Minister Kalf f ter aarde besteld
Tolheffing op de groote
rivierbruggen
Werkfonds-1934
aan het werk
HOOGE BELANGSTELLING
STEUN AAN WERKLOOZEN
EN OUDEN VAN DAGEN
WETSONTWERP IS NU
VERSCHENEN
H' H
i
VRIJDAG 18 JANUARI 1935
Wat betaald moet worden
Dr. Colijn spreekt
Groote moeilijkheden
Vlag halfstok
Rede dr. H. van Manen
Wat verricht ia
HOOGER POLITIEPERSONEEL
De kist wordt uitgedragen
Een schryven van de Bisschoppen
Renteverlaging
Een schat van bloemen
en kransen
Vérgaande „Planwirtschaft” voor
werkverschaffing bij onder
nemingen der federale
regeering
LOTER1J-KNOEIER KRIJGT
STRAF
Financiering
Bedrijvigheid in de
olie-industrie
„Amerika moet snel en
verstandig handelen”
De regeering zal het initiatief ne
men tot het oprichten van een
naamlooze vennootschap on
der den naam Ned. Brug
gen Exploitatie Mij.
Alle ministers in den
lijkstoet
Eenvoudig systeem van
heffing
Een uiteenzetting van den voor
zitter mr. J.W. Beyen
Waardeerende toespraken van
minister Colijn en dr.
H. van Manen
f 50 millioen noodig
R S? «S
Vliegveld den Haag
Werkfonds en nijverheid
J!'
te
ook
de
plaats
Mr. J. W. Beyen
ar-
ongeveer
de heeren P. A. Arrlens
nog uitben, dat men niet de be
nen, zal
dr. J. H. Schokking. en oud vlce-admlraal Ram-
Nederlandsche Spoorwegen zal de
weken nagenoeg verdubbeld.
hadden
Z- H. Exc. Mgr. J. H. O. Jansen. Artsbisschop
van Utrecht, heeft namens het Hoogw. Episco
paat het volgend schrijven gericht aan den voor
zitter van de R. K. Vereeniglng van Hooger
Politiepersoneel in Nederland:
„wy zouden het op hoogen prijs stellen, als
de gelegenheid zou willen zoeken aan de Katho-
het
waren
het onder-
eischte
contact
en
Aangenomen is, dat de concessie kan ingaan
op 2 April 1935 in verband waarmede het einde
der concessie valt uitqxiyk op 31 Maart I960,
zijnde uiteriyk 5 Jaar na den afloop van tol
heffing en aflossing der hoofdsom, welke
20 jaar is gesteld.
de
in
De
aan
te Delft heeft zich te
D. van M. uit Am-
Uit het bovenstaande volgt, dat het wensche-
Hjk is de geheele bruggen-flnanciering als een
zelfstandige zaak uit te voeren met een eigen
boekhouding.
dlend,
,van
Plaats der brug.
Vianen
Nijmegen
Hedel
Moerdijk
Hendrlk-Ido-Ambacht
Doesburg
Dordrecht
Rotterdam
Krimpen a. d. IJsel
Deventer
Oorinchem
WASHINGTON 17 Jan. President Roosevelt
heeft heden het congres zijn voorstellen doen
toekomen betreffende de sociale hervormingen.
Tegelijkertijd diende senator Wagner een wets
ontwerp in, waardoor deze voorstellen tot prac-
tische uitvoering zullen komen.
Met zijn boodschap gaf Roosevelt tevens een
rapport van de door hem ingestelde commissie
voor economische veiligheid.
De meest practische wijze om dit te be
reiken, is naar het oordeel der Regeering
het leenen van de gevorderde 50 millioen
van een door een particulier consortium
opgerichte naamlooze vennootschap, die de
tolheffing onder toezicht van de Regeering
uitvoert, mits de met haar te maken ftge-
ling zoodanig is, dat overmatige winst voor-0<
komen wordt en verzekerd is, dat bij on
juiste uitvoering de Regeering de tolhef--*?
fing zelf in handen kan nemen en voorts,
dat, als betere tijden mochten aanbreken,
door aflossing der geleende bedragen de
regeling op billijke wijze kan eindigen.
Voor die 5.8 millioen kunnen dan worden
aangelegd de wegen, op‘ welks het verkeer
toeneemt door bruggen, waarvoor de ver
snelde aanleg van de volgende wegen in
aanmerking komt: DordrechtWlllemsdorp,
Moerdijk—Breda Vianen—Utrecht. Vianen
Lexmond en NijmegenArnhem.
In allen eenvoud is Donderdagmiddag het
stoffelijk overschot van Minister Kalft
overgebracht van Wassenaar naar Wester-
veM om daar te worden ter aarde besteld.
Ik mag hiermede echter niet eindigen. De
groote gaven van hart en verstand had de
overledene ontvangen van Hem, van Wien
alle gaven neerdalen.
We willen niet scheiden zonder te denken
aan de dankbaarheid, die wjj Gode verschul
digd zijn voor Zjjn^aven in den overledene
aan ons land geschonken.
Een voorlooplge, geheel vrijblijvende bespre
king met een groep financiers heeft doen in
zien, dat zoodanige regeling in principe mo
gelijk is.
De overtocht van deze in een doorgaanden
verbindingsweg van Noord naar Zuid gelegen
drie bruggen zal dan dus in het eerste geval
voor een personenautomobiel in totaal kosten
f 0.87H. terwijl thans voor dien overtocht be
halve voor de inzittende passagiers te Dordrecht
en Moerdijk in totaal betaald wordt f 1.60.
De tolheffing wordt voor ten hoogste 5 Jaren
voorgesteld.
De werkelijke tarieven, krachtens Koninklijk
Besluit vast te stellen, zullen zoodanige moeten
zijn, dat noch groote winsten ten bate, noch
groote verliezen teil laste van het Verkeers-
fonds zullen komen.
Ten derde stelt de commissie ouderdomsrente
voor, die moet wordenTfpgebracht voor de helft
door den betrokken staat en voor de helft door
de federale kas en hoogstens 30 dollar p. maand
.zal bedragen. Deze rente zou worden uitge
keerd aan personen boven de 65 jaar. die niet
in gestichten voor ouden van dagen wonen, wier
vermogen niet grooter is dan 5000 dollar en die
5 jaar in een gemeente ingezetene zijn.
datum van
indlenststelling
zomer 1936
zomer 1936
najaar 1936
voorjaar 1937
voorjaar 1937
voorjaar 1937
zomer 1937
najaar 1938
najaar 1939
najaar 1940
zomer 1941
de plaats gehad hebbende
verwacht worden, dat deze
Voor de voltooiing van den bruggenbouw en
de aansluitende wegen, blijft dus 35.8 millioen
over, welke in staat stelt deze in ongeveer zeven
jaar af te werken.
en
van zjjn
dat het
velen
Roosevelt o. a. nog uitgen, dat men niet de be
langrijke en Waardavolle taak van de sociale
hervorming in dlscredlet wil brengen door on-
middeliyk te beginnen met een grootsch opge
zet plan, dat dan misschien niet zou kunnen
worden uitgevoerd. Dat men echter een her
vorming der •sociale politiek in algemeenen zin
ter hand neemt, wordt gerechtvaardigd door het
voorbeeld van andere ontwikkelde naties, waar
gelijke of dergelijke maatregelen goede resultaten
hebben bereikt. Amerika betaalt op het oogen-
bllk geweldige sommen voor vele jaren van eco
nomische onzekerheid en moet snel handelen om
tot betere toestanden te geraken.
Om dit programma uitvoerbaar te maken zijn
achtereenvolgens in korten tijd zoovele werken
in uitvoering genomen, dat mocht de voor
voltooiing van het geheele plan van den ver
snelden brugbouw verelschte financiering niet
slagen slechts voldoende middelen zullen
overbljjven om de onderhanden werken te be
talen. Dan kunnen derhalve geen nieuwe wer
ken worden begonnen, voordat de in uitvoe
ring zijnde zijn voltooid.
Naast de voltooiing van de nieuwe bruggen
is ook aanleg van nieuwe daarop aansluitende
wegen geboden, daar men mag verwachten,
dat vergemakkelijking van het verkeer over de
groote rivieren toeneming daarvan zeer zal
bevorderen. De financiering van den versnel
den brugbouw moet dus niet alleen omvatten
bet beschikbaar stellen van de geldmiddelen
voor de nog uit te voeren brugwegken.
schat van kransen en bloemstukken
wa-
Dergeljjk werkprogramma kan slechts verwe
zenlijkt worden, indien aan de gewone middelen,
welke jaarlijks voor bruggen- en wegenbouw
kunnen worden beschikbaar gesteld, buitenge
wone worden toegevoegd.
Te Rotterdam:
voor een personenauto f 0.13H, vrachtauto
ƒ0.20, tractor met oplegger of aanhangwagen
025, aanhangwagen volgende op de vorige
020, voor een autobus 025, tractor alleen
ƒ0.1254, motorrijwiel 0.07 >4, rU- of voertuig
met of bestemd voor paardenbespannlng 0.10.
(Door invoering van 10-rittenboekjes zullen,
als de rentevoet 4 pet. is, de tollen voor den
vrachtauto ƒ0.1875 en voor een motorrijwiel
ƒ0.0625 kunnen zjjn.)
zijn naarmate zij breedere rivieren overspan
nen, voor die duurdere bruggen hooger tolgeld
behoort te worden gevorderd dan voor de
minder kostbare rivierovergangen.
Te Arnhem:
voor een personenauto 025. vrachtauto
0.3754, tractor met oplegger of aanhangwagen
0.50, aanhangwagen volgende op de vorige
ƒ03754, autobus ƒ0.50, tractor alleen ƒ025, mo
torrijwiel ƒ0.1254, rij- of voertuig met of be
stemd voor paardenbespannlng ƒ020.
Te Moerdijk:
voor een personenauto 050, vrachtauto
ƒ0.75, tractor met oplegger of aanhangwagen
1.aanhangwagen volgende op de vorige
ƒ0.75, autobus ƒ1.tractor alleen 050, mo
torrijwiel ƒ025, rij- of voertuig met of bestemd
voor paardenbespannlng ƒ0.40.
Don Manuel Portela Valladarès is geïnstalleerd in het Paleis der
Generaliteit van Catalonië. Onze foto toont hem tusschen Generaal
Batet en den President ad inter im, Generaal Gimenez Arenes
(aan zt/n linkerhand)
Spr. wees erop, dat het arbeidsveld vap minis
ter Kalff voornamelijk het spoorwegbedrijf is
geweest, wat voor andere belangrijke werk
zaamheden hij daarnaast of daarna ook ver
richt heeft. Vijf en dertig Jaar heeft hl) dat
bedrijf met al zijn gaven gediend. De Nedei-
landsche Spoorwegen hebben het daarom op
hoogen prijs gesteld, dat hier namens ben ge
tuigenis mag worden afgelegd van nun diep ge
voelde waardeering voor zjjn werk en zfjn per
soen.
Reeds op veertlg-jarlgen leeftijd werd Kalff
in de leiding der Hollandsche Ijzeren Spoorweg
Maatschappij opgenomen. Hij was daartoe bjj
uitstek geschikt, man van karakter bevlitlgd
met een scherp verstand en met een warm hart,
streng maar rechtvaardig en gevoe.lg voor de
nooden van anderen. Juridisch naar aanleg en
technisch naar opleiding, geschoold in de prak
tijk was hij aangewezen voor de leiding van het
zoo veelzijdige spoorwegbedrijf. Gedurende twin
tig Jaar heeft hl) daarvan deel uitgemaakt en
in die jaren werd de concurrentie geleidelijk
door samenwerking vervangen en had een sa
mensmelting tot één bedrijf plaats De moei
lijkheden van de oorlogsjaren en na-oorlogs-
jaren werden overwonnen en het bedrijf kwam
tot verdere ontwikkeling.
Hl) was een harde en degelijke werker, die
nimmer overhaast een beslissing nam Hl' hield
van rustige bestudeering enjiverweglng en stond
open voor overleg. Hjj was een aantrekkelijk
mensch, die gaarne een ander hielp en elk on
aangenaam woord vermeed, zoolang dat mogelijk
was.
Ingediend is een wetsontwerp in
zake het geven van vrijheid om een
concessie tot tolheffing te verleenen
aan een aan te wijzen Naamlooze
Vennootschap.
Wegens de begrafenis van minister Kalff was
aan de regeeringsgebouwen en verschillende
legatlegebouwen te Den Haag de vlag halfstok
geheschen.
Deze commissie vraagt ten eerste een ver
gaande „Planwirtschaft" voor werkverschaf
fing bij ondernemingen der federale regee
ring; ten tweede een werkloozenondersteu-
nlng vanaf 1 Januari 1935, doch telkens
slechts voor korten tijd en in den vorm van
een verzekering, waartoe de werkgevers, en
al naar verlangen van de verschillende af
zonderlijke staten, ook de werknemers moe
ten bijdragen. De ondersteuning zal een aan
vang nemen vier weken na het begin van
de werkloosheid, niet grooter zijn4 dan 15
dollar per week en na 16 weken ophouden,
waarna de werkloozen door de federale re
geering op grond van het hierboven aange
duide arbeidsprogram aan bet werk zullen
worden gesteld.
De Haagsche rechtbank heeft Donderdag be
krachtigd het besluit van de vergadering van
obllgatlehouders der Vaderlandsche Bank voor
Belaste Waarden tot renteverlaging.
Het systeem van heffing moet eenvoudig zijn.
Zoo is men gekomen tot een klassificatie van
de 18 bruggen in drie groepen Stelt men de
goedkoopste groep op 1, dan wordt de tweede
groep met 2, de derde met 4 belasu
Berekend wordt, dat ingeval de rentevoet
der leenlng 4 is, de bovengenoemde eenheid
is f 0.1254, wat zeggen wil, dat moet worden
betaald;
Volgens het „Ned. Weekblad voor Kruide
nierswaren” verkeert onze olle-lndustrie thans
in een periode van groote levendigheid en
drukte als gevolg van groote bestellingen door
Amerika, waar een aanzienlijk tekort aan olita
en vetten dreigt.
Op grond van
voorkoopen mag
drukte nog geruimen tjjd zal aanhouden.
Als gevolg van een en ander zjjn de binnen*
landsche prijzen belangrijk opgeloopen. De no*
teering van ruwe-arachide olie is in weinige
*z Lands financiën laten echter niet
toe daarvoor leeningen aan te gaan
zonder dat rentebetaling verzekerd is
door nieuwe bronnen van inkomsten, bij
voorkeur verband houdende met het
gebruik, dat van de werken, waarvoor
geleend wordt, wordt gemaakt en in dit
geval bestaande in een heffing van het
verkeer, dat door de bruggen gebaat
wordt. Ten einde den eenen rivierover-
gang niet in voordeeliger conditie te
brengen dan den anderen, zal dergelij
ke financiering zich over alle rivier
overgangen moeten uitstrekken. Daar
om is uitgegaan van de gedachte, dat
men moet leenen voor alle overgangen,
dus zoowel voor de bestaande als voor
de in aanbouw zijnde en de nog aan te
vangen Rijksbruggen over de grodtfe ri
vieren.
De Regeering stelt zich voor, on-
middellijk nadat het ingediende
ontwerp tot wet zal zjjn verheven,
het initiatief te nemen tot het doen
oprichten van een maatschappij,
welke Nederlandsche Bruggen-Ex-
ploitatie Mij. N.V. (B. EL M.) zal
worden genoemd, met welke een
overeenkomst wordt gesloten vol
gens het bjj de wet gevoegd model,
terwjjl aan deze Maatschappij een
concessie tot tolheffing zal worden
verleend.
Namens de directie van de Nederlandsche
Spoorwegen heeft vervolgens dr. H. van Manen
het woord gevoerd.
Daarna zal de B. E. M„ die volgens de over
eenkomst een kapitaal zal hebben van 500 000,
een obligatielening uitgeven ter nominate
waarde van 49.500.000. De som van het aan
delenkapitaal en de opbrengst der geldleening
wordt vervolgens aan de regeering uitbetaald.
Tegelijk met het sluiten van de overeenkomst
met de vennootschap moet een overeenkomst
met eiken aandeelhouder worden gesloten, ten
einde zekerheid te erlangen, dat, ingeval on
ernstige nalatigheid van de B. E. M. in oe na
koming barer verplichtingen, de Staat het recht
heeft de aandeelen van de aandeelhouders over
te nemen.
Het bedrag, dat reeds voor die bruggen js
en nog moet worden uitgegeven, beloopt onge
veer 50 millioen. waarvan tot einde 1933 onge
veer 14 millioen en in 1934 ongeveer 6 mil
lioen.
Indien een op zich zelf staande financiering
bonnet, leden van den Raad van State; H. Cre
mer, directeur van de Dell Maatschappij; Ir
Smeding, directeur van den Wieringermeer-
polder; mr. G. Vissering, oud-president van le
Nederlandsche Bank; Ir. Hoebe, directeur van
den Rijks Zulderzeesteundienst; mr Krellng.
directeur van de Dell Spoorwegmaatschappij,
jhr. v. d. Berg van Heemstede, dlrecteur-gene-
raal van de Internationale Air Traffic Asso
ciation; mr. D. Crena de Jongh. president der
Nederlandsche Handelmaatschappij; mr. P. W.
H. J. Gort v. d. Linden, burgemeester van Gro
ningen; Edo Bergsma, voorzitter van den A. N
W B_; ir. Voorst Vader, hoofdingenieur van
den Rijkswaterstaat voor het Noordzeekanaal;
Ir. Gellnck, hoofdingenieur van den Rijkswa
terstaat te Haarlem; C. Oud, directeur van 1
Btaatsvlsschershavenbedryi te IJmulden; E.
Konlng, vertegenwoordiger v. d. Rijksstudie-
dlenst voor de luchtvaart, en een deputatie van
de K. N. A. C.
BU de
naam van Jacob Adrlaan Kalff bewaard blijven
als die van een der meest toegewijde dienaren
en een der bekwaamste leiders en wie het. zoo-
als Ik, steeds een voorrecht gevonden hebben,
met hem te mogen samenwerked, zullen zijn
nagedachtenis In hooge eere houden. Hli ruste in
vrede.
Namens de Liberale Staatsparty en Vryhelds-
bond sprak mr. Wendelaar. Hy bracht hulde
aan de vaste beginselen en de groote overtui
ging, waarmede de overledene steeds de party
had gediend.
Een broer van den overledene, mr. Kalff, oud-
hoofdredacteur van „Het Handelsblad”, hul
digde eveneens de nagedachtenis van den over
ledene.
Ten slotte dankte een zoon van den over
ledene alle sprekers en aanwezigen.
BU zijn afscheid van de Spoorwegen, had hy
ook van dat gedeelte van het personeel, dat
hem na de fusie met tegenzin en wantrouwen
had ontvangen, het vertrouwen en de liefde
weten te winnen en zagen allen bem noode
gaan.
Tegeiykertyd stelt de commissie voor een ge
dwongen ouderdomsrenteverzekering voor
beiders beneden de 65 Jaar, die geen pensioen
rechten hebben en minder dan 250 dollar per
maand verdienen.
De middelen daarvoor moeten worden verkre
gen door bydragen van 1 pCt. van het loon,
stijgende Iedere 5 Jaas tot 5 pCt. van het loon.
Werkgevers en werknemeis moeten eik de helft
van deze bydrage betalen.
In zyn begeleidende speciale boodschap set
In de Memorie van Toelichting zeggen de
Ministers van Waterstaat en van Financiën
onder meer:
Evenals onder het vorige kabinet is de re
geering ook thans overtuigd van het groote
landsbelang, dat bevorderd wordt door versnel
ling van den bruggenbouw.
harmonlecorps „Crescendo", waarvan de over
ledene beschermheer is geweest, ,^ses Tod" van
Grieg.
Achter het eerste gedeelte van den stoet slo
ten zich honderden belangstellenden aan.
Ryks- en gemeentepolitie hadden op en om
de begraafplaats onder leiding van Inspecteur
Roelofs voor een uitnemende afzetting zorg ge
dragen. Ook op et heuvelachtige gedeelte ach
ter het graf stonden honderden nlet-offlcleele
belangstellenden.
By de gedachtenwisseling informeerde de
heer Verbeek, voorzitter der K, v. K te 's Grw-
venhage naar den aanlég vans een vliegveld
voor Rotterdam en 's Gravenhage te Delft. Mr.
Beyen antwoordde dat het Werkfonds In dezen
gunstig geadviseerd heeft: het wachten is nu
op het o^rleg der gemeenten met den Water
staat.
Strekt zich de tolheffing over alle bruggen
over de groote rivieren uit, dan worden, wat
reeds als noodig werd vermeld, alle over
gangen geiyk behandeld en voorkomt men af
leiding van verkeer van belaste naar onbe
laste bruggen. Bovendien kan dan de gemid
delde tolheffing per brug lager zyn dan wan
neer men op slechts enkele bruggen tol sou
doen heffen.
De belastlhg der motorrijtuigen Is geregeld
naa» de belangrijkheid van de rivterovergan-
gen en wel In dien zin, dat aangenomen Is,
dat, daar de rivleroverbruggingen duurder
Te drie uur werd de met bloemen bedekte rist
uit de aula gedragen. Achter de dragers schaar
den zich de familieleden, onmlddeliyk gevolgd
door onzen Minister-President Z. Exc. Dr. H.
Colyn en alle andere Ministers.
Terwyi de stoet langzaam grafwaarts schreed,
•peelde het by het door een schat van kransen
•n bloemen omgeven graf opgestelde Spoor-
De voorbereiding is nu zoo geregeld, dat. als
de geldmiddelen steeds te rechter tyd beschik
baar zijn, het volgende programma voor de
voltooiing van de groote bruggen verwacht
mag worden:
Voor den Kantonrechter t
verantwoorden gehad J. H.
sterdam, terzake overtreding der Loterywet.
Verdachte had aan velschillende personen
een lot verkocht van een door hem georgani
seerde lotery, onder den naam „Comité van
actie en eenheid in het transportbedryf’.
Tegen de lotery was van verschillende zyden
gewaarschuwd en In verband daarmede was
iemand uit Delft, die een lot had gekocht, naar
de politie gegaan.
Ook omdat het een goed doel was,
de getuigen loten gekocht.
De ambtenaar van het O. M. merkte op, dat
begrypeiyker wyze. vooral van arbelderszjjde,
bezwaren tegen de lotery waren gémaakt.
Gezien de antecedenten van Van M., vorderde
het O. M. een hechtenis van vier maanden.
Verdachte werd bjj verstek veroordeeld tot
twee maanden hechtenla.
Naar aanleiding van andere vragen besprak
spr. In het kort, wat het Werkfonds tot nog toe
gedaan heeft. Het fonds, aldus mr. Beyen, heeft
toegestaan:
9 millioen voor rijkswerken. 3% millioen
voor andere publiekrechtelyke organen en 6 A
7 ton voor industrieele ondernemingen. Spr.
nam aan. dat dit tempo, In den eerstkomenden
tyd zeer versneld zal worden.
Met Utrecht byv. is men het elndeiyk over
de kostenverdeellng voor de spoorwegverbete-
rlngen eens.
Er wordt naar gestreefd zooveel mogeiyte den
bedrijfstak te helpen en niet het bepaalde be-
dijjf. Belanghebbenden moeten het eerst^ender
elkaar eens worden en dan kan het Fonds aan
de georganiseerde Industrie steun verleeMen.
Aan het graf heeft de minister-president,
dr. H. Colijn, in een waardeerende toespraak
zyn gevoelens vertolkt.
Het Is op uitdrukkelijk verlangen van
familie Kalff, dat deze traardebestelling
strikten eenvoud sou worden voltrokken,
familie heeft slechts gewild, dat enkelen
de groeve het woord zouden voeren,
In het begin wil ik mijn erkentelijkheid ulter
voor de gelegenheid die my geboden Is, aan de
groeve nog enkele woorden te zeggen. Ik voelde
behoefte om namens myn collega's hulde
brengen aan zyn nagedachtenis.
Op een ambteiyke reis werd de klem voor
deze ziekte en dit sterven gelegd. De overledene
was een krachtig mensch, maar het vele werk
heeft zyn weerstandsvermogen verzwakt
Toen ik nu twee jaar geleden van H. M. de
Koningin de opdracht kreeg een ministerie te
vormen en het duidelyk was, dat daarin ook een
liberaal zitting moest nemen, dacht Ik
stonds aan Kalff.
Spr. schetste in den aanvang van zijn reis
moeiiykheden waarmee het fonds In den
eersten tyd na zyn oprichting te kampen heeft
gehad en die er
oorzaak
geweest
Instituut
heeft teleurge
steld. Ongeveer
850 plannen waren
al spoealg Inge
diend, tot 'n geza-
meniyk bedrag van
over 200 millioen,
maar de middelen
van het Werk
fonds waren be
perkt,
zoek eischte veel
tyd. BU de voorbe
reiding van open
bare werken,
waarmee begon
nen werd, werd
vooral veel tyd
verloren met de
onderhandelingen
met arbeidersor
ganisaties over de
uit te betalen loo-
nen.
Thans, nu de
zaak eenmaal loopt,
kunnen openbare
werken vlot behandeld worden, doch uiterst
moeliyk is de volbrenging van de taak die het
Fonds op Industrieel gebied te vervullen heeft..
Daarnaast bezat de overledene vele andere
eigenschappen. Allereerst was hy regent; hy
verstond wat regeeren beteekent. Op byzondere
wyze had hy de gaven om ook met menschen
van andere richting samen te werken.
Steeds is hy liberaal gebleven, maar hy was
een liberaal van grootsche allure. Hy zocht al
lereerst naar de overeenkomst, niet naar het
verschil.
Als minister verhezen wy en het land veel
in hem. zyn vervanging zal byzonder
moeliyk zUn.
Zyn karakter was boven allen lof verheven.
Hy was zooals de Engelschman dat uitdrukt
„every Inch a gentleman," dat is de getuigenia,
die ik hier mede namens myn ambtgenooten
aan het graf van Kalff wilde brengen.
landsche Stoombootmaatschappyjhr. L. v o n
F 1 s e n n e, waarnemend commissaris der
Koningin in guld-Holland; Ir. Damme, direc-
écff—van P. T. T.
Voorts verscheidene Kamerleden, de heer A.
Plesman, directeur van de K. L. M., hoofdinge
nieurs van den Rykswaterstaat. ir. J Ringers,
directeur-generaal van den Ryks-Waterstaat;
Mr. J. W. Beyen, voorzitter van het Werk
fonds-1934 heeft Donderdagavond voor het de
partement 's-Gravenhage van de Ned. My. van
Nyverheid en Handel een causerie gehouden
over deze instelling. Voorzitter der vergadering
was de afgetreden eerste voorzitter van het
Werkfonds, de heer C. Zaalberg.
133 plannen zyn op Industrieel gebied inge-
grootendeels behelzende de oprichting
nieuwe Industrieën en de uitbreiding ot
modenilseering van bestaande. Maar na^ onder
zoek bleken slechts weinig plannen voor ver-
wezeniyklng vatbaar te zyn. Zoodra een plan
echter maar eenlge kans op succes biedt wordt
het grondig onderzocht, en spr. wilde de moge
lijkheid van ^rooe Industrieele projecten niet
on'jkennen. Echter blyft voorzichtigheid ge-i
boden.
Van de werking der opgerichte Industrieban-
ken heeft mr Beyen echter geen groote voor
stelling.
Het werkfondsbestuur heeft een
commissie ingesteld om fabrikanten en afne
mers van industrieele producten tot elkaar te
brengen. Zoo Is b.v. nagegaan, wat gedaan kan
woröen om afzet en reparatie van motoren,
hljsch- en hefwerktuigen, ketels, ed. te bevor
deren. Hiertoe zal een speciale Ingenieui te werk
worden gesteld.
Voorts is er een speciale commissie Ingesteld
voor de Jeugdwerkloosheid. Op dit bUsondere
terrein Is het byna nog moeiiyker om iets te
doen dan ëp het algehieene gebied.
der bruggen tot stand komt door 50 millioen
(de bouwkosten der bruggen) opniguw te lee-
—1 12 millioen worden aangewend voor
aflossing van de schuld van het Wegenfonds,
waardoor het Verkeersfonds er beter voor komt
te staan, dat dan Immers geen rente voor deze
schuld behoeft op te brengen. Verder wordt
rond 22 millioen gebrplkt voor aflossing aan
den Staat. Tèfislotte Is na de aflossing van 142
millioen nog 5 8 millioen voor bruggen op den
gewonen dienst uitgegeven. Waren -dë bruggen
niet gebouwd, dan zou dit geld zyn uitgegeven
om den wegenaanleg te versnellrii. Dit kan door
beschikbaarstelling van de geleende gelden als
nog geschieden.
Heken onder het Hooger Politiepersoneel bekend
te maken, dat het Onze uitdrukkeiyke wensch
is, dat Onze onderhoorige Katholieken zich ver
een) gen in Katholieke organisatiën, waar de
Katholieke beginselen tot hun recht komen.
wy durven dringend verzoeken, dat het Ka
tholiek Hooger Politiepersoneel aan Onzen recht-
matigen wensch bereidwillig zal tegemoetkomen
door toetreding tot de R. K. Vereeniglng van
Hooger Politiepersoneel, wat voor Ons een groote
voldoening zal zyn.
Dankbaar zullen wy zyn, als wy na eenlgen
tyd een gunstig resultaat van Ons welgemeend
verzoek zullen mogen vernemen."
De belangstelling op de begraafplaats Wes-
terveld te Velsen was 4eer groo*.
Onder de talrijke aanwezigen merkten we
ojl op: den deken van het corps diploma
tique, den heer von Adlercrèukz, gezant van
Zweden; den Engelschen gezant Sir Mont
gomery; den heer. D. Laming, handelsattaché
van Engeland; fr. M. Damme, directeur van
Wêrkspoor; Ir. Telders, directeur van de Maat
schappij M. U. Z.; den senaat van het Deiftsche
studentencorps, oud-minlster Welter, Jhr.
mr. dr. A. Röell, commissaris der Koningin in
Noord-Holland, oud-minlster dr. Posthuma, mr.
C. G o s e 1 1 n g, voorzitter van de R K.
Staatsparty, die de RK. Tweede Kamerfractie
vertegenwoordigde, wegens ontstentenis van
prof. Aalberse, die door een lichte ongesteld
heid verhinderd was; het gemeentebestuur van
Velsen, mr. J. B. B o m a n s, en mr. P. Slin-
genberg, leden van Oed. Staten van Noord-
Holland, jhr. Boreel van Hoogelanden, oud-
burgemeester van Haarlem; leden van de Eer
ste en Tweede Kamerfractie van den VrU-
heldsbond, het hoofdbestuur van den Vryheids-
bond, ir. Ingenhousz, directeur van de Kon.
Ned. Hoogovens en Staalfabrieken. J. Vogel,
voorzitter van de Kon. Vereeniglng voor de
luchtvaart; H. W A. de Bruyn, directeur van
den A. N. W. B.; mr. A. Haex, directeur van
de Oranje Nassaumynen; Ir. Albarda, voorzit
ter van de 8. D. A. P„ de heeren P. A. Arrlens
en 8. E. G. Wesseling, directeuren van de Hol-
Ik kende zyn werk als directeur der spoor
wegen en zyn grooten werklust en toewijding
Ook In zyn karakter heb Ik my niet vergist
Zyn aangename werkkring heeft hjj ver
ruild voor het lief en leed meer leed dan
Hef van de zorg voor den Staat.
zyn werk was moeliyk. Op verkeersgebied
heerschte er byna een chaotische toestand In
ons land. De verbetering, die hy moest brengen
en waarvan hy den grondslag heeft gelegd,
heeft hy niet meer mogen aanschouwen.
Een groot aantal volgauto’s kwam hierna.
Daarin hadden behalve familieleden, o.a. plaats
genomen de ministers Colyn, de Graeff, Van
Schalk, de Wilde, Marchant, Oud, Deckers,
Steenberghe, Slotemaker de Bruine en de oud-
nlnlster mr. Verschuur.
Het was reeds over eenen, toen de stoet zich
In beweging kon zetten, geëscorteerd door de
Rijkspolitie en door de motorpolitie der ge
meente Wassenaar tot aan de grens dier ge
meente.
De belangstelling In het rustige en deftige
villapark „de Kievit”, waar de Minister woon
de, was niet byzonder groot.,
Slechts een klein aantal belangstellenden had
zich in de Laan van Hoogwolde opgesteld om
by het vertrek van den overleden steeman
aanwezig te zyn.
Naarmate de tyd echter verstreek en het
oogenblik van vertrek naderde, kwamen er meer
menschen. o. w. verschillende leden van het per
soneel van het departement van Waterstaat, die
hun hoogsten chef by den aanvang van zyn
laatste reis een groet brachten.
De vertegenwoordiger van H. M. de Konin
gin Mr. W. J. Baron van Lynden, opperkamer
heer, de Ministers en de familieleden, die In
den stoet zouden volgen, waren eenlgen tyd
tevoren In het sterfhuis samengekomen, waar
Ds. P. Blaauw een korten rouwdienst leidde.
Omstreeks half een werd een aanvang ge
maakt met het opstellen van den stoet. Twee
bloemenauto’s reden den tuin van 's Ministers
villa „De Beukenhof” ln tot aan den hoofdin
gang.
Een
werd vervolgens naar bulten gedragen. Er
ren meer dan vijftig bloemstukken.
De kist werd in den auto geplaatst en daarop
werd een aantal kransen gelegd, w.o. die van
HM. de Koningin, van de Nederlandsche Re
geering en van de familie.
Dadelyk achter den Ijjkauto volgde een hof-
auto, waarin baron Van Lynden plaats had
genomen.