Ahn ócAüjft onó:
f
>1
KLANKEN UIT HET OERWOUD
Krachtproeven op de nieuwe spoorbrug te ZwoUe,
SK
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
RALLYE MONTE CARLO
w
OLIFANTENJACHT
Stampende kolossen....
BOEK EN BLAD
166 wagens inge
schreven
,Geen gevaarlyker dier ter wereld
dan een bedreigde wyfjee-
olifant”
DONDERDAG JANUARI 1935
BEK
tamste»»
«o w os A ^SK
tesasiM» ss«hu: jpystsr
f
Over: Boter export naar Engeland
i
en
4
Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrtack schrijft
ons:
leder jaar trekt de rallye vele
nieuwelingen, maar ook
de oude getrouwen
komen tteeda
terug
I
Die vrouwelljke
een eigen prijs.
27
het
Honderd zes en zestig wagens ingeschreven,
leder bemand met drie of vier bestuurders, dat
vormt dus een kleine volksverhuizing van min
stens vijfhonderd personen, die in deze eerste
dagen van Januari door Europa zwerven naar
hunne startplaatsen aan de randen van ons
werelddeel, Umea In den Poolcirkel, Athene In
den Balkanhoek, Palermo in het uiterste Zui
den.
Veel nieuwelingen trekt de Rallye ieder jaar,
maar de oude getrouwen komen steeds terug en
Ingenleun bij het namaten der trillingen, veroorzaakt door het rijden van twee zware
gekoppelde locomotieven over de thana gereedgekomen spoorbrug over den IJssel bij
Zwolla, tijdens het beproeven der brug, waarmede Woensdag oen aanvang werd gemaakt
staat Waarschijnlijk valt ook juist daardoor het
opmerkelijk groot aantal van 28 Fords te ver
klaren, dat voor de Rallye ingeschreven staat.
Zijn sterke en soepele acht cylinder motor geeft
den bestuurders de voordeelen van den sterken
en snellen motor, terwijl zijn licht gewicht ben
in slecht terrein ook weer de handel baarheid
van het lichte wagentje geeft.
In ieder geval het van jaar tot jaar toe
nemende aantal wagens in de klasse beneden de
1500 cc. tegelijk met het eveneens leder jaar
stijgende aantal Fords in de klasse boven 1500
cc. is een belangwekkend verschijnsel bfj dit
„Wereldkampioenschap van het Groot-Toeris-
me”, dat de aandacht verdient
1
bel
De
dei
sul
I
11O<
de
del
hai
dri
*f«
I
ave
1
da
kei
BU
1
COI
dei
rel
de
re»
Ne
j
He
thi
wa
1
«ei
Vo
reg
fra
«0
dei
in
I
Hn
dit
bet
1
me
bot
1
b<M
vee
WOl
1
«til
I
de
tre
der
I
dln
en
hai
del
ger
st<
du
be
pe
ter
wt
zei
zei
ge
dli
de
T.B.C.-patiënten wordt In ons land «on Inzameling gehouden
•e metalen. Het resultaat
ALS DE SCHIJN TEGEN IS, Mrs.
Bailley Reynold*. J. Ph. Kruse-
man, den Haag.
Dit is een bekend thema, maar de schrijfster
weet het behoorlijk te verwecken. Ze vermijdt
het twijfelachtige en te zeer gedurfde met veel
takt en smaak. Toch beperkt tot volwassenen.
Gewoonlijk komt hij bij een wedstrijd op de
laatste minuut aanhollen en heeft dan een rit
van een paar dagen en nachten achter den
rug. Maar aan de finish komt hij wel op tijd,
want hij Is een geweldig rijder, die wilde kolo
nel. De groote namen uit de racewereld be
ginnen langzamerhand ook op de deelnemers
lijst der Rallye te verschijnen. Chiron reed reeds
een jaar of drie geleden mee, thans vinden wij
Wlmllle en Sofletti onder de deelnemers. En
dan glanst eensklaps op als een herinnering
aan voorbije dagen Fella Nazarro. een naam.
die eenmaal door de renwereld klonk ais bazuin
geschal, de onverslaanbare Italiaan, voor wien
Europa te klein was en die zijn triomphen vier
de tot in Amerika en Argentinië. Hoe oud zou
Nazarro thans wel zijn? Zoo om en bij de zestig
moet hij wezen. ZU kunnen het niet laten, zij
keeren altijd tot de sport terug. Vanuit Paler
mo zal Nazarro starten.
hun aantal stijgt met de jaren omdat er zoo
weinigen afgaan. Vier winnaars van vorige
Raliyes treffen wij ditmaal onder de deelnemers
aan. de Franschen Trevouz en Lavalette en
de Engelschen Healy en Leverett, waarvan de.
eerste zelfs tweemaal winnaar was. in 1931 In
de zware en het vorige jaar in de lichte klasse
Captain Rüey. de trablkant van de Engelse he
Rlleywhgens en Jack Hobbs zijn ook van die
steevaste Rallyefiguren, die leder jaar terug-
keeren, de eerste meestal in het Zuiden, de laat
ste in het Noorden. Dit jaar vertrekt Riley uit
Athene en Hobbs uit Umea. Lord de Clifford,
die door zijn jarenlange ervaring de moeilijk
heden van de Rallye door en door kent en reeds
met zooveel pech te kampen heeft gehad, heeft
zich dit jaar een specialen Rallyewagen laten
bouwen, de Clifford Special genoemd. Hij zal
uit Umea starten waar ook die prachtige Por-
tugeeache equippe van Ribeiro Ferreira naar
toe getrokken zijn, een stel rijders dat zich nu
letterlijk door geen enkele moeilijkheid uit het
veld laat slaan. De Roemeenacbe kolonel Ber-
lescu start uit Boekarest, de eenlge kans mis
schien om op tijd aan den start te verschijnen.
DE WRAAK
Edg. Wallace.
Utrecht.
Een paardenhlstorle, Kapitein Auson loopt
er in door de wraakneming eener vrouw. Ven
ds, doch een andere vrouw redt hem, Molly. Een
ingewikkelde geschiedenis, vlot beschreven
die Jets leert over de vrouw.” (Bids. 226.)
Tangs vol ge
heeft men door het dorp Obblcht in Limburg
een afvoer gegraven waardoor het water
uM het Jullanakanaal In de Maas geloosd
wordt De kanten worden met zakken grint
versterkt, terwijl een speciale .waterwecht'
Ier plaatse Is, osn bij eventueel gevaar alarm
te slaan
Neder
land; de Cowboy
schoenfabriek laat
zien hoe haar han
delsmerk er in leven
den hive uitzUt
moest worden onthuld. Een bijzonder knappe
Oppenheim. Volwassenen.
Be. Ook op sijn laatste vraag aal inaandar een
antwoord vladen ladhen bij ons artikel nog sens
overleest.
■ad.
De K.F C.-midden-voor en oud-Internationaal
voetballer Jaap Mol Is Woensdag ie Zeen
dans ta bot huwelijk getreden met mef.
M. G. Mieglee
EENER VROUW,
A. W. Bruna,
Dich «Ineengestrengelde takken en lianen
Het donkere oerwoud, waarlangs onze dragers
trekken, over met lang gras begroeide paden
en door moerassen. En opeens, als wij voor een
klein doomboschje uitwijken, zien wij een kudde
olifanten in de rivier staan, die we door de
wuivende papyrusplanten heen kunnen zien
schemeren. Ze staan op nog geen 100 Meter
van ons af, tot den bulk in het water.
Wij. de jagers en ik, sluipen met Ndoejoe
die mijn buks en de munitie draagt, langs den
rand van de papyrushelling tot aan een uit
gedroogd beekje, waar we ons Inrichten. Ik doe
niet mee aan de jacht en zal alleen toekijken.
Mijn ultkijkplaats is niet ongevaarlijk.... voor
me de rivier.... achter me de taaie, harde,
doomachtige boeschen. Vluchten kunnen we
slechte dwars door de papyrusstengels en daar
in komt men niet snel voorwaarts.
Ndoejoe fluistert opeens: „Tasana Bwana!
Tembo watoto, wengi wengi Tembo watoto..."
„icjjk meneer, kleine olifanten, veel, heel veel
kleine olifanten....!” En waarlijk.... Tal van
wijfjesollfanten trekken met hun jongen de ri
vier over. En wij zijn er juist op uit om een
jongen olifant te vangen. Jammer, dat dat ex
periment thans wel een beetje erg gevaarlijk
blijkt te zijn! Geen gevaarlijker dier ter wereld,
dan een bedreigde wijfjesolifant! En terwijl dat
alles mij door het hoofd gaat en ik nog geniet
van het tooneel voor me, klinkt links en rechte
een gekraak in de papyrusstengels, dat ons doet
opschrlkken. Met opengesperde oogen kijken
Ndoejoe en ik naar de plapte, waar elk oogen-
blik zoo’n grijze reus te voorschijn kan komen!
Maar stilte alom! WIJ hoeren ons hart klop
pen. Daar nauwelijks 1» Meter voor ons uit,
steekt de slurf van een olifant omhoog! Het
dier is voorzichtig, snuift eerst naar alle kan
ten. de slurf uitgestrekt, alsof het de lucht
wilde'betasten! Dan verdwijnt de slurf en met
een knappend geluid van brekende papyrus
stengels komt een oude wijfjesolifant te voor
schijn. Haar jong loopt vlak achter haar. We
houden den adem In, want als de olifant ook
maar het geringste zou bemerken, is alles ver
loren!
Als ds spanning ten top gestegen te, komen
alt het papyrusveld nog vier, vijf, zes andere
dieren gestapt. Daardoor wordt de oude wt)f jes-
ollfant even afgeleid, maar blijft toch nog even
staan, luistert, steekt de slurf nogeens omhoog,
maar schijnt dan tóch tevredengesteld te zijn
eo begeeft sich naar haar eoortgenooten.
Plotseling duik Ut verschrikt in elkaar. Een
luid getrompetter, dat men zeker Kilometers ver
kan booren, snerpt door de lucht! Tegelijker
tijd blijven de dieren doodstil staan! De stilte
is haast ondraaglijk! Vluchtig kijk Ik naar de
HET VERBODEN .GRONDGE
BIED, Dennis Wheatley. A. W.
Bruna. Utrecht.
Straw en Red van Rijn moeten uit de klau
wen der Russische bandieten, die zich Sovjet-
regeering noemen, gered worden. Marie Lou
helpt de drie dapperen, die hun leven hiervoor
wagen. Teshin, een type der Russische terro
risten, die met hun gewetenlooze tyrannle en
moordzucht de massa knechten, wordt ten slotte
overwonnen en de Gepoe „haalt een buis.” Was
het maar voor goed zoo! En spannend boek voor
volwassenen.
ze afschuwelijk. Natuurlijk is bet boek prach
tig! Ik ken Barbra Riug al 2t> jaar en bewonder
haar prachtvteie op den mensch. Een heerlijke
auteur, zoo ken ik haar uit „Pelk”, ..Barbra,”
„de Nichtjes bij Grootpapa" ena enz. Een Bar
bra Riug is altijd een genot.
DE ZES ZUSTERS. Alfr. Slagwick
De Tijdstroom, Lochem.
Dit boek behaagt me weinig. Ik vind het erg
oppervlakkig en alesbehalve aan te bevelen voor
onze jonge meisjes. F. HENDRICHS BJ.
NOTA: Het boek van Marg. Pedler, dat ik
laatst besprak, heet niet „Met vuur gespeeld"
maar „Louterend vaur.”
Hoeveel bekende namen treffen wij niet on
der de dames equlppes aan. Zelfs de eenlge
vrouwelljke winnaar van een vorige Rallye. Ma
dame Rouault, die In 1933 de lichte klasse won.
.equlppes strijden ook nog om
de „Coupe des Dames” en onder
de deelneemsters treffen wij vijf vorige winsters
aan, Madame Mareuse en Madame Schell, Mlle
Lamberjack. Mlle Hustinx en Mlle Des Forest.
Het aantal deelnemers in de lichte klasse
neemt ieder jaar toe. Dit jaar treffen wij er
55 aan. Zou hierin een langzaam zich voltrek
kende beslissing gezien moeten worden van de
moeilijke keuze tuaseben sterke motoren en
lichte wagens? Wat van de wagens in dezen rit
gevergd wordt is onmogelijk zwaar. De bestuur
ders wisselen elkaar af. maar de wagens moeten
doordraaien vier dagen en vier nachten achter
een met een gemiddelde van 40 KM. per uur
over vaak onbegaanbare wegen, door modder,
sneeuw en ijs. Om onder dergelijke omstandig
heden, die aan de Rallye den naam gegeven
hebben van „Wereldkampioenschap voor Groot-
Toerisme” het gemiddelde te kunnen houden
te een sterke motor, die overal met geweld
doorheen trekt en bovendien verloren tijd door
hooge snelheid in kan loopen. een groot voor
deel. Maar aan den anderen kant zweeft een
lichte wagen gemakkelljker over terrelnobsta-
kels heen dan een zware, die wegzakt in modder
en sneeuw. Een moeilijke keuze, die lapgzamer-
hand ten voordeele van den lichten wagen
schijnt beslist te worden. Want feitelijk behoort
de Ford daar ook toe, die door zijn grooten
eyllnderinhoud in de aware kisses tngeerhreven
HET GEHEIM VAN MARK’S
PRIORY, Edgar Wallace —A.W.
Bruna, Utrecht.
Dit te een heel bijzonder geslaagde Wallace.
Zóó ongelooflijk verwikkeld en geheimzinnig,
dat er geen gat In is te zien en ten slotte hoogst
eenvoudig en voor de hand liggend. De gravin,
de graaf, de twee geduchte en rare Amerika
nen. de detectives. In een woord de geheele
groep medespelers In het drama zijn schitte
rend geteekend en volgehouden. Een zeer span
nend boek.
ANYS VAN ELDJARSTAD, Bar
bra Riug J. Ph. Kruseman,
Den Haag.
Het genot van dit boek te me erg bedorven
door die rariteit, welke ze „nieuwe spelling"
noemen en die ook voor mij. gelijk Dr. v. G. het
zegt, „het taalbeeld” bederft. Ik word mteselljk
van figuren als: hele, lopen, mens, vis, zo.
rode, „naar den vlese" enz. enz. In dat saus
neger gedoe kan ik niet genieten; Ik vind het
juist een keukenmeid die de hik heeft. Ik wil
geen enkel boek in die „spelling" lezen, Ik vind
rivier; daar staat een groote kudde olifanten
doodstil te wachten
Op dat oogenblik dreunen de zware buksen
van de jagers. Als een electrische schok gaat
het door de kudde en een oogenblik staan de
dieren als standbeelden, zoo stil. Dan breekt
opeens de hel los! Snerpende geluiden deden de
lucht trillen, alle olifanten trompetten door el-
kaar, een cacaphonie van angstaanjagende
kreten! Twee olifanten, vlak voor ons. Wankelen
en loopen. struikelend, als dronkaards, ^en paar
meter naar links. Een derde valt op dik knieën,
maar springt dadelijk weer op De andere die
ren razen wild door elkaar! Weer klinkt het
doffe gekraak van de ollfantsbuksen. Van alle
kanten komen de reuzendieren met donderend
geweld door het kreupelhout.De grond trilt
onder de dikke poolen van de wild dooreen-
rennende, stampende monsters, die in angstige
haast langs de rivier vluchten!
Plotseling zie Ik de geweldige, grijze, boom-
dikke poolen van zoo’n olifant op mij toeko
men! Ik twijfel er niet aan, of mijn laatste se
conde is aangebroken! Ik sluit de oogen. om
niet te zien.Maar jiet grijze onheil gaat met
een vreeselijk gekraak langs ons heen. Op het
allerlaatste oogenblik moet de olifant door het
een of ander zijn afgeleid en langs ons heen
geloopen zijn! Mijn hart klopt in m’n keel.
Met moeite werken wij ons uit de omringende
takken en papyrusstoppels. Heele stukken pa-
pyrusveld zijn totaal platgetrapt! Nauwelijks
tien pas van onze schuilplaats af ligt een ge
weldige wijfjesolifant. twintig pas verder een
tweede De eerste heeft een kogel schuin van
achteren door het oor gekregen en was dadelijk
dood. Oe tweede had een kogel In het linkeroog
gekregen en was eveneens op slag neergevallen!
De jongen staan bU de gesneuvelde moeders.
Hussein, onze aanvoerder der dragers, laat de
belde dieren In lasten verdeelen en zorgt voor
het transport van de jongen.
Het grootste en zelfsteundlgste olifantenkind
wist later weer te ontkomen.... Maar het klei
nere, door ons „Tembo” genoemd, was spoedig
tam en bleef bij ons. De eenlge, die geen geluk
had bij deze ontmoeting met de Heerschers van
het Oerwoud, was Hussein, want bij de plot
selinge vlucht van de reuzen, ontsnapte hij aan
den dood door In een boom te klimmen, en daar
werd hij door een giftige slang gebeten, een
wonde, die bloedvergiftiging Veroorzaakte, waar
door zijn been weldra moest afgezet worden....
EEN GEVAARLIJK GEHEIM,
Phill. Oppenheim.
Het gegeven te niet nieuw, maar de schran
dere Pank had er toch een kluifje aan om Lord
Keynaham en zijn trawanten te knippen. Het
was ook een re ademachtige misdaad, welke
Tan bat* van de vereenlglng tot behartiging der belangen van
van oude rijwielplaatjes en ande
Mijnheer de Redacteur.
Naar aanleiding van het artikel .Bots
naar Engeland", voorkomende In Uw blad
—13—34. verzoek Ik U beleefd plaatsing i
volgende
Door alle medische en voedingsdeskundigen
wordt goede boter beschouwd als een noodzake
lijkheid en geen luxe. Ia het dan niet om
zoo uitmuntende voedingsproduct aan velen te
ontzeggen door een te hoogen prijs?
De vele werkloozen en de kleine man kan fssn
boter koopen omdat de boer gesteund moet wor
den Maar het leeuwendeel van de uitgekeerde
steun gaat naar den grooten boer, die wel een
heel zwaren t|jd heeft, maar die toch heusch niet
behoeftig ia
Van de gulden die op 1 K G. boter door de Hol-
landsche gebruiker aan het Crisis-Zuixelfonda
wordt betaald, hoeveel hiervan komt feiteiyk in
de zak van den boer of maw. hoeveel blijft
van hangen op de te maken omweg?
Dan zou ik nog even willen aanmerken dat
schrijver van genoemd artikel „BoteTexport naar
Kngeland” geen vergoeding heeft gemaakt voor
de verhoogde botarconsumptle. wanneer de prya
op fl.20 per K.O. wordt gesteld, hetgeen natuur
lijk een aanmerkelijke verhoog!ng beteekent ve®
de totale opbrengst
Kunt U ons misschien duidelijk maken het
voordeel, boter met verlies aan Engeland te ver-
koopen?
De producent wkoopt de boter aan de markt
voor f 0.50. Ik neem aan dat 5 cent winst gemaakt
wordt, dus de productiekosten zijn f 0 45 en En
geland betaalt f 0.35 f 0.40.
U dankend voor de verleende plaatsruimte.
Hoogachtend.
MARGARINE-ETER.
Naschrift: lo. dat natuurboter wel geen luxe,
maar toch zeker geen noodzakelijkheid is. blijkt
toch overduidelijk uit het feit, 'dat honderddui
zenden b|J margarine leven en er wel bij varen.
Geen enkele medische en voedingsdeskundige w
er dan ook b|j ons weten, die dit beweert.
2o. De vraag, of het verantwoord is. den land
bouw ten koste van de geheele bevolking te
steunen in die mate waarin dit thans geschiedt,
hebben wij met opzet buiten bespreking gehou
den. Z|) Is ook van weinig practische waarde,
omdat men het er vrijwel over eens is. dat het
thans tocj) te laat la. om van systeem te veran
deren.
3o. Ho. groot h.t gedeelte tu Out zulveteteun te
dat „op dan omsreg" blijft hangen, valt moelHjx
te .eggen, daar d. criatedlemten pa. gereorgani
seerd Zijn. De onkoaten ran d. geheele land-
boumteun zq voor het dien.tjaar 1938 geschat
op f4.049.000. ot 9.T pCt. van het totaal der ute-
gekeerde bedragen. Dit totaal ia geraamd ep
t 138.739 000. doch Raat uiteraard nog g.baal
niet vaat.
4. Wannmr ,jnargarln.-«t.r” on. artik.l yma
(•teaan had. sou hl) bemerkt hebben dat w<j ver
ondersteld hebben dat bij verlaging van dra botdr-
pru. tot 1130 bat verbruik met 30 000 K.O. zou
FOTOREPORTAGE
Pt
ril
■P
Da nl.uwe 3000 mater lange sld-baan van da BOrgaralpe
naar MarlazaH (Oostenrijk) la offlelaal geopend. De
eerste skl-loopers aae den start