Ook Indië’s luchtnet groeit „Amstelland” versterkt sluizen D De Hooge Veluwe PALMOLIVE ZEEP Het dreigend mijn conflict zijn MISLUKTE AFPERSING VOLGENS EEN NIEUW PROCÉDÉ DOORVERBINDING MET DE PHILIPPUNEN? IS UW HUID DINSDAG 21 MEI 1935 Verrassend resultaat Dranksmokkelaars te Schiedam gepakt Groot aantal verdachten in arrest Zinkfabriek te Budel stopgezet Zeshonderd arbeiders werkloos Tegen verplicht veilen Exploitatie J. B. van Dijkf Samenwerking K.L.M. Gunstige ontwikkeling van de K. N. 1. L. M. dank zy voorzichtig begin Som geld klaarleggen ofde boel gaat in brand Nederland, Ned.-Indië en Groot Brittannië Hoe de gang van zaken geweest is Auto opzettelijk in het water gereden Het auto-ongeval te Hoorn Hoe de cement-persing geschiedt Nieuwe ambtenaren krygen 20 pet. minder Vliegmateriaal 100 pCt. betrouwbaar Salarisverlaging in Ned.-Indië K. L.M. EN REMAVI TE DEN HELDER Oud-lid der Tweede Kamer overleden Bevordering van wederzydsche economische en cultureele w betrekkingen Herstellingen aan de Ipeslooter sluis door middel van cementpeeétng Toepassing in oude bouwwerken Voert best aan van het natuur monument en openstelling voor het publiek zyn verzekerd >o»r 2, CCT, 1 Brief van den Rjjksbemiddelaar voorloopig onaanvaardbaar geacht het tusschen beide dus nog geen heeft verder op De Regeeringspersdienst zendt ons het vol gende communiqué: Collecte voor Kinderhulp in de Deensche hoofdstad. Een Groenlandtche neemt de gaven in ontvangst zoodra de toestemming wordt verleend, kan worden begonnen. voor kosten. In de te Tlel gehouden openbare vergadering, met het doel te komen tot oprichting van een vereenlglng van fruithandelaren en frultkwee- kers tot het vormen van een algemeene actie tegen de verplichting van vellen, werd besloten tot de oprichting van een zoodanlgen bond. Met algemeene stemmen werd besloten aan den Minister van Economische Zaken te Den Haag een telegram te zenden, in welke motie met klem verzocht wordt over te gaan tot op heffing van de verplichting tot vellen. Een nader ondersoek heeft thans uitgewe zen. dat Z. den wagen opaettelijk in het water heeft gereden en zich daarbij self tijdig in vei ligheid heeft gesteld, vermoedeiyk om den in- diuk te wekken dat hij bij een ongeval om het leven is gekomen. Nasporingen bij de politie hebben uitgewe zen. dat de man in leven is en zich elders op houdt. In verband met een ander feit wordt Z. gezocht. Tien behoeve van 26 arbeiders, die genoegen hebben genomen met de loonsverlaging van 10 pet., wordt één oven in bedrijf gehouden. Voor de bewaking en de handhaving der orde Is een groot aantal marechaussees te Budel In- gekwartlerd. Tot dusverre Is de rust echter niet verstoord. Maandag la de zinkfabriek te Budel stop gezet, waardoor zeshonderd Nederlandsche en Belgische arbeiders werkloos stfn gewor- den. vangt daarvoor in eenigen nancieele tegemoetkoming. BH dit alles heeft de hechte samenwerking tusschen KLM. en K.N.ILM. tot goede resul taten geleid. De KLM. treedt op als technisch adviseuse van de Indische Zustermaatschappij en verzorgt ook de vooropleiding van een groot éeei van het personeel. Aan den anderen kant geeft de KU.ILM. haar vollen steun aan de K.L.M. ZIJ vertegen woordigt de KLM. in Nederlandsch-Indlë en daar Indië bet andere bruggenhoofd van de HollandIndlë-UJn vormt, is ook een deel van het succes van de HollandIndië-iyn toe te schrijven aan de hulp van de K NILli. Uit alles blijkt, dat de K.NILM. nog slechts tn het begin van haar ontwikkeling is. Ook het toeristenverkeer opent voor de toe komst veelbelovende perspectieven. Door de ge lukkige omstandigheid, dat de K.N.I LM. door de groote uitgestrektheid van Nederlandsch- Indlë aldaar een volledigen werkkring heeft, zonder afhankelijk te sljn van het buitenland, neemt zy een bijzonder sterke positie In. met groote mogelijkheden voor de toekomst. Vergeefs heeft de KNILM In samenwer king met de KLM getracht de toestemming der Britsche regeerlng te krijgen voor een verbinding met Australië. Nu eenmaal de Australiërs die lijn geregeld bevliegen met de Quantas Empire Airways, hoopt men toch ook. in samenwerking met de KLM, deze verbinding van Indië met den grooten nabuur in afzlenbaren tijd, tot stand te Vliegdag op de Kooi Tijdens de tentoonstelling Remavl (Reddlngs- wezen, Marine en Vlsscherij) te Den Helder, wordt een vliegdag op de Kooi georganiseerd, waaraan o», de Marine Luchtvaartdienst me dewerking verleent. Voorts maakt de autogiro demonstratievluchten. Ook de KLM. zal aan den vliegdag deelnemen en gedurende de ge- heele periode der Remavl (van 1 tot 10 Juni) rondvluchten voor passagiers organlseeren. ten er gebruik van voor den tunnel In de lijn Rotterdam—Gouda en de resultaten zijn in alle opzichten bevredigend geweest. Op voorstel van dr. van der Mersch zal in een der muren van de sluis naast den ouden steen, waarin gebeiteld staat: ..In 1850 de achter-valdeur door puntdeuren vervangen.** een gedenksteen worden aangebracht, waar de huidige belangrijke herstellingen aan de Ipe slooter sluis worden vermeld. „Ook het Zeppellnverkeer zal In Indië wel kom zijn", zoo verklaarde op een desbetreffende vraag de heer E. Enthoven, voorzitter van den Raad van Bestuur der KNILM. tijdens de door hem uitgeschreven persconferentie. De heer Enthoven zag een toekomstige rol van het luchtschip als een tijdelijke en wel tus schen het vliegtuig en het schip. Op den duur echter zal het snelverkeer uitsluitend door het vliegtuig worden verzorgd, waarnaast ook de scheepvaart, zij het met minder luxe, nog een goed deel van het passagiersvervoer en natuur- Naar de „N. R Crt verneemt, treedt met 1 Juli as. een nieuwe verlaging voor landsdienaren in Oost-Indië In, met dien verstande, dat na dien datum in dienst tredende ambtenaren 20 procent minder bezoldiging zullen krijgen dan volgens de bestaande regeling. 84r, waar de Diemer Zeedijk zich, beschermer tegen de nukken De geruchten over een fusie, zoo ver klaarde de heer Enthoven nadrukkelijk, zijn echter voorbarig. Wel hebben er besprekin gen plaats gehad, maar alles is nog zeer vaag. Wel zal het moeten komen tot een zeer innige samenwerking, waarbij ook de vier scheepvaartmaatschappijen dienen te worden betrokken. Zooals reeds gemeld, vond men Zaterdag morgen aan den Nek bij Schellinkhout In het IJselmeer een personenauto, zonder dat er van den Inzittende, den expediteur 7. uit Hoorn, eenlg spoor viel te bekennen. De Kröller-Müller-stichting 1 zich genomen ook tot een sluitende jaariyk- sche exploitatie van De Hooge Veluwe mede te werken, zy heeft voor den tijd van tien jaar het landhuis St. Hubertua gehuurd voor f 5000 per jaar en de jacht binnen het z.g. groote ras ter gepacht voor f 3000 per jaar. Bovendien landwaarts buigt, om daarna weer naar den zeekant uit te sprin- vroegere eAiwen de buurt- De KNILM exploiteert op het oogenbllk een drie maal daagseben dienst van Batavia op Bandoeng, een dagelljkschen dienst Batavia BemarangSoera ba ja, wekelüksche diensten van Batavia op Medan en Singapore en einde lijk den bovengenoemden proefdienst Batavia Makassar. De verbinding met Bandjermasln, Balik-Papan en Tarakan wacht op het gereed komen der vliegvelden, welke door de Bataaf- sebe Petroleum MIJ. en het Gouvernement worden aangelegd. Het doortrekken naar de Phlllppljnen hangt nog af van de toestemming der Phillppljnscbe autoriteiten. Tenslotte Is bet ae bedoeling der KNILM haar vllegdlenst ook uit te breiden tot Sabang, wat zeker een groot gerief sou zijn èn voor bet vervoer van de mail en voor de passagiers. De besetting der toestel len is gemiddeld 50 pOt. De marechaussee te Roosendaal beeft een goeden slag geslagen met de opsporing en voorgeleiding van een helmelljken brief schrijver, die van een eenzaam wonend land bouwersgezin een som geld eischte, onder bedreiging van anders het vee overhoop te zullen steken en den rooden haan In de boerderij te steken. Met het oog op deze laatste verplich ting is een bedrag van f 150.000 In han den van den liquldateur van de N. U. M. gestort, die gemachtigd Is, daaruit eventu- eele tekorten tot de aangegeven grens aan te sulveren. zonden. Hoewel men tot het voorloopig besluit kwam, dat de inhOud onaanvaardbaar was. zullen de besprekingen Woensdag worden voortgezet. De „Telegraaf bericht, dat het bestuur van de stichting „De Hooge Veluwe” thans uit zijn midden als voorzitter aangewezen heeft mr. H. P. Marchant, oud-minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Tegelijkertijd heeft de Kröller-MÜIler-stlch- tirig haar uitgebreide en zeer belangrijke kunst verzameling, welker waarde nog slechts weinige jaren geleden op verscheidene mlllioenen ge taxeerd werd, aan het Rijk geschonken zonder daaraan de voorwaarde te verbinden van het tot stand brengen van het voor die verzame ling op de Hooge Veluwe ontworpen museura- gebouw. Dienaangaande is op het Rijk geener- lel verplichting komen te rusten. Wel zal de KröUer-MüIler-stichting zelf blijven streven naar de verwezenlijking van dat denkbeeld, hetzij volgens het bestaande plan van prof. Van de Velde, hetzij volgens een eenvoudiger op zet. Dese beide sluizen zijn voorzien van twee stel vloeddeuren en één stel ebdeuren. De buitenste vloeddeuren sloten vroeger automatisch door middel van wachterjjzers. welke de deuren altijd eenigszlns van de kolkmuren verwijderd hielden, zoodat, wanneer het Zulderzeewater hooger werd dan het water van Amstelland. de deuren door het instroomende water dichtvielen, evenals dit met de zeesluizen te Mulden het geval is. Hler- coor hadden die sluizen een kleiner doorstroo- mlngsproflel. Teneinde nu de capaciteit van de sluizen op te voeren, zijn de vorengenoemde wachterijzers thans weggenomen en vervangen door zware gewichten, welke in Ijzeren bokken, gehangen over schijven, de deuren door hun ge wicht dichttrekken, zoodra het buitenwater hooger wérdt dan het Amstellandwater. De deuren kunnen thans bij het uitstroomen van het boezemwater van Amstelland geheel open staan. Het eerst begaven wij ons naar bet talud van den Zeedijk, waar het langs de groote glad, de basaitsteenen een lastige klauterpartj) werd, om ons er van te overtuigen, hoe aan den bui tenkant van de sluis nieuwe stukken natuur steen waren Ingezet, en de holten achter de oude stukken waren volgepexst met cement. Hier zagen wjj ook nog eenlge open gaten, wel ke in het metselwerk waren geboord, om het cement er in te spuiten. Van dergelijke gaten, welke een diepte hebben van 30 tot 150 c M. zijn er niet minder dan ongeveer 250 In deze sluis geboord. Dit boren geschiedt pneumatisch, waarbij de lucht geleverd wordt door een com pressor. Om 'te kunnen zien boe het cement in de aldus gemaakte diepe openingen In het metselwerk geperst wordt, begaven wy ons naar de zg. benedensluis, de overwelvlng van de slulskolk. welke onder den Zeedijk doorloopt. Daar gaven zoowel de opzichter van Amstel land, de heer O. Visser Jr. en de heer J. J. de Boer uit Heemstede, de houder van het licent voor Nederland van het Dultsche patent dat de ze procédé s beschermt (de firma Adolf Wollfs- holz te Düsseldorf Is houdster van bet patent) de noodige Inlichtingen en aanwijzingen. Qp cementspecie wordt In een mengketel nat aan gemaakt, daarna onder 8 17 atmosfeer druk gezet en door middel van slangep naar het persmondstuk gevoerd, dat in de geboorde gaten is aangebracht. Als bewijs met welke kracht het cement in de openingen wordt gedreven, vernamen wy de ▼eigende bijzonderheid: In t Jaar 1850 was bij een zwaren stormvloed de achtermuur van deze alula naar achteren gedrukt, waardoor een breede scheur ontstond tusschen het gewelf en den achterfrontmuur. Die scheur heeft men dimmer dicht kunnen maken. Maar nu men de beschikking heeft over dit procédé, wilde men natuurlijk ook deze wijde scheur op afdoende wjjze dichten. Ze werd op de bovenomschreven wijze aangevuld, en by één der persingen is de specie zelfs door de groot-aanvulllng van den dijk, circa 1J0 M. boven het sluisgewelf. mt de klei te voorschijn gekomen! Het ge- welf self is 46 k 50 cM. dik. Maandag Is vrij plotseling in den ouderdom van 7» jaar, tijdig voorzien van de H.H. Sacra menten der Stervenden, in het R.K. Gasthuis te Oisterwjjk overleden de heer J. B. van Dijk, oud-lid van de Tweede Kamer en oud,-lid van den gemeenteraad van Amsterdam. Sedert 1929 was de beer Van Djjk woonach tig in het RK Gasthuis te Oisterwljk. Vastgesteld zij, dat het landgoed niet het eigendom was van den heer Kröller, doch van de N V. Wm. H. Müller Co. In dese laatste omstandigheid school een gevaar voor het ver dere lot van het natuurmonument, omdat op de vennootschap de plicht rust, voor de gelde- Hjke belangen barer aandeelhouders te waken en die belangen uit den aard der zaak niet gebaat konden zijn met een ongerept in stand houden van het natuurmonument als eigendom der vennootschap. Wilde het voortbestaan er van verzekerd zijn, dan diende het in veiliger handen over te gaan. Tot dit doel is een stich ting „Het Nationaal Park de Hooge Veluwe” in het leven geroepen, die het landgoed van de vennootschap gekocht heeft. De stichting heeft de hiervoor geldelijke middelen, zooals reeds door den Regeeringspersdienst werd medege deeld, verkregen, doordat een gedeelte van het rëstant van het saldo der Nederlandsche Ult- voer-Maatschappij, in liquidatie, haar als rente dragende hypothecaire geldleening verstrekt is. vliegtuigen, vermoedelijk tweedehandsche Ford’s, die uit Amerika zullen worden overgenomen. De voorwaarden, waaronder dit is ge schied, verzekeren het voortbestaan van het natuurmonument en zijn openstelling voor het publiek. De eindsom is, dat zoowel natuurmonument als kunstverzameling blijvend voor ons land behouden zijn, zonder dat daarvoor offers van eenlge beteekenls van de zijde van het Rijk behoeven te worden gebracht. Integen deel ziet dit zijn eigen bezit ten zeerste ver meerderd door de begiftiging met de kunst collectie. Geen van de personen, die ais bestuurslid van de Hooge Veluwe of van de Krtller-MUl- ler-stichtlng aan deze zaak medewerken, ont vorm eenlge fl- persconferentie beeft de beer E. Enthoven, voorzitter van den Raad van Bestuur van de KNILM, een overzicht gegeven van de bedrijfs voering en plannen der maatschappij. De KNI LM, in 1928 opgericht, heeft met een .voorzichtig en efficient beleid in de eerste Jaren de moge lijkheid geschapen, om ondanks de moeilijke omstandigheden van bet oogenbllk, zich aan de eischen van den tijd aan te passen en verdere uitbreiding van haar luchtnet ter hand te ne men. Onlangs is te Londen gevestigd een Bureau ter bevordering van Nederlandsche en Neder landsen-Indische economische en cultureele betrekkingen met Groot-Brlttannlë. Naar de N.R.Crt. verneemt, heeft de minister van Economische Zaken een commissie van toezicht voor dat bureau Ingesteld, en in deze commissie benoemd a. tot voorzitter Major The Hon. L. H. Cripps, C. B. E., voorzitter van de Britsche Kamér van Koophandel voor Nederlandsch- Indië te Liverpool; tot vlce-voorzitter den heer Wykeham Price, lid van den raad van beheer van de Britsche Kamer van Koophandel voor Nederlandsch-Indië, te Guildford; tot leden de heeren: professor P. Oeyl, hoogleeraar aan de London University te Londen; J. Heertjes, distrlctsdlrecteur van de Asiatic Petroleum Comp. Ltd. te Londen; F. B. s’Jacob, handels- attaché aan HM.” gezantschap te Londen; A. de Jong, directeur van Philips Lamps Ltd. te Londen; mr. A. van Klef fens, administrateur aan het Departement van Economische Zaken te 's Gravenhage; H. G. Mann, directeur van Phs. van Ommeren (London) Ltd. te Londen; Th. de Meester, consul-generaal te Londen; H. E. Miller, lid van den raad van beheer van de Britsche Kamer van Koophandel voor Ne- derlandsch-Indië, te Londen; P. Rjjkens, di recteur van de Unilever Ltd te Londen; tot secretaris den heer O. M. Morrell, algemeen se cretaris van de Britsche Kamer van Koophan del voor Nederlandsch-Indlë te Tonden Door den hoogen ouderdom van de sluizen was het metselwerk echter op vele plaatsen zoo afgebrokkeld, dat het bestuur van Amstelland zich niet verantwoord achtte, dezen toestand te laten voortduren. Af doende herstelling zou (bjj de tot nu toe gevolgde werkwijze) slechts moge- Hik geweest zijn, door slooping van het in ver vallen staat verkeerende metselwerk, waarna de sluizen geheel nieuw opgemetseld hadden moeten worden. Deze werkwijze zou. met het oog op de ligging der sluizen In den Zeedijk, noodzake lijkerwijze afdamming vereischt hebben, met de ■eer hooge kosten, daaraan verbonden. Toen was het, dat een der hoogheemraden, Jhr. dr. M. L. van Holthe tot Echten, toen maals burgemeester van Rhenen (de tegenwoor dige burgemeester van Zeist) den dijkgraaf van Amstelland. den heer H. J. Doude van Troost wijk (Nieuwersluls) en zijn mede-Hoogneem- raden, den heeren C. J. v. TTenhoven (Aerden- hout), W. van Sljtveld (Diemen) en J. de Vries (Ouder-Amstel), adviseerde, de sluizen te doen herstellen volgens een procédé, dat nog maar weinige jaren in ons land wordt toegepast, doch door het Rljksbureau voor Monumentenzorg en de directie van de Ned. Spoorwegen met bijzon der gunstige resultaten werd toegepast. In Duitschland wordt deze werkwijze reeds veel langer gevolgd, maar in Nederland nog slechts twee 8 drie jaren, en opgemerkt dient nog, dat In de gevallen, waarin het nieuwe procédé werd toegepast, steeds publiciteit werd vermeden, en wel uit zakelijke overwegingen. Thans la dat beletsel Weggenomen, en op dien grond was het ook, dat wij 'n uitnoodlging ontvingen, om de buitengewone schouw van het Hoogheemraad schap over de beide bovengenoemde sluizen me de te maken en getuige te zijn van het interes tante werk, dat thans aan den Diemer Zeedijk rijn voltooiing nadert. De politie te Schiedam la er, aldus de „Te legraaf", in samenwerking met ambtenaren der accijnzen, in geslaagd, een complot van drank smokkelaars en jeneverdieven te ontdekken. Zaterdag JJ. werd een inval gedaan in een pak huis aan de Boterstraat te Schiedam. In dit pakhuis, gehuurd door den 37-Jarigen J. R., werd een hoeveelheid van achttien liter spiri tus ontdekt, welke niet door documenten was gedekt. De huurder van het pakhuis J. R. werd on- middellljk in arrest gesteld. Nog denzelfden avond werden eveneens gearresteerd de veertig jarige A. R. uit Rotterdam en de 37-jarige J. L uit Schiedam. Alle drie de aangehoudenwer den aan een verhoor onderworpen, waarbij ge deeltelijke bekentenissen zijn afgelegd. Voorts werd aangehouden de zestienjarige J. H„ die een hoeveelheid ongedekten moutwijn vervoer de. Deze aanhouding had tot gevolg, dat de liand kon worden gelegd op den 33-jarigen J. W. C. C. en op den 21-jarigen F. D., beiden wonende te Schiedam. ZIJ bekenden alle drie heUng van moutwijn. Vla de helers la de recher che op het spoor gekomen van den dief, den 28-jarigen brandersknecht J. F. D. 'gekomen, die by een der Schledamsche branders in dienst was en dus van zijn positie misbruik gemaakt heeft. Ook deze aangehoudenen zjjn In arrest ge steld. Zij hebben een volledige bekentenis af gelegd. Naar aanleiding hiervan verrichtte de politie Maandagmorgen verschillende huiszoe kingen. Er werden flinke hoeveelheden gedistil leerd ontdekt en in beslag genomen. De politie, die thans op het goede spoor Is, zet het onder zoek met kracht voort. heeft zij zich voor dezelfde periode verbonden om in een mogelljk exploitatie-tekort by te dragen maximaal f 12.000 per Jaar. Als slachtoffer voor deze operatie was de keuze gevallen op den landbouwer A. Dtctus, wonende aan de Oude Ettensche baan, onge veer een half uur bulten Roosendaal, die In den morgen van 8 Mei een briefje vond, waarin van hem werd geëischt, dat hy des avonds ach ter den leidingsmast van het electrisch net een bedrag van 85.zou deponeeren. Het briefje was onderteekend „De zwarte bende". Hy moest het natuuriyk niet wagen naar de politie te gaan, want, zoo stond in den dreig brief: „wy zyn niet bang en zullen al het vee overhoop steken en de boerdery afbranden als het geld er niet is. wy zyn met 17 man.” Boer Dtctus was echter ook „niet bang” en ging toch met het briefje naar de marechaus see. In overleg met deze werd een enveloppe met wat krantenpapier des avonds achter den lichtpaal gedeponeerd, terwyi enkele marechaus sees zich in de omgeving verdekt opstelden. Het werd echter een wachten tot in het oneindige want er kwam niemand opdagen. Ook de volgende avond er werd steeds ge loerd gebeurde er niets en het vee en de boerdery schenen geen gevaar te duchten te duchten te hebben. De marechaussees bleven op hun qui vlve. Enkele dagen geleden vond de landbouwer Dic- tus weer een brief, nu aangeplakt aan *t raam, waarin door de ..Zwarte Bende” werd geëischt dat des avonds te half negen een bedrag van 125 gereed zou liggen In het stalraam. Weer werd een couvert ter verlangder plaats gelegd en werden de komende dingen afgewacht. En zoowaar het was alweer zoowat een uur te laat! daar stapte een wlelryder af. sloop geheimzinnig naar het stalraam ennam de enveloppe om deze in zyn zak te steken. Doch ellacie! Op hetzelfde moment werd de man door de marechaussees besprongen, doch de man sprong terzyde en zette het op een loopen en wel zoo haastig, dat hy geen kans meer had zyn rijwiel te grijpen. En dank zy de duisternis wist hy nog te ontkomen, zoodat zyn achter volgers de jacht moesten opgeven en zich voor loopig met het rijwiel tevreden stellen. Maar het rijwiel bracht Juist uitkomst, want het was voorzien van een naamkaartje, ten name van zeker J. J. uit Rucphen, een vroegeren knecht van den landbouwer, die nog denzelfden avond te zynen huls werd gearresteerd. Na aan- vankeiyk te hebben ontkend, heeft hy ten slotte een bkentenls af gelegd, waarna hy Za terdag naar het Huls van Bewaring te Breda is overgebracht. als van de eertyds vaak zoo woelige Zuiderzee, en Zeeburg met een scherpe bocht even sterk gen. lag in schap Ipesloot, waarvan in den loop der tyden geen woning, zelfs geen deel van de beplanting is overgebleven. Toch is er nog iets dat herinnert aan bet verleden. nX de sluis, welke zich, in de nabyheid van bet Gemeentelandshuls, in genoemden dyk be vindt. en welke van oudsher naar de voren bedoelde buurtschap werd genoemd de Ipeslooter sluis, een benaming, welke tot op den huldigen dag bewaard bleef. Dese sluis vormt, te zamen met den iets verder m de richting Mulden gelegen Diemerdammer sluis, de beide voornaamste ultlaat-slulzen van het Hoogheemraadschap Amstelland”, dat zich over een groot deel der provincies Noord-Holland en Utrecht uitstrekt. In de pers zyn ten aanzien van de flnan- cleele consequenties der overdracht van net landgoed de Hooge Veluwe beschouwingen ver schenen, die verwarring dreigen te brengen. Mocht het haar of anderen later gelukken- het voor bouw en exploitatie van dat museum noodige kapitaal te verkrijgen, dan zal een voor den museumbouw bestemd deel van het landgoed voor dat doel beschikbaar worden gesteld en zal ook het Ryk medewerken tot de overbrenging en blyvende tentoonstelling al daar van de kunstverzameling. Zoolang dat ge val zich evenwel niet vooroet, zal de collectie elders worden gehuisvest. Omtrent de wyse, waarop dit zal geschieden, bestaan nog geen bepaalde plannen en kunnen mededeelingen worden gedaan. Nu overal ter wereld de luchtvaart wordt uitgebouwd, in welken groei onze K.L.M. een werkzaam aandeel heeft, gaat ook de Indische Zuster maatschappij, de K.N.I.L.M. er ge leidelijk toe over haar terrein verder uit te zetten. Zoo is dezer dagen de nieuwe lijn Soerabaja-Bali-Makassar voorloopig nog als wekeljjksche proefdienst geopend, welke men nog in het najaar hoopt door te trekken over Bandjermasin en Balik-Papan naar Tarakan (N.O. Borneo). En eindelijk ligt in het verschiet de verbinding met de Phi- lippünen, belangrijk knooppunt van het toekomstig luchtverkeer. Over de besparing van uitvoeringskosten, welke de bovenomschreven werkwyze mede brengt, hoorden wy verrassende cyfers noe men. De werkzaamheden aan de Ipeslooter sluis en de Diemerdammer sluis (welke straks aan de beurt komt), zouden, wanneer de oude methode van afdamming gevolgd was, onge veer f 80 8 f 100.000 hebben bedragen; het cement-persen en de beton-opspultlng zullen de beide sluizen.... nog geen f 5000 Het beton, dat op dese wijze wordt opge spoten, draagt den naam van spultbeton. en munt uit door groote dichtheid en vastheid. Het verlaat het spultmondstuk met een snel heid van 100 tot 120 M. per seconde, zoodat het met een geweldige kracht op de onderlaag van oude steen gespoten wordt en zich daar mede stevig verbindt. Als byzonderheld kan nog gemeld worden, dat by dit werk gebruik wordt gemaakt van een nieuw soort bewape ning: het us- punt-gelaschte staaldraad- vlech twerk. Vervolgens werd ons getoond, hoe het ge welf over de kolk zekerheidshalve nog voor zien werd van een laag spultbeton, ter dikte van 8 c.M. Hiervoor moest het beton-kanon in werking worden gesteld. Het bestaat uit een boven- en benedenkamer; de bovenste kamer wordt met de droge specie gevuld; dan wordt de tusschenklep (de belde kamers staan door middel van een sluizen-systeem met elkaar in verbinding) geopend, nadat de bovenklep zorgvuldig gesloten is, en de specie komt in de benedenkamer, waar zich een motor met roei werk bevindt. Deze luchtmotor brengt de specie naar de slangen, en op t oogenbllk dat deze (nog altyd droge) specie de slang verlaat, om in het spultstuk te komen, wordt water toegevoegd, dat zich met de specie vermengt. Deze specie bestaat voor één deel uit cement en voor vier deelen uit zand, doch hlerby is er op gerekend, dat een deel van het zand vervliegt, zoodat ten slotte de verhouding wordt 1:3 Een belangrijk voordeel van de bovenge noemde procédé's is ook, dat oude bouwwer ken hun oorspronkeiyk aspect en cachet ge heel kunnen bewaren. Op dien grond ook heeft de directeur van het Ryksbureau voor Monumentenzorg, dr. J. Kalf, dit procédé toe gepast os. voor werken te Harlingen, Naald- wyk, en voor de herstelling van den Cunera- toren te Rhenen. De Ned. Spoorwegen ihaak- De KNILM begon in 1928 haar bedrijf met 5 drie-motorige Fokker F VII B vliegtuigen, voor zien van Slddeley-Lynx motoren, toen het nieuwste op vlleggebled. Dit is gebleken een buitengewoon gunstige greep te zyn geweest. Begin 1930 werden nog 2 van dezelfde vliegtui gen met Titan motoren aan de vloot toegevoegd en In 1931 2 driemotorlge Fokker F XII machines met Wasp C motoren. Eén F VII B ging op Ball verloren, gelukkig zonder dat menschenlevens vielen te betreuren. Het was destyds piloot van Prtllwltz, die kort geleden by de „Leeuwerik”-ramp den dood vond, wien dit ongeluk overkwam. Ofschoon elk dezer vliegtuigen vele honderd, duizenden KM. heeft afgelegd, zyn zy alle nog in prima staat en voor 100 pCt. betrouwbaar; dit alles dank zy Fokker’s uitmuntend mate riaal en bet goede onderhoud door den Tech- nlschen Dienst. De evolutie heeft Inmiddels in den vliegtuig bouw niet stil gestaan. Om by de opvoering van snelheid en comfort up to date te biyven, zyn voorloopig 3 Douglas DC 2 machines besteld, die per 1 Augustus op de Ujnen komen. Ten slotte Is de aanschaffing van een groot water vliegtuig als proef in studie. De Intrede van het vliegtuig In Indië beeft stlmuleerend gewerkt op de andere verkeers middelen. Zoo Is met de opening van den treln- sneldlenst Batavia—Bandoeng dit traject, waar over 3M uur werd gereden, thans met een uur bekort. De tydelyke terugslag op het lucht verkeer werd daarvan wel ondervonden, maar gedachtig de spreuk „sneller verkeer schept grooter verkeer” ia men er toch niet rouwig cm Trouwens mag worden verwacht, dat na In gebruik neming van het nieuwe vliegveld Goe- noeng Sari, dat slechts 10 minuten van het centrum van Batavia ligt, het vliegverkeer, zoo wel naar Bandoeng als naar Semarang en Soe rabaja. sterk zal worden gestimuleerd. Elndelyk Is nu de karteeringzopdracht van Nleuw-Guinea verleend door de Petroleum- Maatschappyen. In deze tot nu toe nog niet betreden richting krijgt de KJ4.IL.M. gerulmen tijd een nieuw zroot arbeidsveld. Dit werk zal fort Diemer- Maandag hebben de besturen van de vakbonden vergaderd ter formuleering van een antwoord op den brief, dien de rijks-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 13