ONS BLAD De ramp met de Spoorwegramp nabij Londen invrijheidstelling s Torgler’ i „Uiver I I liR Het nieuws van heden Kabinetscrisis in Mexico DOELBEWUST IN DE BUI GEVLOGEN VEERTIEN DOODEN, 60 ZWAAR GEWONDEN De verdediging van den franc JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR BRILLEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER RONDOM DE KWESTIE ZIJNER „BEKEERING” DE BAROMETER vereenigde katholieke pers MAANDAG 17 JUNI 1935 ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 212 .f2- - Bestuurder was toestel niet meer meester Zijn verblijfplaats nog onbekend Moeilijk reddingswerk in den nacht Laval waarschuwt degenen, die de maatregelen der regeering saboteeren Weldra nieuw Kabinet* Cardenas? Bliksem in den molen van Sans Souci DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN Meer zekerheid zou geboden heb ben het besluit achter de bui te blijven Openlijke breuk tusschen minister- president Cardenas en expresident Calles ,Jiy schijnt zich te bevinden in een hoogere klasse van aan staande bekeerlingen** Express-goederentrein rydt in volle vaart op een stil- staanden sneltrein „Uiver'* hoedde bui in Geen maatregel tot landen ADVERTENTIEPRIJZEN: Per lossen regel 20c, ingez. med. 40 c p. regelidem op pag. één 55 c p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek. Telefoonnummer 4330 Nog een treinbotsing f J-il fS' NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Chlnerrha De De nieuwste Japansche kruiser „Myoko” groot 154)00 ton in de haven van Osaka u o spoorwegongeluk t zUn evenwel bevindt 3 v in Er gerulmen tjjd, aldus de Berl. R. O-, dese voorspelling 'ebeurtenlssen te worden be- Het hierboven vermelde verslag bepaalt zich tot de gegeven opdracht in engeren zin. een onderzoek in te stellen naar de oorzaken van het ongeval. OnmidelUjk na het bekend worden van het ongeval werd uit Londen hulp gezonden. Het oprulmingswerk heeft den geheelen nacht ge- FARU8, 15 Jani (Heater). De regeering heeft een «nietige waarechawing gvatfcht tot de kringen, die trachten de maatregelen tot verdediging van den franc ie saboteeren. Laval, soo wordt in een officieel conunw- nlqué verklaard, ia vaat besloten, geen en kele handeling te zullen toelaten, die niet in de IQn ia van de hem door het parle ment verstrekte opdracht. BERLIJN. 15 Juni. (V D.) Een zwaar onweer, dat hedenmiddag boven Berlijn en *n groot deel van Brandenburg woedde, heeft in Potsdam en omgeving op vele plaatsen groote schade aan gericht. Even over 6 uur sloeg de bliksem In den historischen molen van Sans Souci in, ten gevolge waarvan het licht brandbare hout in brand vloog. Gelukkig werd de brand onmlddel- HJk ontdekt, zoodat de brandweer spoedig kon Ingrijpen en het vuur in korten tijd kon be dwingen. Ernstig misdrijf te WiMervank; swds man to water gegooid en verdronken. H. RL de Koningin heeft het Van Hewtez menu, ment te Amsterdam onthuld. Japans actie in Noord-Oina. troepen geretireerd. Kabinetscrisis in Mexico. CsnfHct tuesehen pre mier Cardenas en Calles. Stand op Maandag 10 uur vjn. 758.1 Vorige stand 7553. De meenlng der commissie over de verant woordelijkheid voor het ongeval, zoomede een aantal opmerkingen, waartoe het onderzoek heeft geleid en die voor de toekomst van nut kunnen zijn, zijn ia een afzonderlijk rapport neergelegd. De commissie bestond uit de heeren Jhr. O. L. Bchorer, vice-admlraal b.d. prof. dr. ir. C. B. Biezeno, majoor-vlieger, F. A. van Heyst en otficier-vlieger der eerste klasse J. A. C. Broee- Het lange uitblijven van het officieele verslag van de lijkschouwing der slachtoffers van het ongeluk heeft de commissie verhinderd haar verslag eerder ter kennis van de Regeering te brengen. Treinongeluk nabij Londen; veertien dooden. Laval waarschuwt degenen, die de maatregelen der regeering ter verdediging van den franc trachten te sabot neren x=> nood- worden. Het was op een vorlgen tocht naar Cairo en terug reeds gebleken, dat men het toe- »tel wat den koers betreft in zeer ongun stig weer zelfs met twee man niet steeds houden kon en daarbij veel hoogte verloor. Ook was de hoogtebesturing in die omstan digheden zwaar. Men moet dus aannemen, dat de piloten, toen zij In het voorgedeel- te, dat is het hevigste deel, van de bul «ekomen waren, de handen met de be sturing meer dan vol hadden en de uiterste Pogingen hebben moeten aanwenden, het toeatel in de hand te houden. De Regeering heeft maatregelen getroffen osn een veilig gebruik van Douglas-vliegtuigen te verzekeren. fakkels in zijn hand. Maria Reese heeft later nog in Denemarken tegen het Derde Rijk ge ageerd en daardoor nog wat stof opgeworpen. Toen vernam men gerulmen tijd niets meer van haar, totdat zU opeens door de Stuttgarter radio de arbeiders in het Saargebled aanspoor de om voor Duitschland te stemmen. ZU was bekeerd en agente geworden van de geheime staatspolitie. 52 O ■- Een vergissing omtrent de Juiste hoogte is naar de meenlng der commissie niet aan nemelijk; meer dan 30 of 40 M. kan de hoogte-aanwijzlng bezwaarlijk fout geweest zijn; bovendien moest de gezagvoerder met het oog op de vele heuvels rekening houden met een terrein, dat 60 k 100 M. booger lag dan de vlakte, waarin de „Uiver” aan den grond kwam. Zoosrel bul als -Uiver” verplaatsten zich van West naar Oost; de „Uiver” haalde de bui met groote snelheid in en vloog er aan den achterkant in. Aanvankelijk ontmoette het toe stel zwaren regen en betrekkelijk matigen wind, langzamerhand geraakte het In het gebied van «■weer, ragen. hevige verticale luchtbewegia- <en en uiterst krachtige en variabele winden. Bet is zeer waarschijnlijk, dat het toestel nog slechts enkele kilometers van den voor kant der bul verwijderd was teen het on geluk plaats greep. Dese waarschijnlijkheid veggt uit den tijd van passwsren van H3 (0033 u. MTO), de verplaatslngssneiheld van de bul. welke op 35 km. geschat kan worden en de eigen snelheid van bet toestel, welke, naar men mag aannemen, ongeveer 225 km. heeft bedragen. MEXICO. 15 Juni. (Reuter.) De Mezi- eaansehe regeering onder leiding ven Car- denas la heden wegens een aaafltet met «z- prarideot Celles afgrtreden. O De kabinetscrisis wordt op de eerste plaats toegeschreven aan de door Galles uitgeoefende critlek op de regeering; de regeering zou een toegevende en zelfs Instemmende houding ple gen aan te nemen Jegens stakende arbeiders. Op dese kritiek heeft Cardenas geantwoord met de verklaring, dat hij positief aan de zijde der arbeiders geschaard blijft en dat hij er op staan zal. dat de belangen der kapitaalbezitters streng overeenkomen met de wet. In het land aldus wordt verder gemeld heerscht volkomen rust en men vertrouwt er op. dat de regeeringscrisis weldra weer tot een oplossing zal worden gebracht door Cardenas, die het aftreden van zijn kabinet heeft ver langd om de vrije hand te hebben bij de keuse zijner nieuwe medewerkers. Calles heeft zich ook gericht tegen de vor ming van een Cardenas-bloc en een Calles- bloc in het Mexicaansche parlement. Hij her innerde er daarbij de parlementariërs aan. dat eenlge Jaren geleden de overeenkomstige vor ming van een Rubio-bloc en een CalleSrbloc tot een plotseling heengaan leidde van Cirtls Rubio als voorlooplg presloent der Mexicaan sche republiek. De gewijzigde koers, de vermoedelijke draairichting, stuurboord uit, het niet instellen van een anderen koers dan dien naar Bagdad, de eenigssins voorover hellende stand soo dicht bij den grond en last not least het aan den grond loepen self, het zijn voor de commissie aHe aanwfMngen, dat men het toestel niet meer op voldoende wijze kon be sturen. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 4330, Redactie 4220 ABONNEMENTSPRIJS: Por kwartaal voor Alkmaar Voor buiten Alkmaar f2.85 Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spaarnostad - Haarlem Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Het is ook mogelijk, dat de piloten tengevolge van blikseminslag verdoofd of gedood sUn ge worden en bet toestel onbestuurd naar omlaag ging. In het gedeelte van de bul. waarin de „Uiver” zich tijdens het ongeluk bevond, woedde een hevig onteeer. Een electrische ontlading over bet metalen toestel Is dus geenszins on aannemelijk en er zijn ook enkele teekenen (de ronde, schijnbaar geponste gaten in den bak- boordsvleugel, "n spoor op een revolver, dat aan vonkoverslag te wijten zou kunnen zijn), die In dezen zin eenlge aanwijzing geven. Al is het ook na correspondent dej schijnt door de ‘fei vestlgd. Het is reeds een half Jaar geleden, dat men uit goede bron vernam, dat Torgler bereid was om bij zijn vrijlating niet alleen de bekende, door al dergelijke gevangenen bij hun vrijlating af te leggen verklaring te teekenen, namelijk de belofte om zich voortaan loyaal te gedra gen. maar ook een aanvrage te doen om lid te worden van de N.8.D.AP De beslissing, soo zeide men, had zich Goering persoonlijk voor behouden. Mocht Torgler zich in die richting hebben ontwikkeld, dan schijnt daartoe ender andere ook Maria Reese, de secretaresse van de ge wezen communistische Rijksdagfractie te beb oer medegewerkt. ZIJ is een van hen. die in gezelschap van Torgler op den fatalen avond van den RiJksdagbrand van bet RUksdaggebouw naar het restaurant Bchlnger bij het station Friedrichstrasse wandelden, slechts weinig vroe ge: dan het moment waarop V. d. Lubbe door bet raam van het RUksdagrestaurant klom met Toen het toestel nog boven H3 vloog, meen- ae de eene waarnemer van dit pompstation, ?at het „laag” leek, de andere oordeelde .zeer piloot wetend dat sterk dalende duurd. Tot Zondagochtend waren veertien doo den en zestig gewonden geborgen. Van de ge wonden moesten velen in emstlgen tnentand naar het ziekenhuis worden vervoerd. Aan het Zaterdag verschenen rapport over het vergaan van de „Uiver” ontdeenen wij voorts nog het volgende: Het is niet mogelijk gebleken met afdoende bewijskracht de oorzaken van het ongeval aan te wijzen. Het eenlge wat nagenoeg met zeker heid kan worden vastgesteld is. dat het ongeluk geschiedde tengevolge van de buitengewoon slechte weersomstandigheden. De overige en de meer gedetailleerde oorzaken kunnen slechts met een meerdere of mindere mate van waar schijnlijkheid worden aangenomen. Onmiddellijk werd het reddingswerk georga niseerd. Reeds spoedig na het ongeval vertrok de eerste hulptrein met doktoren en verplegend personeel uitLanden. Ook de bewoners van Welwyn Garden City werden midden in den nacht opgeroepen om aan het reddingswerk deel te nemen. In den eersten trein, die uit acht personen rijtuigen bestond met twee goederenwagons, be vonden zich 300 personen, terwijl het aantal passetters van den voor Schotland bestemden posttrein M bedroeg. LONDEN, 16 Juni Kort voor mid dernacht heeft nabij Londen een ern stig spoorwegongeval plaats gehad, waarbij een groot aantal dooden en ge wonden is te betreuren. Nabij het station Welwyn, M K.M. ten Noorden van Londen gelegen, stond de sneltrein voor Newcastle voor een onveilig signaal. Door tot nu toe onbe kende oorzaak is een snelgoederentrein uit Londen van sshisrsü op den sdU- Ptan tot het organiseren van een nationale loterti ter bestrijding van de werkloosheid. Berucht misdadiger in Limburg aangehouden. Bij een brand te Drewmel rijn drie panden in de aseh gelegd. Auto bd Haren (Gr.) te pletter gereden; twee inzittenden gedood, één ernstig gewond. Te Den Haag heeft een arrertant op een agent van politie geschoten; daarna wist hij te ontvlochten. De aan de regeering verleende bevoegdheden zijn voldoende om hen. die zouden willen trachten zich tegen de saneertngsplannen te verzetten, In hun pogingen te hinderen. Naar verluidt zal de mlnsterraad in de de volgende week te houden zitting op grond van het gisteren opgestelde werkprogramma tot een eerste reeks van maatregelen besluiten. De betreffende bepalingen zullen waarschijn lijk aan het eln deder maand, wanneer het parlement op recie is gegaan, worden gepubli ceerd. De 38e Juni wordt als de vermoede lijke datum genoemd, waarop de zitting van bet parlement zal wordten gesloten. Volgens een officieele mededeeling van de L. M S. is de oorzaak van het ongeluk nog niet bekend. Het verkeer kon na het eerste oprul mingswerk over één spoor in stand worden ge houden. In de nog geen 10 minuten, dat het toestel zich In het zwaarste deel van de bul bevond, heeft het zijn hoogte verloren, Is van 83 graden koers gekomen in een koers, gelegen tusschen 270 graden en 280 graden (dat wil dus zeggen, dat het meer dan 180 graden is gedraald) en in dien koers aan den grond gekomen, op een punt, bijna 4 km. buiten df bij H3 nieuw in. gestelde koerslijn, zonder dat eenlge voorberei dende maatregel tot landen was genomen. De dwarshelling moet meer dan 17 graden over stuurboord geweest zijn, een helling van 30 graden Is zeker niet uitgesloten. De helling om de dwarsas is vermoedelijk eenlge graden voorover geweest. -j De groote dwarshelling zou kunnen wijzen op een draaiing stuurboord uit, gedwongen of vrijwillig. Een helling voorover kan, zoo dicht bij den grond, niet vrijwillig geweest zijn. De meest voor de hand liggende veronder stelling is, dat het den piloten niet mogelijk geweest is, zich voldoende aan den noodlot- tigen Invloed der dalende luchtstroomen te onttrekken, dat zij de besturing met het ver ticale roer zijn kwijt geraakt en In hun uiter ste pogingen de besturing in handen te houden er niet aan konden denken om te landen, eens deels omdat een landing In het heuvelachtige terrein allergevaarlijkst moest worden, ander- deels omdat zij geen handen vrij hadden om zich op de landing voor te bereiden, met het gevolg, dat zij met een eigen snelheid van ten minste 225 km den grond raakten. De piloot moet doelbewust in de bui gevlogen zijn, hierop wijzen de ingebaalde antenne en de bjj H3 ingestelde koers naar Bagdad. Het was bjj H3, dat de ..Uivar** langza merhand het heviger gedeelte van de bui begon te naderen. Of de pi loot wilde niet terug, teneinde aan het reisschema vast te houden, óf hjj zag het terugkeeren bezwaar lijker in dan het doorvliegen. waren ontzettend. Tal van wagens wer den geheel of gedeeltelijk in elkaar ge drukt. Van den goederentrein ont spoorden de locomotief, die ernstig be schadigd werd, en eenlge wagens. Al moge blikseminslag als oorzaak wan het ongeval dus onwaarschijnlijk zijn, de mogelijk heid is niet met zekerheid uitgesloten. Breuk in de lucht als oorzaak van bet ongeval komt zeer onwaarschijnlijk voor. Buiten de plaats van het ongeval werden nergens sporen van het vliegtuig gevonden. Van kwaadwilligheid of misdaad kwam geen enkel positief feit ter kennis van de commissie. Zjj verwijst naar het schrijven van haren voor zitter van 25 Februari 1835, gericht aan den Minister van Waterstaat, waarin te kennen werd gegeven, dat. waar de Minister zich dien aangaande blijkens zijn gepubliceerde tegen spraak der loopende geruchten omtrent misdaad en kwaadwilligheid reeds een vaste meenlng gevormd had, de commissie geen aanleiding had, harerzijds daaromtrent een nader onderzoek in te stellen, tenzij tot dusver onbekende feiten of aanwijzingen een nieuw licht mochten geven. Dit laatste zou gemotiveerd kunnen worden, doordat de West van Rutbah gelegen landings terreinen ’s nachts niet gemakkelijk te vin den waren, vermoedelijk door den regen in slechten toestand moesten verkeeren en voor gebruik 's nachts niet anders dan als landingsterreinen beschouwd kunnen terwijl Gasa, dat geen peiler heeft, moeilijk te vinden sou zijn en Cairo met bet oog op den benzinevoorraad te ver af lag. Het sou nog mogelijk geweest zijn om de bul heen te vlie ten en daarna door te gaan naar Bagdad, doch er was geen enkele aanwijzing om zich van de uitgestrektheid der bul in Noordelijke en Zuidelijke richting een denkbeeld te vor men; het om de bul heen vliegen zou dus met veel onzekerheid gepaard gegaan zijn. Kort voor middernacht reed laatstgenoemde trein met razende snelheid men zegt ongeveer 100 K.M. op den In het station Welwyn stll- staanden eerst vertrokken trein. De gevolgen waren ontzettend. De wagons- schoven in elkaaa en kwamen daMrs over de rails te staan, soodat alle vier sporen, die hier naast elkaar lagen, versperd werden. Maar, al ware de veronderstelling van een electrische ontlading over het toestel Juist, dan zou dit nog volstrekt niet behoeven in te sluiten, dat de pilo ten hiervan een nadeeligen invloed zouden hebben ondervonden. De com missie kent uit de litteratuur geen ge vallen van ernstige beïnvloeding der opvarenden van metalen vliegtuigen door blikseminslag. Ook zou het al zeer toevallig geweest zijn, wanneer beide piloten tegelijk het slachtoffer waren geworden, terwijl bij de lijkschouwing geen teekenen van verwonding ot dood door blikseminslag zijn gevonden. Dat deze niet gevonden zijn is evenwel weer geen onaantastbaar bewijs, dat de pi loten inderdaad niet door den bMksem gedood of verdoofd zijn geworden. luchtstroomen te verwachten waren, zal geen geval bepaald laag gevlogen hebben, zou ook, wijl hij toch blind moest vliegen, geen goede reden voor geweest zijn. De bul was evenwel buitengewoon krachtig en de dalende luchtstroomen, die hij na H3 ontmoette, kun nen dus veel sterker geweest zijn dan hjj ge. rekend had. De snelheid van het toestel is zeer vermoedelijk belangrijk gereduceerd ge weest; de veiligheid van het toestel zoowel als de besturing maakten dit noodzakelijk. Bo vendien, wanneer het toestel vanaf H3 met een snelheid van pl.m. 300 km. was doorge vlogen, dan zou het te 0033 u„ het tijdstip van het ongeval, vlak bij Rutbah, d.wx reeds voor bij de bul zijn geweest. Nauwelijks 13 uur na het ernstige spoorweg ongeluk bij Welwyn in de omgeving van Londen, heeft zich nabij Glasgow in Schotland een nieuw treinongeluk voorgedaan. Een personen trein reed op het station Gourock tegen een stciotblok. Tengevolge van de hevige botsing werden 23 personen gewond, van wie 3 ernAlg. Omtrent het vreeselljke wordt nader gemeld: Zaterdagavond te 33 uur vertrok van bet sta tion King's Cross te Londen een trein met week-end-passaglers naar het Noorden, en pre cies 15 minuten later vertrok op hetzelfde spoor de „Flying Scotchman”, de bekende sneltrein naar Schotland, met post en passagiers. Meer zekerheid evenwel zou waarschijnlijk een besluit geboden hebben, achter de bui te blijven, af te wachten tot deze was weggetrok ken en daarna op de min of meer bruikbare landingsplaats te Rutbah te landen. Reeds kort na H3 ia het toestel in het hevigste deel der bui geko men en het moet hierin verscheidene minuten vrijwel in de koersrichting naar Bagdad zijn doorgevlogen. De kwestie van de vrijlating van Torgler. den gewezen leider van de gewezen communistische fractie van den Rijksdag, gaat eigenlijk terug tot in de dagen van het proces over de brand stichting in het Rijksdaggebouw door wijlen onzen landgenoot Marinus van der Lubbe. Torgler trachtte zich tijdens dat proces voor te doen als een voor het natlonaal-soclallsme soo aanvaardbaar mogelijk type van communist en in het bijzonder gaf hi) eenlge malen bedekte- lük te kennen, dat hij bereid was de nationaal- Harmon Waley en zijn vrouw, die in verband met de ontvoering van George WeyeThauser zijn gearresteerd Te dezen opzichte was zij dus een lotgenoote van dr. Wesemann, bekend uit de ootvoenngs- kwestle van Jacob Salomon, die eveneens beeft verklaard uit overtuiging tegenwoordig een standpunt in te nemen diametraal tegenover gesteld aan hetgeen hij vroeger had voorge staan. Deze Maria Reese is meermalen bij Torgler op bezoek geweest. Hij beeft echter verzocht verder van die bezoeken verschoond tc blijven, waarom weet men niet. Intusschen is het niet met zekerheid bekend hoe verder het Innerlijk proces bU Torgler zich reeds had ontwikkeld, maar wel was zijn ge vangenschap zonder geheel te zijn opgeheven, toch zeer verlicht. HU mocht correspondeeren. kon zUn eigen eten laten komen, mocht bezoek ontvangen, onder andere van sUn vrouw, die dagelUks bU hem kwam. Reeds sedert ongeveer drie weken zich Torgler In het geheel niet meer in de ge vangenia Qf hU sedertdien volkomen vrU is. is een andere vraag. Men weet niet waar hU zich ophoudt en men weet ook niet of hU zich vrij mag bewegen. Uit het rapport van Dr. Ir. van der Maas bUJkt duidelijk het verloop van de bul, die in den nacht van 19 op 30 December 1934 boven H3 en Rutbah Wells woedde en die de „Uiver” noodlottig is geworden. Hoewel men van een bui. zooals de hierbe- doelde, niet mag aanemen, dat zU zich langdu rig met gelUke hevigheid en eenparige snelheid verplaatst men moet eerder denken aan een opeenvolging van verschillende buien, wijst alles er op. dat de door H3. de „Uiver" en Rutbah Wells ondervonden bul geheel dezelfde was. Zoowel te H3 als te Rutbah, dat Ooste- lijk van H3 ligt, zag men haar In t Westen aan komen en In t Oosten verdwijnen, terwUl het verloop van windsterkte, regen en onweer op beide plaatsen hetzelfde was. Aangenomen mag dus worden, dat de „Uiver”. die in het tUds- verloop tusschen het passeeren van de bui te H3 en te Rutbah tusschen beide plaatsen In vloog, zich In geheel dezelfde bui heeft bevon den. Zoo mln als In de laatste maanden «Un ge vangenschap volkomen was, soo mln schUnt ook thans zUn vrUheld volkomen te sUn De mogelUkheld is dus niet uitgesloten, dat hU zich thans bevindt, om zoo te zeggen. In een hoogere klasse der zanztaende bekeerlingen. socialistische beginselen nader te bestudeeren. Ofschoon Torgler, nadat hU was vrijgesproken, nochtans In arrest bleef, werd toen reeds hier en daar het vermoeden uitgesproken, dat htf eigenlUk reeds sou hebben besloten zich te laten bekeeren en de gevolgen daarvan wei merkbaar zouden worden. Door het nachtelijk duister klonken hartver scheurende kreten, en een fijne motregen ver hoogde bet afgrijselUk karakter van de ramp. Met behulp van acetyleenlampen werden de Wken met groote moeite uit de puinhoopen be vrijd en ter Idéhtlflpstie in tijdelijke Ujkenhuls- Jes geplaatst. De gewonden werden onmiddellijk naar de naburige ziekenhuizen van Welwyn en Hertford overgebracht. Een baby werd dood in de armen van zwaargewonde moeder aangetroffen. Van de wrakstukken van den trein legden de rvddingsmanschappen vuren aan om het red dingswerk te vergemakkelUken. BU bet aanbreken van den dag leverde het terrein van de ramp een droefgeestigen aan bilt op. Is deze veronderstelling juist, dan dringt zich de vraag naar voren of een gemakkelijker te be sturen toestel wel veilig door de bul heen ge bracht zou zijn. De mogelUkheld, dat het gelukt zou zijn, bestaat zeer zeker, maar een bevesti gend antwoord op deze vraag is overigens niet te geven. Men kan ook de veronderstelling maken, dat de piloten, om welke reden dan ook laag vlie gend, omgekeerd waren. wUl de storm hun te machtig wferd en het toestel daarbU nog be hoorlijk in de hand hadden. Een plotseling op tredende plaatselljke dalende luchtstroom zou het toestel dan onverwacht tegen den grond ge drukt hebben, dan wel de piloten zouden zich in de Juiste hoogte vergist hebben. Een goede verklaring voor den terugkeer Is hierbij even wel niet te geven; de piloten zouden opnieuw voor verscheidene minuten door het hevigste deel en de dalende luchtstroomen van de bui moeten vliegen, terwijl zU wisten, althans kon den weten, dat, doorvllegende In de oorspronke lijke richting, de bul spoedig doorkruist zou zijn. Immers ruim een half uur geleden had het op nog geen 30 KM. afstand liggende Rutbah 30 tot 50 KM zicht gemeld. jk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 1