Ahn ócAüjft onó: f >1 KLANKEN UIT HET OERWOUD Krachtproeven op de nieuwe spoorbrug te ZwoUe, SK Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een „Omroeper” gezinnen RALLYE MONTE CARLO w OLIFANTENJACHT Stampende kolossen.... BOEK EN BLAD 166 wagens inge schreven ,Geen gevaarlyker dier ter wereld dan een bedreigde wyfjee- olifant” DONDERDAG JANUARI 1935 BEK tamste»» «o w os A ^SK tesasiM» ss«hu: jpystsr f Over: Boter export naar Engeland i en 4 Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrtack schrijft ons: leder jaar trekt de rallye vele nieuwelingen, maar ook de oude getrouwen komen tteeda terug I Die vrouwelljke een eigen prijs. 27 het Honderd zes en zestig wagens ingeschreven, leder bemand met drie of vier bestuurders, dat vormt dus een kleine volksverhuizing van min stens vijfhonderd personen, die in deze eerste dagen van Januari door Europa zwerven naar hunne startplaatsen aan de randen van ons werelddeel, Umea In den Poolcirkel, Athene In den Balkanhoek, Palermo in het uiterste Zui den. Veel nieuwelingen trekt de Rallye ieder jaar, maar de oude getrouwen komen steeds terug en Ingenleun bij het namaten der trillingen, veroorzaakt door het rijden van twee zware gekoppelde locomotieven over de thana gereedgekomen spoorbrug over den IJssel bij Zwolla, tijdens het beproeven der brug, waarmede Woensdag oen aanvang werd gemaakt staat Waarschijnlijk valt ook juist daardoor het opmerkelijk groot aantal van 28 Fords te ver klaren, dat voor de Rallye ingeschreven staat. Zijn sterke en soepele acht cylinder motor geeft den bestuurders de voordeelen van den sterken en snellen motor, terwijl zijn licht gewicht ben in slecht terrein ook weer de handel baarheid van het lichte wagentje geeft. In ieder geval het van jaar tot jaar toe nemende aantal wagens in de klasse beneden de 1500 cc. tegelijk met het eveneens leder jaar stijgende aantal Fords in de klasse boven 1500 cc. is een belangwekkend verschijnsel bfj dit „Wereldkampioenschap van het Groot-Toeris- me”, dat de aandacht verdient 1 bel De dei sul I 11O< de del hai dri *f« I ave 1 da kei BU 1 COI dei rel de re» Ne j He thi wa 1 «ei Vo reg fra «0 dei in I Hn dit bet 1 me bot 1 b<M vee WOl 1 «til I de tre der I dln en hai del ger st< du be pe ter wt zei zei ge dli de T.B.C.-patiënten wordt In ons land «on Inzameling gehouden •e metalen. Het resultaat ALS DE SCHIJN TEGEN IS, Mrs. Bailley Reynold*. J. Ph. Kruse- man, den Haag. Dit is een bekend thema, maar de schrijfster weet het behoorlijk te verwecken. Ze vermijdt het twijfelachtige en te zeer gedurfde met veel takt en smaak. Toch beperkt tot volwassenen. Gewoonlijk komt hij bij een wedstrijd op de laatste minuut aanhollen en heeft dan een rit van een paar dagen en nachten achter den rug. Maar aan de finish komt hij wel op tijd, want hij Is een geweldig rijder, die wilde kolo nel. De groote namen uit de racewereld be ginnen langzamerhand ook op de deelnemers lijst der Rallye te verschijnen. Chiron reed reeds een jaar of drie geleden mee, thans vinden wij Wlmllle en Sofletti onder de deelnemers. En dan glanst eensklaps op als een herinnering aan voorbije dagen Fella Nazarro. een naam. die eenmaal door de renwereld klonk ais bazuin geschal, de onverslaanbare Italiaan, voor wien Europa te klein was en die zijn triomphen vier de tot in Amerika en Argentinië. Hoe oud zou Nazarro thans wel zijn? Zoo om en bij de zestig moet hij wezen. ZU kunnen het niet laten, zij keeren altijd tot de sport terug. Vanuit Paler mo zal Nazarro starten. hun aantal stijgt met de jaren omdat er zoo weinigen afgaan. Vier winnaars van vorige Raliyes treffen wij ditmaal onder de deelnemers aan. de Franschen Trevouz en Lavalette en de Engelschen Healy en Leverett, waarvan de. eerste zelfs tweemaal winnaar was. in 1931 In de zware en het vorige jaar in de lichte klasse Captain Rüey. de trablkant van de Engelse he Rlleywhgens en Jack Hobbs zijn ook van die steevaste Rallyefiguren, die leder jaar terug- keeren, de eerste meestal in het Zuiden, de laat ste in het Noorden. Dit jaar vertrekt Riley uit Athene en Hobbs uit Umea. Lord de Clifford, die door zijn jarenlange ervaring de moeilijk heden van de Rallye door en door kent en reeds met zooveel pech te kampen heeft gehad, heeft zich dit jaar een specialen Rallyewagen laten bouwen, de Clifford Special genoemd. Hij zal uit Umea starten waar ook die prachtige Por- tugeeache equippe van Ribeiro Ferreira naar toe getrokken zijn, een stel rijders dat zich nu letterlijk door geen enkele moeilijkheid uit het veld laat slaan. De Roemeenacbe kolonel Ber- lescu start uit Boekarest, de eenlge kans mis schien om op tijd aan den start te verschijnen. DE WRAAK Edg. Wallace. Utrecht. Een paardenhlstorle, Kapitein Auson loopt er in door de wraakneming eener vrouw. Ven ds, doch een andere vrouw redt hem, Molly. Een ingewikkelde geschiedenis, vlot beschreven die Jets leert over de vrouw.” (Bids. 226.) Tangs vol ge heeft men door het dorp Obblcht in Limburg een afvoer gegraven waardoor het water uM het Jullanakanaal In de Maas geloosd wordt De kanten worden met zakken grint versterkt, terwijl een speciale .waterwecht' Ier plaatse Is, osn bij eventueel gevaar alarm te slaan Neder land; de Cowboy schoenfabriek laat zien hoe haar han delsmerk er in leven den hive uitzUt moest worden onthuld. Een bijzonder knappe Oppenheim. Volwassenen. Be. Ook op sijn laatste vraag aal inaandar een antwoord vladen ladhen bij ons artikel nog sens overleest. ■ad. De K.F C.-midden-voor en oud-Internationaal voetballer Jaap Mol Is Woensdag ie Zeen dans ta bot huwelijk getreden met mef. M. G. Mieglee EENER VROUW, A. W. Bruna, Dich «Ineengestrengelde takken en lianen Het donkere oerwoud, waarlangs onze dragers trekken, over met lang gras begroeide paden en door moerassen. En opeens, als wij voor een klein doomboschje uitwijken, zien wij een kudde olifanten in de rivier staan, die we door de wuivende papyrusplanten heen kunnen zien schemeren. Ze staan op nog geen 100 Meter van ons af, tot den bulk in het water. Wij. de jagers en ik, sluipen met Ndoejoe die mijn buks en de munitie draagt, langs den rand van de papyrushelling tot aan een uit gedroogd beekje, waar we ons Inrichten. Ik doe niet mee aan de jacht en zal alleen toekijken. Mijn ultkijkplaats is niet ongevaarlijk.... voor me de rivier.... achter me de taaie, harde, doomachtige boeschen. Vluchten kunnen we slechte dwars door de papyrusstengels en daar in komt men niet snel voorwaarts. Ndoejoe fluistert opeens: „Tasana Bwana! Tembo watoto, wengi wengi Tembo watoto..." „icjjk meneer, kleine olifanten, veel, heel veel kleine olifanten....!” En waarlijk.... Tal van wijfjesollfanten trekken met hun jongen de ri vier over. En wij zijn er juist op uit om een jongen olifant te vangen. Jammer, dat dat ex periment thans wel een beetje erg gevaarlijk blijkt te zijn! Geen gevaarlijker dier ter wereld, dan een bedreigde wijfjesolifant! En terwijl dat alles mij door het hoofd gaat en ik nog geniet van het tooneel voor me, klinkt links en rechte een gekraak in de papyrusstengels, dat ons doet opschrlkken. Met opengesperde oogen kijken Ndoejoe en ik naar de plapte, waar elk oogen- blik zoo’n grijze reus te voorschijn kan komen! Maar stilte alom! WIJ hoeren ons hart klop pen. Daar nauwelijks 1» Meter voor ons uit, steekt de slurf van een olifant omhoog! Het dier is voorzichtig, snuift eerst naar alle kan ten. de slurf uitgestrekt, alsof het de lucht wilde'betasten! Dan verdwijnt de slurf en met een knappend geluid van brekende papyrus stengels komt een oude wijfjesolifant te voor schijn. Haar jong loopt vlak achter haar. We houden den adem In, want als de olifant ook maar het geringste zou bemerken, is alles ver loren! Als ds spanning ten top gestegen te, komen alt het papyrusveld nog vier, vijf, zes andere dieren gestapt. Daardoor wordt de oude wt)f jes- ollfant even afgeleid, maar blijft toch nog even staan, luistert, steekt de slurf nogeens omhoog, maar schijnt dan tóch tevredengesteld te zijn eo begeeft sich naar haar eoortgenooten. Plotseling duik Ut verschrikt in elkaar. Een luid getrompetter, dat men zeker Kilometers ver kan booren, snerpt door de lucht! Tegelijker tijd blijven de dieren doodstil staan! De stilte is haast ondraaglijk! Vluchtig kijk Ik naar de HET VERBODEN .GRONDGE BIED, Dennis Wheatley. A. W. Bruna. Utrecht. Straw en Red van Rijn moeten uit de klau wen der Russische bandieten, die zich Sovjet- regeering noemen, gered worden. Marie Lou helpt de drie dapperen, die hun leven hiervoor wagen. Teshin, een type der Russische terro risten, die met hun gewetenlooze tyrannle en moordzucht de massa knechten, wordt ten slotte overwonnen en de Gepoe „haalt een buis.” Was het maar voor goed zoo! En spannend boek voor volwassenen. ze afschuwelijk. Natuurlijk is bet boek prach tig! Ik ken Barbra Riug al 2t> jaar en bewonder haar prachtvteie op den mensch. Een heerlijke auteur, zoo ken ik haar uit „Pelk”, ..Barbra,” „de Nichtjes bij Grootpapa" ena enz. Een Bar bra Riug is altijd een genot. DE ZES ZUSTERS. Alfr. Slagwick De Tijdstroom, Lochem. Dit boek behaagt me weinig. Ik vind het erg oppervlakkig en alesbehalve aan te bevelen voor onze jonge meisjes. F. HENDRICHS BJ. NOTA: Het boek van Marg. Pedler, dat ik laatst besprak, heet niet „Met vuur gespeeld" maar „Louterend vaur.” Hoeveel bekende namen treffen wij niet on der de dames equlppes aan. Zelfs de eenlge vrouwelljke winnaar van een vorige Rallye. Ma dame Rouault, die In 1933 de lichte klasse won. .equlppes strijden ook nog om de „Coupe des Dames” en onder de deelneemsters treffen wij vijf vorige winsters aan, Madame Mareuse en Madame Schell, Mlle Lamberjack. Mlle Hustinx en Mlle Des Forest. Het aantal deelnemers in de lichte klasse neemt ieder jaar toe. Dit jaar treffen wij er 55 aan. Zou hierin een langzaam zich voltrek kende beslissing gezien moeten worden van de moeilijke keuze tuaseben sterke motoren en lichte wagens? Wat van de wagens in dezen rit gevergd wordt is onmogelijk zwaar. De bestuur ders wisselen elkaar af. maar de wagens moeten doordraaien vier dagen en vier nachten achter een met een gemiddelde van 40 KM. per uur over vaak onbegaanbare wegen, door modder, sneeuw en ijs. Om onder dergelijke omstandig heden, die aan de Rallye den naam gegeven hebben van „Wereldkampioenschap voor Groot- Toerisme” het gemiddelde te kunnen houden te een sterke motor, die overal met geweld doorheen trekt en bovendien verloren tijd door hooge snelheid in kan loopen. een groot voor deel. Maar aan den anderen kant zweeft een lichte wagen gemakkelljker over terrelnobsta- kels heen dan een zware, die wegzakt in modder en sneeuw. Een moeilijke keuze, die lapgzamer- hand ten voordeele van den lichten wagen schijnt beslist te worden. Want feitelijk behoort de Ford daar ook toe, die door zijn grooten eyllnderinhoud in de aware kisses tngeerhreven HET GEHEIM VAN MARK’S PRIORY, Edgar Wallace —A.W. Bruna, Utrecht. Dit te een heel bijzonder geslaagde Wallace. Zóó ongelooflijk verwikkeld en geheimzinnig, dat er geen gat In is te zien en ten slotte hoogst eenvoudig en voor de hand liggend. De gravin, de graaf, de twee geduchte en rare Amerika nen. de detectives. In een woord de geheele groep medespelers In het drama zijn schitte rend geteekend en volgehouden. Een zeer span nend boek. ANYS VAN ELDJARSTAD, Bar bra Riug J. Ph. Kruseman, Den Haag. Het genot van dit boek te me erg bedorven door die rariteit, welke ze „nieuwe spelling" noemen en die ook voor mij. gelijk Dr. v. G. het zegt, „het taalbeeld” bederft. Ik word mteselljk van figuren als: hele, lopen, mens, vis, zo. rode, „naar den vlese" enz. enz. In dat saus neger gedoe kan ik niet genieten; Ik vind het juist een keukenmeid die de hik heeft. Ik wil geen enkel boek in die „spelling" lezen, Ik vind rivier; daar staat een groote kudde olifanten doodstil te wachten Op dat oogenblik dreunen de zware buksen van de jagers. Als een electrische schok gaat het door de kudde en een oogenblik staan de dieren als standbeelden, zoo stil. Dan breekt opeens de hel los! Snerpende geluiden deden de lucht trillen, alle olifanten trompetten door el- kaar, een cacaphonie van angstaanjagende kreten! Twee olifanten, vlak voor ons. Wankelen en loopen. struikelend, als dronkaards, ^en paar meter naar links. Een derde valt op dik knieën, maar springt dadelijk weer op De andere die ren razen wild door elkaar! Weer klinkt het doffe gekraak van de ollfantsbuksen. Van alle kanten komen de reuzendieren met donderend geweld door het kreupelhout.De grond trilt onder de dikke poolen van de wild dooreen- rennende, stampende monsters, die in angstige haast langs de rivier vluchten! Plotseling zie Ik de geweldige, grijze, boom- dikke poolen van zoo’n olifant op mij toeko men! Ik twijfel er niet aan, of mijn laatste se conde is aangebroken! Ik sluit de oogen. om niet te zien.Maar jiet grijze onheil gaat met een vreeselijk gekraak langs ons heen. Op het allerlaatste oogenblik moet de olifant door het een of ander zijn afgeleid en langs ons heen geloopen zijn! Mijn hart klopt in m’n keel. Met moeite werken wij ons uit de omringende takken en papyrusstoppels. Heele stukken pa- pyrusveld zijn totaal platgetrapt! Nauwelijks tien pas van onze schuilplaats af ligt een ge weldige wijfjesolifant. twintig pas verder een tweede De eerste heeft een kogel schuin van achteren door het oor gekregen en was dadelijk dood. Oe tweede had een kogel In het linkeroog gekregen en was eveneens op slag neergevallen! De jongen staan bU de gesneuvelde moeders. Hussein, onze aanvoerder der dragers, laat de belde dieren In lasten verdeelen en zorgt voor het transport van de jongen. Het grootste en zelfsteundlgste olifantenkind wist later weer te ontkomen.... Maar het klei nere, door ons „Tembo” genoemd, was spoedig tam en bleef bij ons. De eenlge, die geen geluk had bij deze ontmoeting met de Heerschers van het Oerwoud, was Hussein, want bij de plot selinge vlucht van de reuzen, ontsnapte hij aan den dood door In een boom te klimmen, en daar werd hij door een giftige slang gebeten, een wonde, die bloedvergiftiging Veroorzaakte, waar door zijn been weldra moest afgezet worden.... EEN GEVAARLIJK GEHEIM, Phill. Oppenheim. Het gegeven te niet nieuw, maar de schran dere Pank had er toch een kluifje aan om Lord Keynaham en zijn trawanten te knippen. Het was ook een re ademachtige misdaad, welke Tan bat* van de vereenlglng tot behartiging der belangen van van oude rijwielplaatjes en ande Mijnheer de Redacteur. Naar aanleiding van het artikel .Bots naar Engeland", voorkomende In Uw blad —13—34. verzoek Ik U beleefd plaatsing i volgende Door alle medische en voedingsdeskundigen wordt goede boter beschouwd als een noodzake lijkheid en geen luxe. Ia het dan niet om zoo uitmuntende voedingsproduct aan velen te ontzeggen door een te hoogen prijs? De vele werkloozen en de kleine man kan fssn boter koopen omdat de boer gesteund moet wor den Maar het leeuwendeel van de uitgekeerde steun gaat naar den grooten boer, die wel een heel zwaren t|jd heeft, maar die toch heusch niet behoeftig ia Van de gulden die op 1 K G. boter door de Hol- landsche gebruiker aan het Crisis-Zuixelfonda wordt betaald, hoeveel hiervan komt feiteiyk in de zak van den boer of maw. hoeveel blijft van hangen op de te maken omweg? Dan zou ik nog even willen aanmerken dat schrijver van genoemd artikel „BoteTexport naar Kngeland” geen vergoeding heeft gemaakt voor de verhoogde botarconsumptle. wanneer de prya op fl.20 per K.O. wordt gesteld, hetgeen natuur lijk een aanmerkelijke verhoog!ng beteekent ve® de totale opbrengst Kunt U ons misschien duidelijk maken het voordeel, boter met verlies aan Engeland te ver- koopen? De producent wkoopt de boter aan de markt voor f 0.50. Ik neem aan dat 5 cent winst gemaakt wordt, dus de productiekosten zijn f 0 45 en En geland betaalt f 0.35 f 0.40. U dankend voor de verleende plaatsruimte. Hoogachtend. MARGARINE-ETER. Naschrift: lo. dat natuurboter wel geen luxe, maar toch zeker geen noodzakelijkheid is. blijkt toch overduidelijk uit het feit, 'dat honderddui zenden b|J margarine leven en er wel bij varen. Geen enkele medische en voedingsdeskundige w er dan ook b|j ons weten, die dit beweert. 2o. De vraag, of het verantwoord is. den land bouw ten koste van de geheele bevolking te steunen in die mate waarin dit thans geschiedt, hebben wij met opzet buiten bespreking gehou den. Z|) Is ook van weinig practische waarde, omdat men het er vrijwel over eens is. dat het thans tocj) te laat la. om van systeem te veran deren. 3o. Ho. groot h.t gedeelte tu Out zulveteteun te dat „op dan omsreg" blijft hangen, valt moelHjx te .eggen, daar d. criatedlemten pa. gereorgani seerd Zijn. De onkoaten ran d. geheele land- boumteun zq voor het dien.tjaar 1938 geschat op f4.049.000. ot 9.T pCt. van het totaal der ute- gekeerde bedragen. Dit totaal ia geraamd ep t 138.739 000. doch Raat uiteraard nog g.baal niet vaat. 4. Wannmr ,jnargarln.-«t.r” on. artik.l yma (•teaan had. sou hl) bemerkt hebben dat w<j ver ondersteld hebben dat bij verlaging van dra botdr- pru. tot 1130 bat verbruik met 30 000 K.O. zou FOTOREPORTAGE Pt ril ■P Da nl.uwe 3000 mater lange sld-baan van da BOrgaralpe naar MarlazaH (Oostenrijk) la offlelaal geopend. De eerste skl-loopers aae den start

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 12