Boter-export Engeland naar Scheepsramp bij Marken De Orania-ramp Mgr. J. Panis z VOOR 35 CENT PER KG. SLEEPSCHIP GEZONKEN NAT. VERBOND K.J.M.V. Gebruikt in Uw soepen HONIG’s BOUILLONBLOKJES 6 voor 10cent I DONDERDAG 27 DECEMBER* 1934 Het onderzoek wordt voortgezet Boter voor werkloozen? Crisis-paradox <1 Hoe de is Verhaal der geredden Lijken nog niet gevonden Nederland en Japan Een uitapraak l UIT DE SIGARENINDUSTRIE Nog geen overeenstemming u EXTRA REISGELEGENHEID Bij de jaarwisseling Nieuw beat uur thana aamengeateld Jhr. G. Witsen Elias overleden DE ACTIE VOOR DEN KLEINEN BOER Plechtige viering van zijn zilveren prieaterfeeat in het Miaaiehuia te Tilburg Slechte navigatie van den Porto- geeachen vrachtvaarder De algemeene atand van zaken niet ongunatig Sloep met visschers afgedreven De „Zwarte Zee” te Leixoea aangekomen HAVEN TE WIJK BIJ DUURSTEDE Zou mep de uitgevoerde boter beter in het margarine-etende binnenland kunnen plaataen? Het beroep van den betrokken ambtenaar ongegrond verklaard Schorsing van gemeentearchitect Na 3l/z dag rondzwalken opgepikt door a.a. „Calypao” van de K. N. S. M. Blykena een giaterochtend ontvan gen telegram, ia de oorzaak te wijten aan blikaem- inalag „Uiver” neergekomen DE SUPER OLIE Vrouw van den ac hipper en knecht verdronken Ala de boter 1.20 koatte Berging volgena experta niet meer mogelijk «OlAVfMMAOe reizen ermee over het IJselmeer gemaakt. en 64350.000 19305.000 7.000.000 Jze 16.200 000 Totaal opbrengst M 106.855.000 eerder, ont- Roeiboot gekapseisd. 78.000.000 1 750.000 OP 10 200 000 0 I I II WW Ji ii n p -■I komen. Ook het loodswezen ia gewaarschuwd, hetwelk een baken zal plaatsen op de plek van het gezonken schip. Toen de sleepboot terug keerde stak nog een der lantaarns boven zee uit. Het water heeft ter plaatse een diepte van vier Meter. Het ongeluk gebeurde op vijf mijl boven Marken, koers Enkhulzen. Men hoopte om elf uur In deze haven te arriveeren. Reuter seint ons uit L'msbon, dat het Neder landsche bergingsschlp „Zwarte Zee” te Lelxoes Is aangekomen, waar het zal helpen bü de po gingen om de „Orania” weer vlot te brengen. n Is n t B. 1 Te Den Haag Is In den ouderdom van -75 jaar overleden Jhr. O. Witsen Elias, oud-kaptteln ter zee. oud-secretarls van wijlen HM. de Ho ningln-Moeder. Omtrent de 208 K.G. „Uiver”-po6t, welke de „Rüstvogel” heeft meegenomen, vernemen wij, dat zes pakjes post, welke bijna 18 K.G. we gen, onbeschadigd bleven; de overige 190 K.O. verkeeren In mln of meer beschadigden toe stand. Ter zitting heeft de gemeente betoogd, dat men den klager, zoolang bü nog dienst heeft gedaan, er van verdacht, dat hü het onder zoek naar de onregelmatigheden bemoeilijkte en onder die omstandigheden kan het schorsen van den betrokkene seer wel als ordemaatregel worden aangemerkt. Experts van L. Smit en Co’s Internationale Sleepdienst hebben te Lelxoes een onderzoek in gesteld naar de mogelijkheid van de berging van het gezonken sa. „Orania.” Zij deelen thans mede, tot de overtuiging te 12.155.000 v yen' ;en I ka m den eid a a - wd eft lar sof ng is- >t- nd op ?n, iet n- >1- Ük de en Ir. dt ist n- 00 ie moeite slaagde hjj erin, de twee mannen, die geheel waren «itgepnt, aan boord van de sleepboot te krijgen. HU heeft daarna nog gepoogd een spoor van de beide overige personen te vinden, doch hü is daarin niet geslaagd. De beide geredden hebben meer dan twintig minuten met den dood gewor steld. Telkens werden sU van de roeiboot, waaraan i(j zich trachtte vast te honden, afgeslagen, doch zwemmende wisten zü haar steeds weer te grUpen. Het Ambtenarengerecht heeft vonnis gewezen Inzake het beroep van den gemeente-architect van Huizen, de heer S. M. en het beroep onge grond verklaard. Het bleek toen, dat de kleine roeiboot door een grondzee was opgenomen en gekapseisd, terwül de opvarenden hulpeloos ronddre ven. Door de duisternis was het echter vrij wel ónmogelijk om de reddende hand te bieden. De kapitein van de sleepboot, die tot driemaal toe om db drenkelingen heen voer, bemerkte tenslotte dat zich twee van hen, de gebroeders Bonman, aan de roei boot hadden vastgeklemd. De vrouw van den schipper en de knecht waren reeds in de Mepte verdwenen. Niet dan met de grootste De K. L. M. verneemt uit Rutbah: Ir. v. d. Maas van den Rjjksstudiedienst voor de Luchtvaart is Woensdag aldaar aangekomen en zet het onderzoek naar de ramp van de „Uiver” voort, bijgestaan door den heer Be- hage, waarnemend chef van den Technlschen Dienst van de K. L. M. en gezagvoerder 8111e- vis. De Aldos de situatie betreffende den boter- export naar Engeland. Een der raadselen, waartegenover men machteloos staat. Op 1 eerste gezicht meent men een ontzaglijke dwaasheid te ontdekken, en bü nader onder zoek ziet men dat het niet anders kan. Maar het dramatische van de crisis is juist, dat het geen pure tragedie is, doch een tragi- comedie, vaak even belachelijk als treurig. Totaal opbrengst 102 105 000 De totaal-opbrengst wordt dus op zijn best 4H mlllloen minder dan thans. En daar de heele landbouwsteun er op is In- Het onderzoek naar de instrumenten en het logboek, enz. wordt nog voostgezet. Bovendien 'moet natuurlijk de uitslag Een redacteur van het Persbureau Vaz Dias had Dinsdagnacht een onderhoud met de belde geredden van het sleepschip „Noordgeul”. dat nabij Marken is gezonken, alsmede met den sleepbootkapitein den heer H. Schaap uit Am sterdam. ZU vertelden het volgende: De vrouw van den schipper, die verdronken Is, was dertig jaar oud. Het andere slachtoffer Is de ongeveer 30-jarige P. Poolt uit 8t. Gallen (Did). De overlevenden zijn de schipper H. Bouman en diens broer A. Bouman, beiden uit Rotterdam. De kapitein van de sleepboot, die jarenlang vaart en nog nooit een schip heeft verspeeld, was diep onder den indruk van deze verschrik kelijke ramp. Het gezonken sleepschip, dat een lengte heeft van 67 Meter ^n 8 Meter breed is. heeft een tonnemaat van 996 ton en was geheel geladen met grint. Het schip dat te Rotterdam thuis' behoort, eigenaar A. de Bakker, was op weg van Asselt (Lbg) naar Enkhulzen. De lading werd verscheept voor rekening van de firma Rauwen en Sterken te Utrecht. Het schip was drie jaar oud en de schipper had reeds twee Lzijn gekomen, dat het schip niet meer te ber- WAtfVAVk AWWkAA J-IVTAW «V, V V - j - _S - «- X. S.1 X 1 - - - gen Is. en dat tot opruiming zal moeten worden overgegaan, daar het schip den haveningang verspert. Naar het „Handelsblad” meedeelt, zullen de Portugeesche autoriteiten er vermoedeRjk toe overgaan, om het schip te laten ontploffen met dynamiet. Woensdagmiddag om twee uur is het as. Ca lypso" van de K.NJ8.M. in de haven van Umul- den aangekomen met aan boord vier Scheve- ningsche visschers, de gebroeders Verbaan en de gebroeders Ballen, die Zaterdagmiddag, toen ze In een sloep langs de kust aan het vlsschen waren, door den sterken OoetelUken wind zün afgedreven en door den stroom In de vaarroute zün terechtgekomen. ZU hebben daar niet min der dan drie-en-een-halven dag hulpeloos rond gedobberd, totdat zü Woensdagmorgen door de „Calypso” werden opgemerkt en aan boord ge nomen. De mannen, die gedurende al die dagen geen schip hadden ontmoet en groote ontbering had den geleden, waren overgelukkig, toen zü wed den ontdekt. Op dat oogenblix was het buiten gewoon heiig, zoodat zü van geluk mogen spre ken, dat men hen heeft gezien. De S^eo hebben zU achtergelaten. De bemanning van de „Calypso” was van het afdrUven der sloep door middel van de radio op de hoogte gesteld, zoodat men reeds op den uitkU* stond. De sloep werd opgepikt ten Noor den van Scheveningen. BU aankomst te IJmuiden waren de mannen weer geheel opgeknapt en sagen er frisch en monter uit. Den geheelen avond had er reeds een flin ke wind gestaan, welke allengs aanwakker, de tot een vrjj sterke bries uit Oosteltjke richting. De hooge, korte golven kwamen dwars op het schip te staan. BU het over komen van een der zware zeeën, is met donderend geweld een aantal houten luiken ingeslagen, met het gevolg, dat het schip over de geheele lengte, welke 67 Meter be draagt, vol water liep. In een oogwenk maakte het schip slagzU naar stuurboord. De schipper, L. H. Bouman, die de gevaar- lUke situatie inzag, rende naar het voor schip, om de lantaarn neer te halen, waar door hU hoopte, dat de sleepbootkapitein sou bemerken wat er aan de hand was. Er was geen tjjd meer voor het geven van andere noodsignalen. Inmiddels namen de overige drie opvarenden, de vrouw van den schipper, diens broer en de knecht, In de roeiboot, die achter het schip aanvoer, plaats, waarbij zich een oogenblik later de schipper voegde. Het sleepschip, dat geheel vol water was geioopen, zonk met groote snelheid rechtstandig. Pas op dat moment werd op de sleepboot, welke honderd meter voor het schip uit voer, bemerkt wat er geschiedde, doordat er geen gang meer kwam in de sleepboot en de machines zwaarder begonnen te loo- pen. De heer Schaap heeft toen onmiddel- IUk de sleeptros gekapt en is met zijn vaar tuig te hulp gesneld. Nog een aantal opvarenden van de „Orante” zijn thans In het vaderland te ruggekeerd. Men wees ons er nog op hoe slecht de Portugees van de „Lusnds” ge navigeerd heeft. Een eerste wet der navi gatie zou zijn zoo vertelde men ons dat een schip, dat zulk een gat In een ander schip stoot, niet terug mag varen doch vooruit moet gaan teneinde het gat aldus dicht te houden en het getroffen schip op te houden. Inplaats daarvan is de Portugees achteruit gestoomd, waardoor de „Orante” volop water binnen kreeg en bin nen korten tijd geheel omsloeg. TUdens de laatste conferentie van het land- bouw-crisisbureau te Den Haag met de Neder landsche Pers is de zaak ampel besproken en daaraan danken wü het. dat wü een zeer ver breid en zeer begrüpelük misverstand kunnen recht zetten. v. d. Putt,., in de hoof over zijn te vorige conferentie in laatste in stantie gedane vraag, n.l. wat men dacht van een lager loon voor de vyf-, vier- en drie- cents-sigaar en dan soepelheid bü de bespreking der andere verlagingsvoorstellen, werd eenparig verklaard, dat het afwijzend standpunt bleef Ingenomen. De vertegenwoordigers van den Nederl. R. K. Tabaksbewerkersbond hebben, volgens de „Volks krant”. ter aanvulling dezer afwijzing het’ voor stel ingediend in beginsel te besluiten tot het in het leven roepen eener centrale vereeniging ter behartiging van de belangen van alle bü de sigarenindustrie direct en indirect betrokkenen en daartoe met bekwamen spoed de noodlge stabpen te doen. Zij meenden in en door deee commissi^, jot de noodlge saneeringsmaatregelen van het bedrijf te kuqpen komen. Dit voorstel, als niet gevende een directe op lossing van den bedrijfstoestand, werd door de besturen der patroonsorganisaties wel niet af gewezen doch als geheel onvoldoende beschouwd. Wet Mut^der vergadering was dat de patroons zouden overwegen wat hun verder te doen staat. Maandagavond te half acht is het 900 ton metende sleepschip „Noordgeul”, schipper Bouwman, dat te half drie Maandagmiddag met een lading grint van de Oranjesluizen te Am sterdam op weg naar Enkhulzen was vertrok ken, op 5 mijl beneden Marken door het in slaan van de luiken plotseling gezonken. Aan boord bevonden zich, behalve de schip per en diens vrouw, een broer van den schipper en twee knechts. Allen hebben zich in de boot begeven om zich te redden. VermoedelUk door overbelasting is deze boot gekapseisd, met het gevolg, dat de vrouw van den schipper en een knecht verdronken zijn. De drie anderen konden door de sleepboot „Onderneming” van de hoofdstedelijke firma Hulsman, welke boot de „Noordgeul” sleepte, aan boord worden genomen. Zij zijn naar Am sterdam gebracht. De gemeente-architect is bij raadsbesluit van 5 Januari 1933 in zijn functie geschorst omdat de Raad hem geen vertrouwen meer wilde schenken. Dit besluit werd bij K. B. opgeschort tot 1 Juli 1933 en vervolgens tot 25 Januari 1934. Hierna werd van de Kroon geen bericht meer ontvangen, zoodat de schorsing op 25 Januari 1934 effect kreeg. Toen het gemeentebestuur in den loop van het jaar een juridlscn raadsman in den arm nam, liet deze mr. H. J. van Urk te Amersfoort dit besluit op 6 September 1934 vervangen en aanvullen door een van B. en W, daar alleen deze volgens de gemeentewet het recht tot schorsing hebben. Van dit besluit en van dat van de inhouding van zijn salaris ging de architect in beroep bjj het ambtenarengerecht. In October van dit jaar had de architect zich voor de arrondissementsrechtbank alhier te ver antwoorden gehad wegens valsohheid in ge schrifte. De rechtbank sprak verdachte vrij uit gebrek aan bewijs. Het O. M. had anderhalf jaar tegen hem gerequlreerd en de Officier ging In hooger beroep. De strafzaak is nog niet voor het Gerechtshof behandeld. Het Ambtenarengerecht heeft het beroep ver worpen en wel op de volgende grondenDe architect beriep zich op nietigheid van het be sluit, daar dit in strijd was met een algemeen verbindend voorschrift r’èn dat B. en W zich hadden schuldig gemaakt aan déteumement de pouvoir. Naar de meenlng van het ambtenarenge recht is het besluit van B. en W. niet In strijd met het ambtenarenreglement; art. 85 2e lid be paalt nJ. dat B. en W bevoegd zijn te schorsen, als het opleggen van een straf In overweging is. Van détoumement de pouvoir kon niet worden gesproken, noch ten aanzien van de schorsing zelf, noch ten aanzien van het besluit tot in houden van het salaris. Ook al neemt men aan, dat art. 85 lid 2 en 3 ordemaatregelen zijn en ze dus niet als straf mogen worden gebruikt, dan is dit geen dé toumement de pouvoir, omdat inderdaad B. en W. met hun maatregel zoo al niet uitslui tend, dan toch in de eerste plaats hebben be oogd een ordemaatregel te treffen. De uitvoerstatistiek wijst uit, dat in de eerste elf maanden van dit Jaar bijna 17.000 ton boter naar Engeland gingen tegen den gemiddelden prijs van ternauwernood 35 cent per K.G. Nu stelt de statistiek de zaak wie wat te erg voor. Het getal 17.000 ton is een bruto cijfer. De netto-hoeveelheid is iets minder, dus de prijs per K.G. iets hooger. Maar méér dan 40 ct. per K.G. zal de prijs wel niet bedragen. Dat we er in Engeland niet méér voor krijgen is onze schuld niet. We moeten in Engeland concurreeren tegen Australische en Deensche boter, en als we er méér voor vragen, raken we onze boter niet kwijt. In Nederland kost de hoter ƒ1.80. Een kleine 30 cent daarvan vormt de winst van winkeliers en tusschenhandel. want op de markt, de „botermljn", kost de boter ongeveer 150. De producent, de zuivelfabriek krijgt hiervan recht streeks maar ongeveer 50 cent. Een gulden per K.G. wordt geheven ten bate van het crisis- zuivelfonds en komt langs een omweg ook bij de boeren terecht, doordat die van tijd tot tijd toeslagen krijgen in verhouding tot de door hen afgeleverde boter en kaas. „De zak waarin het provenu terecht komt” is dus, wanneer we de onkosten bulten beschou wing laten, de zak van den Nederlandschen boter- en kaasboer. gedaramfa dvto wtatarmaandan motor S mot son ollo g oom oord wordt, wolko voor wlntor- wnwino niot go«igond io, xal do oNJtago wolko ^7 optroodt ovoroonkomon mot do slijtago ovor oon tijdvak van drio jaron normaal gobrvik. y 's-Wintors rljdon mot oon ollo, wolko bij afkoollng f to dik wordt botookont Uw motor aaa oon abnor- malo slijtago ondovworpon. Gobruikt Cssolube do mrpor olio, dio niot to dik wordt on dio M| olko tomporatuor volkomon circuloort. AMERICAN PETROLEUM COMPANY, GEBOUW PETROLEA* Wij ontvingen van een lezer een schrijven naar aanleiding van het feit dat boter uit Neder land naar Engeland wordt geëxporteerd voor nog geen 40 cent per K.G., terwijl in Neder land voor een K.G. boter ƒ1.80 betaald moet worden. „Ik been een leek zoowel in den boterhandel als wel in den export, maar dit komt mij zoo on begrijpelijk voor, dat ik gaame «en verklaring daarvan zou willen vernemen, en ook in welken zak het provenu terecht komt van het ver schil.” Aldus onze briefschrijver. Nu is het vraagstuk van den export naar En geland voor velen n raadsel, en daarom willen wü er eens een nadere beschouwing aan wijden. Nu zou men nog kunnen voorstellen; laat de boterprüs zooals hij is, maar stel goedkoope boter beschikbaar voor werkloozen! In dat ge val zou de boter verkrijgbaar moeten zün tegen denzelfden prijs als thans de onvermengde mar garine kost, en de opbrengst zou dan niettegen staande de lage prijzen in het buitenland betaald nog geringer z(jn daR, thans het geval is. Een laatste „oplossing” zou men nog kunnen zoeken in het verkrijgbaar stellen van boter voor minder-gegoeden niet alleen werkloozen tegen een lagen prijs, maar méér dan 35 cent per K.G. Maar dit denkbeeld is prijsgegeven wegens de onmogelükheld een „welstandsgrens” te vinden, beneden welke het recht zou be staan om boter tegen verlaagden prijs te be trekken. In 1916. onder de Distributiewet, heeft men iets dergelüks geprobeerd, maar de po gingen zijn toen mislukt. gericht, om voor de boter een zoo hoog moge lijke opbrengst te krijgen, is het thans gevolgde stelsel beter dan het laatstgenoemde. Het bestuur van het Nationaal Verbond van Katholieke Jonge Middenstandsvereenlglngen is geheel gewijzigd. In de laatst gehouden vergadering teyUtrecht is afscheid genomen van de heeren W. v. d. Schoot te Tilburg als voorzitter en J. Koopman als secretaris-penningmeester. De afgevaardigden kozen tot algemeen voor zitter den heer Herman Engels te Leiden, tot secretaris den heer Kloppenborg, Pelikaan straat 15 te Utrecht fcn tot penningmeester den heer W. Berends te Helmond. Medegedeeld werd dat H.H. Exc. de Bisschoppen tot ver- bondsmoderator in de plaats van pastoor Timp hebben benoemd rector J. Mol, directeur van het Mannelijk Jeugdwerk in het bisdom Haar lem te Den Haag. „Leeuwerik" vertrekt met gezagvoerder Geysendorfer, inspecteur der Indië-route, den heer Moes en traject-lnspébteur Peters naar Bagdad voor het vervullen van formaliteiten, enz. De Kringadvlseur van den Aarts Diocesanen Boeren en Tuinders Bond. Pastoor v. Schalk, heeft op een kringvergadering te Duiven in zijn functie medegedeeld, dat diegenen, die lid zijn van de actie voor den kleinen boer, geen lid kunnen blüven van den A. B. T. B. daar dezac- tie tweepalt brengt In den A B.TB Ze groeit uit tot een vereeniging. waaraan geen Blsschop- pelüke goedkeuring zal worden gehecht en waaraan geen geestelüke adviseur zal worden toe gevoegd. De K. L. M. bericht, dat de „Leeuwerik” te Rutbah is aangekomen met. zooals bekend, den gezagvoerder Geyssendorffer en Sillevls, den inspecteur van de Indië-route Moes, den plaats vervanger van den chef van den technlschen dienst Behage en de werktuigkundigen Westraeten en Van Beijnen. Omtrent het zinken van het sleepschip „Noordgeul”, wordt nader gemeld, dat zich vier personen aan boord hebben bevonden. De schipper, H. Bouman en diens broer A. Bou man, beiden uit Rotterdam, konden worden ge red. De vrouw van den schipper, de 30-Jarlge Anna Bouman, is verdronken, evenals de knecht, de ongeveer dertigjarige P. Poolt uit St. Goar (Did.). (Niet: St. Gallen, zooals abusie velijk gemeld). De lijken zün niet gevonden. De sleepboot is met de belde mannen aan boord naar Amsterdam terug gevaren, waar zü van droge kleeren werden voorzien en on derdak gebracht Onderweg zijn verschillende schepen gepaald en met d» ramp in kennis gesteld, om aanvaringen met het wrak te voor. Bovendien moet natuurlijk de uitslag van het' officieele onderzoek worden afgewacht. Dr. Ir. v. d. Maas van den Rüksstudiedlenst voor de Luchtvaart wordt Dinsdag ter plaatse verwacht. Intusschen wordt het wrak in denzelfden toe stand gelaten. w Wü vernemen Verder, dat de .Leeuwerik” voorloopig te Rutbah* blijft. Dat het heele volk dure boter eet om den landbouw in stand te houden is een feit, waar we langzamerhand aan gewend zün geraakt. Over het voor en tegen daarvan kunnen we hier niet gaan schrüven. De boter die we thans aan Engeland verkoo- pen is in Nederland te veel. Tegen den prüs van 1.80 kan men op de Hollandsche markt maar 45 000 000 K.G. boter kwüt raken, waarbij nog 13.500.000 K G. komt om in de margarine te mengen. Wat de boeren méér aan boter maken, moeten we in het buitenland zien te plaatsen. Nu ligt de vraag tamelijk voor de hand’ „waarom verlaagt men in ons land den prüs niet, zoodat er meer boter in het eigen land verbruikt wordt? We kunnen er in het eigen land nog altüd méér dan 35 cent voor krügen. Het is toch te gek dat voor een groot deel der bevolking van het boter, en kaasland bü uit stek boter een onbereikbare lekkemü is!" De vertegenwoordigers der beide patroons organisaties en der vier werkliedenorganisaties in de sigarenindustrie, kwamen Vrüdag in Den Haag büeen. Op een vraag van den voorzitter, de heer H. it Je vrucht was der besprekingen ïsturen der werklledenorganisaties De K.L.M. heeft afschriften vangen van de weerberichten, waar over de gezagvoerder Beekman bij het vertrek van de ••Uiver’’ op den avond van 19 December uit Cairo beschikte. Deze weerberichten bevatten uitvoe rige gegevens van de volgende sta tions langs de route: C«AZa, Ramleh, Amman, en Rutbah, terwijl «daaraan tevens een weersverwachting over het traject Rutbah-Bagdad was toe gevoegd, samengesteld door den meteorologischen dienst van Irak te Hinaïdi. Uit deze weerberichten blijkt, dat er weliswaar plaatselijk onweers wer den gemeld op eenige waarnemings stations, doch dat de algemeene weerstoestand op het oogenblik, dat de waarnemingen werden uitgezon den, gunStig was. Ook de reeds ge noemde verwachting, die geldig was van 21 uur (G.M.T.) op 19 De cember af, vermeldde niets veront rustends. Zoowel het zicht (meer dan 16 K.M.als de wolkenhoqgte (600 M. in de buurt van Rutbah- verder op de route 1200 meter) waren gunstig te noemen. De kans op onweers werd in deze verwach ting niet uitgesproken. Deze weerberichten g*ve<L-den ge zagvoerder dus geen enkele aanlei ding tot veronderstelling, dat hjj bjj Rutbah in uitzonderlijk zwaar on weer zou loopen. De zaak is echter dat meu dan in ieder geval een lagere totaal-opbrengst zou krügen dan thans het geval is. Thans is deze per jaar vol gens globale schatting (de boterprüs is hlerbü aangenomen niet op ƒ1.50 doch op ƒ1.43, daar de prüs 's zomers lager is) 45 000 000 K.G. boter voor binnen- landsch gebruik 1.43 13.500.000 K.G. boter in de marga rine è»/143 20 000.000 K.G. boter n. Engeland it ƒ0.38 bovendien 0.30 heffing op 54.000.000 K.G. margarine Van Nederlandsche züde waren aanwezig dr. Meyer Ranneft, voorzitter van de Nederland sche delegatie; mr. Hart, directeur van het de partement van Economische Zaken; mr. Spit, voorzitter van den Volksraad; prof. Van Kan, lid van den Raad van Nederlandsch-Indië; de adviseur voor Chlneesche en Japansche Zaken, mr. Van Hoogstraten en de Nederlandsche con sul te Kobe, de heer De Roos. Dr. Nagaoka ver trok met het K.P.M -schip de „Van der Wljck” naar Soerabaja. In de besprekingen in de verschillende bladen omtrent het vertrek van dr. Nagaoka meent men, dat de algemeene stand van zaken niet ongunstig is. Men komt tot de conclusie: ^e tüd zal een oplossing brengen”. BATAVIA, 28 Dec. (Aneta) Het vertrek van dr. Nagaoka naar Soerabaja werd geken-* merkt door de opkomst van vele vertegenwoor digers der Japansche kolonie, ónder wie ver schillende officieele personen. In het bericht der aanbesteding van boven genoemd werk in ons ochtendblad van Zondag is een fout geslopen. Voor den naam van dra laagsten inschrijver Betonbouw Trio te Am sterdam en Hlllen en Roosen te Am#erdam moet gelezen worden Naaml. Venn. Aannemingmaatschapplj Th Des morgens droeg Z. H. Exc. om 10 uur, in het Missiehuis der Paters van h?t H. Hart te Tilburg, de Pontificale Hoogmis op. waarbü vele genoodigden tegenwoordig waren. De broer van Mgr. Panis. pastoor Panis uit Dongen, fungeerde daarbü als presbyter assis- tens. Pater W. Muysers, Mlssie-produrator van de Ned. Provincie en Pater W. Woudenburg, Over ste van het Missiehuis, waren de troondiakens, terwül als diaken en subdiaken fungeerden Pater H. Peeters en Pater J. Kleman, belden van Celebes. Paters van het Missiehuis namen de overige functies waar: Ad baculum: Pater J. Bomhoff; ad mythram: Pater J. de Jong; ad gremiale: Pater P. Bedaux; ad librum: Pater J. Broers; thurlferariusPater J. v. Geloven; ad candelam: Pater A. Adriaensen; acolythen: de Paters A. Verdüen en P. van Doorn ink; ceremonlarius: Pater A. van de Graaff. Onder de H. Mis hield Pater 8 H. Peeters een feestpredicatle, waarbü hü de waardig heid van het priesterschap tot onderwerp nam. Op het priesterkoor had, onder andere gees- telüken. ook de tweede zilveren Jubilaris van dezen dag. Pater C. Brekelmans, missionaris op de Philippünen, plaats genomen. Zondag is het zilveren priesterfeest van Mgr. J. Panis M. 8. C„ waarvan de dag eigenlük 21 December was, op plechtige wüze gevierd. De foto van de getroffen Orania die we in ons vorig nummer op namen, is genomen onmiddelljjk na de aanvaring, toen het schip al sterk helde, maar het dek nog boven water uitstak. Niet lang daarna sloeg echter het geheele schip terzijde, zoodat ook het dek onder water kwam. De „Orania** ligt nu geheel en al opzij met nog iets van het zij vlak boven water en verspert den haveningang aldus. Alleen kleine schepen kunnen de haven binnen komen. Inverband met oudejaarsavond-viering zul len dc Nederlandsche Spoorwegen in den nacht van Maandag 31 December 1934 op Dinsdag 1 Januari 1935 onderstaande treinen openstellen voor het vervoer van reizigers: Posttrein 413: Amsterdam (C.8.) vertrek 230 uur. Aankomst Haarlem 2.48 uur, vertrek 2.51. Lelden aankomst 3.18, vertrek 3.20. Den Haag aankomst 336, vertrek 4.41. Rotterdam aan komst 4.05. Posttrein 414. Rotterdam vertrek 2.40 Den Haag aankomst 3.04. vertrek 3.11. Lelden aan komst 3.27. vertrek 730. Haarlem aankomst 3.57. vertrek 400. Amsterdam aankomst C.8. 4.19 uur. Veronderstellen we nu dat de binnenlandsche boterprüs verlaagt wordt tot 1.20, waardoor 20.000.000 K.G. méér boter gebruikt wordt dan vroeger. Maar het margarine-veftiruik zal dan toch met 20 000 000 K G. terugloopen, zoodat de hoeveelheid der in de margarine verwerkte boter met 5.000.000 K.G. zal verminderen. We nemen aan dat die boter dan tenminste naar margarine-lndustrie voor de boter die zü ver- Engeland wordt geëxporteerd, en ook dat de werkt den ouden prüs, 1.43 blüft betalen. Onze optelsom wordt dan: 65 000 000 K.G. boter voor blnnéri- landsch gebruik ƒ1.20 8.500.000 K.G. boter In de marga rine k ƒ1.43 5 000 000 boter naar Engeland 5.000.0QP K.G. boter n. Engeland 4 ƒ0.35 bovendien 0.30 heffing 34.000 000 K.G. margarilfe Hlllen en Roosen en Betonbouw Trio te" Am- sterdam. Het onderzoek op de plaats van het ongeval is terstond ter hand genomen en uit het eerste telegram, dat hedenochtend ontvangen is, blijkt, dat volgens de meening dezer deskundigen de oorzaak van de ramp te wijten is aam blikseminslag. Het onderzoek bü het wrak van de „Uiver” toont, dat het vliegtuig in vliegenden toestand met inge trokken landingsgestel en ingetrok ken lamdingsklappen, terwül de mo toren op normalen gastoevoer ston den, zonder ontstoken zoeklichten, met den grond in aanraking is ge komen. De sleepantenne was ingedraaid, hetgeen gebruikelijk is bü vliegen in de nabijheid van onweersbuien. Op het punt, waar de vaste an tenne boven in ’t achterbagageruim wordt ingevoerd, vertoonde de romp teekenen van sterke plaatse- lüke verhitting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 5