Reisverhaal van 1 o£éêa... de „Snip” Zoekt gij betrouwbaar Personeel? JAN HONDONG VERTELT Plaats dan een „Omroeper” voor 75.Qf r BACH-HERDENKING De groeten van den Minister Eind Maart weer thuis BESTEL EEN WINTERBOEK Proefvaart nieuwe atoompont De klompjes goad van Aruba's achttien mariniers Ontvangst te Casa INLEVERING VAN RUNDVEE EN TEELTBEPERKING Da werkzaamheden voor den bouw ven hot nieuwe openlvchtrwombed «Af Stajtjpa bad te Haarlem vorderen goed. Een overzicht hebt een circulaire ontvangen met de vraag: BESTEL DUS NOG HEDEN het In de pers zoo unaniem hoog geprezen Winterboek, bij het NATIONAAL COMITÉ Laan Copes van Cattenburgh 6 Don Haag. Gironummer 2424 Verblijd om nu worn mwt won minimum bedrag van I 4.-. Oqk grootwrw giften zijn welkom. Waarom hebt gij niet ge antwoord Wij zondan 50.000 cir culaires rond. Hoeveel heeft dat ge kost aan porti? En wie moet dat betalen? van het landelijk comité tot steun van werklooze intellectueelen I „Arme Okko en Beertje....** DONDERDAG 24 JANUARI 1935 I 23, naar gaan u De „SNIP" paneert op zijn tocht naar Weit-Indié de Zuid-Amerikaaruche kutt KOTT ■i Allee in orde gemaakt, naar een hotel, en gemaft, en ót. Morgens met een heerlijk son netje op stap en over Tetuan naar Casa en daar konden we elkaar weer sens toeglunderen. Oeaagvoerder Hondong heeft ons de volgende beschrijving gegeven van zijn gedenkwaardi- gen tocht naar West-Indlë: 1 Mei vai R t» ci v« m onderscheiding. Feestelijkheden waren alle af gelast, uit piëteit met den Ui^erratnp. 1 lar to< da nli Rt zi< ke ter sal boi eei SU ael op eei ne w« so in k< Cï of di g< U oi g< h s< d de Dil te als tie 1 ge Vo ab de m< pa gei syi ter nl< pa 1 rlr in< al ic tl kr er jui Zi 1 sta na gel de: pis kir l«t ka on> lar orr ms zot VOI tee ste ♦3 kt, s mi Rt stl lat u: si Me de jongste Franaeke SaklaektHHng LavSf- de minister van Buitenlandsche Zaken, tas gesprak met een der leden van het kabinet Op lijn 85sten verjaardag ontving de Dultsche generaal LHzmenn rijkslelder AdoH HMer een auto ten geschenke. De jubilaris In geselschap van den rijkslelder Ter herdenking van het feit, dat Bach 250 jaar geleden geboren werd, sal de Nederland sche Concertdirectle J. Beek in Maart as. te Den Haag een Bach-cyclus organlaeeren, waar aan medewerken: 21 Maart de vermaarde clave- oinlste Wanda Landowska <32 Goldbergvaria- tles); 26 Maart onze landgenoot Max Orobio de Castro (gamba- en cello-suites en sonates). Lucille Wallace zal de Castro begeleiden. Zij zal bovendien de B-moll Partita en de chro matische fantasie en fuga voor cembalo-solo spelen. Aan den derden avond, 2 April, werken mede: Ja Vincent (aria's met obligaat-vlooi en eenige Geistliche Lieden en Andries Rooden- burg (partita en een vloolsonateVoor de be geleiding en voor het spelen van het Italiaanscb concert werd Alice Ehlers geëngageerd. Bet ligt in de bedoeling om geleidelijk in de Weet een luchtvloot te vormen. Voorlooplg blijft de „Snip" er nog alleen, maar soodra aich de behoefte aan uitbreiding doet gevoelen, aal een tweede vliegtuig volgen en geleidelijk meerdere. dat we te Alicante gebleven waren. De Fran- sche machine, die Zaterdag Toulouse—Casa blanca moest vliegen, was Zaterdagavond een half uur voor Casa geland, wegens het weer te Casa en zat nu nog in den modder, terwijl wfj lekker droog stonden en ons tegoed deden aan champagne. We hadden daar een schitterend onthaal door de aanwezige Hollanders. Onze consul-generaai verwelkomde ons, maar dat heeft men allemaal M op de film gezien, is t niet? De heer Cabos, directeur van de Shell, was onze gastheer en het was weer echt Shell- organlsatle in alles. was nog zooveel te doen, dat we juist half vijf Woensdagmiddag klaar waren. Pattist had hier alles keurig In orde, alles wat noodig was en wat we maar eenlgszins noodig konden hebben, had zijn aandacht ge had. Er mankeerde niets aan. De voorbereiding der tentoonstelling van moderne toegepaste religieuze kunst, welke Vrgdag in hot Stedelijk Museum te Amster dam geopend wordt j Van Slobbe heetten ons welkom. Door Z. Exc. werden we verrast met de verleende Koninklijke Om tien over vijf plaatselijken tijd een start je en daar gingen we! Geen kou aan de lucht met de start. Toen bet aonnetje onder ging lagen we rustig boven de wolkenvlokjes op 800 Meter. Jan van Balkom was druk in de weer met z'n sterrenschleterij en v. d. Molen zat aan til radio te prutsen, omdat die het maar niet goed deed. Toen me verteld werd, dat de K. XVIII ons zag en het moment er was, dat we passeerden, was alles vreugde. Keurig onze koers en een fijn windje mee. Excellentie Deckers had voor vertrek een telegram aan ons gezonden met verzoek bij het passeeren de groeten van den minister over te brengen aan alle opvarenden. Met de noodlge goede wenschen onzerzijds is daar toen wel voor gezorgd. Toen het dag werd, zijn we gaan zakken, za gen een gat en na vijf minuten zaten we boven Avignon. In Marseille naar beneden om benzi ne bij te vullen, daar de gewenschte soort in Spauije niet te verkrijgen is en we te veel ver- ‘brulkt hadden om Casablanca te halen. Gauw, gevuld en na nog anderhalf uur regen kregen we zonneschijn. Hé. hé. dat deed goed! We dreven zoo wat en dan een lekker sonnetje op je bast! Jammer, we kregen weer wat jech. Alicante berichtte ons. dat Tetuan en Tanger onbruikbaar waren en Mal^g 80 KM. tegen wind gaf. In geen geval wilde ik in het donker Casablanca aanloopen, omdat daar overal zwa re regen werd gemeld en de mogelijkheid be stond. dat het veld zacht was geworden. Wel jammer van den middag, die nu aan nietsdoen moest worden besteed. Hoewel sedert 12 November jj. reeds ongeveer 80.000 runderen door de Nederlandsche Vee- houderjjcentrale zijn afgenomen, werd tot héden nog niet door alle veehouders gebruik ge maakt van de geboden gelegenheid tot levering van runderen aan de Nederlandsche Veehoude- rijcentrale. Gelijk reeds eerder Is bekend ge maakt, zal na 1 Apll as. de gelegenheid niet meer aanwezig zijn runderen ter levering op te geven. Heeft op dezen datum de opgave nog niet plaats gevonden, zoo zal aangenomen worden, dat de betrokken veehouder er de voorkeur aan geeft, dat de toewijzing van kalveren 1935 wordt verminderd met het aantal niet-geleverde dieren. Deze toewijzing zal thans spoedig kunnen plaats vinden Het aantal runderen, dat op het oogenbllk der toewijzing nog niet ingeleverd is. zal voorlooplg worden afgetrokken van het aantal toe te wijzen kalveren. Al naar gelang de levering plaats vindt, zal de toewijzing dan worden aangevuld. Het is echter van belang, dat men reeds dadelijk in het bezit komt van de definitieve toewijzing. Aan rundveehouders, die nog geen of nog niet voldoende runderen hebben geleveFd, wordt derhalve aangeraden, de runderen, welke zij nog wenschen te leveren, ten spoedigste ter levering op te geven. Wenscht men, in verband met bljzondree omstandighe den. nog niet dadelijk te leveren, zoo kan zulks op de aanglftekaart vermeld worden. Met dezen wensch sal bij de afname zooveel mogelijk rekening worden gehouden. Einde Maart wordt de gezagvoer der ran de „Snip,’* de heer J.=Hon dong uit West-lndië in ons land terug verwacht. in zjjn plaats vertrekken dan K. L. M.-piloten Verhoeven en Mar de West, om er de „Snip vliegen. Woensdagmorgen heeft de nieuwe stoornpont bestemd voor den dienst Noord- Zuid-oever van het Noordseekanaal te Vëlsen. proef gevaren. Aan boord bevonden zich de hoofdingenieur bij den Rijkswaterstaat, de heer Voortvader. heer Seyffart en de heer Kroon, hoofd van den stoompontdlenst op het Noordseekanaal. „Wij hadden natuurlijk beestenweer, direct na vertrek. Die kist ging te keer, totdat we boven een gedeeltelijk open wolkendek saten op 800 Meter. En regen, alsof het met emmers vol er tegen aan gesmeten werd. Afgaande op onze eerste twee peilingen passeerden we op 1500 Meter hoogte Namen. Ik kende de stadssitua tie goed van vorige reizen. Hier was het weer droog. Even daarna kwamen we in zeer zware remous en gingen maar weer klimmen. Peilin gen en koersen lukten niet, totdat na gerul- men tijd Amsterdam kwam met: 120 N. O, Dyon, denk aan gevaar van de Alpen. We moes ten even tegen elkaar lachen, want dat kon •X niet. Vijf minuten daarna zagen we door een gat in het wolkendek een groot schltter- licht en bij navraag aan Dyon bleek dit te zijn de Mont Afrique, 10 K. M. West van Dyon en dit klopte ook zeer juist met ons gegist bestek Hierna sagen we nog enkele lichten en zaten we dus goed op de route Dyon-Lyon-Marseille Waar weer klimmen om bulgui de remous te komen en toen kregen we de Werlijke ijsafzet ting, waarbij het klonk, alsof er geschoten werd door de stukken, die van de propellers tegen de fuselage en in de fuselage vlogen. Maar iets lager gezocht, en na «H uur vliegen ■aten we op 1200 Meter eronder met goed zicht. Lang duurde het niet, of we zaten weer in de wolken en moesten weer naar boven. Peilingen van Marseille lukten niet. Onze boel stond on der stroom door de eiectriache ontladingen vanuit de wolken. Niets bijzonder» natuurlijk, ■Doen konden we geen berichten doorkrijgen. -f.z Heel aardige attenties. Een zeer leuk moment maak ten we mee met de daar gestationneerde mari niers. Zijn zijn daar met achttien gestatlon- neerd. En als blijk van waardeerlng voor onze vlucht boden zij ons aan, bij monde van den korporaal van het detachement, voor ieder een klompje goud, gedolven op het eiland Aruba. Toen ik hun daarna zei: „Jongens, dat had den jullie niet moeten doen, dat is toch veel te veel kreeg ik ten antwoord: „Mijnheer, al hadden we honger moeten lijden ervoor maar dat moest.” Zooiets ontroert je toch! We zjjn toen nog even doorgevlogen Bonaire, daar een paar maal gedraald en toen naar hier terug, waar we nu zitten uit te rusten van het nietsdoen. Na een uur of negen vliegen werd het weer minder mooi: lagere bewolking met boven flinke regenbuien. -Van der Molen had weer last met den zender en had met Stolk’s hulp moeite genoeg om het ding op te lappen. We kregen daardoor des te meer werk, maar toch, toen het dag wérd en het vermoeiende bllndvtlegen voorbij was, smaakte de gemengde lauwe koffie, thee van Praia toch wel. We konden op een 500 Meter doorvliegen en kwamen na 15 50 uur uit bij het punt, waarop onze koers was vast gelegd bij vertrek, met een fout van 11 mijl. We hadden op Kaap Orange gemikt en zaten bij het aanloopen van land elf mijl om de Zuid. Al gouw passeerden we Cayenne. Over Para maribo een paar rondjes en toen we landden op de zanderij, was juist de trein met de men- schen, die ons kwamen verwelkomen twee mi nuten binnen! Gouverneur Prof. Klelstra ver welkomde ons na onae aankomst en we gingen met den trein naar de stad. Een drukte na tuurlijk van je welste, vooral toen we in de stad aankwamen. De bevoking was gewoon dol. En Maandag 23, zijn we even overgewipt naar Aruba, om daar zelf de post te brengen. Alles en Iedereen natuurlijk aanwezig. Na bijgevuld te hebben, omdat we gingen eten, kalm over het terrein gerold omheen goed stuk te hebben, vanwaar we in het don ker konden startten; omdat het terrein plaat selijk vrij zacht was. Hier kregen we ook de eerste levensteeken van Pattist van Porto Praia, die goed waren. Om kwart over twaalf 's avonds bü een mooie maan op stap en waren we al een goed eind op streek, toen deze weer onderging. BU het aan breken van den dag passeerden we Port Etien ne en staken vandaar over naar Praia. Ge land aldaar, verankerd en gauw wat slapen. Dinsdag aan den arbeid om alles klaar te hebben voor vertrek op Woensdagmiddag. Er En daar kwam toen Vrijdagmorgen om zeven uur het bericht van de Utver binnen. Vreeselijk gewoon. Arme Okko en Beertje en de anderen. Terwijl jullie op onze aankomst zaten te sprin gen, viel daar ginds de vreeselljke klap. Zaterdagmorgen om vier uur met den trein naar het veld en tegen half zeven konden we vertrekken. Van Paramaribo gingen mee Bou- man en mej. Klelstra. dochter van den Gou verneur van Suriname. Na een prettig tochtje over Trinidad naar La Gualra, waar de Hol- landsche kolonie uit Caracas aanwezig was met onzen gezant. Een zeer hartelijke ontmoeting, die je als geboren Hollanders onder elkaar zoo goed aanvoelt. Vandaar nog 270 KM.; we kwamen een beetje te vroeg te Willemstad op den grond. He. ha, dat zat er weer op, lieten we zonder woorden elkaar merken. De Gouverneur. Exc. Van Slobbe en mevr, de havenmeester van het Noordseekanaal, do .Jk 'l 1»*' Het nieuwe tweepersoon» Gruneu 8 zweefvliegtuig, dot dbor de Nationale tuJd.aeiterfiout ,k aangooHidft en g^rvlkt tdl werdlM voor dubbelbesturlngsonderwjia, te WeenzdeomilMen op Schiphol gedemon.troord, Inaet: kapitein Vers^Mgh (Ijnks) mat den bestuurder W. ven Neyedhoit FOTOREPORTAGE -■ De dan* oe dan bal in dee voetbal wedstrijd, dien het No- derlandtch Elftal Woensdag middag op het Sparta-terrain te Rotterdam tegen Oueena Park Rangen speelde I in da ka va te Rei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4