tl ft?: sm X Zoekt gij betrouwbaar Personeel? flli iMffl Britannië heerschte de over zeeen totdat.... de duikboot kwam! Plaats dan een „Omroeper” gezinnen APRIL ’17: 867,000 TON DEN KELDER IN l ft'.;5' bat Saarplebisciet Ean overzicht van da Bahnhoffstrassa WERKLOOSHEID IN INDIE Zwarte pest in China LI. G. beschuldigt Korte berichten Exanau koordirigent Handel-herdenking MEER JA ZEKER... U OOK' Goedkooper brood in Frankrijk g?’ STILTE 3000 deatroyera en treilen witten in dertien maanden alechta 7 onderzeeër» te pakken te krygen Gunning aanbesteding ZATERDAG 29 DECEMBER 1934 X- 4 4 ■i r i I d«r Zae-monument, dat ta dan Haidar wordt opgaricht dlt noodlg was. Men geknakt voor niets! 1834 November maand Ford- PARUS, 38 Dec. (Reuter.) Als gevolg van de onlangs aangenomen graanwet zal de brood, prijs In Parits vanaf 30 December met 35 een. times per kilo verlaagd worden. In de provin cie zal de verlaging weldra volgen. Te Leszoekow in Ooet-Gallciè Is de grootste textiel-fabriek van Polen afgebrand. ,Js er geen oplossing voor dit vraagstuk?’’ vroeg ik. „Voor zoover ik kan zien, absoluut niet!" de Paris Colo- Tjjdens de Kerstdagen zijn in de Vereenlgde Staten 36 personen vermoord en 13 verdronken, terwijl 7 vliegtuigongelukken plaats bedden. en uitrusten van een leger, dat er geen schepen meer over zouden wezen om de troepen naar Europa te brengen. En was deze berekening er nu zoo erg vèr naast?" De bouw der kleine onderzeeërs, voor wie een tocht naar Het Kanaal een onderneming was, werd stop gezet. Men bouwde grootere duikboo- ten. onderzeesche kruisers van bet type U-53, die in Juni 1816 den Oceaan overstak naar Amerika. Vlak onder de Amerikaansche kust probeerde de U-53 „Deutschland” de Amerika nen te Imponeeren door vijf schepen in den grond te boren. Het gevolg was een storm van verontwaardiging. Maar Berlijn vreesde niets en niemand. Men berekende dat „zelfs wanneer Amerika mee ging vechten, er zooveel tijd zou heengaan met bet op de been brengen, oefenen In de laatste vier maanden van 1916 verloor de Engelsche vloot 633 duizend ton of 32 dui zend ton meer in de eerste acht maanden van hetzelfde jaar. Daarna en vooral na 1 Februari 1917, toen de onbeperkte duikbootenoorlog werd afgekondigd, stegen de verliezen snel: Januari, 153 duizend ton; Februari. 310 duizend ton; Maart, 352 duizend ton; April, 526 duizend ton; in deze zelfde maand verloren de Geallieerden en Neutralen in totaal 867 duizend ton. Reeds op 1 Januari 1917 was een vijfde der Britsche vloot vernietigd. Men deed wat men kon en bouwde maandelijks 52 duizend ton nieuwe schepen. Maar de onbeperkte duikbootenoorlog deed voor 1917 een verlies voorzien van acht tot tien mllhoen ton! Minister Runclman zeide in een rapport, dat voor Juni 1917 de scheep vaart vernietigd zou zijn. De Britsche Admira liteit meldde de regeering: „Tot heden bestaat er geen afdoend antwoord op deze wijze van oorlog voeren en misschien zal dit ook nooit gevonden worden. Voor het oogenblik moeten wij ons tevreden stellen met lapmiddelen." heeft mlllioenen gezinnen vernietigd, zonder dat dit zin had. Men heeft mlllioenen jonge levens uitgedoofd of voor goed -s -• ,Jn de Britsche wateren en de Mlddelland- sche Zee maakten rond drle-dulzend destroyers, patroullle-vaartuigen, treiters en motorbooten jacht op de onderzeeërs. Van Januari 1916 tot Februari 1917 wisten zU er precies zeven te pakken te krijgen.” Intusschen bouwde Dultsch- land er gemiddeld twintig per maand. En de Britsche Admiraliteit,^dle zich den oorlog ter zee steeds had voorgesteld als „een reusachtig Trafalgar tusschen super-Dreadnoughts (met twee of drié In ons voordeel)" wist niet beter te doen dan de ramp die Engeland en de Geallieerden bedreigde, te verzwijgen en in de krant te zetten dat wekelijks rond 2500 zeestoo- mers In Britsche havens binnenliepen en ver trokken! Zelfs in mln of meer normale tijden pleegt dit cijfer'tusschen 130 en 140 te zweven! Admiraal Slms liet zich op slag winnen voor de plannen van Lloyd George. Een convool van 17 schepen dat van Gibraltar veilig In Enge land aankwam, was het eerste succes. Veertien, convooien met 342 schepen voeren van Amerika naar Engeland met het verlies van slechts één- stoomer. In totaal namen van den zomer 1917 tot November 1918 16.657 schepen deel aan convooien. Daarvan werden er 103 getorpe- teerd, 36 gingen verloren, terwijl zij van bet convool waren afgedwaald, en 16 vergingen. Geleidelijk daalden de verliezen der Britsche scheepvaart tot minder dan 300 duizend ton per tnaand, terwijl de nieuwbouw tot rond 150 dui zend ton per maand steeg De oorlog was gewonnen! De Portugeesche unlversitelt Coimbra is na een regen, die zeven uur duurde volkomen overstroomd. In het lager gelegen gedeelte der stad moesten de bewoners, die naar de boven verdiepingen gevlucht waren, door de brand weer met vlotten en in kleine booten in veilig heid worden gebracht. SJANGHAI. 28 Dec. (V. D.) In de omgeving van Hwalngan in de provincie Klangsoe, op on geveer 200 KM ten Noorden van Nanking, zijn duizenden personen aangetast door de zwarte pest. Velen zijn reeds overleden. De Centrale Economische Raad heeft van Nanking alle beschikbare artsen naar het epi- demlegebied gedirigeerd. De provinciale autori teiten hebben verdere hulpexpedities gevormd Nu komt ar rustl Nu zijn over bodige geluidssignalen verboden (f 75. boete I). *t Werd tijdaa toeterden er maar op los! Wie. .7 In de staten van Nieuw-Engeland heeft een hevige storm uit het Westen, die ongeveer 34 uur duurde, groote schade aangericht. Ver scheidene huizen werden vernield en In totaal werden bij stormongevallen vijf personen ge dood. Op eenlge plaatsen braken branden uit. die door den feilen storm zich snel uitbreidden en groote complexen In de asch legden. BATAVIA, 28 Dec. (ANETA). Bij diversa arbeidsbeurzen In Ned.-IndH waren eind Oc tober jl. de volgende werkloosen ingeschreven: 4041 Europeanen. 12 151 Inheemschen en 1246 Vreemde Oosterlingen. In totaal is een bedrag van f 96.610,07 uitgekeerd aan 6536 personen van verschillenden landaard. In September be droeg de ultkeering f 94544,16 voor 6071 per sonen. In verschillende tehuizen werden 857 personen opgenomen, gedurende de maand October, in September bedroeg dit aantal 758. Uit het N.I VAS.-fonds werd In den loop van November uitgekeerd: aan 683 ontslagen Europeesche werknemers In de suikerindustrie een bedrag van f 38390, en aan 7644 Ihheem- sche ontslagenen een bedrag van f 15288 De Indische Maatschappij voor Individueels Werkverschaffing gaf over de maand November 1934 aan wërkloozen-cursisten uit een bedrag van f 10501.66 tegen f tf.925.58 over de maand October 1934. en ten behoeve van de werkver schaffing over de f 13.02834 tegen f 12.13334 In October 1934. Door de Ned. Spoorwegen zal worden up^ dragen aan de Fa D Blankenvoort te Bloemep- daal. bestek No. 1614 HA Het maken van grondwerken ten behoeve van de uitbreiding van het rangeerterrein Watergraafsme» te Amsterdam, voor de somma van f373.000. botsing met een tractor ontspoorde to Loon op Zand een goederentram van de N V Brabant- scha Buurtspoor en Autobusdiensten De locomotief drong een huls binnen, waarbij do 87-jarlge H. v. d. Hoven op slag gedood ea vter andere personen gewond werden Voor het examen woor Koordirigent, uitge schreven door den Bond van Koordirigenten in Nederland, op Zaterdag 22 December II. en gehouden In „Krasnapolsky” te Amsterdam, slaagden van de vijf candldaten er drie, ta weten: Mej. Tilly Leenlng. Lelden en de heeren D. Ruitenberg. Rotterdam en L. v. Vliet, Utrecht. De examinatoren waren de heeren: Otto Glastra van Loon, F. E. A. Koeberg, Den Haag en W. Zonderland, Leeuwarden. Hoe Lloyd George den oorlog zag toen hij kort voor Oudejaar 1916 aan het be wind kwam? „Terwijl de blokkade ter zee langzaam haar fnuikend werk verrichtte, hadden de Geallieerden te land voorname lijk deze dubbele taak: ten eerste, moesten zij de Dultschers op het Westelijk Front bezig houden, en ten tweede, op het Ooste- UJk Front een tegenmacht organlseeren om te voorkomen dat de Centrale Mogendheden doorbraken naar de -graanschuren en de olievelden van Rusland. De Centrale Mo gendheden werden op die manier belegerd. Wij moesten hen insluften tot de uitputting hunner hulpbronnen hen dwong om zich over te geven.” En dan constateert hij: „Dit was de juiste beteekenls der practische mis lukking van den Dultechen dulkbooten- ooriog!” „De duikbootenoorlog bewees dat DuitSch- land voor zijn ondergang stond,” doch dit neemt niet weg „dat de Britsche macht ter zee er bijna door vernietigd werd” en dat „bijwijlen onze meest voorzichtige leiders meenden dat wij verslagen zouden worden en dat het 't beste was om vrede te sluiten, terwijl onze schepen nog drijvende waren." De Dultsche legerleiding stond, toen een doorbraak op het Westelijk Front ónmogelijk bleek, voor het vraagstuk der blokkade. Roe menië was veroverd, doch kon niet genoeg graan en olie leveren. Het graan, de olie en het koper van Rusland lagen te ver weg: men had tijd noodlg om er toe door te dringen en dan ont braken er de goede verbindingen. Dus moest de blokkade gebroken worden en daarna moes ten de Centralen de Geallieerden blokkeeren. De keuze der Dultsche Admiraliteit viel toen op „den kleinen zwaardvlsch, die In één maand van zijn bestaan reeds meer vijandelijke sche pen in den grond had geboord dan de kruisers tijdens heel hun roemrijk doch kort bestaan.? Zoo weinig tevreden als Lloyd George Is over den Generalen Staf, zoo weinig tevreden is hij ook over de Admiraliteit, en vooral over Ad miraal Jelllcoe Is zijn oordeel niet malsch. De Britsche Marine had almaar grootere schepen gebouwd. De mijnen, „die loopgraven der zee”, had men verwaarloosd. Van de twintig-duizend mijnen welke men in 1917 In voorraad had. bleken er slechts vijftienhonderd bruikbaar. De commandant van het opleidingsschip ..Ver non” zeide, toen hjj op een Britsche mijn liep, onverstoorbaar: „Al sla je er met een hamer op, dan gaat het ®ng nog niet af Verder had men geen granaten en torpedo’s, die door pent- serplaten heen gingen. Kortom, „wanneer En geland ooit de zeeën beheerschte, dan was het vóór den onbeperkten duikbootenoorlog.” En dit verdroeg Lloyd George met! Kinderlijk was altijd zijn geloof geweest in de macht der Brit sche Marine. Op dit geloof had hij al zijn plan nen en de zekerheid der overwinning gebouwd. En thans..... 1 Doch zijn overtuiging prijs ge ven kon hjj niet. Engeland kón slechts winnen ter zee! Engeland moést dus winnen ter zee. Maanden en maanden duurde zijn gevecht met de Admiraliteit. Hij bad en dreigde, smeek te en bulderde om „convoolën”. Uitgaande en binnenkomende schepen moesten in groepen varen onder het gelelde van oorlogsbodems. Admiraal Jelllcoe was daartegen. Een convool kon immers niet sneller varen dan het lang- Lloyd George sag achter zijn werktafel in Downing street den oorlog anders dan de Ge nerale Staf in zijn kaartenkamer achter het front. De Britsche Oorlogsminister heeft tot op dit oogenblik, jaren en jaren na den Wapen stilstand, zijn meening niet gewijzigd. Integen deel. zijn herinneringen staan vol citaten uit officleele stukken, welke zijn stellingen staven. Heeft hjj gelijk? Velen die er even veel van kunnen weten als hjj, hebben hem hun strie mende critlek niet gespaard. Heeft hjj ongelijk? Alleen de toekomst, en vermoedeltjk zelfs de verre toekomst, zal het loeren. Maar telkens weer treft ons zijn daverend J’accuse” tegen de legerleiding die hjj van massamoord be schuldigt. kien heeft den Wereldoorlog, die slechte een ultputtlngsoorlog was en ook als mtputtlngsoorlog gewonnen werd, gemaakt tot een verdelgingsoorlog! Men beeft mHlioenen ■nders «p sonen in bet vuur gejaagd zonder dat Met ingang van 1 Januari as. zal geen radio reclame meer worden omgeroepen over Fransche omroepzenders Radio-Paris, F. T T„ Radio-Elffeltoren en de Poste male. Op Initiatief en onder leiding van Hans Brandte-Buys zal te Amsterdam een HAndel- cyclus worden gegeven, ter herdenking van ’s meesters geboortedag (250 jaar geleden, in 1685). Verschillende musici van naam verieenen aan deze herdenking medewerking. Het eerste concert van dezen cyclus zal plaats vinden Woensdagavond 9 Januari In de kleine zaal van het Amsterdamsche Concertgebouw. r zaamste schip. Weinige oorlogsbodems konden moeilijk een groot aantal schepen, die een uit stekend mikpunt vormden, beschermen. Het blnnenloopen van convooien zou voorts ver stopping der havens ten gevolge hebben. Lloyd George geloofde dat niet. En In elk geval, nu er maandelijks tien maal zooveel den kelder in ging als men bouwen kon, moest er Iets anders geprobeerd worden! Jelllcoe hield echter aan zijn standpunt vast, ondanks dat hij ook niet meer wist wat hij aan zou vangen. Kenmerkend is het onderhoud dat de Amerikaansche Admiraal Slms met hem had en waarover deze het volgende verslag uit bracht: „Na de gewone begroeting nam Admiraal Jelllcoe een blad papier uit zijn lade en reikte mij dat toe. Het bevatte een lijst der verliezen ter zee van de laatste maanden. Hieruit bleek dat de totale verliezen van Engeland en de Neutralen In Februari 536 duizend ton en in Maart 630 duizend ton beliepen; verder toonde het aan dat de verliezen In April ongeveer 900 duizend ton zouden beloopen. Deze cijfers be wezen dat de verliezen In werkelijkheid drie of vier malen zoo groot waren als de kranten schreven. Ik druk mij zeer zacht uit wanneer ik zeg dat ik door deze onthulling ten zeerste verbaasd was. Ik was, geloof ik, stom van ver bazing. want zoo iets vreeselijks had ik nooit gedacht. Ik sprak Admiraal Jelllcoe over mijn ontsteltenis. ,4a", zeide hij, zoo kalm als hadden wij het over het weer en niet over de toekomst van bet Britsche wereldrijk: „het is ons ónmogelijk den oorlog verder te voeren, wanneer dergelijke verliezen blijven aanhouden.” „Wat doet u er tegen?” vroeg ik. „Alles wat wij kunnen. Op alle mogelijke ma nieren vermeerderen wij onze anti-duik boot- krachten. Wjj gebruiken alles, wat ons dienen kan in den strijd tegen de 'onderzeeërs. WIJ bouwen gooveel destroyers, treiiers en dergelijke als WÜ maar kunnen. Maar de toestand is zeer ernstig en al de hulp wélke wij kunnen krijgen, hebben wjj hard en hard noodlg.” „Het schijnt er naar uit te zien dat de Dult schers den oorlog gaan winnen,” merkte ik op. „Zij zullen winnen wanneer wjj aan deze verliezen geen einde maken, en spoedig een einde maken,” antwoordde de Admiraal. De prijzen van twee modellen der auto’s voor 1935 zijn met 10 dollar verlaagd. Daarentegen zijn de prijzen voor alle andere modellen met 15 tot 35 dollar verhoogd. Het Opperbevel der Geallieerden huldigde de „theorie van het kanon nen vleesch”. Het is waar dat geen der groote offensieven op het Wes telijk Front tot het beoogde doel beeft geleid. Maar aan den anderen kant moest de vijand ook wel heb ben gezien, èn aan de Marrie. èn bij tYperen, èn voor Verdun, dat er geen doorkomen aan was. En daar ging het toch maar om. niet waar? Want tegenover elke drie „Cen tralen'* kon men v f „Geallieer den" in het veld brengen. En als er dus maar flink gevechtjast werd, dan was het tenslotte een eenvoudig rekensommetje om na te gaan dat de geallieerden de uiteindelijke over winning eigenlijk al m hun zak had den'! Of FOTOREPORTAGE Zelfs bij de wintersport In St. Moritz ontbrak de race Oxford - Cambridge niet, dozen keer natuurlijk op de ski Een der deelnemers gereed voor de start f 'Wï

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 20