l/Hi
E11L1
T
u
Jfai tefaijft om:
OÜI?
80.
ITiTK
333
in'
1
hu
Bwbaar
Wilhelmina
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
voor
r>H
LDIKKER
F
GEEN SPRAKE VAN!
merk HET WAPEN VAN BEVERWIJK
R.K. DAMES EN HEEREN
uit gegoeden stand, dis gaarne baa inkomsten
sagen vermeerderd. Opleiding geschiedt in
samenwerking met Dames en Heeren.
a
I w
Biljartfabriek „Monarch”
■*i
r
4
f fl
si£.W
Carnaval te Keulen
DE KATH. ILLUSTRATIE
DUIJN'S CONSERVENFABRIEK - BEVERWIJK
EHPUKl
Te Duiabarg-Hambom
ANNEX CHEMISCHE WASSCHERIJ
Leipzig en Holland
1 1
m-
Groep uit den Roeenmontaa-optocht te Keulen
ëli
PINDAKAAS
Rotterd. Pindakaasfabr.
r
VOOR PA K-
enBINDTOUW
FIRMA
r;
|r
/■’ll
Fa. J. Elsenburg - Amsterdam
N.Z. Voorburgwal 177 - Telefoon 37689
R.K. DAMES-TEHUIZEN
te ’s-Gravenhage
HÉT TAFELBILJART
REGINA COELI - VUGHT
MIDDELBARE MEISJESSCHOOL
FRAN8CH M.O. en ENGKLSCH M.O.
RASHONDJES
U i” E3AMBCTLEA/Z
VRIJDAG 1 MAA^T 1935
X
FOTOREPORTAGE
ÊW
y
*üS£,
j
t
V
■u.
i si
-T-i
r-T
t
r
-
1
•Y^wSfeK 1
I
.o<
o
Pincher»,
Tafelblljarta
Specialiteit
in
pondspot
I
IKFJ
onder-
een
8kt.
L.zf
■<4fts4M4.
VAN RIJN'S MOSTERD
UTRECHT
A
±7 cents
steeds door de straten, tot ’s avonds de gemas
kerde bals beginnen en de menschen hierheen
gelokt worden. Zoo gaat het ook op Camaval-
Dinsdag, tot in den ochtend van den Woensdag
de gemaskerden van de straat verdwijnen en de
laatste liedjes weerklinken.
kracht
grappig
A
A.X.-
gen
dat
belastingvrije
vanaf 55.
concurrentie
spoorwegen aange-
■artegen. Daarmede
MERK „ROODHUID"
SMAAKT BETER
->x
r.
i*”’ W i
ïU
&EEREN6RACHT339
TELEFOON 32701
AMSTERDAM
Op den onbewaalcten overweg bij Kethel is Donderdag aan vrachtauto gagrapan door dan trein
welke uit da richting Schiadam naar Maassluis raad. Da chauffeur ward zeer ernstig gewond
De autotocht door Zuld-Engaland om
worden uHgesteld, deer de doolno
De DuHsche Rljkimlnister von Neurath In
gesprek tijdens de pauze van de zitting der
ecademle voor het Dulttche Recht In de
groot» zaal ven het stadhuis te Berlijn
De Waalbrugwarkan bij Nij
megen De vleugel van het
landhoofd wordt bljgostrokon
In DuisburgHamborn wordt dit jaar on
der het motto „W1 hawwe utgeschlope” de car
naval op een buitengewoon grootsche wijze ge
vierd.
Een Na-Rozenzondagsoptocht, die geen en
kele andere stad aan den Rijn mooier kan heb
ben, zal van 1 tot 5 uur *s namiddags door de
straten der stad trekken.
Meer dan 25 prachtige en origineel versierde
wagens en een groot aantal bont-opgesmukt
„Voetvolk" zal in dezen optocht meetrekken.
Geheel Duisburg is al gek van spanning en
wacht met vreugde op den Na-rozenzondag.
Fabrieken hebben den arbeiders vrij gegeven,
zaken zjjn ’s middags gesloten, kinderen heb
ben vrij van school enz. enz.
Behalve haar oude gebouwen en de grootste
binnenhaven der wereld biedt DuisburgHam
bom ook op ander gebied zeer vele interes
sante dingen.
Da hear M. Stelemeyer nam Dondardag afscheid als burgamaasfar van
Schiadam. Voer hoi laatst legt da burgervader dan ambtsketen ai, daarbij
psholpsn door dot* hoofdbod*, don hoor Duimol
DB MZBST GEVRAAGDE:
Blauwe Druivenjam
.Sultana” Jam met Rozijntjes I 1
.EDEL’ HUISHOUDJAM8 f
Zuivere Bljenhonig
Rinse he APPELSTROOP i 18 ct p. P--pot
West-Indische Pindakaas A17 c*. p. pondspot
Etecht onze gezegelde cellophane-
verpakking
TeL 392692 „FRANKTHA” FABR. Den Haag
Over „autobaeaen-concurrentie”
Amsterdam, 33 Februari *35
Mag ondergeteeksnde naar aanleiding van het
Ingezonden stukje van een Oud-Spoorwegamb
tenaar ook eens het belang van bet reizend pu
bliek naar voren brengen?
Om de 3 weken reizen m’n collega en Ik naar
Zwolle We vertrekken dan Zaterdagsmiddags en
komen Zondagavond» terug. We betaalden voor
die rel» t 3.85 per enkele route; dat la t 5.70 re
tour. Tot we te weten kwamen, dat er ean goed-
koopere gelegenheid was n.l de ..autobus". Per
autobus kostte de rel» ons maar t 3. U begrijpt,
dat *t verschil te groot was. en dat we over geen
trein meer prakkiseerden. Zoo zullen, meen ik.
alle arbeiders er wel over denken. AU een gezin
van vijf A see personen een familielid bulten de
plaats zijner inwoning wil bezoeken dan kost
■oo'n reis „een rib uit zijn UJf."
In een tijd aU tegenwoordig U de goed
koops autobus een uitkomst. Ook voor
den arbeider, ook voor den werklooze. Iedereen
kan per slot van zake geen „cud-spoorwegambte-
naar ajjn met vrij reizen.
HUIZE MARTHA, N. Havenstraat 74 Tel. 113581
PENSION PER DAG VANAF i 1.25
Huize ST. URSULA, le V. d. Boachstr. 3. Tel. 771075
PENSION PER DAG VANAF t 2J0
Keulsch carnaval! Dat zijn weken van vroo-
lljk lachen, dagen van opgewektheid. Narig
heid en zorgen zijn weggevaagd, de harten zijn
jong en bUj. Boe de Keulsehe humor triomfeert
over naargeestigheid en kwaden zin, dat kan men
niet beschrijven, maar moet men meemaken.
En iedereen is welkom op het Keulsehe carna
val, waaraan een eeuwenoude traditie ten
grondslag ligt. Het zit den Keulenaren in het
bloed, vrooljjkheid te verbreiden, carnaval te
vieren, blij en bont, zoodat alle inwoners en alle
gasten van Keulen één groove familie vormen.
Hoe gaat het nu op een Keulsch carnaval
toe? De Keulenaren. doen eenvoudig hun vaders,
grootvaders en overgrootvaders na en dan wordt
bet een waar feest. Hiertoe beheert natuurlijk
allereerst een vrooljjk gezelschap en daarom
komen de Keulensren in den tijd, welke aan het
carnaval voorafgaat de tijd van de „dolle”
drie dagen in gtöote fnaésavér^tidbHh^en bij
een. En hier wordt onderwijs in lachen gege
ven. Voor op een podium zitten de elf grootste
en vrooljjkste clowns, dat is de „kleine Raad”,
de Ministers van Prins Carnaval. Alle burgers
van dit clownenrijk dragen petten met bonte
uitrusting en luid klinkende schellen, en de pre
sident draagt de meest potsierlljke pet. De spre
kers, die zich aanmelden, mogen slechts moppen
tappen. En hij, die dit goed doet, wordt „ge
vierd", krijgt hooge onderscheidingen en geniet
grooten bijval.
Wanneer alle Keulenaren zich zoo gedurende
drie dolle dagen voorbereid hebben dan pas
verschijnt Prins Carnaval zelf en neemt het
commando over. Op den Carnavalszondag komt
hU aan en wordt door de clowns begroet. Dan
ook begint in alle café's en kicalïteiten der stad
het echte carnavalsgedoe, want de Zendag is de
eerste dag van het camaval-op-straat. Overal
ontmoet men clownerie, bontheid, leven, plei-
zier! Talrijke kleine optochten van vereenigin-
gen en clubs trekken met zang en muziek, met
trommels, triangels en nog nooit vertoonde in
strumenten door Keulen. Men hobft het bjj het
Keulsehe carnaval onontbeerlijke lied van uen
trouwen huzaar en steeds weer; „ajuja, a ju ja,
jetzt gelit’s wieder los!”
De „Rosenmontag" komt en daarmee de in
alle kleuren getinte „Rosenmontag"-optocht, die
op dezen dag door de straten trekt. Het vroo-
Ujke motto van den optocht in dit jaar is:.
.Keulen, een fllmparadljs”. Op satirlsch-komi-
sche wijze worden voorstellingen gegeven van
de filmtitels uit het voorbije jaar. De straten
bieden dan een geheel anderen aanblik. Dan Is
sr zoo’n groote menschenmenlgte ter be^n, dat
geen grond en geen trottoir meer te zién is.
Overal bewegen zich de gemaskerden, plagen
elkaar, slaan vroolljk met stokjes en werpen
confetti. En hoe meer de tijd verstrijkt, des te
hooger stijgt de spanning, op de Nieuwe markt
Is intusschen de optocht geformeerd. Hier be
weegt zich een bonte menschenzee. maar er is
ook een vrooljjke storm van lachen en leven,
tot eindelijk in het eerste middaguur de kop van
den stoet zich in beweging kan zetten en zjjn
triomftocht door een jubelende stad beginnen.
Corpsen, carnavalsclubs, wagens, oude Keulsehe
typen uit vervlogen tijden volgen elkaar in bont
beweeg. Tot eindelijk op een fantasüschen troon,
geplaatst op een wagen, de in alle kleuren met
zU uitgedoste Prins Carnaval zelf verschijnt.
Hjj werpt „zijn” volk bloemen en lekkernijen
toe. Juichen, lachen, zingen alom en ieder wordt
door den feestjubel meegesleurd. De straten
vormen één feestzaal. En lang nadat de optocht
voorbij is, trekken de bonte clowngroepen nos
W 1
Nog nimmer te de belangstelling onder de
Nederlandsche handelaren voor de Leipzlger
Voorjaarsmesse zóó groot geweest als ditmaal.
Het getal deelnemenden die zich bij het
Messamt In Nederland hebben aangemeld had
reeds gisterenmorgen het toppunt der laatste
tien jaar bereikt, nX over de 1500. En nog
immer stroomen belanghebbenden toe om on
Singel 198 te Amsterdam hun papieren in orde
te laten brengen.
Een advertentie behoeft geen „kapitalen" M
kosten. Plaats maar eens een Omroeper! Rubri-
ceerlng en gelljkvonnige zetwijze. Billijk ban*
detetaiief.
Amsterdam. Februari 1935
Met verwondering laa Ik het ingezonden stukje
van een „Oud-Spoorwegambtenaar” en wéL om-
Döovdat Mn jongen Mn stilstaande auto In de Gabriel Metsustraat te den Heeg
te beweging bracht, reed de wagen het trottoir op tengevolge waarvan een meisje,
det deer aen het spelee was, gedood werd
AMSTERDAM - STADHOUDERSKADE 127
TELEFOON 2111111 - VRAAGT PROSP s
9
.„m--
In den Stadsschouwburg la Amsterdam Is Donderdag
avond mew. Marie ven Wester hoven gehuldig In verband
met haar xestlg-jarig tooneeljublleum. Bovende huldiging
op do peristyle voor den eonveng; onder: het Jongste
nichtje van mevr. Van Westerhoven complimenteert do
jubllaresse
4
TeLEP'»li
Fijnste kwaliteit Groenten Zware vulling Uitsluitend aan wederverkoopers
-1 --
Waar anderen soo prachtig sisagden,
kont toch wel eens probeeren 7
Voor de GROOTE triTsDEN
worden gevraagd energieks
Brieven onder No. 5390, Bureau van dit blad.
L.O. en M.U.L.O. voor Internen en externen.
Boekh. - Typen - Steno - Hutohoudcurau*
Conversatie - Moderne talen
f°~
Leeuwtjes. Foxterriers draadbartg,
Peklngeesjes. Airedale terriers Pranacbe dogjes.
Vlinderhondjes. Schotsche terriers. - Prijs op
aanvrage. - Mankanaries I 350; de beste san-
gers f 3.50. Sprekende Papegaaien vanaf I 30.
ANIMAL1 - L. Vrouwenplein 3e - TUburg
De Inasnder blijkt te bedoelen
door wilde diensten aan de
daan en vraagt optreden daartegen. Daarmede
^lhkenhetA^trhd^e ^Ro'Xda^
spoorwegen betreft, maar overal In het land.
Ook b.v. tegen de autobusdlensten welke de
A.T.O. des somers zonder vergunning onder
houdt tuaachen Nijmegen en Kleef.
K.B. No. 55 van 15 Maart 1934 bepaalt uitdruk
kelijk. dat voor geregelde rondritten, als de A.T.O.'
de» zomers maakt, vergunning nooalg 1». On
danks dat reed de A.T.O. In den aomer ven 1984
een jiaar maanden zonder vergunning en la er
nu reed» aangekondlgd dat men ook deren Bo
mer dat van plan is. Ik sou dus dan oud-spoor-
wegambtenaar willen voorstellen In zijn eigen
kring propaganda te maken voor de goede nale
ving der wet. dan zal Ik, gelijk Ik dat gewoon
ben. ml) bemoeien met de wildeautobuadlen-
sten die onzen ondernemers met vergunning na
deel berokkenen. Als oud-spoorwegambtenaar
dus nu eerst sUn krachten in Utrecht (daar
woont hH immers) op de A.T.O. beproeft, schie
ten we al een heel eind op.
KRAAK 8TEEMANN. --
d. Ned. Bond v. Autobusondern.
K5W
De schrijver van het eerste geïllustreerde ar
tikel in dit nummer, Jules Kammeljer, wil ons
alsnog de ski's onderbinden. Het aanleeTen van
deze sport blijkt prettiger te zijn dan een leek
kan denken. Volgens een korte beschrijving met
actueele loto's wordt Oplenatz in Joego-Slavife
met zUn kathedraal een soort bedevaartsplaats:
het graf van den vermoorden koning Alexander
trekt regelmatig talrijke vrome bezoekers. Van
dit onderwerp naar een les in etsen en beschil
deren van etemlet is een groote stap, maar een
prettige. De kleurendruk bewijst bij deze in
structie goeden dienst. Dan komen we opeens
midden in den joligen Vastenavond terecht.
Een groep oude prenten en tekst van Rle Sln-
ninghe-Steenbergen hangen zotte tafereelen
voor ons pp. J. D. Thijs stemt ons weer naden
kend: hij schetst het Lamaïsme in Tibet en
wijdt zijn lezers aldus steeds dieper in in de
geheimen van het onbegrijpelijke China. De
redactie waagt een prijzenswaardig experiment
met het afdrukken van twee voor de K. I. ge-
teekende Kruiswegstaties van Lode Sengers
er moet eerlijke belangstelling wnrden gewekt
voor het pogen van Jonge katholieke kunste
naars. Even verder zien we dan weer, dat het
blad van alle markten thuis is; er wordt een
avonturenfilm besproken; geleerd, hoe men uit
cocosnoten aardige dingen kan maken; geschre
ven over sport, planten, gerechten, handwerken,
opvoeding, mode, en het te niet te noemen wat
al meer.
Voorop staat een bijzonder goede schets van
J. W. Brouwers, waarmee, onder den titel „Vier
menschen en een engel”, Indrukken van een
misslepreek worden gegeven. De romans bren
gen hun deel, Edo Levlus badineert over
der afzondering", R. Colville vertelt
van een „Ontduiking”, G. Duhamelet
verhaalt levensecht van „De Tijger”, en de vjjf-
minuten-predikant wijst een verkeersprobleem
aan. En behalve dit alles bevat het rijk e*n-
lustreerde nummer nog zóóveel allerlei, i
alleen Nurks er niets van zijn gading vindt.
dat de geachte Jbhrijver vergat er bIJ te schrij
ven dat de rechter bjj het doen blljken(l) van
zijn sympathie er btjvoegde: dat „de tarieven van
de spoorwegen te boog waren, en de menschen
die niet kunnen betalen
Salarissen, loonen. Inkomens, allee daalt, alleen
de spoorwegen houden de tarieven hoog. Inplaata
van zich aan te passen, en daarom worden de
ontvangsten steeds lager. In Januari 1935, weder
Mn mlllloen minder aan in Januari 1934.
Wat betreft het vervoeren van de autobussen
ver beneden den kostprijs, zou u denken. dat
deze alle phllantroplsche Instellingen zijn? ge-
loove srte het wil.
GMn oud-spoorwegambtenaar.
Amsterdam. 34 Februari 1935
Ik werd werkelijk ten diepste geroerd toen ik
dezer dagen het protest las van den oud-spoor
wegambtenaar tegen de autobussen-concurren-
tle. Ik herinner mil nog levendig de protesten
der trekschultexploltanten, en omnlbuahouders,
tegen de concurrentie der spoorwegen.
Kn dan zijn er nog van die stoute rechters,
dia zoo maar beweren, dat het tegenwoordig»
publiek de hooge spoorkosten niet meer kan be
talen. Er la toch wel verwondering bU de rechter
lijke macht, die zoo lets durft openbaren.
Het komt my voor, dat bU bet protest van de
ren „oud-spoorwegambtenaar” toepaaaelljk la:
„....diens woord men apreekt.”
■y, A. ANNBGARN.
Den Haag, 36 Febr. 1935.
liet belangstelling las ik het Ingeaonden stuk
van „Oud Spoorwegambtenaar" in uw blad
de Barbican eup moest tengevolge ven den sterken wind en do rogonviogee
onde wagons bijna niet In staat weren do startplaats te verlaten
I v