Motorrijwielen op de R.A.I.
GEEN ANDERE WAGEN UIT DEZE PRIJS-
2.2.3.2
1315
Fa. BLAAUBOER
FORDSON
BAKKER
Tuindorp, h. Rijksstraatweg
HEILOO
A\IB\1RNS DUAL RATIO
wordt gedemonstreerd op stand R.A.I.
IMP. N.V. EGGELMFIJER Co.’s AUTOMIJ. ROTTERDAM
omdat
I
I
01
I
I
inger
TENTOONSTELLING
TAX
UIT DEZELFDE PRIJSKLASSE U AL DE VOL
GENDE KARAKTERISTIEKEN BIEDT n. L
GROOTE PRIJSVERLAGING
remmen
Tochtvrij ventilatiesysteem
SCHAGEN
R.A.I. STAND 50
GENERAL MOTORS CONTINENTAL
Aslooze voor wielophanging
Stabilisator in de achterveering,
Hydraulische
Strooihlijn-stijl
STROBANDS OVERHEAD- EN
OVER THE TOP DOOR
BEZOEKT
AUTOMOBIEL-
GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN
comfort
prestatie
GEEN ANDERE WAGEN
TELEFOON
GARAGE Jb. KOSSEN
BELANGRIJKE SCHAKEL IN
HET MODERNE VERKEER
Een Moderne Bril
met boog aangesette veeren,
swart-goud uitvoering,
het allernieuwste, vanaf f6.25
Dubbelfocus Glazen
de ideale glazen voor
ver zien en lesen
VEILIG
JAC. MET'S Automobielbedrijf N.V.
PRIJZEN VANAF
00
Landbouwtracton prijs compleet
Leesglazen
Barometers
J
4
NOORDHOLLANDSCH-DAGBLAD
T:
Goedkoop
OFFICIAL DEALER:
ALKMAAR - TELEFOON 3444 <2 L.)
OFFICIAL FORD DEALER
C BLAAUBOER
1
•e
Rolls Royce en Bentley
48 - CHEVROLET,
49 - BUICK, en
62 - OLDSMOBILE
HARMONICA- EN OM OEN HOEK SCHUIFDEUREN
J. G. STROBAND - AMSTERDAM C.
NIEUWE TEERTUINEN 24 - TELEFOON 47139
STAND 104
AMSTEPDAM
10 I93S
By/-
I
FORD COACH 1930 375.—
FORD LUXE-BESTELWAGEN 1929 325
CHEVROLET COACH 1931 500.—
FORD LANGE TRUCK 1931 575.—
N.V. Automobielhandel v.h. Grand
en Co. Utrecht, Stand 79
SLUITING ZONDAG 10 FEBR. 5
„Tempo” ig het devies Vfm dezen
tijd en voor het motorrijwiel is
daarin de rol van „volks-
vervoermiddel”
weggelegd
Nieuwe zijlijn van onze
rijwielindustrie
t WW
1 Richting-Verkeer
Dit roods bord met
witte streep beteekentl
gesloten voor alle ver-
keer in deze richting
AUTOMOBIEL-EN
MOTORRIJWIEL-
'•■OONSTLILING
i
vergeten.
KOOLHAAS REVERS.
1
1»
L
Contrasten in het Hollandsche polderlandschap
TE AMSTERDAM, de stands:
Leverancier ran *t Ziekenfonds
Steeds in voorraad goede gebruikte luxe-autoj en Transportwagens
995
k
b
f
I
I
t
handig, die voor ’n klein beetje geld meer dlr jet
heel wat meer Ir. hun mara hebben. Voor prijzen
onder de ƒ300 een heel eind soms kan
men al heel aardig terecht. Maar hier ontmoe
ten de rtjwlelfabrlkanten reeds de motorrijwiel-
fabrikanten, want ook de eigenlijke motorrij-
wielbouwers brengen tegenwoordig mooie, een
voudige en goedkoope machines aan de markt,
klein maar dapper, stevig en voldoende snel, heel
vast liggend en veilig, met goed licht en krach,
tlge remmen.
Op stand no. 79 worden door de N.V. Auto
mobielhandel v. h. Grund en Co., Utrecht, de
volgende wagens tentoongesteld
n
te
n
s
l.
u
t
i
r
Ie
o
n
Q
tijdens de
n
n
verticale twee-vylinder Ras Triumph, de 500 cc.
B. 8. A„ de nieuwste Douglas vlakke twee-
cyllnders en de soepele twee-cyllnder tweetakt
machine van Puch, het beroemde Oostenrijksche
merk.
En ten slotte mogen we de middensoort en
U ZIET BETER MET
EEN BRIL VAN
Reeds nu echter is het moderne motorrijwiel
zoo*n belangrijke schakel in onze hedendaagsche
samenleving, dat een bezoek aan het aparte
„Motorpaleis” op de R-A.I. voor talloosen aeer
is aan te bevelen.
Bovenstaande wagens verkeeren in prima staat van onderhoud
Laat 43 - Tel. 4085
ALKMAAR
Sf®,*-'
De groote Nederlandsche R-A.I.-tentoonstel-
tóag, die van 1 Februari tot en met 10 Februari
in de Rljkishoofdstad wordt gehouden, bevat dit
Jsar niet alleen auto’s, maar ook motorrijwielen;
dit laatste tot groote tevredenheid van de vele
aanhangers van dit zeer aparte middel van
snelvervoer, vooral omdat het vorige Jaar de
motorrijwielen onder het dak van het kolossale
gebouw aan de Ferdinand Bolstraat op het
appèl hebben gemankeerd.
GEOPEND VAN 10 V.H,-5
prijs vindt u een sensatie op den grooten stand
van de firma Stokvis in den vorm van de
„Daunt less” 250 cc kopklepper van O. K. su
prème, die klaar voor den weg heelemaal maar
ƒ333 koet. En niet veel mlryler verleidelijk !s
b.v. de keurige 350 cc Roi de Panther kopklep
machine op den stand van Het Motorpaleis.
Maar van het gebied van den viertakt klim
men we nu toch verder op In de richting van
duurdere machines en verlaten we het
meer speciale gebied van het simpele goed
koope snelvervoermiddel voor iedereen, om dat
te betreden van de machine een of meer
cylinder voor de sportieve rijders of
van de verzorgde comfortabele solo-, duo- of
zijspan reiskameraad voor den toerist. En hier
kunt u uw oogen ultkljken en spreidt de motor-
rijwielconstructeur al de verscheidenheid van
die industrie ten toon. Wilt u sport? Kijk dan
naar de prachtige Arièls met hun in rubber
gemonteerde sturen, naar de trotsche Engelsche
Triumphs, naar Royal-Enfield. BSA. naar
Matchless. New-Imperial en Husqvarna en Cal-
thorpe; wilt u meer dan dit. wilt u super-sport,
wilt u voortsuizen in daverende vaart, des
noods met den valhelm op en den rennersgordel
om de lendenen, denk dan aan super-sport-
creatles als de Norton International, de Velocette
Camshaft, den Monotube Racer van Barolea, de
machine de course van F. N., de Arièl Red
Hunter. de Oillet Competition en alle andere,
waaronder we nog speciaal noemen den Rudge
vier kopklepper en de nieuwste creatie van
Royal-Enfleld met drie kopkleppen, benevens
den snellen TT Racer van onze Nederlandsche
Eysinkfabrieken. Maar als u rustiger van aard
bent, het motoKpettersbloed u niet dringt tot
daden van snelheid, maar uw doel is prettig en
ongestoord toerisme in binnen- en buitenland
met een flink gemiddelde, wel dan heeft u ook
.J’embarras du choix”.Wat denkt u bijv,
van een r^hltterende Dultsche Zundapp of
BMW, meercylinder, specimina van modemsten
motorrijwlelbouw, die met hun fraaie geperste
stalen frame, hun meercyllnderblokmotorbouw
met cardanas in plaats van kettingoverbren-
glng, steeds meer den „auto op twee wielen”
gaan benaderen? Vooral de drienadfs twee- en
vier-cylinders, maar ook de machines van B. M.
W., het beroemde merk van het wereldrecord
(Henne’s wereldrecord twee-cyllnder is op deze
stand aanwezig) zijn Juweelen van modernsten
motorrijwlelbouw. En dat zijn ook de Engelsche
Arièl en Mr tchless vler-cylinders. de nieuwe
4o/5o HP. Rolls Royce ..Phantom 3". Conti
nental Saloon 4/5 pers, carrosserie fabrikaat
Juist omdat deze lichte, goedkoope, zuinige
machines gebouwd worden voor de massa, voor
de vrouw desnoods zoo goed als den man, heb
ben diverse fabrikanten extra zorgen gewijd aan
de zindelijkheid hunner machines door ze In Ie
sluiten door platen of schilden, die de vitale
deelen van de machine omhullen en mede met
behulp van beenachilden de berijdster of den
berijder „schoon” houden. Van die lichte, zui
nige. zindelijke machines vindt u voorbeelden
op menigen stand, bjj Royal-Enfleld, Excelsior,
Douglas. Nee.... duur zijn ze niet. Voor iets
meer dan 300 Is u al gauw het heertje (of het
dametje). En onmiddellijk sluiten daarbij aan
na al deze licht gewichten, die in hoofdzaak
tweetakten zijn, de eerste iets zwaardere en
duurdere verschijningen in het vlertakt-genre,
die over meer kracht beschikken en makkelijk
een duo-passagier vervoeren. Ook daar zijn nog
heel laaggeprijsde bij, al zijn het soms al ste
vige kopkleppers. Op het gebied van extra lagen
En tenslotte de RAI. verlaten met de ge
dachte, dat het als handig snelvervoermiddel
nu zóó ver is vervolmaakt, dat het eigenlijk nog
maar Mn zwak punt heeft overgehouden nl
t gebrek aan beschutting tegen de aanslagen
der weergoden, dat vooral in den winter
extra-kieedlng noodlg maakt. Maar ook in dat
opzicht zit men niet stil. Het is Jammer dat de
hier te lande geïmporteerde Monocar als eerste
motomijwiel met een carrosserie, waarin men
.schoon en droog" zit, niet In het R.AJ.-gebouw
zal worden tentoongesteld. Wie weet echter of
deze auto op twee wielen niet het proto-type
zal zijn van het motorrijwiel van morgen en
of binnen afzienbaren tijd door het gecarros-
seerde éénsporige motorvoertuig niet het laatste
zwakke punt zal zijn uitgeschakeld, dat nu de
ontwikkeling van de motorfiets als vervoermid
del voor Iedereen nog tegenhoudt.
heele zware Amerikanen toch ook vooral niet
de beroemde Har ley-Davidsons en
Indians, wier nieuwste modellen kersversch uit
Yankeeland gearriveerd, hier op de R. A. L
aanwezig zijn, de Indians in hunne bekende
Roodhuidenkleur, de H. D.’s in een 5-tal zeer
aantrekkelijke nieuwe kleurcombinaties. En
alles, alles vrat u ziet, is met even veel zorg <*n
liefde afgewerkt. Is zooveel mogelijk op comfort
Ingesteld. Veerende sturen vindt u en veerende
frames, voetschakeling van versnellingsbakken,
die meestal vier versnellingen hebben, verstel
bare voetrusten, kettingen in oliebadkettlngkast,
snel ultneembare en onderling verwisselbare
wielen, opklapbare of snel demonteerbare ach-
terspatborden, instrumentenborden op het stuur
of in de tank Ingelaten, Ingesloten en toch ge
makkelijk toegankelijke klepmechanismen. ge
combineerde remmen. handige standaards,
kortom wat u maar wenschen kunt, zult u te
Amsterdam aan treffen. U zult tot de conclu
sie komen, dat het motorrijwiel van vandaag
-•ilig is en snel, betrouwbaar en comfortabel en
wat vooral van zoo heel veel belang is
veel .zlndelijker” en vooral ook veel „stiller” dan
voorheen I
Elke dag is een onzer aanwezig, die U gaarne
alle gewenste inlichtingen wil verschaffen
««ter o paaseeren, waarmee de apotheek uw
poeders thuisbezorgt en het dleren-asyl uw poes,
zijn bezig van den fletser een „motor-fletser”’ te
maken, al brjft het fietsen toch nog hoofdzaak.
Want dergelijke motorbroeders en zusters weten
niets van het motorznechanlek af en.... wen
schen het ook niet te weten. Ze weten alleen dat
als „dat ding" onder hen het plotseling vertikt,
ze altijd nog hun trappers hebben, waarop ze
fietsend thuis kunnen komen. Zij die zooiets zoe
ken kunnen alleraardigste rijwielmotoren te
kust en te keur vinden op de stands van onze
Nederlandsche rijwlelfabrleken als Simplex, Bur
gers, E/jslnk, Gazelle, Germaan, B^ayus etc.
Onze nationale rijwielindustrie heeftWerin een
heel nieuwe zjjiyn gekregen. En dat er in die
zijlijn wat zit, blijkt wel uit het feit, dat eerst
daags bijna 12.000 van die bromvliegen over onze
vaderlandsche wegen en vooral straten en plei
nen rondtuffen. Maar bijna al die favorieten,
ook b.v. Sparta en Juncker, die niet expoeee-
ren, brengen naast deze gemotoriseerde fietsen
ook de „echt* motorrijwielen”’ met sterk motor-
frame en completen motorrijwlelbouw met een
150 cc of 190 cc tweetakt motor als krachtbron,
aardige hupsche dingen, heel zuinig en heel
Behalve de categorie van jonge sportsmen,
zou leder onzer en zeker de gehuwde auto
rijden, als men dj dulten er maar voor had.
Maar de groote massa’s hebben, vooral In dezen
tijd, die dubbeltjes niet, al hebben ze precies
dezelfde haast als de anderen, die ze wèl hebben
en dus zijn ze vanzelf aangewezen op het zui
nige, goedkoope, veilige en hoogsr betrouwbare
snelvervoermiddel, dat het motorrijwiel is.
.Tempo” is voor alles het devies van dezen tijd
en voor het motorrijwiel is daarin de rol van
„volksvervoermiddel” weggelegd Voor honderd
duizenden met bescheiden beurzen en flink ver
minderde salarissen en loonen kan het een op
lossing brengen en steeds uitgebreider worden
•de perspectieven, nu in deze haastige wereld ook
de wielrijders harder willen gaan en steeds groo-
ter drommen motorische kracht te hulp gaan
roepen om op hun flets sneller vooruit te komen.
Daar hebt u om te beginnen al die rijwielen
met hulpmotor, die u op tal van stands ontdekt.
Die snorrende motortjes, waarmee bakker, groen
tenboer, kruidenier, schooljuffrouw en pleeg-
-r,
2o/35 HP. Rolls Royce Sports Saloon 4/5 pers,
carrosserie fabrikaat Hooper Co London.
3% Liter Bentley Cabriolet ”4 onder de kap”
carrosserie fabrikaat Park Ward, London.
Gedurende ds geheele tentoonstelling is er
zoowel van Rolls Royce als Bentley een proef-
wagen. beschikbaar.
4
’1