De opstand in Griekenland.
De Stille Omgang.
V.
Medische kroniek
7
POhUbedoelt: KING
MAANDAG U MAART 1135
1
i
de orde op de overvolle tribune*
Opvoeding en gezonheid
BOEK EN BLAD
r>,
Wl
s
Een ongewone dektest. In de Amsterdemsche heven arriveerde
Zaterdag de .Belmoira* uit Londen, met aan boord een lichtschip,
bestemd vóór Bahrein Island
M.V.V. h«t voetbalkampioenschap der Zuidelijke eerste klasse
behaalde
D« artillerie der regeeringstroepen doorkruist onafgebroken de straten van Athene om onmiddellijk tot den
aanval te kunnen overgaan, waardit noodig blijkt
I
FOTOREPORTAGE
T
Da bad*
g
UI
bet
r»
OW
BU W. Versluys (N.V.) Amsterdam-Batavla-
U B.
t
TON N F MA
N F F K
‘rON N F M A CIE
SNEEK
•ger» mr 4rr i««dijk»che* Stille Omgang Ir de heofdstad
duizenden werd deel genomen
Haec Dies; Auctore Jean H.
B. Schrijvers.
H
men
seen
Bm mln af maar oosnpendieuae samenstelling
van waardevolle uitspraken van groote leiders
in het geestelijk leven.
Van sell valt het eert van pater Plus «elf
bü desen opeet wat weg, maar het tl sa en en
ordenen ia hem beet toeveruouwd.
steh self een weinig serieus neemt, wordt hij
zeker zenuwachtig of Hjdt tenminste aan sla
peloosheid. De hoogmoed is even verraderlijk
als de regen op een dak. dat niet geheel dicht
Is: na jaren merkt men plotseling, dat de bal
ken verrot zün.
Wanneer iemand een helder oogenbllk heeft,
bemerkt hü soms plotseling, dat een bepaalde
gewoonte of hebbelijkheid, die hjj steeds voor
een deugd gehouden heeft, in den grond slechts
een vorm van hoogmoed is.
Maar juist tegen den hoogmoed, en daarmee
tegen de zenuwachtigheid en vele geestesstoor
nissen, is de opgewekte, voortdurende arbeid
het zekerste geneesmiddel. De arbeidsvreugde
is het beste, wat de ouders voor de gezondheid
hunner kinderen aan hen kunnen meegeven.
Zelfs de werkloosen mogen dit niet vergeten en
gelukkig zün er nog seer veel jonge menschen.
die gaarne tegen een Uiterst geringe belooning
werken. De grondslag is een christelijke grond
slag: de arbeid is door het christendom gehei
ligd. terwijl hü in de slavenmaatochappü In
oneer was. Maar wij gelooven. dat de arbeid
een voorrecht, een eer en een zegen Is.
TB. H 8CHLICHTING
Twintig pracht opstellen over Jesus, zijn hei
lige Moeder en andere personen en ook feiten
uit bet Evangelie.
Ten zeerste aanbevolen.
b.
zuil
ver!
Vo<
aanh
algen
Ultvo»
In
werkz
zullen
81e<
welke
toesta
werkz
hulsa
Bet
De
reeds
aanh
tot
dezen
steld
de g«
1- i
DB Z1ELELEIDING volgen» da
MEESTERES VAN HET GEES
TELIJK LEVEN uit het Fransch
van R Plus SJ.. door H- J. J.
Wachters pr- Uitgave N. V
TeulingF, ‘s-Hertogenboech
Paramaribo verscheen de elfde druk van
Tweede deeltje .Duits Leesboek voor Neder
landse scholen” door B. J. Ter Brugge en O. F
Koenen.
heeren. De eerzuchtige begint zich onzeker te
voelen, zjjn omgeving blijkt zijne eerzuchtige
wijze van werken niet te waardeeren; en de on
gelukkige heeft een lange en pijnlijke crisis
door te maken en te leeren, als een eenvoudig
man te leven. HU ziet er slecht uit, slaapt niet
meer, het eten staat hem tegen. Deae slechte
gezondheidstoestand is alleen te wijten aan
grove fouten in de opvoeding. Opvoeding is
moeilijk; er is niemand, die geen fouten maakt.
Misschien to Tomas More, die binnenkort hei
lig verklaard wordt, de beste opvoeder van alle
tuden geweest. Niemand is zonder fouten, en
de fouten van den opvoeder wreken zich op
de kinderen. Er zijn vaders, die huichelaars
zUn, en hun fouten zorgvuldig voor hun kinde
ren verbergen; ik kan ze geen ongelijk geven,
integendeel. Kinderen zijn heilig; de ergernis
is het grootste kwaad. Zonder zelfkennis is bet
moeilijk een eenigszins behoorlijke opvoeding
te geven. Iemand vroeg eens aan den beroem
den schrijver Joseph de Malstee, of hU zich
kon Indenken in het gemoed van een misdadi
ger. HU antwoordde: ..Mijnheer, ik heb eenmaal
een blik geslagen in het hart van een fatsoen
lijk man. en Ik heb gesidderd.”
la lm nacht van Zaterdag op Zondag door
Te Londen is een huwelijk tngesegend, waarbij de bruid per brancard naar het
kerkgebouw moest worden gedragen. Het paar was reeds jaren verloofd. De bruid
moest plotseling een gevaarlijke operatie ondergaan, waarop men besloot nog voor
de operatie in het huwelijk te treden
Ben venamelng citaten over Suriname, te
hooi en te gras uit allerlei werken, brochures en
artikelen bijeen gelezen. De schrijver vergelijkt
sUn brochure met een Indisch grecht; bestaande
uit „Vtochsoep met kassavebrood, sterk gekruld
met Cayennepeper". Voer de kennis van t land
to het werkje oX van geen beteekente.
„HET LEVEN VAN AL WAT
LEEFT", door Fulton J. Sheen
Vertaald door F. A. Brunklaus
„HEILIG LEVEN", door Mi-
chail PfUeger. Vertaald door
H. Kuitenbrouwer. Uitgave.
TeultngF Uitgeversmaatschap
pij. ’s-Hertogenboech.
Jean H. B Schrijvers publtoeerde dezer dagen
sUn opus T: de cantua festlvus „Haec Dies*
voer vier stemmig mannenkoor Ook in dit <sUn
joagsts) stuk toont Schrijvers rich weer een
muzikaal en tor sake-kundig acteur.
WU kunnen sUn _Haec Dies" dan ook warm
aanbevelen voer de reeds nabtje Paschen; men
aal deae dankbare compositie met veel genoe-
gen ultvocron.
.Haec Dtae” is door den componist stif uit
gegeven en ook b|j hem verkrijgbaar. ZUn adres
ia: Vaieriusstraat 4 hui*. Amsterdam (Zuid).
RIJS. door Albert Kugle
Uitgave Brusse N-V., Rotter
dam.
Twee boeken met op elkander lijkende strek
king: laten aanvoelen, dat de Heillgmakende ge
nade een waarachtig leven la, dat als een leven
verkregen wordt en dus als een leven ook be
handeld moet worden.
Een prachtige strekking, waarvan veel nut
kan uitgaan; nog al te veel wordt de genade
bezien als een uiterlük zlelerieraad, terwUl se
inderdaad een deelnemen is aan het GoddelUke
leven self.
Dit mooie doel wordt echter in belde boeken
met groot verschil van succes nagestreefd. Het
boek van Pulton Sheen heeft al mUn lof. hier
vormen eenvoud en nederigheid de juiste basis
voor een vruchtbare verhandeling over dit sub
tiele en teere geloofsgeheim. Overtuigd, dat
hier menschenwoorden en menni' himsrüaheid bet
diepste in dit geheim niet benadRen kunnen,
gaat schrijver heel voorzichtig, voetje voor
voetje zou ik zeggen, verder en juist die eenvoud
brengt dit heerlijk geloofsgeheim ons naderbij.
Het werk van Michael PfUeger kan me minder
bekoren; alle respect voor de goede bedoelingen
maar dit werk brengt ons mJ. niet veel verder
De aanbeveling van dit boek in advertenties to
al niet seer gelukkig; ik sou hier niet op wijsen
wanneer dese aanbeveling niet juist bestond in
een citaat uit dit werk, waarin schrijver spreekt
over Uiet gekunstelde en onnatuurlUke. het
bizarre en betochelUke. bet hysterische en le
vensvreemde. dat vrome menschen dikwijls over
’rich hebben.... een godsdienstige constructie,
een product, opgeleverd door Blech tvadersorg
en vele oongregatle-oefenlngen Neen, hier
ontbreekt de eenvoud en daarmede komt de
waarheid ons niet meer nabij.
SURIN AAM SCHE PEPERPOT,
door Fred Oudschans Dentz.
Uitg.: SchefferdrukkerU, Dord
recht, 193S-
De hoogmoed to vaak een zoo subtiel en zoo
onnaspeurHJk kwaad, dat men er versteld van
staat. Het plant zich op de meest verrader-
Ulke wUse voort en ia de groote bron van ze
nuwachtigheid en geestesstoornissen. Voor dezen
tUo zou een apart gebed moeten worden voor
geschreven, beginnende: Heer, ik ben niet be
ter dan de bovenburen en de benedenburen,
de'bakker en de slager. Ik geloof, dat het Pas
cal geweest is, die gesegd heeft „Nog nooit is
iemand van nederigheid gek geworden." Een
vader sal zich boven andere menschen verhef
fen, omdat hU artistiek is; en ziedaar, de soon
verheft zich boven anderen, omdat hü accuraat
to. HU leert den treinenloop uit zün hoofd,
ofschoon hü zelf nooit reist, en hü kent alle
telefoonnummers, die door de andere menschen
op het kantoor gekend moeten worden, hoewel
hjj zelf nooit behoeft te telefoneeren. Als hü
Tusschen Keulen en Parijs ligt de weg naar
Rome Kuyle beeft dien weg reeds in IK*
ingeslagen en weer eens in 1933. uit welke jaren
de teksten dateeren. die tot dit boek gebundeld
werden. Charles Eyck toekende de illustraties,
die welhaast Bladzijde na bladzijde de reeks
opstellen op den voet volgen en op even vaar
dige en geestige wijze van «elerlel verhalen.
In ons land, waar de spaarzaam aanwezigen,
die schrijven kunnen, angstvallig binnen de
muren van de redactle-bureau’s gehouden wor
den en op een heel enkel gunstige uitsondering
na. de buitenposten beset worden door aperte
stecht-schrijvers. moest Kuyle een durende
royale keuze hebben uit de meest aanlokkelijke
aanbiedingen om voor dag- of weekbladen te
reizen.
Kuyle vertelt, met minder om haal dan de
onbetrouwbare polltlekellng. die voor eigen at
anderer belang pielt, vlot en puntig van bet
Eeuwige Rome, van het schoone land, de groote
Heiligen en de goede lieden. Maar ook van bet
fascisme. En van nog 'eel méér, dat alleen een
goed opmerker en een goed weergever sóó een
voudig en kemlg schrijven kan. dat het een
waardevol beeld geeft omtrent het ongekende
en een herinnering kan verankeren na eigen
ervaring.
Kuyle heeft bovendien een onvolprezen af
schuw van de veelsoortige lamlendigheden,
waaraan 'n volk, behept met eigenwijsheid en
een afschuwelUke vereerlng voor regenten en
kooplieden, nu eenmari mank moet gaan. Kr
zün volkeren, reeds tusschen Keulen en Parü*
die Ietwat rechter door t leven wandelen. Het
kan geen kwaad, dat hiervan in duldelüke taal
en op vergelükende wüze verhaald wordt. De
gammele stellage waarop de nationale zelfge
noegzaamheid zetelt kan nooit gauw en af
doende genoeg tot puin gehoond worden, al
zullen droevige restanten wel immer als ont
storende srrakstukken blü'en liggen.
Tuasehen Keulen en Parijs moet iedereen
lesen. die ooft door die breede poort trok, ook
al leidde de afgelegde weg niet tot binnen Rome.
Het boek sluit met een tüdbeeld van Parijs
en een utopie over het schilderij ato onmis
baar onderdeel van het meubilair. Indien slechts
een menschelük bereikbaar deel van dese utopie
verwezenlükt kon worden, dan sou het büna
beleedlgend bedelen en de nog bèleedlgender
noodzaak daartoe in den naam van de-kunst-
ln-nood *n einde nemen. Eh dan sou ook een
volk in verset komen tegen de trieste traditie
cm hpt beschikbare geld aan allee uit te geven
behalve voor opdrachten aan beeldende kun- -
stenaren en op geeette Ujden een aanzienlijk
ambt te vergRsn aan.... een buitenlander.
O. NUPKIA
TWBtDB REEKS KRUIMELS
VAN ‘S HEESTERS DISCH,
door Dr. Jos. Keuters. —.Uitg.:
J. J. Romen en Zonen. Roer
mondMaaseik.
-j-k eeds een enkele maal heb ik geschreven
|-< over den grooten invloed, dien een
goede opvoeding op de gezondheid uit
oefent; en wel op de gezondheid in de eerste
levensjaren. De opvoeding heeft echter ook
nog invloed op de gezondheid in latere jaren,
en een van de voornaamste punten is de op
voeding tot werkzaamheid, omdat deze later
een grooten invloed uitoefent op de geestelüke
gezondheid. Iedereen die iets langer in de we-
reld rondgekeken heeft, en vooral hü. die uit
den aard van zün beroep eenlge menachenken-
nto beeft verworven, weet dat er om seer ver-
achlllende redenen gewerkt wordt. Zuiver na-
tuurlük en hygiënisch beschouwd is net beste
motief voor arbeid bet pleister, dat men in
bet werk vindt. Iedereen moest eigenlük met
genoegen arbeiden, omdat de bezigheid van
arbeiden hem bevalt.
Nu aal men opwerpen, dat het toch beter
Is om voor een hooger doel te arbeiden. Het
is helaas een zeer verbreide meenlng, ook onder
kaUiolteken, dat iemand, die tegen zün zin
werkt, volmaakter to dan iemand die met plei
ster werkt. Er is een kern van waarheid in
deae meenlng: de waarheid to, dat iemand die
onaangenaam werk met plelzier verricht, meer
verdienate heeft dan iemand die aangenaam
werk met genoegen verricht. Maar de deugd
en de verdienste to met daarin gelegen, dat
de arbeid onaangenaam to, doch in het genoe
gen, waarmee men hem verricht.
Een tweede bezwaar ligt daarin, dat er te
genwoordig zooveel onmenscbelük, gerationali
seerd werk to. De laatste jaren hoort men daar
over niet meer, omdat ieder al blü is, dat hü
werk heeft, al ia de soort nog aoo eentonig.
Maar vroeger boorde men er heel veel over
spieken. Nu to het waar, dat b.v. het werk aan
den loopenden band eentonig en afmattend
to, en het verloop van de arbeiders in de fa
brieken van Ford was dan ook buitengewoon
groot. Maar hoevele menschen zün er niet, die
eentonig bureauwerk, of steeds hetzelfde fa
briekswerk met opgewektheid verrichten? Er
zijn er althans genoeg, dm te kunnen ooncludee-
ren, dat vrijwel tedere soort van arbeid met
penoegin en tevredenheid kan verricht worden.
Dus, zuiver natuurlük gesproken, is het goed,
dat iemand zün werk met genoegen verricht,
en bovennatuurlük beschouwd, is dese stelling
nog veel meer waar.
Nu ontmoet men in de maatachappü men-
achen, die hard werken, maar eigenlük geen
genoegen in hun werk hebben. Daar zün er,
die alleen werken uit eerzucht, en nu kan het
nog al eens voorkomen, dat, wanneer hun eer-
sucht niet voldaan wordt, sü het werk nu ook
maar laten liggen. Daar komt dan nog bü.
dat bun geheele manier van-werken on de aer-
aucht is ingesteld, dat zü er dus niet in de
eerste plaats op letten, of het werk goed ge
daan wordt, maar of het bun eer en roem
inbrengt. Blüft dat uit, dan volgt vaak een
groote nervositeit.
Andere menschen, die alleen uit plicht arbei
den, maar bü wie het plichtbesef iets te wen-
aehen overlaat, arbeiden soms ook verbazend
bard, doch beschouwt men hun intentie nader,
dan werken sü aoo bard, om van het werk of
te zün. Onder zulke menschen vindt men veel
nerveuaen. Nu kan man iemand bet pleister in
den arbeid niet Street bübrengen, alleen maar
indirect, langs een omweg. De vermaning: „heb
genoegen in je werk” kan men even zoo goed
achterwege laten. De betere, hoewel schün-
baar moeilüker wüse, is het plichtbesef aan te
wakkeren.
Hierin ligt nu al een duldelüke vingerwüzlng
voor de opvoeding; en een klare richtlün, om
kinderen voor senuwachtlgheid en angst te be
waren. Men moet den kinderen plichtbesef in
prenten en er zün geheele opvoedingssystemen,
die daarop gegrondvest zün. Maar wanneer het
daarbü blüft. dan wordt allicht de opvoeding
te gestrengen het resultaat is, dat de kinderen,
die daarnaar luisteren, een hoogst onaange
naam plichtsbesef krijgen: zelfgenoegzaam,
laatdunkend en anderen verachtend. Vooral
hierin is het voorbeeld van een buitengewoon
groote kracht. Een kind, dat zün ouders steeds
met opgewektheid beeft sten arbeiden, leert
hiervan meer arbeidsvreugde, dan van een heele
bibliotheek met opvoedkunde en duizend predi
katies.
Wanneer men de gelegenheid heeft na te
gaan, hoe een senuwachtlg persoon to opgevoed,
dan is men büna steeds in staat, den wortel van
het kwaad aan te wüzen, helaas echter niet
altüd, bet kwaad te genesen. Daar te b.v. een
moeder, die geen kwaad gezicht kan zien; sü
schünt in het geheim te denken, dat wanneer
iedereen om haar been opgewekt to, daaruit
blükt, dat sü een goede moeder to. Het arme
mensch ia onzelfstandig, sü bedelt ato het
ware aan vader en kinderen, om toch voodel
vroolük en opgewekt te zün; anders gaat zü
denken, dat rij geen goede huisvrouw en moe
der to. Zü heeft een dochter, die eenlge moeite
heeft, om flink aan het werk te komen, en die
leelük kükt, als ze het druk heeft. De arme
moeder, heel vroom en braaf, to toch eigenlük
meer om haar eigen gemoedsrust bezorgd, dan
om de opvoeding van haar dochter: bet werk
wordt de dochter uit de hand genomen, en
moeder to al gelukkig, als haar kind tevreden
en opgewekt to. Het is een opvoeding tot lui
heid.
Maar terzelfdertüd wordt de dochter gods
dienstig opgevoed, en zü gelooft aelve min of
meer, dat ze heel godsdienstig to. Intusschen,
werken en aanpakken heeft zü niet geleerd.
Het leven stelt zün etochen. De dochter ziet
zich plotseling voor een ernstige taak geplaatst.
B.v. haar moeder sterft, en nu moet zü de
leiding van het hutohouden waarnemen Gods
dienstig opgevoed, weet zü. dat die plicht be
staat en sou die plicht eigenlük misschien toch
wel willen doen. Sentimenteel opgevoed, meent
zü, dat sü recht heeft op vroolükheid en be-
haaglükheid. Maar de arbeid stemt haar droe
vig en somber. En zie daar nu het' conflict. Het
schuldbesef speelt mede een rol, maar volko
men te erkennen wenacht sü die schuld ook
niet. In t kort, nu komen plotseling alle slech
te gevolgep- van de opvoeding te voorschün.
Dese gevallen zün geen zeldzaamheden Soms
is de uitbarsting heftig, andere malen Is het
een slepende kwaal.
Stel u voor een vader, die over de buren, de
neven en de kenntoaen in den regel spreekt,
alsof het nletsnutters zün, snotneuzen, men
schen zonder plichtbesef; indien hü self hard
gewerkt heeft en op de sociale ladder omhoog
geklommen ta. zullen zün redeneeringen niet
nalaten grooten Indruk op zün zonen te maken.
Zü worden evensoo. Dat heeft in den leertijd
Of studletüd misschien nog geen ernstige ge
volgen; maar de zoon heeft niet geleerd om
gelük een gewoon mensch, met genoegen te
arbeiden; de arbeid to voor hem het middel
zich boven anderen ie verheffen. Dit gaat een
tijdlang goed, maar de zelfoverschatting wordt
daardoor nog grooter, en roept een reactie op
van collega's, mede-arbeidera of mêde-kantocf-
s s S