Visscherijbedrijf te. IJmuiden
Begroeting landbouwcrisisfonds
Nederlandsche Omroep Zender Mij
K.L.M. in nieuwe
seizoen
Bereidt Uw lus met HONIG’s BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent
REORCANISATIE-
RAPPORT
OPRICHTING GEMENGD
BEDRIJF
DE MEENING VAN DE
TWEEDE KAMER
WOENSDAG 23 JANUARI 1935
rut.
Vermindering steun
Suikerbietenteelt
AmsterdamMilaan
Veehoudery
Bevoord eeling
De productie
Directe maatregelen
Uit voer
Handel met Hongarije
Middelen tot verbetering
Bevordering van den
uitvoer
Welke maatregelen zijn
noodig?
Welhaast nergens is initiatief tot
verbetering van het bedryf in
Nederland uit gegaan
Waarschijnlijk Volgende week be
sprekingen te Den Haag
De machtigingswet thans bij de
Tweede Kamer ingediend
Verhouding aandeelen-
bezit
UbTKEERING AAN SCHAPEN
HOUDERS
De kleine boeren
Hoofdtaak
Inrichting en beheer
Invloed belanghebbenden
Uitbreiding gr aanteelt
Monopolistische positie
Verloit ▼an hevig spit in den
„Ziezoo dat is achter den rug.
van mün spit ben ik ftjn af
Wrjjf met: Akker’s Kloosterbalsem
Bijna een half millioen beschik
baar gesteld
Tuinbouw
Steunoerleening kan binnen af
zienbaren tyd nog niet wor
den gemist
---
Vyfmaal daags naar Brussel en
terug tijdens de wereldten
toonstelling aldaar
l
T
(Reel.)
tusachen
waarschuwden
Een groot aantal leden vestigde er de
aandacht op, dat In het land veel onwaar
heid en veel laster over den erisisarbeid en
wat daarmee samenhangt, wordt verspreid.
Heer openbaarheid achtte men noodig.
en een goedkeurtngsrecht van den Minister in
het leven te roepen voor bepaalde belangrijke
aangelegenheden.
Een andere wijze om het definitief uit de
vaart nemen van oude schepen te bevorderen,
zal hierin kunnen bestaan, dat asng'moedlgd
wordt de bouw van nieuwe schepen ter ver
vanging van oude.
De zaak staat aoo. dat de visch selfs in ver
schillende streken, vooral in Brabant en Lim
burg, onmogelijk uit IJmuiden is te betrekken,
doch uit het buitenland moet worden geïmpor
teerd.
Indien men tot een wezenlijke verbetering
van do toestanden in hot IJmuider vtescberU-
bedrijf aal willen komen, dient men maatrege-
De minister van Economische Zaken heeft
besloten uit de opbrengst der extra heffingen
op den uitvoer van levende schapen en versch
schapenvleesch over de jaren 1933 en 1934 een
bedrag van 400.000 ter beschikking te stellen
van de Commissie voor den Uitvoer naar Frank
rijk van Vleesch en Vleeschwaren. teneinde hier
uit een uitkeerlng te bewerkstelligen aan hen.
die van het houden van schapen hun hoofd
dan wel hun neven bedrijf maken. -
De uitkeerlng zal gebaseerd zjjn op het aan
tal lammeren, dat blijkens de in 1933 gehouden
inventarisatie op 1 Januari van dit Jaar in het
bezit was van hen, die voor deze uitkeerlng in
aanmerking komen.
Voor elk lam zal 1 worden uitbetaald. Bin
nenkort aal met de uitkeerlng een aanvang
worden gemaakt.
Verscheidene leden meenden, dat de steun aan
den landbouw nog te ongelijk over de verschil
lende onderdeden van bet bedrijf verdeeld to.
Vrijwel algemeen was men van oerdeel, dat
steunverleening aan den landbouw in den ruim-
sten sin des woord» noodzakelijk is en binnen
afzienbaren tijd ook nog niet kan worden ge
mist.
Verschelden leden uitten hun teleurstelling
over de vaagheid dezer begrootlng. Zij bevat
bijna 150 memorieposten. Mocht een positiever
raming ónmogelijk zijn, dan zouden enkele le
den de voorkeur geven aan goedkeuring van
een rekening en verantwoording in plaats van
goedkeuring van een begrootlng. Dit denkbeeld
vond echter weinig Instemming.
Andere leden voerden aan, dat de vaagheid
onvermijdelijk is.
In de laatste jaren. waarin de vtechvangst
door Neder! schepen afnam, kon door bul
tenlandsche schepen nog visch worden aange
voerd, hetgeen bijvoorbeeld voor deze schepen
fn 1933 nog zes mlllloen kg. bedroeg, terwijl dit
in IBM nog slechts een mlllloen kg. was. Men
Met betrekking tot de voorgenomen afslach
ting van vee vroegen verscheidene leden
nieuw, of deze volstrekt onvermijdelijk te_
BU de behandeling van de P.T.T.-begrooting
voor het jaar 1934 is zoowel bij de schriftelijke
als by de mondelinge gedachtenwisseling met
en in de Kamer het vraagstuk van de omroep-
zendapparatuur aan de orde geweest.
Bjj die gelegenheid mocht de minister zijn
standpunt uiteenzetten en werd door hem tevens
medegedeeld, dat een oplossing van dit vraag
stuk In voorbereiding was en daartoe om. over
leg met de betrokken omroeporganisaties werd
gepleegd.
De minister is daarbij uitgegaan van de nood
zaak om het zendervraagstuk in dien zin op
te lossen, dat de zenders voor den radio-omroep
zouden komen in één hand.
Gewaakt is eenerzUds voor al te grocte be
perking van de bewegingsvrijheid van den raad
van beheer, anderzijds te echter een zeker toe
zicht voor zeer belangrijke en ingrijpende be
slissingen niet te ontberen, daar een eenheid,
als het nieuwe bedrijf zal vormen, ren vergaan
de n invloed op het omroepwezen zal uitoefenen.
Ingediend Is een wetsontwerp tot het in het
leven roepen van een Naamlooee Vennootschap
„Nederlandsche Omroep Zender Maatschappij
(Nozema).
Hoofdtaak van het zenderbedrUf is de ver
zorging der zendlnrlchtlngen voor den Neder-
landschen radio-omroep.
In de onderhavige regeling is Wet daarnaast
mogelijk, dat de samenwerking, welke op het
gebied der zendlnrlchtlngen thans tot stand .te
gekomen, er toe leidt, dit samengaan gege
ven eenmaal het gemengd bedrijf uit te strek
ken over zaken, die, hoewel niet direct verband
houdende met aanleg en exploitatie der zenders,
niettemin het gemeenschappelijk belang der
betrokkenen raken.
Zulk een samenwerking mag echter in tegen
stelling met de hoofdtaak van bet bedrijf niet
opgelegd worden.
Van verschillende zijden werd aangedrongen op
maatregelen ten behoeve van de kleine boeren,
vooral in de zandstreken. ZIJ behooren om. In
de gelegenheid te worden gesteld om, waar dit
mogelijk te, een zekere oppervlakte te betelen
met suikerbieten, aardappelen of vlas. Volgens
een aantal leden bestaat er voor de kleine
boeren behoefte aan een credietsysteem.
Zonder tegen een bijzondere behandeling van
de kleine boeren bezwaar te willen maken, zou
den andere leden toch willen waarschuwen
tegen elschen, die ook in den goeden tijd niet
te vervullen waren.
Naar de „Telegraaf” verneemt, zullen, waar-
schjjnlljk de volgende week, in Den Haag be
sprekingen worden gevoerd over een nadere
regeling van het handels- en betalingsvormer
tusachen Nederland en Hongarije. Nadere mede-
deellngen kunnen nog niet worden verstrekt.
De regeertng heeft alleen bericht ontvangen,
dat de heer Alfred Nlekl zich op rete sou be
geven voor het voeren van onderhandelingen
eerst te Brussel, daarna te Dra Haag Mer. ver
onderstelt. dat de moeilijkheden, welke Hon
garije ondervindt van de Nederlandsche oontta-
genteeringspolKlek. het hoofdpunt der bespre
kingen zullen vormen.
Naar ons ter oore komt te de K.L.M. voor
nemens in verband met de wereldtentoonstel
ling, welke dit jaar In Brussel zal worden ge
houden een zeer frequenten luchtdienst van
Amsterdam en Rotterdam op de Belgische
hoofdrad te openen.
Deze dienst zal aanvangen 1 April en in stand
worden gehouden tot 9 October. Men zal niet
minder dan vijfmaal daags gelegenheid hebben
naar en van Brussel te vliegen. Deze dienst zal
in hoofdzaak met de Douglas-machines wor
den gevlogen.
De positie, welke de Staat in het nieuwe be
drijf zal moeten Innemen, komt naast tie ver-
deellng van den invloed tot uitdrukking in de
verhouding van het aandeelenbezit 8040. De
waarborgen voor de omroeporganisaties zijn in
het bijzonder gelegen in de wijze, waarop het
bestuur der vennootschap te samengesteld en
waarop de invloed daarin tusachen de verschil
lende aandeelhouders te verdeeld en In de nood
zakelijkheid van gequalificeerde meerderheden
voor het nemen van ingrijpende besluiten.
Het openbaar belang is daarnaast gewaar
borgd door een vertnletigingsrecht van de Kroon
Verscheidene leden waren van meenlng. dat
bij het thans gevolgde systeem van steunver
leening eenate ver gaande reglementeering
plaats heeft en dat dar rd oor dieper in het be
drijfsleven wordt ingegrepen dan strikt nood-
zakeljjk is. Naar ijun oordeel dient de regeertng
zich te beperken tot bet vastleggen van de
groote lijnen en bet toezicht op de uitvoering
dér steunmaatregelen. De uitvoering zelf be
hoort aan de boeren en hun organisaties te
worden opgedragen.
Van verschillende zijden werd er bij de regee-
ring op aangedrongen, de belangen der land
arbeiders zoo goed mogelijk te behartigen.
ziet dus een sterk oploopen van buitenland-
seben aanvoer In een tijd, dat de IJmuider vls-
schersvloot van 200 tot circa 80 visschende
schepen terugsloeg. De markten In het buiten
land zijn voor onze vtescherU grootendeels weg
gevallen, doch Intusschen te de aanvoer van
visch door bultenlandsche schepen, tengevolge
van de contingenteertngsmaatregelen der regee-
ring van minder belang.
<*>k omtrent de nieuwe K L.M.-Hjn Amster
damMilaan zijn thans nadere bijzonderheden
bekend geworden.
Deze dienst zal worden gevlogen In samen
werking met de Duitsche en Itallaansche maat-
worden.
Zeker te het mogelUk, reeds dadelijk Iets te
ondernemen, ten einde het vlsscherljbeui jjf hulp
te bieden. Indien men er voor zorg draagt, dat
niet overgegaan wordt tot Incldenteele Invoering
van bepaalde onderdeden van een groot plan,
zonder dat dit plan zelf in groote trekken vast
staat. Men zou reeds zeer nuttig werk kunnen
verrichten door een aantal verouderae of on
bruikbare schepen uit de vaart te nen.en Zeer
eenvoudig zal dit niet gaan, doch wellicht sou
het mogelijk zijn om ten behoeve van de
scheepslooperljen werkloozen met een toeslag
vanwege het Rijk te werk te stellen. Hierdoor
zouden de slooperljen in staat worde» gesteld,
betere prijzen te betalen voor <le aan te koopen
schepen (die nog altijd, hoewel ten onrechte,
een zekere boekwaarde hebben) en zouden te
vens de reederUen ontlast worden var minder
waardige schepen, waardoor haar liqu'.diteita-
posltie verbeterd wordt.
Een centraal orgaan zal voor het visschertj-
bedrijf niet alleen een reguleerende ra een
controleerrade bemoeienis moeten hebben, doch
het zal. gezien de achterlijkheid van het vis-
scherljbedrljf tevens een taak moeten vinden
fn de ontwikkeling van dit bedrijf. Dit lichaam
zal den wetenschappelyken lechnlschen en ook
economlschen voorlichtingsdienst moeten vor
men Voorts aal men moeten overgaan tot het
In art. 4 te het beginsel der verplichte mede
werking voor de betrokkenen neergelegd en
wel zoodanig, dat ook b|j verandering in de
verhoudingen op omroepgebied het zenderbe
drUf bestendigd kan worden.
len te nemen, die in de lijn vallen van een
modem industrieel grootbedrijf. De maatrege
len zullen zich moeten uitstrekken over het be
drijf in zijn geheel, vanaf de vangst tot en
met de consumptie, opdat alle te nemen maat
regelen harmonisch In elkander grijpen en geen
der onderdeelen storend mag werken op de
ontwikkeling der overige deelen.
Het voorlichten van de overheid in verband
met het uitreiken van vtechvergunningen. ver-
voervergunnlngen e. d., ten slotte regelend op
treden ten aanzien van de prijzen met het oog
op den verkoop en de verwerking van visch en
het bevorderen van het tot stand komen van
maatregelen, teneinde zooveel mogelijk een re-
gelmatlgen en economlschen aanvoer van vtech
te verkrijgen.
Teneinde het centrale orgaan te vormen en in
werking te brengen, zal het eerst noodig zijn een
bekwaam algemeen leider aan te stellen.
Wanneer tenslotte de vtech gelost wordt en
verpakt in kisten geveild, vinden de reeders een
krachtig georganiseerde» handel tegenover zich,
die zich op tal van wijzen voordeelen heeft
trachten te verwerven en dit nog steeds doet.
Sommige leden meenden, dat de regeertng
nog te veel is uitgegaan van het denkbeeld,
dat wjj leven in een
na eenlgen tljjJjjve
Deze crisis
ring aanvi
Het te hem aangenaam thans te kunnen mede-
deelen, dat het beoogde doel bereikt te en dat
de medewerking der omroep-organteatles ver
kregen werd tot het oprichten van een gemengd
zenderbedrUf. waarin eenerzljds de Staat over
wegende zeggenschap heeft, anderzijds de be
langen van de omroeporganisaties afdoende vei
lig zijn gesteld.
BU het aanvaarden van den rechtsvorm, als -
welke die der naamlooss vennootschap gekozen
werd, scheen het voorts gewenscht zich vrij te 1
maken van die bepalingen In het Wetboek van
Koophandel, welke voor dit bijzondere bedrijf
belemmerend zouden kunnen werken, niet al
leen voor zooveel deze betrekking hebben op de
mogelijkheid van het wijzigen der statuten,
maar ook voor zoover deze strakke regelingen
voorschrijven ten aanzien vin de teruggave van
stortingen op aandeelen en dergeltjke.
De wet verleent den Minister voorts de noo-
dige bevoegdheden, die na het tot stand komen
van het bedrijf op hem zullen rusten. Met het
vorenstaande te het karakter der wet In hoofd-
lljnen aangegeven.
Vele leden konden geheel Instemmen met het
streven der regeertng tot vermindering van den
geboden steun, waar dit slechts mogelUk te.
Verscheidene dezer leden zouden echter wen-
schen, dat deze vermindering van den steun
zich in een versneld tempo voltrok, daar op
den duur de steunverleening aan den landbouw
niet in den tegenwoordige» omvang te hand
haven is. De landbouwsteun verhoogt de kosten
van het levensonderhoud of houdt In ieder ge
val de noodzakelijke kostendaling tegen. Daar
door remt de steunverleening de dringend noo-
dlge aanpassing van ons geheele bedrijfsleven.
Wanneer men met aandacht de ont
wikkeling van het Nederlandsche vlsschery-
bedryf volgt, dan blijkt, dat welhaast ner
gens een initiatief tot verbetering van het
bedrijf ln Nederland te uitgegaan.
Verschenen to het voorloopig verslag der
Tweéde Kamer inzake de begroeting van het
landbouwcrisisfonds voor 1935.
Om een Indruk te geven van den toestand,
waarin het bedrUf te IJmuiden verkeert, moe
ten wU in de eerste plaats op het merkwaar
dige feit wijzen, dat ondanks de ultgebrelde en
tot concurreeren In staat zijnde scheepswerven,
die zich in ons land zelf bevinden, het mate
rieel. waaruit de vloot bestaat, grootendeels
tweedehands in het buitenland te opgekocht.
Dit materieel was bU aankoop reeds tien tot
twaalf jaar en in vele gevallen nog meer oud.
Van de pl.m. 300 trawlers, die in IJmuiden
thuis hooren. zijn een 180-tal 30 jaar en ouder.
Naar schatting sullen van de 130 schepen, die
thans opgelegd zijn, zeker een zeventigtal niet
exploitabel blijven.
Naast enkele groote maatschappijen wordt de
trawlvisscherlj door tal van kleinere reederUen
uitgeoefend. In de goede jaren 1938 en 1939
werden niet minder dan 34 oude bultenlandsche
schepen door nieuw gestichte kleine reederU-
tjes aangekocht. Vele schepen z|jn meermalen
van eigenaar veranderd, tengevolge van faillis
sement van de combinaties. In 1931 en 1932
failleerden niet minder dan 40 reederUen.
In art. 3 te de monopolistische positie van t
nieuw bedrijf vastgesteld.
Het beginsel, dat het gemengd bedrijf op zUn
gebied een monopolistische positie zal Innemen,
houdt in. dat naast de zendlnrlchtlngen der
Nozema niet alleen andere omroepzenders op
haar gebied onbestaanbaar zullen zUn. doch
ook. dat er waarborgen noodig zUn tegen an
dere inrichtingen, wier werking de Nozema
zou belemmeren In de vervulling van haar taak.
De beste verbinding te omstreeks negen uur
scbappUen en zal ook dagelUks onderhouden
in beide richtingen, terwUl men in den loop
van den dag die diensten zal onderhouden en
tenslotte nog een dienst in de avonduren.
Thans te ook vastgesteld dat de nieuwe
K.L_M.-HJn op Praag 1 April in exploitatie zal
worden genomen.
Deze Hjn zal worden gevlogen In samenwer
king met de Tsjechische luchtvaartmaatschappU-
De route te AmsterdamFrankfort Milaan
Men vertrekt om 13.30 uur uit Amsterdam, te
om 15.05 uur in Frankfort; vliegt vandaar over
de Alpen naar Milaan, waar de machine om
17.45 uur aankomt.
De passagiers vinden hier nog aansluiting
op den nachttrein naar Rome en Genua.
In omgekeerde richting kan men des morgens
reeds vanuit Rome vliegen om 7.10 vjn. en ver
trekt van Milaan om 10.30 uur om eveneens via
Frankfort om 15.45 uur op schiphol «an te ko
men.
Hier vindt men dan aansluiting op Londen,
Hull. Liverpool en Scandinavië.
was de verzuchting, die ik slaakte, toen ik na
het gebruik van 3 potjes Kloosterbalsem finaal
van mUn spit af was. Niet staan, niet zitten,
niet liggen te kunnen en toch vooruit te moe
ten om de boterham te verdienen. Door het vree-
selUke spit, dat In mUn stuit begon en door mUn
geheelen rug trok, was ik hulpeloos als een klein
kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den genees
krachtige» Kloosterbalsem aanwendde, begon
mUn genering. En nu heb ik in geen 8 maanden
meer een aanval gehad.” Zoo schrijft ons de
heer J. Zw. te A. wiens origlneele brief voor ieder
ter inzage ligt. Akker’s Kloosterbalsem kost per
schroefdoos 35 ct. en per pot 62'/i ct. en f 1.04 en
te overal verkrijgbaar. Onovertroffen by brand
en snUwonden Ook ongeëvenaard als wrijf mid
del bU stijfheid, rheumatiek, spit en pUnlUke
spieren.
Eenlgen tüd geleden werd den Minister
een uitvoerig rapport aangeboden, inzake
de reorganisatie van het vlsacherijbedrijf te
IJmuiden. Uit dit zeer belangrijke rapport,
waarin de volledige reorganisatie van het
trawlvteacherUbedrUf wordt uiteengezet,
kunnen wU thans een en ander publicee-
ren. WU wyzen er nog op. dat een der
meest flagrante punten in dit rapport, n.l.
de oprichting eener VteacherUcentrale, reeds
werd verwezenlUkt. De opmerkingen over
dit centrale orgaan, die de commiszie, die
het rapport samenstelde, maakte, behouden
echter, gezien de nog geringe ontwikkeling
van de VteacherUcentrale in alle opzichten
hun oogenbllkkelUke waarde.
y-oonjunctuurcrlste, die wU
'eer te boven zullen komen
ictuurcrtete. maar de regee-
[rdt daarvan nog niet de consequen
ties. Meeren sneller moet worden gestreefd
naar uitbreiding van de teelt van granen en
voedergewassen Volgens deze leden moet het
scheuren van grasland door scheurpremles woe
den bevorderd.
Verscheidene leden zouden wenschen. dat de
heffingen (Invoer- of monopollerechten) op
granen en aanverwante artikelen zoodanig zou-
den worden verhoogd, dat daardoor de verbouw
van granen en voedergewassen automatisch
loonend werd. Het verkregen hefflngsbedrag zou
ten minste 100 mlllloen groot zUn. Dit sou in
de eerste plaats moeten worden bestemd voor
restituties aan andere bedrijven, welke daar
door In moellUkheden zouden komen en voor
steunverleening aan de veehouderij en andere
nlet-loonende bedryfstakken.
Hooge heffingen op granen zullen ook leiden
tot een zoo intensief mogelUk gebruik van onzen
bodem. Op beswaren van handetepolltleken aard
mag de verwezenlUklng van deze plannen niet
afstuiten.
Verscheidene andere leden
ernstig tegen deze denkbeelden.
Sommige leden meenden, dat de steun aan
den landbouw hem bevoordeelt boven de ove
rige bedrijfstakken, welke hX onvoldoenden
steun ontvangen. Hiertegen kwamen de leden,
zoo juist aan het woord, met kracht op. De in
dustrie wordt niet minder gesteund door ta
rieven en contlngenteerlngen. Volgens verschei
dene dezer leden zou de regeertng moeten trach
ten den landbouwsteun nog te verhoogen.
Verscheidene leden wenschten een duidelijke
uiteenzetting van de voornemens der regeertng
op het punt van verlaging van de vaste lasten
van den landbouw. Verscheiden andere leden
voegden daaraan toe. dat zU verlaging vooral
noodig achtten, omdat nu de landbouwsteun
voor een niet gering deel ten goede komt aan
personen, voor wie deze niet bestemd te Deze
leden drongen ook aan op spoedige indiening
van het ontwerp-pachtwet.
Volgens weer andere leden kan tegen een
zekere, onder de tegenwoordige omstandigheden
zeer matige pacht en rentevergoeding geen be
zwaar worden gemaakt.
Deze heeft de laatste jaren in het zomer
seizoen RotterdamPraag gevlogen en nu zullen
belde maatschappUen de verbinding in stand
houden.
De route is vastgesteld als volgt: Amsterdam,
Rotterdam. Essen, Halle-Lelpsig-Praag. Voorts
geeft deze lUn in Praag doorverbinding met
Weenen en Boedapest.
Men vertrekt uit Amsterdam om 10.40 uur ra
arriveert in Praag om 1535 uur; men kan dan
om 1730 in Weenen zUn en om 19 uur in
Boedapest.
Ook heeft men in Rotterdam aansluiting op
en van Londen.
Vooral in Tsjecho-BlowakUe bestaat voor deze
permanente verbinding groote belangstelling.
De lUn zal worden gevlogen met de F. 18
types, de machines welke thans op de Indië-
route worden gebruikt.
Een gezonde landbouw te alleen mogelUk, als
de geheela maatschappU zich aan ae verander
de omstandigheden heeft weten aan te passen.
Op den weg der verlaging van den landbouw
steun moet worden voortgegaan, zoo ver dat
mogelUk te, zonder dat de Instandhouding van
«ihet landbouwbedrijf in gevaar wordt gebracht.
Andere leden meenden, dat een dergeUjke.
ook door hen gewenschte verlaging van steun
niet mogeljjk te, zonder het voortbestaan van
het landbouwbedrijf in gevaar te brengen. De
productiekosten in den landbouw moeten wor
den verlaag^, Welke maatregelen wil ae regee-
ring nemen inzake verlaging van distributie-
kosten?
Weer andere leden zagen in t streven naar
vermindering van den steun aan (ten landbouw
een gevaar. In de veehouderij en vooral in den
tuinbouw worden nog steeds zware verliezen
geleden.
Dat de Regeertng voornemens is. een speciale
afdeellng in te stellen teneinde toezicht uit te
oefenen op een zoo zuinig mogelUke werkwUze
der Crisis-organteatles, werd door verscheidene
leden toegejuicht.
Over de instelling van den Centralen criste-
Contrdledlenst was men niet algemeen tevre
den. Sommige leden zouden het juister achten,
de contröle in hoofdzaak te doen' berusten bU
de gewestelUke ertate-organteaties, waarboven
dan een beperkte centrale controledienst sou
moeten staan.
Verscheidene leden meenden, dat de bevoegd
heden van de commissies en de ambtenaren
voor de crisistuchtrechtspraak te uitgebreid zUn
en dat sommige beslissingen te ver gingen.
bedrijf, dat totnutoe hoegenaamd geen finan-
cleelen steun van de regeertng heeft ontvangen,
te zwaar zullen drukken. Op verlaging werd
Geen meUcflesschen, doch zijdespoelen vóór de kousen/abricatie, waarvan de zijde
wordt afgewikkeld.
mengde zenderbedrUf mogelUk te maken; zij
geeft daartoe, in aanpassing met den bestaan-
den rechtstoestand, den vereischten wettelUkten
grondslag.
In hoofdzaak was mitsdien alleen noodzake-
lUk het vastleggen van het beginsel van mede
werking door de vier algemeene omroeporgani
saties. machtiging van den Minister om tot
medeoprichtlng van het zenderbedrUf over te
gaan, vaststelling van den rechtsvorm van het
nieuwe bedrijf en de verdeellng van den in
vloed tusachen Staat en omroeporganisaties en
bulten werklngstelllng van het in de Telegraaf-
en Telefoonwet 1904 tot nu toe te dezen aan
zien gehuldigde machtlgingsstelsel, voorzoover
dit onvereenlgbaar geacht moest worden met
het monopolie, dat het nieuwe zenderbedrUf op
zUn gebied zal moeten hebben.
De Minister moge voorts nog de aandacht er
op vestigen, dat in het door de commissie in
gediende wetsontwerp was opgenomen een arti
kel houdende vrijstelling voor het zerderbedrijf
van de van RUkswege te heffen belastingen.
De Minister heeft echter gemeend, met het
oog op den benarden toestand van "s Lands fi
nanciën. dit artikel niet te moeten overnemen,*
zoodat het In het thans Ingediende wetsont
werp niet voorkomt.
dan ook aangedrongen.
Van verschillende zUden werden ernstige be
zwaren Ingebracht tegen de Regeeringsmaat-
regelen op het gebied van de pluimveehouderij.
Op het terrein van de teeltregeling achtten zU
dwang uit den boose. De piulmveestapel aldus
Vele leden waren van oordeel, dat deze be-
grooting een voor den tuinbouw zeer ongun-
stlgen Indruk maakt. Indien het onmogelük
mocht zUn, meer dan f 7J4 mlllloen beschikbaar
te stellen voor steun aan de groente- en fruit
teelt, zoo werd oa. gevraagd, is het dan niet
mogelUk een regeling in te voeren, waardoor
de prijzen op de binnenlandsche markt althans
eenigermate loonend zouden worden?
Verscheidene leden wareh van meenlng, dat
de verschillende ten aanzien van bloembollen
voorgestelde heffingen op het bloembollen-
roep-organteaties zitting hadden, heeft den mi
nister, overeenkomstig de door hem aangegeven
rtchtlUnen, een regeling aangeboden, waarmede
hU zich heeft kunnen vereenlgen.
Het hierbü aangeboden wetsontwerp, houden
de machtiging tot het oprichten van het be
doelde gemengd bedrUf. te oji. van deze voor
bereiding het resultaat.
De machtigingswet heeft geen andere strek
king dan het in het leven roepen van het ge-
Men heeft in het vlsscherUbedrijf nimmer
zorg besteed aan een afzetgebied en aan een
prUsregellngspolitlek, welke om. het aanzUn
schonk aan kartelvorming en productiebeper
king. Het vtezcherUbedrijf kenmerkt zich door
een vrijwel niet beheerschte productie en een
volkomen onmacht ten aanzien van den afzet
Om nu bovenstaande maatregelen tn vollen
omvang vruchten te doen afwerpen, meent de
commissie, die zich met het onderreek be
lastte, dat het In ieder geval noodzakelijk ge
acht moet worden dat aan het aankoopen en
In de vaart brengen van verouderd bulten-
landach materiaal paal en perk gesteld
wordt. Als etech moet daarom worden gesteld
dat bultenlandsche trawlers, om een vechver
gunning te krijgen, aan bepaalde vourwaarden
rullen moeten voldoen. Voorts dient de aan
bouw van nieuwe schepen tn hooge mate be
vorderd. Ten behoeve van den export van ton
gen naar Frankrijk, worde een centrale In bet
leven geroepen.
Hiertoe is een centraal orgaan gewenscht,
met medeteerking van de regeertng en be
langhebbenden, dat in den meeat uii«e-
breiden zin de rtchtlUnen uitwerkt, volgens
welke het bedrUf moet worden gereorgani
seerd. De organisatie en de coördinatie
van de groote groepen, werkzaam In dezen
bedrijfstak, is noodzakclUk. Onmisbaar is
een betere verdeellng der arbeidsterreinen
deser groepen. De reeders dienen een krach
tige positie ten opzichte van de overige
groepen in te nemen. Er dient gestreefd te
worden naar grootere stabilisatie in de
productie en in den afzet.
Inrichten van een centraal inkoopbedrUf voor
de behoeften der reederUen, het toezicht hou
den op het onderhoud en de uitrusting van de
vloot, het Initiatief nemen tot het stichten van
vischbewerkingsbedrijven (ftleeren, inmaken in
blik, vlschmeel, etc.), het inrtchten van een
centraal verrekenkantoor tusachen reeders.
grossiers en handelaren.
Gaarne zou men van den minister vernemen,
welke politiek de VeehouderUcentrale in de
toekomst wil volgen, voor wat betreft de var
kensteen. Gevraagd werd, of de Regeertng een
berekening zou willen overleggen van de op
brengst van den bacon-export naar Engeland en
van de daaraan verbonden kosten. Men zou
gaarne vernemen, of de pogingen om het Ne
derlandsche vleesch met het Deensche te doen
concurreeren. geslaagd zijn en of er gegronde
hoop bestaat, dat dat In de toekomst ook zal
geschieden.
Verscheidene leden stelden de vraag, of geen
maatregelen getroffen kunnen worden tegen
den nog steeds aanmerkelUken Invoer van
vleesch.
Verscheidene leden drongen er op aan. den
export van landbouwproducten In den ruimsten
zin en in het bUaonder dien van tuinbouwpro
ducten, zooveel mogelUk te bevorderen.
Enkele leden meenden, dat bevordering van
export op den duur niet kan baten, omdat alle
landen steeds meer naar autarkie streven Al
leen een nauwe samenwerking met Neder-
landsch-Indlë kan hX uitkomst brengen Vol
gens andere leden kan ook een aoo nauw moge
lUke economische aaneensluiting niet wegnemen
dat ons land voor veel artikelen op Import aan
gewezen bluft, ter betaling waarvan het moet
uitvoeren.
Gevraagd werd, welk resultaat de pogingen
om met de Balkanlanden compensatietranaac-
tles af te sluiten, opgeleverd hebben.
Dat kan wat den reeder betreft, bereikt wor
den door:
Regularteatie van den vtechaanvoer;
Betere verzorging van de vtech met het oog
op het voorkomen van snel bederf
Stelselmatige besparing op bedrijfskosten door
zoo economisch mogelUke inrichting van
een
het bedrUf;
Het ófirichten of tn stand houden van of
het deelnemen In nevenbedrUven. welke gecon
serveerde vtech vervaardigen, dan wel de daar
voor in aanmerking komende vtech te verwer
ken tot vlschmeel;
Het Instellen van prUsllmleten op den afslag
voor consumptievlsch, conservenvtech en visch
voor vtechmeelfabrieken.
Voor zooveer de distributie betreft:
De organisatie van een intensief werkend
distributiesysteem met centrale punten in het
land, ter voeding van een locale onder-dtatri-
butie;
Betere voorzorg tegen achteruitgang in kwa
liteit van de visch in den loop van het dis
tributiesysteem (koelinstallaties)
Levering van vtech in hygiëntechen toestand
en in een vorm, die een minimum van bewer
king bU de consumptie geeft (verpakt, gefileerd,
in blik, enz.);
Intensieve en suggestieve voorlichting van
het publiek door hiervoor geschikte propaganda
Van overheidswege dient een geregelde keu
ringsdienst in het leven te worden geroepen.
Ten opzichte van de moderne behandeling
van voedingswaren, heeft het artikel vtech een
geweldigen achterstand in te halen. In toe
nemende mate ziet men de vtech als vtech tn
blti of in glas tn de winkels versohUnen. In de
zen vorm te zU een handelsartlkeX
deze leden, past zich zelf wel aan, ook zonder
Regeerlngsmaatregelen.
Tenslotte drongen verscheidene leden er nog
maals op aan. ook voor den boechbouw krach
tens de Landbouw-Cristewet steunmaatregelen
te nemen, terwUl mede werd aangedrongen op
dergeiyke maatregelen voor de bUenhouderU.
teneinde deze tegen de bultenlandsche concur
rentie te beschermen.
Een commissie, onder voorzltterschan van den
heer H. v. BoeUen. voorzitter van den Radlo-
raad. waarin naast 3 leden van den Radio-raad
en 3 hoofdambtenaren van het StaatsbedrUf
der P.T.T„ vertegenwoordigers der 4 groote om-
Sommige leden waren van meenlng. dat ver
dere steunverleening aan den verbouw van
suikerbieten hier te lande niet verantwoord te;
in ieder geval behoort hl. de suikerbietenteelt
zoo snel mogelUk aamnerkelUk te worden In
gekrompen. Dit te een gebied, waarop econo
mische samenwerking met Ned^Indlë uit een
oogpunt van algemeen RUksbelang noodig te.
Eenige leden verzochten de Regeertng haar
plannen met betrekking tot den verderen steun
aan de suikerbietenteelt zoo tUdlg mogelUk
bekend te maken.