a D Ook Indië’s luchtnet groeit f „Amstelland” versterkt zijn sluizen i De Hooge Veluwe PALMOLIVE ZEEP Het dreigend mijn conflict F MISLUKTE AFPERSING VOLGENS EEN NIEUW PROCÉDÉ DOORVERBINDING MET DE PHILIPPI'INENT 3 DINSDAG 21 MEI 1935 r Verrassend resultaat Dranksmokkelaars te Schiedam gepakt Groot aantal verdachten in arrest Zinkfabriek te Budel stopgezet Zeshonderd arbeiders werkloos Tegen verplicht veilen Vliegdag op de Kooi Exploitatie J. B. van Dijkt Samenwerking WEL I Oud-lid der Tweede Kamer overleden Nederland, Ned.-Indië en Groot Brittannië Hoe de gang van zaken geweest is Som geld klaarleggen of. de boel gaat in brand Auto opzettelijk in het weder gereden Het auto-ongeval te Hoorn Nieuwe ambtenaren krijgen 20 pet. minder Voortbestaan van het natuur monument en openstelling voor het publiek zijn verzekerd Hoe de cement-persing geschiedt Salarisverlaging in Ned.-Indië IS UW HUID r onberispelijk? K. L.M. EN REMAVI TE DEN HELDER Brief van den Ryksbemiddelaar voorloopig onaanvaardbaar geacht Vliegmateriaal 100 pCt- betrouwbaar Gunstige ontwikkeling van de K. N. 1. L. M. dank zij. voorzichtig begin Bevordering van' woderzydsche economische en cultureele betrekkingen Herstellingen aan de Ipeslooter sluis door middel van cementpersing Toepassing in oude bouwwerken Collecte voor Kinderhulp in de Deensche hoofdstad- Een Groenlandache neemt de gaven in ontvangst iAz, waar de Diemer Zeedijk licht beschermer tegen de nukken als van de eertijds vaak zoo woelige Zuiderzee. i - 'W p belde belangrijk grond De KröUer-Müller-stlchting i I bepaalde plannen en kunnen mededeelingen worden gedaan. i i ook voor Maandag Is de zinkfabriek te Budel stop gezet, waardoor zeshonderd Nederlandsche en Belgische arbeiden werkloos zijn gewor den. zoodra de toestemming wordt verleend, kan worden begonnen. deze operatie was de landbouwer A. Dictus, Ettensche baan, onge- Tten behoeve van 38 arbeiden, die genoegen hebben genomen met de loonsverlaging van 10 pet., wordt één oven in bedrijf gehouden. Voor de bewaking en de handhaving der orde is een groot aantal marechaussees te Budel in- gekwartlerd. Tot dusverre is de rust echter niet verstoord. De Regeeringspersdlenst zendt ons het vol gende communiqué: Uit alles blijkt, dat de K.NI.LM. nog slechts tn het begin van haar ontwikkeling is. Ook het toeristenverkeer opent voor de toe komst veelbelovende perspectieven. Door de ge lukkige omstandigheid, dat de K ntt.m, door de groote uitgestrektheid van Nederlandsche Indlë aldaar een volledigen werkkring beeft, zonder afhankelijk te zijn van het buitenland, neemt zij een bijzonder sterke positie In, met groote mogelijkheden voor de toekomst. Een nader onderzoek heeft thans uitgewe zen, dat Z. den wagen opzettelijk in het water heeft gereden en zich daarbij zelf tijdig in vei ligheid heeft gesteld, vermoedelijk om den in druk te wekken dat hij bij een ongeval om het leven is gekomen. Nasporingen bij de politie hebben uitgewe zen. dat de man in leven is en zich elders op- heudt. In verband met een ander feit wordt Z. gezocht. rt >W In de te Tiel gehouden openbare vergadering, met het doel te komen tot oprichting van een vereeniging van fruithandelaren en frultkwee- kers tot het vormen van een algemeene actie tegen de verplichting van vellen, werd besloten tot de oprichting van een zoodanigen bond. Met algemeene stemmen werd besloten aan den Minister van Economische Zaken te Den Haag een telegram te zenden, in welke motie met klem verzocht wordt over te gaan tot op heffing van de verplichting tot vellen. De geruchten over een fusie, zoo ver klaarde de heer Enthoven nadrukkelijk, zijn echter voorbarig. Wel hebben er besprekin gen plaats gehad, maar alles is nog zeer vaag. Wel zal het moeten komen tot een zeer innige samenwerking, waarbij ook de vier scheepvaartmaatschappijen dienen te worden betrokken. Tijdens de tentoonstelling Remavi (Reddlngs- wezen. Marine en VisscheriJ) te Den Helder, wordt een vliegdag op de Koot georganiseerd, waaraan o.a. de Marine Luchtvaartdienst me dewerking verleent. Voorts maakt de autogiro demonstratievluchten. Ook de KLM zal aan den vliegdag deelnemen en gedurende de ge- heele periode der Remavi (van 1 tot 10 Juni) rondvluchten voor passagiers organiseeren. t Vergeefs heeft de KNILM in samenwer king met de KLM getracht de toestemming der Brltsche regeerlng te krijgen voor een verbinding met Australië. Nu eenmaal de Australiërs die lijn geregeld bevliegen met de Quantas Empire Airways, hoopt men toch ook. in samenwerking met de KLM, deze verbinding van Indlë met den groeten nabuur in afzlenbaren tijd tot stand te kunnen brengen. Men is daartoe gereed en Cunera- De Ned. Spoorwegen maak- Naar de Jï. R Crt.” verneemt, treedt met 1 Juli as. een nieuwe verlaging voor landsdienaren in Oost-Indië in, met dien verstande, dat na dien datum in dienst tredende ambtenaren 30 procent minder bezoldiging sullen krijgen dan volgens de bestaande, regeling. Het beton, dat op deze wijze wordt opge spoten, draagt den naam van spultbeton. en munt uit door groote dichtheid en vastheid. Het verlaat het spuitmondstuk met een snel heid van 100 tot 120 M. per seconde, zoodat het met een geweldige kracht op de onderlaag van oude steen gespoten wordt en zich daar mede stevig verbindt. Als bijzonderheid kan nog gemeld worden, dat bij dit werk gebruik wordt gemaakt van een nieuw soort bewape ning: het zg. punt-gelaschte staaldraad- vlech twerk. ten er gebruik van voor den tunnel in de lijn RotterdamGouda en de resultaten zijn in alle opzichten bevredigend geweest. Op voorstel van dr. van der Mersch zal in een der muren van de sluis naast den ouden steen, waarin gebeiteld staat: ,Jn 1850 <Je achter-valdeur door puntdeuren vervangen een gedenksteen wordeiV aangebracht, waar de huidige belangrijke herstellingen aan de Ipe slooter sluis worden vermeld. De Kröller-Müller-stlchting heeft verder op zich genomen ook tot een sluitende jaarlijk, sche exploitatie van De Hooge Veluwe mede te werken. Zij heeft voor den tijd van tien jaar het landhuis 8t. Hubertus gehuurd voor f 5000 per jaar en de Jacht binnen het zg. groote ras ter gepacht voor f 3000 per Jaar. Bovendien Maandag hebben de besturen van de vakbonden vergaderd ter formuleering van een antwoord op den brief, dien de rijks- bemiddelaar in het mijnconflict heeft ge zonden. Hoewel men tot het voorloopig besluit kwam, dat de Inhoud onaanvaardbaar was, zullen de besprekingen Woensdag eJc. worden voortgezet. De marechaussee te Roosendaal heeft een goeden slag geslagen met de opsporing en voorgeleiding van een heimelijken brief schrijver, die van een eenzaam wonend land bouwersgezin een som geld eischte, onder bedreiging van anders het vee overhoop te zullen steken en den rooden haan in de boerderij te steken. In de pers zijn ten aanzien van de finan- cieele consequenties der overdracht van net landgoed de Hooge Veluwe beschouwingen ver schenen, die verwarring dreigen te brengen. Met het oog op deze laatste verplich ting is een bedrag van f 150.000 in han den van den liquldateur van de N. U. M. gestort, die gemachtigd is, daaruit eventu- eele tekorten tot de aangegeven grens aan te sulveren. Nu overal ter wereld de luchtvaart wordt uitgebouwd, in welken groei onze K.LM. een werkzaam aandeel heeft, gaat ook de Indische Zuster maatschappij. de K.N.I.L.M. er ge leidelijk toe over haar terrein verder uit te zetten. Zoo is dezer dagen de nieuwe lijn Soerabaja-Bali-Makassar voorloopig nog als wekelijksche proefdienst geopend, welke men nog in het najaar hoopt door te trekken over Bandjermasin en Balik-Papan naar Tarakan (N.O. Borneo). En eindelijk ligt in het verschiet de verbinding met de Phi- lippijnen, belangrijk knooppunt van het toekomstig luchtverkeer. Op ‘n Maandagmorgen te Amsterdam gehouden Tegelijkertijd heeft de KröUer-MüIler-stich- ting haar uitgebreide en zeer belangrijke kunst verzameling, welker waarde nog slechts weinige jaren geleden op verscheidene mlllloenen ge taxeerd werd, aan het Rijk geschonken zonder daaraan de voorwaarde te verbinden van het tot stand brengen van het voor die verzame ling op de Hooge Veluwe ontworpen museum- gebouw. Dienaangaande is op het Rijk geener- lel verplichting komen te rusten. Wel zal de Kröller-Müller-stlchting zelf blijven streven naar de verwezenlijking van dat denkbeeld, hetzij volgens het bestaande plan van prof. Van de Velde, hetzij volgens een eenvoudiger op zet. Bij dit alles heeft de hechte samenwerking tusschen KJL.M. en KNILM. tot goede resul taten geleid. De K.L.M. treedt op als technisch adviseuse van de Indische Zustermaatschappij en verzorgt ook de vooropleiding van een groot ceel van het personeel. Aan den anderen kant geeft de KNJ.LM. haar vollen steun aan de KLM Zij vertegen woordigt de KLM. in Nederlandsch-Indlë en daar Indië het andere bruggenhoofd van de HollandIndië-lijn vormt, is ook een deel van het succes van de HollandIndië-lijn toe te schrijven aan de hulp van de KNILM. „Ook het Zeppriinverkeer zal in Indlë wel kom zijn”, zoo verklaarde op een desbetreffende vraag de heer E. Enthoven, voorzitter van den Raad van Bestuur der KN.I.LM. tijdens de door hem uitgeschreven persconferentie. De heer Enthoven zag een toekomstige rol van het luchtschip als een tijdelijke en wel tus schen het vliegtuig en het schip. Op den duur echter zal het snelverkeer uitsluitend door bet vliegtuig worden verzorgd, waarnaast ook de scheepvaart, sjj het met minder luxe, nog een goed deel van het passagiersvervoer en natuur- ■i'k een belangrijk vrachtvervoer voor imar re kening blijft nemen. Als slachtoffer voor keuze gevallen op den wonende aan de Oude veer een half uur buiten Roosendaal, die in den morgen van 8 Mei een briefje vond, waarin van hem werd geëischt, dat hij des avonds ach ter den leldingsmast van het electrisch net een bedrag van f 85.zou deponeeren. Het briefje was onderteekend „De zwarte bende”. Hij moest het natuurlijk niet wagen naar de politie te gaan. want, zoo stond in den dreig brief: „wij zijn niet bang en zullen al het vee overhoop steken en de boerderij afbranden als het geld er niet is. Wij zijn met 17 man.” Boer Dictus was echter ook „niet bang” en ging toch met het briefje naar de marechaus see. In overleg met deze werd een enveloppe met wat krantenpapier des avonds achter den lichtpaal gedeponeerd, terwijl enkele marechaus sees zich In de omgeving verdekt opstelden. Het werd echter een wachten tot in het oneindige want er kwam niemand opdagen. Ook de volgende avond er werd steeds ge loerd gebeurde er niets en het vee en de boerderij schenen geen gevaar te duchten te duchten te hebben. De marechaussees bleven op hun qul vlve. Enkele dagen geleden vond de landbouwer Dic tus weer een brief, nu aangeplakt aan 1 raam, waarin door de .Zwarte Bende” werd geëischt dat des avonds te half negen een bedrag van 125 gereed zou liggen in het stal raam. Weer werd een couvert ter verlangder plaats gelegd en werden de komende dingen afgewacht. En zoowaar het was alweer zoowat een uur te laat! daar stapte een wielrijder af, sloop geheimzinnig naar het stalraam en.... nam*de enveloppe om deze in zijn zak te steken. Doch eilaciel Op hetzelfde moment werd de man door de marechaussees besprongen, doch de man sprong terzijde en zette het op een loopen en wel zoo haastig, dat hij geen kans meer had zijn rijwiel te grijpen. En dank zij de duisternis wist hij nog te ontkomen, zoodat zijn achter volgers de jacht moesten opgeven en zich voor loopig met het rijwiel tevreden stellen. Maar het rijwiel bracht Juist uitkomst, want het was voorzien van een naamkaartje. ten name van zeker U. J. uit Rucphen, een vroegeren knecht van den landbouwer, die nog denzelfden avond te zijnen huis werd gearresteerd. Na aan vankelijk te hebben ontkend, heeft hij ten slotte een bkentenls afgelegd, waarna hij Za terdag naar het Huls van Bewaring te Breda is overgebracht. Het eerst begaven wij ons naar het talud van den Zeedijk, waar het langs de groote glad de basaltsteenen een lastige klauterpartij werd, om ons er van te overtuigen, hoe aan den bui tenkant van de sluis nieuwe stukken natuur steen waren Ingezet, en de holten achter de oude stukken waren volgeperst met cement. Hier zagen wij ook nog eenige open gaten, wel ke in het metselwerk waren geboord, om het cement er in te spuiten. Van dergelijke gaten, welke een diepte hebben van 30 tot 150 cM. zijn er niet minder dan ongeveer 250 in deze sluis geboord. Dit boren geschiedt pneumatisch, waarbij de lucht geleverd wordt door een com pressor. Om te kunnen zien boe het cement in de aldus gemaakte diepe openingen in het metselwerk geperst wordt, begaven wij ons naar de zg. benedensluls, de overwelving van de sluiskolk, welke onder den Zeedijk doorloopt. Daar gaven zoowel de opzichter van Amstel land, de heer O. Visser Jr. en de heer J. J. de Boer uit Heemstede, de houder van het llcent voor Nederland van het Dultsche patent dat de ze procédé’s beschermt (de firma Adolf Wollfs- holz te Düsseldorf Is houdster van het patent) de noodige Inlichtingen en asm wijzingen. De cementspecie wordt in een mengketel nat aan gemaakt, daarna onder 6 A 7 atmosfeer druk gezet en door middel van slangen naar het persmondstuk gevoerd, dat in de geboorde gaten is aangebracht. Als bewijs met welke kracht het cement in de openingen wordt gedreven, vernamen wij de ♦olgende bijzonderheid: In ’t Jaar'1850 was bij e*n zwaren stormvloed de achtermuur van deze sluis naar achteren gedrukt, waardoor een breede scheur ontstond tusschen het gewelf en den achterfrontmuur. Die scheur beeft men nimmer dicht kunnen maken. Maar nu men de beschikking beeft over dit procédé, wilde men natuurlijk ook deze wijde scheur op afdoende wijze dichten. Ze werd op de bovenomschreven wijze aangevuld, en bij één dér persingen is de specie zelfs door de groot-aarrvulllng van den dijk, circa 120 M. boven het slulsgewelf. ®it de klei te voorschijn gekomen I Het ge- Welf self is 46 A 50 cM dik. Deze beide sluizen zijn voorzien van twee stel vloeddeuren en één stel ebdeuren. De buitenste vloeddeuren sloten vroeger automatisch door middel van wachterijzers. welke de deuren altijd «enigszins van de kolkmuren verwijderd hielden, zoodat, wanneer het Zulderzeewater hooger werd dan het water van Amstelland. de deuren door bet Instroomende water dichtvielen, evenals dit met de zeesluizen te Muiden het geval is. Hier door hadden die sluizen een kleiner doorstroo- mlngsprofleL Teneinde nu de capaciteit van de sluizen op te voeren, zijn de vorengenoemde wachterijzers thans weggenomen en vervangen door zware gewichten, welke in ijzeren bokken, gehangen over schijven, de deuren door hun ge wicht dichttrekken, zogrira het buitenwater hooger wordt dan het Amstellandwater. De deuren kunnen thans bij het uitstroomen van het boezemwater van Amstelland geheel open staan Maandag is vrij plotseling tn den ouderdom van 79 Jaar, tijdig voorzien van de H.H. Sacra menten der Stervenden, in het R.K Gasthuis te Oisterwfjk overleden de heer J. B. van Dijk, oud-lid van de Tweede Kamer en oud-lid van den gemeenteraad van Amsterdam. Sedert 1939 was de héér Van Dijk woonach tig in het R.K. Gasthuis te Oisterwijk. De uitvaart en begrafenis zullen a a Dosxier- dag gp-srhi Aften De KNILM exploiteert op het oogenbllk een drie maal daagschen dienst van Batavia op Bandoeng, een dagelijkschen dienst Batavia SemarangSoerabaja, wekelijksche diensten van Batavia op Medan en Singapore en einde lijk den bovengenoemden proefdienst Batavia Makassar. De verbinding met Bandjermasin, Balik-Papan en Tarakan wacht op het gereed komen der vliegvelden, welke door de Bataaf- sche Petroleum Mi), en het Gouvernement worden aangelegd. Het doortrekken naar de Phlllppijnen hangt nog af van de toestemming der Phlllppljnsche autoriteiten. Tenslotte is het de bedoeling der KNILM baar vllegdlenst ook uit te breiden tot Sabang, wat zeker een groot gerief zou zijn én voor bet vervoer van de mail en voor de passagiers. De bezetting der toestel len is gemiddeld 50 pot. Onlangs is te Londen gevestigd een Bureau ter bevordering van Nederlandsche en Neder- landsch-Indische economische en cultureele betrekkingen met Groot-Brittannlë. Naar de N_R.Crt. verneemt, heeft de minister van Economische Zaken een commissie van toezicht voor dat bureau ingesteld, en In deze commissie benoemd: a. tot voorzitter Major The Hon. L. H. Cripps, C. B. K, voorzitter van de Brltsche Kamer van Koophandel voor Nederlandsch- Indlë te Liverpool; tot vice-voorzitter den heer Wykeham Price, lid van den raad van beheer van de Brltsche Kamer van Koophandel voor Nederlandsch-Indlë, te Guildford; tot leden de heeren: professor P. Geyl, hoogleeraar aan de London University te Londen; J. Heertjes, dlstrictsdlrecteur van de Asiatic Petroleum Comp. Ltd. te Londen; P. B. s’Jacob, handeis- attaché aan H.M. gezantschap te Landen; A. de Jong, directeur van Philips Lamps Ltd. te Londen; mr. A. van Klef fens, administrateur aan het Departement van Economische Zaken te 's GravenhageH. G. Mann, directeur van Phs. van Ommeren (London) Ltd. te Londen; Th. de Meester, consul-generaal te Londen; H. E. Miller, lid van den raad van beheer van de Brltsche Kamer van Koophandel voor Ne derlandsen-Indië, te Londen; P. Rijkens, di recteur van de Unilever Ltd. te Londen; tot secretaris den heer C. M. Morrell, algemeen se cretaris van de Brltsche Kamer van Koophan del voor Nederlandsch-Indlë te Londen. Vastgesteld zij, dat het landgoed niet het eigendom was van den heer Kröller, doch van de N V. Wm. H. Müller Co. In deze laatste omstandigheid school een gevaar voor het ver dere lot van het natuurmonument, omdat op de vennootschap de plicht rust, voor de gelde- Hjke belangen barer aandeelhouders te waken en die belangen uit den aard der zaak niet gebaat konden zijn met een ongerept In stand houden van het natuurmonument als eigendom der vennootschap. Wilde het voortbestaan er van verzekerd zijn, dan diende het In veiliger handen over te gaan. Tot dit doel is een stich ting „Het Nationaal Park de Hooge Veluwe” In het leven geroepen, die het landgoed van de vennootschap gekocht heeft. De stichting heeft de hiervoor geldelijke middelen, zooals reeds door den Regeeringspersdlenst werd medege deeld. verkregen, doordat een gedeelte van hot restant van het saldo der Nederlandsche Uit- voer-Maatschappij, In liquidatie, haar als rente dragende hypothecaire geldleenlng verstrekt Is. Zooals reeds gemeld, vond men Zaterdag- morgen aan den Nek bij Schelllnkhout in het IJselmeer een personenauto, zonder dat er van den Inzittende, den expediteur Z. uit Hoorn, eenlg spoor viel te bekennen. vliegtuigen, vermoedelijk tweedehandsche Ford’s, die uit Amerika zullen worden overgenomen. De voorwaarden, waaronder dit Is ge schied, verzekeren het voortbestaan van het natuurmonument en zijn openstelling voor het publiek. De politie te Schiedam is er, aldus de „Te legraaf”, in samenwerking met ambtenaren der accijnzen, in geslaagd, een complot van drank smokkelaars en Jeneverdleven te ontdekken. Zaterdag JJ. werd een inval gedaan In een pak huis aan de Boterstraat te Schiedam. In dit pakhuis, gehuurd door den 37-jarlgen J. R., werd een hoeveelheid van achttien liter spiri tus ontdekt, welke niet door documenten was gedekt. De huurder van het pakhuis J. R. werd on- mlddellljk In arrest gesteld. Nog denzelfden avond werden eveneens gearresteerd de veertig jarige A. R. uit Rotterdam en de 37-jarige J. L. uit Schiedam. Alle drie de aangehoudenen wer den aan een verhoor onderworpen, waarbij ge deeltelijke bekentenissen zijn afgelegd. Voorts werd aangehouden de zestienjarige J. H., die een hoeveelheid ongedekten moutwijn vervoer de. Deze aanhouding had tot gevolg, dat de hand kon worden gelegd op den 33-jarigen J. W. C. C. en op den 21-jarlgen F. D, beiden wonende te Schiedam. Zij bekenden alle drie heling van moutwijn. Via de helers Is de recher che op het spoor gekomen van den dief, den 28-jarigen brandersknecht J. F. D. gekomen, die bij een der Schiedamsche branders In dienst was en dus van zijn positie misbruik gemaakt heeft. Ook deze aangehoudenen zijn in arrest ge steld. Zij hebben een volledige bekentenis af gelegd. Naar aanleiding hiervan verrichtte de politie Maandagmorgen verschillende huiszoe kingen. Er werden flinke hoeveelheden gedistil leerd ontdekt en in beslag genomen. De politie, die thans op het goede spoor Is, zet het onder zoek met kracht voort. Vervolgens werd ons getoond, hoe het ge welf over de kolk zekerheidshalve nog voor zien werd van een laag spultbeton, ter dikte van 6 c-M. Hiervoor moest het beton-kanon In werking worden gesteld. Het bestaat uit een boven- en benedenkamer; de bovenste kamer wordt met de droge specie gevuld; dan wordt de tusschenklep (de belde kamers staan door middel van een sluizen-systeem met elkaar in verbinding) geopend, nadat de bovenklep zorgvuldig gesloten Is, en de specie komt In de benedenkamer, waar zich een motor met voerwerk bevindt. Deze luchtmotor brengt de specie naar de slangen, en op ’t oogenbllk dat deze (nog'altyd droge) specie de slang verlaat, om in het spultstuk te komen, wordt water toegevoegd, dat zich met de specie vermengt. Deze specie bestaat voor één deel uit cement en voor vier deelen uit zand, doch hierbij Is er op gerekend, dat een deel van het zand vervliegt, zoodat ten slotte de verhouding wordt 1:3 De eindsom is, dat zoowel natuurmonument als kunstverzameling blijvend voor ons land behouden zijn, zonder dat daarvoor offers van eenige beteekenis van de zijde van het Rijk behoeven te worden gebracht. Integen deel ziet dit zijn eigen bezit ten zeerste ver meerderd door de begiftiging met de kunst collectie. Geen van de personen, die als bestuurslid van de Hooge Veluwe of van de Kröller-MUl- ler-stichting aan deze zaak medewerken, ont vangt daarvoor In eenlgen vorm eenige fl- nancieele tegemoetkoming. Over de besparing van uitvoeringskosten, welke de bovenomschreven werkwijze mede brengt, hoorden wij verrassende cijfers noe men. De werkzaamheden aan de Ipeslooter sluis en de Dlemerdammer sluis (welke straks aan de beurt komt), zouden, wanneer de oude methode van afdamming gevolgd was, onge veer f 80 A f 100.000 hebben bedragen; het cement-persen en de beton-opspulting zullen voor de belde sluizen.... nog geen f 5000 kosten. Een belangrijk voordeel van de bovenge noemde procédé’s Is ook, dat oude bouwwer ken hun oorspronkelijk aspect en cachet ge heel kunnen bewaren. Op dien heeft de directeur van het Rljksbureau Monumentenzorg, dr. J. Kalf, dit procédé toe gepast oa. voor werken te Harlingen, Naald wijk, en voor de herstelling van den toren te Rhenen. heeft zij zich voor dezelfde periode verbonden om in een mogelijk explottatle-tekort bij te dragen maximaal f 12.000 per jaar. Mocht het haar of anderen later gelukken het voor bouw en exploitatie van dat museum noodige kapitaal te verkrijgen, dan zal een voor den museumbouw bestemd deel van het landgoed voor dat doel beschikbaar worden gesteld en zal ook het Rijk medewerken tot de overbrenging en blijvende tentoonstelling al daar van de kunstverzameling. Zoolang dat ge val, zich evenwel niet vooroet, zal de collectie elders worden gehuisvest. Omtrent de wijze, waarop dit zal geschieden, bestaan nog geen dus nog geen Door den hoogen ouderdom van de sluizen was het metselwerk echter op vele plaatsen zoo afgebrokkeld, dat het bestuur van Amstelland zich niet verantwoord achtte, dezen toestand te laten voortduren. Af doende herstelling sou (bU de tot nu toe gevolgde werkwijze) slechts moge lijk geweest zijn, door slooping van het in ver vallen staat verkeerende metselwerk, waarna de sluizen geheel nieuw opgemetseld hadden moeten worden. Deze werkwijze zou. met het oog op de ligging der sluizen In den Zeedijk, noodzake lijkerwijze afdamming vereischt hebben, met de zeer hooge kosten, daaraan verbonden. Toen was het, dat een der hoogheemraden, jhr. dr. M. L. van Holthe tot Echten, toen maals burgemeester van Rhenen (de tegenwoor dige burgemeester van Zeist), den dijkgraaf van Amstelland, den heer H. J. Doude van Troost wijk (Nieuwersluls) en zijn mede-Hoogheem- raden, den heeren C. J. v. Tlenhoven (Aerden- bout), W. van Btftveld (Diemen) en J. de Vries (Ouder-Amstel), adviseerde, de sluizen te doen herstellen volgens een procédé, dat nog maar weinige jaren in ons land wordt toegepast, doch door het Rljksbureau voor Monumentenzorg en de directie van de Ned. Spoorwegen met Bijzon der gunstige resultaten werd toegepast. In Dultschland wordt deze werkwijze reeds veel langer gevolgd, maar in Nederland nog slechts twee A drie Jaren, en opgemerkt dient nog. dat in de gevallen, waarin het nieuwe procédé werd toegepast, steeds publiciteit werd vermeden, en wel uit zakelijke overwegingen. Thans is dat beletsel weggenomen, en op dien grond was het ook, dat wij *n uitnoodlglng ontvingen, om de buitengewone schouw van het Hoogheemraad schap over de belde bovengenoemde sluizen me de te maken en getuige te zijn van het interes sante werk, dat thans aan den Diemer Zeedijk zijn voltooiing nadert. De „Telegraaf’ bericht, dat het bestuur van de stichting ,J3e Hooge Veluwe” thans uit zijn midden als voorzitter aangewezen heeft mr. H. P. Marchant, oud-minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. persconferentie heeft de heer E. Enthoven, voorzitter van den Raad van Bestuur van de KNILM, een overzicht gegeven van de bedrijfs voering en plannen der maatschappij. De KNI LM. in 1928 opgericht, heeft met een voorzichtig en efficient beleid In de eerste jaren de moge lijkheid geschapen, om ondanks de moeilijke omstandigheden van het oogenbllk, zich aan de eischen van den tijd aan te passen en verdere uitbreiding van haar luchtnet ter hand te ne men. De KNILM begon in 1928 haar bedrijft met 5 drie-motorige Fokker F VII B vliegtuigen, voor zien van Slddeley-Lynx motoren, toen het nieuwste op vlieggebled. Dit is gebleken een buitengewoon gunstige greep te zijn geweest. Begin 1930 werden nog 2 van dezelfde vliegtui gen met Titan motoren aan de vloot toegevoegd en In 1931 2 driemotorige Fokker F XII machines met Wasp C motoren. Eén F VU B ging op Ball verloren, gelukkig zonder dat menschenlevens vielen te betreuren. Het was destijds piloot van Prillwits, die kort geleden bij de „Leeuwerlk”-ramp den dood vond, wlen dit ongeluk overkwam. Ofschoon elk dezer vliegtuigen vele honderd duizenden KM. heeft afgelegd, zijn zij alle nog In prima staat en voor 100 pCt. betrouwbaar; dit alles dank zij Fokker’s uitmuntend mate riaal en het goede onderhoud door den Tech- nlschen Dienst. De evolutie heeft inmiddels In den vliegtuig bouw niet stil gestaan. Om bij de opvoering van snelheid en comfort up to date te blijven, zijn voorloopig 3 Douglas DO 2 machines besteld, die per 1 Augustus op de lijnen komen. Ten slotte Is de aanschaffing van een groot water vliegtuig als proef in studie. De Intrede van het vliegtuig In Indlë heeft stlmuleerend gewerkt op de andere verkeers middelen. Zoo Is met de opening van den treln- sneldlenst Batavia—Bandoeng dit traject, waar over 3X uur werd gereden, thans met een uur bekort. De tijdelijke terugslag op het lucht verkeer werd daarvan wel ondervonden, thaar gedachtig de spreuk „sneller verkeer schept grooter verkeer” is men er toch niet rouwig cm Trouwens mag worden verwacht, dat na in gebruik neming van het nieuwe vliegveld Goe- noeng Sari, dat slechts 10 minuten van bet centrum van Batavia ligt, het vliegverkeer, zoo wel naar Bandoeng als naar Semarang en Soe rabaja, sterk zal worden gestimuleerd. Eindelijk is nu de karteeringsopdracht van Nleuw-Gulnea verleend door de Petroleum- Maatschappljen. In deze tot nu toe nog niet betreden richting krijgt de KN.IXM. geruimen Hjd een nieuw groot arbeidsveld. Dit werk zal worden uitgevoerd door drie aan te schaffen tusschen bet fort Diemer- dam en Zeeburg met een scherpe bocht even landwaarts buigt, om daarna weer sterk naar den zeekant uit te sprin gen, lag in vroegere eeuwen de buurt schap Ipesloot. waarvan in den loop der tijden geen woning, zelfs geen deel van de beplanting is overgebleven. Toch is er nog iets dat herinnert aan het verleden, nJ. de sluis, welke zich, in de nabijheid van bet Oemeentelandsbuis, in genoemden dijk be vindt, en welke van oudsher naar de voren bedoelde buurtschap werd genoemd de Ipeslooter sluis, een benaming, welke tot op den huldigen dag bewaard bleef. Deze sluis vormt, te samen met den Iets verder m de richting Muiden gelegen Dlemerdammer sluis, de beide voornaamste ultlaat-sluizen van het Hoogheemraadschap Amstelland”, dat zich over een groot deel der provincies Noord-Holland en Utrecht uitstrekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 5