De automobiel en de industrie voor auto’s groeien 1 Belangstelling blijft I ZORG VOOR WERKVERRUIMING as Besturen is voor uitzien VAN 1 FEBR.TÓTTO FEBR. GEWELDIGE INVLOED SPAART GELD EN TIJD MET FORD RJLI.-VOORZITTER IS OPTIMISTISCH 11 ii te K N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK AMSTERDAM 2 4 I I K.N.A.C.-voorzitter aan het woord I E 1 voor aan en en uw wagens. Dames-rallye Parijs- SL Raphaël Aantrekkelijke tentoon stelling Het nieuwste van wat er op de wereld op het gebied van auto mobielen en motorrijwielen wordt geproduceerd, wordt tentoongesteld In het economische leven speelt de automobiel-industrie tegen woordig een groote rol De vervaardiging van onderdeelen a) Helpt mee in ons streven de werkloosheid te verminderen. Helpt mee orl^arbeid voor duizenden te scheppen in de Nederlandsche industrie. |jj 1 i |U‘ de Hembrug te Amsterdam zeer vele Nederlanders werk. In de Nederlandsche Ford-fabriek en in de aanverwante bedrijven vinden Gebruikt dus een Ford V-8 voor uw privé- en zakenreizen, ’vervoert uw goederen per Ford Truck, bedient uw klanten met Ford Bestel- Door een Ford te koopen bevoordeelt U, naast anderen, bovendien U zelf. Want U koopt dan kracht en snelheid, zuinigheid* betrouwbaarheid tegen een uiterst lagen prijsT V f I T I t In- i JAN STEEN, ■r 4 l oor 00 j. ten Tallooze auto’s kan men deze dagen nabij de R. A. I. geparkeerd zien J. Leonard Lang, voorzitter van de R. A. I. it en op dit bedrijf In ipel drukt. Door deze steeds groeiende vraag naar auto mobielen ontstond in den loop der jaren een machtige Industrie, welke aan duizenden direct werk verschaft en aan nog meer duizenden op indirecte wijze. Want om deze automobiel-in dustrie hebben zich allerlei industrieën gegroe peerd, terwijl andere industrieën in de automo bielfabrieken groote afnemers vinden van grond stoffen. En zoo profiteert direct en indirect een groot aantal menschen van de automobiel-industrie. General Motors alleen reeds geeft, direct est indirect, aan ongeveer 6.000.000 mannen, vrou wen en kinderen een bestaan. Voor Ford mogen wjj dit zelfde getal zeker aannemen, waaruit wel blijkt, dat de automobiel-industrie in het economische leven een uitent belangrijke rol speelt. Wet i de len- reJe and mï tot ief- inï □d- arte xxl- pre- jten* L.75. ’aar ijea. rers, iche 5.— tas- Wij hebben ons dezer dagen gewend tot den voorzitter van de R. A. I, den heer J. Leonard Lang, die er van overtuigd was, dat deze 24ste R. A. I -tentoonstelling, die dit Jaar van 1 tot 10 Februari wordt gehouden, zich evenals haar voorgangsters in de belangstelling van het Ne derlandsche publiek zou mogen verheugefl. De steeds groeiende publieke belangstelling voor motorvoertuigen zal ook op deze tentoonstel ling naar de meenlng van den heer Lang be vrediging vinden. Immers het nieuwste van wat in de wereld wordt geproduceerd op het gebied van automobielen en motorrijwielen zal hier worden tentoongesteld. De R A. I-tentoonstelling, in omvang on getwijfeld kleiner dan de buitenlandsche heeft nog steeds hare reputatie nJ. van de meest Internationale automobieltentoonstelling te zijn, kunnen handhaven. Het Is overigens een logisch verschijnsel voor ons land, maar toch in leder geval een feit, dat aan de R. A. I.-tentoonstel- Ung, zoowel voor deskundigen als leeken een bijzondere aantrekkelijkheid vastzit. Mr. J. LINTHORST HOMAN, Voorzitter van de K.NA.C. Deze bekende Rallye, die al sinds jaren wordt gehouden, en door de Automoblelclub Var wordt georganiseerd, zal dit jaar van 27 Pebr. tot 3 Maart worden gehouden. De wedstrijd is verdeeld in vijf étappes. Doordat de weersomstandigheden in dit jaar getijde nogal eens tegenvallen, wordt veel van de deelnemers gevergd. De vermindering van de lasten voor het mo torverkeer, die in het buitenland zooals b.v. In Dultschland en Engeland hebben plaats ge vonden, zijn daar dan ook ongetwijfeld in het algemeen* landsbelang tot stand gekomen. Want hoe zou een groote firma haar ontel bare afnemers kunnen laten bezoeken. Indien haar vertegenwoordigers niet beschikten over een automobiel, welke als regel bovendien nog zoo is Ingericht dat kleine bestellingen oogen- blikkeljjk kunnen worden uitgevoerd? Wat een tijd, wat een geld zou het niet kosten, -indien deze vertegenwoordigers per trein en per flets zouden moeten reizen. Hoe zouden groote waren huizen bun klanten buiten de stad behoorlijk kunnen bedienen, indien zij er geen autodlenst op na hielden, waardoor de pakjes aan huis kunnen worden afgeleverd zonder eenig ongerief voor den kooper? De zakenman, de handels- relzlger, zij allen hebben een automobiel noodlg om een zoo groot mogelijk aantal menschen te kunnen bezoeken. Dit is thans een wel bij uitstek moeilijke taak voor de bestuurderen van staat en maatschappij als geheel en In alle onderdeelen. Bij het ver keer spreekt dit wel duidelijk, nu de groote ontwikkeling der laatste jaren groote moeilijk heden medebrengt en nog grooter moeilijkheden doet vree zen. Overal zien wij botsingen tusschen het nieuwe en het oude dit helaas ook letter lijk en figuurlijk overal zien wij verschil van Het getuigt ongetwijfeld van een ruimen blik en van een gezond optimisme, dat de R. A. I- besloten heeft» niettegenstaande de benarde tijdsomstandigheden, ook dit jaar weer een automobieltentoonstelling te houden. Het be stuur van de actieve vereeniglng „De Rijwiel en Auto-industrie” zit niet stil en blijft terecht de meenlng toegedaan, dat ook in dezen tijd van een dergelijke tentoonstelling groot nut uitgaat. Er zijn groote fabrieken, die bougiekabels en andere electrlsche kabels voor de automobiel industrie maken en die op hun beurt weer koperdraad, zijde en rubber van andere in dustrieën betrekken. Er zijn fabrieken, die zich speclallseeren In het maken van wieldoppen, radlateurdoppen, benzinetankdoppen, deurknop pen en alle mogelijke andere fittings. Aschbak- jes. sigarenaanstekers, bloemenvaasjes. optrek- koorden, voetrusten, zij geven duizenden werk. Duizelt het u? En toch geeft deze opsomming nog slechts een oppervlakkig beeld van wat de automobielindustrie direct noodlg heeft, om haar wagens compleet af te leveren. Daarnaast vin den wij een even belangrijke groep van dustrleën. die noodlg is om den automobiel aan het rijden te doen blijven. De autohandelaren krijgen de gelegenheid cm de nieuwste modellen van de producten, die zij importeeren te laten zien en hierdoor ook de groote massa te bereiken. In 1932 had men geen tentoonstelling gehouden en dit feit bleek wel degelijk van Invloed op den handel, zoodat men er niet licht meer toe zal overgaan een Jaar over te slaan. Er blijft nu eenmaal vraag bestaan naar automobielen, vooral tegenwoor dig natuurlijk, naar goedkoopere wagens en het is wel een typeerend feit, dat de crisis, die ons al zoo lang teistert niet heeft kunnen ver- hinderen, dat het aantal auto’s in ons land nog steeds toeneemt. In deze eeuw van den vooruitgang blijft het groote publiek vol belangstelling voor de vor deringen der techniek en ook velen, die zelf geen auto bezitten en er ook niet aan denken een dergelijk voertuig aan te schaffen, zullen geen jaar verzuimen de tentonstelling in het R. A. I.-gebouw te bezoeken. Uiteraard is er onder de talrijke bezoekers natuurlijk maar een gering percentage koopers, maar toch draagt de tentoonstelling er niet weinig toe bij, dat bij velen, die men anders moeilijk kan bereiken bekendheid en belangstelling wordt gewekt voor den automobielhandel, wat dezen slechts ten goede kan komen. Het wordt den handel tegenwoordig niet gemakkelijk gemaakt en vooral voor eëh niet geding deel door de maatregelen van den fiscus. Men denke slechts aan personeele, wegen- en benzlnebelastlng. Toch geeft men in de kringen van den handel den moed niet op en men blijft over het alge meen optimistisch gestemd, al verbloemt men het niet, dat de crisis hier toch lang niet on opgemerkt voorbij zekeren zin haar De vele belemmeringen, aldus onze zegs man, die tegenwoordig aan het motorver keer in den weg worden gelegd, zullen naar mijn meenlng dit verkeer nimmer geheel kunnen fnuiken en het motorverkeer zal wellicht zelfs onder den zwaarsten druk en ondanks alle belemmeringen nog blijven groeien. Waar hier voor Nederland de grens ligt, la met zekerheid niet anders dan achteraf, d.wA. wanneer het dus te laat zou zijn, te zeggen. x- meening over den te kiezen koers. Schoorvoe tend heeft men toegegeven aan de technische elschen van het snelverkeer, hoewel in den laatsten tijd hier wel groote vooruitgang valt te constateeren. Het snelverkeer zelf aal zich echter bij voort during hebben te doordringen van de verplich ting er rekening mede te houden, dat het overige verkeer zich nog niet aan deze groote veran deringen heeft kunnen aanpassen. De Konink lijke Nederlandsche Automobiel Club en ande ren laten niet na, de automobilisten hierop bij voortduring te wijzen. Betreurenswaardlg is het daarbij, dat het verdere verkeer van zijn kant zoo weinig blijk geeft van veranderd inzicht. Het is, alsof men nog tjenlC dat het automo bilisme vrij bul tert op dat de wetgeving het Om goed en snel te kunnen repareeren >s speciaal gereedschap noodlg, dat geleverd wordt door belangrijke fabrieken. Rembeproevers, hef- bruggen, loopkatten. apparaten om den stand der voorwielen te bepalen enz. ontbreken in geen enkele goed geoutilleerde garage. Het bouwbe drijf profiteert van de automobielindustrie, om dat de automobielhandel nu eenmaal garages, werkplaatsen en showrooms noodlg heeft. Hier van hebben de steenfabrieken en de glasfabrie ken weer profijt. Dank zij den automobiel bouwen wij nieuwe wegen, krijgen wij bruggen over de groote ri vieren. En dank zj) den automobiel toucheert het Rijk ieder jaar een zeer groot bedrag aan invoerrechten, benzlne-accijnzen en personeele belasting. De prijzen hebben zich aangepast aan de algemeens omstandigheden, wat een factor van belang is voor de verdere ontwikkeling van het motorverkeer, maar een factor, welke haar beteekenls geheel of gedeeltelijk kan verliezen, door excessieve lasten, die op dit verkeer wor den gelegd. De vrachtwagens ontbreken op deze tentoon stelling, maar daartegenover staat, dat thans de motorrijwielen op waardige wijze vertegen woordigd zjjn in de zijhal, die zij volledig in beslag nemen. Vooral de zg. motorcarriers, de motorbesteldriewlelers dus, alsmede de zeer lichte motorrijwielen zuilen hier, naast de ge wone motortweewlelers de aandacht vragen en trekken. Het ziet er naar uit, aldus de heer Leonard Lang, dat de Nederlandsche Industrie, die het Nederlandsche rijwiel in betrekkelijk weinige jaren een groote en verdiende reputatie bezorgde, ook op dit gebied, nieuwe lauweren zal gaan oogsten. Deze 24ste R A. I.-tentoonstelling met haar vele technische nieuwtjes, aldus besloot de R. A. I.-voorzitter het onderhoud, zal zeer be langrijk zijn. Als wij eens nagaan, wat zoo’n automobiel fabriek eigenlijk zelf maakt, dan valt dit als regel tegen. Behalve enkele zeer groote fabrie ken, zooals Ford en Chevrolet, laten de meeste automobielfabrieken het meerendeel der benoo- dlgde onderdeelen in gespecialiseerde fabrieken maken, omdat zulks goedkooper uitkomt. Nemen w(j bijv, den motor. Het gieten der cylinderblok- ken is slechts rendabel indien men een enorm aantal heeft te maken, omdat de gieterij van een automobielfabriek natuurlijk uitsluitend voor die eene fabriek werkt en geen ander werk er naast aanneemt. Dus laten de meeste fabrie ken hun gietwerk verzorgen door groote giete rijen. die veel goedkooper kunnen werken. Het uitboren der cylinders en het freezen der klep- zittlngen gebeurt dan op de fabriek zelf. Die gieterijen betrekken weer hun staal en ijzer van hoogovens, die op hun beurt de ertsen van de mijnen betrekken. Die ertsen moeten vervoerd worden en dus komt een heel apparaat van booten en spoortreinen in beweging. In- en uitlaatkleppen, klepveeren, zuigers en zulgerveeren, worden vrijwel steeds in speciale fabrieken gemaakt, waar honderden werk vin den. De aluminium-, koper- en ijzergieterijen varen er wel bij. De fabrieken van carburators vormen een heele Industrie op zich zelf. Iedere automobiel- motor heeft nu eenmaal minstens één zoo’n gasfabriekje noodlg. De productie van Ford en Chevrolet samen is reeds bijna twee mlllloen wagens per jaar, dus u kunt zich voorstellen, dat de carburatorfabrieken groot moeten zijn om aan deze vraa^te kunnen voldoen. Het ma ken van carburatc* is precisiewerk, net als het maken van horloges, en de onderdeelen worden op automatische banken gedraald, gefreesd en geboord. Duizenden schroefjes en moertjes wor den ook weer betrokken van in dit werk gespe cialiseerde fabrieken. De sproeiers en andere onderdeelen worden uit bronzen staven gedraaid die op hun beurt weer door de metaalindustrie worden geleverd. Voor het maken der vlotters zjjn dunne koperen platen noodlg. Firma’s als Robert Bosch en Delco-Remy zjjn wereldlichamen. Zij speclallseeren in het maken van ontstekingsapparaten. Hoeveel K.G. speciaal Tungsten-staal zouden zij wel per jaar gebrui ken alleen voor het maken der onderbreker- puntjes? Diverse onderdeelen. zooals onderbre- kerkappen, worden op hun beurt dikwijls weer gemaakt in andere fabrieken. Koplampen, parkeerlampen, lampen voor de binnenverlichtlng, geen enkele automobielfa briek, die deze accessoires maakt. Ook de elec trlsche peertjes worden van bulten betrokken en iedere auto heeft er als regel zeven noodig, zoodat de lampenfabrieken het waarschijnlijk niet erg prettig zouden vinden Indien zij dezen grooten afnemer zouden moeten verliezen. En dan het koetswerk. Enorme hoeveelhe den staalplaat worden hierin verwerkt. Het las- schen geschiedt als regel electrlsch en verschil lende groote fabrieken vinden hun bestaan In het maken der voor dit werk benoodigde ma chines. De meest gesloten wagens zijn bekleed met pluche, waarvan de automobielfabrieken jaarlijks een bijna fantastische hoeveelheid verwerken. BU de portieren en paneelen wordt dit pluche als regel op kartonnen platen ge plakt zoodat ook de papierindustrie in de auto mobielfabrieken een belangrijken afnemer vindt. Het glas, dat General Motors jaarlijks in de carrosserieën van zijn wagens verwerkt is vol doende om alle huizen van nieuwe ruiten te voorzien in een stad van 270.000 inwoners. Het hout, dat per jaar voor de Fisher-carrosserieën wordt gebruikt, zou voldoende zijn om voo^q 75.000 menschen huizen te bouwen. Geheele - bosschen worden geveld en opnieuw aangeplant, enorme zagerijen zijn dag en nacht bezig, groote ovens drogen dit hout, om maar aan de vraag der carrosseriebouwers te kunnen voldoen. Ik ben er intusschen van overtuigd, dat een loo onbelemmerd mogelijk verkeer, een zoo goedkoop mogelijk transport én van personen ën, ja vooral van goederen, welvaartsbevorde- ring en dus een landsbelang beteekent. ’te. J Denken wij eerst maar eens aan de benzine- en oliemaatschappijen met hun enbrme organi satie, vanaf de boorterreinen tot aan de ben zinepomp. Dan de dealer-organisatie. In ons land hebben Ford en General Motors samen ongeveer driehonderd dealers, die elk gemid deld ongeveer zes menschen in hun dienst heb ben. Daarnaast heeft iedere dealer in zijn dis trict zeker vier subdealers, die de belangen van zijn merk in kleinere plaatsen van zijn district waarnemen. Ieder subdealer zal zeker twee man personeel hebben, zoodat deze twee dealer-orga- nlsaties reeds een kleine zesduizend menschen een bestaan verschaffen. Trucks hebben carros serieën noodlg en slechts bij uitzondering zal een dealer ook een carrosseriefabrlek hebben. Dus ontstond naast den automobielhandel een belangrijk carrosserlebedrijf. Radlateurs moeten worden gerepareerd, spatborden worden bij een aanrijding beschadigd en moeten worden uitge klopt en opnieuw gespoten. Enkele grooter* werkplaatsen kunnen deze reparaties in eigen beheer uitvoeren, doch het meerendeel der dea lers prefereert dit werk uit handen te geven aan specialisten. Automoblelmotoren verslijten na verloop van tijd hetgeen zich demonstreert o.a. door een abnormaal hoog olleverbrulk. De tijden zijn er niet meer naar om de overigens nog goede wa gens te vervangen door nieuwe en zoo ont stond een nieuw bedrijf, dat zich bezig houdt met het uitslijpen der cylinders en het insetted van nieuwe cylindervoerlngen. Ik Een een ma- chlnefabriek in ons land die dank zij dit werk blijft bestaan De groote veranderingen zjjn mogelijk ge maakt door de groote verbeteringen in de auto mobiel-industrie. Hoe bezwaarlijk het vinden van de juiste oplossingen betreffende het ver keer ook moge zijn, de automobiel zelve wordt van jaar tot jaar beter gemaakt, veiliger, goed kooper, eenvoudiger. En dat moet ons allen in ieder opzicht Wel zeer verheugen. Ook hier is besturen voonltzien: de toekomst vraagt stellig nog grooter vlucht van het reeds sterke automo bilisme. De toekomst vraagt snelheid, veiligheid, bereikbaarheid voor velen op lager niveau. Ook deze RA.I. zal ons dat laten zien. Daarbij ver heugen wjj ons erover, dat althans in dit op zicht de koers gekozen is, met beslistheid en durf. Dat is een gelukwensch waard aan het adres van industrie en handel. Heden gaan de poorten van het R.A.I.- gebouw weer open en worden wij wederom in de gelegenheid gesteld de allernieuwste snufjes op automobielgebied te bewonderen. En ondanks malaise en crisis zullen er we derom verschillende automobielen worden verkocht. Misschien niet zoo veel als verle den jaar en waarschijnlijk zal de meneer, die vroeger in een Buick reed, zich thans tevreden stellen met een Chrevolet, maar er zullen toch weer wagens worden aange schaft, omdat de automobiel nu eenmaal een noodzakelijk vervoermiddel is geworden en nog slechts by hooge uitzondering een zuiver luxe object is. n weg. En het ergste is, ide verkeer in die mee nlng sterkt. Waarom £.v. geen achterverllchting van wagens, waarom ook niet voor dit verkeer algemeene regelen in één verband met die voor automobielen, geiyk in vele landen het geval is? Vooruitziende naar een oplossing van dit moderne conflict, kan men naar myn meening niet ontkomen aan de overtuiging, dat allereerst en ten spoedigste ook ons land, geiyk t buiten land, het geheele verkeer moet brengen onder een Algemeene Verkeerswet. Ook m economisch opzicht zien wy verkeers moeilijkheden. Ook hier doet men zyn best, vooruit te zien. Ook hier groot verschil van meenlng over den koers, waarbij het der over heid niet ontbreekt aan zeer positieve doch sterk ulteenloopende raadgevingen. Laten wy erkennen, dat de onderdanen het aan de over heid niet gemakkeiyk maken: hy, die zoojuist heeft uitgeroepen dat de spoorwegen moeten bezuinigen, schreeuwt eenlge oogenblikken later moord en brand wanneer de spoorwegen een iyn in zyn omgeving willen doen verdwynen. Het Is voor de bestaande organisaties op verkeers gebied een moeliyke taak, mede te werken aan den vooruitgang in het juiste tempo, vooral wanneer de landsflnanciën verkeeren in een toestand welke zyn eigen elschen stelt aan overigens zoozeer gemotiveerde critiek. Of die elschen echter zoover mogen gaan, dat wy ook op reeds lang vrije plaatsen financleele ver sperringen op den weg moeten aanvaarden, is een vraag welke ik hier niet wil bespreken. T iet alleen in letteriyken zin is besturen vooruitzien, niet alleen hy die een auto mobiel bestuurt moet vooruitzien. Deze spreuk geldt immers voftral in flguuriyken zin: hy, die leiding geeft, moet aan de toekomst denken. ¥i in 'Hl III lil lil IIU IN M r -hi w SSS*" uit ■■BN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 13