melaatschen
Verpleging
De stralende antennemast
van
li
fit
Vliegen over zee
Ij
1
SECUNDAIRE STRALING
HELDEN VAN LIEFDE
Van Weenen de victorie!
De taal der statistiek
Een moot remit aat voor den Duit-
achen luchtachipbouw
Een opmerkelijk atukje techniache
geachiedenia
„Graf Zeppelin”
Afrika telt het grootat aantal
leprozen in de katho
lieke mieriea
Verachillende methodea bedoeld
voor lichte machinea
Pelaotache met reeda geheel door de
riekte misvormde handen en voeten
FOTO-ELÉCTRISCHE CELLEN
l
In haar functie van voorxlhtar van hot Nedarlandsche Rood* Kruis, h**ft H. K. H. Prinses Juliana Zaterdag dan
Itefdadighaldswadstrijd Sparta F*y*noord te Rotterdam bijgewoond. De Prinses op weg naar de «eretribune
F
j
F^r
Een kranige sprong ven een der deelneemsters aan de cross country te Tilburg,
welke Zaterdag gehouden werd
MAANDAG 31 DECEMBER 1934
VOOR HET KIND.
ganeraal Snijder» bekijken het geschenk
tis
.Veer het Kind'. Ten bate
mast te
de ver-
13.774
aluminum poeder,
Melaat
schen
5558
2330
2226
WO
176
106
1067
351
Naar aanleiding ran den tocht van de jBnip"
waarbij het experiment was, dat de route voor
het grootste deel over zee lag, lijkt het ons
aardig om over het over nee vliegen een en an
der te vertellen.
Kinderkopje
van hot misdeelde kind worden ook blanco
briefkaarten verkocht, waarop naast de
odresheHl oen aardig kinderkopje voorkomt!
van Magotal op de FldJl-eOanden. waar een
model-slekenhuis en een kolonie zijn, waarin de
melaatschen arbeiden.
In Amerika is de meest bekende en grootste
melaatachen-lnrichtlng die van Suriname, wel
ke is toevertrouwd aan de Hollandsche Redemp
toristen.
'Onder den dwang der omstandigheden kup-
nen de missionarissen zich slechts bezighouden
met de verpleging der melaatschen. doch er
valt een schitterende samenwerking waar te
nemen tusschen den godsdienst en de weten
schap In den strijd tegen deze verschrikkelijke
ziekte, om aldus de ongelukklgen nog een wei
nig hoop op genezing te geven of minstens te
help n hun lot te verzachten en met lijdzaam
heid te leeren verdragen.
Indochina
China
Japan
Nedcrl. Ooat-ïndië
Australië
Amerika
Volgens de onlangs gereed gekomen statis
tieken blijkt, dat de katholieke missionarissen
over de geheele wereld ruim 35.000 melaatschen
verplegen. Van deze ongelukklgen worden 12.774
patiënten In 107 ziekenhuizen verpleegd, ter
wijl de overigen dagelijks behandeld worden
aan de klinieken der mlsslestatles.
wy laten hieronder een kleine statistiek vol
gen van de melaatschen-kolonies in
aeMMende katholieke missiën:
Melaatschen-
kolonies
Afrika 50
Indië, Oeylon en Btrmanlë 13
11
7
2
3
4
bovendien behoeft men slechts één
bouwen inplaats van twee.
Dit idee vond in vakkringen veel weerklank,
want houten masten zijn niet zoo stevig en
bovendien gevoelig voor allerlei weersinvloeden.
Er hadden zich reeds ongelukken mee voor
gedaan en daarom stond men er wantrouwend
tegenover. Aan den anderen kant had men geen
ervaring op het gebied van stalen -nasten. die
als antenne dienst moesten doen. Daarom werd
besloten tot een proef op groote schaal te Sey-
ring. Er werden twee stalen „naalden” van 50
M. hoogte opgesteld, waarna op een golflengte
van 200 M. een groot aantal proeven werden
verricht. Daarbij werden de primitieve masten
op de meest verschillende wijzen ten opzichte
van elkander geplaatst en het bleek bij meting
van het uitgestraalde veld, dat *al deze veran
deringen geen noemenswaardige verschillen
veroorzaakten. Een onbekleede stalen mast
werkte even goed als onverschillig welke andere,
meer Ingewikkelde installatie.
Verschillende melaatschen-kolonies, eooals te
Molokai op de Hawaii-eilanden, waar Pater
Damman in 1580 aan de vreeseiyke ziekte be
zweet, en verschillende leprozenhuizen in Indië
en Afrika ontvangen belangrijke subsidies. De
melaaiachen-kolonie van Bliek lung, niet ver van
Kanton, waar 000 patiënten worden verpleegd
•n die de grootste katholieke melaatschen-
koljnie is, ontvangt jaarlijks een subsidie van
de Cliineeache regeering. doch door de groote
financieels moeilijkheden riet de regeering rich
genoodzaakt, deae nibaidiea ieder jaar te ver
minderen. De directeur van deze kolonie, pater
Marrigny, heeft jaarlijks 100000 franco noodig,
am zftn begroeting sluitend te maken: hij riet
dch derhalve gedwongen zijn vrienden en ken-
Landvllegtulgen hebben reeds getoond, dat zij
in staat zyn, routes van 40, 50 mijl over zee af
te leggen.
Daar zijn verschillende methodes die de piloot
hierbij kan volgen. Het eenvoudigst is wel om
op het compas te vUe „en en het moeilijkst, om
de hemellichamen als oriënteerlngspunten te ge
bruiken. Deze laatste methode is vooral geschikt
voor heel groote machines, maar de piloot, die
een machine gebruikt voor zijn dageiykache
reizen kan beter de eerste methode volgen.
In het kort komt deze methode hierop neer:
de piloot verbindt de plaats waar bij opstijgt
metde plaats aan den anderen kant van bet
water, welke het doel is van zijn tocht, in een
directe lijn. Deze lijn is de route die hij zal
afleggen. De piloot blijft op de hoogte, waarop
hij van plan is den beelen tocht te blijven
vliegen hij weet de weersgesteldheid van te
voren, dus kan hij hiermede rekening houden.
Voor langere tochten b.v, z&eer dan hon
derd mijl is deze methode misschien niet zoo
aan te bevelen, omdat men altijd kans beeft
op verstidering van windrichting. Maar over
het algemeen gesproken kan men deze methode
van vliegen het beste volgen. Natuurlijk moeten
de condities goed zijn. Toch beeft deae methode
nog slechts weinig Ingang gevonden.
Een methode die zeer aan te bevelen is. be
rust op het gebruik van
dat, wanneer de piloot het noodig acht, over
boord wordt gegooid en dat op bet water ngt
als *n streep en op eenigen afstand duidelijk
zichtbaar is. De machine vliegt natuurlijk door
en zoo kan de piloot even later, terwijl hfj die
alumlnlumvlek nog ziet en meteen zijn compas
raadplegende, zien of bU de goede richting volgt
en, zoo noodig, van koers veranderen.
On deae methoda echter heeieme&l goed te
volgen, is de hulp van een tweeden persoon
DoodMkslDkg w*t sons een besweer sou kunnen
«ün.
Het is slechts weinigen bekend, dat de foto-
electrlsche cellen een geschiedenis van ongeveer
60 jaar achter zich hebben.
Veertig jaar geleden waren zij reeds zoo goed
als volmaakt, doch tot voor ongeveer 10 jaar
schonk niemand aandacht aan deze uitvinding.
Er werd een enkel exemplaar gemaakt voor we
tenschappelijke doeleinden, terwijl zij thans bij
duizenden worden gefabriceerd. De uitvinding
van de geluidsfilm deed een groote behoefte aan
foto-electrische cellen ontstaan, terwijl men nu
ook is gaan beseffen, van hoeveel nut deae cel
len in menige Industrie kunnen zijn. Dit is
slechts een der vele voorbeelden van een waar
devolle uitvinding, die genitmen tijd op den
achtergrond blijft, voordat er practlsch gebruik
van wordt gemaakt
Een andere methode is. om de golven voort
durend in bet oog te houden en zoodoende te
zien at de wind verandert van richting. Het
is dkn echter noodig. dat de piloot lager vliegt
en dat hij voldoende practijk beeft van het
aee-vliegen. Het is goed dat er tegenwoordig
zoo veel over zee gevlogen wordt, omdat die
vluchten leeren, op welke hoogte het bet beste
vliegen la Het Kanaal b.v. waar bet bet smalst
la. moet op een hoogte van 7000 voet overge
stoken worden, wanneer de machine een gewoon
licht toestel ia. Hoewel de weersgesteldheden
in West-Europa, niet altijd schitterend zijn,
staat daar tegenover, dat de machines zoo ver
beterd zijn, dat men beter laag kan vliegen en
men zoodoende zeker is. dat er geen ongeluk
ken zullen gebeuren (die zekerheid is belaas
altijd betrekkelijk) dan dat men heel boog
klimt en verschillende windrichtingen moet
doorworstelen. De „recht-over-zee "-methode
doet den tocht korter duren en maakt de moge
lijkheid geringer, dat er rampen van komen.
Ergens boven Frankrijk beeft de „Graf Zep
pelin" een grootsch moment beleefd, toen hij
zijn mlUloensten KM. „haalde”. Het was slechte
één kort oogenbllk en ondertusschen is het
schip al een goed eind het tweede millioen in.
Tot nu toe was de ..Graf Zeppelin” het „schip
der luchtmillionnalrs” 18 leden van zijn be
manning hebben al meer dan een millioen KM.
gevlogen nu is hij zelf „LuchtmlUionnalr".
Tot nu toe heeft nog geen luchtvaartulg een
dergelijk jubileum kunnen vieren en het
strekt den „Graf Zeppelin” in het bijzonder, en
den Duitechen luchtachipbouw in het algemeen
tot eer, dat deae Duitscher. deze „Graf Zep
pelin” de eerste is. die op zoo’n respectabel aan
tal KM. kan terugzien!
Een millioen KM.. d.wx 34 maal om de we
reld of te wel drie keer van de aarde naar de
maan! Gelukkig kan dit jubileum gevierd wor
den. zonder dat er een ongeluk te betreuren is.
Men kan wel zeggen dat de „Graf Zeppelin”
pionierswerk verricht heeft in de zes jaren van
zijn loopbaan. Want overal op de wereld heeft
zijn succes ten gevolge gehad, dat men weer
vertrouwen kreeg In de toekomst van het lucht
schip. Wanneer eens een groot luchtechlp-net
de wereld omspannen zal. dan Is dat in de eer
ste plaats te danken aan t werk van den „Graf
Zeppelin”.
11 October 1928 vloog hij bet eerst. Zijn eerste
vlucht gold Noord-Amerika, waarna Japan
volgde. Een vlucht die eveneens de moeite van
het vermelden waard te. la de vlucht naar de
’oordpool.,waardoor bewezen werd, dat lucht
schepen ook op dat gebied veel voor de weten
schap kunnen doen.
In Maart 1933 werd de regelmatige lijn „Fried
richshafen”—Z’ild Amerika geopend. Sedert
1934 is er plaats voor 30 passagiers, terwijl er
vroeger slechts 4 psuaagiers meekonden. Daar
door konden ook de reisgelden lager worden. In
19» kostte de reis over den Oceaan 9400 Mark
dat ie f5040 en nu koet eea biljet Fried
richshafen”—Rio de Janeiro 1M0 Marie r- dat
is f90Qr—
Jaardag, werd Zaterdag aan den gap. gene
raal H. N. A. Swart te den Haag, rijn ge
schilderd portret aangeboden De jubllerl»
107
Thans meer dan oott beschouwen de mtesio-
narteeen de verpleging van de melaatschen als
een eer en een voorrecht en de oversten van de
verachillende Congregatie* melden, dat honder
den religieuzen vragen naar de melaatechen-
kolonies te mogen gaan. In werkelijkheid echter
ie alt aantal bevoorrechten niet groot Onge
veer één honderdste van bet aantal missiona
rissen over de geheele wereld: 1000 priesters,
mannelijke en vrouwelijke religieuzen wijden
sich aan de geestelijke en lichamelijke verzor
ging van de lepra-lyders De voornaamste re
den, dat slechts zoo betrekkelijk weinig mterie-
personeel naar de leprozerieën wordt gektuurd,
Is bet gebrek aan geld. De eerste taak der mis-
ele-bisschoppen is de vestiging van missiesta-
tlcs on aan de melaatschenzorg kan slechts een
klein gedeelte van de inkomsten worden be
steed
nisei n in Amerika en Europa om bijdragen te
verzoeken. En dit geld moet bjj dan noodzake
lijk besteden aan het onderhoud van zijn zie
ken. zoodat aan uitbreiding, verbouwing of mo-
derniseering van de ziekenhuizen niet kan war
den gedacht. De andere melaatschen-kolonies
ondervinden dezelfde moeilijkheden, vooral zij,
die geenerlel subsidie ontvangen en uitsluitend
zijn aangewezen op de liefdadigheid.
De missionarissen, die hun leven in dienst
stellen van de arme melaatschen, hebben niet
alten dezelfde faam als Pater Donders of Pa
ter Dunlaan, maar de priesters en klooster
lingen, die in deze kolonies werkzaam zijn, of
feren met niet minder heldenmoed sich op
voor de ongelukkige melaatschen.
Afrika telt het grootst aantal melaatschen
in dc katholieke missles: daar worden onge
veer 5648 patiënten verpleegd, waarvan tn Tan
ganyika alleen reeds 1656. Kleine melaatechen-
koiosites sfjn er in Marokko, Ethiopië en bet
Itahaansch Somaliland. De Oeganda-missie,
evenals de Nysssa mlnirin tellen enkele honder
den lepra-lijders. In Nigeria worden 351 me-
laatscben verpleegd in vijf kolonies. De Bel
gische Congo telt 23 melaatechen-koionles met
555 jiatiënten. In Zuid-Afrika en Transvaal
worden 140 patiënten verpleegd, in Grlqualand
760, in Indië en Indo-Chlna totaal 4556 me
laatschen.
De Apostollsch-Vicarts van Kongmoon. bet
gebied in Zuid-China, waar de melaatechheld
zeer veel slachtoffers maakt, heeft onlangs twee
priesters, een broeder en een arts voor de ver
pleging van deze ongelukklgen aangewezen.
Japan Nederlandsch-Indië en de missie van
Nteuw-Óceanlë tellen samen 1067 melaatschen
De meest bekende kolonie in Oceanlë ia die
Sedert eeuwen hebben lichten, die vanaf de
kust over de wijde oppervlakte der zee uit
straalden, den weg gewezen aan schepen, die
het land waren genaderd. De oceanen zijn om
rand door een reeks vuurtorens, die zich boog
oprichten om hun licht tot op grooten afstand
te laten zien. Zij zijn onmisbaar voor de scheep
vaart en ook in de eeuw der radio zal niemand
hun beteekenls willen verkleinen. Maar ze zijn
nu toch niet meer de eenlge stralende torens.
Naarmate de radiotechniek zich ontwikkelde,
kregen zij in bet binnenland allerlei concur
renten, die naast amusement ook stichting en
vermeerdering van kennis aan de menschen
schonken. Het zijn de masten der omroepzen-
ders. Wat zjj uitzenden, blijft onzichtbaar.
Schijnbaar nutteloos richten zjj zich op en van
hun werking hoort of ziet men niets Zij spre
ken echtjr veel en velerlei tot een teder, die
l*1 staat is om hun uitzendingen te ontvangen.
En al ziet men daar niets van. het zijn stralen
de torens.
Eigenlijk zijn bet niet de antennemasten, die
de radiogolven uitstralen, doch de door hen
omhoog gedragen en omhoog gehouden draden,
de antennes. Maar juist hierin schijnt nu een
volkomen verandering te zullen komen Daar is
men op een opmerkelijke wijze toe gekomen.
Oorspronkelijk werd de antenne, meestal om
geven door een cylinder van kopergaas, tn»-
schen twee masten opgehangen. Wanneer men
deze masten van staal optrok, deed zich altijd
het onaangename verschijnsel voor, dat in een
bepaalde zóne achter de masten de ontvangst
slecht was.
Natuurlijk werd nagegaan, wat hiervan de
oorzaak was en het bleek, dat deze gelegen is
in een „secundaire straling”. Onder den in
vloed vah de trillingen, die door de antenne
worden uitgestraald, gaat de stalen mast self
electrlsche trillingen uitstralen. De straling van
de mast komt in botsing met die der antenne
en verzwakt de laatstgenoemde, vandaar de
slechte ontvangst.
Wat kon men nu daartegen doen? Eerst
trachtte men de masten soo ,Af te stemmen”,
dat dit „schaduweffect” zoo gering mogelijk
,erd Em volledige verbetering kon echter al
leen bereikt worden, door gebruik te mazen van
houten masten Inplaats van stalen. Houten
masten zjjn helaas veel duurder, niet in de
laatste plaats, doordat slechts bepaalde hout
soorten ervoor geschikt zijn. Eindelijk kwam
men op de reddende gedachte: als een stalen
mast in de nabijheid van een stralende antenne,
dus aJi.w. „uit de tweede hand”, zelf stralen
kan uiteenden, dan kan men hem ook recht
sreeks energie laten uiteenden en de mast zelf
als antenne gebruiken. Alle onaangename ver
schijnselen moeten dan vanaaU «erdwljnea en
Op grond van deze gunstige resultaten bealooé
men. om dit principe toe te passen bij de an
tenne van den nieuwen Weenschen zender op
den Blsamberg. De 130 M. hooge mast werd ge
bouwd in de maanden November t.m Februari,
dus in den ongunstigsten tijd van het jaar.
Stormen, sneeuwval en noodlottige rijpvorming
bemoeilijkten bet werk In hooge mate. De Us-
vormlng bereikte af en toe een ongekende dikte;
Ijskegels van 30 c.M. waren geen zeldzaamheid
en op de spandraden vond men meermalen een
laag rijp van meer dan 20 e.M. dikte Toch kon.
het werk worden voortgezet, zij het ook lang
zaam en met omslachtig* voorzorgsmaatregelen
voor de arbeiders, dij op groote hoogte moesten
werken. De stukken, waar zjj aan bezig waren,
moesten altijd eerst met behulp van vuur
of op andere wijze van ijs worden bevrijd,
BU een houten mast was onder deze omstan
digheden aan doorwerken niet te ''enken ge
weest. De moeilijkheden, waarmee de bouw van
deze antennemast gepaard ging, vestigden nog
meer, dan anders het geval was geweest, de
aandacht der geheele wereld op den ..Bls»m-
berger”. Het voorbeeld maakte school en tegen
woordig is een stralende antenne iets heel ge
woons. Meer nog. dit principe is goed op weg
om de oudere modellen zendantennes geheel te
verdringen.
T 1
W. -A
In tsganwoordlghaid van Z. M. Esc. Mgr.
1 D 1 Aengenent, Bitschop van Haar-
lam. werd Zondag aan ^oord van hot
te Amsterdam liggende m s .Johan van
Oldenbarnevolt', de eerste nationale
bijeenkomst van het Apostolaat ter see
gehouden. Do Bisschop tijdens xQn rede
FOTOREPORTAGE