Motorrijwielen op de R.A.I. GEEN ANDERE WAGEN UIT DEZE PRIJS- 2.2.3.2 1315 Fa. BLAAUBOER FORDSON BAKKER Tuindorp, h. Rijksstraatweg HEILOO A\IB\1RNS DUAL RATIO wordt gedemonstreerd op stand R.A.I. IMP. N.V. EGGELMFIJER Co.’s AUTOMIJ. ROTTERDAM omdat I I 01 I I inger TENTOONSTELLING TAX UIT DEZELFDE PRIJSKLASSE U AL DE VOL GENDE KARAKTERISTIEKEN BIEDT n. L GROOTE PRIJSVERLAGING remmen Tochtvrij ventilatiesysteem SCHAGEN R.A.I. STAND 50 GENERAL MOTORS CONTINENTAL Aslooze voor wielophanging Stabilisator in de achterveering, Hydraulische Strooihlijn-stijl STROBANDS OVERHEAD- EN OVER THE TOP DOOR BEZOEKT AUTOMOBIEL- GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN comfort prestatie GEEN ANDERE WAGEN TELEFOON GARAGE Jb. KOSSEN BELANGRIJKE SCHAKEL IN HET MODERNE VERKEER Een Moderne Bril met boog aangesette veeren, swart-goud uitvoering, het allernieuwste, vanaf f6.25 Dubbelfocus Glazen de ideale glazen voor ver zien en lesen VEILIG JAC. MET'S Automobielbedrijf N.V. PRIJZEN VANAF 00 Landbouwtracton prijs compleet Leesglazen Barometers J 4 NOORDHOLLANDSCH-DAGBLAD T: Goedkoop OFFICIAL DEALER: ALKMAAR - TELEFOON 3444 <2 L.) OFFICIAL FORD DEALER C BLAAUBOER 1 •e Rolls Royce en Bentley 48 - CHEVROLET, 49 - BUICK, en 62 - OLDSMOBILE HARMONICA- EN OM OEN HOEK SCHUIFDEUREN J. G. STROBAND - AMSTERDAM C. NIEUWE TEERTUINEN 24 - TELEFOON 47139 STAND 104 AMSTEPDAM 10 I93S By/- I FORD COACH 1930 375.— FORD LUXE-BESTELWAGEN 1929 325 CHEVROLET COACH 1931 500.— FORD LANGE TRUCK 1931 575.— N.V. Automobielhandel v.h. Grand en Co. Utrecht, Stand 79 SLUITING ZONDAG 10 FEBR. 5 „Tempo” ig het devies Vfm dezen tijd en voor het motorrijwiel is daarin de rol van „volks- vervoermiddel” weggelegd Nieuwe zijlijn van onze rijwielindustrie t WW 1 Richting-Verkeer Dit roods bord met witte streep beteekentl gesloten voor alle ver- keer in deze richting AUTOMOBIEL-EN MOTORRIJWIEL- '•■OONSTLILING i vergeten. KOOLHAAS REVERS. 1 1» L Contrasten in het Hollandsche polderlandschap TE AMSTERDAM, de stands: Leverancier ran *t Ziekenfonds Steeds in voorraad goede gebruikte luxe-autoj en Transportwagens 995 k b f I I t handig, die voor ’n klein beetje geld meer dlr jet heel wat meer Ir. hun mara hebben. Voor prijzen onder de ƒ300 een heel eind soms kan men al heel aardig terecht. Maar hier ontmoe ten de rtjwlelfabrlkanten reeds de motorrijwiel- fabrikanten, want ook de eigenlijke motorrij- wielbouwers brengen tegenwoordig mooie, een voudige en goedkoope machines aan de markt, klein maar dapper, stevig en voldoende snel, heel vast liggend en veilig, met goed licht en krach, tlge remmen. Op stand no. 79 worden door de N.V. Auto mobielhandel v. h. Grund en Co., Utrecht, de volgende wagens tentoongesteld n te n s l. u t i r Ie o n Q tijdens de n n verticale twee-vylinder Ras Triumph, de 500 cc. B. 8. A„ de nieuwste Douglas vlakke twee- cyllnders en de soepele twee-cyllnder tweetakt machine van Puch, het beroemde Oostenrijksche merk. En ten slotte mogen we de middensoort en U ZIET BETER MET EEN BRIL VAN Reeds nu echter is het moderne motorrijwiel zoo*n belangrijke schakel in onze hedendaagsche samenleving, dat een bezoek aan het aparte „Motorpaleis” op de R-A.I. voor talloosen aeer is aan te bevelen. Bovenstaande wagens verkeeren in prima staat van onderhoud Laat 43 - Tel. 4085 ALKMAAR Sf®,*-' De groote Nederlandsche R-A.I.-tentoonstel- tóag, die van 1 Februari tot en met 10 Februari in de Rljkishoofdstad wordt gehouden, bevat dit Jsar niet alleen auto’s, maar ook motorrijwielen; dit laatste tot groote tevredenheid van de vele aanhangers van dit zeer aparte middel van snelvervoer, vooral omdat het vorige Jaar de motorrijwielen onder het dak van het kolossale gebouw aan de Ferdinand Bolstraat op het appèl hebben gemankeerd. GEOPEND VAN 10 V.H,-5 prijs vindt u een sensatie op den grooten stand van de firma Stokvis in den vorm van de „Daunt less” 250 cc kopklepper van O. K. su prème, die klaar voor den weg heelemaal maar ƒ333 koet. En niet veel mlryler verleidelijk !s b.v. de keurige 350 cc Roi de Panther kopklep machine op den stand van Het Motorpaleis. Maar van het gebied van den viertakt klim men we nu toch verder op In de richting van duurdere machines en verlaten we het meer speciale gebied van het simpele goed koope snelvervoermiddel voor iedereen, om dat te betreden van de machine een of meer cylinder voor de sportieve rijders of van de verzorgde comfortabele solo-, duo- of zijspan reiskameraad voor den toerist. En hier kunt u uw oogen ultkljken en spreidt de motor- rijwielconstructeur al de verscheidenheid van die industrie ten toon. Wilt u sport? Kijk dan naar de prachtige Arièls met hun in rubber gemonteerde sturen, naar de trotsche Engelsche Triumphs, naar Royal-Enfield. BSA. naar Matchless. New-Imperial en Husqvarna en Cal- thorpe; wilt u meer dan dit. wilt u super-sport, wilt u voortsuizen in daverende vaart, des noods met den valhelm op en den rennersgordel om de lendenen, denk dan aan super-sport- creatles als de Norton International, de Velocette Camshaft, den Monotube Racer van Barolea, de machine de course van F. N., de Arièl Red Hunter. de Oillet Competition en alle andere, waaronder we nog speciaal noemen den Rudge vier kopklepper en de nieuwste creatie van Royal-Enfleld met drie kopkleppen, benevens den snellen TT Racer van onze Nederlandsche Eysinkfabrieken. Maar als u rustiger van aard bent, het motoKpettersbloed u niet dringt tot daden van snelheid, maar uw doel is prettig en ongestoord toerisme in binnen- en buitenland met een flink gemiddelde, wel dan heeft u ook .J’embarras du choix”.Wat denkt u bijv, van een r^hltterende Dultsche Zundapp of BMW, meercylinder, specimina van modemsten motorrijwlelbouw, die met hun fraaie geperste stalen frame, hun meercyllnderblokmotorbouw met cardanas in plaats van kettingoverbren- glng, steeds meer den „auto op twee wielen” gaan benaderen? Vooral de drienadfs twee- en vier-cylinders, maar ook de machines van B. M. W., het beroemde merk van het wereldrecord (Henne’s wereldrecord twee-cyllnder is op deze stand aanwezig) zijn Juweelen van modernsten motorrijwlelbouw. En dat zijn ook de Engelsche Arièl en Mr tchless vler-cylinders. de nieuwe 4o/5o HP. Rolls Royce ..Phantom 3". Conti nental Saloon 4/5 pers, carrosserie fabrikaat Juist omdat deze lichte, goedkoope, zuinige machines gebouwd worden voor de massa, voor de vrouw desnoods zoo goed als den man, heb ben diverse fabrikanten extra zorgen gewijd aan de zindelijkheid hunner machines door ze In Ie sluiten door platen of schilden, die de vitale deelen van de machine omhullen en mede met behulp van beenachilden de berijdster of den berijder „schoon” houden. Van die lichte, zui nige. zindelijke machines vindt u voorbeelden op menigen stand, bjj Royal-Enfleld, Excelsior, Douglas. Nee.... duur zijn ze niet. Voor iets meer dan 300 Is u al gauw het heertje (of het dametje). En onmiddellijk sluiten daarbij aan na al deze licht gewichten, die in hoofdzaak tweetakten zijn, de eerste iets zwaardere en duurdere verschijningen in het vlertakt-genre, die over meer kracht beschikken en makkelijk een duo-passagier vervoeren. Ook daar zijn nog heel laaggeprijsde bij, al zijn het soms al ste vige kopkleppers. Op het gebied van extra lagen En tenslotte de RAI. verlaten met de ge dachte, dat het als handig snelvervoermiddel nu zóó ver is vervolmaakt, dat het eigenlijk nog maar Mn zwak punt heeft overgehouden nl t gebrek aan beschutting tegen de aanslagen der weergoden, dat vooral in den winter extra-kieedlng noodlg maakt. Maar ook in dat opzicht zit men niet stil. Het is Jammer dat de hier te lande geïmporteerde Monocar als eerste motomijwiel met een carrosserie, waarin men .schoon en droog" zit, niet In het R.AJ.-gebouw zal worden tentoongesteld. Wie weet echter of deze auto op twee wielen niet het proto-type zal zijn van het motorrijwiel van morgen en of binnen afzienbaren tijd door het gecarros- seerde éénsporige motorvoertuig niet het laatste zwakke punt zal zijn uitgeschakeld, dat nu de ontwikkeling van de motorfiets als vervoermid del voor Iedereen nog tegenhoudt. heele zware Amerikanen toch ook vooral niet de beroemde Har ley-Davidsons en Indians, wier nieuwste modellen kersversch uit Yankeeland gearriveerd, hier op de R. A. L aanwezig zijn, de Indians in hunne bekende Roodhuidenkleur, de H. D.’s in een 5-tal zeer aantrekkelijke nieuwe kleurcombinaties. En alles, alles vrat u ziet, is met even veel zorg <*n liefde afgewerkt. Is zooveel mogelijk op comfort Ingesteld. Veerende sturen vindt u en veerende frames, voetschakeling van versnellingsbakken, die meestal vier versnellingen hebben, verstel bare voetrusten, kettingen in oliebadkettlngkast, snel ultneembare en onderling verwisselbare wielen, opklapbare of snel demonteerbare ach- terspatborden, instrumentenborden op het stuur of in de tank Ingelaten, Ingesloten en toch ge makkelijk toegankelijke klepmechanismen. ge combineerde remmen. handige standaards, kortom wat u maar wenschen kunt, zult u te Amsterdam aan treffen. U zult tot de conclu sie komen, dat het motorrijwiel van vandaag -•ilig is en snel, betrouwbaar en comfortabel en wat vooral van zoo heel veel belang is veel .zlndelijker” en vooral ook veel „stiller” dan voorheen I Elke dag is een onzer aanwezig, die U gaarne alle gewenste inlichtingen wil verschaffen ««ter o paaseeren, waarmee de apotheek uw poeders thuisbezorgt en het dleren-asyl uw poes, zijn bezig van den fletser een „motor-fletser”’ te maken, al brjft het fietsen toch nog hoofdzaak. Want dergelijke motorbroeders en zusters weten niets van het motorznechanlek af en.... wen schen het ook niet te weten. Ze weten alleen dat als „dat ding" onder hen het plotseling vertikt, ze altijd nog hun trappers hebben, waarop ze fietsend thuis kunnen komen. Zij die zooiets zoe ken kunnen alleraardigste rijwielmotoren te kust en te keur vinden op de stands van onze Nederlandsche rijwlelfabrleken als Simplex, Bur gers, E/jslnk, Gazelle, Germaan, B^ayus etc. Onze nationale rijwielindustrie heeftWerin een heel nieuwe zjjiyn gekregen. En dat er in die zijlijn wat zit, blijkt wel uit het feit, dat eerst daags bijna 12.000 van die bromvliegen over onze vaderlandsche wegen en vooral straten en plei nen rondtuffen. Maar bijna al die favorieten, ook b.v. Sparta en Juncker, die niet expoeee- ren, brengen naast deze gemotoriseerde fietsen ook de „echt* motorrijwielen”’ met sterk motor- frame en completen motorrijwlelbouw met een 150 cc of 190 cc tweetakt motor als krachtbron, aardige hupsche dingen, heel zuinig en heel Behalve de categorie van jonge sportsmen, zou leder onzer en zeker de gehuwde auto rijden, als men dj dulten er maar voor had. Maar de groote massa’s hebben, vooral In dezen tijd, die dubbeltjes niet, al hebben ze precies dezelfde haast als de anderen, die ze wèl hebben en dus zijn ze vanzelf aangewezen op het zui nige, goedkoope, veilige en hoogsr betrouwbare snelvervoermiddel, dat het motorrijwiel is. .Tempo” is voor alles het devies van dezen tijd en voor het motorrijwiel is daarin de rol van „volksvervoermiddel” weggelegd Voor honderd duizenden met bescheiden beurzen en flink ver minderde salarissen en loonen kan het een op lossing brengen en steeds uitgebreider worden •de perspectieven, nu in deze haastige wereld ook de wielrijders harder willen gaan en steeds groo- ter drommen motorische kracht te hulp gaan roepen om op hun flets sneller vooruit te komen. Daar hebt u om te beginnen al die rijwielen met hulpmotor, die u op tal van stands ontdekt. Die snorrende motortjes, waarmee bakker, groen tenboer, kruidenier, schooljuffrouw en pleeg- -r, 2o/35 HP. Rolls Royce Sports Saloon 4/5 pers, carrosserie fabrikaat Hooper Co London. 3% Liter Bentley Cabriolet ”4 onder de kap” carrosserie fabrikaat Park Ward, London. Gedurende ds geheele tentoonstelling is er zoowel van Rolls Royce als Bentley een proef- wagen. beschikbaar. 4 ’1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 15