Mariniers terug van de Saar Waterstaatszaken besproken EEN VIJFDE EEUWFEEST HARTELIJKE ONTVANGST HET SPOORWEGTEKORT HET VERKEERSGEVAAR IN DONKER .....ij MAANDAG 18 FEBRUARI 1935 Het vaandel vlekkeloos neergehaald en Een droeve lijst HET BLOEMBOLLEN BEDRIJF h BISSCHOPSWIJDING ZUSTERS DER VISITATIE Communistische pamfletten Onbewaakte overwegen Julianakanaal 50-Jarig bestaan van klooster te Tilburg Voor den ryksweg Amsterdam Haarlem wordt een proef over wogen met verlichting Overheidspersoneel Ambtenarenwet „De moeilijke taak, welke gy had te vervullen, hebt gij op voor treffelijke wyze volbracht" Roermond maakt zich op luister vol den SOOsten herdenkings dag van O. L. Vrouw in *t Zand te vieren WILLEMSVAART BLIJFT LANGÉR GESLOTEN SCHADELOOSSTELLING GEëlSCHT Spoorwegen UITSLAG EMANYLL TANDPASTA PUZZLE Door moord verliest vader zijn kostwinnenden zoon De K. N. A. C. dringt aan op spoe dige maatregelen Diesel-misère Comité van zes gevormd Contract voorloopig voor twee maanden verlengd Verlichting van ‘wegen Interview met kapitein De Bruyne 4e groet en en de wagons aan een Automobiel Nederlandsche het Aankomst te Rotterdam opge- of te botsing IX De vol- manschappen vice-admiraal: i Aan de Memorie van Antwoord aan de Eer ste Kamer in zake de Waterstaatsbegrooting voor 1935 wordt het volgende ontleend: ten opzichte Is in het ons len over 1935 vermoedeiyk dalen tot ongeveer 97 millioen. Het ware een illusie te meenen, dat door wij ziging van bedrijfsvorm verdwijning van de tekorten bereikt zou kunnen worden. Mgr. Tarcisius Valenberg O.Cap., onlangs be noemd tot Vicarlus Apostolicus van Borneo, zal aldaar tot Blsschop worden geconsecreerd door Mgr. Matthias Brans O.Cap. 1 I E i I V 1 I 1 1 Medegedeeld wordt, dat regeering van aorg vervuld is over het spoorwegtekort. De exploi- tatie-uitgaven zijn echter van 194 millioen In 1921 gedaald tot 19» mlUloen over 1934 en sul- tyd! Het kan niet droeviger, overtuigender. i von- van' het motor- niet tijdig had Arte ia •pel elkag vaak Na mam IHtjl uit. in se M aa st< te ra sei P» he gei on Ed dei vu »jx vai spe dn da< C blij wel dr. sch H. VOO Lm N due De wat stn mal Bel! 111 liet ma elks was den teui spel baai trof er 1 aart moo goe< N( Ier i Ni Iers van aan cara de 1 liet vend •PPl Hoofdprijs 250.H. A. Stemerdlng, Rotterdam 2e prijs 100.— Mevr. W. Ketting. Utrecht 3e prijs 50.J. G. Lucas. Ulrum De volledige uitslag by Uw winkelier. De toewijzing had plaats ten overstaan van Notaris N. P. van Proojje, Rotterdam. De politie had- voor een zeer behoorlijke af zetting zorg gedragen, zoodat de troep ongehin derd naar het Oostplein kon marcheeren. Toen de trein iets later dan den vast- gestelden tijd, het perron binnenreed, steeg er uit de wachtenden een luid „hoera" op. Zaterdagavond tegen 9 uur. viel er een onge wone drukte waar te nemen op het eerste per ron van het Centraal Station te Utrecht. Duitsche Staatspolitie heeft aangehouden aan het grenskantoor Panneshelde, vlak by Kerk- rade, N. uit Nieuwenhagen, die onder de blee ding communistische pamfletten had verborgen, welke hij naar Duitschland trachtte te bren gen. N. is naar de gevangenisc in Aken overge bracht. Het onderzoek naar de Diesel-misère en naar de beste wyze van verbetering heeft zeer tyd- roovende metingen en proeven geëischt. Deze zyn thans vrywel afgeloopen, zoodat binnen kort aan herstel en wyziging van de motoren kan worden beginnen. Omtrent het bedrag der door de spoorwegen te dezer zake direct en indirect geleden schade bestaat uiteraard thans nog geen zekerheid. Inzake de tarievenkwestie moet de noodige voorzichtigheid worden betracht. De Rykswaterstaat te Zwolle deelt mede, dat wegens het slechte weer eenlg oponthoud werd veroorzaakt aan de montage-werken der Spool- derbergbrug, in verband waarmede de schippers er op zullen moeten rekenen, dat ten gevolge van overmacht de Willemsvaart wel wat langer gesloten zal moeten blyven dan aanvankelijk werd verwacht. Na dezeplechtigheid werd den manschappen een maaltyd aangeboden. Spr. wees er voorts op. dat de marine er in geslaagd is, het in Februari 1933 verloren ter rein terug te winnen. ..Kapitein De Bruyne. een groot deel van d*f succes hebben wy aan U te danken. Aan den eenen kant hadt gy de eer van de vlag te handhaven, aan den anderen kant hadt gy er voor te zorgen, dat de manschappen hun plicht zouden vervullen. Op 19 Augustus 1877 had, op last van Z. H. Pius IX, door Roermonds Blsschop, Mgr. Pa- redis, de plechtige kroning plaats van U. L. Vrouw in ’t Zand. Deze plechtigheid geschiedde met indrukwek kende feesteiykheden, waaraan geheel Roer mond" deelnam. De luister dezer kroningsplechtigheden vond zyn weerklank in het 450-jarig herdenken der Maria-devotie aan de Kapel in t Zand, welk jubileum in 1885 werd gevierd. Rotterdam", onderhoud, De bewaking van overwegen wordt slechts weggenomen na degeiyk plaatseiyk onder zoek en nadat verschillende autoriteiten en de verkeersbonden zyn gehoord. Weder instelling van afsluiting en bewaking, waar tegen alleen reeds om financieele redenen bezwaar zou bestaan, zou ook uit verkeers- oogpunt geen verbetering zyn. Op Woensdag 20 Februari as. zal het feit her. dacht worden, dat het klooster van de Zusters der Visitatie te Tilburg het eenlge klooster van deze Orde in ons land, vóór 50 Jaar werd ge sticht. >rd. de Minister van Defen sie niet tegenwoordig kon zyn. •*,By uw vertrek is de Minister naar Rot terdam gekomen om afscheid te nemen en ook nu had Z. Exc. gaame biyk van belangstel ling gegeven. Daar dit echter niet mogeiyk was. heeft hy my opgedragen u hartelyk welkom te heeten in het vaderland." Spreker sprak den wensch uit, dat de man schappen hun familieleden in goeden welstand sullen aantreffen. Zich daarna in het Engelsch tot den verbin dingsofficier, luitenant Moore, wendend, zel- de spreker het op hoogen prils te stellen, dat hy op zyn reis naar Engeland Rotterdam een bezoek wilde brengen. De geschiedenis dezer Maria-devotie in het genade-oord Kapel in 't Zand te Roermond toont, hoe ondanks alle belemmeringen in deze door oorlogen en twisten zoo herhaaldelyk ge teisterde streek en ten spyt van geloofsvervol ging en godsdlenst-onderdrukking, het vertrou wen in Maria onwrikbaar bleef bestaan in de harten der katholieken; de Maria-devotie bloeide telkens en telkens weer op. Oy hebt Uw taak prachtig vervuld en zyt er In geslaagd de eer van Nederland hoog te houden. De rapporten, welke zyn binnen gekomen. getuigen van enorme waardee- ring. „De kerels hebben zich uitstekend gedragen en ik ben vol lof over de manschappen." De kapitein vertelde ons daarna nog het een en ander over het hartelyk afscheid, dat de manschappen hebben ondervonden op hel WUlen Minister Kalff schatte in 1933 de kosten van invoering van een automatisch lichtsignaal by onbewaakte overwegen op ƒ600 per overweg, waardoor hy voor 2500 overwegen kwam tot een bedrag van IS millioen. In het adres van den AN.W.B. en de K.N.A.C. van Juli 1934 worden die kosten geschat op ƒ250 per overweg, hetgeen voor een werkeiyk be trouwbaar sein zeker aan den lagen kant is. Flultseinen by mist worden eerst sedert 1 October 1934 gegeven. Daai bovendien hvt aan tal ongelukken by mist altyd zeer gering Is geweest, kan een bepaald resultaat niet wor den medegedeeld. De proeven met schuin naar boven schij nende koplamp by de Diesel-electrische treinen hebben tot nog toe niet tot gunstig resultaat geleld, daar de uitgezonden lichtbundel by daglicht onvoldoende zichtbaar Is. De jachtopziener van Jhr. v. A. heeft in Aug. 1931, terwyi hy in dienst was, moord gepleegd op den zoon van W„ die kostwinner was. Mr. R. Hoeppeler, procureur van elscher, heeft Donderdag In een uitvoerig pleidooi voor de Rechtbank te Roermond den elsch toegelicht. Hy weerlegde het verweer van gedaagde, dat o.m. hierop steunde, dat de zoon van W niet de kostwinner uit het gezin was. Hjf vroeg, om dat elscher dringend om geld voor het noo dige levensonderhoud verlegen is, onder over legging der stukken direct eindvonnis. Voordat hy op dit laatste verzoek besliste, heeft de rechtbank de zaak acht dagen ver daagd tot overlegging van de stukken door ge daagde, voor wlen optreedt Mr. O .W. O. Jans sens. Indien dan ook de gemeente Rotterdam over een voldoend tunnelplan beschikt, kan verder overleg over het uit te voeren plan, den financieelen opzei en de medewerking van het Rjjk volgen. Het ligt in het voornemen, dit overleg te vergemakkelijken door een commissgc, waarin Rjjk en gemeente zjjn vertegen woordigd, omtrent een en ander van voor lichting te doen dienen. Besproken werd de door de Regeering gevolg de toepassing van art. 126 der Ambtenarenwet 1929 ten aanzien van de loon, en salarisreéelin- gen van het personeel In dienst der lagere be stuursorganen. Als ernstig bezwaar werd gevoeld het biyk- bare streven der Regeering, inhoudend, het plaatselyk loonpeil als domineerenden factor te doen g^den by de vaststelling der loonen van genoemd personeel. Dit bezwaar grondde zich principieel op de overweging, dat de verhouding tusschen de overheid en haar personeel belangrijk anders is dan de verhouding tusschen den werkgever en den arbeider in het particuliere bedryfsleven. Naar wy officieel vernemen is Zaterdag in 'n vergadering in „De Nachtegaal" te Lissa tus schen de drie patroonsorganisaties en de drie arbeidersorganisaties in de bloembollenstreek besloten, het bestaande contract voor twee maanden voorloopig te contlnueeren. Door de crisisomstandigheden, welke zwaar drukken op het bloembollenbedryf, kon men van patroonszyde vooralsnog niet overgaan tot het sluiten van een contract voor het tydperk van een jaar. Thans bereidt Roermond zich voor om het feit te herdenken, dat 500 jaar geleden, in 1435, een vrome herder op den berg, waar thans de Kapel zich verheft, eén Maria-beeldje ophaalde uit den waterput, en met het plaatsen dezer beeltenis in een nis van den eikeboom, welke den put overschaduwde, het ontetaajk gaf aaj^ de Marlavereertng, welke Roermond in den loop der eeuwen tot een druk bezocht centrum van bedevaarten maakte. Omtrent regeling van den arbeidstyd van chauffeurs wordt met den minister van Sociale Zaken overlegx gepleegd. Een wetteiyke rege ling is in ver gevorderden staat van voorbe reiding. De regeering heeft in de aanneming door de Tweede Kamer van de motie-Drop geen aan leiding gevonden om haar standpunt aangaan de de toepassing van de collectieve arbeids contracten in bestekken van Rykswerken te herzien, zy blyft van oordeel, dat onder de tegenwoordige omstandigheden een afwach tende houding is geboden In hoeverre hieraan een tunnelplan, als de gemeente Rotterdam voorstaak kan eerst worden beoordeeld, Iw een voldoend uitgewerkt plan Iki schikt. Doch ook andere ftnarül Ofschoon de onderhavige aangelegenheid in eersten aanleg byzonder voor de werklieden van belang werd geacht, zoo was de vergadering eenstemmig van oordeel, dat het zeer gewenscht zou zyn, ook de aan deze bonden geestverwante ambtenarenorganisaties uit te noodlgen deel te nemen aan den arbeid, dien men zich voorstek te gaan verrichten. Hieruit vloeide voort, dat op Vrydag 15 Fe bruari een tweede .vergadering werd 'rehouden, waar, naast de in den aanhef genoemde bon den, mede vertegenwoordigd waren de Alge- meene Ned. Chr. Ambtenaarsbond en de Cen trale Ned. Ambtenaarsbond. De beide laatstgenoemde organisaties hadden reeds te kennen gegeven in te stemmen met den opzet, terwyi eerstgenoemde organisatie de aangelegenheid nog eerst nader in haar hoofd bestuur wilde bespreken, waarby zy het echter op prys stelde de besprekingen te kunnen by- wonen Betreffende de algemeene richtlynen voqr de stappen, die zullen worden" gedaan, werd vol komen overeenstemming bereikt. De nadere uitwerking hiervan werd gelegd in handen van een „Comité van zes”, waarin van ieder der organisaties een vertegenwoordiger zit ting kreeg. Dit comité zal Vrydag aa. voor de eerste maal byeenkomen. Verbreeding van de zitplaatsen in de tweede en derde klasse afdeellngen van electrische treinen zou 25 pet. en 20 pet. vermindering van het aantal aangeboden zitplaatsen beteekenen, hetgeen aanschaf fing van nieuw electrisch materieel noodlg zou maken. Dit is thans niet gerechtvaar digd. Wellicht is het aantal aanrijdingen in dien tyd zelfs grooter geweest, maar was er alleen materieele schade, waarvan de dagbladen geen melding maakten. Er zyn wielryders en bak fietsbestuurders, die de gevaren welke hen be dreigen hebben Ingezien en hetzy een rood achterlampje hebben laten aanbrengen, dan wel hun spatbord (en) hebben witgelakt. Maar hun aantal is slechts zeer gering vergeleken by de duizenden, die het niet noodlg vinden om zichzelf te beschermen. Daaruit blijkt wel duideiyk, dat de bescher ming van den wetgever moet komen, die in een wyziging van het Motor- en Rjjwielregle- ment een eenvoudig middel bezit om spoedig en afdoende dit groote gevaar weg te nemen. Vooral spoedig! Want de Doodeniyst wordt steeds grooter. Bcy Hor. Dr. C. Mendes de Lean te Amsterdam werd Vrijdag door den gemeenteraad van Maastricht benoemd tot directeur- geneesheer van het Calvarienberg- Zlekenhuts Voor verlichting van wegen wordt een proef overwogen voor den rijks weg AmsterdamHaarlem. Naar de kosten wordt een onderzoek ingesteld, dat nog niet is geëindigd. Op initiatief van den R K. Bond van Over heidspersoneel „St. Paulus” vond Vrydag 18 Januari te Den Haag een byeenkomst plaats van vertegenwoordigers der hoofdbesturen van den Ned. Bond van Personeel in Overheidsdienst, van den Ned. Christ. Bond van Personeel in Publieken Dienst en van uitgenoodigde organi saties. Om 9.13 uur werd nameiyk een gedeelte terug verwacht van onze marinetroepen, die deel uit maakten van hét internationaal bezettingsleger in het Saargebied. Deze troep, waarby zich ook kapitein De Bruyne en kapitein Roelofsen bevonden, heeft de reis naar het vaderland per trein over Maastricht gemaakt. Velen hebbep zich Zaterdagavond, ondanks het stormachtige weer, naar het station bege ven, om de terugkeerende „jongens” hartelyk te verwelkomen Aan de gemeente Rotterdam zal van dit voornemen kennis gegeven en haar medewer king om op deze wyze tot een spoedige oplos sing van het oeververbindingsvraagsituk komen, gevraagd worden. Inzake de verbinding Zeeuwsch Vlaanderen en Westeiyk Noord Brabant wordt medege deeld. dat slechts een brug of tunnel afdoende verbetering zouden kunnen brengen doch enorm kostbaar zyn. Naar aanleiding van de brochure van V. H Troupln over bruggen wordt een onderzoek in- tjsteld. Nadat de manschappen zich hadden opge steld, hetgeen nog al eenigen tyd in beslag nam. riep kolonel Dorren hun een hartelijk welkom toe. „Jullie hebben", zoo zelde de ko lonel, „jullie plicht gedaan". Dc Koninkiyke Club schryft ons: Het mag zóó niet langer blyven! Met den dag of liever lederen avond wordt het gevaar op de Nederlandsche wegen grooter. De even onbegrypelyke als verderfe- lyke onnadenkendheid want onwetendheid kan men niet meer veronderstellen van de groote schare wielryders, bakfietsberyders en voerlieden, die hun leven en dat van anderen in de waagschaal stellen door zich toe te ver trouwen aan de veilige werking van meestal slecht aangebrachte, gebroken of vuil gewor den reflectoren, eischt een spoedige voorzie ning. Niet alleen is de overheid verplicht deze categorieën van weggebruikers tegen zichzelf te beschermen, maar zy heeft ook de belangen van de automobilisten en motorryders te be hartigen, die gevaar loopen in het donker op voor hen onzichtbare fietsers of karren te rij- den en zich dan voor den rechter zullen heb ben te verantwoorden wegens het veroorzaken van dood door schuld of van zwaar lichamelijk letsel. De Overheid heeft reeds veel te lang ge wacht met de herstelling van de door haar zelf gemaakte fouten, zy heeft de driewielers op den verkeersweg losgelaten zonder zich de ernstige gevaren daarvan te realiseeren. zy staat fietsers en karrevoerders zelfs by vervoer van vèr-uitstekende ladingen als boomen c" planten, toe, van ondeugdelyke reflectoren ge bruik te maken, waarop de contróle zooal niet vrywel onmogeiyk, dan toch in ieder ge- uiterst slecht is. Zoo mag het niet langer blyven. De gevaren dreigen van twee kanten en het zou misdadig zyn deze nog langer te laten bestaan. Vooral ook omdat de oplossing eenvoudig en weinig kostbaar is. Het aanbrengen van een naar achteren rood licht uitstralende electrische lan taarn is voor wielryders die meestal gebruik maken van een electrische rywlellamp "n kwestie van een paar kwartjes; datzelfde geldt voor bakfietsbestuurders, terwijl karrevoerders met een kaars- of petroleumlampje zouden kunnen volstaan. Voor hen, die nog niet overtuigd mochten zyn van de dringende noodzaak van dergelyke verplichtingen laten wy een lystje volgen van in de maand "Januari j.l. in de pers vermelde ernstige verkeersongevallen, welke op buiten wegen in donker of zwaren mist plaats den, doordat de bestuurder voertuig het andere voertuig opgemerkt: 1 Jan. 1935. Schoorldam: één doode; botsing auto met rywiel. 2 Jan. 1935. Zuldbroek: één doode; idem. 5 Jan. 1935. Haarlem: één doode; idem. Eén gewonde; botsing autobus met rywiel. 5 Jan. 1935: Eist: één doode; botsing motor- rywiel met boerenwagen. 6 Jan. 1935. Halfweg: één gewonde; botsing auto en bakfiets. 12 Jan. 1935. Bussum: één gewonde; botsing vrachtauto en bakfiets. 21 Jan. 1935. Oldebroek: één doode, een ern- botsing motorrywiel met boe- De devotie tot O. L. Vrouw in "Czand, de onder Nederlands Katholieken en ver over de Duitsche en Belgische grenzen sinds eenwen bekende bedevaartplaats, aal in den zomer van dit jaar met grooteche plechtigheden haar 560-jarig jubilé vieren. Het jubeljaar zal op den eersten Zondag in Mei worden geopend en zyn hoogtepunt bereiken in de maand Augustus. Z. H. Paus Pius XI heeft dit Jubilé met bijzondere aflaten verrijkt; ook dit zal de bedevaartgangers zeer zeker aansporen, in groote scharen op te gaan naar dit Maria- heiligdom, zooals duizenden en duizenden vol innige vereering voor hen hebben ge daan vyf eeuwen lang. Na den dertiehdèn was het een moeiiyke tyd voor de manschappen, als gevolg van de wanverhouding. Overdag zware dienst en des avonds konden zy het vermaak niet hebben, dat hun loon zou zyn geweest. Zich daarna tot de wendende, zeide de „Toen de minister afscheid van u nam, heeft hij gewezen op de moeilijke taak, welke gij kreegt te vervullen. Deze hebt gij inderdaad op voortreffelijke wijze volbracht. Gij hebt u vele opofferingen moeten getroosten, vele moeilijkheden hebt gij ondervonden, maar wij mogen met vreugde constateeren, dat uw werk met succes bekroond is. Het vaandel kon ongeschonden vlekkeloos worden neergehaald.” Het standpunt der regeering van aanleg van een haven te Borgharen anders dan van de commissie van advies verband met de ontwikkeling der omstandig heden sinds November 1927, toen de commis sie haar verslag uitbracht. In Westeiyk Noord-Brabant waren te groot- sche plannen van afwatering, welke niet aan de verwachtingen zouden beantwoorden, zaak is in onderzoek. Het is my een aangename taak U, kapitein De Bruyne. te zeggen, dat het Hare Majesteit de Koningin heeft behaagd Uw prestaties in dienst van het vaderland te beloonen." De manschappen presenteerden het geweer, terwyi het Wilhelmus ten gehoore werd gebracht. Dan knersten ae remmen, stonden stil. Onmiddeliyk verdrongen de nieuwsgierigen zich voor de coupé-raampjes. en de lachende „blauwen” kregen heel wat onbescheiden vra gen. welke betrekking hadden op hun dienst - in den vreemde, te beantwoorden. In den wagon, welke voor de officieren was gereserveerd, een nieuw gezicht: in gezelschap van kapitein Roelofsen reisde een Engelsch verbindingsofficier mede. Jong, met een prettig open gezicht, keek hy vol geamuseerde interes se neer op het gewoel rondom hem. De licht bruine uniform met den Hggenden kraag, kleed de hem uitstekend en maakte een byzonder vlotten indruk. Meer soldatesk zagen er echter onze eigen officieren der mariniers uit, in hun lange ge tailleerde jassen, de gepluimde kap ver op den rug neerhangend. Het oponthoud van dezen trein, was ditmaal wel byzonder kort. Nauweiyks hadden de pers fotografen gelegenheid gehad hun opnamen te maken, of het vertreksein werd gegeven en de trein zette zich weer, in beweging met doel: Rotterdam Maas. De Kapel van O. L. Vrouw in ’t Zand Is, vooral sinds 1863, toen de kerkeiyke Overheid de zielzorg voor het rectoraat toevertrouwde aan de Paters Redemptoristen, geworden tot een druk bezocht bedevaarts-oord, waar jaar lijks tienduizenden vrome pelgrims komen. Van zeer vele wonderbare genezingen is door de kerkeiyke overheid een officieel verslag op gesteld; Jn den vreeselyken brand, welke in de 17e eeuw het grootste deel van Roemond ver woestte, en waarby ook het bisschoppeiyk ar chief vrywel geheel teloor ging, zyn deze au thentieke bewysstukken helaas verloren gegaan. Toch zyn deze wondere feiten blyven voort leven in de herinnering van het volk, en tot op den huldigen dag getuigen ze van de groote genadenryke zegeningen, welke Maria schonk degenen, die Haar onder haar beeltenis O. L. Vrouw in "t Zand in de verloopen 600 jaren hebben vereerd. .'.Laat dit voor U allen een spoorslag zyn, het beste te geven voor het vaderland en onze ge ëerbiedigde Koningin.” Nadat het vaandel was voor gecommandeerd, presenteerden de troepen het geweer en bliezen de pypers het Wilhelmus. Spr. deelde mede, dat Hare Majesteit de Koningin kapitein De Bruyne benoemd heeft tot officier in de Orde van Oranje Nassau met d< zwaarden. Na een korte ieremonieele plechtigheid zeide spr.. dat de groote waardeering niet slechts uitgaat naar de Saartroepen. maar dat in deze plechtigheid de geheele weermacht en de Ko ninkiyke Mariniers worden gehuldigd. Hauptbahnhof te Saarbrücken en tydens geheele reis naar Rotterdam. Zy zyn ook toegesproken door generaal Quint en andere militaire autoriteiten. Getroffen was spreker door de ceremonleele plechtigheid, welke de Engelsche eerewacht by het afscheid haa betoond. zy speelden het Wilhelmus, terwyi de bevol king op plechtige wyze den natlonalen bracht. Spreker vertelde daarna iets over de ont vangst te Thionville, welke bizonder hartelyk was geweest en waar den troepen een lunch werd aangeboden, welke verre boven het dage- lyksche menu uitging. stig gewonde; renkar. 22 Jan. 1935. Velsen: twee ernstig gewonden; botsing auto en bakfiets. 23 Jan. 1935. Zenderen: één doode, twee licht gewonden; botsing auto en vrachtwagen. 25 Jan. 1935. Oss: één ernstig gewonde; bot sing auto met turfkar. 26 Jan. 1935. Maarssen: twee dooden; botsing auto en wielryder. 29 Jan. 1935. Naarden: één doode; auto en bakfiets. 31 Jan. 1935. Maasbracht: één ernstig en één lichtgewonde; botsing auto en bakfiets. Negen dooden, acht gewonden in een maand Maar evenmin Hartelyke begroeting Te Luxemburg heeft minister Deckers met zyn adjudant de troepen tydens een oponthoud van vyf minuten begroet. „De Hollandsche bevolking heeft ons op by zonder hartelyke wyze verwelkomd. In Maastricht was de burgemeester op perron, terwyi een groot muziekkorps heeft begroet.” „De hartelyke ontvangst te zoo besloot kapitein De Bruyne dit „weet u zelf.” Precies op tyd stoomde de trein te Utrecht binnen, en nauweiyks had het publiek de blauwe jassen en de stalen helmen in de gaten, of de hoeden gingen af en er steeg uit veler kelen een spontaan gejuich op, een vriendeiykheid, welke door de mariniers even gul beantwoord werd. Op de Berlijnsche automobieltentoon stelling bevindt zich het nieuwste op het gebied van krachtverkeerBoven een zware vrachtwagen, die aange dreven wordt door persgas; beneden een omnibus met stoom-aandrijving Portret van den onlangs afgetreden hoog leer aar te Utrecht, Dr. C. A. Verrljn Staart, hem aangeboden door zijn oud-leerltngen en collega’s. Het schilderij is vervaardigd door den portretschilder O. V. A. RHingh De troep marcheerde daarna naar het Oost plein. waar zich officieren en genoodlgden had den opgesteld. Aanwezig waren o a. vice-admi- raal J. de Graaff, benevens een aantal officie ren van het korps met hun dames. Nadat de troep de binnenplaats was opge- marcheerd en Polygoon en de fotografen in de gelegenheid waren gesteld hun opnamen te ma ken. nam met krachtige stem vlce-admlraal J. de Graaff het wpo: Spreker zeide. dat Het inderdaad op onrustbarende wyze toenemend euvel der wilde busdiensten heeft de volle aandacht, ook van politie en justitie. Mocht, ondanks de Jurisprudentie, zooals deze zich in den laatsten tyd heeft ontwikkeld, biyken, dat met de bestaande wetteiyke bepalingen j^et euvel niet afdoen de kan worden bestreden, dan zal verscher ping noodzakeiyk zyn. De 63-Jarlge M. W. te Putbroek heeft tegen Jhr A. v. A. te Geulle een civilien elsch in gesteld om schadevergoeding van f 14O5C.— Onder zeer groote belangstel ling zyn de mariniers uit het Saar gebied te Rotterdam teruggekeerd- Hoewel de regen bij stroomen neerviel hadden zich, zoowel op het perron als op den weg. welken de troep naar de kazerne zou volgen, zeer vele belangstellenden steld. Wy hadden nog even gelegenheid voor kort interview met kapitein De Bruyne Op onze vraag, hoe het contact is geweest met de Saarbevolking, zeide de kapitein, dat het nooit innig is geweest. „Dit is myn eigen wensch. Er waren menschen, die trachtten po litieke munt te slaan uit de gebeurtenissen in het Saargebied. Dit is de reden, waarom wy strenge passagiermaatregelen hadden genomen om elke orde-verstoring te voorkomen. Zoo mochten de mariniers slechts twee café's be zoeken, wanneer zy verlof hadden. De wanverhouding, welke hierdoor ontstond heb ik gevoeld, maar ik kon deze niet vermy- den.” Kapitein de Bruyne zeide ons voorts, dat de manschappen zeer gastvry zyn ontvangen. Ze kregen ultnoodigingen voor gratis bios coopvoorstellingen en vooral roemde hy de gastvryheid van den bekenden yzermagnaat Röchlln Ook van andere zyde had men uitnoodigin- gen gekregen om fabrieken te bezoeken. zal voldoen, .wanneer over in worden be- jieel aanneme- iyke oplossingen zyn denkbaar en zeer goed mogeiyk. Een onderzoek is van Rykswege ter hand genomen en zal binnen korten tyd zyn toold. i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 12