CONTACT DER SEKSEN 150 luchtverbindingen daags Dieseltreinen Toestand in den tuinbouw 2 maal per week naanlndië OSRAM-COUPONS OP GOUDBASIS Vliegtuig bij Brest neergestort Duitsch emigrant ontvoerd DE NIEUWE VERKEERS- UITBREIDINGEN ZATERDAG 23 MAART 1935 IDEEËN L Perspectief in de West VERGIFTIGING VASTGESTELD Bloemendaal en het tentenkamp Zes militairen gedood Uit zjjn functie ontheven Het werk hervat In één dag zyn vanuit Nederland 80 voorname steden met 45 millioen menschen bereikbaar Zy zullen ook gaan ryden op het traject UtrechtLeiden Ongeluk bij proeven met een meetwagen De heer Stoete te Zandvoort gewond Met nieuw materieel op de lyn wordt de dienst op 12 Juni verdubbeld Spoedig sneller naar Schiphol Beslissing der Amsterdamsche rechtbank Diplomatieke stappen van de Zwi^ersche regeering te Berlijn Opheffing P. T. T.-inspectie te Utrecht Koningin nietwaar Heemstede Handelsbetrekkingen met Frankrijk Rede van regeeringscommissaris Vpist ar Het plotseling overlyden van twee jongens te Nederweert Een beslagen loner i A tengevolge ven slechte tUm MIJNHARDT’S JCL taxeer- tab/» ft en Die regelen zonder kromp of pijn Doos 60 et. Bij Apoth.en Drogisten H I Het proces tegen de Grieksche rebellen begonnen- Het verhoor der officiers te I De vertrektijden bepaald op (thans t 1500) t ILtat 77Vi^nHac<it maakt tfoed had men dit besluit niet ver- i er dan ook zeer ontstemd De gemeenteraad van Nymegen heeft Vrij dagmiddag den secretaris-rentmeester van het Burgerlijk Armbestuur, die om gezondheids redenen ontslag had gevraagd, uit zijn functie ontheven. De rechtbank heeft eischer echter niet ont vankelijk verklaard In zijn vordering tot uit betaling van de hoofdsom, hetgeen eischer ver langde, daar zijns Inziens door het in gebreke blijven van gedaagde wat de rentebetaling be treft. de hoofdsom direct opvorderbaar zal zijn. En als ge by deze vurige ontboezeming enkele schuchtere opmerkingen wilt maken, dap voert de schrijver u reeds bij voorbaat tegen: den, maar het moet, naar wij hooren, wel In de bedoeling liggen <xa. de afgangen naar bet strand, ten Zuiden van het Ronde Huts af te sluiten. Den kampeerders wordt de tocht naar het strand vla Bloemendaal daardoor zeer moeilijk gemaakt e In verband met den groei van het luchtver keer wees de heer Plesman nog op de verbe terde verbindingen met het vliegveld Schiphol, waaraan op het oogenbllk hard wordt gewerkt Begin volgend Jaar zal Schiphol, uitgebreid in de richting van het viaduct over de Ringvaart, ideaal komen te liggen op het meest belang rijke kruispunt van het wegverkeer. In 16 mi nuten is het dan bereikbaar vanuit Amsterdam in 20 minuten vanuit Haarlem, in ruim 20 mi nuten vanuit t Gooi en in 40 minuten vanuit *s Gravenhage, De gemeenteraad van Zandvoort heeft be sloten dat het raadsbesluit inzake de verplaat sing van het tentenkamp naar de grens van Bloemendaal niet wordt opgeschort, maar zal worden doorgt In Bloemei wacht en nc over. H M. de Koningin zal Maandag a j niet het voorgenomen bezoek aan de bloemententoon stelling -Flora” te Heemstede brengen. Dit bezoek zal op een nader te bepalen datum geschieden. Met ingang van 1 April as. wordt de inspectie- afdeellng Utrecht der Posterijen. Telegrafie en Telefonie opgeheven. Het ambtsgebied van deze afdeeling ia toe gevoegd aan de aangrenzende afdeelingen. in verband waarmede de grenzen van alle inspec- tleafdeellngen zjjn gewijzigd. Verantwoord is deze stap allereerst door het feit, dat in 1934 op de Indlë-route nog 1.400.000 passagler-kllometer wegens plaatsgebrek moest worden geweigerd, terwijl de bezettingsgraad 79 pCt. bedroeg. Bovendien wordt de overgang naar een tweemaal wekeljjkschen het grootere materiaal, waarover de beschikking hoopt te hebben, kelljker. De exploitatie in West-Indië is onder zeer gunstige omstandigheden aangevangen. De Hjn CurasaoAruba v.v. is goed bezet en dit Jaar boekte men reeds over de f 100.000 aan inkom sten. Gevlogen wordt twee maal per week, ter wijl zich reeds de behoefte doet gevoelen dit te verhoogen tot drie maal per week. Men moet echter voorzichtig zijn met het eene toestel. Pas wanneer van den zomer meer materiaal wordt gezonden, kan men aan uitbreiding denken. Met één eenheid is rendabele exploita tie trouwens niet denkbaar. Op 15 Mei a.s. zal men vanuit Ne derland via 150 luchtverbindingen, 80 der voornaamste Europeesche steden binnen één dag kunnen be reiken, wat neerkomt op een dage- lyksch contact met 45 millioen menschen. Vanaf dien datum zul len reizigers die ’s morgens per vlieg tuig van Stamboel, Athene, Boe karest, Leningrad, Moskou of Al giers vertrokken, 's avonds in Am sterdam of Londen zijn. Dit is de beteekenïs van de algemeene ver- keersuitbreiding in de lucht, welke met de nieuwe dienstperiode in gaat. Naar ons ter oore komt, zal zeer binnenkort een Nederlandsche delegatie naar Parijs ver trekken om met de Fransche regeering te on derhandelen over de regeling van de handels betrekkingen tusschen beide landen. dienst met men eerlang veel gemak - Donderdag heeft dr. Hulst uit Leiden in het St. Jansziekenhuls te Weert de gerechtelijke sectie verricht op de lijken van de belde jongens uit Nederweert, bjj wie jdch zooals gemeld. Maandagavond plotseling ernstige vergiftigings verschijnselen hebben voorgedaan, waaraan zjj overleden zijn. BIJ de sectie werd het reeds door de plaatse- Ijjke doktoren uitgesproken vermoeden bevestigd, dat de beide kinderen tengevolge van het inne men van vergift om het leven zjjn gekomen. Over den aard van het vergift tast men nog in het duister. Omtrent de herkomst er van is eveneens nog niets bekend. Vermoed wordt dat de knaapjes het by het spelen hebben ingeno men. Londen Is dezen zomer zesmaal per dag met Nederland verbonden. Het laatste vliegtuig ver trekt ’s avonds 9.20 van Amsterdam. Op de K-L.M.-UJn Londen—AmsterdamBerlijn v.v. wordt Maandag as. de F ^8 ingezet. Deze ver binding blijkt een groot succes. Een Londensch zakenman verlaat 7 uur 's morgens Londen, is reeds om 11.55 te Berlijn, heeft daar tijd tot 1730, dineert op de terugreis in de F 36, is om 20.50 te Amsterdam en te 22.50 te Lon den. Op de lijnen naar Scandinavië komen de nieuwe Fokkers F 22, terwijl ook deze verbin ding Is verbeterd. Naar Parijs bestaan dezen zomer weer vier diensten. Zij geven tal van doorverbindingen, o. a. binnen één dag naar Ma drid. De dienst op Huil en Liverpool, waarvan de regeling zeer gunstig is uitgevallen, zal op 1 Mei worden heropend. Nieuw is de K-LM-dienst Ingaande 1 April In het binnenlandse!) luchtverkeer zullen dezen zomer de lijnen AmsterdamTwente en AmsterdamZeelandKnocke met Douglas- vliegtuigen worden gevlogen. Op de Gronlng- sche lijn is dit nog niet mogelijk, omdat de luchthaven Eelde nog niet geschikt is voor deze vliegtuigen. Verder komt er van 1 Juni tot 6 October een nieuwe Hjn Eindhoven Brussel. Op Brussel komt trouwens tijdens den duur van de wereldtentoonstelling een hoog frequente dienst vanaf AmsterdamRotter dam. In den Kantonalen raad van Bazel interpel leerden. naar Reuter meldt, de socialisten over dit geval. Het hoofd der politie verklaarde daar op: Naar het schijnt moet verondersteld wor den. dat Jacob op 9 Maart om politieke redenen van Bazel naar Duischland werd ontvoerd. Als dit vermoeden wordt bevestigd, zouden deze fei ten een buitengewoon ernstige schennis van de Zwitserache souveretniteit vormen. Naar aanleiding van dit geval zijn te Bazel verschillende personen gearresteerd. De Zwitserache regeering heef! bepaalde ge gevens omtrent de vermoedelijke ontvoering in haar bezit, en het Is waarschijnlijk dat zij naar aanleiding hiervan bij de Dultsche regeering di plomatieke stappen zal ondernemen. luchtvloot, welke tegen half Mei zal zijn ver kregen. De Fokker F 36 is zoo Julst^door de KL M. overgenomen. Thans volgen nog de drie Fokkers F 22, terwijl nog vóór Mei de 14 Douglas DC2-toestellen op de Nederlandsche velden zullen zijn verschenen. De Fokker-vliegtulgen kunnen reep. 32 en 22 passagiers vervoeren. Men kan er in lun chen of bet middagmaal gebruiken. De Douglas- toestellen zijn bekend als het laatste en beste In gerief. Sedert eenlgen tyd is de Dultsche emigrant, de journalist Berthold Jacob, die in Straatsburg woonde, verdwenen. Hy werd op de een of an dere wijze naar Bazel gelokt. Van deze stad uit schijnt hy naar Duitschland te zyn ontvoerd.* Jacob was by de nazi’s zeer gehaat wegens zfjn onthullingen over de Dultsche herbewapening en over de onderaardsche vliegvelden. Vrijdagmorgen hebben de stakende bouw arbeiders te Leiden het werk hervat, daar de werkgevers zich bjj de eischen der arbeiders hebben neergelegd. Als men nu toch werkelijk zoo angstig be zorgd is en 't niet aandurft .officieel al thans om jonge mannen en jonge meisjes op zekeren leeftijd bij elkaar te brengen onder lei ding, dan vragen we ons teleurgesteld af: Is die vooropvoeding dan zoo weinig vormend geweest? Hebben dan het Roomsche gezin, de Katho lieke school zoo weinig uitgewerkt? Hebben dan al de middelen, waarover wij, Katholieken, kunnen beschikken, niets geen in nerlijke sterkte, geen' zelftucht, geen zelfbeheer- aching bijgebracht? Hebben dan de Zondagsche preek, het Gods dienstonderricht, de pers, de Congregaties en vooral Biecht en Veelvuldige H. Communie zoo weinig resultaat gehad? Dat zou toch al te droevig zljnl wy willen dat niet gelooven, wy k u n- n e n dat niet gelooven en we gelooven het niet, omdat we beter weten ’t M o e t mogelijk zyn en ’t 1 s ook mogeiyk, dat jonge menschen samen streven naar het goede, ware, schoone en heilige. 't Is mogeiyk, dat ze samen, zonder gek te doen, reidansen. Ze vinden dat zelfs ontzagiyk heerlijk en dat zal wel hieruit voortkomen, dat bet ontzagiyk natüuriyk is. We weten wel, er bestaan dansen voor enkel meisjes erj enkel jon gens, maar als regel dienen toch de volksdansen „uitgevoerd" te worden door dansers en danse ressen te zamen. Dat begint al by den eenvoudL gen Driekusman en we vinden hetzelfde in de Engelsche en Dultsche volksdansen: Nun komm, mein Madel, und sebwinge dlch. Nun komm. mein Madel aim Tanz! Die leider moet ook en vooral een geestelijk gezond mensch zyn; ik bedoel, niet iemand die altyd met het zesde en het negende gebod loopt te zwaaien. Hy moet ervan overtuigd zyn. diep van overtuigd, dat onze rypere jongens en meis jes waarachtig nog wel voor wat anders belang stelling hebben dan voor het zlnneiyke of beter gezegd voor het seksueele. Dat is juist de mooie taak van den jeugdleider: Het wekken en leiden van een zoo veelzijdig mogeiyke belangstelling: kunst, litteratuur, zang, dans, tooneel, de schoon heid der natuur, maar ook de schoonheid der liturgie, der heiligenlevens. Kortom, by moet belangstelling wekken en leiden voor het ware, goede, schoone, heilige. Zeker zal die leider een waakzaam oog en oor moeten hebben, maar toch alsjeblief ook een beetje veel vertrouwen. Waak zaamheid is goed, doch ze kan ook op andere manieren uitgeoefend werden dan door bet aan- In deze verhoogde snelheid en frequentie op het Europeesche *net heeft de K LM haar deel door een aanzieniyke uitbreiding van baar Deze internationale verbindingen van het luchtverkeer met al hun mogelijkheden, zjjn wel in schrille tegenstelling met de politieke en handelsbetrekkingen van het oogen- blik. Trouwens, zoo zei in dit ver band de heer Plesman, hadden wy vandaag vrijhandel, gisteren waren we reeds rendeerend. Vrijdagmorgen werd door den uitvinder van de mechanische zellpropeller, de heer C. J. Stoete te Zandvoort, een laatste proefneming met den meetwagen genomen. De heer Stoete bevond zich op den Zeeweg en reed met onge veer 90 kilometer snelheid. Plotseling ontdekte h£ een steen op den weg. Met zyn voorwiel kon hy de steen ontwyken, doch zyn achterwiel kwam In aanraking met de steen, met het ge volg, dat dit wiel van den wagen vloog, waar door deze over den kop sloeg en de heer Stoete eer salto door de lucht maakte en op den straatweg werd neergesmakt. Hevig bloedend een hoofd en handen werd de heer Stoete door mevrouw dr. Ijsvogel uit Haarlem, die toevallig per auto passeerde en de eerste hulp verleende, naar dr. van Fraassen te Zandvoort vervoerd. De heer Stoete werd na verbonden te zyn naar huls gebracht, zyn toestand is op Let oogenbllk redeiyk wel. Hy deelde ons van middag mede, dat hy zich door het ongeluk niet zal laten ontmoedigen om verdere proef nemingen te nemen. (stoelgang De rechtbank te Amsterdam beeft uitspraak gedaan In de vordering, die het Amsterdamse!) Effectenblad aanhangig heeft gemaakt tegen de Osram G. m. b. H. Ten aanzien van de rente betaling op de coupons stelle de rechtbank eischer ontvankeiyk in zyn vordering en be slist. dat de betaling dezer coupons zsu moeten geechledejp in goud of een daarmede equivalente waarde. Het betreft hier de coupons der 7 hypothe caire dollarobllgatles waarv.vn Osram in 1925 een tranche, groot drie millioen dollar in ons land heeft ondergebracht. Ziedaar het vraagstuk in zyn vollen omvang opgeworpen. Het Is niet nieuw, maar In dezen vorm njn. de gezameniyke opvoeding der beide seksen In de jeugdvereenigingen, is het nog weinig besproken, althans niet in het openbaar. Het is voor onze lezers en lezeressen een in teressant onderwerp om er zelf deze week eens over na te denken, wy komen er met onze eigen meening de volgende week op terug. LIBRA. brengen van een kykgaatje in de deur van het kostschoolkamertje is thans het aantal getal meisjes, wejk peiyke functli gaan op aUrf Hoe hemels! thans geldem kwart eeuw geleden. Neem in dit verband de padvinderij. Werd zy eenige tientallen jaren te rug in onzen kring niet met een bedenkeiyk oog bekeken? Die jongens en meisjes in die rare pakjes en vooral dat kampeerenl Schuilden hier geen ernstige gevaren? En thans is de Room sche verkenning het neusje van den zalm. En dan de vrouw op de flets! Was dat, veertig jaar geleden, niet iets waarvoor men In katholieken kring een kruis sloeg? En nu ziet men klooster zusters op een rijwiel! Waarom, wordt gevraagd, altijd zoo schuchter, en aarzelend tegenover nieuwe dingen en waar om niet dadeiyk ons standpunt bepaald; waar om zelf geen leiding nemen in nieuwe stroomin- gen? Ofschoon er voorzeker een verkeerd en ge- vaariyk conservatisme bestaat, dat a priori te genover al wat nieuw is, gekant is, moet toch de natuurlijke behoudzucht, welke het nieuwe critisch bekykt en onderzoekt, alvorens het te aanvaarden, tot de christeiyke deugd van voor zichtigheid gerekend worden. Over het algemeen toch zyn al die nieuwe opkomende dingen, tegen het licht der eeuwigheid gezien, onverschillig, goed noch kwaad. Alleen de wijze waarop zy worden toegepast en zich ontwikkelen bepaalt meestal de waarde. Wie dus, als een goed chris ten, gewoon is zyn daden en beslissingen onder hooger aspect dan het louter tydeiyke voordeel, te nemen, die loopt niet met alle nieuw opko mende ideeën en zeden mee, maar wacht af, waarheen ze groeien, om, wanneer daarin een goede kern aanwezig biykt, deze onder eigen lei ding te nemen en zich te laten ontwikkelen. Hieraan dachten wy, toen wy in bet jongste nummer van het altyd frissche katholieke maandblad „Bouwen" een hoofdartikel lazen on der den titel „Jongens en Meisjes”, een frag ment uit een weldra te verschynen brochure. De schrijvers van dit opstel beginnen met een aan val op genoemde roomsche hebbeiykheid van „de kat uit den boom kykan" «n vragen of wy tegen over bet groote probleem van onzen tyd, nm. het samenbrengen van jongens en meisjes in de jeugdvereenigingen, weer dezelfde houding van afwachten en aarzelend toezien zullen aanne men. De vraag is zeer zeker he^bekyken waard. Laten wy voorop stellen dat zy in het geheel niet nieuw is. By het onderwijs is zy reeds jaren geleden een „brandend vraagstuk” geweest. Hoe veel artikelen zyn er niet geschreven en hoeveel redevoeringen en besprekingen zyn er niet ge houden over de coëducatie? Hoe is het daarmee gegaan? Heel vroeger bestond dat probleem niet. Op het platteland had men maar één lagere school, waar jongens en meisjes by elkaar zaten. In de groote steden, waar leerlingen genoeg wa ren om meerdere scholen te bouwen, werden zonder verdere discussie afzonderiyke Jongens- en meisjesscholen gebouwd. Men heeft dit biyk- baar geheel liggend in de natuur der dingen ge acht. Het vraagstuk der coëducatie deed zich eerst voer, toen men standenscholen ging stich ten, waarvoor geen voldoend aantal leerlingen was. De voorstanders van de stichting van deze „deftige scholen" putten hun argumenten uit de bewering, dat er niets tegen gezameniyke op voeding van Jongens en meisjes was; dat deze vermenging Juist goed zou zyn voor de karak tervorming enz. Zoolang de strijd ging om ge mengde lagere scholen was hy van geringe be- teekenls. Inderdaad zyn er weinig zwaarwichtige argumenten aan te voeren tegen gezameniyke opvoeding van Jongens en meisjes van zes'tot twaalf jaar. Maar toen wy, katholieken, eigen middelbare scholen gingen stichten, werd het anders. Toen kreeg de strijd Inderdaad beteeke- nls en hy is op deugdeiyke gronden beslist ten voordeele van de voorstanders van afzonderiyke scholen voor jongens en meisjes. Nu wordt de vraag gesteld: moeten wy de beide seksen, die wy in onze jeugdvereenigingen onverbiddelyk van elkaar gescheiden hebben, niet samenbrengen, althans van tyd tot tyd en by bepaalde gelegenheden? Zouden wy niet goed doen onze jeugdvereenigingen te beschouwen als groote gezinnen en dan niet altyd bang zyn, dat onze jongens en meisjes elkaar naar bene den zullen halen, wanneer ze by elkaar zyn? Natuuriyk hangt hier alles af van de leiding. Maar een goede leider, die Jong van hart is, die een persooniykheld is en een geesteiyk gezond mensch, is een eisch van de jeugdbeweging in ■et algemeen; daar staat en valt ze mee. En dan lezen we in het bovengenoemde artikel het volgende: De Veilingvereenigingen in Nederland heb ben Vrijdag te Utrecht in het Jaarbeursgebouw de Jaariyksche algemeene vergadering gehou den. De vergadering stond onder leiding van den voorzitter van het Centraal Bureau van Vei lingen in Nederland, tevens Regeeringscommis saris voor den Tuinbouw, den heer F. V. Val- star uit Naaldwyk. Deze hield een uitvoerige openingsrede, waarin hy opmerkte dat de toe stand er voor den tuinbouw donkerder uitziet dan ooit. De export van tomaten, het zoo belangryke exportartikel voor den tuinbouw is door het prohibitieve Invoerrecht dat Engeland stelde, in twee Jaar tyds teruggeloopen van 26377.000 K G. in 1932 tot 14.494.000 K.G. in 1934. De nog steeds verder afnemende export heeft het effect van de teeltbeperklng weer voor een belangryk gedeelte opgeheven. Om die reden was het noodzakeiyk de teeltbeperklng, waar zulks mogeiyk scheen, te verscherpen. Een nog verdere kunstmatige beperking der tuinbouw- cultuur stuit op schier onoverkomeiyke moei- lykheden. De vaste lasten die op den tuinbouw drukken, zyn te hoog om de vraagstukken tot een oplos sing te brengen. Een zucht van verlichting is er geslaakt in tuinbouwkringen, toen de Minister van Econ. Zaken by de behandeling van het Landbouwcrisisfonds in de Tweede Kamer de Regeeringsverklaring aflegde ta.v. de vaste las ten en de niet noodzakeiyke executies. In hoe verre deze maatregelen aan den tuinbouw be scherming en verlichting sullen brengen, waar zulks noodzakeiyk wordt geacht, laat zich moei lijk vaststellen. Hier ryzen tal van vragen en moeiiykheden, die nader moeten worden be zien. Voor zoover het producten betreft, die in hoofdzaak worden geëxporteerd, kan niets wor den bereikt met verhooging van den prijs voor het binnenland, omdat dit geen rol speelt voor de gemiddelde opbrengst van het product. Een ernstig onderzoek naar de mogelykheden die er In deze richting zouden kunnen zyn, heeft nog niet aangetoond, dat hier iets van beteekenïs zou zyn te bereiken. Of er moge lykheden zyn, kan spr. niet zien. De heer Valstar wekte ten slotte op tot een heid in den tuinbouw. In de namlddagvergadering werden de voor stellen behandeld. hier, staat men nog sceptisch tegenover het nut van deze hoogere frequentie. Reeds het volgend jaar echter aldus de heer Plesman zal men het voelen als een onmisbaar iets. zyn thans Woensdag en Zaterdag van beide zyden. de tyden van aankomst op Maandag en Donder dag aan beide zyden. De omlooptyd van een brief is dus verkort tot 13 dagen, hetgeen 9 da gen korter is dan thans. Ook het tusschenge- legen vervoer is met den verdubbelden dienst zeer gebaat. Ter bevordering van het passa giersvervoer is eindeiyk het tarief verlaagd. Van 3 April af kost een enkele reis Amsterdam Batavia f 1350 (thans f 1500) en een retour f2430. In sommige kringen, zoowel in Indlë als tegenover Over deze verkeérsultbreiding heeft de heer A. Plesman, directeur der K.L.M., In een pers conferentie te ’a Gravenhage, nadere mede- deellngen gedaan. De verhoogde snelheid en vergroote frequentie op het geheele Europee sche luchtnet, aldus de heer Plesman, heeft dezen zomer tallooze voortreffeiyke aansluitin gen geschapen. De mogelykheden van thans stellen elke vroegere ontwikkeling in de schaduw. naar Praag, via Rotterdam. EssenMühlhelm en HallLeipzig. Op deze lyn, welke doorver binding heeft naar Weenen. Boedapest, enz., vliegen de Fokkers F 18. Tot dusver vloog de Tsjechische maatschappy deze route alléén. Vanaf 1 April geschiedt dit In samenwerking. Geheel nieuw is elndeiyk de UJn Amsterdam FrankfortMilaan, ingaande 1 Mei. voor welke verbinding de KX-M. Douglas-vliegtuigen zal gebruiken. Deze dienst wordt gevlogen in samenwerking met de Deutsche Lufthansa en later in het seizoen ook met de Avio Llnco Italiano. Men verlaat om 1330 Amstmriam en is om 17.45 te Milaan. Evenals vroeger, onderhouden de Deutsche Lufthansa en Swissair den dienst Amsterdam KeulenFrankfort—BazelZürich Nieuw is aansluiting te Frankfort naar en van Venetië en naar Rome. Een groot aantal van deze diensten wordt by nacht gevlogen, os. de avonddiensten op Londen, Parijs en Beriyn. zy zyn als voor- loopers te beschouwen van een regelmatig luchtverkeer by nacht PARIJS, 22 Maart. (Reuter). Gisteravond heeft vlak naby Brest een ernstig vliegtulg-on- geluk plaats gehad, waarby zes personen om het leven zyn gekomen. Sedert eenige dagen worden in de Fransche oorlogshaven luchtmanoeuvres gehouden, waar aan de aldaar gestationneerde militaire water vliegtuigen deelnemen. Donderdagmiddag waren weer vyf groote toe stellen, elk met zes man aan boord, opgestegen voor een oefenvlucht. Reeds eenige oogenblik- ken na den start zag men een der vliegtuigen brandend omlaag storten. Hoewel terstond hulp geboden werd, was het niet mogelyk de uit zes personen bestaande bemanning uit het brandend vliegtuig te ber gen, zoodat zy levend zyn verbrand. Op de luchtlyn AmsterdamBata via zal. ingaande 12 Juni a.s., de dienst worden verdubbeld, d.w.z. zal voortaan twee maal per week worden gevlogen. De dienst wordt dan onderhouden uitsluitend met Douglas-toestellen, die over het tra ject dag vliegen. Het is volgens de algemeene vervoerwetten. zelde ons de heer A. Plesman. directeur de KLM. op de Vrijdag te ’s Gravenhage gehouden persconferentie, dat by grooter snel heid ook hoogere frequentie noodzakeiyk is. De moderne vloot, welke binnenkort de Indlë- route zal bevliegen, is aanmerkeiyk sneller dan het huidige materiaal, vandaar dus de belang rijke stap vooruit, welke een verdubbeling van den dienst beteekent. Naar wy vernemen ligt het thans in de bedoeling van het gemeentebestuur van Bloe mendaal den raad voor te stellen om de Kroon te verzoeken de samenwerking inge volge art. 129 en volgende der gemeentewet dwingend op te leggen. Precies is nog niet uitgemaakt welke re- presallle-maatregelen genomen zullen wor- De rechtbank was van meening, dat van een gewoon In gebreke biyven niet gesproken kan worden, zoo lang omtrent den omvang van een betallngsplicht geen overeenkomst bestaat en dat daarom dus de hoofdsom niet onmlddeliyk opeischbaar is. Ten aanzien van de vraag door welk recht deze overeenkomst wordt beheerscht, heeft de rechtbank beslist, dat Nederlandsen recht toe passelijk is en niet, zooals Osram meende Duitsch of zelfs Amerikaansch recht. De recht bank overwoog nJ. dat, nu het hier een ge deelte van een internationale leening betreft, elk in eenbepaald land geplaatst gedeelte van zulk een leening zeer wel als een afzonderiyke leening kan worden beschouwd. Deze beslissing steunt o.m. op het feit, dat deze obligaties in Nederiand aan het publiek door eenige Neder- landséhe bankinstellingen te koop zyn aange boden. De rechtbank nam aan, dat een goud-clau- sule niet is een gouden muntenclausule. doch een goudwaarde-clausule. -j. -r en kan vaak, vooral ouder onze jongere geloofsgenooten, de opmerking hooren, -*■ dat wy, katholieken, de neiging hebben cm tegenover maatschappelyke stroomingen en nieuwe denkbeelden altyd een aarzelende hou ding aan te nemen en achter anderen aan te toopen, ja, heel dlkwyis met afkeer en bestrij ding beginnen om ons tenslotte toch by het nieuwe aan te sluiten. Men wyst in dit verband dan op algemeen en op vrouwenkiesrecht dat jarenlang in katholieken kring heftig bestreden werd en op een goed oogenbllk juist door mede werking van de katholieken werd ingevoerd. Verder op de emancipatie der vrouw in het al gemeen: hoe afkeering stonden onze grootouders tegenover het zelfstandige meisje! En hoe groot reiyke studenten en het In allerlei maatschap- Zoo zouden wy kunnen door- •lel gebied. Neem byv. de sport, reed verschillen daaromtrent de lë) opvattingen met die van een Met Ingang van de u. zomerdienstregeling sullen ook op het traject UtrechtLeiden de stoomtreinen door Dieseltreinen worden ver vangen. De rijtijd tusschen beide stations, welke thans ongeveer een uur bedraagt, zal daardoor tot 50 minuten kunnen worden teruggebrachL hetgeen o. m. ook dit voordeel zal hebben, dat te Utrecht een betere aansluiting wordt ver kregen op de treinen in de richting Amersfoort en ’s-Hertogenbosch.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 5