R.A.I.-tentoonstelling geopend I Automobilisme Engeland Zeer groote verscheidenheid in de talrijke inzendingen in Ford General Motors I I RUIM 100.000 AUTO’S MEER IN 1 JAAR r" VRIJDAG 1 FEBRUARI 1935 Citroën J •1 Packard Morris 1 N.V. Morris, Delft. Stand no. 47 Nash Garagedeuren J. Auburn I K.N.A.C. 1 Cijfers, die spreken Motorrijwielen Jan Moe jet, Heer Hugowaard a N. V. Nederlandsche Ford Auto mobielfabriek Amsterdam De automobielindustrie in Enge land nagenoeg geheel in Engelsche handen N.V, H. Englebert’s Automobiel handel. Stand 73 N.V. Automobiles Citroen Stand 82 Vr Gereedschappen en accessoires N.V. H. Englebert’s Automobiel handel. Stand 73 en G. Stroband, Amsterdam. Stand 104 Chassislooze bouw en voorwielaandrifvin g bij Citroën: de motor met aandrtjf- organen en voorwielen vormen een afzon derlijke groep, die op het vorkvormige voor einde van de koets bevestigd wordt Saarloos* Handel Mij. N.V. Stands 18 en 51 l Teekens pm sneller te gaan rijden N.V. Egcam. Stand 63 Onafhankelijke veering der voor wielen op alle merken VdfS'iT’’ J J I 7 Touring Coupé en een Touring Sedan. van dit populaire en —J— 1 1 Allweather absoluut bpheft. L toec' •'Xtitt'v Het nieuwe Ford-product, dat een schakel vormt tusschen de bestaande Ford- wagens en de Lincoln Wat de registratie van nieuwe voertuigen be treft, waren de cijfers a.v.: 'De 1935 Oldsmobile is een der producten van de General Motors, die ongetwijfeld belangstelling zal trekken Nov. 1934 2113.582 1.198.796 399.532 393.128 Totaal particuliere auto's motorrijwielen vrachtwagens Nov. 1933 23.815 16.403 1.714 5.067 Tenajo de Allwi 'llnderkop en alle custom-modellen van itlo, welk systeem tien jaar gegaran- De 1935 Pontiac een der General Motors- producten Nov. 1933 2.013.817 1.093 389 419.438 379.592 Totaal particuliere auto’s motorrijwielen vrachtwagens De aanmoediging van het automobilisme is voor een land, dat zeer weinig bultenlandsche wagens meer Invoert, en waar zoo men de Fordfabriek te Dagenham uitzondert de ge heels industrie In Engelsche handen is, van zoo groot belang, dat de regeerlng niet lang weer stand zal kunnen bieden aan redelijke elschen tot verlaging van benzine- en paardenkracht- belastlng, welke het bedrijf in zijn ontwikkeling belemmert, Nov. 1934 27.740 19.281 1.962 5.610 B ir J> dl ai m r ai zo rij M tl) de en nil sn »T en du mi los •de de tei ro< 1 m< Dii ter leen op de duurdere Nash-modellen werden toe gepast. Zoo hebben thans ook de Nash La Fay- ette-modellen het tochtvrije „Alr-Vent"-ventl- latlesysteem, zijn er nieuwe veeren, voorzien van vier thermostatisch geregelde dubbelwerkende schokbrekers aangebracht, heeft de motor een zeven maal gelagerde krukas en aluminium zui gers met stalen brug. kan men de wagens door het intrappen van het koppelingspedaal auto matisch starten, heeft het chassis Synchro Vee ring, enz. enz. De nieuwe Advanced Six en Advanced Eight Nash hebben een radicale wijziging ondergaan en zijn werketfk niet meer met de oude model len te vergelijken. Beide chassis zijn voorzien van ruime, zes pers. ,,Aero Form”-carrosserleën. Van belde typen worden 2 modellen geleverd, n.l. een zes pers. Victoria en een zes pers. Sedan. De geheele carrosserie is één stalen plaat, geheel gelast en rondom voorzien van veilig heidsglas, glas dat niet versplintert. In de eerste maanden van het nieuwe ,.auto- mobieljaar” dat aanvangt met de najaars- tentoonstelllng in Olympia is de verkoop van nieuwe wagens 25 proc. hooger geweest dan in de overeenkomstige periode van het voorgaande jaar, toen de verkoop ook reeds tot een record cijfer opgeloopen was. Dat de automoblel-nijverheld. welke thans reeds de vierde plaats Inneemt onder de Brit- «che Industrieën, zich nog sneller zou kunnen ontwikkelen, Indien de belastingen op de paar denkrachten of op de benzine (of beide) ver laagd werden, wordt door weinigen in twijfel getrokken. Het vorige jaar verlaagde Mr. Cham berlain de paardenkracht-belastlng van f 1 tot 15 s. De Industrie had een verlaging tot 10 s. verlangd, en het is niet onmogelijk, dat de kan selier der schatkist dezen wensch nog érnstig in overweging zal nemen, indien blijkt, dat de reeds Ingevoerde verlaging slechts gedeeltelijk haar doel bereikt heeft. achterwielen en een verzwaarde achteras ge ven een bijzonder vaste ligging op den weg. Deze Ford-wagen, die naast de bekende Luxe en de Grand Luxe modellen geleverd zal wor den, wordt vervaardigd in negen verschillende modellen, waarvan er reeds enkele op de RAI- tentoonslelllng worden geëxposeerd. Het verschil tusschen het totaal en de som der drie groepen, ten bedrage van ongeveer 300.000, is verdeeld over een groot aantal groe pen, waarvan taxi's, omnibussen, chars-k-bancs de voornaamste zijn. De nieuwe 1935 Packard-modellen, waarvan de N.V H. Englebert's Automobielhandel im- portrlcels, worden op Stand 73 geëxposeerd. Behalve een 2 pers, coupé en een 7 pers. Se dan Limousine op een 8-cylinder chassis, vindt men nog een 5 pers. Club Sedan op het 12- cylinder chassis. Opvallend is ook de buiten gewoon fraaie Cabriolet Vier o. d. Kap, ge bouwd door den Haagschen carrossier B. T. van Rijswijk Zn. op een 8-cylinder Packard chas sis. Deze Cabriolet Vier o. d. Kap, die een ruime plaats aan 5 personen biedt, is zeer comforta bel en bezit een groote bagageruimte. De kap is in zeer korten tijd op te zetten of neer te slaan. Het belangrijkste van den Packard stand is echter het nieuwe type, de Packard 8-cyllnder in lijn, model 120, 'n Packard in een goedkoo- pcre prijsklasse. Dezelfde degelijke constructie van de duur dere Packard-modellen is toegepast en ook zijn vrijwel dezelfde materialen gebruikt. De wagens zelf zijn precies gelijk aan de groo tere Packards. Alleen zijn zij iets kleiner door een iets kortere wielbasis. De wielbasis van de nieuwe Packard 120 is echter nog altijd 3.05 M. Gecarrosseerde modellen zijn nog niet aanwe zig, omdat de fabriek eind Februari, begin Maart pas met de aflevering begint. Er wordt van de Packard 120 een geheel com plete lijn wagens geleverd, n.l. een 5 pers. Club Sedan, een 5 pers. Sedan, een Coupé en een Convertible Coupé, beide met Dlckey-seat, een met een zes-eylinder motor van 2.5 L. Inhoud, synchro-mesh vier-versnelllngsbak, freewheel, automatische kopi>eUng, thermostatisch gere gelde koeiwaterclrculatle, spannings-reguleeren- de dynamo, hydraulische remmen en schok brekers en groote maat volballon banden. De carrosserie heeft echt leeren bekleedlng, vóór en achter wegklapbare armleuningen, weg- klapbare voetensteun voor de passagiers ach terin, mahoniehout of wortelnoten betimmering, een Interieur, dat zich geheel bij de voornaam heid van dit fraaie model aansluit. Op de stands 18 en 51 exposeert de Saarloos* Handel Mij. N.V. een groote collectie gereed schappen en accessoires. Hieronder vindt men de meest moderne'machines en werktuigen voor garages en service-stations. Met de verschillen de werktuigen zullen op de stands demonstraties worden gegeven, zoodat het publiek precies kan zien, hoe de toestellen werken. Ook wordt hier geëxposeerd de nieuwe Wayne benzinepomp met geldtellen Deze geeft, buiten het aantal geleverde liters, eveneens het door den cliënt te betalen bedrag aan. Dit werkt een buitengewoon vlugge bediening in de hand en voorkomt abuizen. Deze nieuwe Wayne-creatle heeft in Amerika grooten opgang gemaakt en er zal ongetwijfeld ook hier te lande wel belangstelling voor be staan. De firma J. en G. Stroband, Nieuwe Teer tuinen 22—23, Amsterdam, specialiteiten op het gebied van garage-deuren, die geen nuttige ga- rage-rulmte in beslag nemen, exposqprt op stand 104 in de eerste plaats weer de nu reeds van ouds bekende Overhead Door, welke bestaat uit horizontaal geplaatste,' scharnierend aan elkaar verbonden geledingen, met speciale looprollen loopend in rails van speciaal profiel, hetwelk ontsporing ónmogelijk maakt. Deze rails staan eerst verticaal en buigen zich van boven in ho rizontale richting otn. De uitbalanceering ge schiedt door trekveeren, welke via een ketting, die de deur aan de beide onderhoeken aangrijpt en over een paar van boven aangebrachte lei- rollen naar de horizontaal boven de deur lig gende veeren loopt, de deur in eiken stand in evenwicht houden. Alle loop- en lelrollen loo- pen op 'kogels, zoodat de bediening der deur zeer licht is, ook bij de grootste afmetingen (tot 7 M. breed en 4.50 M. hoog). Op den stand wordt ‘n exemplaar dezer deur gedemonstreerd met electrische bedlenings-ln- richting. Vervolgens is aanwezig een model van de Over the top door, welke in geopenden toestand eveneens tegen het plafond ligt, doch uit één stijf geheel bestaat, hetwelk aan de beide bo venhoeken met rollen in horizontale rails loopt en aan de beide onderhoeken op hefboomen scharniert, waarvan het draaipunt ongeveer op de halve deurhoogte ligt. Deze deur komt dus tijdens het openen even buiten den gevel uit. De uitbalanceering is ook hier door trekveeren. Deze trekveeren worden bij beide deurtypen op grond van jarenlange ervaring ten volle gegarandeerd. Ten slotte wordt geëxposeerd een z.g. „om den hoek" deur, voorzien van „Hercules” be slag. Dit beslag is het goedkoopste, dat momen teel op de markt is, en ondanks zijn lagen prijs buitengewoon soiled en eeetr gemakkelljk te monteeren. Het nieuwste product van de Morris fabrie ken is de Morris ..Eight.” De Morris „8” (zoo genoemd naar het aantal P. K., dat de motor ontwikkelt volgens de Engelsche belastlngfor- mule) Is een automobiel uit de klasse kleine zuinige wagens, waarnaar ook hier te lande groote vraag bestaat. De wagen is voorzien van een krachtlgen vlercyllnder, veerend in rubber opgehangen motor van 918 c.c. cylinderinhoud met een benzineverbruik van circa 7 L. per 100 K M. De Morris „8” is gebouwd op een zgn. koker- balkchassls. uitgerust met krachtige hydrauli sche vierwlelremmen. die met den voet bediend worden en een op de achterwielen werkende mechanische handrem. De voorruiten van de goedkoopste Morris „8” modellen zijn alle van ontspllnterbare ruiten voorzien. Het Interieur van de Morris „8” is keurig verzorgd. Bij de goedkoopste modellen bekleed met eerste kwaliteit rexine, en bij de duurdere modellen met echt leder. De voorzltplaatsen zijn verstelbaar, terwijl zich naast het instru mentenbord gemakkelijke, ruime bergplaatsen bevinden. Behalve de twee-deur Coach en vler-deurs Sedan modellen leveren de Morris fabrieken op het „.Eight" chassis een tweezitter in fraaie kleuren en een vler-persoons touring. De Morris „8” valt door zijn gewicht beneden 800 KG. in de laagste klasse van de motor rijtuigenbelasting. Als opvolger van de Morris „8" komt de Morris Ten, een wagen van grootere afme tingen, een vler-cyllnder met een motor van 1292 c.c. Inhoud, evenals die van de Eight vee rend in rubber opgehangen. Verdere belangrijke Morris modellen zijn de Twelve Four en de Fifteen Six; de Morris Twelve Four neemt de plaats in van de vroe gere Cowley, de vler-cyllnder, waarmede Sir W R. Morris, thans Lord Nuffield, het succes zijner onderneming grondvestte. De Morris Twelve Four is de verbeterde en gemoderni seerde opvolger van de Cowley, een vlercyllnder dus van grootere afmetingen, van een type, dat nog steeds een groot aantal aanhangers vindt. De Morris Fifteen Six, de naam zegt het al. is een zes-eylinder, een wagen, ruim, comfor tabel en luxueus Ingericht. Als grootste zes-qylinder exposeert Morris op de R. A. L de luxueuse Morris Oxford Twenty. De zeseylinder Oxford Twenty is uitgerust Snelheids ver meer-Sn el heids ver meer dering voor verJdering voor ver keer, dat den agent keer, dat den agent van links nadert, i van rechts nadert. Op stand 73 exposeert de N V. Englebert's Automobielhandel een complete lijn Nasb- automoblelen. Van de Nash La Fayette, het goedkoopste model dat Nash bouwt, vindt men een 4-deurs en een 2-deurs Sedan met en zon der aangebouwden koffer en 'n 2-4 pers, coupé. Ulterlijk zijn deze modellen slechts weinig ver anderd van die, welke in 1934 op de markt kwamen. maar daarentegen hebben zij vele technische verbeteringen, die tot nu toe nog al- Op stand 82 geven de Citroën-fabriefcen met een fraai, opengelegd tentoonstelltngsmodel van het type „7”, alsmede eenlge op voetstukken geplaatste demonstratle-modeilen den tech- nlsch-geïnteresseerden bezoeker een volkomen duidelijk beeld van de nieuwe constructies, die Citroën toepast. Om te beginnen, de (chassis looze) dubbelwandige carosserie van geperst plaatstaal, waarvan de deelen langs electrischen weg tot één geheel tezamen gelascht zijn. Hier aan ziet men onmiddellijk het principe van de Citroën constructie: het mechanische gedeelte (motor, gangwissel, voorwielaandrijvlng) zoo compact mogelijk ondergebracht in het voor ste gedeelte van den wagen onder de motor kap; het achtergedeelte van den wagen geheel beschikbaar als een lage tusschen de wielen gelegen passagiersruimte, zoodat ondanks den schijnbaar beknopten bouw een opvallend groot Inwendig volume verkregen is. De veering van deze wagens vertoont ook eenlge interessante punten. Men mist in de eerste plaats de gebruikelijke bladveeren. Hier voor zijn zgn. torsiestaven gemonteerd. Onder gebruikmaking van deze nieuwe vin ding zijn de voorwielen onafhankelijk van el kaar geveerd, terwijl de achterasconstructie, die tegelijkertijd als stabilisator werkt, als half onafhankelijk gekenmerkt kan worden. De vler-cyllnder motor is, zooals wij dit reeds eenlge Jaren bij Citroën kennen, balanceerend, d.wz. op twee punten in rubber opgehangen, waardoor de reactie-trillingen geheel geabsor beerd worden. Bijzondere’vermelding verdient nog de toe passing van hydraulische Lockheed remmen op de vier wielen en een onafhankelijk daar van wericende handrem met kabeloverbrenglng op de achterwielen. Een uit economisch oogpunt zeer belangrijk resultaat van deze nieuwe conceptie is, dat een normale ruime 4 of 5 persoons wagen, hoofd zakelijk dank zij het vervallen van het chassis, cardans en achterbrug thans slechts 300 K.G. weegt, dus aanzienlijk minder dan andere wa gens van dezelfde klasse, met als gevolg een ge voelige vermindering in de zoo juist verhoogde wegenbelasting en van het benzine-verbruik. Onder de op de stand geëxposeerde carros- serie-modellen bevindt zich ook de Citroën „11" een over het geheel grootere wagen met een krachtlgenen motor dan de ,,T’. t Valt onmlddel- HJk op. dat bij dit type zoowel op de voor- als achterbank plaats is voor drie personen. Een tusschenmodel is de „11 Sport”, waarvan de carrosserie-afmetingen overeenkomen met die van de „7”, maar die uitgerust is met den motor van de „11”. Dit type is luxueuzer uitgerust dan de „7" en buitengewoon snel. Behalve de nieuwe modellen zagen wij op den stand ook nog de thans reeds algemeen beken de Berllne Type JtS". Het buitengewone succes dat deze fabrieken in het afgeloopen Jaar met dit model hebben gehad, vooral als zgn. „kleine taxi”, heeft haar doen besluiten de fabricatie ervan te laten doorgaan. Het is thans echtér uitgerust met de kopkleppen motor van de „7". maar overigens wat constructie betreft volkomen gelijk aan het bekende vroegere type. Aangezien dit Jaar op de Automobieltentoon- stelling geen bedrijfswagens worden geëxposeerd geeft de N.V. Automobiles Citroën in het Cl- troën-gebouw aan het Stadlonpleln te Amster dam een overzicht van hetgeen zij op dit ge bied aan de markt brengt. Deze expositie omvat autobussen, touringcars, bestelwagens, autobus chassis. vrachtchassls, tractors enz. Ook 's avonds zal, gelegenheid bestaan deze tentoonstelling te bezichtigen. f j De KNAC, stand is geheel van donkerkleu rig llmba-hout vervaardigd. De achterwand wordt Ingenomen door twee diorama's, leder een hoofttweg met zijwegen voorstellende. Be wegende auto’s en andere vervoermiddelen ge ven aan het geheel een levendig aanzien. Op aardige wijze wordt door deze beide diora ma's gedentonstreerd hoe vlot het verkeer zqu verloopen indien aan den hoofdweg de voor rang zou worden verleend boven den zijweg, en Meveel stagnatie, met grooter kans op ongeluk ken, wordt veroorzaakt bij den thans bestaan- „De tijd dat voor een normaal motorrijwiel hooge prijzen werden betaald, behoort reeds lang tot het verleden en het is wel internaas nt, om te zien, hoe de fabrikanten van motorrijwielen heden ten dage wedijveren om een motorrijwiel aan de markt te brengen, dat aan alle elschen voldoet en tegelijk goedkoop in prijs la. Het allermeest trok ons door dit felt DKW wel de aandacht. Als men n.l. bedenkt, dat slechts voor enkele jaren het bekende 250 oc. Blok- motor-model van DKW nog in den prijs kwam van 695 en men weet, dat op het oogenbllk ditzelfde type voor seizoen '35 op den prijs yan ƒ376.— werd gesteld, dan is dit zeer zeker een bewijs daarvan. Naast het 250 model wordt in 1935 door DKW de 200 oc. blocmotor vervaardigd, welke compleet met een 6 V. accu-installatle en dubbele uitlaten slechts ƒ325.kost. Naast de groote prijsverlaging in het 200 model is het een goede gedachte van de fabriek geweest de bekende 200 modellen door den bloc- motor te vervangen. Al is het resultaat van de oude 200 modellen n.l. steeeds zeer goed geweest, toch weet men, dat de starterbeweglng en de frictie van deze modellen nogal eens wat te wen- schen overlleten. Deze euvels kennen de bloc- motoren echter niet, zoodat wij dit ongetwijfeld een groote verbetering mogen noemen en de rijder tegelijk de voordeelen van den 3-veranel- llngsbak bezit. *t Groote succes van de DKW-modellen zal dit jaar wei door het kleinste mode! worden behaald. Het betreft hier het 100 cc. model van 199.50, eveneens een blocmotor. Dit is nJ. het motorrij wiel. dat het in 1985 tt> concurrentie met de rijwielen met bulpmotoren Ml opnemen. De Het aantal particuliere auto’s in Groot-Brtt- tannlë was in November jj. 106.407, het totaal aantal motorvoertuigen 102.765 grooter dan een jaar daarvoor. Dat de toename van het totaal geringer is, komt hierdoor, dat het aantal mo torrijwielen met 19.906 verminderd is. Wij laten hier de totale cijfers, benevens die betrekking hebbende op eenlge der groepen, vol gen: Op stand 63 exposeert de N.V. Egcam (N.V. EggelmeiJer en Co.’s AutomoblelmaatschappiJ) de Auburn-automoblelen, ojl 6- en 8-cyL Sedans, Allweathers, Cabriolets, Broughams, zoowel Standard als Custon. Het 6-cyl. model heeft: boring en slag 78x121, wielbasis 3 06 Mtr., 85 PK. bij 3800 toeren. 210 kubieke inches, en het 8-cyl. model: boring en slag 78 x 121. wielbasis 3.25 Mtr., 115 P.K. bij 4000 toeren, 280 kubieke inches. Alle modellen zijn gebouwd op het oersterke sectie-chassls-frame met X-versterking, terwijl de 8 cylinders nog een extra A-versterking hebben- Alle motoren zijn voorzien van alumi nium j?ylinderkop en alle custom-modellen van Dual-Ratio, welk systeem tien jaar gegaran deerd wordt. Uit het op dezen stand geëxpo seerde model van de Dual-Ratio, is dit systeem heel duidelijk te begrijpen. Men staat verbaasd, dat door zulk "n eenvoudige constructie een zoo’n buitengewoon effect wordt verkregen. >tte vermelden wij nog, dat een van eftther modellen is uitgerust met een speciale kap. welke zoo gemakkelijk o|?en en dicht te doen is. dat dit het bezwaar tegen een Ook dit jaar is General Motors weer met de volledige en omvangrijke serie van de door dit concern geconstrueerde merken op de R-A.I. vertegenwoordigd. Een der eerste dingen die daarbij opvallen is, dat men zich niet uit overwegingen van prijs politiek (verminderde productiekosten)!! eeft la ten verleiden, maar de onafhankelijke veering der voorwielen op alle merken, die verleden Jaar daarmee debuteerden, heeft gehandhaafd. Bovendien is nu, naast de 1.3 L. en 2 L. Opel. 6 cyl. Master Chevrolet, 6 en 8 cyl. Pontiac, 8 en 8 cyl. Oldsmobile, 8 cyl. Buick, 8 cyl. La Salle en 8, 12 en 16 cyl. Cadillac, ook de Vaux- hall met „aslooze voorwielophanging” uitge- rust. De modellen van dit populaire en uiterst solide Engelsche merk, demonstreerenttrouwens ook in tal van andere details de bedoeling van zijn ontwerpers en constructeurs, om deze wa gens volkomen aan te passen aan de verkeers- eischen van het continent. Ook het stroomlijn principe werd dit Jaar veel meer, en met succes, doorgevoerd. Reservewiel in bagageruimte van achteren. De 1935 6 en 8 cyl. Pontlacs zijn fraaie voor beelden van strijdvollen aerodynamischen koets- werkbouw door Fisher, beide met geheel sta len kap. Een nieuw type hydraulische remmen be schermt toekomstige bezitters van een Pontiac tegen slipgevaar, doordat met dit systeem een gelijktijdig aangrijpen op de vier wielen vol komen gewaarborgd wordt. Luchtgekoelde dynamo’s, met hooge laad- stroomsterkte en automatische regeling der voltage, waardoor te groote hitte wordt voor komen, voorzien met het steeds toenemende aantal accessoires, w.o. radio, in een. dringende behoefte. Voor krukas en drijfstanglagers werd, in plaats van het gewone lagermateriaal, gebruik gemaakt van een cadmium-zilver legeerlng, weliswaar aanmerkelijk duurder, maar dan ook veel duurzamer en veel meer tegen hooge tem peraturen bestand dan het getouikelijke „babbitt”. De 6- en 8-cyl. Oldsmobiles 1935, die in de Vereenigde Staten geadverteerd worden als „de wagen die alles heeft”, zijn bijzonder sierlijk en elegant. Ook hier geheel stalen kappen en luchtgekoelde dynamo’s met automatische vol tage regeling. Deze resp. 90 en 100 PK. Olds, met stuur- aandrijvlng vanuit het midden en volkomen tegen lucht en geluld afgeschermde carrosse rieën, bevestigen weer opnieuw de stevig ge vestigde Oldsmoblle-reputatle van oerdegelijke en door en door solide constructie, zoowel van koetswerk als chassis. De La Salie beteekent ook dit Jaar weer een bijzondere attractie, temeer daar dit merk door een buitengewoon laag gestekien prijs binnen het bereik valt van velen, voor wie vroeger het aanschaffen van een La Salie tot de onmoge lijkheden behoorde. den regel .rechts gaat voor”. In het midden van den achterwand is boven dien een kaart van Europa in relief aange bracht, waarop wordt aangegeven, dat Neder land een uitsondering maakt op den in alle haar omringende landen gehuldlgden verkeers regel volgens welken het verkeer op den hoofd weg voorrang geniet boven dat op zijwegen. Een der zijwanden is dienstbaar gemaakt aan de propaganda vogr de K.NA.O. zelf en de an dere zijwand wordt ingenomen door de afdee- llng reisrouten der KN.A.O. wegenbelasting van dit model is precies als die van het rijwiel met hulpmotor, ril. 10.—terwijl het eveneens voor de personeele belasting niet in aanmerking komt. Voor verdere bijzonderheden verwijzen wjj naar de advertentie van Jan Moejes in dit num mer. In de serie automobielen, die door Henry Ford aan de markt zijn gebracht heeft tot dus ver altijd een zekere leemte bestaan, en wel tusschen het Ford en het Lincoln Product. Tot dusver, want met de introductie van zijn nieuw model, dat als aanvulling van de bestaande serie Ford-automoblelen zal worden geleverd onder den naam „Ford Fordor Touring”, .Ford Tudqr Touring’’ enz,, heeft Henry Ford de af stand tusschen het Ford- en het Lincoln-pro- duct volkomen overbrugd, zoodat hij thans met zijn wagens kan voorzien in de !>ehoeften van de algeheele automoblelmarkt. Wat dit beteekent voor de N.V. Nederland- sche Ford Automobiel Fabriek te Amsterdam is duidelijk. Groote bedrijvigheid en activiteit heerscht er momenteel In de Ford-fabriek bij de Hembrug, daar hoewel de productie der bestaande Ford Automobielen op denzelfden voet voortgaat men tevens bezig is de fa briek in te richten voor de fabricage van dit nieuwe model. Intusschen wordt naar de directie d?r N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek ons mededeelde met de introductie van dit nieuwe model gevolg gegeven aan den wensch van vele Official Ford Dealers, die reeds eer der het verlangen hebben kenbaar gemaakt om zoo mogelijk nog meer gelegenheid te ver krijgen om met het Ford-product die koopers te bereiken, die er de voorkeur aan geven wa gens van hoogere prijsklassen te berijden. Het nieuwste Ford-product is een verwezen lijking van nieuwe Ideeën op het gebied der automobiel-constructle, die alle gericht zijn op de verbetering van het rijcomfort. De V-8-motor is dezelfde als die waarvan er reeds meer dan 1300.000 op den weg zijn, daar zooals Henry Ford onlangs zei Ford net wist hoe hij een beteren motor zou kunnen bouwen. Wel zijn er eenlge vervolmaklngen aangebracht os. worden er bronzen drijfstang lagers In gemonteerd en een gietstalen kruk as en nokkenas. De carrosserie van den nieuwen Ford is van een geheel nieuw type en van ongewoon fraaie lijnen. In sommige modellen is in het achter- paneel een koffer Ingebouwd, die één geheel met de carrosserie vormt en schitterend har monieert met de Hjn van den wagen. Onsplln- terbaar glas is standaard-uitvoerlng, niet al leen voor de voorruit, maar ook voor alle deu ren en ramen. In hun ulterlijk worden deze nieuwe wa gens gekenmerkt door een frischheid van op vatting, die zeer modern aandoet, zonder zich aan overdrijving schuldig te maken. En dit geldt niet alleen voor het ulterlijk der carros serieën, doch evenzeer voor het Interieur er van. De constructie van het chassis is er even eens op gericht om een maximum rijcomfort te bereiken. Ford is daarin onder meer ge slaagd door een bijzonder systeem van veer- ophanglng, een nauwkeurige gewichtsverdee- llng van den wagen en de passagiers en plaat sing der passagiers zoo dicht mogelijk In het centrum van den wagen, zoodat zij tusschen de voor- en achterassen rijden. Om dit te bereiken heeft men de lange soe pele voorveer meer dan 10 c.M. voor de vooras geplaatst en is de motor meer dan 20 c.M. naar voren in het chassis gemonteerd, zoodat zijn gewicht boven de vooras ligt; zoowel de voor- als achterveer zijn bijzonder soepel. De wagen is in zijn geheel van bumper tot bumper 4.63 lang. De moderne lijn loopt zonder onderbreking door de hellende radlateur-grille. versierd met horizontale motieven, de vloeiende lijn van de lage motorkap, de sterk hellende voorruit en het prachtige plaatwerk der carrosserie met sierlijk achterpaneel. De spatborden zijn bij zonder diep en rond van profiel, met elegante zijplaten. De carrosserieën zijn zeer breed. Ver ticale louvres met horizontale strippen van roestvrij staal vormen te zamen een aantrek kelijke versiering van den zijwand van de mo torkap. Het radiateuromament 1b niet afneem baar, daar de radlateur-vuldop onder de motor kap is geplaatst. De wielen zijn klein en de banden zwaar, maat 6.00 x 16 z.g. „air bal loon”, terwijl de naaf doppen zijn versierd met een nieuw en sierlijk ornament met V-8- motief. Het geheel geeft een Indruk van kracht en stabiliteit. De interieurs der carrosserieën zijn bijzonder ruim, met breede zittingen voor en achter. De voorzitting is zoo breed, dat er gemakke lijk drie personen op kunnen plaats nemen. De zitplaats van den bestuurder is verstel baar. De bekleedlng en verdere uitrusting is in harmonie gehouden met den geheelen wa gen. Als belangrijke punten in de constructie van het chassis kunnen vermeld worden o.a. de nieuw ontworpen, Inwendig uitzettende mechanische remmen, geconstrueerd om ef fectieve remwerking te verkrijgen met gerln- gen pedaaldruk en waarbij een „zwevende wig” wordt toegepast. Deze zorgt, dat de druk op de beide remschoenen gelijkmatig wordt over gebracht op de remtrommel. Koelribben op de remtrommels vergrooten het koeloppervlak met 40 pCt. Een nieuwe koppeling van vereenvou digde constructie, die minder pedaaldruk ver- eischt bij het schakelen en een buitengewoon soepele werking heeft, draagt eveneens bij tot het rijcomfort. BIJ hoogere snelheden wordt de druk door centrlfugaalgewlchten verhoogd, waardoor het over te brengen vermogen grooter wordt. Het sterke en stijve frame, met verzwaarde MMehoekstangen, groote spoorbreedte der T I 3^ «dl 3

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 14