Visscherijbedrijf te. IJmuiden Begroeting landbouwcrisisfonds Nederlandsche Omroep Zender Mij K.L.M. in nieuwe seizoen Bereidt Uw lus met HONIG’s BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent REORCANISATIE- RAPPORT OPRICHTING GEMENGD BEDRIJF DE MEENING VAN DE TWEEDE KAMER WOENSDAG 23 JANUARI 1935 rut. Vermindering steun Suikerbietenteelt AmsterdamMilaan Veehoudery Bevoord eeling De productie Directe maatregelen Uit voer Handel met Hongarije Middelen tot verbetering Bevordering van den uitvoer Welke maatregelen zijn noodig? Welhaast nergens is initiatief tot verbetering van het bedryf in Nederland uit gegaan Waarschijnlijk Volgende week be sprekingen te Den Haag De machtigingswet thans bij de Tweede Kamer ingediend Verhouding aandeelen- bezit UbTKEERING AAN SCHAPEN HOUDERS De kleine boeren Hoofdtaak Inrichting en beheer Invloed belanghebbenden Uitbreiding gr aanteelt Monopolistische positie Verloit ▼an hevig spit in den „Ziezoo dat is achter den rug. van mün spit ben ik ftjn af Wrjjf met: Akker’s Kloosterbalsem Bijna een half millioen beschik baar gesteld Tuinbouw Steunoerleening kan binnen af zienbaren tyd nog niet wor den gemist --- Vyfmaal daags naar Brussel en terug tijdens de wereldten toonstelling aldaar l T (Reel.) tusachen waarschuwden Een groot aantal leden vestigde er de aandacht op, dat In het land veel onwaar heid en veel laster over den erisisarbeid en wat daarmee samenhangt, wordt verspreid. Heer openbaarheid achtte men noodig. en een goedkeurtngsrecht van den Minister in het leven te roepen voor bepaalde belangrijke aangelegenheden. Een andere wijze om het definitief uit de vaart nemen van oude schepen te bevorderen, zal hierin kunnen bestaan, dat asng'moedlgd wordt de bouw van nieuwe schepen ter ver vanging van oude. De zaak staat aoo. dat de visch selfs in ver schillende streken, vooral in Brabant en Lim burg, onmogelijk uit IJmuiden is te betrekken, doch uit het buitenland moet worden geïmpor teerd. Indien men tot een wezenlijke verbetering van do toestanden in hot IJmuider vtescberU- bedrijf aal willen komen, dient men maatrege- De minister van Economische Zaken heeft besloten uit de opbrengst der extra heffingen op den uitvoer van levende schapen en versch schapenvleesch over de jaren 1933 en 1934 een bedrag van 400.000 ter beschikking te stellen van de Commissie voor den Uitvoer naar Frank rijk van Vleesch en Vleeschwaren. teneinde hier uit een uitkeerlng te bewerkstelligen aan hen. die van het houden van schapen hun hoofd dan wel hun neven bedrijf maken. - De uitkeerlng zal gebaseerd zjjn op het aan tal lammeren, dat blijkens de in 1933 gehouden inventarisatie op 1 Januari van dit Jaar in het bezit was van hen, die voor deze uitkeerlng in aanmerking komen. Voor elk lam zal 1 worden uitbetaald. Bin nenkort aal met de uitkeerlng een aanvang worden gemaakt. Verscheidene leden meenden, dat de steun aan den landbouw nog te ongelijk over de verschil lende onderdeden van bet bedrijf verdeeld to. Vrijwel algemeen was men van oerdeel, dat steunverleening aan den landbouw in den ruim- sten sin des woord» noodzakelijk is en binnen afzienbaren tijd ook nog niet kan worden ge mist. Verschelden leden uitten hun teleurstelling over de vaagheid dezer begrootlng. Zij bevat bijna 150 memorieposten. Mocht een positiever raming ónmogelijk zijn, dan zouden enkele le den de voorkeur geven aan goedkeuring van een rekening en verantwoording in plaats van goedkeuring van een begrootlng. Dit denkbeeld vond echter weinig Instemming. Andere leden voerden aan, dat de vaagheid onvermijdelijk is. In de laatste jaren. waarin de vtechvangst door Neder! schepen afnam, kon door bul tenlandsche schepen nog visch worden aange voerd, hetgeen bijvoorbeeld voor deze schepen fn 1933 nog zes mlllloen kg. bedroeg, terwijl dit in IBM nog slechts een mlllloen kg. was. Men Met betrekking tot de voorgenomen afslach ting van vee vroegen verscheidene leden nieuw, of deze volstrekt onvermijdelijk te_ BU de behandeling van de P.T.T.-begrooting voor het jaar 1934 is zoowel bij de schriftelijke als by de mondelinge gedachtenwisseling met en in de Kamer het vraagstuk van de omroep- zendapparatuur aan de orde geweest. Bjj die gelegenheid mocht de minister zijn standpunt uiteenzetten en werd door hem tevens medegedeeld, dat een oplossing van dit vraag stuk In voorbereiding was en daartoe om. over leg met de betrokken omroeporganisaties werd gepleegd. De minister is daarbij uitgegaan van de nood zaak om het zendervraagstuk in dien zin op te lossen, dat de zenders voor den radio-omroep zouden komen in één hand. Gewaakt is eenerzUds voor al te grocte be perking van de bewegingsvrijheid van den raad van beheer, anderzijds te echter een zeker toe zicht voor zeer belangrijke en ingrijpende be slissingen niet te ontberen, daar een eenheid, als het nieuwe bedrijf zal vormen, ren vergaan de n invloed op het omroepwezen zal uitoefenen. Ingediend Is een wetsontwerp tot het in het leven roepen van een Naamlooee Vennootschap „Nederlandsche Omroep Zender Maatschappij (Nozema). Hoofdtaak van het zenderbedrUf is de ver zorging der zendlnrlchtlngen voor den Neder- landschen radio-omroep. In de onderhavige regeling is Wet daarnaast mogelijk, dat de samenwerking, welke op het gebied der zendlnrlchtlngen thans tot stand .te gekomen, er toe leidt, dit samengaan gege ven eenmaal het gemengd bedrijf uit te strek ken over zaken, die, hoewel niet direct verband houdende met aanleg en exploitatie der zenders, niettemin het gemeenschappelijk belang der betrokkenen raken. Zulk een samenwerking mag echter in tegen stelling met de hoofdtaak van bet bedrijf niet opgelegd worden. Van verschillende zijden werd aangedrongen op maatregelen ten behoeve van de kleine boeren, vooral in de zandstreken. ZIJ behooren om. In de gelegenheid te worden gesteld om, waar dit mogelijk te, een zekere oppervlakte te betelen met suikerbieten, aardappelen of vlas. Volgens een aantal leden bestaat er voor de kleine boeren behoefte aan een credietsysteem. Zonder tegen een bijzondere behandeling van de kleine boeren bezwaar te willen maken, zou den andere leden toch willen waarschuwen tegen elschen, die ook in den goeden tijd niet te vervullen waren. Naar de „Telegraaf” verneemt, zullen, waar- schjjnlljk de volgende week, in Den Haag be sprekingen worden gevoerd over een nadere regeling van het handels- en betalingsvormer tusachen Nederland en Hongarije. Nadere mede- deellngen kunnen nog niet worden verstrekt. De regeertng heeft alleen bericht ontvangen, dat de heer Alfred Nlekl zich op rete sou be geven voor het voeren van onderhandelingen eerst te Brussel, daarna te Dra Haag Mer. ver onderstelt. dat de moeilijkheden, welke Hon garije ondervindt van de Nederlandsche oontta- genteeringspolKlek. het hoofdpunt der bespre kingen zullen vormen. Naar ons ter oore komt te de K.L.M. voor nemens in verband met de wereldtentoonstel ling, welke dit jaar In Brussel zal worden ge houden een zeer frequenten luchtdienst van Amsterdam en Rotterdam op de Belgische hoofdrad te openen. Deze dienst zal aanvangen 1 April en in stand worden gehouden tot 9 October. Men zal niet minder dan vijfmaal daags gelegenheid hebben naar en van Brussel te vliegen. Deze dienst zal in hoofdzaak met de Douglas-machines wor den gevlogen. De positie, welke de Staat in het nieuwe be drijf zal moeten Innemen, komt naast tie ver- deellng van den invloed tot uitdrukking in de verhouding van het aandeelenbezit 8040. De waarborgen voor de omroeporganisaties zijn in het bijzonder gelegen in de wijze, waarop het bestuur der vennootschap te samengesteld en waarop de invloed daarin tusachen de verschil lende aandeelhouders te verdeeld en In de nood zakelijkheid van gequalificeerde meerderheden voor het nemen van ingrijpende besluiten. Het openbaar belang is daarnaast gewaar borgd door een vertnletigingsrecht van de Kroon Verscheidene leden waren van meenlng. dat bij het thans gevolgde systeem van steunver leening eenate ver gaande reglementeering plaats heeft en dat dar rd oor dieper in het be drijfsleven wordt ingegrepen dan strikt nood- zakeljjk is. Naar ijun oordeel dient de regeertng zich te beperken tot bet vastleggen van de groote lijnen en bet toezicht op de uitvoering dér steunmaatregelen. De uitvoering zelf be hoort aan de boeren en hun organisaties te worden opgedragen. Van verschillende zijden werd er bij de regee- ring op aangedrongen, de belangen der land arbeiders zoo goed mogelijk te behartigen. ziet dus een sterk oploopen van buitenland- seben aanvoer In een tijd, dat de IJmuider vls- schersvloot van 200 tot circa 80 visschende schepen terugsloeg. De markten In het buiten land zijn voor onze vtescherU grootendeels weg gevallen, doch Intusschen te de aanvoer van visch door bultenlandsche schepen, tengevolge van de contingenteertngsmaatregelen der regee- ring van minder belang. <*>k omtrent de nieuwe K L.M.-Hjn Amster damMilaan zijn thans nadere bijzonderheden bekend geworden. Deze dienst zal worden gevlogen In samen werking met de Duitsche en Itallaansche maat- worden. Zeker te het mogelUk, reeds dadelijk Iets te ondernemen, ten einde het vlsscherljbeui jjf hulp te bieden. Indien men er voor zorg draagt, dat niet overgegaan wordt tot Incldenteele Invoering van bepaalde onderdeden van een groot plan, zonder dat dit plan zelf in groote trekken vast staat. Men zou reeds zeer nuttig werk kunnen verrichten door een aantal verouderae of on bruikbare schepen uit de vaart te nen.en Zeer eenvoudig zal dit niet gaan, doch wellicht sou het mogelijk zijn om ten behoeve van de scheepslooperljen werkloozen met een toeslag vanwege het Rijk te werk te stellen. Hierdoor zouden de slooperljen in staat worde» gesteld, betere prijzen te betalen voor <le aan te koopen schepen (die nog altijd, hoewel ten onrechte, een zekere boekwaarde hebben) en zouden te vens de reederUen ontlast worden var minder waardige schepen, waardoor haar liqu'.diteita- posltie verbeterd wordt. Een centraal orgaan zal voor het visschertj- bedrijf niet alleen een reguleerende ra een controleerrade bemoeienis moeten hebben, doch het zal. gezien de achterlijkheid van het vis- scherljbedrljf tevens een taak moeten vinden fn de ontwikkeling van dit bedrijf. Dit lichaam zal den wetenschappelyken lechnlschen en ook economlschen voorlichtingsdienst moeten vor men Voorts aal men moeten overgaan tot het In art. 4 te het beginsel der verplichte mede werking voor de betrokkenen neergelegd en wel zoodanig, dat ook b|j verandering in de verhoudingen op omroepgebied het zenderbe drUf bestendigd kan worden. len te nemen, die in de lijn vallen van een modem industrieel grootbedrijf. De maatrege len zullen zich moeten uitstrekken over het be drijf in zijn geheel, vanaf de vangst tot en met de consumptie, opdat alle te nemen maat regelen harmonisch In elkander grijpen en geen der onderdeelen storend mag werken op de ontwikkeling der overige deelen. Het voorlichten van de overheid in verband met het uitreiken van vtechvergunningen. ver- voervergunnlngen e. d., ten slotte regelend op treden ten aanzien van de prijzen met het oog op den verkoop en de verwerking van visch en het bevorderen van het tot stand komen van maatregelen, teneinde zooveel mogelijk een re- gelmatlgen en economlschen aanvoer van vtech te verkrijgen. Teneinde het centrale orgaan te vormen en in werking te brengen, zal het eerst noodig zijn een bekwaam algemeen leider aan te stellen. Wanneer tenslotte de vtech gelost wordt en verpakt in kisten geveild, vinden de reeders een krachtig georganiseerde» handel tegenover zich, die zich op tal van wijzen voordeelen heeft trachten te verwerven en dit nog steeds doet. Sommige leden meenden, dat de regeertng nog te veel is uitgegaan van het denkbeeld, dat wjj leven in een na eenlgen tljjJjjve Deze crisis ring aanvi Het te hem aangenaam thans te kunnen mede- deelen, dat het beoogde doel bereikt te en dat de medewerking der omroep-organteatles ver kregen werd tot het oprichten van een gemengd zenderbedrUf. waarin eenerzljds de Staat over wegende zeggenschap heeft, anderzijds de be langen van de omroeporganisaties afdoende vei lig zijn gesteld. BU het aanvaarden van den rechtsvorm, als - welke die der naamlooss vennootschap gekozen werd, scheen het voorts gewenscht zich vrij te 1 maken van die bepalingen In het Wetboek van Koophandel, welke voor dit bijzondere bedrijf belemmerend zouden kunnen werken, niet al leen voor zooveel deze betrekking hebben op de mogelijkheid van het wijzigen der statuten, maar ook voor zoover deze strakke regelingen voorschrijven ten aanzien vin de teruggave van stortingen op aandeelen en dergeltjke. De wet verleent den Minister voorts de noo- dige bevoegdheden, die na het tot stand komen van het bedrijf op hem zullen rusten. Met het vorenstaande te het karakter der wet In hoofd- lljnen aangegeven. Vele leden konden geheel Instemmen met het streven der regeertng tot vermindering van den geboden steun, waar dit slechts mogelUk te. Verscheidene dezer leden zouden echter wen- schen, dat deze vermindering van den steun zich in een versneld tempo voltrok, daar op den duur de steunverleening aan den landbouw niet in den tegenwoordige» omvang te hand haven is. De landbouwsteun verhoogt de kosten van het levensonderhoud of houdt In ieder ge val de noodzakelijke kostendaling tegen. Daar door remt de steunverleening de dringend noo- dlge aanpassing van ons geheele bedrijfsleven. Wanneer men met aandacht de ont wikkeling van het Nederlandsche vlsschery- bedryf volgt, dan blijkt, dat welhaast ner gens een initiatief tot verbetering van het bedrijf ln Nederland te uitgegaan. Verschenen to het voorloopig verslag der Tweéde Kamer inzake de begroeting van het landbouwcrisisfonds voor 1935. Om een Indruk te geven van den toestand, waarin het bedrUf te IJmuiden verkeert, moe ten wU in de eerste plaats op het merkwaar dige feit wijzen, dat ondanks de ultgebrelde en tot concurreeren In staat zijnde scheepswerven, die zich in ons land zelf bevinden, het mate rieel. waaruit de vloot bestaat, grootendeels tweedehands in het buitenland te opgekocht. Dit materieel was bU aankoop reeds tien tot twaalf jaar en in vele gevallen nog meer oud. Van de pl.m. 300 trawlers, die in IJmuiden thuis hooren. zijn een 180-tal 30 jaar en ouder. Naar schatting sullen van de 130 schepen, die thans opgelegd zijn, zeker een zeventigtal niet exploitabel blijven. Naast enkele groote maatschappijen wordt de trawlvisscherlj door tal van kleinere reederUen uitgeoefend. In de goede jaren 1938 en 1939 werden niet minder dan 34 oude bultenlandsche schepen door nieuw gestichte kleine reederU- tjes aangekocht. Vele schepen z|jn meermalen van eigenaar veranderd, tengevolge van faillis sement van de combinaties. In 1931 en 1932 failleerden niet minder dan 40 reederUen. In art. 3 te de monopolistische positie van t nieuw bedrijf vastgesteld. Het beginsel, dat het gemengd bedrijf op zUn gebied een monopolistische positie zal Innemen, houdt in. dat naast de zendlnrlchtlngen der Nozema niet alleen andere omroepzenders op haar gebied onbestaanbaar zullen zUn. doch ook. dat er waarborgen noodig zUn tegen an dere inrichtingen, wier werking de Nozema zou belemmeren In de vervulling van haar taak. De beste verbinding te omstreeks negen uur scbappUen en zal ook dagelUks onderhouden in beide richtingen, terwUl men in den loop van den dag die diensten zal onderhouden en tenslotte nog een dienst in de avonduren. Thans te ook vastgesteld dat de nieuwe K.L_M.-HJn op Praag 1 April in exploitatie zal worden genomen. Deze Hjn zal worden gevlogen In samenwer king met de Tsjechische luchtvaartmaatschappU- De route te AmsterdamFrankfort Milaan Men vertrekt om 13.30 uur uit Amsterdam, te om 15.05 uur in Frankfort; vliegt vandaar over de Alpen naar Milaan, waar de machine om 17.45 uur aankomt. De passagiers vinden hier nog aansluiting op den nachttrein naar Rome en Genua. In omgekeerde richting kan men des morgens reeds vanuit Rome vliegen om 7.10 vjn. en ver trekt van Milaan om 10.30 uur om eveneens via Frankfort om 15.45 uur op schiphol «an te ko men. Hier vindt men dan aansluiting op Londen, Hull. Liverpool en Scandinavië. was de verzuchting, die ik slaakte, toen ik na het gebruik van 3 potjes Kloosterbalsem finaal van mUn spit af was. Niet staan, niet zitten, niet liggen te kunnen en toch vooruit te moe ten om de boterham te verdienen. Door het vree- selUke spit, dat In mUn stuit begon en door mUn geheelen rug trok, was ik hulpeloos als een klein kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den genees krachtige» Kloosterbalsem aanwendde, begon mUn genering. En nu heb ik in geen 8 maanden meer een aanval gehad.” Zoo schrijft ons de heer J. Zw. te A. wiens origlneele brief voor ieder ter inzage ligt. Akker’s Kloosterbalsem kost per schroefdoos 35 ct. en per pot 62'/i ct. en f 1.04 en te overal verkrijgbaar. Onovertroffen by brand en snUwonden Ook ongeëvenaard als wrijf mid del bU stijfheid, rheumatiek, spit en pUnlUke spieren. Eenlgen tüd geleden werd den Minister een uitvoerig rapport aangeboden, inzake de reorganisatie van het vlsacherijbedrijf te IJmuiden. Uit dit zeer belangrijke rapport, waarin de volledige reorganisatie van het trawlvteacherUbedrUf wordt uiteengezet, kunnen wU thans een en ander publicee- ren. WU wyzen er nog op. dat een der meest flagrante punten in dit rapport, n.l. de oprichting eener VteacherUcentrale, reeds werd verwezenlUkt. De opmerkingen over dit centrale orgaan, die de commiszie, die het rapport samenstelde, maakte, behouden echter, gezien de nog geringe ontwikkeling van de VteacherUcentrale in alle opzichten hun oogenbllkkelUke waarde. y-oonjunctuurcrlste, die wU 'eer te boven zullen komen ictuurcrtete. maar de regee- [rdt daarvan nog niet de consequen ties. Meeren sneller moet worden gestreefd naar uitbreiding van de teelt van granen en voedergewassen Volgens deze leden moet het scheuren van grasland door scheurpremles woe den bevorderd. Verscheidene leden zouden wenschen. dat de heffingen (Invoer- of monopollerechten) op granen en aanverwante artikelen zoodanig zou- den worden verhoogd, dat daardoor de verbouw van granen en voedergewassen automatisch loonend werd. Het verkregen hefflngsbedrag zou ten minste 100 mlllloen groot zUn. Dit sou in de eerste plaats moeten worden bestemd voor restituties aan andere bedrijven, welke daar door In moellUkheden zouden komen en voor steunverleening aan de veehouderij en andere nlet-loonende bedryfstakken. Hooge heffingen op granen zullen ook leiden tot een zoo intensief mogelUk gebruik van onzen bodem. Op beswaren van handetepolltleken aard mag de verwezenlUklng van deze plannen niet afstuiten. Verscheidene andere leden ernstig tegen deze denkbeelden. Sommige leden meenden, dat de steun aan den landbouw hem bevoordeelt boven de ove rige bedrijfstakken, welke hX onvoldoenden steun ontvangen. Hiertegen kwamen de leden, zoo juist aan het woord, met kracht op. De in dustrie wordt niet minder gesteund door ta rieven en contlngenteerlngen. Volgens verschei dene dezer leden zou de regeertng moeten trach ten den landbouwsteun nog te verhoogen. Verscheidene leden wenschten een duidelijke uiteenzetting van de voornemens der regeertng op het punt van verlaging van de vaste lasten van den landbouw. Verscheiden andere leden voegden daaraan toe. dat zU verlaging vooral noodig achtten, omdat nu de landbouwsteun voor een niet gering deel ten goede komt aan personen, voor wie deze niet bestemd te Deze leden drongen ook aan op spoedige indiening van het ontwerp-pachtwet. Volgens weer andere leden kan tegen een zekere, onder de tegenwoordige omstandigheden zeer matige pacht en rentevergoeding geen be zwaar worden gemaakt. Deze heeft de laatste jaren in het zomer seizoen RotterdamPraag gevlogen en nu zullen belde maatschappUen de verbinding in stand houden. De route is vastgesteld als volgt: Amsterdam, Rotterdam. Essen, Halle-Lelpsig-Praag. Voorts geeft deze lUn in Praag doorverbinding met Weenen en Boedapest. Men vertrekt uit Amsterdam om 10.40 uur ra arriveert in Praag om 1535 uur; men kan dan om 1730 in Weenen zUn en om 19 uur in Boedapest. Ook heeft men in Rotterdam aansluiting op en van Londen. Vooral in Tsjecho-BlowakUe bestaat voor deze permanente verbinding groote belangstelling. De lUn zal worden gevlogen met de F. 18 types, de machines welke thans op de Indië- route worden gebruikt. Een gezonde landbouw te alleen mogelUk, als de geheela maatschappU zich aan ae verander de omstandigheden heeft weten aan te passen. Op den weg der verlaging van den landbouw steun moet worden voortgegaan, zoo ver dat mogelUk te, zonder dat de Instandhouding van «ihet landbouwbedrijf in gevaar wordt gebracht. Andere leden meenden, dat een dergeUjke. ook door hen gewenschte verlaging van steun niet mogeljjk te, zonder het voortbestaan van het landbouwbedrijf in gevaar te brengen. De productiekosten in den landbouw moeten wor den verlaag^, Welke maatregelen wil ae regee- ring nemen inzake verlaging van distributie- kosten? Weer andere leden zagen in t streven naar vermindering van den steun aan (ten landbouw een gevaar. In de veehouderij en vooral in den tuinbouw worden nog steeds zware verliezen geleden. Dat de Regeertng voornemens is. een speciale afdeellng in te stellen teneinde toezicht uit te oefenen op een zoo zuinig mogelUke werkwUze der Crisis-organteatles, werd door verscheidene leden toegejuicht. Over de instelling van den Centralen criste- Contrdledlenst was men niet algemeen tevre den. Sommige leden zouden het juister achten, de contröle in hoofdzaak te doen' berusten bU de gewestelUke ertate-organteaties, waarboven dan een beperkte centrale controledienst sou moeten staan. Verscheidene leden meenden, dat de bevoegd heden van de commissies en de ambtenaren voor de crisistuchtrechtspraak te uitgebreid zUn en dat sommige beslissingen te ver gingen. bedrijf, dat totnutoe hoegenaamd geen finan- cleelen steun van de regeertng heeft ontvangen, te zwaar zullen drukken. Op verlaging werd Geen meUcflesschen, doch zijdespoelen vóór de kousen/abricatie, waarvan de zijde wordt afgewikkeld. mengde zenderbedrUf mogelUk te maken; zij geeft daartoe, in aanpassing met den bestaan- den rechtstoestand, den vereischten wettelUkten grondslag. In hoofdzaak was mitsdien alleen noodzake- lUk het vastleggen van het beginsel van mede werking door de vier algemeene omroeporgani saties. machtiging van den Minister om tot medeoprichtlng van het zenderbedrUf over te gaan, vaststelling van den rechtsvorm van het nieuwe bedrijf en de verdeellng van den in vloed tusachen Staat en omroeporganisaties en bulten werklngstelllng van het in de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 tot nu toe te dezen aan zien gehuldigde machtlgingsstelsel, voorzoover dit onvereenlgbaar geacht moest worden met het monopolie, dat het nieuwe zenderbedrUf op zUn gebied zal moeten hebben. De Minister moge voorts nog de aandacht er op vestigen, dat in het door de commissie in gediende wetsontwerp was opgenomen een arti kel houdende vrijstelling voor het zerderbedrijf van de van RUkswege te heffen belastingen. De Minister heeft echter gemeend, met het oog op den benarden toestand van "s Lands fi nanciën. dit artikel niet te moeten overnemen,* zoodat het In het thans Ingediende wetsont werp niet voorkomt. dan ook aangedrongen. Van verschillende zUden werden ernstige be zwaren Ingebracht tegen de Regeeringsmaat- regelen op het gebied van de pluimveehouderij. Op het terrein van de teeltregeling achtten zU dwang uit den boose. De piulmveestapel aldus Vele leden waren van oordeel, dat deze be- grooting een voor den tuinbouw zeer ongun- stlgen Indruk maakt. Indien het onmogelük mocht zUn, meer dan f 7J4 mlllloen beschikbaar te stellen voor steun aan de groente- en fruit teelt, zoo werd oa. gevraagd, is het dan niet mogelUk een regeling in te voeren, waardoor de prijzen op de binnenlandsche markt althans eenigermate loonend zouden worden? Verscheidene leden wareh van meenlng, dat de verschillende ten aanzien van bloembollen voorgestelde heffingen op het bloembollen- roep-organteaties zitting hadden, heeft den mi nister, overeenkomstig de door hem aangegeven rtchtlUnen, een regeling aangeboden, waarmede hU zich heeft kunnen vereenlgen. Het hierbü aangeboden wetsontwerp, houden de machtiging tot het oprichten van het be doelde gemengd bedrUf. te oji. van deze voor bereiding het resultaat. De machtigingswet heeft geen andere strek king dan het in het leven roepen van het ge- Men heeft in het vlsscherUbedrijf nimmer zorg besteed aan een afzetgebied en aan een prUsregellngspolitlek, welke om. het aanzUn schonk aan kartelvorming en productiebeper king. Het vtezcherUbedrijf kenmerkt zich door een vrijwel niet beheerschte productie en een volkomen onmacht ten aanzien van den afzet Om nu bovenstaande maatregelen tn vollen omvang vruchten te doen afwerpen, meent de commissie, die zich met het onderreek be lastte, dat het In ieder geval noodzakelijk ge acht moet worden dat aan het aankoopen en In de vaart brengen van verouderd bulten- landach materiaal paal en perk gesteld wordt. Als etech moet daarom worden gesteld dat bultenlandsche trawlers, om een vechver gunning te krijgen, aan bepaalde vourwaarden rullen moeten voldoen. Voorts dient de aan bouw van nieuwe schepen tn hooge mate be vorderd. Ten behoeve van den export van ton gen naar Frankrijk, worde een centrale In bet leven geroepen. Hiertoe is een centraal orgaan gewenscht, met medeteerking van de regeertng en be langhebbenden, dat in den meeat uii«e- breiden zin de rtchtlUnen uitwerkt, volgens welke het bedrUf moet worden gereorgani seerd. De organisatie en de coördinatie van de groote groepen, werkzaam In dezen bedrijfstak, is noodzakclUk. Onmisbaar is een betere verdeellng der arbeidsterreinen deser groepen. De reeders dienen een krach tige positie ten opzichte van de overige groepen in te nemen. Er dient gestreefd te worden naar grootere stabilisatie in de productie en in den afzet. Inrichten van een centraal inkoopbedrUf voor de behoeften der reederUen, het toezicht hou den op het onderhoud en de uitrusting van de vloot, het Initiatief nemen tot het stichten van vischbewerkingsbedrijven (ftleeren, inmaken in blik, vlschmeel, etc.), het inrtchten van een centraal verrekenkantoor tusachen reeders. grossiers en handelaren. Gaarne zou men van den minister vernemen, welke politiek de VeehouderUcentrale in de toekomst wil volgen, voor wat betreft de var kensteen. Gevraagd werd, of de Regeertng een berekening zou willen overleggen van de op brengst van den bacon-export naar Engeland en van de daaraan verbonden kosten. Men zou gaarne vernemen, of de pogingen om het Ne derlandsche vleesch met het Deensche te doen concurreeren. geslaagd zijn en of er gegronde hoop bestaat, dat dat In de toekomst ook zal geschieden. Verscheidene leden stelden de vraag, of geen maatregelen getroffen kunnen worden tegen den nog steeds aanmerkelUken Invoer van vleesch. Verscheidene leden drongen er op aan. den export van landbouwproducten In den ruimsten zin en in het bUaonder dien van tuinbouwpro ducten, zooveel mogelUk te bevorderen. Enkele leden meenden, dat bevordering van export op den duur niet kan baten, omdat alle landen steeds meer naar autarkie streven Al leen een nauwe samenwerking met Neder- landsch-Indlë kan hX uitkomst brengen Vol gens andere leden kan ook een aoo nauw moge lUke economische aaneensluiting niet wegnemen dat ons land voor veel artikelen op Import aan gewezen bluft, ter betaling waarvan het moet uitvoeren. Gevraagd werd, welk resultaat de pogingen om met de Balkanlanden compensatietranaac- tles af te sluiten, opgeleverd hebben. Dat kan wat den reeder betreft, bereikt wor den door: Regularteatie van den vtechaanvoer; Betere verzorging van de vtech met het oog op het voorkomen van snel bederf Stelselmatige besparing op bedrijfskosten door zoo economisch mogelUke inrichting van een het bedrUf; Het ófirichten of tn stand houden van of het deelnemen In nevenbedrUven. welke gecon serveerde vtech vervaardigen, dan wel de daar voor in aanmerking komende vtech te verwer ken tot vlschmeel; Het Instellen van prUsllmleten op den afslag voor consumptievlsch, conservenvtech en visch voor vtechmeelfabrieken. Voor zooveer de distributie betreft: De organisatie van een intensief werkend distributiesysteem met centrale punten in het land, ter voeding van een locale onder-dtatri- butie; Betere voorzorg tegen achteruitgang in kwa liteit van de visch in den loop van het dis tributiesysteem (koelinstallaties) Levering van vtech in hygiëntechen toestand en in een vorm, die een minimum van bewer king bU de consumptie geeft (verpakt, gefileerd, in blik, enz.); Intensieve en suggestieve voorlichting van het publiek door hiervoor geschikte propaganda Van overheidswege dient een geregelde keu ringsdienst in het leven te worden geroepen. Ten opzichte van de moderne behandeling van voedingswaren, heeft het artikel vtech een geweldigen achterstand in te halen. In toe nemende mate ziet men de vtech als vtech tn blti of in glas tn de winkels versohUnen. In de zen vorm te zU een handelsartlkeX deze leden, past zich zelf wel aan, ook zonder Regeerlngsmaatregelen. Tenslotte drongen verscheidene leden er nog maals op aan. ook voor den boechbouw krach tens de Landbouw-Cristewet steunmaatregelen te nemen, terwUl mede werd aangedrongen op dergeiyke maatregelen voor de bUenhouderU. teneinde deze tegen de bultenlandsche concur rentie te beschermen. Een commissie, onder voorzltterschan van den heer H. v. BoeUen. voorzitter van den Radlo- raad. waarin naast 3 leden van den Radio-raad en 3 hoofdambtenaren van het StaatsbedrUf der P.T.T„ vertegenwoordigers der 4 groote om- Sommige leden waren van meenlng. dat ver dere steunverleening aan den verbouw van suikerbieten hier te lande niet verantwoord te; in ieder geval behoort hl. de suikerbietenteelt zoo snel mogelUk aamnerkelUk te worden In gekrompen. Dit te een gebied, waarop econo mische samenwerking met Ned^Indlë uit een oogpunt van algemeen RUksbelang noodig te. Eenige leden verzochten de Regeertng haar plannen met betrekking tot den verderen steun aan de suikerbietenteelt zoo tUdlg mogelUk bekend te maken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 9