Minister Kalf f ter aarde besteld Tolheffing op de groote rivierbruggen Werkfonds-1934 aan het werk HOOGE BELANGSTELLING STEUN AAN WERKLOOZEN EN OUDEN VAN DAGEN WETSONTWERP IS NU VERSCHENEN H' H i VRIJDAG 18 JANUARI 1935 Wat betaald moet worden Dr. Colijn spreekt Groote moeilijkheden Vlag halfstok Rede dr. H. van Manen Wat verricht ia HOOGER POLITIEPERSONEEL De kist wordt uitgedragen Een schryven van de Bisschoppen Renteverlaging Een schat van bloemen en kransen Vérgaande „Planwirtschaft” voor werkverschaffing bij onder nemingen der federale regeering LOTER1J-KNOEIER KRIJGT STRAF Financiering Bedrijvigheid in de olie-industrie „Amerika moet snel en verstandig handelen” De regeering zal het initiatief ne men tot het oprichten van een naamlooze vennootschap on der den naam Ned. Brug gen Exploitatie Mij. Alle ministers in den lijkstoet Eenvoudig systeem van heffing Een uiteenzetting van den voor zitter mr. J.W. Beyen Waardeerende toespraken van minister Colijn en dr. H. van Manen f 50 millioen noodig R S? «S Vliegveld den Haag Werkfonds en nijverheid J!' te ook de plaats Mr. J. W. Beyen ar- ongeveer de heeren P. A. Arrlens nog uitben, dat men niet de be nen, zal dr. J. H. Schokking. en oud vlce-admlraal Ram- Nederlandsche Spoorwegen zal de weken nagenoeg verdubbeld. hadden Z- H. Exc. Mgr. J. H. O. Jansen. Artsbisschop van Utrecht, heeft namens het Hoogw. Episco paat het volgend schrijven gericht aan den voor zitter van de R. K. Vereeniglng van Hooger Politiepersoneel in Nederland: „wy zouden het op hoogen prijs stellen, als de gelegenheid zou willen zoeken aan de Katho- het waren het onder- eischte contact en Aangenomen is, dat de concessie kan ingaan op 2 April 1935 in verband waarmede het einde der concessie valt uitqxiyk op 31 Maart I960, zijnde uiteriyk 5 Jaar na den afloop van tol heffing en aflossing der hoofdsom, welke 20 jaar is gesteld. de in De aan te Delft heeft zich te D. van M. uit Am- Uit het bovenstaande volgt, dat het wensche- Hjk is de geheele bruggen-flnanciering als een zelfstandige zaak uit te voeren met een eigen boekhouding. dlend, ,van Plaats der brug. Vianen Nijmegen Hedel Moerdijk Hendrlk-Ido-Ambacht Doesburg Dordrecht Rotterdam Krimpen a. d. IJsel Deventer Oorinchem WASHINGTON 17 Jan. President Roosevelt heeft heden het congres zijn voorstellen doen toekomen betreffende de sociale hervormingen. Tegelijkertijd diende senator Wagner een wets ontwerp in, waardoor deze voorstellen tot prac- tische uitvoering zullen komen. Met zijn boodschap gaf Roosevelt tevens een rapport van de door hem ingestelde commissie voor economische veiligheid. De meest practische wijze om dit te be reiken, is naar het oordeel der Regeering het leenen van de gevorderde 50 millioen van een door een particulier consortium opgerichte naamlooze vennootschap, die de tolheffing onder toezicht van de Regeering uitvoert, mits de met haar te maken ftge- ling zoodanig is, dat overmatige winst voor-0< komen wordt en verzekerd is, dat bij on juiste uitvoering de Regeering de tolhef--*? fing zelf in handen kan nemen en voorts, dat, als betere tijden mochten aanbreken, door aflossing der geleende bedragen de regeling op billijke wijze kan eindigen. Voor die 5.8 millioen kunnen dan worden aangelegd de wegen, op‘ welks het verkeer toeneemt door bruggen, waarvoor de ver snelde aanleg van de volgende wegen in aanmerking komt: DordrechtWlllemsdorp, Moerdijk—Breda Vianen—Utrecht. Vianen Lexmond en NijmegenArnhem. In allen eenvoud is Donderdagmiddag het stoffelijk overschot van Minister Kalft overgebracht van Wassenaar naar Wester- veM om daar te worden ter aarde besteld. Ik mag hiermede echter niet eindigen. De groote gaven van hart en verstand had de overledene ontvangen van Hem, van Wien alle gaven neerdalen. We willen niet scheiden zonder te denken aan de dankbaarheid, die wjj Gode verschul digd zijn voor Zjjn^aven in den overledene aan ons land geschonken. Een voorlooplge, geheel vrijblijvende bespre king met een groep financiers heeft doen in zien, dat zoodanige regeling in principe mo gelijk is. De overtocht van deze in een doorgaanden verbindingsweg van Noord naar Zuid gelegen drie bruggen zal dan dus in het eerste geval voor een personenautomobiel in totaal kosten f 0.87H. terwijl thans voor dien overtocht be halve voor de inzittende passagiers te Dordrecht en Moerdijk in totaal betaald wordt f 1.60. De tolheffing wordt voor ten hoogste 5 Jaren voorgesteld. De werkelijke tarieven, krachtens Koninklijk Besluit vast te stellen, zullen zoodanige moeten zijn, dat noch groote winsten ten bate, noch groote verliezen teil laste van het Verkeers- fonds zullen komen. Ten derde stelt de commissie ouderdomsrente voor, die moet wordenTfpgebracht voor de helft door den betrokken staat en voor de helft door de federale kas en hoogstens 30 dollar p. maand .zal bedragen. Deze rente zou worden uitge keerd aan personen boven de 65 jaar. die niet in gestichten voor ouden van dagen wonen, wier vermogen niet grooter is dan 5000 dollar en die 5 jaar in een gemeente ingezetene zijn. datum van indlenststelling zomer 1936 zomer 1936 najaar 1936 voorjaar 1937 voorjaar 1937 voorjaar 1937 zomer 1937 najaar 1938 najaar 1939 najaar 1940 zomer 1941 de plaats gehad hebbende verwacht worden, dat deze Voor de voltooiing van den bruggenbouw en de aansluitende wegen, blijft dus 35.8 millioen over, welke in staat stelt deze in ongeveer zeven jaar af te werken. en van zjjn dat het velen Roosevelt o. a. nog uitgen, dat men niet de be langrijke en Waardavolle taak van de sociale hervorming in dlscredlet wil brengen door on- middeliyk te beginnen met een grootsch opge zet plan, dat dan misschien niet zou kunnen worden uitgevoerd. Dat men echter een her vorming der •sociale politiek in algemeenen zin ter hand neemt, wordt gerechtvaardigd door het voorbeeld van andere ontwikkelde naties, waar gelijke of dergelijke maatregelen goede resultaten hebben bereikt. Amerika betaalt op het oogen- bllk geweldige sommen voor vele jaren van eco nomische onzekerheid en moet snel handelen om tot betere toestanden te geraken. Om dit programma uitvoerbaar te maken zijn achtereenvolgens in korten tijd zoovele werken in uitvoering genomen, dat mocht de voor voltooiing van het geheele plan van den ver snelden brugbouw verelschte financiering niet slagen slechts voldoende middelen zullen overbljjven om de onderhanden werken te be talen. Dan kunnen derhalve geen nieuwe wer ken worden begonnen, voordat de in uitvoe ring zijnde zijn voltooid. Naast de voltooiing van de nieuwe bruggen is ook aanleg van nieuwe daarop aansluitende wegen geboden, daar men mag verwachten, dat vergemakkelijking van het verkeer over de groote rivieren toeneming daarvan zeer zal bevorderen. De financiering van den versnel den brugbouw moet dus niet alleen omvatten bet beschikbaar stellen van de geldmiddelen voor de nog uit te voeren brugwegken. schat van kransen en bloemstukken wa- Dergeljjk werkprogramma kan slechts verwe zenlijkt worden, indien aan de gewone middelen, welke jaarlijks voor bruggen- en wegenbouw kunnen worden beschikbaar gesteld, buitenge wone worden toegevoegd. Te Rotterdam: voor een personenauto f 0.13H, vrachtauto ƒ0.20, tractor met oplegger of aanhangwagen 025, aanhangwagen volgende op de vorige 020, voor een autobus 025, tractor alleen ƒ0.1254, motorrijwiel 0.07 >4, rU- of voertuig met of bestemd voor paardenbespannlng 0.10. (Door invoering van 10-rittenboekjes zullen, als de rentevoet 4 pet. is, de tollen voor den vrachtauto ƒ0.1875 en voor een motorrijwiel ƒ0.0625 kunnen zjjn.) zijn naarmate zij breedere rivieren overspan nen, voor die duurdere bruggen hooger tolgeld behoort te worden gevorderd dan voor de minder kostbare rivierovergangen. Te Arnhem: voor een personenauto 025. vrachtauto 0.3754, tractor met oplegger of aanhangwagen 0.50, aanhangwagen volgende op de vorige ƒ03754, autobus ƒ0.50, tractor alleen ƒ025, mo torrijwiel ƒ0.1254, rij- of voertuig met of be stemd voor paardenbespannlng ƒ020. Te Moerdijk: voor een personenauto 050, vrachtauto ƒ0.75, tractor met oplegger of aanhangwagen 1.aanhangwagen volgende op de vorige ƒ0.75, autobus ƒ1.tractor alleen 050, mo torrijwiel ƒ025, rij- of voertuig met of bestemd voor paardenbespannlng ƒ0.40. Don Manuel Portela Valladarès is geïnstalleerd in het Paleis der Generaliteit van Catalonië. Onze foto toont hem tusschen Generaal Batet en den President ad inter im, Generaal Gimenez Arenes (aan zt/n linkerhand) Spr. wees erop, dat het arbeidsveld vap minis ter Kalff voornamelijk het spoorwegbedrijf is geweest, wat voor andere belangrijke werk zaamheden hij daarnaast of daarna ook ver richt heeft. Vijf en dertig Jaar heeft hl) dat bedrijf met al zijn gaven gediend. De Nedei- landsche Spoorwegen hebben het daarom op hoogen prijs gesteld, dat hier namens ben ge tuigenis mag worden afgelegd van nun diep ge voelde waardeering voor zjjn werk en zfjn per soen. Reeds op veertlg-jarlgen leeftijd werd Kalff in de leiding der Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij opgenomen. Hij was daartoe bjj uitstek geschikt, man van karakter bevlitlgd met een scherp verstand en met een warm hart, streng maar rechtvaardig en gevoe.lg voor de nooden van anderen. Juridisch naar aanleg en technisch naar opleiding, geschoold in de prak tijk was hij aangewezen voor de leiding van het zoo veelzijdige spoorwegbedrijf. Gedurende twin tig Jaar heeft hl) daarvan deel uitgemaakt en in die jaren werd de concurrentie geleidelijk door samenwerking vervangen en had een sa mensmelting tot één bedrijf plaats De moei lijkheden van de oorlogsjaren en na-oorlogs- jaren werden overwonnen en het bedrijf kwam tot verdere ontwikkeling. Hl) was een harde en degelijke werker, die nimmer overhaast een beslissing nam Hl' hield van rustige bestudeering enjiverweglng en stond open voor overleg. Hjj was een aantrekkelijk mensch, die gaarne een ander hielp en elk on aangenaam woord vermeed, zoolang dat mogelijk was. Ingediend is een wetsontwerp in zake het geven van vrijheid om een concessie tot tolheffing te verleenen aan een aan te wijzen Naamlooze Vennootschap. Wegens de begrafenis van minister Kalff was aan de regeeringsgebouwen en verschillende legatlegebouwen te Den Haag de vlag halfstok geheschen. Deze commissie vraagt ten eerste een ver gaande „Planwirtschaft" voor werkverschaf fing bij ondernemingen der federale regee ring; ten tweede een werkloozenondersteu- nlng vanaf 1 Januari 1935, doch telkens slechts voor korten tijd en in den vorm van een verzekering, waartoe de werkgevers, en al naar verlangen van de verschillende af zonderlijke staten, ook de werknemers moe ten bijdragen. De ondersteuning zal een aan vang nemen vier weken na het begin van de werkloosheid, niet grooter zijn4 dan 15 dollar per week en na 16 weken ophouden, waarna de werkloozen door de federale re geering op grond van het hierboven aange duide arbeidsprogram aan bet werk zullen worden gesteld. De Haagsche rechtbank heeft Donderdag be krachtigd het besluit van de vergadering van obllgatlehouders der Vaderlandsche Bank voor Belaste Waarden tot renteverlaging. Het systeem van heffing moet eenvoudig zijn. Zoo is men gekomen tot een klassificatie van de 18 bruggen in drie groepen Stelt men de goedkoopste groep op 1, dan wordt de tweede groep met 2, de derde met 4 belasu Berekend wordt, dat ingeval de rentevoet der leenlng 4 is, de bovengenoemde eenheid is f 0.1254, wat zeggen wil, dat moet worden betaald; Volgens het „Ned. Weekblad voor Kruide nierswaren” verkeert onze olle-lndustrie thans in een periode van groote levendigheid en drukte als gevolg van groote bestellingen door Amerika, waar een aanzienlijk tekort aan olita en vetten dreigt. Op grond van voorkoopen mag drukte nog geruimen tjjd zal aanhouden. Als gevolg van een en ander zjjn de binnen* landsche prijzen belangrijk opgeloopen. De no* teering van ruwe-arachide olie is in weinige *z Lands financiën laten echter niet toe daarvoor leeningen aan te gaan zonder dat rentebetaling verzekerd is door nieuwe bronnen van inkomsten, bij voorkeur verband houdende met het gebruik, dat van de werken, waarvoor geleend wordt, wordt gemaakt en in dit geval bestaande in een heffing van het verkeer, dat door de bruggen gebaat wordt. Ten einde den eenen rivierover- gang niet in voordeeliger conditie te brengen dan den anderen, zal dergelij ke financiering zich over alle rivier overgangen moeten uitstrekken. Daar om is uitgegaan van de gedachte, dat men moet leenen voor alle overgangen, dus zoowel voor de bestaande als voor de in aanbouw zijnde en de nog aan te vangen Rijksbruggen over de grodtfe ri vieren. De Regeering stelt zich voor, on- middellijk nadat het ingediende ontwerp tot wet zal zjjn verheven, het initiatief te nemen tot het doen oprichten van een maatschappij, welke Nederlandsche Bruggen-Ex- ploitatie Mij. N.V. (B. EL M.) zal worden genoemd, met welke een overeenkomst wordt gesloten vol gens het bjj de wet gevoegd model, terwjjl aan deze Maatschappij een concessie tot tolheffing zal worden verleend. Namens de directie van de Nederlandsche Spoorwegen heeft vervolgens dr. H. van Manen het woord gevoerd. Daarna zal de B. E. M„ die volgens de over eenkomst een kapitaal zal hebben van 500 000, een obligatielening uitgeven ter nominate waarde van 49.500.000. De som van het aan delenkapitaal en de opbrengst der geldleening wordt vervolgens aan de regeering uitbetaald. Tegelijk met het sluiten van de overeenkomst met de vennootschap moet een overeenkomst met eiken aandeelhouder worden gesloten, ten einde zekerheid te erlangen, dat, ingeval on ernstige nalatigheid van de B. E. M. in oe na koming barer verplichtingen, de Staat het recht heeft de aandeelen van de aandeelhouders over te nemen. Het bedrag, dat reeds voor die bruggen js en nog moet worden uitgegeven, beloopt onge veer 50 millioen. waarvan tot einde 1933 onge veer 14 millioen en in 1934 ongeveer 6 mil lioen. Indien een op zich zelf staande financiering bonnet, leden van den Raad van State; H. Cre mer, directeur van de Dell Maatschappij; Ir Smeding, directeur van den Wieringermeer- polder; mr. G. Vissering, oud-president van le Nederlandsche Bank; Ir. Hoebe, directeur van den Rijks Zulderzeesteundienst; mr Krellng. directeur van de Dell Spoorwegmaatschappij, jhr. v. d. Berg van Heemstede, dlrecteur-gene- raal van de Internationale Air Traffic Asso ciation; mr. D. Crena de Jongh. president der Nederlandsche Handelmaatschappij; mr. P. W. H. J. Gort v. d. Linden, burgemeester van Gro ningen; Edo Bergsma, voorzitter van den A. N W B_; ir. Voorst Vader, hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat voor het Noordzeekanaal; Ir. Gellnck, hoofdingenieur van den Rijkswa terstaat te Haarlem; C. Oud, directeur van 1 Btaatsvlsschershavenbedryi te IJmulden; E. Konlng, vertegenwoordiger v. d. Rijksstudie- dlenst voor de luchtvaart, en een deputatie van de K. N. A. C. BU de naam van Jacob Adrlaan Kalff bewaard blijven als die van een der meest toegewijde dienaren en een der bekwaamste leiders en wie het. zoo- als Ik, steeds een voorrecht gevonden hebben, met hem te mogen samenwerked, zullen zijn nagedachtenis In hooge eere houden. Hli ruste in vrede. Namens de Liberale Staatsparty en Vryhelds- bond sprak mr. Wendelaar. Hy bracht hulde aan de vaste beginselen en de groote overtui ging, waarmede de overledene steeds de party had gediend. Een broer van den overledene, mr. Kalff, oud- hoofdredacteur van „Het Handelsblad”, hul digde eveneens de nagedachtenis van den over ledene. Ten slotte dankte een zoon van den over ledene alle sprekers en aanwezigen. BU zijn afscheid van de Spoorwegen, had hy ook van dat gedeelte van het personeel, dat hem na de fusie met tegenzin en wantrouwen had ontvangen, het vertrouwen en de liefde weten te winnen en zagen allen bem noode gaan. Tegeiykertyd stelt de commissie voor een ge dwongen ouderdomsrenteverzekering voor beiders beneden de 65 Jaar, die geen pensioen rechten hebben en minder dan 250 dollar per maand verdienen. De middelen daarvoor moeten worden verkre gen door bydragen van 1 pCt. van het loon, stijgende Iedere 5 Jaas tot 5 pCt. van het loon. Werkgevers en werknemeis moeten eik de helft van deze bydrage betalen. In zyn begeleidende speciale boodschap set In de Memorie van Toelichting zeggen de Ministers van Waterstaat en van Financiën onder meer: Evenals onder het vorige kabinet is de re geering ook thans overtuigd van het groote landsbelang, dat bevorderd wordt door versnel ling van den bruggenbouw. harmonlecorps „Crescendo", waarvan de over ledene beschermheer is geweest, ,^ses Tod" van Grieg. Achter het eerste gedeelte van den stoet slo ten zich honderden belangstellenden aan. Ryks- en gemeentepolitie hadden op en om de begraafplaats onder leiding van Inspecteur Roelofs voor een uitnemende afzetting zorg ge dragen. Ook op et heuvelachtige gedeelte ach ter het graf stonden honderden nlet-offlcleele belangstellenden. By de gedachtenwisseling informeerde de heer Verbeek, voorzitter der K, v. K te 's Grw- venhage naar den aanlég vans een vliegveld voor Rotterdam en 's Gravenhage te Delft. Mr. Beyen antwoordde dat het Werkfonds In dezen gunstig geadviseerd heeft: het wachten is nu op het o^rleg der gemeenten met den Water staat. Strekt zich de tolheffing over alle bruggen over de groote rivieren uit, dan worden, wat reeds als noodig werd vermeld, alle over gangen geiyk behandeld en voorkomt men af leiding van verkeer van belaste naar onbe laste bruggen. Bovendien kan dan de gemid delde tolheffing per brug lager zyn dan wan neer men op slechts enkele bruggen tol sou doen heffen. De belastlhg der motorrijtuigen Is geregeld naa» de belangrijkheid van de rivterovergan- gen en wel In dien zin, dat aangenomen Is, dat, daar de rivleroverbruggingen duurder Te drie uur werd de met bloemen bedekte rist uit de aula gedragen. Achter de dragers schaar den zich de familieleden, onmlddeliyk gevolgd door onzen Minister-President Z. Exc. Dr. H. Colyn en alle andere Ministers. Terwyi de stoet langzaam grafwaarts schreed, •peelde het by het door een schat van kransen •n bloemen omgeven graf opgestelde Spoor- De voorbereiding is nu zoo geregeld, dat. als de geldmiddelen steeds te rechter tyd beschik baar zijn, het volgende programma voor de voltooiing van de groote bruggen verwacht mag worden: Voor den Kantonrechter t verantwoorden gehad J. H. sterdam, terzake overtreding der Loterywet. Verdachte had aan velschillende personen een lot verkocht van een door hem georgani seerde lotery, onder den naam „Comité van actie en eenheid in het transportbedryf’. Tegen de lotery was van verschillende zyden gewaarschuwd en In verband daarmede was iemand uit Delft, die een lot had gekocht, naar de politie gegaan. Ook omdat het een goed doel was, de getuigen loten gekocht. De ambtenaar van het O. M. merkte op, dat begrypeiyker wyze. vooral van arbelderszjjde, bezwaren tegen de lotery waren gémaakt. Gezien de antecedenten van Van M., vorderde het O. M. een hechtenis van vier maanden. Verdachte werd bjj verstek veroordeeld tot twee maanden hechtenla. Naar aanleiding van andere vragen besprak spr. In het kort, wat het Werkfonds tot nog toe gedaan heeft. Het fonds, aldus mr. Beyen, heeft toegestaan: 9 millioen voor rijkswerken. 3% millioen voor andere publiekrechtelyke organen en 6 A 7 ton voor industrieele ondernemingen. Spr. nam aan. dat dit tempo, In den eerstkomenden tyd zeer versneld zal worden. Met Utrecht byv. is men het elndeiyk over de kostenverdeellng voor de spoorwegverbete- rlngen eens. Er wordt naar gestreefd zooveel mogeiyte den bedrijfstak te helpen en niet het bepaalde be- dijjf. Belanghebbenden moeten het eerst^ender elkaar eens worden en dan kan het Fonds aan de georganiseerde Industrie steun verleeMen. Aan het graf heeft de minister-president, dr. H. Colijn, in een waardeerende toespraak zyn gevoelens vertolkt. Het Is op uitdrukkelijk verlangen van familie Kalff, dat deze traardebestelling strikten eenvoud sou worden voltrokken, familie heeft slechts gewild, dat enkelen de groeve het woord zouden voeren, In het begin wil ik mijn erkentelijkheid ulter voor de gelegenheid die my geboden Is, aan de groeve nog enkele woorden te zeggen. Ik voelde behoefte om namens myn collega's hulde brengen aan zyn nagedachtenis. Op een ambteiyke reis werd de klem voor deze ziekte en dit sterven gelegd. De overledene was een krachtig mensch, maar het vele werk heeft zyn weerstandsvermogen verzwakt Toen ik nu twee jaar geleden van H. M. de Koningin de opdracht kreeg een ministerie te vormen en het duidelyk was, dat daarin ook een liberaal zitting moest nemen, dacht Ik stonds aan Kalff. Spr. schetste in den aanvang van zijn reis moeiiykheden waarmee het fonds In den eersten tyd na zyn oprichting te kampen heeft gehad en die er oorzaak geweest Instituut heeft teleurge steld. Ongeveer 850 plannen waren al spoealg Inge diend, tot 'n geza- meniyk bedrag van over 200 millioen, maar de middelen van het Werk fonds waren be perkt, zoek eischte veel tyd. BU de voorbe reiding van open bare werken, waarmee begon nen werd, werd vooral veel tyd verloren met de onderhandelingen met arbeidersor ganisaties over de uit te betalen loo- nen. Thans, nu de zaak eenmaal loopt, kunnen openbare werken vlot behandeld worden, doch uiterst moeliyk is de volbrenging van de taak die het Fonds op Industrieel gebied te vervullen heeft.. Daarnaast bezat de overledene vele andere eigenschappen. Allereerst was hy regent; hy verstond wat regeeren beteekent. Op byzondere wyze had hy de gaven om ook met menschen van andere richting samen te werken. Steeds is hy liberaal gebleven, maar hy was een liberaal van grootsche allure. Hy zocht al lereerst naar de overeenkomst, niet naar het verschil. Als minister verhezen wy en het land veel in hem. zyn vervanging zal byzonder moeliyk zUn. Zyn karakter was boven allen lof verheven. Hy was zooals de Engelschman dat uitdrukt „every Inch a gentleman," dat is de getuigenia, die ik hier mede namens myn ambtgenooten aan het graf van Kalff wilde brengen. landsche Stoombootmaatschappyjhr. L. v o n F 1 s e n n e, waarnemend commissaris der Koningin in guld-Holland; Ir. Damme, direc- écff—van P. T. T. Voorts verscheidene Kamerleden, de heer A. Plesman, directeur van de K. L. M., hoofdinge nieurs van den Rykswaterstaat. ir. J Ringers, directeur-generaal van den Ryks-Waterstaat; Mr. J. W. Beyen, voorzitter van het Werk fonds-1934 heeft Donderdagavond voor het de partement 's-Gravenhage van de Ned. My. van Nyverheid en Handel een causerie gehouden over deze instelling. Voorzitter der vergadering was de afgetreden eerste voorzitter van het Werkfonds, de heer C. Zaalberg. 133 plannen zyn op Industrieel gebied inge- grootendeels behelzende de oprichting nieuwe Industrieën en de uitbreiding ot modenilseering van bestaande. Maar na^ onder zoek bleken slechts weinig plannen voor ver- wezeniyklng vatbaar te zyn. Zoodra een plan echter maar eenlge kans op succes biedt wordt het grondig onderzocht, en spr. wilde de moge lijkheid van ^rooe Industrieele projecten niet on'jkennen. Echter blyft voorzichtigheid ge-i boden. Van de werking der opgerichte Industrieban- ken heeft mr Beyen echter geen groote voor stelling. Het werkfondsbestuur heeft een commissie ingesteld om fabrikanten en afne mers van industrieele producten tot elkaar te brengen. Zoo Is b.v. nagegaan, wat gedaan kan woröen om afzet en reparatie van motoren, hljsch- en hefwerktuigen, ketels, ed. te bevor deren. Hiertoe zal een speciale Ingenieui te werk worden gesteld. Voorts is er een speciale commissie Ingesteld voor de Jeugdwerkloosheid. Op dit bUsondere terrein Is het byna nog moeiiyker om iets te doen dan ëp het algehieene gebied. der bruggen tot stand komt door 50 millioen (de bouwkosten der bruggen) opniguw te lee- —1 12 millioen worden aangewend voor aflossing van de schuld van het Wegenfonds, waardoor het Verkeersfonds er beter voor komt te staan, dat dan Immers geen rente voor deze schuld behoeft op te brengen. Verder wordt rond 22 millioen gebrplkt voor aflossing aan den Staat. Tèfislotte Is na de aflossing van 142 millioen nog 5 8 millioen voor bruggen op den gewonen dienst uitgegeven. Waren -dë bruggen niet gebouwd, dan zou dit geld zyn uitgegeven om den wegenaanleg te versnellrii. Dit kan door beschikbaarstelling van de geleende gelden als nog geschieden. Heken onder het Hooger Politiepersoneel bekend te maken, dat het Onze uitdrukkeiyke wensch is, dat Onze onderhoorige Katholieken zich ver een) gen in Katholieke organisatiën, waar de Katholieke beginselen tot hun recht komen. wy durven dringend verzoeken, dat het Ka tholiek Hooger Politiepersoneel aan Onzen recht- matigen wensch bereidwillig zal tegemoetkomen door toetreding tot de R. K. Vereeniglng van Hooger Politiepersoneel, wat voor Ons een groote voldoening zal zyn. Dankbaar zullen wy zyn, als wy na eenlgen tyd een gunstig resultaat van Ons welgemeend verzoek zullen mogen vernemen." De belangstelling op de begraafplaats Wes- terveld te Velsen was 4eer groo*. Onder de talrijke aanwezigen merkten we ojl op: den deken van het corps diploma tique, den heer von Adlercrèukz, gezant van Zweden; den Engelschen gezant Sir Mont gomery; den heer. D. Laming, handelsattaché van Engeland; fr. M. Damme, directeur van Wêrkspoor; Ir. Telders, directeur van de Maat schappij M. U. Z.; den senaat van het Deiftsche studentencorps, oud-minlster Welter, Jhr. mr. dr. A. Röell, commissaris der Koningin in Noord-Holland, oud-minlster dr. Posthuma, mr. C. G o s e 1 1 n g, voorzitter van de R K. Staatsparty, die de RK. Tweede Kamerfractie vertegenwoordigde, wegens ontstentenis van prof. Aalberse, die door een lichte ongesteld heid verhinderd was; het gemeentebestuur van Velsen, mr. J. B. B o m a n s, en mr. P. Slin- genberg, leden van Oed. Staten van Noord- Holland, jhr. Boreel van Hoogelanden, oud- burgemeester van Haarlem; leden van de Eer ste en Tweede Kamerfractie van den VrU- heldsbond, het hoofdbestuur van den Vryheids- bond, ir. Ingenhousz, directeur van de Kon. Ned. Hoogovens en Staalfabrieken. J. Vogel, voorzitter van de Kon. Vereeniglng voor de luchtvaart; H. W A. de Bruyn, directeur van den A. N. W. B.; mr. A. Haex, directeur van de Oranje Nassaumynen; Ir. Albarda, voorzit ter van de 8. D. A. P„ de heeren P. A. Arrlens en 8. E. G. Wesseling, directeuren van de Hol- Ik kende zyn werk als directeur der spoor wegen en zyn grooten werklust en toewijding Ook In zyn karakter heb Ik my niet vergist Zyn aangename werkkring heeft hjj ver ruild voor het lief en leed meer leed dan Hef van de zorg voor den Staat. zyn werk was moeliyk. Op verkeersgebied heerschte er byna een chaotische toestand In ons land. De verbetering, die hy moest brengen en waarvan hy den grondslag heeft gelegd, heeft hy niet meer mogen aanschouwen. Een groot aantal volgauto’s kwam hierna. Daarin hadden behalve familieleden, o.a. plaats genomen de ministers Colyn, de Graeff, Van Schalk, de Wilde, Marchant, Oud, Deckers, Steenberghe, Slotemaker de Bruine en de oud- nlnlster mr. Verschuur. Het was reeds over eenen, toen de stoet zich In beweging kon zetten, geëscorteerd door de Rijkspolitie en door de motorpolitie der ge meente Wassenaar tot aan de grens dier ge meente. De belangstelling In het rustige en deftige villapark „de Kievit”, waar de Minister woon de, was niet byzonder groot., Slechts een klein aantal belangstellenden had zich in de Laan van Hoogwolde opgesteld om by het vertrek van den overleden steeman aanwezig te zyn. Naarmate de tyd echter verstreek en het oogenblik van vertrek naderde, kwamen er meer menschen. o. w. verschillende leden van het per soneel van het departement van Waterstaat, die hun hoogsten chef by den aanvang van zyn laatste reis een groet brachten. De vertegenwoordiger van H. M. de Konin gin Mr. W. J. Baron van Lynden, opperkamer heer, de Ministers en de familieleden, die In den stoet zouden volgen, waren eenlgen tyd tevoren In het sterfhuis samengekomen, waar Ds. P. Blaauw een korten rouwdienst leidde. Omstreeks half een werd een aanvang ge maakt met het opstellen van den stoet. Twee bloemenauto’s reden den tuin van 's Ministers villa „De Beukenhof” ln tot aan den hoofdin gang. Een werd vervolgens naar bulten gedragen. Er ren meer dan vijftig bloemstukken. De kist werd in den auto geplaatst en daarop werd een aantal kransen gelegd, w.o. die van HM. de Koningin, van de Nederlandsche Re geering en van de familie. Dadelyk achter den Ijjkauto volgde een hof- auto, waarin baron Van Lynden plaats had genomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 17