Kogelvormige onderzee-auto on: Zoekt gij betrojïwbaar Personeel? i SS w De internationale ijshockeywedstrijden Plaats dan een „Omroeper gezinnen PROEVEN VAN Dr. REEBE r voor 75. DINSDAG 22 JANUARI 1935 Leening Gothenburg kelyk bewegen Goed uitvoerbaar VOOR DE VIERDAAGSCHE Een propaganda-boekje KOLONIAAL BELEID Gevaarlyk beroep Nationale Schipperzvereeniging De vaccinatie in Indië Bi i Twintig jaar jacht op ijsbergen een dienst van onbetaal baar nut IJspatrouille op den Oceaan Verlenging van contingen* teeringen Reizen op een diepte van ongeveer 900 Meter en zich onafhan- De Cenadeescne ijshockeyploeg, die te Davos bij de internationale wedstrijden het Engelsche team met 4 2 versloeg nnu i 1 M FOTOREPORTAGE f kerwm, loodrecht aan geschiedden, klippen en i „voertuig* onderzeesche rotsen .aanrijdt'. drijvende gevaarte toestoomt. Een reddingsboot wordt uitgezet, een deel der bemanning belast met het doen springen, landt op den Ijsberg en boort In het jjspantser openlngen voor de dyna- mletpatronen. Een electrische kabel loopt naai het schip en door een druk op den knop word*, de geheele jjskolos in millloenen stukken uit elkaar geslagen. Alleen reeds in het voorjaar van 1934 werden op deze wijze 600 ijsbergen on- schadeljjk gemaakt. In den nacht van Maandag op Dinsdag woedde in de boerderij .Weltevreden' aan den Amsteldijk bij hot KaHje een felle brand, waarbij de landbouwschuur werd verwoest De brendweer In actie De Bataafsche Petroleum Mij. heeft In de Amster* damsche Petroleum haven een tank gebouwd. Inhoudende een mlllioen liter benx .io. Deze tank maakt het mogelijk dat zeeschepen, die vroeger alleen maar In Rotterdam konden law sen, dit thans ook in do Amsterdamsche PetrdTedm haven kunnen doen afstanden naar behoeven af te oei is dus een soort dlepeee-ob- g te construeeren. Beebe op de volgende wijze rea- dulker-kogel handhaaft hij, zjj flngen en met instrumenten, die ot mogelljke onafhankelijkheid e wanden van den kogel zijn uit M dikte vervaardigd. Het moel- Temidden van booge zeeën op den stormach- tigen, in nevelen gehulden Noord-Atlantischen Oceaan hebben de mannen van de „Tampa” en de „Medock" het twintig-jarig Jubileum van hun maatschappij gevierd. Het was een jubi leum, waarvan weinig opbef is gemaakt en toch verdiende het, door de geheele Atlantische scheepvaart met de grootste plechtigheid te zijn herdacht. Twintig jaar geleden werd de „Atlantische IJspatrouille” gesticht. Wat deze oprichting be- teekende kan men niet beter duidelijk maken, dan door er aan te herinneren, dat de „Titanic” nooit zou zijn vergaan, als er destijds reeds een „Atlantische IJspatrouille” bestaan had Maar juist de ramp van de „Titanic” is aanleiding geworden tot de oprichting van een vloot, die tot taak heeft, alle Ijsbergen, die tusschen Ame rika en Europa de scheepvaart bedreigen, on- schadelljk te maken. In 1914 sloegen de naties de handen ineen, om gezamenlijk de middelen voor het instellen van een Ijsberg- waakdienst op te brengen. En sinds den dag der oprichting heeft geen enkel ongeval, door drijvende Ijsbergen veroorzaakt, zich meer voorgedaan! Tallooze menscbenlevens werden gered door de smalle dichtgepantserde schepen, die in het Noordelijk deel van den Atlantischen Oceaan dag en nacht onafgebroken op zoek zijn naar Ijsbergen. Het is een gevaar lijk beroep, vooral in het voorjaar, wanneer de geweldige Ijsschotsen van den Usmuur hoog in het Noorden loslaten en langzaam naar het Zuiden komen drijven. Het is de taak der Ijs- patroullle, om deze drijvende Ijsgevaarten op te sporen en te doen springen, aoodat ze geen onheil kunnen stichten. Bjj zoo’n tocht door dit Idyllische rijk heeft men ook rekening gehouden met de verschil lende stroomlngen, waarvan men de sterkten nog niet kent, en die, wat heel goed mogelijk is, den kogel in de rondte slingeren of naar boven duwen. Tegen deze verschillende stroomsterkten dus, verdedigt men zich door vjjf vinnen aan den kogel aan te brengen. Twee ligger er als de draagvlakte van een vliegmachine aan belde zijden, een is er bevestigd van achteren, lood recht naar boven, terwijl de twee overige van voren en van achteren loodrecht aan den on derkant aangebracht zijn. Deze onderkant was reeds bij de eerste proefneming voorzien van twee stalen gllj-ljzers als bij een slee die niet alleen voor bunker dienen bij mogelijk onzachte aanrakingen met den zee-bodem, maar de noodige stevigheid kunnen geven bij het staan op den grond. Met deze gllj-ljzers wordt de onderkant op een onderstel gezet, een onderstel dat lijkt op dat van een sleeperswagen, voorzien van lange ketens. De drijfkracht wordt door een electro motor verkregen. De electro-motor is tusschen het onderstel en den kogel aan den buitenkant aangebracht in een ronden stalen doos, die hem geheel omsluit en beschut. Het feit, dat de motor en lampen voor het fotografeeren na tuurlijk electriciteit noodig hebben, maakt het nooozakelijk, dat er een schip is waarmee de kogel in verbinding is. Deze verbinding be staat er door een dikken kabel, die tegen aan vallen van zeebewoners beschut is door stalen pennen. Verder kan er door de .Jcogelvaarders” met een schip getelefoneerd en getelegrafeerd worden. Aan de telegrafische leiding wordt de kogel te water gelaten en weer opgetrokken. De telegraafkabel is bevestigd aan een groot stalen oog, dat zich op het hoogste punt van Volgens het Voorlooplg Verslag van de Eer ste Kamer over de begroeting van het Depar tement van Koloniën werd door vele leden toe gejuicht, dat de regeerlng bereid is een zeer belangrijk gedeelte der kosten van de Marine voor Nederlandsche rekening te nemen, maar de wijze, waarop de regeerlng dit tot uitvoering wil brengen, achtten zij niet gelukkig. Naar hun meerüng ware het beter geweest, wanneer de regeerlng den weg had gevolgd, die in het be kende rapport-jdenburg is aangegeven. De bezwaren, welke In de Tweede Kamer tegen de regeling, door den minister voorgesteld, geult, achtten deze leden gegrond. Het bestuur van de Vereenlglng voor den Ef fectenhandel deelt mede, dat zijnerzijds aan het stadsbestuur van Gothenburg is gevraagd ot de 4 pet. leening 1899, welke op 1 Februari as. losbaar is, op goudbasis zal worden betaald in overeenstemming met de op de stukken yltge- drukte voorwaarden. De leening luidt in Pon den Sterling goud, Rijksmarken goud en Zweed- sche Kronen goud en werd in opdracht van de stad in 1899 te Amsterdam geëmitteerd. De stad Gothenburg heeft geantwoord, dat de stukken met het nominale bedrag zullen wor den afgelost in Ponden van de huidige waarde. Indien daarbij een affidavit is gevoegd ten be wijze van niet Zweedsch bezit en. Indien de stukken zonder affidavit worden aangeboden, in Zweedsche Kronen van de huidige waarde. Het bestuur van de Vereenlglng vestigt er, in overleg met emittenten de aandacht op, dat de voorwaarden dezer-leening gelijkluidend zijn met die van de leening der stad Stockholm, waaromtrent het bestuur een proces voert in Stockholm ter verkrijging van betaling op goud basis. Gezien het zeer geringe bedrag aam obU- gatlën der 4 pct. leening Gothenburg, dat hier te lande wordt gehouden, vindt het Bestuur geen aanleiding om gelijktijdig tegen de stad Gothenburg een proces aan te vangen. Mitsdien wordt het aan houders van obliga tion Gothenburg overgelaten om desgewenscht den afloop van het proces tegen de stad Stock holm af te wachten. den kogel bevindt. Al deze verbindingen met het schip belemmert de bewegelijkheid van den kogel in het geheel niet. Het is geen sleepboot, die den kogel mee moet trekken. Dan had men ook geen electro-motor noodig. De kogel rijdt absoluut zelfstandig. Het schip volgt de aan wijzingen, die het van beneden door een luid spreker krijgt. Het is heelemaal niet de be doeling, een groote snelheid te ontwikkelen. De inzittenden kunnen 12 uur in deq kogel blijven. Dat is voldoende om bjj zeer geringe snel heid een heel stuk af te leggen. Alle verdere Inlichtingen. die bij de eerste proefnemingen gebruikt werden, worden nu ook nog toegepast. De kogel kan twee Inzittenden bevatten. Zjj stijgen er in door een waterdicht dicht-ge- schroefde opening. Zij kunnen zich natuurlijk met erg vrij bewegen, daar al het fotografie- materiaal en ook de lampen er zich in be vinden. Hoewel men het in een vrij ongemak kelijke houding toch nog betrekkelijk lang moet uithouden, hoopt Beebe met zijn „onder zee-auto" groote afstanden af te kunnen leg gen, Ja, zelfs reizen te maken. BATAVIA, 21 Jan. (Aneta). Ook in de afdee- Ilng Soebang te Segalaherang worden kleine moeilijkheden ondervonden bij het Inzetten van de vaccinatie. De Inlandsche jeugd bleef te itoebang en te Kasomalang van de school weg uit vrees voor de inenting. De Regent van Kra- irang is derwaarts vertrokken. HU bezocht de scholen, belegde bijeenkomsten en sprak hierbij nen 800 personen toe. Alles is verder rustig. Er vallen geen politieke motieven voor deze aervoslteitraan te wijsen. Te Groningen is een buitengewone vergade ring gehouden van *t Hoofdbestuur, den Veree- nlgingsraad en afgevaardigden uit de afdeelin- gen der Nationale Schippers Vereenlglng. De voorzitter bracht rapport uit naar aanleiding van gehouden besprekingen met den voorzitter van de Internationale Schippersvereniging te Rotterdam, aangaande samensmelting van beide organisaties. Na zeer uitvoerige discussies werd met algemeene stemmen besloten den afdeelin- gen te advlseeren tot fuseering met de Inter nationale Schippers Vereenlglng over te gaan. Niet de booge ijsbergen, die ver boven het water uitsteken, vormen het grootste gevaar, doch de groote vlakke klompen, die veelal nau welijks boven de wateroppervlakte uitkomen, doch zich kilometers ver onder water kunnen uitstrekken. Wee het schip, dat met volle kracht tegen zulk een Ijsklip aanbotst! Hoe wdrden deze ijsbergen nu wel opge spoord? De vele methoden, die theoretisch de nabijheid van Ijsbergen kunnen aantoonen, zijn in de praktijk onbruikbaar gebleken. Noch de beroemde daling van de temperatuur der lucht, noch de branding aan den rand der Ijsschotsen zijn altijd vast te stellen. Het meest betrouwbaar is nog steeds de man In t kraaien nest, die bij elke weersgesteldheid. In storm of bjj koude op zijn zwaalenden post op den uitkijk zit. Het is een bijna bovenmenschelljk werk, bij zware zee daar boven te zitten en, als In een reuzenschommel, door den wind heen en weer gezwaaid te worden en daarbij steeds den blik op de rollende golven gericht te moeten houden. Zoodra de alarmkreet „ijsberg in zicht" over het schip weerklinkt, seint de telegraaf de lig ging aan elk schip van de Noordelijke route, terwijl het patrouiUeschlp voorzichtig op het De vereenlglng .Koningin Emma Fonds* te den Maag vierde Maandag haar 25-jarig bestaan. Tijdens de receptie. V l.n.r. I J. G. Ritter, mr. H. X Smldt, Jhr. mr. Sis. mej. N. Kist, Jhr. L de Beer Poortugaal, mevr. B Ritters, Freule B. Baronesse van mr. M. A. Harders en Jhr. mr. W. O. de Jonge en een dikte van 75 cM. De keuze van dit ma teriaal had plaats op grond van proeven, die bewezen hebben dat het mogelijk is om be paalde soorten van kwarts tegelijk een grooten weerstand en doorschijnendheid te geven. Drie cylinders, die het uiterlljk hebben van kanonloopen, steken, dicht naast elkaar, uit den kogel. Daarin zijn de kwartsvensters ge monteerd, waarvan de middelste voor het op nemen van foto’s dient, terwijl sterke electri- sche lampen achter de beide andere aange bracht zijn, wier stralen zich voor het middelste kruisen en zoodoende voor de belichting, die bij de opnamen noodig zjjn, zorgen. Deze vensters kunnen den druk van het water verdragen. Zjj voldoen In alle opzichten zoolang de kogel evenals bij de proeven die in het Jaar 1934 ge nomen werden loodrecht hangt aan de kabel, die aan het schip bevestigd is. Maar zij zjjn niet voldoende wanneer de kogel in dit sprookjesland rondrijdt. Dan heeft men niet alleen met de rotsen en klippen te doen, die men kan .aanrijden", maar óók men den druk van het water, die op de verschillende plaatsen grooter en kleiner kan zjjn. Daarom heeft men voor dit doeleinde aan de vensters zg. „stootvangers’ a&ogebracht, en wel In de vorm van een raamwerk, vervaardigd van hout, dat in staat Is, den druk, die water uitoefent, op te vangen en tegelijkertijd ter beschutting dient, want bet is, zooals gezegd, Wij ontvingen een propaganda-boekje voor de Vierdaagsche afstandsmarschen welke leder jaar te Nijmegen worden gehouden, van de hand van kapitein J. N. Breunese, secretaris van den Ned. Bond voor Lich. Opvoeding. In twee hoofdstukken worden de training voor dames (40 KM.) en de training voor heeren (55 K.M.) besproken, waaraan wenken voor voetverzor ging. schoeisel en kleedlng zijn toegevoegd. Volledige, beproefde trainingsprogramma’s heeft de kapitein Breunese in zijn boekje opgenomen, dat met zijn aardige vlerdaagsche-foto’s een doelmatige propaganda vormt voor het Jaar- Ujksche sportevenement. Het heeft groot opzien in den zomer van 1934 gebaard, dat de diepzeeonderzoeker dr. William Beebe in de nabijheid der Bermuda- eilanden eerst op 765 en kort daarna op 900 Meter in het water doordrong, dus op diepten, waartoe tot nu toe geen menschelljk wezen doorgedrongen ts. Hoe groot deze prestatie ook zij, zal zij waarschijnlijk later slechts als een begin van veel belangrijker stappen in deze rlchtipg worden erkend. Bij vele der tot op dit oogenblik gedane duikproeven was het af leggen van afstanden zeer beperkt. Het ging ook voornamelijk om het bereiken van groote diepten. De expedities die tot nu toe geschiedden, heel goed mogelijk dat het moeilijk te sturen vonden In den waren zin des woords ,Jn ver ticale en niet in horizontale richting plaats". De duiker was min of meer aan een bepaalde plek gebonden. Wel veroorlooven het schip, waarmede hjj verbonden is, en verschillende inrichtingen, zooals sleden, waarin hij zich kan plaatsen, of observatlekamertjes, een zeker horizontaal voortbewegen. De vraag is echter hoe de condities zjjn op groote diepten waar het gebruik van de reeds langer bekende duikerpakken niet meer moge lijk is en waar ook de andere tot nu toe be kende apparaten niet meer in toepassing ge bracht kunnen worden. Wil men op dergelijke diepten een zekere onafhankelijkheid en vrij heid genieten, dan moet de techniek een geheel nieuw apparatuur scheppen, die aan den daar heerschenden waterdruk, de factor die in deze overheerschend is, aangepast wordt. Het menschelljk lichaam moet zorgvuldig tegen dezen druk beschermd worden. Nu dë door dr. Beebe toegepaste duikerkogel zijn toe passing gerechtvaardigd heeft, wil deze onder zoeker daarom ook gebruik maken van zijn voorgenomen verdere plannen om het onder zoek b.v. over een kilometer en meer uit te strekken. De bedoeling is, dat de duiker op den bodem der zee evenzoo als op het land, bewegingsvrijheid krijgt. Hjj moet over heuvels en bergen kunnen trekken, geen last van bodem-oneffenheden ondervinden en in staat zijn langere leggen. Het aervatlevoerti Dit doel wi Useenenzij J bet met wijd zen zoo gi waarborgen. 1 ■taal van 4 tykst was de oplossing van bet construeeren der vensters. De vensteropeningen worden met «Bhljven uit gesmolten kwarts gesloten. Elk der Ms schijven krijgt een doorsnee van 20 cM. Bij haf gemeentelijk trambedrijf te Amsterdam Is In dienst gesteld een nieuwe tweelingwagen, zijnde een combinatie van twee Heine oude rijtuigen. Men heeft de beide, naar elkaar toegekeerde balcons verwijderd en deze vervangen door een beweegbaar middenbordes. dat aan de rijtuigen is opgehangen In het bericht betreffende de verlenging van contlngenteeringen per 1 Februari zijn abusie velijk van alle artikelen de percentage» van de waarde aangegeven. Voor sanitair aardewerk, muur- en wandtegels, huishoudelijk glaswerk en gort van alle soorten hebben deae percen tages betrekking op bet gewicht. ir w Hè

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4