N DE KERK IN OOSTENRIJK Zoekt gij betrouwbaar Personeel? Plaats dan een Omroeper” gezinnen HOOPVOLLE TOEKOMST Na tien jaren NEDERLAND—HONGARIJE te gaiu 15TCPDAM ^Dank zij het Concordaat met Rome verkeert de Katholieke Kerk in Oostenryk in de gunstigst mogelyke omstandigheden” DE SUPER OLIE SLUITING ZONDAG 10 FEBR 5 automoriel-en MOTOPPUWItk TFNTOONSTEILING At >ing van bwt laboratorium voor .elwetrowarmte In do lactricitaitzwarken te Amsterdam, worden Dinsdag ver schillende demonstraties gegeven - M WOENSDAG 6 FEBRUARI 1935 I me. waarin afgevallen priesters op de bewoners, die lang niet vrij waren, zich afzijdig te hou den. werden losgelaten; de katholieke liefdadig heid werd voortdurend sterker belemmerd In haar segenrüken arbeid: van het Katholicisme mocht niets goed* komen. Was het wonder, dat de stem van den Oos- tenrUkschen prelaat trilde van aandoening, toen hU de Hollandache gasten geluk wenachte met hun katholiek geluk? mingen onze grootache opbouw-taak kunnen vervullen. AMERICAN PETROLEUM COMPANY GEBOUW PETROLEA, 's-GRAVENHAGE M. M-H Essolube voorkomt lastig «tartan bij koude. Deze super olio behoudt, onafhankelijk van de heorschonde tempera* turen, het buitengewone smeorvermogen dat oen volmaakte smering waarborgt. Essolube De Nederlandsche Vereenlglng van Obllgatie- houders heeft een adres gericht tot den minis ter van Economische Zaken, naar aanleiding van de besprekingen, welke met Hongarije ge voerd worden. De Vereenlglng wijst er den minister op, dat er tenminste 30 mlllioen gulden aan obllgatie- leeningen door Nederlanders aan Hongarije na den oorlog zijn verstrekt Deze obligaties zijn In hoofdzaak geplaatst onder de kleine spaar ders^ alsmede by vele Roomsch-Katholieke en andere instellingen. Door het Transfermoraio- rium zijn dese categorten van beleggers ten zeerste getroffen. Verschillende Hongaarsche leenlngsdebiteuren en debltrices hebben in bovenbedoeld morato rium een aanleiding gezien om de door hen ver plichte rentebetalingen op de Hongaarsche Na- tionaalbank niet te doen, onder voorgeven dat het geld toch niet getransfereerd kon worden. Voorts zijn de gelden voor rentebetaling, welke wel gestort werden, zeer moeilijk te realiseeren. In het allergunstigste geval tot koersen van ma ximaal 50 pet. der waarde, en dan nog afgezién van het feit, dat door de Hongaarsche debi teuren na 15 Februari 1933 niet meer dan 5 pet. gestort behoefde te worden. Verschillende van bovengenoemde leenlngen genieten een garantie van den Hongaarschen staat. De Vereenlglng verzoekt den minister met den meesten aandrang bij de komende onder- handellngen het daarheen te willen leiden, dat de bedoelde rentebetalingen wederom hier in Nederland zullen plaats hebben of dat tenminste de coupons der Hongaarsche leenlngen voor betaling van Hongaarsche leveringen sullen mogen worden gebruikt. Alvorens Mgr.’ enkele vragen te stellen nopens de toekomst van de Kerk tn Oostenrijk, vragen wij verlof, even naar het verleden terug te keeren: Hoe was het toch mogelyk. Mgr., dat in 1918 een roode revolutie zóó bedenkelUk sla gen kon tn het katholieke Oostenrijk? De voornaamste, de eigenlijke verklaring van dit zonderling schijnende feit is te zoeken In de wanhoop, waarin de oorlog de bevolking had gestort; de massa was totaal murw, uit gemergeld. willoos. en zoo schonk het in vol komen apathie maar al te grif geloof aan de Marxisten, die alles beloofden; men had, zoo meende men, toch niets meer te verliezen I Waarom dan geen avontuur gewaagd? Boven dien was het Katholicisme al sinds Jaren niet actief genoeg meer geweest bij gebrek aan gees- teaatzijd. Thans echter hebben de Katholieken, door GEOPEND «aa W u*-S schoolgebied Is, zoo ver hebben wy het in Oos tenrijk nog niet gebracht: voor Oostenrijk la het ideaal de volkomen confessioneels openbare school, waar heel het onderwijs doordrenkt is van de godsdienstige Idee. Bij de sluiting van het Concordaat heeft de regeerlng zich bereid verklaard, confessioneels openbare scholen in te voeren en voorlooplg heeft de regeerthg zich ook verplicht tot steun- verleenlng aan de katholieke bijzondere scho len, voor zoover de staatsmiddelen toereikend zijn. Alleen in Burgenland, waar de vroegere Hon gaarsche wet nog bestaat, vindt men 'net ideaal bereikt. De katholieke pen la in Oostenrijk sterk op gebloeid katholiek hoofdorgaan blijft de Jtelchspost”, een der regeerlng wel is waar seer goed gezind orgaan doch geen regeerings- blad; de ..Relchspost” la onafhankelijk en ge niet geen subsidie; In de verschillende pro vincies verschijnen aparte katholieke dagbladen met meer geweslelyk cachet en voorts wordt de breede massa bereikt door „Das kleine Volka- blatt", het „Wiener Klrchenblatt”, enz. Onze pers kan nu vrijelijk werken en de niet- kathoheke bladen zijn over het algemeen ook veel „kathollsch-freundUcher" geworden De caritas welke in Oostenrijk héél het llefdadigheldswezen en voor een belangrijk deel ook de sociale verzorging omvat te van seer groot .belang; door den nood te haar taak natuurlijk bijzonder actueel geworden en dank zij haar goede organisatie kan zij haar taak schitterend vervullen. Hot Carltaa-lnstltuut, vroeger Caritas-Verband geheeten, beschikt over inkomsten, fondsen en sutMidte*, welkft hM in r^rr* <to kntiio* De factoren, welke den Katholieken staat moeten helpen opbouwen, zijn voornamelijk de school, de pers en de caritas, waarbij na tuurlijk de Kerk van alles In- en uitgangspunt moet blijven. Oostenrijk heet nog voor 95 pCt. katholiek, doch de treurige waarheid te. dat oen zeer groot percentage nog „losjes” van de Kerk staat, deels uit onbekendheid, deels uit onverschillig heid, deels uit liberale zelfgenoegzaamheid, deels uit vijandigheid, maar heel duidelijk te een verbetering in den toestand merkbaar; juist in Intellectueele kringen komt men tot de prak tijk van het Katholicisme terug en verheugend te vooral het verschijnsel, dat de priester- en ordes-roepingen zooveel talryker worden. Juist ook uit den intellectueelen enstadaarbei- derastand. Hiermede gaat gepaard een sterke kerken bouw-beweging, alléén alreeds In Weenen zijn sinds het einde van den oorlog zestig nieuwe bedehuizen gesticht, waaronder vier nieuwe kerken, sas nieuwe kapellen; zes kerken werden beduidend vergroot; de overige bouwsels zijn, meest eenvoudige hulpkerkjea, die later door groote kerken vervangen moeten worden. Wat de school betreft: ook na 1934 heeft Oostenrijk officieel nog de ag. ztmultaan- achoten. waarin gedurende een aantal uren per week voos* de verschillende gezindten apart godsdienstonderricht wordt gegeven; de toe standen zijn op dit gebied over het algemeen goed, maar zoo ver als men in Nederland op opgeleefde activiteit van het Katholicisme, welke het beste belooft voor de toekomst. Niets staat ons thans meer in den weg om :racht te wijden aan de 'ver val^ liet katholieke Ideaal, de |w van den katholieken dn ook de eerlijke over- a tien jaren.... Daar zit tegenover ons in ons redactle- bureau dezelfde Oostenrijksc.be pre laat, die de Nederlanders indertijd aan den Donau te Weenen toesprak het te de Aarts bisschoppelijke Konslstorialrat Mgr. Dr. Jos. Von Tongelen, algemeen directeur van het grootache en omvangrijke Oostenryksche Carl- tasverband en met blyde oogen, die levendig twinkelen achter de heldere brtllegtazen. spreekt hy er van, dat dank zy het Concordaat met Rome de Katholieke Kerk in Oostenryk thans in de gunstigst mogelyke omstandigheden ver keert en dat de Kerk aldaar een hoopvolle toe komst tegemoet kan gaan! Mgr. Von Tongelen onderschat natuuriyk al lerminst de groote gevaren, welke de Kerk in Oostenrijk ook thans nog bedreigen door de politieke onzekerheid en de economisch» ellende, waaronder de nieuwe staat nog immer te lyden heeft; hopVol stemt het echter, dat het staats gezag in Oostenryk binnen zes maanden tyds niet minder dan twee felle, hoogst gevaariyke revoluties wist te trotseeren en dat vooral in de geesten der socialisten zich een kentering ten goede vóór geloof en godsdienst openbaart. et was in de maand Juli van het jaar 1935. Zooeven was met een tot dit doel extra gecharterde boot van de Donau-Dampf- aehlffahrtgv—llschsft een groep van vele hon derden katholieke Hollandache pleegouders aan de Landungastelle by de Relchsbrücke te Wee- Ben aangekomen; duizenden hoofdstedelingen waren ultgeloopen om van deze aankomst ge tuigen te ayn; hoog boven onze hoofden zag de Reichsbrilcke zwart van de menschcnmenlg- ten. Ter begroeting van de Hollandacite gasten werd hier namens de Oostenryksche geesteiyk- held het woord gevoerd door een eerbiedwaar- digen prelaat, die gewaagde van de onzegbare dankbaarheid der Oostenrijken jegens het gast vrije Nederland van het verre gedroomde landje, waar het zoo goed was te wonen. Wél mocht de prelaat met ontroering in den klank van zijn stem de Nsderlandache gasten herinneren aan hun vaderlandsch geluk Het waa in de dagen, dat de arme Katholie ken in bet arme Oostenryk tot op zekere hoogte als vogelvrij verklaarden zich de tirannie vsn bet socialisme, om niet te seggen van bet bols- >ewieme, moesten laten welgevallen: sinds de roode revolutie in 1918 bestond er voor de Katholieken geen ware vrijheid meer; al had den de Austro-Marxteten etch na Juli 1930 in de staatsregeering ook niet kunnen handhaven oen uiterst linkseh socialisme was er hoogty blijven vieren. Het katholicisme ook bet sulver kerkeiyke werd er fel bestreden door allerlei roode machthebbers in de regeerlngen van provincies en gemeenten, door de roode vakvereenlglngen. door roode godloochenaars-organteatles, door roode terreurtroepen. die do straten onveilig Blaakten; bet kind werd aan den godsdienst onttrokken, gedwongen geloofsverzaking was I aan de orde van dan dag, gemeentegebouwen droevige ondervinding wijs geworden. Ingezien, Waren de bolwerken van vrijdenkerij en sthete-1 welken strijd zy voor hun heiligste goederen te ons met volle wezenlyking stichting en den staat, waarin desnietl tulgingen en de begrypeiyke gevoeligheden van andersdenkenden ontzien worden. Welke zyn volgens u de voornaamste fac toren. welke den opbouw van den katholieken staat bevorderen? Alles hangt hier af van de volksopvoeding; wy zyn in Oostenryk niet zoo naïef, te meenen dat b.v. de socialisten bekeerd zyn, omdat de staat hen als zoodanig uitschakelde; wy willen het volk opvoeden en eeriyk overtuigen. My dunkt, dat d?ze pogingen reeds veel suc ces hebben; de massale terugkeer tot de Kerk na de Februarl-revolutle moge in zekere ge vallen door „conjunctuur-polltlek” beïnvloed zyn (hoewel ultdrukkeiyk vastgesteld moet biyven, dat duizenden en duizenden thans met vreugde tot de Kerk zyn teruggekeerd, nu zy hun nooit verloren gegane geloofsovertuiging weder konden uitleven, zonder verlies van brood winning) ook de n o g-n let of n 1 t-m eer overtuigden zyn ons welkom, omdat wy ver trouwen ook dezen voor de volle, eeuwige Waar heid te zullen winnen, dank zy de onweer staanbare kracht onzer heeriyke overtuiging. Man heeft wel sens de meenlng uitge sproken, dat in den katholieken Oosten- rykschen staat de belangen van ander kenden in het gedrang zouden komen. Dat te en Mgr. maakte een stark af- wyaend gebaar absoluut onjuist: de verhou ding tusschen Kerk en staat te er uitstekend geregeld: volgens de grondwet Is de Katholieke Kerk géén staatskerk te de katholieke gods dienst géén staatsgodsdienst; onze Kerk te in Oostenryk een door den staat erkend openbaar, pubiiekrechteiyk Instituut, evenals ook de Evan gelische, de Augsburger Confessie, evenals ook de Helvetteehe Beiydente. Andere erkende of alsnog te erkennen religlM zyn samengevat in het begrip: .Jtell- gMtee Gemeinsehaften". Voor de Katholieke Kerk zyn er byzondere bepalingen vastgeeteld, b.v. ten aanzien van bet huweiyk; de staat erkent ook pubUekrecbte- lyk leder voor den priester gesloten huweiyk, zoodat een burgeriyk huweiyk niet noodlg te. Anderzijds echter blyft niet alleen voor an- dersdenkenden en jodsdienitlooeen, maar ook voor kathoitek-lngeechrevensn, dis zulks wsn- schen, het sluiten van een burgeriyk, in plaats van oen kerkelijk huweiyk mogeiyk. Zoo behoeft in den katholieken staat, dten wy ons denken, ook do andersdenkende ateb Iteke gemeenschap groote diensten te bewijzen Het contact, dat de Caritas met alle lagen de maatachappy tot fctand brengt en onder houdt, is van de hoogste waarde tot verbreiding van de katholieke gedachte. Andersdenkende groepen hebben nékst het Oarltas-lnstltuut haar eigen, vrije liefdadig- heldsorganlsatles. "O Botevs' viert haar eerste lustrum den. Het hijschen von do vlag oen het clwtettsgabouw op het Rapenburg 1 teef. A H W Aéea. Hjdens stjn lozing tot het Kotonleel hw sNteui te Amsterdooto tot ver bond met de opening ven het laboratorium voor toepassing vga olectrowarmte tot de Indu strie FOTOREPORTAGE

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 14