Reisverhaal
van
1
o£éêa...
de „Snip”
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
JAN HONDONG VERTELT
Plaats dan een „Omroeper”
voor 75.Qf
r
BACH-HERDENKING
De groeten van den Minister
Eind Maart weer thuis
BESTEL EEN WINTERBOEK
Proefvaart nieuwe atoompont
De klompjes goad van Aruba's
achttien mariniers
Ontvangst te Casa
INLEVERING VAN RUNDVEE
EN TEELTBEPERKING
Da werkzaamheden voor den bouw ven hot nieuwe openlvchtrwombed «Af Stajtjpa bad
te Haarlem vorderen goed. Een overzicht
hebt een circulaire ontvangen
met de vraag:
BESTEL DUS NOG HEDEN
het In de pers zoo unaniem hoog
geprezen Winterboek, bij het
NATIONAAL COMITÉ
Laan Copes van Cattenburgh 6
Don Haag. Gironummer 2424
Verblijd om nu worn mwt won
minimum bedrag van I 4.-. Oqk
grootwrw giften zijn welkom.
Waarom hebt gij niet ge
antwoord
Wij zondan 50.000 cir
culaires rond.
Hoeveel heeft dat ge
kost aan porti?
En wie moet dat betalen?
van het landelijk comité tot steun
van werklooze intellectueelen I
„Arme Okko en Beertje....**
DONDERDAG 24 JANUARI 1935
I
23,
naar
gaan
u
De „SNIP" paneert op zijn tocht naar Weit-Indié de Zuid-Amerikaaruche kutt
KOTT
■i
Allee in orde gemaakt, naar een hotel, en
gemaft, en ót. Morgens met een heerlijk son
netje op stap en over Tetuan naar Casa en
daar konden we elkaar weer sens toeglunderen.
Oeaagvoerder Hondong heeft ons de volgende
beschrijving gegeven van zijn gedenkwaardi-
gen tocht naar West-Indlë:
1
Mei
vai
R
t»
ci
v«
m
onderscheiding. Feestelijkheden waren alle af
gelast, uit piëteit met den Ui^erratnp.
1
lar
to<
da
nli
Rt
zi<
ke
ter
sal
boi
eei
SU
ael
op
eei
ne
w«
so
in
k<
Cï
of
di
g<
U
oi
g<
h
s<
d
de
Dil
te
als
tie
1
ge
Vo
ab
de
m<
pa
gei
syi
ter
nl<
pa
1
rlr
in<
al
ic
tl
kr
er
jui
Zi
1
sta
na
gel
de:
pis
kir
l«t
ka
on>
lar
orr
ms
zot
VOI
tee
ste
♦3
kt,
s
mi
Rt
stl
lat
u:
si
Me de jongste Franaeke SaklaektHHng LavSf-
de minister van Buitenlandsche Zaken, tas
gesprak met een der leden van het kabinet
Op lijn 85sten verjaardag ontving de Dultsche generaal LHzmenn
rijkslelder AdoH HMer een auto ten geschenke. De jubilaris In geselschap
van den rijkslelder
Ter herdenking van het feit, dat Bach 250
jaar geleden geboren werd, sal de Nederland
sche Concertdirectle J. Beek in Maart as. te
Den Haag een Bach-cyclus organlaeeren, waar
aan medewerken: 21 Maart de vermaarde clave-
oinlste Wanda Landowska <32 Goldbergvaria-
tles); 26 Maart onze landgenoot Max Orobio
de Castro (gamba- en cello-suites en sonates).
Lucille Wallace zal de Castro begeleiden. Zij
zal bovendien de B-moll Partita en de chro
matische fantasie en fuga voor cembalo-solo
spelen. Aan den derden avond, 2 April, werken
mede: Ja Vincent (aria's met obligaat-vlooi en
eenige Geistliche Lieden en Andries Rooden-
burg (partita en een vloolsonateVoor de be
geleiding en voor het spelen van het Italiaanscb
concert werd Alice Ehlers geëngageerd.
Bet ligt in de bedoeling om geleidelijk in de
Weet een luchtvloot te vormen. Voorlooplg
blijft de „Snip" er nog alleen, maar soodra
aich de behoefte aan uitbreiding doet gevoelen,
aal een tweede vliegtuig volgen en geleidelijk
meerdere.
dat we te Alicante gebleven waren. De Fran-
sche machine, die Zaterdag Toulouse—Casa
blanca moest vliegen, was Zaterdagavond een
half uur voor Casa geland, wegens het weer te
Casa en zat nu nog in den modder, terwijl wfj
lekker droog stonden en ons tegoed deden aan
champagne. We hadden daar een schitterend
onthaal door de aanwezige Hollanders. Onze
consul-generaai verwelkomde ons, maar dat
heeft men allemaal M op de film gezien, is t
niet? De heer Cabos, directeur van de Shell,
was onze gastheer en het was weer echt Shell-
organlsatle in alles.
was nog zooveel te doen, dat we juist half vijf
Woensdagmiddag klaar waren.
Pattist had hier alles keurig In orde, alles
wat noodig was en wat we maar eenlgszins
noodig konden hebben, had zijn aandacht ge
had. Er mankeerde niets aan.
De voorbereiding der tentoonstelling van
moderne toegepaste religieuze kunst, welke
Vrgdag in hot Stedelijk Museum te Amster
dam geopend wordt
j Van Slobbe heetten ons welkom. Door Z. Exc.
werden we verrast met de verleende Koninklijke
Om tien over vijf plaatselijken tijd een
start je en daar gingen we! Geen kou aan de
lucht met de start. Toen bet aonnetje onder
ging lagen we rustig boven de wolkenvlokjes
op 800 Meter.
Jan van Balkom was druk in de weer met
z'n sterrenschleterij en v. d. Molen zat aan
til radio te prutsen, omdat die het maar niet
goed deed.
Toen me verteld werd, dat de K. XVIII ons
zag en het moment er was, dat we passeerden,
was alles vreugde. Keurig onze koers en een
fijn windje mee. Excellentie Deckers had voor
vertrek een telegram aan ons gezonden met
verzoek bij het passeeren de groeten van den
minister over te brengen aan alle opvarenden.
Met de noodlge goede wenschen onzerzijds is
daar toen wel voor gezorgd.
Toen het dag werd, zijn we gaan zakken, za
gen een gat en na vijf minuten zaten we boven
Avignon. In Marseille naar beneden om benzi
ne bij te vullen, daar de gewenschte soort in
Spauije niet te verkrijgen is en we te veel ver-
‘brulkt hadden om Casablanca te halen. Gauw,
gevuld en na nog anderhalf uur regen kregen
we zonneschijn. Hé. hé. dat deed goed! We
dreven zoo wat en dan een lekker sonnetje op
je bast! Jammer, we kregen weer wat jech.
Alicante berichtte ons. dat Tetuan en Tanger
onbruikbaar waren en Mal^g 80 KM. tegen
wind gaf. In geen geval wilde ik in het donker
Casablanca aanloopen, omdat daar overal zwa
re regen werd gemeld en de mogelijkheid be
stond. dat het veld zacht was geworden. Wel
jammer van den middag, die nu aan nietsdoen
moest worden besteed.
Hoewel sedert 12 November jj. reeds ongeveer
80.000 runderen door de Nederlandsche Vee-
houderjjcentrale zijn afgenomen, werd tot
héden nog niet door alle veehouders gebruik ge
maakt van de geboden gelegenheid tot levering
van runderen aan de Nederlandsche Veehoude-
rijcentrale. Gelijk reeds eerder Is bekend ge
maakt, zal na 1 Apll as. de gelegenheid niet
meer aanwezig zijn runderen ter levering op te
geven.
Heeft op dezen datum de opgave nog niet
plaats gevonden, zoo zal aangenomen worden,
dat de betrokken veehouder er de voorkeur aan
geeft, dat de toewijzing van kalveren 1935
wordt verminderd met het aantal niet-geleverde
dieren.
Deze toewijzing zal thans spoedig kunnen
plaats vinden Het aantal runderen, dat op het
oogenbllk der toewijzing nog niet ingeleverd is.
zal voorlooplg worden afgetrokken van het
aantal toe te wijzen kalveren. Al naar gelang
de levering plaats vindt, zal de toewijzing dan
worden aangevuld. Het is echter van belang,
dat men reeds dadelijk in het bezit komt van
de definitieve toewijzing. Aan rundveehouders,
die nog geen of nog niet voldoende runderen
hebben geleveFd, wordt derhalve aangeraden, de
runderen, welke zij nog wenschen te leveren,
ten spoedigste ter levering op te geven. Wenscht
men, in verband met bljzondree omstandighe
den. nog niet dadelijk te leveren, zoo kan zulks
op de aanglftekaart vermeld worden.
Met dezen wensch sal bij de afname zooveel
mogelijk rekening worden gehouden.
Einde Maart wordt de gezagvoer
der ran de „Snip,’* de heer J.=Hon
dong uit West-lndië in ons land
terug verwacht.
in zjjn plaats vertrekken dan
K. L. M.-piloten Verhoeven en
Mar de West, om er de „Snip
vliegen.
Woensdagmorgen heeft de nieuwe stoornpont
bestemd voor den dienst Noord- Zuid-oever van
het Noordseekanaal te Vëlsen. proef gevaren.
Aan boord bevonden zich de hoofdingenieur
bij den Rijkswaterstaat, de heer Voortvader.
heer Seyffart en de heer Kroon, hoofd van
den stoompontdlenst op het Noordseekanaal.
„Wij hadden natuurlijk beestenweer, direct
na vertrek. Die kist ging te keer, totdat we
boven een gedeeltelijk open wolkendek saten op
800 Meter. En regen, alsof het met emmers vol
er tegen aan gesmeten werd. Afgaande op onze
eerste twee peilingen passeerden we op 1500
Meter hoogte Namen. Ik kende de stadssitua
tie goed van vorige reizen. Hier was het weer
droog. Even daarna kwamen we in zeer zware
remous en gingen maar weer klimmen. Peilin
gen en koersen lukten niet, totdat na gerul-
men tijd Amsterdam kwam met: 120 N. O,
Dyon, denk aan gevaar van de Alpen. We moes
ten even tegen elkaar lachen, want dat kon
•X niet. Vijf minuten daarna zagen we door
een gat in het wolkendek een groot schltter-
licht en bij navraag aan Dyon bleek dit te zijn
de Mont Afrique, 10 K. M. West van Dyon en
dit klopte ook zeer juist met ons gegist bestek
Hierna sagen we nog enkele lichten en zaten
we dus goed op de route Dyon-Lyon-Marseille
Waar weer klimmen om bulgui de remous te
komen en toen kregen we de Werlijke ijsafzet
ting, waarbij het klonk, alsof er geschoten
werd door de stukken, die van de propellers
tegen de fuselage en in de fuselage vlogen.
Maar iets lager gezocht, en na «H uur vliegen
■aten we op 1200 Meter eronder met goed zicht.
Lang duurde het niet, of we zaten weer in de
wolken en moesten weer naar boven. Peilingen
van Marseille lukten niet. Onze boel stond on
der stroom door de eiectriache ontladingen
vanuit de wolken. Niets bijzonder» natuurlijk,
■Doen konden we geen berichten doorkrijgen.
-f.z
Heel
aardige attenties. Een zeer leuk moment maak
ten we mee met de daar gestationneerde mari
niers. Zijn zijn daar met achttien gestatlon-
neerd. En als blijk van waardeerlng voor onze
vlucht boden zij ons aan, bij monde van den
korporaal van het detachement, voor ieder een
klompje goud, gedolven op het eiland Aruba.
Toen ik hun daarna zei: „Jongens, dat had
den jullie niet moeten doen, dat is toch veel
te veel kreeg ik ten antwoord: „Mijnheer, al
hadden we honger moeten lijden ervoor maar
dat moest.” Zooiets ontroert je toch!
We zjjn toen nog even doorgevlogen
Bonaire, daar een paar maal gedraald en toen
naar hier terug, waar we nu zitten uit te
rusten van het nietsdoen.
Na een uur of negen vliegen werd het weer
minder mooi: lagere bewolking met boven flinke
regenbuien. -Van der Molen had weer last met
den zender en had met Stolk’s hulp moeite
genoeg om het ding op te lappen. We kregen
daardoor des te meer werk, maar toch, toen
het dag wérd en het vermoeiende bllndvtlegen
voorbij was, smaakte de gemengde lauwe koffie,
thee van Praia toch wel.
We konden op een 500 Meter doorvliegen en
kwamen na 15 50 uur uit bij het punt, waarop
onze koers was vast gelegd bij vertrek, met een
fout van 11 mijl. We hadden op Kaap Orange
gemikt en zaten bij het aanloopen van land
elf mijl om de Zuid.
Al gouw passeerden we Cayenne. Over Para
maribo een paar rondjes en toen we landden
op de zanderij, was juist de trein met de men-
schen, die ons kwamen verwelkomen twee mi
nuten binnen! Gouverneur Prof. Klelstra ver
welkomde ons na onae aankomst en we gingen
met den trein naar de stad. Een drukte na
tuurlijk van je welste, vooral toen we in de
stad aankwamen. De bevoking was gewoon dol.
En Maandag 23, zijn we even overgewipt
naar Aruba, om daar zelf de post te brengen.
Alles en Iedereen natuurlijk aanwezig.
Na bijgevuld te hebben, omdat we gingen
eten, kalm over het terrein gerold omheen
goed stuk te hebben, vanwaar we in het don
ker konden startten; omdat het terrein plaat
selijk vrij zacht was. Hier kregen we ook de
eerste levensteeken van Pattist van Porto
Praia, die goed waren.
Om kwart over twaalf 's avonds bü een mooie
maan op stap en waren we al een goed eind op
streek, toen deze weer onderging. BU het aan
breken van den dag passeerden we Port Etien
ne en staken vandaar over naar Praia. Ge
land aldaar, verankerd en gauw wat
slapen.
Dinsdag aan den arbeid om alles klaar te
hebben voor vertrek op Woensdagmiddag. Er
En daar kwam toen Vrijdagmorgen om zeven
uur het bericht van de Utver binnen. Vreeselijk
gewoon. Arme Okko en Beertje en de anderen.
Terwijl jullie op onze aankomst zaten te sprin
gen, viel daar ginds de vreeselljke klap.
Zaterdagmorgen om vier uur met den trein
naar het veld en tegen half zeven konden we
vertrekken. Van Paramaribo gingen mee Bou-
man en mej. Klelstra. dochter van den Gou
verneur van Suriname. Na een prettig tochtje
over Trinidad naar La Gualra, waar de Hol-
landsche kolonie uit Caracas aanwezig was met
onzen gezant. Een zeer hartelijke ontmoeting,
die je als geboren Hollanders onder elkaar zoo
goed aanvoelt.
Vandaar nog 270 KM.; we kwamen een
beetje te vroeg te Willemstad op den grond.
He. ha, dat zat er weer op, lieten we zonder
woorden elkaar merken.
De Gouverneur. Exc. Van Slobbe en mevr, de havenmeester van het Noordseekanaal, do
.Jk
'l 1»*'
Het nieuwe tweepersoon» Gruneu 8 zweefvliegtuig, dot dbor de Nationale tuJd.aeiterfiout ,k aangooHidft en g^rvlkt tdl werdlM
voor dubbelbesturlngsonderwjia, te WeenzdeomilMen op Schiphol gedemon.troord, Inaet: kapitein Vers^Mgh (Ijnks) mat den bestuurder
W. ven Neyedhoit
FOTOREPORTAGE
-■
De dan* oe dan bal in dee
voetbal wedstrijd, dien het No-
derlandtch Elftal Woensdag
middag op het Sparta-terrain
te Rotterdam tegen Oueena
Park Rangen speelde
I
in
da
ka
va
te
Rei