Juliana-kanaal geheel gereed IDEALE VACANTIE-VERBLIJVEN N Plaats dan een voor 80. De Belgische Koningskinderen te Noordwijk. Ill IN ONS EIGEN LAND NEGEN JAREN ARBEID Chileensche schuldenconferentie e OPDRACHT VOOR SCHEEPS BOUW goederen Ten slotte een betere oplossing dan de kanalisatie van de MaaA De haven Stein Een kanaal langs de Maas De voorgeschiedenis Het kanaal in cijfers ri ■H De Hallaanzche arbiter graaf Aldrovandl (links) IIIIII1IMHI1 illllllllUUlllllllllllllllHIiHlillllilUlllllUIIUIItllllUtfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfllllllllllllllllllllillllllllllllllll Huize Heesche- Camptnan, Dorp- Hotel Hotel „Het Wapen ven „Coldenhove”, Kampeer- .X* Techniek te Born Het Jalianakanaal aan Pension Ruin en Oroe- -Huls Hoilandsche Tuin”. noiiM-ne woxervnegiuig .\^roix au oua neen een nieuw recora voor langen afstand gevestigd. Het record stond tot nog toe op naam van de Italianen Mixte i zomer een verkeer vor men. Reeds nu varen van Maastricht plezier- booten naar de kolenhavens van Born en Hehr, de twee meest interessante punten. Ten ge rieve van onze aomertoerlsten daarom het een en ander omtrent het nieuwe, machtige kanaal. bet ge deelte gelegen kolenhaven Steln als hoofddoel van het kanaal te beschouwen. ken rekening gehouden. Onder Steln en Elsloo werd bet ingegraven In de verraderlijke drtff- sandlagen, die men eerst heeft moeten droog leggen. Ten slotte dient men de aan dit ge- da baan bij da opening van de tennis kampioenschappen te Wimbledon A. H. Hotel Berw. Om l---- gesteld, zullen we hier niet onderzoeken. We verheugen ons om het feit. Het nieuwe kanaal zal van dankbaar object voor vreemdellni Met betrekking tot de conferentie, die aan het einde van de vorige week te Parijs werd gehouden tusschen de vertegenwoordigers van de Franacbe, Belgische, Zwltsersche en Neder- landsche houders van de Chileensche obligaties, vernemen wü, dat de besprekingen voorlooplg zijn opgeschort om de Chileensche delegatie ge legenheid te geven overleg te plegen met haar regeering. De besprekingen sullen binnenkort worden hervat. Beochrutrina stelen. Daarmee is bjj den bouw der kunstwer- HM JuBanakanaal opent bet Umburgscbe achterland, met zijn machtig ontbloeide mijn industrie a|jn Keramische nijverheid, mergel- stemming over allerlei geschipper en getreuzel nam redelijk of niet, toe Ze werd van Belgische MJde al verkeerd uitgelegd. Men sag niet of wilds van dien kant niet zien, dat men in Zuid-Um- burg meer vocht voor typisch Hoilandsche Hotterdamscbe belangen dan voor Belgische. Daarvan gaf men zich in ons Zuiden trouwens ook nog weinig rekenschap; men ageerde voor Haven Steln imponeert minder dan Born. Men denke hier minder aan een haven dan aan oen laadwal. Hoog staan de zwarte damwanden boven bet grauwe water, een Ijzeren muur. Een kade, als men wil, doch waarop dra het dubbele van Born tot verlading komt. Hier rijden een paar geweldige kranen, die uit de van de Mau- rits, Emma en Hendrik komende treinen met „Kubelwagens” de speciale laadbakken. Inhou dende 13 ton kolen, of 8 ton cokes, opheffen, openen en den Inhoud ervan In de wachtende schepen neerstorten. Ook aan de benzol- en kunstmesthavens ziet men al bedrijvigheid. Op vallend is bet aantal schepen van groot laad vermogen, dat men hier ziet. Stein’s toekomst Kolenhaven Steln zal terstond wel 3 mlllloen kolen en cokes verladen. Vooral hier, aan Indu- striekolen en cokes, vinden de kasten van 2000 2500 ton goed emplooi. Steln wordt zeker een der meest moderne kolenoverlaadhavens van Je wereld. De Staatsmijnen schaften zich een heel wagenpark van bijsonderen bouw aan. De machtigste rijdende kranen van Europa zien wij er nu in gebruik. Aan Juüanakanaal, havens en aansluitende waterwegen z|jn ongeveer veertig mlllloen gul dens besteed. Die moeten nu productief gaan worden. Hoewel de vooruitzichten niet bepaald gunstig zijn, hopen we toch het beate voor de toekomst M. K. Daar ligt de kolenhaven voor de particuliere mijnen en Staatsmijn „Wilhelmina*. Naast de kolentip der N. s., die aanvankelijk niet te best werkte, zien we in constructie een geweldige installatie tot overlading van vergruizing onderhevige huisbrandkolen. Deae haven ziet er wel Imposant Het woord „binnenzee", dat we I Havens en In de dagen van Commission Mixte betee- kende ons Llmburgsche mingebied, vergeleken bij het Lulksche, nog niet veel. Het werd anders. Limburg overvleugelde Luik, verkreeg een dubbel zoo groote beteekenis. werd hoofdobject van deze millioenenwerken. Born en vooral Steln worden de voornaamste havens van het Juliana- kanaal. Hoewel Maastricht door den aanleg daarvan, voor wat betreft den overslag van ko len, heel wat verliezen gaat, blijft ook deze haven van groote beteekenis. De daar gevestigde fabrieken van cement, zinkwit, aardewerk, glas en papier, evenals de mergelgroeven zullen im mer belangrijke vrachten opleveren. Born werd voorlooplg alleen maar kolenha ven. De fameuze nieuwe kolentip werkt er; andere overlaadgelegenheden rijn in aanbouw. Met eenige nieuwsgierigheid ziet men, In krin gen van belanghebbenden, een zeer vernuftig geconstrueerden transportband tegemoet, die straks aan vergruizing onderhevige huisbrand kolen in de schepen vleien moet. Gerekend werd op een verlading in deze haven van ruim 1 mll lloen ton, op te voeren tot 2 mlllloen en meer. groeven, cementfabricatie, enz. voor de vaart met schepen van 2000 ton en zelfs nog meer. Rijnaken van de grootste soort kunnen straks tot Maastricht opvaren en vandaar, wanneer België z;jn belangen wel begrijpt, later nog eens naar Luik. Later I Is de uitbouw van het geheel der nieuwe NederlandschBelgische waterwegen wellicht niet zoo economisch mogelijk, op zichzelf be schouwd had het iets vóór op kanalisatie der Maas. De Maas kronkelend van verloop, is 45 KM. lang, het kanaal slechts 35. Maaskanali satie sou 8 sluizen gevorderd hebben. Het kanaal bevat er slechts vier, waarvan een, die bij Llmmel, dan nog maar enkele we ken per jaar behoeft te «erken en gewoonlijk een open verbinding met de Maas vormt. Ook de koeten van een lateraal kanaal waren mlllioenen guldens lager. Voordeelen scholen verder nog in den aanleg van havens enz. Het kanaal is dus 35 KM. lang en verdeeld in drie panden. Het eerste begint te Maas- bracht en sluit aan op de gekanaliseerde Maas op een peil van 20.40 M. boven Nieuw Am- sterdamsch Peil N_A_P) de schutsluis al daar heft de vaartuigen 7.46 M omhoog. Het merkwaardige van deze schutsluis is de klap deur in het bovenhoofd; deze wordt bij In- en uitvaren op den bodem neergeslagen Daar weer een „kunstwerk", een schutsluis met 4.80 M. verval. Over 5 KM krijgt het kanaal nu een peil van 32,65 M. -r N A P. Dit pand eindigt beneden de sluis van Born. Da Hallaanzche arbiter graaf Aldrovandl (links) an da Hsllaansche gezant Francesco M. Talianl op weg naar da Italiaansch-Abeasyniiche conferentie te Scheveningan eigen toekomst, Bonder met allerlei bijkomstig heden rekening te willen houden. Kempen en Brabant, met bet verwaariooeen der grensscheidende Maas. De ontstemming over allerlei geschipper en getreuzel nam toe, begon in het buitenland de aandacht te trekken en werd verkeerd uitgelegd. We vochten immers meer voor Hoilandsche Rotterdamache belangen dan voor Belgische! Bjj monde van het Llmburgsche Kamerlid Max Bongaerts, kwam de Regeering toen met de groote belofte: aanleg van een lateraal kanaal De voorstanders van Maaskanalisatie hoorden de boodschap aan, mediteerden erover, want »e konden niet terstond het oude, grootactie denk beeld van de bevaarbaarmaklng der rivier laten schieten. Ze vonden bet geen Ideale oplossing. Wanneer we even beschouwen met welke ont zaglijke kosten op beide oevers der Maas laterale kanalen ontstonden, Is het dit ook wel niet Het nieuwe plan dat tntueschen reeds tn 1912 ter sprake gekomen was bood evenwel bet voor deel, dat men zelfstandig en vlug handelen kon. Nederland mocht, zonder In conflict te komen met de vlgeerende verdragen, dit Maas-vervan- gende kanaal aanleggen. Dat men, handelende zonder overleg met België, op een ander, hoewel minder belangrijk punt een informaliteit be dreef, schijnt men over het hoofd te hebben ge zien. België ondernam eenige jaren later iota dergelijks en beging, bij de Ingebruikneming van het eerste klaar gekomen gedeelte van de „ves tinggracht Albertkanaal”, de tactische fout met terdaad vóór Nederland de hand te lichten met de verdragsbepalingen. let officieel doch zeer werkelijk is Juüanakanaal nu toch in gebruik nomen. Waarom het aoo lang duurde. wat voor reden bet zoo stiekem werd o0en- Men moet den Zuld-Umburgers, die iels voor de ontwikkeling van hun streek voelden, niet kwa lijk nemen, dat ze in 1920 wat ongeduldig wer den. Vóór den oorlog reeds hadden ae de prachtige en suggestieve plannen en kaarten van de Neder- landsch-Belglscbe Commissie voor de Maaskana- lisatie gezien. Waarom die werken niet uitge voerd? Mlllioenen speelden toen geen rol. Het was hoog-conjunctuur! Roeveur neet daovaan gemaak Ins get goods en gróets” (Waarom niet .daarvan gemaakt Eens wat goeds en groots). Zoo zong men onze ergenls vond toch nog een lied op'de geruchtmakende protestver- gadering te Maastricht. Men verlangde nog Maaskananaatie van Linns tot Vlsé. Daarvoor was evenwel medewerking van België noodig. De Belgen waren en zijn over bet algemeen vlotte en vriéndelijke menschen. In 1920 leefden nog duikenden refugiés in ons Zuiden; we kon den er best mee ópschieten. De Maaskanalisatie bad evenwel een zakelijken kant: ze sou Lul- kerland voor de Hoilandsche havens ontsluiten en dat zag Antwerpen, begrijpelijk, niet graag. Nu bestaat in zaken gemoedelijkheid alleen maar fat zooverre als ae geen of weinig geld kost. Ant werpen vreesde groot nadeel en werkte de plan nen der Oommisslon-Mlxte een beetje tegen. Het werd sindsdien niet anders. Daar wensehten de ongeduldige Zuld-Um burgers van 1920 geen rekening mee te houden. Vooruit! Geen slap surrogaat bestaande tn verbreeding der oude kanalen in de Kempen en Brabant voor het grootache ontwerp van 1913, De heuglijke boodschap van kamerlid Bon gaerts kwam einde 1920 en werd spoedig ge volgd door een wet, die aanleg van het nieuwe kanaal voorschreef. Deze waterweg was natuur lijk niet naar den zin der Spoorwegen, die vreesden hierdoor bet monopolie van het steenkolen vervoer te verliezen. Er werd tegen de uitvoering der wet geageerd, zoo sterk, dat te Maastricht nog een paar maal een comité van verweer moest ontstaan. Toen in najaar 1925 de Koninklijke Familie Limburg bezocht en HJE.H. Prinses Juliana te Lünmel de eerste spade in den grond stak voor het kanaal, dat voortaan Juüanakanaal heeten sou, was men in Umburg gerustgesteld. Nadien is er geregeld voortgewerkt, wei niet In een stormachtig tempo, waarmee de Belgen (met Duitscbe hulp) bergen verzetten voor hun Albertkanaal, doch gestadig en degelijk, naar Hollandschen aard. Duizenden hebben aan de groote werken, voor een groot deel in de crisisjaren 1930—1934, arbeid gevonden; mlllioenen guldens sjjn er productief besteed. Dezer dagen nu wordt het kanaal In ge bruik genomen. Daarom een korte beschriJ-. ving van bet geheel, de verschillende panden •n de er gebouwde kunstwerken. Heeft bet Juüanakanaal een lengte van 35 KM, de breedte ervan op den waterspiegel be draagt 46,50 meter. Het kenmerkt zich door een veelhoekig dwarsprofiel. Over een breedte van 16 meter verkrijgt het een diepte van 5 meter, over 33 meter een diepte van 2.80 meter. De sluizen laten toe het schutten van een sleep boot met een 2000 tonsschlp van maximale af metingen; ze z|jn lang 136 meter, bij een door- vaartwljdte van 14 meter en een slagdrempel- dlepte van 3.60 meter. Zeven meter boven den waterspiegel spannen de bruggen voor gewoon verkeer over het kanaal. Het zjjn er elf; zes hiervan zijn 58.60 M. lang, vjjf meten 76.60 M. Met vieren op een rij. - Kroonprins Boudewijn Josephine Charlotte met Jan Hein en Sabina van de Mortel bij vroolijk spel aan het strand te Noordwijk De N.V. Scbeepsbouwwerf Gebroeders Pot te Bolnes ontving dezer dagen van de Kon. Nederl. Stoomboot Maatschappij te Amsterdam de op dracht voor den bouw en de levering van 2 motorkustvaartschepen. Hoofdafmetingen zijn: lengte tusschen da loodlijnen 47396 M., breedte op spanten 8315 M., holte tot het bovendek 5.410 M. holte tot bet 3e dek 3.430 M, diepgang op somerdek 3378 M Vermogen van den hoofdmotte 400 uit. woord „binnenzee", dat we hoor den bezigen, was nauwelijks overdreven. Een Inderdaad machtige wateroppervlakte, door menschel Ijken triomf hier geschapen. De op- pervtakte er van bedraagt niet minder dan 200.000 viekante meter. De kolenhaven Born valt te onderscheiden in drie gedeelten: de eigenlijke kolenhaven, lang 500 en breed 100 tot 110 meter; de Verghaven 250 btj 500 meter; de verwijding van het kanaal self, over een lengte van 700 meter, met een extra breedte van 30 tot 135 meter. Het ge heel wordt beheerscht door bet hooge silhouet der fameuze kolentip Schutsluis Born keert wel het grootste ver val vsin alle Nederlandsche sluizen. Niet min der dan 11.35 M Wanneer de schepen in dezen geweldigen betonnen put zijn omhoog gestegen, bevinden se zich op 44 M. N AJ». Dit pand beeft enkele merkwaardigheden. Het is nJ. ge legen op zakkende en onstabiele gronden. Waar het gaat over bet mjjngebied van de Maurits, is het bestemd om op den duur meters diep te weg 438; Café Restaurant Welgelegen. Graafscheweg 364. OOSTERBEEK—HOOG: Pension Dreyen, Oranjeweg 2830. 088: Café Restaurant „Klske", weg 115. OVER VEEN: Hotel .Van Oude t Raadhuis.” FLASMOLEN, Gem. Mook: Hotel Pension Boechzicht. RENKUM: Hotel straat 188. SCHEVENINGEN: Pension „Astor”, b|j bet Kurhaus, Gevers Deynootweg 91; Hotel Danoro, Gevers Deynootplein t/o Kur haus. DE STEEG: Café Restaurant „Het Wapen van Athlone.” TEGELEN: Hotel Germania, Grootestraat 2. UDDELERMEER: Bondshotel „Bleeke Hoeve”, T. Douwes. UTRECHT: Jaarbeurs Restaurant, Vreeburg. De Domkelder, Domplein 19, Visch- markt 20. VALKENBURG: Hotel Belle Vue, Geneinde- straat 1; Hotel Berg en Dal, Plenkert- straat; Hotel Restaurant J3e Burcht”, Grootestraat 8; Hotel Cremers, WUbel- minalaan 63; Hotel Franssen, Relnald- straat 1; Hotel Germania, Walram- pleln 37; Hotel ,JDe Grot van Lourdes”, Grende Ipleln 16; Hotel Llmburgla, Mo- n urnentsplein; Hotel Oranje Hof, Nleu- weweg; Hotel Oranje Nassau, Houthe- merweg; Hotel ..Palanka”, Walrampleln 9; Hotel Prinses JuUana, Houthemer- weg; Hotel .Bchaepkens van 8t. Fijt", Nieuwe weg; Hotel Smeets—Huynen. Muntstraat 1; Hotel Triancta v/h Oud Vossen, Nieuwe weg; Hotel Voncken. Walrampleln 1; Hotel Café Restaurant Walram. Grootestraat 38; Hotel Croix de Bourgogne. VELP (G.j: Hotel Pension „Nederhagen”, Zutphenscbestraatweg 3; Hotel Café Restaurant JDe Vereenlging.” VU88INGEN: Grand Hotel Brlttannla, Boul. Evertsen 34. WIJK AAN ZEE: Dépendance der Badhotela RAND VOORT: Hotel Café Restaurant JOrie- hulzen”. Kerkstraat 1. ZOUTELANDE: Hotel Pension Drift)”, D»linking ZUTPHEN: Hotel J3e Markt 16. AMSTERDAM: Hotel Café Restaurant „De Pool”, Damrak 42—43; Hotel Café Res taurant Royal", Sarphatistraat 1, hoek Frederikspleln; Hotel Schiller. Rem brand tspleln. APELDOORN: Hotel .jSulsse”, t/o Station. Hotel Zeelandia, Hoofdstraat 46. ARNhEM: Hotel .Roach”, Walburgstraat 8; Café Restaurant „Rljnpaviljoen”, Onder, langs 10; Hotel „Sluis”, Café-Restau- rant. Oude Stationsweg 11. BAARN: Hotel „Central”, Brink; t Huis Groeneveld. BERGEN: Pension Russenweg. BERGEN a/ZEE: Hotel-Lunchroom Stroo- mer en Pension Stormvogels. BERG EN DAL bjj Nijmegen: Hotel Pension .Ramer”, Bondshotel, Café Restaurant; Pension Café Restaurant Koepel Wester- meenrijk. Meenrijk; Pension Johanna- hof. DRIEBERGEN: Rijzenburg." EERBEEK (G.j: Centrum. EPEN (L.I: Pension Peerboom. GOIBLE b|j Tilburg: Hotel Pension Golf." GRAVE-VELP: Café Restaurant „De Kift.” GROESBEEK: Pensionaat Marian tal HAARLEM: Hotel JDe Leeuwerik”, Kruis straat 3032. HATTEM: Hotel Pension Reek en Berg.” HOUTHEM—8T. GERLACH: Hotel L. V. d. Weyer. LAREN: Hotel Pension T Witte Hute, Neu- huisweg 1. LOt HEM: Hotel .Berkeloord.” LUNTERENHotel „De Pelikaan", Dorp straat 23. MECHELENwiTTEM (L.)Pension Brull. J. WijnenHessel. NOORDWIJK a/ZKE: Dal”, Rembrandtsweg 7. NUNSPEET: Pension Dennenheuvel, nelaantje. NIJMEGEN: Hotel Café Restaurant Janssen. Bloemerstraat 7882; J3e Pauw”, Groote Markt 40: Zusters Pelgrimshuis H. Landstichting; Hotel Pension .Rlonshof", Groesb.weg, Berg Nebo t/o H Landstichting; Hotel Café Restaurant „Valkhof”, Valkhof 14; Hotel Pension Maritaboom, Groeab.- FOTOREPORTAGE e n to h o t« d d X i Te Egmond-binnwn had Dinsdag d« piachtig* In wijding d.r Etenodlctijner Priory plaats. Z. H. Exo, Mgr. J. D. J. A.nganant, Bisschop v«n Haarlam, zegent de klok

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4