R.AJ.-tentoonstelling geopend
Automobilisme
Engeland
in
Zeer groote verscheidenheid in de
talrijke inzendingen
Ford
General Motors
RUIM 100.000 AUTO’S
MEER IN 1 JAAR
mm
Packard
Morris
N.V. Morris, Delft. Stand no. 47
Garage-deuren
Nash
Auburn
K.N.A.C.
Cijfers, die spreken
Motorrijwielen
Jan Moe jet, Heer Hugowaard
N. V. Nederlandsche Ford Auto
mobielfabriek Amsterdam
De automobielinduttrie in Enge
land nagenoeg geheel in
Engelsche handen
N.V. H. Engleberfs Automobiel
handel. Stand 73
Het nieuwe Ford-product, dat een schakel vormt tusschen de bestaande Ford-
wagens en de Lincoln
De 1935 Oldsmobile is een der producten van de General Motors, die ongetwijfeld
belangstelling zal trekken
Chassislooze bouw en voorwielaandrtfvin g bij Citroen: de motor met aandrijf-
organen en voorwielen vormen een afzon derlijke groep, die op het vorkvormige
voor einde van de koets bevestigd wordt
u
in
ja
dl
Teekens om sneller te gaan rijden
j Snelhaldsvarmear-
'dering voor ver
keer, dat den agent
links nadert, van rechts nadert
Gereedschappen en
accessoires
N.V. H. Englebert’s Automobiel
handel. Stand 73
en G. Stroband, Amtterdam.
Stand 104
Saarloos’ Handel Mij. N.V.
■Stands 18 en 51
Onafhankelijke veering der voor
wielen op alle merken
N.V. Egeam. Stand 63
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1935
Citroën
De 1935 Fontias een
der General Motors-
producten
N.V. Automobiles Citroen
Stand 82
van dit populaire en
9P
Wat de registratie van nieuwe voertuigen be
treft, waren de cijfers a.v.:
Totaal
particuliere auto's
motorrijwielen
vrachtwagens
Nov. 1934
27 740
19 281
1 962
5.610
Nov. 1933
23.815
16.403
1.714
5.067
van
een
Totaal
particuliere auto's
motorrijwielen
vrachtwagens
Nov. 1933
2.013.817
1.093 389
419.438
379 593
NOV. 1934
2 116 582
1.198.796
399.532
393 128
Convertible Coupé, belde' met Dlckey-seat,
Touring Coupé en een Touring Sedan.
carrosse-
ge-
roi
rV
Mi
tij
de
en
ni(
sn<
en
v,V(
du
mi
los
de
de
ter
roe
I
me
Die
ten
In de eerste maanden van het nieuwe „auto-
mobleljaar" dat aanvangt met de najaars-
tentoonstelllng in Olympia is de verkoop van
nieuwe wagens 25 proc. hooger geweest dan in
de overeenkomstige periode van het voorgaande
jaar, toen de verkoop ook reeds tot een record
cijfer opgeloopen was.
Dat de automobtel-niJverheld, welke thans
reeds de vierde plaats Inneemt onder de Brit-
sche industrieën, zich nog sneller zou kunnen
«ontwikkelen, indien de belastingen op de paar
denkrachten of op de benzine (of beide) ver
laagd werden, wordt door weinigen in twijfel
getrokken. Het vorige jaar verlaagde Mr. Cham
berlain de paardenkracht-belastlng van 1 tot
15 s. De Industrie had een verlaging tot 10 s.
verlangd, en het is niet onmogelijk, dat de kan
selier der schatkist dezen wensch nog ernrtlg
in overweging zal nemen, indien blijkt, dat de
reeds Ingevoerde verlaging slechts gedeeltelijk
haar doel bereikt heeft.
achterwielen en een verzwaarde achteras ge
ven een bijzonder vaste ligging op den weg.
Deze Ford-wagen, die naast de bekende Luxe
en de Grand Luxe modellen geleverd zal wor
den. wordt vervaardigd in negen verschillende
modellen, waarvan er reeds enkele op de RAI-
tentoonstelling worden geëxposeerd.
De nieuwe 1935 Packard-modellen, waarvan
de N.V. H. Englebert's Automobielhandel Im-
portrice is, worden op Stand 73 geëxposeerd.
Behalve eep 2 pers, coupé en een 7 pers. Se
dan Limousine op een 8-cylinder chassis, vindt
men nog een 5 pers. Club Sedan op het 12-
cylinder chassis. Opvallend la ook de buiten
gewoon fraaie Cabriolet Vier o. d. Kap, ge
bouwd door den Haagschen carrossier B. T. van
Rijswijk Zn. op een 8-cyllnder Packard chas
sis. Deze Cabriolet Vier o. d. Kap, die een ruime
plaats aan 5 personen biedt, is zeer comforta
bel en bezit een groote bagageruimte. De kap
is in zeer korten tyd op te zetten of neer te
slaan.
Het belangrijkste van den Packard stand Is
echter het nieuwe type, de Packard 8-cyllnder
in lijn, model 120, 'n Packard in een goedkoo-
pere prijsklasse.
Dezelfde degelijke constructie van de duur
dere Packard-modellen is toegepast en ook zijn
vrijwel dezelfde materialen gebruikt.
De wagens zelf zijn precies gelijk aan de groo-
tere Packards. Alleen zijn zij iets kleiner door
een iets kortere wielbasis. De wielbasis van de
nieuwe Packard 120 Is echter nog altijd 3.05 M.
Gecarrosseerde modellen zijn nog niet aanwe
zig. omdat de fabriek eind Februari, begin Maart
pas met de aflevering begint.
Er wordt van de Packard 120 een geheel com
plete lijn wagens geleverd, n.l. een 5 pers. Club
Sedan, een 5 pers. Sedan, een Coupé en een
leen op de duurdere Nash-modellen werden toe
gepast. Zoo hebben thans ook de Nash La Fay-
ette-modellen het tochtvrije „Alr-Vent”-ventl-
latlesysteem, zijn er nieuwe veeren, voorzien van
vier thermostatisch geregelde dubbelwerkende
schokbrekers aangebracht, heeft de motor een
zeven maal gelagerde krukas en aluminium zui
gers met stalen brug, kan men de wagens door
het Intrappen van het koppelingspedaal auto
matisch starten, heeft het chassis Synchro Vee
ring, enz. enz.
De nieuwe Advanced Six en Advanced Eight
Nash hebben een radicale wijziging ondergaan
en zijn werkeljk niet meer met de oude model
len te vergelijken. Beide chassis zijn voorzien
van ruime, zes pers. „Aero Form”-carrosserieën.
Van belde typen worden 2 modellen geleverd,
n.l. een zes pers. Victoria en een zes pers. Sedan.
De geheele carrosserie is één stalen plaat,
geheel gelast en rondom voorzien van veilig
heidsglas, glas dat niet versplintert.
De aanmoediging van het automobilisme is
voor een land, dat zeer weinig buitenin ndsche
wagens meer invoert, en waar zoo men de
Fordfabriek te Dagenham uitzondert de ge
heele Industrie in Engelsche handen is. van zoo
groot belang, dat de regeerlng niet lang weer
stand zal kunnen bieden aan redelijkr elschen
tot verlaging van benzine- en paardenkracht-
belastlng, welke het bedrijf in zijn ontwikkeling
bolomi&ort*
Snelheids ver meer-
dering voor ver
keer, dat den agent
van
Het verschil tusschen het totaal en de som
der drie groepen, ten bedrage van ongeveer
300 000, is verdeeld over een groot aantal groe
pen. waarvan taxi's, omnibussen, chars-4-bancs
de voornaamste zijn.
met een zes-cyllnder motor van 2.5 L. tnhoud.
synchro-mesh vler-verznellingsbak, freewheel,
automatische koppeling, thermostatisch gere
gelde koeiwaterclrculatle, spannlngs-reguleeren-
de dynamo, hydraulische remmen en schok
brekers en groote maat volballon banden.
De carrosserie heeft echt leeren bekleedlng,
vóór en achter wegklapbare armleuningen, weg-
klapbare voetensteun voor de passagiers ach
terin, mahoniehout of wortelneten betimmering,
een interieur, dat zich geheel bij de voornaam
heid van dit fraaie model aansluit.
De firma J. en O. Stroband, Nieuwe Teer
tuinen 22—23, Amsterdam, specialiteiten op het
gebied van garage-deuren, die geen nuttige ga-
rage-ruimte in beslag nemen, exposeert op stand
104 in de eerste plaats weer de nu reeds van
ouds bekende Overhead Door, welke bestaat uit
horizontaal geplaatste, scharnierend aan elkaar
verbonden geledingen, met speciale looprollen
loopend in rails van speciaal profiel, hetwelk
ontsporing onmogelijk maakt. Deze rails staan
eerst verticaal en buigen zich van boven in ho
rizontale richting om. De ultbalanceering ge
schiedt door trekveeren, welke vla een ketting,
die de deur asm de beide onderhoeken aangrijpt
en over een paar van boven aangebrachte lei-
rollen naar de horizontaal boven de deur lig
gende veeren loopt, de deur In eiken stand in
evenwicht houden. Alle loop- en lelrollen loo-
pen op kogels, zoodat de bediening der deur
zeer licht is, ook by de grootste afmetingen (tot
7 M breed en 4.50 M. hoog).
Op den stand wordt *n exemplaar dezer deur
gedemonstreerd met electrische bedienlngs-in-
richting.
Vervolgens is aanwezig een model van de
Over the top door, welke in geopenden toestand
eveneens tegen het plafond ligt, doch uit één
styf geheel bestaat, hetwelk aan de beide bo
venhoeken met rollen in horizontale rails loopt
en aan de belde onderhoeken op hefboomen
scharniert,- waarvan het draaipunt ongeveer op
de halve deurhoogte ligt. Deze deur komt dus
tydens het openen even buiten den gevel uit. De
ultbalanceering is ook hier door trekveeren.
Deze trekveeren worden by beide deurtypen
op grond van jarenlange ervaring ten volle
gegarandeerd.
Ten slotte wordt geëxposeerd een z.g. „om
den hoek” deur, voorzien van „Hercules” be
slag. Dit beslag is het goedkoopste, dat momen
teel op de markt is, en ondanks zyn lagen prijs
buitengewoon soiled en zeetr gemakkelyk te
monteeren.
vestigde Oldsmoblle-reputatle van oerdegeiyke
en door en door solide constructie, zoowel van
koetswerk als chassis.
De La Salie beteekent ook dit Jaar weer een
byzondere attractie, temeer daar dit merk door
een buitengewoon laag gesteklen prijs binnen
het bereik valt van velen, voor wie vroeger het
aanschaffen van een La Salie tot de onmoge-
lykheden behoorde.
„De tyd dat voor gen normaal motorrijwiel
hooge prUaen werden betaald, behoort reeds lang
tot het verleden en het is wel interment, om
te zien, hoe de fabrikanten van motorrijwielen
heden ten dage wedyveren om een motorrijwiel
aan de markt te brengen, dat aan alle elschen
voldoet en tegelijk goedkoop in Prijs is.
Het allermeest trok ons door dit felt DKW wel
de aandacht. Als men n 1. bedenkt, dat slechts
voor enkele jaren het bekende 250 cc. Blok-
motor-model van DKW nog in den prijs kwam
van 695.en men weet, dat op het oogenbllk
ditzelfde type voor seizoen '35 op den prijs van
375.werd gesteld, dan is dit zeer zeker een
bewijs daarvan. Naast het 250 model wordt in
1935 door DKW de 200 oc. blocmotor vervaardigd,
welke compleet met een 6 V. accu-lnstallatie en
dubbele uitlaten slechts 325.koet.
Naast de groote prijsverlaging in het 300
model is het een goede gedachte van de fabriek
geweest de bekende 200 modellen door den bloc-
motor te vervangen Al is het resultaat van de
oude 200 modellen n l. steeeds zeer goed geweest,
toch weet men, dat de starterbeweglng en de
frictie van deze modellen nogal eens wat te wen-
schen overlleten. Deze euvels kennen de bloc-
motoren echter niet, zoodat wy dit ongetwyfeld
een groote verbetering mogen noemen en de
ryder tegeiyk de voordeelen van den 3-veranel-
lingsbak bezit.
*t Groote succes van de DKW-modellan zal dit
jaar wel door het kleinste model worden behaald.
Het betreft hier het 100 cc. model van f 199.50,
eveneens een blocmotor. Dit is n.l. het motorrij
wiel. dat het in 1935 in concurrentie met de
rijwielen met bulpmotcren zal opnemen. De
Op de stands 18 en 51 exposeert de Saarloos’
Handel My. N.V. een groote collectie gereed
schappen en accessoires. Hieronder vindt men
de meest moderne machines en werktuigen voor
garages en service-stations. Met de verschillen
de werktuigen zullen op de Stands demonstraties
worden gegeven, zoodat het publiek precies kan
zien, hoe de toestellen werken.
Ook wordt hier geëxposeerd de nieuwe Wayne
benzinepomp met geldteller. Deze geeft, bulten
het aantal geleverde liters, eveneens het door
den cliënt te betalen bedrag aan. Dit werkt een
buitengewoon vlugge bediening In de hand en
voorkomt abuizen.
Deze nlquwe Wayne-creatle heeft in Amerika
groeten opgang gemaakt en er zal ongetwyfeld
ook hier te lande wel belangstelling voor be
staan.
voor zijn zgn. torsiestaven gemonteerd.
Onder gebruikmaking van deze nieuwe vin
ding zyn de voorwielen onafhankeiyk van el
kaar geveerd, terwyi de achterasconstructie,
die tegeiykertyd als stabilisator werkt, als half
onafhankeiyk gekenmerkt kan worden.
De vler-cyllnder motor Is, zooals wy dit reeds
eenlge jaren by Citroën kennen, balanoeerend,
d.wz. op twee punten in rubber opgehangen,
waardoor de reactle-trilllngen geheel geabsor
beerd worden.
Bijzondere vermelding verdient nog de toe
passing van hydraulische Lockheed remmen
op de vier wielen en een onafhankeiyk daar
van werkende handrem met kabeloverbrenging
op de achterwielen.
Een uit economisch oogpunt zeer belangrijk
resultaat van deze nieuwe conceptie is. dat een
normale ruime 4 of 5 persoons wagen, hoofd
zak eiyk dank zy het vervallen van het chassis,
cardans en achterbrug thans slechts 900 K.G.
weegt, dus aanzienlyk minder dan andere wa
gens van dezelfde klasse, met als gevolg een ge
voelige vermindering In de zoo Juist verhoogde
wegenbelasting en van het benzine-verbrulk.
Onder de op de stand geëxposeerde carros-
serie-modellen bevindt zich ook de Citroën „11”
een over het geheel grootere wagen met een
krachtige ren motor dan de „7”. t Valt onmlddel-
iyk op. dat by dit type zoowel op de voor- als
achterbank plaats is voor drie personen. Een
tusschenmodel is de „11 Sport", waarvan de
carrosserie-afmetirigen overeenkomen met die
van de „7”. maar die uitgerust Is met den motor
van de „11”. Dit type Is luxueuzer uitgerust
dan de „7” en buitengewoon snel.
Behalve de nieuwe modellen zagen wy op den
stand ook nog de thans reeds algemeen beken
de Berllne Type ,JS". Het buitengewone succes
dat, deze fabrieken in het afgeloopen Jaar met
dit model hebben gehad, vooral als zgn. „kleine
taxi'', heeft haar doen besluiten de fabricatie
ervan te laten doorgaan. Het is thans echter
uitgerust met de kopkleppen motor van de „7".
maar overigens wat constructie betreft volkomen
gelijk aan het bekende vroegere type.
Aangezien dit Jaar op de Automobieltentoon-
stelllng geen bedrijfswagens worden geëxposeerd
geeft de N.V. Automobiles Citroën in het Ci
troën-gebouw aan het Stadlonplein te Amster
dam een overzicht "van hetgeen rij op dit ge
bied aan de markt brengt. Deze expositie omvat
autobussen, touringcars, bestelwagens, autobus
chassis. vrachtchassls, tractors enz. Ook 's avonds
zal gelegenheid bestaan deze tentoonstelling te
bezichtigen.
Op stand 73 exposeert de N V. Englebert's
Automobielhandel een complete lyn Naah-
automoblelen. Van de Nash La Fayette, het
goedkoopste model dat Nash bouwt, vindt men
een 4-deurs en een 2-deurs Sedan met en zon
der aangebouwden koffer en 'n 2-4 pers, coupé.
Uiteriyk zyn deze modellen slechts weinig ver
anderd van die, welke In 1934 op de markt
kwamen. maar daarentegen hebben zy vele
technische verbeteringen, die tot nu toe nog al-
Het nieuwste product van de Morris fabrie
ken is de Morris „Eight.” De Morris „8” (zoo
genoemd naar het aantal P. K., dat de motor
ontwikkelt volgens de Engelsche belastlngfor-
mule) is een automobiel uit de klasse kleine
zuinige wagens, waarnaar ook hier te lande
groote vraag bestaat. De wagen is voorzien van
een krachtlgen viercyllnder, veerend In rubber
opgehangen motor van 918 c.c. cyllnderinhoud
met een benzineverbruik van circa 7 L. per
100 K M.
De Morris „8” is gebouwd op een zgn. koker-
balkchassls, uitgerust met krachtige hydrauli
sche vlerwielremmen, die met den voet bediend
worden en een op de achterwielen werkende
mechanische handrem. De voorruiten van de
goedkoopste Morris „8” modellen zyn alle van
ontsplinterbare ruiten voorzien.
Het Interieur van de Morris „8” is keurig
verzorgd. By de goedkoopste modellen bekleed
met eerste kwaliteit rexine, en by de duurdere
modellen met echt leder. De voorzit plaat sen
zyn verstelbaar, terwyi zich naast het instru-
mentenbord gemakkeiyke, ruime bergplaatsen
bevinden.
Behalve de twee-deur Coach en vler-deurs
Sedan modellen leveren de Morris fabrieken op
het „.Eight” chassis een tweezitter in fraaie
kleuren en een vler-persoons touring.
De Morris „8” valt door zyn gewicht beneden
800 K.G. In de laagste klasse van de motor-
ry tuigen belasting.
Als opvolger van de Morris „8” komt de
Morris Ten. een wagen van grootere afme
tingen. een vler-cyllnder met een motor Aan
1292 c.c. inhoud, evenals die van de Eight vee
rend In rubber opgehangen.
Verdere belangrijke Morris modellen zyn de
Twelve Four en de Fifteen Six; de Morris
Twelve Four neemt de plaats In van de vroe-
gere Cowley, de vler-cylinder, waarmede Sir
W R. Morris, thans Lord Nuffield, het succes
zyner onderneming grondvestte. De Morris
Twelve Four is de verbeterde en gemoderni
seerde opvolger van de Cowley, een viercyllnder
dus van grootere afmetingen, van een type,
dat nog steeds een groot aantal aanhangers
vindt.
De Morris Fifteen Six, de naam zegt het al,
is een fes-cylinder, een wagen, ruim, comfor
tabel en luxueus Ingericht.
Als grootste zes-qylinder exposeert Morris
op de R. A. L de luxueuze Morris Oxford
Twenty.
De zeseylinder Oxford Twenty is uitgerust
De KNAC. stand Is geheel van donkerkleu
rig llmba-hout vervaardigd. De achterwand
wordt Ingenomen door twee diorama’s, leder
een hoofdweg met zywegen voorstellende. Be
wegende auto's en andere vervoermiddelen ge
ven aan het geheel een levendig aanzien.
Op aardige wyze wordt door deze beide diora
ma's gedemonstreerd hoe vlot het verkeer zou
verloopen Indien aan den hoofdweg de voor
rang zou worden verleend boven den zyweg, en
hoeveel stagnatie, met grooter kans op ongeluk
ken, wordt veroorzaakt by den thans bestaan -
den regel „rechts gaat voor”.
In het midden van den achterwand is boven
dien een kaart van Europa in relief aange
bracht. waarop wordt aangeggven, dat Neder
land een uitzondering maakt op den in alle
haar omringende landen gehuldlgden verkeers
regel volgens welken het verkeer op den hoofd
weg voorrang geniet boven dat op zywegen.
Een der zywanden Is dienstbaar gemaakt aan
de propaganda voor de K.NA.C. zelf en de an
dere zijwand wordt ingenomen door de afdee-
Ung reisrouten der KN-A.C.
Het aantal particuliere auto's in Qroot-Brit-
tannlë was in November JJ. 105 407, het totaal
aantal motorvoertuigen 102.765 grooter dan een
Jaar daarvoor. Dat de toename van het totaal
geringer is, komt hierdoor, dat het aantal mo
torrijwielen met 19.906 verminderd is.
Wy laten hier de totale cyfers, benevens die
betrekking hebbende op eenlge der groepen, vol
gen:
Ook dit jaar is General Motors weer met
de volledige en omvangrijke serie van de door
dit concern geconstrueerde merken op de R A I
vertegenwoordigd.
Een der eerste dingen die daarby opvallen Is.
dat men zich niet uit overwegingen van prijs
politiek (verminderde productiekosten)h eeft la
ten verleiden, maar de onafhankeiyke veering
der voorwielen op alle merken, die verleden Jaar
daarmee debuteerden, heeft gehandhaafd.
Bovendien is nu, naast de 1.3 L. en 2 L. Opel.
6 cyl. Master Chevrolet, 6 en 8 cyl. Pontiac, 6
en 8 cyl. Oldsmobile. 8 cyl. Buick. 8 cyl. La
Salle en 8, 12 en 16 cyl. Cadillac, ook de Vaux-
hall met „gslooze voorwielophanging" ultge-
rust.
De modellen van dit populaire en uiterst
solide Engelsche merk, demonstreeren trouwens
ook in tal van andere details de bedoeling van
zyn ontwerpers en constructeurs, om deze wa
gens volkomen aan te passen aan de verkeers-
eischen van bet continent. Ook het stroomiyn
principe werd dit Jaar veel meer, en met succes,
doorgevoerd. Reservewiel In bagageruimte van
achteren.
De 1935 6 en 8 cyl. Pontlacs zyn fraaie voor
beelden van strydvollen aerodynamlschen koets
werk bouw door Fisher, beide met geheel sta
len kap.
Een nieuw type hydraulische remmen be
schermt toekomstige bezitters van een Pontiac
tegen slipgevaar, doordat met dit systeem een
gelyktydig aangrijpen op de vier wielen vol
komen gewaarborgd wordt.
Luchtgekoelde dynamo's, met hooge laad-
stroomsterkte en automatische regeling der
voltage, waardoor te groote hitte wordt voor
komen, voorzien met het steeds toenemende
aantal accessoires, w.o. radio, in een dringende
behoefte.
Voor krukas en drijfstanglagers werd, In
plaats van het gewone lagermaterigpl, gebruik
gemaakt van een cadmlum-zllver legeerlng,
weliswaar aanmerkelyk duurder, maar dan ook
veel duurzamer en veel meer tegen hooge tem
peraturen bestand dan het gebrulkeiyke
„babbitt”.
De 6- en 8-cyl. Oldsmobiles 1935, die in de
Vereenlgde Staten geadverteerd worden als „de
wagen die alles heeft”, zyn byzonder sleriyk
en elegant. Ook hier geheel stalen kappen en
luchtgekoelde dynamo's met automatische
tageregeling.
Deze resp. 90 en 100 PK. Olds, met stuur-
aandryvlng vanuit bet midden en volkomen
tegen lucht en geluld afgeschermde
rieën, bevestigen weer opnieuw de stevig
In de serie automobielen, die door Henry
Ford aan de markt zyn gebracht heeft tot dus
ver altyd een zekere leemte bestaan, en wel
tusschen het Ford en het Lincoln Product. Tot
dusver, want met de introductie van zyn nieuw
model, dat als aanvulling van de bestaande
serie Ford-automoblelen zal worden geleverd
onder den naam „Ford Fordor Touring". „Ford
Tudor Touring” enz,, heeft Henry Ford de af
stand tusschen het Ford- en het Llncoln-pro-
duct volkomen overbrugd, zoodat hy thans
met zyn wagens kan voorzien in de behoeften
Van de algeheele automoblelmarkt.
Wat dit beteekent voor de N.V. Nederland-
sche Ford Automobiel Fabriek te Amsterdam
Is duldeiyk. Groote bedrijvigheid en activiteit
heerscht er momenteel in de Ford-fabriek bij
de Hembrug, daar hoewel de productie der
bestaande Ford Automobielen op denzelfden
voet voortgaat men tévens bezig is de fa
briek in te richten voor de fabricage van dit
nieuwe model.
Intusschen wordt naar de directie d?r
N.V. Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek
ons mededeelde met de Introductie van dit
nieuwe model gevolg gegeven aan den wensch
van vele Official Ford Dealers, die reeds eer
der het verlangen hebben kenbaar gemaakt
om zoo mogeiyk nog meer gelegenheid te ver-
krygen om met het Ford-product die koopers
te bereiken, die er de voorkeur aan geven wa
gens van hoogere prijsklassen te berijden.
Het nieuwste Ford-product is een verwezen-
UJking van nieuwe ideeën op het gebied der
automoblel-constructle, die alle gericht zyn op
de verbetering van het rijcomfort.
De V-8-motor is dezelfde als die waarvan
er reeds meer dan 1.300.000 op den weg zyn,
daar zooals Henry Ford onlangs zei Ford
net wist hoe hy een beteren motor zou kunnen
bouwen. Wel zyn er eenlge vervolmakingen
aangebracht o.a. worden er bronzen drijfstang
lagers in gemonteerd en een gietstalen kruk
as en nokkenas.
De carrosserie van den nieuwen Ford is v«tn
een geheel nieuw type en van ongewoon fraaie
lynen. In sommige modellen is in het achter-
paneel een koffer Ingebouwd, die één geheel
met de carrosserie vormt en schitterend har
monieert met de lyn van den wagen. Onsplln-
terb^ar glas Is standaard-ultvoerlng, niet al
leen voor de voorruit, mam- ook voor alle deu
ren en ramen.
In hun uiteriyk worden deze nieuwe wa
gens gekenmerkt door een frischheid van op
vatting, die zeer modern aandoet, zonder zich
aan overdrijving schuldig te maken. En dit
geldt niet alleen voor het uiteriyk der carros
serieën, doch evenzeer voor het Interieur er
van.
De constructie van het chassft is er even
eens op gericht om een maximum rijcomfort
te bereiken. Ford is daarin onder meer ge
slaagd door een byzonder systeem van veer-
ophanging, een nauwkeurige gewichtsverdee-
llng van den wagen en de passagiers en plaat
sing der passagiers zoo dicht mogelyk In het
centrum van den wagen, zoodat zy tusschen
de voor- en achterassen rijden.
Om dit te bereiken heeft men de lange soe
pele voorveer meer dan 10 c.M. voor de vooras
geplaatst en Is de motor meer dan 20 c.M.
naar voren In het chassis gemonteerd, zoodat
zyn gewicht boven de vooras ligt; zoowel de
voor- als achterveer zyn byzonder soepel.
De wagen is In zyn geheel van bumper
tot bumper 4.63 lang.
De moderne UJn loopt zonder onderbreking
door de hellende radiateur-grille. versierd met
horizontale motieven, de vloeiende lyn van de
lage motorkap, de sterk hellende voorruit en
het prachtige plaatwerk der carrosserie met
sleriyk achterpaneel. De spatborden zyn bij
zonder diep en rond van profiel, met elegante
zyplaten. De carrosserieën zyn zeer breed. Ver
ticale louvres met horizontale strippen van
roestvrij staal vormen te zamen een aantrek-
keiyke versiering van den zywand van de mo
torkap. Het radlateurornament Is niet afneem
baar, daar de radlateur-vuldop onder de motor
kap is geplaatst. De wielen zyn klein en de
banden zwaar, maat 6.00 x 16 z.g. „air bal
loon”, terwyi de naafdoppen zyn versierd
met een nieuw en sleriyk ornament met V-8-
motlef. Het geheel geeft een Indruk van kracht
en stabiliteit.
De interieurs der carrosserieën zyn byzonder
ruim, met breeds zittingen voor en achter,
ié voorzitting Is zoo breed, dat er gemakke-
TiJk drie personen op kunnen plaats nemen.
De zitplaats van den bestuurder Is verstel
baar. De bekleedlng en verdere uitrusting is
In harmonie gehouden met den geheelen wa
gen.
Als belangrijke punten in de constructie
Van het chassis kunnen vermeld worden o.a.
de nieuw ontworpen. Inwendig uitzettende
mechanische remmen, geconstrueerd om ef
fectieve rem werking te verkrygen met gerln-
gen pedaaldruk en waarby een „zwevende wig"
wordt toegepast. Deze zorgt, dat de druk op
de beide remschoenen geiykmatig wordt over
gebracht op de remtrommel. Koelribben op de
remtrommeis vergrooten het koeloppervlak met
40 pCt. Een nieuwe koppeling van vereenvou
digde constructie, die minder pedaaldruk ver-
eischt by het schakelen en een buitengewoon
soepele werking heeft, draagt eveneens by tot
het rijcomfort.
By hoogere snelheden wordt de druk door
centrifugaalgewlchten verhoogd, waardoor het
©ver te brengen vermogen grooter wordt.
Het sterke en styve frame, met verzwaarde
driehoekstangen, groote spoorbreedte der
wegenbelasting van dit model is precies als die
van het rijwiel met hulpmotor, n.l. 10.terwyi
het eveneens voor de personeele belasting niet in
aanmerking komt.
Voor verdere byzonderheden verwijzen wy
naar de advertentie van Jan Moejes in dit num
mer.
Qp stand 63 exposeert de N V. Egeam (N.V.
Eggelmeyer en Co.’s Automobielmaatschappij)
de Aubum-automoblelen, o.a. 6- en 8-cyl.
Sedans, Allweathers, Cabriolets, Broughams,
zoowel Standard als Custon.
Het 6-cyl. model heeft: boring en slag 78x131,
wielbasis 3 06 Mtr„ 85 P K. by 3800 toeren, 210
kubieke inches, en het 8-cyl. model: boring en
slag 78 X 121, wielbasis 3.25 Mtr„ 115 PK. by
4000 toeren, 280 kubieke Inches.
Alle modellen zyn gebouwd op het oersterke
sectle-chassis-frame met X-versterking, terwyi
de 8 cylinders nog een extra A-versterking
hebben. Alle motoren zyn voorzien van alumi
nium cyllnderkop en alle custom-modellen van
Dual-Ratio, welk systeem tien Jaar gegaran
deerd wordt. Uit het op dezen stand geëxpo
seerde model van de Dual-Ratio, is dit systeem
heel duideiyk te 'legrypen. Men staat verbaasd,
dat door zulk 'n eenvoudige constructie een
zoo’n buitengewoon effect wordt verkregen.
Tenslotte vermelden wy nog, dat een
de Allweather modellen is uitgerust met
speciale kap, welke zoo gemakkelyk open en
dicht te doen is, dat dit het beswaar tegen een
Allweather absoluut opheft.
ai
sr
m
ge
Op stand 82 geven de Citroën-fabrieken met
een fraai, opengelegd tentoonstelltr.gsmodel van
het type „7”, alsmede eenlge op voetstukken
geplaatste demonstratie-modeüen den tech-
nlsch-geïnteresseerden bezoeker een volkomen
duldeiyk beeld van de nieuwe constructies, die
Citroën toepast. Om te beginnen, de (chaasis-
looze) dubbelwandige carosserie van geperst
plaatstaal, waarvan de deelen langs electrischen
weg tot één geheel tezamen gelascht zyn. Hier
aan ziet men onmiddeliyk het principe van de
Citroën constructie: het mechanische gedeelte
(motor, gangwissel, voorwlelaandryving) zoo
compact mogelyk ondergebracht in het voor
ste gedeelte van den wagen onder de motor
kap; het achtergedeelte van den wagen geheel
beschikbaar als een lage tusschen de wielen
gelegen passagiersruimte, zoodat ondanks den
schijnbaar be knopten bouw een opvallend groot
Inwendig volume verkregen is.
De veering van deze wagens vertoont ook
eenlge Interessante punten. Men mist in de