ONS BLAD De „Kwikstaart” met zes inzittenden verbrand Kort na den start tegen den grond geslagen Het wrak een ravage afgrijselijke tn ET I’ Het nieuws van heden DICHT BIJEEN ZAG MEN DE DOODEN DE BAROMETER JOH. LAUWERS PAYGLOP 3 ALKMAAR BRILLEN ZIEKENFONDSLEVERANCIER 14 personen konden zich redden voor de benzine explodeerde Lm VEREENIGDE katholieke pers I Motordefect oorzaak Mijnramp in Japan „Pas op, wij vallen!” Het relaas van den steward Passagier vertelt Eerste indruk op Schiphol Vlak by Schiphol tegen den dyk van den nieuwen verkeers weg voltrok zich da ramp Verklaring directeur Plesman DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN BLADZIJDEN Ze» slachtoffer» door de doctoren geid entificeerd ADVERTENTIEPRIJZEN: Per lossen regel 20c, ingez. med. 40 c p. regel; idem op pag. één 55c p. regel Bij contract sterk verlaagde prijzen Voor de kleine annonces Omroepers zie de rubriek. Telefoonnummer 4330 f •F ‘F L 1 f O Ik-w Wat een ooggetuige zag ‘W Mevr. Silberstein zag alles! t ^l |M| MAANDAG 15 JULI 1935 J- io t. NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 236 I Het Abessinische conflict. De ontsettende wetenne» 1 ia China. den heer verklaring van de Treinbotsing in Zuid-Limburg; «es gevonden. O O O f op E3 Het parket ter plaatse beer gen 4 I 4 lijk gezicht. Maar wij moesten, zooals te begrij pen viel, het hoofd koel houden. Er was direct zeer veel te regelen. Hulp konden wij niet meer bieden. De geredde passagiers hadden voor het overgroote deel geen verwondingen opgeloopen Drie van hen moesten met lichte verwondingen naar het gasthuis worden overgebracht, dit wa ren een Zweed en een Engelschman, alsmede een Deensche dame. Vóór de ramp. De „Kwikstaart” een der F 22 toestellen van de KIM, zooals het op de lijn naar Malmö dienst deed Verduistering van f 10.000 ten nadeele van de Handelsvereeniging „Amsterdam”. BU een twist te Breda is een man ernstig ge wond. ZUN ZUN Te Deventer heeft een vader in een vlaag van razernij «ijn 12-jarig zoontje gedood. Bedevaart van de St. Josephsgesellen naar het graf van Kolping te Keulen. Gelukwensch van H. M. de Koningin aan de bemanning van de K XVIII. In den loop van den middag is de officier van Justitie van de Rechtbank te Haarlem, mr. An dringa. op het terrein van de ramp aangekomen tot het instellen van een justitieel onderzoek. Dr. Hulst uit Lelden was aangewezen om een onderzoek in te stellen naar de lijken. Nadat ook de RUksstudledlenst en de technische dienst van de K. L. M. zich de noodlge gegevens had den verschaft, mochten de slachtoffers van de ramp worden vervoerd. 1 Een half uur na het gebeurde waren wij op de plaats des onheils. Reeds van ver sagen wij uit den auto bet rookende wrak van de „Kwikstaart”, links van den Spaam- wouderweg tegen de Noord-Westelljke hel ling van den dijk, vlak bij het nieuw ge bouwde viaduct. Het toestel, waarvan nog slechts het geraamte restte, lag met staart en achterroeren schuin tegen het djjk- llchaam op slechts korten afstand van den weg. Onmiddellijk werd begonnen, aldus vertelde de heer Thomson verder, om de familie te waar schuwen, hetzij telegrafisch, hetzij telefonisch. Verschillende passagiers zijn naar de stad ver trokken, enkele naar het restaurant op Schip hol. Hier was de verslagenheid zeer groot. Overal zag men bleeke, ontdane gezichten. De vlag bij den hoofdingang werd halfstok geheschen. Op het oogenbllk dat het ongeluk gebeurde, was het reeds vrij druk op den Spaarnwouder- weg, tal van auto’s en fietsen passeerden, ter wijl enkele wielrenners van de clubs „Olympia” en „Gazelle” er zich aan het oefenen waren. Ook de opzichter van het werk aan den nieu wen weg bevond zich met zijn vrouw ter plaatse. Zij allen zagen hoe de ramp zich vlak in hun bereik afspeelde en zjj waren de eersten die toe snelden om hulp te verleenen. rus tig auto-ongeluk bij Roermond; één doode, vier gewonden. te de piloot dewerktuigkundigen G. Bron Ieder poogde zich in veiligheid te stellen. Wat ik hier vertel speelde zich in luttele seconden af. Toen vogde een explosie en een steekvlam sloeg naar buiten. De passagiers lagen op dat oogen- blik voor het grootste gedeelte buiten het toestel den grond. Vreeselijke tooneelen speelden zich af. Verscheidene menscben bij het baden verdron ken. De werkloosheid is sedert g Juni met 16.593 per sonen verminderd. Onder de geredde passagiers bevond zich een Nederlandsche dame. mej. C. M. Apell uit Den Haag. ZU is er gelukkig aonder verwondingen af gekomen. De stationschef van Schiphol, de Heer Thom son, vertelde ons, dat hij Zondagmorgen op bet punt stond met vacantie te gaan. Plotseling werd hij opgebeld en deelde men hem met enkele woorden mede, welk, een vreeselijk' ongeluk er was gebeurd. Van uit zijn woning zag hij toen reeds de hoog oplaaiende vlammen van het toe stel. Onmlddellljk ging ieder, die over een auto beschikte, van Schiphol naar het terrein van de ramp. Toen wjj daar aankwamen, zoo zelde de Thomson, was het toestel één laaiende vuurzee. De meeste passagiers stonden op eenl- afstand van het toestel. Steward Haberer had hen zooveel mogeljjk om zich heen verza meld. Het brandend vliegtuig bood een vreese- TOKIO. J5 Juli. (Reuter). Ten gevolge van een mjjngastontplofflng in een mijn te Koe- koeoka werden 70 mijnwerkers onder puin be- odlven. Drie hiervan waren op slag dood. Elf der mijnwerkers konden naar boven worden ge bracht. Men verkeert In de grootste ongerust heid over het lot dergenen. die nog beneden zijn. Een der geredde passagiers, de Noor Treschaw, vertelde dat hjj dichtbij de buitendeur, dus achter in het toestel zat. Men was normaal op gestegen, doch even na den start moest er iets niet in orde zijn. Het toestel verloor hoogte en de piloot draaide. Nog had men geen oogenbllk de gedachte, dat er zoo snel een ramp zou ge beuren. Plotseling voelde Ik, aldus de heer Tre schaw, een zwaren schok, ik greep mi) vast aan de leuning van den stoel en op hetzelfde oogen- blik zag Ik, dat de cablnedeur open zwaaide en de steward naar buiten sprong. Ik volgde hem en wist gelukkig op den grond te komen. Wat er verder precies gebeurde, kan ik niet zeggen. Onder de passagiers was een paniek ontstaan. Tot zoover Plesman. De directeur der KLM was, zooals begrijpelijk zeer onder den indruk van het gebeurde. Hij kon nog geen nadere inlichtingen geven over mogelijke oorzaken van de ramp. Het bureau van den Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart, de Technische Dienst van de KLM en verschillende andere luchtvaartautori teiten zijn bezig met het instellen van een onderzoek. Over de begrafenis van de slachtoffers is tot op dit oogenbllk nog niets vastgesteld. Een ver tegenwoordiger der Haagsche begrafenis-onder- nemlng Immener, was Zondag reeds vroeg op Schiphol. DE F 22 „KWIKSTAART” ZONDAGMORGEN KORT NA DE START TEGEN DEN GROND GEVLOGEN EN VERBRAND. ZES INZITTEN DEN ZIJN OMGEKOMEN. DE VEERTIEN OVERIGEN WISTEN ZICH TE REDDEN. Een paar koffers waren nog te herkennen Half verbrand linnengoed puilde er uit, een smoklnghemd, een pyama. Daar lag een onder scheiding, een eerekruis en nauwelijks meer leesbaar, een kaart, een uitnoodiging voor de Opening der Rembrandt-Tentoonstelling. Naar later uit de passagierslijst bleek, moet dit de bagage zijn geweest van dr. Axel Gauffln, di recteur van het Nationaal Museum te Stock holm. die Zaterdag de viering van het gouden jubileum der Rembrandt-Tentoonstelling had bijgewoond. iLA- En midden in deze afschuwelijke ravage ontwaarde men zwart-ge- blaakte, ten deele tot op het been verkoolde massa's, waaraan nog vaak hoofd, romp en beenen waren te onderscheiden. Stom van ontzet ting staart men op deze onherken baar verminkte resten, die met geen pen te beschrijven zijn. Geheel voor in, blijkbaar dus nog in de cockpit, lagen er drie dicht bijeen, iets opzij een vierde. Meer naar achteren in de cabine moesten er zich nog twee bevinden. Over alles hing een weeë brand- en benzinelucht. steekvlam sloeg door de cabine. Wie er nog binnen was, was reddeloos verlo ren. Alles speelde zich in enkele «ogen blikken af. Direct nadat het overgroote deel van de pasagiers buiten was, stond het toestel in lichter laaie. De oorzaak van de ramp kan ik natuurlijk niet beoordeelen. Maar ik heb den indruk, dat de piloot alles' gedaan heeft, wat hij kon. I, BONDSKANSELIER SCHUSCHNIGG HEEFT EEN AUTO-ONGELUK; ZIJN ECHTGENOOTE OP SLAG GEDOOD; HIJ ZELF ONGEDEERD. DOCH KREEG EEN ZENUWSCHOK; ZOONTJE ERNSTIG GEWOND; CHAUFFEUR EENIOEN TIJD LATER OVER LEDEN. Ik zag, zoo deelde een van hen ons mede, dat het toestel koers zette In de richting Sloten. Het vloog tamelijk laag tusschen den Spaamwouderweg en Sloten en het was dui delijk, dat er iets aan de hand was. Al spoe dig stonden de twee linker motoren voor zoover wij konden nagaan, stil. Het toestel draaide en de piloot trachtte blijkbaar Schiphol te bereiken of een noodlanding te maken. Het toestel verloor snelheid en zakte steeds meer af tot pjots de linkervleugel den dijk van den nieuwen weg naar Sassenhelm raakte, vlak bij het viaduct. Het toestel brandde toen nog niet. Met een doffen plof kwam het toestel als een zak tegen den dijk terecht, maakte een vollen slag om, zoodat de cabine-deur aan de van den dijk afgewen de zijde kwam. Wjj renden er heen. De eer ste die er uitstapte was een man in uniform, de steward. Verschillende passagiers volgden, wij trokken hen naar buiten zoo vlug het maar kon. Alles speelde zich in enkele se conden af. Bijna direct daarop hoorden wij een explosie en de vlammen sloegen uit het toestel. Het was een vreebelljk gezicht. De bemanning zat nog in de cockpit en vloog tegen de wanden. Wjj zagen er een, wiens hoofd bloedde, tegen het venster beuken. Vreeselijke kreten klonken op. Toen over stemde het geloei der vlammen elk ander ge luld en moesten wjj door de groote hitte van het toestel weg. De passagiers, voor zoover zij niet buiten het toestel bewusteloos Ineen zakten en moesten worden weggesleept, stoven naar alle zijden uiteen. De meesten van hen waren geheel overstuur Pas geleidelijk zijn zij op Schiphol bijeengebracht, behalve een dame x en twee heeren, die in het ziekenhuis zijn opgenomen. Aanvankelijk had men daardoor geen zekerheid hoe groot het aantal gered den was. vollen slag om en bleef liggen. de benzine-voorraad, joeg een felle onmiddellijk in lichter laaie stond, Haberer hadden inmiddels kans gezien verlaten. De passagiers J. Newman en H. Silberstein, de radio- en L. J. van Dijk vonden den dood. Van Amsterdam Dr. de Vlugt, van wiens arm de rouwband nog herinnerde aan den recenten on dergang van de „Leeuwerik”; de waarnemend hoofdcommlssaris Haarman, de burgemeester van Haarlemmermeer Slob, wethouder Rustige, de advocaat-generaal bij het Gerechtshof te Amsterdam mr. D. Reilingh en vele andere autoriteiten. Langs den weg stond den geheelen dag een talrijke menigte, die achter de afzetting uitkeek naar de trieste ruïne. Vele nieuwsgierigen kwa men per auto of flets uit de stad, zoodat het verkeer over den Spaarnwouderweg in een rich ting werd geleid, het teruggaand verkeer langs de Ringvaart. In den namiddag nam militaire politie de afzetting bjj het wrak van de Amster. damsche politie over. De aanblik was afgrijselijk. Houtwerk en be- kleedstof waren door het vuur verteerd, En vele half verkoolde spanten gaven nog den stand der vleugels weer. Het geraamte van staart en roeren bleek nog vrijwel intact, of schoon ontzet en verwrongen door de hitte. Een onherkenbare massa vormde de cockpit. De propellers werden bij het neerkomen als blik verbogen en staken nu half In den grond. Van de motoren was niets over dan klompen half gesmolten ijzer en staal, geheel van hun plaats gezakt. Uit den wind lagen nog enkele resten van den versplinterden linkervleugel, dichterbij plassen gesmolten en reeds gestold lood. In het hotel op Schiphol hadden wij later nog een onderhoud met een der geredde passagiers den heer Petersen, ingenieur te Kopenhagen. De heer Petersen vertelde ons, dat hij Zondag morgen met het toestel uit Londen was aange komen. en dat hjj vla Schiphol doorvloog naar Malmö. Ik zat. aldus de heer Petersen, die nog zeer onder den indruk van de ramp was, in het tweede compartiment van achteren gere kend. Nauwelijks waren wil op Schiphol opge stegen of Ik voelde, dat er iets niet in orde was. Ik vlieg zeer veel en dan krijg je kijk op dergeljjke dingen. Wij waren pas enkele minuten in de lucht toen Ik zag. hoe het toestel snel heid verloor, en geen hoogte hield. De piloot poogde te keeren Hierbij verloor het toestel nog meer hoogte en ik merkte, dat hij van plan was te landen. De eenige overlevende van de beman ning de steward J. Haberer, verklaarde, dat hij, toen het ongeluk ging gebeuren, achter in de cabine stond. Hij herinner de xich nog. hoe eerst bij de linkerbin- nenmotor storing optrad en toen later ook de linkerbuitenmotor in toeren te rugliep. Wat er verder gebeurde herin nerde hij zich niet meer, evenmin hoe hij buiten is gekomen. Eenmaal op den grond kwam hij tot bezinning en snelde weer naar het toestel, om zoo mogelijk nog hulp te bieden. De vlammen scho ten toen echter reeds door de cabine. Een-zeer tragische omstandigheid was wel, dat Mevrouw Silberstein, die vlak bij het vliegveld In de Plesmanlaan woont, vanuit haar woning het ongeluk heeft zien gebeu ren. Zij zag de „Kwikstaart”, waarmee haar man naar Malmö zou vliegen, opstijgen en bemerkte dadelijk, dat er iets haperde. „Er gebeurt wat,” riep ze en enkele oogenbllkken later raakte voor haar oogen het vliegtuig den grond en vloog het In brand. Op een gegeven moment gleed het toestel af en ik riep naar de passagiers, die voor mij in de cabine zaten: „Pas op er gebeurt een ongeluk, we vallen!” Ik heb mij stevig vastgehouden aan het tafeltje voor me en daaraan heb ik het te danken, dat ik er afgekomen ben met een schaafwondje aan mijn rech terbeen. Een betrekkelijk lichte schok volgde. Het toestel was tegen den dijk geslagen. De deur zwaaide open en wij gingen zoo gauw mogelijk naar buiten. Een paar dames waren op den grond gevallen en in half bewusteloozen toe stand werden «ij naar buiten getrok ken. Het was een vreeselijk oogenbllk toen de machine vlam vatte. Van de bemanning heb ik niets gezien. Een Onmlddellljk na de ramp werden vanaf Schip hol de brandweer, de politie en de eigen red dingsdienst gemobiliseerd. Weldra was. behalve de militaire politie, die voor de afzetting van den weg zorg droeg, ook de Amsterdamsche Politie onder leiding van Inspecteur Gemmeke «anwezlg. evenals de Rijkspolitie. Ook de Am- Merdamsche brandweer was spoedig ter plaatse onder leiding van Commandant Gordijn en den hoofdbrandmeester Schultemaker. Met een straal werd nog water gegeven, het toestel was toen echter reeds voor het overgroote deel uit- lebrand. De G.G. St GD was met rijf wagens ••nweslg en verzorgde het transport van de (ewonden, die niet in ernstlgen toestand ver teerden, maar van wie er toch drie In 1 Wllhel- •“Inagasthuls zijn opgenomen. Op het terrein **ren voorts aanwezig de burgemeester van I ft De directeur der K.L.M., de heer Plesman, heeft Zondagavond een korte verklaring afgegeven, welke als volgt luidt: De zes slachtoffers zijn door Dr. Hulst uit Leiden, aan wien de sectie is opgedragen, in samenwerking met Dr. Slotboom van de K.L.M., ge ïdentificeerd. Door deze medici is tevens vastge steld, dat deze slachtoffers bjj de botsing met den grond om het leven zijn gekomen. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR Telefoon Administratie 4330, Redactie 4220 ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal voor Alkmaar f 2- Voor buiten Alkmaar t f2.85 Dagblad uitgegeven door de N;V. Drukkerij De Spaamestad - Haarlem Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger Voor de derde maal in korten tijd is Nederland opgeschrikt door een vliegtuig-catastrofe, ditmaal binnen eigen grenzen, op luttel afstand van Schiphol. Zondagmorgen is de vier-motorige F. 22, de „Kwikstaart” (P.H. J. Q.) even na de start verongelukt, waarbij vier leden van de bemanning en twee passagiers het leven verloren. De hofmeester en dertien passagiers wisten zich te redden. Enkelen van hen zijn echter gewond. Om half tien vertrok de „Kwikstaart” met aan boord vijf man equipage en vijftien passagier* van Schiphol met bestemming Hamburg, Kopenhagen, Malmö. Op ongeveer twee kilometer afstand van het vliegveld, ter hoogte van Sloten, kreeg het toestel op nog geringe hoogte moeilijkheden met de beide linkermotoren. De bestuurder H. Silberstein, liet bet toestel draaien, om naar Schiphol terug te keeren. De motoren liepen echter snel in toerental terug en bij het draaien verloor het vliegtuig zooveel hoogte, dat het op slecht* enkele meter* over den polder scheerde en op een ge geven oogenblik met den linkervleugel het djjklichaam van den in aanleg zijnden verkeersweg AmsterdamGravenhage raakte, op enkele tien tallen meter* afstand van den Spaamwouderweg. Het vliegtuig viel onmid dellijk tegen den dijk, draaide een Enkele seconden later explodeerde steekvlam door het vliegtuig, dat Dertien passagier* en de steward J. het vliegtuig door de cabine-deur H. Hodson, beiden Engelschen, telegrafist G. F. Nieboer en konden niet meer aan den vuurgloed ontsnappen en de geredden moesten er drie in het ziekenhui* worden opgenomen, van de overigen waren ar nog enkelen licht gewond. Het toestel brandde geheel uit. T (Vervolg elders In dit nummer) MIIIU1U Wat er van de motoren was overgebleven na de catastrophe van de „Kwikstaart"een vormelooze massa tusschen de overblijfselen van het toe stel De vier leden der bemanning van de „Kwikstaart”, die bij het ongeluk den dood vonden. V.r.n.l.: de gezagvoerder H. Silberstein, de radio- telegrafist G. Nieboer, de leerling- werktuigkundige Van Dijk en de werktuigkundige G. Bron a o I. L k r. r. b

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 1