1 IDEALE VACANTIE-VERBLIJVEN Juliana-kanaal geheel gereed ■MWIIIMHlIIlllimminillHmilfllllllllllllllllllllllllllllH liimilllllllllllinilllllMiiiiMi"'Mi|i»iii|iiiiiiiMnMMitiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihiiiiihiihiihiii RB ^^P^soneel^^^j FOTOREPORTAGE N De Belgische Koningskinderen te Noordwijk. Plaats dan een „Omroeper” voor 80. SB i 4 IN ONS EIGEN LAND NEGEN JARÊN ARBEID pi Techniek te Born Het Julianakanaal Chileensche tchuldenconferentie Opdracht voor scheeps bouw goederen De voorgeschiedenis Beschrijving ton De haven Stein Havens en Ten slotte een betere oplossing dan de kanalisatie van de Maas Een kanaal langs de Maas Het kanaal in cijfers Stein’s toekomst Bk. - .1 WOENSDAG 2S JUNI IMS j vol Huize Heesche- Dorp- C ampman. Hotel Hotel „Het Wapen ven 1», Vlsch- „Coldenhove”, Kampeer- Hotel Pension .J* aan Pension „Duin en Groe- Hotel Brittannla, en Hollandsche TUln". aansluitende Mixte bet ge deelte gelegen kolenhaven Steln als hoofddoel van het kanaal te beschouwen. rlc ten Men moet den Zuld-Limburgere. die iets voor de ontwikkeling van hun streek voelden, niet kwa lijk nemen, dat ze in 1930 wat ongeduldig wer den. Vóór den oorlog reeds hadden ze de prachtige en suggestieve plannen en kaarten van de Neder- HM JuManakanaal opent bet Umburgsche achterland, met «Ijn machtig ontbloeide m|jn- induatrta «Ito Karamlache nUverbeid, mergel- ho I ▼o 1 vo OU CU Ml vrl m< en 14 hu ha ec A. H. Hotel Eerw. rus ree Me Op tal jes Sir f Pei «U Jut dlr om in Ier no< na iff Hc scl A nog te I een bev< wer blee een moe O aan call SS had oort tem de I den gehi der ten aar ven C wei kor rev lan Pee «egi te noo wai wei T «ek hac geh ach Jan ten has E die bon een ten H dim stn har nas sou sü net groeven, cementfabricatle, enz. voor de vaart met schepen van 3000 ton en zelfs nog meer. Rijnaken van de grootste soort kunnen straks tot Maastricht opvaren en vandaar, wanneer België zijn belangen wel begrijpt, later nog eens naar Luik. Later I Met betrekking tot de conferentie, die aan het einde van de vorige week te Parijs werd gehouden tusschen de vertegenwoordigers van de Fransche, Belgische, Zwitsencbe en Neder- landsche houders van de Chileensche obligaties, vernemen wij, dat de besprekingen voorlooplg zijn opgeschort cm de Chileensche delegatie ge legenheid te geven overleg te plegen met haar regeering. De besprekingen zullen binnenkort worden hervat. iet officieel doch zeer werkelijk is Julianakanaal nu toch in gebruik nomen. Waarom bet zoo lang duurde, om wat voor reden bet zoo stiekem werd 'open gesteld, sullen we hier niet onderzoeken. We verheugen ons om het feit. Het nieuwe kanaal zal van den zomer een dankbaar object voor vreemdelingenverkeer vor men. Reeds nu varen van Maastricht plezler- booten naar de kolenhavens van Bern en Hehr, de twee meest interessante punten. Ten ge rieve van onze nomertoeristen daarom het een en ander omtrent het nieuwe, machtige kanaal. liaatie gezien. Waarom die werken niet uitge voerd? Mlllioenen speelden toen geen rol. Het was hoog-conjunctuur! ^Boeveur neet daovaan gemaak Ins get goods en greets” (Waarom niet daarvan gemaakt Eens wat goeds en groots). Zoo zong men onze ergenls vond toch nog •en lied op de geruchtmakende protestver- gadering te Maastricht. Men verlangde nog Maaskanalisatie van Linns tot Visé. Daarvoor was evenwel medewerking van België noodig. De Belgen waren en zijn over bet algemeen Vlotte en vriéndelijke menschen. In 1920 leefden nog duizenden refugiés in ons Zuiden; we kon den er best mee ópschieten. De Maaskanalisatie bad evenwel een zakelijken kant: ze sou Lul- kerland voor de Hollandsche havens ontsluiten sn dat zag Antwerpen, begrijpelijk, niet graag. Nu bestaat in zaken gemoedelijkheid alleen maar in zooverre als ze geen of weinig geld kost. Ant werpen vreesde groot nadeel en werkte de plan nen der Commlsslon-Mlxte een beetje tegen. Het werd sindsdien niet anders. Daar wenschten de ongeduldige Zuld-Lim- burgers van 1930 geen rekening mee te houden. Vooruit I Geen slap surrogaat bestaande in verbreeding der oude kanalen in de Kempen en Brabant voor het grootsche ontwerp van 1912, ■fat algebeele Maaskanalisatie beloofde De ent** •temming over allerlei geschipper en getreuzel nam, redelijk of niet, toe. Ze werd van Belgische ■0de al verkeerd uitgelegdMen zag niet of wilde van dien kant niet zien, dat men in Zuld-Uas- borg meer vocht voor typisch Hoilandscbe Rotterdamsct» belangen dan voor Belgischs. Daarvan gaf men zich in ons Zuiden trouwens OOk iMDMDMtlOPg BMD OOOttXto TOOT Haven Stein Imponeert minder dan Born. Men denke hier minder aan een haven dan aan een laadwal. Hoog staan de zwarte damwanden boven het grauwe water, een ijzeren muur. Een kade, als men wil, doch waarop dra het dubbele van Born tot verladlng komt. Hier rijden een paar geweldige kranen, die uit de van de Mau- rits, Emma en Hendrik komende treinen met ..Kubelwagens” de speciale laadbakken, inhou dende 13 ton kolen, of 8 ton cokes, opheffen, openen en den Inhoud ervan in de wachtende schepen neerstorten. Ook aan de benzol- en kunstmesthavens ziet men al bedrijvigheid. Op vallend is het aantal schepen van groot laad vermogen, dat men hier ziet. VELP (O.): Zutpbenachestraatweg Restaurant „De Ver» VLI8SINGEN: Grand Boul. Bvertaen 34. WIJK AAN ZEE: Dépendance der Badhotels. ZAND VOORT: Hotel Café Restaurant „Drie huizen”. Kerkstraat 1. ZOUTELANDE: Hotel Pension Duin”, Dutoslag. ZUTPHEN: Hotel „De Markt 18. Daar Hgt de kolenhaven voor de particuliere mijnen en Staatsmijn „Wilhelmina”. Naast de kolentip der N 8., die aanvankelijk niet te best werkte, zien we in constructie een geweldige installatie tot overlading van vergruizing onderhevige hulsbrandkolen. Deze haven ziet er wel impossrnt Het woord „binnenzee", dat we I In de dagen van Commission Mixte betee- kende ons Limburgsche mijngebied, vergeleken bij het Luiksche, nog niet veel. Het werd anders. Limburg overvleugelde Luik, verkreeg een dubbel zoo groote beteekenls. werd hoofdobject van deze mlllloenenwerken. Born en vooral Steln worden de voornaamste havens van het Juliana kanaal. Hoewel Maastricht door den aanleg daarvan, voor wat betreft den overslag van ko len, heel wat verliezen gaat, blijft ook deze haven van groote beteekenls. De daar gevestigde fabrieken van cement, zinkwit, aardewerk, glas en papier, evenals de mergelgroeven zullen Im mer belangrijke vrachten opleveren. Bom werd voorlooplg alleen maar kolenha ven. De fameuze nieuwe kolentip werkt er; andere overlaadgelegenheden zijn in aanbouw. Met eenlge nieuwsgierigheid ziet men, in krin gen van belanghebbenden, een zeer vernuftig geconstrueerden transportband tegemoet, die straks aan vergruizing onderhevige hulsbrand kolen in de schepen vleien moet. Gerekend werd op een verladlng in deze haven van ruim 1 mll- lioen ton, op te voeren tot 3 millioen en meerg Jbiis ter eigen toekomst, zonder met allerlei bijkomstig heden rekening te willen houden. Kempen en Brabant, met bet verwaarioocen der grenascheldende Maas. De ontstemming over allerlei geschipper en getreuzel nam toe, begon in het buitenland de aandacht te trekken en werd verkeerd uitgelegd. We vochten inuneii meer voor Hollandsche Rotterdsunsche belangen dan voor Belgische I Bij monde van het Limburgsche Kamerlid Max Bongaerts, kwam de Regeering toen met de groote belofte: aanleg van een lateraal kanaal. De voorstanders van Maaskanalisatie hoorden de boodschap aan, mediteerden erover, want konden niet terstond het oude, grootsche denk beeld van de bevaarbaarmaking der rivier laten schieten. Ze vonden het geen ideale oplossing. Wanneer we even beschouwen met welke ont zaglijke kosten op belde oevers der Maas laterale kanalen ontstonden. Is het dit ook wel niet. Hel nieuwe plan dat intusschen reeds In 1912 ter sprake gekomen was bood evenwel het voor deel, dat men zelfstandig en vlug handelen kon. Nederland mbcht, zonder in conflict te komen met de vlgeerende verdragen, dit Maas-vervan gende kanaal aanleggen. Dat men, handelende zonder overleg met België, op een ander, hoewel minder belangrijk punt een informaliteit be dreef. schijnt men over bet hoofd te hebben ge zien. België ondernam eenlge jaren later iets dergelljks en beging, bij de ingebruikneming van het eerste klaar gekomen gedeelte van de „ves tinggracht Albertkanaal”, de tactische fout met terdaad vóór Nederland de hand te lichten met de verdragsbepalingen. De heuglijke boodschap van kamerlid Bon gaerts kwam einde 1920 en werd spoedig ge volgd door een wet, die aanleg van het nieuwe kanaal voorschreef. Deze waterweg was natuur lijk niet naar den zin der Spoorwegen, die vreesden hierdoor het monopolie van het steenkolenvervoer te verliezen. Er werd tegen de uitvoering der wet geageerd, zoo sterk, dat te Maastricht nog een paar maal een comité van verweer moest ontstaan. Toen in najaar 1925 de Koninklijke Familie Limburg bezocht H.KH. Prinses Juliana te Llmmel de eerste spade in den grond stak voor het kanaal, dat voortaan Julianakanaal beeten zou, was men in Limburg gerustgesteld. Nadien is er geregeld voortgewerkt, wei niet in een stormachtig tempo, waarmee de Belgen (met Duiteche hulp) bergen verzetten voor hun Albertkanaal, doch gestadig en degelijk, naar Hollandschen aard. Duizenden hebben aan de groote werken, voor een groot deel tn de crisisjaren 19301934, arbeid gevonden; mlllioenen guldens zijn er productief besteed Dezer dagen nu wordt bet kanaal in ge bruik genomen. Daarom een korte beschrij ving van het geheel, de verschillende panden en ds er gebouwde kunstwerken. Heeft het Julianakanaal een lengte van 35 KM., de breedte ervan op den waterspiegel be draagt 46,50 meter. Het kenmerkt zich door een veelhoekig dwarsprofiel. Over een breedte van 16 meter verkrijgt het een diepte van 5 meter, over 33 meter een diepte van 2.80 meter. De sluizen laten toe het schutten van een sleep boot met een 3000 tonsschlp van maximale af metingen; se zjjn lang 136 meter, bij een door- vaartwijdte van 14 meter en een slagdrempel- diepte van 3.60 meter. Zeven meter boven den waterspiegel spannen de bruggen voor gewoon verkeer over het kanaal. Het zijn er elf; zes hiervan zijn 58.60 M. lang, vijf meten 76.60 M. Bit. hoor den bezigen, was nauwelijks overdreven. Een Inderdaad machtige wateroppervlakte, door menschelljken triomf hier geschapen. De op pervlakte er van bedraagt niet minder dan 200.000 viekante meter. De kolenhaven Born valt te onderscheiden in drie gedeelten: de eigenlijke kolenhaven, lang 500 en breed 100 tot 110 meter; de berghaven 250 bij 500 meter; de verwijding van het kanaal self, over een lengte van 700 meter, met een extra breedte van 30 tot 125 meter. Het ge heel wordt beheerscht door het hooge silhouet der fameuze kolentip Schutsluis Bom keert wel het grootste ver val van alle Nederlandsche sluizen. Niet min der dan 11.35 M. Wanneer de schepen in dezen geweldigen betonnen put zijn omhoog gestegen, bevinden ze zich op 44 M. 4- NAP, Dit pand heeft enkele merkwaardigheden. Het la n.l. ge legen op zakkende en onstabiele gronden. Waar het gaat over bet mijngebied van de Maurite, is bet bestemd om op den duur meten diep te dalen. Daarmee is b|j den bouw der kunstwer ken rekening gehouden. Onder Stein en Elsloo werd het Ingegraven in de verraderlijke drijf- sandlagen, die men eerst heeft moeten droog leggen- Tan slotte dient men de aan dit ge- AM STERDAM: Hotel Café Restaurant „De Pool”, Damrak 42—43; Hotel Café Ree- ta tiran t .Royal", Sarphatistraat 1, hoek Frederikspleln; Hotel Schiller, Rem- brandtspleln. APELDOORN: Hotel ..Suisse”, t/o Station Hotel Zeelandia, Hoofdstraat 45. ARNHEM: Hotel „Bosch”, Walburgstraat 8; Café Restaurant ..Rijnpaviljoen”, Onder- langs 10; Hotel „Sluis”, Café-Restau- rant. Oude Stationsweg 11. BAARN: Hotel „Central”, Brink; *t Huls Groeneveld. BERGEN: Pension Russen weg. BERGEN a/ZEE: Hotel-Lunchroom Stroo- mer en Pension Stormvogels. BERG EN DAL bij Nijmegen: Hotel Pension „Hamer", Bondshotel, Café Restaurant; Pension Café Restaurant Koepel Wester- meerwijk. Meerwijk; Pension Johanna- hof DRIEBERGEN: Rijzenburg." EERBEEK (O.) Centrum. EPEN (L.): Pension Peerboom. GOIRLE bV Tilburg: Golf." GRAVE-VELP: Café Restaurant JDe Elft” GROESBEEK: Pensionaat Mariëntal. HAARLEM: Hotel „De Leeuwerik", Kruis straat 3032. HATTEM: Hotel Pension ..Beek en Berg." HOI THEM—ST. GERLACH: Hotel L. V. d. Weyer LAREN: Hotel Pension *t Witte Huis. Neu- huisweg 1. LOCHEM: Hotel „Berkeloord.” LUNTEREN: Hotel „De Pelikaan”. Dorp straat 23. MECHELENWITTEM (L.)Pension Brull, J. WUnenHessel. NOORDWIJK a/ZEE: Del”, Rembrandtsweg 7. NUNSPEET: Pension Dennenheuvel, nelaantje. NIJMEGENHotel Café Restaurant Janssen. Bloemerstraat 7g83; „De Pauw”, Groote Markt 40; Zusters Pelgrimshuis H. Landstichting; Hotel Pension .Hlonshof", Groesb weg, Berg Nebo t/o H. Landstichting; Hotel Café Restaurant „Valkhof”, Valkhof 14; Hotel Pension Mariënboom, Groesb.- De N. V. Bcbeepsbouwwerf Gebroeders Pot to Bolnes ontving dezer dagen van de Kon. NederL Stoomboot Maatschappij te Amsterdam de op dracht voor den bouw en de levering van 3 motor kustvaartschepen. Hoofdafmetingen zijn: lengte tusschen de loodlijnen 47395 M breedte op spanten 8315 M. holte tot bet bovendek 6.410M^ botte to» het 3e dek 3.430 M.. diepgang op somerdek 3378 M. vermogen van den hoofdmotor 400 A.P.K. weg 438; Café Restaurant Welgelegen, Graafscheweg 364. OOS TER BEEK—HOOG: Pension Dreyen, Oranjeweg 3830. OSS: Café Restaurant JKlske”, weg 115. O VERVEEN: Hotel „Van Ouds t Raadhuis." PLASMOLEN, Gem. Mook: Hotel Pension Boschzicht. RENKUM: Hotel straat 188. 8CHEVENINGEN: Pension Jtstor". bij bet Kurhaus, Gevers Deynootweg 91; Hotel Danoro, Geven DeynoótpMn t/o Kur- haus. DE 8TEEG: Café Restaurant „Het Wapen van Athlone." TEGELEN: Hotel Germania, Grootestraat 3, UDDELERMEER: Bondshotel ^fè&e Hoeve”, T. Douwes. UTRECHT: Jaarbeurs Rest De Domkelder, Dom] markt 30. VALKENBURG: Hotel Belle Vue, Genelnde- straat 1: Hotel Berg en Dal, Plenkert- straat; Hotel Restaurant U>s Burcht", Grootestraat 8; Hotel Cremers, Wllbel- tnlnalaan 63; Hotel Franssen, Reinald- straat 1Hotel Germania, Walram- plein 37; Hotel „De Grot van Lourdes", Grendelplein 16; Hotel Llmburgla, Mo- numentsplein; Hotel Oranje Hof, Nleu- weweg; Hotel Oranje Nassau, Houthe- merweg; Hotel ,J*alanka”, Walrampleln 9; Hotel Prinses Juliana, Houtbemer- weg; Hotel „Schaepkens van St Fijt”, Nieuwe weg; Hotel SmeeteHuynen. Muntstraat 1; Hotel Trianon v/h Oud Vossen. Nleuweweg; Hotel Voncken. Walrampleln 1; Hotel Café Restaurant Walram. Grootestraat 36; Hotel Croix de Bourgogne. Hotel Pension „Nederhagen", Hotel Café Kolenhaven Steln zal terstond wel 3 millioen kolen en cokes verladen. Vooral hier, aan indu- striekolen en cokes, vinden de kasten van 2000 —2500 ton goed emplooi. 8teln wordt zeker een der meest moderne kolenoverlaadhavens van je wereld. De Staatsmijnen schaften zich een heel wagenpark van bijzonderen bouw aan. De machtigste rijdende kranen van Europa zien wij er nu in gebruik. Aan Julianakanaal, havens en waterwegen rijn ongeveer veertig millioen gul dens besteed. Die moeten nu productief gaan worden. Hoewel de vooruitzichten niet bepaald gunstig zjjn, hopen we toch het beste voor de tookMnstb M. Ke Is de uitbouw van het geheel der nieuwe NederlandsenBelgische waterwegen wellicht niet zoo economisch mogelijk, op zichzelf be schouwd had bet iets vóór op kanalisatie der Maas. De Maas kronkelend van verloop. Is 45 KM. lang, bet kanaal slechts 35. Maaskanali satie zou 8 sluizen gevorderd hebben. Het kanaal bevat er slechts vier, waarvan een. die bij Llmmel, dan nog maar enkele we ken per jaar behoeft te werken en gewooniUk een open verbinding met de Maas vormt. Ook de kosten van een lateraal kanaal waren mlllioenen guldens lager. Voordeelen scholen verder nog in den aanleg van havens enz. Het kanaal is dus 35 KM. lang en verdeeld In drie panden. Het eerste begint te Maas- bracht en sluit aan op de gekanaliseerde Maas op een peil van 20.40 M. boven Nieuw Am- sterdamsch Pell NA.P.) de schutsluis al daar heft de vaartuigen 7 45 M. omhoog. Het merkwaardige van deze schutsluis is de klap deur in bet bovenhoofd; deze wordt bij In- en uitvaren op den bodem neergeslagen. Daar weer een .kunstwerk”, een schutsluis met 4.80 M. verval. Over 5 KM. krijgt het kanaal nu een peil van 33,65 M. 4- N A P. Dit pand eindigt beneden de sluis van Born. nii 1 ve te de Ki ML -•> w Ta Egmond-blnn«n had Dinsdag d« plechtige In wijding der Benedictijner Priory plaats. Z. H. Exe. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschop van Haarleem zegent de klok .'I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 12