I i I BIJ SHAG voos oeros 1 Nachtelijke ronde Bouw tweede Statendam Zeeschepen naar buitenland KOLONISATIE NAAR HET PLATTELAND Het iSeaSsi (^RShi^uddaS. I is en blijft.. MAANDAG 25 MAART 1935 Onderzoek gewenscht Voorbeeldige orde Licht der toekomst? INT. ARBEIDSCONFERENTIE Invoer van veekoeken Een wiegelende heffing DE JAARBEURS ArnhemG roningen i Het Sonderkonto DE BRUG OVER DE WAAL. Zoetwatervisscherij In het land der Friezen Onvoldoende af zet NED. SPOORWEGEN ZILVERWERKEN NA EEN STEEKPARTIJ Minister Van Lidt de Jeude onder de aanwezigen Laatstgenoemde wordt „gondel-moederschip Tewerkgestelden zijn werkloos Geenerlei beslissing is nog genomen De oefenrit van de Amsterdamsche Burgerwacht: een ware pres tatie, vooral voor de motorrijders Aantal technische adviseurs wordt uitgebreid DE VRIJHEIDSBOND VERGADERT Deze week 1.1 millioen mark verrekend Overheveling van industrie- arbeiders naar den landbouw BEZOEK AAN „FLORA” En moeten by de arbeidsbeurzen worden ingeschreven WEER BUSSEN IN BESLAG GENOMEN Demonstratie met een „nieuw ontdekte energie” Verkoop van de „Amsterdam” de „Patria” en de „Arende- kerk” Plannen der regeering Geschatte ontvangsten over Febr. ruim zeven ton minder dan over Februari 1934 Klachten en wenschen Binnenkort plaatsing van de grootste brugspanning van Europa ROOKT IBIS EN GÉÉN ANDERE SHAG Bij apothekers en drogisten in verpakkingoa ven ia 30 on 40 tabletten. verschillend vervaardigd. geheel in overstemming zes drie dit Den Haag te aangehouden een 48-jarig» VERWEKT geen Het bestuur werd opgedragen een en ander nader te overwegen. De voorzitter deelde mede, dat prof, van Vuuren een motie ter tafel had gedeponeerd, beoogende een volledig onderzoek van de moge lijkheid van btanenkolonisatie op den grondslag van samenwerking tusschen Industrie en land bouw in het belang van de Jeugdige werklooeen. De vele bezwaren tegen de nu geldende re gelingen ten aanzien van den invoer van vee koeken hebben den minister van Economische Druipend van den regen, doch stralend van genoegen kwamen Zaterdagavond tusschen 5 uur en half acht de deelnemers aan den 24 uurs- oefenrit der Vrijwillige Burgerwacht te Am sterdam binnen. eenlg wegens I Mr. W. L baron de Vos van Steenwyk, voor zitter van de Eerste Kamer der Staten-Gene- raal heeft Zaterdag een bezoek gebracht aan de bloemententoonstelling .Flora" te Heem- stede* De verkoop van verouderde schepen te intus- schen niets nieuws. Jarenlang bediende Neder land de Grieken, Turken en Italianen en later ook de Russen van tweedehandsch scheepsma teriaal. bepaald op tra goedge- v. d. Mortel, voorzitter van de hoofdafdeeling zoetwatervisscherij der Ned. Heidemaatschappij. Het ligt in de bedoeling dat de plannen zoo spoedig mogelijk en grootendeels voor 1 Juni uitgevoerd zullen worden. Bij de steunmaat regelen zal op de eerste plaats aan aal en paling worden gedacht. Het Tweede Kamerlid, Duymaer van Twist heeft vervolgens het woord gevoerd. Spr. deed de toezegging in de Kamer eventueele voorstel len met belangstelling tegemoet te zullen zien. De contributie werd voor 1936 1 f 1.50. De begrooting voor 1936 wei keurd. Een voorstel van het bestuur om de uitkeeringen uit het Ongevallenfonds wederom voor een Jaar te verdubbelen, d.ws. te brengen op f 400 en f 500, zonder contributieverhooglng, werd z.hs. aangenomen. Het aftredende be stuurslid, de heer H. Aalderink werd bij accla matie herkozen. Ir. A Siebers is van oordeel, dat een on derzoek gewettigd zou zijn naar de wenscheiyk- held van blnnenkolonisatie. In het bijzonder wees hij op de ervaring, in Duitschland daar mee opgedaan. uit plaatsen waarvan men wel het allerminst sou verwachten dat het monster des oproers er ooit zijn kop zou opsteken: wij vonden de burger wachten van Bloemendaal, Heelsum en Ermelo op het appèl. Een van de deelnemers was zoo vriéndelijk ons naar Arnhem mee te nemen, en terwijl wij door het halfduister dat traject aflegden, daalde een zacht motregentje neer. Arme motorrijders! Zjj hebben het wel hard te verantwoorden ge had. En de duo-rijdsters, die sommigen verge zellen, zijn zeker een eere-saluut waard. In de week van 18 tot en met 23 Maart 1935 te door de Nederlandsche Bank in totaal een bedrag van omstreeks 1.1 millioen RM van de op haar Sonderkonto bjj de Deutsche Ver- rechnungskasse uitstaande vorderingen met de begunstigden afgerekend. De nummers van deze posten liepen van 75.498 tot 75 665. Het totale bedrag van de op Sonderkonto uitstaande pos ten, die nog niet tot uitbetaling zijn gekomen, beloopt op het oogenblik omstreeks 59.3 millioen RM. De Sonderkontoposten, waarvoor koersflxee- ring te verkregen, zijn hieronder begrepen. gingen aan te brengen. De vaste monopolieheffing van f 1.50 per 100 Kg. voor alle soorten veekoeken zal worden Vóór Arnhem de eerste controle. Den gehee- len avond, zonder onderbreking, passeert de lange ry deelnemers. Eenlge uren later pakten wij weer een anderen auto, voor t nahcttraject naar Groningen. Rijden, rijden, rijden door het donker, langs lange rechte wegen. Voor ons de roode achterlichten van de auto’s die ons vóór zijn, achter ons het schijnsel der koplampen van de auto's die volgen. Even voor Apeldoorn stokt het. Een ongeluk. Twee mannen liggen met bebloede hoofden languit op den grond. Ter wijl zij naast hun wagen stonden te praten, raakte een vrachtauto, die toevallig passeerde, het stuur kwijt en reed hen tegen den grond. Een beele consternatie: een dokter wordt uit Apeldoorn gehaald, de gewonden worden een huls binnengedragen. Dat zijn de treurige bijkomstigheden. De rit gaat verder. Weldra door Overijssel en Drente. Tusschen Meppel en Assen, langs de Drentsche hoofdvaart, maakt de onderzeedienst een goede kans, maar zij blijkt ook op het droge haar mannetje te staan. In Assen maakt de waard van ..Het Wapen van Drente" goede zaken. Want leder deelnemer mag de controle te Gro ningen slechts op een vastgesteld tijdstip pas- seeren, en ieder die te hard gereden beeft, blijft in Assen wachten om niet te vroeg in Groningen te komen. Dies nachtelijk rumoer in Drente’» deftige hoofdplaats en worden daar de broodjes- met-ham voor ongehoorde prijzen verhandeld. Dan door naar Groningen het te ver na middernacht en van daar, na een korte rust, naar Leeuwarden. Een speciaal compliment voor de rijks- en gemeente-veldwacht mag niet ach terwege blijven. Op leder kruispunt, bij iedere splitsing van den weg staan mannen die den weg wijzen. Verkeerd rijden te niet mogelijk. In Leeuwarden is de controle in café Spoor- zlcht, dat dus open te. We treffen er om drie uur 's nachts niet alleen automobilisten, doch ook ingezetenen van Leeuwarden, die de kans waarnemen om de genoegens van tafel en glas tot diep in den nacht te blijven genieten. Deze menschen moeten het mlddemachtelijlrsluitings uur wel als onduldbare tyrannle voelen. En dan keert de neus van onzen auto zich weer zuidwaarts, om wederom door Drente en langs de Veluwe-kust in den morgenstond terug te rijden naar Amsterdam, waar het om negen uur vóór het gebouw van V. B. A. al een heele drukte te en waar de tallooce uniformen heel wat bekijks trekken. Binnen staat het ontbijt gereed en te het voor hen, die den rit voor de eerste maal rijden anderhalf uur verplichte rust. Dan starten zjj weer, voor de tweede ronde en nog een geheelen dag lang snellen de genummerde auto’s in een voortdurende reeks langs de hoofd wegen van Holland. Na de openingsrede van den voorzitter werd een toespraak gehouden door den heer A. B. Brouwer, chef van de afdeellng vlsscherijen aan het departement van Economische Zaken. Spr. drukte zijn spijt uit over het mislukken van de aal- en pallngcontingenteering. Spr. gemeente-oommtesie voor het Stedelijk deelde mede dat de minister van economische Na eenlge dagen van rust, waarop alleen door de Haagsche gemeentepolitie aanteekenlng werd gehouden van vertrekkende bussen, te Za terdag tegen den middag het Rljkstoezicht op de Spoorwegen weer met volle kracht den strijd tegen de wilde busdiensten begonnen. De eenlge diensten welke nog steeds den strijd voortzetten, zijn de firma Sommellng en de Novar. BIJ deze beide firma’s zijn, volgens het „Vad.". door het Rükstoezlcht op de Spoor wegen Zaterdag omstreeks 12 uur de op punt van vertrek uit Den Haag naar Amsterdam staande bussen in beslag genomen. Een der bussen van den heer Sommellng was te Amsterdam ook vastgehouden en aan den ketting gelegd. Naar aanleiding van de berichten om trent den bouw van een tweeden Staten dam, waartoe de regeering in principe be reid zou zijn steun te vcrleenen uit het werkfonds tot een bedrag van ƒ8 000.000, wordt ons van bevoegde zijde medegedeeld, dat bij het Werkfonds van een dergeiyke beslissing niets bekend te. De besprekingen tusschen de regeering en de scheepvaartmaatschappijen inzake de mogelijkheid van steun verleen Ing duren nog steeds voort. Geen enkele beslissing is nog genomen en de plannen verke-ren Ó-jk nog geenszins In een stadium, als men op grond van bovenbedoelde berichten zou mennen. De gemeente-oommtesie voor het Stedelijk deelde mede dat de minister van economische Museum „De Lakenhal" te Leiden, heeft het “ken opdracht heeft gegeven plannen uit te plan opgevat om gedurende de maanden Juli, werken voor steun aan de zoetwatervisscherij. Augustus en September e.k. een op grootsche Er zal ’n commissie worden ingesteld die dezen schaal opgezette nationale tentoonstelling van minister zal hebben te adviseeren omtrent het zilverwerken te organteeeren, waar zoowel het nemen van maatregelen ter ondersteuning van alleroudste als het meeat moderne zilver zal de zoetwatervisscherij Tot voorzitter van de Dezer dagen te by „Werkspoor” te Zullen een begin gemaakt met het transport van een der vier puntstukken behoorende tot de grootste brugspanning. ooit in Europa geplaatst. Deze 244 M. groote spanning is er slechts een van een vijftal dat tot de brug over de Waal by Nijmegen behoort, doch de grootste van deze vijf. Het geheel stalen, pneumatisch geklonken constructiewerk, werd in 1932 door het Ryks- bruggenbureau, staande onder leiding van Hoofdingenieur Harmsen. aan Werkspoor Zuilen ter vervaardiging opgedragen. Er te aan deze opdracht zoo hard gewerkt, dat reeds twee spanningen t.w. een van 72 M. en een van 95 M aan de zijde van Lent geplaatst zijn. Om echter tot het plaatsen van de groote spanning te kunnen overgaan te het noodzake- lyk, gebruik te maken van een zg. montage brug. Ook deze Is by Werkspoor Zuilen gemaakt en de onderrand hiervan te geiyktydlg met het puntstuk, drie onderranden en twee bovenran den naar NUmegen op transport gesteld. Het gewicht van de laatstgenoemde stukken bedraagt 175000 K.G. De te plaatsen montagebrug komt op hulppeilers, te 163 M. lang en bestaat uit twee spanningen. De spanningen dezer montagebrug worden ter plaatse gemonteerd om daarna met behulp van een drijvende bok, de ..Labor 2” die een hefver mogen heeft van 65000 K.G. op de peilers te worden gelegd. Zoover gereed zijnde, kan aan belde zyden van de te plaatsen spanning begonnen worden, ral” worden' tegemoetgekomen. De heer F. van der Ven, burgemeester van Ossendrecht, begroet min. Marchant toen deze op zijn reis door West-Brabant Ossendrecht bezocht om de nieuwe huis houdschool te openen Te Den Haag te aangehouden een 48-jarig» metselaar, die Vrijdagavond tijdens een vecht partij den 44-jarigen W. P„ met een mes in den bulk en den linkerarm had gestoken. De ge wonde begaf zich naar het ziekenhuis aan den Zuldwal, waar hy te opgenomen. Zijn verwon dingen zijn niet levensgevaarlijk. kramp ggteV' Het was een drukte van belang. Vrijdagmiddag aan den start te Duivendrecht. en menig motor- ryder keek met bezorgden blik naar de lucht. Want het zag er uit of het niet droog zou blij ven; en de regen in je gezicht met gladde wegen onder je banden zijn nu juist niet de gunstigste omstandigheden om een 24 uursrlt te rijden. Alles wat In ons vaderland als weerbaar be stempeld mag worden, was aan den start ver tegenwoordigd. Op de deelnemerslyst waren on geveer alle afkortingen te vinden waarmede voor ingewijden de onderdeelen van onze weermacht worden aangeduld. Zelfs de onderzeedienst uit Nleuwediep reed mee, en men fluisterde dat deze zich eerst goed in haar element zou voelen, wan neer zy naast den weg in een sloot zat.... Wat overigens niet gebeurd is. Dan waren er nog burgerwachten uit alle oorden des lands, zelfs Het te den minister van Sociale Zaken ge bleken, dat in verschillende gemeenten de ar beiders, die zyn tewerkgesteld by een van Rykswege gesubsidieerde werkverschaffing, niet als werkzoekende by het orgaan der openbare arbeidsbemiddeling staan ingeschreven. Dit nu is niet juist; tewerkgestelden zyn werkloozen en moeten als werkzoekende by deze organen Ingeschreven biyven. Den gemeentebesturen te nu verzocht er zorg voor te dragen, dat voortaan tewerkgestelden zich by genoemd orgaan laten inschryven. Ter behandeling van het onderwerp Tand- en tulnbouwkoloniee voor industriearbeiders heeft het Nederlandsch Instituut voor Volkshuisves ting en Stedebouw Zaterdag, in een der wiep van den Dierentuin te 's-Gravenhage een leden vergadering gehouden onder voorzitterschap van jhr. M. J. I. de Jonge van Ellemeet, die in zyn openingswoord in het byzonder de heeren Lle- taert Peerbolte en van der Kaa, resp. directeur- generaal en hoofdinspecteur’van de Volksge zondheid, alsook Ir. Roebroek, dlrecteur-gene- raal van den Landbouw, welkom heette. De drie prae-adviseurs hebben hun schrifte- iyk uitgebrachte adviezen ter vergadering in het kort toegelicht. Dr. Ir. Bakker Schut, die van opvatting te. dat uit economisch -oogpunt kolonisatie van niet-agrarisebe groepen niet tot verhooging van het algemeen welvaartspeil leidt en dat zy. In dien op groote schaal toegepast, tot verpaupe ring van de agrarische bevolking zou kunnen lelden, waarschuwde tegen een kunstmatige overheveling van industrie-arbeiders naar den landbouw. Dr. Ir. Bijhouwer verwacht vermeerdering van het aantal kleine landbouwbedryven en overeenkomstige vermeerdering van de land bouwende bevolking, echter In onvoldoende mate om den aanwas van de plattelandsbevolking ook maar ten halve te absorbeeren. Vestiging van een deel van den landeiyken bevolkings aanwas en van groepen der In recenten tyd naar de steden afgevloeide plattelanders In kolonies van zeer kleine bedryfjes ter voorzie ning in eigen levensbehoeften, is waarschyniyk - economisch verantwoord en dan ook zeer wen- scheiyk, mits voor de kolonisten een mini mum geldeiyk inkomen van ongeveer 800 kan worden gevonden uit werkzaamheden bulten bet landbouwbedrijf. Het verplaatsen van stedelingen naar kolo nies van kleinbedrijfjes is zJ. ongewenscht; mislukking acht hy byna zeker. evenwicht betreft meen ik aldus spr. dat daaraan inderdaad belangrijk werk is ver richt. Doch de vraag biyft, of het tempo waarin de regeering zich aan het bezulnl- glngswerk heeft gezet wel biyk geeft van haar zoo menigmaal uitgesproken vast besluit de gaafheid van onzen gulden te handhaven. Alleen loonsverlaging zal oplossing van de moeiiyk- heden kunnen geven. Gaarne wordt erkend, dat de versterking van het gezag der overheid krachtig te ter hand genomen. In één opzicht zyn onze wenschen niet ver vuld. Nog steeds te het mogeiyk, dat volks vertegenwoordigers, die zoowel krachtens het Nederlandsche Staatsrecht als volgens hun eed gebonden zyn om de wetten des lands en het algemeen belang te behartigen, onge straft van hun positie misbruik maken om de grondslagen van den staat te ondermynen. Wat de toekomst aangaat, te er naar spr.’s meening geen enkele reden, deze regeering, die in haar buitengewoon moeiiyke taak den steun en medewerking van alle goedgezinde Neder landers noodlg heeft, en daarop ook aanspraak Zaterdag werd te Utrecht een algemeene vergadering gehouden van de Hoofdafdeeling der Nederlandsche Heidemaatschappy. De voorzitter, Mr. J. C. A. M. v. d. Mortel (Tilburg) hield een openingsrede, waaraan wy het volgende ontleenen: Het fiasco der palinglnvoercontlngenteering te een spoorslag te meer geweest om te krach tiger te trachten het ééne groote euvel onzer zoetwatervlsschery den onvoldoenden afzet van haar producten zooveel mogelyk te be strijden. Geregeld te doorgegaan met de propa ganda voor het gebruik van zoetwatervlsch In eigen land, nu door verschillende ultvoerbe- lemmeringen het buitenland die vtech niet meer kan betrekken of niet meer voldoende kan be talen. Er is veel meer vraag naar zoetwatervlsch waar te nemen, maar er te lang niet overal op passende wijze aan die grooter vraag tegemoet gekomen kunnen worden. Er te werkeiyk meer zoetwatervlsch in Nederland geconsumeerd, maar ook hier te het over het algemeen niet de visscher geweest, die daarvan in de eerste plaats heeft kunnen genieten. Verscheldenen hebben hun lidmaatschap op moeten zeggen en, waren geen nieuwe afdee- llngen langs het IJselmeer opgericht, het to- taal-ledental zou een vermindering hebben ondergaan. Het verheugt my te kunnen zeggen uit goe de bron te hebben vernomen, dat In het ko mende seizoen aan het algemeen verlangen der IJselmeervlsscherseen meer doeltreffend te gengaan der vlsschery met te zware motoren, 1 2Het spyt my echter te moeten zeggen, dat de gekoesterde plannen tot verbetering der IJselmeervis- schery door uitzetting van waardevolle vtech- soorten, welke ernstig zyn nagestreefd, dit bedachtzamen aard van de Nederlanders vol strekt niet elk bezoek aan de Jaarbeurs direct tot zaken. In zeer vele gevallen wordt eerst de bodem bereid en daarna is hard werken noodlg om een opdracht werkeiyk binnen te halen. Het zaken doen in Nederland te gebaseerd het vertrouwen van den Nederlandschen kooper op de byzondere vakkundige prestaties van den leverancier. Het blad twyfelt er niet aan, of, wanneer vol- In den geest, zooals dit nu voor Indische mals doende propaganda wordt gemaakt, zullen vele geldt. 24-uurs oefenrit.,.. Een bescheiden naam, maar voor de automobilisten en motorryder» die aan de uitnoodlglng van de Amsterdamsche Burgerwacht hadden gehoor gegeven, was het toch een beele prestatie. Om te beginnen met een nachtelyke ronde door Nederland.... naar Arnhem, vandaar naar Groningen, al of niet met een uitstapje in den Achterhoek, en dan In het holletje van den nacht over Leeuwarden naar Amsterdam terug, en dan wéér starten voor een tweede ronde die u over Wageningen, Utrecht, Gouda en Rotterdam voert.... het vergt toch heel wat van Iemands ulhoudingsver- gen; 24 uur komt men niet achter het stuur vandaan, tenzy een half uurtje hier en daar 001 eten; het te een sportieve prestatie die er wezen mag. wy hebben op uitnoodlglng van de organisatoren den rit voor een gedeelte mee gemaakt en Zaterdagnacht óók door Nederland gezworven. kau, die te Velsen een atelier heeft voor het vervaardigen van automatisch geregelde elec- trische verwarmingsapparaten enz., geen be letsel om een onzer redacteuren uit te noodlgen tot het bywonen van een demonstratie van hetgeen hy bereikt heeft na zes jaren studie en experimenteeren. De heer Staukau beweert erin geslaagd te zyn een tot nog toe onbenutte electrlsche ener gie aan te wenden voor het verwekken van het zg. koude licht. Ook aan deze vinding moet de .motorlooze” compressor ten grondslag liggen. In den com- Naar wy vernemen staan nog meerdere Nederlandsche schepen op de nominatie, 5om naar het bui tenland te worden verkocht. Zoo zal het grootste Nederlandsche vrachtschip, de Amsterdam”, me tende 8670 ton bruto en gebouwd in 192 1door een buitenlandsche reedery worden overgenomen. In zooverre heeft de heer Wardenier zich reeds belangryke beteekente verworven, dat men zyn naam In verband brengt met leder, die met een of andere technische vinding voor den dag komt. Toch was dit voor den heer H. Stanley Stau- kan maken, ons vertrouwen op te zeggen. Na deze rede werd besloten een telegram van aanhankeiykheld te zenden aan H. M. de Koningin. Vervolgens heeft de minister van Water staat, jhr. Ir. O. C. A. VAN LIDT DE JEUDE het woord gevoerd over de positie van de libe rale party In dezen tyd. De vergadering ging daarna over tot huls- boudeiykg besprekingen. Voorts gaan geruchten, dat de .-Arendskerk” van de Vereenlgde Nederlandsche Scheep vaart Maatschappy, metende 7259 ton bruto, gebouwd in 1914, wegens ouderdom te verkocht naar Venetië, waar het zal worden omgebouwd tot een moederschip voor gondels. En ten slotte zou het passagiersschip „Patria” van den Rotterdamschen Lloyd verkocht zyn en wel naar Rusland. De „Patria" werd ge bouwd in 1918 en meet 10.000 ton. De laatste jaren was het schip opgelegd. van Zwitserland Nederlandsche Jaarbeurs te Utrecht. Zaken aanleiding gegeven, hierin eenlge wyzl- Jaarbeurs, aldus het blad, is gehouden In een periode, waarin het klagen over den econo- mischen toestand In alle deelen van het land aan de orde van den dag te. Wanneer men vervangen door een wisselende heffing, die voor hiervan uitgaat, dan te het groot aantal deel- verschillende soorten veekoeken verschillend nemers aan de Jaarbeurs en het groote aantal kan zyn. personen, dat voor bet koopen naar Utrecht Is Het ligt in de bedoeling, dat door den minis- gekomen, verrassend. Overigens leidt by den ter iedere week de hoogte der heffingen zal worden vastgesteld, waairby de minister zal worden voorgellcht door een commissie van des kundigen, waarvoor zal worden aangewezen het Groepsbestuur Veekoeken van de Stichting Ne derlandsche Meelcentrale. De importeurs zullen onder bepaalde vooi- op waarden in de gelegenheid worden gesteld, om tegen ‘n door de Commissie vast te stellen hef fing, importen voor lateren termyn te flxeeren, Hollandsche belanghebbenden geneigd zyn voorkeur te geven aan Zwltsersch fabrikaat. Tenslotte bevat het artikel een pleidooi voor een nauwe economische samenwerking tuschen Zwitserland en Nederland. De geschatte ontvangsten der Ned. Spoor wegen over Februari bedragen totaal f 7.073.400 (geschat Februari 1934 f 7.794.000). Van deze mindere ontvangsten komt een be drag van f 176.600 voor rekening van het rel- zlgersvervoer en een van f 442 800 voor reke ning van het goederenvervoer. De rest te ver deeld over de andere Inkomsten, die alle rela tief lager zyn. Van 1 Januari af zyn de geschatte ontvang sten rond f 2J4 millioen minder dan de defi nitieve over hetzelfde tydvak van 1934, waarbij rekening moet worden gehouden met vermeerderd vervoer In Januari 1934 winterdruk te. De „Neue Züricher Zeltung" bevat een artikel over de deelneming van Zwitserland aan de Jaarbeurs te Utrecht. DezePressor vormen zich door toevoer van water onder zeer miniemen druk by samengeperste gassen, eveneens onder lagen druk staande, electronen en lonen aldus de heer Staukau via een waterkolom zet de loniseering zich voort door ’n serie retorten, als condensator dienen de. In een transformator eveneens van zeer byzondere samenstelling wordt de lonisee ring In bruikbare energie omgezet. In een tamp, speciaal daartoe openbaart zich deze energie door llchtultstra- llng, die volgens den uitvinder In geen enkel opzicht met warmte-ontwikkeling gepaard gaat. Het doel van de experimenten, zoo verklaarde ons de heer Staukau. was oorspronkeiyk het zoeken naar een compressor voor de koeltech niek. Voor de toekomst denkt de uitvinder zyn vinding productief te kunnen maken door toe passing op groote schaal als een meer econo mische lichtbron dan de gebrulkeiyke. Tydens de demonstratie bleken de resultaten Inderdaad geheel In overstemming met de theorie. Wat zal het brengen? Naar de „Volkskr.” verneemt, heeft de mi nister van Sociale Zaken aan de vakcentrales meegedeeld, dat Z. Exc. bereid is het aantal technische raadslieden voor de 19e Internatio nale Arbeldsconferentle van twee op drie te brengen. De minister laat het aan het overleg der cen trales over of de derde adviseur zal zyu Iemand meer speciaal bekend tnet de arbeidstoestanden in Indlë dan wel met die in de kolenm.ynen. Dit overleg tusschen de vakcentrales te nog gaande. Wel kon het schavotje, dat tegen den gevel van het V.BA.-gebouw aan den Singel was op geslagen, nu niet zyn diensten bewyaen als tribune voor autoriteiten, die liever daaronder bescherming zochten, maar binnen was des te meer drukte en vreugde. Gelukwenschen voor ieder, die den rit suc cesvol volbracht had en bloemen voor de dames: beiden voorwaar wel verdiend, want door het slechte weer te de rit heel wat moeiiyker ge worden, dan het zich eerst liet aanzien. De uitslag van dezen rit zal eerst na het binnenkomen der contróle-rapporten, d.L na Dinsdag, bekend zijn. na eerst aan de zyde van Nymegen eenzelfde puntstuk te hebben geplaatst. De overige deelen van de 1.800.000 K.G. we gende spanning worden nu met schuiten aange- voerd en door een rydende kraan, welke op de seizoen althans geen voortgang hebben kunnen montagebrug geplaatst te. naar links en rechts vinden Biykens de mededeeling van den Ml- gebracht, zoodat de werkzaamheden op twee nister In de Tweede Kamer op 27 November, plaatsen voortgang vinden en In het midden waren er by de regeering plannen in overwe- van de spanning byeenkomen. ging om voor de zoetwatervlsschery wat te De montagebrug te bestemd om, na de tot- doen, standkomlng van de middelste spanning, dienst te doen als vaste brug voor Dordrecht. Men hoopt de nieuwe brug in het voorjaar van 1936 te kunnen openen. De bestaande stedebouwkundige wetgeving in ons tand bevat elementen, welke ook voor de blnnenkolonisatie bruikbaar zouden zyn. Intusschen leven wy hier te lande nog te zeer onder Individualistische invloeden; bewijs daar van achtte spr. de afstemming van het ontwerp Inzake bestrijding van lintbebouwing en de ge woonte, dat de steenfabrikanten van hun ar beiders nog denzelfden grondprijs elschen, na dat zy de kleilaag vopr steenbakkery van den grond hebben af gehaald. Na de pauze werd over dit onderwerp gedis cussieerd. Prof. L. van Vuuren zeide, de prae- adviezen grootendeels te kunnen onderschrijven. Spr. drong aan op het instellen van een onder zoek naar de practlsche tnogeiykheld van bin- nenkolonteaUe, tot bet nemen van een selecte proef. Ir. P. Bakker Schut (Sr.) zeide het denk beeld om de werklooze industrie-arbeiders ge legenheid te verschaffen tot vestiging ten plat- telande, In beginsel sympathiek te achten, doch by nadere bestudeering van dit vraagstuk was hy op groote bezwaren gestuit. Spr. erkent, dat een geleldeiyke. overgang naar het platteland aanbeveling verdient. Ir. Rückert (Enschede) ziet eveneens groote bezwaren In de beoogde land- en tulnbouw kolonies. Vermoedeiyk zouden zy slechts lelden tot verplaatsing van den steun van de steden naar het platteland. Enschede is Ingesteld op de aanwezigheid van vele Industrie-arbeiders In wooncentra en althans voor zyn gemeente zou een verhuizing van tal van arbeiders naar J>et platteland zeer zeker op ernstige moeiiykfRÖen stuiten, os op bezwaren by de landbouwers organisaties. De heer T. van Maanen, adj.-dlr. van de Helde-Maatschappy te Arnhem, te van meening dat verhooging van het percentage der platte landsbevolking wenscheiyk te, niet door over brenging van stedelingen naar het platteland, maar voornameiyk door de afvloeiing van plat telandsbevolking naar de steden tegen te hou den met daarvoor ten dienste staande middelen. Dr. ir. P. Bakker Schut, een deel van de sprekers beantwoordende, zeide, de meening dat het platteland bezig is te ontvolken, niet te kunnen deelen. Combinatie van industrie en landbouw Is in vele bedryfstakken onmogeiyk. By verkorting van den werktyd zouden de be zwaren tegen kolonisatie geringer worden. Dr. Ir. Byhouwer erkende, dat een stel selmatig opgezet onderzoek ten zeerste noodlg zou zyn. De bedryfjes zouden naar de grootte van het gezin m>eten worden bepaald, zoodat de eigen- voorziening met land- en tuinbouwproducten voor deze kolonies niet wordt overschreden. Ge zocht moet worden naar een synthese tusschen industrie en landbouw. Ir. Siebers meende, dat men zich niet te zeer moet verplaatsen op vermindering van welvaartspeil. De mensch moet als ethisch wezen In het middelpunt staan en de economie behoort zich daarom te richten op verhooging van wel vaart. Uiteraard te de blnnenkolonisatie geen zaak, welke door de gemeentebesturen kan worden geleid: organisatie hiervan dient op breedere baste te geschieden. Zaterdag en Zondas werd te Amsterdam de algemeene vergadering gehouden van de Libe rale Staatsparty „De Vryheidsbond". De waarnemend voorzitter, mr. M H. de Boer, herinnerde Zaterdag by de opening aan het overiyden van Ir. 4. Kalft, die op zoó eer volle wyze deel heeft uitgemaakt van het Kabinet. Het verheugt spr., dat de nieuwe minister, van Waterstaat, jhr. ir. O. C. A. van Lidt de Jeude, deze vergadering bywoont. Vervolgens gaf spr. eenlge politieke beschou- De Noord-Hollandsche bond stelde voor er by de regeering op e^an te dringen, den Invoer van snoek te verbieden. Overeenkomstig het advies van het hoofdbestuur werd dit voorstel z.hs. aangenomen. Door denzelfden bond werd het volgende voorstel Ingediend: De invoer van aal of paling biyve bepaald op 25 pCt. der in voeren gedurende de stokjaren en aan de vast gestelde contingenten worde nauwkeurig de hand gehouden. Het hoofdbestuur en de ver gadering konden zich met dit voorstel veree- nigen. De wenschelykheld werd uitgesproken dat de pacht voor rijkswater zal warden verminderd. Besloten werd om aan te dringen op pacht- verlaglng voor wateren van andere publiek- rechteiyke lichamen. Door de vergadering werden nog de volgende wenschen geuit: De regeering stelle In ruime mate pootaal beschikbaar 10 cent per pond, franco water, waarin zal worden uitgezet. De regeering be- vordere het vtechverbruik by leger en vloot en andere Rykslnstelllngen. De regeering make krachtig propaganda voor „meer vtech eten”. Aan de openbare lichamen worde verzocht bet Rykswater alleen te verpachten aan beroeps- vlsschers en niet meer aan vtachhandelaren en hengelaarsvereenigingen. Het hoofdbestuur biyve werken voor steun aan de beroepsvls- schers. Het hoofdbestuur dringe er op aan dat een betere verdeellng der zg. snoekconsenten plaats vinde. Tijdens de rondvraag werd een klacht naar voren gebracht omtrent het storten van vuil in de Nleuwkoopsche plassen. Een der leden opperde het denkbeeld voor de toekomstige zoetwatervlsschery in het Ijsselmeer alleen vergunning te verleenen aan de gedupeerde Zulderzeevisschers en hun kinderen. Bet hoofdbestuur deed de toezegging denkbeeld In studie te nemen. Aan de Provinciale Staten in de verschillen de provincies zal een schrijven worden gericht waarin aangedrongen zal worden op het na- leven van de keuren betreffende het schoon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 5