Storm buldert boven ons land
Tentoonstelling Brussel 1935
ii 1
WH
omge-
zeventien-jarige
Gieken met tien scholieren
slagen,
knaap verdronk
een*
r
Werk voor onzen
scheepsbouw
Rukwind velt 2
kranen
Het geheim van
de „Uiver”
Èuf
■b
WAARMEE NEDERLAND
UITKOMT
TEGEN HOEST
MAANDAG 18 FEBRUARI 1935
Door rukwind onder tram
Sleepschip in moeilijkheden
Verlichting Rijksweg
Engelsche meening
SCHOOLTOEZICHT
Laag water in IJselmeer
Visschersboot gezonken
en
5t
Industrie
Op Duitsche debiteuren
zuivel-
ntes
I
O
e der la nd
DE PRINSES HERSTELD
Wat te zien zal zyn
te
1
rdam
ingen
Meisje onder de tram ge
slingerd en gedood
LICHTSCHIP MAAS OP
drift GESLAGEN
Boerderij voor
producten
Tragisch ongeval in
Amsterdamsche haven
Zeeschepen maken te
IJmuiden vast
De zware ijsgang op de Amerikaansche rivieren heeft vele menschenlevens ge-
eischt. Een der veie gekraakte boöten, waarvan de passagiers slechts met moeite
konden worden gered
KONINGIN EN PRINSES NAAR
ZWITSERLAND
BLOEMENTENTOONSTELLING
TE GOUDA
Opdracht voor twee houttransport-
motorschepen voor Rusland
OVERDRACHT VAN‘TOREN
TE SCHOONHOVEN
Lijk opgehaald
Nieuw „Amsterdam-
type”
Het Ryk zal de kosten betalen
voor den weg Amsterdam
Haarlem
Verwacht mag worden, dat het
paviljoen een belangrijken
indruk zal geven van wat
Nederland op
nomisch gebie<
beteekent
Fusie van N. S. N. A. P.
Nationaal Front
„Vielgwereld moet zoo spoedig
mogelyk worden gerust
gesteld”
i
h
Te 8.05 uur is Zaterdagavond op
de filiaalinrichting van het Kon.
Ned. Met. Instituut het stormsein,
dat sinds Vrijdagmiddag 5 uur storm
uit het Zuid-Westen meldde, ver
vangen door een nieuw sein, ten tee
lten, dat verwacht werd, dat de
storm zou uitschieten naar het
Noord-Westen, hetgeen voor de op
weg naar de haven zynde zeesche
pen de situatie nog moeilyker zou
maken.
Schipperszoon in roef van binnen
schip getroffen en gedood
MISLEIDENDE MATEN
Te Rotterdam
Achterstallige handels-
vorderingen
Het sleepschip „Racine” na veel
moeite behouden in Terneuzen
binnengebracht
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Re Invaart
Amsterdam
de
In
het
HM. de Koningin en de Prinses stellen zich
voor op Woensdag 30 dezer voor eenlgen tijd
Het was den jongens, allen scholieren
tusschen 16 en 18 jaar, niet mogelljk de
gieken met den boeg op de golven te hou
den, met het noodlottig gevolg, dat een
der vaartuigen aan den achterkant door
een hooge golf werd geraakt, waardoor het
geheel volliep. De bemanning van de an
dere giek, bemerkende wat er gaande was.
trachtte bij te draaien, hetgeen haar even
eens noodlottig werd, want in een oog
wenk was ook dit vaartuig door de golven
overspeeld.
Het ongeluk gebeurde bjj den in het Hellegat
gelegen strekdam, die zich midden In de bree
ds rivier bevindt, en slechts gedeeltelijk boven
water uitsteekt. Nadat het scheepje, dat thuis
behoorde te Hardinxveld en eigendom was van
den heer Klop, was gezonken, slaagden de drie
opvarenden er In. zwemmende en met levens
gevaar, den dam te bereiken.
Op dezen strekdam hebben zij een benauwd
Zaterdagmiddag te half twee is tusschen
OoItgenSplaat en Willemstad in den feilen
storm een visschersboot gesonken; de op
varenden zijn echter gered.
Bij de Duivendrechtsche brug is een 50-
jarige fletser onder een auto gewaaid en em-
Uit het Merwedekanaal te Nlgtevecht Is het
in verregaanden staat van ontbinding verkee-
rende HJk van een man opgehaald. De Weeding
ontbrak geheel.
stig gewond naar het O. L. Vr. Gasthuis te
Amsterdam vervoerd.
In de haven der hoofdstad Is het vrU rustig
gebleven. De hulp van den havendienst werd
tot 8 uur alleen Ingeroepen, voor het Yougo-
slavische stoomschip „Istina”, dat, aan de En
gelsche boeien gemeerd liggende, door het bre
ken van de achtertrossen op drift dreigde te
geraken en door twee sleepbooten van Goed
koop op zijn plaats moest worden gebracht.
De storm, die omstreeks half tien ’s avonds
haar grootste kracht had bereikt, zakte daarna
af. Den geheelen nacht echter hielden met
kortere of langere tusschenpoozen de rukwin
den aan.
et da
apan-
1935,
Uk»
md-
mce
zien
Ven
vaa
burge-
i om in
vaarvan
ark. In
momen,
■enlging
eeft de
nog te
al wor-
ien po
op te
belde
hebben
Hannen
dlrec-
Verk-
IK.K
or de
s het
iders-
orden
Taal
den
maal
een
uurd
werd
naar
bet
men
middag
stelling
Kant-
Japan-
houdt.
betrad,
i juist
rdigen
tilging,
laarbjj
waar-
daar-
enkele
De bestonddeelen van Vlcks VapoRub
thans verkrijgbaar in den vorm van
Vicks Hoestbonbofê
In de drie eerstgenoemde zalen zal achter
eenvolgens worden aangetroffen:
brugkraan
op
de
landsch-Indlë naar voren zal brengen.
Bovendien zal In deze zaal gelegenheid be
staan radlo-gesprekken met Nederlandsch-Indlë
te voeren.
H. K. H. Prinses Juliana is weder hersteld
heeft reeds een vergadering bijgewoond
hoofdbestuur van het Ned. Roode
en
van
Kruis.
naar Zwitserland te gaan.
De Prinses la voornemens uiterlljk 12 Maart
terug te keeren, terwijl H M de Prinses zoo
lang gezelschap zal houden als de werkzaam
heden van de Koningin dit zullen toelaten.
Zooals men weet is de leiding van den bouw
van het Nederlandsche paviljoen opgedragen
aan den architect, den heer Ir. D. Roosenburg.
Aangezien het van belang was In het bijzon
der de aandacht op de Nederlandsche zuivel
producten te vestigen en de wijze, die hiervoor
In aanmerking komt nJ. het geven van de
monstraties en het laten proeven der producten
niet kon geschieden in verband met de ge
ringe plaatsruimte In het Nederlandsch pa
viljoen, zal een afzonderlijk gebouw verrijzen
op het terrein aan Nederland toegewezen.
Dit gebouw heeft van bulten het aanzlvi
van een Nederlandsche boerderij en bevat van
binnen een tentoonstellingsruimte en een ruim
te waar demonstraties sullen worden geor
ganiseerd.
Architect van deze boerderij Is de heer Ir.
Joh. Denijs, die verder geheel samenwerkt met
den heer Roosenburg.
De offlcleele opening der geheele tentoonstel
ling zal geschieden op 27 April as., die van het
Nederlandsch paviljoen zal plaats hebben op
Dinsdag 30 April »4.
Naar wij vernemen wordt door den Rijks
waterstaat te Haarlem een plan voor ver
lichting van den rijksweg .Amsterdam-
Haarlem nitgowerkt.
Tusschen
Kruyt en
Wehrens te Kerkende, is een fusie tót stand
gekomen. Leider wordt majoor Kruyt.
ge
naar de
Het Engelsche vliegblad „Flight" schrijft on
der het hoofd: >rAn unsolved mystery": oor
zaak van de ramp, die de Douglas op weg naar
Batavia trof even voor Kerstmis, blijft nog een
even groot mysterie als ooit. Na het aanvan
kelijke rapport van de KIM., waarin het on
geluk definitief werd toegeschreven aan bliksem
inslag, heeft dr. v. d. Maas een rapport uitge
bracht en een Nederlandsche krant meldt, dat
de bliksemhypothese nu is verworpen.
Hoewel Nederland In verband met de
beperkte geldmiddelen, welke de Regeering
beschikbaar kon stellen, op betrekkelijk
bescheiden schaal zal meedoen, mag toch
verwacht worden, dat dank zij de krach
tige medewerking van verschillende sub
commissies, die elk voor een onderdeel
van de totale Nederlandsche Inzending heb
ben zorg gedragen, het Nederlandsche pa
viljoen een belangwekkenden Indruk zal
geven van wat Nederland op economisch
gebied beteekent.
Zaal drié’ IW^eheel gewijd aan Overzeesch
Nederland. Aldaar zullen os. worden opgesteld
een maquette van den Archipel, plastische sta
tistieken betreffende het handelsverkeer tus
schen België en Nederlandsch-Indlë, voorwer
pen betrekking hebbende op het productiever
mogen van Ned. Indlë, een en ander In ver
band met de grootte van Ned. Indlë, verschei
denheid der bevolking, takken van overheids
dienst, postviuchten, maquettes en voorstellin
gen betrekking hebbende op ingenieurswerken,
een inzending in verband met Nederlandsche
gebledsdeelen in Amerika, terwijl het hoofdbe
stuur der P. T. T. vertegenwoordigd zal zijn
met een inzending betrekking hebbende op de
radio-verblndlng Nederland—Nederlandsch-
Indlë. terwijl de Koninklijke Luchtvaart Maat
schappij de Luchtvaart-verbindlng met Neder-
half uurtje doorgemaakt. Door de passeerende
sleepboot Mars uit Dordrecht zijn zij ten slotte
aan boord genomen. Dit kon slechts met groote
moeilijkheden geschieden, daar er een hooge
zee stond en het voor de sleepboot gevaarlijk
was, den dam te naderen. Daar er geen roei
boot aan boord was, waagde de kapitein het
toch, de sleepboot tegen den dam te laten drij
ven. waarna de opvarenden van de omgeslagen
en gezonken visschersboot konden overstappen.
Eén der geredden Is te Willemstad aan wal
geset; de anderen zijn doorgevaren naar
Dordrecht, waar zij wonen.
In een dezer dagen gehouden
vergadering in een der zalen van
het Departement van Economische
Zaken te Den Haag, onder leiding
van den Nederlandschen Commis
saris Generaal by Wereldtentoon
stelling Brussel 1935, tevens voor
zitter van de Algemeene Commis
sie en het Uitvoerend Comité, oud-
minister mr. T. J. Verschuur, heeft
deze uiteengezet, op welke wyze in
het Nederlandsch paviljoen ons
land naar voren zal worden ge
bracht.
In hoofdzaak gaat het hierbij °m de kosten
van de verlichting, welke door het Rijk zullen
worden gedragen. Tot nu toe werd de verlich
ting langs de rijkswegen (bijv, de Heerenweg
door Heemstede, de rijksweg bij Apeldoorn en
de rijksweg Roermond—Maastricht) aange
schaft en betaald door de gemeenten, aan dien
rijksweg gelegen, met toestemming van de re
geering.
De verlichting langs den rijksweg Am.
sterdamHaarlem zal ns voor het eerst in
een dergeltjk geval door het Rijk aange
schaft en betaald worden.
Inzending van het Departement van Econo
mische Zaken, met gegevens op Industrieel Ne
derland betrekking hebbende, een zeer belang
wekkende inzending van het Departement van
Waterstaat, waar maquettes en andere voor
stellingen betrekking hebbende op groote wa
terstaatswerken zullen worden uitgestald, ter
wijl tevens aandacht zal worden geschonken
aan de drooglegging van de Zuiderzee.
De vier havensteden, Amsterdam, Rotter
dam, Dordrecht en Vlissingen zullen gemeen
schappelijk een inzending verzorgen, terwijl
daarnaast nog zal worden opgesteld een ma
quette van de luchthaven Schiphol.
Het Nederlandsch Steenkolenmijnbedrijf, de
Koninklijke Nederlandsche Zoutlndustrie en
de Koninklijke Nederlandsche Hoogovens zul
len eveneens collectief zijn vertegenwoordigd,
terwijl verder In deze zaal nog zullen worden
opgesteld een zeer belangwekkende Inzending
van de Nederlandsche Maatschappij voor Ha
venwerken en een voorstelling betrekking heb
bende op de Nederlandsche Noordzeebad-
plaatsen.
De middenzaal Is geheel gewijd aan agrarisch
Nederland. Naar voren zullen worden gebracht
voorstellingen betrekking hebbende op zuivel,
suiker, paarden, stroocarton, aardappelmeel,
vee. eieren, kippen, akkerbouw, boomteelt, fruit,
groenten, Veilingbedrijf, bloemen, bloembollen,
boschbouw, terwijl daarbij tevens rekening is
gehouden dat de verschillende streken van ons
land naar voren zullen worden gebracht.
statistl-
worden op-
ffende contrölemerk boter en kaas,
L- en pootgoed, Staatsboschwezen,
en ontginning, alsmede van den
mkundigen dienst.
Nlamwa
tengevolge
It door de
Met 1 Mei 1935 zyn wijzigingen gebracht in
het toezicht op het lager onderwijs. Het aantal
inspecteurs wordt van 52 gebracht on 49 en het
aantal schoolopzieners van 9 op 8.
Vervallen zjjn de inspectie Schiedam, Ommen
en Applngedam.
Het aantal schoolopzieners te
wordt gebracht van vier op drie.
de week van 11 tot en met 16 Februari
is door de Nederlandsche Bank in totaal een
bedrag van R M. 567 000 van de op haar Son
derkonto bij de Deutsche Verrechnungskasse
uitstaande vorderingen met de begunstigden
afgerekend. De nummers van deze posten lie
pen van 73970 tot 74181.
Onder afgerekende posten verstaat de Bank
in dit verband posten, met betrekking waar
toe de opdracht tot uitbetaling van het pro
venu de Hoofdbank te Amsterdam heeft ver
laten. Voor personen, firma’s of instellingen
die niet zelf een rekening by de Nederlandsche
Bank te Amsterdam onderhouden, doch het
provenu van de te hunnen gunste op het Son-
derkonto uitstaande bedragen via een particu
liere bankinstelling of door bemiddeling van
den Postchèque- en Girodienst plegen te ont
vangen. verlooppn er uit den aard der zaak nog
één of meer dagen tusschen den dag waarop
de betalingsopdracht de Hoofdbank van de
Nederlandsche Bank verlaat en dien, waarop de
begunstigden het geld daadwerkelljk te hunner
beschikking krijgen.
De overboeking, naar het Sonderkonto van
de Nederlandsche Bank by de Deutsche Ver
rechnungskasse. van de bedragen die oorspron
kelijk op Zwlschenkonti t>U Duitsche devie
zenbanken waren geplaatst In afwachting van
hun overschrijving naar het Sonderkonto,
heeft thans geheel haar beslag gekregen. Het
totale bedrag van de op het Sonderkonto uit
staande posten die nog niet tot uitbetaling
zijn gekomen, beloopt op het oogenbllk om
streeks R. M. 64,5 mlllioen. De Sonderkonto-
po^ten waarvoor koersflxeering Is verkregen,
zijn hieronder begrepen.
Hierbij bleek, dat het Nederlandsch paviljoen
zal bevatten drie achter elkaar gelegen zalen
en daarnaast over vrijwel de geheele lengte
een smalle zaal, benevens naast den hoofd
ingang een zaal, die als eere-zaal zal worden
ingericht.
De lange zaal, naast deze drie zalen gelegen
is bestemd voor de Nederlandsche Industrie,
welke voor zoover zij vertegenwoordigd zal zijn
collectief naar voren zal warden gebracht.
In het bijzonder zullen ongetwijfeld veel aan
dacht trekken de inzendingen op het gebied
van scheepsbouw, dieselmotoren, oliepers
machines en kunstzijde.
Verschillende statistische voorstellingen, op
de Nederlandsche industrie betrekking hebben
de zullen tevens aanwezig zijn.
In de hierboven genoemde eere-zaal zal de
Nederlandsche Kunstnijverheid vertegenwoor
digd zijn door speciaal uitgezóchte voorwerpen.
Deze zaal wordt voorzien van gebrandschil
derde ramen, terwijl tevens aanwezig zullen zijn
de afbeeldingen van acht Nederlandsche NobeL
prljswinners met de noodlge bijschriften.
Elk der schepen zal worden uitgerust met een
motor van 1500 PK, te leveren door de firma
Stork te Hengelo.
De snelheid der beide schepen zal in den ge
wonen dienst elf knoopen bedragen.
Het bijzondere van het nieuwe type is. dat
het laden en lossen veel gemakkelijker zal
gaan, terwijl de schepen door hun bijzonder
model een grooten deklast zullen kunnen dra
gen zonder dat daardoor de stabiliteit wordt
geschaad. Daarnevens zullen zij, door een bij
zondere opstelling van de waterballasttanks,
In ledigen toestand niet het beswaar hebben
van te groote stabiliteit. De zoon van den heer
D. Goedkoop Den, directeur van de werf, de
heer P. Goedkoop Dzn., die gerulmen tijd te
Moskou heeft vertoefd, keert thans naar Ne
derland terug.
Bovendien zullen belangwekkende
sche voorstellingen in beeldvorm
gesteld bel
contröle zi
booschbou’
plantenziel
De positie van het lichtschip, dat door den
storm op drift Is geslagen was Zaterdagavond
om tien uur: twee mijl O. NO, richting
Nieuwe Waterweg.
De hevige storm, welke Zater
dag boven Nederland loeide, heeft
verschillende ongelukken veroor
zaakt. Op de Nieuwe Meer bij Am
sterdam zyn twee gieken omgesla
gen, waarby negen scholieren te wa
ter geraakten en een hunner ver
dronk.
Het vuurschip „Maas" op den
Nieuwen Waterweg te Rotterdam is
door den Zuid-Westerstorm op
drift geslagen.
De Nederlandsche Kniidenlersbond te Rotter
dam heeft zich in een adres gewend tot den
Minister van Arbeid en Sociale Zaken om te
wijzen op de groote afwijkingen bij inhouds
maten van flesschen en verpakkingen van le
vensmiddelen.
Het adres wijst erop, dat de inhoud van ftes-
schpn, waarvan de normale 7% A 8 d.L. is.
reeds gedaald is tot 6 d.L.. terwijl verpakkingen
met t gebruikelijke netto-gewicht van ff en 1
pond teruggebracht zijn op reap. 2 en 4 'w en
lager. Het gevolg hiervan is. dat het publiek,
dat denkt normalen Inhoud en normaal gewicht
te ontvangen, door misleidende concurrentie
wordt gedupeerd.
Ook de bonafide handel ondervindt door deze
practljken ernstig nadeel en daarom veraoekt
genoemde bond den Minister door wetteiyke
voorschriften te verplichten den juisten inhoud
op de eltlketten of het juiste gewicht op de ver
pakkingen aan te geven, hierbij de mogelijkheid
uitsprekend, dat de controle op de naleving
der eventueels bepalingen het best in handen
gesteld kan worden van den Keuringsdienst
voor Waren.
Brt lichtschip „Maas”, dat voor den Niea-
wen Waterweg gestationneerd ligt, Is door
-en krachtigen Zeld-Westerstorm ongeveer
““•erhalve mijl op drift geslagen.
De positie van het lichtschip is thans
‘wee mfjl om de Oost Noord Oost.
Het schip heeft via Schevenlngen-haven
seeochepen van dese koersverandering
«o hoogte gesteld.
De scheepvaart in de Rotterdamsche haven
***1* van den krachtigen Zuid-Westerstorm
’eel hinder ondervonden. Op enkele regelma-
Ujnbooten na zjjn er sedert 3.40 uur Za-
ter<lagmlddag geen schepen meer uitgevaren.
4.25 uur zijn er ook geen schepen binnen
■“komen. Alleen hef sa .Arctures". komende
’•n Londen, heeft het aangedurfd op eigen
kracht naar de Coöperatieve Kunstmestfabrlek
^taardlngen op te stoomen.
Op de Westerschelde is het Nederlandsche
sleepschip „Racine" van de N V.
Mij. te Rotterdam, dat getrokken werd door de
sleepboot ,,SIoe", een oogenblik in een gevaar
lijke positie gekomen. Tengevolge van den
storm maakte de „Racine" veel water, waar
door eenlg gevaar voor zinken bestond.
Van Temeuzen vertrokken twee sleepbooten.
die het schip tot voor de haven van Temeu
zen hielpen sleepen. Toen maakte de „Racine"
slagzij, waardoor de situatie nog gevaarlijker
werd.
Nadat een vierde sleepboot op het tooneel
was verschenen, die een pompinstallatie aan
boord had, werd met het uitpompen begon
nen. Het schip Is behouden In de haven bin
nengebracht: sleepbooten zijn echter langszij
gebleven om het pompen voort te zetten. De
„Racine” was op weg van Dultschland naar
Sluiskil en geladen met kolen.
Gemeld is. dat er geen constructiefout was,
het toestel was getrimd voor horizontaal vliegen
met de gasmanetten in den kruistoerenstand;
ook was er geen aanduiding In de laatste radio
berichten, dat de Uiver in moeilijkheden ver
keerde; en nu is blikseminslag uitgesloten.
Het rapport van dr. v. d. Maas zal niet gepu
bliceerd worden en misschien heeft deze ge
heimzinnigheid iets te maken met het sinister
gerucht, dat Maandag te Londen liep. De vlie
ger, zoo werd vefteld, was doodgeschoten door
een hysterisch passagier. Geruchten volgen al
tijd snel op de onderdrukking van een r ipport
van elke soort en het zou mlschien raadzaam
zijn voor de Nederlandsche Regeering tot pu
blicatie over te gaan voor zulke geruchten vas
ten vortn aannemen In de hoofden van het
groote publiek.
WJj hebben In Flight altijd de vroegtijdige en
volledige publicatie van rapporten aanbevolen
en dit is weer een zaak, waarin de vliegwereld
zoo spoedig mogelijk gerustgesteld moet wor
den.
de N. 8. N. A. P„ leider majoor
Nationaal Front, voorzitter H.
Te Vlissingen Is Zaterdag in de Badhuis
straat door een rukwind een twintigjarig meis
je onder de tram geraakt en onmiddellljk ge
dood. Het slachtoffer was woonachtig te Sou
burg.
De Zuid-Wester storm heeft Za
terdagavond in de hoofdstad een
doode geëischt.
Op de Ertskade kwam omstreeks
kwart vóór elf by een hevigen ruk
wind een loopkraan in beweging.
Deze Rotste op een z.g.
en het geheel kwam terecht
twee, binnenschepen, die aan
kade lagen gemeerd.
Van het buitenste schip,
„Thea" uit Leeuwen, werd de roef
geraakt, waarin de schipper, Th.
Scherens, met zijn twee en twintig-
jarigen zoon bij de radio zat te
luisteren. De zoon werd op slag ge
dood. Politie, brandweer en Ge
neeskundige Dienst rukten uit.
Het stoffelijk overschot is naar het
Binnengasthuis overgebracht. Om
streeks half twaalf is de voorste
tjalk, de „Jeanette,” die blijkbaar
lek was geslagen, gezonken.
Door den Zuid-Westerstorm is het water in
bet IJselmeer abnormaal laag. Het water Is
gedaald tot ISO M beneden AI*., wat ongeveer
1.65 beneden den normalen stand Is. Hier en
daar komen de slikken droog. Vele beurt
schippers zijn niet uitgevaren, omdat zij het
niet verantwoordelijk achten de reis te aan
vaarden. Enkele schepen kwamen aan den
grond; ook de schepen langs den Zeeburgerdljk
hadden het hard te verduren.
Door middel van de naastbljzijnde telefoon
werd de politie van bureau Overtoom gewaar-
•chuwd, die zich met den hoofdinspecteur, W.
Glazius, naar het Jaagpad begaf. Toe-
kwamen de politle-ambtenaren op den
moterstraatweg een motorspult van de brand-
weer tegen, alsmede een ziekenauto van den
Geneeskundigen Dienst. Belde wagens werden
«middellijk gerequireerd. Het bleek, dat een
’an de jongelui, een zoon van den arts Quan-
jer, aan de Nassaukade, bulten kennis was.
“*t personeel van de brandweer en den G.G
°-D- heeft hem bijgebracht en ter obser-
atle naar het Wilhelmlnagasthuis vervoerd.
Z® ®ndere Jongelui waren in het clubhuis weer
®Poe<ng op hun verhaal gekomen. De belde
dle gerulmen tijd hulpeloos op het
water hebben rondgedreven, zijn later
den kant gebracht en op den wal getrok-
Politie Is urenlang bezig geweest met het
oreggen naar den verdronken scholier Mol,
aarbjj van de Heine polltleboot werd ge-
f™lk gemaakt. Te half zes was het lyk nog
®t kovonden. Ook de commandant der brand-
c- Gordijn Jr„ Is eenlgen tjjd ter plaatse
•«weest.
oog op de vele
J door een tn-
- -- Iedere boom-
Kweeker in Boskoop en elders kan insenden.
Het lidmaatschap van de Boskoopsche vereenl-
ging is niet verplichtend. De leden der ver-
sprak'luk01'1**1’ "n Vast*esteld b*d™8 *«"-
Mocht zij slagen, dan ligt het in het voor
nemen na één of twee jaar een tweede te or-
ganiseeren. Het gebouw „Flora" blijft een per
manente tentoon^UlngshaL
De tentoonstellBg staat onder de bezielende
leiding van J. H. van Straaten van Nes.
De sleepbooten Chariots” van L. Smit’s
sleepdiensten en de „Spitsbergen" van de fir
ma P. Smit, die besteld waren om het schip
behulpzaam te zijn bjj het meren, zjjn hierin
door den krachtigen golfslag en den feilen
storm, niet geslaagd. Om ongelukken te voor
komen heeft men het zeeschip met groote
moeite naar Rotterdam gesleept, waar het In
middels In de IJselhaven een tijdelijke lig
plaats heeft ingenomen.
Zaterdagavond acht uur waren er in de ha
ven geen zeeschepen op drift geslagen, omdat
men vroegtijdig van de komst van den storm
op de hoogte was gesteld en alle maatregelen
had kunnen treffen om ongevallen te voorko
men.
Negen van de tien inzittenden ge
raakten te water, alleen de stuur
man van een der bootjes wist zich
er aan vast te klampen en dreef, er
mede naar den overkant, waar hij
doornat op den wal klom. Van de
negen andere jongens slaagden vier
er in, zwemmende den kant te be
reiken, vier anderen konden worden
gered door den schipper van een
motorboot, die aan den kant
meerd lag en onmiddellijk
plaats van het ongeval was geva
ren. Een der jongens, de 17-jarige
Mol, was echter reeds gezonken,
rijn broer heeft hem nog ’n oogen-
blik gegrepen, doch hem niet kun
nen houden.
Van 1024 April a.s. zal te Boskoop een
groote bloemententoonstelling gehouden wor
den.
Men is thans bezig het terrein onmlddtiUjk
in de nabijheid van het station in gereedheid
te brengen. Een mooi tentoonstellingsgebouw,
..Flora” geneeten, is in aanbouw. Naast dit ge
bouw verrijst een bijgebouw van een lengte
van 100 M. en een breedte van 33 M. De voor
de tentoonstelling beschikbare oppervlakte be
draagt in het geheel 4000 M2 Het ligt in de
bedoeling een eenigszins heuvelachtig bosch-
lerrein te scheppen, om er de aandacht op te
vestigen dat de Boskoopsche planten seer wel
harmonleeren in een boschryke omgeving. Tus
schen het naaldhout zullen velerlei soorten
bloeiende planten, rijk genuanceerd, geplaatst
worden. Het boschterreln zal In het bijgebouw
worden aangelegd Ongeveer 2 k 3000 personen
zullen zich gelijktijdig in dese hal kunnen
voortbewegen Het gebouw „Flora" zal ten deele
voor bultenlandsche noviteiten worden inge
richt.
Getrokken planten zullen worden tentoon
gesteld. als bloeiende rhododendrons, h»*.
Japansche Acer, meest heesters, ten deele ook
rozen, conlfeeren enz.
De bekroning zal met het c.
betrekkingen In het buitenland
ternationale jury geschieden. Iedere
Naar wy vernemen heeft de Neder-
landsche Scheepsbouw Maatschap
pij te Amsterdam van Sovjet Rus
land opdracht gekregen tof den
bouw van twee motorschepen, met
een draagvermogen van 3500 ton
elk, welke schepen speciaal zullen
worden ingericht voor het transport
van hout. Beide schepen zullen, in
afwijking van de bestaande typen,
worden gebouwd volgens een geheel
nieuw systeem, dat een patent is van
de Nederlandsche Scheepsbouw
Maatschappij en door haar Amster-
dam-type is gedoopt.
Het ongeval op de Nieuwe Meer, heeft zich
sis volgt toegedragen:
Een tiental jongelui van de watersport ver-
eenlging „Famos," welke haar bootenhuls met
dubgelegenheid heeft aan het Jaagpad aan
de Nieuwe Meer, ter hoogte van de ringspoor-
baan, was Zaterdagmiddag met twee gieken
het meer opgeroeld. Het was een gevaarlijkëbLsi
en hoogst roekelooze onderneming, aangezien i
er een hevige storm stond. Op het geheele
meer was in verband met den zwaren golfslag
vrijwel geen vaartuig te bekennen en weldra
bleek, dat ook de belde ranke bootjes, elk met
vijf jongelui bemand, niet tegen het zware
weer bestand waren.
De overdracht van het gerestaureerde koor en
van den toren der Bartholomeuskerk te Schoon,
hoven zal op Woensdag 27 Februari sa. plaats K
hebben. De Minister van Ondarwij», Kunsten
en Wetenschappen zal bjj de overdracht het
woord voeren.
De Rijkswaterstaat te Haarlem onderwerpt
thans de verlichting en berekent de kosten. Zoo-
dra het plan gereed is zal het ter goedkeuring
aan de betrokken autoriteiten worden voorge
legd. Verwerft het de goedkeuring, dan wordt
de verllchtingsproef genomen.
Détails van het plan staan nog niet vast,
waarschijnlijk zal natriumverllchting worden
toegepast.