1 naar Hoe het eerste „stoomros” Duitschland kwam ■bes® WBH’ 1.1 Document van den haat i w MOEILIJK TRANSPORT I Cactus-plaag 1 F Ook tn Lotharingen heeft men een vrij belangrijke tabakscultuur. Het drogen van den oogst De heffing van invoer rechten V reemdelingen verkeer in Frankrijk Vitamine-rijke olie uit haring uit eer Tegen Kerk en Priesters in het Derde Ryk Nieuwe methode van wijn lossen Huwelijken in het Derde Rijk Dit jaar meren onze Oosterburen het honderd-jarig bestaan van hun spoorwegwezen MAANDAG 28 JANUARI 1935 7 'I I i g( t( In het It A. I. gebouw to de komende groote auto-tentoonstelling «'K'S a francs tot - zou aan- zooels het entreegeld, mijden.'' als zaa me gel 8ta bes Sjx ont da rer tot om tort- het de; eig m< wo dt i dat di t ge er al di w; stx ve na Pr ge dt W gt w di D gen deel ten dan krijg de I ook op we in zwaï Bri bou eve lan ligt teei i" e te l D ink. gen Bij «ter kry een van Uoe 3 m eert zk sn tol ge we va da br en belastering van de kerk, haar Inrichting en instellingen. De hieronder volgende zinnen zijn drie dagen nadat de lezing was gehouden, opgeschreven door bovengenoemde cursisten. De gedachten gang werd in chronologische volgorde opgeschre ven. daar er van een logisch verband geen sprake was. Wat de erfzonde is? Een door menschen uit gevonden en door de kerk verbreide leer, om de angst en vrees der menschen en hun minder waardigheidscomplexen voor politieke doelein den uit te bulten. De erfzonde is een gemeene leer. Onderwijzers die In de school nog over het oude Testament spreken zijn er niet meer. Deze zijn door de Nationale Revolutie uiteengejaagd. Maar de on derwijzers, die de' kinderen in de school nog durven spreken over de erfzonde, moesten feite lijk doodgeschoten worden. Die heeft men op 30 Juni vergeten. De kerk is zoo gruwzaam, dat zij de zielen der nlet-gedoopte kinderen aan den eeuwigen dood prijsgeeft. Maar als een mensch den heelen De vermindering in het toeristenverkeer wordt te Parijs zeer ernstig geacht, en het blad .Ta ris Midi” heeft naar aanleiding hiervan beslo- strljd des levens heeft uitgevochten, maar in I ten, een enquête in te stellen. gevoerd, en vonden bij de lossing steeds een zijn stervensuur toch nog zoo „gelukkig" is een „zwartrok te pakken te krijgen", die zjjn ziel met olie en water kan bespuiten.... stel O voorl „dan gaat hij met lange zjjden kleede- ren en wapperende vleugels, als 'n engel den hemel binnen...." Wjj citeeren slechts een passage uit het lange,, grootere daling. Terwijl dit in 1927 nog.J2.mll- rapport. Zoo worden alle onderwijzers doortrokken van de leer van Rosenberg, wiens handboek door Rome veroordeeld is. Kan men nu nog zeggen, dat In het Derde Rijk het positieve Christen dom beschermd en gesteund wordt? Het Medisch Genootschap te München pu bliceert eenige gezondheldsstatistieken voor Zuid-Duitschland en verklaart, dat spoorweg beambten, kruiers en in het algemeen arbei ders. die buitenshuis werken, het meest aan ge vaar van rheumatlek blootstaan. Op elke tien spoorwegarbeiders InBeierjm lijdt er één aan rheunmügk^a»-gernfflC?rais een spoorwegarbeider 3.2 dug per jaar ziek. Van de vijf metaalarbeiders, die buitenshuis werken, is er gemiddeld één lijdende aan rheumatlek. Het Stockholmsche blad „Social Demokreten" heeft onlangs interessante bijzonderheden ge publiceerd van een methode, waarbij men vi- tamine-rljke olie uit haring en andere kleine vischjes, die men met den naam .strömmlng” betitelt, kan winnen. De vlsch wordt gedroogd zonder dat het vet gehalte verloren gaat. Men is reeds drie jaar bezig geweest met dit procédé en de resulaten zijn nu zoo bevredigend, dat men een fabriek voor de productie van deze olie opgericht heeft vóór het vischselzoen begonnen is. De haringen en kleine vischjes, welke anders weggeworpen worden, zullen nu door de nieu we industrie gebruikt worden en aldus de in komsten van de visschers verhoogen. Het pro cédé wordt gecombineerd met dat van de pro ductie van vlsfli-voedsel. Men hoopt ongeveer twee ton vtscholle te verwerken in 15 ton vlach- vdedsel. De olie bevat belangrijke hoeveelheden vitaminen A en D en kan dus als vervangmld- del van levertraan dienen. Vooral in Zweden, waar men groote hoeveelheden levertraan Im porteert, zal men zich dus met dit product kunnen tevreden stellen. groot aantal arbeiders werk. Ditmaal betrof het echter een tankschip en werd gebruik gemaakt van een nieuwe Installatie, die den wijn een voudig uit het schip pompte evenals dit bij olie geschiedt. Een groote menigte havenarbeiders verzamel de zich Vermindering van de ■werkgelegenheid té protesteeren. Op een ge geven moment dreigden zij -zelfs de lading van het schip onbruikbaar te zullen maken. De hulp der politie moest worden ingeroepen en het duurde bijna een uur, voordat deze de rust hersteld had. Tweepolitie-agenten werden hierbij ernstig gewond. De moeilijkheden schenen den ondernemers van den eersten Dultachen spoorweg Neuren berg—Fürth bjj de bestelling van de locomotief „Adler" in Engeland schier eindelooa toe. Steeds hooger werden de gestelde elschen tot de defi nitieve bestelling gedaan werd en t enslotte kwamen de van uit Neurenberg opgegeven ma ten van de wielen en de spoorwijdte niet over een met die van de in Engeland geconstrueerde locomotief. Eindelijk vernachtte men de leve ling van de „Adler” en moest zich toch nog maals met een verschuiving van den leverings termijn vereenlgen. Inplaats van eind Juli werd de locomotief op den 3den September op de „Zoar" naar Hol land Ingescheept en moest Vandaar verder naar Neurenberg. De agenten der stoombootmaat schappijen weigerden zeer beslist. deze om vangrijke en in de eerste plaats ook onbe kende zware voorwerpen te accepteeren en waren tenslotte slechts te overreden het om hulsel te vervoeren. Dat dit deel speciaal bij de voldoening der grensrechten in Keulen de ptjnlijkste ervaringen moest opdoen, verdient wel vermelding. De tolbeambte liet smeden ko men, om het gdetjjzer van het grove smeedijzer te scheiden, daar de invoerrechten voor deze twee ijzer soorten verschillend waren. Het transport van het overige deel van de locomotief, de stoommachine, werd na lang over en weer gepraat door schipper van Hees aangenomen tegen betaling van 700 f aan Keulen, waar ze op 23 September komen. De voerlui stonden op den 24sten Sep tember gereed, maar in plaats van de in span ning verbelde machine kwam het bericht, dat de lage waterstand het stoomschip ..Hercules" genoodzaakt had, bij Emmerik het vrachtschip af te haken, dat nu met paardenkracht den Rijn op moest worden getrokken. Op 7 October kwam van Hees eindelijk in Keulen aan en had ook hier weer door den buitengewoon lagen waterstand met allerlei moeilijkheden te kam pen. Zoo werd toen ook aan de directie van den spoorweg medegedeeld, hoe moeilijk bet was, in een ontzettenden storm en regen de balen kof fie en de groote stukken stokvlrch, die boven op de onderdeelen van de machine lagen, in kleine bootjes aan den wal te brengen, om het schip zoo ver naar voren te brengen, dat ten minste het voorste gedeelte onder een kraan kon worden gebracht. Men bad in dubbele ploe- kracht gewelkt De „Paris Midi" wijst erop, dat Frankrijk in 1927 nog door 2.125.005 toeristen Is bezocht, ter wijl dit aantal in 1933 daalde tpt 931.000 en voor 1934 geschat wordt op 900.000, dit Is een daling van bijna 57 percent. Het bedrag, dat door de toeristen werd verteerd, vertoont een nog veel Tijdens het lossen van een schip dat een lading wijn uit Frankrijk aanbracht. Is het te WU laten hieronder een uittreksel volgen uit een rapport, dat samengesteld is door twee Katholieken en 2 Protestanten, die hadden deel genomen aan een vormingscursus voor onder wijzers en leerarezj, De cursus werd gegeven te Ketting aan de Roer, voor de onderwijzers der lagere en middelbare scholen en ook voor de leeraren, die bij het Hooger Onderwijs werkzaam zijn. Als spreker trad op de nazl-soc. Friedrichs, directeur van de Kweekschool te Kónlngswlnter. Bjj den aanvang van den cursus werd aan de aanwezigen uitdrukkelijk verboden om aantee- kenlngen te maken. Na de pauze werd dit ver bod nogmaals uitdrukkelijk herhaald. In zijn inleiding deelde spreker in spottende woorden mede, dat gr reeds een pastoor was geweest, die zich bU den blsschop beklaagd had. over de uitlatingen die hij gebezigd had in een redevoering over de erfzonde. Spreker Ifet zich hierdoor niet afschrikken, want hy behoorde tot de intiemste vrienden van Rosenberg. Heel het tweede gedeelte van dezen cursus was niets anders dan een aaneenschakeling van bespotting BERLIJN, 23 Jan. (Reaterh Volgent de ..Kreuz Zeitung" bedroeg in 1933 het aantal hu welijken in Duitschland 630.938 tegen 509.403 in het voorgaande jaar. Van de bruidegoms waren er 289 nog geen 19 jaar. terwijl 5.798 den leeftijd van 60 jaar reeds gepasseerd Waren. Van de bruidjes waren er 33 jonger dan 17 en 835 ouder dan 60 jaar. Een zestig-jarige trad in het huwelijk met een 17-jarig meisje. Hard francs bedroeg, wordt het voor 1934 ge schat op 2% milliard francs, een daling dus van bijna 80 percent. De Engelschen zijn verreweg de trouwste be zoekers van Frankrijk gebleven. Him aantal bedroeg 881.000 in 1929 en daalde in 1933 slechts tot 585.000. De Spanjaarden, die steeds in de tweede plaats kwamen, zijn thans van deze plaats verdreven door de Amerikanen, wier aantal echter daalde van 296.000 in 1929 tot 101.000 in 1933. Naar verhouding is de daling van het aantal touristen uit Zuid-Amerika het grootst, namelijk, van 230.000 in 1927 tot 150.000 in 1929 en 11.000 in 1933. Volgens de Taris Midi” is de goudfrenc niet de eenige schuldige. Het blad stelt voor een enquête in te stellen onder de Engelschen, Duit- schers, Italianen en Amerikanen naar de rede nen, waarom zij thans thuis blijven, en het ein digt met een„opmerking van Mussolini: „Indien ik aan het hoofd der Fransche regeering stond, zou ik de ongunstige handelsbalans verbeteren door toeristen te lokken.” Zuld-Afrika blijft niet gespaard voor plagen. Naast de sprlnkhanen-plaag heeft men nu de cactus-plaag welke zulke groote afmetingen heeft aangenomen, dat het Parlement er zich zelfs mee bemoeid heeft en een speciale wet heeft uitgevaardigd om de planten te doen ver nietigen. Verschillende boerderijen in Kaapland moesten warden verlaten tengevolge van den snellen groei van het onkruid. In Grahamstown zijn twee honderd mannen werkzaam met het uittrekken van de planten. Thana is de plaag ook In Natal verschenen. Als sierplanten werden eenige cacteeén neergezet, doch spoedig bleek, dat men het paard van Troje had binnengehaald. De planten breidden zich soo snel uit. dat ze een groote last werden voor den landbouw. Het uitroeien van de plan ten gaat met groote moeiten en kosten gepaard. De eactus groeit tot een hoogte van 60 k TO c.M-, waarna de top afbreekt. Op deze man'er heeft de snelle verbreedlng van het onkruid plaata. en vroeg zich alleen af, of het mogeltfk zoü zijn, de 50 en 60 centenaren zware collies op wagens te brengen. Onder toezicht van de politie en omstuwd door een geweldige menschenmenlgte gelukte het overbrengen op de wagens en de toeschouwers waren vol eerlijke afgunst op de Neurenbergers, aan wie de eerste spoorweg zou behooren. Het heffen van de rechten op deze onbekende machlne-onderdeelen, die met den besten wil niet in hun oorspronkelijke bestand - deelen waren te splitsen, werd door een „prtf- zenswaardig tolbeambte/ zeer welwillend aan Neurenberg overgelaten! De machinist Wilson, die de locomotief vanuit Engeland begeleid had en de eenige werkelijke deskundige voor deze zoo nieuwe „combinatie" van hout, ijzer -en andere metalen was, slaagde er In, het uit elkaar nemen voor onmogelijk te verklaren. Over Offenbach en Kitzlngen werden nu de in Neurenberg zoo vurig verbelde collies over land verder getransporteerd en kwamen zonder verdere wederwaardigheden op 26 October des middags op de plaats van bestemming aan. Het vrachtloon van Keulen tot Neurenberg bedroeg 1260. Voordat de onderdeelen van de machine in de werkplaats van Spath te Neurenberg in elkaar konden worden gezet, kon het zoo hevig geïnteresseerde publiek de in de polytechnische school tentoongestelde deelen bewonderen in de oude acten heet „tegen een om een te groot gedrang te ver- FOTOREPORTAGE b U b si g b In de kapel van het St. Joseph ziekenhuis te Venlo werd Zaterdag het huwelijk voltrokken tusschen don hear J. Cremers, burgemeester van Baexem (L.) an J moj E. Koenen De hoer Cremers vertoefde reeds sinds vorig jaar April tengevolge van een ernstig auto* onggval. In het ziekenhuis T jfc, di T *s Vt X

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 16