Storm buldert boven ons land Tentoonstelling Brussel 1935 ii 1 WH omge- zeventien-jarige Gieken met tien scholieren slagen, knaap verdronk een* r Werk voor onzen scheepsbouw Rukwind velt 2 kranen Het geheim van de „Uiver” Èuf ■b WAARMEE NEDERLAND UITKOMT TEGEN HOEST MAANDAG 18 FEBRUARI 1935 Door rukwind onder tram Sleepschip in moeilijkheden Verlichting Rijksweg Engelsche meening SCHOOLTOEZICHT Laag water in IJselmeer Visschersboot gezonken en 5t Industrie Op Duitsche debiteuren zuivel- ntes I O e der la nd DE PRINSES HERSTELD Wat te zien zal zyn te 1 rdam ingen Meisje onder de tram ge slingerd en gedood LICHTSCHIP MAAS OP drift GESLAGEN Boerderij voor producten Tragisch ongeval in Amsterdamsche haven Zeeschepen maken te IJmuiden vast De zware ijsgang op de Amerikaansche rivieren heeft vele menschenlevens ge- eischt. Een der veie gekraakte boöten, waarvan de passagiers slechts met moeite konden worden gered KONINGIN EN PRINSES NAAR ZWITSERLAND BLOEMENTENTOONSTELLING TE GOUDA Opdracht voor twee houttransport- motorschepen voor Rusland OVERDRACHT VAN‘TOREN TE SCHOONHOVEN Lijk opgehaald Nieuw „Amsterdam- type” Het Ryk zal de kosten betalen voor den weg Amsterdam Haarlem Verwacht mag worden, dat het paviljoen een belangrijken indruk zal geven van wat Nederland op nomisch gebie< beteekent Fusie van N. S. N. A. P. Nationaal Front „Vielgwereld moet zoo spoedig mogelyk worden gerust gesteld” i h Te 8.05 uur is Zaterdagavond op de filiaalinrichting van het Kon. Ned. Met. Instituut het stormsein, dat sinds Vrijdagmiddag 5 uur storm uit het Zuid-Westen meldde, ver vangen door een nieuw sein, ten tee lten, dat verwacht werd, dat de storm zou uitschieten naar het Noord-Westen, hetgeen voor de op weg naar de haven zynde zeesche pen de situatie nog moeilyker zou maken. Schipperszoon in roef van binnen schip getroffen en gedood MISLEIDENDE MATEN Te Rotterdam Achterstallige handels- vorderingen Het sleepschip „Racine” na veel moeite behouden in Terneuzen binnengebracht iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiii Re Invaart Amsterdam de In het HM. de Koningin en de Prinses stellen zich voor op Woensdag 30 dezer voor eenlgen tijd Het was den jongens, allen scholieren tusschen 16 en 18 jaar, niet mogelljk de gieken met den boeg op de golven te hou den, met het noodlottig gevolg, dat een der vaartuigen aan den achterkant door een hooge golf werd geraakt, waardoor het geheel volliep. De bemanning van de an dere giek, bemerkende wat er gaande was. trachtte bij te draaien, hetgeen haar even eens noodlottig werd, want in een oog wenk was ook dit vaartuig door de golven overspeeld. Het ongeluk gebeurde bjj den in het Hellegat gelegen strekdam, die zich midden In de bree ds rivier bevindt, en slechts gedeeltelijk boven water uitsteekt. Nadat het scheepje, dat thuis behoorde te Hardinxveld en eigendom was van den heer Klop, was gezonken, slaagden de drie opvarenden er In. zwemmende en met levens gevaar, den dam te bereiken. Op dezen strekdam hebben zij een benauwd Zaterdagmiddag te half twee is tusschen OoItgenSplaat en Willemstad in den feilen storm een visschersboot gesonken; de op varenden zijn echter gered. Bij de Duivendrechtsche brug is een 50- jarige fletser onder een auto gewaaid en em- Uit het Merwedekanaal te Nlgtevecht Is het in verregaanden staat van ontbinding verkee- rende HJk van een man opgehaald. De Weeding ontbrak geheel. stig gewond naar het O. L. Vr. Gasthuis te Amsterdam vervoerd. In de haven der hoofdstad Is het vrU rustig gebleven. De hulp van den havendienst werd tot 8 uur alleen Ingeroepen, voor het Yougo- slavische stoomschip „Istina”, dat, aan de En gelsche boeien gemeerd liggende, door het bre ken van de achtertrossen op drift dreigde te geraken en door twee sleepbooten van Goed koop op zijn plaats moest worden gebracht. De storm, die omstreeks half tien ’s avonds haar grootste kracht had bereikt, zakte daarna af. Den geheelen nacht echter hielden met kortere of langere tusschenpoozen de rukwin den aan. et da apan- 1935, Uk» md- mce zien Ven vaa burge- i om in vaarvan ark. In momen, ■enlging eeft de nog te al wor- ien po op te belde hebben Hannen dlrec- Verk- IK.K or de s het iders- orden Taal den maal een uurd werd naar bet men middag stelling Kant- Japan- houdt. betrad, i juist rdigen tilging, laarbjj waar- daar- enkele De bestonddeelen van Vlcks VapoRub thans verkrijgbaar in den vorm van Vicks Hoestbonbofê In de drie eerstgenoemde zalen zal achter eenvolgens worden aangetroffen: brugkraan op de landsch-Indlë naar voren zal brengen. Bovendien zal In deze zaal gelegenheid be staan radlo-gesprekken met Nederlandsch-Indlë te voeren. H. K. H. Prinses Juliana is weder hersteld heeft reeds een vergadering bijgewoond hoofdbestuur van het Ned. Roode en van Kruis. naar Zwitserland te gaan. De Prinses la voornemens uiterlljk 12 Maart terug te keeren, terwijl H M de Prinses zoo lang gezelschap zal houden als de werkzaam heden van de Koningin dit zullen toelaten. Zooals men weet is de leiding van den bouw van het Nederlandsche paviljoen opgedragen aan den architect, den heer Ir. D. Roosenburg. Aangezien het van belang was In het bijzon der de aandacht op de Nederlandsche zuivel producten te vestigen en de wijze, die hiervoor In aanmerking komt nJ. het geven van de monstraties en het laten proeven der producten niet kon geschieden in verband met de ge ringe plaatsruimte In het Nederlandsch pa viljoen, zal een afzonderlijk gebouw verrijzen op het terrein aan Nederland toegewezen. Dit gebouw heeft van bulten het aanzlvi van een Nederlandsche boerderij en bevat van binnen een tentoonstellingsruimte en een ruim te waar demonstraties sullen worden geor ganiseerd. Architect van deze boerderij Is de heer Ir. Joh. Denijs, die verder geheel samenwerkt met den heer Roosenburg. De offlcleele opening der geheele tentoonstel ling zal geschieden op 27 April as., die van het Nederlandsch paviljoen zal plaats hebben op Dinsdag 30 April »4. Naar wij vernemen wordt door den Rijks waterstaat te Haarlem een plan voor ver lichting van den rijksweg .Amsterdam- Haarlem nitgowerkt. Tusschen Kruyt en Wehrens te Kerkende, is een fusie tót stand gekomen. Leider wordt majoor Kruyt. ge naar de Het Engelsche vliegblad „Flight" schrijft on der het hoofd: >rAn unsolved mystery": oor zaak van de ramp, die de Douglas op weg naar Batavia trof even voor Kerstmis, blijft nog een even groot mysterie als ooit. Na het aanvan kelijke rapport van de KIM., waarin het on geluk definitief werd toegeschreven aan bliksem inslag, heeft dr. v. d. Maas een rapport uitge bracht en een Nederlandsche krant meldt, dat de bliksemhypothese nu is verworpen. Hoewel Nederland In verband met de beperkte geldmiddelen, welke de Regeering beschikbaar kon stellen, op betrekkelijk bescheiden schaal zal meedoen, mag toch verwacht worden, dat dank zij de krach tige medewerking van verschillende sub commissies, die elk voor een onderdeel van de totale Nederlandsche Inzending heb ben zorg gedragen, het Nederlandsche pa viljoen een belangwekkenden Indruk zal geven van wat Nederland op economisch gebied beteekent. Zaal drié’ IW^eheel gewijd aan Overzeesch Nederland. Aldaar zullen os. worden opgesteld een maquette van den Archipel, plastische sta tistieken betreffende het handelsverkeer tus schen België en Nederlandsch-Indlë, voorwer pen betrekking hebbende op het productiever mogen van Ned. Indlë, een en ander In ver band met de grootte van Ned. Indlë, verschei denheid der bevolking, takken van overheids dienst, postviuchten, maquettes en voorstellin gen betrekking hebbende op ingenieurswerken, een inzending in verband met Nederlandsche gebledsdeelen in Amerika, terwijl het hoofdbe stuur der P. T. T. vertegenwoordigd zal zijn met een inzending betrekking hebbende op de radio-verblndlng Nederland—Nederlandsch- Indlë. terwijl de Koninklijke Luchtvaart Maat schappij de Luchtvaart-verbindlng met Neder- half uurtje doorgemaakt. Door de passeerende sleepboot Mars uit Dordrecht zijn zij ten slotte aan boord genomen. Dit kon slechts met groote moeilijkheden geschieden, daar er een hooge zee stond en het voor de sleepboot gevaarlijk was, den dam te naderen. Daar er geen roei boot aan boord was, waagde de kapitein het toch, de sleepboot tegen den dam te laten drij ven. waarna de opvarenden van de omgeslagen en gezonken visschersboot konden overstappen. Eén der geredden Is te Willemstad aan wal geset; de anderen zijn doorgevaren naar Dordrecht, waar zij wonen. In een dezer dagen gehouden vergadering in een der zalen van het Departement van Economische Zaken te Den Haag, onder leiding van den Nederlandschen Commis saris Generaal by Wereldtentoon stelling Brussel 1935, tevens voor zitter van de Algemeene Commis sie en het Uitvoerend Comité, oud- minister mr. T. J. Verschuur, heeft deze uiteengezet, op welke wyze in het Nederlandsch paviljoen ons land naar voren zal worden ge bracht. In hoofdzaak gaat het hierbij °m de kosten van de verlichting, welke door het Rijk zullen worden gedragen. Tot nu toe werd de verlich ting langs de rijkswegen (bijv, de Heerenweg door Heemstede, de rijksweg bij Apeldoorn en de rijksweg Roermond—Maastricht) aange schaft en betaald door de gemeenten, aan dien rijksweg gelegen, met toestemming van de re geering. De verlichting langs den rijksweg Am. sterdamHaarlem zal ns voor het eerst in een dergeltjk geval door het Rijk aange schaft en betaald worden. Inzending van het Departement van Econo mische Zaken, met gegevens op Industrieel Ne derland betrekking hebbende, een zeer belang wekkende inzending van het Departement van Waterstaat, waar maquettes en andere voor stellingen betrekking hebbende op groote wa terstaatswerken zullen worden uitgestald, ter wijl tevens aandacht zal worden geschonken aan de drooglegging van de Zuiderzee. De vier havensteden, Amsterdam, Rotter dam, Dordrecht en Vlissingen zullen gemeen schappelijk een inzending verzorgen, terwijl daarnaast nog zal worden opgesteld een ma quette van de luchthaven Schiphol. Het Nederlandsch Steenkolenmijnbedrijf, de Koninklijke Nederlandsche Zoutlndustrie en de Koninklijke Nederlandsche Hoogovens zul len eveneens collectief zijn vertegenwoordigd, terwijl verder In deze zaal nog zullen worden opgesteld een zeer belangwekkende Inzending van de Nederlandsche Maatschappij voor Ha venwerken en een voorstelling betrekking heb bende op de Nederlandsche Noordzeebad- plaatsen. De middenzaal Is geheel gewijd aan agrarisch Nederland. Naar voren zullen worden gebracht voorstellingen betrekking hebbende op zuivel, suiker, paarden, stroocarton, aardappelmeel, vee. eieren, kippen, akkerbouw, boomteelt, fruit, groenten, Veilingbedrijf, bloemen, bloembollen, boschbouw, terwijl daarbij tevens rekening is gehouden dat de verschillende streken van ons land naar voren zullen worden gebracht. statistl- worden op- ffende contrölemerk boter en kaas, L- en pootgoed, Staatsboschwezen, en ontginning, alsmede van den mkundigen dienst. Nlamwa tengevolge It door de Met 1 Mei 1935 zyn wijzigingen gebracht in het toezicht op het lager onderwijs. Het aantal inspecteurs wordt van 52 gebracht on 49 en het aantal schoolopzieners van 9 op 8. Vervallen zjjn de inspectie Schiedam, Ommen en Applngedam. Het aantal schoolopzieners te wordt gebracht van vier op drie. de week van 11 tot en met 16 Februari is door de Nederlandsche Bank in totaal een bedrag van R M. 567 000 van de op haar Son derkonto bij de Deutsche Verrechnungskasse uitstaande vorderingen met de begunstigden afgerekend. De nummers van deze posten lie pen van 73970 tot 74181. Onder afgerekende posten verstaat de Bank in dit verband posten, met betrekking waar toe de opdracht tot uitbetaling van het pro venu de Hoofdbank te Amsterdam heeft ver laten. Voor personen, firma’s of instellingen die niet zelf een rekening by de Nederlandsche Bank te Amsterdam onderhouden, doch het provenu van de te hunnen gunste op het Son- derkonto uitstaande bedragen via een particu liere bankinstelling of door bemiddeling van den Postchèque- en Girodienst plegen te ont vangen. verlooppn er uit den aard der zaak nog één of meer dagen tusschen den dag waarop de betalingsopdracht de Hoofdbank van de Nederlandsche Bank verlaat en dien, waarop de begunstigden het geld daadwerkelljk te hunner beschikking krijgen. De overboeking, naar het Sonderkonto van de Nederlandsche Bank by de Deutsche Ver rechnungskasse. van de bedragen die oorspron kelijk op Zwlschenkonti t>U Duitsche devie zenbanken waren geplaatst In afwachting van hun overschrijving naar het Sonderkonto, heeft thans geheel haar beslag gekregen. Het totale bedrag van de op het Sonderkonto uit staande posten die nog niet tot uitbetaling zijn gekomen, beloopt op het oogenbllk om streeks R. M. 64,5 mlllioen. De Sonderkonto- po^ten waarvoor koersflxeering Is verkregen, zijn hieronder begrepen. Hierbij bleek, dat het Nederlandsch paviljoen zal bevatten drie achter elkaar gelegen zalen en daarnaast over vrijwel de geheele lengte een smalle zaal, benevens naast den hoofd ingang een zaal, die als eere-zaal zal worden ingericht. De lange zaal, naast deze drie zalen gelegen is bestemd voor de Nederlandsche Industrie, welke voor zoover zij vertegenwoordigd zal zijn collectief naar voren zal warden gebracht. In het bijzonder zullen ongetwijfeld veel aan dacht trekken de inzendingen op het gebied van scheepsbouw, dieselmotoren, oliepers machines en kunstzijde. Verschillende statistische voorstellingen, op de Nederlandsche industrie betrekking hebben de zullen tevens aanwezig zijn. In de hierboven genoemde eere-zaal zal de Nederlandsche Kunstnijverheid vertegenwoor digd zijn door speciaal uitgezóchte voorwerpen. Deze zaal wordt voorzien van gebrandschil derde ramen, terwijl tevens aanwezig zullen zijn de afbeeldingen van acht Nederlandsche NobeL prljswinners met de noodlge bijschriften. Elk der schepen zal worden uitgerust met een motor van 1500 PK, te leveren door de firma Stork te Hengelo. De snelheid der beide schepen zal in den ge wonen dienst elf knoopen bedragen. Het bijzondere van het nieuwe type is. dat het laden en lossen veel gemakkelijker zal gaan, terwijl de schepen door hun bijzonder model een grooten deklast zullen kunnen dra gen zonder dat daardoor de stabiliteit wordt geschaad. Daarnevens zullen zij, door een bij zondere opstelling van de waterballasttanks, In ledigen toestand niet het beswaar hebben van te groote stabiliteit. De zoon van den heer D. Goedkoop Den, directeur van de werf, de heer P. Goedkoop Dzn., die gerulmen tijd te Moskou heeft vertoefd, keert thans naar Ne derland terug. Bovendien zullen belangwekkende sche voorstellingen in beeldvorm gesteld bel contröle zi booschbou’ plantenziel De positie van het lichtschip, dat door den storm op drift Is geslagen was Zaterdagavond om tien uur: twee mijl O. NO, richting Nieuwe Waterweg. De hevige storm, welke Zater dag boven Nederland loeide, heeft verschillende ongelukken veroor zaakt. Op de Nieuwe Meer bij Am sterdam zyn twee gieken omgesla gen, waarby negen scholieren te wa ter geraakten en een hunner ver dronk. Het vuurschip „Maas" op den Nieuwen Waterweg te Rotterdam is door den Zuid-Westerstorm op drift geslagen. De Nederlandsche Kniidenlersbond te Rotter dam heeft zich in een adres gewend tot den Minister van Arbeid en Sociale Zaken om te wijzen op de groote afwijkingen bij inhouds maten van flesschen en verpakkingen van le vensmiddelen. Het adres wijst erop, dat de inhoud van ftes- schpn, waarvan de normale 7% A 8 d.L. is. reeds gedaald is tot 6 d.L.. terwijl verpakkingen met t gebruikelijke netto-gewicht van ff en 1 pond teruggebracht zijn op reap. 2 en 4 'w en lager. Het gevolg hiervan is. dat het publiek, dat denkt normalen Inhoud en normaal gewicht te ontvangen, door misleidende concurrentie wordt gedupeerd. Ook de bonafide handel ondervindt door deze practljken ernstig nadeel en daarom veraoekt genoemde bond den Minister door wetteiyke voorschriften te verplichten den juisten inhoud op de eltlketten of het juiste gewicht op de ver pakkingen aan te geven, hierbij de mogelijkheid uitsprekend, dat de controle op de naleving der eventueels bepalingen het best in handen gesteld kan worden van den Keuringsdienst voor Waren. Brt lichtschip „Maas”, dat voor den Niea- wen Waterweg gestationneerd ligt, Is door -en krachtigen Zeld-Westerstorm ongeveer ““•erhalve mijl op drift geslagen. De positie van het lichtschip is thans ‘wee mfjl om de Oost Noord Oost. Het schip heeft via Schevenlngen-haven seeochepen van dese koersverandering «o hoogte gesteld. De scheepvaart in de Rotterdamsche haven ***1* van den krachtigen Zuid-Westerstorm ’eel hinder ondervonden. Op enkele regelma- Ujnbooten na zjjn er sedert 3.40 uur Za- ter<lagmlddag geen schepen meer uitgevaren. 4.25 uur zijn er ook geen schepen binnen ■“komen. Alleen hef sa .Arctures". komende ’•n Londen, heeft het aangedurfd op eigen kracht naar de Coöperatieve Kunstmestfabrlek ^taardlngen op te stoomen. Op de Westerschelde is het Nederlandsche sleepschip „Racine" van de N V. Mij. te Rotterdam, dat getrokken werd door de sleepboot ,,SIoe", een oogenblik in een gevaar lijke positie gekomen. Tengevolge van den storm maakte de „Racine" veel water, waar door eenlg gevaar voor zinken bestond. Van Temeuzen vertrokken twee sleepbooten. die het schip tot voor de haven van Temeu zen hielpen sleepen. Toen maakte de „Racine" slagzij, waardoor de situatie nog gevaarlijker werd. Nadat een vierde sleepboot op het tooneel was verschenen, die een pompinstallatie aan boord had, werd met het uitpompen begon nen. Het schip Is behouden In de haven bin nengebracht: sleepbooten zijn echter langszij gebleven om het pompen voort te zetten. De „Racine” was op weg van Dultschland naar Sluiskil en geladen met kolen. Gemeld is. dat er geen constructiefout was, het toestel was getrimd voor horizontaal vliegen met de gasmanetten in den kruistoerenstand; ook was er geen aanduiding In de laatste radio berichten, dat de Uiver in moeilijkheden ver keerde; en nu is blikseminslag uitgesloten. Het rapport van dr. v. d. Maas zal niet gepu bliceerd worden en misschien heeft deze ge heimzinnigheid iets te maken met het sinister gerucht, dat Maandag te Londen liep. De vlie ger, zoo werd vefteld, was doodgeschoten door een hysterisch passagier. Geruchten volgen al tijd snel op de onderdrukking van een r ipport van elke soort en het zou mlschien raadzaam zijn voor de Nederlandsche Regeering tot pu blicatie over te gaan voor zulke geruchten vas ten vortn aannemen In de hoofden van het groote publiek. WJj hebben In Flight altijd de vroegtijdige en volledige publicatie van rapporten aanbevolen en dit is weer een zaak, waarin de vliegwereld zoo spoedig mogelijk gerustgesteld moet wor den. de N. 8. N. A. P„ leider majoor Nationaal Front, voorzitter H. Te Vlissingen Is Zaterdag in de Badhuis straat door een rukwind een twintigjarig meis je onder de tram geraakt en onmiddellljk ge dood. Het slachtoffer was woonachtig te Sou burg. De Zuid-Wester storm heeft Za terdagavond in de hoofdstad een doode geëischt. Op de Ertskade kwam omstreeks kwart vóór elf by een hevigen ruk wind een loopkraan in beweging. Deze Rotste op een z.g. en het geheel kwam terecht twee, binnenschepen, die aan kade lagen gemeerd. Van het buitenste schip, „Thea" uit Leeuwen, werd de roef geraakt, waarin de schipper, Th. Scherens, met zijn twee en twintig- jarigen zoon bij de radio zat te luisteren. De zoon werd op slag ge dood. Politie, brandweer en Ge neeskundige Dienst rukten uit. Het stoffelijk overschot is naar het Binnengasthuis overgebracht. Om streeks half twaalf is de voorste tjalk, de „Jeanette,” die blijkbaar lek was geslagen, gezonken. Door den Zuid-Westerstorm is het water in bet IJselmeer abnormaal laag. Het water Is gedaald tot ISO M beneden AI*., wat ongeveer 1.65 beneden den normalen stand Is. Hier en daar komen de slikken droog. Vele beurt schippers zijn niet uitgevaren, omdat zij het niet verantwoordelijk achten de reis te aan vaarden. Enkele schepen kwamen aan den grond; ook de schepen langs den Zeeburgerdljk hadden het hard te verduren. Door middel van de naastbljzijnde telefoon werd de politie van bureau Overtoom gewaar- •chuwd, die zich met den hoofdinspecteur, W. Glazius, naar het Jaagpad begaf. Toe- kwamen de politle-ambtenaren op den moterstraatweg een motorspult van de brand- weer tegen, alsmede een ziekenauto van den Geneeskundigen Dienst. Belde wagens werden «middellijk gerequireerd. Het bleek, dat een ’an de jongelui, een zoon van den arts Quan- jer, aan de Nassaukade, bulten kennis was. “*t personeel van de brandweer en den G.G °-D- heeft hem bijgebracht en ter obser- atle naar het Wilhelmlnagasthuis vervoerd. Z® ®ndere Jongelui waren in het clubhuis weer ®Poe<ng op hun verhaal gekomen. De belde dle gerulmen tijd hulpeloos op het water hebben rondgedreven, zijn later den kant gebracht en op den wal getrok- Politie Is urenlang bezig geweest met het oreggen naar den verdronken scholier Mol, aarbjj van de Heine polltleboot werd ge- f™lk gemaakt. Te half zes was het lyk nog ®t kovonden. Ook de commandant der brand- c- Gordijn Jr„ Is eenlgen tjjd ter plaatse •«weest. oog op de vele J door een tn- - -- Iedere boom- Kweeker in Boskoop en elders kan insenden. Het lidmaatschap van de Boskoopsche vereenl- ging is niet verplichtend. De leden der ver- sprak'luk01'1**1’ "n Vast*esteld b*d™8 *«"- Mocht zij slagen, dan ligt het in het voor nemen na één of twee jaar een tweede te or- ganiseeren. Het gebouw „Flora" blijft een per manente tentoon^UlngshaL De tentoonstellBg staat onder de bezielende leiding van J. H. van Straaten van Nes. De sleepbooten Chariots” van L. Smit’s sleepdiensten en de „Spitsbergen" van de fir ma P. Smit, die besteld waren om het schip behulpzaam te zijn bjj het meren, zjjn hierin door den krachtigen golfslag en den feilen storm, niet geslaagd. Om ongelukken te voor komen heeft men het zeeschip met groote moeite naar Rotterdam gesleept, waar het In middels In de IJselhaven een tijdelijke lig plaats heeft ingenomen. Zaterdagavond acht uur waren er in de ha ven geen zeeschepen op drift geslagen, omdat men vroegtijdig van de komst van den storm op de hoogte was gesteld en alle maatregelen had kunnen treffen om ongevallen te voorko men. Negen van de tien inzittenden ge raakten te water, alleen de stuur man van een der bootjes wist zich er aan vast te klampen en dreef, er mede naar den overkant, waar hij doornat op den wal klom. Van de negen andere jongens slaagden vier er in, zwemmende den kant te be reiken, vier anderen konden worden gered door den schipper van een motorboot, die aan den kant meerd lag en onmiddellijk plaats van het ongeval was geva ren. Een der jongens, de 17-jarige Mol, was echter reeds gezonken, rijn broer heeft hem nog ’n oogen- blik gegrepen, doch hem niet kun nen houden. Van 1024 April a.s. zal te Boskoop een groote bloemententoonstelling gehouden wor den. Men is thans bezig het terrein onmlddtiUjk in de nabijheid van het station in gereedheid te brengen. Een mooi tentoonstellingsgebouw, ..Flora” geneeten, is in aanbouw. Naast dit ge bouw verrijst een bijgebouw van een lengte van 100 M. en een breedte van 33 M. De voor de tentoonstelling beschikbare oppervlakte be draagt in het geheel 4000 M2 Het ligt in de bedoeling een eenigszins heuvelachtig bosch- lerrein te scheppen, om er de aandacht op te vestigen dat de Boskoopsche planten seer wel harmonleeren in een boschryke omgeving. Tus schen het naaldhout zullen velerlei soorten bloeiende planten, rijk genuanceerd, geplaatst worden. Het boschterreln zal In het bijgebouw worden aangelegd Ongeveer 2 k 3000 personen zullen zich gelijktijdig in dese hal kunnen voortbewegen Het gebouw „Flora" zal ten deele voor bultenlandsche noviteiten worden inge richt. Getrokken planten zullen worden tentoon gesteld. als bloeiende rhododendrons, h»*. Japansche Acer, meest heesters, ten deele ook rozen, conlfeeren enz. De bekroning zal met het c. betrekkingen In het buitenland ternationale jury geschieden. Iedere Naar wy vernemen heeft de Neder- landsche Scheepsbouw Maatschap pij te Amsterdam van Sovjet Rus land opdracht gekregen tof den bouw van twee motorschepen, met een draagvermogen van 3500 ton elk, welke schepen speciaal zullen worden ingericht voor het transport van hout. Beide schepen zullen, in afwijking van de bestaande typen, worden gebouwd volgens een geheel nieuw systeem, dat een patent is van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij en door haar Amster- dam-type is gedoopt. Het ongeval op de Nieuwe Meer, heeft zich sis volgt toegedragen: Een tiental jongelui van de watersport ver- eenlging „Famos," welke haar bootenhuls met dubgelegenheid heeft aan het Jaagpad aan de Nieuwe Meer, ter hoogte van de ringspoor- baan, was Zaterdagmiddag met twee gieken het meer opgeroeld. Het was een gevaarlijkëbLsi en hoogst roekelooze onderneming, aangezien i er een hevige storm stond. Op het geheele meer was in verband met den zwaren golfslag vrijwel geen vaartuig te bekennen en weldra bleek, dat ook de belde ranke bootjes, elk met vijf jongelui bemand, niet tegen het zware weer bestand waren. De overdracht van het gerestaureerde koor en van den toren der Bartholomeuskerk te Schoon, hoven zal op Woensdag 27 Februari sa. plaats K hebben. De Minister van Ondarwij», Kunsten en Wetenschappen zal bjj de overdracht het woord voeren. De Rijkswaterstaat te Haarlem onderwerpt thans de verlichting en berekent de kosten. Zoo- dra het plan gereed is zal het ter goedkeuring aan de betrokken autoriteiten worden voorge legd. Verwerft het de goedkeuring, dan wordt de verllchtingsproef genomen. Détails van het plan staan nog niet vast, waarschijnlijk zal natriumverllchting worden toegepast.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 5