ij Medische kroniek De Stille Omgang. De opstand in Griekenland. Omroepers komen in 80.000 gezinnen 2K bestemd voor Bahrein Island Opvoeding en gezonheid BOEK EN BLAD M De voetbalwedstrijd Feyenoord Ajax. Bereden politie handhaafde de orde op de overvolle tribunes De artillerie der regeeringstroepen doorkruist onafgebroken de straten van Athene om onmiddellijk tot den aanval te kunnen overgaan, waardit noodig blijkt Zaterdag de .Belmoira’ utt Londen, met aan boord een lichtschip. Het eHlal P.S.V., dat Zondag door aan overwinning op M.V.V. hat voetbalkampioenschap der Zuidelijke eerste klasse behaalde MAANDAG H MAART 1935 1. bi mcM van Zaterdag op Zondag door waaraan Een ongewone deklast. bi de Amsterdamsche haven arriveerde By W Versluys (N.V.) Amsterdam-Batavia- koml U O. NIJPEIA r 6 i i i i i r« aai tot «te de bn 1 aai •1< Uit' I a vel toei Lat vu hul H Vor Vot T en heeren. De eerzuchtige begint zich onzeker te voelen, zyn omgeving blykt syne eerzuchtige wijze van werken niet te waardeeren, en de on gelukkige beeft een lange en pynlUke cruis door te maken en te leeren, ah een eenvoudig man te leven. Hy zie*, er slecht uit. slaapt niet meer, het eten staat hem tegen. Deze slechte gezondheidstoestand Is alleen te wijten aan grove fouten in de opvoeding. Opvoeding is moeilijk; er is niemand, die geen fouten maakt. Misschien Is Tomas More, die binnenkort hei lig verklaard wordt, de beste opvoeder van alle tijden geweest. Niemand is zonder fouten, en de fouten van den opvoeder wreken zich op de kinderen. Er zijn vaders, die huichelaars zijn, en hun fouten zorgvuldig voor hun kinde ren verbergen; ik kan ze geen ongeluk geven. Integendeel. Kinderen zijn heilig; de ergernis is het grootste kwaad. Zonder zelfkennis Is bet moeilijk een eenlgszins behoorlijke opvoeding te geven. Iemand vroeg eens aan den beroem den schrijver Joseph de Maistre. of hy zich kon indenken in het gemoed van een misdadi ger. HU antwoordde: „Mijnheer, ik heb eenmaal een blik geslagen in het hart van een fatsoen lijk man, en ik heb gesidderd." Twintig pracht opstellen over Jesus, zün hei lige Moeder en andere personen en ook feiten uit het Evangelie. Ten «eerste aanbevolen Haec Die»; Auctor» Jean H. B. Schrijver» Da bedevaartganger» aan den jaarlijlochen Stille Omgang te de heotdatad duizenden werd deel genomen Jean H. B Schrijvers publlaeerde dezer dagen «Un opus 1: de cantua festlvus „Haec Dies” voor vier -stemmig mannenkoor Ook in dit (zijn Jongste* stuk toont Schrijvers zich weer een muzikaal en ter sake-kundlg acteur. zich zelf een weinig serieus neemt, wordt hy zeker zenuwachtig of lijdt tenminste aan sla peloosheid. De hoogmoed ia even verraderlijk als de regen op een dak. dat niet geheel dicht is: na Jaren merkt men plotseling, dat de bal ken verrot zijn. Wanneer iemand een helder oogenblik heeft, bemerkt hü soms plotseling, dat een bepaalde gewoonte of bebbeiykheid. die hy steeds voor een deugd gehouden heeft, in den grond slechts een vorm van hoogmoed is. Maar Juist tegen den hoogmoed, en daarmee legen de zenuwachtigheid en vele geestesstoor nissen. is de opgewekte, voortdurende arbeid bet zekerste geneesmiddel De arbeidsvreugde is bet beste, wat de ouders voor de gezondheid hunner kinderen aan ben kunnen meegeven. Zelfs de werkloosen mogen dit niet vergeten en gelukkig zijn er nog zeer veel Jonge menschen. die gaarne tegen een uiterst geringe bekroning werken. De grondslag is een christeiyke grond slag: de arbeid is door het christendom gehei ligd. terwijl hU in de slavenmaatschappU in oneer was. Maar wy gelooven, dat de arbeid een voorrecht, een eer en een zegen Is. TH. H. 8CHLIOHTINO DB ZIELELEIDING volgen» de MEESTERES VAN HET OEES- TBLIJK LBVBN uit het Frantch van R. Plu» SJ., door H- J. J. Wachter» pr. Uitgave N. V Touting?, '»-Hertogenbo»ch JIET LBVBN VAN AL WAT LEEFT-, door Fulton J. Sheen Vertaald door F. A. Brunklaut „HEILIG LEVEN-, door Mi chael Pflteger. Vertaald door H. Kuitenbrouwer. Uitgave. Teuling? Uitgevertmaatechap- Pt), ’s-Hertogenbo»ch. Paramaribo verscheen de elfde druk van het Tweede deeltje ..Duits Leesboek voor Neder landse scholen’* door B. J. Ter Brugge en C. F Koenen. Tusschen Keulen en Parijs ligt de weg naar Rome Kuyle beeft dien weg reeds in 1935 ingeslagen en weer eens in 1933. uit welke jaren de teksten dateeren. die tot dit boek gebundeld werden. Charles Eyck teekende de Illustraties, die welhaast bladzyde na bladzyde de reeks opstellen op den voet volgen en op even vaar dige en geestige wijze van 'blerlel verhalen. In ons land, waar de spaarzaam aanwezigen, die schrUven kunnen, angstvallig binnen de muren van de redactle-bureau's gehouden wor den en «n een heel enkel gunstige uitzondering na, da**oultenposten bezet worden door aperte •ffecht-schrijver». moest Kuyle een durende royale keuze hebben uit de meest aanlokkelijke aanbiedingen om voor dag- of weekbladen te reizen. Kuyle vertelt, met minder omhaal dan de onbetrouwbare polltiekehng, die voor eigen of anderer belang pleit, vlot en puntig van het Eeuwige Rome, van het schoone land, de groote Heiligen en de goede lieden. Maar ook van bet fascisme. En van nog 'bel mèèr, dat alleen een goed opmerker en een goed weergever zóó een voudig en kemlg schrUven kan. dat het een waardevol beeld geeft omtrent het ongekende en een herinnering kan verankeren na eigen ervaring. Tusschen Keulen en Parijs moet lezen, die ooit door die breede poort al leidde de afgelegde weg niet tot binnen Rome Het boek sluit met een tUdbeeld van Parijs en eenutopie over bet schilderij als onmis baar onderdeel van het meubilair Indien slechts een menscbeiyk bereikbaar deel van dese utopie verweseniykt kon worden, dan zou het by na beleedlgend bedelen en de nog beleedlgender noodzaak daartoe tn den naam van de-kunst- ln-nood *n einde nemen. En dan zou ook een volk In verzet komen tegen de trieste traditie om het beschikbare geld aan alles uit te geven behalve voor opdrachten aan beeldende kun stenaren en op gevette tUden een aanzienlijk ambt te vergeven aan.... een buitenlander. De hoogmoed Is vaak een zoo subtiel en zoo onnaspeurlUk kwaac^dat men er versteld van staat. Het plant zich op de meest verrader- UJke wUze voort en Is de groote bron van ze nuwachtigheid en geestesstoornissen Voor deaen tyd zou een apart gebed moeten worden voor geschreven. beginnende: Heer, ik ben niet be ter dan de bovenburen en de benedenburen, de bakker en de slager. Ik geloof, dat het Pas cal geweest is, die gezegd heeft „Nog nooit is iemand van nederigheid gek geworden." Een vader zal zich boven andere menschen verhef fen. omdat hU artistiek is; en ziedaar, de zoon verheft zich boven anderen, omdat hy accuraat Is HU leen den treinenloop uit zyn hoofd, ofschoon hU zelf nooit reist, en hy kent alle telefoonnummers, die door de andere menschen op het kantoor gekend moeten worden, hoewel hU self nooit behoeft te telefoneeren. Als hy SURIN AAMSCHE PEPERPOT, door Fred Oudschan» Dentz. Uiig.: Schefjerdrukkerij, Dord recht, 1935. RIJS, door Albert Kuyle Uitgave Bru»»e N-V., Rotter dam. Een verzamelng citaten over Suriname, te hooi en te gras uit allerlei werken, brochures en artikelen bUeen gelezen. De schrijver vergelUkt «Un brochure met een Indisch grecht; bestaande uit „Vischsoep piet kassavebrood, sterk gekruid met Cayennepeper”. Voor de kennis van t land is bet werkje o.l. van geen beteekenls. -s-k eeds een enkele maal heb ik geschreven l-C over den grooten invloed. dien een goede opvoeding op de gezondheid uit oefent; en wel op de gezondheid in de eerste levensjaren De opvoeding heeft echter ook nog invloed op de gezondheid in latere jaren. en een van de voornaamste punten is de op voeding tot werkzaamheid, omdat deze later een grooten invloed uitoefent op de geesteiyke gezondheid. Iedereen die Iets langer in de we reld rondgekeken heeft, en vooral hy, die uit den aard van zUn beroep eenlge menschenken- nis heeft verworven, weet dat er om zeer ver schillende redenen gewerkt wordt. Zuiver na- tuurlUk en hygiënisch beschouwd Is het beste motief voor arbeid het plelzier. dat men in het werk vindt. Iedereen moest elgenlUk met genoegen arbeiden, omdat de bezigheid van arbeiden hem bevalt. Nu zal men opwerpen, dat het toch beter is om voor een hooger doel te arbeiden. Het is belaas een zeer verbreide meenlng. ook onder katholieken, dat iemand, die tegen zyn zin werkt, volmaakter Is dan iemand die met plei ner werkt Er is een kern van waarheid in deae meenlng: de waarheid is, dat Iemand die onaangenaam werk met plelzier verricht, meer verdienste heeft dan Iemand die aangenaam werk met genoegen verricht. Maar de deugd en de verdienste is met daarin gelegen, dat de arbeid onaangenaam is, doch in het genoe gen, waarmee men hem verricht. Een tweede bezwaar ligt daann, dat er te genwoordig zooveel onmenscheiyk. gerationali seerd werk is. De laatste Jaren hoort men daar over niet meer, omdat ieder al biy is. dat hy werk heeft, al is de soort nog zoo eentonig Maar vroeger hoorde men er heel veel over spreken. Nu Is het waar, dat bv. het werk aan den loopenden band eentonig en afmattend is. en het verloop van de arbeiders in de fa brieken van Ford was dan ook buitengewoon groot. Maar koevele menschen «Un er niet, die eentonig bureauwerk, of steeds hetzelfde fa briekswerk met opgewektheid verrichten? Kr rijn er althans genoeg, om te kunnen concludee- ren, dat vrijwel Iedere soort van arbeid met genoegen en tevredenhelh kan verricht worden Dus zuiver natuurlijk gesproken, is het goed, dat iemand zUn werk met genoegen verricht, en bovennatuuriyk beschouwd, is deze stelling nog veel meer waar. Nu ontmoet men in de maatschappU men ie hen. die hard werken, maar elgenlUk geen genoegen in hun werk hebben. Daar rijn er. die alleen werken uit eerzucht, en nu kan het nog al eens voorkomen. dat, wanneer hun eer zucht niet voldaan wordt, zU het werk nu ook maar laten liggen. Daar komt dan nog bU. dat hun geheele manier van werken op de eer zucht is ingesteld, dat «U er dus niet in de eerste plaats op letten, of het werk goed ge daan wordt, maar of het hun eer en roem Inbrengt. BlUft dat uit, dan volgt vaak een groote nervositeit Andere menschen, die alleen uit plicht arbel- Twee boeken met op elkander lUkende strek king: laten aanvoelen, dat de Hetligmakende ge nade een waarachtig leven Is. dat als een leven verkregen wordt en dus als een leven ook be handeld moet worden. Een prachtige strekking, waarvan veel nut kan uitgaan; nog al te veel wordt de genade bezien als een ulteriyk zlelesleraad. terwijl ze inderdaad een deelnemen Is aan het Ooddeiyke leven zelf. Dit mooie doel wordt echter in belde boeken met groot verschil van succes nagestreefd. Het boek van Fulton Sheen heeft al mjjn lof. hier vormen eenvoud en nederigheid de juiste basis voor een vruchtbare verhandeling over dit sub tiele en teere geloofsgeheim. Overtuigd. dat hier menschenwoorden en menschenwUsheld het diepste in dit geheim niet benaderen kunnen, gaat schrijver heel voorzichtig. voetje voor voetje zou ik zeggen, verder en juist die eenvoud brengt dit heeriyk geloofsgeheim ons paderbU Het werk van Michael Pflleger kan me minder bekoren; alle respect voor de goede bedoelingen maar dit werk brengt ons m l niet veel verder De aanbeveling van dit boek In advertenties Is al niet zeer gelukkig; Ik zou hier niet op wUzen wanneer deze aanbeveling niet Juist bestond In een citaat uit dit werk, waarin schrijver spreekt over „het gekunstelde en onnatuurlUke. het bizarre en belacheluke. het hysterische en le vensvreemde, dat vrome menschen dlkwyis over zich hebben een godsdienstige constructie, een product, opgeleverd door Blechtvaderzorg en vele congregatie-oefenlngenNeen, hier ontbreekt de eenvoud en daarmede komt de waarheid ons niet meer nabU Kuyle beeft bovendien een onvolprezen af schuw van de veelsoortige lamlendigheden, waaraan *n volk, behept met eigenwijsheid en een afschuwelUke vereering voor regenten en kooplieden, nu eenmaal mank moet gaan. Er zUn volkeren, reeds tusschen Keulen en Parijs, die ietwat rechter door t leven wandelen. Het kan geen kwaad, dat hiervan il» «fuidelyke taal en op vergelUktnde wijze verhaald wordt De gammele stellage waarop de nationale zelfge noegzaamheid zetelt kan nooit gauw en af doende genoeg tot puin gehoond worden, al zullen droevige restanten wel immer als ont sierende wrakstukken blU'en liggen. indirect, langs een omweg. De vermaning: Jieb genoegen in Je werk” kan men even zoo goed achterwege laten. De Oetere, hoewel schyn- baar moeliyker wyze, is het plichtbesef aan te wakkeren. Hierin ligt nu al een duldelyke vingerwijzing voor de opvoeding; en een klare nchtlUn. om kinderen voor zenuwachtigheid en angst te be waren. Men moet den kinderen plichtbesef In prenten en er zyn geheele opvoedingssystemen, die daarop gegrondvest zyn Maar wanneer het daarbij blyft, dan wordt allicht de opvoeding te gestreng; en het resultaat is, dat de kinderen, die daarnaar luisteren, een hoogst onaange naam plichtsbesef krijgen: zelfgenoegzaam, laatdunkend en anderen verachtend. Vooral hierin is het voorbeeld van een buitengewoon groote kracht. Een kind, dat zyn ouders steeds met opgewektheid heeft zien arbeiden, leert hiervan meer arbeidsvreugde, dan van een heele bibliotheek met opvoedkunde en duizend predi katies. Wanneer men de gelegenheid heeft na te gaan, hoe een zenuwachtig persoon is opgevoed, dan is men bUna steeds in staat, den wortel van het kwaad aan te trijsen, helaas echter met altyd, het kwaad te genezen. Daar is b.v. een moeder, die geen kwaad gezicht kan zien; zy schUnt in het geheim te denken, dat wanneer iedereen om haar heen opgewekt is, daaruit blijkt, dat zy een goede moeder is. Het arme mensch is onzelfstandig, zy bedelt als het ware aan vader en kinderen, om toch vooral vrooiyk en opgewekt te zUn; anders gaat zU denken, dat zy geen goede huisvrouw en moe der is. ZU heeft een dochter, die eenlge moeite heeft, om flink aan het werk te komen, en die leeiyk kykt. als ze het druk heeft. De arme moeder, heel vroom en braaf, la toch elgenlyk meer om haar eigen gemoedsrust beyorgd, dan om de opvoeding-van haar dochter: het werk wordt de dochter uit de hand genomen, en moeder is al gelukkig, als haar kind tevreden en opgewekt is. Het is een opvoeding tot lui heid. Maar terzelfdertyd wordt de dochter gods dienstig opgevoed, en ril gelooft zelve mm of meer, dat ze heel godsdienstig is. Intusschen, werken en aanpakken heeft zy niet geleerd. Het leven stelt zyn elschen De dochter ziet zich plotseling voor een ernstige taak geplaatst. B v. haar moeder sterft, en nu moet zU de leiding van het huishouden waarnemen Gods dienstig opgevoed, weet «U. dat die plicht be staat en zou die plicht elgenlUk misschien toch wel willen doen. Sentimenteel opgevoed, meent zU, dat zy recht heeft op vrooiykheid en be- haaglukheld Maar de arbeid stemt haar droe vig en somber. En zie daar nu bet conflict. Het schuldbesef speelt mede een rol. maar volko men te erkennen wenacht s<j die schuld ook niet» In 't kort, nu komen plotseling alle slech te gevolgen van de opvoeding te voorschUn. Deze gevallen zyn geen zeldzaamheden Snms is de uitbarsting heftig, andere malen is bet een slepende kwaal. Stel u voor een vader, die over de buren, de neven en de kennissen in den regel spreekt, alsof het nietsnutters zUn. snotneuzen, men schen zonder plichtbesef; Indien hy zelf hard gewerkt heeft en op de sociale ladder omhoog geklommen is, sullen «Un redeneermgen niet nalaten grooten Indruk op zyn zonen te maken Zy worden evenaoo. Dat heeft in den leertyd of studietyd misschien nog geen ernstige ge- TWEEDE REEKS KRUIMELS VAN 'S MEESTERS DISCH, door Dr. Jo». Keuter». Uitg J. J. Romen en Zonen, Roer mondMaat eik i'. FOTOREPORTAGE geiyk een gewoon mensch, met genoegen te arbeiden; de arbeid is voor hem het middel zich boven anderen te verheffen Dit gaat een tydlang goed, maar de zelfoverschatting wordt daardoor nog grooter, en roept een reactie op van collega’s, mede-arbeldcts of mede-kantocr- ■m mln of meer oompendleuse samenstelling van waardevolle uitspraken van groots leiders in het geestelUk leven. Van zelf valt het werk van pater Flue zelf by dezen opset wat weg, maar het kieaen en ordenen to hem best loevertrouwd. zchen overlaat, arbeiden soms ook verbazend hard, doch beschouwt men hun intentie nader, dan werken zy »oo hard, om van het werk af te zyn. Onder zulke menschen vindt men veel nerveuaen Nu kan men iemand het plelzier in den arbeid niet d I r e c t bybrengen, alleen maar Te Londen i» een huwelijk tngeaegend, waarbij de bruid per brancard naar het kerkgebouw moett worden gedragen. Het paar war reed» Jaren verloofd. De bruid moe»t plotteling een gevaarlijke operatie ondergaan, waarop men be»loot nog voor de operatie in het huwelijk te treden Ik aanbevelen voor de reeds nabije Paschen; men aal deze dankbare compositie met veel tenoe- gen uitvoeren. „Haec Dies” is door den componist zélf uit gegeven en ook bu hem verkrijgbaar. Zijn adree to; VaJerluMUaat 4 hula. Amsterdam (XutdJ. a

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4