Motorrijwielen op de R.A.I GEEN ANDERE WAGEN UIT DEZE PRIJS KLASSE GEEFT U ZOOVEEL 2.2.3.2 omdat FORDSON 1315.2 Fa. BLAAUBOER KOSSEN Fl inger AUTOMO B I E L- TENTOONSTELLING TAX comfort veiligheid prestatie bedrijfszuinigheid sierlijkheid GEEN ANDERE WAGEN UIT DEZELFDE PRIJSKLASSE U AL DE VOL- GENDE KARAKTERISTIEKEN BIEDT n. L GROOTE PRIJSVERLAGING de achterveering Hydraulische remmen Stroomlijn-stijl Tochtvrij ventilatiesysteem SCHAGEN R.A.I. STAND 50 GENERAL MOTORS CONTINENTAL S. A. Aslooze voor wielophanging -k Stabilisator OVER THE TOP DOOR BEZOEKT A\l B\J RN S DUAL RATIO wordt gedemonstreerd op stand R.A.I. IMP. N.V. EGGELMEIJER Co. s AUTOMIJ. ROTTERDAM GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN BELANGRIJKE SCHAKEL IN HET MODERNE VERKEER TELEFOON GARAGE Jb. KOSSEN tn NOORDHOLLANDSCH-DAGBLAD VEILIG JAC. MET’S Automobielbedrijf N.V. Landbouwtracton prijs compleet PRIJZEN VANAF 48 - CHEVROLET, 49 - BUICK, en 62 - OLDSMOBILE Een Moderne Bril met hoog aangezette veeren, zwart-goed uitvoering, het allernieuwste, vanaf «.25 Dubbelfocus Glazen de ideale gtaaen vóór ver i I n ujMn ft-i n Le esglazen Barometers Rolls Royce en Bentley AMSTERDAM, de stands: TE Goedkoop OFFICIAL DEALER: 4 en 7-peri. wegeis ALKMAAR - TELEFOON 3444 (2 L.) C BLAAUBOER OFFICIAL FORD DEALER Steeds in voorraad goede gebruikte luxe-auto s en Transportwagens AMSTERDAM Nieuwe zijlijn van onze rijwielindustrie HARMONICA- EN OM DEN HOEK SCHUIFDEUREN J. G. STROBAND - AMSTERDAM C. NIEUWE TEERTUINEN 24 - TELEFOON 47139 STAND 104 Tuindorp, h. Rijkzstraatweg HEILOO Fob.Rotterdam j 1 T - r AUTOMOBIEL-EN MOTORRUWIEL- ÏENTOONSTELUNG A 1 Richting- Verkeer Dit roode bord met witte streep beteekentl gesloten voor alle ves- aeer in dese richting „Tempo” ie het devie» van dezen tijd en voor het motorrijwiel ia daarin de rol van „volka- vervoermiddel” weggelegd N.V. Automobielhandel v.h. Grand en Co. Utrecht, Stand 79 FORD COACH 1930 375.— FORD LÜXE-BESTELWAGEN 1929 325.— CHEVROLET COACH 1931 500.— FORD LANGE TRUCK 1931 575.— Laat 43 - Tel. 4085 ALKMAAR - -- St KQOLHAAS REVERS. Contrasten in het Hollandse he polderlandschap T Leverancier van 1 Ziekenfonds Op stand no. 79 worden door de N.V. Auto mobielhandel v. h. Gnmd en Co., Utrecht, de volgende wagens tentoongesteld tijdens de handig, die voor *n klein beetje geld meer direct heel wat meer Ir hun man hebben. Voor prijzen onder de ƒ300 een heel eind qoms kan men al heel aardig terecht. Maar hier ontmoe ten de rijwielfabrikanten reeds de motorrywiel- fabrikanten, want ook de eigenlijke motorrij- wielbouwers brengen tegenwoordig mooie, een voudige en goedkoope machines aan de markt, klein maar dapper, stevig en voldoende snel, heel vast liggend en veilig, met goed licht en krach tige remmen. 995 Elke dag is een alle gewenste Reeds nu echter is het moderne motorrijwiel zoon belangrijke schakel in onze hedendaagache samenleving, dat een bezoek aan het aparte „Motorpaleis” op de R-AJ. voor talloosen aser Is aan te bevelen. Mi 4o/5o HP. Rolls Royce ..Phantom 3". Conti nental Saloon 4/5 pers, carrosserie fabrikaat Barker, London. 2o 25 HP. Rolls Royce Sports Saloon 4/5 pers, carrosserie fabrikaat Hooper Co London. 354 Liter Bentley Cabriolet **4 onder de kap" carrosserie fabrikaat Park Ward. London. Gedurende ds geheels tentoonstelling is sr aoowel van Roils Royce als Bentley een nroef- wagen. beschikbaar. prijs vindt u een sensatie op den grooten stand van de firma Stokvis in den vorm van de „Deunt lees" 350 cc kopklepper van O. K. su prème, die klaar voor den weg heelemaal maar ƒ333 kost. En niet veel minder verleidelijk is b.v. de keurige 250 cc Rol de Panther kopklep machine op den stand van Het Motorpaleis. Maar van het gebied van den viertakt klim men we nu toch verder op in de richting van duurdere machines en verlaten we het meer speciale gebied van het simpele goed koope snelvervoennlddel voor iedereen, om dat te betreden van de machine een of meer cylinder voor de sportieve rijders of van de verzorgde comfortabele solo-., duo- of zijspan reiskameraad voor den toerist. En hier kunt u uw oogen uitkijken en spreidt de motor- rtjwieloonstructeur al de verscheidenheid van die Industrie ten toon. Wilt u sport? Kjjk dan naar de prachtige Arléls met hun in rubber gemonteerde sturen, naar de trotsche Engelsche Triumphs, naar Royal-Enfield, BSA, naar Matchless. New-Imperial en Husqvarna en Cal- thorpe; wilt u meer dan dit, wilt u super-sport, wilt u voortsuizen in daverende vaart, des noods met den valhelm op en den renneragordel om de lendenen, denk dan aan super-sport- creaties als de Norton International, de Velocette Camshaft, den Monotube Racer van Sarolea, de machine de course van F. N„ de Arlél Red Hunter, de Gillet Compétltlon en alle andere, waaronder we nog speciaal noemen den Rudge vier kopklepper en de nieuwste creatie van Royal-Enfield met drie kopkleppen, benevens den snellen TT Racer van onze Nederlandsche Eysinkfabriekeu. Maar als u rustiger van aard bent, het motorspettersbloed u niet dringt tot daden van snelheid, maar uw doel is prettig en ongestoord toerisme In binnen- en buitenland met een flink gemiddelde, wel dan heeft u ook J'embarras du cholx”.... Wat denkt u bijv, van een ’'■bitterende Dultsche Zundapp of BMW, meercy Under. specimina van modemsten motorrywlelbouw, die met hun fraaie geperste stalen frame, hun meercyllnderblokmotorbouw met cardanas in plaats van kettlngoverbren- ging, steeds meer den „auto op twee wielen” gaan benaderen? Vooral de drienaafs twee- en vier-cylinders, maar ook de machines van B. M. W, het beroemde merk van het wereldrecord (Henne’s wereldrecord twee-cyllnder is op deze stand aanwezig) zijn Juweelen van modernsten motorrywlelbouw En dat zijn ook de Engelsche Arlël en Mt toilless vier-cylinders, de nieuwe verticale twee-vyllnder Raz Triumph, de 500 cc. B. 8. A„ de nieuwste Douglas vlakke twee- cylinders en de soepele twee-cyUnder tweetakt machine van Puch, het beroemde Oostenryksche merk. En ten slotte mogen we de middensoort en Juist omdat dese lichte, goedkoope, zuinige machines gebouwd worden voor de massa, voor de vrouw desnoods zoo goed als jien man, heb ben diverse fabrikanten extra zorgen gewijd aan de zindelijkheid hunner machines door as in la sluiten door platen of schilden, die de vitale deelen van de. machine omhullen en mede met behulp van bêenschllden de berijdster of den berijder „schoon" houden. Van die lichte, zui nige. zindelijke machines vindt u voorbeelden op menlgen stand, by Royal-Enfield, Excelsior, Douglas. Needuur zyn ze niet. Voor iets meer dan 300 is u al gauw het heertje (of het dametje). En onmiddeliyk sluiten daarby aan na al deze licht gewichten, die in hoofdzaak tweetakten zyn, de eerste Iets zwaardere en duurdere verschoningen in het vlertakt-genre, die. over meer kracht beschikken en makkelijk een duo-passagier vervoeren. Ook daar zyn nog De groote Nederlandsche R-AJ.-tentoonstel ling. die van 1 Februari tot en met 10 Februari in de Rykshoofdatad wordt gehouden, bevat dit Jaar niet alleen auto’s, maar ook motorrywielen; dit laatste tot groote tevredenheid van de vele aanhangers van dit zeer aparte middel vyi snelvervoer, vooral omdat het vorige Jaar de motorrijwielen onder het dak van het kolossale gebouw aan de Ferdinand Bolstraat op het appèl hebben gemankeerd. Bovenstaande wagens verkeeren in prima staat van onderhoud U ZIET BETER MET EEN BRIL VAN BAKKER heele zware Amerikanen toch ook vooral niet vergeten, de beroemde Harley-Davldsons en Indians, wier nieuwste modellen kersverach uit Yankeeland gearriveerd. hier op de R. A. I. aanwezig zyn, de Indians in hunne bekende Roodhuidenkleur, de H. D.’s in een 5-tal zser aantrekkelijke nieuwe kleurcombinaties. En alles, alles wat u ziet, is met even veel zorg on liefde afgewerkt, is zooveel mogelijk op comfort ingesteld. Veerende sturen vindt u en veerende frames, voetschakellng van versnellingsbakken die meestal vier versnellingen hebben, verstel bare voetrusten, kettingen In oliebadkettlngkast. snel ultneembare en onderling verwisselbare wielen, opklapbare of snel demonteerbare ach- terspatborden. Instrumentenborden op het stuur of in de tank ingelaten. Ingesleten en toch ge- makkeiyk toegankelijke klepmechanismen. ge combineerde remmen. handige standaards, kortom wat u maar wenschen kunt, zult u te Amsterdam aantreffen. U zult tot de conclu sie komen, dat het motorrijwiel van vandaag —lUg is en snel, betrouwbaar en comfortabel en wat vooral van zoo heel veel belang is veel ..zlndeiyker” en vooral ook veel „stiller" dan voorheen I Behalve de categorie van jonge sportsmen, zou leder onzer en zeker de gehuwde auto- ryden, als men dj dutten er maar voor had Maar de groote massa's hebben, vooral In dezen tyd, die dubbeltjes niet, al hebben ze precies dezelfde haast als de anderen, die ze wél hebben en dus zyn ze vanzelf aangewezen op het zui nige. goedkoope. veilige en hoogst betrouwbare snelvervoennlddel, dat het motorrijwiel is. „Tempo” Is voor alles het devies van dezen tyd en voor het motorrijwiel is daarin de rol van „volksvervoermiddel” weggelegd Voor honderd duizenden met bescheiden béunen en flink ver minderde salarissen en loonen kan aet een op lossing brengen en steeds ultgebreidei worden de perspectieven, nu in deze haastige wereld ook de wlelryders harder willen gaan en steeds groo- ter drommen .motorische kracht te hulp gaan roepen om op hun flets sneller vooruit te komen, i Daar hebt u om te beginnen al die rijwielen met hulpmotor, die u op tal van stands optdekt. Die snorrende motortjes, waarmee bakker, groen tenboer, kruidenier, schooljuffrouw en pleeg- onzer aanwezig, die U gaarne inlichtingen wil verschaffen GEOPEHD VAM 10 V-M. >5 N.4 IN VAM 8 M M. - 10 MM SLUITING ZONDAG 10 FEBR. 5. zuster u passeeren. waarmee de apotheek uw poeders thuisbezorgt en het dieren-asyl uw poes, zyn bezig van den fietser een .jnotor-fletser"’ te maken, al brjft het fietsen toch nog hoofdzaak. Want dergelijke motorbroeders en zusters weten nleta van het motormechaniek af en.... wen schen het ook niet te weten. Ze weten alleen dat •is „dat ding” onder hen het plotseling vertikt, ze altyd nog hun trappen hebben, waarop ze fietsend thuis kunnen komen, zy die sooiets zoe ken kunnen alleraardigste rywlelmotoren te kust en te keur vinden op de stands van onze Nederlandsche rywielfabrieken als Simplex, Bur gers, Eysink, Gazelle, Germaan, Batavus etc. Onze nationale rywielindustrie heeft hierin een heel nieuwe zyiyn gekregen. En dat er in die zyiyn wat zit, blijkt wel uit het feit, dat eerst daags byna 12.000 van die bromvliegen over onze vaderlandsche wegen en vooral straten en plei nen rondtuffen. Maar byna al die favorieten, ook b.v. Sparta en Juncker, die niet exposee- ren, brengen naast deze gemotoriseerde fietsen ook de „echt* motorrywielen’” met sterk motor frame en completen motorrljwielbouw met eenw— 150 ec of 196 cc tweetakt motor als krachtbron, heel laaggeprysde by, al zyn hst soms al sta- aardige hupsche dingen, heel zuinig en heel vige kopklepper». Op het gebied van extra lagen Rn tenslotte de R-AJ. verlaten met de ge- dachte, dat het als handig snelvervoermiddel na zóó ver is vervolmaakt, dat het eigenlijk nog maar één zwak punt heeft overgehouden nX t gebrek aan beschutting tegen de aanslagen der weergoden, dat vooral in den winter extra-kleeding noodlg maakt. Maar ook in dat opzicht zit men niet stil. Het is Jammer dat de hier te lande geïmporteerde Monocar als eerste motorrrywiel met een carrosserie, waarin men ..schoon en droog” zit, niet in het R.AJ.-gebouw zal worden tentoongesteld. Wie weet echter of deze auto op twee wielen niet het proto-type zal zyn van het inotorrywlel van morgen en of binnen afzienbaren tyd door het gecarros- seerde éénsporige motorvoertuig niet het laatste zwakke punt za. zyn uitgeschakeld, dat nu de ontwikkeling van de motorfiets ais vervoermid del voor iedereen nog tegenhoudt. 'W»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 31