Zuiderzeefonds is afgehandeld
ttl!
Beperking der melkproductie
INKING
I
nd
II1TM
NAAR EEN ALGEMEENE
WEGVERKEERSWET
RASIS DER REGELING
NED. SCHEEPSBOUW MIJ.
BEGROOTING Z.H.S.
GOEDGEKEURD
MUSSERT’S W. A. GAAT
WANDELEN
li
VRIJMETSELAAR TEGEN
„RESIDENTIEBODE”
„DUIVENDRECHT” LOOPT
OP PIER
w
I
DONDERDAG 28 MAART 1935
TWEEDE KAMER
Het bouwconflict te
Rotterdam
Tegen uitkeering ineens
UIT DE SCHOENINDUSTRIE
Kamverbod noodig
Klein bedryf
CLEARING MET ROEMENIË
HM
WA jw [pepermunt!
I
OPRUIING TEGEN DIENST
PLICHT
Kamer heeft een week
vacantie
Alcoholbereiding uit
suikerbieten
De nieuwe brug te
Arnhem
Onder de huidige omstandigheden
economisch verantwoord?
De stryd thans aanzienlijk
verscherpt
Af zet of verwerking
van de melk
Geruchtmakende publicatie in
„Hei Volk”
Ten behoeve van het welslagen
der regeling dient in de bedrijfs-
vryheid van den veehouder
te worden ingegrepen
Aanklacht tegen het blad komt
18 April in behandeling
Geen overeenstemming te Kaats
heuvel
Heden is het een halve eeuw geleden
dat Staatsraad mr. R. H. A. M. Romme
tot doctor promoveerde in de rechts
wetenschap
Tegengaan zelf karnen
Ü4 - iK
GRATIS 'n pracht wrijfdoek bij PELI-WRIJFWAS
Peli n Erdal-product!) brengt zonneglans en dennengeur in huis!
Ontwerp door de K.N.A.C. aan d
Tweede Kamer aangeboden ter
vervanging van het Motor
en Rywielreglement
De heer P. Goedkoop Dzn. weer
naar Moskou vertrokken
De uitvoering ondervindt
bezwaren
Ongeval van Nederlandsch tank
schip, dat betrekkelijk
goed afliep
-
Ongewenschte uitvoerigheid
i
Openstelling voor het verkeer
op 10 April
Verschillende bezwaren bestaan er
tegen een contante uitkeering
in eens
-
i
verrijkt met een nieuw stationsgebouw, dat zijn voltooiing nadert
Het vliegveld bij Eindhoven wordt
Den Haag, 27 Maart 1935
en
n
B
Deze bezigheid te na het in werking tre
den van de Criste-Zulvelwet sterk toege-
De minister van Economische Zaken heeft *n
kleine commissie Ingesteld, welke zal hebben
te rapporteeren over de vraag of de bereiding
van alcohol uit In Nederland geteelde suiker
bieten onder de huidige omstandigheden eco
nomisch verantwoord is.
Tegen het denkbeeld, om een contante uit
keering ineens te doen, ontwikkelde de Minis
ter drieërlei bezwaar.
Op de eerste plaats Is het niet zoo ge-
makkeUjk te berekenen, hoe hoog die uit
keering per geval sou moeten zQn- Op de
tweede plaats is bet de vraag, of deae op
lossing voor de betrokkenen self zoo wen-
•chelük te. En op de derde pOrnta zou deze
idee het Rijk voor de noodzaak van geld
leenen plaatsen, wat óók al niet aanlokke
lijk tei
Naar wü vtememen, behoorde tot de in hoofd
zaak uit journalisten bestaande reizigers, die
Maandag j.l. met de nieuwe F. 36 van de K. L.
M. een vlucht naar Berlijn hebben gemaakt,
ook de heer P. Goedkoop Dzn., de zoon van den
heer D. Goedkoop Dzn.. directeur der Neder
landsche Scheepsbouw Maatschappij alhier.
went. Houdt hjj zich niet aan de groote vraag
stukken. dan groeit bij de Kamer de neiging
tot het aandragen van pietluttigheden. Zeker
In dezen tijd moet dat ongewenscht heeten.
Wie Intusschen zelfs met dit antwoord niet
tevreden was? Natuurlijk de communis* Wijn
koop. HU had op de tribune de schare Volen-
dammers met hun pofbroeken en trouwe vls-
scherskoppen bespeurd en diende een motie In,
welke in de kiem gesmoord werd. Niet genoeg
leden ondersteunden haar. Want zelfs den Trotz-
klaan Sneevliet, die tot nog toe vrij geregeld
het Stalinistisch kwartet bijsprong, is het ten
slotte met de moties te bar geworden.
Aanleiding tot de instelling van deze com
missie is geweest de herhaaldelijk bepleite en
van andere zijde bestreden wenschelljltheld om
in ons land, althans tijdelijk, andere dan hier
voortgebrachte suiker te gebruiken. Aan dien
wensch zou eventueel kunnen worden voldaan,
wanneer bet mogeljjk mocht blijken om voor de
in ons land geteelde suikerbieten, zij het tijde
lijk. een andere bestemming te vinden, waarbü
voornamelijk is gedacht aan de fabricatie van
alcohol voor motorbrandstof.
hierdoor
pleegd.
„Het Volk’’ heeft een reproductie van een
strikt-vertrouwelljken brief van het hoofdkwar
tier der N. 8. B. aan de Weerbaarheidsorgani-
sa Hes afgedrukt, waarbij het de volgende op
merkingen plaatst:
De
reid,
ten.
ge
wei
Ter bestrijding van het euvel van het zelf
kanten acht de minister het verder wensche-
Hjk, dat In de toekomst aan de veehouders
voor eigen gebruik een gelimiteerde hoeveel
heid boter eventueel onder een speciaal merk
tegen gereduceerden prijs worde beschikbaar
gesteld.
De contróle bij de uitvoering der regeling zal
in hoofdzaak berusten bjj de Nederlandsche
Zuivel Centrale en de uitvoeringsorganen
daarvan. Momenteel vindt vanwege de Neder
landsche Zuivel Centrale een rondgang door
de diverse provinciën plaats, teneinde provin
ciaal de controleregelingen verder voor te be
reiden.
V,
Een klein bedrijf is in dit verband een be
drijf met maximaal 3 melk- en kalikoeien en
maximaal 3 HA- grond, terwijl, de exploitant
zijn hoofdberoep in den landbouw moet heb
ben, (landbouwer, land- of tuinbouwarbeider).
De provincies Friesland en Zuid-Holland
krijgen eenlge extra toewijzing van melk om
dat deze provincies met hun weidegebieden in
meerdere mate dan de andere provincies wor
den getroffen. Een belangrijke rol krügen de
Landbouw-Crisls Organisaties die de beper
king In de provincie dlstrlbueeren, waarbij de
plaatseiljke of districtscommissies van advies
dienen. ZU mogen per gemeente de beperking
doen varieeren van 6 tot 30 pet. en per bedrijf
van 5 tot 40 pet. Ook mogen zij voorstellen in
een uniform beperkte groep gebledensplltslng
aan te brengen, terwijl zij mede mogen voor
stellen beperking van het eene landbouwgebied
naar het andere over te hevelen.
In deze commissie zijn benoemd: tot lid en
voorzitter prof. Mr. D. van Blom, boogleeraar
aan de Unlversitelt van Lelden: tot leden Mr.
Dr. A. van Doomlnck, thesaurier-generaal bij
het departement van Financiën; prof. J. van
Gelderen, Oost-Indlsch hoofdambtenaar, werk
zaam aan het departement van Koloniën te
Den Haag; Dr P. J. H. van Glnneken. Direc
teur van het Instituut voor suikerbietenteelt
te Bergen op Zoom; en Ir. P. O. Stevens, in
specteur van den Landbouw te Den Haag; tot
lid en secretaris Mr. P. J. Moe ton. ambtenaar
der afdeellng Handel en Nijverheid van heb
Departement van Economische Zaken te Den
Haag.
Het groote Nederlandsche tankschip .Duiven-
drecht”, uit Rotterdam, metende 9000 ton en
bevracht met een lading van 7500 ton benzine
en olie, dat met assistentie van twee sleepboo-
ten Dinsdagmorgen de haven van Helsingfoti
binnenvoer, liep met volle kracht op de pier.
De voorsteven van het schip verbrijzelde de
steenen bekleeding en drong bijna een meter
in het pierllchaam.
Gelijk wij reeds in een deel van onze vo
rige oplaag bericht hebben, beeft de Twee
de Kamer met 69 tegen 10 stemmen de
Kieswetswljzlglng goedgekeurd. De tegen
stemmers kwamen uiteraard uit de kleine
partijtjes. Het waren drie communisten,
drie Kerstenieten, Mr. Westerman van Na
tionaal Herstel, de Hervormd-Gereformeer-
de eenling ds. Lingbeek, de revolutlonnalr
socialist Sneevliet en de Katholieke demo
craat Mr. Arts.
Voor de beslissing over de motie van der
Waerden-Bongaerts is zelfs geen hoofde
lijke stemming noodig geweest. Alleen één
hamerklop van den president weerklonk,
toen de Kamer unaniem uitsprak, dat nog
in dit Jaar aan den Noord-Oosteljjken
Uselmeerpolder moet worden begonnen.
Deze strikt vertrouwelljke brief bevat ook het
bevel om „onder 4 oogen" de leden van de W. A,
oie lid mochten zijn van de Koninklijke Neder
landsche Athletiek Unie, mede te deelen, dat
tlfdeiyk voor deze organisatie moest worden
bedankt.
Waarom? Omdat met de omschakeling in on
schuldig lijkende wandelgroepen gepaard ging
een wel-georganlseerd offensief om de Neder
landsche Wandel Organisatie, waarbij de Alge
meen Leider zijn „wandelaars” reeds had aan
gesloten, met één slag te veroveren voor de N.
S. B.
In de eerste instructie wordt nadrukkelijk
voorgehouden: „Op de Jaarlljksche Algemeene
Vergadering (gehouden op 3 Februari JX
red.) geen NB.B.-Insigne vóór, tijdens of na af
loop der vergadering; geen Hou-zee geroep of
groet”. Vragen, die nog mochten rijzen, moeten
zoo spoedig mogelijk aan Utrecht worden ge
steld „daar alleen succes mogehjk is, wanneer
wij geheel eendrachtig ter vergadering komen”.
In de tweede Instructie vinden de afgevaar
digden precies op een papiertje boe ze moeten
stemmen en welke bestuursleden voor de ver
steviging van den NB.B.-lnvloed sullen zor
gen.
Werd voorheen de melk in twee van
noemde richtingen, hetzij gelijktijdig dan
na elkander afgezet of verwerkt, dan kan zulks
ook In de toekomst plaats vinden, doch men
zal in den aanvang van bet melkjaar een keuze
moeten doen en In normale omstandigheden
deze dan een Jaar dienen te handhaven. Na-
De Minister heeft de kampioenen der Zulder-
zeevisschers zóó consciëntieus en in den breede
beantwoord, dat we voor den duur van de be
handeling der Waterstaatsbegrooting in den
aanstaanden winter het ergste vreezen. „Muziek
lokt van een ziel muziek weer los,” zong de
dichter. Met een variant zou men dezen regel
kunnen toepassen op den Minister, die de Ka
mer door uitvoerigheid van beantwoording ver-
tuurlük ligt het niet in de bedoeling, om bij
misstanden b.v. dwang tot levering aan een
bepaalde fabriek uit te oefenen, doch voor wij
zigingen zal toch toestemming dienen te wor
den gevraagd onder opgave van redenen.
In de regeling wordt met /ie belangen der
kleine bedrijven rekening gehouden.
Het gemiddelde beperkingspercentage is voor
het geheele land vastgesteld op mnstens 11 pet.,
waarop dan nog een reserve komt van 0.46 pet.
voor nieuwe ontglnnlngsbedrljven en voor
eventueele tegenvallers.
De beperking van den melksteun zal gedif
ferentieerd worden toegepast. Zoo zullen b.v.
de akkerbouw en gemengde bedrijven sterker
worden beperkt dan die In de specifieke weide
streken, terwijl ook nog weer onderscheid zal
dienen te worden gemaakt in de beperking van
de districten met gelijksoortige bedrijven In
dien zin, dat de gebieden in deze districten
met bedrijven, die een meer aangepasten vee
stapel hebben, in mindere mate tot de beper
king zullen hebben bij te dragen.
Uitgegaan is hierbij van de Indeellng der
groepen van landbouwgebieden. Deze groepen
zijn weer onderverdeeld in rubrieken, bij welke
splitsing twee factoren in rekening werden ge
bracht.
1. het aantal melk- en kalikoeien per 100
HA. grasland;
2. de verhouding tusschen het aantal melk
en kalfkoelen in Mei/Juni 1930 ten opzichte van
het aantal In Juni 1934.
Voor de provincies zijn de beperklngscljfers:
Groningen 16.8 pet.. Friesland 12 J pet., Drenthe
13.0 pet., Overljsel 10.8 pet., Gelderland 13.1
pet.. Utrecht 108 pet.. Noord-Holland 10.8 pct„
Zuid-Holland 11.8 pet.. Zeeland 17.5 pct„ Noord-
Brabant 13.0 pet., Limburg 13.7 pet.
Besloten is de kleine bedrijven slechts de
helft te beperken van de aan overeenkomstige
bedrijven op te leggen percentages.
De beperking der melkproductie zal voor de
veehouders worden gebaseerd op de productie
in de beide voorafgaande kalenderjaren.
Het verzamelen van de gegevens omtrent de
melkproductie in genoemde basisjaren van
waarschijnlijk meer dan 250.000 bedrijven is
thans in vollen gang.
Het ligt niet In de bedoeling om de beper
king van den melksteun over kortere perioden
te berekenen dan een vol jaar.
Ofschoon noode In de bedrljfsvrljheid
vanden veehouder wordt ingegrepen, ia
het ten behoeve van bet welslagen van de
regeling noodaakeljjk, dat dese ten aanzien
van de wijze van afzet of verwerking van
de melk wordt beperkt. De veehouder sal
in het algemeen moeten blijven voortset-
ten. wat hfl voorheen deed: de melk leve
ren aan een zuivelfabriek voor consumptie
of zelf verkazen of verkamen.
Zooals reeds eenlgen tijd geleden werd be
kend gemaakt, heeft de minister van Econo
mische Zaken besloten, dat met het oog op
de zorglijke zuivelpositle de steunregeling ten
behoeve van de melkveehouderij tevens dienst
baar zal worden gemaakt aan een beperking
van de melkproductie. Thans kunnen omtrent
de komende regeling en hetgeen daarmede
verband houdt, de volgende mededeellngen
worden gedaan:
Bij de voortzetting van de behandeling der
begrootlng van het Zuiderzeefonds hebben de
antl-revclutlonnalr Van der Zaal, de sociaal
democraat Drop, de Christelljk-Historische af
gevaardigde Snoeck Henkemans, de vrljzlnnlg-
democraat Ebels, de communist Wijnkoop en
de revolutlonnalr-socialist Sneevliet opnieuw
allerlei klachten geuit over de uitvoering der
Zuiderzeesteunwet. Men verdiept zich bij deze
materie teder jaar opnieuw zóó in détails, dat
wel eens de vraag mag worden overwogen, of
dit nu nog de taak poet zijn van de volks-
vertegenwoordiging.
Minister VAN LIDTH DE JEUDE begon zijn
antwoord dan ook terecht met de opmerking,
dat hij ónmogelijk op al deze casuïstiek vol
ledig kon antwoorden. Hij deed de algemeene
toezegging, dat hij de ter sprake gebrachte
punten zoo snel en goed mogelljk onder het
oog zal zien.
Al acht de Minister het onderwerp ten volle
de belangstelling der Regeering waard, men
moet toch ook niet gaan overdrijven, wat het
aantal der klachten betreft. Percentsgewijze
hebben de grieven zoo*n grooten omvang niet,
want in 1933 kwamen er op een totaal van
40.000 aanvragen om Zuiderzeesteun slechts
116 bezwaarschriften bij de speciale beroeps
commissie van de Generale Commissie binnen
en voor 1934 beliepen deze cijfers respectievelijk
17.000 en 176. Trouwens, aldus de Minister, ook
wanneer men nagaat, dat in de jaren 1927 tot
1929 de gemldde’de besommingen van de vls-
schersvloot 3.6 mlllloen bedroegen en men
bij de 1.6 mlllloen besomming, welke 1934 ge
haald werd, de bedragen telt, die aan Zulder-
zeesteun zijn uitgekeerd, dan Is het resultaat
zoo onbevredigend niet. Wat de behandeling
der aanvragen betreft, de Generale Commissie
hoort alle belanghebbenden, de Minister hoort
weder over alle gevallen de Generale Commis
sie en in de subcommissie, die de beroepsin
stantie is, hebben twee belanghebbenden zitting.
De heer Goedkoop is echter niet, zooals de
journalisten, nog denzelfden dag naar Amster
dam teruggekeerd. Integendeel is hij doorge
reisd naar Moskou, teneinde besprekingen te
voeren over een eventueele nieuwe order voor
den bouw van een of meer schepen voor de
Sovjet-Unie.
Woensdagmorgen te 11 uur is de heer Goed
koop te Moskou aangekomen.
Het conflict in bet bouwbedrijf te Rotterdam
heeft zich thans weer aanzienlijk verscherpt.
Onmlddelltjk na de uitspraak van de Recht
bank heeft de Bond van de Patroonsvereenl-
ging een annonce laten plaatsen In alle Rotter-
damsche dagbladen, waarin werklieden worden
opgeroepen tegen 62 en 57 ct. per uur. Dit plan
was uitgelekt, en als tegenmaatregel hebben de
bonden van werknemers in dezelfde bladen een
advertentie geplaatst, waarin een protest staat
en een aanmoediging om zich niet aan te mel
den.
Naar wtj van werkgeverszijde vernemen, heeft
de Bond van Neutrale Werkgevers reeds meer
dan duizend schriftelijke aanbiedingen gekregen.
Men wil 270 arbeiders, die in staking zijn ge
gaan, ontslaan en daarvoor een zelfde aantal
sollicitanten In werk nemen.
Woensdagmiddag tusschen 42 en 3 uur konden
de sollicitanten zich aanmelden aan bet kantoor
van den Bond. Den geheelen tijd was er een
„va et vlent” van arbeiders. Een viertal politie
agenten hielden voor het gebouw een oogje in
het zeil, doch onregelmatigheden kwamen niet
voor.
De werknemersbonden verklaren, dat zjj alle
pogingen In het werk zullen stellen om de
werkwillenden te verhinderen aan het werk te
gaan.
De beperking zal kunnen aanvangen op
1 Juni as. terwijl het ie beperkingsjaar zal
kunnen loopen vanaf 1 Juni «s. tot uit. Mei
1936. Op deze wijze eindigt bet beperkingsjaar
met de twee melkrjjke maanden April en Mei,
en wordt een ongewenschte vermindering van
de toch reeds te geringe winterproductle zoo
veel mogelljk voorkomen. Verwacht mag wor
den, dat vele veehouders maatregelen zullen
treffen om de productie in genoemde maanden
te verlagen.
Naar de K. N. A. C. meldt is het zoo goed als
zeker, dat de nieuwe brug te Arnhem op
Woensdag 10 April »a voor het verkeer sal
worden opengesteld.
Op 16 Januari JX verklaarde de regeering
bij de indiening van het wetsontwerp inzake
versnelden bruggebouw met behulp van tol
heffing als volgt: „De brug te Arnhem vordert
met groote snelheid haar voltooiing en sal vóór
1 April 1935 In dienst zijn genomen”.
In verband met verschillende omstandighe
den Is de gereedkoming vertraagd, zoodat thans
de datum van ingebruikneming 10 April is.
De begrootlng van bet Zuiderzeefonds is zon
der hoofdelijke stemming goedgekeurd.
De Kamer is tot 9 April uiteengegaan. ZU
heeft, door in de afgeloopen weken zeer lang,
té lang, te vergaderen, een extra-vacantietje In
het tweede parlementair trimester weten, in te
lasacben. t
Een der sleepbooten wierp de tros los; de
andere tros brak en raakte verward in de
schroef van de „Dulvendrecht”, waar een dui
ker hem moest weghalen.
Het voorschip liep vol water, doch na enkele
uren was het schip weer leeggepompt en vlot
gebracht.
De oorzaak van het ongeval is onbekend.
Als onmlddellljke reactie op een Kamerdebat
verzond het Hoofdkwartier van Mussert 7 No
vember .strikt vertrouwelUk aan alle Vendel-
cömmandanten en zelfstandige W. A.-comman-
danten” het bevel om „ten spoedigste” van
bet „Geheele vendel, troep of zelfstandige
wacht een club ter beoefening van de wandel
sport te vormen”.
nomen. Het aantal zelfkarners steeg van
pijn. 18.000 tot pl.ni. 40.000. Met het oog
op een klandestiene verwerking van de
straks komende ongesteunde overmelk te
dit verschijnsel allerbedenkelUkst en de
minister Is dan ook van oordeel, dat een
kamverbod absoluut noodzakeljjk zal zijn
en dat in het algemeen slechts diegenen
van de veehouders een vergunning tot
karnen zullen dienen te bekomen, die kun
nen aantonnen, dat zij deze wUze van
zuivelbereiding reeds voor de Inwerking
treding van de CrMs-Zulvelwet uitoefen
den.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen wordt
aan de op 1 Februari JX gesloten clearing tus
schen Nederland en Roemenië van Roemeen-
sche zUde nog geen uitvoering gegeven. Zulks
houdt verband met bet sedert dien in Roeme
nië nieuw Ingevoerde regiem betreffende den In-
en uitvoer, die de met dit land gesloten clea
ring doorkruist.
Met de Roemeensche regeering wordt over de
ontstane situatie nader overleg ge-
re*»!
Voor den krijgsraad te Den Bosch stond
wegens opruiing tegen het vervullen van den
dienstplicht terecht de gewoon dienstplichtige
J. A. S. uit Amsterdam, 19 jaar. HU had zich
te Harderwijk schuldig gemaakt aan opzettelijke
ongehoorzaamheid en zich aangesteld als een
gewone dienstweigeraar waar In dienst niets mee
te beginnen is. Op 18 Febr. hield hU op zijn
deze door
kanten een
gevolgd zou
organisaties,
het
De KonlnkUjke Nederlandsche Automobiel
Club heeft doen verschijnen een ontwerp voor
een Algemeene Verkeerswet, hetwelk gebaseerd
is op het thans bU de Staten Generaal aan
hangige ontwerp van wet houdende regelen in
verband met het gebruik van motorrijtuigen en
rijwielen, nopens het verkeer op de wegen
de rijwielpaden.
In de Memorie van Toelichting, behoorende
bU het Regeeringsontwerp komt een paragraaf
No. 2 voor, welke gewijd Is aan de vraag langs
welken weg het verkeersvraagstuk wettelljke
voorziening behoort te vinden.
Daarin wordt uiteengezet, dat hoewel de
wenschen van den Minister van Waterstaat in
het algemeen wel zouden uitgaan naar een Al
gemeene Verkeerswet, hü niettemin om twee
redenen gemeend heeft niet met een voorstel
voor zoodanige wet te moeten komen.
De Minister is te rade geworden om aan het
verlangen naar een nieuwe regeling te voldoen
door wijziging van de tegenwoordige Motor- en
RUwlelwet, welke wUziglng is opgenomen In een
ontwerp van een geheel nieuwe Motor- en RU-
wielwet.
De KonlnklUke Nederlandsche Automobiel
Club meent, dat In bovengenoemde Memorie de
bezwaren van de totstandkoming van zulk een
wet te breed zUn uitgemeten.
Het heeft de KNAC verheugd, dat toen bU de
mondelinge behandeling van de begrootlng van
Waterstaat in de Eerste Kamer der Staten-
Generaal door een der afgevaardigden de wen-
schelUkheld van een Algemeene Wegverkeerswet
andermaal met klem werd betoogd, de Minister
van Waterstaat aX verklaarde: „Wat de Alge
meene Verkeerswet betreft, waarom gevraagd
is, geloof ik, dat. als men straks in deze Kamer
de geheel herziene Motor- en RUwlelwet te be
handelen krijgt, dan zal blUken, dat het ont
werp tUdens de behandeling aan de overzUde,
die door een speciale commissie geschiedt, zoo
danige wUziglngen heeft ondergaan, dat die
Motor- en RUwlelwet van een Algemeene Ver-ii
keerswet slechts weinig zal verschillen. Ik ge
loof niet, voor zoover ik den stand van zaken
op het oogenblik ken, dat de Motor- en RUwlel
wet dan veel zal verschillen van de bekende
Code de la Route in Frankrijk.”
Met groote belangstelling en voldoening heeft
de KNAC van deze woorden kennis genomen,
te meer omdat zU zich sedert vele maanden
heeft beUverd het vraagstuk van een nieuwe
Algemeene Wegverkeerswet In eigen boezem aan
een ernstige studie te onderwerpen. ZU heeft
zich daarbU niet tot critlek, zU het dan opbou
wende critlek willen beperken, doch zU heeft,
(naar thans blUkt nagenoeg gelUktUdlg met de
betrokken vaste Commissie uit de Tweede Ka
mer) nagegaan in hoever op de basis van het
aanhangige ontwerp nog verder in bedoelde
richting kan worden voortgewerkt.
Zoo is het, dat de K. N. A. C. thans haar
denkbeelden heeft neergelegd in een aan de
leden der Tweede Kamer toegezonden concept
voor een wetsontwerp, waarin de indeellng van
het aanhangige ontwerp is gevolgd. De K. N.
A. C. heeft gemeend In dit concept duldelUk
te moeten doen uitkomen, dat de nieuwe wet-
telUke regelingen, welke te noemen waren .Alge
meene Wegverkeerswet,” meer omvatten dan
het thans aanhangige optwerp en dat met name
daarin moet worden tot uitdrukking gebracht
dat zU niet slechts bevat een -egellng In ver
band met het gebruik van motorrijtuigen en
rijwielen, doch dat zU bevat een algemeen wet-
telUke basis, waarop op eenvoudige wUze de
noodige algemeene voorzieningen voor elk on
derdeel van het wegverkeer kunnen worden op
gebouwd en wel in een wegverkeersreglement, dat
het bestaande ..Motor- en RUwielreglement” zal
dienen te vervangen. Met het oog op de urgentie
van de tot standkomlng van een Algemeene
Wegverkeerswet Is de K. N. A. C. van meenlng,
dat hoe noodig en belangrijk overigens het op
nemen van bepalingen nopens het verkeer langs
spoorstaven In deze Wet ook moge zUn. daarop
thans niet kan worden gewacht, omdat daar
mede in verband zou staan het wUzigen van
andere Wetten en Reglementen.
In het vertrouwen, dat de door haar ver
richte werkzaamheden op het gebied van de zoo
moeilUke wetgeving op verkeersgebied zullen
kunnen dienen voor de verdere behandeling van
de gewUzlgde Motor- en RUwlelwet, heeft de
K. N. A. C., na ernstig beraad, gemeend, de door
haar voorgestelde wijziging ter kennismaking en
beoordeellng aan de leden van de Tweede Ka
mer te mogen voorleggen.
manier een toespraak tot de manschappen en
trachtte daarbü de tucht te ondermUnen. HU
Uet zich als volgt uit: „Een mooie staat, waar
duizenden loopen te verhongeren.”
De opruiing was volgens beklaagde niet zoo
kwaad bedoeld en moest beschouwd worden als
een natuurlUke reactie op een toespraak van
zUn kapitein, waarmede beklaagde het niet eens
was.
De aud.-mll. liet in zUn bUzonder ernstig
requisitoir uitkomen, dat het land zulke „ver
dedigers” missen kan en het leger door zulken
slechts nadeel Ujdt.
De elsch luidde 12 maanden gevangenisstraf
met ontslag uit den dienst zonder ontzetting uit
de bevoegdheid om bU de gewapende macht te
dienen.
De krijgsraad veroordeelde beklaagde tot 14
maanden gevangenisstraf, overigens conform
den elsch.
Te ’s-Gravenhage is onder leiding van den
RUksbemiddelaar prof. mr. P. J. M. Aalberse
een bespreking gehouden tusschen de partijen,
betrokken bU het dreigende conflict aan de
N.V. Zacht’s stoomschoenfabrlek te Kaats
heuvel.
De directie was alleen dan bereid, de ar
beidsvoorwaarden te verbeteren. Indien ten
de Kaatsheuvelsche schoenfabri-
gemeenschappelUke gedragslUn
worden tegenover de arbeiderz-
dien einde werd gevraagd,
gedurende één week uit te
Te
ultimatum
stellen; intusschen zou de directie dan trach
ten met de overige fabrikanten tot overeen
stemming te komen.
arbeidersorganisaties waren niet be-
het ultimatum een week op te schor-
zoodat overeenstemming tusschen par-
tUen niet kon worden bereikt.
Eenlge maanden geleden hebben We mede
gedeeld, dat de heer H. van Tongeren, groot
meester eener Orde van Vrijmetselaars te Am
sterdam, een klacht had ingediend tegen .De
Residentiebode”, wUl deze o. a. een schrijven
van een medewerker had opgenomen, handelend
over de Vrijmetselarij In de Baltlsche landen.
Het blad deelt thans mede, dat 18 April as.
voor de rechtbank moet terecht staan de hoofd
redacteur.
Hem Is ten laste gelegd, dat hü te 's-Graven
hage op of omstreeks 13 October 1934, zich in
het openbaar bU geschrift opzettelük In be-
leedlgenden vorm heeft uitgelaten over een
groep van de bevolking van Nederland, althans
over een ten deele tot de bevolking van Ne
derland behoorende groep van personen, de
Vrijmetselaren, door opzettelük in het dagblad
een artikel over ,De Vrijmetselarij in de Bal-
tische Staten” op te nemen, waarin volgende
uitlating opzettelük in beleedigenden vorm is
gedaan:
„Uit de groote mysterieuze schanddaden van
den laatsten tüd Is duldelUk bewezen, welk een
ontzaglüken Invloed de Vrijmetselarij in de
wereld uitoefent. Het Is dan ook geen wonder,
dat er ,een felle actie Is ontstaan tegen de
Vrijmetselarij, die haar leden onverdiend aan
de meest Invloedrijke betrekkingen helpt en
hun misdaden tracht te bemantelen.”
Het blad teekent hierbü aan:
„Blükbaar is deze zeer eigenaardige aanklacht
bedoeld als een proefballonnetje ten opzichte
van het nieuwe artikel in het Strafwetboek, dat
niet alleen personen, maar ook groepen van
personen tegen opzettelüke beleedlging be
schermt.
Of dit ballonnetje zal opgaan? Het zou er
raar uitzien, als men de waarheid omtrent de
Vrijmetselarij In een of ander land niet meer
zou mogen meedeelen, omdat dan hier te lande
Iemand, die óók Vrijmetselaar is maar zelfs
geen lid der besproken Vrümetselaarsorde
voorgeeft zich beleedigd te achten. Opzettelük
nog well
We vermoeden dan ook, dat het proefballon
netje spoedig zal uiteenspatten. Het nieuwe
wetsartikel Is niet gemaakt, om de Pers te
knevelen In het bespreken van misdadige we
relds troomin gen.”