ONS BLAD
De „Kwikstaart” met zes inzittenden verbrand
Kort na den start tegen den
grond geslagen
Het wrak
een
ravage
afgrijselijke
tn
ET
I’
Het nieuws van heden
DICHT BIJEEN ZAG MEN
DE DOODEN
DE BAROMETER
JOH. LAUWERS
PAYGLOP 3
ALKMAAR
BRILLEN
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
14 personen konden zich redden
voor de benzine explodeerde
Lm
VEREENIGDE katholieke pers
I
Motordefect oorzaak
Mijnramp in Japan
„Pas op, wij vallen!”
Het relaas van den steward
Passagier vertelt
Eerste indruk op Schiphol
Vlak by Schiphol tegen den dyk
van den nieuwen verkeers
weg voltrok zich da ramp
Verklaring directeur
Plesman
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
Ze» slachtoffer» door de doctoren
geid entificeerd
ADVERTENTIEPRIJZEN:
Per lossen regel 20c, ingez. med. 40 c
p. regel; idem op pag. één 55c p. regel
Bij contract sterk verlaagde prijzen
Voor de kleine annonces Omroepers
zie de rubriek. Telefoonnummer 4330
f
•F
‘F L 1
f O
Ik-w
Wat een ooggetuige zag
‘W
Mevr. Silberstein zag alles!
t ^l
|M|
MAANDAG 15 JULI 1935
J-
io
t.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
ACHT EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 236
I
Het Abessinische conflict.
De ontsettende wetenne» 1 ia China.
den
heer
verklaring van
de
Treinbotsing in Zuid-Limburg;
«es gevonden.
O O O
f
op
E3
Het parket ter plaatse
beer
gen
4
I 4
lijk gezicht. Maar wij moesten, zooals te begrij
pen viel, het hoofd koel houden. Er was direct
zeer veel te regelen. Hulp konden wij niet meer
bieden. De geredde passagiers hadden voor het
overgroote deel geen verwondingen opgeloopen
Drie van hen moesten met lichte verwondingen
naar het gasthuis worden overgebracht, dit wa
ren een Zweed en een Engelschman, alsmede een
Deensche dame.
Vóór de ramp. De „Kwikstaart” een der F 22 toestellen van de KIM,
zooals het op de lijn naar Malmö dienst deed
Verduistering van f 10.000 ten nadeele van de
Handelsvereeniging „Amsterdam”.
BU een twist te Breda is een man ernstig ge
wond.
ZUN
ZUN
Te Deventer heeft een vader in een vlaag van
razernij «ijn 12-jarig zoontje gedood.
Bedevaart van de St. Josephsgesellen naar het
graf van Kolping te Keulen.
Gelukwensch van H. M. de Koningin aan de
bemanning van de K XVIII.
In den loop van den middag is de officier van
Justitie van de Rechtbank te Haarlem, mr. An
dringa. op het terrein van de ramp aangekomen
tot het instellen van een justitieel onderzoek.
Dr. Hulst uit Lelden was aangewezen om een
onderzoek in te stellen naar de lijken. Nadat
ook de RUksstudledlenst en de technische dienst
van de K. L. M. zich de noodlge gegevens had
den verschaft, mochten de slachtoffers van de
ramp worden vervoerd.
1
Een half uur na het gebeurde waren wij
op de plaats des onheils. Reeds van ver
sagen wij uit den auto bet rookende wrak
van de „Kwikstaart”, links van den Spaam-
wouderweg tegen de Noord-Westelljke hel
ling van den dijk, vlak bij het nieuw ge
bouwde viaduct. Het toestel, waarvan nog
slechts het geraamte restte, lag met staart
en achterroeren schuin tegen het djjk-
llchaam op slechts korten afstand van den
weg.
Onmiddellijk werd begonnen, aldus vertelde de
heer Thomson verder, om de familie te waar
schuwen, hetzij telegrafisch, hetzij telefonisch.
Verschillende passagiers zijn naar de stad ver
trokken, enkele naar het restaurant op Schip
hol. Hier was de verslagenheid zeer groot. Overal
zag men bleeke, ontdane gezichten. De vlag bij
den hoofdingang werd halfstok geheschen.
Op het oogenbllk dat het ongeluk gebeurde,
was het reeds vrij druk op den Spaarnwouder-
weg, tal van auto’s en fietsen passeerden, ter
wijl enkele wielrenners van de clubs „Olympia”
en „Gazelle” er zich aan het oefenen waren.
Ook de opzichter van het werk aan den nieu
wen weg bevond zich met zijn vrouw ter plaatse.
Zij allen zagen hoe de ramp zich vlak in hun
bereik afspeelde en zjj waren de eersten die toe
snelden om hulp te verleenen.
rus tig auto-ongeluk bij Roermond; één doode,
vier gewonden.
te
de piloot
dewerktuigkundigen G. Bron
Ieder poogde zich in veiligheid te stellen. Wat
ik hier vertel speelde zich in luttele seconden af.
Toen vogde een explosie en een steekvlam sloeg
naar buiten. De passagiers lagen op dat oogen-
blik voor het grootste gedeelte buiten het toestel
den grond. Vreeselijke tooneelen speelden
zich af.
Verscheidene menscben bij het baden verdron
ken.
De werkloosheid is sedert g Juni met 16.593 per
sonen verminderd.
Onder de geredde passagiers bevond zich een
Nederlandsche dame. mej. C. M. Apell uit Den
Haag. ZU is er gelukkig aonder verwondingen
af gekomen.
De stationschef van Schiphol, de Heer Thom
son, vertelde ons, dat hij Zondagmorgen op bet
punt stond met vacantie te gaan. Plotseling werd
hij opgebeld en deelde men hem met enkele
woorden mede, welk, een vreeselijk' ongeluk er
was gebeurd. Van uit zijn woning zag hij toen
reeds de hoog oplaaiende vlammen van het toe
stel. Onmlddellljk ging ieder, die over een auto
beschikte, van Schiphol naar het terrein van de
ramp. Toen wjj daar aankwamen, zoo zelde de
Thomson, was het toestel één laaiende
vuurzee. De meeste passagiers stonden op eenl-
afstand van het toestel. Steward Haberer
had hen zooveel mogeljjk om zich heen verza
meld. Het brandend vliegtuig bood een vreese-
TOKIO. J5 Juli. (Reuter). Ten gevolge van
een mjjngastontplofflng in een mijn te Koe-
koeoka werden 70 mijnwerkers onder puin be-
odlven. Drie hiervan waren op slag dood. Elf
der mijnwerkers konden naar boven worden ge
bracht. Men verkeert In de grootste ongerust
heid over het lot dergenen. die nog beneden zijn.
Een der geredde passagiers, de Noor Treschaw,
vertelde dat hjj dichtbij de buitendeur, dus
achter in het toestel zat. Men was normaal op
gestegen, doch even na den start moest er iets
niet in orde zijn. Het toestel verloor hoogte en
de piloot draaide. Nog had men geen oogenbllk
de gedachte, dat er zoo snel een ramp zou ge
beuren. Plotseling voelde Ik, aldus de heer Tre
schaw, een zwaren schok, ik greep mi) vast aan
de leuning van den stoel en op hetzelfde oogen-
blik zag Ik, dat de cablnedeur open zwaaide en
de steward naar buiten sprong. Ik volgde hem
en wist gelukkig op den grond te komen. Wat
er verder precies gebeurde, kan ik niet zeggen.
Onder de passagiers was een paniek ontstaan.
Tot zoover
Plesman.
De directeur der KLM was, zooals begrijpelijk
zeer onder den indruk van het gebeurde. Hij
kon nog geen nadere inlichtingen geven over
mogelijke oorzaken van de ramp.
Het bureau van den Rijks-Studiedienst voor
de Luchtvaart, de Technische Dienst van de
KLM en verschillende andere luchtvaartautori
teiten zijn bezig met het instellen van een
onderzoek.
Over de begrafenis van de slachtoffers is tot
op dit oogenbllk nog niets vastgesteld. Een ver
tegenwoordiger der Haagsche begrafenis-onder-
nemlng Immener, was Zondag reeds vroeg op
Schiphol.
DE F 22 „KWIKSTAART” ZONDAGMORGEN
KORT NA DE START TEGEN DEN GROND
GEVLOGEN EN VERBRAND. ZES INZITTEN
DEN ZIJN OMGEKOMEN. DE VEERTIEN
OVERIGEN WISTEN ZICH TE REDDEN.
Een paar koffers waren nog te herkennen
Half verbrand linnengoed puilde er uit, een
smoklnghemd, een pyama. Daar lag een onder
scheiding, een eerekruis en nauwelijks meer
leesbaar, een kaart, een uitnoodiging voor de
Opening der Rembrandt-Tentoonstelling. Naar
later uit de passagierslijst bleek, moet dit de
bagage zijn geweest van dr. Axel Gauffln, di
recteur van het Nationaal Museum te Stock
holm. die Zaterdag de viering van het gouden
jubileum der Rembrandt-Tentoonstelling had
bijgewoond.
iLA-
En midden in deze afschuwelijke
ravage ontwaarde men zwart-ge-
blaakte, ten deele tot op het been
verkoolde massa's, waaraan nog
vaak hoofd, romp en beenen waren
te onderscheiden. Stom van ontzet
ting staart men op deze onherken
baar verminkte resten, die met geen
pen te beschrijven zijn. Geheel voor
in, blijkbaar dus nog in de cockpit,
lagen er drie dicht bijeen, iets opzij
een vierde. Meer naar achteren in
de cabine moesten er zich nog
twee bevinden. Over alles hing een
weeë brand- en benzinelucht.
steekvlam sloeg door de cabine. Wie er
nog binnen was, was reddeloos verlo
ren. Alles speelde zich in enkele «ogen
blikken af. Direct nadat het overgroote
deel van de pasagiers buiten was, stond
het toestel in lichter laaie. De oorzaak
van de ramp kan ik natuurlijk niet
beoordeelen. Maar ik heb den indruk,
dat de piloot alles' gedaan heeft, wat
hij kon.
I,
BONDSKANSELIER SCHUSCHNIGG HEEFT
EEN AUTO-ONGELUK; ZIJN ECHTGENOOTE
OP SLAG GEDOOD; HIJ ZELF ONGEDEERD.
DOCH KREEG EEN ZENUWSCHOK;
ZOONTJE ERNSTIG GEWOND;
CHAUFFEUR EENIOEN TIJD LATER OVER
LEDEN.
Ik zag, zoo deelde een van hen ons mede,
dat het toestel koers zette In de richting
Sloten. Het vloog tamelijk laag tusschen den
Spaamwouderweg en Sloten en het was dui
delijk, dat er iets aan de hand was. Al spoe
dig stonden de twee linker motoren voor
zoover wij konden nagaan, stil. Het toestel
draaide en de piloot trachtte blijkbaar
Schiphol te bereiken of een noodlanding te
maken. Het toestel verloor snelheid en zakte
steeds meer af tot pjots de linkervleugel den
dijk van den nieuwen weg naar Sassenhelm
raakte, vlak bij het viaduct. Het toestel
brandde toen nog niet. Met een doffen plof
kwam het toestel als een zak tegen den dijk
terecht, maakte een vollen slag om, zoodat
de cabine-deur aan de van den dijk afgewen
de zijde kwam. Wjj renden er heen. De eer
ste die er uitstapte was een man in uniform,
de steward. Verschillende passagiers volgden,
wij trokken hen naar buiten zoo vlug het
maar kon. Alles speelde zich in enkele se
conden af. Bijna direct daarop hoorden wij
een explosie en de vlammen sloegen uit het
toestel. Het was een vreebelljk gezicht. De
bemanning zat nog in de cockpit en vloog
tegen de wanden. Wjj zagen er een, wiens
hoofd bloedde, tegen het venster beuken.
Vreeselijke kreten klonken op. Toen over
stemde het geloei der vlammen elk ander ge
luld en moesten wjj door de groote hitte van
het toestel weg.
De passagiers, voor zoover zij niet buiten
het toestel bewusteloos Ineen zakten en
moesten worden weggesleept, stoven naar alle
zijden uiteen. De meesten van hen waren
geheel overstuur Pas geleidelijk zijn zij op
Schiphol bijeengebracht, behalve een dame x
en twee heeren, die in het ziekenhuis zijn
opgenomen. Aanvankelijk had men daardoor
geen zekerheid hoe groot het aantal gered
den was.
vollen slag om en bleef liggen.
de benzine-voorraad, joeg een felle
onmiddellijk in lichter laaie stond,
Haberer hadden inmiddels kans gezien
verlaten. De passagiers J. Newman en
H. Silberstein, de radio-
en L. J. van Dijk
vonden den dood. Van
Amsterdam Dr. de Vlugt, van wiens arm de
rouwband nog herinnerde aan den recenten on
dergang van de „Leeuwerik”; de waarnemend
hoofdcommlssaris Haarman, de burgemeester
van Haarlemmermeer Slob, wethouder Rustige,
de advocaat-generaal bij het Gerechtshof te
Amsterdam mr. D. Reilingh en vele andere
autoriteiten.
Langs den weg stond den geheelen dag een
talrijke menigte, die achter de afzetting uitkeek
naar de trieste ruïne. Vele nieuwsgierigen kwa
men per auto of flets uit de stad, zoodat het
verkeer over den Spaarnwouderweg in een rich
ting werd geleid, het teruggaand verkeer langs
de Ringvaart. In den namiddag nam militaire
politie de afzetting bjj het wrak van de Amster.
damsche politie over.
De aanblik was afgrijselijk. Houtwerk en be-
kleedstof waren door het vuur verteerd, En
vele half verkoolde spanten gaven nog den
stand der vleugels weer. Het geraamte van
staart en roeren bleek nog vrijwel intact, of
schoon ontzet en verwrongen door de hitte. Een
onherkenbare massa vormde de cockpit. De
propellers werden bij het neerkomen als blik
verbogen en staken nu half In den grond. Van
de motoren was niets over dan klompen half
gesmolten ijzer en staal, geheel van hun plaats
gezakt. Uit den wind lagen nog enkele resten
van den versplinterden linkervleugel, dichterbij
plassen gesmolten en reeds gestold lood.
In het hotel op Schiphol hadden wij later nog
een onderhoud met een der geredde passagiers
den heer Petersen, ingenieur te Kopenhagen.
De heer Petersen vertelde ons, dat hij Zondag
morgen met het toestel uit Londen was aange
komen. en dat hjj vla Schiphol doorvloog naar
Malmö. Ik zat. aldus de heer Petersen, die nog
zeer onder den indruk van de ramp was, in
het tweede compartiment van achteren gere
kend. Nauwelijks waren wil op Schiphol opge
stegen of Ik voelde, dat er iets niet in orde
was. Ik vlieg zeer veel en dan krijg je kijk op
dergeljjke dingen. Wij waren pas enkele minuten
in de lucht toen Ik zag. hoe het toestel snel
heid verloor, en geen hoogte hield. De piloot
poogde te keeren Hierbij verloor het toestel nog
meer hoogte en ik merkte, dat hij van plan was
te landen.
De eenige overlevende van de beman
ning de steward J. Haberer, verklaarde,
dat hij, toen het ongeluk ging gebeuren,
achter in de cabine stond. Hij herinner
de xich nog. hoe eerst bij de linkerbin-
nenmotor storing optrad en toen later
ook de linkerbuitenmotor in toeren te
rugliep. Wat er verder gebeurde herin
nerde hij zich niet meer, evenmin hoe
hij buiten is gekomen. Eenmaal op den
grond kwam hij tot bezinning en snelde
weer naar het toestel, om zoo mogelijk
nog hulp te bieden. De vlammen scho
ten toen echter reeds door de cabine.
Een-zeer tragische omstandigheid was wel,
dat Mevrouw Silberstein, die vlak bij het
vliegveld In de Plesmanlaan woont, vanuit
haar woning het ongeluk heeft zien gebeu
ren. Zij zag de „Kwikstaart”, waarmee haar
man naar Malmö zou vliegen, opstijgen en
bemerkte dadelijk, dat er iets haperde. „Er
gebeurt wat,” riep ze en enkele oogenbllkken
later raakte voor haar oogen het vliegtuig
den grond en vloog het In brand.
Op een gegeven moment gleed het
toestel af en ik riep naar de passagiers,
die voor mij in de cabine zaten: „Pas
op er gebeurt een ongeluk, we vallen!”
Ik heb mij stevig vastgehouden aan het
tafeltje voor me en daaraan heb ik het
te danken, dat ik er afgekomen ben
met een schaafwondje aan mijn rech
terbeen. Een betrekkelijk lichte schok
volgde. Het toestel was tegen den dijk
geslagen. De deur zwaaide open en wij
gingen zoo gauw mogelijk naar buiten.
Een paar dames waren op den grond
gevallen en in half bewusteloozen toe
stand werden «ij naar buiten getrok
ken. Het was een vreeselijk oogenbllk
toen de machine vlam vatte. Van de
bemanning heb ik niets gezien. Een
Onmlddellljk na de ramp werden vanaf Schip
hol de brandweer, de politie en de eigen red
dingsdienst gemobiliseerd. Weldra was. behalve
de militaire politie, die voor de afzetting van
den weg zorg droeg, ook de Amsterdamsche
Politie onder leiding van Inspecteur Gemmeke
«anwezlg. evenals de Rijkspolitie. Ook de Am-
Merdamsche brandweer was spoedig ter plaatse
onder leiding van Commandant Gordijn en den
hoofdbrandmeester Schultemaker. Met een
straal werd nog water gegeven, het toestel was
toen echter reeds voor het overgroote deel uit-
lebrand. De G.G. St GD was met rijf wagens
••nweslg en verzorgde het transport van de
(ewonden, die niet in ernstlgen toestand ver
teerden, maar van wie er toch drie In 1 Wllhel-
•“Inagasthuls zijn opgenomen. Op het terrein
**ren voorts aanwezig de burgemeester van
I
ft
De directeur der K.L.M., de heer
Plesman, heeft Zondagavond een
korte verklaring afgegeven, welke
als volgt luidt:
De zes slachtoffers zijn door Dr.
Hulst uit Leiden, aan wien de sectie
is opgedragen, in samenwerking met
Dr. Slotboom van de K.L.M., ge
ïdentificeerd.
Door deze medici is tevens vastge
steld, dat deze slachtoffers bjj de
botsing met den grond om het
leven zijn gekomen.
BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR
Telefoon Administratie 4330, Redactie 4220
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal voor Alkmaar f 2-
Voor buiten Alkmaar t f2.85
Dagblad uitgegeven door de
N;V. Drukkerij De Spaamestad - Haarlem
Met geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger
Voor de derde maal in korten tijd is Nederland opgeschrikt door een
vliegtuig-catastrofe, ditmaal binnen eigen grenzen, op luttel afstand van
Schiphol. Zondagmorgen is de vier-motorige F. 22, de „Kwikstaart” (P.H.
J. Q.) even na de start verongelukt, waarbij vier leden van de bemanning
en twee passagiers het leven verloren. De hofmeester en dertien passagiers
wisten zich te redden. Enkelen van hen zijn echter gewond.
Om half tien vertrok de „Kwikstaart” met aan boord vijf man equipage en
vijftien passagier* van Schiphol met bestemming Hamburg, Kopenhagen,
Malmö. Op ongeveer twee kilometer afstand van het vliegveld, ter hoogte
van Sloten, kreeg het toestel op nog geringe hoogte moeilijkheden met de
beide linkermotoren. De bestuurder H. Silberstein, liet bet toestel draaien,
om naar Schiphol terug te keeren. De motoren liepen echter snel in
toerental terug en bij het draaien verloor het vliegtuig zooveel hoogte,
dat het op slecht* enkele meter* over den polder scheerde en op een ge
geven oogenblik met den linkervleugel het djjklichaam van den in aanleg
zijnden verkeersweg AmsterdamGravenhage raakte, op enkele tien
tallen meter* afstand van den Spaamwouderweg. Het vliegtuig viel onmid
dellijk tegen den dijk, draaide een
Enkele seconden later explodeerde
steekvlam door het vliegtuig, dat
Dertien passagier* en de steward J.
het vliegtuig door de cabine-deur
H. Hodson, beiden Engelschen,
telegrafist G. F. Nieboer en
konden niet meer aan den vuurgloed ontsnappen en
de geredden moesten er drie in het ziekenhui* worden opgenomen, van
de overigen waren ar nog enkelen licht gewond. Het toestel brandde
geheel uit. T
(Vervolg elders In dit nummer)
MIIIU1U
Wat er van de motoren was overgebleven na de catastrophe van de
„Kwikstaart"een vormelooze massa tusschen de overblijfselen van het
toe stel
De vier leden der bemanning van de „Kwikstaart”, die bij het ongeluk
den dood vonden. V.r.n.l.: de gezagvoerder H. Silberstein, de radio-
telegrafist G. Nieboer, de leerling- werktuigkundige Van Dijk en de
werktuigkundige G. Bron
a
o
I.
L
k
r.
r.
b