a
D
Ook Indië’s luchtnet groeit
f
„Amstelland” versterkt zijn
sluizen
i
De Hooge Veluwe
PALMOLIVE ZEEP
Het dreigend mijn
conflict
F
MISLUKTE AFPERSING
VOLGENS EEN NIEUW
PROCÉDÉ
DOORVERBINDING MET
DE PHILIPPI'INENT
3
DINSDAG 21 MEI 1935
r
Verrassend resultaat
Dranksmokkelaars te
Schiedam gepakt
Groot aantal verdachten in arrest
Zinkfabriek te Budel
stopgezet
Zeshonderd arbeiders werkloos
Tegen verplicht veilen
Vliegdag op de Kooi
Exploitatie
J. B. van Dijkt
Samenwerking
WEL
I
Oud-lid der Tweede Kamer
overleden
Nederland, Ned.-Indië
en Groot Brittannië
Hoe de gang van zaken
geweest is
Som geld klaarleggen of. de
boel gaat in brand
Auto opzettelijk in het weder
gereden
Het auto-ongeval te
Hoorn
Nieuwe ambtenaren krijgen
20 pet. minder
Voortbestaan van het natuur
monument en openstelling
voor het publiek zijn
verzekerd
Hoe de cement-persing
geschiedt
Salarisverlaging in
Ned.-Indië
IS UW HUID r
onberispelijk?
K. L.M. EN REMAVI TE
DEN HELDER
Brief van den Ryksbemiddelaar
voorloopig onaanvaardbaar
geacht
Vliegmateriaal 100 pCt-
betrouwbaar
Gunstige ontwikkeling van de
K. N. 1. L. M. dank zij.
voorzichtig begin
Bevordering van' woderzydsche
economische en cultureele
betrekkingen
Herstellingen aan de Ipeslooter
sluis door middel van
cementpersing
Toepassing in oude
bouwwerken
Collecte voor Kinderhulp in de Deensche
hoofdstad- Een Groenlandache neemt de
gaven in ontvangst
iAz, waar de Diemer Zeedijk licht
beschermer tegen de nukken
als
van de eertijds vaak zoo woelige
Zuiderzee.
i
-
'W
p
belde
belangrijk
grond
De KröUer-Müller-stlchting
i
I
bepaalde plannen en kunnen
mededeelingen worden gedaan.
i
i
ook
voor
Maandag Is de zinkfabriek te Budel stop
gezet, waardoor zeshonderd Nederlandsche
en Belgische arbeiden werkloos zijn gewor
den.
zoodra de toestemming wordt verleend, kan
worden begonnen.
deze operatie was de
landbouwer A. Dictus,
Ettensche baan, onge-
Tten behoeve van 38 arbeiden, die genoegen
hebben genomen met de loonsverlaging van 10
pet., wordt één oven in bedrijf gehouden.
Voor de bewaking en de handhaving der orde
is een groot aantal marechaussees te Budel in-
gekwartlerd. Tot dusverre is de rust echter niet
verstoord.
De Regeeringspersdlenst zendt ons het vol
gende communiqué:
Uit alles blijkt, dat de K.NI.LM. nog slechts
tn het begin van haar ontwikkeling is.
Ook het toeristenverkeer opent voor de toe
komst veelbelovende perspectieven. Door de ge
lukkige omstandigheid, dat de K ntt.m, door
de groote uitgestrektheid van Nederlandsche
Indlë aldaar een volledigen werkkring beeft,
zonder afhankelijk te zijn van het buitenland,
neemt zij een bijzonder sterke positie In, met
groote mogelijkheden voor de toekomst.
Een nader onderzoek heeft thans uitgewe
zen, dat Z. den wagen opzettelijk in het water
heeft gereden en zich daarbij zelf tijdig in vei
ligheid heeft gesteld, vermoedelijk om den in
druk te wekken dat hij bij een ongeval om het
leven is gekomen.
Nasporingen bij de politie hebben uitgewe
zen. dat de man in leven is en zich elders op-
heudt. In verband met een ander feit wordt Z.
gezocht.
rt
>W
In de te Tiel gehouden openbare vergadering,
met het doel te komen tot oprichting van een
vereeniging van fruithandelaren en frultkwee-
kers tot het vormen van een algemeene actie
tegen de verplichting van vellen, werd besloten
tot de oprichting van een zoodanigen bond.
Met algemeene stemmen werd besloten aan
den Minister van Economische Zaken te Den
Haag een telegram te zenden, in welke motie
met klem verzocht wordt over te gaan tot op
heffing van de verplichting tot vellen.
De geruchten over een fusie, zoo ver
klaarde de heer Enthoven nadrukkelijk, zijn
echter voorbarig. Wel hebben er besprekin
gen plaats gehad, maar alles is nog zeer
vaag. Wel zal het moeten komen tot een
zeer innige samenwerking, waarbij ook de
vier scheepvaartmaatschappijen dienen te
worden betrokken.
Tijdens de tentoonstelling Remavi (Reddlngs-
wezen. Marine en VisscheriJ) te Den Helder,
wordt een vliegdag op de Koot georganiseerd,
waaraan o.a. de Marine Luchtvaartdienst me
dewerking verleent. Voorts maakt de autogiro
demonstratievluchten. Ook de KLM zal aan
den vliegdag deelnemen en gedurende de ge-
heele periode der Remavi (van 1 tot 10 Juni)
rondvluchten voor passagiers organiseeren.
t
Vergeefs heeft de KNILM in samenwer
king met de KLM getracht de toestemming
der Brltsche regeerlng te krijgen voor een
verbinding met Australië. Nu eenmaal de
Australiërs die lijn geregeld bevliegen met
de Quantas Empire Airways, hoopt men
toch ook. in samenwerking met de KLM,
deze verbinding van Indlë met den groeten
nabuur in afzlenbaren tijd tot stand te
kunnen brengen. Men is daartoe gereed en
Cunera-
De Ned. Spoorwegen maak-
Naar de Jï. R Crt.” verneemt, treedt
met 1 Juli as. een nieuwe verlaging voor
landsdienaren in Oost-Indië in, met dien
verstande, dat na dien datum in dienst
tredende ambtenaren 30 procent minder
bezoldiging sullen krijgen dan volgens de
bestaande, regeling.
Het beton, dat op deze wijze wordt opge
spoten, draagt den naam van spultbeton. en
munt uit door groote dichtheid en vastheid.
Het verlaat het spuitmondstuk met een snel
heid van 100 tot 120 M. per seconde, zoodat
het met een geweldige kracht op de onderlaag
van oude steen gespoten wordt en zich daar
mede stevig verbindt. Als bijzonderheid kan
nog gemeld worden, dat bij dit werk gebruik
wordt gemaakt van een nieuw soort bewape
ning: het zg. punt-gelaschte staaldraad-
vlech twerk.
ten er gebruik van voor den tunnel in de lijn
RotterdamGouda en de resultaten zijn in
alle opzichten bevredigend geweest.
Op voorstel van dr. van der Mersch zal in
een der muren van de sluis naast den ouden
steen, waarin gebeiteld staat: ,Jn 1850 <Je
achter-valdeur door puntdeuren vervangen
een gedenksteen wordeiV aangebracht, waar de
huidige belangrijke herstellingen aan de Ipe
slooter sluis worden vermeld.
De Kröller-Müller-stlchting heeft verder op
zich genomen ook tot een sluitende jaarlijk,
sche exploitatie van De Hooge Veluwe mede
te werken. Zij heeft voor den tijd van tien jaar
het landhuis 8t. Hubertus gehuurd voor f 5000
per jaar en de Jacht binnen het zg. groote ras
ter gepacht voor f 3000 per Jaar. Bovendien
Maandag hebben de besturen van de
vakbonden vergaderd ter formuleering van
een antwoord op den brief, dien de rijks-
bemiddelaar in het mijnconflict heeft ge
zonden.
Hoewel men tot het voorloopig besluit
kwam, dat de Inhoud onaanvaardbaar was,
zullen de besprekingen Woensdag eJc.
worden voortgezet.
De marechaussee te Roosendaal heeft een
goeden slag geslagen met de opsporing en
voorgeleiding van een heimelijken brief
schrijver, die van een eenzaam wonend land
bouwersgezin een som geld eischte, onder
bedreiging van anders het vee overhoop te
zullen steken en den rooden haan in de
boerderij te steken.
In de pers zijn ten aanzien van de finan-
cieele consequenties der overdracht van net
landgoed de Hooge Veluwe beschouwingen ver
schenen, die verwarring dreigen te brengen.
Met het oog op deze laatste verplich
ting is een bedrag van f 150.000 in han
den van den liquldateur van de N. U. M.
gestort, die gemachtigd is, daaruit eventu-
eele tekorten tot de aangegeven grens aan
te sulveren.
Nu overal ter wereld de luchtvaart
wordt uitgebouwd, in welken groei
onze K.LM. een werkzaam aandeel
heeft, gaat ook de Indische Zuster
maatschappij. de K.N.I.L.M. er ge
leidelijk toe over haar terrein verder
uit te zetten. Zoo is dezer dagen de
nieuwe lijn Soerabaja-Bali-Makassar
voorloopig nog als wekelijksche
proefdienst geopend, welke men
nog in het najaar hoopt door te
trekken over Bandjermasin en
Balik-Papan naar Tarakan (N.O.
Borneo). En eindelijk ligt in het
verschiet de verbinding met de Phi-
lippijnen, belangrijk knooppunt van
het toekomstig luchtverkeer.
Op ‘n Maandagmorgen te Amsterdam gehouden
Tegelijkertijd heeft de KröUer-MüIler-stich-
ting haar uitgebreide en zeer belangrijke kunst
verzameling, welker waarde nog slechts weinige
jaren geleden op verscheidene mlllloenen ge
taxeerd werd, aan het Rijk geschonken zonder
daaraan de voorwaarde te verbinden van het
tot stand brengen van het voor die verzame
ling op de Hooge Veluwe ontworpen museum-
gebouw. Dienaangaande is op het Rijk geener-
lel verplichting komen te rusten. Wel zal de
Kröller-Müller-stlchting zelf blijven streven
naar de verwezenlijking van dat denkbeeld,
hetzij volgens het bestaande plan van prof. Van
de Velde, hetzij volgens een eenvoudiger op
zet.
Bij dit alles heeft de hechte samenwerking
tusschen KJL.M. en KNILM. tot goede resul
taten geleid. De K.L.M. treedt op als technisch
adviseuse van de Indische Zustermaatschappij en
verzorgt ook de vooropleiding van een groot
ceel van het personeel.
Aan den anderen kant geeft de KNJ.LM.
haar vollen steun aan de KLM Zij vertegen
woordigt de KLM. in Nederlandsch-Indlë en
daar Indië het andere bruggenhoofd van de
HollandIndië-lijn vormt, is ook een deel van
het succes van de HollandIndië-lijn toe te
schrijven aan de hulp van de KNILM.
„Ook het Zeppriinverkeer zal in Indlë wel
kom zijn”, zoo verklaarde op een desbetreffende
vraag de heer E. Enthoven, voorzitter van den
Raad van Bestuur der KN.I.LM. tijdens de
door hem uitgeschreven persconferentie.
De heer Enthoven zag een toekomstige rol
van het luchtschip als een tijdelijke en wel tus
schen het vliegtuig en het schip. Op den duur
echter zal het snelverkeer uitsluitend door bet
vliegtuig worden verzorgd, waarnaast ook de
scheepvaart, sjj het met minder luxe, nog een
goed deel van het passagiersvervoer en natuur-
■i'k een belangrijk vrachtvervoer voor imar re
kening blijft nemen.
Als slachtoffer voor
keuze gevallen op den
wonende aan de Oude
veer een half uur buiten Roosendaal, die in den
morgen van 8 Mei een briefje vond, waarin
van hem werd geëischt, dat hij des avonds ach
ter den leldingsmast van het electrisch net een
bedrag van f 85.zou deponeeren. Het briefje
was onderteekend „De zwarte bende”.
Hij moest het natuurlijk niet wagen naar de
politie te gaan. want, zoo stond in den dreig
brief: „wij zijn niet bang en zullen al het vee
overhoop steken en de boerderij afbranden als
het geld er niet is. Wij zijn met 17 man.”
Boer Dictus was echter ook „niet bang” en
ging toch met het briefje naar de marechaus
see. In overleg met deze werd een enveloppe
met wat krantenpapier des avonds achter den
lichtpaal gedeponeerd, terwijl enkele marechaus
sees zich In de omgeving verdekt opstelden. Het
werd echter een wachten tot in het oneindige
want er kwam niemand opdagen.
Ook de volgende avond er werd steeds ge
loerd gebeurde er niets en het vee en de
boerderij schenen geen gevaar te duchten te
duchten te hebben. De marechaussees bleven
op hun qul vlve.
Enkele dagen geleden vond de landbouwer Dic
tus weer een brief, nu aangeplakt aan 1 raam,
waarin door de .Zwarte Bende” werd geëischt
dat des avonds te half negen een bedrag van
125 gereed zou liggen in het stal raam.
Weer werd een couvert ter verlangder plaats
gelegd en werden de komende dingen afgewacht.
En zoowaar het was alweer zoowat een uur
te laat! daar stapte een wielrijder af, sloop
geheimzinnig naar het stalraam en.... nam*de
enveloppe om deze in zijn zak te steken. Doch
eilaciel Op hetzelfde moment werd de man door
de marechaussees besprongen, doch de man
sprong terzijde en zette het op een loopen en
wel zoo haastig, dat hij geen kans meer had
zijn rijwiel te grijpen. En dank zij de duisternis
wist hij nog te ontkomen, zoodat zijn achter
volgers de jacht moesten opgeven en zich voor
loopig met het rijwiel tevreden stellen.
Maar het rijwiel bracht Juist uitkomst, want
het was voorzien van een naamkaartje. ten
name van zeker U. J. uit Rucphen, een vroegeren
knecht van den landbouwer, die nog denzelfden
avond te zijnen huis werd gearresteerd. Na aan
vankelijk te hebben ontkend, heeft hij ten
slotte een bkentenls afgelegd, waarna hij Za
terdag naar het Huls van Bewaring te Breda
is overgebracht.
Het eerst begaven wij ons naar het talud
van den Zeedijk, waar het langs de groote glad
de basaltsteenen een lastige klauterpartij werd,
om ons er van te overtuigen, hoe aan den bui
tenkant van de sluis nieuwe stukken natuur
steen waren Ingezet, en de holten achter de
oude stukken waren volgeperst met cement.
Hier zagen wij ook nog eenige open gaten, wel
ke in het metselwerk waren geboord, om het
cement er in te spuiten. Van dergelijke gaten,
welke een diepte hebben van 30 tot 150 cM.
zijn er niet minder dan ongeveer 250 in deze
sluis geboord. Dit boren geschiedt pneumatisch,
waarbij de lucht geleverd wordt door een com
pressor. Om te kunnen zien boe het cement in
de aldus gemaakte diepe openingen in het
metselwerk geperst wordt, begaven wij ons naar
de zg. benedensluls, de overwelving van de
sluiskolk, welke onder den Zeedijk doorloopt.
Daar gaven zoowel de opzichter van Amstel
land, de heer O. Visser Jr. en de heer J. J. de
Boer uit Heemstede, de houder van het llcent
voor Nederland van het Dultsche patent dat de
ze procédé’s beschermt (de firma Adolf Wollfs-
holz te Düsseldorf Is houdster van het patent)
de noodige Inlichtingen en asm wijzingen. De
cementspecie wordt in een mengketel nat aan
gemaakt, daarna onder 6 A 7 atmosfeer druk
gezet en door middel van slangen naar het
persmondstuk gevoerd, dat in de geboorde gaten
is aangebracht.
Als bewijs met welke kracht het cement in
de openingen wordt gedreven, vernamen wij de
♦olgende bijzonderheid: In ’t Jaar'1850 was bij
e*n zwaren stormvloed de achtermuur van deze
sluis naar achteren gedrukt, waardoor een
breede scheur ontstond tusschen het gewelf en
den achterfrontmuur. Die scheur beeft men
nimmer dicht kunnen maken. Maar nu men de
beschikking beeft over dit procédé, wilde men
natuurlijk ook deze wijde scheur op afdoende
wijze dichten. Ze werd op de bovenomschreven
wijze aangevuld, en bij één dér persingen is
de specie zelfs door de groot-aarrvulllng van
den dijk, circa 120 M. boven het slulsgewelf.
®it de klei te voorschijn gekomen I Het ge-
Welf self is 46 A 50 cM dik.
Deze beide sluizen zijn voorzien van twee stel
vloeddeuren en één stel ebdeuren. De buitenste
vloeddeuren sloten vroeger automatisch door
middel van wachterijzers. welke de deuren altijd
«enigszins van de kolkmuren verwijderd hielden,
zoodat, wanneer het Zulderzeewater hooger werd
dan het water van Amstelland. de deuren door
bet Instroomende water dichtvielen, evenals dit
met de zeesluizen te Muiden het geval is. Hier
door hadden die sluizen een kleiner doorstroo-
mlngsprofleL Teneinde nu de capaciteit van de
sluizen op te voeren, zijn de vorengenoemde
wachterijzers thans weggenomen en vervangen
door zware gewichten, welke in ijzeren bokken,
gehangen over schijven, de deuren door hun ge
wicht dichttrekken, zogrira het buitenwater
hooger wordt dan het Amstellandwater. De
deuren kunnen thans bij het uitstroomen van
het boezemwater van Amstelland geheel open
staan
Maandag is vrij plotseling tn den ouderdom
van 79 Jaar, tijdig voorzien van de H.H. Sacra
menten der Stervenden, in het R.K Gasthuis
te Oisterwfjk overleden de heer J. B. van Dijk,
oud-lid van de Tweede Kamer en oud-lid van
den gemeenteraad van Amsterdam.
Sedert 1939 was de héér Van Dijk woonach
tig in het R.K. Gasthuis te Oisterwijk.
De uitvaart en begrafenis zullen a a Dosxier-
dag gp-srhi Aften
De KNILM exploiteert op het oogenbllk een
drie maal daagschen dienst van Batavia op
Bandoeng, een dagelijkschen dienst Batavia
SemarangSoerabaja, wekelijksche diensten
van Batavia op Medan en Singapore en einde
lijk den bovengenoemden proefdienst Batavia
Makassar. De verbinding met Bandjermasin,
Balik-Papan en Tarakan wacht op het gereed
komen der vliegvelden, welke door de Bataaf-
sche Petroleum Mi), en het Gouvernement
worden aangelegd. Het doortrekken naar de
Phlllppijnen hangt nog af van de toestemming
der Phlllppljnsche autoriteiten. Tenslotte is het
de bedoeling der KNILM baar vllegdlenst ook
uit te breiden tot Sabang, wat zeker een groot
gerief zou zijn én voor bet vervoer van de mail
en voor de passagiers. De bezetting der toestel
len is gemiddeld 50 pot.
Onlangs is te Londen gevestigd een Bureau
ter bevordering van Nederlandsche en Neder-
landsch-Indische economische en cultureele
betrekkingen met Groot-Brittannlë.
Naar de N_R.Crt. verneemt, heeft de minister
van Economische Zaken een commissie van
toezicht voor dat bureau ingesteld, en In deze
commissie benoemd:
a. tot voorzitter Major The Hon. L. H.
Cripps, C. B. K, voorzitter van de Brltsche
Kamer van Koophandel voor Nederlandsch-
Indlë te Liverpool; tot vice-voorzitter den heer
Wykeham Price, lid van den raad van beheer
van de Brltsche Kamer van Koophandel voor
Nederlandsch-Indlë, te Guildford; tot leden de
heeren: professor P. Geyl, hoogleeraar aan de
London University te Londen; J. Heertjes,
dlstrictsdlrecteur van de Asiatic Petroleum
Comp. Ltd. te Londen; P. B. s’Jacob, handeis-
attaché aan H.M. gezantschap te Landen; A.
de Jong, directeur van Philips Lamps Ltd. te
Londen; mr. A. van Klef fens, administrateur
aan het Departement van Economische Zaken
te 's GravenhageH. G. Mann, directeur van
Phs. van Ommeren (London) Ltd. te Londen;
Th. de Meester, consul-generaal te Londen;
H. E. Miller, lid van den raad van beheer van
de Brltsche Kamer van Koophandel voor Ne
derlandsen-Indië, te Londen; P. Rijkens, di
recteur van de Unilever Ltd. te Londen; tot
secretaris den heer C. M. Morrell, algemeen se
cretaris van de Brltsche Kamer van Koophan
del voor Nederlandsch-Indlë te Londen.
Vastgesteld zij, dat het landgoed niet het
eigendom was van den heer Kröller, doch van
de N V. Wm. H. Müller Co. In deze laatste
omstandigheid school een gevaar voor het ver
dere lot van het natuurmonument, omdat op
de vennootschap de plicht rust, voor de gelde-
Hjke belangen barer aandeelhouders te waken
en die belangen uit den aard der zaak niet
gebaat konden zijn met een ongerept In stand
houden van het natuurmonument als eigendom
der vennootschap. Wilde het voortbestaan er
van verzekerd zijn, dan diende het In veiliger
handen over te gaan. Tot dit doel is een stich
ting „Het Nationaal Park de Hooge Veluwe”
In het leven geroepen, die het landgoed van de
vennootschap gekocht heeft. De stichting heeft
de hiervoor geldelijke middelen, zooals reeds
door den Regeeringspersdlenst werd medege
deeld. verkregen, doordat een gedeelte van hot
restant van het saldo der Nederlandsche Uit-
voer-Maatschappij, In liquidatie, haar als rente
dragende hypothecaire geldleenlng verstrekt Is.
Zooals reeds gemeld, vond men Zaterdag-
morgen aan den Nek bij Schelllnkhout in het
IJselmeer een personenauto, zonder dat er van
den Inzittende, den expediteur Z. uit Hoorn,
eenlg spoor viel te bekennen.
vliegtuigen, vermoedelijk tweedehandsche Ford’s,
die uit Amerika zullen worden overgenomen.
De voorwaarden, waaronder dit Is ge
schied, verzekeren het voortbestaan van het
natuurmonument en zijn openstelling voor
het publiek.
De politie te Schiedam is er, aldus de „Te
legraaf”, in samenwerking met ambtenaren der
accijnzen, in geslaagd, een complot van drank
smokkelaars en Jeneverdleven te ontdekken.
Zaterdag JJ. werd een inval gedaan In een pak
huis aan de Boterstraat te Schiedam. In dit
pakhuis, gehuurd door den 37-jarlgen J. R.,
werd een hoeveelheid van achttien liter spiri
tus ontdekt, welke niet door documenten was
gedekt.
De huurder van het pakhuis J. R. werd on-
mlddellljk In arrest gesteld. Nog denzelfden
avond werden eveneens gearresteerd de veertig
jarige A. R. uit Rotterdam en de 37-jarige J. L.
uit Schiedam. Alle drie de aangehoudenen wer
den aan een verhoor onderworpen, waarbij ge
deeltelijke bekentenissen zijn afgelegd. Voorts
werd aangehouden de zestienjarige J. H., die
een hoeveelheid ongedekten moutwijn vervoer
de. Deze aanhouding had tot gevolg, dat de
hand kon worden gelegd op den 33-jarigen J.
W. C. C. en op den 21-jarlgen F. D, beiden
wonende te Schiedam. Zij bekenden alle drie
heling van moutwijn. Via de helers Is de recher
che op het spoor gekomen van den dief, den
28-jarigen brandersknecht J. F. D. gekomen,
die bij een der Schiedamsche branders In dienst
was en dus van zijn positie misbruik gemaakt
heeft.
Ook deze aangehoudenen zijn in arrest ge
steld. Zij hebben een volledige bekentenis af
gelegd. Naar aanleiding hiervan verrichtte de
politie Maandagmorgen verschillende huiszoe
kingen. Er werden flinke hoeveelheden gedistil
leerd ontdekt en in beslag genomen. De politie,
die thans op het goede spoor Is, zet het onder
zoek met kracht voort.
Vervolgens werd ons getoond, hoe het ge
welf over de kolk zekerheidshalve nog voor
zien werd van een laag spultbeton, ter dikte
van 6 c-M. Hiervoor moest het beton-kanon
In werking worden gesteld. Het bestaat uit
een boven- en benedenkamer; de bovenste
kamer wordt met de droge specie gevuld; dan
wordt de tusschenklep (de belde kamers staan
door middel van een sluizen-systeem met elkaar
in verbinding) geopend, nadat de bovenklep
zorgvuldig gesloten Is, en de specie komt In
de benedenkamer, waar zich een motor met
voerwerk bevindt. Deze luchtmotor brengt de
specie naar de slangen, en op ’t oogenbllk dat
deze (nog'altyd droge) specie de slang verlaat,
om in het spultstuk te komen, wordt water
toegevoegd, dat zich met de specie vermengt.
Deze specie bestaat voor één deel uit cement
en voor vier deelen uit zand, doch hierbij Is
er op gerekend, dat een deel van het zand
vervliegt, zoodat ten slotte de verhouding
wordt 1:3
De eindsom is, dat zoowel natuurmonument
als kunstverzameling blijvend voor ons land
behouden zijn, zonder dat daarvoor offers
van eenige beteekenis van de zijde van het
Rijk behoeven te worden gebracht. Integen
deel ziet dit zijn eigen bezit ten zeerste ver
meerderd door de begiftiging met de kunst
collectie.
Geen van de personen, die als bestuurslid
van de Hooge Veluwe of van de Kröller-MUl-
ler-stichting aan deze zaak medewerken, ont
vangt daarvoor In eenlgen vorm eenige fl-
nancieele tegemoetkoming.
Over de besparing van uitvoeringskosten,
welke de bovenomschreven werkwijze mede
brengt, hoorden wij verrassende cijfers noe
men. De werkzaamheden aan de Ipeslooter
sluis en de Dlemerdammer sluis (welke straks
aan de beurt komt), zouden, wanneer de oude
methode van afdamming gevolgd was, onge
veer f 80 A f 100.000 hebben bedragen; het
cement-persen en de beton-opspulting zullen
voor de belde sluizen.... nog geen f 5000
kosten.
Een belangrijk voordeel van de bovenge
noemde procédé’s Is ook, dat oude bouwwer
ken hun oorspronkelijk aspect en cachet ge
heel kunnen bewaren. Op dien
heeft de directeur van het Rljksbureau
Monumentenzorg, dr. J. Kalf, dit procédé toe
gepast oa. voor werken te Harlingen, Naald
wijk, en voor de herstelling van den
toren te Rhenen.
heeft zij zich voor dezelfde periode verbonden
om in een mogelijk explottatle-tekort bij te
dragen maximaal f 12.000 per jaar.
Mocht het haar of anderen later gelukken
het voor bouw en exploitatie van dat museum
noodige kapitaal te verkrijgen, dan zal een
voor den museumbouw bestemd deel van het
landgoed voor dat doel beschikbaar worden
gesteld en zal ook het Rijk medewerken tot de
overbrenging en blijvende tentoonstelling al
daar van de kunstverzameling. Zoolang dat ge
val, zich evenwel niet vooroet, zal de collectie
elders worden gehuisvest. Omtrent de wijze,
waarop dit zal geschieden, bestaan nog geen
dus nog geen
Door den hoogen ouderdom van de sluizen
was het metselwerk echter op vele plaatsen zoo
afgebrokkeld, dat het bestuur van Amstelland
zich niet verantwoord achtte, dezen toestand te
laten voortduren. Af doende herstelling sou (bU
de tot nu toe gevolgde werkwijze) slechts moge
lijk geweest zijn, door slooping van het in ver
vallen staat verkeerende metselwerk, waarna de
sluizen geheel nieuw opgemetseld hadden moeten
worden. Deze werkwijze zou. met het oog op de
ligging der sluizen In den Zeedijk, noodzake
lijkerwijze afdamming vereischt hebben, met de
zeer hooge kosten, daaraan verbonden.
Toen was het, dat een der hoogheemraden,
jhr. dr. M. L. van Holthe tot Echten, toen
maals burgemeester van Rhenen (de tegenwoor
dige burgemeester van Zeist), den dijkgraaf van
Amstelland, den heer H. J. Doude van Troost
wijk (Nieuwersluls) en zijn mede-Hoogheem-
raden, den heeren C. J. v. Tlenhoven (Aerden-
bout), W. van Btftveld (Diemen) en J. de Vries
(Ouder-Amstel), adviseerde, de sluizen te doen
herstellen volgens een procédé, dat nog maar
weinige jaren in ons land wordt toegepast, doch
door het Rljksbureau voor Monumentenzorg en
de directie van de Ned. Spoorwegen met Bijzon
der gunstige resultaten werd toegepast. In
Dultschland wordt deze werkwijze reeds veel
langer gevolgd, maar in Nederland nog slechts
twee A drie Jaren, en opgemerkt dient nog. dat
in de gevallen, waarin het nieuwe procédé werd
toegepast, steeds publiciteit werd vermeden, en
wel uit zakelijke overwegingen. Thans is dat
beletsel weggenomen, en op dien grond was het
ook, dat wij *n uitnoodlglng ontvingen, om de
buitengewone schouw van het Hoogheemraad
schap over de belde bovengenoemde sluizen me
de te maken en getuige te zijn van het interes
sante werk, dat thans aan den Diemer Zeedijk
zijn voltooiing nadert.
De „Telegraaf’ bericht, dat het bestuur van
de stichting ,J3e Hooge Veluwe” thans uit zijn
midden als voorzitter aangewezen heeft mr. H.
P. Marchant, oud-minister van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen.
persconferentie heeft de heer E. Enthoven,
voorzitter van den Raad van Bestuur van de
KNILM, een overzicht gegeven van de bedrijfs
voering en plannen der maatschappij. De KNI
LM. in 1928 opgericht, heeft met een voorzichtig
en efficient beleid In de eerste jaren de moge
lijkheid geschapen, om ondanks de moeilijke
omstandigheden van het oogenbllk, zich aan
de eischen van den tijd aan te passen en verdere
uitbreiding van haar luchtnet ter hand te ne
men.
De KNILM begon in 1928 haar bedrijft met 5
drie-motorige Fokker F VII B vliegtuigen, voor
zien van Slddeley-Lynx motoren, toen het
nieuwste op vlieggebled. Dit is gebleken een
buitengewoon gunstige greep te zijn geweest.
Begin 1930 werden nog 2 van dezelfde vliegtui
gen met Titan motoren aan de vloot toegevoegd
en In 1931 2 driemotorige Fokker F XII machines
met Wasp C motoren.
Eén F VU B ging op Ball verloren, gelukkig
zonder dat menschenlevens vielen te betreuren.
Het was destijds piloot van Prillwits, die kort
geleden bij de „Leeuwerlk”-ramp den dood
vond, wlen dit ongeluk overkwam.
Ofschoon elk dezer vliegtuigen vele honderd
duizenden KM. heeft afgelegd, zijn zij alle nog
In prima staat en voor 100 pCt. betrouwbaar;
dit alles dank zij Fokker’s uitmuntend mate
riaal en het goede onderhoud door den Tech-
nlschen Dienst.
De evolutie heeft inmiddels In den vliegtuig
bouw niet stil gestaan. Om bij de opvoering van
snelheid en comfort up to date te blijven, zijn
voorloopig 3 Douglas DO 2 machines besteld,
die per 1 Augustus op de lijnen komen. Ten
slotte Is de aanschaffing van een groot water
vliegtuig als proef in studie.
De Intrede van het vliegtuig In Indlë heeft
stlmuleerend gewerkt op de andere verkeers
middelen. Zoo Is met de opening van den treln-
sneldlenst Batavia—Bandoeng dit traject, waar
over 3X uur werd gereden, thans met een uur
bekort. De tijdelijke terugslag op het lucht
verkeer werd daarvan wel ondervonden, thaar
gedachtig de spreuk „sneller verkeer schept
grooter verkeer” is men er toch niet rouwig
cm Trouwens mag worden verwacht, dat na in
gebruik neming van het nieuwe vliegveld Goe-
noeng Sari, dat slechts 10 minuten van bet
centrum van Batavia ligt, het vliegverkeer, zoo
wel naar Bandoeng als naar Semarang en Soe
rabaja, sterk zal worden gestimuleerd.
Eindelijk is nu de karteeringsopdracht van
Nleuw-Gulnea verleend door de Petroleum-
Maatschappljen. In deze tot nu toe nog niet
betreden richting krijgt de KN.IXM. geruimen
Hjd een nieuw groot arbeidsveld. Dit werk zal
worden uitgevoerd door drie aan te schaffen
tusschen bet fort Diemer-
dam en Zeeburg met een scherpe bocht
even landwaarts buigt, om daarna weer
sterk naar den zeekant uit te sprin
gen, lag in vroegere eeuwen de buurt
schap Ipesloot. waarvan in den loop der
tijden geen woning, zelfs geen deel van de
beplanting is overgebleven. Toch is er nog
iets dat herinnert aan het verleden, nJ. de
sluis, welke zich, in de nabijheid van bet
Oemeentelandsbuis, in genoemden dijk be
vindt, en welke van oudsher naar de voren
bedoelde buurtschap werd genoemd de
Ipeslooter sluis, een benaming, welke tot op
den huldigen dag bewaard bleef. Deze sluis
vormt, te samen met den Iets verder m de
richting Muiden gelegen Dlemerdammer
sluis, de beide voornaamste ultlaat-sluizen
van het Hoogheemraadschap Amstelland”,
dat zich over een groot deel der provincies
Noord-Holland en Utrecht uitstrekt.