I
i
I BIJ SHAG
voos oeros
1
Nachtelijke ronde
Bouw tweede
Statendam
Zeeschepen naar
buitenland
KOLONISATIE NAAR HET
PLATTELAND
Het iSeaSsi (^RShi^uddaS. I
is en blijft..
MAANDAG 25 MAART 1935
Onderzoek gewenscht
Voorbeeldige orde
Licht der toekomst?
INT. ARBEIDSCONFERENTIE
Invoer van veekoeken
Een wiegelende heffing
DE JAARBEURS
ArnhemG roningen
i
Het Sonderkonto
DE BRUG OVER DE WAAL.
Zoetwatervisscherij
In het land der Friezen
Onvoldoende af zet
NED. SPOORWEGEN
ZILVERWERKEN
NA EEN STEEKPARTIJ
Minister Van Lidt de Jeude onder
de aanwezigen
Laatstgenoemde wordt
„gondel-moederschip
Tewerkgestelden zijn
werkloos
Geenerlei beslissing is nog
genomen
De oefenrit van de Amsterdamsche
Burgerwacht: een ware pres
tatie, vooral voor de
motorrijders
Aantal technische adviseurs wordt
uitgebreid
DE VRIJHEIDSBOND
VERGADERT
Deze week 1.1 millioen mark
verrekend
Overheveling van industrie-
arbeiders naar den
landbouw
BEZOEK AAN „FLORA”
En moeten by de arbeidsbeurzen
worden ingeschreven
WEER BUSSEN IN BESLAG
GENOMEN
Demonstratie met een „nieuw
ontdekte energie”
Verkoop van de „Amsterdam”
de „Patria” en de „Arende-
kerk”
Plannen der regeering
Geschatte ontvangsten over Febr.
ruim zeven ton minder dan
over Februari 1934
Klachten en wenschen
Binnenkort plaatsing van de
grootste brugspanning
van Europa
ROOKT IBIS EN GÉÉN ANDERE SHAG
Bij apothekers en drogisten in verpakkingoa
ven ia 30 on 40 tabletten.
verschillend
vervaardigd.
geheel in overstemming
zes
drie
dit
Den Haag te aangehouden een 48-jarig»
VERWEKT
geen
Het bestuur werd opgedragen een en ander
nader te overwegen.
De voorzitter deelde mede, dat prof, van
Vuuren een motie ter tafel had gedeponeerd,
beoogende een volledig onderzoek van de moge
lijkheid van btanenkolonisatie op den grondslag
van samenwerking tusschen Industrie en land
bouw in het belang van de Jeugdige werklooeen.
De vele bezwaren tegen de nu geldende re
gelingen ten aanzien van den invoer van vee
koeken hebben den minister van Economische
Druipend van den regen, doch stralend van
genoegen kwamen Zaterdagavond tusschen 5 uur
en half acht de deelnemers aan den 24 uurs-
oefenrit der Vrijwillige Burgerwacht te Am
sterdam binnen.
eenlg
wegens
I
Mr. W. L baron de Vos van Steenwyk, voor
zitter van de Eerste Kamer der Staten-Gene-
raal heeft Zaterdag een bezoek gebracht aan
de bloemententoonstelling .Flora" te Heem-
stede*
De verkoop van verouderde schepen te intus-
schen niets nieuws. Jarenlang bediende Neder
land de Grieken, Turken en Italianen en later
ook de Russen van tweedehandsch scheepsma
teriaal.
bepaald op
tra goedge-
v. d. Mortel, voorzitter van de hoofdafdeeling
zoetwatervisscherij der Ned. Heidemaatschappij.
Het ligt in de bedoeling dat de plannen zoo
spoedig mogelijk en grootendeels voor 1 Juni
uitgevoerd zullen worden. Bij de steunmaat
regelen zal op de eerste plaats aan aal en paling
worden gedacht.
Het Tweede Kamerlid, Duymaer van Twist
heeft vervolgens het woord gevoerd. Spr. deed
de toezegging in de Kamer eventueele voorstel
len met belangstelling tegemoet te zullen zien.
De contributie werd voor 1936 1
f 1.50. De begrooting voor 1936 wei
keurd. Een voorstel van het bestuur om de
uitkeeringen uit het Ongevallenfonds wederom
voor een Jaar te verdubbelen, d.ws. te brengen
op f 400 en f 500, zonder contributieverhooglng,
werd z.hs. aangenomen. Het aftredende be
stuurslid, de heer H. Aalderink werd bij accla
matie herkozen.
Ir. A Siebers is van oordeel, dat een on
derzoek gewettigd zou zijn naar de wenscheiyk-
held van blnnenkolonisatie. In het bijzonder
wees hij op de ervaring, in Duitschland daar
mee opgedaan.
uit plaatsen waarvan men wel het allerminst sou
verwachten dat het monster des oproers er ooit
zijn kop zou opsteken: wij vonden de burger
wachten van Bloemendaal, Heelsum en Ermelo
op het appèl.
Een van de deelnemers was zoo vriéndelijk
ons naar Arnhem mee te nemen, en terwijl wij
door het halfduister dat traject aflegden, daalde
een zacht motregentje neer. Arme motorrijders!
Zjj hebben het wel hard te verantwoorden ge
had. En de duo-rijdsters, die sommigen verge
zellen, zijn zeker een eere-saluut waard.
In de week van 18 tot en met 23 Maart 1935
te door de Nederlandsche Bank in totaal een
bedrag van omstreeks 1.1 millioen RM van de
op haar Sonderkonto bjj de Deutsche Ver-
rechnungskasse uitstaande vorderingen met de
begunstigden afgerekend. De nummers van deze
posten liepen van 75.498 tot 75 665. Het totale
bedrag van de op Sonderkonto uitstaande pos
ten, die nog niet tot uitbetaling zijn gekomen,
beloopt op het oogenblik omstreeks 59.3 millioen
RM.
De Sonderkontoposten, waarvoor koersflxee-
ring te verkregen, zijn hieronder begrepen.
gingen aan te brengen.
De vaste monopolieheffing van f 1.50 per
100 Kg. voor alle soorten veekoeken zal worden
Vóór Arnhem de eerste controle. Den gehee-
len avond, zonder onderbreking, passeert de
lange ry deelnemers. Eenlge uren later pakten
wij weer een anderen auto, voor t nahcttraject
naar Groningen. Rijden, rijden, rijden door het
donker, langs lange rechte wegen. Voor ons de
roode achterlichten van de auto’s die ons vóór
zijn, achter ons het schijnsel der koplampen
van de auto's die volgen. Even voor Apeldoorn
stokt het. Een ongeluk. Twee mannen liggen
met bebloede hoofden languit op den grond. Ter
wijl zij naast hun wagen stonden te praten,
raakte een vrachtauto, die toevallig passeerde,
het stuur kwijt en reed hen tegen den grond.
Een beele consternatie: een dokter wordt uit
Apeldoorn gehaald, de gewonden worden een
huls binnengedragen.
Dat zijn de treurige bijkomstigheden. De rit
gaat verder. Weldra door Overijssel en Drente.
Tusschen Meppel en Assen, langs de Drentsche
hoofdvaart, maakt de onderzeedienst een goede
kans, maar zij blijkt ook op het droge haar
mannetje te staan. In Assen maakt de waard
van ..Het Wapen van Drente" goede zaken.
Want leder deelnemer mag de controle te Gro
ningen slechts op een vastgesteld tijdstip pas-
seeren, en ieder die te hard gereden beeft, blijft
in Assen wachten om niet te vroeg in Groningen
te komen. Dies nachtelijk rumoer in Drente’»
deftige hoofdplaats en worden daar de broodjes-
met-ham voor ongehoorde prijzen verhandeld.
Dan door naar Groningen het te ver na
middernacht en van daar, na een korte rust,
naar Leeuwarden. Een speciaal compliment voor
de rijks- en gemeente-veldwacht mag niet ach
terwege blijven. Op leder kruispunt, bij iedere
splitsing van den weg staan mannen die den weg
wijzen. Verkeerd rijden te niet mogelijk.
In Leeuwarden is de controle in café Spoor-
zlcht, dat dus open te. We treffen er om drie
uur 's nachts niet alleen automobilisten, doch
ook ingezetenen van Leeuwarden, die de kans
waarnemen om de genoegens van tafel en glas
tot diep in den nacht te blijven genieten. Deze
menschen moeten het mlddemachtelijlrsluitings
uur wel als onduldbare tyrannle voelen.
En dan keert de neus van onzen auto zich
weer zuidwaarts, om wederom door Drente en
langs de Veluwe-kust in den morgenstond terug
te rijden naar Amsterdam, waar het om negen
uur vóór het gebouw van V. B. A. al een heele
drukte te en waar de tallooce uniformen heel wat
bekijks trekken. Binnen staat het ontbijt gereed
en te het voor hen, die den rit voor de eerste
maal rijden anderhalf uur verplichte rust. Dan
starten zjj weer, voor de tweede ronde en nog
een geheelen dag lang snellen de genummerde
auto’s in een voortdurende reeks langs de hoofd
wegen van Holland.
Na de openingsrede van den voorzitter werd
een toespraak gehouden door den heer A. B.
Brouwer, chef van de afdeellng vlsscherijen
aan het departement van Economische Zaken.
Spr. drukte zijn spijt uit over het mislukken
van de aal- en pallngcontingenteering. Spr.
gemeente-oommtesie voor het Stedelijk deelde mede dat de minister van economische
Na eenlge dagen van rust, waarop alleen
door de Haagsche gemeentepolitie aanteekenlng
werd gehouden van vertrekkende bussen, te Za
terdag tegen den middag het Rljkstoezicht op de
Spoorwegen weer met volle kracht den strijd
tegen de wilde busdiensten begonnen.
De eenlge diensten welke nog steeds den
strijd voortzetten, zijn de firma Sommellng en
de Novar. BIJ deze beide firma’s zijn, volgens
het „Vad.". door het Rükstoezlcht op de Spoor
wegen Zaterdag omstreeks 12 uur de op punt
van vertrek uit Den Haag naar Amsterdam
staande bussen in beslag genomen.
Een der bussen van den heer Sommellng was
te Amsterdam ook vastgehouden en aan den
ketting gelegd.
Naar aanleiding van de berichten om
trent den bouw van een tweeden Staten
dam, waartoe de regeering in principe be
reid zou zijn steun te vcrleenen uit het
werkfonds tot een bedrag van ƒ8 000.000,
wordt ons van bevoegde zijde medegedeeld,
dat bij het Werkfonds van een dergeiyke
beslissing niets bekend te.
De besprekingen tusschen de regeering en
de scheepvaartmaatschappijen inzake de
mogelijkheid van steun verleen Ing duren nog
steeds voort. Geen enkele beslissing is nog
genomen en de plannen verke-ren Ó-jk nog
geenszins In een stadium, als men op grond
van bovenbedoelde berichten zou mennen.
De gemeente-oommtesie voor het Stedelijk deelde mede dat de minister van economische
Museum „De Lakenhal" te Leiden, heeft het “ken opdracht heeft gegeven plannen uit te
plan opgevat om gedurende de maanden Juli, werken voor steun aan de zoetwatervisscherij.
Augustus en September e.k. een op grootsche Er zal ’n commissie worden ingesteld die dezen
schaal opgezette nationale tentoonstelling van minister zal hebben te adviseeren omtrent het
zilverwerken te organteeeren, waar zoowel het nemen van maatregelen ter ondersteuning van
alleroudste als het meeat moderne zilver zal de zoetwatervisscherij Tot voorzitter van de
Dezer dagen te by „Werkspoor” te Zullen een
begin gemaakt met het transport van een der
vier puntstukken behoorende tot de grootste
brugspanning. ooit in Europa geplaatst.
Deze 244 M. groote spanning is er slechts een
van een vijftal dat tot de brug over de Waal by
Nijmegen behoort, doch de grootste van deze
vijf.
Het geheel stalen, pneumatisch geklonken
constructiewerk, werd in 1932 door het Ryks-
bruggenbureau, staande onder leiding van
Hoofdingenieur Harmsen. aan Werkspoor Zuilen
ter vervaardiging opgedragen.
Er te aan deze opdracht zoo hard gewerkt,
dat reeds twee spanningen t.w. een van 72 M. en
een van 95 M aan de zijde van Lent geplaatst
zijn.
Om echter tot het plaatsen van de groote
spanning te kunnen overgaan te het noodzake-
lyk, gebruik te maken van een zg. montage
brug.
Ook deze Is by Werkspoor Zuilen gemaakt en
de onderrand hiervan te geiyktydlg met het
puntstuk, drie onderranden en twee bovenran
den naar NUmegen op transport gesteld.
Het gewicht van de laatstgenoemde
stukken bedraagt 175000 K.G.
De te plaatsen montagebrug komt op
hulppeilers, te 163 M. lang en bestaat uit twee
spanningen.
De spanningen dezer montagebrug worden ter
plaatse gemonteerd om daarna met behulp van
een drijvende bok, de ..Labor 2” die een hefver
mogen heeft van 65000 K.G. op de peilers te
worden gelegd.
Zoover gereed zijnde, kan aan belde zyden
van de te plaatsen spanning begonnen worden, ral” worden' tegemoetgekomen.
De heer F. van der Ven, burgemeester van Ossendrecht, begroet min. Marchant
toen deze op zijn reis door West-Brabant Ossendrecht bezocht om de nieuwe huis
houdschool te openen
Te Den Haag te aangehouden een 48-jarig»
metselaar, die Vrijdagavond tijdens een vecht
partij den 44-jarigen W. P„ met een mes in
den bulk en den linkerarm had gestoken. De ge
wonde begaf zich naar het ziekenhuis aan den
Zuldwal, waar hy te opgenomen. Zijn verwon
dingen zijn niet levensgevaarlijk.
kramp ggteV'
Het was een drukte van belang. Vrijdagmiddag
aan den start te Duivendrecht. en menig motor-
ryder keek met bezorgden blik naar de lucht.
Want het zag er uit of het niet droog zou blij
ven; en de regen in je gezicht met gladde wegen
onder je banden zijn nu juist niet de gunstigste
omstandigheden om een 24 uursrlt te rijden.
Alles wat In ons vaderland als weerbaar be
stempeld mag worden, was aan den start ver
tegenwoordigd. Op de deelnemerslyst waren on
geveer alle afkortingen te vinden waarmede voor
ingewijden de onderdeelen van onze weermacht
worden aangeduld. Zelfs de onderzeedienst uit
Nleuwediep reed mee, en men fluisterde dat deze
zich eerst goed in haar element zou voelen, wan
neer zy naast den weg in een sloot zat.... Wat
overigens niet gebeurd is. Dan waren er nog
burgerwachten uit alle oorden des lands, zelfs
Het te den minister van Sociale Zaken ge
bleken, dat in verschillende gemeenten de ar
beiders, die zyn tewerkgesteld by een van
Rykswege gesubsidieerde werkverschaffing, niet
als werkzoekende by het orgaan der openbare
arbeidsbemiddeling staan ingeschreven. Dit nu
is niet juist; tewerkgestelden zyn werkloozen
en moeten als werkzoekende by deze organen
Ingeschreven biyven.
Den gemeentebesturen te nu verzocht er zorg
voor te dragen, dat voortaan tewerkgestelden
zich by genoemd orgaan laten inschryven.
Ter behandeling van het onderwerp Tand- en
tulnbouwkoloniee voor industriearbeiders heeft
het Nederlandsch Instituut voor Volkshuisves
ting en Stedebouw Zaterdag, in een der wiep
van den Dierentuin te 's-Gravenhage een leden
vergadering gehouden onder voorzitterschap van
jhr. M. J. I. de Jonge van Ellemeet, die in zyn
openingswoord in het byzonder de heeren Lle-
taert Peerbolte en van der Kaa, resp. directeur-
generaal en hoofdinspecteur’van de Volksge
zondheid, alsook Ir. Roebroek, dlrecteur-gene-
raal van den Landbouw, welkom heette.
De drie prae-adviseurs hebben hun schrifte-
iyk uitgebrachte adviezen ter vergadering in
het kort toegelicht.
Dr. Ir. Bakker Schut, die van opvatting
te. dat uit economisch -oogpunt kolonisatie van
niet-agrarisebe groepen niet tot verhooging van
het algemeen welvaartspeil leidt en dat zy. In
dien op groote schaal toegepast, tot verpaupe
ring van de agrarische bevolking zou kunnen
lelden, waarschuwde tegen een kunstmatige
overheveling van industrie-arbeiders naar den
landbouw.
Dr. Ir. Bijhouwer verwacht vermeerdering
van het aantal kleine landbouwbedryven en
overeenkomstige vermeerdering van de land
bouwende bevolking, echter In onvoldoende mate
om den aanwas van de plattelandsbevolking
ook maar ten halve te absorbeeren. Vestiging
van een deel van den landeiyken bevolkings
aanwas en van groepen der In recenten tyd
naar de steden afgevloeide plattelanders In
kolonies van zeer kleine bedryfjes ter voorzie
ning in eigen levensbehoeften, is waarschyniyk
- economisch verantwoord en dan ook zeer wen-
scheiyk, mits voor de kolonisten een mini
mum geldeiyk inkomen van ongeveer 800 kan
worden gevonden uit werkzaamheden bulten
bet landbouwbedrijf.
Het verplaatsen van stedelingen naar kolo
nies van kleinbedrijfjes is zJ. ongewenscht;
mislukking acht hy byna zeker.
evenwicht betreft meen ik aldus spr.
dat daaraan inderdaad belangrijk werk is ver
richt. Doch de vraag biyft, of het tempo
waarin de regeering zich aan het bezulnl-
glngswerk heeft gezet wel biyk geeft van haar
zoo menigmaal uitgesproken vast besluit de
gaafheid van onzen gulden te handhaven. Alleen
loonsverlaging zal oplossing van de moeiiyk-
heden kunnen geven. Gaarne wordt erkend,
dat de versterking van het gezag der overheid
krachtig te ter hand genomen.
In één opzicht zyn onze wenschen niet ver
vuld. Nog steeds te het mogeiyk, dat volks
vertegenwoordigers, die zoowel krachtens het
Nederlandsche Staatsrecht als volgens hun
eed gebonden zyn om de wetten des lands
en het algemeen belang te behartigen, onge
straft van hun positie misbruik maken om de
grondslagen van den staat te ondermynen.
Wat de toekomst aangaat, te er naar spr.’s
meening geen enkele reden, deze regeering, die
in haar buitengewoon moeiiyke taak den steun
en medewerking van alle goedgezinde Neder
landers noodlg heeft, en daarop ook aanspraak
Zaterdag werd te Utrecht een algemeene
vergadering gehouden van de Hoofdafdeeling
der Nederlandsche Heidemaatschappy.
De voorzitter, Mr. J. C. A. M. v. d. Mortel
(Tilburg) hield een openingsrede, waaraan wy
het volgende ontleenen:
Het fiasco der palinglnvoercontlngenteering
te een spoorslag te meer geweest om te krach
tiger te trachten het ééne groote euvel onzer
zoetwatervlsschery den onvoldoenden afzet
van haar producten zooveel mogelyk te be
strijden. Geregeld te doorgegaan met de propa
ganda voor het gebruik van zoetwatervlsch In
eigen land, nu door verschillende ultvoerbe-
lemmeringen het buitenland die vtech niet meer
kan betrekken of niet meer voldoende kan be
talen.
Er is veel meer vraag naar zoetwatervlsch
waar te nemen, maar er te lang niet overal op
passende wijze aan die grooter vraag tegemoet
gekomen kunnen worden. Er te werkeiyk meer
zoetwatervlsch in Nederland geconsumeerd,
maar ook hier te het over het algemeen niet
de visscher geweest, die daarvan in de eerste
plaats heeft kunnen genieten.
Verscheldenen hebben hun lidmaatschap op
moeten zeggen en, waren geen nieuwe afdee-
llngen langs het IJselmeer opgericht, het to-
taal-ledental zou een vermindering hebben
ondergaan.
Het verheugt my te kunnen zeggen uit goe
de bron te hebben vernomen, dat In het ko
mende seizoen aan het algemeen verlangen der
IJselmeervlsscherseen meer doeltreffend te
gengaan der vlsschery met te zware motoren,
1 2Het spyt my
echter te moeten zeggen, dat de gekoesterde
plannen tot verbetering der IJselmeervis-
schery door uitzetting van waardevolle vtech-
soorten, welke ernstig zyn nagestreefd, dit
bedachtzamen aard van de Nederlanders vol
strekt niet elk bezoek aan de Jaarbeurs direct
tot zaken. In zeer vele gevallen wordt eerst de
bodem bereid en daarna is hard werken noodlg
om een opdracht werkeiyk binnen te halen.
Het zaken doen in Nederland te gebaseerd
het vertrouwen van den Nederlandschen
kooper op de byzondere vakkundige prestaties
van den leverancier.
Het blad twyfelt er niet aan, of, wanneer vol-
In den geest, zooals dit nu voor Indische mals doende propaganda wordt gemaakt, zullen vele
geldt.
24-uurs oefenrit.,.. Een bescheiden naam,
maar voor de automobilisten en motorryder»
die aan de uitnoodlglng van de Amsterdamsche
Burgerwacht hadden gehoor gegeven, was het
toch een beele prestatie. Om te beginnen met
een nachtelyke ronde door Nederland.... naar
Arnhem, vandaar naar Groningen, al of niet
met een uitstapje in den Achterhoek, en dan
In het holletje van den nacht over Leeuwarden
naar Amsterdam terug, en dan wéér starten
voor een tweede ronde die u over Wageningen,
Utrecht, Gouda en Rotterdam voert.... het
vergt toch heel wat van Iemands ulhoudingsver-
gen; 24 uur komt men niet achter het stuur
vandaan, tenzy een half uurtje hier en daar
001 eten; het te een sportieve prestatie die
er wezen mag. wy hebben op uitnoodlglng van
de organisatoren den rit voor een gedeelte mee
gemaakt en Zaterdagnacht óók door Nederland
gezworven.
kau, die te Velsen een atelier heeft voor het
vervaardigen van automatisch geregelde elec-
trische verwarmingsapparaten enz., geen be
letsel om een onzer redacteuren uit te noodlgen
tot het bywonen van een demonstratie van
hetgeen hy bereikt heeft na zes jaren studie
en experimenteeren.
De heer Staukau beweert erin geslaagd te
zyn een tot nog toe onbenutte electrlsche ener
gie aan te wenden voor het verwekken van het
zg. koude licht.
Ook aan deze vinding moet de .motorlooze”
compressor ten grondslag liggen. In den com-
Naar wy vernemen staan nog
meerdere Nederlandsche schepen
op de nominatie, 5om naar het bui
tenland te worden verkocht. Zoo
zal het grootste Nederlandsche
vrachtschip, de Amsterdam”, me
tende 8670 ton bruto en gebouwd
in 192 1door een buitenlandsche
reedery worden overgenomen.
In zooverre heeft de heer Wardenier zich
reeds belangryke beteekente verworven, dat men
zyn naam In verband brengt met leder, die met
een of andere technische vinding voor den dag
komt.
Toch was dit voor den heer H. Stanley Stau-
kan maken, ons vertrouwen op te zeggen.
Na deze rede werd besloten een telegram
van aanhankeiykheld te zenden aan H. M. de
Koningin.
Vervolgens heeft de minister van Water
staat, jhr. Ir. O. C. A. VAN LIDT DE JEUDE
het woord gevoerd over de positie van de libe
rale party In dezen tyd.
De vergadering ging daarna over tot huls-
boudeiykg besprekingen.
Voorts gaan geruchten, dat de .-Arendskerk”
van de Vereenlgde Nederlandsche Scheep
vaart Maatschappy, metende 7259 ton bruto,
gebouwd in 1914, wegens ouderdom te verkocht
naar Venetië, waar het zal worden omgebouwd
tot een moederschip voor gondels.
En ten slotte zou het passagiersschip „Patria”
van den Rotterdamschen Lloyd verkocht
zyn en wel naar Rusland. De „Patria" werd ge
bouwd in 1918 en meet 10.000 ton. De laatste
jaren was het schip opgelegd.
van Zwitserland
Nederlandsche Jaarbeurs te Utrecht.
Zaken aanleiding gegeven, hierin eenlge wyzl- Jaarbeurs, aldus het blad, is gehouden In een
periode, waarin het klagen over den econo-
mischen toestand In alle deelen van het land
aan de orde van den dag te. Wanneer men
vervangen door een wisselende heffing, die voor hiervan uitgaat, dan te het groot aantal deel-
verschillende soorten veekoeken verschillend nemers aan de Jaarbeurs en het groote aantal
kan zyn. personen, dat voor bet koopen naar Utrecht Is
Het ligt in de bedoeling, dat door den minis- gekomen, verrassend. Overigens leidt by den
ter iedere week de hoogte der heffingen zal
worden vastgesteld, waairby de minister zal
worden voorgellcht door een commissie van des
kundigen, waarvoor zal worden aangewezen het
Groepsbestuur Veekoeken van de Stichting Ne
derlandsche Meelcentrale.
De importeurs zullen onder bepaalde vooi- op
waarden in de gelegenheid worden gesteld, om
tegen ‘n door de Commissie vast te stellen hef
fing, importen voor lateren termyn te flxeeren,
Hollandsche belanghebbenden geneigd zyn
voorkeur te geven aan Zwltsersch fabrikaat.
Tenslotte bevat het artikel een pleidooi voor
een nauwe economische samenwerking tuschen
Zwitserland en Nederland.
De geschatte ontvangsten der Ned. Spoor
wegen over Februari bedragen totaal f 7.073.400
(geschat Februari 1934 f 7.794.000).
Van deze mindere ontvangsten komt een be
drag van f 176.600 voor rekening van het rel-
zlgersvervoer en een van f 442 800 voor reke
ning van het goederenvervoer. De rest te ver
deeld over de andere Inkomsten, die alle rela
tief lager zyn.
Van 1 Januari af zyn de geschatte ontvang
sten rond f 2J4 millioen minder dan de defi
nitieve over hetzelfde tydvak van 1934, waarbij
rekening moet worden gehouden met
vermeerderd vervoer In Januari 1934
winterdruk te.
De „Neue Züricher Zeltung" bevat een artikel
over de deelneming van Zwitserland aan de
Jaarbeurs te Utrecht. DezePressor vormen zich door toevoer van water
onder zeer miniemen druk by samengeperste
gassen, eveneens onder lagen druk staande,
electronen en lonen aldus de heer Staukau
via een waterkolom zet de loniseering zich voort
door ’n serie retorten, als condensator dienen
de. In een transformator eveneens van zeer
byzondere samenstelling wordt de lonisee
ring In bruikbare energie omgezet.
In een tamp, speciaal daartoe
openbaart zich deze energie door llchtultstra-
llng, die volgens den uitvinder In geen enkel
opzicht met warmte-ontwikkeling gepaard gaat.
Het doel van de experimenten, zoo verklaarde
ons de heer Staukau. was oorspronkeiyk het
zoeken naar een compressor voor de koeltech
niek.
Voor de toekomst denkt de uitvinder zyn
vinding productief te kunnen maken door toe
passing op groote schaal als een meer econo
mische lichtbron dan de gebrulkeiyke.
Tydens de demonstratie bleken de resultaten
Inderdaad geheel In overstemming met de
theorie.
Wat zal het brengen?
Naar de „Volkskr.” verneemt, heeft de mi
nister van Sociale Zaken aan de vakcentrales
meegedeeld, dat Z. Exc. bereid is het aantal
technische raadslieden voor de 19e Internatio
nale Arbeldsconferentle van twee op drie te
brengen.
De minister laat het aan het overleg der cen
trales over of de derde adviseur zal zyu Iemand
meer speciaal bekend tnet de arbeidstoestanden
in Indlë dan wel met die in de kolenm.ynen.
Dit overleg tusschen de vakcentrales te nog
gaande.
Wel kon het schavotje, dat tegen den gevel
van het V.BA.-gebouw aan den Singel was op
geslagen, nu niet zyn diensten bewyaen als
tribune voor autoriteiten, die liever daaronder
bescherming zochten, maar binnen was des te
meer drukte en vreugde.
Gelukwenschen voor ieder, die den rit suc
cesvol volbracht had en bloemen voor de dames:
beiden voorwaar wel verdiend, want door het
slechte weer te de rit heel wat moeiiyker ge
worden, dan het zich eerst liet aanzien.
De uitslag van dezen rit zal eerst na het
binnenkomen der contróle-rapporten, d.L na
Dinsdag, bekend zijn.
na eerst aan de zyde van Nymegen eenzelfde
puntstuk te hebben geplaatst.
De overige deelen van de 1.800.000 K.G. we
gende spanning worden nu met schuiten aange-
voerd en door een rydende kraan, welke op de seizoen althans geen voortgang hebben kunnen
montagebrug geplaatst te. naar links en rechts vinden Biykens de mededeeling van den Ml-
gebracht, zoodat de werkzaamheden op twee nister In de Tweede Kamer op 27 November,
plaatsen voortgang vinden en In het midden waren er by de regeering plannen in overwe-
van de spanning byeenkomen. ging om voor de zoetwatervlsschery wat te
De montagebrug te bestemd om, na de tot- doen,
standkomlng van de middelste spanning, dienst
te doen als vaste brug voor Dordrecht.
Men hoopt de nieuwe brug in het voorjaar
van 1936 te kunnen openen.
De bestaande stedebouwkundige wetgeving in
ons tand bevat elementen, welke ook voor de
blnnenkolonisatie bruikbaar zouden zyn.
Intusschen leven wy hier te lande nog te zeer
onder Individualistische invloeden; bewijs daar
van achtte spr. de afstemming van het ontwerp
Inzake bestrijding van lintbebouwing en de ge
woonte, dat de steenfabrikanten van hun ar
beiders nog denzelfden grondprijs elschen, na
dat zy de kleilaag vopr steenbakkery van den
grond hebben af gehaald.
Na de pauze werd over dit onderwerp gedis
cussieerd.
Prof. L. van Vuuren zeide, de prae-
adviezen grootendeels te kunnen onderschrijven.
Spr. drong aan op het instellen van een onder
zoek naar de practlsche tnogeiykheld van bin-
nenkolonteaUe, tot bet nemen van een selecte
proef.
Ir. P. Bakker Schut (Sr.) zeide het denk
beeld om de werklooze industrie-arbeiders ge
legenheid te verschaffen tot vestiging ten plat-
telande, In beginsel sympathiek te achten, doch
by nadere bestudeering van dit vraagstuk was
hy op groote bezwaren gestuit. Spr. erkent, dat
een geleldeiyke. overgang naar het platteland
aanbeveling verdient.
Ir. Rückert (Enschede) ziet eveneens groote
bezwaren In de beoogde land- en tulnbouw
kolonies. Vermoedeiyk zouden zy slechts lelden
tot verplaatsing van den steun van de steden
naar het platteland. Enschede is Ingesteld op
de aanwezigheid van vele Industrie-arbeiders In
wooncentra en althans voor zyn gemeente zou
een verhuizing van tal van arbeiders naar J>et
platteland zeer zeker op ernstige moeiiykfRÖen
stuiten, os op bezwaren by de landbouwers
organisaties.
De heer T. van Maanen, adj.-dlr. van de
Helde-Maatschappy te Arnhem, te van meening
dat verhooging van het percentage der platte
landsbevolking wenscheiyk te, niet door over
brenging van stedelingen naar het platteland,
maar voornameiyk door de afvloeiing van plat
telandsbevolking naar de steden tegen te hou
den met daarvoor ten dienste staande middelen.
Dr. ir. P. Bakker Schut, een deel van
de sprekers beantwoordende, zeide, de meening
dat het platteland bezig is te ontvolken, niet
te kunnen deelen. Combinatie van industrie en
landbouw Is in vele bedryfstakken onmogeiyk.
By verkorting van den werktyd zouden de be
zwaren tegen kolonisatie geringer worden.
Dr. Ir. Byhouwer erkende, dat een stel
selmatig opgezet onderzoek ten zeerste noodlg
zou zyn.
De bedryfjes zouden naar de grootte van het
gezin m>eten worden bepaald, zoodat de eigen-
voorziening met land- en tuinbouwproducten
voor deze kolonies niet wordt overschreden. Ge
zocht moet worden naar een synthese tusschen
industrie en landbouw.
Ir. Siebers meende, dat men zich niet te
zeer moet verplaatsen op vermindering van
welvaartspeil. De mensch moet als ethisch wezen
In het middelpunt staan en de economie behoort
zich daarom te richten op verhooging van wel
vaart.
Uiteraard te de blnnenkolonisatie geen zaak,
welke door de gemeentebesturen kan worden
geleid: organisatie hiervan dient op breedere
baste te geschieden.
Zaterdag en Zondas werd te Amsterdam de
algemeene vergadering gehouden van de Libe
rale Staatsparty „De Vryheidsbond".
De waarnemend voorzitter, mr. M H. de
Boer, herinnerde Zaterdag by de opening aan
het overiyden van Ir. 4. Kalft, die op zoó eer
volle wyze deel heeft uitgemaakt van het
Kabinet. Het verheugt spr., dat de nieuwe
minister, van Waterstaat, jhr. ir. O. C. A. van
Lidt de Jeude, deze vergadering bywoont.
Vervolgens gaf spr. eenlge politieke beschou-
De Noord-Hollandsche bond stelde voor er
by de regeering op e^an te dringen, den Invoer
van snoek te verbieden. Overeenkomstig het
advies van het hoofdbestuur werd dit voorstel
z.hs. aangenomen. Door denzelfden bond werd
het volgende voorstel Ingediend: De invoer van
aal of paling biyve bepaald op 25 pCt. der in
voeren gedurende de stokjaren en aan de vast
gestelde contingenten worde nauwkeurig de
hand gehouden. Het hoofdbestuur en de ver
gadering konden zich met dit voorstel veree-
nigen.
De wenschelykheld werd uitgesproken dat de
pacht voor rijkswater zal warden verminderd.
Besloten werd om aan te dringen op pacht-
verlaglng voor wateren van andere publiek-
rechteiyke lichamen.
Door de vergadering werden nog de volgende
wenschen geuit:
De regeering stelle In ruime mate pootaal
beschikbaar 10 cent per pond, franco water,
waarin zal worden uitgezet. De regeering be-
vordere het vtechverbruik by leger en vloot en
andere Rykslnstelllngen. De regeering make
krachtig propaganda voor „meer vtech eten”.
Aan de openbare lichamen worde verzocht bet
Rykswater alleen te verpachten aan beroeps-
vlsschers en niet meer aan vtachhandelaren en
hengelaarsvereenigingen. Het hoofdbestuur
biyve werken voor steun aan de beroepsvls-
schers. Het hoofdbestuur dringe er op aan dat
een betere verdeellng der zg. snoekconsenten
plaats vinde.
Tijdens de rondvraag werd een klacht naar
voren gebracht omtrent het storten van vuil
in de Nleuwkoopsche plassen. Een der leden
opperde het denkbeeld voor de toekomstige
zoetwatervlsschery in het Ijsselmeer alleen
vergunning te verleenen aan de gedupeerde
Zulderzeevisschers en hun kinderen.
Bet hoofdbestuur deed de toezegging
denkbeeld In studie te nemen.
Aan de Provinciale Staten in de verschillen
de provincies zal een schrijven worden gericht
waarin aangedrongen zal worden op het na-
leven van de keuren betreffende het schoon-