F 5 w ■i; I De Indianen van Noord-Amerika voorheen en thans ONZEN OMROEPER hoort U niet door de radio. Toch beeft de radio sljn onverflauwde belangstelling. U wenscht t» radiotoestel te verhandelen? Span onsen Om roeper er voort Dagelijks bereikt hij 80.000 ge zinnen. HU aal U dus zeker van dienst kunnen sUn. De Kroonprins van de Hidjaaz in ons land. Plaats dan een „Omroeper” gezinnen E l EEN STERVEND RAS Totaal mislukt systeem KORTING OP PENSIOENEN Sn< Na gein Hoe de reservaten ontstonden De Bond van Gepensionneerden protesteert ACHTERSTALLIGE HANDELS- VORDERINGEN Van onbeperkte vrijheid naar de gevangenschap der reservaten i •4' i rl L.\ 11 DINSDAG M JUNI B35 del mo de nafnes J De dood str yd der Roodhuiden Eenige Sioux-Indianen De Treuhknderkonto-posten Eenige stamhoofden tijdens een Indianen-conferentie te Rapid-City 1 MMü In volle vaart vliegen de deelnemer* wedstrijden welke op Woudenstein zijn gehouden ▼au re- d< tv Maandi heer E. I ran Lier Tweei is bü 1 maar e de Laai aanrijdt Uit d< duozittii politleaf noote. Z keer voc Hst het De bo den auto het getx gerd. Het beek si over. H tont) de is naar ven Enge den heer seer Alger bezwt Met e derblad Van di wijl rij ernstige den naa vervoerd Zon fenscl huis” span, die at moest tijdig bestuu die sc op en zijspat nog oj er eer bekwaï De kreeg de bes De g Apeldo auto n gebracl in de en kei Z tal aan daa steli rijdi void weel met gesn toesi Lett gebr Zelsl De toe dlgend. Tegen Wijs had. goed gev opgemaal Een geweldige brand heeft te Nieuwaal bij Zaltbommel legd. Een kijkje stonepark en bij de farmers bij, dan kreeg men precies 1871 nog levende buffels in een tijd dat nog 550.000 Indianen leefden, die hun le vensonderhoud tot dan toe uitsluitend met de buffeljacht bestreden hadden. 77113 evenals verleden week, De afrekening van post no. 77114 kan in de eerste dagen van de volgende week worden tegemoet gezien. Het totale bedrag van de op het Sonder- konto uitstaande posten die nog niet _tot uit betaling millloen. Daar het systeem een totale mislukking bleek, nam de regeering na 1889 haar toevlucht tot particulier eigendom, omdat zjj meende dat de Indlaansche familie door het bezit van eigen grondgebied tot grootere werkzaamheid aange spoord zou worden. Ook deze maatregel bleek nutteloos, want het ontbrak aan bewatering, de Indiaan had geen aanleg voor zakenman en werd door lederen sluwen Europeaan af ge zet. Bovendien sloot de groote afstand van de warenmarkt hen reeds tevoren van iedere con currentie uit. De stereotiepe uitdrukking der Indianen was en bleef: de regeering heeft ons het land ontnomen, de regeering moet ons het teruggeven. In 1890 barstte nog eenmaal een opstand los. Duizenden Indianen vielen in dezen wanho- plgen strijd. De onnatuurlijke levensvoorwaarden maken den Indianen het verblijf in de reservaten on mogelijk. Zij hebben geen vleesch, geen Inkom sten. De Roodhuiden worden ieder jaar zeld zamer, hun land komt vrij. Uit de opbrengst van het vrijgekomen land betaalt de Regeering lederen man een dollar per maand. Bovendien ontbreekt het hun aan kleedlng. De vodden uit Europa bedekken deze altijd nog prachtige ge stalten. Lichaamsverzorging en properheid Is hun vreemd. Thans hokken de eens zoo vrije menschen, die hun vrijheid nog altijd lief heb ben, Indolent en geresigneerd binnen de nauwe grenzen van hun reservaten, niet meer In luch tige leeren tenten, maar in een soort van blok huizen. Het enge samenwonen verhoogt het be smettingsgevaar van tuberculose, trachoom en andere ziekten. In de prairie is geen hout, zij bevriezen voor hun onverwarmde, ijzeren ka chels en verhongeren. Ondanks haar, ernstig en eerlijk bedoelde pa- Het hoogste afgerekende volgordenummer bleef 15549. Het totale bedrag van de op het Treuhin- derkonto Nlederlande uitstaande vorderingen, die nog niet tot uitbetaling zijn gekomen, be loopt op het oogenbllk omstreeks RM 188 mil lloen. De Treuhinderkonto-posten, waarvoor koersflxeering Is verkregen, zijn hieronder be grepen. In den n een agent •norder, d reed, te si Bestoken, gehoor te door de a hetzelfde i de richtln recht op c •tide te si dat hij on reed met schoon de veerenden Ung nog i ®en te gn> <hig gestel Vermoed geweten, d tieman bei eenige ure: «steerd B Poging tot «•gsvan. Binds bet begin dar 18e eeuw waren de Oos- telljke Indianenstammen voortdurend blootge steld aan den geweldigen toevloed van Europe anen die op soek waren naar cultuurgrond. Op het congres van 1789 kwam bet Indianenvraag stuk reeds ter sprake. In bet land was voort durend oorlog tusschen de Blanken en de In dianen, de Roodhuid was altijd en overal de verliezende partij. Om aan die slachtpartijen een einde te maken, trachtte de regeering de Indianen door verdragen met de hoofden der groote stammen tot rust te brengen. De regeering had bjj 1 stellen yan dese over eenkomsten die meestal op een verhuizing van heele stammen naar andere streken uitliepen, de beste bedoelingen, maar de regeeringsver- tegenwoordlgers waren niet altijd redelijke per sonae. Telkens weer werden de Indianen bij deze verdragen bedrogen. Ofwel de verdragen werden door de regeering niet gehouden of wel men had de Indianen overgehaald stukken te onderteekenen, die zij heelemaal niet begrepen. De onderdrukking der Indianen ging aldus ge stadig voort, de oorlogen namen voortdurend toe, de Indianen namen in aantal af. de Blan ken kregen immer meer land In b-zlt. De nood werd grooter en grooter. Hadden bepaalde stammen volgens de letter der overeenkomsten de toegewezen woongebie den opgezocht, dan troffen rij daar andere stammen aan. Weer volgden gevechten en wrij vingen tusschen de nieuw gekomehen en hen die zich daar reeds gevestigd hadden. Wilden de misleide en teleurgestelde Indianen weer naar hun oorspronkelijk gebied terug, dan vonden zU bet door de Blanken bezet. Zoo werd de Rood huid been en weer gejaagd. De „tUd der han delaars” brak aan. De alcohol bracht heele stammen in opstand tegen hun eigen ras. Alom heerschten er troebelen en woelingen in het land, nooit vond de Indiaan zijn recht, elk pro test werd zonder meer afgewezen. Zoo ging bet verder tot 1870. De verhoudingen hadden zich zóódanig toe gespitst. dat de Regeering zich in deze jaren gedwongen sag een vredeecommiasie in te stel len. De Indianen zouden niet meer als wild opge jaagd worden, de gevaren voor de kolonisten zouden zijn afgewend. In het belang van den Blanken en den Rooden man werden dus re servaten Ingericht. Groote stammen ontvingen een bepaald, nauwkeurig omgrensd stuk land als eigendom toegewezen. Het was rechtens on verkoopbaar. De Europeaan zou daar geen ko- lonlsatierecht hebben. Van regeeringswege werd een persoon aangesteld, die controleeren moest of deze bepalingen in acht genomen werden. Nu waren deze reservaten gewoonlijk streken waar mee zelfs een heiboer niets bad kunnen aan vangen. Aanvankelijk ging de zaak goed, omdat er nog genoeg buffelkudden aanwezig waren. De Oostelijke prairiën waren ook wel geschikt voor den landbouw op sommige plaatsen al thans. In de hoogpralrie echter ontbrak water, ontbrak bout.... daar was alleen de jacht met behulp van paarden mogelijk. Waar men de Indianen op de hoogvlakte ge dreven had. steeg de nood temeer omdat de Europeanen bjj hun vooruitdringen de buffel- Het bestuur van den Nederlandschen Bond van Gepensionneerden heeft zich met een adres gericht tot de leden der Eerste en Tweede Ka mer, terzake van het Wetsontwerp ter verlaging van'de Openbare Uitgaven, waarin wordt voor gesteld een inhouding op de pensioenen, den gepensionneerden toegekend, welke inhouding ten hoogste zal bedragen 10 pct. van het ver kregen pensioen. Daar de Bond deze korting in strijd acht met het wettelük Recht, daar adressant het pensioen beschouwt als verkregen eigendom of bezit en aantasting daarvan ontoelaatbaar is, verzoekt hij bedoeld voorstel, voor zoover dit betrekking heeft op de pensioenen, niet te willen goed keuren. Bij de Saguachen, een Indianenstam in Colorado, wordt het huwelijk nog volgens de oude gebruiken gesloten. Op onze foto wordt de huwelijkskus tusschen het bruidspaar gewisseld De Kroonprins van de Hidjaaz, ïmier Sa'oed is Maandagavond in den Haag aangekomen tot kot brengen ven oen kort bezoek aan ons land. De ontvangst aan het station door jhr. mr. G. C. 1. van Raanan kudden weg geschoten hadden. De Indianen riepen om vleesch. Om hen te kalmeeren zond de regeering groote kudden vee naar de reservaten.... Zoolang er vleesch voorradig was, bleven de Indianen kalm. De regeering had echter geen al te zwaar offer gebracht, want de groote kudden vee werden betaald met het geld dat uit den verkoop van vrjjgeworden Indianen- gebdeden binnen gevloeid was. Toch raakte ten opzichte der enorme kosten de koopkracht der regeering uitgeput, zy moest zich tot den toe voer van andere levensmiddelen, speciaal van meet, koffie en thee beperken. Ook hier was de wil goed. Maar niemand had de Indianen er ooit op gewezen hoe deze levensmiddelen toebe reid moesten worden. Ook de verdeeling der middelen geschiedde zonder plan of doel. Twee zakken meel werden voor Iedere tent afgeladen, onverschillig of er zes of maar één Indiaan woonde. De arme menschen wisten niets té be ginnen met de levensmiddelen, zjj wanen im mers uitsluitend vleescheters. Zoo vertelde mU de hoofdman „de sterke beer” menig staaltje van hun radeloosheid in die dagen. De Indi anen brachten de gevulde meelzakken naar de rivier, schudden den Inhoud In het water en vervaardigden uit de zakken kleeren! Reusach tige massa’s levensmiddelen wenden op deze wijze vernietigd. Spoedig kwam de tijd dat de regeering ook deze levensmiddelen moest rantsoeneeren. Er kwam nu nog maar een pond meel en een pond vleesch per man, op honderd porties kwamen 8 pond suiker en een zelfde hoeveelheid koffie. Deze toevoer was voor de Indianen niet vol doende. De toestand verergerde metterdag, de gezondheid van de Indianen binnen de reser vaten werd bedreigd. De regeering had niet be dacht wat het verlies van de jacht voor de In dianen beduidde en hoe dwaas het was, werke loos deze vernietiging der buffelkudden aan te zien. Het voorstel in den Senaat om de nog levende buffels te tellen kwam te laat, de on afzienbare kudden waren tengevolge der syste matische vervolgingsmethoden in het jaar 1889 tot 85 levende exemplaren geslonken. Rekende men hier de dieren uit het Yellow- zljn gekomen, beloopt nog RM 51.7 Sondsrkonto-posten waarvoor koersflxeering is verkregen, zijn hieronder be grepen. Aan TreuhAnderkonto-posten heeft de Nederlandsche Bank in de week van 3 tot en met 8 Juni in totaal een bedrag van ongeveer RM 100.000 met de begunstigden afgerekend. In verband met het feit dat de tegenwaarde in guldens van den post die op het Sonder- konto van De Nederlandsche Bank by de Deutsche Verrechnungskasse aan de beurt van afrekening was, het totaal der in de week van 3 tot en met 8 Juni voor de afwikkeling van het Sonderkonto beschikbaar gekomen clearing. giUdens overtrof konden gedurende deze periode geen Sonderkonto-posten tot uitbetaling worden gebracht. Het nummer van den laatst afgerekenden Bonderkonto-post is dus nog gingen kan de regeering der Vereenlgde Staten den toestand der indianen niet verbeteren, om dat het systeem mislukt is. Hetzelfde geldt voor de schooltoestanden. De kinderen moeten vaak op grooten afstand bet ouderlijk huls de school bezoeken. De geertng biedt den kinderen der Indianen het zelfde wat rij den kinderen der Blanken biedt. Maar de kinderen verleeren bij dit schoolgaan de kennis van hun stamgewoonten, verliezen alle traditie en hebben na hun terugkeer geen begrip meer van hun eigen nationaliteit. Wat de kinderen aan kennis uit de school mee naar huis brengen, is absoluut onbruikbaar voor het leven in de reservaten. Zoo Is ook de school - opvoeding mislukt. De zwaarste misgreep der Staatsscholen echter is de uitschakeling van den godsdienst, omdat juist de Noord-Ameri- kaansche Indianen een hoogontwikkeld gevoel voor godsdienst hebben. Het aantal Indianen der Vereenlgde Staten vóór dat de Blanken dit land binnendrongen, schat men op 3 millloen. Thans is dat getal nog niet 1/3 millloen. Een volk van prachtige menschen heeft men door het beperken van zijn vrijheid de levens ader afgesneden. De Indianen weten heel goed welk lot zij te gemoet gaan. „Wy zijn de zinkende zon aan den Westelijken hemel,” zoo karakteriseert hun bloemrijke taal hun onherroepelijk lot. „WU zijn als de herfstbladeren aan den boom.” De Indianen verlangen het burgerrecht, zl) willen vrije staatsburgers zijn. Misschien zullen nog enkele jaren verloopen en dan zullen de reservaten opgeheven worden: de Indianen echter zullen dan rondzwerven en te gronde gaan. Voor onze oogen verzinkt een geheel ras. Dezer dagen hield prof. dr. Martin Gusinde 8.V.D. als gast der geographlsche vereenlglng in Weenen voor een talrijk en uitgelezen audi torium een lezing met lichtbeelden over de In dianen van Noord-Amerika, over hun levens mogelijkheden in de reservaten en hun vooruit zichten voor de toekomst Wat de geleerde on derzoeker zijn toehoorders te hooren gaf was en treurige prognose voor de arme Tnrt ta nen - stammen en maakte des te meer Indruk omdat prof. Gusinde in de jaren 19J8 en 1929 ter plaatse zelf de levensomstandigheden der Noord-Amerikaanache Indianen uit eigen aan schouwing leerde kennen. WU ontleenen aan deze lezing van pater Gu sinde het volgende: Er bestaat waarachijnlUk geen enkele regee ring die aóó uitstekend voor haar oorspronke lijke bewoners zorgt als de regeering der Ver eenlgde Staten. Maar toch Is de ondergang der Noort-Amerikaansche Indianen onherroepelijk bezegeld, selfs persoonlUkheden uit regeerings- kringen verklaren In publieke geschriften dat het systeem der „reservaten", de ondergang van hun InboorllngenpoUtiek is. WU beleven bet droeve schouwspel dat heele rassen voor onze oogen te niet gaan en nooit meer in de gemeenschap der menscheiyke maatschappU teruggevoerd kunnen worden. De vrije, trotsche Indianenstammen sljn heden teruggedrongen in de reservaten en niet in staat hun vrijheids drang te ontplooien. ZU leven daar onder voor waarden die niet bij bun aard en gewoonten passen. s d< fotoreportage

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4