met Nieuwe beproeving WIJ LUISTEREN NAAR Ontzettend ongeluk bij Turnhout Het vreeselijke ongeluk de „Kwikstaart” Trambotsing in Zuid-Limburg De gevallenen der K.L.M. is UW sigaret! AUTO TEGEN EEN BOOM NU HET WATER LOKT Mr, CORT V. D. LINDEN OVERLEDEN De meesterlijk-samengestelde KYRIAZI FINAS 25 ct. in Oval, Round en Grande 20 st. (Vervolg) in Oval, Round en Grande Elf inzittenden gedood De lijken vervoerd Geleerde en Staatsman Motorfiets tegen tram Beryder zwaar gewond Ze» gewonden, van wie drie vry erntiig H. Silberttein Band geaprongen G. F. Nieboer Dl G. Brom FIETSER ZWAARGEWOND L. J. Van Dijk De geredde passagiers DINSDAG 16 JULI r BRANDSTICHTING? Autobu» met twintig inzittenden bij uitwijken te water gereden Toestand der gewonen bevredigend De kabinetaleider uit de moeilijke oorlogajaren thana heengegaan FI NE1 gevraa werk, letter b< VI R Verecheidene jonge menachen by het baden om het leven gekomen Enkelen van hen later door gevlo gen of per vliegtuig terug gekeerd Directeur Pleaman naar Schiphol Een doode en drie gewonden by Roermond Golflengten Km Symbolen MAANDAG 15 JULI 1935 F' •l' M' DB Bied ■te Gevr. Adres: be- (eigen AVRO-op- 10 20 8.30 1235 GODSDIENST 10.00 11.30 ORGELBESPELING 1100 8 50 1.30 Hihersum (Haagsch trio) 2.15 11.30 2.25 irg 'KRO-Boys). 12.20 Gevraa 8.05 GRAMOPOON >allet- 7 20 ba- Bohème- Wiener Gevr. ge- SPORT M 10 MS pw. 3 ■•ariër I 12.20 12 20 12 30 11 40 12 15 12.15 1230 8 40 10 30 11 20 5.15 4.20 4 20 5 10 5.25 5 25 530 5 35 Droitwich Brussel I concert i). Francis 7.35 7 35 8 05 8.05 6 00 6 15 6 50 6.55 11.20 11.20 8 20 8.20 830 7.10 7.35 8 10 9 00 12 00 2.00 4.55 Luxemburg (Tour de France) 7.40 Luxemburg (Tour de France) 4.20 4 30 5.00 Huizen Hilversum om precies Bij aan- gevras Hoend bi) v Dlrec ter 10 15 1030 11.00 11 50 12.17 7.25 8 00 8.00 8 15 8.35 9.15 5.40 7.00 7.15 ▼oor rendi Emn is WI* nach te v omg van 3.50 5 15 5.55 6 00 6 15 6.20 6 20 6 35 6.50 7 00 in de kunnei -4288. 1 gevraai van 9- (Bel-et gooc voor 4 zv Bek kl. wer ven lett lege Biet dag Ge zot betn SU D prime partic der c na letter gevraa 9> «te te be B 1— Blei geheel Loon f straat netj Lief F F, BERLIJN BEHO.MUNRTER BOEDAPEST BRUSSEL I BRUSSEL It DBUTSUHL. SENDER DROITWICH HAMBURG HILVERSUM HUIZEN KALUNDBORG LANGENBERG LUXEMBURG MILAAN PARUS I PARUS II BOMB TOULOUSE WEENEN Zondagmorgen ia op den Rükaetraatweg tusschen Roermond en Maastricht, nabü eerstgenoemde gemeente een auto veronge lukt. De wagen werd bestuurd door den beer Minne uit Amsterdam. Door het springen van een band reed de auto in snelle vaart tegen een boom. Het voertuig werd totaal vernield. De inzittende heer Engels was op slag dood. Zoo si kwaarn over e keft, g Raar c letter Gevr Mm 6C man a Voor f gestaai Ven on d. Blad in gezl de hu keer. I onders Ouden ..De H Oevran NE boven gezin i zelfsta koken, ning i letter Gevr. Zondagochtend tegen acht uur heeft bij het dorp Nyswiller in Zuid-Limburg (ge meente Wittem) een ernstige trambot’ing plaats gehad, waarbij zes personen gewond werden. Luxemburg Hulzen Hilversum Hulzen 10.00 Hulzen orkest) Hilversum Hulzen (voor fabrieken) Hulzen Droitwich Brussel II 12.25 ParUs H Detitscblandsender (dans) —1—*) Droitwich r(Lew Stone's band) Toulouse (dans) 12 05 Toulouse (marschen) 12.35 Toulouse 8.30 Hamburg 9.20 10 05 11.20 Zondagmiddag omstreeks zes uur Is de 16- jarlge jongeman W. van Rün, wonende in de Willem de ZwUgerstraat te Overschie, bij het zwemmen In de Schie verdronken. HU werd reeds IV, uur vermist, toen burgers zijn stoffelijk overschot ophaalden. Zondagmiddag is te Kerkdiiel in de rivier de Maas de 15-jarige B. Koers bij het zwemmen verdronken. Door eenlge personen, die het ongeval merkten, is de jongen even later opgehaald. Er werd nog kunstmatige ademhaling toege past, doch de levensgeesten bleken reeds te zijn geweken. 8.30 9.00 Hulzen Zondagmiddag omstreeks half vUf Is bij het zwemmen In het Zylkerdiep te Beerta de 23- jarige gehuwde Huizinga, wonende te Win schoten, verdronken. De man laat een vrouw en drie kinderen ach ter. Vaarwel dan, dappere gevallenen van de ..Kwikstaart.” WIJ gedenken u met wee moed en eerbied. God geve u de eeuwige rust en uw nabestaanden de kracht, om het groote leed te dragen. God geve ook uw kameraden sterkte om met het „Heden ik, morgen gij” dreigend in de ooren, voort te gaan hun plicht te doen. De vlaggen, die thans rouwend neerhangen langs den mast, mogen dan weer uitwaaien tot uw aller glorie. 12.55 1.00 1.50 2.20 2 45 2 45 3 00 3.00 De rkdio-telegrafist G. F. Nieboer werd In 1905 .teXyeendam geboren. Na zUn ppieidlng was hij elNfaar werkzaam bij Radio Holland. In Mei 1934 kwam-hU in tydelUken dienst 'oü de K. L. M waar hi) op 1 Juni 1939 zijn vaste aanstelling kreeg. De heer Nieboer was gehuwd en vader van één kind. Van de passagiers van het verongelukte vliegtuig ,J> Kwikstaart” zUn gered: W. F. TTeschaw (Noorwegen) zeer licht ge wond in het gelaat; D. Peterson (Denemarken) Kopenhagen; mej. J. Caristedt (Zweden), op genomen in het Wllhelmlnagasthuis te Amster dam, toestand geruststellend: mr. Helström (Zweden), opgenomen in het Wllhelmlnftgast- huis, toestand bevredigend; mevr. L. Classen (Engeland); mej. K. Classen (Engeland), been geschroeid; mr. Faulkner (Engeland), opgeno men in het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam, toestand gunstig; F. A. Pltel (Engeland); R. Fraser (Engeland); mr. Joseph (Duitschland) mr. A. W. R. Gauffin (Zweden); mr. B. M. J. Combes (Frankrijk); mej. C. M. Apell (Neder land) te Schevenlngen. TURNHOUT, 14 Juli (Reuter) BU zün te rugkeer uit Baarle-Hertog is een autobus met twintig passagiers uit Willebroeck bü Antwer pen in een kanaal gereden. Elf passagiers, o.w. de chauffeur, zUn om het leven gekomen; tien anderen werden gered. Het ongeluk had plaats, toen de autobus bij aankomst in Turnhout wil de uitwijken voor een wielrUder. Pleter Willem Adriaan Cort van der Lin den werd geboren op 14 Mei 1846 te 's-Gra- venhage. Na het volbrengen van zijn studiën was hU eerst werkzaam als advocaat in zUn geboortestad. Daarna werd hl) commies-grif- fier van de Tweede Kamer, tot hU In 1881 be noemd werd tot hoogleeraar in de staatshuis houdkunde aan de Unlverslteit te Groningen; dezelfde functie vervulde hij sinds 1891 aan de Unlverslteit te Amsterdam. In 1396 werd hU raadsadviseur van het Departement van Justi tie en van 1897 tot 1901 bekleedde hU de func tie van Minister van Justitie in het liberale Kabinet Plerson-Borgesius. HU voltrok in 1901, als vertegenwoordiger van de burgerlijke over heid, het huwelUk tusschen H. M. de Koningin met wUlen Z.K.H. Prins Hendrik. Hedenmorgen om half vjjf is Mr. P. W. A. Cort van der Linden, Minister van Staat, oud-mlnlater-president en oud-staataraad, in den ouderdom van negenentachtig jaar overleden. De heer A. Plesman, directeur van de K.L.M.. was Zondagmorgen van Groningen, waar hu In verband met de opening van het nieuwe sta tionsgebouw te Eeide had vertoefd, naar Bor kum gevlogen. HU werd onmlddellUk van de vreeselijke ramp op de hoogte gesteld, waama de heer Plesman zich zoo spoedig mogelljk per vliegtuig naar Schiphol begaf. Omstreeks zes uur Zondagmiddag is in het zwembad te Vaassen bü het zwemmen ver dronken de 18-jarige D. Bos. Pogingen om de levensgeesten op te wekken, mochten niet ba ten. NabU de uitspanning „De Harenberg” onder Wamsveld is Zondagmiddag de 45-jarige on gehuwde Notten uit Zutfen, die niet kon zwem men, in den Use! verdronken.ZUn lijk is nog niet opgehaald. (Cari Maria von Weber) Weenen (AIda) Milaan (operetteconcert) Toulouse (operettefragm.) VARIA De dertigjarige werktuigkundige G. Brom kwam negen jaar geleden, uit het garagebedrijf op Schiphol en wist Zien bü den techhischen dienst op te werrtn tot eersten monteur bü de Indié-afdeeling. Op 15 Mei kreeg hij zijn aan stelling ais boordmecano. HU was een bekwaum technicus, wiens heengaan voor cfcn dienst een zwaar verlies is. Ook Brom was gehuwd, maar had geen kindeivn. Na zijn aftreden als minister van Binnenland- sche Zaken in 1918 werd Mr. Oort van der L4n- dai opnieuw benoemd tot lid van den Raad van State, waaruit hU In 1913 bij zijn minlstersbe- noemlng was getreden. ■Sinds 1915 was hij reeds minister van Staat. In 1934 nam de grijze staatsman ontslag als lid van den Raad van State, waarin hij 27 jaar zitting had gehad. Mr. Cort van der Linden promoveerde te uei-- den op een proefschrift „Beschouwingen over het Strand”. Tijdens zijn professoraatsjaren verschenen van zjjn hand een aantal geschrif ten, zooals „Volk en Staat” (Oronlngen, *1882), „De Zllvercrisis” (1883), .De Oorzaken der Ma laise" (1885), „Richting en beleid der liberale partij” (Den Haag, 1886), „Leerboek der Finan- j ciën I”; „De Theorie der Belastingen” (1837), „De Staatshuishoudkunde als sociale weten schap" (1891), en voorts verschillende artikelen in „De Gids”, waar hij van 1892 tot 1896 mede redacteur van was. Zondagavond laat hebben wij nog geïnfor meerd naar den toestand van de drie gewonden, die zün opgenomen in het Wilhelmina Gast huis. Betreffende mej. J. Caristedt, een Zweed- sche, luidt het bericht, dat zij een zeer lichte hersenschudding heeft opgeloopen en enkele ongevaarUjke en lichte verwondingen. Haar toe stand is gunstig en baart geen enkele zorg. De toestand van den heer Helström. een Zweed, is ongevaarlUk. HU is zeer licht gewond. De derde gewonde, de heer Faulkner, directeur van Fln- mar Ltd„ verkeert evenmin in levensgevaar. Hij heeft kneuzingen aan den rug opgeloopen. Ook zijn toestand baart geen zorg. In 1902 werd hü lid van den Raad van State. Xn 1913 werd Mr. Cort van der Linden, na het falen van dr. D. Bos. kabinetsformateur van het èxtra-parlementalre Kabinet, dat van 29 Augustus 1913 tot 9 September 1918 het bewind heeft gevoerd. In dezen tUd van buitengewoon moeilUke omstandigheden bleek Nederland in Cort van der Linden een staatsman te bezit ten. die dien naam in alle opzichten verdiende. De bezonken staatsraad, eer geleerde dan poli tiek schrijver, toonde bij de hoogheid van Z(!n iedeeën groote soepelheid van toepassing te bezitten, en zijn eenmaal gesteld doel wist hü met zijn diplomatieke gaven te bereiken. Was er tijdens de eerste oorlogsjaren weinig gelegenheid tot het voeren van de gewone po litiek, in 1917 kwam de kwestie van het alge meen kiesrecht aan de orde. Onder het bewind van Mr. Cort van der Linden kwam de herzie ning van de Grondwet en de OnderwUspacifi- catie tot stand. Uit de belangrijke resultaten van dit Kabi net noemen we nog het herstel van het gezant schap bij Z.H. den Paus dat later helaas we der opgeheven werd en de tot stand kotning van de wet tot droogmaking van de Zuiderzee, waarmee minister Lely zUn levensideaal zag verwezenlijkt. Tegen bij 2 Betreffende dé passagiers kunnen wij nog mededeelen, dat de heer B. M. J. Comtes uit ParUs Zondagmiddag te half vUf met de „Lap land” F. 22 van de Zweedsche Maatschappij, een zustermachine dus van het verongelukte toestel, van Schiphol is vertrokken om zUn zoo ongelukkig onderbroken reis voort te zetten naar Malmö. De heer Gauffin uit Stockholm maakt de reis per trein en boot De heer Fraser uit Londen is heden per K. L. M.-machlne naar Londen te- ruggekeerd, evenals de heer Pltel uit Londen. De overige passagiers gaan waarschUnHJk per trein verder. Een deel is Inmiddels reeds ver trokken. De heer J. Joseph, een Dultocher. die te Amsterdam woonachtig is, is per taxi naar zijn woning teruggekeerd. (met zang Brussel II (salönorkest). Hulzen (KRO-orkest). Droitwich (Grand orkest). Deutschlandsender (tfevar. concert). 2.20 Hamburg (populair). 3.05 Droitwich (apache-band) 4.20 BerlUn (m.m.v. sopraan, rlton en nlano) 4 20 Deutachlandsender (Otto Hen drik's orkest) Hamburg Kalundborg Hulzen KRO-Boys) Milaan (kamerorkest) Rome Hilversum (AVRO-declbels) Rome (kwintet). 15 werl 4263 Bied In den auto zaten voorts de echtgenoot* van den heer P. M. en mej. E. Birke, allen uit Am sterdam. Alle drie werden ernstig gewond en [zUn naar bet R. K. Ziekenhous Laurentlus te Roermond overgebracht. In kl' gevrai bode, slle t op d< van 1 letter De auto had een vaart van omstreeks 100 K.M.. toen plotseling de llnkerachterband sprong, met het gevolg, dat ongeveer 100 M. verder de wagen tegen een boom aan de linkerzijde van den weg sloeg. Alle vier inzittenden werden uit den auto geslingerd. De heer M. kwam eenlge meters van den wagen op den weg neer met een zware hoofdwonde en inwendige kneuzingen. De drie andere inzittenden vlogen in een boog on geveer 20 M. ver weg. Mevrouw M. bekwam wonder boven wonder slechts lichte kwetsuren, terwijl de heer Bruno Engels een gecompliceer de llnkerbeenfractuur opliep en een enkelvoudi ge rechterbeenbreuk, benevens een zware hoofd wonde. De vierde inzittende, mej. Gertrudis Birke, brak beide beenen en werd eveneens zwaar aan het hoofd gewond. De doctoren Steyn uit Echt en Meeuwlssen uit Odilienberg waren spoedig ter plaatse, alsmede een priester uit Llnne. Nadat voorlooplg de eerste hulp geboden was werden de slachtoffers vervoerd naar het R. K. ziekenhuis 8t. Lauren tlus. waar bU aankomst bleek, dat de heer Minne reeds was overleden. Omtrent den toestand der slachtoffers verna men wij Zondagavond laat, dat de heer P. M„ die de beide beenen heeft gebroken en boven dien een lichte hoofdwonde heeft, buiten le vensgevaar verkeerde. Daarentegen was de toe stand van mej. Birke hoogst zorgwekkend. Zaterdagavond Is op den Rijksstraatweg naar Alkmaar, nabij de Marquettelaan onder de ge meente Heemskerk, de wielrUder H. Wlnters- dUk uit Alkmaar, die links van den weg reed, door een personenauto aangereden. De man sloeg met het hoofd door den voorruit en werd met kracht tegen den grond gesmakt. In zorg- wekkenden toestand is W. naar het Roode Kruis-Zlekenhuls te Beverwük overgebracht. Zaterdagavond is te Drumpt In de rivier de Waal tusschen de derde en de vierde krib ver dronken de 23-jarige J. van Uden uit Tiet toen hü met eenlge .vrienden aldaar aan het zwemmen was. Deze plek is een bekend gevaar lijke plaats In de rivier, waar al menig slacht offer is gevallen. De rivier is daar zeer diep, terwül ook draai kolken aanwezig zijn. De vrienden van van U trachtten hem nog te grijpen, doch alle moei te was vergeefsch. Zün lijk was Zaterdagavond nog niet opgehaald. Luxemburg Huizen (Joseph Schmidt) Brussel II Droitwich Hilversum Droitwich Hulzen Hilversum namen Droitwich Hilversum Brussel II Luxemburg Hulzen Rome Hilversum Brussel I Brussel II Brussel I Hilversum 7.05 Luxemburg accordeonsqll - Parijs II Brussel II Parijs II Milaan 10.20 Boedapest 10.30 Brussel II 10-25 Hulzen (Light Opera Company) SOLISTKN-CONCERTEN werd, is zeer zwaar gewond opgenomen. Een - van de beenen was verbrijzeld, de rechterarm gebroken, terwül hü hevig bloedde uit verschü- ende hoofdwonden. Hü werd vervoerd naar het R. K. Ziekenhuis, waar het been Is geamputeerd. De toestand was Zondagavond zeer zorgwek kend. Zondagmorgen gingen te Elndhdvbn «enige vrienden zwemmen in het nieuwe Eindhoven-r-xa sche kanaal. aan- t»b De 18-jarige F. T„ die niet kon zwemmen, zou het toch eens wagen en sprong van den kant af in het water. De jongen verdween on- mlddellük irf de diepte. Eenlge vrienden pro beerden hem nog na te duiken, echter tever geefs. Toen de jongen eenigen tüd later werd op- gehSald, bleken de levensgeesten te zün ge weken. De 38-jarige werktuigkundige L. J. van Dijk was Aanvankelijk stoker bij de marine en werkte ook eenigen tl)d aan de Spüker- fabrieken^ Op 12 Maart 1928 kwam hü In dienst bü de K.L.M., klom hier op tot eersten mon teur en Controleur tn zijn afdeellng. Drie weken geledbn werd hü aangesteld tot boord mecano. Om zich op de hoogte té stellen van de werkzaamheden on een F 22 had hü reeds vier oefenrelzen met dit toestel gemaakt. Deze reis zou zün laatste zün. Van Dijk laat een vrouw en twee kinderen na. Zaterdagavond omstreeks zeven uur Is het vüftienjarig dochtertje van B. Konlng te Hel- ligerlee in het zwembad te Bcheemda verdron ken. Uiver, Leeuwerik, Kwikstaart. Drie KLM.-vogels verloren In nauwelijks een half Jaar tijds! Onze Jonge Nederlandsche luchtvaart wordt zwaar op de proef ge steld! Vergingen Uiver en Leeuwerik in storm en ontij, na vergeefschen strijd met de krachten der natuur, de groote tragiek van deze nieuwe ramp is misschien wel gelegen in de stralende zon en bijkans windlooze atmosfeer, de luttel honderden meters, welke de plek des onheils scheiden van de veilige haven. Veertien hebben deze ramp overleefd. Enkele seconden slechts hadden wellicht allen gered. Het heeft niet zoo mogen zijn. Zes levens zijn ultgebluschteen nieuw, al te zwaar offer is gebracht aan den vooruitgang van onzen tijd. Hier behoeven wij nu niet te gissen naar de oorzaak. Weer is gebleken, wat wjj in onze dagen haast vergeten zouden, dat menschenwerk niet volmaakt is en ook niet volmaakt kan zijn. Wie de groote zorg kent, welke de K.L.M. besteedt aan haar materiaal, aan de motoren niet het minst, de voortdurende contróle, die wordt uitge oefend, de ervaren, betrouwbare krachten, die haar vliegtuigen bemannen, weet, dat hier van schuld geen sprake kan zijn. Duldelüker dan ooit is hier bewezen, dat de techniek, hoe hoog ook opgevoerd, het werk van menschen bUjft, waarbij het risico nooit geheel kan worden uitgesloten. Uitelndelijk heeft de mensch de gebeur tenissen niet in handen. HIJ kan alle voor zieningen treffen, hij mag alles doen, wat redelijkerwijs gedaan kan worden, maar tenslotte heeft hij te aanvaarden. Op dezen zonnigen dag zijn zes families in rouw gedompeld: vrouwen, kinderen, moeders, verwanten, verloor de K.L.M een van haar mooiste vogels. Door Nederland en ook daarbuiten ging het droeve nieuws als een felle schok. Niemand, die het hoor de, wien niet een oogenblik schrik en ont zetting naar de keel wrongen Ondanks zon en zomertij en stralend-blauwen he mel lag het somber gerucht van nleuws- bord en bulletin en vooral van mond tot mond, als een schaduw over stad en land Het behoeft niet verheeld te worden, dat de tragische ondergang van de „Kwik staart,” het verlies van wederom zes men- schenlevens, een harde slag beteekent voor de ontwikkeling onzer luchtvaart, voor de kLl.M. in het bijsonder. Aller oogen zijn in deze dagen op het vllegwezen gericht, dat bezig is zich een plaats te veroveren in het heden en de toekomst. In deze ont wikkeling is de factor vertrouwen mis schien wel de voornaamste. In de vijftien Ja- ren van haar bestaan heeft de K.L.M. door den hoogen graad van veiligheid op haar routes zich moeizaam dat vertrouwen ver worven, in het eigen land en vooral ook daarbuiten. De drie zware rampen, zoo kort na elkaar, zijn voor de Jonge vooruit strevende onderneming een bitter ervaren- Het moeizaam gekweekte vertrouwen heeft sinds de Melbourne-glorie wel een zwaren knauw gekregen. Geheel gerechtvaardigd is dit niet. Overal, waar het moderne verkeer de af standen heeft verkleind, gebeuren onge lukken; op de wegen, op de spoorlijnen, ter zee. Verhoudingsgewijs zijn die onge lukken, vooral langs den weg, heel wat tal rijker. Er komen genoeg dagen voor, dat het autoverkeer in ons land vrij wat meer dooden eischt dan een der bovengenoemde vliegrampen. Deze ongelukken maken ech ter geen indruk meer, en houden er prac- tisch niemand van af In een auto plaats te Tito Schipa zingt in het gramofoonconcert, dat de K.R.O. Dinsdagmorgen van t.lS tot 9.15 uitzendt Door onoplettendheid botste de 35-jarige mo torfietsrijder K. N. te Groningen, kellner vau beroep. Zondagmorgen op den Rüksstraatweg naar Assen vlak bü de stad Groningen tegen een uit tegenovergestelde richting komende electrlsche tram. De man, die van het motorrijwiel geslingerd Zondagmiddag omstreeks drie uur is een acht-jarig jongetje bü het plukken van bloemp jes aan den waterkant in den Vaartschen Rijn te Jutphaas geraakt en jammerlük verdron ken. De piloot Heinz Silberstein was twee jaar in dienst van de K. L. M. revonen vloog hij vier jaar voor d£.Deiltsqhe Lufthansa. Hü Jrsis een ervai»?n. handig piloot. Vóór de 1CL.M. maakte hü 2200 vliegureij. waaronder reizennaar. Indië. Hü was 41 Jaar en laat een jonge vrouw en een kindje van drié maanden achter. De tram, die te 6.48 uur uit Maastricht was vertrokken, kwam In botsing met een anderen trein van de Llmburgsche Tramweg Maat- schappü. die te 7.18 uur Vaals had verlaten. Hoewel de telde trams geen al te groote snel heid hadden ongeveer 25 K.M. per uur was de botsing zeer hevig. Belde locomotieven werden grootendeels vernield; van den trein uit Vaals werd het personenrijtuig ernstig bescha digd, terwül het personenrijtuig van den trein uit Maastricht alleen een ingedrukt voorbalcon kreeg. In totaal werden zes personen gewond, van wie drie vrü ernstig. Het ergst was er aan toe mevrouw LavenRoks. die in de tram uit Vaals zat en die met ernstige hoofdwonden naar het ziekenhuis te Heerlen moest worden overge bracht. De machinist W. Willems van den trein uit Vaals werd eveneens ernstig gewond, doch kon naar zün woning worden vervoerd. Ook de con ducteur van dien trein, Benden, liep ernstige kwetsuren op. Lichte verwondingen kregen de conducteur van den anderen trein H. Wassenberg, mevrouw Rademacher en de heer Bruggeler. Dokter J. A. M. D. J. Janssen uit Gulpen was spoedig na het ongeval ter plaatse en verleende de eerste hulp. In den loop van den ochtend werden de overblüfselen van de beide trams opgeruimd en werd de lün, die ten gevolge van het ongeval versperd was, weer vrij gemaakt. De oorzaak van het ongeval is waarschünlük, dat de tram uit Maastricht bü Nyswiller op de wisselplaats niet lang genoeg heeft gewacht. Hilversum (morgenwijding AVRO). Hulzen (godsdienstig halfuur tje Pastoor L. H. Perquln). 358.7 M. 539.6 M. M9JI M. 463.9 M. 321.9 M. 1571 M. 1500 M. 331.9 M. 1875 M. 301.5 M. 1261 M. 455.9 M. 1304 M. 368.6 M. 1648 M. 312.8 M. 420.8 M. 328.6 M. 506.8 M. no en zang) lïilversüm (viool) Boedapest (zang) Parijs I (zang) Hilversum (Lyra-trlo en Topy Olerum, zang) Droitwich (trio, m.m.v. viola en sopraan) Weenen (kwartet en piano) OPERA EN OPERETTE nemen. Een vliegramp daarentegen spreekt veel sterker tot de verbeelding, zooals trouwens allés wat met het vliegen te ma ken heeft- Over enkele jaren zal ook dat anders zijn. Het medeleven in breede lagen van ons volk met het droef gebeuren van Zondag, mag echter voor allen, direct of indirect erbij betrokken, een troost zijn en, on danks alles, toch ook een bemoediging. In voorspoed zoogoed als bü tegenslag, In glorie en in rouw staat Nederland dicht bij zijn Jonge luchtvaart. Elke nteuwe teleur stelling wordt_ dan een prikkel tot grooter energie, tot moedig volhouden en door zetten. De twintig passagiers hadden, naar Reuter nog meldt, zich naar Baarle Hertog begeven om er te gaan küken naar een orgel, dat een hunner er wilde koopen. Om half twee kwam de autobus te Baarle Hertog aan, twee uur later weer te vertrekken, komst te Casteleyn nabU Turnhout, waar zich de eerste brug bevindt over het kanaal van Turnhout naar Antwerpen, wilde de chauffeur, zooals gezegd, een wielrijder ontwüken, die kwam aanrijden uit de richting van Turnhout. HU maakte de bocht wat te scherp en botste tegen de leuning van de brug, welke gedeelte- lük werd vernield. De autobus stortte met den motor vooruit in het kanaal, onder verschrik kelijk gegil van de relrigers. Twee hunner, die naast den chauffeur zaten, hadden nog den tüd uit den auto te springen en zwemmend den wal te bereiken. Schippers en zwemmers, die zich toevallig in de nabüheid bevonden, waren onmlddellUk ter plaatse ’en deden wat zij konden om de ongelukkige dren kelingen te redden. Zü slaagden er in, aldus nog acht inzittenden levend op den wal te krü- gen, maar elf anderen konden slechts levenloos, uit de autobus worden tevrüd. De chauffeur is getrouwd en vader van elf kinderen. Hü is af komstig uit Ruysebroeck, maar overigens komen alle slachtoffers uit Willebroeck. De dooden en de overlevenden zün overgebracht naar hei ziekenhuis te Turnhout. Zondagmiddag is bü he^ baden in een leem kuil tusschen Oldenzaal en Losser verdronken de 30-jarlge ongehuwde Ter Luun uit Hen gelo (O.). Droitwich (dans). Hulzen (KRO-boya) Hamburg («olksmuaiel Droitwich (Franache muziek) Langenberg (vocaal en instru mentaal) Huizen (KRO-orkeat) Milaan. Toulouse Huizen (populair concert KRO-orkeat en reportage der opening van oud-’a-Hertogen- bosch) Hilversum (mmv Alfred Cor tot. plano) BeromUnater (studentenkap.) Zondagnacht zün op het land van de Usbaan „Het Noorden” te Groningen vier oppers hooi afgebrand. Aangezien de oppers op 40 M. afstand van elkaar staan, wordt aan brandstichting I dacht. De daders zün nog niet ontdekt. De brandweer wist 8 oppers te behouden. Het hooi, dat was verzekerd, behoorde 1 den heer E. Blerllng te Groningen. Brussel I Brussel II (salonorkest) Weenen (Nedbalconcert. sym- phonle-orkest) BerlUn (klein orkest en ao- llsten. cabaretprogr.) (mmv solisten en Parijs II )symphonle) Luxemburg (amusementsmu ziek. 8.50 Hilversum (Kovacs Lajos) - Toulouse (scbrammet) Hulzen (KRO-symphonle- orkest: van Rameau tot Ra vel) 9 20 Parijs II. 9.20 Toulouse (gevar. progr.) 9.30 BeromUnater (Sted. Orkest Bern, mmv viool) - Hilversum (Kovacs Lajos en Pierre Palla, orgel) 10.00 Huizen (KRO-symphonle-or- kest) 10.10 Luxemburg (jazz) 10.20 - 1020 1040 10.40 Rome 10.50 4.20 Langenberg (plano) 4.85 Droitwich (trio en bariton) 7.05 Brussel I Rasse-concertpla no en zang) 7.20 BerlUn (bariton) 7.30 ---- 7.35 9 05 9 15 Hilversum Brussel I (dans) Toulouse jazz) (populair) Hulzen (John Kristel'a orkest bU Heek te Den Haag) 10.50 ParU« H 11.05 Parus I (dans) 11.10 Hilversum (Majo Marco's or kest) Boedapest (symphonle) 11.35 Toulouse (phllh. orkest) 11.45-- -- - 11.55 8 00 10.20 BerlUn 10.30 Hulzen 11.00 Hilversum Het is vijftig jaar geleden, dat een machtig kunstenaar als dr. p. j. Cuypers aan pittoresk Nederland mei zijn Rijksmuseum te Amsterdam be grip van monumentaliteit bijbracht, daarbij gesteund door jhr. Victor dé Stuers. Nu wordt dit jelt herdacht door een Rembrandt-tentoonstelling van groote waarde. RembrandtEen man die nim mer de grenzen van zijn land over schreed, ruimschoots zijn deel had aan de menschelijke tegenslagen, doch onverdroten voortwerkte met den op persten genialen scheppingsdrang, welken God hem schonk, stil en ónder benarde omstandigheden gaf hij het allerbeste wat in hem was. Aldus is deze eenvoudige een geestelijke held voor zijn volk geworden, wiens werken door alle werelddeelen elkaar worden betwist. Zoo zijn Rembrandt en Cuypers’ Rijksmuseum machtige symbolen. „Het Rijksmuseum schreef Schmidt Degener is een groot tweeledig sym bool. het verheerlijkt een van eigen wil doordrongen volksbestaan tege lijk toont het de hoogste uitingen van ons geestesleven als onmiskenbaar deel der Europeesche beschaving." En Rembrandt, die in het geestelijke zooal niet zooals dezelfde decreteert „onze hoogste vertegenwoordiger" is, blijft toch ontegenzeglijk een der hoogste vertegenwoordigers er van. Hij werd de roem van zijn volk en is in de wereld allicht de meest gekende Nederlander. In voorspoed en leed werkende met Gods gaven hief hij met zijn genie zijn volk op in de hoogste regionen van eer. Hilversum (wenken voor de huishouding) Huizen (Politieberichten) Hulzen (vrouwenuurtje: „Het Chlneesche jongemelsje” en ..Schoonheid bij de opvoe ding") Hilversum (dra. P. DUkema: Overbrugt de kloof) Droitwich (vlootrevue voor den Konlng) Droitwich (vervolg vlootrev.) Hilversum (klnderkobrzang) Hilversum (verbalen voor kleinere kinderen) Droitwich (verv. vlootrevue) Hulzen (politieberichten) Hulzen (A. J. Schneiders: hu mor en taal) Droitwich (Intern.volkslie deren en -dansen) BeromUnster (vrouwenkoor) (fllmpraatje A. van Domburg) 9.50 Hulzen (hoe Oud-'aHerto- genbosch er uit ziet) 7.15 Luxemburg PERSBERICHTEN OR KEST-CONfER TEN Deutachlandsenderi Hilversum (populklr ensemble Francis Keth). Hilversum (ensemble F.- Keth). Luxemburg Hulzen (KRO-Boys). Brussel I Alexls-orkest). Deutachlandsender (mmv.. solisten Langenberg (klein orkest en bariton). Droitwich (kwintet en eopr.) Kalundborg. Hilversum (Kovacs Lajos). 12.30 Hamburg (phllh. orkest, staf- musiek en solisten). 12 35 ParUs I 12 50 - 1.15 1.20 2.20 Om zes uur Zondagavond reden twee wagens van den G. G. D. naar de plek des onheils. Zij voerden zes brancards en lakens mede. Onder doodsche stilte - rondom, ook onder de vele nieuwsgieri gen langs den weg. werden de lijken der slachtoffers geborgen. Ongeveer een uur duurde het alvorens men de ver minkte resten uit den chaos buizen en binden had bevrijd. Op de brancards, toegedekt met lakens, werden zij in de auto’s vervoerd naar het Binnengast huis. De beide auto’s, voorafgegaan door motorpolitie, trokken overal langs den weg de aandacht. Zeer velen, die be grepen, wat hier werd vervoerd, ont blootten eerbiedig het hoofd. phonle BerlUn 8.35 Droitwich koor) 8.35 r_."_ 8.35 Toulouse (Schrammen 8.40

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 6