ïïietuttfiaal van c Met twee kameraadjes op avonturenreis JtakM-Vieu&eEs H reeds kend magie” GELOOF AAN HEKSERIJ T GEEN SPRAKE VAN! De processen I Star-filosofie Omgang met den daivel WOENSDAG 22 MEI 1935 Een hond, die graag per autobus rijdt Brink, de koene springer DOOR BERTHA RUCK Een geheime secte? Conclusie te M 17 Na de hervorming dertii liner, totdat hl De heksenhamer van De heksensabbath 22 heeren zouden er, leder op hun beurt. hoohjIt iu k. xn in haar kamer DE 1CU8, DIE NIET GEGEVEN WERD Je voeten spreken het Cherubüi I toen Leslie zich daar junde. HU had baar de aandacht van haar vriend wilde door ze onder het scherm uit te en dat zij het bloed van kleine kinderen gédronken hadden. eerste e te de N< Illustratie uit het heksenboek van Ulrich Monitor (1489) voor stellende, hoe de too venaressen door aanwending van bijzon dere middelen in contact met den Booze zoeken te komen HU wordt M II 10 M *1 17 II O 8 13 10 a >6 12 >7 15 10 19 12 15 3 3 0 19 15 il e 8 6 II 4 4 8 5 0 0 3 5 7 9 8 1 S 9 8 Lt 9 0 3 7 3 I 5 5 t I I l t 5 l 1 l I r l l i i i i i i i i i i r i i i i i i i Een advertentie behoeft geen „kapitalen" te koeten. Plaats maar eens een Omroeper! Rubri- ceering en gelükvormige zetwijze. Billijk han- delstarlef. De meest scherpzinnige lezers zullen In het bovenstaande na Ijverig zoeken den oorspronke lijke n geest en den ruimen blik van de schoone Carole wel hebben ontdekt. Onze minder fUo- sophlsche vrouwen kunnen er een voorbeeld aan nemen. Wie de ontdekking nog niet mocht gedaan hebben gelieve Carole’s „kunst" In een van haar films te gaan zien. Dan zal alles dui delijk worden. De booee man beduidde Pietje te gaan zitten, en daarop zei hij eenige woorden tegen Wletje. Deze vertaalde ze aan Plet en vertelde hem dat hü mee moest helpen om waaiers te plakken. Ze schoof hem papier, houtjes en een lUmpot toe. „Doe het maar gauw, Plet," zelde Wletje, „want anders krijg je veel slaag van hem. Hjj is een erg booee man,” voegde Wletje er zacht aan toe. Maar wat te dat? Het valscherm had al lang open moeten zijn. Doodsbleek schreeuw Ik wat tegen Karei, maar het geluld der motoren over stemt mlfn woorden. Frits de Groot draalt zich om. kijkt naar beneden en duikt in een st Ijle lis” van 1831 en van den Gereformeerden Nederlandschen predikant Balthasar Bekker in, zijn „Betooverde werelt” van 1691. De laatste terechtstelling wegens hekserij vond plaats in 1782 te Glarus. Een dienst meisje, dat het kind harer meesters behekst zou hebben, werd door de protestantsche rechters ter dood verwezen. Ze te onthoofd. T u had de oude WlUem eindelijk zijn nieuw valscherm klaar. Wjj. piloten, bewonderden v de stevigheid van de stof, de soliditeit van het touwwerk en vóór alles de eenvoudige bediening. Men hoefde niets anders te doen dan uit het vliegtuig te springen en na drie seconden vallen, door aan een ring te trekken het geheele valscherm, op den rug met een paar touwen bevestigd, te laten ontplooien. En nog Iets wonderlljkers had de oude Willem Bakker uitgevonden: de valsnelheid van de parachute was te regelen. De aan het valscherm hangende piloot kon door een yjn de luchtklep aan den bovenkant van de parachute vergrooten en ver kleinen, dus zich sneller of langzamer latefi val len. In het kort, de heele constructie was fijn - jjrjg gg, zweven Vooral na deze pauselijke bulle ontstond een zeer uitgebreide litteratuur over de hekserij en de behandeling van heksen. Talrijke tractaten verschenen, meest van De voorstelling, als zou de Hervorming een einde hebben gemaakt aan de heksen processen, is onjuist. Integendeel nam, spe ciaal in Duitschland. de heksenvervolging toe opder invloed der Reformatie. Luther was vast overtuigd van de boosaardige uit werking der hekserij en ging fel tegen de heksen te keer. De heksenwaan bereikte in Duitschland eerst zijn hoogtepunt tusschen 1550 en 1640. Ook Calvijn ageerde hevig tegen de toovenaars en toovenaressen, aan wier Invloed ojn. de pest-epidemle te Genève in 1542 werd toegeschreven. In de vijftiende eeuw begint echter reeds de bestrijding van het heksengeloof. Ulrich Molltoris, procurator van het bisschoppelijk hof te Constanz, verwijst in zijn „De Laniis et phltonlbus mulidribus" van 1489 het hek sengeloof naar het rijk der fabels, maar handhaaft de overtuiging, dat een persoon lijk contact met den duivel mogelljk is. De JderiaRdEjt*emeè^ES35®^BHÜ magiseben of satanteti* cüe in 1564 4® fBazel zijn „de praestlgils daemonüm” publiceert. Hij beweert, dat de vermeende heksen geen misdadige, doch zieke menschen zouden zijn. Voorts dient in dit opzicht genoemd de activiteit van den katholieken wereldgeestelijke Cornelius Loos, die in 1592 den strijd tegen het bij geloof aanbindt, op de werkdadighet den Jezuïet Fr. Spe in zijn „Cautio crli in 1459 en de volgende jaren op dezelfde wijze het bestaan van zulk een secte ge constateerd. Deze secte noemde zich de Vauderle. overtuigden, die middelen zochten om het kwaad te keeren. Het voornaamste en meest beruchte document uit die litteratuur is de z.g. „Heksenhamer”, een werk van de Inqui siteurs J. Sprenger en H. Institoris, voor het eerst verschenen te Straatsburg in 1487. Het werk begint, na een korte .Apologia auctoris”, waarin de schrijvers hun stand punt verdedigen, met de genoemde pause lijke bulle. Daarna worden de misdaden der heksen, speciaal de omgang met den duivel behandeld, eindelijk volgen gedragslijnen voor wereldlijke en kerkelijke rechters. De .Heksenhamèr” of zooals de Latljnsche titel luidt „Malleus Maleflcarum” werd tot in 1669 herhaaldelijk herdrukt en gold tot dien tijd als handboek bij de recht spraak. arole Lombard is een Amerikaansche filmster, waarvan er dertien in een dozijn gaan en die als zoovele van haar collega's In de meenlng verkeert, dat „haar" films haar films zijn, omdat zü er een rol In vervult. De Juffrouw Lombard wordt door haar omgeving voor een filosofe aangezien op grond van een uitspraak omtrent het begrip „vrije vrouwen in Hollywood”. Ziehier de bedoelde wjjsgeerlge uitspraak: Neen, hü ging niet voorbij. HIJ hield stil.... en, o zaligheid! Gwenna voelde den druk van zijn vingers op de zilveren punt van haar schoentje. Huiverend van geluk schoof ze het gordijn ter zijde en trad te voorschijn, om den partner tegemoet te treden, die haar gekozen had. ..Hallo!” riep r veinsde verwondering uit: „Ben JU het? De wist niet, dat je hier was.” Gwenna voélde zich een klein beetje teleur gesteld doer zijn woorden, yelfa toen hij zijn arm om haar middel sloeg en zij een wals be gonnen. Ópkijkend naar slin blond gezicht, dat toch donker afstak tegen bel hagelwitte overhemd, waagde se te vragen: Wist je niet, christelijk geloof zijn afgevallen, ontucht plegen met booze geesten en allerlei kwaad uitwerken tegen menschen, dieren en veld vruchten”. Van den z.g. „heksensabbath" wordt in deze bulle niet gesproken. Uit dit zwijgen besluit men, dat voor de veronder stelling, als zouden et veel geheime ge nootschappen van Bulten scheen de zon weer, maar er la gen nog groote modderplassen. De Chinees haalde den karbouw uit den stal en bond dien aan een paal. Opeens kwam er een blanke om den hoek van den stal te voor schijn. Da man had een erg onaangenaam uiterlijk. Hij pakte een dikken knuppel en joeg Pietje met een paar slagen hiermede den stal in. „Dit Hollywood is eigenlijk een belangrijk verschijnsel in de wereldgeschiedenis. Hier ziet u toch voor het eerst sinds het oude rijk der Amazonen weer eens een kolonie van materieel onafhankelijke vrouwen. Hier staan de vrouwen aan het hoofd van een fantastisch koninkrijk, waar alle weelde door vrouwen wordt samengebracht." Voor ons te dit een openbaring, daar het ons niet bekend was, dat al die bleekneuzen over Hollywood regeeren alsof er geen Adolph Zukor’s meer bestonden. Intusschen vinden Carole’s vrienden en vriendinnen haar meenlng eenvoudig een sensatie en spreken zij van wjjs- geerlge en scherp gestelde theorieën. Dit wordt ons pas duidelijk als we haar argumenten ver nemen, die als volgt lulden: Zoover de geschiedenis kan nagaan, vond de eerste' heksenverbranding op last der kerkelijke inquisitie plaats te Toulouse in het Jaar 1275. De veroordeelde vrouw was beschuldigd van vleeschelljken omgang met den duivel. Ze zou een monster ter wereld hebben gebracht en dit gevoed hebben met het vleesch van zuigelingen, die zij op nachtelijke strooptochten, uit de huizen hunner ouders ontvreemdde. Deze onzinnige Waarin bestaat de heksensabbath, die ruik een groote rol speelt in de opvattin- .Inderdaad: hier leeft een groote groep vrouwen, die nu eens niet op eens anders vermogen teren, doch zelf rijkdommen ver garen. Eeuwen lang.” vervolgde Miss Lombard, „kende de menschheid slechts de tegenover gestelde situatie. Het behoort tot de beste traditie, dat de vrouw den man moet over halen haar een nieuwe Japon te koopen. dat de vrouw van den man levensonderhoud en bescherming verwacht. Eeuwenlang deelde men de vrouw de rol toe van een zich vastklampenden wingerd. Dat te een miserabel systeem. En wjj hebben er mee afgedaan. Vrouwen zooals de Hollywoodsche actrices hebben er een hekel aan om Iets te moeten vragen. Zü willen óf een vast bedrag per jaar tot hun beschikking krijgen, óf een salaris verdienen, en laten, zonder dat zjj instemming van een man hoeft af te wachten. De bordjes zijn verhangen. Natuurlijk werpt dit een heele- boel ouderwetsche stelregels omver. Wanneer een vrouw ruim in haar eigen onderhoud kan voorzien, behoeft ze alleen nog maar te trouwen wanneer de liefde zich aanmeldt. Ik bedoel werkelijke liefde niet zoo maar een physieke aantrekking. ZD be hoeft niet meer te trouwen omdat ze ver langt naar een tehuis, om een dak boven derde. „O. kijk eens naar die elegante schoentjes van bet Cherubijnen-meisje! Zijn het geen snoesjes? Juist als zilveren vtechjes. loerend op aas.” Gwenna. die rustig en kalm naast haar •lanke vriendin stond, die fonkelde In naar met schitterende sterretjes bezaaid Njjlnskl- tostuum. richtte plotseling, de ooren spitsend, het hoofd op. Zü had een mamwstem aan de «Klere züde van bet doek herkend, een stem. „Sabbath noemde men de bijeenkomsten, die de heksen des nachts hielden onder voorzitter schap van den duivel, om de geheimzinnige riten van hun dulvelsche kunst te vieren, hun meester te huldigen en, onder elkander, hun booze hartstochten te bevredigen." Zes heeren zouden er, leder op hun beurt, been geleld worden, en leder moest zijn dan seres kiezen, alleen oordeelende naar de voetjes, die even onder het scherm uitstaken. Daar achter klonk het gelach en gegichel en meisje trekken, steken, waarachter ze stond. Te midden van de drukte der joelende menigte en het spelen der muziek voelde zij, verborgen door het doek, de emotie van zijn onmlddellljke nabijheid. Zóó dicht by was hij, dat ze hem met haar handje door het scherm heen kon ranraken en op. zijn schouders tikkenNeen, dat mocht niet, natuurlijk.... Boven alles fair blijven!.... Zou hU de boodschap der gevleugelde voetjes begrijpen? Zou hü haar kiezen? Of vree.se lijke gedachte zou hjj haar pas- seeren? haar hoofd te hebben Een filmster kan méér etechen: sympathie en geestverwant schap. De kinderen uit een onder zulke Ideale omstandigheden tot stand gekomen echt verbintenis zullen in het algemeen heel wat beter af zijn zjj groeien immers op in een sfeer van harmonie, toewijding en Uefde. Maar om terug te komen op den Invloed der vrouw in Hollywood: deze zal stellig op den duur een wijziging in den geest der films tengevolge hebben. De toenemende invloed der vrouw In de filmwereld weerspiegelt zich in het hooger zede lijk peil der film productie. Ik heb dikwijls fllmactricee, die zelf moeder waren, hun kinderen hooren ver bieden om zekere films te gaan zien. ZU denken over die dingen natuurlijk net als Iedere moeder. Er is vaak beweerd, dat vrouwen het in geen enkele kunst tot werkelijk groote hoogte konden brengen. Maar ziehier dan de ftlm. erkend als de achtste kunst en de vrouw speelt er een domlneerende rol in!” eenige dansen. •Je weet wel, behalve juffrouw Long, ben jij het eenige meisje, dat ik hier ken." „Leslie zal je met genoegen introduceeren. Paul Dampier met onge- bij wie ook, die in je smaak valt!" opperde de - -lening Owenna en voelde zich heel deugdzaam om deze opoffering. En haar acte van deugd bracht haar de onmlddellljke belooning; want nadat hl) zijn oogen had laten glijden over die veelkleurige, joelende dansers die als kwistig rondgestrooide confetti overal wervelend rond fladderden, zei hU haar: „Ik verlang naar geen introducties bü die onbekende dames. Als jü en voor verpleegster bel uitgedacht en eenvoudig: Afspringen randen vallen ring trekken et landen. Dat kon een klein kind wel onthouden. Maar onvoorwaardelUk de drie-seconden-vallen afwachten, opdat het zich openende valscherm niet door den staart van het vliegtuig gegre pen werd. Nadat de honderd kilogram zware «endwik .Jacob" als doode last driemaal uit een duizend meter hoog vliegende Fokker zacht per para- Bestond deze heksensabbath uitsluitend In de volksverbeelding, of berustte de over tuiging hieromtrent op zekere, minder nauwkeurig bekende feiten? Vast staat, dat in de meest uiteengelegen cultuurgebieden en in vrijwel alle tijden on geveer dezelfde voorstelling wordt gegeven van den Satans-cultus In geheime bijeen komsten. Het is niet geheel onwaarschijn lijk, maar onder voorbehoud aannemelijk, dat deze voorstelling Inderdaad een grond van waarheid heeft. In dit geval is, weder om onder voorbehoud, aan te nemen, «int, ook in de middeleeuwen zulke bijeenkom sten hebben plaats gevonden en dat ver scheidene veroordeelden, die hun mede plichtigheid eraan bekenden, werkelijk leden waren van geheime, satanlstische genoot schappen. Aan bekentenissen, op de pijn bank afgelegd, kan men echter in beginsel geen waarde toekennen. Bij een reeks processen, gevoerd in de Dauphlné tusschen 1428 en 1477 gaf, onder beschuldigingen vonden geloof bij de rech- tortuur. een groot aantal der 167 beschul- ters. dlgden toe, tot een geheim genootschap te ohute naar beneden gezweefd was lederen keer had een kleine sptingbom op den „buik" van Jacob na drie seconden vallen den ring in werking gebracht en daardoor het scherm K»- open cl wilden wij, piloten, zelf eens door het wonderecherm naar de aarde gebracht worden, Maar wie ons ons drieën zou de eerste zün? Het lot besliste. Brink had het twijfelachtige geluk met het scherm eerst uit een vliegtuig te mogen springen. Maar Brink, die lange Zeeuw, bekommerde zich niet om de twijfelachtigheid van zijn geluk. HIJ was de echte valschermpl- loot, koudbloedig, sterk en ietwat traag van be- grln. (Dit laatste is een groot voordeel bü dit beroep, want een mensch met snelheid van ge dachten en eenige fantasie zou wel niet zoo on doordacht zfjn geheele persoon aan een grooten die door het geraas van de gesyncopeerde muzikanten tot haar was dóórgedrongen. HU protesteerde lachend: „Maar hoor eens, ik ken die moderne dansen heelemaal niet!" Hat was de vliegenier, hikr vliegenier. „O, daar is hij! En komt zijn keus maken! Als hij mü nu maar kiest!" dacht Gwenna, trillend van opwinding en bijna ademloos van verwachting. Plotseling schoot het door haar hoofdje: „Maar hü weet niet, dat ik hier ben! HU zal ml) niet herkennen aan die schoentjes, die hjj nog nooit gezien heeft. Wat moet ik doen?" En eensklaps, als bü ingeving, wist zü. wat ze doen moest.... Ja, natuurlUk, vleugeltjes aan de voeten binden, dat zou hem het meisje aanwljsen. dat zoo gaarne wilde vliegen! Haastig rukte zU twee vleugeltjes van haar kanten kraag af. Maar hoe ze aan de schoentjes te bevestigen? Haar toevlucht nemen rot haar krullen, zooals vrouwen met lange horen In tijd van nood doen, en er eenige uit trekken, was bulten kwestie: ze waren te kort. Ze keerde zich tot haar vriendin met haar lange zware haren, ditmaal stevig door een purperen band vastgebonden, die ongeduldig op en neer dansten op de maat der muziek. „Leslie, gauw een haarspeld! Twee!” fluisterde ze, griste ze uit haar hand en tegen haar mauve zUden schouder leunend. lichtte Gwenna eerst het eene voetje op en daarna het andere en stak bij eiken nlel een glanzend wit vleugeltje vast. Het waren de gevleugelde hielen van Mer- curius, den god der snelheid, waarop bet De geschiedenis der heksenprocessen, wij zelden het reeds, levert een der gruwelijkste bladzijden uit de cultuurhistorie. Ze kan slechts psychologisch verklaard worden. Maar deze donkere bladzijde uit te spelen tegen de Katholieke Kerk is onrechtvaar dig. Het heksengeloof is ouder dan het Ka tholicisme, dit geloof werd door de Refor matoren gedeeld en het Het zich nog gerul- men tijd na de Hervorming, ook en vooral in Protestantsche streken, op tragische wijze gelden. gen en processen der veertiende en vijf tiende eeuw? Charles Louardle ontschrijft als volgt het begrip: r r. O. A Harvey, makelaar in assuranties [y| te Brighton, is de eigenaar van een AVA hond, iets wat (dit zU terloops opge merkt) In Engeland van weinig menschen ge zegd kan worden. Want meestal Is hier de hond de eigenaar van zUn meester. Mr. Harvey’s bond heet Jlm. Volgens de „Daily Mirror", die ten portret van Jim afdrukt, la hü gee* mooie hond. ZUn witte vacht is doorschoten van lever-, bruine vlekken; om een van zijn oogen Is even eens een groote bruine plek, die zUn toch reeds niet zeer edel gelaat iets scbelmachtigs geeft; *Un hangooren zUn ongracieus. Maar Jlm heeft een grooten geest. HU heeft wat men van weinig menschen getuigen kan een zeer grondige kennis van alle verkeers- aangelegenheden. Als hU spreken kon (maar zoo ver heeft hU het nog niet gebracht) zou hU u alles omtrent de omnibussen en bus-conduc- teurs van Brighton kunnen vertellen. HU heeft dan ook gedurende <0n lang en on besproken leven heel wat ritten gemaakt. Dag in. dag uit immers reed hU met Mr. Harvey naar diens kantoor en ook vergezelde hU door gaans zjjn meester als deze in de uitoefening van zUn beroep bezoeken aflegde. Maar Jlm is niet zoo jong meer als vroeger. Wanneer men, als hond, zUn zevende levensjaar voltooid heet*, dan begint men aardig op te schieten, en legt het dus graag wat rnatiger aan. Mr. Harvey' heeft de allerakeligste gewoonte zich vroeg in den morgen naar zijn kantoor te begeven, en Jim is dan nog met geheel uitge slapen. HU laat zjjn meester dus alleen de deur uitgaaf! en komt later „achterop”. NatuurlUk kent hU den weg, maar -'aarom zou hU dien geheel afloopen? HU betaalt toch óók belasting (zUn metalen kwitantie hangt om zijn hals) en heeft dus recht op een bus of tram. HU springt dus over het hek van Mr. Harvey's tuin en draaft den weg af tot aan de eerste halte, waar bussen „op veftoek" stoppen. HU wacht tot er een aspirant-passagler opdaagt, en gaat bij dezen staan. Komt de b’is aan, dan springt hU er snel op en klimt het trapje op, dat naar het „deck” (de verdieping, welke de meeste Engelsche bussen hebben) voert. Soms merkt de conducteur, die zjjn aandacht aan den passagier schenkt, Jlm in het geheel niet op; soms denkt hü, dat Jlm bü den passagier hoort Maar de meeste conducteurs kennen Jlm en „doen een oogje toe”. Zijn er weinig reizigers op t „deck” van den bus, dan neemt Jlm plaats op een der banken en kijkt wat uit het venster. Maar zoodra hü Iemand de trap hoort opkomen, verbergt hü zich onder de zitplaatsen. Het is dan ook meest al in deze positie, dat hü het laatste deel van den rit volbrengt. Bü de laatste halte vóór Mr. Harvey’s kantoor staat hü op, snelt de trap af en rent het gebouw binnen. Hoe hü, onder een bank liggend, weet, dat hü aan zün bestemming aangekomen is, blüft een geheim voor een teder. Waarechljnlük heeft Jim’s uitgebreide kennis op het gebied van om nibussen en andere verkeersproblemen zijn in stinct en zün reuk-orgaan nog niet ondermünd! lap hangen). Wjj bonden nu Brink de parachute op zjjn rug en legden hem alles nog eens precies uit. Om hem echter niet af te leiden met allerlei on- noodlge dingen, vertelden wij hem niet, dat hü na den sprong drie seconden moest wach ten. om uit de omgeving van het vliegtuig te geraken, maar alleen: „Klaas, je springt en telt drie seconden, zoo: een én twintig, twe^ en twintig, drie en twintig, begrepen. Brink? En dan bü drie en twintig, eerder niet, trek Je aan den ring, vooral niet eerder, je begrijpt het wel, hè?” Brink dacht na en toen her haalde hü: .Ja, Ik tel drie seconden, een en twintig, twee en twintig, drie en twintig linkerschouder, ring trekken! Nu, vooruit, dan maar de lucht in!’ Wü pompten hem nog eens in: „Op duizend meter springen, tellen, trekken, rest volgt vanaelf.” Klaas, Karei en ik atügen In de cabine van de Fokker, Frits de Groot zit aan het stuur. Willem Bakker roept ons nog een geluk kige vlucht toe.. AUes ia goed In orde. Snel brengt Frits de „kist” op duizend meter hoogte. Brink staat In de deuropening van de cabine, wü achter hem. Zoo, nü! Hier moet hü er uit. opdat hü op een geschikte plaats kan neerko men. „Klaas er uit!" Brink, de vliegeniersbril reeds voor zün oogen. draalt zich om. en steekt zün ton* tegen ons uit. Dan gaat hü ge hurkt zitten en springt met een klein afzeije et geloof aan booze toovenaressen stamt niet uit de christelijke middel eeuwen. doch het „magisme” was In de heidensche oudheid be en het aanwenden van „zwarte werd door de Joodsche en de Romelnache wet met den dood gestraft. In de vroege middeleeuwen bestreed de Kerk met kracht het heksengeloof. Maar in de dertiende eeuw schijnt die houding te ver anderen. De kerkelijke Inquisitie begint slch met aanklachten wegens hekserij te be moeien, juist In denzelfden tijd, waarin het woord .Jieks”, vermoedelljk vanuit Zwit serland een algemeene verbreiding vindt over het Dultsche taalgebied. naar het Slade-Instituut gevolgd, om er beeld houwen te leeren en had haar reeds tweemaal ten huwelijk gevraagd. De groote, lenige Jongeman hield Leslie boven haar slanke heupen omvat met Mjn inutatle- panter-klauwen. Leslie walste, haar handeh om zün hals geslagen. Plotseling echter, met een achterwaartsche beweging van hoofd en lichaam, wrong zü zich uit zün greep en danste met de palmen van haar handen tegen de zijne ge drukt. De maat der muziek veranderde en on- mlddellük harmonieerden hun bewegingen er mee. Op het glanzende linoleum bewogen zich de lenige figuren van Monty en Leslie. aJs één zwartmauve gedaante, zóó zwierig en gracieus, dat zü bulten küf de best bü elkaar passende dansers van dien avond waren. .Misschien wel een paar voor levenslang!" dacht Gwenna.maar neen, toen zü langs haar heen dansten, zag zü de cynische uit drukking van de zwarte oogen en niettegen staande de luide muziek, ving zü duidelijk Leslie's woorden op: „Hou toch je mond! Niet praten als je danst, beste Jongen! Dat bederft alles. Walsen kun Je. maar van intere^jant praten heb Je geen slag, dus mondje dicht. Monty!" De jongeman protesteerde stotterend: Jk.... Ik.... zeg....” Maar Leslie danste door, sen der verder notitie van hem te nemen er. over zün schouder heen lachte sa eens vrlendelük tot Gwenna, die tuurde en tuurde naar dit voor haar nieuwe tooneeltje.... Pietje gilde van pün en angst. „Hou op, gilde hü, „waarom slaat u mü zoo?” De man gaf hem echter geen antwoord en gaf hem een duw, waardoor hü In den stal te recht kwam- Daarna werd hü door een deurtje geduwd en hü kwam in een. klein donker hokje terecht, waar allerlei rommel en leege doozen en blikken stonden. Daar zag hjj Wletje, die Ijverig bezig was om pa pier te vouwen. dat Ik het was? Ik dacht, dat je me daarom Juist ultgekoaen had.... ik bedoel, ik dacht, dat je....” „Neen, ik wist niet, dat JU het was. Ik dacht er geen oogenblik aan, dat het jouw voetjes waren!" zei hü met zün lieve, zachte basstem, en vervolgde, met den stroom dansers mee voortwandelend, tot haar groote voldoening: „Ik liet mijn keus op Jouw voetjes vallen, omdat ik ze de mooiste en liefste vond." Hü constateerde dit als een simpel feit, zonder een zweem van vleierij. Maar dit waa het eerste compliment, dat hü haar gemaakt had en ze zweeg, overmand door een volmaakt ge luk. Zelfs onder het walsen met hem, met zyn arm om haar regenboogkleurige volle geslagen, koesterde zU den wensch om alleen te kunnen overwegen en te genieten, wat hü zooeven gezegd had: HU vond haar voetjes de mooiste en liefste! Aan het eind van de wals vroeg hü. of ze nog eenige nummers met hem zou willen Dit feit wordt aan verschillende oorzaken toegeschreven. AHereerst wijst men op de snelle en groote toename van bjjgeloovige voorstellingen in Europa, ten gevolge van het verkeer met het Ooeten, speciaal de kruistochten. Als bijzondere factor geldt hierbij de verbreiding der Joodsche, Kabba listische en Arabische geheimleeren; vervol gens de opvatting der Katharen over het principe van het kwade, die eveneens door Oostersche meeningen beïnvloed way. Het Katharisme was vooral verbreid In Zuld- Frankrijk en hier zijn ook op het einde der dartiende eeuw heksenprocessen, het tafrijkst. 7 - Een andere aanwijzing In deze richting geeft het voorschrift van paus Alexander IV, schen aard hebben bestaan, weinig grond is. volgens hetwelk de Inqulsiteuren zich niet met aanklachten wegens hekserij zouden in laten, tenzij vaststond, dat de beschuldigde een kettersche gezindte was toegedaan: ,jüsl manifeste saperent haeresim". Dit voorschrift dateert uit 1260. Wü herinnerden reeds aan het heksen geloof der „heksen” zelf, waarmede men bij de beoordeellng rekening heeft te hou den. Klaarblijkelijk hebben er. lieden be staan, die zich vermoedelljk onder invloed van het Katharisme uitgaven voor be gunstigden door den Booze, en die leerden, dat zij aan hun omgang met het beginsel des kwaads bijzondere krachten ontleenden, waardoor zij in het gewone verloop der natuurwetten konden ingrijpen. Het is zelfs niet onwaarschijnlijk, dat deze lieden zich hebben georganiseerd In ge heime genootschappen. Bij een massa proces der Inquisitie te Toulouse in het Jaai 1335 „bekenden” twee oudere vrouwen, maar de bekentenis werd door foltering afge dwongen en heeft dus zeker geen volle bewijskracht, dat zij hadden deelgenomen aan den z.g. „heksen-sabbath”, dat zij op die bijeenkomst den Booze hadden aanbe den, dat zij zich hadden overgegeven aan de ontucht, welke de Booze van hen eischte, FMe vervolging Het hevigst heeft de heksenvervolging gewoed In de 15e eeuw, toen ook In Neder land, echter alleen voor de wereldlijke rechtbank, talrijke heksenprocessen werden behandeld, grootendeels met ongunstlgen afloop voor de beschuldigden. Paus Innocen- tius VUI bekrachtigde in de bulle „Summls deslderantes affectibus” van 5 December 1484 d£ opvatting der inqulsitoren, dat aan klachten wegens hekserij wel degelijk rechtsingang moesten vinden bij de Ker- kelljke Rechtbank. De Paus grondde die be krachtiging op de overweging, „dat in eenige streken van Duitschland zeer vele personen van beiderlei geslacht van het christelijk geloof zljn^ afgevallen, juffrouw Long mü maar met eenige dansen genoegen willen doen!” Het scheen het eenvoudige landmeisje bijna te heerlijk om waar te kunnen zün, dat zü hem niet behoefde te deelen met één van die gevaarlijke, zoo bekoorlüke Londenache meis jes, uitgezonderd natuurlUk haar boezemvrien din Leslie! Gedurende de pauze gingen ze naar Leslie, die dicht bü bet orkest stond. Onder bet groepje, dat haar omringde, bevond zich ook de Morrtsdanser, die 'n vriendschappelijke woor denwisseling voerde met Hugo Swayne in zün lappendeken en verklaarde: .Juffrouw Long heeft mü de helft van de dansen beloofd, al een week geleden, beste kerel, of nog langer." Ja, Leslie scheen voor eiken dans geënga geerd te zün en voor eiken extradans. Ze schudde beslist weigerend het hoofd, en zei met een blik over haar schouder naar Paul: „Het spüt me wel, münheer," met een vluchtig grinnlkje aan Gwenna’! adres. Bü de eerste schetterende klanken van het volgend nummer, verdween ze al ronddraaiend met een jonge man, die z#r kunstig als een zwarten penter verkleed was Door de pause waa er een leegte op den dansvloer ontstaan en terwijl het orkest een herhaling van de laatste wals ten beste gaf. dansten de zwarte panter en de slanke gestalte in mauve tuniek alleen.... Gwenna. die het rondzwevende paar naoogde, herkende hem als Monty Bcott. den zoon van den Angllkaanschen deken, die medisch student aan het hospitaal vlucht Brink achterna. Kareis hand knüpt in mijn arm. Wü houden onzen adem in. .Jacob” Is driemaal prachtig geland en nu? Klaas Brink?! Ik denk aan den altijd gereedstaanden ambu- lancewagen.Steeds kleiner wordt puntje. Daar heel plotseling, als een vaan fladdert de lichte parachute in de lucht, gaat rond staan, zweeft. Verlicht halen wü adem. Het valscherm blüft naar de aarde zweven. Een seconde later, vlugger dan we denken, staat Brink veilig op den grond. De parachute opende zich op het laatste oogenblik en remde den waanzinnig snel len val. Wü zien Brink zün gordel afgespen. Wü landen. Ik ging büna op mün hoofd staan van vreugde, en Brink lachte gemoedelltk. Een wind vlaag jaagt den nu van zün last bevrijden, vorm- looeen zak In de telegraafdraden. „Wat heeft die Zeeuw een zenuwen!” zeg ik tegen Karei. ..Brink, jongen, gefeliciteerd! Wat was er toch met dat scherm aan de hand? Waarom ging het niet meteen open?” vraagt Frits de Groot .Ja, dat is moeilük met soo*n ring!” antwoordt hü. „Toen ik uit bet vliegtuig gesprongen was en naar beneden viel, grüp Ik naar mün linker schouder, en de ring Is er niet! Ik grijp rechts, bü mün heup, bü mün knieën, bü mün hielen, maar de ring is weg. Drommels, denk ik! Ik tast nog eens rond en warempel, daar zit me die ring boven op mün schouder, hü was verscho ven. En met dat ik den ring pak. begin Ik te tel len een en twintig, twee en twintig, drie en twintig en trek open was de paraplu!” „Idioot, bü vier en twintig zou Je op bezoek bü mageren Hein zün geweestI" brulde Frits da Groot. uit de machine, in dé ruimte. Wü küken hem na. Hü glüdt langs het vliegtuig dan naa’ beneden. Hü valt snel, wü kunnen hem dulde- lük volgen. Nu hangt hü met zün hoofd beneden en duikt naar de aarde. op ’t laatst nog maar la. oi Aï T A D °P blad ^J11 ingevolge d« ▼ereexeringsvoorwaarden tegen E* levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door 17 *7Kn een ongeval met 9^0 verttea van een ham /A I sl n J w I_a O ongevallen veraekerd voor een der volgend* ultkeerlngen JF g wVFa“ verlies van belde armen, belde beenen of beide oogen X f *JVF»“ doodelijken afloop 1 een voet AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL dlgden toe, tot een geheim genootschap te Blijkens zijn tractaat „De demonlbus” in bebb«n behoord en aan geheime bijeenkom- de „Quaestlones de quodlibet” was ook de sten h«bben deelgenomen. Te Arras werd H. Thomas van Aquino overtuigd, dat de'*- mogelijkheid van persoonlijk geslachtsver keer tusschen duivelen en menschen bewe zen was. In Duitschland werderi in 1225 en in 1275 toovenaars tot den brandstapel veroordeeld, doch inqulsltie-processen uit de 13e of 14e eeuw zijn er niet bekend. Hoe komt het, dat Juist in de tweede helft der dertiende eeuw het heksengeloof zoo toeneemt en dat ook de Kerk maatrege len gaat nemen? bet gefluister van het half dozüntje •2eg. nu begrüp ik, waarom je wilde uitleg gen, waarom je scharlakenrood ten voeten uit b*d uitgekozen.” zei een cametje. als Jlroolsch boerinnetje gekleed, tot haar buurmeisje dat tvueachtige rose hoepelrokken om zich heen Het deinen. ..O ja, natuurlUk bedoelde JU niets te zeggen: Je voeten spreken voor zichzelf 1’ beet deze terug. JBt..?.l Je moet eerlük doen, hoor, en aan Je stem niet laten merken, wie je bent!” sei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 3