De „Kwikstaart” met zes inzittenden verbrand Kort na den start tegen den grond geslagen Het wrak aigTijselijke een ravage ONSBLAD i iii Het nieuws van heden n Bl. I 1 DICHT BIJEEN ZAG MEN DE DOODEN DE BAROMETER F 14 personen konden zich redden voor de benzine explodeerde JOH. LAUWERS FAYGLOé 3 ALKMAAR t kJ-I tel VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS MAANDAG 15 JULI 1935 ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 236 f 2- r L 1 a 'fik. e Motordefect oorzaak -• 1 HAM m ,/iu op, wy vallen!” Mevr. Silberstein zag alles! Het relaas van den steward IN Eerste indruk op Schiphol Jceo Passagier vertelt Zes slachtoffers door de doctoren geïdentificeerd Verklaring directeur Plesman DIT NUMMER BESTAAT UlT TIEN BLADZIJDEN Vlak bij Schiphol tegen den dyk van den nieuwen verkeers- k zich de ramp BRILLEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER H te ADVERTENTIEPRIJZEN: Per lossen regel 20c., ingez. med. 40 c. p. regel; idem op pag. één 55c. p.regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepersb- zie de rubriel^Telefoonnummer 4330 - Wat een ooggetuige zag illen” Het parket ter plaatse I i"'i; p’ lar Den W een een GEWOND; Het Abeffllnlsehe conflict. waren Keningin aan da heer den de verklaring yan Ernstig auto-ongeluk bij Roermond; één doode. vier gewonden. TramboUing in Znid-Lixnbarf ken. O (Vervolg elders In dit nummer) gen stand op Maandag 1 nar n.m.: 7«5J Vorige stand: Itót •veel be- ontken- eerste *gd, te Op een gegeven moment gleed het toestel af en ik riep naar de passagiers, die voor mij in de cabine sa ten: „Pas zelfs de i de Os zijn ge- talen in i „werk" wijze te Herpen, rs v. d. luis be dringen laken, ren het die op indbou- :gen in arde in p dron- Ossche ibouwer tast ge ts hon kt Het ze zaak ir S. de I, neen, eiyk de keringz- -n haar mingen bisdom léld in i gene- aange- tan de tiet in- Rorne it den hoorn, dering irieka- lieven il P* zr oo- De eenige overlevende van de beman ning, de steward 3. Haberer, verklaarde dat hij, toen het ongeluk ging gebeuren, achter In de cabine stond. Hij herinner de zich nog, hoe eerst bij den llnkerbin- nenmotor storing optrad en toen later ook de linkerbultenmotor in toeren te rugliep. Wat er verder gebeurde herin nerde hij sich niet meer, evenmin hoe hij buiten la gekomen. Eenmaal op den grond kwam hij tot besinning en snelde weer naar het toestel, om soo mogelijk nog hulp te bieden. De vlammen seho- ten toen echter reeds door de cabine. laanden Irabant) ze prac- specteur lewegm en. Mét jendlef- id wer- at M* or die is g»- gere- opge- afdee- gst be ar ttld poedig. m ons Piping! e pu- ■f naar cwamen deweten r winst verteld via den leid. De lappUen int ook herver- ig voor NOORD-HOLLANDSGH DAGBLAD e Bla- en om loische enlaan inrich- larbare onder eenige t stil- •c toren onge- naar bleek, was. rfd en e heb- enhuls and b Bhaussee gearres- en ver- verdacht tkt aan brand- sn. dnekkig, stelpend, e U ge- ses gewonden. Verscheidene menschen bjj bet baden verdron- De ontaettewde wslmsiij m CM*. Getakwenseh van H. M. bemanning van de K XVTII en zijn ia»r het •d, waar •um des ngen en isten te werd de en van an geld, aangif- ek werd :n geen - Jv* Een zeer tragische omstandigheid was wel, dat Mevrouw Sllbersteln, die vlak bij het vliegveld In de Plesmanlaan woont vanuit haar woning het ongeluk heeft zien gebeu ren. Zij zag de „Kwikstaart”, waaAnee haar man naar Malmö sou vliegen, opstijgen en bemerkte dadelijk, dat er Iets haperde. „Er gebeurt wat” riep ze en enkele oogenbllkken later raakte voor haar oogen het vliegtuig den grond en vloog het in brand. OnmlddelltJk werd begonnen, aldus vertelde de heer Thomson verder, om de familie te waar schuwen, hetzij telegrafisch, hetzij telefonisch. Verschillende passagiers zijn naar de stad ver trokken, enkele naar het restaurant op Schip hol. Hier was de verslagenheid zeer groot. Overal zag men bleeke, ontdane gezichten. De vlag bij den hoofdingang werd halfstok geheschen. Een half uur na het gebeurde waren wü op de plaats des onheils. Reeds van ver zagen wij uit den auto het rookende wrak van de „Kwikstaart”, links van den Spaarn wouderweg tegen de Noord-Westelijke hel ling van den dijk, vlak bij het nieuw ge bouwde viaduct. Het toestel, waarvan nog slechts het geraamte restte, lag met staart en achterroeren schuin tegen het dijk- llchaam op slechts korten afstand van den weg. Op het oogenbllk dat het ongeluk gebeurde, was het reeds vrij druk op den Spaarnwouder- weg. tal van auto’s en fietsen passeerden, ter wijl enkele wielrenners van de clubs „Olympia" en „Gazelle” er zich aan het oefenen .waren. Ook de opzichter van het werk aan den nieu wen weg bevond zich met zijn vrouw ter plaatse. Zij allen zagen hoe de ramp zich vlak in hun- bereik afspeelde en zfj waren de eersten die toe snelden om hulp te verleenen. Een der geredde passagiers, de Noor Treschaw, vertelde dat hij dichtbij de buitendeur, dus achter in bet toestel mt. Men was normaal op gestegen, doch even na den start moest er Iets niet in orde zijn. Het toestel verloor hoogte en ds piloot draalde. Nog had man geen oogenbllk «tor der verband e Soep te Oss hoor af- getrouw HJk gezicht. Maar wij moesten, zooals te begrij pen viel, het hoofd koel houden. Er was direct zeer veel te regelen. Hulp konden wfj rjlet meer bieden. De geredde passagiers hadden voor het overgroote deel geen verwondingen opgeloopen. Drie van hen moesten met lichte verwondingen naar het gasthuis worden overgebracht, dit wa ren een Zweed en een Engelsehman, alsmede een Deensche dame. Tot «oorer Plesman. De directeur der KLM was. zooals begrijpelijk zeer onder den indruk van het gebeurde. HU kon nog geen nadere Inlichtingen geven over mogelijke oorzaken van de ramp. Het bureau van den Rijks-3tudledienst voor de Luchtvaart, de Technische Dienst van de- KLM en verschillende andere luchtvaartautori teiten zijn bezig met het instellen van een onderzoek. Over de begrafenis van de slachtoffers is tot op dit oogenbllk nog niets vastgesteld. Een ver tegenwoordiger der Haagsche begrafenis-onder, neming Immener. was Zondag reeds vroeg op Schiphol. k. f- Wat er van de motoren was overgebleven na de catastrophe van de ^Kwikstaart’'een vormelooze massa tusschen de overblijfselen van het toe stel De werkloosheid is sedert Jwni met 1«.5M per sonen verminderd. Een paar koffers waren nog te herkennen Half verbrand linnengoed puilde er uit, een ■moklnghemd, een pyama. Daar lag een onder scheiding, een eerekruis en nauwelijks meer leesbaar, een kaart, een ultnoodlglng voor de opening der Rembrandt-TentoonsteUlng. Naar later uit de passagierslijst bleek, moet dit de bagage zjjn geweest van dr. Axel Gauffln, dl- recteur van het Nationaal Museum te Stock holm, die Zaterdag de viering van het gouden jubileum der Rembrandt-TentoonsteUlng bad bijgewoond. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 4330, Redactie 4220 ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal voor Alkmaar Voor buiten Alkmaar s 12.85 Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem Met geïllustreerd Zondagsblad 10.60 hooger Bedevaart van de St. Joaephsgeselien naar het graf van Kolpiag te Kenlen. Te Deventer heeft een vader in een vlaag van rasernu lt-Jarig soontje gedood. i op er gebeurt een ongeluk, we vallen!” Ik heb mij stevig vastgehouden aan het tafeltje voor me en daaraan heb ik het te danken, dat ik er afgekomen ben met een schaaf wond je aan mijn rech terbeen. Een betrekkelUk lichte schok volgde. Het toestel was tegen den dijk geslagen. De deur zwaaide opén en wij gingen zoo gauw mogelijk naar bulten. Een paar dames waren op den grond gevallen en in half bewusteloosen toe stand werden zij naar buiten getrok ken. Het was een vreeselljk oogenbllk toen de machine vlam vatte. Van de bemanning heb Ik niets gezien. Een steekvlam sloeg door de cabine. Wie er nog binnen was, was reddeloos verlo ren. Alles speelde sich in enkele oogen- blikken af. Direct nadat het overgroote deel van de pasagiers buiten was, stond het toestel in lichter laaie. De oorzaak van de ramp kan ik natuurlijk niet beoordeelen. Maar ik heb den indruk, dat de piloot alles gedaan heeft, wat hij kon. In den loop van den middag ia de officier van Justitie van de Rechtbank te Haarlem, mr. An dringa. op het terrein van de ramp aangekomen tot het instellen van een justitieel onderzoek. Dr. Hulst uit Lelden was aangewezen om een onderzoek in te stellen naar de lUken. Nadat ook de RUksstudledlenat en de technische dienst van de K. L. M zich de noodige gegevens had den verschaft, mochten de slachtoffers van de ramp worden vervoerd. Onder de geredde passagiers bevond zich een Nederlandsche dame. mej. O. M Apell uit Den Haag, ZU is er gelukkig zonder verwondingen afgekomen den Spaam wouderweg. Het vliegtuig viel onmid- vollen zlag om en bleef liggen. de benzine-voorraad, joeg een felle onmiddelljjk in lichter laaie stond, Haberer hadden inmiddels kans gezien verlaten. De passagiers J. Newman en H. Silberstein, de radio- en L. J. van Dijk vonden den dood. Van De vier leden der bemanning van de „Kwikstaart”die bij het ongeluk den dood vonden. V.r n.l.: de gezagvoerder H. Silberstein, de radio- telegrafist G. Nieboer, de leerling- werktuigkundige Van Dijk en de werktuigkundige G. Bron t e Amsterdam Dr. de Vlugt, van wiens arm de rouwband nog herinnerde aaa den recenten on dergang van de „Leeuwerik”; de waarnemend hoofdcommissaris Haarman, de burgemeester van Haarlemmermeer Slob. wethouder Rustige, de advocaat-generaal bij het Gerechtshof te Amsterdam mr. D. Relllngh en vele andere autoriteiten. Langs den weg stond den geheelen dag een talrUke menigte, die achter de afzetting uitkeek naar de trieste ruïne. Vele nieuwsgierigen kwa men per auto of flets uit de stad, zoodat het verkeer over den Bpaamwouderweg in een rich ting werd geleid, het teruggaand verkeer langs de Ringvaart. In den namiddag nam militaire politie de afzetting bU het wrak van de Amster. damsche politie over. BONDSKANSELIER SCHUSCHN1GG HAD EEN AUTO-ONGELUK; ZIJN ECHTGENOUTE OP SLAG GEDOOD; HIJ ZELF ONGEDEERD. DOCH KREEG EEN ZENUWSCHOK; ZIJN ZOONTJE ERNSTIG GEWOND; ZIJN CHAUFFEUR EENIGEN TUD LATER OVER LEDEN. De directeur der K.L.M.. de beer Pleeman, heeft Zondagavond korte verklaring afgegeven, welke als volgt luidt: De zes slachtoffers zjjn door Dr. Hulst uit Leiden, aan wien de sectie is opgedragen, in samenwerking met Dr. Slotboom van de K.L.M.. ge ïdentificeerd. Door deze medici is tevens vastge steld, dat deze slachtoffers bjj de botsing met den grond om het leven zjjn gekomen. En midden in deze afschuwelijke ravage ontwaarde men zwart-ge- blaakte, ten deele tot op het been verkoolde massa’s, waaraan nog vaak hoofd, romp en beenen waren te onderscheiden. Stom v^n ontzet ting staart men op deze onherken baar verminkte resten, die met geen pen te beschrijven zjjn. Geheel voor in, blijkbaar dus nog in de cockpit, lagen er drie dicht bijeen, iets opzjj een vierde. Meer naar achteren in de cabine moesten er zich nog twee bevinden. Over alles hing een weeë brand- en benzinelucht. In het hotel op Schiphol hadden w(j later nog een onderhoud met een der geredde passagiers den heer Petersen, ingenieur te Kopenhagen. De beer Petersen vertelde ons, dat hu Zondag morgen met het toestel uit Londen was aange komen. en dat hU via Schiphol doorvloog naar Malmo. Ik zat, aldus de heer Petersen, die nog zeer onder den Indruk van de ramp was, In het tweede compartiment van achlerei^ kend. NauvreWks waren wU op Schiphol stegen of Ik voelde, dat er Iets niet in orde was. Ik vlieg zeer veel en dan krüg je kUk op dergelijke dingen. Wü waren pas enkele minuten in de lucht toen ik zag. hoe het toestel snel heid verloor, en geen hoogte hield De piloot poogde te keeren. Hierbij verloor het toestel nog meer hoogte en Ik merkte, dat hU van plan ws* te landen. de gedachte, dat er zoo snel een ramp zou ge beuren. Plotseling voelde Ik. aldus de heer Tre schaw, een zwaren schok, ik greep mij vast aan de leuning van den stoel en op hetzelfde oogen- blik zag Ik, dat de cabinedeur open zwaaide en de steward naar bulten sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig op den grond te komen. Wat er verder precies gebeurde, kan Ik niet zeggen. Onder de passagiers was een paniek ontstaan. Ieder poogde zich in veiligheid te stellen. Wat Ik hier vertel speelde zich in luttele seconden af. Toen vogde een explosie en een steekvlam sloeg naar bulten. De passagiers lagen op dat oogen bllk voor het grootste gedeelte bulten het toestel op den grond. Vreeselljtae tooneelen spgelden zich af. Een zeldzame opname van de brandende Kwikstaart, enkele minuten nadat het toestel den dijk raakte. Rechts van het toestel het viaduct van den nieuwen ver keersweg over den Spaarnwouderweg OnmlddeUijk na de ramp werden vanaf Schip hol de brandweer, de politie en de eigen red dingsdienst gemobiliseerd. Weldra was, behalve de militaire politie, die voor de afzetting van den weg zorg droeg, ook de Amsterdamsche Politie onder leiding van Inspecteur Gemmeke aanwezig, evenals de Rijkspolitie Ook de Am- •térdamsche brandweer was spoedig ter plaatse onder leiding van Commandant Gordijn en den hoofdbrandmeester Schultemaker. Met een «traal werd nog water gegeven, het tofestel was toen echter reeds voor het overgroote deel ult- «ebrand. De G.G. GD. was met vijf wagens aanwezig en verzorgde het transport van de tewonden. die niet In emstigen toestand ver keerden, maar van wie er toch drie in t Wllhel- tnlnagasthuls zijn opgenomen. Op het terrein *>fen voorts aanwezig de burgemeester van DE F 22 „KWIKSTAART* ZONDAGMORGEN KÖRT NA DEN START TEGEN DEN GROND GEVLOGEN EN VERBRAND. ZES INZITTEN DEN ZIJN OMGEKOMEN. DE VEERTIEN OVERIGEN WISTEN ZICH TE REDDEN. Voor de derde maal in korten tijd is Nederland opgeschrikt door vliegtuig-catastrofe, ditmaal binnen eigen grenzen, op luttel afstand van Schiphol. Zondagmorgen is de wier-motorige F. 22, de „Kwikstaart” (P.H. J. Q.) even na de start verongelukt, waarbij vier leden van de bemanning en twee passagiers het leven verloren. De hofmeester en dertien passagiers wisten zich te redden. Enkelen van hen zijn echter gewond. Om half tien vertrok de „Kwikstaart” met aan boord vijf man equipage en ▼Üftien passagiers van Schiphol met bestemming Hamburg, Kopenhagen, Malmö. Op ongeveer twee kilometer afstand van het vliegveld, ter hoogte van Sloten, kreeg het toestel op nog geringe hoogte moeilijkheden met de beide linkermotoren. De bestuurder H. Silberstein, liet bet toestel draaien, om naar Schiphol terug te keeren. De motoren liepen echter snel in toerental terug en bij het draaien verloor het vliegtuig zooveel hoogte, dat het op slechts enkele meters over den polder scheerd^-en op een ge geven oogenbllk met den linkervleugel het dijklichaam van den in aanleg zijnden verkeersweg AmsterdamGravenhage raakte, op enkele tien tallen meters afstand van dellijk tegen den dijk, draaide een Enkele seconden later explodeerde steekvlam door het vliegtuig, dat Dertien passagiers en de steward J. het vliegtuig door de cabine-deur te H. Hodson, beiden Engelschen, de piloot telegrafist G. F. Nieboer en de werktuigkundigen G. Bron konden niet meer aan den vuurgloed ontsnappen en de geredden moesten er drie in bet ziekenhuis worden opgenomen, van de overigen waren er nog enkelen licht gewond. Het toestel brandde geheel uit. Ik zag, zoo deelde een van hen ons mede, dat het toestel koers zette in de richting Sloten. Het vloog tamelijk laag tusschen den Spaarnwouderweg en Sloten en het was dui delijk, dat er iets aan de hand was. Al spoe dig stonden de twee linker motoren voor zoover wjj konden nagaan, stil. Het toestel draalde en de piloot trachtte blijkbaar Schiphol te bereiken of een noodlanding te maken. Het toestel verloor snslheld en zakte steeds meer af tot plots de linkervleugel den dijk van den nieuwen weg naar Sassenhelm raakte, vlak bU het viaduct. Het toestel brandde toen nog niet. Met een doffen plof kwam het toestel als een zak tegen den dijk terecht, maakte een vollen slag om, zoodat de cabine-deur aan de van den dijk afgewen de zijde kwam. WU renden er heen. De eer ste die er uitstapte Was een man In uniform, de steward. Verschillende passagiers volgden, wU trokken hen naar buiten zoo vlug het maar kon. Alles speelde zich in enkele se conden af. Bijna direct daarop hoorden wjj een explosie en de vlammen sloegen uit het toestel. Het was een vreeselljk gezicht. De bemanning zat nog in de cockpit en vloog tegen de wanden. WU zagen er een, wiens hoofd bloedde, tegen het venster beuken. Vreeseiyke kreten klonken op.. Toen over stemde het geloei der vlammën elk ander ge luid en moesten wjj door de groote hitte van het toestel weg. De passagiers, voor zoover zU niet buiten het toestel bewusteloos Ineen zakten en moesten worden weggesleept, stoven naar alle zijden uiteen. De meesten van hen waren geheel overstuur. Pas geleidelijk zUn zU op Schiphol bijeengebracht, behalve een dame en twee heeren. die In het ziekenhuis zUn opgenomen. Aanvankelijk had men daardoor geen zekerheid hoe groot het aantal gered den was. De aanblik was afgrijselük. Houtwerk en be- kleedstof waren door het vuur verteerd. En vele half verkoolde spanten gaven nog den stand der vleugels weer. Het geraamte van staart en roeren bleek nog vrijwel intact, of schoon ontzet en verwrongen door de hitte. Een onherkenbare massa vormde' de cockpit. De propellers werden bij het neerkomen als blik verbogen en staken nu half In den grond. Van de motoren was niets over dan klompen half gesmolten ijzer en staal, geheel van hun plaats gezakt. Uit den wind lagen nog enkele resten van den versplinterden linkervleugel, dichterbU plassen gesmolten en reeds gestold lood. De stationschef van Schiphol, de heer Thom son, vertelde ons, dat hU Zondagmorgen op het punt stond met vacantie te gaan Plotseling werd hU opgebeld en deelde men hem met enkele woorden mede, welk een vreeselljk ongeluk er was gebeurd. Van uit zjjn woning zag hU toen reeds de hoog oplaaiende vlammen vin het toe stel. OnmlddeUijk ging ieder, die over een auto beschikte, van Schiphol naar het terrein van de ramp. Toen wü daar aankwamen, zoo zelde de heer Thomson, was het toestel één laaiende vuurzee. De meeste passagiers stonden op eenl- afstand van het toestel. Steward Haberer had hen zooveel mogelijk om zich heen verza meld. Het brandend vliegtuig bood een vreese- Verduistering van f lO.OOé ten nadeele van de Handelsvereeniging „Amsterdani”.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 11