De opstand in Griekenland. De Stille Omgang. V. Medische kroniek 7 POhUbedoelt: KING MAANDAG U MAART 1135 1 i de orde op de overvolle tribune* Opvoeding en gezonheid BOEK EN BLAD r>, Wl s Een ongewone dektest. In de Amsterdemsche heven arriveerde Zaterdag de .Belmoira* uit Londen, met aan boord een lichtschip, bestemd vóór Bahrein Island M.V.V. h«t voetbalkampioenschap der Zuidelijke eerste klasse behaalde D« artillerie der regeeringstroepen doorkruist onafgebroken de straten van Athene om onmiddellijk tot den aanval te kunnen overgaan, waardit noodig blijkt I FOTOREPORTAGE T Da bad* g UI bet r» OW BU W. Versluys (N.V.) Amsterdam-Batavla- U B. t TON N F MA N F F K ‘rON N F M A CIE SNEEK •ger» mr 4rr i««dijk»che* Stille Omgang Ir de heofdstad duizenden werd deel genomen Haec Dies; Auctore Jean H. B. Schrijvers. H men seen Bm mln af maar oosnpendieuae samenstelling van waardevolle uitspraken van groote leiders in het geestelijk leven. Van sell valt het eert van pater Plus «elf bü desen opeet wat weg, maar het tl sa en en ordenen ia hem beet toeveruouwd. steh self een weinig serieus neemt, wordt hij zeker zenuwachtig of Hjdt tenminste aan sla peloosheid. De hoogmoed is even verraderlijk als de regen op een dak. dat niet geheel dicht Is: na jaren merkt men plotseling, dat de bal ken verrot zün. Wanneer iemand een helder oogenbllk heeft, bemerkt hü soms plotseling, dat een bepaalde gewoonte of hebbelijkheid, die hjj steeds voor een deugd gehouden heeft, in den grond slechts een vorm van hoogmoed is. Maar juist tegen den hoogmoed, en daarmee tegen de zenuwachtigheid en vele geestesstoor nissen, is de opgewekte, voortdurende arbeid het zekerste geneesmiddel. De arbeidsvreugde is het beste, wat de ouders voor de gezondheid hunner kinderen aan hen kunnen meegeven. Zelfs de werkloosen mogen dit niet vergeten en gelukkig zün er nog seer veel jonge menschen. die gaarne tegen een Uiterst geringe belooning werken. De grondslag is een christelijke grond slag: de arbeid is door het christendom gehei ligd. terwijl hü in de slavenmaatochappü In oneer was. Maar wij gelooven. dat de arbeid een voorrecht, een eer en een zegen Is. TB. H 8CHLICHTING Twintig pracht opstellen over Jesus, zijn hei lige Moeder en andere personen en ook feiten uit bet Evangelie. Ten zeerste aanbevolen. b. zuil ver! Vo< aanh algen Ultvo» In werkz zullen 81e< welke toesta werkz hulsa Bet De reeds aanh tot dezen steld de g« 1- i DB Z1ELELEIDING volgen» da MEESTERES VAN HET GEES TELIJK LEVEN uit het Fransch van R Plus SJ.. door H- J. J. Wachters pr- Uitgave N. V TeulingF, ‘s-Hertogenboech Paramaribo verscheen de elfde druk van Tweede deeltje .Duits Leesboek voor Neder landse scholen” door B. J. Ter Brugge en O. F Koenen. heeren. De eerzuchtige begint zich onzeker te voelen, zjjn omgeving blijkt zijne eerzuchtige wijze van werken niet te waardeeren; en de on gelukkige heeft een lange en pijnlijke crisis door te maken en te leeren, als een eenvoudig man te leven. HU ziet er slecht uit, slaapt niet meer, het eten staat hem tegen. Deae slechte gezondheidstoestand is alleen te wijten aan grove fouten in de opvoeding. Opvoeding is moeilijk; er is niemand, die geen fouten maakt. Misschien to Tomas More, die binnenkort hei lig verklaard wordt, de beste opvoeder van alle tuden geweest. Niemand is zonder fouten, en de fouten van den opvoeder wreken zich op de kinderen. Er zijn vaders, die huichelaars zUn, en hun fouten zorgvuldig voor hun kinde ren verbergen; ik kan ze geen ongelijk geven, integendeel. Kinderen zijn heilig; de ergernis is het grootste kwaad. Zonder zelfkennis is bet moeilijk een eenigszins behoorlijke opvoeding te geven. Iemand vroeg eens aan den beroem den schrijver Joseph de Malstee, of hU zich kon Indenken in het gemoed van een misdadi ger. HU antwoordde: ..Mijnheer, ik heb eenmaal een blik geslagen in het hart van een fatsoen lijk man. en Ik heb gesidderd.” la lm nacht van Zaterdag op Zondag door Te Londen is een huwelijk tngesegend, waarbij de bruid per brancard naar het kerkgebouw moest worden gedragen. Het paar was reeds jaren verloofd. De bruid moest plotseling een gevaarlijke operatie ondergaan, waarop men besloot nog voor de operatie in het huwelijk te treden Ben venamelng citaten over Suriname, te hooi en te gras uit allerlei werken, brochures en artikelen bijeen gelezen. De schrijver vergelijkt sUn brochure met een Indisch grecht; bestaande uit „Vtochsoep met kassavebrood, sterk gekruld met Cayennepeper". Voer de kennis van t land to het werkje oX van geen beteekente. „HET LEVEN VAN AL WAT LEEFT", door Fulton J. Sheen Vertaald door F. A. Brunklaus „HEILIG LEVEN", door Mi- chail PfUeger. Vertaald door H. Kuitenbrouwer. Uitgave. TeultngF Uitgeversmaatschap pij. ’s-Hertogenboech. Jean H. B Schrijvers publtoeerde dezer dagen sUn opus T: de cantua festlvus „Haec Dies* voer vier stemmig mannenkoor Ook in dit <sUn joagsts) stuk toont Schrijvers rich weer een muzikaal en tor sake-kundig acteur. WU kunnen sUn _Haec Dies" dan ook warm aanbevelen voer de reeds nabtje Paschen; men aal deae dankbare compositie met veel genoe- gen ultvocron. .Haec Dtae” is door den componist stif uit gegeven en ook b|j hem verkrijgbaar. ZUn adres ia: Vaieriusstraat 4 hui*. Amsterdam (Zuid). RIJS. door Albert Kugle Uitgave Brusse N-V., Rotter dam. Twee boeken met op elkander lijkende strek king: laten aanvoelen, dat de Heillgmakende ge nade een waarachtig leven la, dat als een leven verkregen wordt en dus als een leven ook be handeld moet worden. Een prachtige strekking, waarvan veel nut kan uitgaan; nog al te veel wordt de genade bezien als een uiterlük zlelerieraad, terwUl se inderdaad een deelnemen is aan het GoddelUke leven self. Dit mooie doel wordt echter in belde boeken met groot verschil van succes nagestreefd. Het boek van Pulton Sheen heeft al mUn lof. hier vormen eenvoud en nederigheid de juiste basis voor een vruchtbare verhandeling over dit sub tiele en teere geloofsgeheim. Overtuigd, dat hier menschenwoorden en menni' himsrüaheid bet diepste in dit geheim niet benadRen kunnen, gaat schrijver heel voorzichtig, voetje voor voetje zou ik zeggen, verder en juist die eenvoud brengt dit heerlijk geloofsgeheim ons naderbij. Het werk van Michael PfUeger kan me minder bekoren; alle respect voor de goede bedoelingen maar dit werk brengt ons mJ. niet veel verder De aanbeveling van dit boek in advertenties to al niet seer gelukkig; ik sou hier niet op wijsen wanneer dese aanbeveling niet juist bestond in een citaat uit dit werk, waarin schrijver spreekt over Uiet gekunstelde en onnatuurlUke. het bizarre en betochelUke. bet hysterische en le vensvreemde. dat vrome menschen dikwijls over ’rich hebben.... een godsdienstige constructie, een product, opgeleverd door Blech tvadersorg en vele oongregatle-oefenlngen Neen, hier ontbreekt de eenvoud en daarmede komt de waarheid ons niet meer nabij. SURIN AAM SCHE PEPERPOT, door Fred Oudschans Dentz. Uitg.: SchefferdrukkerU, Dord recht, 193S- De hoogmoed to vaak een zoo subtiel en zoo onnaspeurHJk kwaad, dat men er versteld van staat. Het plant zich op de meest verrader- Ulke wUse voort en ia de groote bron van ze nuwachtigheid en geestesstoornissen. Voor dezen tUo zou een apart gebed moeten worden voor geschreven, beginnende: Heer, ik ben niet be ter dan de bovenburen en de benedenburen, de'bakker en de slager. Ik geloof, dat het Pas cal geweest is, die gesegd heeft „Nog nooit is iemand van nederigheid gek geworden." Een vader sal zich boven andere menschen verhef fen, omdat hU artistiek is; en ziedaar, de soon verheft zich boven anderen, omdat hü accuraat to. HU leert den treinenloop uit zün hoofd, ofschoon hü zelf nooit reist, en hü kent alle telefoonnummers, die door de andere menschen op het kantoor gekend moeten worden, hoewel hjj zelf nooit behoeft te telefoneeren. Als hü Tusschen Keulen en Parijs ligt de weg naar Rome Kuyle beeft dien weg reeds in IK* ingeslagen en weer eens in 1933. uit welke jaren de teksten dateeren. die tot dit boek gebundeld werden. Charles Eyck toekende de illustraties, die welhaast Bladzijde na bladzijde de reeks opstellen op den voet volgen en op even vaar dige en geestige wijze van «elerlel verhalen. In ons land, waar de spaarzaam aanwezigen, die schrijven kunnen, angstvallig binnen de muren van de redactle-bureau’s gehouden wor den en op een heel enkel gunstige uitsondering na. de buitenposten beset worden door aperte stecht-schrijvers. moest Kuyle een durende royale keuze hebben uit de meest aanlokkelijke aanbiedingen om voor dag- of weekbladen te reizen. Kuyle vertelt, met minder om haal dan de onbetrouwbare polltlekellng. die voor eigen at anderer belang pielt, vlot en puntig van bet Eeuwige Rome, van het schoone land, de groote Heiligen en de goede lieden. Maar ook van bet fascisme. En van nog 'eel méér, dat alleen een goed opmerker en een goed weergever sóó een voudig en kemlg schrijven kan. dat het een waardevol beeld geeft omtrent het ongekende en een herinnering kan verankeren na eigen ervaring. Kuyle heeft bovendien een onvolprezen af schuw van de veelsoortige lamlendigheden, waaraan 'n volk, behept met eigenwijsheid en een afschuwelUke vereerlng voor regenten en kooplieden, nu eenmari mank moet gaan. Kr zün volkeren, reeds tusschen Keulen en Parü* die Ietwat rechter door t leven wandelen. Het kan geen kwaad, dat hiervan in duldelüke taal en op vergelükende wüze verhaald wordt. De gammele stellage waarop de nationale zelfge noegzaamheid zetelt kan nooit gauw en af doende genoeg tot puin gehoond worden, al zullen droevige restanten wel immer als ont storende srrakstukken blü'en liggen. Tuasehen Keulen en Parijs moet iedereen lesen. die ooft door die breede poort trok, ook al leidde de afgelegde weg niet tot binnen Rome. Het boek sluit met een tüdbeeld van Parijs en een utopie over het schilderij ato onmis baar onderdeel van het meubilair. Indien slechts een menschelük bereikbaar deel van dese utopie verwezenlükt kon worden, dan sou het büna beleedlgend bedelen en de nog bèleedlgender noodzaak daartoe in den naam van de-kunst- ln-nood *n einde nemen. Eh dan sou ook een volk in verset komen tegen de trieste traditie cm hpt beschikbare geld aan allee uit te geven behalve voor opdrachten aan beeldende kun- - stenaren en op geeette Ujden een aanzienlijk ambt te vergRsn aan.... een buitenlander. O. NUPKIA TWBtDB REEKS KRUIMELS VAN ‘S HEESTERS DISCH, door Dr. Jos. Keuters. —.Uitg.: J. J. Romen en Zonen. Roer mondMaaseik. -j-k eeds een enkele maal heb ik geschreven |-< over den grooten invloed, dien een goede opvoeding op de gezondheid uit oefent; en wel op de gezondheid in de eerste levensjaren. De opvoeding heeft echter ook nog invloed op de gezondheid in latere jaren, en een van de voornaamste punten is de op voeding tot werkzaamheid, omdat deze later een grooten invloed uitoefent op de geestelüke gezondheid. Iedereen die iets langer in de we- reld rondgekeken heeft, en vooral hü. die uit den aard van zün beroep eenlge menachenken- nto beeft verworven, weet dat er om seer ver- achlllende redenen gewerkt wordt. Zuiver na- tuurlük en hygiënisch beschouwd is net beste motief voor arbeid bet pleister, dat men in bet werk vindt. Iedereen moest eigenlük met genoegen arbeiden, omdat de bezigheid van arbeiden hem bevalt. Nu aal men opwerpen, dat het toch beter Is om voor een hooger doel te arbeiden. Het is helaas een zeer verbreide meenlng, ook onder kaUiolteken, dat iemand, die tegen zün zin werkt, volmaakter to dan iemand die met plei ster werkt. Er is een kern van waarheid in deae meenlng: de waarheid to, dat iemand die onaangenaam werk met plelzier verricht, meer verdienate heeft dan iemand die aangenaam werk met genoegen verricht. Maar de deugd en de verdienste to met daarin gelegen, dat de arbeid onaangenaam to, doch in het genoe gen, waarmee men hem verricht. Een tweede bezwaar ligt daarin, dat er te genwoordig zooveel onmenscbelük, gerationali seerd werk to. De laatste jaren hoort men daar over niet meer, omdat ieder al blü is, dat hü werk heeft, al ia de soort nog aoo eentonig. Maar vroeger boorde men er heel veel over spieken. Nu to het waar, dat b.v. het werk aan den loopenden band eentonig en afmattend to, en het verloop van de arbeiders in de fa brieken van Ford was dan ook buitengewoon groot. Maar hoevele menschen zün er niet, die eentonig bureauwerk, of steeds hetzelfde fa briekswerk met opgewektheid verrichten? Er zijn er althans genoeg, dm te kunnen ooncludee- ren, dat vrijwel tedere soort van arbeid met penoegin en tevredenheid kan verricht worden. Dus, zuiver natuurlük gesproken, is het goed, dat iemand zün werk met genoegen verricht, en bovennatuurlük beschouwd, is dese stelling nog veel meer waar. Nu ontmoet men in de maatachappü men- achen, die hard werken, maar eigenlük geen genoegen in hun werk hebben. Daar zün er, die alleen werken uit eerzucht, en nu kan het nog al eens voorkomen, dat, wanneer hun eer- sucht niet voldaan wordt, sü het werk nu ook maar laten liggen. Daar komt dan nog bü. dat bun geheele manier van-werken on de aer- aucht is ingesteld, dat zü er dus niet in de eerste plaats op letten, of het werk goed ge daan wordt, maar of het bun eer en roem inbrengt. Blüft dat uit, dan volgt vaak een groote nervositeit. Andere menschen, die alleen uit plicht arbei den, maar bü wie het plichtbesef iets te wen- aehen overlaat, arbeiden soms ook verbazend bard, doch beschouwt men hun intentie nader, dan werken sü aoo bard, om van het werk of te zün. Onder zulke menschen vindt men veel nerveuaen. Nu kan man iemand bet pleister in den arbeid niet Street bübrengen, alleen maar indirect, langs een omweg. De vermaning: „heb genoegen in je werk” kan men even zoo goed achterwege laten. De betere, hoewel schün- baar moeilüker wüse, is het plichtbesef aan te wakkeren. Hierin ligt nu al een duldelüke vingerwüzlng voor de opvoeding; en een klare richtlün, om kinderen voor senuwachtlgheid en angst te be waren. Men moet den kinderen plichtbesef in prenten en er zün geheele opvoedingssystemen, die daarop gegrondvest zün. Maar wanneer het daarbü blüft. dan wordt allicht de opvoeding te gestrengen het resultaat is, dat de kinderen, die daarnaar luisteren, een hoogst onaange naam plichtsbesef krijgen: zelfgenoegzaam, laatdunkend en anderen verachtend. Vooral hierin is het voorbeeld van een buitengewoon groote kracht. Een kind, dat zün ouders steeds met opgewektheid beeft sten arbeiden, leert hiervan meer arbeidsvreugde, dan van een heele bibliotheek met opvoedkunde en duizend predi katies. Wanneer men de gelegenheid heeft na te gaan, hoe een senuwachtlg persoon to opgevoed, dan is men büna steeds in staat, den wortel van het kwaad aan te wüzen, helaas echter niet altüd, bet kwaad te genesen. Daar te b.v. een moeder, die geen kwaad gezicht kan zien; sü schünt in het geheim te denken, dat wanneer iedereen om haar been opgewekt to, daaruit blükt, dat sü een goede moeder to. Het arme mensch ia onzelfstandig, sü bedelt ato het ware aan vader en kinderen, om toch voodel vroolük en opgewekt te zün; anders gaat zü denken, dat rij geen goede huisvrouw en moe der to. Zü heeft een dochter, die eenlge moeite heeft, om flink aan het werk te komen, en die leelük kükt, als ze het druk heeft. De arme moeder, heel vroom en braaf, to toch eigenlük meer om haar eigen gemoedsrust bezorgd, dan om de opvoeding van haar dochter: bet werk wordt de dochter uit de hand genomen, en moeder to al gelukkig, als haar kind tevreden en opgewekt to. Het is een opvoeding tot lui heid. Maar terzelfdertüd wordt de dochter gods dienstig opgevoed, en zü gelooft aelve min of meer, dat ze heel godsdienstig to. Intusschen, werken en aanpakken heeft zü niet geleerd. Het leven stelt zün etochen. De dochter ziet zich plotseling voor een ernstige taak geplaatst. B.v. haar moeder sterft, en nu moet zü de leiding van het hutohouden waarnemen Gods dienstig opgevoed, weet zü. dat die plicht be staat en sou die plicht eigenlük misschien toch wel willen doen. Sentimenteel opgevoed, meent zü, dat sü recht heeft op vroolükheid en be- haaglükheid. Maar de arbeid stemt haar droe vig en somber. En zie daar nu het' conflict. Het schuldbesef speelt mede een rol, maar volko men te erkennen wenacht sü die schuld ook niet. In t kort, nu komen plotseling alle slech te gevolgep- van de opvoeding te voorschün. Dese gevallen zün geen zeldzaamheden Soms is de uitbarsting heftig, andere malen Is het een slepende kwaal. Stel u voor een vader, die over de buren, de neven en de kenntoaen in den regel spreekt, alsof het nletsnutters zün, snotneuzen, men schen zonder plichtbesef; indien hü self hard gewerkt heeft en op de sociale ladder omhoog geklommen ta. zullen zün redeneeringen niet nalaten grooten Indruk op zün zonen te maken. Zü worden evensoo. Dat heeft in den leertijd Of studletüd misschien nog geen ernstige ge volgen; maar de zoon heeft niet geleerd om gelük een gewoon mensch, met genoegen te arbeiden; de arbeid to voor hem het middel zich boven anderen ie verheffen. Dit gaat een tijdlang goed, maar de zelfoverschatting wordt daardoor nog grooter, en roept een reactie op van collega's, mede-arbeidera of mêde-kantocf- s s S

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 14