ONS BLAD DE LEEUWERIK IN STORM VERGAAN Alle zeven inzitienden omgekomen 1 L li I I -] miifi Zeven levens In Sauerland tegen bergwand gebotst 1 Het beden nieuws van Auto op tramrails geslipt Waarom zwaar bemand over den Mr. gulden DE BAROMETER f s het Ongunstig traject Diepe indruk te Brilon De Leeuwerik gestorven Wagen geheel vernield I «i fit 3 A PRINSES MARIE ADELINE VAN SAVOYE VERLOOFD DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN Aanval af geslagen, zonder dat de gouddekking belangrijk is verminderd Drie van de vier inzittenden, onder wie pastoor J. F. M. Schip horst uit Amsterdam, ernstig gewond 932 8 APRIL 1935 Een onderhoud met direc teur Plesman Eén passagier stapte te Leipzig uit VEREENIGDÉ KATHOLIEKE PERS 1 3 MAANDAG Per lossen regel 20 c, ingez. med. 40 c p. regel; idem op pag. één 55 cp. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek. Telefoonnummer 4330 Gebruikelijk op nog slecht bezette toestellen van een jonge lyn Verslagenheid in den lande Wacht by het wrak 4815 4*17 r O van 03 el Naar allen, vliegers zoowel als» rt 1 jn; oade man in de viam- meer o o o H. K. i MO 1* I IL De „Leeuwerik" vertrekt van Schiphol nagewuifd door, belangstellenden. f’ I r«* Brand te Monnik' men omgekomen. 'oor Zllk 1 Stand op Maandag IS sar tm.: 7453 Vorige stand: 7513 faun 0 Dat het op deze lijn af te leggen traject uitzonderlijke moeilijkheden mee zou bren gen voor de piloten, meende de heer Ples- man te moeten tegenspreken. Verlenging diensttijd in Frankrijk; huidige lich ting blijft drie maanden langer onder de wa penen. Bjj een auto-ongelnk te Bergen (L.) sjjn drie gewonden te betreuren. ‘p- er- 8 1 L De directeur van de in vier maanden tijds thans voor de tweede maal zoo ern stig getroffen maatschappij, gaf ons als zijn meening te kennen, dat ijsvormlng op de verongelukte machine de meest waarschijnlijke oorzaak is geweest van de nederstorting. Het vliegtuig zou na melijk boven de plaats van het ongeluk eenige Malen rondgecirkeld hebben, al vorens met een vreeselijken slag tegen den heuvel te botssen. Volgens een ge rucht zou Soer zelfs de motoren nog Nieuwe glorie en successen En weer roem op nieuwe lijn? Menschen wikten God beschikte en het heeft niet mogen zijn. Diep gebogen Droef bewogen Staan wij voor dit tragisch lot. Wat helpt praten? Immers, baten kan hier slechts de troost van God Personen tn de nabijheid zouden althans heb ben opgemerkt, dat er eenlgen tijd verliep tus- schen het eindigen van het motorgeronk en het vernemen van den slag, die naar alle waar schijnlijkheid samenviel met de explosie der ben zinetanks. ROME. 6 April (Reuter). De koning heeft zijn toestemming verleend tot de verloving van prin ses Marie Adeline van Savoye met Don Leone, prins van Arson. D. in Menschen staren. Droeve mare Meldt een sombre Verre stem. Neergestort een Snelle vogel, Leeuwerik van de K. L. M. Lsctferssmokkel op groote schaal op BalL Dinsdag 23 April begint de staking in de siga- ren-ind astris. kaw lem- <687 ij ge- rtm* HET KXJK-VLIEGTU1G „DE LEEUWERIK" IN DUITSCHLAND VERONGELUKT. DE ZE VEN INZITTENDEN OM HET LEVEN GEKO MEN. iteb. irlk- >ffer, Ucul. blad. «o »1 si lks De inzittenden van het vliegtuig „Leeuwerik", die bij het vreeselijk ongeluk om het leven zijn gekomen. Boven v.l.n.r.: H: Wingelaar; E. A. J. Prill- witz; commandant P. Soer. Onder vJ.n.r. mr. Wde Vlugt; HLA Briel; marconist v. d. Klein en werktuigkundige P. Weiman De piloot was tengevolge van het sterke on- weder en de sneeuwjacht sterk tn het zicht be lemmerd en daarom boven het Sauerland lager gaan vliegen. Plotseling doemde een dennenwoud voor hem op. Om dit te ontwijken stuurde hij scherp naar links en stiet hierbij tegen een bergweide. Het vliegtuig ontplofte onmiddellijk. puinhoop van t vernielde toestel onaangeroerd. Alleen werden nog bij daglicht de noodlge foto’s gemaakt. Te zeven uur waren nog geen orders ontvangen wat er met de lijken der slachtof fers zou gebeuren. Het is waar dat In deze streken vrij vaak ijs afzetting op de machines te duchten val, doch daar staat tegenover da andere rajecten toch ook hun eigenaardige moeilijkheden opleveren. Het feit dat de K. L. M. In vergelijking met andere maatschappijen tot dusverre veel risico gespaard bleef, mag voor een zeker percentage aan wat men noemt „goed geluk" toegeschreven worden, voor een niet onbelangrijk deel dankt 1 men het aan de bekwaamheid der piloten. Het verlies van een man als Soer achtte de directeur van de K. L. M. dan ook weder een zwaren slag voor de diensten en in de rangen van onze bur gerluchtvaart. aanleiding van het vergaan van de ..Leeuwerik’’ hadden wij in den vroegen Zon dagmorgen nog een onderhoud met den heer Plesman, in het hoofdkantoor van de K. L M te ’s Gravenhage. Mr. Trip deelde mede, dat de aanval op den Nederlandschen gulden is afgeslagen, zonder oat de Nederlandsche Bank haar gouddekking in belangrijke mate heeft zien verminderen. In den zetel van de Bank voor Internationale Betalingen te Bazel hebben de gouverneur* en presidenten wer circulatiebanken vandaag ge confereerd. De president van de Nederlandsche Bank, mr. L. J. A. Trip, prof. Bachmann van de Zwlt- sersche Nationale Bank en de gouverneur van de Banque de France. Tannery, namen aan de bijeenkomst deel Om I 1 uur Zaterdagochtend, seint Reuter, was het vliegtuig van het vliegveld Kbely bij Praag gestart Te Leipzig was een tusschenlanding ge maakt, waar een van de drie passa giers het vliegtuig verliet Regenvlagen Onweervlagen Noodweer, stormend in de lucht Arme leeuwerik ligt verpletterd, kwam niet thuis van zijn vlucht. manier van verplaatsen omdat zij anders te iaat èW;- NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spearnestad - Haarlem Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger ACHT EN-,TWINTIGSTE JAARGANG No. 155 ^ADVERTENTIEPRIJZEN De drie motoren zaten nog in het geraamte doch waren geheel vernield. Ook de bagage was aoo goed als geheel door het vuur verteerd, met Uitsondering van een aantal sieraden, die in een der koffers hadden gezeten en het vuur hadden kunnen weerstaan. De sieraden de plaatselijke autoriteiten spraken het vermoeden uit dat deze zouden hebben toebehoord aan een juwelier hadden echter geen groote waarde. Merkwaardigerwijze werden midden tusschen de verbrande resten nog een aantal door het vuur vrijwel geheel gespaarde papieren gevon den, waaruit de identiteit van bet toestel kon worden opgemaakt. Zooals in het eerste bericht reeds gemeld werd, heeft de ramp zich af gespeeld Zaterdagmiddag tegen kwart over twee. Op dat oogenblik woedde boven de omgeving een zeer zware sneeuwstorm, welke in^licht- heid zeer ongelijk was, maar toch in de minst hevige momenten niet meer dan hoogstens 200 M. zicht mogelijk maakte. Waarschijnlijk is het asm deze omstandigheid toe te schrijven, dat „De Leeuwerik" mid den in de vlucht tegen een berg is aangevlogen. Hoewel de plaats, waar het KLM-vliegtuig de „Leeuwerik” op den terugweg van Praag is neergestort, tamelijk ver van het ongeveer 6000 inwoners tellende stadje Brilon verwijderd is, heeft de ramp Juist daar grooten tndruk ge maakt, aangezien de plaats van het ongeval in den Krels is gelegen, waarvan Brilon de hoofd stad is. Het vliegtuig werd het eerst aangetrof fen door den wachtmeester van de politie te Roeenbeck. Het werd gevonden op 400 M. hoogte tegen de helling vlak bij een ^oschrand. Behalve de Landrat Jansen begaf zich ook een kleine politiemacht, voornamelijk manschappen van de te BrUon gedetacheerde gendarmerie, naar de plaats van de ramp De eerst aangekomenen waarschuwden on middellijk de politie te Brilon, die ruim een half uur na de ramp ter plaatse verscheen, on der leiding van den Landrat van den Krels Brilon, den heer Heinrich Jansen. Deze con stateerde dat geen hulp meer geboden kon worden en liet den nog rookenden puinhoop on der politiebewaking stellen. Onmiddellijk waar schuwde hjj de Flugwache van Dortmund. pe in den loop van den avond personeel naar de plaats van de ramp zond, waarheen ook on- denoeklngsambtenaren uit Dortmund zich on- mlddellljk begaven en omstreeks zeven uur aankwamen..In afwachting van hun komst liet men de lijken van de slachtoffers evenals den hebben afgezet, vóór het oogenblik, waarop de machine te pletter vloog. Lord geheünzegelbewaarder Eden stek. Volgens mr. L. J. A. Trip is de aanval op onsen gulden afgeslagen zonder belangrijke <(ji miné» ring van onze gouddekking. De eerste 150.000 voK-ljjn in Nederland te Her ten bij Roermond in bedrijf gesteld. Advies van den Middenstandaraad aan den Minister in zake de levering van toestellen deer gasbedrijven. Onze boterexport eenigzzlns verbeterd doer dan verkoop van beduidende hoeveelheden naar Amerika. Zooals te begrijpen bracht de rampzalige tijding van dit droevige ongeluk alom groote ontsteltenis tf weeg. De verslagenheid was zeer groot en algemeen was men, onder den indruk van dezen nieuwen slag, die onze na tionale luchtvaart getroffen heeft. Het traject, waar op „Leeuwerik", dat een vliegtuig was van ebt type Fokker 12, ver ongelukte bood naar wjj vernamen, in verband met de weersgesteldheid en invloeden van den wind, dikwijls moeilijkheden. Een drietal toe stellen van de TJechlsche luchtvaartmaatschap pij, welke vóór de KLM. op deze route vloog, zijn hier reeds verongelukt. Uit binnengekomen telegrammen bleek ver der nog, dat de Dultsche Journalisten voor- loopig op last van de Dultsche regeertng geen uitvoerige mededeellngen over het ongeluk mochten doen. 4 Per dag sterven over de heels wereld duizen den menschen en het deert ons niet, at slechte heel weinig. Een enkel sterfgeval treft, omdat bet een algemeen-bekende geldt, omdat hij heel ver dienstelijk was, omdat zijn heengaan een ver lies beteekent voor velen, voor een volk soms. Maar als op één dag zeven zonen van een volk, onder wie enkele, die tot den roem van datzelfde volk herhaaldelijk lauweren hebben aangedragen In den dood worden gestort, ter wijl zü, bemanning zoowel als passagiers, de eene direct, de anderen indirect pogen onzen naam op luchtvaartgebied te bevestigen en te versterken, dan gaat er iets bloeden in on* hart. Dan wordt het ons droef te moede. Dan ver zuchten wij: Is dit niet een al te dure prijs voor weinig roem? Dan gaan we twijfelend staan tegenover allen voortgang van techniek, die wel den mensch dient, maar ook veel schade brengt en leed Na de „Ulver” de „Leeuwerik”. Tweemaal zeven menschenlevens in een oog wenk onverbiddelijk afgebroken, veertien men- schenzielen onverwacht de eeuwigheid tn. Het is tragisch. bet stemt tot denken Zondagmorgen om tien uur Is op den Rijks weg NijmegenVenlo te Wellerlooi onder de gemeente Bergen een gesloten personenauto op de tramrails komen te slippen en tegen een boom gereden. De wagen werd gehele vernield. In de auto zater vier personen, waarvan drie ernstig zijn gewond. De slachtoffers zijn de zeereerw. heer pas toor j. F. M. Schiphorst, kerkmeester F. Kui per, belden van de St. Bonlfaclus-parochie aan bet Kastanjepleln te Amsterdam, en mej. Busch eveneens uit Amsterdam. De vierde inzittende, de heer A. Nooy, eveneens kerkmeester van ge noemde parochie, blee^nagenoeg ongedeerd. Het gezelschap was op weg naar Wiesbaden, waar de vader van mej. Busch, de bekende me dicus dr. P. W. C. Busch, onder-dlrecteur van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis te Amster- c»m. momenteel wordt verpleegd. Dokter Helen uit Arcen, bijgestaan door de plaatselijke Hulppost van het Roode Kruis, heeft de eerste hulp verleend. Tvens zijn de gewonden voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden. Per ziekenauto zijn de slacht offers naar het 8t. Joaef-Ziekenhuls te Venlo overgebracht. Na de botsing tegen den boom is de wagen gekanteld. De pastoor werd op den weg geslin gerd. ZlJneerw. werd opgenomen met een rlb- fractuur en vermoedelijk heeft hij een long ge scheurd. Mej. Busch had een ernstige hoofd wonde bekomen. Zij verkeerde In bewusteloozen toestand. De heer Kuiper, die den wagen be stuurde. had een wonde boven het oog Zondagavond laat vernamen wij, dat de toe stand van de slachtoffers naar omstandigheden goed te noemen was. Mej. Busch was tot het bewustzijn teruggekeerd. Het stond nog niet vast, dat pastoor Schiphorst een rib had ge broken. Dit zal een later onderzoek moeten uit wijzen. De havenmeester van Schiphol, waar „de Leeuwerik” te 15.40 Amsterdamschen tijd ver geefs werd verwacht, kon zich uiteraard niet uitlaten over de oorzaken van deze ramp, voor hij nadere berichten tot zijn beschikking had. Onmiddellijk werden de noodlge maatre gelen getroffen en spoedig waren eenige leden van den technlschen dienst op weg naar de plaats van het ongeluk. Zaterdagmiddag omstreek* kwart over twee Amsterdamschen tijd is K-LM--vliegtuiE „De Leeuwerik" op weg van Praag naar Amsterdam bij Brilon op 80 K.M. ten Oosten van Dortmund verongelukt Alle zeven opvarenden: gezagvoerder P. Soer, tweede bestuurder Prille- wittz, marconist d. Klein, boordwerktuigkundigen Weiman en AVingelaar en de passagier* Mr. W. de Vlugt zoon van den burgemeester van Amster dam en de heer H. L. A. Briel, hoofdprocuratiehouder van de A.K.U.- fabrieken te Arnhem, zijn omgekomen. Het toestel deed dienstt op de juist geopende luchtlijn Amsterdam-Praag. Het was om 13 uur 14 M.E.T. (12.34 Amsterdamschen Tijd) uit Halle- Leipzig vertrokken op weg naar Essen. Om 14 uur 35 M.E.T. (13 uur 55 A.T.meldde het zich draadloos op 10 K.M. benoorden Kasseir dus juist op de route Halle-Leipzig-Essen. Vier minuten later werd het radiostation Keulen geseind: „Antenne wordt ingehaald wegen* onweer." Te ongeveer kwart over twee Amsterdamschen Tijd werd het verongelukte vliegtuig gevonden. De Praag-lljn la de jongste luchtverbin ding der K L M. en werd eerst eenige dagen geleden geopend. Deze verbinding mocht zich reeds dadelijk in groote belangstelling verheugen, In tegenstelling met vele andere pas geopende lijnen. Het aantal passagiers Is echter In de eerste dagen nooit zoo groot als bij lijnen, die reeds jaren In exploitatie zijn. Daarom pleegt de K.L.M. veel perso neel aan boord te geven van deze machines, omdat men de plaatsruimte op de drukke verbindingen niet missen kan en het perso neel toch een zekere oefenlngsperlode moet meemaken. Dit is de reden, dat een zoo be trekkelijk groot aantal KLM.-menschen zich aan boord van de „Leeuwerik” bevon den. De route was voor de Indlè-vllegers niet onbekend, aangezien de vllegljjn Am sterdamBoedapest over HalleLelpelg voert. De machine was dan ook niet van de route afgeweken. Het toestel deed den laatsten tijd uitslui tend dienst op het Europeesche luchtnet, doch binnen korten tijd zou de „Leeuwerik” weer tljdelljk op de Indië-route zijn Inge legd. Bjj de directie der KLM is een stroom van telegrammen van alle mogelijke auto riteiten en belangstellenden met uitingen van deelneming binnengekomen. Maar morgen zal de noodzaak van het harde leven anderen weer hun plaats doen Innemen In den cockpit, morgen zullen er weer passa giers zijn, die door de haast van den tijd ge dreven deze snelle moeten benutten, zijn. En morgen zullen passagiers, weer in de zoo veilig lijkende, maar helaas nog altijd niet geheel betrouwbaar blij kende toestellen zich begeven, omdat nu een maal aan de toekomst van de techniek niet te twijfelen Is, omdat daar niet aan mag getwijfeld worden. Doch de droeve oogst van dezen dag is al bjj al weer zeven levens, zeven menschenzlelen, zeven getroffen families, vrouw en kind, vader of moeder en heel een rouwend land, dat om wille van den vooruitgang weer zeven menschen mlMzn moest. Tegen acht uur Zaterdagavond werd de gen- darmeriewacht van Brilon teruggetrokken, ter wijl daarvoor in de plaats de wacht werd be trokken door manschappen van het Arbelds- dienstkamp Bredelar. die den geheelen nacht de wacht zouden houden en hedenochtend vroeg weer door de gendarmerie van BrUon worden af ge lost. Tegen acht uur arriveerden per trein uit Dort mund de leden van de Flugwache aldaar, die het eerste offlcleele deskundlgen-ondersoek zul len instellen, aan het station Messmghausen. vanwaar zij zich per auto naar de plaats van de ramp begaven. Zoodra het hedenochtend licht is geworden, zoekt men de omgeving af naar eventueel ver spreid liggende deelen van het vliegtuig. Onder leiding van den Gendarme- rie-obermeister Niedrig werden de eerste maatregelen genomen. Zooals reeds gemeld werd, waren de lijken geheel verkoold en onherkenbaar. Enkele voorwerpen als sleutels en horloges werden van labels voorzien terwjjl ook nog enkele door het vuur slechts gedeeltelijk aangetaste papie ren op de slachtoffers werden gevon den In opdracht van den Gendarme- rie-obermeister Niedrig werden eeni ge foto's van de situatie gemaakt, waarna de lijken met wagens naar het dorpje Rosenbeck werden over gebracht. Er bleken niet, zooals aan vankelijk gemeld was, zes, doch zeven personen aan boord van het vliegtuig te zijn geweest. Een deerniswekkend schouwspel boden de lijken der zeven inzitten den. Geen hunner had kan* gezien uit het brandende vliegtuig te ont snappen, waarschijnlijk doordat het reed* voor het in brand vloog over den kop was geslagen. De zeven lij ken waren geheel verkoold en vol- x komen onherkenbaar. De plaats des onheil* ligt op een afstand van naar schatting 25 K.M. van het plaatsje Brilon,, en is van daar par auto binnen een half uur bereikbaar. De berg, waartegen „De Leeuwerik" is opgevlogen is de Burgberg nabij het gehucht Roesen- beck in het Sauerland. De streek daar is buitengewoon eenzaam, zoo- dat het ongeveer een kwartier duur de alvorens degenen, die het vreese lijk ongeluk zagen gebeuren, ter plaatse konden zijn. Het was een af schuwelijk schouwspel dat zich daar aan hen voordeed. De Leeuwerik was na de botsing over den kop ge slagen en in brand gevlogen. Dicht bij het bosch aan den voet van den berg was het gevaarte neergestort en geheel uitgebrand. Van het prachtige toestel was niets meer over dan het kromgetrok ken ijzeren geraamte en verkoolde resten van het houtwerk en de be- kleedingstoffen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 1