HET BEZUINIGINGSONTWERP BIJ DE TWEEDE KAMER INGEDIEND van van uitzicht gesteld Hoe Onderwijs moet bijdragen Als gevolg van de bezuiniging van bijna 78 millioen, worden enkele lichte verminderingen belasting Besparing op alle hoofdstukken in Stijgende tekorten I OPTERING DER RESERVES Salarisverlaging noodzakelijk HET KWEEKELINGEN- INSTITUUT VOLKSINKOMEN BLIJFT DALEN MAANDAG 29 APRIL 1935 Capitulantenstelsel Armenraad H erberekening pensioenen in Wyziging Gemeentewet Dienstplicht •Salarisverlaging noodig Schoolgeldheffing N ijver heid ssc holen Bydragen Hand elsregister Het hoog er onderwijs Het U.L.O.-onderwys Eindexamen H.B.S. Vrijwillige opheffing bijzondere scholen Beperking scholen bijzon der lager onderwijs Als regel zullen de leerkrachten op zestig jarigen leeftyd wor den gepensionneerd Verlaging rentevoet Onze Minister van Financiën, Mr. Oud, tijdens een toespraak tot het Nederlandsche volk voor de microfoon Pensionneering oudere leerkrachten Capitul antenreglement De opbrengst der belastingen twintig jaar tyds van f 49 tot ruim f 91 per hoofd gestegen De overheidshuishouding dient sneller aan de gewijzigde be staansvoorwaarden te worden aangepast Kweekelingen O nd erwyzersopleid ing Conversie Nationale Schuld Vermindering van belasting Ziekte- en Ongevallenwetten In de openbare voorgesteld. het er na een be- Deie paragraaf beoogt verlichting van lasten om. I r t Nu het niet meer mogelijk is, tijdig een be vredigende regeling tot stand te brengen no pens de vermindering van het getal kweek scholen, is deze bepaling aldus ontworpen, dat de geheele opleiding van onderwijzers tijdelijk wordt geremd en dus alle kweekscholen als ge volg daarvan een snel afloopend subsidiebedrag zullen ontvangen. De ernst van den toestand noopt de regee- ilr.g de machtiging tot opheffing te vragen van de nog bestaande armenraden. MrtJ Ten slotte heeft de regeering gemeend, zich te moeten onthouden van maatregelen, die een rechtstreeksche bemoeiing met de dislocatie van het bijzonder onderwijs zouden beteekenen. De Regeering heeft goede hoop, dat in de da- Ung van den rentevoet de laagste grens nog niet is bereikt en zal niet nalaten, zooveel in haar vermogen ligt daartoe mede te werken en op het Juiste moment daarvan profijt te trek ken. Zij vraagt in het wetsonwerp de machti ging. die zjj behoeft om daartoe te allen tijde paraat te zijn. heeft ook op het ’zien van het sub- Vervroeglng van de inschrijving. Het eigen lijke doel ligt niet in de vervroeging zelf, maar in de daardoor te scheppen gelegenheid om te geraken tot een belangrijke vermindering van het getal keuringsraden- Van voorstellen tot het verhoogen van het contingent en het verlengen van den eerste- oefenlngstüd voor een deel van de landmacht, gepaard met afschaffing van een deel der bur- gercorveeëra is afgezien. lang der gemeente eigen beweging t— g; an, de gemeenten groe- wor- het ge vat» ge zonder nadeelige werking uitoefent met het oog op het economisch her stel. Bovendien wordt het mogelijk om voor de heffing van schoolgeld niet uitsluitend naar het inkomen over de periode van een jaar te zien, maar de heffing toe te staan geduren de den tijd, waarin het gezin voldoende in komsten heeft om iets voor het onderwijs der kinderen uit te leggen, al blijft het jaarverslag van het inkomen beneden de algemeen voor be'astlngheffing aanvaarde norm. Het bovenstaande zal voldoende zijn om duidelijk te msdeen, dat op den tot dusver gevolgden weg niet langer kan worden voortgegaan. Wil het Nederlandsche volk ge spaard blijven voor de rampen, die van een niet meer te beheerschen economische situatie het onvermij delijk gevolg zijn, dan zal het de kracht en de eensgezindheid moe ten toonen om de offers te brengen, die, voor zoover zulks van binnen- landsche factoren afhankelijk is, voor het stuiten van den verderen teruggang noodig zijn. miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii||||||||||||||||l|llll|1|ll|ll|ll|1|||H|H||||||||||||||H||||1|||11((||H|||1|||||(|(1|1||)|||)||)(|)||||||||(|()|i|)|(i)|i||^ Vooral bij „Onderwijs” wordt met forsche hand Ingegrepen. De voornaamste maatre gelen betreffen vervanging van onderwij zers döor kweekellngen, pensionneering op 60-Jarigen leeftijd en opheffing, met inacht neming van de constitutloneele beginselen, van een aantal bijzondere scholen. De door het ontwerp te verkrijgen besparing, als de aan de deurwaarders toe te kennen wachtgelden zullen zijn afgeloopen, kan op on geveer f200.000 Jaarlijks worden gesteld; de kosten van de mededeeling in strafzaken dalen n.l. voor den openbaren dienst met omstreeks f 263.000 op ongeveer f 66.000. De thans func- tlonneerende deurwaarders behoeven door de nieuwe regeling voorshands niet achteruit te gaan. Voor hun belangen kan voorloopig wor den gewaakt door geleidelijke inkrimping van het corps door minder benoemingen. Het is gewenscht, den duur van den cursus voor U. L. O. tot ten hoogste vier Jaren te be perken. In bet belang van het ulo zelf Is het voorts noodig, dat nlet-geschlkte kinderen niet tot de ulo-scholen worden toegelaten. De voorgestelde regeling heeft alleen op de hoofden en klasse-onderwijzers aan openbare gesubsidieerde en bijzondere scholen voor ge woon en uitgebreid lager onderwijs betrekking. De maatregel zal tot 1 September 1940 gelden. Voorgesteld wordt, het percentage der ver goeding voor terreinen en gebouwen en terug betaling waarborgsommen aan bijzondere la gere scholen vast te stellen op 5. In de kleine gemeenten, waar In den regel de functie van burgemeester, secretaris of ont vanger geen volledige dagtaak vormt, kan ver re mging van twee dezer functies in één per soon, indien geen combinatie met andere over heidsdiensten heeft plaats gevonden, bespa ring geven. De regeering meent, dat de mogelijkheid moet worden geschapen om in de gevallen, waarin cm bepaalde redenen, welke niet aan het be ier toelichting van de gevraagde machtiging tot afwijking van de pensioenwetgeving wordt opgemerkt, dat het in het voornemen ligt, krachtens deze machtiging alle ten laste van het pensioenfonds en van de Rljksbegrooting komende eigen pensioenen, zoowel de burger lijke als de militaire (echter niet de spoorweg- I enstoenen, daar het onlangs Ingediende, spe ciale wetsontwerp die bestrijkt), te doen her berekenen naar grondslagen, overeenkomende met de tegenwoordige salarisnormen. Dit geldt dus ook voor de burgerlijke pensioenen, waar op recht is verkregen vóór 1 Juli 1922. Voorgesteld wordt, als regel aan de ge meenten en schoolbesturen geen Rljksver- goedlng wegens onderwijzen jaarwedden meer te verleenen voor onderwijzen van zestig Jaar en ouder, en de wachtgeldrege ling aldus te wijzigen, dat geen wachtgeld aal worden toegekend aan hen, voor wie aanspraak op voorloopig pensioen bestaat. Verdere belangrijke bezuiniging op de kos ter. van het l.o. is volgens de regeering alleen te bereiken, hetzij door belangrijke verlaging der salarissen, hetzij door hernieuwde wijziging der leerlingenschaal. lijk, te beperken. De beslissing in dezen zin werd haar gemakkelijker gemaakt, toen het uitzicht werd geopend, dat het Rljksaandeel in de kos ten van het stads- en academisch ziekenhuis te Groningen zooveel verlaagd zal kunnen worden dat een besparing van circa 70.000 zal wor den bereikt. Van de resteerende f 5 millioen zal een deel verkregen moeten worden uit een omrekening van de loopende pensioenen en wel op lageren grondslag. De hieruit voortvloeiende pensioensverlaging zal in geen geval meer dan 10 pCt. bedragen. Ook voor de verdere uitwerking van dit begin sel is een speciale commissie aangewezen. Het laatste bestanddeel van de bovenge noemde f 15 millioen wordt geleverd door een maatregel met betrekking tot de wachtgelders. Het ligt in de bedoeling, de niet voor her plaatsing in aanmerking komende categorie on der nader te formuleeren voorwaarden naar het Pensioenfonds over te brengen. Tegelijker tijd moet dan echter het Pensioenfonds worden ontlast, teneinde zonder verhooging van de te korten dezen nieuwen last op zich te kunnen nemen. Om dit te bereiken is aan de boven genoemde commissie tevens opgedragen tenein de tot een vereenvoudiging te komen van het zeer ingewikkelde pensioenrecht, een verdere unificatie van pensioenaanspraken voor te be reiden, en voorts na te gaan of niet onder de Pensioenwet 1922 ambtenaren of groepen van ambtenaren zijn gebracht, die daarbij volgens den aard van hun dienstverband niet thuis behooren. In den dienst van Rijk, provincie en ge meente, van overhelds- en seml-overhelds- instellingen zijn er tal van betrekkingen aan te wijzen welke vervuld moeten worden door personen met de ontwikkeling en van den maatschappelljken stand als het militair per soneel beneden den officiersrang, en waarin dat personeel kan worden benoemd zonder dat het een speciale opleiding van eenlgszlns langen duur daarvoor heeft te volgen. In dien gedachtengang noemt de paragraaf een zestal categorieën van militairen en ge wezen militairen, die naar het oordeel der Re geering in aanmerking dienen te komen om na een zekeren, beperkten, diensttijd als zoo danig te worden werkzaam gesteld in een op pensioen uitzicht gevende andere functie. Van dat zestal vormt uiteraard de eerste de voornaamste: dienstplichtige onderofficieren, die krachtens vergunning van den minister van Defensie gedurende een tijdvak van zes jaren vrijwillig in werkelijken dienst zijn geweest. De overige categorieën, van militairen, die onder de werking van het reglement worden gebracht zijn: korporaals der politietroepen, marechaussees, remonterljders en gewezen kor poraals en fuseliers van het Koninklijk Neder- landsch-Indlsch leger. Met het oog op de bezwaren, voortvloeiende uit het feit, dat de l.o.-wet 1920 het schoolgeld afhankelijk stelt van den aanslag In de in komstenbelasting, wordt een nieuwe lezing van art. 63 der wet voorgesteld, waarin gezegd wordt, dat de heffing geschiedt met inachtne ming van de geldelijke draagkracht der school- geldpllchtlgen. Thans is het aangekondigde al gemeens bezuinigingsontwerp, dat den titel draagt van „Wet ter ver laging van de openbare uitgaven,” bü de Tweede Kamer ingediend. Het wetsontwerp telt 56 bladzij den, de memorie van toelichting met bijlage 80. Alle ministers heb ben de memorie van toelichting on- derteekend. Zonder de lasten van het heden naar de toe komst te verschuiven, kan, naar de meenlng der regeering, een belangrijke verbetering wor den verkregen, door de doorstrooming van on derwijzend personeel te bevorderen. Het komt der regeering voor, da* het verkieseHjkste systeem is de pensionneering der oudere leerkrachten en wel van hen, die den leeftijd van sestlg jaar hebben bereikt. Met voorbehoud kan voor 1936 het tekort worden geraamd als volgt: Tekort 1935 f 72 millioen. Renteverlaging voor woningbouw- voorschotten f 2.5 millioen. Tekort 1936 rond f 75 millioen. Ter dekking van dit tekort zijn thans beschikbaar: Perspectiefbe- sparing Hoofdstuk VI, opgenomen in het dekkingsplan 1935 f 10 mil lioen. ld. ter vermindering van het spoorwegtekort f 10 millioenBe sparingsplan 77 millioen. Totaal besparing f 97 millioen. Het oorspronkelijke tekort voor dit jaar bedroeg f 97 millioen en is terug gebracht kunnen worden tot f 30 millioen. Door allerlei oorza ken is het weer gestegen tot f 73 millioen. rijp be- voorstel der over het Aan de memorie van toelichting wordt Volgende ontleend: De regeering wenscht op de minst pijnlijke wjjze de Overheidshuishouding sneller dan thans geschiedt te doen aanpassen aan de ge- wijzigde bestaansvoorwaarden, waaronder het Nederlandsche volk naar het zich laat aan zien voor langen tijd zal moeten leven. In verband met de daling van den algemee- nen rentestand komt het billijk voor, dat Jiet in art. 86, eerste lid. der Lager-onderwüswet 1920 genoemd percentage van 6 wordt verlaagd. Verder beoogt het ontwerp de beswaren weg te nemen, die op grond van de bestaande bepa lingen der Lager-onderwijswet 1920 in finan cieel opzicht voor de schoolbesturen ontstaan bij de door hen te verleenen medewerking aan dc concentratie van bijzondere lagere scholen. Van de bezuinigingsplannen der regeering vormt de bezuiniging op de onderwljzersoplei- ,dlng een nnminhaar element. welke uit de sociale verzekering voor het be drijfsleven voortvloeien. Verlichting kan op voor de betrokken pen van verzekerden minst gevoelige wijze den verkregen door het percentage van loon, dat als geldelijke uitkeering wordt noten in geval van ziekte en in geval van on geval over de eerste zes weken, thans bedragen de 80, te verlagen tot 70. In totaal zou de hierdoor verkregen lastenvermindering bedra gen f 2.475.000. Het zal voor de gemeenten In sommige ge vallen mogelijk moeten zijn op het verzoek van een schoolbestuur om de uitkeering in eens af wijzend te beschikken. Het ligt in de bedoeling met de Invoering van het capitulantenstelsel energiek é*11 aan* vang te maken en derhalve voor betrekkingen in den dienst van Rijk, Provincie en Gemeen te aan militairen voorrang te verleenen. tot afleggen van academische examens alleen te verbinden aan het bezit van een einddiploma met bepaalde cijfers voor de in verband met de gekozen studierichting belangrijkste vakken. Ook de ..achterdeur” in de „Stopwet” zal moeten worden gesloten, waardoor tevens vast staat, dat de gewijzigde bepalingen niet zullen gelden voor nieuw te subsidieeren scholen, waar op zjj niet berekend zijn. Aan de werking van de hiertoe voorgedragen voorschriften zal een tijdelijk karakter dienen te worden gegeven. Op het delicate gebied der vaste lasten, waar met het oog op de privaat rechtelljke verhoudingen groote voorzichtigheid is geboden, zal de aanpassing wellicht met behulp van eenige wettelijke voorzieningen kunnen worden bevorderd. De Regeering was aanvankelijk voornemens enkele van deze voorzieningen in dit wetsontwerp op te nemen. Bü nadere over weging heeft zij er echter de voorkeur aan ge. geven deze materie afzonderlijk ter hand te nemen. ZJJ acht dit onafwijsbaar noodzake- lijk omdat de reserves der volkshuis houding in steeds sneller tempo «orden opgeteerd, zonder dat uitzicht bestaat, dat deze optering de overbrugging van een tijdelijke inzinking zal kunnen mo gelijk maken, omdat reeds lang vast staat, dat van een tijdelijke inzinking geen sprake is en het economisch leven met ineenstorting zou worden bedreigd, indien aan deze reserve een einde mocht komen, voordat een nieuw even wicht zal zijn bereikt. vermindering van het beroepspersoneeL waartoe ten deele in samenhang met het capitulantenstelsel noodig is verlenging van den duur der eerste oefening voor de onbe reden onder-offlclers-aspiranten van de land macht en voor de dienstplichtigen van de zee macht; Als de voornaamste maatregelen, waarvoor wetswijzigingen worden voorgesteld, mogen worden beschouwd, die o.m. strekken tot- Het wordt wenscheljjk geacht om. analoog aan de tandartsopleiding de opleiding tot apotheker od één - - - vervroeging van de inschrijving voor den dienstplicht, waardoor meer tijd voor de keu ring beschikbaar zal komen en deze voor een grooter deel in handen van officieren van ge wondheid kan worden gelegd, wat tot bezuini ging zal leiden en aan de eenheid in de keu- rlngsuitspraken ten goede zal komen; aanvulling van de sterkte der "lichting ter voorziening in de tekorten, welke ontstaan door het verleenen van vrijstelling van op komst bü mobilisatie; Het uniforme eindexamen der hoogere bur gerschool leidt tot noodeloose verhooging der kosten van het onderwijs. De voorgedragen re geling beoogt dus o.a. de gelegenheid te schep pen het eindexamen af te leggen uitsluitend voor de vakken, waarin de leerlingen het onder- Bjj bevestigende beantwoording van deze vraag, zal onderzocht moeten worden, of het mogelijk zal zijn het Pensioenfonds te ontlasten van de aanspraken van de reels In dienst zijnde tot deze categorie beboe rende ambtenaren (b. v. door uitkeering van de te hunnen behoeve gekweekte reserve of door terugbetaling van de eigen bijdragen of door voor hen te reserveeren het be drag, dat zjj zouden hebben ontvangen, in dien zü op 1 Januari 1936 gepensionneerd waren of op eenige andere wijze). _L: zelve zijn ontleend, niet uit tot samenvoeging werd overge- -‘--i hiertoe te verP*j^l£?n- De bedoeling is voorts, mogeh>-12 dat gemeenten tot samenwerkipC bü de Den* - tlging van eenig belang worden verplicht, owe als geen enkel gemeentebestuur den tot samenwerking heeft geuit, evenwel met deze restrictie, dat door de samenwerking besparing van kosten kan worden verkregen, en onder de waarborgen, waarmede de verplichte sa menwerking op verzoek van een gemeente in de wet reeds is omringd. Eindelijk strekt een voorgestelde wijziging Crtoe, de gemeentebesturen te ontslaan van de vei pllchtlng, een verordening vast te stellen voor de invordering van de opcenten op 's Rijks directe belastingen. De daling van den rentestand dient tot uit drukking te komen in den rentevoet der Natio nale Schuld. Zoodra zich een geschikte gelegen heid daartoe voordoet zal derhalve langs den weg van conversie een vermindering van de uit gaven wegens Staatsschuld tot stand moeten worden gebracht. Wanneer deze besparingen ten volle zün doorgevoerd, «al dus steed* wreder met inachtneming van bet bovengenoemde voorbehoud - niet alleen een sluitend budget «ijn’ verkregen, doch «al bovendien een bedrag van ruim f 20 millioen be schikbaar z\jn gekomen voor de noodzakelijke verlaging van die be lastingen, welker hoogte een bjj- De Regeering, zich ervan bewust, dat tn de laatste jaren reeds zeer belangrijke offers vau het Rijkspersoneel zijn gevraagd, is niet dan zeer noode tot het besluit gekomen, dat de salarissen opnieuw moeten worden verminderd. De toe stand van 's Lands geldmiddelen maakt dit echter onvermijdelijk. Een daartoe ingestelde commissie is belast met de voorbereiding van de hiervoor noodige voorstellen. Deze paragraaf beoogt, een wet tel ken grondslag te geven voor de maatregelen tot vermindering van het getal scholen voor bijzonder la ger onderwijs, waar dit, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan consti- tutioneeele beginselen, mogelijk ia. De regeering heeft betrouwbare aanwijzingen, dat, zoodra de voor gestelde voorzieningen zullen zijn tot •tand gekomen, waardoor het risico van verlies der waarborgsom, in geval van schoolopheffing om redenen van doelmatigheid, van de schoolbesturen zal zijn af genomen, in een aantal gevallen tot vrijwillige opheffing van bijzondere scholen zal worden overgegaan. De algemeene voor alle Depar tementen gezamenlijk geldende maatregelen, welke een besparing van f 15 millioen moeten opleveren, zullen voor f 10 millioen moeten worden verkregen uit de Rijks- sa la rissen en loonen. De tijdsomstandigheden maken het noodig ook de Ingevolge de Handelsregisterwet 1918 op handel en nijverheid drukkende geldelijke las ten te verlagen In overeenstemming met de zienswijze den Nljverheidsraad is de Regeering van voelen, dat. zal een bezuiniging van eenige be- teekenls worden bereikt, bedoelde jaarlijksche bijdragen dienen te worden gehalveerd. Dit denkbeeld is in bijgaand ontwerp llchaamd. met dien verstande evenwel, dat voor de laagste klasse de bijdrage van f 3.50 op f3.- is gebracht, zijnde dit wel het minimum, dat Jaarlijks voor de administratiekosten ook van de minst omvangrijke inschrijving noodig moet worden geacht. Het laat zich aanzien, dat op deze wijze aan handel en nijverheid jaarlijks een totaal van rond 4 ton zal kunnen worden bespaard. Het ligt in de bedoeling het zoo mogelijk daarheen te lelden, dat de geheele reorganisatie tegen 1 Januari 1936 haar beslag krijgt. Veel meer aangewezen schijnt het, het In stituut van kweekellng met akte een wettelijke basis te geven; hem een bepaalde belooning te verzekeren; maar dan ook gelijktijdig te regelen, In welken omvang hjj geleidelijk voor den gewonen onderwijzer in de plaats moet treden. Wordt deze weg Ingeslagen, dan Is ook een nieuwe verhooging van de cijfers der leer lingenschaal niet noodzakelijk, maar kan met behoud der geldende getallen, althans in hoofd zaak, het vereischte resultaat worden bereikt. Voorts zal voortaan bü het gewoon lager on- de: wijs de aanstelling van zgn. boventallige leerkrachten niet meer mogelük zün, maar zal versterking voortaan alleen door aanstelling van een kweekellng mogelük zijn, w' Een verkorting van den cursusduur van vele dagnüverheidsscholen voor Jongens, gelük hier wordt voorgesteld, zal minder nadeellg zün, in dien zü gepaard gaat met een verhooging van den toelatlngsleeftüd (tot 13 Jaar). Een derge- lüke verhooging zal ook in andere opzichten en voor andere soorten van nüverheidsonderwüs verbetering brengen. Voorts wordt beoogd de omzetting van ver schillende hoogere burgerscholen ln scholen met driejarigen cursus mogelük te maken en tevens, voor wat het büzondere onderwüs aan gaat (het Rük heeft geen gymnasia of lycea) in bepaalde gevallen ook mogelük te maken, dat scholen voor voorbereidend hooger onder wüs, die niet ver van andere dergelüke scholen zün gelegen, slechts vier klassen zullen omvat ten. Na aanneming van het onderhavige ont werp hoopt de Regeering voorstellen tot ver laging van enkele belastingen te kunnen doen. Vermoedeltjk zal dan ln de eerste plaat* gedacht worden aan een verminde ring van de opcenten op de aanslagen in de grondbelasting wegens gebouwde eigen dommen, zulks teneinde de lasten op het huizenbezit, die op hun beurt een nadeel!- gen invloed oefenen op het huurpeil, althans eenigermate te verminderen. Daarnaast zal aandacht zijn te geven aan een verminde ring der omzetbelasting, voor zoover het gas en de electrise he energie betreft. Bü zondere redenen doen voorts een verlaging van de accijnzen op bet gedistilleerd en het bier zeer gewenscht ijjn. In de openbare registers, berustende aan de hypotheekkantoren, wordt tot dusverre de in houd van verschillende aldaar ingediende stukken letterlük overgeschreven, hetgeen niet ten onrechte meermalen een verouderd systeem is genoemd. Bovendien is deze werkwüze voor -daar aan de f 100.000 aan loon den Staat oneconomisch, daar aan mlng van het voorstel zal worden bespaard. De aantasting van juist de voornaamste, wül specifiek Nederlandsche bronnen van wel vaart door oorzaken, die voor verreweg voor het grootste gedeelte in het buitenland liggen, vormt een benauwend probleem, te benauwender, om dat de bestrijding van die internationale oor zaken door een klein land slechts ln geringe mate succes kan opleveren. Slechts een opmer- kelük gebrek aan inzicht of wel een verachte lijke demagogie kunnen er toe drijven eenigen Nederlandschen regeerder te verwüten, dat de toestand niet snel genoeg verbetert, d. w. z. dat hü nog niet ln staat is gebleken het huidige aangezicht der wereld te veranderen. Ware dit Juist, dan zou men zich er ln kunnen verheu gen, dat door een eenvoudige verwisseling van regeerders de welvaart kon worden hersteld. De regeering b er echter van overtuigd, i*t de groote meerderheid van het Neder landsche volk voldoende gezond verstand en van oudsher genoegzaam politieke scho ling bezit om te begrijpen, dat in dezo voorstelling slechts een ondeskundige kri tiek tot uiting komt, die in desen moeilij ken tijd de ontevredenheid aanwakkert, doch niets ten goede vermag te koeren. Het proces sal moeten zijn van langen duur; met de maatregelen, die in bij gaand wetsontwerp worden voorgesteld, sal zeker het laatste woord niet zijn gesproken. De regeering heeft raad van afgezien om te doen tot opheffing van een universiteiten. Zü kan niet hoofd zien, dat deze aanzienlyke instellingen door een lange traditie zoo sterk met de bevolking van de onderscheidene deelen des Rijks zün samengegroeid, dat alleen or ganisatorische overwegingen hier niet den doorslag mogen geven. Deze zelfde overwegin* laatste oogenblik nog doen sidalre denkbeeld om hier en daar een of meer faculteiten op te heffen. Wel is de regeering er op bedacht het aantal leerstoelen, waar moge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 21