Motorrijwielen op de R.A.I
GEEN ANDERE WAGEN UIT DEZE PRIJS
KLASSE GEEFT U ZOOVEEL
2.2.3.2
omdat
FORDSON
1315.2
Fa. BLAAUBOER KOSSEN
Fl
inger
AUTOMO B I E L-
TENTOONSTELLING
TAX
comfort
veiligheid
prestatie
bedrijfszuinigheid
sierlijkheid
GEEN ANDERE WAGEN
UIT DEZELFDE PRIJSKLASSE U AL DE VOL-
GENDE KARAKTERISTIEKEN BIEDT
n. L
GROOTE PRIJSVERLAGING
de achterveering
Hydraulische
remmen
Stroomlijn-stijl
Tochtvrij ventilatiesysteem
SCHAGEN
R.A.I. STAND 50
GENERAL MOTORS CONTINENTAL
S. A.
Aslooze voor wielophanging
-k Stabilisator
OVER THE TOP DOOR
BEZOEKT
A\l B\J RN S DUAL RATIO
wordt gedemonstreerd op stand R.A.I.
IMP. N.V. EGGELMEIJER Co. s AUTOMIJ. ROTTERDAM
GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN
BELANGRIJKE SCHAKEL IN
HET MODERNE VERKEER
TELEFOON
GARAGE Jb. KOSSEN
tn
NOORDHOLLANDSCH-DAGBLAD
VEILIG
JAC. MET’S Automobielbedrijf N.V.
Landbouwtracton prijs compleet
PRIJZEN VANAF
48 - CHEVROLET,
49 - BUICK, en
62 - OLDSMOBILE
Een Moderne Bril
met hoog aangezette veeren,
zwart-goed uitvoering,
het allernieuwste, vanaf «.25
Dubbelfocus Glazen
de ideale gtaaen vóór
ver i I n ujMn ft-i n
Le esglazen
Barometers
Rolls Royce en Bentley
AMSTERDAM, de stands:
TE
Goedkoop
OFFICIAL DEALER:
4 en 7-peri. wegeis
ALKMAAR - TELEFOON 3444 (2 L.)
C BLAAUBOER
OFFICIAL FORD DEALER
Steeds in voorraad goede gebruikte luxe-auto s en Transportwagens
AMSTERDAM
Nieuwe zijlijn van onze
rijwielindustrie
HARMONICA- EN OM DEN HOEK SCHUIFDEUREN
J. G. STROBAND - AMSTERDAM C.
NIEUWE TEERTUINEN 24 - TELEFOON 47139
STAND 104
Tuindorp, h. Rijkzstraatweg
HEILOO
Fob.Rotterdam j
1
T - r
AUTOMOBIEL-EN
MOTORRUWIEL-
ÏENTOONSTELUNG
A
1 Richting- Verkeer
Dit roode bord met
witte streep beteekentl
gesloten voor alle ves-
aeer in dese richting
„Tempo” ie het devie» van dezen
tijd en voor het motorrijwiel ia
daarin de rol van „volka-
vervoermiddel”
weggelegd
N.V. Automobielhandel v.h. Grand
en Co. Utrecht, Stand 79
FORD COACH 1930 375.—
FORD LÜXE-BESTELWAGEN 1929 325.—
CHEVROLET COACH 1931 500.—
FORD LANGE TRUCK 1931 575.—
Laat 43 - Tel. 4085
ALKMAAR
- --
St
KQOLHAAS REVERS.
Contrasten in het Hollandse he polderlandschap
T
Leverancier van 1 Ziekenfonds
Op stand no. 79 worden door de N.V. Auto
mobielhandel v. h. Gnmd en Co., Utrecht, de
volgende wagens tentoongesteld
tijdens de
handig, die voor *n klein beetje geld meer direct
heel wat meer Ir hun man hebben. Voor prijzen
onder de ƒ300 een heel eind qoms kan
men al heel aardig terecht. Maar hier ontmoe
ten de rijwielfabrikanten reeds de motorrywiel-
fabrikanten, want ook de eigenlijke motorrij-
wielbouwers brengen tegenwoordig mooie, een
voudige en goedkoope machines aan de markt,
klein maar dapper, stevig en voldoende snel, heel
vast liggend en veilig, met goed licht en krach
tige remmen.
995
Elke dag is een
alle gewenste
Reeds nu echter is het moderne motorrijwiel
zoon belangrijke schakel in onze hedendaagache
samenleving, dat een bezoek aan het aparte
„Motorpaleis” op de R-AJ. voor talloosen aser
Is aan te bevelen.
Mi
4o/5o HP. Rolls Royce ..Phantom 3". Conti
nental Saloon 4/5 pers, carrosserie fabrikaat
Barker, London.
2o 25 HP. Rolls Royce Sports Saloon 4/5 pers,
carrosserie fabrikaat Hooper Co London.
354 Liter Bentley Cabriolet **4 onder de kap"
carrosserie fabrikaat Park Ward. London.
Gedurende ds geheels tentoonstelling is sr
aoowel van Roils Royce als Bentley een nroef-
wagen. beschikbaar.
prijs vindt u een sensatie op den grooten stand
van de firma Stokvis in den vorm van de
„Deunt lees" 350 cc kopklepper van O. K. su
prème, die klaar voor den weg heelemaal maar
ƒ333 kost. En niet veel minder verleidelijk is
b.v. de keurige 250 cc Rol de Panther kopklep
machine op den stand van Het Motorpaleis.
Maar van het gebied van den viertakt klim
men we nu toch verder op in de richting van
duurdere machines en verlaten we het
meer speciale gebied van het simpele goed
koope snelvervoennlddel voor iedereen, om dat
te betreden van de machine een of meer
cylinder voor de sportieve rijders of
van de verzorgde comfortabele solo-., duo- of
zijspan reiskameraad voor den toerist. En hier
kunt u uw oogen uitkijken en spreidt de motor-
rtjwieloonstructeur al de verscheidenheid van
die Industrie ten toon. Wilt u sport? Kjjk dan
naar de prachtige Arléls met hun in rubber
gemonteerde sturen, naar de trotsche Engelsche
Triumphs, naar Royal-Enfield, BSA, naar
Matchless. New-Imperial en Husqvarna en Cal-
thorpe; wilt u meer dan dit, wilt u super-sport,
wilt u voortsuizen in daverende vaart, des
noods met den valhelm op en den renneragordel
om de lendenen, denk dan aan super-sport-
creaties als de Norton International, de Velocette
Camshaft, den Monotube Racer van Sarolea, de
machine de course van F. N„ de Arlél Red
Hunter, de Gillet Compétltlon en alle andere,
waaronder we nog speciaal noemen den Rudge
vier kopklepper en de nieuwste creatie van
Royal-Enfield met drie kopkleppen, benevens
den snellen TT Racer van onze Nederlandsche
Eysinkfabriekeu. Maar als u rustiger van aard
bent, het motorspettersbloed u niet dringt tot
daden van snelheid, maar uw doel is prettig en
ongestoord toerisme In binnen- en buitenland
met een flink gemiddelde, wel dan heeft u ook
J'embarras du cholx”.... Wat denkt u bijv,
van een ’'■bitterende Dultsche Zundapp of
BMW, meercy Under. specimina van modemsten
motorrywlelbouw, die met hun fraaie geperste
stalen frame, hun meercyllnderblokmotorbouw
met cardanas in plaats van kettlngoverbren-
ging, steeds meer den „auto op twee wielen”
gaan benaderen? Vooral de drienaafs twee- en
vier-cylinders, maar ook de machines van B. M.
W, het beroemde merk van het wereldrecord
(Henne’s wereldrecord twee-cyllnder is op deze
stand aanwezig) zijn Juweelen van modernsten
motorrywlelbouw En dat zijn ook de Engelsche
Arlël en Mt toilless vier-cylinders, de nieuwe
verticale twee-vyllnder Raz Triumph, de 500 cc.
B. 8. A„ de nieuwste Douglas vlakke twee-
cylinders en de soepele twee-cyUnder tweetakt
machine van Puch, het beroemde Oostenryksche
merk.
En ten slotte mogen we de middensoort en
Juist omdat dese lichte, goedkoope, zuinige
machines gebouwd worden voor de massa, voor
de vrouw desnoods zoo goed als jien man, heb
ben diverse fabrikanten extra zorgen gewijd aan
de zindelijkheid hunner machines door as in la
sluiten door platen of schilden, die de vitale
deelen van de. machine omhullen en mede met
behulp van bêenschllden de berijdster of den
berijder „schoon" houden. Van die lichte, zui
nige. zindelijke machines vindt u voorbeelden
op menlgen stand, by Royal-Enfield, Excelsior,
Douglas. Needuur zyn ze niet. Voor iets
meer dan 300 is u al gauw het heertje (of het
dametje). En onmiddeliyk sluiten daarby aan
na al deze licht gewichten, die in hoofdzaak
tweetakten zyn, de eerste Iets zwaardere en
duurdere verschoningen in het vlertakt-genre,
die. over meer kracht beschikken en makkelijk
een duo-passagier vervoeren. Ook daar zyn nog
De groote Nederlandsche R-AJ.-tentoonstel
ling. die van 1 Februari tot en met 10 Februari
in de Rykshoofdatad wordt gehouden, bevat dit
Jaar niet alleen auto’s, maar ook motorrywielen;
dit laatste tot groote tevredenheid van de vele
aanhangers van dit zeer aparte middel vyi
snelvervoer, vooral omdat het vorige Jaar de
motorrijwielen onder het dak van het kolossale
gebouw aan de Ferdinand Bolstraat op het
appèl hebben gemankeerd.
Bovenstaande wagens verkeeren in prima staat van onderhoud
U ZIET BETER MET
EEN BRIL VAN
BAKKER
heele zware Amerikanen toch ook vooral niet
vergeten, de beroemde Harley-Davldsons en
Indians, wier nieuwste modellen kersverach uit
Yankeeland gearriveerd. hier op de R. A. I.
aanwezig zyn, de Indians in hunne bekende
Roodhuidenkleur, de H. D.’s in een 5-tal zser
aantrekkelijke nieuwe kleurcombinaties. En
alles, alles wat u ziet, is met even veel zorg on
liefde afgewerkt, is zooveel mogelijk op comfort
ingesteld. Veerende sturen vindt u en veerende
frames, voetschakellng van versnellingsbakken
die meestal vier versnellingen hebben, verstel
bare voetrusten, kettingen In oliebadkettlngkast.
snel ultneembare en onderling verwisselbare
wielen, opklapbare of snel demonteerbare ach-
terspatborden. Instrumentenborden op het stuur
of in de tank ingelaten. Ingesleten en toch ge-
makkeiyk toegankelijke klepmechanismen. ge
combineerde remmen. handige standaards,
kortom wat u maar wenschen kunt, zult u te
Amsterdam aantreffen. U zult tot de conclu
sie komen, dat het motorrijwiel van vandaag
—lUg is en snel, betrouwbaar en comfortabel en
wat vooral van zoo heel veel belang is
veel ..zlndeiyker” en vooral ook veel „stiller" dan
voorheen I
Behalve de categorie van jonge sportsmen,
zou leder onzer en zeker de gehuwde auto-
ryden, als men dj dutten er maar voor had
Maar de groote massa's hebben, vooral In dezen
tyd, die dubbeltjes niet, al hebben ze precies
dezelfde haast als de anderen, die ze wél hebben
en dus zyn ze vanzelf aangewezen op het zui
nige. goedkoope. veilige en hoogst betrouwbare
snelvervoennlddel, dat het motorrijwiel is.
„Tempo” Is voor alles het devies van dezen tyd
en voor het motorrijwiel is daarin de rol van
„volksvervoermiddel” weggelegd Voor honderd
duizenden met bescheiden béunen en flink ver
minderde salarissen en loonen kan aet een op
lossing brengen en steeds ultgebreidei worden
de perspectieven, nu in deze haastige wereld ook
de wlelryders harder willen gaan en steeds groo-
ter drommen .motorische kracht te hulp gaan
roepen om op hun flets sneller vooruit te komen,
i Daar hebt u om te beginnen al die rijwielen
met hulpmotor, die u op tal van stands optdekt.
Die snorrende motortjes, waarmee bakker, groen
tenboer, kruidenier, schooljuffrouw en pleeg-
onzer aanwezig, die U gaarne
inlichtingen wil verschaffen
GEOPEHD VAM 10 V-M. >5 N.4 IN VAM 8 M M. - 10 MM
SLUITING ZONDAG 10 FEBR. 5.
zuster u passeeren. waarmee de apotheek uw
poeders thuisbezorgt en het dieren-asyl uw poes,
zyn bezig van den fietser een .jnotor-fletser"’ te
maken, al brjft het fietsen toch nog hoofdzaak.
Want dergelijke motorbroeders en zusters weten
nleta van het motormechaniek af en.... wen
schen het ook niet te weten. Ze weten alleen dat
•is „dat ding” onder hen het plotseling vertikt,
ze altyd nog hun trappen hebben, waarop ze
fietsend thuis kunnen komen, zy die sooiets zoe
ken kunnen alleraardigste rywlelmotoren te
kust en te keur vinden op de stands van onze
Nederlandsche rywielfabrieken als Simplex, Bur
gers, Eysink, Gazelle, Germaan, Batavus etc.
Onze nationale rywielindustrie heeft hierin een
heel nieuwe zyiyn gekregen. En dat er in die
zyiyn wat zit, blijkt wel uit het feit, dat eerst
daags byna 12.000 van die bromvliegen over onze
vaderlandsche wegen en vooral straten en plei
nen rondtuffen. Maar byna al die favorieten,
ook b.v. Sparta en Juncker, die niet exposee-
ren, brengen naast deze gemotoriseerde fietsen
ook de „echt* motorrywielen’” met sterk motor
frame en completen motorrljwielbouw met eenw—
150 ec of 196 cc tweetakt motor als krachtbron, heel laaggeprysde by, al zyn hst soms al sta-
aardige hupsche dingen, heel zuinig en heel vige kopklepper». Op het gebied van extra lagen
Rn tenslotte de R-AJ. verlaten met de ge-
dachte, dat het als handig snelvervoermiddel
na zóó ver is vervolmaakt, dat het eigenlijk nog
maar één zwak punt heeft overgehouden nX
t gebrek aan beschutting tegen de aanslagen
der weergoden, dat vooral in den winter
extra-kleeding noodlg maakt. Maar ook in dat
opzicht zit men niet stil. Het is Jammer dat de
hier te lande geïmporteerde Monocar als eerste
motorrrywiel met een carrosserie, waarin men
..schoon en droog” zit, niet in het R.AJ.-gebouw
zal worden tentoongesteld. Wie weet echter of
deze auto op twee wielen niet het proto-type
zal zyn van het inotorrywlel van morgen en
of binnen afzienbaren tyd door het gecarros-
seerde éénsporige motorvoertuig niet het laatste
zwakke punt za. zyn uitgeschakeld, dat nu de
ontwikkeling van de motorfiets ais vervoermid
del voor iedereen nog tegenhoudt.
'W»