ij
Medische kroniek
De Stille Omgang.
De opstand in Griekenland.
Omroepers komen in
80.000 gezinnen
2K
bestemd voor Bahrein Island
Opvoeding en gezonheid
BOEK EN BLAD
M
De voetbalwedstrijd Feyenoord Ajax. Bereden politie handhaafde
de orde op de overvolle tribunes
De artillerie der regeeringstroepen doorkruist onafgebroken de straten van Athene om onmiddellijk tot den
aanval te kunnen overgaan, waardit noodig blijkt
Zaterdag de .Belmoira’ utt Londen, met aan boord een lichtschip.
Het eHlal P.S.V., dat Zondag door aan overwinning op
M.V.V. hat voetbalkampioenschap der Zuidelijke eerste klasse
behaalde
MAANDAG H MAART 1935
1.
bi mcM van Zaterdag op Zondag door
waaraan
Een ongewone deklast. bi de Amsterdamsche haven arriveerde
By W Versluys (N.V.) Amsterdam-Batavia-
koml
U
O. NIJPEIA
r
6
i
i
i
i
i
r«
aai
tot
«te
de
bn
1
aai
•1<
Uit'
I
a
vel
toei
Lat
vu
hul
H
Vor
Vot
T
en
heeren. De eerzuchtige begint zich onzeker te
voelen, zyn omgeving blykt syne eerzuchtige
wijze van werken niet te waardeeren, en de on
gelukkige beeft een lange en pynlUke cruis
door te maken en te leeren, ah een eenvoudig
man te leven. Hy zie*, er slecht uit. slaapt niet
meer, het eten staat hem tegen. Deze slechte
gezondheidstoestand Is alleen te wijten aan
grove fouten in de opvoeding. Opvoeding is
moeilijk; er is niemand, die geen fouten maakt.
Misschien Is Tomas More, die binnenkort hei
lig verklaard wordt, de beste opvoeder van alle
tijden geweest. Niemand is zonder fouten, en
de fouten van den opvoeder wreken zich op
de kinderen. Er zijn vaders, die huichelaars
zijn, en hun fouten zorgvuldig voor hun kinde
ren verbergen; ik kan ze geen ongeluk geven.
Integendeel. Kinderen zijn heilig; de ergernis
is het grootste kwaad. Zonder zelfkennis Is bet
moeilijk een eenlgszins behoorlijke opvoeding
te geven. Iemand vroeg eens aan den beroem
den schrijver Joseph de Maistre. of hy zich
kon indenken in het gemoed van een misdadi
ger. HU antwoordde: „Mijnheer, ik heb eenmaal
een blik geslagen in het hart van een fatsoen
lijk man, en ik heb gesidderd."
Twintig pracht opstellen over Jesus, zün hei
lige Moeder en andere personen en ook feiten
uit het Evangelie.
Ten «eerste aanbevolen
Haec Die»; Auctor» Jean H.
B. Schrijver»
Da bedevaartganger» aan den jaarlijlochen Stille Omgang te de heotdatad
duizenden werd deel genomen
Jean H. B Schrijvers publlaeerde dezer dagen
«Un opus 1: de cantua festlvus „Haec Dies”
voor vier -stemmig mannenkoor Ook in dit (zijn
Jongste* stuk toont Schrijvers zich weer een
muzikaal en ter sake-kundlg acteur.
zich zelf een weinig serieus neemt, wordt hy
zeker zenuwachtig of lijdt tenminste aan sla
peloosheid. De hoogmoed ia even verraderlijk
als de regen op een dak. dat niet geheel dicht
is: na Jaren merkt men plotseling, dat de bal
ken verrot zijn.
Wanneer iemand een helder oogenblik heeft,
bemerkt hü soms plotseling, dat een bepaalde
gewoonte of bebbeiykheid. die hy steeds voor
een deugd gehouden heeft, in den grond slechts
een vorm van hoogmoed is.
Maar Juist tegen den hoogmoed, en daarmee
legen de zenuwachtigheid en vele geestesstoor
nissen. is de opgewekte, voortdurende arbeid
bet zekerste geneesmiddel De arbeidsvreugde
is bet beste, wat de ouders voor de gezondheid
hunner kinderen aan ben kunnen meegeven.
Zelfs de werkloosen mogen dit niet vergeten en
gelukkig zijn er nog zeer veel Jonge menschen.
die gaarne tegen een uiterst geringe bekroning
werken. De grondslag is een christeiyke grond
slag: de arbeid is door het christendom gehei
ligd. terwijl hU in de slavenmaatschappU in
oneer was. Maar wy gelooven, dat de arbeid
een voorrecht, een eer en een zegen Is.
TH. H. 8CHLIOHTINO
DB ZIELELEIDING volgen» de
MEESTERES VAN HET OEES-
TBLIJK LBVBN uit het Frantch
van R. Plu» SJ., door H- J. J.
Wachter» pr. Uitgave N. V
Touting?, '»-Hertogenbo»ch
JIET LBVBN VAN AL WAT
LEEFT-, door Fulton J. Sheen
Vertaald door F. A. Brunklaut
„HEILIG LEVEN-, door Mi
chael Pflteger. Vertaald door
H. Kuitenbrouwer. Uitgave.
Teuling? Uitgevertmaatechap-
Pt), ’s-Hertogenbo»ch.
Paramaribo verscheen de elfde druk van het
Tweede deeltje ..Duits Leesboek voor Neder
landse scholen’* door B. J. Ter Brugge en C. F
Koenen.
Tusschen Keulen en Parijs ligt de weg naar
Rome Kuyle beeft dien weg reeds in 1935
ingeslagen en weer eens in 1933. uit welke jaren
de teksten dateeren. die tot dit boek gebundeld
werden. Charles Eyck teekende de Illustraties,
die welhaast bladzyde na bladzyde de reeks
opstellen op den voet volgen en op even vaar
dige en geestige wijze van 'blerlel verhalen.
In ons land, waar de spaarzaam aanwezigen,
die schrUven kunnen, angstvallig binnen de
muren van de redactle-bureau's gehouden wor
den en «n een heel enkel gunstige uitzondering
na, da**oultenposten bezet worden door aperte
•ffecht-schrijver». moest Kuyle een durende
royale keuze hebben uit de meest aanlokkelijke
aanbiedingen om voor dag- of weekbladen te
reizen.
Kuyle vertelt, met minder omhaal dan de
onbetrouwbare polltiekehng, die voor eigen of
anderer belang pleit, vlot en puntig van het
Eeuwige Rome, van het schoone land, de groote
Heiligen en de goede lieden. Maar ook van bet
fascisme. En van nog 'bel mèèr, dat alleen een
goed opmerker en een goed weergever zóó een
voudig en kemlg schrUven kan. dat het een
waardevol beeld geeft omtrent het ongekende
en een herinnering kan verankeren na eigen
ervaring.
Tusschen Keulen en Parijs moet
lezen, die ooit door die breede poort
al leidde de afgelegde weg niet tot binnen Rome
Het boek sluit met een tUdbeeld van Parijs
en eenutopie over bet schilderij als onmis
baar onderdeel van het meubilair Indien slechts
een menscbeiyk bereikbaar deel van dese utopie
verweseniykt kon worden, dan zou het by na
beleedlgend bedelen en de nog beleedlgender
noodzaak daartoe tn den naam van de-kunst-
ln-nood *n einde nemen. En dan zou ook een
volk In verzet komen tegen de trieste traditie
om het beschikbare geld aan alles uit te geven
behalve voor opdrachten aan beeldende kun
stenaren en op gevette tUden een aanzienlijk
ambt te vergeven aan.... een buitenlander.
De hoogmoed Is vaak een zoo subtiel en zoo
onnaspeurlUk kwaac^dat men er versteld van
staat. Het plant zich op de meest verrader-
UJke wUze voort en Is de groote bron van ze
nuwachtigheid en geestesstoornissen Voor deaen
tyd zou een apart gebed moeten worden voor
geschreven. beginnende: Heer, ik ben niet be
ter dan de bovenburen en de benedenburen,
de bakker en de slager. Ik geloof, dat het Pas
cal geweest is, die gezegd heeft „Nog nooit is
iemand van nederigheid gek geworden." Een
vader zal zich boven andere menschen verhef
fen. omdat hU artistiek is; en ziedaar, de zoon
verheft zich boven anderen, omdat hy accuraat
Is HU leen den treinenloop uit zyn hoofd,
ofschoon hU zelf nooit reist, en hy kent alle
telefoonnummers, die door de andere menschen
op het kantoor gekend moeten worden, hoewel
hU self nooit behoeft te telefoneeren. Als hy
SURIN AAMSCHE PEPERPOT,
door Fred Oudschan» Dentz.
Uiig.: Schefjerdrukkerij, Dord
recht, 1935.
RIJS, door Albert Kuyle
Uitgave Bru»»e N-V., Rotter
dam.
Een verzamelng citaten over Suriname, te
hooi en te gras uit allerlei werken, brochures en
artikelen bUeen gelezen. De schrijver vergelUkt
«Un brochure met een Indisch grecht; bestaande
uit „Vischsoep piet kassavebrood, sterk gekruid
met Cayennepeper”. Voor de kennis van t land
is bet werkje o.l. van geen beteekenls.
-s-k eeds een enkele maal heb ik geschreven
l-C over den grooten invloed. dien een
goede opvoeding op de gezondheid uit
oefent; en wel op de gezondheid in de eerste
levensjaren De opvoeding heeft echter ook
nog invloed op de gezondheid in latere jaren.
en een van de voornaamste punten is de op
voeding tot werkzaamheid, omdat deze later
een grooten invloed uitoefent op de geesteiyke
gezondheid. Iedereen die Iets langer in de we
reld rondgekeken heeft, en vooral hy, die uit
den aard van zUn beroep eenlge menschenken-
nis heeft verworven, weet dat er om zeer ver
schillende redenen gewerkt wordt. Zuiver na-
tuurlUk en hygiënisch beschouwd Is het beste
motief voor arbeid het plelzier. dat men in
het werk vindt. Iedereen moest elgenlUk met
genoegen arbeiden, omdat de bezigheid van
arbeiden hem bevalt.
Nu zal men opwerpen, dat het toch beter
is om voor een hooger doel te arbeiden. Het
is belaas een zeer verbreide meenlng. ook onder
katholieken, dat iemand, die tegen zyn zin
werkt, volmaakter Is dan iemand die met plei
ner werkt Er is een kern van waarheid in
deae meenlng: de waarheid is, dat Iemand die
onaangenaam werk met plelzier verricht, meer
verdienste heeft dan Iemand die aangenaam
werk met genoegen verricht. Maar de deugd
en de verdienste is met daarin gelegen, dat
de arbeid onaangenaam is, doch in het genoe
gen, waarmee men hem verricht.
Een tweede bezwaar ligt daann, dat er te
genwoordig zooveel onmenscheiyk. gerationali
seerd werk is. De laatste Jaren hoort men daar
over niet meer, omdat ieder al biy is. dat hy
werk heeft, al is de soort nog zoo eentonig
Maar vroeger hoorde men er heel veel over
spreken. Nu Is het waar, dat bv. het werk aan
den loopenden band eentonig en afmattend
is. en het verloop van de arbeiders in de fa
brieken van Ford was dan ook buitengewoon
groot. Maar koevele menschen «Un er niet, die
eentonig bureauwerk, of steeds hetzelfde fa
briekswerk met opgewektheid verrichten? Kr
rijn er althans genoeg, om te kunnen concludee-
ren, dat vrijwel Iedere soort van arbeid met
genoegen en tevredenhelh kan verricht worden
Dus zuiver natuurlijk gesproken, is het goed,
dat iemand zUn werk met genoegen verricht,
en bovennatuuriyk beschouwd, is deze stelling
nog veel meer waar.
Nu ontmoet men in de maatschappU men
ie hen. die hard werken, maar elgenlUk geen
genoegen in hun werk hebben. Daar rijn er.
die alleen werken uit eerzucht, en nu kan het
nog al eens voorkomen. dat, wanneer hun eer
zucht niet voldaan wordt, zU het werk nu ook
maar laten liggen. Daar komt dan nog bU.
dat hun geheele manier van werken op de eer
zucht is ingesteld, dat «U er dus niet in de
eerste plaats op letten, of het werk goed ge
daan wordt, maar of het hun eer en roem
Inbrengt. BlUft dat uit, dan volgt vaak een
groote nervositeit
Andere menschen, die alleen uit plicht arbel-
Twee boeken met op elkander lUkende strek
king: laten aanvoelen, dat de Hetligmakende ge
nade een waarachtig leven Is. dat als een leven
verkregen wordt en dus als een leven ook be
handeld moet worden.
Een prachtige strekking, waarvan veel nut
kan uitgaan; nog al te veel wordt de genade
bezien als een ulteriyk zlelesleraad. terwijl ze
inderdaad een deelnemen Is aan het Ooddeiyke
leven zelf.
Dit mooie doel wordt echter in belde boeken
met groot verschil van succes nagestreefd. Het
boek van Fulton Sheen heeft al mjjn lof. hier
vormen eenvoud en nederigheid de juiste basis
voor een vruchtbare verhandeling over dit sub
tiele en teere geloofsgeheim. Overtuigd. dat
hier menschenwoorden en menschenwUsheld het
diepste in dit geheim niet benaderen kunnen,
gaat schrijver heel voorzichtig. voetje voor
voetje zou ik zeggen, verder en juist die eenvoud
brengt dit heeriyk geloofsgeheim ons paderbU
Het werk van Michael Pflleger kan me minder
bekoren; alle respect voor de goede bedoelingen
maar dit werk brengt ons m l niet veel verder
De aanbeveling van dit boek In advertenties Is
al niet zeer gelukkig; Ik zou hier niet op wUzen
wanneer deze aanbeveling niet Juist bestond In
een citaat uit dit werk, waarin schrijver spreekt
over „het gekunstelde en onnatuurlUke. het
bizarre en belacheluke. het hysterische en le
vensvreemde, dat vrome menschen dlkwyis over
zich hebben een godsdienstige constructie,
een product, opgeleverd door Blechtvaderzorg
en vele congregatie-oefenlngenNeen, hier
ontbreekt de eenvoud en daarmede komt de
waarheid ons niet meer nabU
Kuyle beeft bovendien een onvolprezen af
schuw van de veelsoortige lamlendigheden,
waaraan *n volk, behept met eigenwijsheid en
een afschuwelUke vereering voor regenten en
kooplieden, nu eenmaal mank moet gaan. Er
zUn volkeren, reeds tusschen Keulen en Parijs,
die ietwat rechter door t leven wandelen. Het
kan geen kwaad, dat hiervan il» «fuidelyke taal
en op vergelUktnde wijze verhaald wordt De
gammele stellage waarop de nationale zelfge
noegzaamheid zetelt kan nooit gauw en af
doende genoeg tot puin gehoond worden, al
zullen droevige restanten wel immer als ont
sierende wrakstukken blU'en liggen.
indirect, langs een omweg. De vermaning: Jieb
genoegen in Je werk” kan men even zoo goed
achterwege laten. De Oetere, hoewel schyn-
baar moeliyker wyze, is het plichtbesef aan te
wakkeren.
Hierin ligt nu al een duldelyke vingerwijzing
voor de opvoeding; en een klare nchtlUn. om
kinderen voor zenuwachtigheid en angst te be
waren. Men moet den kinderen plichtbesef In
prenten en er zyn geheele opvoedingssystemen,
die daarop gegrondvest zyn Maar wanneer het
daarbij blyft, dan wordt allicht de opvoeding
te gestreng; en het resultaat is, dat de kinderen,
die daarnaar luisteren, een hoogst onaange
naam plichtsbesef krijgen: zelfgenoegzaam,
laatdunkend en anderen verachtend. Vooral
hierin is het voorbeeld van een buitengewoon
groote kracht. Een kind, dat zyn ouders steeds
met opgewektheid heeft zien arbeiden, leert
hiervan meer arbeidsvreugde, dan van een heele
bibliotheek met opvoedkunde en duizend predi
katies.
Wanneer men de gelegenheid heeft na te
gaan, hoe een zenuwachtig persoon is opgevoed,
dan is men bUna steeds in staat, den wortel van
het kwaad aan te trijsen, helaas echter met
altyd, het kwaad te genezen. Daar is b.v. een
moeder, die geen kwaad gezicht kan zien; zy
schUnt in het geheim te denken, dat wanneer
iedereen om haar heen opgewekt is, daaruit
blijkt, dat zy een goede moeder is. Het arme
mensch is onzelfstandig, zy bedelt als het
ware aan vader en kinderen, om toch vooral
vrooiyk en opgewekt te zUn; anders gaat zU
denken, dat zy geen goede huisvrouw en moe
der is. ZU heeft een dochter, die eenlge moeite
heeft, om flink aan het werk te komen, en die
leeiyk kykt. als ze het druk heeft. De arme
moeder, heel vroom en braaf, la toch elgenlyk
meer om haar eigen gemoedsrust beyorgd, dan
om de opvoeding-van haar dochter: het werk
wordt de dochter uit de hand genomen, en
moeder is al gelukkig, als haar kind tevreden
en opgewekt is. Het is een opvoeding tot lui
heid.
Maar terzelfdertyd wordt de dochter gods
dienstig opgevoed, en ril gelooft zelve mm of
meer, dat ze heel godsdienstig is. Intusschen,
werken en aanpakken heeft zy niet geleerd.
Het leven stelt zyn elschen De dochter ziet
zich plotseling voor een ernstige taak geplaatst.
B v. haar moeder sterft, en nu moet zU de
leiding van het huishouden waarnemen Gods
dienstig opgevoed, weet «U. dat die plicht be
staat en zou die plicht elgenlUk misschien toch
wel willen doen. Sentimenteel opgevoed, meent
zU, dat zy recht heeft op vrooiykheid en be-
haaglukheld Maar de arbeid stemt haar droe
vig en somber. En zie daar nu bet conflict. Het
schuldbesef speelt mede een rol. maar volko
men te erkennen wenacht s<j die schuld ook
niet» In 't kort, nu komen plotseling alle slech
te gevolgen van de opvoeding te voorschUn.
Deze gevallen zyn geen zeldzaamheden Snms
is de uitbarsting heftig, andere malen is bet
een slepende kwaal.
Stel u voor een vader, die over de buren, de
neven en de kennissen in den regel spreekt,
alsof het nietsnutters zUn. snotneuzen, men
schen zonder plichtbesef; Indien hy zelf hard
gewerkt heeft en op de sociale ladder omhoog
geklommen is, sullen «Un redeneermgen niet
nalaten grooten Indruk op zyn zonen te maken
Zy worden evenaoo. Dat heeft in den leertyd
of studietyd misschien nog geen ernstige ge-
TWEEDE REEKS KRUIMELS
VAN 'S MEESTERS DISCH,
door Dr. Jo». Keuter». Uitg
J. J. Romen en Zonen, Roer
mondMaat eik
i'.
FOTOREPORTAGE
geiyk een gewoon mensch, met genoegen te
arbeiden; de arbeid is voor hem het middel
zich boven anderen te verheffen Dit gaat een
tydlang goed, maar de zelfoverschatting wordt
daardoor nog grooter, en roept een reactie op
van collega’s, mede-arbeldcts of mede-kantocr-
■m mln of meer oompendleuse samenstelling
van waardevolle uitspraken van groots leiders
in het geestelUk leven.
Van zelf valt het werk van pater Flue zelf
by dezen opset wat weg, maar het kieaen en
ordenen to hem best loevertrouwd.
zchen overlaat, arbeiden soms ook verbazend
hard, doch beschouwt men hun intentie nader,
dan werken zy »oo hard, om van het werk af
te zyn. Onder zulke menschen vindt men veel
nerveuaen Nu kan men iemand het plelzier in
den arbeid niet d I r e c t bybrengen, alleen maar
Te Londen i» een huwelijk tngeaegend, waarbij de bruid per brancard naar het
kerkgebouw moett worden gedragen. Het paar war reed» Jaren verloofd. De bruid
moe»t plotteling een gevaarlijke operatie ondergaan, waarop men be»loot nog voor
de operatie in het huwelijk te treden
Ik
aanbevelen voor de reeds nabije Paschen; men
aal deze dankbare compositie met veel tenoe-
gen uitvoeren.
„Haec Dies” is door den componist zélf uit
gegeven en ook bu hem verkrijgbaar. Zijn adree
to; VaJerluMUaat 4 hula. Amsterdam (XutdJ. a