l/Hi E11L1 T u Jfai tefaijft om: OÜI? 80. ITiTK 333 in' 1 hu Bwbaar Wilhelmina Plaats dan een „Omroeper” gezinnen voor r>H LDIKKER F GEEN SPRAKE VAN! merk HET WAPEN VAN BEVERWIJK R.K. DAMES EN HEEREN uit gegoeden stand, dis gaarne baa inkomsten sagen vermeerderd. Opleiding geschiedt in samenwerking met Dames en Heeren. a I w Biljartfabriek „Monarch” ■*i r 4 f fl si£.W Carnaval te Keulen DE KATH. ILLUSTRATIE DUIJN'S CONSERVENFABRIEK - BEVERWIJK EHPUKl Te Duiabarg-Hambom ANNEX CHEMISCHE WASSCHERIJ Leipzig en Holland 1 1 m- Groep uit den Roeenmontaa-optocht te Keulen ëli PINDAKAAS Rotterd. Pindakaasfabr. r VOOR PA K- enBINDTOUW FIRMA r; |r /■’ll Fa. J. Elsenburg - Amsterdam N.Z. Voorburgwal 177 - Telefoon 37689 R.K. DAMES-TEHUIZEN te ’s-Gravenhage HÉT TAFELBILJART REGINA COELI - VUGHT MIDDELBARE MEISJESSCHOOL FRAN8CH M.O. en ENGKLSCH M.O. RASHONDJES U i” E3AMBCTLEA/Z VRIJDAG 1 MAA^T 1935 X FOTOREPORTAGE ÊW y *üS£, j t V ■u. i si -T-i r-T t r - 1 •Y^wSfeK 1 I .o< o Pincher», Tafelblljarta Specialiteit in pondspot I IKFJ onder- een 8kt. L.zf ■<4fts4M4. VAN RIJN'S MOSTERD UTRECHT A ±7 cents steeds door de straten, tot ’s avonds de gemas kerde bals beginnen en de menschen hierheen gelokt worden. Zoo gaat het ook op Camaval- Dinsdag, tot in den ochtend van den Woensdag de gemaskerden van de straat verdwijnen en de laatste liedjes weerklinken. kracht grappig A A.X.- gen dat belastingvrije vanaf 55. concurrentie spoorwegen aange- ■artegen. Daarmede MERK „ROODHUID" SMAAKT BETER ->x r. i*”’ W i ïU &EEREN6RACHT339 TELEFOON 32701 AMSTERDAM Op den onbewaalcten overweg bij Kethel is Donderdag aan vrachtauto gagrapan door dan trein welke uit da richting Schiadam naar Maassluis raad. Da chauffeur ward zeer ernstig gewond De autotocht door Zuld-Engaland om worden uHgesteld, deer de doolno De DuHsche Rljkimlnister von Neurath In gesprek tijdens de pauze van de zitting der ecademle voor het Dulttche Recht In de groot» zaal ven het stadhuis te Berlijn De Waalbrugwarkan bij Nij megen De vleugel van het landhoofd wordt bljgostrokon In DuisburgHamborn wordt dit jaar on der het motto „W1 hawwe utgeschlope” de car naval op een buitengewoon grootsche wijze ge vierd. Een Na-Rozenzondagsoptocht, die geen en kele andere stad aan den Rijn mooier kan heb ben, zal van 1 tot 5 uur *s namiddags door de straten der stad trekken. Meer dan 25 prachtige en origineel versierde wagens en een groot aantal bont-opgesmukt „Voetvolk" zal in dezen optocht meetrekken. Geheel Duisburg is al gek van spanning en wacht met vreugde op den Na-rozenzondag. Fabrieken hebben den arbeiders vrij gegeven, zaken zjjn ’s middags gesloten, kinderen heb ben vrij van school enz. enz. Behalve haar oude gebouwen en de grootste binnenhaven der wereld biedt DuisburgHam bom ook op ander gebied zeer vele interes sante dingen. Da hear M. Stelemeyer nam Dondardag afscheid als burgamaasfar van Schiadam. Voer hoi laatst legt da burgervader dan ambtsketen ai, daarbij psholpsn door dot* hoofdbod*, don hoor Duimol DB MZBST GEVRAAGDE: Blauwe Druivenjam .Sultana” Jam met Rozijntjes I 1 .EDEL’ HUISHOUDJAM8 f Zuivere Bljenhonig Rinse he APPELSTROOP i 18 ct p. P--pot West-Indische Pindakaas A17 c*. p. pondspot Etecht onze gezegelde cellophane- verpakking TeL 392692 „FRANKTHA” FABR. Den Haag Over „autobaeaen-concurrentie” Amsterdam, 33 Februari *35 Mag ondergeteeksnde naar aanleiding van het Ingezonden stukje van een Oud-Spoorwegamb tenaar ook eens het belang van bet reizend pu bliek naar voren brengen? Om de 3 weken reizen m’n collega en Ik naar Zwolle We vertrekken dan Zaterdagsmiddags en komen Zondagavond» terug. We betaalden voor die rel» t 3.85 per enkele route; dat la t 5.70 re tour. Tot we te weten kwamen, dat er ean goed- koopere gelegenheid was n.l de ..autobus". Per autobus kostte de rel» ons maar t 3. U begrijpt, dat *t verschil te groot was. en dat we over geen trein meer prakkiseerden. Zoo zullen, meen ik. alle arbeiders er wel over denken. AU een gezin van vijf A see personen een familielid bulten de plaats zijner inwoning wil bezoeken dan kost ■oo'n reis „een rib uit zijn UJf." In een tijd aU tegenwoordig U de goed koops autobus een uitkomst. Ook voor den arbeider, ook voor den werklooze. Iedereen kan per slot van zake geen „cud-spoorwegambte- naar ajjn met vrij reizen. HUIZE MARTHA, N. Havenstraat 74 Tel. 113581 PENSION PER DAG VANAF i 1.25 Huize ST. URSULA, le V. d. Boachstr. 3. Tel. 771075 PENSION PER DAG VANAF t 2J0 Keulsch carnaval! Dat zijn weken van vroo- lljk lachen, dagen van opgewektheid. Narig heid en zorgen zijn weggevaagd, de harten zijn jong en bUj. Boe de Keulsehe humor triomfeert over naargeestigheid en kwaden zin, dat kan men niet beschrijven, maar moet men meemaken. En iedereen is welkom op het Keulsehe carna val, waaraan een eeuwenoude traditie ten grondslag ligt. Het zit den Keulenaren in het bloed, vrooljjkheid te verbreiden, carnaval te vieren, blij en bont, zoodat alle inwoners en alle gasten van Keulen één groove familie vormen. Hoe gaat het nu op een Keulsch carnaval toe? De Keulenaren. doen eenvoudig hun vaders, grootvaders en overgrootvaders na en dan wordt bet een waar feest. Hiertoe beheert natuurlijk allereerst een vrooljjk gezelschap en daarom komen de Keulensren in den tijd, welke aan het carnaval voorafgaat de tijd van de „dolle” drie dagen in gtöote fnaésavér^tidbHh^en bij een. En hier wordt onderwijs in lachen gege ven. Voor op een podium zitten de elf grootste en vrooljjkste clowns, dat is de „kleine Raad”, de Ministers van Prins Carnaval. Alle burgers van dit clownenrijk dragen petten met bonte uitrusting en luid klinkende schellen, en de pre sident draagt de meest potsierlljke pet. De spre kers, die zich aanmelden, mogen slechts moppen tappen. En hij, die dit goed doet, wordt „ge vierd", krijgt hooge onderscheidingen en geniet grooten bijval. Wanneer alle Keulenaren zich zoo gedurende drie dolle dagen voorbereid hebben dan pas verschijnt Prins Carnaval zelf en neemt het commando over. Op den Carnavalszondag komt hU aan en wordt door de clowns begroet. Dan ook begint in alle café's en kicalïteiten der stad het echte carnavalsgedoe, want de Zendag is de eerste dag van het camaval-op-straat. Overal ontmoet men clownerie, bontheid, leven, plei- zier! Talrijke kleine optochten van vereenigin- gen en clubs trekken met zang en muziek, met trommels, triangels en nog nooit vertoonde in strumenten door Keulen. Men hobft het bjj het Keulsehe carnaval onontbeerlijke lied van uen trouwen huzaar en steeds weer; „ajuja, a ju ja, jetzt gelit’s wieder los!” De „Rosenmontag" komt en daarmee de in alle kleuren getinte „Rosenmontag"-optocht, die op dezen dag door de straten trekt. Het vroo- Ujke motto van den optocht in dit jaar is:. .Keulen, een fllmparadljs”. Op satirlsch-komi- sche wijze worden voorstellingen gegeven van de filmtitels uit het voorbije jaar. De straten bieden dan een geheel anderen aanblik. Dan Is sr zoo’n groote menschenmenlgte ter be^n, dat geen grond en geen trottoir meer te zién is. Overal bewegen zich de gemaskerden, plagen elkaar, slaan vroolljk met stokjes en werpen confetti. En hoe meer de tijd verstrijkt, des te hooger stijgt de spanning, op de Nieuwe markt Is intusschen de optocht geformeerd. Hier be weegt zich een bonte menschenzee. maar er is ook een vrooljjke storm van lachen en leven, tot eindelijk in het eerste middaguur de kop van den stoet zich in beweging kan zetten en zjjn triomftocht door een jubelende stad beginnen. Corpsen, carnavalsclubs, wagens, oude Keulsehe typen uit vervlogen tijden volgen elkaar in bont beweeg. Tot eindelijk op een fantasüschen troon, geplaatst op een wagen, de in alle kleuren met zU uitgedoste Prins Carnaval zelf verschijnt. Hjj werpt „zijn” volk bloemen en lekkernijen toe. Juichen, lachen, zingen alom en ieder wordt door den feestjubel meegesleurd. De straten vormen één feestzaal. En lang nadat de optocht voorbij is, trekken de bonte clowngroepen nos W 1 Nog nimmer te de belangstelling onder de Nederlandsche handelaren voor de Leipzlger Voorjaarsmesse zóó groot geweest als ditmaal. Het getal deelnemenden die zich bij het Messamt In Nederland hebben aangemeld had reeds gisterenmorgen het toppunt der laatste tien jaar bereikt, nX over de 1500. En nog immer stroomen belanghebbenden toe om on Singel 198 te Amsterdam hun papieren in orde te laten brengen. Een advertentie behoeft geen „kapitalen" M kosten. Plaats maar eens een Omroeper! Rubri- ceerlng en gelljkvonnige zetwijze. Billijk ban* detetaiief. Amsterdam. Februari 1935 Met verwondering laa Ik het ingezonden stukje van een „Oud-Spoorwegambtenaar” en wéL om- Döovdat Mn jongen Mn stilstaande auto In de Gabriel Metsustraat te den Heeg te beweging bracht, reed de wagen het trottoir op tengevolge waarvan een meisje, det deer aen het spelee was, gedood werd AMSTERDAM - STADHOUDERSKADE 127 TELEFOON 2111111 - VRAAGT PROSP s 9 .„m-- In den Stadsschouwburg la Amsterdam Is Donderdag avond mew. Marie ven Wester hoven gehuldig In verband met haar xestlg-jarig tooneeljublleum. Bovende huldiging op do peristyle voor den eonveng; onder: het Jongste nichtje van mevr. Van Westerhoven complimenteert do jubllaresse 4 TeLEP'»li Fijnste kwaliteit Groenten Zware vulling Uitsluitend aan wederverkoopers -1 -- Waar anderen soo prachtig sisagden, kont toch wel eens probeeren 7 Voor de GROOTE triTsDEN worden gevraagd energieks Brieven onder No. 5390, Bureau van dit blad. L.O. en M.U.L.O. voor Internen en externen. Boekh. - Typen - Steno - Hutohoudcurau* Conversatie - Moderne talen f°~ Leeuwtjes. Foxterriers draadbartg, Peklngeesjes. Airedale terriers Pranacbe dogjes. Vlinderhondjes. Schotsche terriers. - Prijs op aanvrage. - Mankanaries I 350; de beste san- gers f 3.50. Sprekende Papegaaien vanaf I 30. ANIMAL1 - L. Vrouwenplein 3e - TUburg De Inasnder blijkt te bedoelen door wilde diensten aan de daan en vraagt optreden daartegen. Daarmede ^lhkenhetA^trhd^e ^Ro'Xda^ spoorwegen betreft, maar overal In het land. Ook b.v. tegen de autobusdlensten welke de A.T.O. des somers zonder vergunning onder houdt tuaachen Nijmegen en Kleef. K.B. No. 55 van 15 Maart 1934 bepaalt uitdruk kelijk. dat voor geregelde rondritten, als de A.T.O.' de» zomers maakt, vergunning nooalg 1». On danks dat reed de A.T.O. In den aomer ven 1984 een jiaar maanden zonder vergunning en la er nu reed» aangekondlgd dat men ook deren Bo mer dat van plan is. Ik sou dus dan oud-spoor- wegambtenaar willen voorstellen In zijn eigen kring propaganda te maken voor de goede nale ving der wet. dan zal Ik, gelijk Ik dat gewoon ben. ml) bemoeien met de wildeautobuadlen- sten die onzen ondernemers met vergunning na deel berokkenen. Als oud-spoorwegambtenaar dus nu eerst sUn krachten in Utrecht (daar woont hH immers) op de A.T.O. beproeft, schie ten we al een heel eind op. KRAAK 8TEEMANN. -- d. Ned. Bond v. Autobusondern. K5W De schrijver van het eerste geïllustreerde ar tikel in dit nummer, Jules Kammeljer, wil ons alsnog de ski's onderbinden. Het aanleeTen van deze sport blijkt prettiger te zijn dan een leek kan denken. Volgens een korte beschrijving met actueele loto's wordt Oplenatz in Joego-Slavife met zUn kathedraal een soort bedevaartsplaats: het graf van den vermoorden koning Alexander trekt regelmatig talrijke vrome bezoekers. Van dit onderwerp naar een les in etsen en beschil deren van etemlet is een groote stap, maar een prettige. De kleurendruk bewijst bij deze in structie goeden dienst. Dan komen we opeens midden in den joligen Vastenavond terecht. Een groep oude prenten en tekst van Rle Sln- ninghe-Steenbergen hangen zotte tafereelen voor ons pp. J. D. Thijs stemt ons weer naden kend: hij schetst het Lamaïsme in Tibet en wijdt zijn lezers aldus steeds dieper in in de geheimen van het onbegrijpelijke China. De redactie waagt een prijzenswaardig experiment met het afdrukken van twee voor de K. I. ge- teekende Kruiswegstaties van Lode Sengers er moet eerlijke belangstelling wnrden gewekt voor het pogen van Jonge katholieke kunste naars. Even verder zien we dan weer, dat het blad van alle markten thuis is; er wordt een avonturenfilm besproken; geleerd, hoe men uit cocosnoten aardige dingen kan maken; geschre ven over sport, planten, gerechten, handwerken, opvoeding, mode, en het te niet te noemen wat al meer. Voorop staat een bijzonder goede schets van J. W. Brouwers, waarmee, onder den titel „Vier menschen en een engel”, Indrukken van een misslepreek worden gegeven. De romans bren gen hun deel, Edo Levlus badineert over der afzondering", R. Colville vertelt van een „Ontduiking”, G. Duhamelet verhaalt levensecht van „De Tijger”, en de vjjf- minuten-predikant wijst een verkeersprobleem aan. En behalve dit alles bevat het rijk e*n- lustreerde nummer nog zóóveel allerlei, i alleen Nurks er niets van zijn gading vindt. dat de geachte Jbhrijver vergat er bIJ te schrij ven dat de rechter bjj het doen blljken(l) van zijn sympathie er btjvoegde: dat „de tarieven van de spoorwegen te boog waren, en de menschen die niet kunnen betalen Salarissen, loonen. Inkomens, allee daalt, alleen de spoorwegen houden de tarieven hoog. Inplaata van zich aan te passen, en daarom worden de ontvangsten steeds lager. In Januari 1935, weder Mn mlllloen minder aan in Januari 1934. Wat betreft het vervoeren van de autobussen ver beneden den kostprijs, zou u denken. dat deze alle phllantroplsche Instellingen zijn? ge- loove srte het wil. GMn oud-spoorwegambtenaar. Amsterdam. 34 Februari 1935 Ik werd werkelijk ten diepste geroerd toen ik dezer dagen het protest las van den oud-spoor wegambtenaar tegen de autobussen-concurren- tle. Ik herinner mil nog levendig de protesten der trekschultexploltanten, en omnlbuahouders, tegen de concurrentie der spoorwegen. Kn dan zijn er nog van die stoute rechters, dia zoo maar beweren, dat het tegenwoordig» publiek de hooge spoorkosten niet meer kan be talen. Er la toch wel verwondering bU de rechter lijke macht, die zoo lets durft openbaren. Het komt my voor, dat bU bet protest van de ren „oud-spoorwegambtenaar” toepaaaelljk la: „....diens woord men apreekt.” ■y, A. ANNBGARN. Den Haag, 36 Febr. 1935. liet belangstelling las ik het Ingeaonden stuk van „Oud Spoorwegambtenaar" in uw blad de Barbican eup moest tengevolge ven den sterken wind en do rogonviogee onde wagons bijna niet In staat weren do startplaats te verlaten I v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 16