CONTACT DER SEKSEN
150 luchtverbindingen daags
Dieseltreinen
Toestand in den
tuinbouw
2 maal per week
naanlndië
OSRAM-COUPONS OP
GOUDBASIS
Vliegtuig bij Brest
neergestort
Duitsch emigrant
ontvoerd
DE NIEUWE VERKEERS-
UITBREIDINGEN
ZATERDAG 23 MAART 1935
IDEEËN
L
Perspectief in de West
VERGIFTIGING VASTGESTELD
Bloemendaal en het
tentenkamp
Zes militairen gedood
Uit zjjn functie ontheven
Het werk hervat
In
één dag zyn vanuit Nederland
80 voorname steden met 45
millioen menschen
bereikbaar
Zy zullen ook gaan ryden op het
traject UtrechtLeiden
Ongeluk bij proeven
met een meetwagen
De heer Stoete te Zandvoort
gewond
Met nieuw materieel op de lyn
wordt de dienst op 12 Juni
verdubbeld
Spoedig sneller naar
Schiphol
Beslissing der Amsterdamsche
rechtbank
Diplomatieke stappen van de
Zwi^ersche regeering
te Berlijn
Opheffing P. T. T.-inspectie
te Utrecht
Koningin nietwaar
Heemstede
Handelsbetrekkingen met
Frankrijk
Rede van regeeringscommissaris
Vpist ar
Het plotseling overlyden van twee
jongens te Nederweert
Een beslagen loner
i A tengevolge ven slechte
tUm MIJNHARDT’S JCL
taxeer- tab/» ft en
Die regelen zonder kromp of pijn
Doos 60 et. Bij Apoth.en Drogisten
H
I
Het proces tegen de Grieksche rebellen begonnen- Het verhoor der officiers
te
I
De vertrektijden
bepaald
op
(thans t 1500)
t
ILtat 77Vi^nHac<it maakt tfoed
had men dit besluit niet ver-
i er dan ook zeer ontstemd
De gemeenteraad van Nymegen heeft Vrij
dagmiddag den secretaris-rentmeester van het
Burgerlijk Armbestuur, die om gezondheids
redenen ontslag had gevraagd, uit zijn functie
ontheven.
De rechtbank heeft eischer echter niet ont
vankelijk verklaard In zijn vordering tot uit
betaling van de hoofdsom, hetgeen eischer ver
langde, daar zijns Inziens door het in gebreke
blijven van gedaagde wat de rentebetaling be
treft. de hoofdsom direct opvorderbaar zal zijn.
En als ge by deze vurige ontboezeming enkele
schuchtere opmerkingen wilt maken, dap voert
de schrijver u reeds bij voorbaat tegen:
den, maar het moet, naar wij hooren, wel In
de bedoeling liggen <xa. de afgangen naar bet
strand, ten Zuiden van het Ronde Huts af te
sluiten. Den kampeerders wordt de tocht naar
het strand vla Bloemendaal daardoor zeer
moeilijk gemaakt
e
In verband met den groei van het luchtver
keer wees de heer Plesman nog op de verbe
terde verbindingen met het vliegveld Schiphol,
waaraan op het oogenbllk hard wordt gewerkt
Begin volgend Jaar zal Schiphol, uitgebreid in
de richting van het viaduct over de Ringvaart,
ideaal komen te liggen op het meest belang
rijke kruispunt van het wegverkeer. In 16 mi
nuten is het dan bereikbaar vanuit Amsterdam
in 20 minuten vanuit Haarlem, in ruim 20 mi
nuten vanuit t Gooi en in 40 minuten vanuit
*s Gravenhage,
De gemeenteraad van Zandvoort heeft be
sloten dat het raadsbesluit inzake de verplaat
sing van het tentenkamp naar de grens van
Bloemendaal niet wordt opgeschort, maar zal
worden doorgt
In Bloemei
wacht en nc
over.
H M. de Koningin zal Maandag a j niet het
voorgenomen bezoek aan de bloemententoon
stelling -Flora” te Heemstede brengen.
Dit bezoek zal op een nader te bepalen datum
geschieden.
Met ingang van 1 April as. wordt de inspectie-
afdeellng Utrecht der Posterijen. Telegrafie en
Telefonie opgeheven.
Het ambtsgebied van deze afdeeling ia toe
gevoegd aan de aangrenzende afdeelingen. in
verband waarmede de grenzen van alle inspec-
tleafdeellngen zjjn gewijzigd.
Verantwoord is deze stap allereerst door het
feit, dat in 1934 op de Indlë-route nog 1.400.000
passagler-kllometer wegens plaatsgebrek moest
worden geweigerd, terwijl de bezettingsgraad
79 pCt. bedroeg. Bovendien wordt de overgang
naar een tweemaal wekeljjkschen
het grootere materiaal, waarover
de beschikking hoopt te hebben,
kelljker.
De exploitatie in West-Indië is onder zeer
gunstige omstandigheden aangevangen. De Hjn
CurasaoAruba v.v. is goed bezet en dit Jaar
boekte men reeds over de f 100.000 aan inkom
sten. Gevlogen wordt twee maal per week, ter
wijl zich reeds de behoefte doet gevoelen dit
te verhoogen tot drie maal per week. Men moet
echter voorzichtig zijn met het eene toestel.
Pas wanneer van den zomer meer materiaal
wordt gezonden, kan men aan uitbreiding
denken. Met één eenheid is rendabele exploita
tie trouwens niet denkbaar.
Op 15 Mei a.s. zal men vanuit Ne
derland via 150 luchtverbindingen,
80 der voornaamste Europeesche
steden binnen één dag kunnen be
reiken, wat neerkomt op een dage-
lyksch contact met 45 millioen
menschen. Vanaf dien datum zul
len reizigers die ’s morgens per vlieg
tuig van Stamboel, Athene, Boe
karest, Leningrad, Moskou of Al
giers vertrokken, 's avonds in Am
sterdam of Londen zijn. Dit is de
beteekenïs van de algemeene ver-
keersuitbreiding in de lucht, welke
met de nieuwe dienstperiode in
gaat.
Naar ons ter oore komt, zal zeer binnenkort
een Nederlandsche delegatie naar Parijs ver
trekken om met de Fransche regeering te on
derhandelen over de regeling van de handels
betrekkingen tusschen beide landen.
dienst met
men eerlang
veel gemak -
Donderdag heeft dr. Hulst uit Leiden in het
St. Jansziekenhuls te Weert de gerechtelijke
sectie verricht op de lijken van de belde jongens
uit Nederweert, bjj wie jdch zooals gemeld.
Maandagavond plotseling ernstige vergiftigings
verschijnselen hebben voorgedaan, waaraan zjj
overleden zijn.
BIJ de sectie werd het reeds door de plaatse-
Ijjke doktoren uitgesproken vermoeden bevestigd,
dat de beide kinderen tengevolge van het inne
men van vergift om het leven zjjn gekomen.
Over den aard van het vergift tast men nog in
het duister. Omtrent de herkomst er van is
eveneens nog niets bekend. Vermoed wordt dat
de knaapjes het by het spelen hebben ingeno
men.
Londen Is dezen zomer zesmaal per dag met
Nederland verbonden. Het laatste vliegtuig ver
trekt ’s avonds 9.20 van Amsterdam. Op de
K-L.M.-UJn Londen—AmsterdamBerlijn v.v.
wordt Maandag as. de F ^8 ingezet. Deze ver
binding blijkt een groot succes. Een Londensch
zakenman verlaat 7 uur 's morgens Londen,
is reeds om 11.55 te Berlijn, heeft daar tijd
tot 1730, dineert op de terugreis in de F 36,
is om 20.50 te Amsterdam en te 22.50 te Lon
den.
Op de lijnen naar Scandinavië komen de
nieuwe Fokkers F 22, terwijl ook deze verbin
ding Is verbeterd. Naar Parijs bestaan dezen
zomer weer vier diensten. Zij geven tal van
doorverbindingen, o. a. binnen één dag naar Ma
drid. De dienst op Huil en Liverpool, waarvan de
regeling zeer gunstig is uitgevallen, zal op 1
Mei worden heropend.
Nieuw is de K-LM-dienst Ingaande 1 April
In het binnenlandse!) luchtverkeer zullen
dezen zomer de lijnen AmsterdamTwente en
AmsterdamZeelandKnocke met Douglas-
vliegtuigen worden gevlogen. Op de Gronlng-
sche lijn is dit nog niet mogelijk, omdat de
luchthaven Eelde nog niet geschikt is voor
deze vliegtuigen. Verder komt er van 1 Juni
tot 6 October een nieuwe Hjn Eindhoven
Brussel. Op Brussel komt trouwens tijdens den
duur van de wereldtentoonstelling een hoog
frequente dienst vanaf AmsterdamRotter
dam.
In den Kantonalen raad van Bazel interpel
leerden. naar Reuter meldt, de socialisten over
dit geval. Het hoofd der politie verklaarde daar
op: Naar het schijnt moet verondersteld wor
den. dat Jacob op 9 Maart om politieke redenen
van Bazel naar Duischland werd ontvoerd. Als
dit vermoeden wordt bevestigd, zouden deze fei
ten een buitengewoon ernstige schennis van de
Zwitserache souveretniteit vormen.
Naar aanleiding van dit geval zijn te Bazel
verschillende personen gearresteerd.
De Zwitserache regeering heef! bepaalde ge
gevens omtrent de vermoedelijke ontvoering in
haar bezit, en het Is waarschijnlijk dat zij naar
aanleiding hiervan bij de Dultsche regeering di
plomatieke stappen zal ondernemen.
luchtvloot, welke tegen half Mei zal zijn ver
kregen. De Fokker F 36 is zoo Julst^door de
KL M. overgenomen. Thans volgen nog de
drie Fokkers F 22, terwijl nog vóór Mei de 14
Douglas DC2-toestellen op de Nederlandsche
velden zullen zijn verschenen.
De Fokker-vliegtulgen kunnen reep. 32 en
22 passagiers vervoeren. Men kan er in lun
chen of bet middagmaal gebruiken. De Douglas-
toestellen zijn bekend als het laatste en beste
In gerief.
Sedert eenlgen tyd is de Dultsche emigrant,
de journalist Berthold Jacob, die in Straatsburg
woonde, verdwenen. Hy werd op de een of an
dere wijze naar Bazel gelokt. Van deze stad uit
schijnt hy naar Duitschland te zyn ontvoerd.*
Jacob was by de nazi’s zeer gehaat wegens zfjn
onthullingen over de Dultsche herbewapening
en over de onderaardsche vliegvelden.
Vrijdagmorgen hebben de stakende bouw
arbeiders te Leiden het werk hervat, daar de
werkgevers zich bjj de eischen der arbeiders
hebben neergelegd.
Als men nu toch werkelijk zoo angstig be
zorgd is en 't niet aandurft .officieel al
thans om jonge mannen en jonge meisjes op
zekeren leeftijd bij elkaar te brengen onder lei
ding, dan vragen we ons teleurgesteld af:
Is die vooropvoeding dan zoo weinig vormend
geweest?
Hebben dan het Roomsche gezin, de Katho
lieke school zoo weinig uitgewerkt?
Hebben dan al de middelen, waarover wij,
Katholieken, kunnen beschikken, niets geen in
nerlijke sterkte, geen' zelftucht, geen zelfbeheer-
aching bijgebracht?
Hebben dan de Zondagsche preek, het Gods
dienstonderricht, de pers, de Congregaties en
vooral Biecht en Veelvuldige H. Communie
zoo weinig resultaat gehad?
Dat zou toch al te droevig zljnl
wy willen dat niet gelooven, wy k u n-
n e n dat niet gelooven en we gelooven het niet,
omdat we beter weten
’t M o e t mogelijk zyn en ’t 1 s ook mogeiyk,
dat jonge menschen samen streven naar het
goede, ware, schoone en heilige.
't Is mogeiyk, dat ze samen, zonder gek te
doen, reidansen. Ze vinden dat zelfs ontzagiyk
heerlijk en dat zal wel hieruit voortkomen, dat
bet ontzagiyk natüuriyk is. We weten wel, er
bestaan dansen voor enkel meisjes erj enkel jon
gens, maar als regel dienen toch de volksdansen
„uitgevoerd" te worden door dansers en danse
ressen te zamen. Dat begint al by den eenvoudL
gen Driekusman en we vinden hetzelfde in de
Engelsche en Dultsche volksdansen:
Nun komm, mein Madel, und sebwinge dlch.
Nun komm. mein Madel aim Tanz!
Die leider moet ook en vooral een geestelijk
gezond mensch zyn; ik bedoel, niet iemand die
altyd met het zesde en het negende gebod loopt
te zwaaien. Hy moet ervan overtuigd zyn. diep
van overtuigd, dat onze rypere jongens en meis
jes waarachtig nog wel voor wat anders belang
stelling hebben dan voor het zlnneiyke of beter
gezegd voor het seksueele. Dat is juist de mooie
taak van den jeugdleider: Het wekken en leiden
van een zoo veelzijdig mogeiyke belangstelling:
kunst, litteratuur, zang, dans, tooneel, de schoon
heid der natuur, maar ook de schoonheid der
liturgie, der heiligenlevens. Kortom, by moet
belangstelling wekken en leiden voor het ware,
goede, schoone, heilige. Zeker zal die leider een
waakzaam oog en oor moeten hebben, maar toch
alsjeblief ook een beetje veel vertrouwen. Waak
zaamheid is goed, doch ze kan ook op andere
manieren uitgeoefend werden dan door bet aan-
In deze verhoogde snelheid en frequentie op
het Europeesche *net heeft de K LM haar deel
door een aanzieniyke uitbreiding van baar
Deze internationale verbindingen
van het luchtverkeer met al hun
mogelijkheden, zjjn wel in schrille
tegenstelling met de politieke en
handelsbetrekkingen van het oogen-
blik. Trouwens, zoo zei in dit ver
band de heer Plesman, hadden wy
vandaag vrijhandel, gisteren waren
we reeds rendeerend.
Vrijdagmorgen werd door den uitvinder van
de mechanische zellpropeller, de heer C. J.
Stoete te Zandvoort, een laatste proefneming
met den meetwagen genomen. De heer Stoete
bevond zich op den Zeeweg en reed met onge
veer 90 kilometer snelheid. Plotseling ontdekte
h£ een steen op den weg. Met zyn voorwiel kon
hy de steen ontwyken, doch zyn achterwiel
kwam In aanraking met de steen, met het ge
volg, dat dit wiel van den wagen vloog, waar
door deze over den kop sloeg en de heer Stoete
eer salto door de lucht maakte en op den
straatweg werd neergesmakt. Hevig bloedend
een hoofd en handen werd de heer Stoete
door mevrouw dr. Ijsvogel uit Haarlem, die
toevallig per auto passeerde en de eerste hulp
verleende, naar dr. van Fraassen te Zandvoort
vervoerd. De heer Stoete werd na verbonden
te zyn naar huls gebracht, zyn toestand is op
Let oogenbllk redeiyk wel. Hy deelde ons van
middag mede, dat hy zich door het ongeluk
niet zal laten ontmoedigen om verdere proef
nemingen te nemen.
(stoelgang
De rechtbank te Amsterdam beeft uitspraak
gedaan In de vordering, die het Amsterdamse!)
Effectenblad aanhangig heeft gemaakt tegen de
Osram G. m. b. H. Ten aanzien van de rente
betaling op de coupons stelle de rechtbank
eischer ontvankeiyk in zyn vordering en be
slist. dat de betaling dezer coupons zsu moeten
geechledejp in goud of een daarmede equivalente
waarde.
Het betreft hier de coupons der 7 hypothe
caire dollarobllgatles waarv.vn Osram in 1925
een tranche, groot drie millioen dollar in ons
land heeft ondergebracht.
Ziedaar het vraagstuk in zyn vollen omvang
opgeworpen. Het Is niet nieuw, maar In dezen
vorm njn. de gezameniyke opvoeding der beide
seksen In de jeugdvereenigingen, is het nog
weinig besproken, althans niet in het openbaar.
Het is voor onze lezers en lezeressen een in
teressant onderwerp om er zelf deze week eens
over na te denken, wy komen er met onze eigen
meening de volgende week op terug.
LIBRA.
brengen van een kykgaatje in de deur van
het kostschoolkamertje
is thans het aantal
getal meisjes, wejk
peiyke functli
gaan op aUrf
Hoe hemels!
thans geldem
kwart eeuw geleden. Neem in dit verband de
padvinderij. Werd zy eenige tientallen jaren te
rug in onzen kring niet met een bedenkeiyk oog
bekeken? Die jongens en meisjes in die rare
pakjes en vooral dat kampeerenl Schuilden hier
geen ernstige gevaren? En thans is de Room
sche verkenning het neusje van den zalm. En
dan de vrouw op de flets! Was dat, veertig jaar
geleden, niet iets waarvoor men In katholieken
kring een kruis sloeg? En nu ziet men klooster
zusters op een rijwiel!
Waarom, wordt gevraagd, altijd zoo schuchter,
en aarzelend tegenover nieuwe dingen en waar
om niet dadeiyk ons standpunt bepaald; waar
om zelf geen leiding nemen in nieuwe stroomin-
gen?
Ofschoon er voorzeker een verkeerd en ge-
vaariyk conservatisme bestaat, dat a priori te
genover al wat nieuw is, gekant is, moet toch
de natuurlijke behoudzucht, welke het nieuwe
critisch bekykt en onderzoekt, alvorens het te
aanvaarden, tot de christeiyke deugd van voor
zichtigheid gerekend worden. Over het algemeen
toch zyn al die nieuwe opkomende dingen, tegen
het licht der eeuwigheid gezien, onverschillig,
goed noch kwaad. Alleen de wijze waarop zy
worden toegepast en zich ontwikkelen bepaalt
meestal de waarde. Wie dus, als een goed chris
ten, gewoon is zyn daden en beslissingen onder
hooger aspect dan het louter tydeiyke voordeel,
te nemen, die loopt niet met alle nieuw opko
mende ideeën en zeden mee, maar wacht af,
waarheen ze groeien, om, wanneer daarin een
goede kern aanwezig biykt, deze onder eigen lei
ding te nemen en zich te laten ontwikkelen.
Hieraan dachten wy, toen wy in bet jongste
nummer van het altyd frissche katholieke
maandblad „Bouwen" een hoofdartikel lazen on
der den titel „Jongens en Meisjes”, een frag
ment uit een weldra te verschynen brochure. De
schrijvers van dit opstel beginnen met een aan
val op genoemde roomsche hebbeiykheid van „de
kat uit den boom kykan" «n vragen of wy tegen
over bet groote probleem van onzen tyd, nm.
het samenbrengen van jongens en meisjes in de
jeugdvereenigingen, weer dezelfde houding van
afwachten en aarzelend toezien zullen aanne
men. De vraag is zeer zeker he^bekyken waard.
Laten wy voorop stellen dat zy in het geheel
niet nieuw is. By het onderwijs is zy reeds jaren
geleden een „brandend vraagstuk” geweest. Hoe
veel artikelen zyn er niet geschreven en hoeveel
redevoeringen en besprekingen zyn er niet ge
houden over de coëducatie? Hoe is het daarmee
gegaan? Heel vroeger bestond dat probleem niet.
Op het platteland had men maar één lagere
school, waar jongens en meisjes by elkaar zaten.
In de groote steden, waar leerlingen genoeg wa
ren om meerdere scholen te bouwen, werden
zonder verdere discussie afzonderiyke Jongens-
en meisjesscholen gebouwd. Men heeft dit biyk-
baar geheel liggend in de natuur der dingen ge
acht. Het vraagstuk der coëducatie deed zich
eerst voer, toen men standenscholen ging stich
ten, waarvoor geen voldoend aantal leerlingen
was. De voorstanders van de stichting van deze
„deftige scholen" putten hun argumenten uit
de bewering, dat er niets tegen gezameniyke op
voeding van Jongens en meisjes was; dat deze
vermenging Juist goed zou zyn voor de karak
tervorming enz. Zoolang de strijd ging om ge
mengde lagere scholen was hy van geringe be-
teekenls. Inderdaad zyn er weinig zwaarwichtige
argumenten aan te voeren tegen gezameniyke
opvoeding van Jongens en meisjes van zes'tot
twaalf jaar. Maar toen wy, katholieken, eigen
middelbare scholen gingen stichten, werd het
anders. Toen kreeg de strijd Inderdaad beteeke-
nls en hy is op deugdeiyke gronden beslist ten
voordeele van de voorstanders van afzonderiyke
scholen voor jongens en meisjes.
Nu wordt de vraag gesteld: moeten wy de
beide seksen, die wy in onze jeugdvereenigingen
onverbiddelyk van elkaar gescheiden hebben,
niet samenbrengen, althans van tyd tot tyd en
by bepaalde gelegenheden? Zouden wy niet goed
doen onze jeugdvereenigingen te beschouwen als
groote gezinnen en dan niet altyd bang zyn,
dat onze jongens en meisjes elkaar naar bene
den zullen halen, wanneer ze by elkaar zyn?
Natuuriyk hangt hier alles af van de leiding.
Maar een goede leider, die Jong van hart is, die
een persooniykheld is en een geesteiyk gezond
mensch, is een eisch van de jeugdbeweging in
■et algemeen; daar staat en valt ze mee.
En dan lezen we in het bovengenoemde artikel
het volgende:
De Veilingvereenigingen in Nederland heb
ben Vrijdag te Utrecht in het Jaarbeursgebouw
de Jaariyksche algemeene vergadering gehou
den.
De vergadering stond onder leiding van den
voorzitter van het Centraal Bureau van Vei
lingen in Nederland, tevens Regeeringscommis
saris voor den Tuinbouw, den heer F. V. Val-
star uit Naaldwyk. Deze hield een uitvoerige
openingsrede, waarin hy opmerkte dat de toe
stand er voor den tuinbouw donkerder uitziet
dan ooit.
De export van tomaten, het zoo belangryke
exportartikel voor den tuinbouw is door het
prohibitieve Invoerrecht dat Engeland stelde, in
twee Jaar tyds teruggeloopen van 26377.000
K G. in 1932 tot 14.494.000 K.G. in 1934.
De nog steeds verder afnemende export heeft
het effect van de teeltbeperklng weer voor een
belangryk gedeelte opgeheven. Om die reden
was het noodzakeiyk de teeltbeperklng, waar
zulks mogeiyk scheen, te verscherpen. Een nog
verdere kunstmatige beperking der tuinbouw-
cultuur stuit op schier onoverkomeiyke moei-
lykheden.
De vaste lasten die op den tuinbouw drukken,
zyn te hoog om de vraagstukken tot een oplos
sing te brengen. Een zucht van verlichting is er
geslaakt in tuinbouwkringen, toen de Minister
van Econ. Zaken by de behandeling van het
Landbouwcrisisfonds in de Tweede Kamer de
Regeeringsverklaring aflegde ta.v. de vaste las
ten en de niet noodzakeiyke executies. In hoe
verre deze maatregelen aan den tuinbouw be
scherming en verlichting sullen brengen, waar
zulks noodzakeiyk wordt geacht, laat zich moei
lijk vaststellen. Hier ryzen tal van vragen en
moeiiykheden, die nader moeten worden be
zien.
Voor zoover het producten betreft, die in
hoofdzaak worden geëxporteerd, kan niets wor
den bereikt met verhooging van den prijs voor
het binnenland, omdat dit geen rol speelt voor
de gemiddelde opbrengst van het product.
Een ernstig onderzoek naar de mogelykheden
die er In deze richting zouden kunnen zyn,
heeft nog niet aangetoond, dat hier iets van
beteekenïs zou zyn te bereiken. Of er moge
lykheden zyn, kan spr. niet zien.
De heer Valstar wekte ten slotte op tot een
heid in den tuinbouw.
In de namlddagvergadering werden de voor
stellen behandeld.
hier, staat men nog sceptisch tegenover het
nut van deze hoogere frequentie. Reeds het
volgend jaar echter aldus de heer Plesman
zal men het voelen als een onmisbaar iets.
zyn thans
Woensdag en Zaterdag van beide zyden. de
tyden van aankomst op Maandag en Donder
dag aan beide zyden. De omlooptyd van een
brief is dus verkort tot 13 dagen, hetgeen 9 da
gen korter is dan thans. Ook het tusschenge-
legen vervoer is met den verdubbelden dienst
zeer gebaat. Ter bevordering van het passa
giersvervoer is eindeiyk het tarief verlaagd. Van
3 April af kost een enkele reis Amsterdam
Batavia f 1350 (thans f 1500) en een retour
f2430.
In sommige kringen, zoowel in Indlë als
tegenover
Over deze verkeérsultbreiding heeft de heer
A. Plesman, directeur der K.L.M., In een pers
conferentie te ’a Gravenhage, nadere mede-
deellngen gedaan. De verhoogde snelheid en
vergroote frequentie op het geheele Europee
sche luchtnet, aldus de heer Plesman, heeft
dezen zomer tallooze voortreffeiyke aansluitin
gen geschapen. De mogelykheden van thans
stellen elke vroegere ontwikkeling in de
schaduw.
naar Praag, via Rotterdam. EssenMühlhelm
en HallLeipzig. Op deze lyn, welke doorver
binding heeft naar Weenen. Boedapest, enz.,
vliegen de Fokkers F 18. Tot dusver vloog de
Tsjechische maatschappy deze route alléén.
Vanaf 1 April geschiedt dit In samenwerking.
Geheel nieuw is elndeiyk de UJn Amsterdam
FrankfortMilaan, ingaande 1 Mei. voor
welke verbinding de KX-M. Douglas-vliegtuigen
zal gebruiken. Deze dienst wordt gevlogen in
samenwerking met de Deutsche Lufthansa en
later in het seizoen ook met de Avio Llnco
Italiano. Men verlaat om 1330 Amstmriam
en is om 17.45 te Milaan.
Evenals vroeger, onderhouden de Deutsche
Lufthansa en Swissair den dienst Amsterdam
KeulenFrankfort—BazelZürich Nieuw is
aansluiting te Frankfort naar en van Venetië
en naar Rome.
Een groot aantal van deze diensten wordt
by nacht gevlogen, os. de avonddiensten op
Londen, Parijs en Beriyn. zy zyn als voor-
loopers te beschouwen van een regelmatig
luchtverkeer by nacht
PARIJS, 22 Maart. (Reuter). Gisteravond
heeft vlak naby Brest een ernstig vliegtulg-on-
geluk plaats gehad, waarby zes personen om
het leven zyn gekomen.
Sedert eenige dagen worden in de Fransche
oorlogshaven luchtmanoeuvres gehouden, waar
aan de aldaar gestationneerde militaire water
vliegtuigen deelnemen.
Donderdagmiddag waren weer vyf groote toe
stellen, elk met zes man aan boord, opgestegen
voor een oefenvlucht. Reeds eenige oogenblik-
ken na den start zag men een der vliegtuigen
brandend omlaag storten.
Hoewel terstond hulp geboden werd, was het
niet mogelyk de uit zes personen bestaande
bemanning uit het brandend vliegtuig te ber
gen, zoodat zy levend zyn verbrand.
Op de luchtlyn AmsterdamBata
via zal. ingaande 12 Juni a.s., de
dienst worden verdubbeld, d.w.z.
zal voortaan twee maal per week
worden gevlogen. De dienst wordt
dan onderhouden uitsluitend met
Douglas-toestellen, die over het tra
ject dag vliegen.
Het is volgens de algemeene vervoerwetten.
zelde ons de heer A. Plesman. directeur
de KLM. op de Vrijdag te ’s Gravenhage
gehouden persconferentie, dat by grooter snel
heid ook hoogere frequentie noodzakeiyk is. De
moderne vloot, welke binnenkort de Indlë-
route zal bevliegen, is aanmerkeiyk sneller dan
het huidige materiaal, vandaar dus de belang
rijke stap vooruit, welke een verdubbeling van
den dienst beteekent.
Naar wy vernemen ligt het thans in de
bedoeling van het gemeentebestuur van Bloe
mendaal den raad voor te stellen om de
Kroon te verzoeken de samenwerking inge
volge art. 129 en volgende der gemeentewet
dwingend op te leggen.
Precies is nog niet uitgemaakt welke re-
presallle-maatregelen genomen zullen wor-
De rechtbank was van meening, dat van een
gewoon In gebreke biyven niet gesproken kan
worden, zoo lang omtrent den omvang van een
betallngsplicht geen overeenkomst bestaat en
dat daarom dus de hoofdsom niet onmlddeliyk
opeischbaar is.
Ten aanzien van de vraag door welk recht
deze overeenkomst wordt beheerscht, heeft de
rechtbank beslist, dat Nederlandsen recht toe
passelijk is en niet, zooals Osram meende
Duitsch of zelfs Amerikaansch recht. De recht
bank overwoog nJ. dat, nu het hier een ge
deelte van een internationale leening betreft,
elk in eenbepaald land geplaatst gedeelte van
zulk een leening zeer wel als een afzonderiyke
leening kan worden beschouwd. Deze beslissing
steunt o.m. op het feit, dat deze obligaties in
Nederiand aan het publiek door eenige Neder-
landséhe bankinstellingen te koop zyn aange
boden.
De rechtbank nam aan, dat een goud-clau-
sule niet is een gouden muntenclausule. doch
een goudwaarde-clausule.
-j. -r en kan vaak, vooral ouder onze jongere
geloofsgenooten, de opmerking hooren,
-*■ dat wy, katholieken, de neiging hebben
cm tegenover maatschappelyke stroomingen en
nieuwe denkbeelden altyd een aarzelende hou
ding aan te nemen en achter anderen aan te
toopen, ja, heel dlkwyis met afkeer en bestrij
ding beginnen om ons tenslotte toch by het
nieuwe aan te sluiten. Men wyst in dit verband
dan op algemeen en op vrouwenkiesrecht dat
jarenlang in katholieken kring heftig bestreden
werd en op een goed oogenbllk juist door mede
werking van de katholieken werd ingevoerd.
Verder op de emancipatie der vrouw in het al
gemeen: hoe afkeering stonden onze grootouders
tegenover het zelfstandige meisje! En hoe groot
reiyke studenten en het
In allerlei maatschap-
Zoo zouden wy kunnen door-
•lel gebied. Neem byv. de sport,
reed verschillen daaromtrent de
lë) opvattingen met die van een
Met Ingang van de u. zomerdienstregeling
sullen ook op het traject UtrechtLeiden de
stoomtreinen door Dieseltreinen worden ver
vangen.
De rijtijd tusschen beide stations, welke
thans ongeveer een uur bedraagt, zal daardoor
tot 50 minuten kunnen worden teruggebrachL
hetgeen o. m. ook dit voordeel zal hebben, dat
te Utrecht een betere aansluiting wordt ver
kregen op de treinen in de richting Amersfoort
en ’s-Hertogenbosch.