Kogelvormige onderzee-auto
on:
Zoekt gij betrojïwbaar
Personeel?
i
SS
w
De internationale ijshockeywedstrijden
Plaats dan een „Omroeper
gezinnen
PROEVEN VAN Dr. REEBE
r
voor 75.
DINSDAG 22 JANUARI 1935
Leening Gothenburg
kelyk bewegen
Goed uitvoerbaar
VOOR DE VIERDAAGSCHE
Een propaganda-boekje
KOLONIAAL BELEID
Gevaarlyk beroep
Nationale Schipperzvereeniging
De vaccinatie in Indië
Bi
i
Twintig jaar jacht op ijsbergen
een dienst van onbetaal
baar nut
IJspatrouille op den
Oceaan
Verlenging van contingen*
teeringen
Reizen op een diepte van ongeveer
900 Meter en zich onafhan-
De Cenadeescne ijshockeyploeg, die te Davos bij de internationale wedstrijden
het Engelsche team met 4 2 versloeg
nnu
i 1
M
FOTOREPORTAGE
f
kerwm,
loodrecht
aan
geschiedden,
klippen
en
i
„voertuig* onderzeesche rotsen
.aanrijdt'.
drijvende gevaarte toestoomt. Een reddingsboot
wordt uitgezet, een deel der bemanning belast
met het doen springen, landt op den Ijsberg en
boort In het jjspantser openlngen voor de dyna-
mletpatronen. Een electrische kabel loopt naai
het schip en door een druk op den knop word*,
de geheele jjskolos in millloenen stukken uit
elkaar geslagen. Alleen reeds in het voorjaar
van 1934 werden op deze wijze 600 ijsbergen on-
schadeljjk gemaakt.
In den nacht van Maandag op Dinsdag
woedde in de boerderij .Weltevreden' aan
den Amsteldijk bij hot KaHje een felle brand,
waarbij de landbouwschuur werd verwoest
De brendweer In actie
De Bataafsche Petroleum Mij. heeft In de Amster*
damsche Petroleum haven een tank gebouwd.
Inhoudende een mlllioen liter benx .io. Deze
tank maakt het mogelijk dat zeeschepen, die
vroeger alleen maar In Rotterdam konden law
sen, dit thans ook in do Amsterdamsche PetrdTedm
haven kunnen doen
afstanden naar behoeven af te
oei is dus een soort dlepeee-ob-
g te construeeren.
Beebe op de volgende wijze rea-
dulker-kogel handhaaft hij, zjj
flngen en met instrumenten, die
ot mogelljke onafhankelijkheid
e wanden van den kogel zijn uit
M dikte vervaardigd. Het moel-
Temidden van booge zeeën op den stormach-
tigen, in nevelen gehulden Noord-Atlantischen
Oceaan hebben de mannen van de „Tampa” en
de „Medock" het twintig-jarig Jubileum van
hun maatschappij gevierd. Het was een jubi
leum, waarvan weinig opbef is gemaakt en toch
verdiende het, door de geheele Atlantische
scheepvaart met de grootste plechtigheid te zijn
herdacht.
Twintig jaar geleden werd de „Atlantische
IJspatrouille” gesticht. Wat deze oprichting be-
teekende kan men niet beter duidelijk maken,
dan door er aan te herinneren, dat de „Titanic”
nooit zou zijn vergaan, als er destijds reeds een
„Atlantische IJspatrouille” bestaan had Maar
juist de ramp van de „Titanic” is aanleiding
geworden tot de oprichting van een vloot, die
tot taak heeft, alle Ijsbergen, die tusschen Ame
rika en Europa de scheepvaart bedreigen, on-
schadelljk te maken.
In 1914 sloegen de naties de handen ineen,
om gezamenlijk de middelen voor het instellen
van een Ijsberg- waakdienst op te brengen. En
sinds den dag der oprichting heeft geen enkel
ongeval, door drijvende Ijsbergen veroorzaakt,
zich meer voorgedaan! Tallooze menscbenlevens
werden gered door de smalle dichtgepantserde
schepen, die in het Noordelijk deel van den
Atlantischen Oceaan dag en nacht onafgebroken
op zoek zijn naar Ijsbergen. Het is een gevaar
lijk beroep, vooral in het voorjaar, wanneer de
geweldige Ijsschotsen van den Usmuur hoog in
het Noorden loslaten en langzaam naar het
Zuiden komen drijven. Het is de taak der Ijs-
patroullle, om deze drijvende Ijsgevaarten op te
sporen en te doen springen, aoodat ze geen
onheil kunnen stichten.
Bjj zoo’n tocht door dit Idyllische rijk heeft
men ook rekening gehouden met de verschil
lende stroomlngen, waarvan men de sterkten
nog niet kent, en die, wat heel goed mogelijk
is, den kogel in de rondte slingeren of naar
boven duwen.
Tegen deze verschillende stroomsterkten dus,
verdedigt men zich door vjjf vinnen aan den
kogel aan te brengen. Twee ligger er als de
draagvlakte van een vliegmachine aan belde
zijden, een is er bevestigd van achteren, lood
recht naar boven, terwijl de twee overige van
voren en van achteren loodrecht aan den on
derkant aangebracht zijn. Deze onderkant was
reeds bij de eerste proefneming voorzien van
twee stalen gllj-ljzers als bij een slee die
niet alleen voor bunker dienen bij mogelijk
onzachte aanrakingen met den zee-bodem, maar
de noodige stevigheid kunnen geven bij het
staan op den grond.
Met deze gllj-ljzers wordt de onderkant op
een onderstel gezet, een onderstel dat lijkt op
dat van een sleeperswagen, voorzien van lange
ketens. De drijfkracht wordt door een electro
motor verkregen. De electro-motor is tusschen
het onderstel en den kogel aan den buitenkant
aangebracht in een ronden stalen doos, die
hem geheel omsluit en beschut. Het feit, dat de
motor en lampen voor het fotografeeren na
tuurlijk electriciteit noodig hebben, maakt het
nooozakelijk, dat er een schip is waarmee de
kogel in verbinding is. Deze verbinding be
staat er door een dikken kabel, die tegen aan
vallen van zeebewoners beschut is door stalen
pennen. Verder kan er door de .Jcogelvaarders”
met een schip getelefoneerd en getelegrafeerd
worden. Aan de telegrafische leiding wordt de
kogel te water gelaten en weer opgetrokken.
De telegraafkabel is bevestigd aan een groot
stalen oog, dat zich op het hoogste punt van
Volgens het Voorlooplg Verslag van de Eer
ste Kamer over de begroeting van het Depar
tement van Koloniën werd door vele leden toe
gejuicht, dat de regeerlng bereid is een zeer
belangrijk gedeelte der kosten van de Marine voor
Nederlandsche rekening te nemen, maar de
wijze, waarop de regeerlng dit tot uitvoering
wil brengen, achtten zij niet gelukkig. Naar hun
meerüng ware het beter geweest, wanneer de
regeerlng den weg had gevolgd, die in het be
kende rapport-jdenburg is aangegeven. De
bezwaren, welke In de Tweede Kamer tegen de
regeling, door den minister voorgesteld, geult,
achtten deze leden gegrond.
Het bestuur van de Vereenlglng voor den Ef
fectenhandel deelt mede, dat zijnerzijds aan het
stadsbestuur van Gothenburg is gevraagd ot de
4 pet. leening 1899, welke op 1 Februari as.
losbaar is, op goudbasis zal worden betaald in
overeenstemming met de op de stukken yltge-
drukte voorwaarden. De leening luidt in Pon
den Sterling goud, Rijksmarken goud en Zweed-
sche Kronen goud en werd in opdracht van de
stad in 1899 te Amsterdam geëmitteerd. De
stad Gothenburg heeft geantwoord, dat de
stukken met het nominale bedrag zullen wor
den afgelost in Ponden van de huidige waarde.
Indien daarbij een affidavit is gevoegd ten be
wijze van niet Zweedsch bezit en. Indien de
stukken zonder affidavit worden aangeboden,
in Zweedsche Kronen van de huidige waarde.
Het bestuur van de Vereenlglng vestigt er,
in overleg met emittenten de aandacht op, dat
de voorwaarden dezer-leening gelijkluidend zijn
met die van de leening der stad Stockholm,
waaromtrent het bestuur een proces voert in
Stockholm ter verkrijging van betaling op goud
basis. Gezien het zeer geringe bedrag aam obU-
gatlën der 4 pct. leening Gothenburg, dat hier
te lande wordt gehouden, vindt het Bestuur
geen aanleiding om gelijktijdig tegen de stad
Gothenburg een proces aan te vangen.
Mitsdien wordt het aan houders van obliga
tion Gothenburg overgelaten om desgewenscht
den afloop van het proces tegen de stad Stock
holm af te wachten.
den kogel bevindt. Al deze verbindingen met
het schip belemmert de bewegelijkheid van den
kogel in het geheel niet. Het is geen sleepboot,
die den kogel mee moet trekken. Dan had men
ook geen electro-motor noodig. De kogel rijdt
absoluut zelfstandig. Het schip volgt de aan
wijzingen, die het van beneden door een luid
spreker krijgt. Het is heelemaal niet de be
doeling, een groote snelheid te ontwikkelen. De
inzittenden kunnen 12 uur in deq kogel blijven.
Dat is voldoende om bjj zeer geringe snel
heid een heel stuk af te leggen. Alle verdere
Inlichtingen. die bij de eerste proefnemingen
gebruikt werden, worden nu ook nog toegepast.
De kogel kan twee Inzittenden bevatten. Zjj
stijgen er in door een waterdicht dicht-ge-
schroefde opening. Zij kunnen zich natuurlijk
met erg vrij bewegen, daar al het fotografie-
materiaal en ook de lampen er zich in be
vinden. Hoewel men het in een vrij ongemak
kelijke houding toch nog betrekkelijk lang
moet uithouden, hoopt Beebe met zijn „onder
zee-auto" groote afstanden af te kunnen leg
gen, Ja, zelfs reizen te maken.
BATAVIA, 21 Jan. (Aneta). Ook in de afdee-
Ilng Soebang te Segalaherang worden kleine
moeilijkheden ondervonden bij het Inzetten van
de vaccinatie. De Inlandsche jeugd bleef te
itoebang en te Kasomalang van de school weg
uit vrees voor de inenting. De Regent van Kra-
irang is derwaarts vertrokken. HU bezocht de
scholen, belegde bijeenkomsten en sprak hierbij
nen 800 personen toe. Alles is verder rustig.
Er vallen geen politieke motieven voor deze
aervoslteitraan te wijsen.
Te Groningen is een buitengewone vergade
ring gehouden van *t Hoofdbestuur, den Veree-
nlgingsraad en afgevaardigden uit de afdeelin-
gen der Nationale Schippers Vereenlglng. De
voorzitter bracht rapport uit naar aanleiding
van gehouden besprekingen met den voorzitter
van de Internationale Schippersvereniging te
Rotterdam, aangaande samensmelting van beide
organisaties. Na zeer uitvoerige discussies werd
met algemeene stemmen besloten den afdeelin-
gen te advlseeren tot fuseering met de Inter
nationale Schippers Vereenlglng over te gaan.
Niet de booge ijsbergen, die ver boven het
water uitsteken, vormen het grootste gevaar,
doch de groote vlakke klompen, die veelal nau
welijks boven de wateroppervlakte uitkomen,
doch zich kilometers ver onder water kunnen
uitstrekken. Wee het schip, dat met volle kracht
tegen zulk een Ijsklip aanbotst!
Hoe wdrden deze ijsbergen nu wel opge
spoord? De vele methoden, die theoretisch de
nabijheid van Ijsbergen kunnen aantoonen, zijn
in de praktijk onbruikbaar gebleken.
Noch de beroemde daling van de temperatuur
der lucht, noch de branding aan den rand der
Ijsschotsen zijn altijd vast te stellen. Het meest
betrouwbaar is nog steeds de man In t kraaien
nest, die bij elke weersgesteldheid. In storm of
bjj koude op zijn zwaalenden post op den uitkijk
zit. Het is een bijna bovenmenschelljk werk, bij
zware zee daar boven te zitten en, als In een
reuzenschommel, door den wind heen en weer
gezwaaid te worden en daarbij steeds den blik
op de rollende golven gericht te moeten houden.
Zoodra de alarmkreet „ijsberg in zicht" over
het schip weerklinkt, seint de telegraaf de lig
ging aan elk schip van de Noordelijke route,
terwijl het patrouiUeschlp voorzichtig op het
De vereenlglng .Koningin Emma Fonds* te den Maag vierde Maandag haar 25-jarig bestaan. Tijdens de receptie. V l.n.r. I J. G.
Ritter, mr. H. X Smldt, Jhr. mr. Sis. mej. N. Kist, Jhr. L de Beer Poortugaal, mevr. B Ritters, Freule B. Baronesse van
mr. M. A. Harders en Jhr. mr. W. O. de Jonge
en een dikte van 75 cM. De keuze van dit ma
teriaal had plaats op grond van proeven, die
bewezen hebben dat het mogelijk is om be
paalde soorten van kwarts tegelijk een grooten
weerstand en doorschijnendheid te geven.
Drie cylinders, die het uiterlljk hebben van
kanonloopen, steken, dicht naast elkaar, uit
den kogel. Daarin zijn de kwartsvensters ge
monteerd, waarvan de middelste voor het op
nemen van foto’s dient, terwijl sterke electri-
sche lampen achter de beide andere aange
bracht zijn, wier stralen zich voor het middelste
kruisen en zoodoende voor de belichting, die bij
de opnamen noodig zjjn, zorgen. Deze vensters
kunnen den druk van het water verdragen. Zjj
voldoen In alle opzichten zoolang de kogel
evenals bij de proeven die in het Jaar 1934 ge
nomen werden loodrecht hangt aan de
kabel, die aan het schip bevestigd is.
Maar zij zjjn niet voldoende wanneer de kogel
in dit sprookjesland rondrijdt.
Dan heeft men niet alleen met de rotsen en
klippen te doen, die men kan .aanrijden",
maar óók men den druk van het water, die op
de verschillende plaatsen grooter en kleiner kan
zjjn. Daarom heeft men voor dit doeleinde aan
de vensters zg. „stootvangers’ a&ogebracht, en
wel In de vorm van een raamwerk, vervaardigd
van hout, dat in staat Is, den druk, die water
uitoefent, op te vangen en tegelijkertijd ter
beschutting dient, want bet is, zooals gezegd,
Wij ontvingen een propaganda-boekje voor de
Vierdaagsche afstandsmarschen welke leder
jaar te Nijmegen worden gehouden, van de
hand van kapitein J. N. Breunese, secretaris van
den Ned. Bond voor Lich. Opvoeding. In twee
hoofdstukken worden de training voor dames
(40 KM.) en de training voor heeren (55 K.M.)
besproken, waaraan wenken voor voetverzor
ging. schoeisel en kleedlng zijn toegevoegd.
Volledige, beproefde trainingsprogramma’s heeft
de kapitein Breunese in zijn boekje opgenomen,
dat met zijn aardige vlerdaagsche-foto’s een
doelmatige propaganda vormt voor het Jaar-
Ujksche sportevenement.
Het heeft groot opzien in den zomer van
1934 gebaard, dat de diepzeeonderzoeker dr.
William Beebe in de nabijheid der Bermuda-
eilanden eerst op 765 en kort daarna op 900
Meter in het water doordrong, dus op diepten,
waartoe tot nu toe geen menschelljk wezen
doorgedrongen ts. Hoe groot deze prestatie ook
zij, zal zij waarschijnlijk later slechts als een
begin van veel belangrijker stappen in deze
rlchtipg worden erkend. Bij vele der tot op
dit oogenblik gedane duikproeven was het af
leggen van afstanden zeer beperkt. Het ging
ook voornamelijk om het bereiken van groote
diepten.
De expedities die tot nu toe geschiedden, heel goed mogelijk dat het moeilijk te sturen
vonden In den waren zin des woords ,Jn ver
ticale en niet in horizontale richting plaats".
De duiker was min of meer aan een bepaalde
plek gebonden. Wel veroorlooven het schip,
waarmede hjj verbonden is, en verschillende
inrichtingen, zooals sleden, waarin hij zich kan
plaatsen, of observatlekamertjes, een zeker
horizontaal voortbewegen.
De vraag is echter hoe de condities zjjn op
groote diepten waar het gebruik van de reeds
langer bekende duikerpakken niet meer moge
lijk is en waar ook de andere tot nu toe be
kende apparaten niet meer in toepassing ge
bracht kunnen worden. Wil men op dergelijke
diepten een zekere onafhankelijkheid en vrij
heid genieten, dan moet de techniek een geheel
nieuw apparatuur scheppen, die aan den daar
heerschenden waterdruk, de factor die in deze
overheerschend is, aangepast wordt.
Het menschelljk lichaam moet zorgvuldig
tegen dezen druk beschermd worden. Nu dë
door dr. Beebe toegepaste duikerkogel zijn toe
passing gerechtvaardigd heeft, wil deze onder
zoeker daarom ook gebruik maken van zijn
voorgenomen verdere plannen om het onder
zoek b.v. over een kilometer en meer uit te
strekken. De bedoeling is, dat de duiker op
den bodem der zee evenzoo als op het land,
bewegingsvrijheid krijgt. Hjj moet over heuvels
en bergen kunnen trekken, geen last van
bodem-oneffenheden ondervinden en in staat
zijn langere
leggen. Het
aervatlevoerti
Dit doel wi
Useenenzij J
bet met wijd
zen zoo gi
waarborgen. 1
■taal van 4
tykst was de oplossing van bet construeeren
der vensters. De vensteropeningen worden met
«Bhljven uit gesmolten kwarts gesloten. Elk der
Ms schijven krijgt een doorsnee van 20 cM.
Bij haf gemeentelijk trambedrijf te Amsterdam Is In dienst gesteld een nieuwe
tweelingwagen, zijnde een combinatie van twee Heine oude rijtuigen. Men heeft
de beide, naar elkaar toegekeerde balcons verwijderd en deze vervangen door
een beweegbaar middenbordes. dat aan de rijtuigen is opgehangen
In het bericht betreffende de verlenging van
contlngenteeringen per 1 Februari zijn abusie
velijk van alle artikelen de percentage» van de
waarde aangegeven. Voor sanitair aardewerk,
muur- en wandtegels, huishoudelijk glaswerk
en gort van alle soorten hebben deae percen
tages betrekking op bet gewicht.
ir
w Hè