Assen bereidt zich voor op de T.T races H' Politiek Christendom Hygiëne in den Wieringermeerpolder Hooger restitutie verlangd DE GROOTE PRIJS VAN NEDERLAND 1 UITEENZETTING VOOR INGENIEURS Restaurant DORRIUS ;'!O ZATERDAG 22 JUNI 1935 IDEEËN Handel met Engeland racet Voorwaardelijke straf G ezond heidatoeat and Goedkoope kolonisatie ■ac TIENDUIZEND GULDEN VERLOREN Schorsing moet worden opgeheven Londenach informatiebureau ter bevordering der hand el abet rek kingen met Nederland Proefnemingen zullen te Den Haag worden gehouden Tucht commissie acht bij de Coop. Handelsvereeniging van den N.C.B. geen opzet aanwezig Voor bestuurder van Dieseltrein, die het spoorwegongeluk by het station Amsterdam W. P. veroorzaakte Bedrijvigheid voor den strijd Postcheques spoediger uitbetaald Eventueele malaria-explosie zou zeker ten apoedigate over wonnen worden - Op den Woensdag voor de beginnen zich de eerste ver schijnselen van de wed strijd koorts in Aaaen reeda te vertoonen in maar LIBRA. ren- I' Q en 4 X 4 king van Assen kent vele dezer buitenlandsche renners en w^st ze elkaar met name aan. weer van ver beweringen christelijke •tiet enkel dat stonden Om half tien beginnen de races, maar wie om seven uur het circuit rondrijdt. ziet. vooral op de goedkoope rangen, reeds honderden toe- Het ligt In het voornemen om bij wijze van proef een regeling In het leven te roepen om ten hoofdpostkantore te Gravenhage onder blondere voorwaarden te geraken tot uitbe taling van postcheques zonder dat de betrok ken advleaen tevoren aan het centrale giro kantoor behoeven te worden Ingesonden. Dezer dagen is de uitspraak gevallen In zake de Handelsvereenlglng van den N. O. B.. die beschuldigd was van overtreding der Crisistarwe-wet. doordat zij Wetens en wil lens een grooteren voorraad rogge zou heb ben opgegeven, dan zjj werkelijk In haar magazijnen had. De Tuchtcommlssie heeft thans uitspraak gedaan In deze zaak en de Coöp. Handels- vereeniglng vrijgesproken. dus haar De muggensoort, die door malaria besmet kan worden, is In den Wieringermeerpolder in groo- ten getale aanwesig. Echter zijn ze ftlet geïnfec teerd. De besmetting dreigt echter wel van uit Noord-Holland. Ze is tot nu toe geweerd. Men N. X. Veerburgwal b. te. Spul, Amsterdam. PLAT* OU JOUR IN A LA CARTL SPECIALE LUHCH-SCHOTELS. Ir. Smeding lichtte toe, dat de overeenkom stige kosten In den Wieringermeerpolder gering zijn, dlge gen. Het bureau heetf o.a. tot taak het bijhouden van archieven teneinde alle gewenschte inlich tingen en adviezen inzake Nederland en kolo niën te kunnen geven. Het zal voorts schikkin gen treffen voor Britsche delegates, missies, studiegezelschappen enz., die Nederland en Ne- derlandsch-Indlë willen bezoeken. Met de daar toe geëigende lichamen zal het samenwerkeh ter bevordering van het gebruik van speciale artikelen en van den handel tusschen het Brit sche Rijk en het Nederlandsche, waarbij het zal streven naar het uit den weg ruimen van han- delsbelemmeringen. Het bureau zal nauw sa menwerken met de Britsche Kamer van Koop handel voor Nederlandsch-Indlë, en het kan toor daarvan te Batavia zal optreden als ver tegenwoordiger van het te Londen gevestigde Informatiebureau. Ook in Nederland zelf en in West-Indië zal het Londensche bureau verte genwoordigd werden. Het adres van het Netherlands and Nether lands Indies Information Bureau is: Shell-Mex House, Strand, London W.C. 3. Gedurende die trainlngsuren Is Assen het stille stadje van altijd. Ieder, die of van nabij maar iets met de wedstrijden te maken heeft, al Is het slechts als belangstel lend toeschouwer, bevindt zich langs het cir cuit, waarover de renners daveren. Telkens schiet er een in volle vaart voorbij, soms twee of drie of vier achter elkaar; In de boxes zitten de helpers met chronometers gewapend, de rondetijden op te nemen en een vage indruk omtrent de kansen der verschillende deelne mers begint zich te vestigen. En als dan na afloop allen weer naar Assen terugkeareu, dan kent men de stad niet terug. Uit het stille provinciestadje is een wereldstad geworden, waar een volle menschenmenlgte on afgebroken door de straten golft. De stroom der bezoekers Is begonnen te vloeien, per auto, per motor of per autobus komen zij aanrijden en vullen de straten, de cafés en restaurants. Zelfs bulten de stad, op de heide, waar het cir cuit zich omheen slingert, heerscht een roeze moezige bedrijvigheid. Velen kampeeren er In meegebrachte tenten en tot laat In den avond klinkt daar muziek en zang. Den geheelen avorid door komen stee is nieuwe bezoekers de stad binnevijden. de stroom houdt geen oogenblik op en zelfs de nacht brengt geen rust. In de naburige plaat sen Meppel en Zwolle is nachtvergunning en alle cafés en vele zaken blijven open. De rei zigers op weg naar Assen houden er stil, er wordt gegeten, gedronken en gedanst op straat, waarna de reis naar Assen vervolgd wordt. 's Avonds verschijnen ook de officials, wedstrljdcommlssarissen. clubvertegenwoor- dlgers, die bij de races en ook bij de trai ning een of andere functie te vervullen heb ben. Want Donderdag begint de offtcleele training, dat wil zeggen dan Is he$ circuit des morgens en des middags gedurende en kele uren voor alle verkeer gesloten. Hier in zal dit Jaar voor het eerst eenlge wij ziging komen, omdat nu voor het eerst ook reeds op Woensdag getraind zal worden Deae maatregel Is genomen met het oog op de veiligheid van de rjjders, die thans verplicht zijn leder minstens tien trainings ronden te rijden. soms zeer hoog op, een enkele maal tot 2000 pei H.A. Fen Haagsche aannemer heeft Woensdag JJ rijdende per flets van Leiden naar Katwijk, een portefeuille verloren, inhoudende een be drag van ruim 10000 gulden aan bankpapier. Tot dusver is er nog geen enkele vinder komen opdagen. De commissie kan zich te geen geval vereenigen met de conclusie, waarin wordt voorgesteld, dat met opset veranderingen in de roggeljjsten of bons z(Jn aangebracht, met het doel te groote hoeveelheden rogge op te geven. De conclusie van opset kan niet alleen niet getrokken worden uit het rapport, doch de commissie meent als vast staande te moeten aannemen, dat noch op het hoofdkantoor, noch tn de filialen sprake kan zijn van schuld, in dien zin, dat men ten onrechte restitutie heeft ge vraagd. Daartoe zal. aldus de „Nederlander”, tus schen jxistkantoor en het centrale girokantoor een verreschrijf verbinding worden tot stand gebracht door middel waarvan bij de aanbie ding van de chëques met aangehecht bijbe- noorend advies aan laatstgenoemd kantoor machtiging tot uitbetaling wordt gevraagd. Wanneer aldaar is vastgesteld. dat het saldo van do betrokken rekening de afschrijving van het bedrag toelaat, wordt zoodra mogelijk langs denzelfden weg machtiging tot uitbetaling verleend. De houden van de chéques kunnen derhalve op het postkantoor blijven wachten om de be dragen korten tijd na de aanbieding in ont vangst te nemen. Op den leden Juni maakte de Afdeellng voor Oezondheldstechniek van het Koninklijk In stituut voor Ingenieurs een excursie naar den Wieringermeerpolder. De ontvangst van dit ge zelschap van technische en medische hygiënis ten was verzorgd door den Directeur van den Wieringermeerpolder, den heer Ir. 8. Smeding, die ter Inleiding van de bezichtiging «In de groote zaal van het hotel Smits te Mlddenmeer een verklarende voordracht hield, welke werd aangevuld door een lezing van den medlschen rralari^bestrijder In Noord-Holland, arts F. Ch. Spierings. Zaterdag 6 Juli worden de motorraces op het circuit van Drenthe verreden, de „Groo te Prijs van Nederland", die een der zeven „classic events” van den internationalen wedstrijdkalender is. De races nemen den geheelen dag in beslag, maar wat daaraan vooraf gaat, vervult gedurende een gan- sche week het anders zoo stille Assen met een cosmopolitische bedrijvigheid. Reeds de geheele week voor den wedstrijd heerscht er in Assen groote bedrijvigheid op het circuit. De treinbestuurder bij de Nederlandsche Spoorwegen W. C. J. L., die terecht had gestaan terzake dat het aan zijn grove schuld te wijten is geweest, dat op 5 Augustus van het vorig Jaar een door hem bestuurde Dieseltrein bij het Weesperpoortstation in de hoofdstad in botsing is gekomen met een stoomtrein, tengevolge waarvan het eerste rijtuig van den Diesel aan één kant geheel werd opengescheurd en ver- sclieldene personen gewond werden, is Vrijdag door de Vierde Kamer der rechtbank te Am sterdam veroordeeld tot een maand hechtenis- steaf voorwaardelijk, met een proeftijd van drie Jaren en tot zestig gulden boete, subsidiair tien dagen hechtenis. Het O M. had een maand hechtenisstraf ge vorderd. Weliswaar maakten de topografische omstan digheden hier de landwinning per H.A. duur, doch de aanwezige sociale omstandigheden ver oorzaakten een bijzonder goedkoope kolonisatie. In andere landen (bi) goedkoope grondverkrij- ging) liepen de door de Overheid, of door wel dadige instellingen, betaalde kolonlsatlekosten Wat den tegenwoordlgen gezondheidstoestand betreft rapporteerde de polderarts te Mldden- nieer, dr A. P Hoogkamer, dat vele arbeiders in minder goede conditie waren aangekomen, endanks een voorafgaande medische zeuring, doch dat ze daar weldra overheen kwamen, dank zij de- behoorlijke levensvoorwaarden, die ze in het nieuwe land aantroffen. Het voornaamste punt voor de hygiënische verzorging was het bezweren van het gevaar voor uitbreken van malaria-epfdemleën. Deze toch hebben bi) andere droogleggingen vaak de levenskracht van de kolonisten aangetast. Dr Spierings beschreef de vorderingen vondsten der laatste Jaren van de medische wetenschap in dezen. Nauwkeurige speurzin vond den levensgang der besmetting en toen hadden de medici het voor het uitkiezen op welk punt ze den kringloop zouden doorbreken Gekozen la daarvoor de bemoeilijking van het contact van de met malaria besmette mug met oen mensch. Heel zuiver is die indruk niet, want de ners weten drommels goed dat zij ook door de helpers hunner concurrenten beloerd worden en geven nooit hun volle kracht. Af en toe stapt een rijder af en al de monteurs van zijn fabrlez storten zich op de machine. Pan wordt er ge fluisterd met den ingenieur, bougies worden verwisseld een carburateur wordt uit elkaar ge nomen. remmen bijgesteld, wat er eigenlijk precies gebeurt ziet niemand en eenlge oogen- blikken later begeeft de rijder zich weer op het circuit en snelt weg, angstig nagestaard door de geheele fabrieksploeg, die tevreden glim lacht als hij na een ronde voorbij davert, zon der stil te houden. Gewoonlijk echter stapt hij na de eerste ronde weer af en wordt er opnieuw aan zijn machine gewerkt en dat herhaalt zich totdat eindelijk de fout gevonden blijkt te zijn en de renner over het circuit snelt, vele ron- oen achter elkaar. Dan glijdt over de gezich ten van al zijn helpers een glans van voldaan heid, die goud waard is om aan te zien. Vrijdagmorgen herhalen zich dezelfde tafe- reelen als den vorigen dag. Alleen is er reeds veel meer publiek aanwezig en alles gaat veei zenuwachtiger toe. Er heerscht een merkbare onrust in vele kampen Het zijn immers da laatste trainlngsuren. het laatste proefstoo- men vóór den grooten slag ’s Middags heeft de keuring der machines plaats, een strenge keu ring, waarbij iedere machine dia niet alle waar borgen van veiligheid geeft, onherroepelijk ge weigerd wordt. Den geheelen middag neemt dit uiterst zorgvuldige onderzoek In beslag, dat door tallooze belangstellenden met aandacht gevolgd wordt, omdat daar heel veel te leeren valt. T »t heeft ons niet verwonderd naar aan- l—l leiding \an onze vorige beschouwing over 1 Ajodsdienst en politiek tal van vragen, be- merkingen en opmerkingen te ontvangen. Het onderwerp leent zich daartoe zeer bijzonder, vooral in onzen onevenwlchtigen tijd, waarin zoovelen. ontevreden met het bestaande, zoeken en tasten naar nieuwe vormen op leder gebied Vatten wij de gedachten van onze interpel- jenten samen, dan komen wij tot de volgende conclusies: In theorie kan men heel veel rede- neeren over invloed van godsdienst op politiek in de practijk komt daarvan niets terecht. Er is geen christelijke politiek, die b.v. den oorlog tegenhoudt. Ondanks zoogenaamde christelijke politiek heerscht er, om bij ons land te blijven, groote ongelijkheid van maatschappelijk bezit; er zijn honderdduizenden werkloozen, er is on dervoeding en er wordt zelfs armoe geleden. Of er een christelijke of een niet-christelijke meerderheid aan het bewind is, Zondagsheili ging en openbare zedelijkheid worden even veel of even weinig bevorderd, al naar men het nemen wil. Bi) de bestaande verhoudingen over „chrls- telifke politiek" te spreken Is een dwaasheid, schrijft een ander. Een katholieke staatspartij om de geestelijke belangen van een volk te be schermen Is zeker niet noodig. Daar zorgt de Kerk wel voor. Bovendien, In een land als het onze, met één derde katholieke bevolking, is geloofsvervolging eenvoudig ondenkbaar. Ook zal geen verstandig mensch bevreesd zijn, dat hier de rechten der Kerk zullen worden aan getast. Christelijke, laat staan katholieke staatkun dige beginselen bestaan niet, schrijft weer een andere kwasi-scherpzinnlge lezer. En. gesteld dat zij bestonden, zij zouden in onze maatschap pij toch niet tot gelding komen. Immers, het openbare leven is geheel In liberalen geest op getrokken. dat wil zeggen, dat er vrijheid voor iedereen moet zijn; de dwaling heeft evenveel recht zich te uiten als de waarheid; er is vrij heid voor God en voor den duivel. Officieel komt de waarheid nooit In het gedrang; er is ook geen staatkundige partij noodig om te verdedigen; dat kan langs anderen weg geschieden. Ook practisch, lezen we verder, bereikt poli tiek christendom bitter weinig. Gezien den 11- beralen grondslag van ons staatkundig leven, waarbij ieder individu op eigen kracht worstelt om zijn bestaan en de overheid voor politie agent speelt om de openbare orde te handha ven, kan een christelijke partij niet anders doen dan met wat halfslachtige beginselen werken. Voor een samenleving, gegrondvest op de wet ten der christelijke naastenliefde, zou een om wenteling noodig zijn. Men zou aan die schjjn- teboone volksvrijheden, welke het liberalisme gebracht heeft en die door enkele demagogen worden uitgebuit, terwijl het yolk zelf er niets dan ellende van beleeft, men zou aan die ver derfelijke democratie den rug moeten toekeeren en een waarachtige volksgemeenschap moeten stichten, waarin het belang van allen, desnoods ten koste van enkelen, behartigd werd. Maar daarvoor zijn bewuste, strijdbare, honderd- procent christenen noodig. Dezen nu ontbreken Juist in de leiding. Waren die er. zij zouden de niet-katholleke geloovigen en de geestelijk ge- zonde heidenen meetrekken en een betere maat* schappij vormen. Van het politieke christendom van heden is dit niet te verwachten. Wel heeft de Overheid voor al het noo- gezorgd, doch de omstandigheden gedoo- dat de daarvoor uitgegeven koeten groo- tendeels op de kolonisten kunnen worden ver haald. De Commissie motiveert haar uitspraak op de volgende gronden: De Handelsvereeniging heeft het haar ten laste gelegde Inderdaad ge deeltelijk bedreven, met dien verstande, dat door haar een hoogere restitutie Is verlangd, dan waarop zij recht had. De commissie heeft ech ter niet kunnen vaststellen, hoeveel dit te veel bedroeg, omdat het onderzoek in dezen zeer gebrekkig is gevoerd. De controleurs en de accountants hebben immers wel nagegaan, hoe veel het maximum zou kunnen zijn, dat te veel was gereclameerd, doch zij hebben ver zuimd na te gaan, hoeveel deze te hooge som dn werkelijkheid heeft bedragen. De contro leurs hebben niet voldoende nagegaan de Juist heid van de verklaringen der filiaalhouders en z& hebben ook niet gecontroleerd, hoeveel rog ge inderdaad reeds was geleverd voor 2 Sep tember 1934. De accountants hebben slechts nagegaan, welke veranderingen zijn aangebracht op de roggelijsten en roggebons. terwijl zij aan de hand van de verklaringen van de controleurs welke verklaringen door de commissie als zeer onvolledig worden gekwalificeerd al de aangegeven hoeveelheden rogge hebben on dergebracht onder de rubriek ..fraude", zonder hierin eenig nader onderzoek in te stellen. Een nieuw onderzoek is thans niet goed meer mo- geli)k, daar er reeds te veel tijd is verstreken sinds September 1934 en de Commissie vindt dan ook geen gronden om zulk een nieuw on- derzoek aan te bevelen. In het meest ongunstige geval zou de Han delsvereenlglng een bedrag van f 1.47825 te veel hebben gereclameerd, doch uit de getui- genverhooren is komen vast te staan, dat dit bedrag zeker veel te hoog is. Speciaal wat het filiaal Lieshout aangaat, heeft men kunnen achterhalen, dat de opgegeven hoeveelheid rogge Inderdaad was geleverd. De Handelsvereenlglng meent, dat zij f 264 25 te veel heeft gereclameerd en de Commissie meent, dat dit bedrag dichter bij de werkelijk heid komt, dan het bedrag opgegeven door de accountants Met steun van de Nederlandsche regeering is te Londen geopend een Informatiebureau voor Nederland en Nederlandsch-Indlë, met het doel de middelen te vinden ter bei ordering van de handels- en andere betrekkingen tusschen het Britsche Rijk en Nederland en koloniën. Hiertoe heeft de Nederlandsche regeering een uitvoerend comité benoemd onder voorzitter schap van majoor L. H. Cripps, directeur van de Blue Funnel Line, en als secretaris C. M. Korrell, secretaris-generaal van de Britsche Kamer van Koophandel voor Nederlandsch Ooet-Indië. Ziedaar een aantal meenlngen samengevat, welke een beeld geven van wat er In de hoofden en harten van vele ontevredenen In deze dagen omgaat. Laten wij tot rechtzetting van deze en dergelijke misvattingen de stof in twee deelen verdeelen 1ste, christelijke politiek is theoretisch een onmogelijkheid en practisch onbestaanbaar; 3de, met de halfslachtige katholieken en ge- loovlge christenen van tegenwoordig is geen betere maatschappij te maken. Bepalen wij ons vandaag tot het eerste ge deelte der opmerkingen. Het is ons onbegrijpe lijk hoe een geloovig mensch het verband tus schen staatkunde en christelijk beginsel kan ontkennen. Zeker, wanneer men In politiek niets anders ziet dan het vechten aan de stem, bus om materieele, persoonlijke of groepsbe langen; wanneer men onder politiek slechts verstaat het kleine gekibbel over onbenullige verordeningenwanneer men zich een politi cus niet anders kan voorstellen dan iemand, wlen het alleen te doen is om voor zich, zijn familie en zijn vrienden zooveel mogelijk geld Uit de publieke kassen te halen en vette baan tjes te bezetten, ja, dan is er inderdaad niet veel verband tusschen politiek en christelijke beginselen aan te wijzen. In beweringen als hierboven staan, schuilen echter twee fouten. Ten eerste maken zij, die zulke uitingen doen, van de politiek een cari- catuur. En met welk recht? Ontkent men het bestaan en de beteekenis van schilderkunst, van letterkunde, van muziek, omdat verreweg de meeste probeersels van een kwast niet verf op een doek loutere verfproducten In plaats van kleuremoties zijn; omdat het overgroote deel van wat In letters geschreven of gedrukt •ordt met letterkunde niets te maken heeft; omdat maar weinig van hetgeen er aan geluid •net instrumenten gemaakt wordt muzikale kunst genoemd kan worden? Is er. omdat er op politiek terrein zooveel gebeunhaast wordt K en er daar zooveel dilettanten en onbevoegden •ondloopen, geen werkelijke staatkunde? °P de tweede plaats verwarren zij, die zulke uiten, godsdienstige practijk met bezieling. Dit misverstand geldt voor de politiek. Herhaaldelijk kan •nen nog katholieken ontmoeten, die het prin- clpleele verschil niet Inzien tusschen katho- en zoogenaamd neutraal onderwijs, tus- •chen christelijke en neutrale opvoeding, tus schen katholieke en neutrale lectuur enz. Zij aanvaarden de katholieke school en de katho lieke pers, omdat die er nu eenmaal zijn. De ••berekenbare waarde daarvan kunnen zij ech- dienst als heilzaam sap en bloed te brengen te de aderen van de samenleving." Ziedaar de beteekenis van christelijke staat kunde. Wie de hedendaagsche geschiedenis kent zal de waarheid van de woorden van Paus Leo ten volle onderschrijven. En wie dat niet inziet, laat hü niet wijzer willen wezen dan een man. die om zijn nagelaten encyclieken zelfs door ongeloovigen als een zeldzaam licht in deze wereld geprezen wordt! Woensdag beginnen de eerste verschijnselen der naderende wedstrijdkoorts zich in Assen te vertoonen. Op het circuit is het levendig, de renners, die den vorigen dag gekomen zijn, rijden er rond, terwijl op het middenterrein In babylonische spraakverwarring Hollandsche benzlnemenschep en buitenlandsche monteurs van gedachten wisselen. Inmiddels kwamen In de stad de laatste buitenlanders en vrijwel te gelijkertijd alle Hollandsche renners aan, die allen hun vooraf besproken kwartieren opzoe ken. Ook beginnen zich nu de eerste belang stellenden te vertoonen, rasechte motorliefheb bers, die een deel van hun vacantie aan de „week van Assen” geven, sportjournalisten uit alle landen. Importeurs van merken, die bij den wedstrijd vertegenwoordigd zijn, een bont ge zelschap, waarvan ieder een ieder kent van ontmoetingen op alle renbanen van Europa. schouwers, die hun plaatsen ingenomen heb ben. velen nog gehuld in dekens, waarin «W den nacht doorbrachten. De stroom naar Assen blijft vloeien, maar houdt niet meer stil Indo stad, doch vloeit door naar het circuit. Extra- trelnen brengen heele belendingen tegelijk aan. De duizenden, die den nacht In de stad door brachten in hotels of bü particulieren, die voor die dagen kamers verhuren, zUn reeds vroeg ter been en de algemeene uittocht uit de stad naar net circuit neemt een aanvang. Om een uur of negen lijkt Assen uitgestorven en als om halftien de startvlag daalt, dan zitten al die tienduizenden op hunne plaatsen. Laat komers zijn er bijna niet. Dat Is een van oe vele merkwaardigheden uit „de week van As sen." die zich leder Jaar op precies dezelfde wijze herhaalt. Mr. P. H. L. LAMBERTS HURRELBRINCK ter niet schatten. Zou men hen van binnen naar buiten kunnen keeren, dan zou men er deze mentaliteit vinden: een katholiek heeft I zfjn kerk om er zijn godsdienstplichten te ver vullen; overigens kan hij zijn dageljjksche ge beden thuis verrichten, vastendagen houden enz. Het is echter een dwaasheid om bij aller lei wereldsche zaken godsdienstige motieven aan te voeren. Men kan toch een kind lezen en schrijven, rekenen en aardrijkskunde leeren zonder dat daar de godsdienst bij te pas komt! Zoo ook kan men den mensch toch wel zijn dagelijksche lectuur geven, hem nieuws van binnen- en buitenland, van beurs, handel er. scheepvaart voor zetten zonder dat daarop een godsdienstig stempel wordt gedrukt? Natuurlijk kan dat! En het gebeurt ook al te veel. Daarom Is het echter nog niet goed. Zoowel in het onderwijs als in de pers zal het herhaaldelijk voorkomen dat er óf een onge zochte gelegenheid is om het llclU der christe lijke geloofsovertuiging te laten schijnen, óf wel, dat de onderwijzer of journalist gedwon gen wordt tegenover een vraag van een kind of tegenover den loop der gebeurtenissen en de zich opdringende feiten een standpunt In te nemen. Bovendien, wij hebben nu eenmaal slechts één leven; wjj kunnen niet het eene oogenbllk godsdienstig en het andere „neutraal” zijn ingesteld. Ons ééne leven moet in al zijn uitingen gericht zijn op het groote einddoel. Of, zooals Paulus zegt, hetzij gU eet of drinkt.. doet alles ter eere Gods. Neutraliteit is dus voor den overtuigden christen een onmogelijk, held. Wat voor aUe levensgebieden geldt, is zeker niet het minst waar voor de staatkunde. Er mogen In het bestuur van stad en land duizen. derlei dingen zijn, die direct met godsdienst of moraal niets te maken hebben, men moet toch In deze wereld wel ziende blind zijn om niet het verschil te zien tusschen staatkunde, welke al of niet op christelijke beginselen berust, en een wetgeving, welke met een heidenschen of een christelijken geest doortrokken Is. Het zou niet moeilijk zijn om een geheele courant te vullen met onderwerpen, waarbij In de politiek de christelijke beginselen te pas komen. Nu de democratie In onzen tijd In het gedrang komt, Is het meer dan ooit zaak zuivere ideeën over ware en valsche democratie te hebben; over den oorsprong en het wezen van het ge zag; over plichten en rechten van overheid en onderdanen; over de verhouding van kerk en staat; over totalen staat en totale maatschap pij; over individu en gemeenschap; over de rechten van den staat, van het gezin en van de kerk bij de opvoeding en het onderwijs; over de plaats van het gezin in de gemeen schap; over eigendomsrecht en sociale ver plichtingen; over vrijheid van meenlngsultin- gen In het openbaar; over verdraagzaamheid tegenover belijders van verschillende godsdien sten en godloozen; over huwelijkswetgeving en bestrijding van openbare onzedelijkheid en tien tallen andere zaken. Het is niet de vraag, of de wereld met een bestuur naar christelijke beginselen een para dijs van volmaakt geluk zou worden; de wel vaart en het geluk der gemeenschap zijn nog van heel veel andere factoren afhankelijk dan van de staatkunde alleen. De vraag Is op welke wijze recht en rechtvaardigheid In het openbare levën het best gediend worden en hoe het al gemeen welzijn het best wordt bevorderd. En dan is er maar weinig historiekennis en alge meen Inzicht noodig om te besluiten, dat een staatkunde, welke steunt op de christelijke be ginselen. welke de christelijke zedenwet tot norm neemt, het best in staat is dat algemeen wel zijn te behartigen. Vandaar dat Leo XIII reeds de katholieken met kracht aanspoorde om zich met de open bare zaken te bemoeien. „Houden zij zich af zijdig schreef de groote Paus dan krijgen gemakkelijk zij de teugels In handen, wier theorieën geen groote verwachtingen /voor het heil van den staat doen koesteren. Dit zou ook schade meebrengen voor het christendom, want dan zouden zij, die de kerk slecht gezind zijn, zeer veel vermogen; en zij, die haar goed gezind zijn, slechts weinig. Daaruit ziet men. dat er voor de katholieken alle reden bestaat om zich met de staatszaken in te laten; zij doen zulks niet en moeten het ook niet doen, om goed te keuren wat in onze dagen niet goed is in het staatsbestuur, maar om de ver keerde beginselen zooveel mogelijk te veran deren tot oprecht en waarachtig heil der ge meenschap, zich ten doel stellend om de wijs heid en de kracht van den katholieken gods- Maandags vertoonen zich de eerste symp tomen van de groote gebeurtenis: dan komen de zware tankwagens der benzine- en oliemaat schappijen de stad binnenrijden, weldra gevolgd door een uiige breiden staf van personeel in automobielen. Overal door de straten ziet men die auto’s met de bekende opschriften Texaco, Shell of Standard A. P. C. Dinsdag een nieuwe invasie dan vertoonen zich de vrachtwagens der buitenlandsche fabrie ken. waarin de renmotoren vervoerd worden. Bestoft en bemodderd van de vaak verre reis zien zij er uit en telkens houden de bestuurders stil om naar den weg te vragen, in allerlei vreemde talen, waarop de Asser bevolking In den loop der jaren geleerd heeft te antwoor den. „Right on en twoest street links” begrijpt zelfs een Zweed, die naar de boerderij van Jan sen vraagt. De monteurs komen met de vracht wagens mee, maar renners en ingenieurs reizen vlugger in snelle luxe auto’s, al komen zij ge woonlijk ook een paar uur later in Assen aan. Daar vinden zij dan elkander weder; iedere fa brieksploeg op de afgesproken plaats. De Bel gen, Dultschers en Zweden geven de voorkeur aan de rustige omgeving van een boerderij, waar zij reeds maanden te voren een schuur hebben afgehuurd, die als werkplaats wordt ingericht. De Engelschen huren meestal in de stad een garage af, omdat zij per boot en per trein rei zen en dus niet over de auto’s beschikken, die voor de andere buitenlanders steeds gereed «taan om ze op en neer van de stad naar ae boerderij te vervoeren. Op het circuit is het dien dag nog vrij stil, dat wil zeggen, er wordt nog geen motorgedaver gehoord en het geluld der hamerslagen der tim merlieden, die ijverig aan tribunes, renners- kwartieren en wegafzetting werken, verliest zich in de uitgestrekte heidevlakte. ’s Avonds leeft het Internationalisme In Assen op. De in den loop van den dag aangekomen buitenlanders slenteren door de straten, groej>- Jes vreemdelingen zitten in de café’s en vinden daar contact met de benzine- en ollemenschen. cude bekenden van vorige Jaren. Ook de bevol- is er uiteraard niet zeker van dat dit steeds zoo zal blijven, doch het wordt zeer onwaar schijnlijk geacht dat als er eens een malaria- explosle mocht optreden, die niet ten spoedig ste zou worden overwonnen. De over het heer- schen van malaria in den polder wel gepubli ceerde berichten missen allen grond. Ook de overige hygiënische en sociale voor zieningen, als die voor drinkwater, electriciteit, vuilverwijdertng en huizenbouw enz. enz. wer den door ir. Smeding uiteengezet. In alle ge vallen, die er zich voor leenden, werd de mede werking der beste in Nederland aanwezige des kundigen verkregen om tot de meest geschikte oplossing te komen. Thans, slechts 5 Jaren na het boven water komen van de gronden, zijn de meeste vraagstukken als opgelost te beschou wen. Na deze beide voordrachten hield ir. J. G Bijl, ingenieur van den Haarlemmermeerpolder. een Inleiding, waarin hl) als tegenstelling met de vér-gaande zorg, die van Regeeringswege aan de kolonisatie van den Wleringertneerpol- der besteed wordt, toelichtte, hoe de stoere pol derjongens en kolonisten van den Haarlem- raermeerpolder zich, in het midden van de vorige eeuw, toen „laissez faire, laissez aller” het Staata-principe was, door de moeilijkheden' hebben heengeslagen, welke thans deskundig van uit eenlge kantoorlokalen en laboratoria worden opgelost. De heer Bijl verklaart het elndsucces aan de omstandigheid, dat deze Meerboeren op het standpunt stonden van ..maatschappelijke vrijheid en gebondenheid aan hooger wetten". De voorzitter, de heer W F. J. M. Krul, ves tigde In zijn dankwoord de aandacht op het grootsche werk, dat hier met den volledigen opbouw van een nieuw landsgedeelte werd ge presteerd en dat een waardige plaats inneemt tn de rij van In verschillende landen, ala Ita lië. Dultachland. Frankrijk en Engeland, onder nomen pogingen om „la rille nouvelle” aan de hoogste elschen der hygiëne te doen beant woorden. Na de voordrachten werd een excursie naar c'e drie Wlerlngermeerdorpen (Mlddenmeer. Slootdorp en het in aanbouw zijnde Wieringer- wtrf) gehouden. Nu noch van opzet. noch van grove schuld sprake kan zijn, heeft de Handelsvereenlglng door de schorsing en door de handhaving hier van reeds een onevenredig groot financieel na deel geleden. Daar de Handelsvereenlglng geen vergoeding wenscht te vragen voor ae door haar wegens de schorsing geleden schade, meent de commissie, dat in dit geval geen straf meer behoeft te worden opgelegd. Om deze reden besluit de Commissie, aan de Handelsvereenlglng van den N. C. B. terza ke van voormeld feit geen straf op te leggep. Voorts spreekt de Commissie in haar uit spraak als haar meenlng uit, dat de schor sing in leder geval zoo vlug mogelijk mpet worden opgeheven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 15