ONS BLAD
De ramp met de
Spoorwegramp nabij Londen
invrijheidstelling
s
Torgler’
i
„Uiver
I
I
liR
Het nieuws van heden
Kabinetscrisis in
Mexico
DOELBEWUST IN DE BUI
GEVLOGEN
VEERTIEN DOODEN, 60
ZWAAR GEWONDEN
De verdediging van
den franc
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
BRILLEN
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
RONDOM DE KWESTIE
ZIJNER „BEKEERING”
DE BAROMETER
vereenigde katholieke pers
MAANDAG 17 JUNI 1935
ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 212
.f2-
-
Bestuurder was toestel
niet meer meester
Zijn verblijfplaats nog
onbekend
Moeilijk reddingswerk
in den nacht
Laval waarschuwt degenen, die
de maatregelen der regeering
saboteeren
Weldra nieuw Kabinet*
Cardenas?
Bliksem in den molen
van Sans Souci
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
Meer zekerheid zou geboden heb
ben het besluit achter de
bui te blijven
Openlijke breuk tusschen minister-
president Cardenas en
expresident Calles
,Jiy schijnt zich te bevinden in
een hoogere klasse van aan
staande bekeerlingen**
Express-goederentrein rydt in
volle vaart op een stil-
staanden sneltrein
„Uiver'* hoedde bui in
Geen maatregel tot landen
ADVERTENTIEPRIJZEN:
Per lossen regel 20c, ingez. med. 40 c
p. regelidem op pag. één 55 c p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek. Telefoonnummer 4330
Nog een treinbotsing
f J-il
fS'
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Chlnerrha
De
De nieuwste Japansche kruiser „Myoko” groot 154)00 ton in de haven van Osaka
u o
spoorwegongeluk
t
zUn
evenwel
bevindt
3
v
in
Er
gerulmen tjjd, aldus de Berl.
R. O-, dese voorspelling
'ebeurtenlssen te worden be-
Het hierboven vermelde verslag bepaalt zich
tot de gegeven opdracht in engeren zin. een
onderzoek in te stellen naar de oorzaken van
het ongeval.
OnmidelUjk na het bekend worden van het
ongeval werd uit Londen hulp gezonden. Het
oprulmingswerk heeft den geheelen nacht ge-
FARU8, 15 Jani (Heater). De regeering
heeft een «nietige waarechawing gvatfcht
tot de kringen, die trachten de maatregelen
tot verdediging van den franc ie saboteeren.
Laval, soo wordt in een officieel conunw-
nlqué verklaard, ia vaat besloten, geen en
kele handeling te zullen toelaten, die niet
in de IQn ia van de hem door het parle
ment verstrekte opdracht.
BERLIJN. 15 Juni. (V D.) Een zwaar onweer,
dat hedenmiddag boven Berlijn en *n groot deel
van Brandenburg woedde, heeft in Potsdam en
omgeving op vele plaatsen groote schade aan
gericht. Even over 6 uur sloeg de bliksem In
den historischen molen van Sans Souci in, ten
gevolge waarvan het licht brandbare hout in
brand vloog. Gelukkig werd de brand onmlddel-
HJk ontdekt, zoodat de brandweer spoedig kon
Ingrijpen en het vuur in korten tijd kon be
dwingen.
Ernstig misdrijf te WiMervank; swds man to
water gegooid en verdronken.
H. RL de Koningin heeft het Van Hewtez menu,
ment te Amsterdam onthuld.
Japans actie in Noord-Oina.
troepen geretireerd.
Kabinetscrisis in Mexico. CsnfHct tuesehen pre
mier Cardenas en Calles.
Stand op Maandag 10 uur vjn. 758.1
Vorige stand 7553.
De meenlng der commissie over de verant
woordelijkheid voor het ongeval, zoomede een
aantal opmerkingen, waartoe het onderzoek
heeft geleid en die voor de toekomst van nut
kunnen zijn, zijn ia een afzonderlijk rapport
neergelegd.
De commissie bestond uit de heeren Jhr. O.
L. Bchorer, vice-admlraal b.d. prof. dr. ir. C.
B. Biezeno, majoor-vlieger, F. A. van Heyst en
otficier-vlieger der eerste klasse J. A. C. Broee-
Het lange uitblijven van het officieele verslag
van de lijkschouwing der slachtoffers van het
ongeluk heeft de commissie verhinderd haar
verslag eerder ter kennis van de Regeering te
brengen.
Treinongeluk nabij Londen; veertien dooden.
Laval waarschuwt degenen, die de maatregelen
der regeering ter verdediging van den franc
trachten te sabot neren
x=>
nood-
worden.
Het was op een vorlgen tocht naar Cairo
en terug reeds gebleken, dat men het toe-
»tel wat den koers betreft in zeer ongun
stig weer zelfs met twee man niet steeds
houden kon en daarbij veel hoogte verloor.
Ook was de hoogtebesturing in die omstan
digheden zwaar. Men moet dus aannemen,
dat de piloten, toen zij In het voorgedeel-
te, dat is het hevigste deel, van de bul
«ekomen waren, de handen met de be
sturing meer dan vol hadden en de uiterste
Pogingen hebben moeten aanwenden, het
toeatel in de hand te houden.
De Regeering heeft maatregelen getroffen osn
een veilig gebruik van Douglas-vliegtuigen te
verzekeren.
fakkels in zijn hand. Maria Reese heeft later
nog in Denemarken tegen het Derde Rijk ge
ageerd en daardoor nog wat stof opgeworpen.
Toen vernam men gerulmen tijd niets meer
van haar, totdat zU opeens door de Stuttgarter
radio de arbeiders in het Saargebled aanspoor
de om voor Duitschland te stemmen. ZU was
bekeerd en agente geworden van de geheime
staatspolitie.
52
O ■-
Een vergissing omtrent de Juiste hoogte
is naar de meenlng der commissie niet aan
nemelijk; meer dan 30 of 40 M. kan de
hoogte-aanwijzlng bezwaarlijk fout geweest
zijn; bovendien moest de gezagvoerder met
het oog op de vele heuvels rekening houden
met een terrein, dat 60 k 100 M. booger lag
dan de vlakte, waarin de „Uiver” aan den
grond kwam.
Zoosrel bul als -Uiver” verplaatsten zich van
West naar Oost; de „Uiver” haalde de bui
met groote snelheid in en vloog er aan den
achterkant in. Aanvankelijk ontmoette het toe
stel zwaren regen en betrekkelijk matigen wind,
langzamerhand geraakte het In het gebied van
«■weer, ragen. hevige verticale luchtbewegia-
<en en uiterst krachtige en variabele winden.
Bet is zeer waarschijnlijk, dat het toestel
nog slechts enkele kilometers van den voor
kant der bul verwijderd was teen het on
geluk plaats greep. Dese waarschijnlijkheid
veggt uit den tijd van passwsren van H3
(0033 u. MTO), de verplaatslngssneiheld van
de bul. welke op 35 km. geschat kan worden
en de eigen snelheid van bet toestel, welke,
naar men mag aannemen, ongeveer 225 km.
heeft bedragen.
MEXICO. 15 Juni. (Reuter.) De Mezi-
eaansehe regeering onder leiding ven Car-
denas la heden wegens een aaafltet met «z-
prarideot Celles afgrtreden.
O
De kabinetscrisis wordt op de eerste plaats
toegeschreven aan de door Galles uitgeoefende
critlek op de regeering; de regeering zou een
toegevende en zelfs Instemmende houding ple
gen aan te nemen Jegens stakende arbeiders.
Op dese kritiek heeft Cardenas geantwoord
met de verklaring, dat hij positief aan de zijde
der arbeiders geschaard blijft en dat hij er op
staan zal. dat de belangen der kapitaalbezitters
streng overeenkomen met de wet.
In het land aldus wordt verder gemeld
heerscht volkomen rust en men vertrouwt er
op. dat de regeeringscrisis weldra weer tot een
oplossing zal worden gebracht door Cardenas,
die het aftreden van zijn kabinet heeft ver
langd om de vrije hand te hebben bij de keuse
zijner nieuwe medewerkers.
Calles heeft zich ook gericht tegen de vor
ming van een Cardenas-bloc en een Calles-
bloc in het Mexicaansche parlement. Hij her
innerde er daarbij de parlementariërs aan. dat
eenlge Jaren geleden de overeenkomstige vor
ming van een Rubio-bloc en een CalleSrbloc
tot een plotseling heengaan leidde van Cirtls
Rubio als voorlooplg presloent der Mexicaan
sche republiek.
De gewijzigde koers, de vermoedelijke
draairichting, stuurboord uit, het niet
instellen van een anderen koers dan dien
naar Bagdad, de eenigssins voorover
hellende stand soo dicht bij den grond
en last not least het aan den grond
loepen self, het zijn voor de commissie
aHe aanwfMngen, dat men het toestel
niet meer op voldoende wijze kon be
sturen.
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
Telefoon Administratie 4330, Redactie 4220
ABONNEMENTSPRIJS:
Por kwartaal voor Alkmaar
Voor buiten Alkmaar f2.85
Dagblad uitgegeven door de
N.V. Drukkerij De Spaarnostad - Haarlem
Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Het is ook mogelijk, dat de piloten tengevolge
van blikseminslag verdoofd of gedood sUn ge
worden en bet toestel onbestuurd naar omlaag
ging. In het gedeelte van de bul. waarin de
„Uiver” zich tijdens het ongeluk bevond, woedde
een hevig onteeer. Een electrische ontlading
over bet metalen toestel Is dus geenszins on
aannemelijk en er zijn ook enkele teekenen (de
ronde, schijnbaar geponste gaten in den bak-
boordsvleugel, "n spoor op een revolver, dat aan
vonkoverslag te wijten zou kunnen zijn), die In
dezen zin eenlge aanwijzing geven.
Al is het ook na
correspondent dej
schijnt door de ‘fei
vestlgd.
Het is reeds een half Jaar geleden, dat men
uit goede bron vernam, dat Torgler bereid was
om bij zijn vrijlating niet alleen de bekende,
door al dergelijke gevangenen bij hun vrijlating
af te leggen verklaring te teekenen, namelijk
de belofte om zich voortaan loyaal te gedra
gen. maar ook een aanvrage te doen om lid te
worden van de N.8.D.AP De beslissing, soo
zeide men, had zich Goering persoonlijk voor
behouden.
Mocht Torgler zich in die richting hebben
ontwikkeld, dan schijnt daartoe ender andere
ook Maria Reese, de secretaresse van de ge
wezen communistische Rijksdagfractie te beb
oer medegewerkt. ZIJ is een van hen. die in
gezelschap van Torgler op den fatalen avond
van den RiJksdagbrand van bet RUksdaggebouw
naar het restaurant Bchlnger bij het station
Friedrichstrasse wandelden, slechts weinig vroe
ge: dan het moment waarop V. d. Lubbe door
bet raam van het RUksdagrestaurant klom met
Toen het toestel nog boven H3 vloog, meen-
ae de eene waarnemer van dit pompstation,
?at het „laag” leek, de andere oordeelde .zeer
piloot wetend dat sterk dalende
duurd. Tot Zondagochtend waren veertien doo
den en zestig gewonden geborgen. Van de ge
wonden moesten velen in emstlgen tnentand
naar het ziekenhuis worden vervoerd.
Aan het Zaterdag verschenen rapport over het
vergaan van de „Uiver” ontdeenen wij voorts
nog het volgende:
Het is niet mogelijk gebleken met afdoende
bewijskracht de oorzaken van het ongeval aan
te wijzen. Het eenlge wat nagenoeg met zeker
heid kan worden vastgesteld is. dat het ongeluk
geschiedde tengevolge van de buitengewoon
slechte weersomstandigheden. De overige en de
meer gedetailleerde oorzaken kunnen slechts
met een meerdere of mindere mate van waar
schijnlijkheid worden aangenomen.
Onmiddellijk werd het reddingswerk georga
niseerd. Reeds spoedig na het ongeval vertrok
de eerste hulptrein met doktoren en verplegend
personeel uitLanden. Ook de bewoners van
Welwyn Garden City werden midden in den
nacht opgeroepen om aan het reddingswerk
deel te nemen.
In den eersten trein, die uit acht personen
rijtuigen bestond met twee goederenwagons, be
vonden zich 300 personen, terwijl het aantal
passetters van den voor Schotland bestemden
posttrein M bedroeg.
LONDEN, 16 Juni Kort voor mid
dernacht heeft nabij Londen een ern
stig spoorwegongeval plaats gehad,
waarbij een groot aantal dooden en ge
wonden is te betreuren.
Nabij het station Welwyn, M K.M.
ten Noorden van Londen gelegen, stond
de sneltrein voor Newcastle voor een
onveilig signaal. Door tot nu toe onbe
kende oorzaak is een snelgoederentrein
uit Londen van sshisrsü op den sdU-
Ptan tot het organiseren van een nationale
loterti ter bestrijding van de werkloosheid.
Berucht misdadiger in Limburg aangehouden.
Bij een brand te Drewmel rijn drie panden in
de aseh gelegd.
Auto bd Haren (Gr.) te pletter gereden; twee
inzittenden gedood, één ernstig gewond.
Te Den Haag heeft een arrertant op een
agent van politie geschoten; daarna wist hij te
ontvlochten.
De aan de regeering verleende bevoegdheden
zijn voldoende om hen. die zouden willen
trachten zich tegen de saneertngsplannen te
verzetten, In hun pogingen te hinderen.
Naar verluidt zal de mlnsterraad in de de
volgende week te houden zitting op grond van
het gisteren opgestelde werkprogramma tot een
eerste reeks van maatregelen besluiten.
De betreffende bepalingen zullen waarschijn
lijk aan het eln deder maand, wanneer het
parlement op recie is gegaan, worden gepubli
ceerd. De 38e Juni wordt als de vermoede
lijke datum genoemd, waarop de zitting van
bet parlement zal wordten gesloten.
Volgens een officieele mededeeling van de
L. M S. is de oorzaak van het ongeluk nog niet
bekend. Het verkeer kon na het eerste oprul
mingswerk over één spoor in stand worden ge
houden.
In de nog geen 10 minuten, dat het toestel
zich In het zwaarste deel van de bul bevond,
heeft het zijn hoogte verloren, Is van 83 graden
koers gekomen in een koers, gelegen tusschen
270 graden en 280 graden (dat wil dus zeggen,
dat het meer dan 180 graden is gedraald) en in
dien koers aan den grond gekomen, op een
punt, bijna 4 km. buiten df bij H3 nieuw in.
gestelde koerslijn, zonder dat eenlge voorberei
dende maatregel tot landen was genomen.
De dwarshelling moet meer dan 17 graden
over stuurboord geweest zijn, een helling van
30 graden Is zeker niet uitgesloten. De helling
om de dwarsas is vermoedelijk eenlge graden
voorover geweest. -j
De groote dwarshelling zou kunnen wijzen
op een draaiing stuurboord uit, gedwongen of
vrijwillig. Een helling voorover kan, zoo dicht
bij den grond, niet vrijwillig geweest zijn.
De meest voor de hand liggende veronder
stelling is, dat het den piloten niet mogelijk
geweest is, zich voldoende aan den noodlot-
tigen Invloed der dalende luchtstroomen te
onttrekken, dat zij de besturing met het ver
ticale roer zijn kwijt geraakt en In hun uiter
ste pogingen de besturing in handen te houden
er niet aan konden denken om te landen, eens
deels omdat een landing In het heuvelachtige
terrein allergevaarlijkst moest worden, ander-
deels omdat zij geen handen vrij hadden om
zich op de landing voor te bereiden, met het
gevolg, dat zij met een eigen snelheid van ten
minste 225 km den grond raakten.
De piloot moet doelbewust in de
bui gevlogen zijn, hierop wijzen de
ingebaalde antenne en de bjj H3
ingestelde koers naar Bagdad. Het
was bjj H3, dat de ..Uivar** langza
merhand het heviger gedeelte van
de bui begon te naderen. Of de pi
loot wilde niet terug, teneinde aan
het reisschema vast te houden, óf hjj
zag het terugkeeren bezwaar lijker in
dan het doorvliegen.
waren ontzettend. Tal van wagens wer
den geheel of gedeeltelijk in elkaar ge
drukt. Van den goederentrein ont
spoorden de locomotief, die ernstig be
schadigd werd, en eenlge wagens.
Al moge blikseminslag als oorzaak wan het
ongeval dus onwaarschijnlijk zijn, de mogelijk
heid is niet met zekerheid uitgesloten.
Breuk in de lucht als oorzaak van bet ongeval
komt zeer onwaarschijnlijk voor. Buiten de
plaats van het ongeval werden nergens sporen
van het vliegtuig gevonden.
Van kwaadwilligheid of misdaad kwam geen
enkel positief feit ter kennis van de commissie.
Zjj verwijst naar het schrijven van haren voor
zitter van 25 Februari 1835, gericht aan den
Minister van Waterstaat, waarin te kennen
werd gegeven, dat. waar de Minister zich dien
aangaande blijkens zijn gepubliceerde tegen
spraak der loopende geruchten omtrent misdaad
en kwaadwilligheid reeds een vaste meenlng
gevormd had, de commissie geen aanleiding
had, harerzijds daaromtrent een nader onderzoek
in te stellen, tenzij tot dusver onbekende feiten
of aanwijzingen een nieuw licht mochten geven.
Dit laatste zou gemotiveerd kunnen worden,
doordat de West van Rutbah gelegen landings
terreinen ’s nachts niet gemakkelijk te vin
den waren, vermoedelijk door den regen in
slechten toestand moesten verkeeren en voor
gebruik 's nachts niet anders dan als
landingsterreinen beschouwd kunnen
terwijl Gasa, dat geen peiler heeft, moeilijk te
vinden sou zijn en Cairo met bet oog op den
benzinevoorraad te ver af lag. Het sou nog
mogelijk geweest zijn om de bul heen te vlie
ten en daarna door te gaan naar Bagdad,
doch er was geen enkele aanwijzing om zich
van de uitgestrektheid der bul in Noordelijke
en Zuidelijke richting een denkbeeld te vor
men; het om de bul heen vliegen zou dus met
veel onzekerheid gepaard gegaan zijn.
Kort voor middernacht reed laatstgenoemde
trein met razende snelheid men zegt ongeveer
100 K.M. op den In het station Welwyn stll-
staanden eerst vertrokken trein. De gevolgen
waren ontzettend. De wagons- schoven in elkaaa
en kwamen daMrs over de rails te staan, soodat
alle vier sporen, die hier naast elkaar lagen,
versperd werden.
Maar, al ware de veronderstelling
van een electrische ontlading over het
toestel Juist, dan zou dit nog volstrekt
niet behoeven in te sluiten, dat de pilo
ten hiervan een nadeeligen invloed
zouden hebben ondervonden. De com
missie kent uit de litteratuur geen ge
vallen van ernstige beïnvloeding der
opvarenden van metalen vliegtuigen
door blikseminslag. Ook zou het al zeer
toevallig geweest zijn, wanneer beide
piloten tegelijk het slachtoffer waren
geworden, terwijl bij de lijkschouwing
geen teekenen van verwonding ot dood
door blikseminslag zijn gevonden. Dat
deze niet gevonden zijn is evenwel weer
geen onaantastbaar bewijs, dat de pi
loten inderdaad niet door den bMksem
gedood of verdoofd zijn geworden.
luchtstroomen te verwachten waren, zal
geen geval bepaald laag gevlogen hebben,
zou ook, wijl hij toch blind moest vliegen, geen
goede reden voor geweest zijn. De bul was
evenwel buitengewoon krachtig en de dalende
luchtstroomen, die hij na H3 ontmoette, kun
nen dus veel sterker geweest zijn dan hjj ge.
rekend had. De snelheid van het toestel is
zeer vermoedelijk belangrijk gereduceerd ge
weest; de veiligheid van het toestel zoowel
als de besturing maakten dit noodzakelijk. Bo
vendien, wanneer het toestel vanaf H3 met
een snelheid van pl.m. 300 km. was doorge
vlogen, dan zou het te 0033 u„ het tijdstip van
het ongeval, vlak bij Rutbah, d.wx reeds voor
bij de bul zijn geweest.
Nauwelijks 13 uur na het ernstige spoorweg
ongeluk bij Welwyn in de omgeving van Londen,
heeft zich nabij Glasgow in Schotland een
nieuw treinongeluk voorgedaan. Een personen
trein reed op het station Gourock tegen een
stciotblok. Tengevolge van de hevige botsing
werden 23 personen gewond, van wie 3 ernAlg.
Omtrent het vreeselljke
wordt nader gemeld:
Zaterdagavond te 33 uur vertrok van bet sta
tion King's Cross te Londen een trein met
week-end-passaglers naar het Noorden, en pre
cies 15 minuten later vertrok op hetzelfde spoor
de „Flying Scotchman”, de bekende sneltrein
naar Schotland, met post en passagiers.
Meer zekerheid evenwel zou
waarschijnlijk een besluit geboden
hebben, achter de bui te blijven, af
te wachten tot deze was weggetrok
ken en daarna op de min of meer
bruikbare landingsplaats te Rutbah
te landen.
Reeds kort na H3 ia het toestel
in het hevigste deel der bui geko
men en het moet hierin verscheidene
minuten vrijwel in de koersrichting
naar Bagdad zijn doorgevlogen.
De kwestie van de vrijlating van Torgler. den
gewezen leider van de gewezen communistische
fractie van den Rijksdag, gaat eigenlijk terug
tot in de dagen van het proces over de brand
stichting in het Rijksdaggebouw door wijlen
onzen landgenoot Marinus van der Lubbe.
Torgler trachtte zich tijdens dat proces voor te
doen als een voor het natlonaal-soclallsme soo
aanvaardbaar mogelijk type van communist en
in het bijzonder gaf hi) eenlge malen bedekte-
lük te kennen, dat hij bereid was de nationaal-
Harmon Waley en zijn vrouw, die in verband met de ontvoering van
George WeyeThauser zijn gearresteerd
Te dezen opzichte was zij dus een lotgenoote
van dr. Wesemann, bekend uit de ootvoenngs-
kwestle van Jacob Salomon, die eveneens beeft
verklaard uit overtuiging tegenwoordig een
standpunt in te nemen diametraal tegenover
gesteld aan hetgeen hij vroeger had voorge
staan. Deze Maria Reese is meermalen bij
Torgler op bezoek geweest. Hij beeft echter
verzocht verder van die bezoeken verschoond
tc blijven, waarom weet men niet.
Intusschen is het niet met zekerheid bekend
hoe verder het Innerlijk proces bU Torgler zich
reeds had ontwikkeld, maar wel was zijn ge
vangenschap zonder geheel te zijn opgeheven,
toch zeer verlicht. HU mocht correspondeeren.
kon zUn eigen eten laten komen, mocht bezoek
ontvangen, onder andere van sUn vrouw, die
dagelUks bU hem kwam.
Reeds sedert ongeveer drie weken
zich Torgler In het geheel niet meer in de ge
vangenia Qf hU sedertdien volkomen vrU is.
is een andere vraag. Men weet niet waar hU
zich ophoudt en men weet ook niet of hU zich
vrij mag bewegen.
Uit het rapport van Dr. Ir. van der Maas bUJkt
duidelijk het verloop van de bul, die in den
nacht van 19 op 30 December 1934 boven H3
en Rutbah Wells woedde en die de „Uiver”
noodlottig is geworden.
Hoewel men van een bui. zooals de hierbe-
doelde, niet mag aanemen, dat zU zich langdu
rig met gelUke hevigheid en eenparige snelheid
verplaatst men moet eerder denken aan een
opeenvolging van verschillende buien, wijst
alles er op. dat de door H3. de „Uiver" en
Rutbah Wells ondervonden bul geheel dezelfde
was. Zoowel te H3 als te Rutbah, dat Ooste-
lijk van H3 ligt, zag men haar In t Westen aan
komen en In t Oosten verdwijnen, terwUl het
verloop van windsterkte, regen en onweer op
beide plaatsen hetzelfde was. Aangenomen mag
dus worden, dat de „Uiver”. die in het tUds-
verloop tusschen het passeeren van de bui te
H3 en te Rutbah tusschen beide plaatsen In
vloog, zich In geheel dezelfde bui heeft bevon
den.
Zoo mln als In de laatste maanden «Un ge
vangenschap volkomen was, soo mln schUnt
ook thans zUn vrUheld volkomen te sUn De
mogelUkheld is dus niet uitgesloten, dat hU
zich thans bevindt, om zoo te zeggen. In een
hoogere klasse der zanztaende bekeerlingen.
socialistische beginselen nader te bestudeeren.
Ofschoon Torgler, nadat hU was vrijgesproken,
nochtans In arrest bleef, werd toen reeds hier
en daar het vermoeden uitgesproken, dat htf
eigenlUk reeds sou hebben besloten zich te laten
bekeeren en de gevolgen daarvan wei merkbaar
zouden worden.
Door het nachtelijk duister klonken hartver
scheurende kreten, en een fijne motregen ver
hoogde bet afgrijselUk karakter van de ramp.
Met behulp van acetyleenlampen werden de
Wken met groote moeite uit de puinhoopen be
vrijd en ter Idéhtlflpstie in tijdelijke Ujkenhuls-
Jes geplaatst.
De gewonden werden onmiddellijk naar de
naburige ziekenhuizen van Welwyn en Hertford
overgebracht.
Een baby werd dood in de armen van
zwaargewonde moeder aangetroffen.
Van de wrakstukken van den trein legden de
rvddingsmanschappen vuren aan om het red
dingswerk te vergemakkelUken.
BU bet aanbreken van den dag leverde het
terrein van de ramp een droefgeestigen aan
bilt op.
Is deze veronderstelling juist, dan dringt zich
de vraag naar voren of een gemakkelijker te be
sturen toestel wel veilig door de bul heen ge
bracht zou zijn. De mogelUkheld, dat het gelukt
zou zijn, bestaat zeer zeker, maar een bevesti
gend antwoord op deze vraag is overigens niet
te geven.
Men kan ook de veronderstelling maken, dat
de piloten, om welke reden dan ook laag vlie
gend, omgekeerd waren. wUl de storm hun te
machtig wferd en het toestel daarbU nog be
hoorlijk in de hand hadden. Een plotseling op
tredende plaatselljke dalende luchtstroom zou
het toestel dan onverwacht tegen den grond ge
drukt hebben, dan wel de piloten zouden zich
in de Juiste hoogte vergist hebben. Een goede
verklaring voor den terugkeer Is hierbij even
wel niet te geven; de piloten zouden opnieuw
voor verscheidene minuten door het hevigste
deel en de dalende luchtstroomen van de bui
moeten vliegen, terwijl zU wisten, althans kon
den weten, dat, doorvllegende In de oorspronke
lijke richting, de bul spoedig doorkruist zou zijn.
Immers ruim een half uur geleden had het op
nog geen 30 KM. afstand liggende Rutbah 30
tot 50 KM zicht gemeld.
jk