1 n |i 4 h Zoekt gij betrouwbaar Personeel? I gezinnen de duikboot Britannië heerschte over f i Plaats dan een „Omroeper” voor 75. APRIL '17: 867.000 TON DENKELDERIN Zwarte pest in China IX G. beschuldigt Korte berichten Exansu koordirigent Handel-herdenking Gunning aanbesteding JA ZEKÉR... OOK’ 3000 destroyers en treilers witten in dertien maanden slechts 7 onderzeeërs te pakken - te krygen ZATERDAG 29 DECEMBER 1934 O g - Goedkooper brood in Frankrijk Engeland en Pord- Te Leszoekow In Oost-Gallclë Is de grootste textlel-fabriek van Polen afgebrand. Tijdens de Kerstdagen xjjn in de Vereenlgde Staten 26 personen vermoord en 12 verdronken, terwijl 7 vliegtuigongelukken plaats hadden. de Paris Colo- De Portugeesche universltelt Coimbra is na een regen, die zeven uur duurde volkomen overstroomd In het lager gelegen gedeelte der stad moesten de bewoners, die naar de boven verdiepingen gevlucht waren, door de brand weer met vlotten en in kleine booten in veilig heid worden gebracht. ',Jn de Britsche wateren en de Mlddelland- sche Zee maakten rond drie-dulzend destroyers, passouille-vaartuigen. trailers en motorbooten jacht op de onderzeeërs. Van Januari 1916 tot Februari 1917 wisten zjj er precies zeven te pakken te krijgen." Intusschen bouwde Dultsch- land er gemiddeld twintig per maand. En de Britsche Admiraliteit, die zich den oorlog ter zee steeds had voorgesteld als „een reusachtig Trafalgar tusschen super-Dreadnoughts (met twee of drie in ons voordeel!” wist niet beter te doen dan de ramp die Engeland en de Geallieerden bedreigde, te verzwljgèn en in de krant te zetten dat wekelijks rond 2500 zeestoo- mers in Britsche havens binnenliepen en ver trokken! Zelfs in min of meer normale tijden pleegt dit cijfer tusschen 130 en 140 te zweven I De bouw der kleine onderzeeërs, voor wie een tocht naar Het Kanaal een onderneming was, werd stop gezet. Men bouwde grootere dulkboo- ten. ouderzeesche kruisers van het type U-53, die in Juni 1916 den Oceaan overstak naar Amerika. Vlak onder de Amerikaagsche kust probeerde de U-53 „Deutschland" de Amerika nen te tmponeeren door vijf schepen in den grond te boren. Het gevolg was een storm van verontwaardiging. Maar Berlijn vreesde niets en niemand. Men berekende dat ..zelfs wanneer Amerika mee ging vechten, er zooveel tijd zou heengaan met het op de been brengen, oefenen Door de Ned Spoorwegen zal worden opge dragen aan de Pa D. Blankenvoort te Bloemen- daal. bestek No. 1514 H.8. Het maken van grondwerken ten behoeve van de uitbreiding van het rangeerterrein Watergraafsmeer te Amsterdam, voor de somma van f372.000. vloot vernietigd. Men deed wat men kon en bouwde maandelijks 52 duizend ton nieuwe schepen. Maar de onbeperkte dulkbootenooriog deed voor 1917 een verlies voorzien van acht tot tien mlllloen ton! Minister Runclman zei de In een rapport, dat voor Juni 1917 de scheep vaart vernietigd zou zijn. De Britsche Admira liteit meldde de regeering: „Tot heden bestaat er geen afdoend antwoord^ op deze wjjze van oorlog voeren en misschien zal dit ook nooit gevonden worden. Voor het oogenblik moeten wjj ons tevreden stellen met lapmiddelen.” Nm komt er rustl Nu zijn over bodige geluidssignalen verboden 0 75.»- boete», 't Werd tijd: ae toeterden er maar op los I Wie. .7 Voor bet examen voor Koordirigent, uitga* schreven door den Bond van Koordirigenten in Nederland, op Zaterdag 22 December U. en gehouden in ..Krasnapolsky” te Amsterdam, slaagden van de vijf candldaten er drie, te weten: Mej. Tilly Leenlng. Lelden en de beeren D. Rujjtenberg, Rotterdam en L. v. Vliet, Utrecht. De examinatoren waren de heeren: Otto Glastra van Loon. F. E. A. Koeberg, Den Haag en W. Zonderland, Leeuwarden. In de staten van Nieuw-Engeland heeft een hevige storm uit het Westen, die ongeveer 24 uur duurde, groote schade aangericht. Ver scheidene huizen werden vernield en in totaal Wterden bij stormongevallen vijf personen ge dood. Op eenlge plaatsen braken branden uit. die door den feilen storm zich snel uitbreidden en groote complexen in de asch legden. BATAVIA, 28 Dec. (ANETA). BIJ diverse arbeidsbeurzen in Ned.-Indlë waren eind Oc tober JX de volgende werkloozen ingeschreven: 4041 Europeanen, 12.151 Inheemschen en 1246 Vreemde Oosterlingen. In totaal is een bedrag van f 95.610,07 uitgekeerd aan 6636 personen van verschillenden landaard. In September be droeg de ultkeering f 94544.16 voor 6071 per sonen. In verschillende tehuizen werden 867 personen opgenomen, gedurende de maand October, in September bedroeg dit aantal 758. Uit het NJ.VAB.-fondr werd in den loop van November uitgekeerd: aan 682 ontslagen Europeesche werknemers in de suikerindustrie een bedrag van f 38590.— en aan 7644 Inheem- sche ontslagenen een bedrag van f 15588 De Indische Maatschappij voor Individueels Werkverschaffing gaf over de maand November 1934 aan werkloozen-cursisten uit een bedrag van f 10501,65 - tegen f 8.925.58 over de maand October 1934, en ten behoeve van de werkver schaffing over de maand Novembêr 1934 f 12 028.34 tegen f 12 123.34 in October 1934. hij kort voor Oudejaar 1916 aan het be- - wind kwam? „Terwijl de blokkade ter zee langzaam baar fnuikend werk verrichtte, hadden de Geallieerden' te land voorname lijk deze dubbele taak: ten eerste, moesten Zij de Dultschers op het Westelijk Pront bezig houden, en ten tweede, op bet Ooste lijk Pront een tegenmacht organlseeren om te voorkomen dat de Centrale Mogendheden doorbraken naar de graanschuren en da olievelden van Rusland. De Centrale Mo- gendheden werden op die manier belegerd. Wij moesten ben Insluiten tot de uitputting hunner hulpbronnen hen dwong om zich over tf geven.” En dan constateert hij: „Dit was de juiste beteekenls der practlsche mis lukking van den Dultschen dulkbooten ooriog!” teerd, 36 gingen verloren, terwijl zij van het convooi waren afgedwaald, en 16 vergingen. Geleidelijk daalden de verliezen der Britsche scheepvaart tot minder dan 200 duizend ton per makhd. terwijl de nieuwbouw tot rond 150 dui zend ton per maand steeg. De oorlog was gewonnen! ücyd George aag achter zijn Werktafel in Downing street den oorlog anders dan de Ge nerale Staf in zijn kaartenkamer achter bet front. De Britsche Oorlogsminister heeft tot op dit oogenblik, jaren en jaren na den Wapen stilstand, zijn meenlng niet gewijzigd. Integen deel, zijn herinneringen staan vol citaten uit offlcleele stukken, welke zijn stellingen staven. Heeft hij gelijk? Velen die er even veel van kunnen weten als hjj. hebben hem hun strie mende crltiek niet gespaard. Heeft hjj ongeljjk? alleen de toekomst, en vermoedelijk zelfs de verre toekomst, zal bet leeren. Maar telkens weer treft cm zijn daverend J’accuse” tegen de legerleiding die hij van massamoord be schuldigt. Men heeft den Wereldoorlog, die slechts een uHputtingsooriog Was en ook als tntputUngsoorlog gewonnen werd, gemaakt tot een verdelgingsoorlog! Men heeft millloenen paden en sonen in het vuur gejaagd sender dat jje dulkbootenooriog bewees dat Duitach- land voor zijn ondergang stond." doch dit neemt niet weg „dat de Britsche macht ter zee er bijna door vernietigd werd” en dac „bijwijlen onze meest voorzichtige leiders meenden dat wij verslagen zouden worden en dat het 1 beste was om vrede te sluiten, terwijl onze schepen nog drijvende waren De Dultsche legerleiding stond, toen een doorbraak op het Westelijk Pront onmogelijk bleek, voor het vraagstuk der blokkade. Roe- *memë was veroverd, doch kon niet genoeg graan en olie leveren. Het graan, de olie en het koper van Rusland lagen te ver weg: men had tijd noodlg om er toe door te dringen en dhn ont braken er de goede verbindingen. Dus moest de blokkade gebroken worden en daarna moes ten de Centralen de Geallieerden blokkeeren. De keuze der Dultsche Admiraliteit vlei toen op „den kleinen zwaardvisch, die in één maand van zijn bestaan reeds meer vijandelijke sche pen in den grond had geboord dan de kruisers tijdens heel hun roemrijk doch kort bestaan.” SJANGHAI, 28 Dec. (V. D.) In de omgeving van Hwalngan in de provincie Klangsoe, op on geveer 200 KM. ten Noorden van Nanking, zijn duizenden personen aangetast door de zg. zwarte pest. Velen zijn reeds overleden. De Centrale Economische Raad heeft van Nanking alle beschikbare artsen naar het epi- demlegebled gedirigeerd. De provinciale autori teiten hebben verdere hulpexpedities gevormd. Op initiatief en onder leiding van Hans Brandts-Buys zal te Amsterdam een Hindel- cyclus worden gegeven, ter herdenking van 's meesters geboortedag (250 jaar geleden, in 1685). Verschillende musici van nAam verleenen aan deze herdenking medewerking. Het eerste concert van dezen cyclus zal plaats vinden Woensdagavond 9 Januari in de kleine zaal van het Amsterdamsche Concertgebouw. Zoo weinig tevreden als Lloyd George is over den Generalen Staf, zoo weinig tevreden Is hij ook over de Admiraliteit, en vooral over Ad miraal Jelllcoe is zijn oordeel niet malsch. De Britsche Marine had almaar grootere schepen gebouwd. De mijnen. ..die loopgraven der zee”, had men verwaarloosd. Van de twintlg-dulzend mijnen welke men in 1917 in voorraad had, bleken er slechts vijftienhonderd bruikbaar. De commandant van het opleidingsschip „Ver non” zeide. toen hU op een Britsche mijn liep, onverstoorbaar: „Al sla je er met een harfier op, dan gaat het fflng nog niet af.” Verder had men geen granaten en torpedo'Sj-dle door pant, serplaten heen gingen.Kortom, „wanneer En geland ooit de zeeën beheerschte, dan was het vóór den onbeperkten dulkbootenooriog.” En dAt verdroeg Lloyd George niet! Kinderlijk was altijd zijn geloof geweest in de macht der Brit sche Marine. Op dit geloof had hij al zijn plan nen en de zekerheid der overwinning gebouwd. En thans.....! Doch zijn overtuiging prijs ge ven kon hjj niet. Engeland kón slechts winnen ter zee! Engeland moést dus winnen ter zee. Maanden en maanden duurde zijn gevecht met de Admiraliteit. Hij bad en dreigde, smeek te en bulderde om „convooiën". Uitgaande en binnenkomende schepen moesten In groepen varen onder het gelelde van oorlogsbodems. Admiraal Jelllcoe was daartegen. Een convooi kon Immers niet snéller varen dan bet lang- het aan dat de verliezen In April ongeveer 900 duizend ton zouden beloopen. Deze cijfers be wezen dat de verliezen in werkelijkheid drie of vier malen zoo groot waren als de kranten schreven. Ik druk mij zeer zacht uit wanneer ik zeg dat ik door deze onthulling ten zeerste verbaasd was. Ik was, geloof ik. stom van ver bazing. want- zoo Iets vreeselljks had ik nooit gedacht. Ik sprak Admiraal Jelllcoe over mijn ontsteltenis. •Ja”, zeide hij, zoo kalm als hadden wij het over het weer en niet over de toekomst van het Britsche wereldrijk: „het Is ons ónmogelijk den oorlog verder te voeren, wanneer dergelijke verliezen blijven aanhouden.” „Wat doet u er tegen?” vroeg Ik. „Alles wat wjj kunnen. Op alle mogelijke ma nieren vermeerderen wjj onze antl-dulkboot- krachten. Wjj gebruiken alles wat ons dienen kan in den strijd tegen de onderzeeërs. WU bouwen zooveel destroyers, trailers en dergelijke als wij maar kunnen. Maar de toestand is zeer ernstig en al de hulp welke wij kunnen krijgen, hebben wjj hard en hard noodlg.” „Het schijnt er naar uit te zien dat de Dult schers den oorlog gaan winnen.” merkte Ik op. „Zjj zullen winnen wanneer w(j aan deze verliezen geen einde maken, en spoedig een einde maken,” antwoordde de Admiraal. Jelllcoe een blad papier uit zijn lade en reikte mjj dat toe. Het bevatte een lijst der verliezen ter zee van de laatste maanden. Hieruit bleek dat de totale verhezen van Engeland en de Neutralen In Februari 536 duizend ton en In Maart 630 duizend ton beliepen; verder toonde Met Ingang van I Januari as. zal geen radio reclame meer worden omge roepen over Fransche omroepzenders Radio-Parts, P. T. T„ Radlo-Elffeltoren en de Poste niale. Het OpperbëVel der Geallieerden huldigde de „theorie van het kanon- nenvleeach'*. Het ia waar dat geen der groote offensieven op het Wes telijk Frónt tot het beoogde doel beeft geleid. Maar aan den anderen kant moest de vijand ook wel heb ben gezien, èn aan de Mame, èn bij lYperen, èn voor Verdun, dat er geen doorkomen aan was. En daar ging bet toch maar om. niet waar? Want tegenover elke drie „Cen tralen'* kon men v ij f „Geallieer den” in het veld brengen. En als er dus maar flink gevechtjast werd, dan was het tenslotte een eenvoudig rekensommetje om na te gaan dat de geallieerden de uiteindelijke over winning eigenlijk al in hun zak had den I De prijzen van twee modellen der auto's voor 1935 zijn met 10 dollar verlaagd. Daarentegen zjjn de prijzen voor alle andere modellen met 15 tot 35 dollar verhoogd. J* er geen oplossing voor dit vraagstuk?" vroeg Ik. „Voor zoover ik kan zien, absoluut niet!" en uitrusten van een leger, dat er geen schepen meer over zouden wezen om de troepen naar Europa te brengen. En was deze berekening er nu zoo erg vér naast?” PARUS, 28 Dec. (Reuter.) Als gevolg van de onlangs aangenomen graanwet zal de brood* prijs In Parjjs vanaf 30 December met 25 cen times per kilo verlaagd worden. In de provin cie zal de verlaging weldra volgen. In de laatste vier maanden van 1916 verloor de Engelsche vloot 632 duizend ton of 32 dui zend ton meer In de eerste acht maanden van hetzelfde jaar. Daarna, en vooral na 1 Februari 1917, toen de onbeperkte dulkbootenooriog werd afgekondlgd, stegen de verliezen snel: Januari, 153 duizend ton; FebruArl, 310 duizend ton; Maart, 352 duizend ton; April. 526 duizend ton; In deze zelfde maand verloren de Geallieerden en Neutralen in totaal 867 duizend ton. Reeds dit noodlg was. Men vernietigd, zonder dat dit zin had. Men heeft millloenen jonge levens uitgedoofd of voor goed geknakt vóór niets! Zelfs bg de wintersport In St Merite ontbrak de race Oxford - Cambridge niet, dezen keer natuurlijk op de ski Een der deelnemers gereed voor de start Admiraal Slms liet zich op slag winnen voor de plannen van Lloyd George. Een convooi van 17 schepen dat van Gibraltar veilig In Enge land aankwam, was het eerste'succes. Veertien convooiën met 242 schepen voeren van Amerika naar Engeland met het verlies van slechts één stoomer. In totaal namen van den zomer 1917 tot November 1918 16.667 schepen deel aan convooiën. Daarvan werden er 102 getorpe- BlJ OOK botsing mot ••n tj jetor Loon op Zond oon goodornntrnm van do M V. BrsbaM- seim Buwtspoor en Autobus dienst on Do locomotief drong een huls binnen, waarbij do 87-jarige Mud. Hoven op slag gedood en vier andere personen gewond werden zaamste schip. Weinige oorlogsbodems konden moeilijk een groot aantal schepen, die een uit stekend mikpunt vormden, beschermen. Het blnnenloopen van convooiën zou stopping der havens ten gevolge hebben. Lloyd George geloofde dat niet. En In elk geval, nu er maandelijks tien maal zooveel den kelder In- glng als men bouwen kon, moest er Iets anders geprobeerd worden I Jelllcoe hield echter aan zijn standpunt vast, ondanks dat hjj ook niet meer wist wat hjj aan zou vangen. Kenmerkend is het onderhoud dat de Amerikaansche Admiraal Sims met hem had en waarover deze het volgende verslag uit bracht: FOTOREPORTAGE «fc MB - 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 12