1
naar
Hoe het eerste „stoomros”
Duitschland kwam
■bes®
WBH’
1.1
Document van den
haat
i w
MOEILIJK TRANSPORT
I
Cactus-plaag
1 F
Ook tn Lotharingen heeft men een vrij belangrijke tabakscultuur. Het drogen van
den oogst
De heffing van invoer
rechten
V reemdelingen verkeer
in Frankrijk
Vitamine-rijke olie uit
haring
uit
eer
Tegen Kerk en Priesters in het
Derde Ryk
Nieuwe methode van
wijn lossen
Huwelijken in het
Derde Rijk
Dit jaar meren onze Oosterburen
het honderd-jarig bestaan van
hun spoorwegwezen
MAANDAG 28 JANUARI 1935
7
'I
I
i
g(
t(
In het It A. I. gebouw to
de komende groote auto-tentoonstelling
«'K'S
a
francs tot
- zou aan-
zooels het
entreegeld,
mijden.''
als
zaa
me
gel
8ta
bes
Sjx
ont
da
rer
tot
om
tort-
het
de;
eig
m<
wo
dt i
dat
di
t
ge
er
al
di
w;
stx
ve
na
Pr
ge
dt
W
gt
w
di
D
gen
deel
ten
dan
krijg
de I
ook
op
we in
zwaï
Bri
bou
eve
lan
ligt
teei
i" e
te l
D
ink.
gen
Bij
«ter
kry
een
van
Uoe
3 m
eert
zk
sn
tol
ge
we
va
da
br
en belastering van de kerk, haar Inrichting en
instellingen.
De hieronder volgende zinnen zijn drie dagen
nadat de lezing was gehouden, opgeschreven
door bovengenoemde cursisten. De gedachten
gang werd in chronologische volgorde opgeschre
ven. daar er van een logisch verband geen sprake
was.
Wat de erfzonde is? Een door menschen uit
gevonden en door de kerk verbreide leer, om de
angst en vrees der menschen en hun minder
waardigheidscomplexen voor politieke doelein
den uit te bulten.
De erfzonde is een gemeene leer. Onderwijzers
die In de school nog over het oude Testament
spreken zijn er niet meer. Deze zijn door de
Nationale Revolutie uiteengejaagd. Maar de on
derwijzers, die de' kinderen in de school nog
durven spreken over de erfzonde, moesten feite
lijk doodgeschoten worden. Die heeft men op
30 Juni vergeten.
De kerk is zoo gruwzaam, dat zij de zielen der
nlet-gedoopte kinderen aan den eeuwigen dood
prijsgeeft. Maar als een mensch den heelen
De vermindering in het toeristenverkeer wordt
te Parijs zeer ernstig geacht, en het blad .Ta
ris Midi” heeft naar aanleiding hiervan beslo-
strljd des levens heeft uitgevochten, maar in I ten, een enquête in te stellen.
gevoerd, en vonden bij de lossing steeds een
zijn stervensuur toch nog zoo „gelukkig" is een
„zwartrok te pakken te krijgen", die zjjn ziel
met olie en water kan bespuiten.... stel O
voorl „dan gaat hij met lange zjjden kleede-
ren en wapperende vleugels, als 'n engel den
hemel binnen...."
Wjj citeeren slechts een passage uit het lange,, grootere daling. Terwijl dit in 1927 nog.J2.mll-
rapport.
Zoo worden alle onderwijzers doortrokken van
de leer van Rosenberg, wiens handboek door
Rome veroordeeld is. Kan men nu nog zeggen,
dat In het Derde Rijk het positieve Christen
dom beschermd en gesteund wordt?
Het Medisch Genootschap te München pu
bliceert eenige gezondheldsstatistieken voor
Zuid-Duitschland en verklaart, dat spoorweg
beambten, kruiers en in het algemeen arbei
ders. die buitenshuis werken, het meest aan ge
vaar van rheumatlek blootstaan.
Op elke tien spoorwegarbeiders InBeierjm
lijdt er één aan rheunmügk^a»-gernfflC?rais
een spoorwegarbeider 3.2 dug per jaar ziek. Van
de vijf metaalarbeiders, die buitenshuis werken,
is er gemiddeld één lijdende aan rheumatlek.
Het Stockholmsche blad „Social Demokreten"
heeft onlangs interessante bijzonderheden ge
publiceerd van een methode, waarbij men vi-
tamine-rljke olie uit haring en andere kleine
vischjes, die men met den naam .strömmlng”
betitelt, kan winnen.
De vlsch wordt gedroogd zonder dat het vet
gehalte verloren gaat. Men is reeds drie jaar
bezig geweest met dit procédé en de resulaten
zijn nu zoo bevredigend, dat men een fabriek
voor de productie van deze olie opgericht heeft
vóór het vischselzoen begonnen is.
De haringen en kleine vischjes, welke anders
weggeworpen worden, zullen nu door de nieu
we industrie gebruikt worden en aldus de in
komsten van de visschers verhoogen. Het pro
cédé wordt gecombineerd met dat van de pro
ductie van vlsfli-voedsel. Men hoopt ongeveer
twee ton vtscholle te verwerken in 15 ton vlach-
vdedsel. De olie bevat belangrijke hoeveelheden
vitaminen A en D en kan dus als vervangmld-
del van levertraan dienen. Vooral in Zweden,
waar men groote hoeveelheden levertraan Im
porteert, zal men zich dus met dit product
kunnen tevreden stellen.
groot aantal arbeiders werk. Ditmaal betrof het
echter een tankschip en werd gebruik gemaakt
van een nieuwe Installatie, die den wijn een
voudig uit het schip pompte evenals dit bij
olie geschiedt.
Een groote menigte havenarbeiders verzamel
de zich Vermindering van de
■werkgelegenheid té protesteeren. Op een ge
geven moment dreigden zij -zelfs de lading van
het schip onbruikbaar te zullen maken.
De hulp der politie moest worden ingeroepen
en het duurde bijna een uur, voordat deze de
rust hersteld had.
Tweepolitie-agenten werden hierbij ernstig
gewond.
De moeilijkheden schenen den ondernemers
van den eersten Dultachen spoorweg Neuren
berg—Fürth bjj de bestelling van de locomotief
„Adler" in Engeland schier eindelooa toe. Steeds
hooger werden de gestelde elschen tot de defi
nitieve bestelling gedaan werd en t enslotte
kwamen de van uit Neurenberg opgegeven ma
ten van de wielen en de spoorwijdte niet over
een met die van de in Engeland geconstrueerde
locomotief. Eindelijk vernachtte men de leve
ling van de „Adler” en moest zich toch nog
maals met een verschuiving van den leverings
termijn vereenlgen.
Inplaats van eind Juli werd de locomotief op
den 3den September op de „Zoar" naar Hol
land Ingescheept en moest Vandaar verder naar
Neurenberg. De agenten der stoombootmaat
schappijen weigerden zeer beslist. deze om
vangrijke en in de eerste plaats ook onbe
kende zware voorwerpen te accepteeren en
waren tenslotte slechts te overreden het om
hulsel te vervoeren. Dat dit deel speciaal bij
de voldoening der grensrechten in Keulen de
ptjnlijkste ervaringen moest opdoen, verdient
wel vermelding. De tolbeambte liet smeden ko
men, om het gdetjjzer van het grove smeedijzer
te scheiden, daar de invoerrechten voor deze
twee ijzer soorten verschillend waren.
Het transport van het overige deel van de
locomotief, de stoommachine, werd na lang
over en weer gepraat door schipper van Hees
aangenomen tegen betaling van 700 f
aan Keulen, waar ze op 23 September
komen. De voerlui stonden op den 24sten Sep
tember gereed, maar in plaats van de in span
ning verbelde machine kwam het bericht, dat
de lage waterstand het stoomschip ..Hercules"
genoodzaakt had, bij Emmerik het vrachtschip
af te haken, dat nu met paardenkracht den
Rijn op moest worden getrokken. Op 7 October
kwam van Hees eindelijk in Keulen aan en
had ook hier weer door den buitengewoon lagen
waterstand met allerlei moeilijkheden te kam
pen. Zoo werd toen ook aan de directie van den
spoorweg medegedeeld, hoe moeilijk bet was, in
een ontzettenden storm en regen de balen kof
fie en de groote stukken stokvlrch, die boven
op de onderdeelen van de machine lagen, in
kleine bootjes aan den wal te brengen, om het
schip zoo ver naar voren te brengen, dat ten
minste het voorste gedeelte onder een kraan
kon worden gebracht. Men bad in dubbele ploe-
kracht gewelkt
De „Paris Midi" wijst erop, dat Frankrijk in
1927 nog door 2.125.005 toeristen Is bezocht, ter
wijl dit aantal in 1933 daalde tpt 931.000 en voor
1934 geschat wordt op 900.000, dit Is een daling
van bijna 57 percent. Het bedrag, dat door de
toeristen werd verteerd, vertoont een nog veel
Tijdens het lossen van een schip dat een
lading wijn uit Frankrijk aanbracht. Is het te
WU laten hieronder een uittreksel volgen uit
een rapport, dat samengesteld is door twee
Katholieken en 2 Protestanten, die hadden deel
genomen aan een vormingscursus voor onder
wijzers en leerarezj, De cursus werd gegeven te
Ketting aan de Roer, voor de onderwijzers der
lagere en middelbare scholen en ook voor de
leeraren, die bij het Hooger Onderwijs werkzaam
zijn.
Als spreker trad op de nazl-soc. Friedrichs,
directeur van de Kweekschool te Kónlngswlnter.
Bjj den aanvang van den cursus werd aan de
aanwezigen uitdrukkelijk verboden om aantee-
kenlngen te maken. Na de pauze werd dit ver
bod nogmaals uitdrukkelijk herhaald.
In zijn inleiding deelde spreker in spottende
woorden mede, dat gr reeds een pastoor was
geweest, die zich bU den blsschop beklaagd had.
over de uitlatingen die hij gebezigd had in een
redevoering over de erfzonde. Spreker Ifet zich
hierdoor niet afschrikken, want hy behoorde tot
de intiemste vrienden van Rosenberg. Heel het
tweede gedeelte van dezen cursus was niets
anders dan een aaneenschakeling van bespotting
BERLIJN, 23 Jan. (Reaterh Volgent de
..Kreuz Zeitung" bedroeg in 1933 het aantal hu
welijken in Duitschland 630.938 tegen 509.403
in het voorgaande jaar.
Van de bruidegoms waren er 289 nog geen 19
jaar. terwijl 5.798 den leeftijd van 60 jaar reeds
gepasseerd Waren.
Van de bruidjes waren er 33 jonger dan 17 en
835 ouder dan 60 jaar.
Een zestig-jarige trad in het huwelijk met
een 17-jarig meisje.
Hard francs bedroeg, wordt het voor 1934 ge
schat op 2% milliard francs, een daling dus van
bijna 80 percent.
De Engelschen zijn verreweg de trouwste be
zoekers van Frankrijk gebleven. Him aantal
bedroeg 881.000 in 1929 en daalde in 1933 slechts
tot 585.000. De Spanjaarden, die steeds in de
tweede plaats kwamen, zijn thans van deze
plaats verdreven door de Amerikanen, wier
aantal echter daalde van 296.000 in 1929 tot
101.000 in 1933. Naar verhouding is de daling
van het aantal touristen uit Zuid-Amerika het
grootst, namelijk, van 230.000 in 1927 tot 150.000
in 1929 en 11.000 in 1933.
Volgens de Taris Midi” is de goudfrenc niet
de eenige schuldige. Het blad stelt voor een
enquête in te stellen onder de Engelschen, Duit-
schers, Italianen en Amerikanen naar de rede
nen, waarom zij thans thuis blijven, en het ein
digt met een„opmerking van Mussolini: „Indien
ik aan het hoofd der Fransche regeering stond,
zou ik de ongunstige handelsbalans verbeteren
door toeristen te lokken.”
Zuld-Afrika blijft niet gespaard voor plagen.
Naast de sprlnkhanen-plaag heeft men nu de
cactus-plaag welke zulke groote afmetingen
heeft aangenomen, dat het Parlement er zich
zelfs mee bemoeid heeft en een speciale wet
heeft uitgevaardigd om de planten te doen ver
nietigen. Verschillende boerderijen in Kaapland
moesten warden verlaten tengevolge van den
snellen groei van het onkruid.
In Grahamstown zijn twee honderd mannen
werkzaam met het uittrekken van de planten.
Thana is de plaag ook In Natal verschenen. Als
sierplanten werden eenige cacteeén neergezet,
doch spoedig bleek, dat men het paard van
Troje had binnengehaald. De planten breidden
zich soo snel uit. dat ze een groote last werden
voor den landbouw. Het uitroeien van de plan
ten gaat met groote moeiten en kosten gepaard.
De eactus groeit tot een hoogte van 60 k TO
c.M-, waarna de top afbreekt. Op deze man'er
heeft de snelle verbreedlng van het onkruid
plaata.
en vroeg zich alleen af, of het mogeltfk zoü zijn,
de 50 en 60 centenaren zware collies op wagens
te brengen. Onder toezicht van de politie en
omstuwd door een geweldige menschenmenlgte
gelukte het overbrengen op de wagens en de
toeschouwers waren vol eerlijke afgunst op de
Neurenbergers, aan wie de eerste spoorweg zou
behooren. Het heffen van de rechten op deze
onbekende machlne-onderdeelen, die met den
besten wil niet in hun oorspronkelijke bestand -
deelen waren te splitsen, werd door een „prtf-
zenswaardig tolbeambte/ zeer welwillend aan
Neurenberg overgelaten! De machinist Wilson,
die de locomotief vanuit Engeland begeleid had
en de eenige werkelijke deskundige voor deze
zoo nieuwe „combinatie" van hout, ijzer -en
andere metalen was, slaagde er In, het uit
elkaar nemen voor onmogelijk te verklaren.
Over Offenbach en Kitzlngen werden nu de in
Neurenberg zoo vurig verbelde collies over land
verder getransporteerd en kwamen zonder
verdere wederwaardigheden op 26 October des
middags op de plaats van bestemming aan. Het
vrachtloon van Keulen tot Neurenberg bedroeg
1260. Voordat de onderdeelen van de machine
in de werkplaats van Spath te Neurenberg in
elkaar konden worden gezet, kon het zoo hevig
geïnteresseerde publiek de in de polytechnische
school tentoongestelde deelen bewonderen
in de oude acten heet „tegen een
om een te groot gedrang te ver-
FOTOREPORTAGE
b
U
b
si
g
b
In de kapel van het St. Joseph ziekenhuis te Venlo
werd Zaterdag het huwelijk voltrokken tusschen don
hear J. Cremers, burgemeester van Baexem (L.) an J
moj E. Koenen De hoer Cremers vertoefde reeds
sinds vorig jaar April tengevolge van een ernstig
auto* onggval. In het ziekenhuis
T
jfc,
di
T
*s
Vt
X