwaar on
weer zou loopen.
De zaak is echter dat meu dan in ieder geval
een lagere totaal-opbrengst zou krügen dan
thans het geval is. Thans is deze per jaar vol
gens globale schatting (de boterprüs is hlerbü
aangenomen niet op ƒ1.50 doch op ƒ1.43, daar
de prüs 's zomers lager is)
45 000 000 K.G. boter voor binnen-
landsch gebruik 1.43
13.500.000 K.G. boter in de marga
rine è»/143
20 000.000 K.G. boter n. Engeland
it ƒ0.38
bovendien 0.30 heffing op
54.000.000 K.G. margarine
Van Nederlandsche züde waren aanwezig dr.
Meyer Ranneft, voorzitter van de Nederland
sche delegatie; mr. Hart, directeur van het de
partement van Economische Zaken; mr. Spit,
voorzitter van den Volksraad; prof. Van Kan,
lid van den Raad van Nederlandsch-Indië; de
adviseur voor Chlneesche en Japansche Zaken,
mr. Van Hoogstraten en de Nederlandsche con
sul te Kobe, de heer De Roos. Dr. Nagaoka ver
trok met het K.P.M -schip de „Van der Wljck”
naar Soerabaja.
In de besprekingen in de verschillende bladen
omtrent het vertrek van dr. Nagaoka meent
men, dat de algemeene stand van zaken niet
ongunstig is. Men komt tot de conclusie: ^e
tüd zal een oplossing brengen”.
BATAVIA, 28 Dec. (Aneta) Het vertrek
van dr. Nagaoka naar Soerabaja werd geken-*
merkt door de opkomst van vele vertegenwoor
digers der Japansche kolonie, ónder wie ver
schillende officieele personen.
In het bericht der aanbesteding van boven
genoemd werk in ons ochtendblad van Zondag
is een fout geslopen. Voor den naam van dra
laagsten inschrijver Betonbouw Trio te Am
sterdam en Hlllen en Roosen te Am#erdam
moet gelezen worden
Naaml. Venn. Aannemingmaatschapplj Th
Des morgens droeg Z. H. Exc. om 10 uur, in
het Missiehuis der Paters van h?t H. Hart te
Tilburg, de Pontificale Hoogmis op. waarbü
vele genoodigden tegenwoordig waren.
De broer van Mgr. Panis. pastoor Panis uit
Dongen, fungeerde daarbü als presbyter assis-
tens.
Pater W. Muysers, Mlssie-produrator van de
Ned. Provincie en Pater W. Woudenburg, Over
ste van het Missiehuis, waren de troondiakens,
terwül als diaken en subdiaken fungeerden
Pater H. Peeters en Pater J. Kleman, belden
van Celebes. Paters van het Missiehuis namen
de overige functies waar: Ad baculum: Pater
J. Bomhoff; ad mythram: Pater J. de Jong;
ad gremiale: Pater P. Bedaux; ad librum: Pater
J. Broers; thurlferariusPater J. v. Geloven;
ad candelam: Pater A. Adriaensen; acolythen:
de Paters A. Verdüen en P. van Doorn ink;
ceremonlarius: Pater A. van de Graaff.
Onder de H. Mis hield Pater 8 H. Peeters
een feestpredicatle, waarbü hü de waardig
heid van het priesterschap tot onderwerp nam.
Op het priesterkoor had, onder andere gees-
telüken. ook de tweede zilveren Jubilaris van
dezen dag. Pater C. Brekelmans, missionaris
op de Philippünen, plaats genomen.
Zondag is het zilveren priesterfeest van
Mgr. J. Panis M. 8. C„ waarvan de dag
eigenlük 21 December was, op plechtige
wüze gevierd.
De foto van de getroffen Orania
die we in ons vorig nummer op
namen, is genomen onmiddelljjk na
de aanvaring, toen het schip al sterk
helde, maar het dek nog boven
water uitstak. Niet lang daarna sloeg
echter het geheele schip terzijde,
zoodat ook het dek onder water
kwam. De „Orania** ligt nu geheel
en al opzij met nog iets van het zij
vlak boven water en verspert den
haveningang aldus. Alleen kleine
schepen kunnen de haven binnen
komen.
Inverband met oudejaarsavond-viering zul
len dc Nederlandsche Spoorwegen in den nacht
van Maandag 31 December 1934 op Dinsdag 1
Januari 1935 onderstaande treinen openstellen
voor het vervoer van reizigers:
Posttrein 413: Amsterdam (C.8.) vertrek 230
uur. Aankomst Haarlem 2.48 uur, vertrek 2.51.
Lelden aankomst 3.18, vertrek 3.20. Den Haag
aankomst 336, vertrek 4.41. Rotterdam aan
komst 4.05.
Posttrein 414. Rotterdam vertrek 2.40 Den
Haag aankomst 3.04. vertrek 3.11. Lelden aan
komst 3.27. vertrek 730. Haarlem aankomst 3.57.
vertrek 400. Amsterdam aankomst C.8. 4.19 uur.
Veronderstellen we nu dat de binnenlandsche
boterprüs verlaagt wordt tot 1.20, waardoor
20.000.000 K.G. méér boter gebruikt wordt dan
vroeger. Maar het margarine-veftiruik zal dan
toch met 20 000 000 K G. terugloopen, zoodat de
hoeveelheid der in de margarine verwerkte
boter met 5.000.000 K.G. zal verminderen. We
nemen aan dat die boter dan tenminste naar
margarine-lndustrie voor de boter die zü ver-
Engeland wordt geëxporteerd, en ook dat de
werkt den ouden prüs, 1.43 blüft betalen.
Onze optelsom wordt dan:
65 000 000 K.G. boter voor blnnéri-
landsch gebruik ƒ1.20
8.500.000 K.G. boter In de marga
rine k ƒ1.43
5 000 000 boter naar Engeland
5.000.0QP K.G. boter n. Engeland
4 ƒ0.35
bovendien 0.30 heffing
34.000 000 K.G. margarilfe
Hlllen en Roosen en Betonbouw Trio te" Am-
sterdam.
Het onderzoek op de plaats van
het ongeval is terstond ter hand
genomen en uit het eerste telegram,
dat hedenochtend ontvangen is,
blijkt, dat volgens de meening dezer
deskundigen de oorzaak van de
ramp te wijten is aam blikseminslag.
Het onderzoek bü het wrak van
de „Uiver” toont, dat het vliegtuig
in vliegenden toestand met inge
trokken landingsgestel en ingetrok
ken lamdingsklappen, terwül de mo
toren op normalen gastoevoer ston
den, zonder ontstoken zoeklichten,
met den grond in aanraking is ge
komen.
De sleepantenne was ingedraaid,
hetgeen gebruikelijk is bü vliegen
in de nabijheid van onweersbuien.
Op het punt, waar de vaste an
tenne boven in ’t achterbagageruim
wordt ingevoerd, vertoonde de
romp teekenen van sterke plaatse-
lüke verhitting.