Mariniers terug van de Saar
Waterstaatszaken besproken
EEN VIJFDE EEUWFEEST
HARTELIJKE ONTVANGST
HET SPOORWEGTEKORT
HET VERKEERSGEVAAR
IN DONKER
.....ij
MAANDAG 18 FEBRUARI 1935
Het vaandel vlekkeloos
neergehaald
en
Een droeve lijst
HET BLOEMBOLLEN BEDRIJF
h
BISSCHOPSWIJDING
ZUSTERS DER VISITATIE
Communistische pamfletten
Onbewaakte overwegen
Julianakanaal
50-Jarig bestaan van klooster
te Tilburg
Voor den ryksweg Amsterdam
Haarlem wordt een proef over
wogen met verlichting
Overheidspersoneel
Ambtenarenwet
„De moeilijke taak, welke gy had
te vervullen, hebt gij op voor
treffelijke wyze volbracht"
Roermond maakt zich op luister
vol den SOOsten herdenkings
dag van O. L. Vrouw in
*t Zand te vieren
WILLEMSVAART BLIJFT
LANGÉR GESLOTEN
SCHADELOOSSTELLING
GEëlSCHT
Spoorwegen
UITSLAG
EMANYLL TANDPASTA PUZZLE
Door moord verliest vader zijn
kostwinnenden zoon
De K. N. A. C. dringt aan op spoe
dige maatregelen
Diesel-misère
Comité van zes gevormd
Contract voorloopig voor twee
maanden verlengd
Verlichting van ‘wegen
Interview met kapitein
De Bruyne
4e
groet
en
en de
wagons
aan
een
Automobiel
Nederlandsche
het
Aankomst te Rotterdam
opge-
of
te
botsing
IX
De
vol-
manschappen
vice-admiraal:
i
Aan de Memorie van Antwoord aan de Eer
ste Kamer in zake de Waterstaatsbegrooting
voor 1935 wordt het volgende ontleend:
ten opzichte
Is
in
het
ons
len over 1935 vermoedeiyk dalen tot ongeveer
97 millioen.
Het ware een illusie te meenen, dat door wij
ziging van bedrijfsvorm verdwijning van de
tekorten bereikt zou kunnen worden.
Mgr. Tarcisius Valenberg O.Cap., onlangs be
noemd tot Vicarlus Apostolicus van Borneo, zal
aldaar tot Blsschop worden geconsecreerd door
Mgr. Matthias Brans O.Cap.
1
I
E
i
I
V
1
I
1
1
Medegedeeld wordt, dat regeering van aorg
vervuld is over het spoorwegtekort. De exploi-
tatie-uitgaven zijn echter van 194 millioen In
1921 gedaald tot 19» mlUloen over 1934 en sul-
tyd! Het kan niet droeviger,
overtuigender.
i von-
van' het motor-
niet tijdig had
Arte
ia
•pel
elkag
vaak
Na
mam
IHtjl
uit.
in
se
M
aa
st<
te
ra
sei
P»
he
gei
on
Ed
dei
vu
»jx
vai
spe
dn
da<
C
blij
wel
dr.
sch
H.
VOO
Lm
N
due
De
wat
stn
mal
Bel!
111
liet
ma
elks
was
den
teui
spel
baai
trof
er 1
aart
moo
goe<
N(
Ier i
Ni
Iers
van
aan
cara
de 1
liet
vend
•PPl
Hoofdprijs 250.H. A. Stemerdlng, Rotterdam
2e prijs 100.— Mevr. W. Ketting. Utrecht
3e prijs 50.J. G. Lucas. Ulrum
De volledige uitslag by Uw winkelier.
De toewijzing had plaats ten overstaan van
Notaris N. P. van Proojje, Rotterdam.
De politie had- voor een zeer behoorlijke af
zetting zorg gedragen, zoodat de troep ongehin
derd naar het Oostplein kon marcheeren.
Toen de trein iets later dan den vast-
gestelden tijd, het perron binnenreed, steeg er
uit de wachtenden een luid „hoera" op.
Zaterdagavond tegen 9 uur. viel er een onge
wone drukte waar te nemen op het eerste per
ron van het Centraal Station te Utrecht.
Duitsche Staatspolitie heeft aangehouden aan
het grenskantoor Panneshelde, vlak by Kerk-
rade, N. uit Nieuwenhagen, die onder de blee
ding communistische pamfletten had verborgen,
welke hij naar Duitschland trachtte te bren
gen. N. is naar de gevangenisc in Aken overge
bracht.
Het onderzoek naar de Diesel-misère en naar
de beste wyze van verbetering heeft zeer tyd-
roovende metingen en proeven geëischt. Deze
zyn thans vrywel afgeloopen, zoodat binnen
kort aan herstel en wyziging van de motoren
kan worden beginnen.
Omtrent het bedrag der door de spoorwegen
te dezer zake direct en indirect geleden schade
bestaat uiteraard thans nog geen zekerheid.
Inzake de tarievenkwestie moet de noodige
voorzichtigheid worden betracht.
De Rykswaterstaat te Zwolle deelt mede, dat
wegens het slechte weer eenlg oponthoud werd
veroorzaakt aan de montage-werken der Spool-
derbergbrug, in verband waarmede de schippers
er op zullen moeten rekenen, dat ten gevolge
van overmacht de Willemsvaart wel wat langer
gesloten zal moeten blyven dan aanvankelijk
werd verwacht.
Na dezeplechtigheid werd den manschappen
een maaltyd aangeboden.
Spr. wees er voorts op. dat de marine er in
geslaagd is, het in Februari 1933 verloren ter
rein terug te winnen.
..Kapitein De Bruyne. een groot deel van d*f
succes hebben wy aan U te danken.
Aan den eenen kant hadt gy de eer van de
vlag te handhaven, aan den anderen kant hadt
gy er voor te zorgen, dat de manschappen hun
plicht zouden vervullen.
Op 19 Augustus 1877 had, op last van Z. H.
Pius IX, door Roermonds Blsschop, Mgr. Pa-
redis, de plechtige kroning plaats van U. L.
Vrouw in ’t Zand.
Deze plechtigheid geschiedde met indrukwek
kende feesteiykheden, waaraan geheel Roer
mond" deelnam.
De luister dezer kroningsplechtigheden vond
zyn weerklank in het 450-jarig herdenken der
Maria-devotie aan de Kapel in t Zand, welk
jubileum in 1885 werd gevierd.
Rotterdam",
onderhoud,
De bewaking van overwegen wordt slechts
weggenomen na degeiyk plaatseiyk onder
zoek en nadat verschillende autoriteiten
en de verkeersbonden zyn gehoord. Weder
instelling van afsluiting en bewaking, waar
tegen alleen reeds om financieele redenen
bezwaar zou bestaan, zou ook uit verkeers-
oogpunt geen verbetering zyn.
Op Woensdag 20 Februari as. zal het feit her.
dacht worden, dat het klooster van de Zusters
der Visitatie te Tilburg het eenlge klooster van
deze Orde in ons land, vóór 50 Jaar werd ge
sticht.
>rd.
de Minister van Defen
sie niet tegenwoordig kon zyn.
•*,By uw vertrek is de Minister naar Rot
terdam gekomen om afscheid te nemen en ook
nu had Z. Exc. gaame biyk van belangstel
ling gegeven. Daar dit echter niet mogeiyk was.
heeft hy my opgedragen u hartelyk welkom te
heeten in het vaderland."
Spreker sprak den wensch uit, dat de man
schappen hun familieleden in goeden welstand
sullen aantreffen.
Zich daarna in het Engelsch tot den verbin
dingsofficier, luitenant Moore, wendend, zel-
de spreker het op hoogen prils te stellen, dat
hy op zyn reis naar Engeland Rotterdam een
bezoek wilde brengen.
De geschiedenis dezer Maria-devotie in het
genade-oord Kapel in 't Zand te Roermond
toont, hoe ondanks alle belemmeringen in deze
door oorlogen en twisten zoo herhaaldelyk ge
teisterde streek en ten spyt van geloofsvervol
ging en godsdlenst-onderdrukking, het vertrou
wen in Maria onwrikbaar bleef bestaan in de
harten der katholieken; de Maria-devotie
bloeide telkens en telkens weer op.
Oy hebt Uw taak prachtig vervuld en zyt
er In geslaagd de eer van Nederland hoog te
houden. De rapporten, welke zyn binnen
gekomen. getuigen van enorme waardee-
ring.
„De kerels hebben zich uitstekend gedragen
en ik ben vol lof over de manschappen."
De kapitein vertelde ons daarna nog het een
en ander over het hartelyk afscheid, dat de
manschappen hebben ondervonden op hel
WUlen Minister Kalff schatte in 1933 de
kosten van invoering van een automatisch
lichtsignaal by onbewaakte overwegen op ƒ600
per overweg, waardoor hy voor 2500 overwegen
kwam tot een bedrag van IS millioen. In het
adres van den AN.W.B. en de K.N.A.C. van
Juli 1934 worden die kosten geschat op ƒ250
per overweg, hetgeen voor een werkeiyk be
trouwbaar sein zeker aan den lagen kant is.
Flultseinen by mist worden eerst sedert 1
October 1934 gegeven. Daai bovendien hvt aan
tal ongelukken by mist altyd zeer gering Is
geweest, kan een bepaald resultaat niet wor
den medegedeeld.
De proeven met schuin naar boven schij
nende koplamp by de Diesel-electrische treinen
hebben tot nog toe niet tot gunstig resultaat
geleld, daar de uitgezonden lichtbundel by
daglicht onvoldoende zichtbaar Is.
De jachtopziener van Jhr. v. A. heeft in Aug.
1931, terwyi hy in dienst was, moord gepleegd
op den zoon van W„ die kostwinner was.
Mr. R. Hoeppeler, procureur van elscher, heeft
Donderdag In een uitvoerig pleidooi voor de
Rechtbank te Roermond den elsch toegelicht.
Hy weerlegde het verweer van gedaagde, dat
o.m. hierop steunde, dat de zoon van W niet
de kostwinner uit het gezin was. Hjf vroeg, om
dat elscher dringend om geld voor het noo
dige levensonderhoud verlegen is, onder over
legging der stukken direct eindvonnis.
Voordat hy op dit laatste verzoek besliste,
heeft de rechtbank de zaak acht dagen ver
daagd tot overlegging van de stukken door ge
daagde, voor wlen optreedt Mr. O .W. O. Jans
sens.
Indien dan ook de gemeente Rotterdam
over een voldoend tunnelplan beschikt, kan
verder overleg over het uit te voeren plan,
den financieelen opzei en de medewerking
van het Rjjk volgen.
Het ligt in het voornemen, dit overleg
te vergemakkelijken door een commissgc,
waarin Rjjk en gemeente zjjn vertegen
woordigd, omtrent een en ander van voor
lichting te doen dienen.
Besproken werd de door de Regeering gevolg
de toepassing van art. 126 der Ambtenarenwet
1929 ten aanzien van de loon, en salarisreéelin-
gen van het personeel In dienst der lagere be
stuursorganen.
Als ernstig bezwaar werd gevoeld het biyk-
bare streven der Regeering, inhoudend, het
plaatselyk loonpeil als domineerenden factor te
doen g^den by de vaststelling der loonen van
genoemd personeel.
Dit bezwaar grondde zich principieel op de
overweging, dat de verhouding tusschen de
overheid en haar personeel belangrijk anders is
dan de verhouding tusschen den werkgever en
den arbeider in het particuliere bedryfsleven.
Naar wy officieel vernemen is Zaterdag in 'n
vergadering in „De Nachtegaal" te Lissa tus
schen de drie patroonsorganisaties en de drie
arbeidersorganisaties in de bloembollenstreek
besloten, het bestaande contract voor twee
maanden voorloopig te contlnueeren.
Door de crisisomstandigheden, welke zwaar
drukken op het bloembollenbedryf, kon men
van patroonszyde vooralsnog niet overgaan tot
het sluiten van een contract voor het tydperk
van een jaar.
Thans bereidt Roermond zich voor om het
feit te herdenken, dat 500 jaar geleden, in 1435,
een vrome herder op den berg, waar thans de
Kapel zich verheft, eén Maria-beeldje ophaalde
uit den waterput, en met het plaatsen dezer
beeltenis in een nis van den eikeboom, welke
den put overschaduwde, het ontetaajk gaf aaj^
de Marlavereertng, welke Roermond in den
loop der eeuwen tot een druk bezocht centrum
van bedevaarten maakte.
Omtrent regeling van den arbeidstyd van
chauffeurs wordt met den minister van Sociale
Zaken overlegx gepleegd. Een wetteiyke rege
ling is in ver gevorderden staat van voorbe
reiding.
De regeering heeft in de aanneming door de
Tweede Kamer van de motie-Drop geen aan
leiding gevonden om haar standpunt aangaan
de de toepassing van de collectieve arbeids
contracten in bestekken van Rykswerken te
herzien, zy blyft van oordeel, dat onder de
tegenwoordige omstandigheden een afwach
tende houding is geboden
In hoeverre hieraan een tunnelplan, als de
gemeente Rotterdam voorstaak
kan eerst worden beoordeeld, Iw
een voldoend uitgewerkt plan Iki
schikt. Doch ook andere ftnarül
Ofschoon de onderhavige aangelegenheid in
eersten aanleg byzonder voor de werklieden van
belang werd geacht, zoo was de vergadering
eenstemmig van oordeel, dat het zeer gewenscht
zou zyn, ook de aan deze bonden geestverwante
ambtenarenorganisaties uit te noodlgen deel te
nemen aan den arbeid, dien men zich voorstek
te gaan verrichten.
Hieruit vloeide voort, dat op Vrydag 15 Fe
bruari een tweede .vergadering werd 'rehouden,
waar, naast de in den aanhef genoemde bon
den, mede vertegenwoordigd waren de Alge-
meene Ned. Chr. Ambtenaarsbond en de Cen
trale Ned. Ambtenaarsbond.
De beide laatstgenoemde organisaties hadden
reeds te kennen gegeven in te stemmen met den
opzet, terwyi eerstgenoemde organisatie de
aangelegenheid nog eerst nader in haar hoofd
bestuur wilde bespreken, waarby zy het echter
op prys stelde de besprekingen te kunnen by-
wonen
Betreffende de algemeene richtlynen voqr de
stappen, die zullen worden" gedaan, werd vol
komen overeenstemming bereikt.
De nadere uitwerking hiervan werd gelegd in
handen van een „Comité van zes”, waarin van
ieder der organisaties een vertegenwoordiger zit
ting kreeg. Dit comité zal Vrydag aa. voor de
eerste maal byeenkomen.
Verbreeding van de zitplaatsen in de
tweede en derde klasse afdeellngen van
electrische treinen zou 25 pet. en 20 pet.
vermindering van het aantal aangeboden
zitplaatsen beteekenen, hetgeen aanschaf
fing van nieuw electrisch materieel noodlg
zou maken. Dit is thans niet gerechtvaar
digd.
Wellicht is het aantal aanrijdingen in dien
tyd zelfs grooter geweest, maar was er alleen
materieele schade, waarvan de dagbladen geen
melding maakten. Er zyn wielryders en bak
fietsbestuurders, die de gevaren welke hen be
dreigen hebben Ingezien en hetzy een rood
achterlampje hebben laten aanbrengen, dan
wel hun spatbord (en) hebben witgelakt. Maar
hun aantal is slechts zeer gering vergeleken
by de duizenden, die het niet noodlg vinden
om zichzelf te beschermen.
Daaruit blijkt wel duideiyk, dat de bescher
ming van den wetgever moet komen, die in
een wyziging van het Motor- en Rjjwielregle-
ment een eenvoudig middel bezit om spoedig
en afdoende dit groote gevaar weg te nemen.
Vooral spoedig! Want de Doodeniyst wordt
steeds grooter.
Bcy
Hor.
Dr. C. Mendes de Lean te Amsterdam
werd Vrijdag door den gemeenteraad
van Maastricht benoemd tot directeur-
geneesheer van het Calvarienberg-
Zlekenhuts
Voor verlichting van wegen wordt
een proef overwogen voor den rijks
weg AmsterdamHaarlem. Naar de
kosten wordt een onderzoek ingesteld,
dat nog niet is geëindigd.
Op initiatief van den R K. Bond van Over
heidspersoneel „St. Paulus” vond Vrydag 18
Januari te Den Haag een byeenkomst plaats
van vertegenwoordigers der hoofdbesturen van
den Ned. Bond van Personeel in Overheidsdienst,
van den Ned. Christ. Bond van Personeel in
Publieken Dienst en van uitgenoodigde organi
saties.
Om 9.13 uur werd nameiyk een gedeelte terug
verwacht van onze marinetroepen, die deel uit
maakten van hét internationaal bezettingsleger
in het Saargebied.
Deze troep, waarby zich ook kapitein De
Bruyne en kapitein Roelofsen bevonden, heeft
de reis naar het vaderland per trein over
Maastricht gemaakt.
Velen hebbep zich Zaterdagavond, ondanks
het stormachtige weer, naar het station bege
ven, om de terugkeerende „jongens” hartelyk
te verwelkomen
Aan de gemeente Rotterdam zal van dit
voornemen kennis gegeven en haar medewer
king om op deze wyze tot een spoedige oplos
sing van het oeververbindingsvraagsituk
komen, gevraagd worden.
Inzake de verbinding Zeeuwsch Vlaanderen
en Westeiyk Noord Brabant wordt medege
deeld. dat slechts een brug of tunnel afdoende
verbetering zouden kunnen brengen doch
enorm kostbaar zyn.
Naar aanleiding van de brochure van V. H
Troupln over bruggen wordt een onderzoek in-
tjsteld.
Nadat de manschappen zich hadden opge
steld, hetgeen nog al eenigen tyd in beslag
nam. riep kolonel Dorren hun een hartelijk
welkom toe. „Jullie hebben", zoo zelde de ko
lonel, „jullie plicht gedaan".
Dc Koninkiyke
Club schryft ons:
Het mag zóó niet langer blyven!
Met den dag of liever lederen avond
wordt het gevaar op de Nederlandsche wegen
grooter. De even onbegrypelyke als verderfe-
lyke onnadenkendheid want onwetendheid
kan men niet meer veronderstellen van de
groote schare wielryders, bakfietsberyders en
voerlieden, die hun leven en dat van anderen
in de waagschaal stellen door zich toe te ver
trouwen aan de veilige werking van meestal
slecht aangebrachte, gebroken of vuil gewor
den reflectoren, eischt een spoedige voorzie
ning. Niet alleen is de overheid verplicht deze
categorieën van weggebruikers tegen zichzelf te
beschermen, maar zy heeft ook de belangen
van de automobilisten en motorryders te be
hartigen, die gevaar loopen in het donker op
voor hen onzichtbare fietsers of karren te rij-
den en zich dan voor den rechter zullen heb
ben te verantwoorden wegens het veroorzaken
van dood door schuld of van zwaar lichamelijk
letsel.
De Overheid heeft reeds veel te lang ge
wacht met de herstelling van de door haar
zelf gemaakte fouten, zy heeft de driewielers
op den verkeersweg losgelaten zonder zich de
ernstige gevaren daarvan te realiseeren. zy
staat fietsers en karrevoerders zelfs by vervoer
van vèr-uitstekende ladingen als boomen c"
planten, toe, van ondeugdelyke reflectoren ge
bruik te maken, waarop de contróle zooal niet
vrywel onmogeiyk, dan toch in ieder ge-
uiterst slecht is.
Zoo mag het niet langer blyven. De gevaren
dreigen van twee kanten en het zou misdadig
zyn deze nog langer te laten bestaan. Vooral
ook omdat de oplossing eenvoudig en weinig
kostbaar is. Het aanbrengen van een naar
achteren rood licht uitstralende electrische lan
taarn is voor wielryders die meestal gebruik
maken van een electrische rywlellamp "n
kwestie van een paar kwartjes; datzelfde geldt
voor bakfietsbestuurders, terwijl karrevoerders
met een kaars- of petroleumlampje zouden
kunnen volstaan.
Voor hen, die nog niet overtuigd mochten
zyn van de dringende noodzaak van dergelyke
verplichtingen laten wy een lystje volgen van
in de maand "Januari j.l. in de pers vermelde
ernstige verkeersongevallen, welke op buiten
wegen in donker of zwaren mist plaats
den, doordat de bestuurder
voertuig het andere voertuig
opgemerkt:
1 Jan. 1935. Schoorldam: één doode; botsing
auto met rywiel.
2 Jan. 1935. Zuldbroek: één doode; idem.
5 Jan. 1935. Haarlem: één doode; idem. Eén
gewonde; botsing autobus met rywiel.
5 Jan. 1935: Eist: één doode; botsing motor-
rywiel met boerenwagen.
6 Jan. 1935. Halfweg: één gewonde; botsing
auto en bakfiets.
12 Jan. 1935. Bussum: één gewonde; botsing
vrachtauto en bakfiets.
21 Jan. 1935. Oldebroek: één doode, een ern-
botsing motorrywiel met boe-
De devotie tot O. L. Vrouw in "Czand,
de onder Nederlands Katholieken en ver
over de Duitsche en Belgische grenzen
sinds eenwen bekende bedevaartplaats, aal
in den zomer van dit jaar met grooteche
plechtigheden haar 560-jarig jubilé vieren.
Het jubeljaar zal op den eersten Zondag
in Mei worden geopend en zyn hoogtepunt
bereiken in de maand Augustus.
Z. H. Paus Pius XI heeft dit Jubilé met
bijzondere aflaten verrijkt; ook dit zal de
bedevaartgangers zeer zeker aansporen, in
groote scharen op te gaan naar dit Maria-
heiligdom, zooals duizenden en duizenden
vol innige vereering voor hen hebben ge
daan vyf eeuwen lang.
Na den dertiehdèn was het een moeiiyke
tyd voor de manschappen, als gevolg van de
wanverhouding. Overdag zware dienst en des
avonds konden zy het vermaak niet hebben,
dat hun loon zou zyn geweest.
Zich daarna tot de
wendende, zeide de
„Toen de minister afscheid van u nam,
heeft hij gewezen op de moeilijke taak,
welke gij kreegt te vervullen. Deze hebt
gij inderdaad op voortreffelijke wijze
volbracht.
Gij hebt u vele opofferingen moeten
getroosten, vele moeilijkheden hebt gij
ondervonden, maar wij mogen met
vreugde constateeren, dat uw werk met
succes bekroond is.
Het vaandel kon ongeschonden
vlekkeloos worden neergehaald.”
Het standpunt der regeering
van aanleg van een haven te Borgharen
anders dan van de commissie van advies
verband met de ontwikkeling der omstandig
heden sinds November 1927, toen de commis
sie haar verslag uitbracht.
In Westeiyk Noord-Brabant waren te groot-
sche plannen van afwatering, welke niet aan
de verwachtingen zouden beantwoorden,
zaak is in onderzoek.
Het is my een aangename taak U, kapitein
De Bruyne. te zeggen, dat het Hare Majesteit
de Koningin heeft behaagd Uw prestaties in
dienst van het vaderland te beloonen."
De manschappen presenteerden het geweer,
terwyi het Wilhelmus ten gehoore werd
gebracht.
Dan knersten ae remmen,
stonden stil.
Onmiddeliyk verdrongen de nieuwsgierigen
zich voor de coupé-raampjes. en de lachende
„blauwen” kregen heel wat onbescheiden vra
gen. welke betrekking hadden op hun dienst
- in den vreemde, te beantwoorden.
In den wagon, welke voor de officieren was
gereserveerd, een nieuw gezicht: in gezelschap
van kapitein Roelofsen reisde een Engelsch
verbindingsofficier mede. Jong, met een prettig
open gezicht, keek hy vol geamuseerde interes
se neer op het gewoel rondom hem. De licht
bruine uniform met den Hggenden kraag, kleed
de hem uitstekend en maakte een byzonder
vlotten indruk.
Meer soldatesk zagen er echter onze eigen
officieren der mariniers uit, in hun lange ge
tailleerde jassen, de gepluimde kap ver op den
rug neerhangend.
Het oponthoud van dezen trein, was ditmaal
wel byzonder kort. Nauweiyks hadden de pers
fotografen gelegenheid gehad hun opnamen te
maken, of het vertreksein werd gegeven en de
trein zette zich weer, in beweging met
doel: Rotterdam Maas.
De Kapel van O. L. Vrouw in ’t Zand Is,
vooral sinds 1863, toen de kerkeiyke Overheid
de zielzorg voor het rectoraat toevertrouwde
aan de Paters Redemptoristen, geworden tot
een druk bezocht bedevaarts-oord, waar jaar
lijks tienduizenden vrome pelgrims komen.
Van zeer vele wonderbare genezingen is door
de kerkeiyke overheid een officieel verslag op
gesteld; Jn den vreeselyken brand, welke in de
17e eeuw het grootste deel van Roemond ver
woestte, en waarby ook het bisschoppeiyk ar
chief vrywel geheel teloor ging, zyn deze au
thentieke bewysstukken helaas verloren gegaan.
Toch zyn deze wondere feiten blyven voort
leven in de herinnering van het volk, en tot
op den huldigen dag getuigen ze van de groote
genadenryke zegeningen, welke Maria schonk
degenen, die Haar onder haar beeltenis
O. L. Vrouw in "t Zand in de verloopen 600
jaren hebben vereerd.
.'.Laat dit voor U allen een spoorslag zyn, het
beste te geven voor het vaderland en onze ge
ëerbiedigde Koningin.”
Nadat het vaandel was voor gecommandeerd,
presenteerden de troepen het geweer en bliezen
de pypers het Wilhelmus.
Spr. deelde mede, dat Hare Majesteit de
Koningin kapitein De Bruyne benoemd
heeft tot officier in de Orde van Oranje
Nassau met d< zwaarden.
Na een korte ieremonieele plechtigheid zeide
spr.. dat de groote waardeering niet slechts
uitgaat naar de Saartroepen. maar dat in deze
plechtigheid de geheele weermacht en de Ko
ninkiyke Mariniers worden gehuldigd.
Hauptbahnhof te Saarbrücken en tydens
geheele reis naar Rotterdam.
Zy zyn ook toegesproken door generaal Quint
en andere militaire autoriteiten. Getroffen was
spreker door de ceremonleele plechtigheid, welke
de Engelsche eerewacht by het afscheid haa
betoond.
zy speelden het Wilhelmus, terwyi de bevol
king op plechtige wyze den natlonalen
bracht.
Spreker vertelde daarna iets over de ont
vangst te Thionville, welke bizonder hartelyk
was geweest en waar den troepen een lunch
werd aangeboden, welke verre boven het dage-
lyksche menu uitging.
stig gewonde;
renkar.
22 Jan. 1935. Velsen: twee ernstig gewonden;
botsing auto en bakfiets.
23 Jan. 1935. Zenderen: één doode, twee licht
gewonden; botsing auto en vrachtwagen.
25 Jan. 1935. Oss: één ernstig gewonde; bot
sing auto met turfkar.
26 Jan. 1935. Maarssen: twee dooden; botsing
auto en wielryder.
29 Jan. 1935. Naarden: één doode;
auto en bakfiets.
31 Jan. 1935. Maasbracht: één ernstig en één
lichtgewonde; botsing auto en bakfiets.
Negen dooden, acht gewonden in een maand
Maar evenmin
Hartelyke begroeting
Te Luxemburg heeft minister Deckers met
zyn adjudant de troepen tydens een oponthoud
van vyf minuten begroet.
„De Hollandsche bevolking heeft ons op by
zonder hartelyke wyze verwelkomd.
In Maastricht was de burgemeester op
perron, terwyi een groot muziekkorps
heeft begroet.”
„De hartelyke ontvangst te
zoo besloot kapitein De Bruyne dit
„weet u zelf.”
Precies op tyd stoomde de trein te Utrecht
binnen, en nauweiyks had het publiek de
blauwe jassen en de stalen helmen in de
gaten, of de hoeden gingen af en er steeg
uit veler kelen een spontaan gejuich op, een
vriendeiykheid, welke door de mariniers even
gul beantwoord werd.
Op de Berlijnsche automobieltentoon stelling bevindt zich het nieuwste op
het gebied van krachtverkeerBoven een zware vrachtwagen, die aange
dreven wordt door persgas; beneden een omnibus met stoom-aandrijving
Portret van den onlangs afgetreden hoog
leer aar te Utrecht, Dr. C. A. Verrljn Staart,
hem aangeboden door zijn oud-leerltngen
en collega’s. Het schilderij is vervaardigd
door den portretschilder O. V. A. RHingh
De troep marcheerde daarna naar het Oost
plein. waar zich officieren en genoodlgden had
den opgesteld. Aanwezig waren o a. vice-admi-
raal J. de Graaff, benevens een aantal officie
ren van het korps met hun dames.
Nadat de troep de binnenplaats was opge-
marcheerd en Polygoon en de fotografen in de
gelegenheid waren gesteld hun opnamen te ma
ken. nam met krachtige stem vlce-admlraal
J. de Graaff het wpo:
Spreker zeide. dat
Het inderdaad op onrustbarende wyze
toenemend euvel der wilde busdiensten
heeft de volle aandacht, ook van politie en
justitie. Mocht, ondanks de Jurisprudentie,
zooals deze zich in den laatsten tyd heeft
ontwikkeld, biyken, dat met de bestaande
wetteiyke bepalingen j^et euvel niet afdoen
de kan worden bestreden, dan zal verscher
ping noodzakeiyk zyn.
De 63-Jarlge M. W. te Putbroek heeft tegen
Jhr A. v. A. te Geulle een civilien elsch in
gesteld om schadevergoeding van f 14O5C.—
Onder zeer groote belangstel
ling zyn de mariniers uit het Saar
gebied te Rotterdam teruggekeerd-
Hoewel de regen bij stroomen
neerviel hadden zich, zoowel op het
perron als op den weg. welken de
troep naar de kazerne zou volgen,
zeer vele belangstellenden
steld.
Wy hadden nog even gelegenheid voor
kort interview met kapitein De Bruyne
Op onze vraag, hoe het contact is geweest
met de Saarbevolking, zeide de kapitein, dat
het nooit innig is geweest. „Dit is myn eigen
wensch. Er waren menschen, die trachtten po
litieke munt te slaan uit de gebeurtenissen in
het Saargebied. Dit is de reden, waarom wy
strenge passagiermaatregelen hadden genomen
om elke orde-verstoring te voorkomen. Zoo
mochten de mariniers slechts twee café's be
zoeken, wanneer zy verlof hadden.
De wanverhouding, welke hierdoor ontstond
heb ik gevoeld, maar ik kon deze niet vermy-
den.”
Kapitein de Bruyne zeide ons voorts, dat de
manschappen zeer gastvry zyn ontvangen.
Ze kregen ultnoodigingen voor gratis bios
coopvoorstellingen en vooral roemde hy de
gastvryheid van den bekenden yzermagnaat
Röchlln
Ook van andere zyde had men uitnoodigin-
gen gekregen om fabrieken te bezoeken.
zal voldoen,
.wanneer over
in worden be-
jieel aanneme-
iyke oplossingen zyn denkbaar en zeer goed
mogeiyk.
Een onderzoek is van Rykswege ter hand
genomen en zal binnen korten tyd zyn
toold.
i