1
IDEALE VACANTIE-VERBLIJVEN
Juliana-kanaal geheel gereed
■MWIIIMHlIIlllimminillHmilfllllllllllllllllllllllllllllH liimilllllllllllinilllllMiiiiMi"'Mi|i»iii|iiiiiiiMnMMitiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihiiiiihiihiihiii
RB
^^P^soneel^^^j FOTOREPORTAGE
N
De Belgische Koningskinderen
te Noordwijk.
Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.
SB i
4
IN ONS EIGEN LAND
NEGEN JARÊN ARBEID
pi
Techniek te Born
Het Julianakanaal
Chileensche tchuldenconferentie
Opdracht voor scheeps
bouw
goederen
De voorgeschiedenis
Beschrijving
ton
De haven Stein
Havens en
Ten slotte een betere oplossing
dan de kanalisatie van
de Maas
Een kanaal langs de Maas
Het kanaal in cijfers
Stein’s toekomst
Bk.
-
.1
WOENSDAG 2S JUNI IMS
j
vol
Huize
Heesche-
Dorp-
C ampman.
Hotel
Hotel
„Het Wapen ven
1»,
Vlsch-
„Coldenhove”, Kampeer-
Hotel Pension
.J*
aan
Pension
„Duin en
Groe-
Hotel
Brittannla,
en
Hollandsche TUln".
aansluitende
Mixte
bet
ge
deelte gelegen kolenhaven Steln als hoofddoel
van het kanaal te beschouwen.
rlc
ten
Men moet den Zuld-Limburgere. die iets voor de
ontwikkeling van hun streek voelden, niet kwa
lijk nemen, dat ze in 1930 wat ongeduldig wer
den.
Vóór den oorlog reeds hadden ze de prachtige
en suggestieve plannen en kaarten van de Neder-
HM JuManakanaal opent bet Umburgsche
achterland, met «Ijn machtig ontbloeide m|jn-
induatrta «Ito Karamlache nUverbeid, mergel-
ho
I
▼o
1
vo
OU
CU
Ml
vrl
m<
en
14
hu
ha
ec
A. H.
Hotel
Eerw.
rus
ree
Me
Op
tal
jes
Sir
f
Pei
«U
Jut
dlr
om
in
Ier
no<
na
iff
Hc
scl
A
nog
te I
een
bev<
wer
blee
een
moe
O
aan
call
SS
had
oort
tem
de I
den
gehi
der
ten
aar
ven
C
wei
kor
rev
lan
Pee
«egi
te
noo
wai
wei
T
«ek
hac
geh
ach
Jan
ten
has
E
die
bon
een
ten
H
dim
stn
har
nas
sou
sü
net
groeven, cementfabricatle, enz. voor de vaart
met schepen van 3000 ton en zelfs nog meer.
Rijnaken van de grootste soort kunnen straks
tot Maastricht opvaren en vandaar, wanneer
België zijn belangen wel begrijpt, later nog eens
naar Luik. Later I
Met betrekking tot de conferentie, die aan
het einde van de vorige week te Parijs werd
gehouden tusschen de vertegenwoordigers van
de Fransche, Belgische, Zwitsencbe en Neder-
landsche houders van de Chileensche obligaties,
vernemen wij, dat de besprekingen voorlooplg
zijn opgeschort cm de Chileensche delegatie ge
legenheid te geven overleg te plegen met haar
regeering. De besprekingen zullen binnenkort
worden hervat.
iet officieel doch zeer werkelijk is
Julianakanaal nu toch in gebruik
nomen. Waarom bet zoo lang duurde,
om wat voor reden bet zoo stiekem werd 'open
gesteld, sullen we hier niet onderzoeken. We
verheugen ons om het feit.
Het nieuwe kanaal zal van den zomer een
dankbaar object voor vreemdelingenverkeer vor
men. Reeds nu varen van Maastricht plezler-
booten naar de kolenhavens van Bern en Hehr,
de twee meest interessante punten. Ten ge
rieve van onze nomertoeristen daarom het een
en ander omtrent het nieuwe, machtige kanaal.
liaatie gezien. Waarom die werken niet uitge
voerd? Mlllioenen speelden toen geen rol. Het
was hoog-conjunctuur!
^Boeveur neet daovaan gemaak
Ins get goods en greets”
(Waarom niet daarvan gemaakt
Eens wat goeds en groots).
Zoo zong men onze ergenls vond toch nog
•en lied op de geruchtmakende protestver-
gadering te Maastricht.
Men verlangde nog Maaskanalisatie van Linns
tot Visé. Daarvoor was evenwel medewerking van
België noodig.
De Belgen waren en zijn over bet algemeen
Vlotte en vriéndelijke menschen. In 1920 leefden
nog duizenden refugiés in ons Zuiden; we kon
den er best mee ópschieten. De Maaskanalisatie
bad evenwel een zakelijken kant: ze sou Lul-
kerland voor de Hollandsche havens ontsluiten
sn dat zag Antwerpen, begrijpelijk, niet graag.
Nu bestaat in zaken gemoedelijkheid alleen maar
in zooverre als ze geen of weinig geld kost. Ant
werpen vreesde groot nadeel en werkte de plan
nen der Commlsslon-Mlxte een beetje tegen. Het
werd sindsdien niet anders.
Daar wenschten de ongeduldige Zuld-Lim-
burgers van 1930 geen rekening mee te houden.
Vooruit I Geen slap surrogaat bestaande in
verbreeding der oude kanalen in de Kempen en
Brabant voor het grootsche ontwerp van 1912,
■fat algebeele Maaskanalisatie beloofde De ent**
•temming over allerlei geschipper en getreuzel
nam, redelijk of niet, toe. Ze werd van Belgische
■0de al verkeerd uitgelegdMen zag niet of wilde
van dien kant niet zien, dat men in Zuld-Uas-
borg meer vocht voor typisch Hoilandscbe
Rotterdamsct» belangen dan voor Belgischs.
Daarvan gaf men zich in ons Zuiden trouwens
OOk iMDMDMtlOPg BMD OOOttXto TOOT
Haven Stein Imponeert minder dan Born. Men
denke hier minder aan een haven dan aan een
laadwal. Hoog staan de zwarte damwanden
boven het grauwe water, een ijzeren muur. Een
kade, als men wil, doch waarop dra het dubbele
van Born tot verladlng komt. Hier rijden een
paar geweldige kranen, die uit de van de Mau-
rits, Emma en Hendrik komende treinen met
..Kubelwagens” de speciale laadbakken, inhou
dende 13 ton kolen, of 8 ton cokes, opheffen,
openen en den Inhoud ervan in de wachtende
schepen neerstorten. Ook aan de benzol- en
kunstmesthavens ziet men al bedrijvigheid. Op
vallend is het aantal schepen van groot laad
vermogen, dat men hier ziet.
VELP (O.):
Zutpbenachestraatweg
Restaurant „De Ver»
VLI8SINGEN: Grand
Boul. Bvertaen 34.
WIJK AAN ZEE: Dépendance der Badhotels.
ZAND VOORT: Hotel Café Restaurant „Drie
huizen”. Kerkstraat 1.
ZOUTELANDE: Hotel Pension
Duin”, Dutoslag.
ZUTPHEN: Hotel „De
Markt 18.
Daar Hgt de kolenhaven voor de particuliere
mijnen en Staatsmijn „Wilhelmina”.
Naast de kolentip der N 8., die aanvankelijk
niet te best werkte, zien we in constructie een
geweldige installatie tot overlading van
vergruizing onderhevige hulsbrandkolen.
Deze haven ziet er wel impossrnt
Het woord „binnenzee", dat we I
In de dagen van Commission Mixte betee-
kende ons Limburgsche mijngebied, vergeleken
bij het Luiksche, nog niet veel. Het werd anders.
Limburg overvleugelde Luik, verkreeg een dubbel
zoo groote beteekenls. werd hoofdobject van
deze mlllloenenwerken. Born en vooral Steln
worden de voornaamste havens van het Juliana
kanaal. Hoewel Maastricht door den aanleg
daarvan, voor wat betreft den overslag van ko
len, heel wat verliezen gaat, blijft ook deze
haven van groote beteekenls. De daar gevestigde
fabrieken van cement, zinkwit, aardewerk, glas
en papier, evenals de mergelgroeven zullen Im
mer belangrijke vrachten opleveren.
Bom werd voorlooplg alleen maar kolenha
ven. De fameuze nieuwe kolentip werkt er;
andere overlaadgelegenheden zijn in aanbouw.
Met eenlge nieuwsgierigheid ziet men, in krin
gen van belanghebbenden, een zeer vernuftig
geconstrueerden transportband tegemoet, die
straks aan vergruizing onderhevige hulsbrand
kolen in de schepen vleien moet. Gerekend werd
op een verladlng in deze haven van ruim 1 mll-
lioen ton, op te voeren tot 3 millioen en meerg
Jbiis ter
eigen toekomst, zonder met allerlei bijkomstig
heden rekening te willen houden.
Kempen en Brabant, met bet verwaarioocen
der grenascheldende Maas. De ontstemming over
allerlei geschipper en getreuzel nam toe, begon
in het buitenland de aandacht te trekken en
werd verkeerd uitgelegd. We vochten inuneii
meer voor Hollandsche Rotterdsunsche
belangen dan voor Belgische I
Bij monde van het Limburgsche Kamerlid
Max Bongaerts, kwam de Regeering toen met de
groote belofte: aanleg van een lateraal kanaal.
De voorstanders van Maaskanalisatie hoorden
de boodschap aan, mediteerden erover, want
konden niet terstond het oude, grootsche denk
beeld van de bevaarbaarmaking der rivier laten
schieten. Ze vonden het geen ideale oplossing.
Wanneer we even beschouwen met welke ont
zaglijke kosten op belde oevers der Maas laterale
kanalen ontstonden. Is het dit ook wel niet. Hel
nieuwe plan dat intusschen reeds In 1912 ter
sprake gekomen was bood evenwel het voor
deel, dat men zelfstandig en vlug handelen kon.
Nederland mbcht, zonder in conflict te komen
met de vlgeerende verdragen, dit Maas-vervan
gende kanaal aanleggen. Dat men, handelende
zonder overleg met België, op een ander, hoewel
minder belangrijk punt een informaliteit be
dreef. schijnt men over bet hoofd te hebben ge
zien. België ondernam eenlge jaren later iets
dergelljks en beging, bij de ingebruikneming van
het eerste klaar gekomen gedeelte van de „ves
tinggracht Albertkanaal”, de tactische fout met
terdaad vóór Nederland de hand te lichten met
de verdragsbepalingen.
De heuglijke boodschap van kamerlid Bon
gaerts kwam einde 1920 en werd spoedig ge
volgd door een wet, die aanleg van het nieuwe
kanaal voorschreef. Deze waterweg was natuur
lijk niet naar den zin der Spoorwegen, die
vreesden hierdoor het monopolie van het
steenkolenvervoer te verliezen. Er werd tegen de
uitvoering der wet geageerd, zoo sterk, dat te
Maastricht nog een paar maal een comité van
verweer moest ontstaan. Toen in najaar 1925
de Koninklijke Familie Limburg bezocht
H.KH. Prinses Juliana te Llmmel de eerste
spade in den grond stak voor het kanaal, dat
voortaan Julianakanaal beeten zou, was men
in Limburg gerustgesteld.
Nadien is er geregeld voortgewerkt, wei niet
in een stormachtig tempo, waarmee de Belgen
(met Duiteche hulp) bergen verzetten voor
hun Albertkanaal, doch gestadig en degelijk,
naar Hollandschen aard. Duizenden hebben
aan de groote werken, voor een groot deel tn
de crisisjaren 19301934, arbeid gevonden;
mlllioenen guldens zijn er productief besteed
Dezer dagen nu wordt bet kanaal in ge
bruik genomen. Daarom een korte beschrij
ving van het geheel, de verschillende panden
en ds er gebouwde kunstwerken.
Heeft het Julianakanaal een lengte van 35
KM., de breedte ervan op den waterspiegel be
draagt 46,50 meter. Het kenmerkt zich door een
veelhoekig dwarsprofiel. Over een breedte van
16 meter verkrijgt het een diepte van 5 meter,
over 33 meter een diepte van 2.80 meter. De
sluizen laten toe het schutten van een sleep
boot met een 3000 tonsschlp van maximale af
metingen; se zjjn lang 136 meter, bij een door-
vaartwijdte van 14 meter en een slagdrempel-
diepte van 3.60 meter. Zeven meter boven den
waterspiegel spannen de bruggen voor gewoon
verkeer over het kanaal. Het zijn er elf; zes
hiervan zijn 58.60 M. lang, vijf meten 76.60 M.
Bit.
hoor
den bezigen, was nauwelijks overdreven. Een
Inderdaad machtige wateroppervlakte, door
menschelljken triomf hier geschapen. De op
pervlakte er van bedraagt niet minder dan
200.000 viekante meter.
De kolenhaven Born valt te onderscheiden in
drie gedeelten: de eigenlijke kolenhaven, lang
500 en breed 100 tot 110 meter; de berghaven
250 bij 500 meter; de verwijding van het kanaal
self, over een lengte van 700 meter, met een
extra breedte van 30 tot 125 meter. Het ge
heel wordt beheerscht door het hooge silhouet
der fameuze kolentip
Schutsluis Bom keert wel het grootste ver
val van alle Nederlandsche sluizen. Niet min
der dan 11.35 M. Wanneer de schepen in dezen
geweldigen betonnen put zijn omhoog gestegen,
bevinden ze zich op 44 M. 4- NAP, Dit pand
heeft enkele merkwaardigheden. Het la n.l. ge
legen op zakkende en onstabiele gronden. Waar
het gaat over bet mijngebied van de Maurite,
is bet bestemd om op den duur meten diep te
dalen. Daarmee is b|j den bouw der kunstwer
ken rekening gehouden. Onder Stein en Elsloo
werd het Ingegraven in de verraderlijke drijf-
sandlagen, die men eerst heeft moeten droog
leggen- Tan slotte dient men de aan dit ge-
AM STERDAM: Hotel Café Restaurant „De
Pool”, Damrak 42—43; Hotel Café Ree-
ta tiran t .Royal", Sarphatistraat 1, hoek
Frederikspleln; Hotel Schiller, Rem-
brandtspleln.
APELDOORN: Hotel ..Suisse”, t/o Station
Hotel Zeelandia, Hoofdstraat 45.
ARNHEM: Hotel „Bosch”, Walburgstraat 8;
Café Restaurant ..Rijnpaviljoen”, Onder-
langs 10; Hotel „Sluis”, Café-Restau-
rant. Oude Stationsweg 11.
BAARN: Hotel „Central”, Brink;
*t Huls Groeneveld.
BERGEN: Pension Russen weg.
BERGEN a/ZEE: Hotel-Lunchroom Stroo-
mer en Pension Stormvogels.
BERG EN DAL bij Nijmegen: Hotel Pension
„Hamer", Bondshotel, Café Restaurant;
Pension Café Restaurant Koepel Wester-
meerwijk. Meerwijk; Pension Johanna-
hof
DRIEBERGEN:
Rijzenburg."
EERBEEK (O.)
Centrum.
EPEN (L.): Pension Peerboom.
GOIRLE bV Tilburg:
Golf."
GRAVE-VELP: Café Restaurant JDe Elft”
GROESBEEK: Pensionaat Mariëntal.
HAARLEM: Hotel „De Leeuwerik", Kruis
straat 3032.
HATTEM: Hotel Pension ..Beek en Berg."
HOI THEM—ST. GERLACH: Hotel L. V. d.
Weyer
LAREN: Hotel Pension *t Witte Huis. Neu-
huisweg 1.
LOCHEM: Hotel „Berkeloord.”
LUNTEREN: Hotel „De Pelikaan”. Dorp
straat 23.
MECHELENWITTEM (L.)Pension Brull,
J. WUnenHessel.
NOORDWIJK a/ZEE:
Del”, Rembrandtsweg 7.
NUNSPEET: Pension Dennenheuvel,
nelaantje.
NIJMEGENHotel Café Restaurant
Janssen. Bloemerstraat 7g83;
„De Pauw”, Groote Markt 40;
Zusters Pelgrimshuis H. Landstichting;
Hotel Pension .Hlonshof", Groesb weg,
Berg Nebo t/o H. Landstichting; Hotel
Café Restaurant „Valkhof”, Valkhof 14;
Hotel Pension Mariënboom, Groesb.-
De N. V. Bcbeepsbouwwerf Gebroeders Pot to
Bolnes ontving dezer dagen van de Kon. NederL
Stoomboot Maatschappij te Amsterdam de op
dracht voor den bouw en de levering van 3
motor kustvaartschepen.
Hoofdafmetingen zijn: lengte tusschen de
loodlijnen 47395 M breedte op spanten 8315
M. holte tot bet bovendek 6.410M^ botte to»
het 3e dek 3.430 M.. diepgang op somerdek
3378 M. vermogen van den hoofdmotor 400
A.P.K.
weg 438; Café Restaurant Welgelegen,
Graafscheweg 364.
OOS TER BEEK—HOOG: Pension
Dreyen, Oranjeweg 3830.
OSS: Café Restaurant JKlske”,
weg 115.
O VERVEEN: Hotel „Van Ouds t Raadhuis."
PLASMOLEN, Gem. Mook: Hotel Pension
Boschzicht.
RENKUM: Hotel
straat 188.
8CHEVENINGEN: Pension Jtstor". bij bet
Kurhaus, Gevers Deynootweg 91; Hotel
Danoro, Geven DeynoótpMn t/o Kur-
haus.
DE 8TEEG: Café Restaurant „Het Wapen
van Athlone."
TEGELEN: Hotel Germania, Grootestraat 3,
UDDELERMEER: Bondshotel ^fè&e
Hoeve”, T. Douwes.
UTRECHT: Jaarbeurs Rest
De Domkelder, Dom]
markt 30.
VALKENBURG: Hotel Belle Vue, Genelnde-
straat 1: Hotel Berg en Dal, Plenkert-
straat; Hotel Restaurant U>s Burcht",
Grootestraat 8; Hotel Cremers, Wllbel-
tnlnalaan 63; Hotel Franssen, Reinald-
straat 1Hotel Germania, Walram-
plein 37; Hotel „De Grot van Lourdes",
Grendelplein 16; Hotel Llmburgla, Mo-
numentsplein; Hotel Oranje Hof, Nleu-
weweg; Hotel Oranje Nassau, Houthe-
merweg; Hotel ,J*alanka”, Walrampleln
9; Hotel Prinses Juliana, Houtbemer-
weg; Hotel „Schaepkens van St Fijt”,
Nieuwe weg; Hotel SmeeteHuynen.
Muntstraat 1; Hotel Trianon v/h Oud
Vossen. Nleuweweg; Hotel Voncken.
Walrampleln 1; Hotel Café Restaurant
Walram. Grootestraat 36; Hotel Croix
de Bourgogne.
Hotel Pension „Nederhagen",
Hotel Café
Kolenhaven Steln zal terstond wel 3 millioen
kolen en cokes verladen. Vooral hier, aan indu-
striekolen en cokes, vinden de kasten van 2000
—2500 ton goed emplooi. 8teln wordt zeker een
der meest moderne kolenoverlaadhavens van je
wereld. De Staatsmijnen schaften zich een heel
wagenpark van bijzonderen bouw aan. De
machtigste rijdende kranen van Europa zien
wij er nu in gebruik.
Aan Julianakanaal, havens en
waterwegen rijn ongeveer veertig millioen gul
dens besteed. Die moeten nu productief gaan
worden. Hoewel de vooruitzichten niet bepaald
gunstig zjjn, hopen we toch het beste voor de
tookMnstb M. Ke
Is de uitbouw van het geheel der nieuwe
NederlandsenBelgische waterwegen wellicht
niet zoo economisch mogelijk, op zichzelf be
schouwd had bet iets vóór op kanalisatie der
Maas. De Maas kronkelend van verloop. Is 45
KM. lang, bet kanaal slechts 35. Maaskanali
satie zou 8 sluizen gevorderd hebben.
Het kanaal bevat er slechts vier, waarvan
een. die bij Llmmel, dan nog maar enkele we
ken per jaar behoeft te werken en gewooniUk
een open verbinding met de Maas vormt.
Ook de kosten van een lateraal kanaal waren
mlllioenen guldens lager. Voordeelen scholen
verder nog in den aanleg van havens enz.
Het kanaal is dus 35 KM. lang en verdeeld
In drie panden. Het eerste begint te Maas-
bracht en sluit aan op de gekanaliseerde Maas
op een peil van 20.40 M. boven Nieuw Am-
sterdamsch Pell NA.P.) de schutsluis al
daar heft de vaartuigen 7 45 M. omhoog. Het
merkwaardige van deze schutsluis is de klap
deur in bet bovenhoofd; deze wordt bij In-
en uitvaren op den bodem neergeslagen.
Daar weer een .kunstwerk”, een schutsluis
met 4.80 M. verval. Over 5 KM. krijgt het
kanaal nu een peil van 33,65 M. 4- N A P. Dit
pand eindigt beneden de sluis van Born.
nii
1
ve
te
de
Ki
ML -•>
w
Ta Egmond-blnn«n had Dinsdag d« plechtige In
wijding der Benedictijner Priory plaats. Z. H. Exe.
Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschop van Haarleem
zegent de klok
.'I