Juliana-kanaal geheel gereed
IDEALE VACANTIE-VERBLIJVEN
N
Plaats dan een
voor 80.
De Belgische Koningskinderen
te Noordwijk.
Ill
IN ONS EIGEN LAND
NEGEN JAREN ARBEID
Chileensche schuldenconferentie
e
OPDRACHT VOOR SCHEEPS
BOUW
goederen
Ten slotte een betere oplossing
dan de kanalisatie van
de MaaA
De haven Stein
Een kanaal langs de Maas
De voorgeschiedenis
Het kanaal in cijfers
ri
■H
De Hallaanzche arbiter graaf Aldrovandl (links)
IIIIII1IMHI1 illllllllUUlllllllllllllllHIiHlillllilUlllllUIIUIItllllUtfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllfllllllllllllllllllllillllllllllllllll
Huize
Heesche-
Camptnan, Dorp-
Hotel
Hotel
„Het Wapen ven
„Coldenhove”, Kampeer-
.X*
Techniek te Born
Het Jalianakanaal
aan
Pension
Ruin en
Oroe-
-Huls
Hoilandsche Tuin”.
noiiM-ne woxervnegiuig .\^roix au oua neen een nieuw recora voor
langen afstand gevestigd. Het record stond tot nog toe op naam van de Italianen
Mixte
i zomer een
verkeer vor
men. Reeds nu varen van Maastricht plezier-
booten naar de kolenhavens van Born en Hehr,
de twee meest interessante punten. Ten ge
rieve van onze aomertoerlsten daarom het een
en ander omtrent het nieuwe, machtige kanaal.
bet
ge
deelte gelegen kolenhaven Steln als hoofddoel
van het kanaal te beschouwen.
ken rekening gehouden. Onder Steln en Elsloo
werd bet ingegraven In de verraderlijke drtff-
sandlagen, die men eerst heeft moeten droog
leggen. Ten slotte dient men de aan dit ge-
da baan bij da opening van de tennis
kampioenschappen te Wimbledon
A. H.
Hotel
Berw.
Om l----
gesteld, zullen we hier niet onderzoeken. We
verheugen ons om het feit.
Het nieuwe kanaal zal van
dankbaar object voor vreemdellni
Met betrekking tot de conferentie, die aan
het einde van de vorige week te Parijs werd
gehouden tusschen de vertegenwoordigers van
de Franacbe, Belgische, Zwltsersche en Neder-
landsche houders van de Chileensche obligaties,
vernemen wü, dat de besprekingen voorlooplg
zijn opgeschort om de Chileensche delegatie ge
legenheid te geven overleg te plegen met haar
regeering. De besprekingen sullen binnenkort
worden hervat.
Beochrutrina stelen. Daarmee is bjj den bouw der kunstwer-
HM JuBanakanaal opent bet Umburgscbe
achterland, met zijn machtig ontbloeide mijn
industrie a|jn Keramische nijverheid, mergel-
stemming over allerlei geschipper en getreuzel
nam redelijk of niet, toe Ze werd van Belgische
MJde al verkeerd uitgelegd. Men sag niet of wilds
van dien kant niet zien, dat men in Zuid-Um-
burg meer vocht voor typisch Hoilandsche
Hotterdamscbe belangen dan voor Belgische.
Daarvan gaf men zich in ons Zuiden trouwens
ook nog weinig rekenschap; men ageerde voor
Haven Steln imponeert minder dan Born. Men
denke hier minder aan een haven dan aan oen
laadwal. Hoog staan de zwarte damwanden
boven bet grauwe water, een Ijzeren muur. Een
kade, als men wil, doch waarop dra het dubbele
van Born tot verlading komt. Hier rijden een
paar geweldige kranen, die uit de van de Mau-
rits, Emma en Hendrik komende treinen met
„Kubelwagens” de speciale laadbakken. Inhou
dende 13 ton kolen, of 8 ton cokes, opheffen,
openen en den Inhoud ervan In de wachtende
schepen neerstorten. Ook aan de benzol- en
kunstmesthavens ziet men al bedrijvigheid. Op
vallend is bet aantal schepen van groot laad
vermogen, dat men hier ziet.
Stein’s toekomst
Kolenhaven Steln zal terstond wel 3 mlllloen
kolen en cokes verladen. Vooral hier, aan Indu-
striekolen en cokes, vinden de kasten van 2000
2500 ton goed emplooi. Steln wordt zeker een
der meest moderne kolenoverlaadhavens van Je
wereld. De Staatsmijnen schaften zich een heel
wagenpark van bijsonderen bouw aan. De
machtigste rijdende kranen van Europa zien
wij er nu in gebruik.
Aan Juüanakanaal, havens en aansluitende
waterwegen z|jn ongeveer veertig mlllloen gul
dens besteed. Die moeten nu productief gaan
worden. Hoewel de vooruitzichten niet bepaald
gunstig zijn, hopen we toch het beate voor de
toekomst M. K.
Daar ligt de kolenhaven voor de particuliere
mijnen en Staatsmijn „Wilhelmina*.
Naast de kolentip der N. s., die aanvankelijk
niet te best werkte, zien we in constructie een
geweldige installatie tot overlading van
vergruizing onderhevige huisbrandkolen.
Deae haven ziet er wel Imposant
Het woord „binnenzee", dat we I
Havens en
In de dagen van Commission Mixte betee-
kende ons Llmburgsche mingebied, vergeleken
bij het Lulksche, nog niet veel. Het werd anders.
Limburg overvleugelde Luik, verkreeg een dubbel
zoo groote beteekenis. werd hoofdobject van
deze millioenenwerken. Born en vooral Steln
worden de voornaamste havens van het Juliana-
kanaal. Hoewel Maastricht door den aanleg
daarvan, voor wat betreft den overslag van ko
len, heel wat verliezen gaat, blijft ook deze
haven van groote beteekenis. De daar gevestigde
fabrieken van cement, zinkwit, aardewerk, glas
en papier, evenals de mergelgroeven zullen im
mer belangrijke vrachten opleveren.
Born werd voorlooplg alleen maar kolenha
ven. De fameuze nieuwe kolentip werkt er;
andere overlaadgelegenheden rijn in aanbouw.
Met eenige nieuwsgierigheid ziet men, In krin
gen van belanghebbenden, een zeer vernuftig
geconstrueerden transportband tegemoet, die
straks aan vergruizing onderhevige huisbrand
kolen in de schepen vleien moet. Gerekend werd
op een verlading in deze haven van ruim 1 mll
lloen ton, op te voeren tot 2 mlllloen en meer.
groeven, cementfabricatie, enz. voor de vaart
met schepen van 2000 ton en zelfs nog meer.
Rijnaken van de grootste soort kunnen straks
tot Maastricht opvaren en vandaar, wanneer
België z;jn belangen wel begrijpt, later nog eens
naar Luik. Later I
Is de uitbouw van het geheel der nieuwe
NederlandschBelgische waterwegen wellicht
niet zoo economisch mogelijk, op zichzelf be
schouwd had het iets vóór op kanalisatie der
Maas. De Maas kronkelend van verloop, is 45
KM. lang, het kanaal slechts 35. Maaskanali
satie sou 8 sluizen gevorderd hebben.
Het kanaal bevat er slechts vier, waarvan
een, die bij Llmmel, dan nog maar enkele we
ken per jaar behoeft te «erken en gewoonlijk
een open verbinding met de Maas vormt.
Ook de koeten van een lateraal kanaal waren
mlllioenen guldens lager. Voordeelen scholen
verder nog in den aanleg van havens enz.
Het kanaal is dus 35 KM. lang en verdeeld
in drie panden. Het eerste begint te Maas-
bracht en sluit aan op de gekanaliseerde Maas
op een peil van 20.40 M. boven Nieuw Am-
sterdamsch Peil N_A_P) de schutsluis al
daar heft de vaartuigen 7.46 M omhoog. Het
merkwaardige van deze schutsluis is de klap
deur in het bovenhoofd; deze wordt bij In-
en uitvaren op den bodem neergeslagen
Daar weer een „kunstwerk", een schutsluis
met 4.80 M. verval. Over 5 KM krijgt het
kanaal nu een peil van 32,65 M. -r N A P. Dit
pand eindigt beneden de sluis van Born.
Da Hallaanzche arbiter graaf Aldrovandl (links) an da Hsllaansche gezant
Francesco M. Talianl op weg naar da Italiaansch-Abeasyniiche conferentie
te Scheveningan
eigen toekomst, Bonder met allerlei bijkomstig
heden rekening te willen houden.
Kempen en Brabant, met bet verwaariooeen
der grensscheidende Maas. De ontstemming over
allerlei geschipper en getreuzel nam toe, begon
in het buitenland de aandacht te trekken en
werd verkeerd uitgelegd. We vochten immers
meer voor Hoilandsche Rotterdamache
belangen dan voor Belgische!
Bjj monde van het Llmburgsche Kamerlid
Max Bongaerts, kwam de Regeering toen met de
groote belofte: aanleg van een lateraal kanaal
De voorstanders van Maaskanalisatie hoorden
de boodschap aan, mediteerden erover, want »e
konden niet terstond het oude, grootactie denk
beeld van de bevaarbaarmaklng der rivier laten
schieten. Ze vonden bet geen Ideale oplossing.
Wanneer we even beschouwen met welke ont
zaglijke kosten op beide oevers der Maas laterale
kanalen ontstonden, Is het dit ook wel niet Het
nieuwe plan dat tntueschen reeds tn 1912 ter
sprake gekomen was bood evenwel bet voor
deel, dat men zelfstandig en vlug handelen kon.
Nederland mocht, zonder In conflict te komen
met de vlgeerende verdragen, dit Maas-vervan-
gende kanaal aanleggen. Dat men, handelende
zonder overleg met België, op een ander, hoewel
minder belangrijk punt een informaliteit be
dreef, schijnt men over het hoofd te hebben ge
zien. België ondernam eenige jaren later iota
dergelijks en beging, bij de Ingebruikneming van
het eerste klaar gekomen gedeelte van de „ves
tinggracht Albertkanaal”, de tactische fout met
terdaad vóór Nederland de hand te lichten met
de verdragsbepalingen.
let officieel doch zeer werkelijk is
Juüanakanaal nu toch in gebruik
nomen. Waarom het aoo lang duurde.
wat voor reden bet zoo stiekem werd o0en-
Men moet den Zuld-Umburgers, die iels voor de
ontwikkeling van hun streek voelden, niet kwa
lijk nemen, dat ze in 1920 wat ongeduldig wer
den.
Vóór den oorlog reeds hadden ae de prachtige
en suggestieve plannen en kaarten van de Neder-
landsch-Belglscbe Commissie voor de Maaskana-
lisatie gezien. Waarom die werken niet uitge
voerd? Mlllioenen speelden toen geen rol. Het
was hoog-conjunctuur!
Roeveur neet daovaan gemaak
Ins get goods en gróets”
(Waarom niet .daarvan gemaakt
Eens wat goeds en groots).
Zoo zong men onze ergenls vond toch nog
een lied op'de geruchtmakende protestver-
gadering te Maastricht.
Men verlangde nog Maaskananaatie van Linns
tot Vlsé. Daarvoor was evenwel medewerking van
België noodig.
De Belgen waren en zijn over bet algemeen
vlotte en vriéndelijke menschen. In 1920 leefden
nog duikenden refugiés in ons Zuiden; we kon
den er best mee ópschieten. De Maaskanalisatie
bad evenwel een zakelijken kant: ze sou Lul-
kerland voor de Hoilandsche havens ontsluiten
en dat zag Antwerpen, begrijpelijk, niet graag.
Nu bestaat in zaken gemoedelijkheid alleen maar
fat zooverre als ae geen of weinig geld kost. Ant
werpen vreesde groot nadeel en werkte de plan
nen der Oommisslon-Mlxte een beetje tegen. Het
werd sindsdien niet anders.
Daar wensehten de ongeduldige Zuld-Um
burgers van 1920 geen rekening mee te houden.
Vooruit! Geen slap surrogaat bestaande tn
verbreeding der oude kanalen in de Kempen en
Brabant voor het grootache ontwerp van 1913,
De heuglijke boodschap van kamerlid Bon
gaerts kwam einde 1920 en werd spoedig ge
volgd door een wet, die aanleg van het nieuwe
kanaal voorschreef. Deze waterweg was natuur
lijk niet naar den zin der Spoorwegen, die
vreesden hierdoor bet monopolie van het
steenkolen vervoer te verliezen. Er werd tegen de
uitvoering der wet geageerd, zoo sterk, dat te
Maastricht nog een paar maal een comité van
verweer moest ontstaan. Toen in najaar 1925
de Koninklijke Familie Limburg bezocht en
HJE.H. Prinses Juliana te Lünmel de eerste
spade in den grond stak voor het kanaal, dat
voortaan Juüanakanaal heeten sou, was men
in Umburg gerustgesteld.
Nadien is er geregeld voortgewerkt, wei niet
In een stormachtig tempo, waarmee de Belgen
(met Duitscbe hulp) bergen verzetten voor
hun Albertkanaal, doch gestadig en degelijk,
naar Hollandschen aard. Duizenden hebben
aan de groote werken, voor een groot deel in
de crisisjaren 1930—1934, arbeid gevonden;
mlllioenen guldens sjjn er productief besteed.
Dezer dagen nu wordt het kanaal In ge
bruik genomen. Daarom een korte beschriJ-.
ving van bet geheel, de verschillende panden
•n de er gebouwde kunstwerken.
Heeft bet Juüanakanaal een lengte van 35
KM, de breedte ervan op den waterspiegel be
draagt 46,50 meter. Het kenmerkt zich door een
veelhoekig dwarsprofiel. Over een breedte van
16 meter verkrijgt het een diepte van 5 meter,
over 33 meter een diepte van 2.80 meter. De
sluizen laten toe het schutten van een sleep
boot met een 2000 tonsschlp van maximale af
metingen; ze z|jn lang 136 meter, bij een door-
vaartwljdte van 14 meter en een slagdrempel-
dlepte van 3.60 meter. Zeven meter boven den
waterspiegel spannen de bruggen voor gewoon
verkeer over het kanaal. Het zjjn er elf; zes
hiervan zijn 58.60 M. lang, vjjf meten 76.60 M.
Met vieren op een rij. - Kroonprins Boudewijn
Josephine Charlotte met Jan Hein en Sabina van de Mortel bij vroolijk
spel aan het strand te Noordwijk
De N.V. Scbeepsbouwwerf Gebroeders Pot te
Bolnes ontving dezer dagen van de Kon. Nederl.
Stoomboot Maatschappij te Amsterdam de op
dracht voor den bouw en de levering van 2
motorkustvaartschepen.
Hoofdafmetingen zijn: lengte tusschen da
loodlijnen 47396 M., breedte op spanten 8315
M., holte tot het bovendek 5.410 M. holte tot
bet 3e dek 3.430 M, diepgang op somerdek
3378 M Vermogen van den hoofdmotte 400
uit.
woord „binnenzee", dat we hoor
den bezigen, was nauwelijks overdreven. Een
Inderdaad machtige wateroppervlakte, door
menschel Ijken triomf hier geschapen. De op-
pervtakte er van bedraagt niet minder dan
200.000 viekante meter.
De kolenhaven Born valt te onderscheiden in
drie gedeelten: de eigenlijke kolenhaven, lang
500 en breed 100 tot 110 meter; de Verghaven
250 btj 500 meter; de verwijding van het kanaal
self, over een lengte van 700 meter, met een
extra breedte van 30 tot 135 meter. Het ge
heel wordt beheerscht door bet hooge silhouet
der fameuze kolentip
Schutsluis Born keert wel het grootste ver
val vsin alle Nederlandsche sluizen. Niet min
der dan 11.35 M Wanneer de schepen in dezen
geweldigen betonnen put zijn omhoog gestegen,
bevinden se zich op 44 M. N AJ». Dit pand
beeft enkele merkwaardigheden. Het is nJ. ge
legen op zakkende en onstabiele gronden. Waar
het gaat over bet mjjngebied van de Maurits,
is het bestemd om op den duur meters diep te
weg 438; Café Restaurant Welgelegen.
Graafscheweg 364.
OOSTERBEEK—HOOG: Pension
Dreyen, Oranjeweg 2830.
088: Café Restaurant „Klske",
weg 115.
OVER VEEN: Hotel .Van Oude t Raadhuis.”
FLASMOLEN, Gem. Mook: Hotel Pension
Boechzicht.
RENKUM: Hotel
straat 188.
SCHEVENINGEN: Pension „Astor”, b|j bet
Kurhaus, Gevers Deynootweg 91; Hotel
Danoro, Gevers Deynootplein t/o Kur
haus.
DE STEEG: Café Restaurant „Het Wapen
van Athlone.”
TEGELEN: Hotel Germania, Grootestraat 2.
UDDELERMEER: Bondshotel „Bleeke
Hoeve”, T. Douwes.
UTRECHT: Jaarbeurs Restaurant, Vreeburg.
De Domkelder, Domplein 19, Visch-
markt 20.
VALKENBURG: Hotel Belle Vue, Geneinde-
straat 1; Hotel Berg en Dal, Plenkert-
straat; Hotel Restaurant J3e Burcht”,
Grootestraat 8; Hotel Cremers, WUbel-
minalaan 63; Hotel Franssen, Relnald-
straat 1; Hotel Germania, Walram-
pleln 37; Hotel ,JDe Grot van Lourdes”,
Grende Ipleln 16; Hotel Llmburgla, Mo-
n urnentsplein; Hotel Oranje Hof, Nleu-
weweg; Hotel Oranje Nassau, Houthe-
merweg; Hotel ..Palanka”, Walrampleln
9; Hotel Prinses JuUana, Houthemer-
weg; Hotel .Bchaepkens van 8t. Fijt",
Nieuwe weg; Hotel Smeets—Huynen.
Muntstraat 1; Hotel Triancta v/h Oud
Vossen, Nieuwe weg; Hotel Voncken.
Walrampleln 1; Hotel Café Restaurant
Walram. Grootestraat 38; Hotel Croix
de Bourgogne.
VELP (G.j: Hotel Pension „Nederhagen”,
Zutphenscbestraatweg 3; Hotel Café
Restaurant JDe Vereenlging.”
VU88INGEN: Grand Hotel Brlttannla,
Boul. Evertsen 34.
WIJK AAN ZEE: Dépendance der Badhotela
RAND VOORT: Hotel Café Restaurant JOrie-
hulzen”. Kerkstraat 1.
ZOUTELANDE: Hotel Pension
Drift)”, D»linking
ZUTPHEN: Hotel J3e
Markt 16.
AMSTERDAM: Hotel Café Restaurant „De
Pool”, Damrak 42—43; Hotel Café Res
taurant Royal", Sarphatistraat 1, hoek
Frederikspleln; Hotel Schiller. Rem
brand tspleln.
APELDOORN: Hotel .jSulsse”, t/o Station.
Hotel Zeelandia, Hoofdstraat 46.
ARNhEM: Hotel .Roach”, Walburgstraat 8;
Café Restaurant „Rljnpaviljoen”, Onder,
langs 10; Hotel „Sluis”, Café-Restau-
rant. Oude Stationsweg 11.
BAARN: Hotel „Central”, Brink;
t Huis Groeneveld.
BERGEN: Pension Russenweg.
BERGEN a/ZEE: Hotel-Lunchroom Stroo-
mer en Pension Stormvogels.
BERG EN DAL bjj Nijmegen: Hotel Pension
.Ramer”, Bondshotel, Café Restaurant;
Pension Café Restaurant Koepel Wester-
meenrijk. Meenrijk; Pension Johanna-
hof.
DRIEBERGEN:
Rijzenburg."
EERBEEK (G.j:
Centrum.
EPEN (L.I: Pension Peerboom.
GOIBLE b|j Tilburg: Hotel Pension
Golf."
GRAVE-VELP: Café Restaurant „De Kift.”
GROESBEEK: Pensionaat Marian tal
HAARLEM: Hotel JDe Leeuwerik”, Kruis
straat 3032.
HATTEM: Hotel Pension Reek en Berg.”
HOUTHEM—8T. GERLACH: Hotel L. V. d.
Weyer.
LAREN: Hotel Pension T Witte Hute, Neu-
huisweg 1.
LOt HEM: Hotel .Berkeloord.”
LUNTERENHotel „De Pelikaan", Dorp
straat 23.
MECHELENwiTTEM (L.)Pension Brull.
J. WijnenHessel.
NOORDWIJK a/ZKE:
Dal”, Rembrandtsweg 7.
NUNSPEET: Pension Dennenheuvel,
nelaantje.
NIJMEGEN: Hotel Café Restaurant
Janssen. Bloemerstraat 7882;
J3e Pauw”, Groote Markt 40:
Zusters Pelgrimshuis H. Landstichting;
Hotel Pension .Rlonshof", Groesb.weg,
Berg Nebo t/o H Landstichting; Hotel
Café Restaurant „Valkhof”, Valkhof 14;
Hotel Pension Maritaboom, Groeab.-
FOTOREPORTAGE
e
n
to
h
o
t«
d
d
X
i
Te Egmond-binnwn had Dinsdag d« piachtig* In
wijding d.r Etenodlctijner Priory plaats. Z. H. Exo,
Mgr. J. D. J. A.nganant, Bisschop v«n Haarlam,
zegent de klok