Mgr. van Noort over de N.S.B ’T IS ZOO OUDERWETSCH! E Onze boterpositie 2? WAARSCHUWEND WOORD AMSTERDAM—BOVENRIJN Sa NED. MIDDENSTANDS- BANK Restaurant DORRIUS ZATERDAG 13 APRIL 1935 IDEEËN Conflict de oorzaak Amerika in de markt SPERRMARKEN-ELLENDE Nijverheidsonderwijs De sigarenindustrie Geen staking bij Jannink te Goor Gevaren -? PATER A. BROCKEN M.S.C. Noordelijk Verbond van Sigaren fabrikanten uit den Bedryfaraad W etaontwerp tot verhooging van vergoeding van verliezen RIJKSBEMIDDELAAR HEEFT SUCCES Geestdriftige kiezers- bijeenkomst Zomermaatregelen bij de Spoorwegen FRIESCHE VLAG met smaak Ingrijpende wijzigingen in de rege ling der examena en de akten van bevoegdheid De gevaren voor onze geeatelyke goederen vloeien uit het ayateem zelf noodzakelijk voort Provinciaal der Miaaionariaaen van het H. Hart bediend N L Voorburgwal b h Spui PLATS DU JOUR EN A LA CARTE SPECIALE LUNCtT-SCHOTtLS Verhooging van het mengpercen- tage der margarine dient zoo lang mogelyk uitgeateld te worden De aecretaria met verlof gezonden na moeilijkheden 5 w Koor Uw jongen, Stagnatie aan het kanaalwerk Rykabemiddelaar atelt arbitrage voor Uit den Radioraad f f in vernemen een 4 dan het LIBRA zullen we- dlt gunstig en met haar beeltenis van tien ji korten rok. waarin zü zich thu Voor onderwijs In kinderverzorging en -op voeding, werd een nieuwe akte Ingesteld. Een van de belangrijkste wijzigingen brengt artikel 10, volgens hetwelk voor toelating tot En er Is praktisch geen twijfel aan, ot wü katholieken zullen die beknotting onzer vrij heid niet alleen óók, voelen, maar vermoedelük zijn In «U het ergst en het zwaarst voelen. Of Is het niet waar, dat de NSB, terwijl zij van den eenen kant door misleidende propaganda katholieken zoekt te winnen, van den anderen kant reeds thans haar scherpsten kant richt tegen ons. Katholieken. Ik zeg niet: Vormelijk tegen den katholieken godsdienst, maar wel reeds tegen de Katholieke Staatspartij. En de teekens van wat ons wacht, Indien de N S B. triomfeeren mocht, vertoonen zich reeds. Drink Uw koffie met De rechter te Coesfeld heeft twee eenvoudige handelslieden uit den Oelderschen Achterhoek, cle geregeld de markt te Bocholt bezochten, wegens verboden uitvoer van ongeveer 300 Mark voor geleverde waren ontvangen, veroordeeld tot een maand gevangenisstraf en 2920 mark l>oete plus verbeurdverklaring van de 300 mark. Beide mannen hadden reeds zes weken In voorarrest gezeten. En nu een afzonderlijk woord over de N. S. B. en aanverwante bewegingen. De hoor, men fluistert hier en daar, en het is onlangs in een vergadering in het Zuiden des lands hardop gezegd: dat de Deken van Amsterdam in zijn hart de N. S. B. wel genegen is, maar dat hij dat niet mag zeggen of niet durft zeggen. Nu ik van avond ongezocht de gelegenheid heb, is het misschien nut, tig openlijk te verklaren, dat dit niet waar is, dat er niets, maar dan ook heelemaai niets van waar is. (Langdurig applaus). Met het oog op de Inkomsten van Landbouw Crisis Fonds dient dus de ver hooging van het mengperoentage zoo lang mogelijk uitgesteld te worden, waarbij nog komt, dat handhaving en too mogejjjfc uit breiding van den boterexport naar Mes land om de reed» genoemde redenen aan- beveling verdient. In verband met de vraag van het mengper- centage voor de margarine, hebben wij bü be voegde zijde Inlichtingen Ingewonnen omtrent het standpunt der Regeerlngsorganen. Men wees er ons op, dat het aspect, dat onze boter positie vertoont, gedurende den laatsten tijd een grooter afwisseling heeft te zien gegeven. Het spreekt vanzelf, dat de loop der gebeurte nissen op dit terrein met groote aandacht wordt gevolgd. Zooals bekend, werd met ingang van 13 Januari 1.1. het mengperoentage van boter In de margarine teruggebracht van 25 op 15 pCt. Deze maatregel was eenerzljds het gevolg van de (overigens geheel normale) sterke da ling van de boterproductie en anderzijds ge grond op de overweging, dat het zeer wensche- Hjk moest worden geoordeeld het op de Engel- sche markt verworven afzetgebed te blijven voorzien teneinde het gewonnen terrein aldaar niet meer te verliezen. Sindsdien steeg de boterproductie aanmerke lijk en werd er van verschillende zijden bij her haling op aangedrongen, het mengperoentage voor de margarine weer op 25 pCt. te bren. gen. Hiertoe werd vooralsnog echter niet over gegaan. Verwerkt In de margarine toch brengt de boter feitelijk niet meer op dan den prijs van de grondstoffen van eerstgenoemd product, zijnde een aanmerkelijk geringer bedrag bij export van de boter wordt verkregen. economlschen toestand zal kunnen voorberei- Dan zou heeft zoo’s r Ik meen wél wél te kunnen „Als da N.S.B. aan de macht komt, dan is het gedaan met de vrijheid van ons open baar katholiek leven en werken en zullen onze geestelijke belangen enorme schade lijden", aldus Mgr. Dr. C. C. van Noort O, Ik begrijp het, daar zijn ook onder de onzen tal van menschen. die In een soort van wan- hoopstemmlng verkeeren, en zeggen: Alles Is tegenwoordig zoo ellendig; de N.S.B. belooft ra eenige moeilijke jaren een heerlijke toe- maar wagen: Ingediend Is een wetsontwerp tot wijziging en verhooging van de Rljksbegrootlng van Finai.- ciën voor 1934. Met f 1.040.000 wordt verhoogd artikel 86a- vergoeding aan de Nederlandsche Middell at andsbank, wegens verliezen door deze instel ling geleden op na de totstandkoming dezer wet verleende credieten aan in llquiditeits- moeilljkheden geraakte, overigens echter vo.- waardige middenstandsbedrüven, en wegers kosten van maatregelen, door haar getroffen ter versterking van het Nederlandsche midden- standscredlet. In de Vrijdagavond in Krasnapolsky te Amsterdam gehouden, zeer druk bezochte algemeene vergadering van de R.K. Kieavereeniging ia, na dat het Statenlid H. A. Vulink en de ljj ataan voerder mr. C. P. M. Romme bet woord hadden gevoerd, ook gesproken door den Hoogeerw. Deken van Amaterdam, Mgr. dr. G. C. van Noort, die een simpel maar ernatig woord wilde zeggen om de Katholieken op het hart te druk ken hun atemplicht a.s. Woensdag en later naar eer en geweten te ver vullen. Bjj artikel 135a wordt vermeld, dat blijkens attlkel 14 der acte van overeenkomst, aange gaan tusschen den staat en de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde” te Vlisalngen. aan deze naamlooze vennootschap een leening werd tcegezegd van f 3.500.000 en haar de bevoegd heid werd verleend, dit bedrag In zijn geheel of In termijnen van f 100.000 of een veelvoud daarvan op te nemen. Van deze bevoegdheid heeft „De Schelde" aanvankelijk tot een be drag van 2 mlllloen gebruik gemaakt. In den loop van 1934 heeft zij nog'vijf termijnen, tot een totaal van f 900.000 aangevraagd. Voor meer dan een jaar schreef Graaf d'An- sembourg: Sportvereenlglngen In katholiek ver band zullen moeten verdwijnen. Ja wel, en meer dan dat. De consequentie is. dat heel de katho lieke jeugdvormlng en heel het katholieke ver- eenlgingsleven als zoodanig zal moeten verdwij nen. In de kerk zal men den priester als hij zoet genoeg is zijn vrijheid nog wel laten, maar daarbuiten in het maatschappelijke le ven. In vereeniglngen en bonden van allerlei aard, zal hij zich hebben terug te trekken, zal hl; door de gelijkschakeling worden uitgescha keld. Voor enkele dagen vermeldden de bladen een rede van den heer Geelkerken, secretaris der N s.B. van ongeveer dezen inhoud: De N S B. zal eerst fel worden, wanneer z(j de macht in nanden heeft; dan zal de godsdienst niet meer gebruikt mogen worden om de eenheid des volks te ondermijnen; dan zal openbare kri tiek niet meer geduld worden. Oe hoort: het oude liberale liedje van de splijtzwam en nu d- doofpot er naast! Maar begrijpt ge wat dat zakelljk beteekent? Dan zal de Kerk zich heb ben te onthouden van alle pogingen, om op het sociale en staatkundige leven der katholieken eer, katholiek stempel te drukken; want dat zal heeten: de eenheid des volks ondermijnen. En we zullen dat alles zwijgend moeten dragen, wont openbare critlek zal niet meer geduld worg den Nog één puntje. Voor enkele dagen kreeg lk inzage van een brief, gericht tot een hoogge plaatst geestelijke, waar ongeveer In stond: De kerken hebben veel te veel schulden gemaakt; veel te veel geld uitgegeven. Dat is helaas In vele gevallen waar, en Ik klaag er niet over dat men het zegt. Maar daarop volgde: WIJ zullen wel zorgen, dat ze niet meer over veel geld te beschikken hebben. Ik hecht aan dien brief geen bijzondere waarde; hü was niet on derteek end: ik noem hem alleen als symbool van wat er leeft in sommige geesten. „Wij zul len wel zorgen”! Het Noordelijk Verbond van Sigarenfabri kanten heeft, naar de „Volkskr.” meldt, zich voor eenlgen tijd uit den Bedrijfsraad in de Sigarenindustrie terug getrokken. Het meende, dat naast zijn gewone vertegenwoordigers ook zjjn „technisch bureau” in den bedrijfsraad zit ting moest hebben. De andere leden hadden daartegen bezwaar. as si Naar Wij vernemen zal het werk aan den zij tak van het kanaal AmsterdamBovenrijn, tusschen Jutphaas en Vreeswijk, binnen enkele dagen worden stilgelegd. Een en ander is een gevolg van bij de uitvoering gerezen moeilik- heden. lie bijzondere hulp en leiding bij studie noodlg heeft, is een plaats beschikbaar in klein inter naat onder gezinsverband. Maximum-aantal leerlingen 8- Schitterende resultaten. Prima refe rentiën. Brieven onder No. 7073, Bur. v. d. Wad Is het niet ontzaglijk ttreurig, dat er ka tholieken gevonden worden, die door de NB.B. te steunen, mee helpen om zulke toestanden voor te bereiden. Natuurlijk, zij begrijpen dat met, zjj zien bet niet In, evenmin als Dultsche katholieken, die voor een paar jaar Hitler te paard hielpen, hebben Ingezien wat daarvan voor hen het gevolg zou zijn. Thans ondervin den zü het, helaas. En ze mogen zwijgen, als ze niet naar een concentratiekamp willen gaan. Als de N. S. B. aan de macht komt, dan is het gedaan met de vrijheid van ons openbaar katholiek leven en wer ken, dan zullen onze groote geestelijke belangen enorme schade lenden. Wie weot voor hoe lang! Bjj Koninklijk besluit van 30 Maart 1935. Staatsblad no. 162, is een algeheele herziening tot stand gekomen van het zoogenaamde be- voegdhedenbeslult voor het nijverheidsonder wijs, met de in bijlage C daarvan vervatte ge heel nieuwe opstelling van de programma s voor de Staatsexamens voor alle bewijzen var. bekwaamheid voor dit onderwijs, die In hun tot nu toe geldenden vorm geheel verouderd waren. BI) de herziening hebben de volgende alg”- meene beginselen als leidraad gegolden: 1. De bevoegdheden voor het nijverheidson derwijs en de programma's voor de verschil lende bewijzen van bekwaamheid worden zoo veel mogelijk In overeenstemming gebracht met de thans geldende behoeften van het bedrijfs leven en met die van huishouden, enz. 2 Het aantal bewijzen van bekwaamheid worde zoo mogelljk Ingekrompen 3. ZD. die een bewijs van bekwaamheid voor het geven van nijverheidsonderwijs wenschen, moeten: a. waarborgen geven, dat zij een behoorlijken ondergrond van algemeene vorming en c.q al gemeene vakkennis bezitten; b. voldoen aan elschen van bijzondere vak kennis en vaardigheid. 4. Het aantal en den duur van de examens worden zooveel mogelijk beperkt, o.a. door: voor de elschen sub 3 a gebruik te makei: van bestaande betrouwbare examens, getuig schriften en diploma’s enz.; het verleenen van vrijstellingen, waar zonder bezwaar kan geschieden; het splitsen van een aantal examens in twee gedeelten. Vit de bepalingen van het Kon. Besluit ver melden wij, dat enkele akten wegens gebrek aan belangstelling geheel worden opgeheven, terwijl enkele andere vervangen worden door aanteekenlngen op reeds bestaande akten. In verband met de zeer sterke differentiatie in de metaalbewerking en de electrotechnlek werd het aantal verschillende akten hiervoor uit gebreid, met dien verstande dat alle zes akten, die hiervoor werden ontworpen één gemeen- schappelfjken grondslag hebben van algemeene ontwikkeling en vakkennis. komst, laten we het met haar baat het niet, het schaadt niet. Ja, als dót waar was; als het niet schaden konMaar het kan niet alleen schaden, het zal schaden en vreeselljk schaden. Of de N. S. B. als zij aan de macht komt, een beteren den, daarover zal Ik niet spreken. Iemand misschien zeggen: daar 1 pastoor geen kijk op. Maar waar kijk op te hebben, wat ik meen i beoordeelen, en wat ik uit volle, volle overtui ging uitspreek is dit: Bovendien "heeft onze boterpositie, ondanks de zelfs boven het normale uitgaande selzoen- stijglng eenige verbetering ondergaan door het in de markt komen van Amerika voor ons pro duct. De export daarheen heeft beduidende af. pnetlngen aangenomen; hetgeen zich weerspie gelt in het oploopen van de zoogenaamde Leeuwarder Commissie noteerlng. Als gevolg hiervan kan het tijdstip om tot verhooging van het mengperoentage over te gaan op dit oogenbllk nog niet als aangebroken worden be schouwd. De situatie wordt evenwel van dag tot dag nagegaan om, zoodra de noodzakelijkheid dwingt, tot verhooging van het mengpercentage te besulten. pogingen tot nettenindustrie Om de belangrijkheid van hetgeen deze hoog ste autoriteit in het katholieke leven der hoofd stad dezen avond heeft gezegd, laten wij zijn rede hieronder In haar geheel volgen. De Kerk heeft geen zeggenschap In zuiver po litieke dingen, en de kerkeljjke Overheid, ook in ons vaderland, laat alle staatkundige vraag stukken (het opstellen van een politiek program, het zoeken naar middelen om dat program uit gevoerd te krijgen, de organisatie en leiding der staatkundige partij) over aan de katholieke Burgers en dezer vertrouwensmannen. De Kerkelijke Overheid. d.w.z. Onze Bisschop pen, vragen alleen, dat alle katholieken, óók In het staatkundige, één zullen zijn en één willen blijven. En zij vragen dat „in naanr der groote geestelijke belangen", die daarbij betrokken zijn. Zij vragen dat ..overtuigd, dat alles door het bewaren der eenheid onze heilige rechten en vrijheden voldoende" gwaarborgd zijn” (Vasten mandement 1934). Het is verklaarbaar, dat er katholieken zijn, die dit alles niet begrijpen, ik bedoel: die niet zelf inzien, hoe en waarom het verbreken der eenheid onze geestelijke belangen, onze heilige rechten en vrijheden, dus de belangen van Godsdienst en Kerk in gevaar brengt. Is het te veel gevorderd, dat zulke menschen. als ze een maal katholiek zijn, ten dezen hun oordeel Onierwerpen aan het oordeel der leiders, die ons vto Godswege gegeven zjjn? Is het niet volkomen redelijk, als zulke menschen zeggen: onze geestelijke belangen zijn van Godswege toevertrouwd allereerst aan onze Bisschoppen: uerhalve wanneer onze Bisschoppen zeggen, openlijk zeggen, herhaaldelijk zeggen, dat onze geestelijke goederen op den duur gevaar loopen. als de staatkundige eenheid verbroken wordt, dan neem ik aan dat zij dit beter kunnen be oordeelen dan ik; dan zal ik mij schikken naar hun oordeel en daarnaar lAndelen. Indien dat redelijk is. mü dunkt, dah mag ik een schrede verder gaan: dan is dat voor den ernstigen katholiek óók plichtmatig. Ten opzichte der N.S.B. en dergelijke onze Bisschoppen zeer omzichtig geweest, hun Vastenmandement van 1934 hebben voorop gezet: „Bü de vage theorieën, die ver kondigd worden, is het moeilijk beslissend uit te maken, In hoever verschillende fascistische en Nationaal-sociallstiscbe stroomlngen ten onzent den totalen staat (d.l. „het verderfelijke begin sel van het staats-absolutlsme”) aanvaarden”; maar ondanks dat. hebben zjj met grooten na druk gewezen ,.op meerdere groote gevaren, welke van die partijen te duchten zijn.” En om die groote gevaren, weer gevaren voor onze geestelijke belangen, dus om de gevaren voor Godsdienst en Kerk, hebben zij alle katholie ken zeer ernstig vermaand én in het algemeen om de eenheid te bewaren én in het bijzonder om zich verre te houden Juist van deze partijen. De toestand van den HoogEerw. Pater A. Broeken, Provinciaal der Missionarissen van het H. Hart, die vorige week een zware maag operatie heeft ondergaan, is de laatste dagen aorg wekkend geworden; Donderdag zün de zieke uit voorzorg de laatste H. H. Sacramenten toegediend. Daar de vier organisaties van arbeiders in de sigarenindustrie het. In de vorige conferentie door den rüksbemlddelaar prof. mr. Aalberse gedane voorstel niet hebben aanvaard, werd heden onder diens leiding op het departement van Sociale Zaken een derde conferentie ge houden. Nadat gebleken was, dat er op geen enkele wijze tusschen partijen overeenstemming te be reiken viel en dus het uitbreken van een con flict op 22 April as. niet meer te voorkomen scheen, gaf de Rljksbemiddelaar in overweging het geschil aan arbitrage te onderwerpen. Alle aanwezigen verklaarden zich bereid deze gedachte uiterlljk Maandag a.s. In hun hoofdbesturen ter sprake te brengen. Mochten de ontvangen antwoorden zijn, dan zal Dinsdag as. een andere conferen tie plaats hebben voor de opstelling van de ac te van compromis. Nader vernemen wjj, dat de oorzaak der moeilijkheden is gelegen In een conflict tus schen den aannemer van het werk en den on deraannemer, de firma Den Breejen van Den Bout. Daar het werk is tegengevallen door verzak kingen en andere tegenslagen, meent de onder aannemer het niet tegen den vastgestelden prijs te kunnen voltooien, indien de aannemer, die inmiddels failliet is gegaan, niet voor de extra-kosten opkomt. Door het stilleggen van het werk zal een groot aantal werklieden broodeloos worden. Naar wij vernemen zullen de vacantiekaarten dit Jaar behalve van 1 Juli tot met 15 Sep tember, ook verkrijgbaar gesteld worden van 19 tot en met 24 April en van 7 tot en met 12 Juni as. Voor de passiespelen te Tegelen zullen in de maanden Juni, Juli en Augustus, eiken Zondag, den tweeden Pinksterdag en op 15 Augustus, eendaagsche retourkaarten worden afgegeven, tevens recht gevende op toegang tot de pas siespelen. Deze retourkaarten moeten tevoren wonden besteld. Voor de passiespelen voor kinderen, die alle Zaterdagen in b.g. tijdvak worden gehouden, zullen aan schoolkinderen Jonger dan 20 Jaar, die bij minstens 20 te zamen reizen, geselschap*, biljetten worden verstrekt, tegen het bekende uitstapjestartef voor kinderen. De heer Weber zal waarschijnlijk niet in zijn functie terugkeeren. Zijn herplaatsing bü de Posterijen, waar hij vroeger werkzaam was, is waarschijnlijk. De oorzaak van de gerezen moeilijkheden moet gelegen zijn in een artikel van de hand van den heer Weber over den radio-omroep in ons land, welk artikel is gepubliceerd in het „Haagsch Maandblad”. In dgzr boezem van den Radioraad hebben zich*moeilljkheden voorgedaan, die. volgens het „Volk” ertoe hebben geleid, dat de secretaris van dien raad, de heer E. P. Weber, met ver lof gezonden is. De waarneming van het se cretariaat is opgedragen aan het lid mr. B. de Gaay Fortman. Onder leiding van den Rljksbemiddelaar. mr. prof. Jozephus Jitta Is te Hengelo een conferen tie gehouden Inzake het dreigende conflict bij de N.V. Arntz. Jannink te Goor. Het resul taat was, dat ten slotte het voorstel werd ge daan om de verlaging nu tot vijf pet. te be perken. De arbeidersorganisaties zullen hun verkrijgen van steun voor de voortzetten. Mochten deze pogingen niet gelukken, dan zijn de besturen bereid om voor Juli te spreken over vijf pet. verlaging. In de Vrijdagavond gehouden ledenverga deringen met de arbeiders is besloten, om zich bij dit voorstel neer te leggen. Hierdoor is de staking, welke Maandag zou Ingaan, voorkomen en een oplossing van het dreigende conflict bereikt. Zijn die gevaren dan zoo reëel? De NS B. be toogt Immers, dat zü den Godsdienst vrijlaten, ja beschermen zal, en ik heb onlangs een strooibiljet gezien, waarin Mussert stond afge- beeld met een kruis in de hand, alsof hij uit riep: „Hoog het kruis”. Katholieken, laat u geen zand in de oogen strooien. De bedoelingen van Mussert en anderen laat ik daar: ik bestrijd geen personen, wil niemand lichtvaardig oor- deelen. Maar de gevaren voor onze geestelijke goederen, voor onze vrijheid om openlijk als katholieken te leven en te werken, zitten in het systeem zelf, en vloeien daaruit gezien onze Nederlandsche omstandigheden noodzakelljk voort. Men wil heel het volk één maken, zoo volle dig mogelijk, en daarom alles gelijkschakelen en alles brengen onder de onbeperkte en aan nlemand-verantwoordelljke macht van een lei der. Welnu, als heel een volk denzelfden Gods dienst belijdt en dien volgens dezelfde levens beschouwing huldigt, dan kan dat tot zekere hoogte doorgevoerd worden, zonder dat een vrij heid van het gpdsdienstlg leven sterk in het gedrang komt. Ik zeg niet, dat het dan een ge- wenschte toestand is. maar dan kan het ml. tot zekere hoogte. Maar als een volk onder godsdienstig opzicht verdeeld is zooals helaas ten onzent als de levens- en wereldbeschouwing van groote groepen burgers vér en zeer vér uit elkander loopt, dan kan dat gelijkschakelen onmogelijk gebeuren, zonder dat alle groepen behalve die van den leider een aanmerkelijk stuk van hun vrijheid van beweging Inboeten. Dat ..stuk" kan naar omstandigheden, wat grooter of wat kleiner zijn, maar een aanmerkelijk stuk ‘zal het zeker en noodwendig wezen. de examens voor alle akten en aanteekenlngen bewijzen van voldoende algemeene ontwikk»- ling moeten werden overgelegd. Vrijwel alle adviseurs waren het eens over de noodzakelijkheid, dat zü. die het leeraars ambt bij het nijverheidsonderwijs begeeren. waarborgen dienen te geven van voldoende algemeene vorming. Blijkens het derde lid van artikel 16, is het echter de bedoeling, dat deze elsch in hel algemeen in 1936 nog niet zal worden door gevoerd. Het nieuwe besluit treedt op 1 September 1935 in werking, zoodat dit Jaar alle examens nog volgens de oude bepalingen en program ma’s worden afgenomen. T zijn weinig denkbeelden, die zóózeer ons doen en laten beheerschen als de vraag: is dit ouderwetsch of nleuwer- wetsch! Wij denken hierbij natuurlijk dadelijk aan de mode, en terecht! t Heeft weinig zin om af te geven op de dwaasheid, dat de vrou- Ven de voorschriften van bepaalde modehuizen leder seizoen opnieuw en met groote stiptheid volgen. Wat baat het In dit verband te spreken van „slavinnen” van kleermakersgrillen, van menscheltjk opzicht en zoo meer? Wij zijn er toch van overtuigd, dat geen predikatie, geen aermoen, geen propaganda, hoe overtuigend of krachtig ook, hierin eenige verandering zal bren gen. Men behoeft nog niet zoo oud te zijn om sich details van het vrouwelljk tollet te herin neren zóó dwaas, dat de draagster zelf er zich belachelijk mee voelde, maar er zich niettemin aan onderwierp, ’t Is nu eenmaal mode! En daarmee is Iedere discussie afgesloten. Behoort bet niet tot de vermakelljkste uren van dames op leeftijd om oude familieportretten door te kijken en zich te herinneren hoe „besnottelljk" men er twintig, dertig jaar geleden uitzag? En vaak ook komt men tot de conclusie, zelf niet te begrijpen hoe men indertijd „zoo Iets gedurfd heeft.” Kjjkt menige eerbare vrouw van thans niet een beetje bedremmeld tegen een foto aan Jaar geleden in ’n lans voor geen geld van de wereld meer in het publiek zou durven vertoonen? De eenige „afdoende” verontschul diging bij dit alles is: ’t was mode! En laat het mannelijk deel der schepping niet teveel met steenen werpen npar de vrouwelijke sekse. Gaat de drang naar een modieuze klee- dlng van de vrouwen niet voor een zeer groot deel van den man uit? Zouden de meeste man nen niet weigeren zich in het openbaar te ver toonen met een ouderwetsch gekleede vrouw? En de man zelf? Er moge In zijn uiterlljk om hulsel weinig veranderingen plaats hebben, zoo dra er een eenigszlns opvallende wijziging in de bovenkleedlng komt, al is het maar In de details van hoeden, boorden of dassen, dan zjjn de ster ken van ons geslacht niet minder slaaf dan de zwakken slavinnen zijn. Met dit alles willen wjj maar zeggen, dat ouderwetsch genoemd te worden blijkbaar een der ergste dingen is. welke een mensch in zijn leven kan overkomen. Ten opzichte van de mode kost het de vrouw haar gemoedsrust en den man den inhoud van zijn beurs. In zekeren zin is dit zoo erg niet. Wanneer de mode de perken van fatsoen en goeden smaak niet al te zeer over schrijdt kan het geen kwaad en is het zelfs een noodzakelljk uitvloeisel van een vitale samen leving, dat ons uiterlljk voortdurend aan wisse ling onderhevig is. BU alle grilligheid en schijn bare wispelturigheid volgt de mode van jaar tot jaar een zekere evolutie, welke den groei van het maatschappelijk leven zelf weerspiegelt. En wat voor de kleedlng geldt kan eveneens van de meeste gebruiksvoorwerpen gezegd worden. Ook onze huizen met alles wat zü bevatten, meubelen en stoffeering, zijn aan mode onder hevig. En heeft de auto niet leder Jaar een ander uiterlljk? De strijd tusschen het oude en het nieuwe duurt zoolang de wereld bestaat. Zoolang het iaat om uiterlijkheden kan men -togen exces sen waarschuwen, maar zal men overigens het beste doen, die voortdurende wisselingen haar gan^ te laten gaan. voornamer echter wordt de zaak, wanneer het gaat om dingen van geest en hart. Ook op dit terrein Is er sprake van ouderwetsch «i nieuwerwetse!), van oude en nieuwe begin selen. En hlerbü mag niemand onverschillig blijven. Ook op het gebied van geest en gemoed is er een mode, die, evenals haar meer materieele zuster, in het eene tüdperk sneller wisselt dan in het andere, den eenen tijd rustig en bijna on merkbaar voortgaat en in een andere eeuw met korte tusschenpauzen van den eenen wansmaak in den anderen, van de eene gedrochtelükheid in de andere valt. Ons geslacht kan helaas niet op een tüd van rustige en evenwichtige be schaving van een geleidelijk rich ontwikkelende geestelijke cultuur roemen. Twee geweldige bot singen tusschen ouderwetsche en nieuwerwet- ■che Ideeën, welke de ouderen onder ons van den aanvang af en de Jongeren van het hoog tepunt af hebben meegemaakt, zjjn de gezagcri- «is en de emancipatie der vrouw. Zooals voor elke Eeestelüke modewisseling was ook voor deze een Aanleiding. Toen in de vorige eeuw der democra tie de burger tot volle ontplooiing van zün bur gerrechten gekomen was, kregen de oude gezags verhoudingen ook buiten het politieke leven te groote spanning Werknemers maakten zich sterk in hun organisaties en onderhandelden door bemiddeling van hun vrijgestelden over hun Arbeidsvoorwaarden op voet van gelükheid met de patroons. In het gezin werden de oude patriarchale Verhoudingen als ondraaglijke tyrannie gevoeld. Al heel spoedig heette het hopeloos ouderwetsch. dat de ouders „de baas" waren. Kinderen moest men zich vrü laten ontwikkelen; welk recht had men hen in hun geestelijken groei te be lemmeren door ze te wringen en te dwëngen üaat eigen oude, overgeleverde opvattingen? ZU moesten onafhankelijk, als gelijken naast vader en moeder opgroelen. Zoo werd ook in het laatste kwart der vorige eeuw de ongelijkheid der vrouw als een bela- etielijk ouderwetsch begrip overboord geworpen. I* vrouw zou in alles de gelijke van den man *Un. Waarom dat ouderwetsche verschil tus schen de seksen, waardoor op de vrouw een minderwaardigheidsstempel werd gedrukt? Kan de vrouw niet evengoed werken, studeeren, behee- fn, besturen als de man? Daarom weg met alle •taketsels. Onze dochters kregen den huissleutel, mochten komen en gaan waar en met w4e ze Velden. In het openbare leven werden de gren- •en tusschen man en vrouw uitgewlacht. Man dén en vrouwen moeten als kameraden haast ®h met elkander werken in fabriek en op kan toor, maar dan ook met elkander uitgaan, roo- k«n, dansen. zwemmen, kampeeren: wie niet inziet dat het zóó moet en zóó goed is, is een •iderwetache droogstoppel. De mode, ook die op geestelijk terrein, ia gril- lig en heeft durf. Waarom zou ze alleen bet gezag en de ongelükheid van man en vrouw aantasten. Er warén nog gebieden genoeg, waAr- op zeer ouderwetsche begrippqn heerj^hten Daar hebt ge bijv, het door en door verouderde systeem van het onverbrekelüke huwelük. Hoe was het mogelljk, dat zulk een instelling zoo lang onveranderd bleef? De nieuwe mode ging radicaal te werk en hield stevig stand; ze was dan ook zeer aantrekkelUk. Jongemannen en vrouwen moesten het eerst eens in kameraad schap, in proef huwelijk probeeren. En dan: het verbond zü niet eeuwig! Het is veel mooier en spreekt van veel zuiverder liefde, wanneer bei den overeenkomen elkaar slechts zoo lang trouw te blüven, tot de genegenheid bü een of bu belde partijen gedoofd is. Noch man noch vrouw mag gedwongen worden tegen zün of haar zin in gebonden te blüven door een zoogenaamden huwelijksband. Een nieuwerwetse!) mensch noemt zoo iets onzedelük. Die zoogenaamde eeuwige trouw is niet alleen gruwelijk ouder- wfetsch maar bovendien misdadig tegenover de partü. die haar liefde zag blusschen. Ouderwetsch is ook het geloof a^p een Open baring van negentien eeuwen geieoen. De mo dern denkende mensch gelooft niet meer aan dat sprookje van het christendom. In eigen menschenwaarde, in zuiverheid van ras, in de macht van een eenswlllende gemeenschap, in dc grootheid van een volk openbaart zich God Meewerken aan de grootheid van een natie, rich één voelen met zün land- en rasgenooten, leven, strijden en sterven voor den staat, waar toe men behoort, ziedaar het *waarachtlg geluk van den nieuwerwetschen mensch, die meelü- dend neerziet op de enghartige zielen, die ge- looven in de mythe van een God, die als een menschenkind geboren zou zün en aan schandhout gestorven. Ziedaar eenige modesnufjes op geestelük ge bied. Zoo betrekkelük ongevaarlük de grillen van de mode in kleedlng, schoeisel en gebruiks voorwerpen is, zoo ruïneus is de nieuwheids- Jacht op het terrein van godsdienst en moraal. En hoe komt het, dat zoo ontelbaar velen ook van dien laatstbedoelden modetyran de slaven en slavinnen worden? Omdat zü het verschil niet vatten tusschen voorbijgaande verschijn selen, tusschen bükomende omstandigheden en eeuwige, onveranderlüke beginselen. Zie in dit voorjaar groen en bloemen ontluiken; zie de zware lentewolken scheuren en vormen onze onvergelükelijk prachtige Hollandsche luchten. Wü kijken er naar: dertig, rijf tig, zeventig jaar en altüd is het oude weer nieuw. Ga de grenzen over en kük naar de bergen. Kom er Jaar op Jaar en altüd weer zullen die reuzen u boelen met hun besneeuwde kruinen en groene ruggen, met hun grillige vormen en het spel, dat de nevels spelen om hun machtige hoofden. Waarom noemen wü de wisseling der jaarge tijden en de granieten klompen van het berg land niet ouderwetsch? Toch is dat alles zoo oud als de wereld! Waarom dan de eeuwige beginselen, het geloof in den persoonlijken God. in zün openbaring, in de natuurwet, gegrift' in ieder menschenhart, ouderwetsch te noemen? Ook bü beginselen kan men van belichting en toepassing spreken. Zooals de zon speelt over het landschep en aaa elk nieuw geslacht de schoonheid der schepping openbaart, zoo ver klaart de stem uit Rome aan de opvolgende ge slachten telkens opnjeuw de eeuwige waarheden In de taal waarin deze het best kunnen wor den verstaan. Maar de beginselen zelf zün als het graniet der bergen, onveranderlük en on- verzetteUjk. Dwlaas doet hü, die bü het valsche licht van valsche profeten den winter zomer en den berg een dal noemt, alleen om toch maar niet hopeloos ouderwetsch te schünen. Het zui vere zonlicht zal er niet door verduisteren en de bergen zullen voor zün waan niet uit den weg gaan. Alleen zal hü zichzelf belachelük ma ken en het tegendeel vinden van het geluk, dat waanwijzen hem beloofden. En als er nu menschen zün, die voor het ma terieele en stoffelüke leven meenen te kunnen vertrouwen op de beloften der N.M dan daar nog altoos voor lederen geloorigen man en voor elke geloorige vrouw, als een felle licht baak In den waxigen mist der beloften, dit groote woord van Christus, Onzea Herder: .Wat baat het den mensch. als hü heel de reld wint en schade lüdt aan züne ziel." Ik eindig met een woord, dat letterlük geno men is uit het Vasten-mandement Onzer Bis- schoppen van 1934, dat niet verouderd en op geen enkele wüze teruggenomen is. En dat woord luidt; „Wie ondanks dit Ons waarschuwend woord, meenen hun eigen inzichten te moeten door- drüven, mogen weten, dat zü een zware ver- antwoordelükheld op zich laden en dat zü zich tegenover God en hun geweten hebben te ver antwoorden over hun kortzichtige roekeloos- heid.” Dat zün sombere woorden, maar ik vertrouw de Roomsche Amsterdammers zullen in groote’ meerderheid toonen. dat ze niet zün lichtzinnige of roekelooee, maar ernstige en doelbewuste katholieken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 5