Zuiderzeefonds is afgehandeld ttl! Beperking der melkproductie INKING I nd II1TM NAAR EEN ALGEMEENE WEGVERKEERSWET RASIS DER REGELING NED. SCHEEPSBOUW MIJ. BEGROOTING Z.H.S. GOEDGEKEURD MUSSERT’S W. A. GAAT WANDELEN li VRIJMETSELAAR TEGEN „RESIDENTIEBODE” „DUIVENDRECHT” LOOPT OP PIER w I DONDERDAG 28 MAART 1935 TWEEDE KAMER Het bouwconflict te Rotterdam Tegen uitkeering ineens UIT DE SCHOENINDUSTRIE Kamverbod noodig Klein bedryf CLEARING MET ROEMENIË HM WA jw [pepermunt! I OPRUIING TEGEN DIENST PLICHT Kamer heeft een week vacantie Alcoholbereiding uit suikerbieten De nieuwe brug te Arnhem Onder de huidige omstandigheden economisch verantwoord? De stryd thans aanzienlijk verscherpt Af zet of verwerking van de melk Geruchtmakende publicatie in „Hei Volk” Ten behoeve van het welslagen der regeling dient in de bedrijfs- vryheid van den veehouder te worden ingegrepen Aanklacht tegen het blad komt 18 April in behandeling Geen overeenstemming te Kaats heuvel Heden is het een halve eeuw geleden dat Staatsraad mr. R. H. A. M. Romme tot doctor promoveerde in de rechts wetenschap Tegengaan zelf karnen Ü4 - iK GRATIS 'n pracht wrijfdoek bij PELI-WRIJFWAS Peli n Erdal-product!) brengt zonneglans en dennengeur in huis! Ontwerp door de K.N.A.C. aan d Tweede Kamer aangeboden ter vervanging van het Motor en Rywielreglement De heer P. Goedkoop Dzn. weer naar Moskou vertrokken De uitvoering ondervindt bezwaren Ongeval van Nederlandsch tank schip, dat betrekkelijk goed afliep - Ongewenschte uitvoerigheid i Openstelling voor het verkeer op 10 April Verschillende bezwaren bestaan er tegen een contante uitkeering in eens - i verrijkt met een nieuw stationsgebouw, dat zijn voltooiing nadert Het vliegveld bij Eindhoven wordt Den Haag, 27 Maart 1935 en n B Deze bezigheid te na het in werking tre den van de Criste-Zulvelwet sterk toege- De minister van Economische Zaken heeft *n kleine commissie Ingesteld, welke zal hebben te rapporteeren over de vraag of de bereiding van alcohol uit In Nederland geteelde suiker bieten onder de huidige omstandigheden eco nomisch verantwoord is. Tegen het denkbeeld, om een contante uit keering ineens te doen, ontwikkelde de Minis ter drieërlei bezwaar. Op de eerste plaats Is het niet zoo ge- makkeUjk te berekenen, hoe hoog die uit keering per geval sou moeten zQn- Op de tweede plaats is bet de vraag, of deae op lossing voor de betrokkenen self zoo wen- •chelük te. En op de derde pOrnta zou deze idee het Rijk voor de noodzaak van geld leenen plaatsen, wat óók al niet aanlokke lijk tei Naar wü vtememen, behoorde tot de in hoofd zaak uit journalisten bestaande reizigers, die Maandag j.l. met de nieuwe F. 36 van de K. L. M. een vlucht naar Berlijn hebben gemaakt, ook de heer P. Goedkoop Dzn., de zoon van den heer D. Goedkoop Dzn.. directeur der Neder landsche Scheepsbouw Maatschappij alhier. went. Houdt hjj zich niet aan de groote vraag stukken. dan groeit bij de Kamer de neiging tot het aandragen van pietluttigheden. Zeker In dezen tijd moet dat ongewenscht heeten. Wie Intusschen zelfs met dit antwoord niet tevreden was? Natuurlijk de communis* Wijn koop. HU had op de tribune de schare Volen- dammers met hun pofbroeken en trouwe vls- scherskoppen bespeurd en diende een motie In, welke in de kiem gesmoord werd. Niet genoeg leden ondersteunden haar. Want zelfs den Trotz- klaan Sneevliet, die tot nog toe vrij geregeld het Stalinistisch kwartet bijsprong, is het ten slotte met de moties te bar geworden. Aanleiding tot de instelling van deze com missie is geweest de herhaaldelijk bepleite en van andere zijde bestreden wenschelljltheld om in ons land, althans tijdelijk, andere dan hier voortgebrachte suiker te gebruiken. Aan dien wensch zou eventueel kunnen worden voldaan, wanneer bet mogeljjk mocht blijken om voor de in ons land geteelde suikerbieten, zij het tijde lijk. een andere bestemming te vinden, waarbü voornamelijk is gedacht aan de fabricatie van alcohol voor motorbrandstof. hierdoor pleegd. „Het Volk’’ heeft een reproductie van een strikt-vertrouwelljken brief van het hoofdkwar tier der N. 8. B. aan de Weerbaarheidsorgani- sa Hes afgedrukt, waarbij het de volgende op merkingen plaatst: De reid, ten. ge wei Ter bestrijding van het euvel van het zelf kanten acht de minister het verder wensche- Hjk, dat In de toekomst aan de veehouders voor eigen gebruik een gelimiteerde hoeveel heid boter eventueel onder een speciaal merk tegen gereduceerden prijs worde beschikbaar gesteld. De contróle bij de uitvoering der regeling zal in hoofdzaak berusten bjj de Nederlandsche Zuivel Centrale en de uitvoeringsorganen daarvan. Momenteel vindt vanwege de Neder landsche Zuivel Centrale een rondgang door de diverse provinciën plaats, teneinde provin ciaal de controleregelingen verder voor te be reiden. V, Een klein bedrijf is in dit verband een be drijf met maximaal 3 melk- en kalikoeien en maximaal 3 HA- grond, terwijl, de exploitant zijn hoofdberoep in den landbouw moet heb ben, (landbouwer, land- of tuinbouwarbeider). De provincies Friesland en Zuid-Holland krijgen eenlge extra toewijzing van melk om dat deze provincies met hun weidegebieden in meerdere mate dan de andere provincies wor den getroffen. Een belangrijke rol krügen de Landbouw-Crisls Organisaties die de beper king In de provincie dlstrlbueeren, waarbij de plaatseiljke of districtscommissies van advies dienen. ZU mogen per gemeente de beperking doen varieeren van 6 tot 30 pet. en per bedrijf van 5 tot 40 pet. Ook mogen zij voorstellen in een uniform beperkte groep gebledensplltslng aan te brengen, terwijl zij mede mogen voor stellen beperking van het eene landbouwgebied naar het andere over te hevelen. In deze commissie zijn benoemd: tot lid en voorzitter prof. Mr. D. van Blom, boogleeraar aan de Unlversitelt van Lelden: tot leden Mr. Dr. A. van Doomlnck, thesaurier-generaal bij het departement van Financiën; prof. J. van Gelderen, Oost-Indlsch hoofdambtenaar, werk zaam aan het departement van Koloniën te Den Haag; Dr P. J. H. van Glnneken. Direc teur van het Instituut voor suikerbietenteelt te Bergen op Zoom; en Ir. P. O. Stevens, in specteur van den Landbouw te Den Haag; tot lid en secretaris Mr. P. J. Moe ton. ambtenaar der afdeellng Handel en Nijverheid van heb Departement van Economische Zaken te Den Haag. Het groote Nederlandsche tankschip .Duiven- drecht”, uit Rotterdam, metende 9000 ton en bevracht met een lading van 7500 ton benzine en olie, dat met assistentie van twee sleepboo- ten Dinsdagmorgen de haven van Helsingfoti binnenvoer, liep met volle kracht op de pier. De voorsteven van het schip verbrijzelde de steenen bekleeding en drong bijna een meter in het pierllchaam. Gelijk wij reeds in een deel van onze vo rige oplaag bericht hebben, beeft de Twee de Kamer met 69 tegen 10 stemmen de Kieswetswljzlglng goedgekeurd. De tegen stemmers kwamen uiteraard uit de kleine partijtjes. Het waren drie communisten, drie Kerstenieten, Mr. Westerman van Na tionaal Herstel, de Hervormd-Gereformeer- de eenling ds. Lingbeek, de revolutlonnalr socialist Sneevliet en de Katholieke demo craat Mr. Arts. Voor de beslissing over de motie van der Waerden-Bongaerts is zelfs geen hoofde lijke stemming noodig geweest. Alleen één hamerklop van den president weerklonk, toen de Kamer unaniem uitsprak, dat nog in dit Jaar aan den Noord-Oosteljjken Uselmeerpolder moet worden begonnen. Deze strikt vertrouwelljke brief bevat ook het bevel om „onder 4 oogen" de leden van de W. A, oie lid mochten zijn van de Koninklijke Neder landsche Athletiek Unie, mede te deelen, dat tlfdeiyk voor deze organisatie moest worden bedankt. Waarom? Omdat met de omschakeling in on schuldig lijkende wandelgroepen gepaard ging een wel-georganlseerd offensief om de Neder landsche Wandel Organisatie, waarbij de Alge meen Leider zijn „wandelaars” reeds had aan gesloten, met één slag te veroveren voor de N. S. B. In de eerste instructie wordt nadrukkelijk voorgehouden: „Op de Jaarlljksche Algemeene Vergadering (gehouden op 3 Februari JX red.) geen NB.B.-Insigne vóór, tijdens of na af loop der vergadering; geen Hou-zee geroep of groet”. Vragen, die nog mochten rijzen, moeten zoo spoedig mogelijk aan Utrecht worden ge steld „daar alleen succes mogehjk is, wanneer wij geheel eendrachtig ter vergadering komen”. In de tweede Instructie vinden de afgevaar digden precies op een papiertje boe ze moeten stemmen en welke bestuursleden voor de ver steviging van den NB.B.-lnvloed sullen zor gen. Werd voorheen de melk in twee van noemde richtingen, hetzij gelijktijdig dan na elkander afgezet of verwerkt, dan kan zulks ook In de toekomst plaats vinden, doch men zal in den aanvang van bet melkjaar een keuze moeten doen en In normale omstandigheden deze dan een Jaar dienen te handhaven. Na- De Minister heeft de kampioenen der Zulder- zeevisschers zóó consciëntieus en in den breede beantwoord, dat we voor den duur van de be handeling der Waterstaatsbegrooting in den aanstaanden winter het ergste vreezen. „Muziek lokt van een ziel muziek weer los,” zong de dichter. Met een variant zou men dezen regel kunnen toepassen op den Minister, die de Ka mer door uitvoerigheid van beantwoording ver- tuurlük ligt het niet in de bedoeling, om bij misstanden b.v. dwang tot levering aan een bepaalde fabriek uit te oefenen, doch voor wij zigingen zal toch toestemming dienen te wor den gevraagd onder opgave van redenen. In de regeling wordt met /ie belangen der kleine bedrijven rekening gehouden. Het gemiddelde beperkingspercentage is voor het geheele land vastgesteld op mnstens 11 pet., waarop dan nog een reserve komt van 0.46 pet. voor nieuwe ontglnnlngsbedrljven en voor eventueele tegenvallers. De beperking van den melksteun zal gedif ferentieerd worden toegepast. Zoo zullen b.v. de akkerbouw en gemengde bedrijven sterker worden beperkt dan die In de specifieke weide streken, terwijl ook nog weer onderscheid zal dienen te worden gemaakt in de beperking van de districten met gelijksoortige bedrijven In dien zin, dat de gebieden in deze districten met bedrijven, die een meer aangepasten vee stapel hebben, in mindere mate tot de beper king zullen hebben bij te dragen. Uitgegaan is hierbij van de Indeellng der groepen van landbouwgebieden. Deze groepen zijn weer onderverdeeld in rubrieken, bij welke splitsing twee factoren in rekening werden ge bracht. 1. het aantal melk- en kalikoeien per 100 HA. grasland; 2. de verhouding tusschen het aantal melk en kalfkoelen in Mei/Juni 1930 ten opzichte van het aantal In Juni 1934. Voor de provincies zijn de beperklngscljfers: Groningen 16.8 pet.. Friesland 12 J pet., Drenthe 13.0 pet., Overljsel 10.8 pet., Gelderland 13.1 pet.. Utrecht 108 pet.. Noord-Holland 10.8 pct„ Zuid-Holland 11.8 pet.. Zeeland 17.5 pct„ Noord- Brabant 13.0 pet., Limburg 13.7 pet. Besloten is de kleine bedrijven slechts de helft te beperken van de aan overeenkomstige bedrijven op te leggen percentages. De beperking der melkproductie zal voor de veehouders worden gebaseerd op de productie in de beide voorafgaande kalenderjaren. Het verzamelen van de gegevens omtrent de melkproductie in genoemde basisjaren van waarschijnlijk meer dan 250.000 bedrijven is thans in vollen gang. Het ligt niet In de bedoeling om de beper king van den melksteun over kortere perioden te berekenen dan een vol jaar. Ofschoon noode In de bedrljfsvrljheid vanden veehouder wordt ingegrepen, ia het ten behoeve van bet welslagen van de regeling noodaakeljjk, dat dese ten aanzien van de wijze van afzet of verwerking van de melk wordt beperkt. De veehouder sal in het algemeen moeten blijven voortset- ten. wat hfl voorheen deed: de melk leve ren aan een zuivelfabriek voor consumptie of zelf verkazen of verkamen. Zooals reeds eenlgen tijd geleden werd be kend gemaakt, heeft de minister van Econo mische Zaken besloten, dat met het oog op de zorglijke zuivelpositle de steunregeling ten behoeve van de melkveehouderij tevens dienst baar zal worden gemaakt aan een beperking van de melkproductie. Thans kunnen omtrent de komende regeling en hetgeen daarmede verband houdt, de volgende mededeellngen worden gedaan: Bij de voortzetting van de behandeling der begrootlng van het Zuiderzeefonds hebben de antl-revclutlonnalr Van der Zaal, de sociaal democraat Drop, de Christelljk-Historische af gevaardigde Snoeck Henkemans, de vrljzlnnlg- democraat Ebels, de communist Wijnkoop en de revolutlonnalr-socialist Sneevliet opnieuw allerlei klachten geuit over de uitvoering der Zuiderzeesteunwet. Men verdiept zich bij deze materie teder jaar opnieuw zóó in détails, dat wel eens de vraag mag worden overwogen, of dit nu nog de taak poet zijn van de volks- vertegenwoordiging. Minister VAN LIDTH DE JEUDE begon zijn antwoord dan ook terecht met de opmerking, dat hij ónmogelijk op al deze casuïstiek vol ledig kon antwoorden. Hij deed de algemeene toezegging, dat hij de ter sprake gebrachte punten zoo snel en goed mogelljk onder het oog zal zien. Al acht de Minister het onderwerp ten volle de belangstelling der Regeering waard, men moet toch ook niet gaan overdrijven, wat het aantal der klachten betreft. Percentsgewijze hebben de grieven zoo*n grooten omvang niet, want in 1933 kwamen er op een totaal van 40.000 aanvragen om Zuiderzeesteun slechts 116 bezwaarschriften bij de speciale beroeps commissie van de Generale Commissie binnen en voor 1934 beliepen deze cijfers respectievelijk 17.000 en 176. Trouwens, aldus de Minister, ook wanneer men nagaat, dat in de jaren 1927 tot 1929 de gemldde’de besommingen van de vls- schersvloot 3.6 mlllloen bedroegen en men bij de 1.6 mlllloen besomming, welke 1934 ge haald werd, de bedragen telt, die aan Zulder- zeesteun zijn uitgekeerd, dan Is het resultaat zoo onbevredigend niet. Wat de behandeling der aanvragen betreft, de Generale Commissie hoort alle belanghebbenden, de Minister hoort weder over alle gevallen de Generale Commis sie en in de subcommissie, die de beroepsin stantie is, hebben twee belanghebbenden zitting. De heer Goedkoop is echter niet, zooals de journalisten, nog denzelfden dag naar Amster dam teruggekeerd. Integendeel is hij doorge reisd naar Moskou, teneinde besprekingen te voeren over een eventueele nieuwe order voor den bouw van een of meer schepen voor de Sovjet-Unie. Woensdagmorgen te 11 uur is de heer Goed koop te Moskou aangekomen. Het conflict in bet bouwbedrijf te Rotterdam heeft zich thans weer aanzienlijk verscherpt. Onmlddelltjk na de uitspraak van de Recht bank heeft de Bond van de Patroonsvereenl- ging een annonce laten plaatsen In alle Rotter- damsche dagbladen, waarin werklieden worden opgeroepen tegen 62 en 57 ct. per uur. Dit plan was uitgelekt, en als tegenmaatregel hebben de bonden van werknemers in dezelfde bladen een advertentie geplaatst, waarin een protest staat en een aanmoediging om zich niet aan te mel den. Naar wtj van werkgeverszijde vernemen, heeft de Bond van Neutrale Werkgevers reeds meer dan duizend schriftelijke aanbiedingen gekregen. Men wil 270 arbeiders, die in staking zijn ge gaan, ontslaan en daarvoor een zelfde aantal sollicitanten In werk nemen. Woensdagmiddag tusschen 42 en 3 uur konden de sollicitanten zich aanmelden aan bet kantoor van den Bond. Den geheelen tijd was er een „va et vlent” van arbeiders. Een viertal politie agenten hielden voor het gebouw een oogje in het zeil, doch onregelmatigheden kwamen niet voor. De werknemersbonden verklaren, dat zjj alle pogingen In het werk zullen stellen om de werkwillenden te verhinderen aan het werk te gaan. De beperking zal kunnen aanvangen op 1 Juni as. terwijl het ie beperkingsjaar zal kunnen loopen vanaf 1 Juni «s. tot uit. Mei 1936. Op deze wijze eindigt bet beperkingsjaar met de twee melkrjjke maanden April en Mei, en wordt een ongewenschte vermindering van de toch reeds te geringe winterproductle zoo veel mogelljk voorkomen. Verwacht mag wor den, dat vele veehouders maatregelen zullen treffen om de productie in genoemde maanden te verlagen. Naar de K. N. A. C. meldt is het zoo goed als zeker, dat de nieuwe brug te Arnhem op Woensdag 10 April »a voor het verkeer sal worden opengesteld. Op 16 Januari JX verklaarde de regeering bij de indiening van het wetsontwerp inzake versnelden bruggebouw met behulp van tol heffing als volgt: „De brug te Arnhem vordert met groote snelheid haar voltooiing en sal vóór 1 April 1935 In dienst zijn genomen”. In verband met verschillende omstandighe den Is de gereedkoming vertraagd, zoodat thans de datum van ingebruikneming 10 April is. De begrootlng van bet Zuiderzeefonds is zon der hoofdelijke stemming goedgekeurd. De Kamer is tot 9 April uiteengegaan. ZU heeft, door in de afgeloopen weken zeer lang, té lang, te vergaderen, een extra-vacantietje In het tweede parlementair trimester weten, in te lasacben. t Een der sleepbooten wierp de tros los; de andere tros brak en raakte verward in de schroef van de „Dulvendrecht”, waar een dui ker hem moest weghalen. Het voorschip liep vol water, doch na enkele uren was het schip weer leeggepompt en vlot gebracht. De oorzaak van het ongeval is onbekend. Als onmlddellljke reactie op een Kamerdebat verzond het Hoofdkwartier van Mussert 7 No vember .strikt vertrouwelUk aan alle Vendel- cömmandanten en zelfstandige W. A.-comman- danten” het bevel om „ten spoedigste” van bet „Geheele vendel, troep of zelfstandige wacht een club ter beoefening van de wandel sport te vormen”. nomen. Het aantal zelfkarners steeg van pijn. 18.000 tot pl.ni. 40.000. Met het oog op een klandestiene verwerking van de straks komende ongesteunde overmelk te dit verschijnsel allerbedenkelUkst en de minister Is dan ook van oordeel, dat een kamverbod absoluut noodzakeljjk zal zijn en dat in het algemeen slechts diegenen van de veehouders een vergunning tot karnen zullen dienen te bekomen, die kun nen aantonnen, dat zij deze wUze van zuivelbereiding reeds voor de Inwerking treding van de CrMs-Zulvelwet uitoefen den. Naar wij van bevoegde zijde vernemen wordt aan de op 1 Februari JX gesloten clearing tus schen Nederland en Roemenië van Roemeen- sche zUde nog geen uitvoering gegeven. Zulks houdt verband met bet sedert dien in Roeme nië nieuw Ingevoerde regiem betreffende den In- en uitvoer, die de met dit land gesloten clea ring doorkruist. Met de Roemeensche regeering wordt over de ontstane situatie nader overleg ge- re*»! Voor den krijgsraad te Den Bosch stond wegens opruiing tegen het vervullen van den dienstplicht terecht de gewoon dienstplichtige J. A. S. uit Amsterdam, 19 jaar. HU had zich te Harderwijk schuldig gemaakt aan opzettelijke ongehoorzaamheid en zich aangesteld als een gewone dienstweigeraar waar In dienst niets mee te beginnen is. Op 18 Febr. hield hU op zijn deze door kanten een gevolgd zou organisaties, het De KonlnkUjke Nederlandsche Automobiel Club heeft doen verschijnen een ontwerp voor een Algemeene Verkeerswet, hetwelk gebaseerd is op het thans bU de Staten Generaal aan hangige ontwerp van wet houdende regelen in verband met het gebruik van motorrijtuigen en rijwielen, nopens het verkeer op de wegen de rijwielpaden. In de Memorie van Toelichting, behoorende bU het Regeeringsontwerp komt een paragraaf No. 2 voor, welke gewijd Is aan de vraag langs welken weg het verkeersvraagstuk wettelljke voorziening behoort te vinden. Daarin wordt uiteengezet, dat hoewel de wenschen van den Minister van Waterstaat in het algemeen wel zouden uitgaan naar een Al gemeene Verkeerswet, hü niettemin om twee redenen gemeend heeft niet met een voorstel voor zoodanige wet te moeten komen. De Minister is te rade geworden om aan het verlangen naar een nieuwe regeling te voldoen door wijziging van de tegenwoordige Motor- en RUwlelwet, welke wUziglng is opgenomen In een ontwerp van een geheel nieuwe Motor- en RU- wielwet. De KonlnklUke Nederlandsche Automobiel Club meent, dat In bovengenoemde Memorie de bezwaren van de totstandkoming van zulk een wet te breed zUn uitgemeten. Het heeft de KNAC verheugd, dat toen bU de mondelinge behandeling van de begrootlng van Waterstaat in de Eerste Kamer der Staten- Generaal door een der afgevaardigden de wen- schelUkheld van een Algemeene Wegverkeerswet andermaal met klem werd betoogd, de Minister van Waterstaat aX verklaarde: „Wat de Alge meene Verkeerswet betreft, waarom gevraagd is, geloof ik, dat. als men straks in deze Kamer de geheel herziene Motor- en RUwlelwet te be handelen krijgt, dan zal blUken, dat het ont werp tUdens de behandeling aan de overzUde, die door een speciale commissie geschiedt, zoo danige wUziglngen heeft ondergaan, dat die Motor- en RUwlelwet van een Algemeene Ver-ii keerswet slechts weinig zal verschillen. Ik ge loof niet, voor zoover ik den stand van zaken op het oogenblik ken, dat de Motor- en RUwlel wet dan veel zal verschillen van de bekende Code de la Route in Frankrijk.” Met groote belangstelling en voldoening heeft de KNAC van deze woorden kennis genomen, te meer omdat zU zich sedert vele maanden heeft beUverd het vraagstuk van een nieuwe Algemeene Wegverkeerswet In eigen boezem aan een ernstige studie te onderwerpen. ZU heeft zich daarbU niet tot critlek, zU het dan opbou wende critlek willen beperken, doch zU heeft, (naar thans blUkt nagenoeg gelUktUdlg met de betrokken vaste Commissie uit de Tweede Ka mer) nagegaan in hoever op de basis van het aanhangige ontwerp nog verder in bedoelde richting kan worden voortgewerkt. Zoo is het, dat de K. N. A. C. thans haar denkbeelden heeft neergelegd in een aan de leden der Tweede Kamer toegezonden concept voor een wetsontwerp, waarin de indeellng van het aanhangige ontwerp is gevolgd. De K. N. A. C. heeft gemeend In dit concept duldelUk te moeten doen uitkomen, dat de nieuwe wet- telUke regelingen, welke te noemen waren .Alge meene Wegverkeerswet,” meer omvatten dan het thans aanhangige optwerp en dat met name daarin moet worden tot uitdrukking gebracht dat zU niet slechts bevat een -egellng In ver band met het gebruik van motorrijtuigen en rijwielen, doch dat zU bevat een algemeen wet- telUke basis, waarop op eenvoudige wUze de noodige algemeene voorzieningen voor elk on derdeel van het wegverkeer kunnen worden op gebouwd en wel in een wegverkeersreglement, dat het bestaande ..Motor- en RUwielreglement” zal dienen te vervangen. Met het oog op de urgentie van de tot standkomlng van een Algemeene Wegverkeerswet Is de K. N. A. C. van meenlng, dat hoe noodig en belangrijk overigens het op nemen van bepalingen nopens het verkeer langs spoorstaven In deze Wet ook moge zUn. daarop thans niet kan worden gewacht, omdat daar mede in verband zou staan het wUzigen van andere Wetten en Reglementen. In het vertrouwen, dat de door haar ver richte werkzaamheden op het gebied van de zoo moeilUke wetgeving op verkeersgebied zullen kunnen dienen voor de verdere behandeling van de gewUzlgde Motor- en RUwlelwet, heeft de K. N. A. C., na ernstig beraad, gemeend, de door haar voorgestelde wijziging ter kennismaking en beoordeellng aan de leden van de Tweede Ka mer te mogen voorleggen. manier een toespraak tot de manschappen en trachtte daarbü de tucht te ondermUnen. HU Uet zich als volgt uit: „Een mooie staat, waar duizenden loopen te verhongeren.” De opruiing was volgens beklaagde niet zoo kwaad bedoeld en moest beschouwd worden als een natuurlUke reactie op een toespraak van zUn kapitein, waarmede beklaagde het niet eens was. De aud.-mll. liet in zUn bUzonder ernstig requisitoir uitkomen, dat het land zulke „ver dedigers” missen kan en het leger door zulken slechts nadeel Ujdt. De elsch luidde 12 maanden gevangenisstraf met ontslag uit den dienst zonder ontzetting uit de bevoegdheid om bU de gewapende macht te dienen. De krijgsraad veroordeelde beklaagde tot 14 maanden gevangenisstraf, overigens conform den elsch. Te ’s-Gravenhage is onder leiding van den RUksbemiddelaar prof. mr. P. J. M. Aalberse een bespreking gehouden tusschen de partijen, betrokken bU het dreigende conflict aan de N.V. Zacht’s stoomschoenfabrlek te Kaats heuvel. De directie was alleen dan bereid, de ar beidsvoorwaarden te verbeteren. Indien ten de Kaatsheuvelsche schoenfabri- gemeenschappelUke gedragslUn worden tegenover de arbeiderz- dien einde werd gevraagd, gedurende één week uit te Te ultimatum stellen; intusschen zou de directie dan trach ten met de overige fabrikanten tot overeen stemming te komen. arbeidersorganisaties waren niet be- het ultimatum een week op te schor- zoodat overeenstemming tusschen par- tUen niet kon worden bereikt. Eenlge maanden geleden hebben We mede gedeeld, dat de heer H. van Tongeren, groot meester eener Orde van Vrijmetselaars te Am sterdam, een klacht had ingediend tegen .De Residentiebode”, wUl deze o. a. een schrijven van een medewerker had opgenomen, handelend over de Vrijmetselarij In de Baltlsche landen. Het blad deelt thans mede, dat 18 April as. voor de rechtbank moet terecht staan de hoofd redacteur. Hem Is ten laste gelegd, dat hü te 's-Graven hage op of omstreeks 13 October 1934, zich in het openbaar bU geschrift opzettelük In be- leedlgenden vorm heeft uitgelaten over een groep van de bevolking van Nederland, althans over een ten deele tot de bevolking van Ne derland behoorende groep van personen, de Vrijmetselaren, door opzettelük in het dagblad een artikel over ,De Vrijmetselarij in de Bal- tische Staten” op te nemen, waarin volgende uitlating opzettelük in beleedigenden vorm is gedaan: „Uit de groote mysterieuze schanddaden van den laatsten tüd Is duldelUk bewezen, welk een ontzaglüken Invloed de Vrijmetselarij in de wereld uitoefent. Het Is dan ook geen wonder, dat er ,een felle actie Is ontstaan tegen de Vrijmetselarij, die haar leden onverdiend aan de meest Invloedrijke betrekkingen helpt en hun misdaden tracht te bemantelen.” Het blad teekent hierbü aan: „Blükbaar is deze zeer eigenaardige aanklacht bedoeld als een proefballonnetje ten opzichte van het nieuwe artikel in het Strafwetboek, dat niet alleen personen, maar ook groepen van personen tegen opzettelüke beleedlging be schermt. Of dit ballonnetje zal opgaan? Het zou er raar uitzien, als men de waarheid omtrent de Vrijmetselarij In een of ander land niet meer zou mogen meedeelen, omdat dan hier te lande Iemand, die óók Vrijmetselaar is maar zelfs geen lid der besproken Vrümetselaarsorde voorgeeft zich beleedigd te achten. Opzettelük nog well We vermoeden dan ook, dat het proefballon netje spoedig zal uiteenspatten. Het nieuwe wetsartikel Is niet gemaakt, om de Pers te knevelen In het bespreken van misdadige we relds troomin gen.”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 5