met
Nieuwe beproeving
WIJ LUISTEREN NAAR
Ontzettend ongeluk
bij Turnhout
Het vreeselijke ongeluk
de „Kwikstaart”
Trambotsing in
Zuid-Limburg
De gevallenen der
K.L.M.
is UW sigaret!
AUTO TEGEN EEN BOOM
NU HET WATER LOKT
Mr, CORT V. D. LINDEN
OVERLEDEN
De
meesterlijk-samengestelde
KYRIAZI FINAS
25 ct. in Oval, Round en Grande 20 st.
(Vervolg)
in Oval, Round en Grande
Elf inzittenden gedood
De lijken vervoerd
Geleerde en Staatsman
Motorfiets tegen tram
Beryder zwaar gewond
Ze» gewonden, van wie drie
vry erntiig
H. Silberttein
Band geaprongen
G. F. Nieboer
Dl
G. Brom
FIETSER ZWAARGEWOND
L. J. Van Dijk
De geredde passagiers
DINSDAG 16 JULI
r
BRANDSTICHTING?
Autobu» met twintig inzittenden bij
uitwijken te water gereden
Toestand der gewonen
bevredigend
De kabinetaleider uit de moeilijke
oorlogajaren thana heengegaan
FI
NE1
gevraa
werk,
letter
b<
VI
R
Verecheidene jonge menachen by
het baden om het leven gekomen
Enkelen van hen later door gevlo
gen of per vliegtuig terug
gekeerd
Directeur Pleaman naar
Schiphol
Een doode en drie gewonden by
Roermond
Golflengten
Km
Symbolen
MAANDAG 15 JULI 1935
F'
•l' M'
DB
Bied
■te
Gevr.
Adres:
be-
(eigen AVRO-op-
10 20
8.30
1235
GODSDIENST
10.00
11.30
ORGELBESPELING
1100
8 50
1.30
Hihersum (Haagsch trio)
2.15
11.30
2.25
irg
'KRO-Boys).
12.20
Gevraa
8.05
GRAMOPOON
>allet-
7 20
ba-
Bohème-
Wiener
Gevr.
ge-
SPORT
M
10
MS
pw. 3
■•ariër
I
12.20
12 20
12 30
11 40
12 15
12.15
1230
8 40
10 30
11 20
5.15
4.20
4 20
5 10
5.25
5 25
530
5 35
Droitwich
Brussel I
concert
i).
Francis
7.35
7 35
8 05
8.05
6 00
6 15
6 50
6.55
11.20
11.20
8 20
8.20
830
7.10
7.35
8 10
9 00
12 00
2.00
4.55 Luxemburg (Tour de France)
7.40 Luxemburg (Tour de France)
4.20
4 30
5.00
Huizen
Hilversum
om precies
Bij aan-
gevras
Hoend
bi) v
Dlrec
ter
10 15
1030
11.00
11 50
12.17
7.25
8 00
8.00
8 15
8.35
9.15
5.40
7.00
7.15
▼oor
rendi
Emn
is
WI*
nach
te v
omg
van
3.50
5 15
5.55
6 00
6 15
6.20
6 20
6 35
6.50
7 00
in de
kunnei
-4288. 1
gevraai
van 9-
(Bel-et
gooc
voor
4 zv
Bek
kl.
wer
ven
lett
lege
Biet
dag
Ge zot
betn
SU D
prime
partic
der c
na
letter
gevraa
9> «te
te be
B 1—
Blei
geheel
Loon f
straat
netj
Lief
F F,
BERLIJN
BEHO.MUNRTER
BOEDAPEST
BRUSSEL I
BRUSSEL It
DBUTSUHL. SENDER
DROITWICH
HAMBURG
HILVERSUM
HUIZEN
KALUNDBORG
LANGENBERG
LUXEMBURG
MILAAN
PARUS I
PARUS II
BOMB
TOULOUSE
WEENEN
Zondagmorgen ia op den Rükaetraatweg
tusschen Roermond en Maastricht, nabü
eerstgenoemde gemeente een auto veronge
lukt. De wagen werd bestuurd door den beer
Minne uit Amsterdam. Door het springen
van een band reed de auto in snelle vaart
tegen een boom. Het voertuig werd totaal
vernield. De inzittende heer Engels was op
slag dood.
Zoo si
kwaarn
over e
keft, g
Raar c
letter
Gevr
Mm 6C
man a
Voor f
gestaai
Ven on
d. Blad
in gezl
de hu
keer. I
onders
Ouden
..De H
Oevran
NE
boven
gezin i
zelfsta
koken,
ning i
letter
Gevr.
Zondagochtend tegen acht uur heeft bij
het dorp Nyswiller in Zuid-Limburg (ge
meente Wittem) een ernstige trambot’ing
plaats gehad, waarbij zes personen gewond
werden.
Luxemburg
Hulzen
Hilversum
Hulzen
10.00 Hulzen
orkest)
Hilversum
Hulzen (voor fabrieken)
Hulzen
Droitwich
Brussel II
12.25 ParUs H
Detitscblandsender (dans)
—1—*)
Droitwich r(Lew Stone's band)
Toulouse (dans)
12 05 Toulouse (marschen)
12.35 Toulouse
8.30 Hamburg
9.20
10 05
11.20
Zondagmiddag omstreeks zes uur Is de 16-
jarlge jongeman W. van Rün, wonende in de
Willem de ZwUgerstraat te Overschie, bij het
zwemmen In de Schie verdronken.
HU werd reeds IV, uur vermist, toen burgers
zijn stoffelijk overschot ophaalden.
Zondagmiddag is te Kerkdiiel in de rivier de
Maas de 15-jarige B. Koers bij het zwemmen
verdronken.
Door eenlge personen, die het ongeval
merkten, is de jongen even later opgehaald.
Er werd nog kunstmatige ademhaling toege
past, doch de levensgeesten bleken reeds te zijn
geweken.
8.30
9.00 Hulzen
Zondagmiddag omstreeks half vUf Is bij het
zwemmen In het Zylkerdiep te Beerta de 23-
jarige gehuwde Huizinga, wonende te Win
schoten, verdronken.
De man laat een vrouw en drie kinderen ach
ter.
Vaarwel dan, dappere gevallenen van de
..Kwikstaart.” WIJ gedenken u met wee
moed en eerbied. God geve u de eeuwige
rust en uw nabestaanden de kracht, om
het groote leed te dragen. God geve ook
uw kameraden sterkte om met het „Heden
ik, morgen gij” dreigend in de ooren, voort
te gaan hun plicht te doen. De vlaggen,
die thans rouwend neerhangen langs den
mast, mogen dan weer uitwaaien tot uw
aller glorie.
12.55
1.00
1.50
2.20
2 45
2 45
3 00
3.00
De rkdio-telegrafist G. F. Nieboer werd In
1905 .teXyeendam geboren. Na zUn ppieidlng
was hij elNfaar werkzaam bij Radio Holland.
In Mei 1934 kwam-hU in tydelUken dienst 'oü
de K. L. M waar hi) op 1 Juni 1939 zijn vaste
aanstelling kreeg. De heer Nieboer was gehuwd
en vader van één kind.
Van de passagiers van het verongelukte
vliegtuig ,J> Kwikstaart” zUn gered:
W. F. TTeschaw (Noorwegen) zeer licht ge
wond in het gelaat; D. Peterson (Denemarken)
Kopenhagen; mej. J. Caristedt (Zweden), op
genomen in het Wllhelmlnagasthuis te Amster
dam, toestand geruststellend: mr. Helström
(Zweden), opgenomen in het Wllhelmlnftgast-
huis, toestand bevredigend; mevr. L. Classen
(Engeland); mej. K. Classen (Engeland), been
geschroeid; mr. Faulkner (Engeland), opgeno
men in het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam,
toestand gunstig; F. A. Pltel (Engeland); R.
Fraser (Engeland); mr. Joseph (Duitschland)
mr. A. W. R. Gauffin (Zweden); mr. B. M. J.
Combes (Frankrijk); mej. C. M. Apell (Neder
land) te Schevenlngen.
TURNHOUT, 14 Juli (Reuter) BU zün te
rugkeer uit Baarle-Hertog is een autobus met
twintig passagiers uit Willebroeck bü Antwer
pen in een kanaal gereden. Elf passagiers, o.w.
de chauffeur, zUn om het leven gekomen; tien
anderen werden gered. Het ongeluk had plaats,
toen de autobus bij aankomst in Turnhout wil
de uitwijken voor een wielrUder.
Pleter Willem Adriaan Cort van der Lin
den werd geboren op 14 Mei 1846 te 's-Gra-
venhage. Na het volbrengen van zijn studiën
was hU eerst werkzaam als advocaat in zUn
geboortestad. Daarna werd hl) commies-grif-
fier van de Tweede Kamer, tot hU In 1881 be
noemd werd tot hoogleeraar in de staatshuis
houdkunde aan de Unlverslteit te Groningen;
dezelfde functie vervulde hij sinds 1891 aan de
Unlverslteit te Amsterdam. In 1396 werd hU
raadsadviseur van het Departement van Justi
tie en van 1897 tot 1901 bekleedde hU de func
tie van Minister van Justitie in het liberale
Kabinet Plerson-Borgesius. HU voltrok in 1901,
als vertegenwoordiger van de burgerlijke over
heid, het huwelUk tusschen H. M. de Koningin
met wUlen Z.K.H. Prins Hendrik.
Hedenmorgen om half vjjf is Mr. P. W.
A. Cort van der Linden, Minister van Staat,
oud-mlnlater-president en oud-staataraad,
in den ouderdom van negenentachtig jaar
overleden.
De heer A. Plesman, directeur van de K.L.M..
was Zondagmorgen van Groningen, waar hu In
verband met de opening van het nieuwe sta
tionsgebouw te Eeide had vertoefd, naar Bor
kum gevlogen. HU werd onmlddellUk van de
vreeselijke ramp op de hoogte gesteld, waama
de heer Plesman zich zoo spoedig mogelljk per
vliegtuig naar Schiphol begaf.
Omstreeks zes uur Zondagmiddag is in het
zwembad te Vaassen bü het zwemmen ver
dronken de 18-jarige D. Bos. Pogingen om de
levensgeesten op te wekken, mochten niet ba
ten.
NabU de uitspanning „De Harenberg” onder
Wamsveld is Zondagmiddag de 45-jarige on
gehuwde Notten uit Zutfen, die niet kon zwem
men, in den Use! verdronken.ZUn lijk is nog
niet opgehaald.
(Cari Maria von
Weber)
Weenen (AIda)
Milaan (operetteconcert)
Toulouse (operettefragm.)
VARIA
De dertigjarige werktuigkundige G. Brom
kwam negen jaar geleden, uit het garagebedrijf
op Schiphol en wist Zien bü den techhischen
dienst op te werrtn tot eersten monteur bü de
Indié-afdeeling. Op 15 Mei kreeg hij zijn aan
stelling ais boordmecano. HU was een bekwaum
technicus, wiens heengaan voor cfcn dienst een
zwaar verlies is. Ook Brom was gehuwd, maar
had geen kindeivn.
Na zijn aftreden als minister van Binnenland-
sche Zaken in 1918 werd Mr. Oort van der L4n-
dai opnieuw benoemd tot lid van den Raad van
State, waaruit hU In 1913 bij zijn minlstersbe-
noemlng was getreden.
■Sinds 1915 was hij reeds minister van Staat.
In 1934 nam de grijze staatsman ontslag als
lid van den Raad van State, waarin hij 27 jaar
zitting had gehad.
Mr. Cort van der Linden promoveerde te uei--
den op een proefschrift „Beschouwingen over
het Strand”. Tijdens zijn professoraatsjaren
verschenen van zjjn hand een aantal geschrif
ten, zooals „Volk en Staat” (Oronlngen, *1882),
„De Zllvercrisis” (1883), .De Oorzaken der Ma
laise" (1885), „Richting en beleid der liberale
partij” (Den Haag, 1886), „Leerboek der Finan-
j ciën I”; „De Theorie der Belastingen” (1837),
„De Staatshuishoudkunde als sociale weten
schap" (1891), en voorts verschillende artikelen
in „De Gids”, waar hij van 1892 tot 1896 mede
redacteur van was.
Zondagavond laat hebben wij nog geïnfor
meerd naar den toestand van de drie gewonden,
die zün opgenomen in het Wilhelmina Gast
huis. Betreffende mej. J. Caristedt, een Zweed-
sche, luidt het bericht, dat zij een zeer lichte
hersenschudding heeft opgeloopen en enkele
ongevaarUjke en lichte verwondingen. Haar toe
stand is gunstig en baart geen enkele zorg. De
toestand van den heer Helström. een Zweed, is
ongevaarlUk. HU is zeer licht gewond. De derde
gewonde, de heer Faulkner, directeur van Fln-
mar Ltd„ verkeert evenmin in levensgevaar. Hij
heeft kneuzingen aan den rug opgeloopen. Ook
zijn toestand baart geen zorg.
In 1902 werd hü lid van den Raad van State.
Xn 1913 werd Mr. Cort van der Linden, na het
falen van dr. D. Bos. kabinetsformateur van
het èxtra-parlementalre Kabinet, dat van 29
Augustus 1913 tot 9 September 1918 het bewind
heeft gevoerd. In dezen tUd van buitengewoon
moeilUke omstandigheden bleek Nederland in
Cort van der Linden een staatsman te bezit
ten. die dien naam in alle opzichten verdiende.
De bezonken staatsraad, eer geleerde dan poli
tiek schrijver, toonde bij de hoogheid van Z(!n
iedeeën groote soepelheid van toepassing te
bezitten, en zijn eenmaal gesteld doel wist hü
met zijn diplomatieke gaven te bereiken.
Was er tijdens de eerste oorlogsjaren weinig
gelegenheid tot het voeren van de gewone po
litiek, in 1917 kwam de kwestie van het alge
meen kiesrecht aan de orde. Onder het bewind
van Mr. Cort van der Linden kwam de herzie
ning van de Grondwet en de OnderwUspacifi-
catie tot stand.
Uit de belangrijke resultaten van dit Kabi
net noemen we nog het herstel van het gezant
schap bij Z.H. den Paus dat later helaas we
der opgeheven werd en de tot stand kotning
van de wet tot droogmaking van de Zuiderzee,
waarmee minister Lely zUn levensideaal zag
verwezenlijkt.
Tegen
bij 2
Betreffende dé passagiers kunnen wij nog
mededeelen, dat de heer B. M. J. Comtes uit
ParUs Zondagmiddag te half vUf met de „Lap
land” F. 22 van de Zweedsche Maatschappij,
een zustermachine dus van het verongelukte
toestel, van Schiphol is vertrokken om zUn zoo
ongelukkig onderbroken reis voort te zetten
naar Malmö.
De heer Gauffin uit Stockholm maakt de reis
per trein en boot De heer Fraser uit Londen is
heden per K. L. M.-machlne naar Londen te-
ruggekeerd, evenals de heer Pltel uit Londen.
De overige passagiers gaan waarschUnHJk per
trein verder. Een deel is Inmiddels reeds ver
trokken. De heer J. Joseph, een Dultocher. die
te Amsterdam woonachtig is, is per taxi naar
zijn woning teruggekeerd.
(met zang
Brussel II (salönorkest).
Hulzen (KRO-orkest).
Droitwich (Grand orkest).
Deutschlandsender (tfevar.
concert).
2.20 Hamburg (populair).
3.05 Droitwich (apache-band)
4.20 BerlUn (m.m.v. sopraan,
rlton en nlano)
4 20 Deutachlandsender (Otto Hen
drik's orkest)
Hamburg
Kalundborg
Hulzen KRO-Boys)
Milaan (kamerorkest)
Rome
Hilversum (AVRO-declbels)
Rome (kwintet).
15
werl
4263
Bied
In den auto zaten voorts de echtgenoot* van
den heer P. M. en mej. E. Birke, allen uit Am
sterdam. Alle drie werden ernstig gewond en
[zUn naar bet R. K. Ziekenhous Laurentlus te
Roermond overgebracht.
In kl'
gevrai
bode,
slle t
op d<
van 1
letter
De auto had een vaart van omstreeks 100
K.M.. toen plotseling de llnkerachterband sprong,
met het gevolg, dat ongeveer 100 M. verder de
wagen tegen een boom aan de linkerzijde van
den weg sloeg. Alle vier inzittenden werden uit
den auto geslingerd. De heer M. kwam eenlge
meters van den wagen op den weg neer met een
zware hoofdwonde en inwendige kneuzingen. De
drie andere inzittenden vlogen in een boog on
geveer 20 M. ver weg. Mevrouw M. bekwam
wonder boven wonder slechts lichte kwetsuren,
terwijl de heer Bruno Engels een gecompliceer
de llnkerbeenfractuur opliep en een enkelvoudi
ge rechterbeenbreuk, benevens een zware hoofd
wonde. De vierde inzittende, mej. Gertrudis
Birke, brak beide beenen en werd eveneens
zwaar aan het hoofd gewond.
De doctoren Steyn uit Echt en Meeuwlssen uit
Odilienberg waren spoedig ter plaatse, alsmede
een priester uit Llnne. Nadat voorlooplg de
eerste hulp geboden was werden de slachtoffers
vervoerd naar het R. K. ziekenhuis 8t. Lauren
tlus. waar bU aankomst bleek, dat de heer
Minne reeds was overleden.
Omtrent den toestand der slachtoffers verna
men wij Zondagavond laat, dat de heer P. M„
die de beide beenen heeft gebroken en boven
dien een lichte hoofdwonde heeft, buiten le
vensgevaar verkeerde. Daarentegen was de toe
stand van mej. Birke hoogst zorgwekkend.
Zaterdagavond Is op den Rijksstraatweg naar
Alkmaar, nabij de Marquettelaan onder de ge
meente Heemskerk, de wielrUder H. Wlnters-
dUk uit Alkmaar, die links van den weg reed,
door een personenauto aangereden. De man
sloeg met het hoofd door den voorruit en werd
met kracht tegen den grond gesmakt. In zorg-
wekkenden toestand is W. naar het Roode
Kruis-Zlekenhuls te Beverwük overgebracht.
Zaterdagavond is te Drumpt In de rivier de
Waal tusschen de derde en de vierde krib ver
dronken de 23-jarige J. van Uden uit Tiet
toen hü met eenlge .vrienden aldaar aan het
zwemmen was. Deze plek is een bekend gevaar
lijke plaats In de rivier, waar al menig slacht
offer is gevallen.
De rivier is daar zeer diep, terwül ook draai
kolken aanwezig zijn. De vrienden van van U
trachtten hem nog te grijpen, doch alle moei
te was vergeefsch. Zün lijk was Zaterdagavond
nog niet opgehaald.
Luxemburg
Huizen (Joseph Schmidt)
Brussel II
Droitwich
Hilversum
Droitwich
Hulzen
Hilversum
namen
Droitwich
Hilversum
Brussel II
Luxemburg
Hulzen
Rome
Hilversum
Brussel I
Brussel II
Brussel I
Hilversum
7.05 Luxemburg accordeonsqll
- Parijs II
Brussel II
Parijs II
Milaan
10.20 Boedapest
10.30 Brussel II
10-25 Hulzen (Light Opera Company)
SOLISTKN-CONCERTEN
werd, is zeer zwaar gewond opgenomen. Een
- van de beenen was verbrijzeld, de rechterarm
gebroken, terwül hü hevig bloedde uit verschü-
ende hoofdwonden.
Hü werd vervoerd naar het R. K. Ziekenhuis,
waar het been Is geamputeerd.
De toestand was Zondagavond zeer zorgwek
kend.
Zondagmorgen gingen te Elndhdvbn «enige
vrienden zwemmen in het nieuwe Eindhoven-r-xa
sche kanaal. aan- t»b
De 18-jarige F. T„ die niet kon zwemmen,
zou het toch eens wagen en sprong van den
kant af in het water. De jongen verdween on-
mlddellük irf de diepte. Eenlge vrienden pro
beerden hem nog na te duiken, echter tever
geefs.
Toen de jongen eenigen tüd later werd op-
gehSald, bleken de levensgeesten te zün ge
weken.
De 38-jarige werktuigkundige L. J. van Dijk
was Aanvankelijk stoker bij de marine en
werkte ook eenigen tl)d aan de Spüker-
fabrieken^ Op 12 Maart 1928 kwam hü In dienst
bü de K.L.M., klom hier op tot eersten mon
teur en Controleur tn zijn afdeellng. Drie
weken geledbn werd hü aangesteld tot boord
mecano. Om zich op de hoogte té stellen van
de werkzaamheden on een F 22 had hü reeds
vier oefenrelzen met dit toestel gemaakt. Deze
reis zou zün laatste zün. Van Dijk laat een
vrouw en twee kinderen na.
Zaterdagavond omstreeks zeven uur Is het
vüftienjarig dochtertje van B. Konlng te Hel-
ligerlee in het zwembad te Bcheemda verdron
ken.
Uiver, Leeuwerik, Kwikstaart. Drie
KLM.-vogels verloren In nauwelijks een
half Jaar tijds! Onze Jonge Nederlandsche
luchtvaart wordt zwaar op de proef ge
steld!
Vergingen Uiver en Leeuwerik in storm
en ontij, na vergeefschen strijd met de
krachten der natuur, de groote tragiek
van deze nieuwe ramp is misschien wel
gelegen in de stralende zon en bijkans
windlooze atmosfeer, de luttel honderden
meters, welke de plek des onheils scheiden
van de veilige haven. Veertien hebben
deze ramp overleefd. Enkele seconden
slechts hadden wellicht allen gered. Het
heeft niet zoo mogen zijn. Zes levens zijn
ultgebluschteen nieuw, al te zwaar offer
is gebracht aan den vooruitgang van onzen
tijd.
Hier behoeven wij nu niet te gissen naar
de oorzaak. Weer is gebleken, wat wjj in
onze dagen haast vergeten zouden, dat
menschenwerk niet volmaakt is en ook
niet volmaakt kan zijn. Wie de groote zorg
kent, welke de K.L.M. besteedt aan haar
materiaal, aan de motoren niet het minst,
de voortdurende contróle, die wordt uitge
oefend, de ervaren, betrouwbare krachten,
die haar vliegtuigen bemannen, weet, dat
hier van schuld geen sprake kan zijn.
Duldelüker dan ooit is hier bewezen, dat
de techniek, hoe hoog ook opgevoerd, het
werk van menschen bUjft, waarbij het
risico nooit geheel kan worden uitgesloten.
Uitelndelijk heeft de mensch de gebeur
tenissen niet in handen. HIJ kan alle voor
zieningen treffen, hij mag alles doen, wat
redelijkerwijs gedaan kan worden, maar
tenslotte heeft hij te aanvaarden. Op
dezen zonnigen dag zijn zes families in
rouw gedompeld: vrouwen, kinderen,
moeders, verwanten, verloor de K.L.M een
van haar mooiste vogels. Door Nederland
en ook daarbuiten ging het droeve nieuws
als een felle schok. Niemand, die het hoor
de, wien niet een oogenblik schrik en ont
zetting naar de keel wrongen Ondanks zon
en zomertij en stralend-blauwen he
mel lag het somber gerucht van nleuws-
bord en bulletin en vooral van mond tot
mond, als een schaduw over stad en land
Het behoeft niet verheeld te worden, dat
de tragische ondergang van de „Kwik
staart,” het verlies van wederom zes men-
schenlevens, een harde slag beteekent voor
de ontwikkeling onzer luchtvaart, voor de
kLl.M. in het bijsonder. Aller oogen zijn
in deze dagen op het vllegwezen gericht,
dat bezig is zich een plaats te veroveren in
het heden en de toekomst. In deze ont
wikkeling is de factor vertrouwen mis
schien wel de voornaamste. In de vijftien Ja-
ren van haar bestaan heeft de K.L.M. door
den hoogen graad van veiligheid op haar
routes zich moeizaam dat vertrouwen ver
worven, in het eigen land en vooral ook
daarbuiten. De drie zware rampen, zoo
kort na elkaar, zijn voor de Jonge vooruit
strevende onderneming een bitter ervaren-
Het moeizaam gekweekte vertrouwen heeft
sinds de Melbourne-glorie wel een zwaren
knauw gekregen.
Geheel gerechtvaardigd is dit niet.
Overal, waar het moderne verkeer de af
standen heeft verkleind, gebeuren onge
lukken; op de wegen, op de spoorlijnen,
ter zee. Verhoudingsgewijs zijn die onge
lukken, vooral langs den weg, heel wat tal
rijker. Er komen genoeg dagen voor, dat
het autoverkeer in ons land vrij wat meer
dooden eischt dan een der bovengenoemde
vliegrampen. Deze ongelukken maken ech
ter geen indruk meer, en houden er prac-
tisch niemand van af In een auto plaats te
Tito Schipa zingt in het
gramofoonconcert, dat de K.R.O.
Dinsdagmorgen van t.lS tot
9.15 uitzendt
Door onoplettendheid botste de 35-jarige mo
torfietsrijder K. N. te Groningen, kellner vau
beroep. Zondagmorgen op den Rüksstraatweg
naar Assen vlak bü de stad Groningen tegen
een uit tegenovergestelde richting komende
electrlsche tram.
De man, die van het motorrijwiel geslingerd
Zondagmiddag omstreeks drie uur is een
acht-jarig jongetje bü het plukken van bloemp
jes aan den waterkant in den Vaartschen Rijn
te Jutphaas geraakt en jammerlük verdron
ken.
De piloot Heinz Silberstein was twee jaar in
dienst van de K. L. M. revonen vloog hij vier
jaar voor d£.Deiltsqhe Lufthansa. Hü Jrsis een
ervai»?n. handig piloot. Vóór de 1CL.M. maakte
hü 2200 vliegureij. waaronder reizennaar.
Indië. Hü was 41 Jaar en laat een jonge vrouw
en een kindje van drié maanden achter.
De tram, die te 6.48 uur uit Maastricht was
vertrokken, kwam In botsing met een anderen
trein van de Llmburgsche Tramweg Maat-
schappü. die te 7.18 uur Vaals had verlaten.
Hoewel de telde trams geen al te groote snel
heid hadden ongeveer 25 K.M. per uur
was de botsing zeer hevig. Belde locomotieven
werden grootendeels vernield; van den trein uit
Vaals werd het personenrijtuig ernstig bescha
digd, terwül het personenrijtuig van den trein
uit Maastricht alleen een ingedrukt voorbalcon
kreeg.
In totaal werden zes personen gewond, van
wie drie vrü ernstig. Het ergst was er aan toe
mevrouw LavenRoks. die in de tram uit Vaals
zat en die met ernstige hoofdwonden naar het
ziekenhuis te Heerlen moest worden overge
bracht.
De machinist W. Willems van den trein uit
Vaals werd eveneens ernstig gewond, doch kon
naar zün woning worden vervoerd. Ook de con
ducteur van dien trein, Benden, liep ernstige
kwetsuren op.
Lichte verwondingen kregen de conducteur
van den anderen trein H. Wassenberg, mevrouw
Rademacher en de heer Bruggeler.
Dokter J. A. M. D. J. Janssen uit Gulpen was
spoedig na het ongeval ter plaatse en verleende
de eerste hulp. In den loop van den ochtend
werden de overblüfselen van de beide trams
opgeruimd en werd de lün, die ten gevolge van
het ongeval versperd was, weer vrij gemaakt.
De oorzaak van het ongeval is waarschünlük,
dat de tram uit Maastricht bü Nyswiller op de
wisselplaats niet lang genoeg heeft gewacht.
Hilversum (morgenwijding
AVRO).
Hulzen (godsdienstig halfuur
tje Pastoor L. H. Perquln).
358.7 M.
539.6 M.
M9JI M.
463.9 M.
321.9 M.
1571 M.
1500 M.
331.9 M.
1875 M.
301.5 M.
1261 M.
455.9 M.
1304 M.
368.6 M.
1648 M.
312.8 M.
420.8 M.
328.6 M.
506.8 M.
no en zang)
lïilversüm (viool)
Boedapest (zang)
Parijs I (zang)
Hilversum (Lyra-trlo en Topy
Olerum, zang)
Droitwich (trio, m.m.v. viola
en sopraan)
Weenen (kwartet en piano)
OPERA EN OPERETTE
nemen. Een vliegramp daarentegen spreekt
veel sterker tot de verbeelding, zooals
trouwens allés wat met het vliegen te ma
ken heeft- Over enkele jaren zal ook dat
anders zijn.
Het medeleven in breede lagen van ons
volk met het droef gebeuren van Zondag,
mag echter voor allen, direct of indirect
erbij betrokken, een troost zijn en, on
danks alles, toch ook een bemoediging. In
voorspoed zoogoed als bü tegenslag, In
glorie en in rouw staat Nederland dicht bij
zijn Jonge luchtvaart. Elke nteuwe teleur
stelling wordt_ dan een prikkel tot grooter
energie, tot moedig volhouden en door
zetten.
De twintig passagiers hadden, naar Reuter
nog meldt, zich naar Baarle Hertog begeven
om er te gaan küken naar een orgel, dat een
hunner er wilde koopen. Om half twee kwam
de autobus te Baarle Hertog aan,
twee uur later weer te vertrekken,
komst te Casteleyn nabU Turnhout, waar zich
de eerste brug bevindt over het kanaal van
Turnhout naar Antwerpen, wilde de chauffeur,
zooals gezegd, een wielrijder ontwüken, die
kwam aanrijden uit de richting van Turnhout.
HU maakte de bocht wat te scherp en botste
tegen de leuning van de brug, welke gedeelte-
lük werd vernield. De autobus stortte met den
motor vooruit in het kanaal, onder verschrik
kelijk gegil van de relrigers.
Twee hunner, die naast den chauffeur zaten,
hadden nog den tüd uit den auto te springen
en zwemmend den wal te bereiken. Schippers
en zwemmers, die zich toevallig in de nabüheid
bevonden, waren onmlddellUk ter plaatse ’en
deden wat zij konden om de ongelukkige dren
kelingen te redden. Zü slaagden er in, aldus
nog acht inzittenden levend op den wal te krü-
gen, maar elf anderen konden slechts levenloos,
uit de autobus worden tevrüd. De chauffeur is
getrouwd en vader van elf kinderen. Hü is af
komstig uit Ruysebroeck, maar overigens komen
alle slachtoffers uit Willebroeck. De dooden en
de overlevenden zün overgebracht naar hei
ziekenhuis te Turnhout.
Zondagmiddag is bü he^ baden in een leem
kuil tusschen Oldenzaal en Losser verdronken
de 30-jarlge ongehuwde Ter Luun uit Hen
gelo (O.).
Droitwich (dans).
Hulzen (KRO-boya)
Hamburg («olksmuaiel
Droitwich (Franache
muziek)
Langenberg (vocaal en instru
mentaal)
Huizen (KRO-orkeat)
Milaan.
Toulouse
Huizen (populair concert
KRO-orkeat en reportage der
opening van oud-’a-Hertogen-
bosch)
Hilversum (mmv Alfred Cor
tot. plano)
BeromUnater (studentenkap.)
Zondagnacht zün op het land van de Usbaan
„Het Noorden” te Groningen vier oppers hooi
afgebrand.
Aangezien de oppers op 40 M. afstand van
elkaar staan, wordt aan brandstichting I
dacht. De daders zün nog niet ontdekt.
De brandweer wist 8 oppers te behouden.
Het hooi, dat was verzekerd, behoorde 1
den heer E. Blerllng te Groningen.
Brussel I
Brussel II (salonorkest)
Weenen (Nedbalconcert. sym-
phonle-orkest)
BerlUn (klein orkest en ao-
llsten. cabaretprogr.)
(mmv solisten en
Parijs II )symphonle)
Luxemburg (amusementsmu
ziek.
8.50 Hilversum (Kovacs Lajos)
- Toulouse (scbrammet)
Hulzen (KRO-symphonle-
orkest: van Rameau tot Ra
vel)
9 20 Parijs II.
9.20 Toulouse (gevar. progr.)
9.30 BeromUnater (Sted. Orkest
Bern, mmv viool)
- Hilversum (Kovacs Lajos en
Pierre Palla, orgel)
10.00 Huizen (KRO-symphonle-or-
kest)
10.10 Luxemburg (jazz)
10.20 -
1020
1040
10.40 Rome
10.50
4.20 Langenberg (plano)
4.85 Droitwich (trio en bariton)
7.05 Brussel I Rasse-concertpla
no en zang)
7.20 BerlUn (bariton)
7.30 ----
7.35
9 05
9 15
Hilversum
Brussel I (dans)
Toulouse jazz)
(populair)
Hulzen (John Kristel'a orkest
bU Heek te Den Haag)
10.50 ParU« H
11.05 Parus I (dans)
11.10 Hilversum (Majo Marco's or
kest)
Boedapest (symphonle)
11.35 Toulouse (phllh. orkest)
11.45-- -- -
11.55
8 00
10.20 BerlUn
10.30 Hulzen
11.00 Hilversum
Het is vijftig jaar geleden, dat een
machtig kunstenaar als dr. p. j.
Cuypers aan pittoresk Nederland mei
zijn Rijksmuseum te Amsterdam be
grip van monumentaliteit bijbracht,
daarbij gesteund door jhr. Victor dé
Stuers. Nu wordt dit jelt herdacht
door een Rembrandt-tentoonstelling
van groote waarde.
RembrandtEen man die nim
mer de grenzen van zijn land over
schreed, ruimschoots zijn deel had
aan de menschelijke tegenslagen, doch
onverdroten voortwerkte met den op
persten genialen scheppingsdrang,
welken God hem schonk, stil en ónder
benarde omstandigheden gaf hij het
allerbeste wat in hem was. Aldus is
deze eenvoudige een geestelijke held
voor zijn volk geworden, wiens werken
door alle werelddeelen elkaar worden
betwist.
Zoo zijn Rembrandt en Cuypers’
Rijksmuseum machtige symbolen.
„Het Rijksmuseum schreef Schmidt
Degener is een groot tweeledig sym
bool. het verheerlijkt een van eigen
wil doordrongen volksbestaan tege
lijk toont het de hoogste uitingen van
ons geestesleven als onmiskenbaar
deel der Europeesche beschaving."
En Rembrandt, die in het geestelijke
zooal niet zooals dezelfde decreteert
„onze hoogste vertegenwoordiger" is,
blijft toch ontegenzeglijk een der
hoogste vertegenwoordigers er van.
Hij werd de roem van zijn volk en is
in de wereld allicht de meest gekende
Nederlander. In voorspoed en leed
werkende met Gods gaven hief hij met
zijn genie zijn volk op in de hoogste
regionen van eer.
Hilversum (wenken voor de
huishouding)
Huizen (Politieberichten)
Hulzen (vrouwenuurtje: „Het
Chlneesche jongemelsje” en
..Schoonheid bij de opvoe
ding")
Hilversum (dra. P. DUkema:
Overbrugt de kloof)
Droitwich (vlootrevue voor
den Konlng)
Droitwich (vervolg vlootrev.)
Hilversum (klnderkobrzang)
Hilversum (verbalen voor
kleinere kinderen)
Droitwich (verv. vlootrevue)
Hulzen (politieberichten)
Hulzen (A. J. Schneiders: hu
mor en taal)
Droitwich (Intern.volkslie
deren en -dansen)
BeromUnster (vrouwenkoor)
(fllmpraatje A. van
Domburg)
9.50 Hulzen (hoe Oud-'aHerto-
genbosch er uit ziet)
7.15 Luxemburg
PERSBERICHTEN
OR KEST-CONfER TEN
Deutachlandsenderi
Hilversum (populklr
ensemble Francis Keth).
Hilversum (ensemble F.-
Keth).
Luxemburg
Hulzen (KRO-Boys).
Brussel I Alexls-orkest).
Deutachlandsender (mmv..
solisten
Langenberg (klein orkest en
bariton).
Droitwich (kwintet en eopr.)
Kalundborg.
Hilversum (Kovacs Lajos).
12.30 Hamburg (phllh. orkest, staf-
musiek en solisten).
12 35 ParUs I
12 50 -
1.15
1.20
2.20
Om zes uur Zondagavond reden twee
wagens van den G. G. D. naar de plek
des onheils. Zij voerden zes brancards
en lakens mede. Onder doodsche stilte
- rondom, ook onder de vele nieuwsgieri
gen langs den weg. werden de lijken
der slachtoffers geborgen. Ongeveer een
uur duurde het alvorens men de ver
minkte resten uit den chaos buizen en
binden had bevrijd. Op de brancards,
toegedekt met lakens, werden zij in de
auto’s vervoerd naar het Binnengast
huis.
De beide auto’s, voorafgegaan door
motorpolitie, trokken overal langs den
weg de aandacht. Zeer velen, die be
grepen, wat hier werd vervoerd, ont
blootten eerbiedig het hoofd.
phonle
BerlUn
8.35 Droitwich
koor)
8.35 r_."_
8.35 Toulouse (Schrammen
8.40