R.A.I.-tentoonstelling geopend
I
Automobilisme
Engeland
Zeer groote verscheidenheid in de
talrijke inzendingen
in
Ford
General Motors
I
I
RUIM 100.000 AUTO’S
MEER IN 1 JAAR
r"
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1935
Citroën
J
•1
Packard
Morris
1
N.V. Morris, Delft. Stand no. 47
Nash
Garagedeuren
J.
Auburn
I
K.N.A.C.
1
Cijfers, die spreken
Motorrijwielen
Jan Moe jet, Heer Hugowaard
a
N. V. Nederlandsche Ford Auto
mobielfabriek Amsterdam
De automobielindustrie in Enge
land nagenoeg geheel in
Engelsche handen
N.V, H. Englebert’s Automobiel
handel. Stand 73
N.V. Automobiles Citroen
Stand 82
Vr
Gereedschappen en
accessoires
N.V. H. Englebert’s Automobiel
handel. Stand 73
en G. Stroband, Amsterdam.
Stand 104
Chassislooze bouw en voorwielaandrifvin g bij Citroën: de motor met aandrtjf-
organen en voorwielen vormen een afzon derlijke groep, die op het vorkvormige
voor einde van de koets bevestigd wordt
Saarloos* Handel Mij. N.V.
Stands 18 en 51 l
Teekens pm sneller te gaan rijden
N.V. Egcam. Stand 63
Onafhankelijke veering der voor
wielen op alle merken
VdfS'iT’’
J
J
I
7
Touring Coupé en een Touring Sedan.
van dit populaire en
—J—
1
1
Allweather absoluut bpheft.
L
toec' •'Xtitt'v
Het nieuwe Ford-product, dat een schakel vormt tusschen de bestaande Ford-
wagens en de Lincoln
Wat de registratie van nieuwe voertuigen be
treft, waren de cijfers a.v.:
'De 1935 Oldsmobile is een der producten van de General Motors, die ongetwijfeld
belangstelling zal trekken
Nov. 1934
2113.582
1.198.796
399.532
393.128
Totaal
particuliere auto's
motorrijwielen
vrachtwagens
Nov. 1933
23.815
16.403
1.714
5.067
Tenajo
de Allwi
'llnderkop en alle custom-modellen van
itlo, welk systeem tien jaar gegaran-
De 1935 Pontiac een
der General Motors-
producten
Nov. 1933
2.013.817
1.093 389
419.438
379.592
Totaal
particuliere auto’s
motorrijwielen
vrachtwagens
De aanmoediging van het automobilisme is
voor een land, dat zeer weinig bultenlandsche
wagens meer Invoert, en waar zoo men de
Fordfabriek te Dagenham uitzondert de ge
heels industrie In Engelsche handen is, van zoo
groot belang, dat de regeerlng niet lang weer
stand zal kunnen bieden aan redelijke elschen
tot verlaging van benzine- en paardenkracht-
belastlng, welke het bedrijf in zijn ontwikkeling
belemmert,
Nov. 1934
27.740
19.281
1.962
5.610
B
ir
J>
dl
ai
m
r
ai
zo
rij
M
tl)
de
en
nil
sn
»T
en
du
mi
los
•de
de
tei
ro<
1
m<
Dii
ter
leen op de duurdere Nash-modellen werden toe
gepast. Zoo hebben thans ook de Nash La Fay-
ette-modellen het tochtvrije „Alr-Vent"-ventl-
latlesysteem, zijn er nieuwe veeren, voorzien van
vier thermostatisch geregelde dubbelwerkende
schokbrekers aangebracht, heeft de motor een
zeven maal gelagerde krukas en aluminium zui
gers met stalen brug. kan men de wagens door
het intrappen van het koppelingspedaal auto
matisch starten, heeft het chassis Synchro Vee
ring, enz. enz.
De nieuwe Advanced Six en Advanced Eight
Nash hebben een radicale wijziging ondergaan
en zijn werketfk niet meer met de oude model
len te vergelijken. Beide chassis zijn voorzien
van ruime, zes pers. ,,Aero Form”-carrosserleën.
Van belde typen worden 2 modellen geleverd,
n.l. een zes pers. Victoria en een zes pers. Sedan.
De geheele carrosserie is één stalen plaat,
geheel gelast en rondom voorzien van veilig
heidsglas, glas dat niet versplintert.
In de eerste maanden van het nieuwe ,.auto-
mobieljaar” dat aanvangt met de najaars-
tentoonstelllng in Olympia is de verkoop van
nieuwe wagens 25 proc. hooger geweest dan in
de overeenkomstige periode van het voorgaande
jaar, toen de verkoop ook reeds tot een record
cijfer opgeloopen was.
Dat de automoblel-nijverheld. welke thans
reeds de vierde plaats Inneemt onder de Brit-
«che Industrieën, zich nog sneller zou kunnen
ontwikkelen, Indien de belastingen op de paar
denkrachten of op de benzine (of beide) ver
laagd werden, wordt door weinigen in twijfel
getrokken. Het vorige jaar verlaagde Mr. Cham
berlain de paardenkracht-belastlng van f 1 tot
15 s. De Industrie had een verlaging tot 10 s.
verlangd, en het is niet onmogelijk, dat de kan
selier der schatkist dezen wensch nog érnstig
in overweging zal nemen, indien blijkt, dat de
reeds Ingevoerde verlaging slechts gedeeltelijk
haar doel bereikt heeft.
achterwielen en een verzwaarde achteras ge
ven een bijzonder vaste ligging op den weg.
Deze Ford-wagen, die naast de bekende Luxe
en de Grand Luxe modellen geleverd zal wor
den, wordt vervaardigd in negen verschillende
modellen, waarvan er reeds enkele op de RAI-
tentoonslelllng worden geëxposeerd.
Het verschil tusschen het totaal en de som
der drie groepen, ten bedrage van ongeveer
300.000, is verdeeld over een groot aantal groe
pen, waarvan taxi's, omnibussen, chars-k-bancs
de voornaamste zijn.
De nieuwe 1935 Packard-modellen, waarvan
de N.V H. Englebert's Automobielhandel im-
portrlcels, worden op Stand 73 geëxposeerd.
Behalve een 2 pers, coupé en een 7 pers. Se
dan Limousine op een 8-cylinder chassis, vindt
men nog een 5 pers. Club Sedan op het 12-
cylinder chassis. Opvallend is ook de buiten
gewoon fraaie Cabriolet Vier o. d. Kap, ge
bouwd door den Haagschen carrossier B. T. van
Rijswijk Zn. op een 8-cylinder Packard chas
sis. Deze Cabriolet Vier o. d. Kap, die een ruime
plaats aan 5 personen biedt, is zeer comforta
bel en bezit een groote bagageruimte. De kap
is in zeer korten tijd op te zetten of neer te
slaan.
Het belangrijkste van den Packard stand is
echter het nieuwe type, de Packard 8-cyllnder
in lijn, model 120, 'n Packard in een goedkoo-
pcre prijsklasse.
Dezelfde degelijke constructie van de duur
dere Packard-modellen is toegepast en ook zijn
vrijwel dezelfde materialen gebruikt.
De wagens zelf zijn precies gelijk aan de groo
tere Packards. Alleen zijn zij iets kleiner door
een iets kortere wielbasis. De wielbasis van de
nieuwe Packard 120 is echter nog altijd 3.05 M.
Gecarrosseerde modellen zijn nog niet aanwe
zig, omdat de fabriek eind Februari, begin Maart
pas met de aflevering begint.
Er wordt van de Packard 120 een geheel com
plete lijn wagens geleverd, n.l. een 5 pers. Club
Sedan, een 5 pers. Sedan, een Coupé en een
Convertible Coupé, beide met Dlckey-seat, een
met een zes-eylinder motor van 2.5 L. Inhoud,
synchro-mesh vier-versnelllngsbak, freewheel,
automatische kopi>eUng, thermostatisch gere
gelde koeiwaterclrculatle, spannings-reguleeren-
de dynamo, hydraulische remmen en schok
brekers en groote maat volballon banden.
De carrosserie heeft echt leeren bekleedlng,
vóór en achter wegklapbare armleuningen, weg-
klapbare voetensteun voor de passagiers ach
terin, mahoniehout of wortelnoten betimmering,
een Interieur, dat zich geheel bij de voornaam
heid van dit fraaie model aansluit.
Op de stands 18 en 51 exposeert de Saarloos*
Handel Mij. N.V. een groote collectie gereed
schappen en accessoires. Hieronder vindt men
de meest moderne'machines en werktuigen voor
garages en service-stations. Met de verschillen
de werktuigen zullen op de stands demonstraties
worden gegeven, zoodat het publiek precies kan
zien, hoe de toestellen werken.
Ook wordt hier geëxposeerd de nieuwe Wayne
benzinepomp met geldtellen Deze geeft, buiten
het aantal geleverde liters, eveneens het door
den cliënt te betalen bedrag aan. Dit werkt een
buitengewoon vlugge bediening in de hand en
voorkomt abuizen.
Deze nieuwe Wayne-creatle heeft in Amerika
grooten opgang gemaakt en er zal ongetwijfeld
ook hier te lande wel belangstelling voor be
staan.
De firma J. en G. Stroband, Nieuwe Teer
tuinen 22—23, Amsterdam, specialiteiten op het
gebied van garage-deuren, die geen nuttige ga-
rage-rulmte in beslag nemen, exposqprt op stand
104 in de eerste plaats weer de nu reeds van
ouds bekende Overhead Door, welke bestaat uit
horizontaal geplaatste,' scharnierend aan elkaar
verbonden geledingen, met speciale looprollen
loopend in rails van speciaal profiel, hetwelk
ontsporing ónmogelijk maakt. Deze rails staan
eerst verticaal en buigen zich van boven in ho
rizontale richting otn. De uitbalanceering ge
schiedt door trekveeren, welke via een ketting,
die de deur aan de beide onderhoeken aangrijpt
en over een paar van boven aangebrachte lei-
rollen naar de horizontaal boven de deur lig
gende veeren loopt, de deur in eiken stand in
evenwicht houden. Alle loop- en lelrollen loo-
pen op 'kogels, zoodat de bediening der deur
zeer licht is, ook bij de grootste afmetingen (tot
7 M. breed en 4.50 M. hoog).
Op den stand wordt ‘n exemplaar dezer deur
gedemonstreerd met electrische bedlenings-ln-
richting.
Vervolgens is aanwezig een model van de
Over the top door, welke in geopenden toestand
eveneens tegen het plafond ligt, doch uit één
stijf geheel bestaat, hetwelk aan de beide bo
venhoeken met rollen in horizontale rails loopt
en aan de beide onderhoeken op hefboomen
scharniert, waarvan het draaipunt ongeveer op
de halve deurhoogte ligt. Deze deur komt dus
tijdens het openen even buiten den gevel uit. De
uitbalanceering is ook hier door trekveeren.
Deze trekveeren worden bij beide deurtypen
op grond van jarenlange ervaring ten volle
gegarandeerd.
Ten slotte wordt geëxposeerd een z.g. „om
den hoek" deur, voorzien van „Hercules” be
slag. Dit beslag is het goedkoopste, dat momen
teel op de markt is, en ondanks zijn lagen prijs
buitengewoon soiled en eeetr gemakkelljk te
monteeren.
Het nieuwste product van de Morris fabrie
ken is de Morris ..Eight.” De Morris „8” (zoo
genoemd naar het aantal P. K., dat de motor
ontwikkelt volgens de Engelsche belastlngfor-
mule) Is een automobiel uit de klasse kleine
zuinige wagens, waarnaar ook hier te lande
groote vraag bestaat. De wagen is voorzien van
een krachtlgen vlercyllnder, veerend in rubber
opgehangen motor van 918 c.c. cylinderinhoud
met een benzineverbruik van circa 7 L. per
100 K M.
De Morris „8” is gebouwd op een zgn. koker-
balkchassls. uitgerust met krachtige hydrauli
sche vierwlelremmen. die met den voet bediend
worden en een op de achterwielen werkende
mechanische handrem. De voorruiten van de
goedkoopste Morris „8” modellen zijn alle van
ontspllnterbare ruiten voorzien.
Het Interieur van de Morris „8” is keurig
verzorgd. Bij de goedkoopste modellen bekleed
met eerste kwaliteit rexine, en bij de duurdere
modellen met echt leder. De voorzltplaatsen
zijn verstelbaar, terwijl zich naast het instru
mentenbord gemakkelijke, ruime bergplaatsen
bevinden.
Behalve de twee-deur Coach en vler-deurs
Sedan modellen leveren de Morris fabrieken op
het „.Eight" chassis een tweezitter in fraaie
kleuren en een vler-persoons touring.
De Morris „8” valt door zijn gewicht beneden
800 KG. in de laagste klasse van de motor
rijtuigenbelasting.
Als opvolger van de Morris „8" komt de
Morris Ten, een wagen van grootere afme
tingen, een vler-cyllnder met een motor van
1292 c.c. Inhoud, evenals die van de Eight vee
rend in rubber opgehangen.
Verdere belangrijke Morris modellen zijn de
Twelve Four en de Fifteen Six; de Morris
Twelve Four neemt de plaats in van de vroe
gere Cowley, de vler-cyllnder, waarmede Sir
W R. Morris, thans Lord Nuffield, het succes
zijner onderneming grondvestte. De Morris
Twelve Four is de verbeterde en gemoderni
seerde opvolger van de Cowley, een vlercyllnder
dus van grootere afmetingen, van een type,
dat nog steeds een groot aantal aanhangers
vindt.
De Morris Fifteen Six, de naam zegt het al.
is een zes-eylinder, een wagen, ruim, comfor
tabel en luxueus Ingericht.
Als grootste zes-qylinder exposeert Morris
op de R. A. L de luxueuse Morris Oxford
Twenty.
De zeseylinder Oxford Twenty is uitgerust
Snelheids ver meer-Sn el heids ver meer
dering voor verJdering voor ver
keer, dat den agent keer, dat den agent
van links nadert, i van rechts nadert.
Op stand 73 exposeert de N V. Englebert's
Automobielhandel een complete lijn Nasb-
automoblelen. Van de Nash La Fayette, het
goedkoopste model dat Nash bouwt, vindt men
een 4-deurs en een 2-deurs Sedan met en zon
der aangebouwden koffer en 'n 2-4 pers, coupé.
Ulterlijk zijn deze modellen slechts weinig ver
anderd van die, welke in 1934 op de markt
kwamen. maar daarentegen hebben zij vele
technische verbeteringen, die tot nu toe nog al-
Op stand 82 geven de Citroën-fabriefcen met
een fraai, opengelegd tentoonstelltngsmodel van
het type „7”, alsmede eenlge op voetstukken
geplaatste demonstratle-modeilen den tech-
nlsch-geïnteresseerden bezoeker een volkomen
duidelijk beeld van de nieuwe constructies, die
Citroën toepast. Om te beginnen, de (chassis
looze) dubbelwandige carosserie van geperst
plaatstaal, waarvan de deelen langs electrischen
weg tot één geheel tezamen gelascht zijn. Hier
aan ziet men onmiddellijk het principe van de
Citroën constructie: het mechanische gedeelte
(motor, gangwissel, voorwielaandrijvlng) zoo
compact mogelijk ondergebracht in het voor
ste gedeelte van den wagen onder de motor
kap; het achtergedeelte van den wagen geheel
beschikbaar als een lage tusschen de wielen
gelegen passagiersruimte, zoodat ondanks den
schijnbaar beknopten bouw een opvallend groot
Inwendig volume verkregen is.
De veering van deze wagens vertoont ook
eenlge interessante punten. Men mist in de
eerste plaats de gebruikelijke bladveeren. Hier
voor zijn zgn. torsiestaven gemonteerd.
Onder gebruikmaking van deze nieuwe vin
ding zijn de voorwielen onafhankelijk van el
kaar geveerd, terwijl de achterasconstructie,
die tegelijkertijd als stabilisator werkt, als half
onafhankelijk gekenmerkt kan worden.
De vler-cyllnder motor is, zooals wij dit reeds
eenlge Jaren bij Citroën kennen, balanceerend,
d.wz. op twee punten in rubber opgehangen,
waardoor de reactie-trillingen geheel geabsor
beerd worden.
Bijzondere’vermelding verdient nog de toe
passing van hydraulische Lockheed remmen
op de vier wielen en een onafhankelijk daar
van wericende handrem met kabeloverbrenglng
op de achterwielen.
Een uit economisch oogpunt zeer belangrijk
resultaat van deze nieuwe conceptie is, dat een
normale ruime 4 of 5 persoons wagen, hoofd
zakelijk dank zij het vervallen van het chassis,
cardans en achterbrug thans slechts 300 K.G.
weegt, dus aanzienlijk minder dan andere wa
gens van dezelfde klasse, met als gevolg een ge
voelige vermindering in de zoo juist verhoogde
wegenbelasting en van het benzine-verbruik.
Onder de op de stand geëxposeerde carros-
serie-modellen bevindt zich ook de Citroën „11"
een over het geheel grootere wagen met een
krachtlgenen motor dan de ,,T’. t Valt onmlddel-
HJk op. dat bij dit type zoowel op de voor- als
achterbank plaats is voor drie personen. Een
tusschenmodel is de „11 Sport”, waarvan de
carrosserie-afmetingen overeenkomen met die
van de „7”, maar die uitgerust is met den motor
van de „11”. Dit type is luxueuzer uitgerust
dan de „7" en buitengewoon snel.
Behalve de nieuwe modellen zagen wij op den
stand ook nog de thans reeds algemeen beken
de Berllne Type JtS". Het buitengewone succes
dat deze fabrieken in het afgeloopen Jaar met
dit model hebben gehad, vooral als zgn. „kleine
taxi”, heeft haar doen besluiten de fabricatie
ervan te laten doorgaan. Het is thans echtér
uitgerust met de kopkleppen motor van de „7".
maar overigens wat constructie betreft volkomen
gelijk aan het bekende vroegere type.
Aangezien dit Jaar op de Automobieltentoon-
stelling geen bedrijfswagens worden geëxposeerd
geeft de N.V. Automobiles Citroën in het Cl-
troën-gebouw aan het Stadlonpleln te Amster
dam een overzicht van hetgeen zij op dit ge
bied aan de markt brengt. Deze expositie omvat
autobussen, touringcars, bestelwagens, autobus
chassis. vrachtchassls, tractors enz. Ook 's avonds
zal, gelegenheid bestaan deze tentoonstelling te
bezichtigen. f
j De KNAC, stand is geheel van donkerkleu
rig llmba-hout vervaardigd. De achterwand
wordt Ingenomen door twee diorama's, leder
een hoofttweg met zijwegen voorstellende. Be
wegende auto’s en andere vervoermiddelen ge
ven aan het geheel een levendig aanzien.
Op aardige wijze wordt door deze beide diora
ma's gedentonstreerd hoe vlot het verkeer zqu
verloopen indien aan den hoofdweg de voor
rang zou worden verleend boven den zijweg, en
Meveel stagnatie, met grooter kans op ongeluk
ken, wordt veroorzaakt bij den thans bestaan-
„De tijd dat voor een normaal motorrijwiel
hooge prijzen werden betaald, behoort reeds lang
tot het verleden en het is wel internaas nt, om
te zien, hoe de fabrikanten van motorrijwielen
heden ten dage wedijveren om een motorrijwiel
aan de markt te brengen, dat aan alle elschen
voldoet en tegelijk goedkoop in prijs la.
Het allermeest trok ons door dit felt DKW wel
de aandacht. Als men n.l. bedenkt, dat slechts
voor enkele jaren het bekende 250 oc. Blok-
motor-model van DKW nog in den prijs kwam
van 695 en men weet, dat op het oogenbllk
ditzelfde type voor seizoen '35 op den prijs yan
ƒ376.— werd gesteld, dan is dit zeer zeker een
bewijs daarvan. Naast het 250 model wordt in
1935 door DKW de 200 oc. blocmotor vervaardigd,
welke compleet met een 6 V. accu-installatle en
dubbele uitlaten slechts ƒ325.kost.
Naast de groote prijsverlaging in het 200
model is het een goede gedachte van de fabriek
geweest de bekende 200 modellen door den bloc-
motor te vervangen. Al is het resultaat van de
oude 200 modellen n.l. steeeds zeer goed geweest,
toch weet men, dat de starterbeweglng en de
frictie van deze modellen nogal eens wat te wen-
schen overlleten. Deze euvels kennen de bloc-
motoren echter niet, zoodat wij dit ongetwijfeld
een groote verbetering mogen noemen en de
rijder tegelijk de voordeelen van den 3-veranel-
llngsbak bezit.
*t Groote succes van de DKW-modellen zal dit
jaar wei door het kleinste mode! worden behaald.
Het betreft hier het 100 cc. model van 199.50,
eveneens een blocmotor. Dit is nJ. het motorrij
wiel. dat het in 1985 tt> concurrentie met de
rijwielen met bulpmotoren Ml opnemen. De
Het aantal particuliere auto’s in Groot-Brtt-
tannlë was in November jj. 106.407, het totaal
aantal motorvoertuigen 102.765 grooter dan een
jaar daarvoor. Dat de toename van het totaal
geringer is, komt hierdoor, dat het aantal mo
torrijwielen met 19.906 verminderd is.
Wij laten hier de totale cijfers, benevens die
betrekking hebbende op eenlge der groepen, vol
gen:
Op stand 63 exposeert de N.V. Egcam (N.V.
EggelmeiJer en Co.’s AutomoblelmaatschappiJ)
de Auburn-automoblelen, ojl 6- en 8-cyL
Sedans, Allweathers, Cabriolets, Broughams,
zoowel Standard als Custon.
Het 6-cyl. model heeft: boring en slag 78x121,
wielbasis 3 06 Mtr., 85 PK. bij 3800 toeren. 210
kubieke inches, en het 8-cyl. model: boring en
slag 78 x 121. wielbasis 3.25 Mtr., 115 P.K. bij
4000 toeren, 280 kubieke inches.
Alle modellen zijn gebouwd op het oersterke
sectie-chassls-frame met X-versterking, terwijl
de 8 cylinders nog een extra A-versterking
hebben- Alle motoren zijn voorzien van alumi
nium j?ylinderkop en alle custom-modellen van
Dual-Ratio, welk systeem tien jaar gegaran
deerd wordt. Uit het op dezen stand geëxpo
seerde model van de Dual-Ratio, is dit systeem
heel duidelijk te begrijpen. Men staat verbaasd,
dat door zulk "n eenvoudige constructie een
zoo’n buitengewoon effect wordt verkregen.
>tte vermelden wij nog, dat een van
eftther modellen is uitgerust met een
speciale kap. welke zoo gemakkelijk o|?en en
dicht te doen is. dat dit het bezwaar tegen een
Ook dit jaar is General Motors weer met
de volledige en omvangrijke serie van de door
dit concern geconstrueerde merken op de R-A.I.
vertegenwoordigd.
Een der eerste dingen die daarbij opvallen is,
dat men zich niet uit overwegingen van prijs
politiek (verminderde productiekosten)!! eeft la
ten verleiden, maar de onafhankelijke veering
der voorwielen op alle merken, die verleden Jaar
daarmee debuteerden, heeft gehandhaafd.
Bovendien is nu, naast de 1.3 L. en 2 L. Opel.
6 cyl. Master Chevrolet, 6 en 8 cyl. Pontiac, 8
en 8 cyl. Oldsmobile, 8 cyl. Buick, 8 cyl. La
Salle en 8, 12 en 16 cyl. Cadillac, ook de Vaux-
hall met „aslooze voorwielophanging” uitge-
rust.
De modellen van dit populaire en uiterst
solide Engelsche merk, demonstreerenttrouwens
ook in tal van andere details de bedoeling van
zijn ontwerpers en constructeurs, om deze wa
gens volkomen aan te passen aan de verkeers-
eischen van het continent. Ook het stroomlijn
principe werd dit Jaar veel meer, en met succes,
doorgevoerd. Reservewiel in bagageruimte van
achteren.
De 1935 6 en 8 cyl. Pontlacs zijn fraaie voor
beelden van strijdvollen aerodynamischen koets-
werkbouw door Fisher, beide met geheel sta
len kap.
Een nieuw type hydraulische remmen be
schermt toekomstige bezitters van een Pontiac
tegen slipgevaar, doordat met dit systeem een
gelijktijdig aangrijpen op de vier wielen vol
komen gewaarborgd wordt.
Luchtgekoelde dynamo’s, met hooge laad-
stroomsterkte en automatische regeling der
voltage, waardoor te groote hitte wordt voor
komen, voorzien met het steeds toenemende
aantal accessoires, w.o. radio, in een. dringende
behoefte.
Voor krukas en drijfstanglagers werd, in
plaats van het gewone lagermateriaal, gebruik
gemaakt van een cadmium-zilver legeerlng,
weliswaar aanmerkelijk duurder, maar dan ook
veel duurzamer en veel meer tegen hooge tem
peraturen bestand dan het getouikelijke
„babbitt”.
De 6- en 8-cyl. Oldsmobiles 1935, die in de
Vereenigde Staten geadverteerd worden als „de
wagen die alles heeft”, zijn bijzonder sierlijk
en elegant. Ook hier geheel stalen kappen en
luchtgekoelde dynamo’s met automatische vol
tage regeling.
Deze resp. 90 en 100 PK. Olds, met stuur-
aandrijvlng vanuit het midden en volkomen
tegen lucht en geluld afgeschermde carrosse
rieën, bevestigen weer opnieuw de stevig ge
vestigde Oldsmoblle-reputatle van oerdegelijke
en door en door solide constructie, zoowel van
koetswerk als chassis.
De La Salie beteekent ook dit Jaar weer een
bijzondere attractie, temeer daar dit merk door
een buitengewoon laag gestekien prijs binnen
het bereik valt van velen, voor wie vroeger het
aanschaffen van een La Salie tot de onmoge
lijkheden behoorde.
den regel .rechts gaat voor”.
In het midden van den achterwand is boven
dien een kaart van Europa in relief aange
bracht, waarop wordt aangegeven, dat Neder
land een uitsondering maakt op den in alle
haar omringende landen gehuldlgden verkeers
regel volgens welken het verkeer op den hoofd
weg voorrang geniet boven dat op zijwegen.
Een der zijwanden is dienstbaar gemaakt aan
de propaganda vogr de K.NA.O. zelf en de an
dere zijwand wordt ingenomen door de afdee-
llng reisrouten der KN.A.O.
wegenbelasting van dit model is precies als die
van het rijwiel met hulpmotor, ril. 10.—terwijl
het eveneens voor de personeele belasting niet in
aanmerking komt.
Voor verdere bijzonderheden verwijzen wjj
naar de advertentie van Jan Moejes in dit num
mer.
In de serie automobielen, die door Henry
Ford aan de markt zijn gebracht heeft tot dus
ver altijd een zekere leemte bestaan, en wel
tusschen het Ford en het Lincoln Product. Tot
dusver, want met de introductie van zijn nieuw
model, dat als aanvulling van de bestaande
serie Ford-automoblelen zal worden geleverd
onder den naam „Ford Fordor Touring”, .Ford
Tudqr Touring’’ enz,, heeft Henry Ford de af
stand tusschen het Ford- en het Lincoln-pro-
duct volkomen overbrugd, zoodat hij thans
met zijn wagens kan voorzien in de !>ehoeften
van de algeheele automoblelmarkt.
Wat dit beteekent voor de N.V. Nederland-
sche Ford Automobiel Fabriek te Amsterdam
is duidelijk. Groote bedrijvigheid en activiteit
heerscht er momenteel In de Ford-fabriek bij
de Hembrug, daar hoewel de productie der
bestaande Ford Automobielen op denzelfden
voet voortgaat men tevens bezig is de fa
briek in te richten voor de fabricage van dit
nieuwe model.
Intusschen wordt naar de directie d?r
N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek
ons mededeelde met de introductie van dit
nieuwe model gevolg gegeven aan den wensch
van vele Official Ford Dealers, die reeds eer
der het verlangen hebben kenbaar gemaakt
om zoo mogelijk nog meer gelegenheid te ver
krijgen om met het Ford-product die koopers
te bereiken, die er de voorkeur aan geven wa
gens van hoogere prijsklassen te berijden.
Het nieuwste Ford-product is een verwezen
lijking van nieuwe Ideeën op het gebied der
automobiel-constructle, die alle gericht zijn op
de verbetering van het rijcomfort.
De V-8-motor is dezelfde als die waarvan
er reeds meer dan 1300.000 op den weg zijn,
daar zooals Henry Ford onlangs zei Ford
net wist hoe hij een beteren motor zou kunnen
bouwen. Wel zijn er eenlge vervolmaklngen
aangebracht os. worden er bronzen drijfstang
lagers In gemonteerd en een gietstalen kruk
as en nokkenas.
De carrosserie van den nieuwen Ford is van
een geheel nieuw type en van ongewoon fraaie
lijnen. In sommige modellen is in het achter-
paneel een koffer Ingebouwd, die één geheel
met de carrosserie vormt en schitterend har
monieert met de Hjn van den wagen. Onsplln-
terbaar glas is standaard-uitvoerlng, niet al
leen voor de voorruit, maar ook voor alle deu
ren en ramen.
In hun ulterlijk worden deze nieuwe wa
gens gekenmerkt door een frischheid van op
vatting, die zeer modern aandoet, zonder zich
aan overdrijving schuldig te maken. En dit
geldt niet alleen voor het ulterlijk der carros
serieën, doch evenzeer voor het Interieur er
van.
De constructie van het chassis is er even
eens op gericht om een maximum rijcomfort
te bereiken. Ford is daarin onder meer ge
slaagd door een bijzonder systeem van veer-
ophanglng, een nauwkeurige gewichtsverdee-
llng van den wagen en de passagiers en plaat
sing der passagiers zoo dicht mogelijk In het
centrum van den wagen, zoodat zij tusschen
de voor- en achterassen rijden.
Om dit te bereiken heeft men de lange soe
pele voorveer meer dan 10 c.M. voor de vooras
geplaatst en is de motor meer dan 20 c.M.
naar voren in het chassis gemonteerd, zoodat
zijn gewicht boven de vooras ligt; zoowel de
voor- als achterveer zijn bijzonder soepel.
De wagen is in zijn geheel van bumper
tot bumper 4.63 lang.
De moderne lijn loopt zonder onderbreking
door de hellende radlateur-grille. versierd met
horizontale motieven, de vloeiende lijn van de
lage motorkap, de sterk hellende voorruit en
het prachtige plaatwerk der carrosserie met
sierlijk achterpaneel. De spatborden zijn bij
zonder diep en rond van profiel, met elegante
zijplaten. De carrosserieën zijn zeer breed. Ver
ticale louvres met horizontale strippen van
roestvrij staal vormen te zamen een aantrek
kelijke versiering van den zijwand van de mo
torkap. Het radiateuromament 1b niet afneem
baar, daar de radlateur-vuldop onder de motor
kap is geplaatst. De wielen zijn klein en de
banden zwaar, maat 6.00 x 16 z.g. „air bal
loon”, terwijl de naaf doppen zijn versierd
met een nieuw en sierlijk ornament met V-8-
motief. Het geheel geeft een Indruk van kracht
en stabiliteit.
De interieurs der carrosserieën zijn bijzonder
ruim, met breede zittingen voor en achter.
De voorzitting is zoo breed, dat er gemakke
lijk drie personen op kunnen plaats nemen.
De zitplaats van den bestuurder is verstel
baar. De bekleedlng en verdere uitrusting is
in harmonie gehouden met den geheelen wa
gen.
Als belangrijke punten in de constructie
van het chassis kunnen vermeld worden o.a.
de nieuw ontworpen, Inwendig uitzettende
mechanische remmen, geconstrueerd om ef
fectieve remwerking te verkrijgen met gerln-
gen pedaaldruk en waarbij een „zwevende wig”
wordt toegepast. Deze zorgt, dat de druk op
de beide remschoenen gelijkmatig wordt over
gebracht op de remtrommel. Koelribben op de
remtrommels vergrooten het koeloppervlak met
40 pCt. Een nieuwe koppeling van vereenvou
digde constructie, die minder pedaaldruk ver-
eischt bij het schakelen en een buitengewoon
soepele werking heeft, draagt eveneens bij tot
het rijcomfort.
BIJ hoogere snelheden wordt de druk door
centrlfugaalgewlchten verhoogd, waardoor het
over te brengen vermogen grooter wordt.
Het sterke en stijve frame, met verzwaarde
MMehoekstangen, groote spoorbreedte der
T
I
3^ «dl
3