Ook Indië’s luchtnet groeit
„Amstelland” versterkt
sluizen
D
De Hooge Veluwe
PALMOLIVE ZEEP
Het dreigend mijn
conflict
zijn
MISLUKTE AFPERSING
VOLGENS EEN NIEUW
PROCÉDÉ
DOORVERBINDING MET
DE PHILIPPUNEN?
IS UW HUID
DINSDAG 21 MEI 1935
Verrassend resultaat
Dranksmokkelaars te
Schiedam gepakt
Groot aantal verdachten in arrest
Zinkfabriek te Budel
stopgezet
Zeshonderd arbeiders werkloos
Tegen verplicht veilen
Exploitatie
J. B. van Dijkf
Samenwerking K.L.M.
Gunstige ontwikkeling van de
K. N. 1. L. M. dank zy
voorzichtig begin
Som geld klaarleggen ofde
boel gaat in brand
Nederland, Ned.-Indië
en Groot Brittannië
Hoe de gang van zaken
geweest is
Auto opzettelijk in het water
gereden
Het auto-ongeval te
Hoorn
Hoe de cement-persing
geschiedt
Nieuwe ambtenaren krygen
20 pet. minder
Vliegmateriaal 100 pCt.
betrouwbaar
Salarisverlaging in
Ned.-Indië
K. L.M. EN REMAVI TE
DEN HELDER
Oud-lid der Tweede Kamer
overleden
Bevordering van wederzydsche
economische en cultureele w
betrekkingen
Herstellingen aan de Ipeslooter
sluis door middel van
cementpeeétng
Toepassing in oude
bouwwerken
Voert best aan van het natuur
monument en openstelling
voor het publiek zyn
verzekerd
>o»r 2, CCT,
1
Brief van den Rjjksbemiddelaar
voorloopig onaanvaardbaar
geacht
het
tusschen
beide
dus nog
geen
heeft verder op
De Regeeringspersdienst zendt ons het vol
gende communiqué:
Collecte voor Kinderhulp in de Deensche
hoofdstad. Een Groenlandtche neemt de
gaven in ontvangst
zoodra de toestemming wordt verleend, kan
worden begonnen.
voor
kosten.
In de te Tlel gehouden openbare vergadering,
met het doel te komen tot oprichting van een
vereenlglng van fruithandelaren en frultkwee-
kers tot het vormen van een algemeene actie
tegen de verplichting van vellen, werd besloten
tot de oprichting van een zoodanlgen bond.
Met algemeene stemmen werd besloten aan
den Minister van Economische Zaken te Den
Haag een telegram te zenden, in welke motie
met klem verzocht wordt over te gaan tot op
heffing van de verplichting tot vellen.
Een nader ondersoek heeft thans uitgewe
zen. dat Z. den wagen opaettelijk in het water
heeft gereden en zich daarbij self tijdig in vei
ligheid heeft gesteld, vermoedeiyk om den in-
diuk te wekken dat hij bij een ongeval om het
leven is gekomen.
Nasporingen bij de politie hebben uitgewe
zen. dat de man in leven is en zich elders op
houdt. In verband met een ander feit wordt Z.
gezocht.
Tien behoeve van 26 arbeiders, die genoegen
hebben genomen met de loonsverlaging van 10
pet., wordt één oven in bedrijf gehouden.
Voor de bewaking en de handhaving der orde
Is een groot aantal marechaussees te Budel In-
gekwartlerd. Tot dusverre Is de rust echter niet
verstoord.
Maandag la de zinkfabriek te Budel stop
gezet, waardoor zeshonderd Nederlandsche
en Belgische arbeiders werkloos stfn gewor-
den.
vangt daarvoor in eenigen
nancieele tegemoetkoming.
BH dit alles heeft de hechte samenwerking
tusschen KLM. en K.N.ILM. tot goede resul
taten geleid. De KLM. treedt op als technisch
adviseuse van de Indische Zustermaatschappij en
verzorgt ook de vooropleiding van een groot
éeei van het personeel.
Aan den anderen kant geeft de KU.ILM.
haar vollen steun aan de K.L.M. ZIJ vertegen
woordigt de KLM. in Nederlandsch-Indlë en
daar Indië bet andere bruggenhoofd van de
HollandIndlë-UJn vormt, is ook een deel van
het succes van de HollandIndië-iyn toe te
schrijven aan de hulp van de K NILli.
Uit alles blijkt, dat de K.NILM. nog slechts
tn het begin van haar ontwikkeling is.
Ook het toeristenverkeer opent voor de toe
komst veelbelovende perspectieven. Door de ge
lukkige omstandigheid, dat de K.N.I LM. door
de groote uitgestrektheid van Nederlandsch-
Indlë aldaar een volledigen werkkring heeft,
zonder afhankelijk te sljn van het buitenland,
neemt zy een bijzonder sterke positie In. met
groote mogelijkheden voor de toekomst.
Vergeefs heeft de KNILM In samenwer
king met de KLM getracht de toestemming
der Britsche regeerlng te krijgen voor een
verbinding met Australië. Nu eenmaal de
Australiërs die lijn geregeld bevliegen met
de Quantas Empire Airways, hoopt men
toch ook. in samenwerking met de KLM,
deze verbinding van Indië met den grooten
nabuur in afzlenbaren tijd, tot stand te
Vliegdag op de Kooi
Tijdens de tentoonstelling Remavl (Reddlngs-
wezen, Marine en Vlsscherij) te Den Helder,
wordt een vliegdag op de Kooi georganiseerd,
waaraan o», de Marine Luchtvaartdienst me
dewerking verleent. Voorts maakt de autogiro
demonstratievluchten. Ook de KLM. zal aan
den vliegdag deelnemen en gedurende de ge-
heele periode der Remavl (van 1 tot 10 Juni)
rondvluchten voor passagiers organlseeren.
ten er gebruik van voor den tunnel In de lijn
Rotterdam—Gouda en de resultaten zijn in
alle opzichten bevredigend geweest.
Op voorstel van dr. van der Mersch zal in
een der muren van de sluis naast den ouden
steen, waarin gebeiteld staat: ..In 1850 de
achter-valdeur door puntdeuren vervangen.**
een gedenksteen worden aangebracht, waar de
huidige belangrijke herstellingen aan de Ipe
slooter sluis worden vermeld.
„Ook het Zeppellnverkeer zal In Indië wel
kom zijn", zoo verklaarde op een desbetreffende
vraag de heer E. Enthoven, voorzitter van den
Raad van Bestuur der KNILM. tijdens de
door hem uitgeschreven persconferentie.
De heer Enthoven zag een toekomstige rol
van het luchtschip als een tijdelijke en wel tus
schen het vliegtuig en het schip. Op den duur
echter zal het snelverkeer uitsluitend door het
vliegtuig worden verzorgd, waarnaast ook de
scheepvaart, zij het met minder luxe, nog een
goed deel van het passagiersvervoer en natuur-
Naar de „N. R Crt verneemt, treedt
met 1 Juli as. een nieuwe verlaging voor
landsdienaren in Oost-Indië In, met dien
verstande, dat na dien datum in dienst
tredende ambtenaren 20 procent minder
bezoldiging zullen krijgen dan volgens de
bestaande regeling.
84r, waar de Diemer Zeedijk zich,
beschermer tegen de nukken
De geruchten over een fusie, zoo ver
klaarde de heer Enthoven nadrukkelijk, zijn
echter voorbarig. Wel hebben er besprekin
gen plaats gehad, maar alles is nog zeer
vaag. Wel zal het moeten komen tot een
zeer innige samenwerking, waarbij ook de
vier scheepvaartmaatschappijen dienen te
worden betrokken.
Zooals reeds gemeld, vond men Zaterdag
morgen aan den Nek bij Schellinkhout In het
IJselmeer een personenauto, zonder dat er van
den Inzittende, den expediteur 7. uit Hoorn,
eenlg spoor viel te bekennen.
De Kröller-Müller-stichting 1
zich genomen ook tot een sluitende jaariyk-
sche exploitatie van De Hooge Veluwe mede
te werken, zy heeft voor den tijd van tien jaar
het landhuis St. Hubertua gehuurd voor f 5000
per jaar en de jacht binnen het z.g. groote ras
ter gepacht voor f 3000 per jaar. Bovendien
landwaarts buigt, om daarna weer
naar den zeekant uit te sprin-
vroegere eAiwen de buurt-
De KNILM exploiteert op het oogenbllk een
drie maal daagseben dienst van Batavia op
Bandoeng, een dagelljkschen dienst Batavia
BemarangSoera ba ja, wekelüksche diensten
van Batavia op Medan en Singapore en einde
lijk den bovengenoemden proefdienst Batavia
Makassar. De verbinding met Bandjermasln,
Balik-Papan en Tarakan wacht op het gereed
komen der vliegvelden, welke door de Bataaf-
sebe Petroleum MIJ. en het Gouvernement
worden aangelegd. Het doortrekken naar de
Phlllppljnen hangt nog af van de toestemming
der Phillppljnscbe autoriteiten. Tenslotte Is bet
ae bedoeling der KNILM haar vllegdlenst ook
uit te breiden tot Sabang, wat zeker een groot
gerief sou zijn èn voor bet vervoer van de mail
en voor de passagiers. De besetting der toestel
len is gemiddeld 50 pOt.
De marechaussee te Roosendaal beeft een
goeden slag geslagen met de opsporing en
voorgeleiding van een helmelljken brief
schrijver, die van een eenzaam wonend land
bouwersgezin een som geld eischte, onder
bedreiging van anders het vee overhoop te
zullen steken en den rooden haan In de
boerderij te steken.
Met het oog op deze laatste verplich
ting is een bedrag van f 150.000 In han
den van den liquldateur van de N. U. M.
gestort, die gemachtigd Is, daaruit eventu-
eele tekorten tot de aangegeven grens aan
te sulveren.
zonden.
Hoewel men tot het voorloopig besluit
kwam, dat de inhOud onaanvaardbaar was.
zullen de besprekingen Woensdag
worden voortgezet.
De „Telegraaf bericht, dat het bestuur van
de stichting „De Hooge Veluwe” thans uit zijn
midden als voorzitter aangewezen heeft mr. H.
P. Marchant, oud-minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen.
Tegelijkertijd heeft de Kröller-MÜIler-stlch-
tirig haar uitgebreide en zeer belangrijke kunst
verzameling, welker waarde nog slechts weinige
jaren geleden op verscheidene mlllioenen ge
taxeerd werd, aan het Rijk geschonken zonder
daaraan de voorwaarde te verbinden van het
tot stand brengen van het voor die verzame
ling op de Hooge Veluwe ontworpen museura-
gebouw. Dienaangaande is op het Rijk geener-
lel verplichting komen te rusten. Wel zal de
KröUer-MüIler-stichting zelf blijven streven
naar de verwezenlijking van dat denkbeeld,
hetzij volgens het bestaande plan van prof. Van
de Velde, hetzij volgens een eenvoudiger op
zet.
Dese beide sluizen zijn voorzien van twee stel
vloeddeuren en één stel ebdeuren. De buitenste
vloeddeuren sloten vroeger automatisch door
middel van wachterjjzers. welke de deuren altijd
eenigszlns van de kolkmuren verwijderd hielden,
zoodat, wanneer het Zulderzeewater hooger werd
dan het water van Amstelland. de deuren door
het instroomende water dichtvielen, evenals dit
met de zeesluizen te Mulden het geval is. Hler-
coor hadden die sluizen een kleiner doorstroo-
mlngsproflel. Teneinde nu de capaciteit van de
sluizen op te voeren, zijn de vorengenoemde
wachterijzers thans weggenomen en vervangen
door zware gewichten, welke in Ijzeren bokken,
gehangen over schijven, de deuren door hun ge
wicht dichttrekken, zoodra het buitenwater
hooger wérdt dan het Amstellandwater. De
deuren kunnen thans bij het uitstroomen van
het boezemwater van Amstelland geheel open
staan.
Het eerst begaven wij ons naar bet talud
van den Zeedijk, waar het langs de groote glad,
de basaitsteenen een lastige klauterpartj) werd,
om ons er van te overtuigen, hoe aan den bui
tenkant van de sluis nieuwe stukken natuur
steen waren Ingezet, en de holten achter de
oude stukken waren volgepexst met cement.
Hier zagen wjj ook nog eenlge open gaten, wel
ke in het metselwerk waren geboord, om het
cement er in te spuiten. Van dergelijke gaten,
welke een diepte hebben van 30 tot 150 c M.
zijn er niet minder dan ongeveer 250 In deze
sluis geboord. Dit boren geschiedt pneumatisch,
waarbij de lucht geleverd wordt door een com
pressor. Om 'te kunnen zien boe het cement in
de aldus gemaakte diepe openingen In het
metselwerk geperst wordt, begaven wy ons naar
de zg. benedensluis, de overwelvlng van de
slulskolk. welke onder den Zeedijk doorloopt.
Daar gaven zoowel de opzichter van Amstel
land, de heer O. Visser Jr. en de heer J. J. de
Boer uit Heemstede, de houder van het licent
voor Nederland van het Dultsche patent dat de
ze procédé s beschermt (de firma Adolf Wollfs-
holz te Düsseldorf Is houdster van bet patent)
de noodige Inlichtingen en aanwijzingen. Qp
cementspecie wordt In een mengketel nat aan
gemaakt, daarna onder 8 17 atmosfeer druk
gezet en door middel van slangep naar het
persmondstuk gevoerd, dat in de geboorde gaten
is aangebracht.
Als bewijs met welke kracht het cement in
de openingen wordt gedreven, vernamen wy de
▼eigende bijzonderheid: In t Jaar 1850 was bij
een zwaren stormvloed de achtermuur van deze
alula naar achteren gedrukt, waardoor een
breede scheur ontstond tusschen het gewelf en
den achterfrontmuur. Die scheur heeft men
dimmer dicht kunnen maken. Maar nu men de
beschikking heeft over dit procédé, wilde men
natuurlijk ook deze wijde scheur op afdoende
wjjze dichten. Ze werd op de bovenomschreven
wijze aangevuld, en by één der persingen is
de specie zelfs door de groot-aanvulllng van
den dijk, circa 1J0 M. boven het sluisgewelf.
mt de klei te voorschijn gekomen! Het ge-
welf self is 46 k 50 cM. dik.
Maandag Is vrij plotseling in den ouderdom
van 7» jaar, tijdig voorzien van de H.H. Sacra
menten der Stervenden, in het R.K. Gasthuis
te Oisterwjjk overleden de heer J. B. van Dijk,
oud-lid van de Tweede Kamer en oud,-lid van
den gemeenteraad van Amsterdam.
Sedert 1929 was de beer Van Djjk woonach
tig in het RK Gasthuis te Oisterwljk.
Vastgesteld zij, dat het landgoed niet het
eigendom was van den heer Kröller, doch van
de N V. Wm. H. Müller Co. In dese laatste
omstandigheid school een gevaar voor het ver
dere lot van het natuurmonument, omdat op
de vennootschap de plicht rust, voor de gelde-
Hjke belangen barer aandeelhouders te waken
en die belangen uit den aard der zaak niet
gebaat konden zijn met een ongerept in stand
houden van het natuurmonument als eigendom
der vennootschap. Wilde het voortbestaan er
van verzekerd zijn, dan diende het in veiliger
handen over te gaan. Tot dit doel is een stich
ting „Het Nationaal Park de Hooge Veluwe”
in het leven geroepen, die het landgoed van de
vennootschap gekocht heeft. De stichting heeft
de hiervoor geldelijke middelen, zooals reeds
door den Regeeringspersdienst werd medege
deeld, verkregen, doordat een gedeelte van het
rëstant van het saldo der Nederlandsche Ult-
voer-Maatschappij, in liquidatie, haar als rente
dragende hypothecaire geldleening verstrekt is.
vliegtuigen, vermoedelijk tweedehandsche Ford’s,
die uit Amerika zullen worden overgenomen.
De voorwaarden, waaronder dit is ge
schied, verzekeren het voortbestaan van het
natuurmonument en zijn openstelling voor
het publiek.
De eindsom is, dat zoowel natuurmonument
als kunstverzameling blijvend voor ons land
behouden zijn, zonder dat daarvoor offers
van eenlge beteekenls van de zijde van het
Rijk behoeven te worden gebracht. Integen
deel ziet dit zijn eigen bezit ten zeerste ver
meerderd door de begiftiging met de kunst
collectie.
Geen van de personen, die ais bestuurslid
van de Hooge Veluwe of van de Krtller-MUl-
ler-stichtlng aan deze zaak medewerken, ont
vorm eenlge fl-
persconferentie beeft de beer E. Enthoven,
voorzitter van den Raad van Bestuur van de
KNILM, een overzicht gegeven van de bedrijfs
voering en plannen der maatschappij. De KNI
LM, in 1928 opgericht, heeft met een .voorzichtig
en efficient beleid in de eerste Jaren de moge
lijkheid geschapen, om ondanks de moeilijke
omstandigheden van bet oogenbllk, zich aan
de eischen van den tijd aan te passen en verdere
uitbreiding van haar luchtnet ter hand te ne
men.
Onlangs is te Londen gevestigd een Bureau
ter bevordering van Nederlandsche en Neder
landsen-Indische economische en cultureele
betrekkingen met Groot-Brlttannlë.
Naar de N.R.Crt. verneemt, heeft de minister
van Economische Zaken een commissie van
toezicht voor dat bureau Ingesteld, en in deze
commissie benoemd
a. tot voorzitter Major The Hon. L. H.
Cripps, C. B. E., voorzitter van de Britsche
Kamér van Koophandel voor Nederlandsch-
Indië te Liverpool; tot vlce-voorzitter den heer
Wykeham Price, lid van den raad van beheer
van de Britsche Kamer van Koophandel voor
Nederlandsch-Indië, te Guildford; tot leden de
heeren: professor P. Oeyl, hoogleeraar aan de
London University te Londen; J. Heertjes,
distrlctsdlrecteur van de Asiatic Petroleum
Comp. Ltd. te Londen; F. B. s’Jacob, handels-
attaché aan HM.” gezantschap te Londen; A.
de Jong, directeur van Philips Lamps Ltd. te
Londen; mr. A. van Klef fens, administrateur
aan het Departement van Economische Zaken
te 's Gravenhage; H. G. Mann, directeur van
Phs. van Ommeren (London) Ltd. te Londen;
Th. de Meester, consul-generaal te Londen;
H. E. Miller, lid van den raad van beheer van
de Britsche Kamer van Koophandel voor Ne-
derlandsch-Indië, te Londen; P. Rjjkens, di
recteur van de Unilever Ltd te Londen; tot
secretaris den heer O. M. Morrell, algemeen se
cretaris van de Britsche Kamer van Koophan
del voor Nederlandsch-Indlë te Tonden
Door den hoogen ouderdom van de sluizen
was het metselwerk echter op vele plaatsen zoo
afgebrokkeld, dat het bestuur van Amstelland
zich niet verantwoord achtte, dezen toestand te
laten voortduren. Af doende herstelling zou (bjj
de tot nu toe gevolgde werkwijze) slechts moge-
Hik geweest zijn, door slooping van het in ver
vallen staat verkeerende metselwerk, waarna de
sluizen geheel nieuw opgemetseld hadden moeten
worden. Deze werkwijze zou. met het oog op de
ligging der sluizen In den Zeedijk, noodzake
lijkerwijze afdamming vereischt hebben, met de
■eer hooge kosten, daaraan verbonden.
Toen was het, dat een der hoogheemraden,
Jhr. dr. M. L. van Holthe tot Echten, toen
maals burgemeester van Rhenen (de tegenwoor
dige burgemeester van Zeist) den dijkgraaf van
Amstelland. den heer H. J. Doude van Troost
wijk (Nieuwersluls) en zijn mede-Hoogneem-
raden, den heeren C. J. v. TTenhoven (Aerden-
hout), W. van Sljtveld (Diemen) en J. de Vries
(Ouder-Amstel), adviseerde, de sluizen te doen
herstellen volgens een procédé, dat nog maar
weinige jaren in ons land wordt toegepast, doch
door het Rljksbureau voor Monumentenzorg en
de directie van de Ned. Spoorwegen met bijzon
der gunstige resultaten werd toegepast. In
Duitschland wordt deze werkwijze reeds veel
langer gevolgd, maar in Nederland nog slechts
twee 8 drie jaren, en opgemerkt dient nog, dat
In de gevallen, waarin het nieuwe procédé werd
toegepast, steeds publiciteit werd vermeden, en
wel uit zakelijke overwegingen. Thans la dat
beletsel Weggenomen, en op dien grond was het
ook, dat wij 'n uitnoodlging ontvingen, om de
buitengewone schouw van het Hoogheemraad
schap over de beide bovengenoemde sluizen me
de te maken en getuige te zijn van het interes
tante werk, dat thans aan den Diemer Zeedijk
rijn voltooiing nadert.
De politie te Schiedam la er, aldus de „Te
legraaf", in samenwerking met ambtenaren der
accijnzen, in geslaagd, een complot van drank
smokkelaars en jeneverdieven te ontdekken.
Zaterdag JJ. werd een inval gedaan in een pak
huis aan de Boterstraat te Schiedam. In dit
pakhuis, gehuurd door den 37-Jarigen J. R.,
werd een hoeveelheid van achttien liter spiri
tus ontdekt, welke niet door documenten was
gedekt.
De huurder van het pakhuis J. R. werd on-
middellljk in arrest gesteld. Nog denzelfden
avond werden eveneens gearresteerd de veertig
jarige A. R. uit Rotterdam en de 37-jarige J. L
uit Schiedam. Alle drie de aangehoudenwer
den aan een verhoor onderworpen, waarbij ge
deeltelijke bekentenissen zijn afgelegd. Voorts
werd aangehouden de zestienjarige J. H„ die
een hoeveelheid ongedekten moutwijn vervoer
de. Deze aanhouding had tot gevolg, dat de
liand kon worden gelegd op den 33-jarigen J.
W. C. C. en op den 21-jarigen F. D., beiden
wonende te Schiedam. ZIJ bekenden alle drie
heUng van moutwijn. Vla de helers la de recher
che op het spoor gekomen van den dief, den
28-jarigen brandersknecht J. F. D. 'gekomen,
die by een der Schledamsche branders in dienst
was en dus van zijn positie misbruik gemaakt
heeft.
Ook deze aangehoudenen zjjn In arrest ge
steld. Zij hebben een volledige bekentenis af
gelegd. Naar aanleiding hiervan verrichtte de
politie Maandagmorgen verschillende huiszoe
kingen. Er werden flinke hoeveelheden gedistil
leerd ontdekt en in beslag genomen. De politie,
die thans op het goede spoor Is, zet het onder
zoek met kracht voort.
heeft zij zich voor dezelfde periode verbonden
om in een mogelljk exploitatie-tekort by te
dragen maximaal f 12.000 per Jaar.
Als slachtoffer voor deze operatie was de
keuze gevallen op den landbouwer A. Dtctus,
wonende aan de Oude Ettensche baan, onge
veer een half uur bulten Roosendaal, die In den
morgen van 8 Mei een briefje vond, waarin
van hem werd geëischt, dat hy des avonds ach
ter den leidingsmast van het electrisch net een
bedrag van 85.zou deponeeren. Het briefje
was onderteekend „De zwarte bende".
Hy moest het natuuriyk niet wagen naar de
politie te gaan, want, zoo stond in den dreig
brief: „wy zyn niet bang en zullen al het vee
overhoop steken en de boerdery afbranden als
het geld er niet is. wy zyn met 17 man.”
Boer Dtctus was echter ook „niet bang” en
ging toch met het briefje naar de marechaus
see. In overleg met deze werd een enveloppe
met wat krantenpapier des avonds achter den
lichtpaal gedeponeerd, terwyi enkele marechaus
sees zich in de omgeving verdekt opstelden. Het
werd echter een wachten tot in het oneindige
want er kwam niemand opdagen.
Ook de volgende avond er werd steeds ge
loerd gebeurde er niets en het vee en de
boerdery schenen geen gevaar te duchten te
duchten te hebben. De marechaussees bleven
op hun qui vlve.
Enkele dagen geleden vond de landbouwer Dic-
tus weer een brief, nu aangeplakt aan *t raam,
waarin door de ..Zwarte Bende” werd geëischt
dat des avonds te half negen een bedrag van
125 gereed zou liggen In het stalraam.
Weer werd een couvert ter verlangder plaats
gelegd en werden de komende dingen afgewacht.
En zoowaar het was alweer zoowat een uur
te laat! daar stapte een wlelryder af. sloop
geheimzinnig naar het stalraam ennam de
enveloppe om deze in zyn zak te steken. Doch
ellacie! Op hetzelfde moment werd de man door
de marechaussees besprongen, doch de man
sprong terzyde en zette het op een loopen en
wel zoo haastig, dat hy geen kans meer had
zyn rijwiel te grijpen. En dank zy de duisternis
wist hy nog te ontkomen, zoodat zyn achter
volgers de jacht moesten opgeven en zich voor
loopig met het rijwiel tevreden stellen.
Maar het rijwiel bracht Juist uitkomst, want
het was voorzien van een naamkaartje, ten
name van zeker J. J. uit Rucphen, een vroegeren
knecht van den landbouwer, die nog denzelfden
avond te zynen huls werd gearresteerd. Na aan-
vankeiyk te hebben ontkend, heeft hy ten
slotte een bkentenls af gelegd, waarna hy Za
terdag naar het Huls van Bewaring te Breda
is overgebracht.
als
van de eertyds vaak zoo woelige
Zuiderzee,
en Zeeburg met een scherpe bocht
even
sterk
gen. lag in
schap Ipesloot, waarvan in den loop der
tyden geen woning, zelfs geen deel van de
beplanting is overgebleven. Toch is er nog
iets dat herinnert aan bet verleden. nX de
sluis, welke zich, in de nabyheid van bet
Gemeentelandshuls, in genoemden dyk be
vindt. en welke van oudsher naar de voren
bedoelde buurtschap werd genoemd de
Ipeslooter sluis, een benaming, welke tot op
den huldigen dag bewaard bleef. Dese sluis
vormt, te zamen met den iets verder m de
richting Mulden gelegen Diemerdammer
sluis, de beide voornaamste ultlaat-slulzen
van het Hoogheemraadschap Amstelland”,
dat zich over een groot deel der provincies
Noord-Holland en Utrecht uitstrekt.
In de pers zyn ten aanzien van de flnan-
cleele consequenties der overdracht van net
landgoed de Hooge Veluwe beschouwingen ver
schenen, die verwarring dreigen te brengen.
Mocht het haar of anderen later gelukken-
het voor bouw en exploitatie van dat museum
noodige kapitaal te verkrijgen, dan zal een
voor den museumbouw bestemd deel van het
landgoed voor dat doel beschikbaar worden
gesteld en zal ook het Ryk medewerken tot de
overbrenging en blyvende tentoonstelling al
daar van de kunstverzameling. Zoolang dat ge
val zich evenwel niet vooroet, zal de collectie
elders worden gehuisvest. Omtrent de wyse,
waarop dit zal geschieden, bestaan nog geen
bepaalde plannen en kunnen
mededeelingen worden gedaan.
Nu overal ter wereld de luchtvaart
wordt uitgebouwd, in welken groei
onze K.L.M. een werkzaam aandeel
heeft, gaat ook de Indische Zuster
maatschappij, de K.N.I.L.M. er ge
leidelijk toe over haar terrein verder
uit te zetten. Zoo is dezer dagen de
nieuwe lijn Soerabaja-Bali-Makassar
voorloopig nog als wekeljjksche
proefdienst geopend, welke men
nog in het najaar hoopt door te
trekken over Bandjermasin en
Balik-Papan naar Tarakan (N.O.
Borneo). En eindelijk ligt in het
verschiet de verbinding met de Phi-
lippünen, belangrijk knooppunt van
het toekomstig luchtverkeer.
Over de besparing van uitvoeringskosten,
welke de bovenomschreven werkwyze mede
brengt, hoorden wy verrassende cyfers noe
men. De werkzaamheden aan de Ipeslooter
sluis en de Diemerdammer sluis (welke straks
aan de beurt komt), zouden, wanneer de oude
methode van afdamming gevolgd was, onge
veer f 80 8 f 100.000 hebben bedragen; het
cement-persen en de beton-opspultlng zullen
de beide sluizen.... nog geen f 5000
Het beton, dat op dese wijze wordt opge
spoten, draagt den naam van spultbeton. en
munt uit door groote dichtheid en vastheid.
Het verlaat het spultmondstuk met een snel
heid van 100 tot 120 M. per seconde, zoodat
het met een geweldige kracht op de onderlaag
van oude steen gespoten wordt en zich daar
mede stevig verbindt. Als byzonderheld kan
nog gemeld worden, dat by dit werk gebruik
wordt gemaakt van een nieuw soort bewape
ning: het us- punt-gelaschte staaldraad-
vlech twerk.
Vervolgens werd ons getoond, hoe het ge
welf over de kolk zekerheidshalve nog voor
zien werd van een laag spultbeton, ter dikte
van 8 c.M. Hiervoor moest het beton-kanon
in werking worden gesteld. Het bestaat uit
een boven- en benedenkamer; de bovenste
kamer wordt met de droge specie gevuld; dan
wordt de tusschenklep (de belde kamers staan
door middel van een sluizen-systeem met elkaar
in verbinding) geopend, nadat de bovenklep
zorgvuldig gesloten is, en de specie komt in
de benedenkamer, waar zich een motor met
roei werk bevindt. Deze luchtmotor brengt de
specie naar de slangen, en op t oogenbllk dat
deze (nog altyd droge) specie de slang verlaat,
om in het spultstuk te komen, wordt water
toegevoegd, dat zich met de specie vermengt.
Deze specie bestaat voor één deel uit cement
en voor vier deelen uit zand, doch hlerby is
er op gerekend, dat een deel van het zand
vervliegt, zoodat ten slotte de verhouding
wordt 1:3
Een belangrijk voordeel van de bovenge
noemde procédé's is ook, dat oude bouwwer
ken hun oorspronkeiyk aspect en cachet ge
heel kunnen bewaren. Op dien grond ook
heeft de directeur van het Ryksbureau voor
Monumentenzorg, dr. J. Kalf, dit procédé toe
gepast os. voor werken te Harlingen, Naald-
wyk, en voor de herstelling van den Cunera-
toren te Rhenen. De Ned. Spoorwegen ihaak-
De KNILM begon in 1928 haar bedrijf met 5
drie-motorige Fokker F VII B vliegtuigen, voor
zien van Slddeley-Lynx motoren, toen het
nieuwste op vlleggebled. Dit is gebleken een
buitengewoon gunstige greep te zyn geweest.
Begin 1930 werden nog 2 van dezelfde vliegtui
gen met Titan motoren aan de vloot toegevoegd
en In 1931 2 driemotorlge Fokker F XII machines
met Wasp C motoren.
Eén F VII B ging op Ball verloren, gelukkig
zonder dat menschenlevens vielen te betreuren.
Het was destyds piloot van Prtllwltz, die kort
geleden by de „Leeuwerik”-ramp den dood
vond, wien dit ongeluk overkwam.
Ofschoon elk dezer vliegtuigen vele honderd,
duizenden KM. heeft afgelegd, zyn zy alle nog
in prima staat en voor 100 pCt. betrouwbaar;
dit alles dank zy Fokker’s uitmuntend mate
riaal en bet goede onderhoud door den Tech-
nlschen Dienst.
De evolutie heeft Inmiddels in den vliegtuig
bouw niet stil gestaan. Om by de opvoering van
snelheid en comfort up to date te biyven, zyn
voorloopig 3 Douglas DC 2 machines besteld,
die per 1 Augustus op de Ujnen komen. Ten
slotte Is de aanschaffing van een groot water
vliegtuig als proef in studie.
De Intrede van het vliegtuig In Indië beeft
stlmuleerend gewerkt op de andere verkeers
middelen. Zoo Is met de opening van den treln-
sneldlenst Batavia—Bandoeng dit traject, waar
over 3M uur werd gereden, thans met een uur
bekort. De tydelyke terugslag op het lucht
verkeer werd daarvan wel ondervonden, maar
gedachtig de spreuk „sneller verkeer schept
grooter verkeer” ia men er toch niet rouwig
cm Trouwens mag worden verwacht, dat na In
gebruik neming van het nieuwe vliegveld Goe-
noeng Sari, dat slechts 10 minuten van het
centrum van Batavia ligt, het vliegverkeer, zoo
wel naar Bandoeng als naar Semarang en Soe
rabaja. sterk zal worden gestimuleerd.
Elndelyk Is nu de karteeringzopdracht van
Nleuw-Guinea verleend door de Petroleum-
Maatschappyen. In deze tot nu toe nog niet
betreden richting krijgt de KJ4.IL.M. gerulmen
tijd een nieuw zroot arbeidsveld. Dit werk zal
fort Diemer-
Maandag hebben de besturen van de
vakbonden vergaderd ter formuleering van
een antwoord op den brief, dien de rijks-