(juz# f 50 f 42.50 JE li 100.000 Cs ap komst t )ji£d£eu»n^'pJte»n£e. rechffeanL dr. Hugo de Vries overleden. De zaak Gutzeit voor de Almelosche Hie KLAS He KLAS CASTEJLLA TOILETZEEP A Touringcar-bedrijf Regeling van den invoer npoer jutezakken K. N. A. C.-Handboek 1935 West-Brabantsche Aero Club Bach’s H.-moll Mease INT. LUCHTVAART. CONFERENTIE NIET-HOUTVORMENDE SIERGEWASSEN LOCAALSPOORWEGEN EN TRAMLIJNEN Nederlandsche vertegenwoor diging Er dient onderscheid gemaakt te worden tusschen autobus- en toaringcar-ond er neming Vertrek uitgeeteld CENTRAAL REIS-ADRES DER „VEREENICDE KATHOLIEKE PERS’ «KASTEEL VAN AEM8TEL” Naar LUXEMBURG, met bezoek a.d. beroemde SPRINGPROCESSIE te ECHTERNACH en de WERELDTENTOONSTELLING Ie BRUSSEL RIJK GEVARIEERD PROGRAM PROGRAM: Mededeelingen over naagting Er wm v««l belangstelling voor de zaak Gutzeit, die Dinsdag voor de Almelosche Recht bank werd behandeld. De drukte voor het gerechtsgebouw 0| en (Verhoogd m. f 2.5OV admin.) (Verhoogd m. (2.50 v. admin.) i 1 Ttederlandtche plantkundige. W Uinidaq op rut* 87*jartgpn Ipeft^d to Umto« m b di n wij op de terugreis Wereldtentoonstelling. Prinses Ingrid sprak Maandag voor hot eerst veie gelukwenschen en getaheelrea, welke «I. voren' liet t k 1 1 I 1 Tol <en mo wei Hni de? Vat ten i 1 l I Van heden tot en met 25 Mei zal te Brussel de 36ste Internationale Luchtvaartconferentie worden gehouden. Aan die conferentie, waarin de luchtvaartadmlnistraties van België, Dene marken, Duitschland, Engeland, Frankrijk, Ne derland, Oostenrijk, TSjecho-Slowakije en Zwit serland zijn vertegenwoordigd, sal van Neder- landsche zijde worden deelgenomen door Ir. P. van Braam van Vloten, chef van den techni scher dienst der kunst verlichting te Schevenin- gen, als deskundige voor verllcbtlngsaangele- genheden; dr. H. G. Cannegieter, adjunct-dl- recteur van het Koninklijk Nederlandsch Me teorologisch Instituut te De Bilt, als deskundig voor meteorologische aangelegenheden; H Ch E. van Ede van der Pais, inspecteur bij den luchtvaartdienst, als deskundige voor explolta- tie-aangelegenheden, en 8. L. Hof, inspecteur bij den luchtvaartdienst, als deskundige voor radio-aangelegenheden. Ingediend la een wetsontwerp tot regeling van den Invoer van niet-houtvormende sierge wassen, alsmede van azalea en hortensia. Het wetsontwerp strekt tot voorziening in bet desbetreffende Koninklijk Besluit, houdende eenige redactiewijziging in de vorige wettelijke regeling van dezen Invoer, welke wijzigingen noodzakelijk waren, omdat de Belgische regee- ring, evenals zulks destijds ten aanzien van vleesch enz, aan de Deenscbe regeerlng is ge schied, is toegestaan, de administratie over het Belgische contingent te voeren. Door het instellen van een commissie, waar in Belgische en Nederlandsche vertegenwoordi gers zitting hebben, zal de wijze van Invoer wor den geregeld en ook nauwlettend worden toe paaien op de Nederlandsche belangen. ten werd er aanmerking op gemaakt, dat men voor de keuring moet betalen. Getracht aal worden een Centrale Keuring te krijgen. De vergadering wenschte eveneens een ver bod van het vervoer van personen met vracht wagens. Toen het punt wegenbelasting aan de orde kwam, verzocht een der leden aan te dringen op invoering van benzlne-belastlng inplaats van we genbelasting. De voorzitter antwoordde, dat ook andere organisaties met een wijziging in dien geest gemoeid souden zijn. Het bestuur zal daarom contact roeken met andere organisaties. Besloten werd, dat bet bestuur in studie zal nemen of benzlne-belastlng wel voordeellger is, terwijl ook het bestuursvoorstel werd aangeno men om te komen tot Invoering van maand - en dagkaarten van de wegenbelasting. Onder Hiding van den heer N. Brugman uit Amsterdam hield de NederL Bond van Tou ringcar-ondernemers Dinsdag een vergadering in bet Jaarbeursgebouw te Utrecht, teneinde een .regeling te treffen, waardoor een einde wordt gemaakt aan de moeilijkheden, door tou ringcar-ondernemers ondervonden, tengevolge van bet scherper optreden van de ambtenaren, belast met bet toezicht op de naleving van de «Wet openbare vervoermiddelen’* tegen de zg. «wilde autobusdiensten”. Niet steeds werd bij bet optreden bet onder scheid tusscben een „autobusdienst” en een „tourlngcar-ondernemlng" in bet oog gehou den. Hierdoor is een groot principieel verschil Aan de uitvoering van Bach’s H.-moll Messe op Woensdagavond 39 Mei in de Groote Kerk te Naarden door de Nederlandscben Bachveree- nlglng onder leiding van Anthon van der Horst, verleenen de volgende solisten medewerking: Jo Vincent, Annie Woud, Georg Walter, Max Kloos, Louis Smltahuyaen, Marie Landré en ValentUn Schoonderbeek. Uitvoerende ensembles zjjn: bet Koor van de Ned. Bacbvereeniglng en bet Concertgebouworkest. volen. Zoolang de gemeente Wageningen ondanks den nood der tijden aan bare vermeende aan spraken blijft vasthouden, zal nadere onder- handellng doelloos zijn en naasting noodig blijven ter bereiking van hetgeen de toestand der schatkist thans onvermijdelijk eischt. Dat het aan de gemeente gebodene In billijkheid en redelijkheid voldoende is, blijkt ook in vergelijking met hetgeen, ten aanzien van de belde andere in het voorstel betrokken tram wegen wellicht staat te gebeuren. Zoolang art. 49 der Spoorwegwet niet van toepassing was verklaard, konden deze belde lijnen slechts met vergoeding van het aanlegkapitaal worden ge naast. Daar de exploitatie contractueel niet slechts voor een bepaald aantal jaren was ver zekerd. zooals bij EdeWageningen, maar tot het tijdstip van naasting, hadden de bij dese twee lijnen betrokken streken meerdere zeker heid van behoud voor onbepaalden tijd. In de plaats daarvan bestaat na 1 Januari as. groote kans op spoedige staking van den dienst. Daar entegen blijft voor Wageningen de goederen dienst gehandhaafd en zal vervanging van trams door bussen den relzigersdienst versnellen. Men deelt ons mede, dat Donderdag aa t» Tilburg in Café-Restaurant „Moderne” een pro- pagandavergadering zal worden gehouden door de kort geleden opgerichte West-Brabantsche Aero Club, waar als sprekers sullen optreden de heeren O. Kolff, voorzitter van den Rsad van Beheer der Nationale Luchtvaart School. H. M. Schmidt Crans, chef-Instructeur van de NUL, en mr. L. J. van der Valk, terwijl boven dien nog een film van de NJJ8. vertoond zal worden. De Nederlandsche onderzeebooten O 1! O 13 sullen in plaats van beden eerst 34 Mn utt Brussel tHtirtWn. ontving In verband met haar aanstaand huwelgk mot Kroonprins sdorik van Donomarkao Sinds 1933 geeft de KNAC. ieder Jaar een handboek uit. Dit steeds omvangrtfker wordende boekwerk (het telt niet minder dan 440 blad zijden) blijft zich in de steeds stijgende belang stelling van autorijdend Nederland verheugen. De kaarten der provincies en die van de plattegronden der steden met de doorgaande verbindingen zijn alle weer geheel vernieuwd en tot bet laatst toe bijgewerkt. Aanvullingen en verbeteringen bleken ook noodig in de opgaven der voor bet publiek open gestelde landgoederen, de afstandstabellen voor binnen- en buitenland en bij vele andere hoofd stukken. De wijzigingen in Motor- en Rijwiel-Regle- ment en Beschikking, benevens de daarbij in gevoerde nieuwe verkeersborden, zijn uitvoerig vermeld. Voor het eerst zijn In dese uitgave door mid- 1 del van kaartjes de uren van openstelling der douanekantoren voor bet voornaamste reisge- bied van Europa vermeld, een aanvulling, welke door haar handigheid in een behoefte voorziet. echts bereikbaar door overneming van Hjf (of. vóór 1920. bereikbaar door ling van het net) van 6.8., kan thans •lijk door den wetgever worden ba sede uiteenzette. De spreker gaf enkele punten aan. die op dese vergadering behandeld zullen worden; deze punten houden verband met het ontwerpen van een regeling van voorwaarden, waaraan bet tourlngcarbedrijf zal moeten voldoen. Dit stelsel moet niet worden gelijk gesteld met de vergunningsregeling voor autobusdien sten, zooals deze getroffen is In de .Wet Open bare Vervoermiddelen”. De vergunning voor touringcars zal niet moe ten worden verleend door de Provinciale Over heid, maar door een Centraal Orgaan. Daar naast zal ook de keuring van touringcars moe ten plaats hebben naar voor het geheele land gelijke voorwaarden. In het kader der bedrijfs- vergunnlng past ook de bepaling, dat slechts voor die motorrijtuigen vergunning wordt ver leend. welke bestemd zijn voor verhuur aan personen. Het bestuur van den bond acht het voorts van groot belang, dat in het tourlngcarbedrijf, hetwelk in hoofdzaak een selzoen-bedrijf is, met het oog op de wegenbelasting maand- en dag kaarten worden ingevoerd. Bfj de bespreking van deze punten werd erop aangedrongen, dat ook de bond medezeggen schap krijgt bij het verleenen van de vergun ningen. Gevraagd werd naar het instellen van een bedrijfsootnndssie. De voorzitter merkte op, dat het bestuur in desen waakzaam zal zijn_ Men wenschte ook ten gemakkelijker verleenlng van overwerk- vergunningen voor chauffeurs in het seizoen Mei-November. De voorzitter deelde mee, dat bet in de be doeling ligt het misbruik tegen te gaan, dat vergunning wordt verleend tot het vervoeren van personen per vrachtauto, zooals dat thans nog geschiedt. De regeling van arbeids- en diensttijden zal alleen dan aannemelijk zijn, wanneer zij zich aanpast aan de elschen, die bet bedrijf stelt. De voorzitter wees erop, dat dit eenerzjjds voor de veiligheid noodig is; anderszijd* is ook bet bedrijf ermede gebaat; toegegeven moet worden, aldus spr., dat op dit gebied In ons bedrijf wantoestanden heerschen. In antwoord op een desbetreffende vraag zei de voorzitter, dat naar zijn meenlng ook voor de A. T. O. een bedrtjfsvergunnlng noodig zal Goedgekeurd werd het voorstel van bet be stuur te ijveren voor een stelsel van bedrijfs- gergunnlng voor het touringcar-bedrijf. M dB bespreking van de keuringsvoorechrif- 23 Mel sal te Brussel de 23ste zitting van de Internationale Luchtvaart-Commissie C. I. N. A. bedoeld In artikel 34 van het lucht- vaartverdrag van Parijs, een aanvang nemen. Aan deze zitting zal van Nederlandsche zijde worden deelgenomen door mr. J. F. Schtafeld, als eerste vertegenwoordiger; tr. J. Blackstone, als tweede vertegenwoordiger, in het bijzonder belast met de behartiging der belangen van Nederlandsch-Indlë. en H. Oh. E. van Ede van der Pais, als deskundige. Maandag 19 Juni: Te 10 uur reunie te ’s-Hertogenbwch tn de bal van het station; te 10.34 uur per D-treln vertrek via Eindhoven. Roermond en Maastricht naar Luik; aankomst te Luik (GuUlemins) te 13.07; warme lunch, waarna bezichtiging der stad; te 1S.21 vertrek naar Luxemburg, alwaar aankomst te 18.57 uur; diner; logies in hotel. Dinsdag 11 Juni: Ontbijt; te 8.30 per luxe-autocar via Dommeldange, Grünewald, Mullerthal en Besdorf naar Echtemach; bijwoning der Springprocessie; terug naar Luxemburg over JungUnster; lunch; na den middag bezichtiging van stad en omgeving per autocar: diner; gezellig samenzijn; logies. Woensdag 12 Juni: Ontbijt, waarna enkele uurtjes vrij; vroege lunch te 12.02 per trein naar Brussel; aankomst aldaar (Noord-Statlon) te 15.17; kamerverdeeling; per autocar naar de Wereldtentoonstelling; diner in paviljoen „Katholiek Leven"; bezlchtigiijg der expositie. „Oud-Brussel” en Vermakelljkheldspark; per autocar terug naar hotel; logies. Donderdag 13 Juni: Ontbijt; wederom p. autocar naar tentoonstelling; bezichtiging; lunch, waarna groote autotoer door Brussel, oud en nieuw; diner in hotel; vrije avond of gezellig samenzijn; logies. Vrijdag 14 Juni: Ontbijt; gelegenheid tot winkelen; te 11 uur (Noord- Statlon) via Antwerpen terug naar Holland, alwaar te Roosendaal te 13.14 uur de reis eindigt. Tot ulterlljk 1 Juni as. kunnen wij aanmeldingen voor deze reis in ontvangst nemen; men voorzie zich zoo noodig tijdig van *n Bewijs van Nederlanderschap. Men verzoeke om invulformulleren aan het bureau van dit blad of aan het N.Z. VOORBURGWAL M—73 AMSTERDAM Telefoon 48873 Gironummer 22884 Ingediend is een wetsontwerp inzake regeling van den invoer van jutezakken, voorwerpen van jute en jutedoek, zooals deze eontlngenteering te geregeld bij koninklijk besluit van 18 April 1936 voor bet tijdvak van 1 April tot 30 Septem ber 1936. De invoer van nieuwe juteproducten ver toont sedert 1931 een regelmatige stijging en nam in die jaren toe van 6007 tot 5959 ton. Bovendien werden deze Ingevoerde juteproduc ten hier te lande tegen dermate lage prijzen aangeboden, dat de Nederlandsche fabrikan ten, wilden zij niet geheel van de binnenland - sche markt verdrongen worden, genoodzaakt waren, hun producten beneden kostprijs aan te bieden. De Nederlandsche producenten, wier positie ooor de bovenvermelde feiten reeds zeer moei lijk was geworden, zijn bovendien getroffen door een aanzienlijken achteruitgang van den ex port. Al deze factoren te zamen leidden tot steeds slechtere bedrijfsresultaten der Nederlandsche ondernemingen, waarmede een voortdurende in krimping van de arbeidsbezetting gepaard ging. In velerlei relscomblnaties bezoeken wij dezen zomer met onze abonné’s de Wereldtentoonstelling te Brussel, welke in weinige weken tijde reeds anderhalf millloen bezoekers trok. De na-Pinksteren-week lokt uit tot een reis naar Luxemburg, het bekoorlijke Groothertogdom met zijn schitterend gelegen hoofdstad; op den derden Pinksterdag toch wordt te Echtemach, waar in den dom het gebeente van 8t. WlUibrord rust, de beroemde Springprocessie gehouden. Alzoo reizen wij naar Luxembc „terdege” een bezoek aan de Aan de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer inzake het wetsontwerp: Naas ting van eenige locaalspoorwegen en tramwe gen, wordt het volgende ontleeend: Ten aanzien van alle lijnen gold en geldt dezelfde dringende noodzaak. Deze noodzaak is minder bezwaarlijk dan vroeger te aanvaar den, nu bet mogelijk is geworden vervoer, dat voor bedienlnlg per spoor te schraal mocht blijken, op andere wijze te verzorgen. Ten aanzien van de lijn van Hoorn over broek zal nader worden overwogen of men bier bet steeds geringe vervoer is nog aan- Venhuizen naar statten Bovenkarspel—Groote- merkelük teruggeloopen sal moeten komen tot staking van dezen dienst. Overgang van de Ign Ede—Wageningen, te FOTOREPORTAGE i- De Z. Eerw. heer F. Frencken, de bekende directeur van het EIG- werk te Breda, herdacht Dinsdag zijn zilveren priesterfeest, bij welke gelegenheid hij door Z. H. den Paus tot geheim kamerheer werd benoemd. Een foto tijdens de hul diging ven den jubilaris Nog kaarteu t&s ISSASOl maal sal Bs bate onzoa F Tatdat «e IM.ooOe Omroeper zal zQn geplaatst, ontvangt eenieder, die een Omroeper van tan minste M cent plaatst, ORATI8

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4