R.AJ.-tentoonstelling geopend Automobilisme Engeland in Zeer groote verscheidenheid in de talrijke inzendingen Ford General Motors RUIM 100.000 AUTO’S MEER IN 1 JAAR mm Packard Morris N.V. Morris, Delft. Stand no. 47 Garage-deuren Nash Auburn K.N.A.C. Cijfers, die spreken Motorrijwielen Jan Moe jet, Heer Hugowaard N. V. Nederlandsche Ford Auto mobielfabriek Amsterdam De automobielinduttrie in Enge land nagenoeg geheel in Engelsche handen N.V. H. Engleberfs Automobiel handel. Stand 73 Het nieuwe Ford-product, dat een schakel vormt tusschen de bestaande Ford- wagens en de Lincoln De 1935 Oldsmobile is een der producten van de General Motors, die ongetwijfeld belangstelling zal trekken Chassislooze bouw en voorwielaandrtfvin g bij Citroen: de motor met aandrijf- organen en voorwielen vormen een afzon derlijke groep, die op het vorkvormige voor einde van de koets bevestigd wordt u in ja dl Teekens om sneller te gaan rijden j Snelhaldsvarmear- 'dering voor ver keer, dat den agent links nadert, van rechts nadert Gereedschappen en accessoires N.V. H. Englebert’s Automobiel handel. Stand 73 en G. Stroband, Amtterdam. Stand 104 Saarloos’ Handel Mij. N.V. ■Stands 18 en 51 Onafhankelijke veering der voor wielen op alle merken N.V. Egeam. Stand 63 VRIJDAG 1 FEBRUARI 1935 Citroën De 1935 Fontias een der General Motors- producten N.V. Automobiles Citroen Stand 82 van dit populaire en 9P Wat de registratie van nieuwe voertuigen be treft, waren de cijfers a.v.: Totaal particuliere auto's motorrijwielen vrachtwagens Nov. 1934 27 740 19 281 1 962 5.610 Nov. 1933 23.815 16.403 1.714 5.067 van een Totaal particuliere auto's motorrijwielen vrachtwagens Nov. 1933 2.013.817 1.093 389 419.438 379 593 NOV. 1934 2 116 582 1.198.796 399.532 393 128 Convertible Coupé, belde' met Dlckey-seat, Touring Coupé en een Touring Sedan. carrosse- ge- roi rV Mi tij de en ni( sn< en v,V( du mi los de de ter roe I me Die ten In de eerste maanden van het nieuwe „auto- mobleljaar" dat aanvangt met de najaars- tentoonstelllng in Olympia is de verkoop van nieuwe wagens 25 proc. hooger geweest dan in de overeenkomstige periode van het voorgaande jaar, toen de verkoop ook reeds tot een record cijfer opgeloopen was. Dat de automobtel-niJverheld, welke thans reeds de vierde plaats Inneemt onder de Brit- sche industrieën, zich nog sneller zou kunnen «ontwikkelen, indien de belastingen op de paar denkrachten of op de benzine (of beide) ver laagd werden, wordt door weinigen in twijfel getrokken. Het vorige jaar verlaagde Mr. Cham berlain de paardenkracht-belastlng van 1 tot 15 s. De Industrie had een verlaging tot 10 s. verlangd, en het is niet onmogelijk, dat de kan selier der schatkist dezen wensch nog ernrtlg in overweging zal nemen, indien blijkt, dat de reeds Ingevoerde verlaging slechts gedeeltelijk haar doel bereikt heeft. achterwielen en een verzwaarde achteras ge ven een bijzonder vaste ligging op den weg. Deze Ford-wagen, die naast de bekende Luxe en de Grand Luxe modellen geleverd zal wor den. wordt vervaardigd in negen verschillende modellen, waarvan er reeds enkele op de RAI- tentoonstelling worden geëxposeerd. De nieuwe 1935 Packard-modellen, waarvan de N.V. H. Englebert's Automobielhandel Im- portrice is, worden op Stand 73 geëxposeerd. Behalve eep 2 pers, coupé en een 7 pers. Se dan Limousine op een 8-cylinder chassis, vindt men nog een 5 pers. Club Sedan op het 12- cylinder chassis. Opvallend la ook de buiten gewoon fraaie Cabriolet Vier o. d. Kap, ge bouwd door den Haagschen carrossier B. T. van Rijswijk Zn. op een 8-cyllnder Packard chas sis. Deze Cabriolet Vier o. d. Kap, die een ruime plaats aan 5 personen biedt, is zeer comforta bel en bezit een groote bagageruimte. De kap is in zeer korten tyd op te zetten of neer te slaan. Het belangrijkste van den Packard stand Is echter het nieuwe type, de Packard 8-cyllnder in lijn, model 120, 'n Packard in een goedkoo- pere prijsklasse. Dezelfde degelijke constructie van de duur dere Packard-modellen is toegepast en ook zijn vrijwel dezelfde materialen gebruikt. De wagens zelf zijn precies gelijk aan de groo- tere Packards. Alleen zijn zij iets kleiner door een iets kortere wielbasis. De wielbasis van de nieuwe Packard 120 Is echter nog altijd 3.05 M. Gecarrosseerde modellen zijn nog niet aanwe zig. omdat de fabriek eind Februari, begin Maart pas met de aflevering begint. Er wordt van de Packard 120 een geheel com plete lijn wagens geleverd, n.l. een 5 pers. Club Sedan, een 5 pers. Sedan, een Coupé en een leen op de duurdere Nash-modellen werden toe gepast. Zoo hebben thans ook de Nash La Fay- ette-modellen het tochtvrije „Alr-Vent”-ventl- latlesysteem, zijn er nieuwe veeren, voorzien van vier thermostatisch geregelde dubbelwerkende schokbrekers aangebracht, heeft de motor een zeven maal gelagerde krukas en aluminium zui gers met stalen brug, kan men de wagens door het Intrappen van het koppelingspedaal auto matisch starten, heeft het chassis Synchro Vee ring, enz. enz. De nieuwe Advanced Six en Advanced Eight Nash hebben een radicale wijziging ondergaan en zijn werkeljk niet meer met de oude model len te vergelijken. Beide chassis zijn voorzien van ruime, zes pers. „Aero Form”-carrosserieën. Van belde typen worden 2 modellen geleverd, n.l. een zes pers. Victoria en een zes pers. Sedan. De geheele carrosserie is één stalen plaat, geheel gelast en rondom voorzien van veilig heidsglas, glas dat niet versplintert. De aanmoediging van het automobilisme is voor een land, dat zeer weinig buitenin ndsche wagens meer invoert, en waar zoo men de Fordfabriek te Dagenham uitzondert de ge heele Industrie in Engelsche handen is. van zoo groot belang, dat de regeerlng niet lang weer stand zal kunnen bieden aan redelijkr elschen tot verlaging van benzine- en paardenkracht- belastlng, welke het bedrijf in zijn ontwikkeling bolomi&ort* Snelheids ver meer- dering voor ver keer, dat den agent van Het verschil tusschen het totaal en de som der drie groepen, ten bedrage van ongeveer 300 000, is verdeeld over een groot aantal groe pen. waarvan taxi's, omnibussen, chars-4-bancs de voornaamste zijn. met een zes-cyllnder motor van 2.5 L. tnhoud. synchro-mesh vler-verznellingsbak, freewheel, automatische koppeling, thermostatisch gere gelde koeiwaterclrculatle, spannlngs-reguleeren- de dynamo, hydraulische remmen en schok brekers en groote maat volballon banden. De carrosserie heeft echt leeren bekleedlng, vóór en achter wegklapbare armleuningen, weg- klapbare voetensteun voor de passagiers ach terin, mahoniehout of wortelneten betimmering, een interieur, dat zich geheel bij de voornaam heid van dit fraaie model aansluit. De firma J. en O. Stroband, Nieuwe Teer tuinen 22—23, Amsterdam, specialiteiten op het gebied van garage-deuren, die geen nuttige ga- rage-ruimte in beslag nemen, exposeert op stand 104 in de eerste plaats weer de nu reeds van ouds bekende Overhead Door, welke bestaat uit horizontaal geplaatste, scharnierend aan elkaar verbonden geledingen, met speciale looprollen loopend in rails van speciaal profiel, hetwelk ontsporing onmogelijk maakt. Deze rails staan eerst verticaal en buigen zich van boven in ho rizontale richting om. De ultbalanceering ge schiedt door trekveeren, welke vla een ketting, die de deur asm de beide onderhoeken aangrijpt en over een paar van boven aangebrachte lei- rollen naar de horizontaal boven de deur lig gende veeren loopt, de deur In eiken stand in evenwicht houden. Alle loop- en lelrollen loo- pen op kogels, zoodat de bediening der deur zeer licht is, ook by de grootste afmetingen (tot 7 M breed en 4.50 M. hoog). Op den stand wordt *n exemplaar dezer deur gedemonstreerd met electrische bedienlngs-in- richting. Vervolgens is aanwezig een model van de Over the top door, welke in geopenden toestand eveneens tegen het plafond ligt, doch uit één styf geheel bestaat, hetwelk aan de beide bo venhoeken met rollen in horizontale rails loopt en aan de belde onderhoeken op hefboomen scharniert,- waarvan het draaipunt ongeveer op de halve deurhoogte ligt. Deze deur komt dus tydens het openen even buiten den gevel uit. De ultbalanceering is ook hier door trekveeren. Deze trekveeren worden by beide deurtypen op grond van jarenlange ervaring ten volle gegarandeerd. Ten slotte wordt geëxposeerd een z.g. „om den hoek” deur, voorzien van „Hercules” be slag. Dit beslag is het goedkoopste, dat momen teel op de markt is, en ondanks zyn lagen prijs buitengewoon soiled en zeetr gemakkelyk te monteeren. vestigde Oldsmoblle-reputatle van oerdegeiyke en door en door solide constructie, zoowel van koetswerk als chassis. De La Salie beteekent ook dit Jaar weer een byzondere attractie, temeer daar dit merk door een buitengewoon laag gesteklen prijs binnen het bereik valt van velen, voor wie vroeger het aanschaffen van een La Salie tot de onmoge- lykheden behoorde. „De tyd dat voor gen normaal motorrijwiel hooge prUaen werden betaald, behoort reeds lang tot het verleden en het is wel interment, om te zien, hoe de fabrikanten van motorrijwielen heden ten dage wedyveren om een motorrijwiel aan de markt te brengen, dat aan alle elschen voldoet en tegelijk goedkoop in Prijs is. Het allermeest trok ons door dit felt DKW wel de aandacht. Als men n 1. bedenkt, dat slechts voor enkele jaren het bekende 250 cc. Blok- motor-model van DKW nog in den prijs kwam van 695.en men weet, dat op het oogenbllk ditzelfde type voor seizoen '35 op den prijs van 375.werd gesteld, dan is dit zeer zeker een bewijs daarvan. Naast het 250 model wordt in 1935 door DKW de 200 oc. blocmotor vervaardigd, welke compleet met een 6 V. accu-lnstallatie en dubbele uitlaten slechts 325.koet. Naast de groote prijsverlaging in het 300 model is het een goede gedachte van de fabriek geweest de bekende 200 modellen door den bloc- motor te vervangen Al is het resultaat van de oude 200 modellen n l. steeeds zeer goed geweest, toch weet men, dat de starterbeweglng en de frictie van deze modellen nogal eens wat te wen- schen overlleten. Deze euvels kennen de bloc- motoren echter niet, zoodat wy dit ongetwyfeld een groote verbetering mogen noemen en de ryder tegeiyk de voordeelen van den 3-veranel- lingsbak bezit. *t Groote succes van de DKW-modellan zal dit jaar wel door het kleinste model worden behaald. Het betreft hier het 100 cc. model van f 199.50, eveneens een blocmotor. Dit is n.l. het motorrij wiel. dat het in 1935 in concurrentie met de rijwielen met bulpmotcren zal opnemen. De Op de stands 18 en 51 exposeert de Saarloos’ Handel My. N.V. een groote collectie gereed schappen en accessoires. Hieronder vindt men de meest moderne machines en werktuigen voor garages en service-stations. Met de verschillen de werktuigen zullen op de Stands demonstraties worden gegeven, zoodat het publiek precies kan zien, hoe de toestellen werken. Ook wordt hier geëxposeerd de nieuwe Wayne benzinepomp met geldteller. Deze geeft, bulten het aantal geleverde liters, eveneens het door den cliënt te betalen bedrag aan. Dit werkt een buitengewoon vlugge bediening In de hand en voorkomt abuizen. Deze nlquwe Wayne-creatle heeft in Amerika groeten opgang gemaakt en er zal ongetwyfeld ook hier te lande wel belangstelling voor be staan. voor zijn zgn. torsiestaven gemonteerd. Onder gebruikmaking van deze nieuwe vin ding zyn de voorwielen onafhankeiyk van el kaar geveerd, terwyi de achterasconstructie, die tegeiykertyd als stabilisator werkt, als half onafhankeiyk gekenmerkt kan worden. De vler-cyllnder motor Is, zooals wy dit reeds eenlge jaren by Citroën kennen, balanoeerend, d.wz. op twee punten in rubber opgehangen, waardoor de reactle-trilllngen geheel geabsor beerd worden. Bijzondere vermelding verdient nog de toe passing van hydraulische Lockheed remmen op de vier wielen en een onafhankeiyk daar van werkende handrem met kabeloverbrenging op de achterwielen. Een uit economisch oogpunt zeer belangrijk resultaat van deze nieuwe conceptie is. dat een normale ruime 4 of 5 persoons wagen, hoofd zak eiyk dank zy het vervallen van het chassis, cardans en achterbrug thans slechts 900 K.G. weegt, dus aanzienlyk minder dan andere wa gens van dezelfde klasse, met als gevolg een ge voelige vermindering In de zoo Juist verhoogde wegenbelasting en van het benzine-verbrulk. Onder de op de stand geëxposeerde carros- serie-modellen bevindt zich ook de Citroën „11” een over het geheel grootere wagen met een krachtige ren motor dan de „7”. t Valt onmlddel- iyk op. dat by dit type zoowel op de voor- als achterbank plaats is voor drie personen. Een tusschenmodel is de „11 Sport", waarvan de carrosserie-afmetirigen overeenkomen met die van de „7”. maar die uitgerust Is met den motor van de „11”. Dit type Is luxueuzer uitgerust dan de „7” en buitengewoon snel. Behalve de nieuwe modellen zagen wy op den stand ook nog de thans reeds algemeen beken de Berllne Type ,JS". Het buitengewone succes dat, deze fabrieken in het afgeloopen Jaar met dit model hebben gehad, vooral als zgn. „kleine taxi'', heeft haar doen besluiten de fabricatie ervan te laten doorgaan. Het is thans echter uitgerust met de kopkleppen motor van de „7". maar overigens wat constructie betreft volkomen gelijk aan het bekende vroegere type. Aangezien dit Jaar op de Automobieltentoon- stelllng geen bedrijfswagens worden geëxposeerd geeft de N.V. Automobiles Citroën in het Ci troën-gebouw aan het Stadlonplein te Amster dam een overzicht "van hetgeen rij op dit ge bied aan de markt brengt. Deze expositie omvat autobussen, touringcars, bestelwagens, autobus chassis. vrachtchassls, tractors enz. Ook 's avonds zal gelegenheid bestaan deze tentoonstelling te bezichtigen. Op stand 73 exposeert de N V. Englebert's Automobielhandel een complete lyn Naah- automoblelen. Van de Nash La Fayette, het goedkoopste model dat Nash bouwt, vindt men een 4-deurs en een 2-deurs Sedan met en zon der aangebouwden koffer en 'n 2-4 pers, coupé. Uiteriyk zyn deze modellen slechts weinig ver anderd van die, welke In 1934 op de markt kwamen. maar daarentegen hebben zy vele technische verbeteringen, die tot nu toe nog al- Het nieuwste product van de Morris fabrie ken is de Morris „Eight.” De Morris „8” (zoo genoemd naar het aantal P. K., dat de motor ontwikkelt volgens de Engelsche belastlngfor- mule) is een automobiel uit de klasse kleine zuinige wagens, waarnaar ook hier te lande groote vraag bestaat. De wagen is voorzien van een krachtlgen viercyllnder, veerend In rubber opgehangen motor van 918 c.c. cyllnderinhoud met een benzineverbruik van circa 7 L. per 100 K M. De Morris „8” is gebouwd op een zgn. koker- balkchassls, uitgerust met krachtige hydrauli sche vlerwielremmen, die met den voet bediend worden en een op de achterwielen werkende mechanische handrem. De voorruiten van de goedkoopste Morris „8” modellen zyn alle van ontsplinterbare ruiten voorzien. Het Interieur van de Morris „8” is keurig verzorgd. By de goedkoopste modellen bekleed met eerste kwaliteit rexine, en by de duurdere modellen met echt leder. De voorzit plaat sen zyn verstelbaar, terwyi zich naast het instru- mentenbord gemakkeiyke, ruime bergplaatsen bevinden. Behalve de twee-deur Coach en vler-deurs Sedan modellen leveren de Morris fabrieken op het „.Eight” chassis een tweezitter in fraaie kleuren en een vler-persoons touring. De Morris „8” valt door zyn gewicht beneden 800 K.G. In de laagste klasse van de motor- ry tuigen belasting. Als opvolger van de Morris „8” komt de Morris Ten. een wagen van grootere afme tingen. een vler-cyllnder met een motor Aan 1292 c.c. inhoud, evenals die van de Eight vee rend In rubber opgehangen. Verdere belangrijke Morris modellen zyn de Twelve Four en de Fifteen Six; de Morris Twelve Four neemt de plaats In van de vroe- gere Cowley, de vler-cylinder, waarmede Sir W R. Morris, thans Lord Nuffield, het succes zyner onderneming grondvestte. De Morris Twelve Four is de verbeterde en gemoderni seerde opvolger van de Cowley, een viercyllnder dus van grootere afmetingen, van een type, dat nog steeds een groot aantal aanhangers vindt. De Morris Fifteen Six, de naam zegt het al, is een fes-cylinder, een wagen, ruim, comfor tabel en luxueus Ingericht. Als grootste zes-qylinder exposeert Morris op de R. A. L de luxueuze Morris Oxford Twenty. De zeseylinder Oxford Twenty is uitgerust De KNAC. stand Is geheel van donkerkleu rig llmba-hout vervaardigd. De achterwand wordt Ingenomen door twee diorama’s, leder een hoofdweg met zywegen voorstellende. Be wegende auto's en andere vervoermiddelen ge ven aan het geheel een levendig aanzien. Op aardige wyze wordt door deze beide diora ma's gedemonstreerd hoe vlot het verkeer zou verloopen Indien aan den hoofdweg de voor rang zou worden verleend boven den zyweg, en hoeveel stagnatie, met grooter kans op ongeluk ken, wordt veroorzaakt by den thans bestaan - den regel „rechts gaat voor”. In het midden van den achterwand is boven dien een kaart van Europa in relief aange bracht. waarop wordt aangeggven, dat Neder land een uitzondering maakt op den in alle haar omringende landen gehuldlgden verkeers regel volgens welken het verkeer op den hoofd weg voorrang geniet boven dat op zywegen. Een der zywanden Is dienstbaar gemaakt aan de propaganda voor de K.NA.C. zelf en de an dere zijwand wordt ingenomen door de afdee- Ung reisrouten der KN-A.C. Het aantal particuliere auto's in Qroot-Brit- tannlë was in November JJ. 105 407, het totaal aantal motorvoertuigen 102.765 grooter dan een Jaar daarvoor. Dat de toename van het totaal geringer is, komt hierdoor, dat het aantal mo torrijwielen met 19.906 verminderd is. Wy laten hier de totale cyfers, benevens die betrekking hebbende op eenlge der groepen, vol gen: Ook dit jaar is General Motors weer met de volledige en omvangrijke serie van de door dit concern geconstrueerde merken op de R A I vertegenwoordigd. Een der eerste dingen die daarby opvallen Is. dat men zich niet uit overwegingen van prijs politiek (verminderde productiekosten)h eeft la ten verleiden, maar de onafhankeiyke veering der voorwielen op alle merken, die verleden Jaar daarmee debuteerden, heeft gehandhaafd. Bovendien is nu, naast de 1.3 L. en 2 L. Opel. 6 cyl. Master Chevrolet, 6 en 8 cyl. Pontiac, 6 en 8 cyl. Oldsmobile. 8 cyl. Buick. 8 cyl. La Salle en 8, 12 en 16 cyl. Cadillac, ook de Vaux- hall met „gslooze voorwielophanging" ultge- rust. De modellen van dit populaire en uiterst solide Engelsche merk, demonstreeren trouwens ook in tal van andere details de bedoeling van zyn ontwerpers en constructeurs, om deze wa gens volkomen aan te passen aan de verkeers- eischen van bet continent. Ook het stroomiyn principe werd dit Jaar veel meer, en met succes, doorgevoerd. Reservewiel In bagageruimte van achteren. De 1935 6 en 8 cyl. Pontlacs zyn fraaie voor beelden van strydvollen aerodynamlschen koets werk bouw door Fisher, beide met geheel sta len kap. Een nieuw type hydraulische remmen be schermt toekomstige bezitters van een Pontiac tegen slipgevaar, doordat met dit systeem een gelyktydig aangrijpen op de vier wielen vol komen gewaarborgd wordt. Luchtgekoelde dynamo's, met hooge laad- stroomsterkte en automatische regeling der voltage, waardoor te groote hitte wordt voor komen, voorzien met het steeds toenemende aantal accessoires, w.o. radio, in een dringende behoefte. Voor krukas en drijfstanglagers werd, In plaats van het gewone lagermaterigpl, gebruik gemaakt van een cadmlum-zllver legeerlng, weliswaar aanmerkelyk duurder, maar dan ook veel duurzamer en veel meer tegen hooge tem peraturen bestand dan het gebrulkeiyke „babbitt”. De 6- en 8-cyl. Oldsmobiles 1935, die in de Vereenlgde Staten geadverteerd worden als „de wagen die alles heeft”, zyn byzonder sleriyk en elegant. Ook hier geheel stalen kappen en luchtgekoelde dynamo's met automatische tageregeling. Deze resp. 90 en 100 PK. Olds, met stuur- aandryvlng vanuit bet midden en volkomen tegen lucht en geluld afgeschermde rieën, bevestigen weer opnieuw de stevig In de serie automobielen, die door Henry Ford aan de markt zyn gebracht heeft tot dus ver altyd een zekere leemte bestaan, en wel tusschen het Ford en het Lincoln Product. Tot dusver, want met de introductie van zyn nieuw model, dat als aanvulling van de bestaande serie Ford-automoblelen zal worden geleverd onder den naam „Ford Fordor Touring". „Ford Tudor Touring” enz,, heeft Henry Ford de af stand tusschen het Ford- en het Llncoln-pro- duct volkomen overbrugd, zoodat hy thans met zyn wagens kan voorzien in de behoeften Van de algeheele automoblelmarkt. Wat dit beteekent voor de N.V. Nederland- sche Ford Automobiel Fabriek te Amsterdam Is duldeiyk. Groote bedrijvigheid en activiteit heerscht er momenteel in de Ford-fabriek bij de Hembrug, daar hoewel de productie der bestaande Ford Automobielen op denzelfden voet voortgaat men tévens bezig is de fa briek in te richten voor de fabricage van dit nieuwe model. Intusschen wordt naar de directie d?r N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek ons mededeelde met de Introductie van dit nieuwe model gevolg gegeven aan den wensch van vele Official Ford Dealers, die reeds eer der het verlangen hebben kenbaar gemaakt om zoo mogeiyk nog meer gelegenheid te ver- krygen om met het Ford-product die koopers te bereiken, die er de voorkeur aan geven wa gens van hoogere prijsklassen te berijden. Het nieuwste Ford-product is een verwezen- UJking van nieuwe ideeën op het gebied der automoblel-constructle, die alle gericht zyn op de verbetering van het rijcomfort. De V-8-motor is dezelfde als die waarvan er reeds meer dan 1.300.000 op den weg zyn, daar zooals Henry Ford onlangs zei Ford net wist hoe hy een beteren motor zou kunnen bouwen. Wel zyn er eenlge vervolmakingen aangebracht o.a. worden er bronzen drijfstang lagers in gemonteerd en een gietstalen kruk as en nokkenas. De carrosserie van den nieuwen Ford is v«tn een geheel nieuw type en van ongewoon fraaie lynen. In sommige modellen is in het achter- paneel een koffer Ingebouwd, die één geheel met de carrosserie vormt en schitterend har monieert met de lyn van den wagen. Onsplln- terb^ar glas Is standaard-ultvoerlng, niet al leen voor de voorruit, mam- ook voor alle deu ren en ramen. In hun uiteriyk worden deze nieuwe wa gens gekenmerkt door een frischheid van op vatting, die zeer modern aandoet, zonder zich aan overdrijving schuldig te maken. En dit geldt niet alleen voor het uiteriyk der carros serieën, doch evenzeer voor het Interieur er van. De constructie van het chassft is er even eens op gericht om een maximum rijcomfort te bereiken. Ford is daarin onder meer ge slaagd door een byzonder systeem van veer- ophanging, een nauwkeurige gewichtsverdee- llng van den wagen en de passagiers en plaat sing der passagiers zoo dicht mogelyk In het centrum van den wagen, zoodat zy tusschen de voor- en achterassen rijden. Om dit te bereiken heeft men de lange soe pele voorveer meer dan 10 c.M. voor de vooras geplaatst en Is de motor meer dan 20 c.M. naar voren In het chassis gemonteerd, zoodat zyn gewicht boven de vooras ligt; zoowel de voor- als achterveer zyn byzonder soepel. De wagen is In zyn geheel van bumper tot bumper 4.63 lang. De moderne UJn loopt zonder onderbreking door de hellende radiateur-grille. versierd met horizontale motieven, de vloeiende lyn van de lage motorkap, de sterk hellende voorruit en het prachtige plaatwerk der carrosserie met sleriyk achterpaneel. De spatborden zyn bij zonder diep en rond van profiel, met elegante zyplaten. De carrosserieën zyn zeer breed. Ver ticale louvres met horizontale strippen van roestvrij staal vormen te zamen een aantrek- keiyke versiering van den zywand van de mo torkap. Het radlateurornament Is niet afneem baar, daar de radlateur-vuldop onder de motor kap is geplaatst. De wielen zyn klein en de banden zwaar, maat 6.00 x 16 z.g. „air bal loon”, terwyi de naafdoppen zyn versierd met een nieuw en sleriyk ornament met V-8- motlef. Het geheel geeft een Indruk van kracht en stabiliteit. De interieurs der carrosserieën zyn byzonder ruim, met breeds zittingen voor en achter, ié voorzitting Is zoo breed, dat er gemakke- TiJk drie personen op kunnen plaats nemen. De zitplaats van den bestuurder Is verstel baar. De bekleedlng en verdere uitrusting is In harmonie gehouden met den geheelen wa gen. Als belangrijke punten in de constructie Van het chassis kunnen vermeld worden o.a. de nieuw ontworpen. Inwendig uitzettende mechanische remmen, geconstrueerd om ef fectieve rem werking te verkrygen met gerln- gen pedaaldruk en waarby een „zwevende wig" wordt toegepast. Deze zorgt, dat de druk op de beide remschoenen geiykmatig wordt over gebracht op de remtrommel. Koelribben op de remtrommeis vergrooten het koeloppervlak met 40 pCt. Een nieuwe koppeling van vereenvou digde constructie, die minder pedaaldruk ver- eischt by het schakelen en een buitengewoon soepele werking heeft, draagt eveneens by tot het rijcomfort. By hoogere snelheden wordt de druk door centrifugaalgewlchten verhoogd, waardoor het ©ver te brengen vermogen grooter wordt. Het sterke en styve frame, met verzwaarde driehoekstangen, groote spoorbreedte der wegenbelasting van dit model is precies als die van het rijwiel met hulpmotor, n.l. 10.terwyi het eveneens voor de personeele belasting niet in aanmerking komt. Voor verdere byzonderheden verwijzen wy naar de advertentie van Jan Moejes in dit num mer. Qp stand 63 exposeert de N V. Egeam (N.V. Eggelmeyer en Co.’s Automobielmaatschappij) de Aubum-automoblelen, o.a. 6- en 8-cyl. Sedans, Allweathers, Cabriolets, Broughams, zoowel Standard als Custon. Het 6-cyl. model heeft: boring en slag 78x131, wielbasis 3 06 Mtr„ 85 P K. by 3800 toeren, 210 kubieke inches, en het 8-cyl. model: boring en slag 78 X 121, wielbasis 3.25 Mtr„ 115 PK. by 4000 toeren, 280 kubieke Inches. Alle modellen zyn gebouwd op het oersterke sectle-chassis-frame met X-versterking, terwyi de 8 cylinders nog een extra A-versterking hebben. Alle motoren zyn voorzien van alumi nium cyllnderkop en alle custom-modellen van Dual-Ratio, welk systeem tien Jaar gegaran deerd wordt. Uit het op dezen stand geëxpo seerde model van de Dual-Ratio, is dit systeem heel duideiyk te 'legrypen. Men staat verbaasd, dat door zulk 'n eenvoudige constructie een zoo’n buitengewoon effect wordt verkregen. Tenslotte vermelden wy nog, dat een de Allweather modellen is uitgerust met speciale kap, welke zoo gemakkelyk open en dicht te doen is, dat dit het beswaar tegen een Allweather absoluut opheft. ai sr m ge Op stand 82 geven de Citroën-fabrieken met een fraai, opengelegd tentoonstelltr.gsmodel van het type „7”, alsmede eenlge op voetstukken geplaatste demonstratie-modeüen den tech- nlsch-geïnteresseerden bezoeker een volkomen duldeiyk beeld van de nieuwe constructies, die Citroën toepast. Om te beginnen, de (chaasis- looze) dubbelwandige carosserie van geperst plaatstaal, waarvan de deelen langs electrischen weg tot één geheel tezamen gelascht zyn. Hier aan ziet men onmiddeliyk het principe van de Citroën constructie: het mechanische gedeelte (motor, gangwissel, voorwlelaandryving) zoo compact mogelyk ondergebracht in het voor ste gedeelte van den wagen onder de motor kap; het achtergedeelte van den wagen geheel beschikbaar als een lage tusschen de wielen gelegen passagiersruimte, zoodat ondanks den schijnbaar be knopten bouw een opvallend groot Inwendig volume verkregen is. De veering van deze wagens vertoont ook eenlge Interessante punten. Men mist in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 30