melaatschen Verpleging De stralende antennemast van li fit Vliegen over zee Ij 1 SECUNDAIRE STRALING HELDEN VAN LIEFDE Van Weenen de victorie! De taal der statistiek Een moot remit aat voor den Duit- achen luchtachipbouw Een opmerkelijk atukje techniache geachiedenia „Graf Zeppelin” Afrika telt het grootat aantal leprozen in de katho lieke mieriea Verachillende methodea bedoeld voor lichte machinea Pelaotache met reeda geheel door de riekte misvormde handen en voeten FOTO-ELÉCTRISCHE CELLEN l In haar functie van voorxlhtar van hot Nedarlandsche Rood* Kruis, h**ft H. K. H. Prinses Juliana Zaterdag dan Itefdadighaldswadstrijd Sparta F*y*noord te Rotterdam bijgewoond. De Prinses op weg naar de «eretribune F j F^r Een kranige sprong ven een der deelneemsters aan de cross country te Tilburg, welke Zaterdag gehouden werd MAANDAG 31 DECEMBER 1934 VOOR HET KIND. ganeraal Snijder» bekijken het geschenk tis .Veer het Kind'. Ten bate mast te de ver- 13.774 aluminum poeder, Melaat schen 5558 2330 2226 WO 176 106 1067 351 Naar aanleiding ran den tocht van de jBnip" waarbij het experiment was, dat de route voor het grootste deel over zee lag, lijkt het ons aardig om over het over nee vliegen een en an der te vertellen. Kinderkopje van hot misdeelde kind worden ook blanco briefkaarten verkocht, waarop naast de odresheHl oen aardig kinderkopje voorkomt! van Magotal op de FldJl-eOanden. waar een model-slekenhuis en een kolonie zijn, waarin de melaatschen arbeiden. In Amerika is de meest bekende en grootste melaatachen-lnrichtlng die van Suriname, wel ke is toevertrouwd aan de Hollandsche Redemp toristen. 'Onder den dwang der omstandigheden kup- nen de missionarissen zich slechts bezighouden met de verpleging der melaatschen. doch er valt een schitterende samenwerking waar te nemen tusschen den godsdienst en de weten schap In den strijd tegen deze verschrikkelijke ziekte, om aldus de ongelukklgen nog een wei nig hoop op genezing te geven of minstens te help n hun lot te verzachten en met lijdzaam heid te leeren verdragen. Indochina China Japan Nedcrl. Ooat-ïndië Australië Amerika Volgens de onlangs gereed gekomen statis tieken blijkt, dat de katholieke missionarissen over de geheele wereld ruim 35.000 melaatschen verplegen. Van deze ongelukklgen worden 12.774 patiënten In 107 ziekenhuizen verpleegd, ter wijl de overigen dagelijks behandeld worden aan de klinieken der mlsslestatles. wy laten hieronder een kleine statistiek vol gen van de melaatschen-kolonies in aeMMende katholieke missiën: Melaatschen- kolonies Afrika 50 Indië, Oeylon en Btrmanlë 13 11 7 2 3 4 bovendien behoeft men slechts één bouwen inplaats van twee. Dit idee vond in vakkringen veel weerklank, want houten masten zijn niet zoo stevig en bovendien gevoelig voor allerlei weersinvloeden. Er hadden zich reeds ongelukken mee voor gedaan en daarom stond men er wantrouwend tegenover. Aan den anderen kant had men geen ervaring op het gebied van stalen -nasten. die als antenne dienst moesten doen. Daarom werd besloten tot een proef op groote schaal te Sey- ring. Er werden twee stalen „naalden” van 50 M. hoogte opgesteld, waarna op een golflengte van 200 M. een groot aantal proeven werden verricht. Daarbij werden de primitieve masten op de meest verschillende wijzen ten opzichte van elkander geplaatst en het bleek bij meting van het uitgestraalde veld, dat *al deze veran deringen geen noemenswaardige verschillen veroorzaakten. Een onbekleede stalen mast werkte even goed als onverschillig welke andere, meer Ingewikkelde installatie. Verschillende melaatschen-kolonies, eooals te Molokai op de Hawaii-eilanden, waar Pater Damman in 1580 aan de vreeseiyke ziekte be zweet, en verschillende leprozenhuizen in Indië en Afrika ontvangen belangrijke subsidies. De melaaiachen-kolonie van Bliek lung, niet ver van Kanton, waar 000 patiënten worden verpleegd •n die de grootste katholieke melaatschen- koljnie is, ontvangt jaarlijks een subsidie van de Cliineeache regeering. doch door de groote financieels moeilijkheden riet de regeering rich genoodzaakt, deae nibaidiea ieder jaar te ver minderen. De directeur van deze kolonie, pater Marrigny, heeft jaarlijks 100000 franco noodig, am zftn begroeting sluitend te maken: hij riet dch derhalve gedwongen zijn vrienden en ken- Landvllegtulgen hebben reeds getoond, dat zij in staat zyn, routes van 40, 50 mijl over zee af te leggen. Daar zijn verschillende methodes die de piloot hierbij kan volgen. Het eenvoudigst is wel om op het compas te vUe „en en het moeilijkst, om de hemellichamen als oriënteerlngspunten te ge bruiken. Deze laatste methode is vooral geschikt voor heel groote machines, maar de piloot, die een machine gebruikt voor zijn dageiykache reizen kan beter de eerste methode volgen. In het kort komt deze methode hierop neer: de piloot verbindt de plaats waar bij opstijgt metde plaats aan den anderen kant van bet water, welke het doel is van zijn tocht, in een directe lijn. Deze lijn is de route die hij zal afleggen. De piloot blijft op de hoogte, waarop hij van plan is den beelen tocht te blijven vliegen hij weet de weersgesteldheid van te voren, dus kan hij hiermede rekening houden. Voor langere tochten b.v, z&eer dan hon derd mijl is deze methode misschien niet zoo aan te bevelen, omdat men altijd kans beeft op verstidering van windrichting. Maar over het algemeen gesproken kan men deze methode van vliegen het beste volgen. Natuurlijk moeten de condities goed zijn. Toch beeft deae methode nog slechts weinig Ingang gevonden. Een methode die zeer aan te bevelen is. be rust op het gebruik van dat, wanneer de piloot het noodig acht, over boord wordt gegooid en dat op bet water ngt als *n streep en op eenigen afstand duidelijk zichtbaar is. De machine vliegt natuurlijk door en zoo kan de piloot even later, terwijl hfj die alumlnlumvlek nog ziet en meteen zijn compas raadplegende, zien of bU de goede richting volgt en, zoo noodig, van koers veranderen. On deae methoda echter heeieme&l goed te volgen, is de hulp van een tweeden persoon DoodMkslDkg w*t sons een besweer sou kunnen «ün. Het is slechts weinigen bekend, dat de foto- electrlsche cellen een geschiedenis van ongeveer 60 jaar achter zich hebben. Veertig jaar geleden waren zij reeds zoo goed als volmaakt, doch tot voor ongeveer 10 jaar schonk niemand aandacht aan deze uitvinding. Er werd een enkel exemplaar gemaakt voor we tenschappelijke doeleinden, terwijl zij thans bij duizenden worden gefabriceerd. De uitvinding van de geluidsfilm deed een groote behoefte aan foto-electrische cellen ontstaan, terwijl men nu ook is gaan beseffen, van hoeveel nut deae cel len in menige Industrie kunnen zijn. Dit is slechts een der vele voorbeelden van een waar devolle uitvinding, die genitmen tijd op den achtergrond blijft, voordat er practlsch gebruik van wordt gemaakt Een andere methode is. om de golven voort durend in bet oog te houden en zoodoende te zien at de wind verandert van richting. Het is dkn echter noodig. dat de piloot lager vliegt en dat hij voldoende practijk beeft van het aee-vliegen. Het is goed dat er tegenwoordig zoo veel over zee gevlogen wordt, omdat die vluchten leeren, op welke hoogte het bet beste vliegen la Het Kanaal b.v. waar bet bet smalst la. moet op een hoogte van 7000 voet overge stoken worden, wanneer de machine een gewoon licht toestel ia. Hoewel de weersgesteldheden in West-Europa, niet altijd schitterend zijn, staat daar tegenover, dat de machines zoo ver beterd zijn, dat men beter laag kan vliegen en men zoodoende zeker is. dat er geen ongeluk ken zullen gebeuren (die zekerheid is belaas altijd betrekkelijk) dan dat men heel boog klimt en verschillende windrichtingen moet doorworstelen. De „recht-over-zee "-methode doet den tocht korter duren en maakt de moge lijkheid geringer, dat er rampen van komen. Ergens boven Frankrijk beeft de „Graf Zep pelin" een grootsch moment beleefd, toen hij zijn mlUloensten KM. „haalde”. Het was slechte één kort oogenbllk en ondertusschen is het schip al een goed eind het tweede millioen in. Tot nu toe was de ..Graf Zeppelin” het „schip der luchtmillionnalrs” 18 leden van zijn be manning hebben al meer dan een millioen KM. gevlogen nu is hij zelf „LuchtmlUionnalr". Tot nu toe heeft nog geen luchtvaartulg een dergelijk jubileum kunnen vieren en het strekt den „Graf Zeppelin” in het bijzonder, en den Duitechen luchtachipbouw in het algemeen tot eer, dat deae Duitscher. deze „Graf Zep pelin” de eerste is. die op zoo’n respectabel aan tal KM. kan terugzien! Een millioen KM.. d.wx 34 maal om de we reld of te wel drie keer van de aarde naar de maan! Gelukkig kan dit jubileum gevierd wor den. zonder dat er een ongeluk te betreuren is. Men kan wel zeggen dat de „Graf Zeppelin” pionierswerk verricht heeft in de zes jaren van zijn loopbaan. Want overal op de wereld heeft zijn succes ten gevolge gehad, dat men weer vertrouwen kreeg In de toekomst van het lucht schip. Wanneer eens een groot luchtechlp-net de wereld omspannen zal. dan Is dat in de eer ste plaats te danken aan t werk van den „Graf Zeppelin”. 11 October 1928 vloog hij bet eerst. Zijn eerste vlucht gold Noord-Amerika, waarna Japan volgde. Een vlucht die eveneens de moeite van het vermelden waard te. la de vlucht naar de ’oordpool.,waardoor bewezen werd, dat lucht schepen ook op dat gebied veel voor de weten schap kunnen doen. In Maart 1933 werd de regelmatige lijn „Fried richshafen”—Z’ild Amerika geopend. Sedert 1934 is er plaats voor 30 passagiers, terwijl er vroeger slechts 4 psuaagiers meekonden. Daar door konden ook de reisgelden lager worden. In 19» kostte de reis over den Oceaan 9400 Mark dat ie f5040 en nu koet eea biljet Fried richshafen”—Rio de Janeiro 1M0 Marie r- dat is f90Qr— Jaardag, werd Zaterdag aan den gap. gene raal H. N. A. Swart te den Haag, rijn ge schilderd portret aangeboden De jubllerl» 107 Thans meer dan oott beschouwen de mtesio- narteeen de verpleging van de melaatschen als een eer en een voorrecht en de oversten van de verachillende Congregatie* melden, dat honder den religieuzen vragen naar de melaatechen- kolonies te mogen gaan. In werkelijkheid echter ie alt aantal bevoorrechten niet groot Onge veer één honderdste van bet aantal missiona rissen over de geheele wereld: 1000 priesters, mannelijke en vrouwelijke religieuzen wijden sich aan de geestelijke en lichamelijke verzor ging van de lepra-lyders De voornaamste re den, dat slechts zoo betrekkelijk weinig mterie- personeel naar de leprozerieën wordt gektuurd, Is bet gebrek aan geld. De eerste taak der mis- ele-bisschoppen is de vestiging van missiesta- tlcs on aan de melaatschenzorg kan slechts een klein gedeelte van de inkomsten worden be steed nisei n in Amerika en Europa om bijdragen te verzoeken. En dit geld moet bjj dan noodzake lijk besteden aan het onderhoud van zijn zie ken. zoodat aan uitbreiding, verbouwing of mo- derniseering van de ziekenhuizen niet kan war den gedacht. De andere melaatschen-kolonies ondervinden dezelfde moeilijkheden, vooral zij, die geenerlel subsidie ontvangen en uitsluitend zijn aangewezen op de liefdadigheid. De missionarissen, die hun leven in dienst stellen van de arme melaatschen, hebben niet alten dezelfde faam als Pater Donders of Pa ter Dunlaan, maar de priesters en klooster lingen, die in deze kolonies werkzaam zijn, of feren met niet minder heldenmoed sich op voor de ongelukkige melaatschen. Afrika telt het grootst aantal melaatschen in dc katholieke missles: daar worden onge veer 5648 patiënten verpleegd, waarvan tn Tan ganyika alleen reeds 1656. Kleine melaatechen- koiosites sfjn er in Marokko, Ethiopië en bet Itahaansch Somaliland. De Oeganda-missie, evenals de Nysssa mlnirin tellen enkele honder den lepra-lijders. In Nigeria worden 351 me- laatscben verpleegd in vijf kolonies. De Bel gische Congo telt 23 melaatechen-koionles met 555 jiatiënten. In Zuid-Afrika en Transvaal worden 140 patiënten verpleegd, in Grlqualand 760, in Indië en Indo-Chlna totaal 4556 me laatschen. De Apostollsch-Vicarts van Kongmoon. bet gebied in Zuid-China, waar de melaatechheld zeer veel slachtoffers maakt, heeft onlangs twee priesters, een broeder en een arts voor de ver pleging van deze ongelukklgen aangewezen. Japan Nederlandsch-Indië en de missie van Nteuw-Óceanlë tellen samen 1067 melaatschen De meest bekende kolonie in Oceanlë ia die Sedert eeuwen hebben lichten, die vanaf de kust over de wijde oppervlakte der zee uit straalden, den weg gewezen aan schepen, die het land waren genaderd. De oceanen zijn om rand door een reeks vuurtorens, die zich boog oprichten om hun licht tot op grooten afstand te laten zien. Zij zijn onmisbaar voor de scheep vaart en ook in de eeuw der radio zal niemand hun beteekenls willen verkleinen. Maar ze zijn nu toch niet meer de eenlge stralende torens. Naarmate de radiotechniek zich ontwikkelde, kregen zij in bet binnenland allerlei concur renten, die naast amusement ook stichting en vermeerdering van kennis aan de menschen schonken. Het zijn de masten der omroepzen- ders. Wat zjj uitzenden, blijft onzichtbaar. Schijnbaar nutteloos richten zjj zich op en van hun werking hoort of ziet men niets Zij spre ken echtjr veel en velerlei tot een teder, die l*1 staat is om hun uitzendingen te ontvangen. En al ziet men daar niets van. het zijn stralen de torens. Eigenlijk zijn bet niet de antennemasten, die de radiogolven uitstralen, doch de door hen omhoog gedragen en omhoog gehouden draden, de antennes. Maar juist hierin schijnt nu een volkomen verandering te zullen komen Daar is men op een opmerkelijke wijze toe gekomen. Oorspronkelijk werd de antenne, meestal om geven door een cylinder van kopergaas, tn»- schen twee masten opgehangen. Wanneer men deze masten van staal optrok, deed zich altijd het onaangename verschijnsel voor, dat in een bepaalde zóne achter de masten de ontvangst slecht was. Natuurlijk werd nagegaan, wat hiervan de oorzaak was en het bleek, dat deze gelegen is in een „secundaire straling”. Onder den in vloed vah de trillingen, die door de antenne worden uitgestraald, gaat de stalen mast self electrlsche trillingen uitstralen. De straling van de mast komt in botsing met die der antenne en verzwakt de laatstgenoemde, vandaar de slechte ontvangst. Wat kon men nu daartegen doen? Eerst trachtte men de masten soo ,Af te stemmen”, dat dit „schaduweffect” zoo gering mogelijk ,erd Em volledige verbetering kon echter al leen bereikt worden, door gebruik te mazen van houten masten Inplaats van stalen. Houten masten zjjn helaas veel duurder, niet in de laatste plaats, doordat slechts bepaalde hout soorten ervoor geschikt zijn. Eindelijk kwam men op de reddende gedachte: als een stalen mast in de nabijheid van een stralende antenne, dus aJi.w. „uit de tweede hand”, zelf stralen kan uiteenden, dan kan men hem ook recht sreeks energie laten uiteenden en de mast zelf als antenne gebruiken. Alle onaangename ver schijnselen moeten dan vanaaU «erdwljnea en Op grond van deze gunstige resultaten bealooé men. om dit principe toe te passen bij de an tenne van den nieuwen Weenschen zender op den Blsamberg. De 130 M. hooge mast werd ge bouwd in de maanden November t.m Februari, dus in den ongunstigsten tijd van het jaar. Stormen, sneeuwval en noodlottige rijpvorming bemoeilijkten bet werk In hooge mate. De Us- vormlng bereikte af en toe een ongekende dikte; Ijskegels van 30 c.M. waren geen zeldzaamheid en op de spandraden vond men meermalen een laag rijp van meer dan 20 e.M. dikte Toch kon. het werk worden voortgezet, zij het ook lang zaam en met omslachtig* voorzorgsmaatregelen voor de arbeiders, dij op groote hoogte moesten werken. De stukken, waar zjj aan bezig waren, moesten altijd eerst met behulp van vuur of op andere wijze van ijs worden bevrijd, BU een houten mast was onder deze omstan digheden aan doorwerken niet te ''enken ge weest. De moeilijkheden, waarmee de bouw van deze antennemast gepaard ging, vestigden nog meer, dan anders het geval was geweest, de aandacht der geheele wereld op den ..Bls»m- berger”. Het voorbeeld maakte school en tegen woordig is een stralende antenne iets heel ge woons. Meer nog. dit principe is goed op weg om de oudere modellen zendantennes geheel te verdringen. T 1 W. -A In tsganwoordlghaid van Z. M. Esc. Mgr. 1 D 1 Aengenent, Bitschop van Haar- lam. werd Zondag aan ^oord van hot te Amsterdam liggende m s .Johan van Oldenbarnevolt', de eerste nationale bijeenkomst van het Apostolaat ter see gehouden. Do Bisschop tijdens xQn rede FOTOREPORTAGE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1934 | | pagina 20