n er Eet U ook v. d. Pol’s Brood en Beschuit? ALGEHEELE GEDWONGEN VALK Lbmoctbin^i^menWeg VJS KRAMER’S Meubelverkoop De film „Schuld en boete” iN nshebel I STRAND- EN KAMPEERTENTEN Lunchroom HET JUISTE ADRES ’T SIERHUIS” C MOLENAAR FORE8TU88TRAAT II - ALKMAAR UW AUTO NAZIEN door de N.V. AUTO-CENTRALE N.V. AUTO-CENTRALE T SIERHUIS” Eau de Cologne WED. P. N. BRUIN v. d. IDSERT Ui b - Verkwikkend op het uitstapje 'W „SEMPER FLORENS” toonaangevend bloemenhuis te Heiloo RAADHUISWEG - TEL 2271 E. BUISKOOL Jb. HOOGLAND ZONEN yw> .r NÓORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Dostojefki’s boek verfilmd BAKKERIJ LINDENLAAN 2 TROMP’iCopieer-cnLichtdrukinrichting DOELENSTRAAT 13 - TELEF. 4164 - ALKMAAR Voor Uw vacantie: COPIEEREN SNEL GOEDKOOP EN GOED VRAAGT PRIJS BIJ: ILAD bij JUNG VAN DER HOEK ’s ONS VACANTIE-NUMMER IS „’T GESCHENK- EN SOUVENIRHUIS” KT rilCN VOOR versche zeevisch, gerookte en gebakken visch is bij: M - LS TV hoe TELEFOON 2259 TELEF. 2715 A. BART Crimineel© films LAAT 171 LD. H R.K. |erk TELEFOON 2317 r*<. NEDERLANDSCH FABRIKAAT - 1 99 REISLECTUUR REISGIDSEN KAARTEN 99 Voor dit Saison ENORME SORTEERINC BIJOUTERIEËN FJ T.' KOMT IJS ETEN IN hutto te te R. «rn> testte nder- i <x> n en •rwfll 1 OM d Langestraat 97 ALKMAAR - Telefoon 3332 HET BE^TE ADRES VOOR KRUIDENIERS- EN GRUTTERSWAREN EN AANVERW. ART. IS Laat, vóór U met vacantie gaat, HANDELSKADE - TELEF. 2887 - ALKMAAR HHiiiinHimiuiHiiaiiiiiiiiiiuuiiiiiuiiuuiuimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ji ■- te it Muggen zoemen in het duister WILT GIJ IN DEN ZOMERTIJD zonder luchtstoringen van Uw radio genieten? Sluit U dan aan bij de Gemeente Radiodistributie! Directe draadontvangst van de Ned. zenders Houdt U koel met cxxxwooooooooooooroooooooooooooooooooboooooöo KOOPT UW OBLIGATIE IN HfT OUDSTE EN SOLIEDSTE CELUKSKANTOOR VAN ALKMAAR BREEDSTWUT SI ALKMAAR VORIGE TREKKING HOOGE BEDRAGEN UITGEKEERD! SCHOUTENSTRAAT 12 en bezoekt HET DUURT SLECHTS 14 DAGEN Een goed geoutilleerd Bureau VOOR VREEMDELINGEN in het centrum van de stad ALKMAAR, staat tan dlenate voor allen, die inlichtingen van noode hebben, onverschillig of zü tüdelük hier willen vertoeven, dan wel blijvende vestiging overwegen. Kaasmarkt 22 Alkmaar CTOF en benauwde warmte M dat xijn dingen die het aar digste reisje kunnen bederven. Zorg Eau de Cologne Boldoot bij U te hebban, dan blijft gij er koel en frisch uitzien. Ook buiten - In bosch en hei is de opwekkend» trischheid van Eau de Cologne Boldoot onontbeerlijk. En het voor komt dat gevoel van benauwd heid en opkomende hoofdpijn. HOUTTIL COUPES - PARFAITS - SORBETS OF LAAT HET BIJ U THUIS BEZORGER per liter f 1.50 porties vanaf 10 ct. (prijscourant franco op aanvrage) KAMPEER- EN WATERSPORTARTIKELEN ZONNESCHERMEN - MARKIEZEN - VLAGGEN ,,’T SCHÉEPVAARTHUIS”, Alkmaar ZAA^IARKT 812 IEMAND VAN SMAAK KOOPT IN MEN WIL ALLEEN ONS BLOEMWERK NERGENS SMAAKVOLLER NERGENS GOEDKOOPER Hoe ze te ondertcheiden en ze te weren f 9 „1, achedt. itere. k vele Boldoot LANCESTRAAT ALKMAAR OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO tegen IMS .^2 Mi MT Vlt de fUm .Schuld en Boete" naar den roman van Dostojefski "eek- bet ute- WW UW* BH IBM IfS. WC dl lipt Dit 1* een zeer onvolledige samenvatting van het scenario, dat een der verdlenstelUkste. maar ook een der moeflljkste is, die de cinematografie kent. Het slottafereel, de tocht naar Siberië, is wel bet minst geslaagd van alle. Het rukt de film uit de strakheid, waarmede het verhaal voortgleed en brengt er een sentimenteel en valsch accent in. dat men niet meer verwacht na de harde verbeelding van de bekentenis, die als een felle close-up de film had moeten be ëindigen en vanzelf de boetedoening zou gesug gereerd hebben. UIIMUUMUUUMUIUUUUUlUIUIIUIIIIIIIIIIIIIIIIlillllillllllllilllllllllHIIIHIIIIIHHtHWm Hebben i bant, r krijg brant 1 Zyon n sela rood *- rine v. tegen nikt. t itschen taande, ten en i won- te aan Wie nu op gebied van Meubllaering goedkoop klaar wil zijn, HIJ OF ZIJ, richt* *Un schreden Mar Is ook de benaming, die de film verdient, niet alleen krachtens den galeenden titel, mw voor namelijk krachtens het scenario, dat met goe den smaak uit het origineel werd getrokken. Kent men bet „verhaal"? Hier is het in enkele woorden. De student Raskolnlkof. door honget en armoede gedreven, schroeft zich op tot een „moed", die hem de kracht zal geven een moord te plegen. Ook de hoogmoed speelt een rol ia dit complex van motieven. HU slaat een woe keraarster neer met een bijl en doodt ook haai zuster om een getuige uit den weg te ruimen. De sieraden, die hij steelt, verbergt hij op zijn kamer en de stem van zijn geweten tracht hij te smoren door een beroep op de Intelligente wijze, waarop hij aan de politie ontsnapt. ZUn geweten echter blijft om gehoor vragen en brengt hem in een toestand van overspanning die met den dag gevaarlijker voor hem wordt HU leert een meisje kennen, dat door de drank zucht van haar vader de straat op gedreven werd en deze twee zondige menschen, die in den grond voor de edelste gevoelens ontvanke lijk z(jn, gaan steun vinden bU elkaar. BU dit meisje voelt Raskolnlkof den moed ontwaken zün sonde te biechten, snakkend naar verlos sing. In den strijd tusschen den hoogmoed en het geweten overwinnen de goede gevoelens Raskolnlkof gaat na lange aarzeling zün schuld bekennen aan den polltle-cotnmissarls. toch nóg in zUn hoogmoed den reAter van Instructie ver- mUdend, die hem sinds lang van dag tot da; nader tot zijn bekentenis bracht. Aan het slot zien we den veroordeelde met het meisje op weg naar Siberië. Concurreerende prijzen. Nette bediening. Als reclame, vanaf heden tot en met M Juli, bij aankoop van een H pond koffiebonnen 1 pak maïzena of 1 pak puddihg gratia U is dan verzekerd van een vakkundige behandeling tegen billijken prijs. MODERN ELECTRISCH BENZINE-TOLSTATION Dir. ZWART Ac DE VRIES NEEMT VASTRECHT VOOR GA8 EN ELECTRIC1TEITÏ Inlichtingen bij de Gemeente Lichtbedrijven van Alkmaar. Er zün twee soorten: de culex of zlngtnug en de anopheles of malariamug. De eerste komt verreweg het meest voor. 'laar nadering in het nachtelijk duister is omniddeUUk te herkennen. De beet van de culex is hlnderUjk. maar niet gevaarlUk. De malariamug echter komt als een dief in den nacht. ZU waart zwügend rond, na dert onhoorbaar en plant, zonder voorafgaande waarschuwing, de malaria-parasieten In bet bloed van haar slachtoffers. Ons bureau staat met andere bureaux in verbinding. We zeiden bet reeds: in den kop van Blan- char ligt het heele drama van het begin af be sloten. Een enkele maal chargeert deze acteur, doch bier stuiten vre dan ook op een fout In de regie en de montage, die den acteur te zeer als een autonoom element behandelde. Ook in de figuur van den rechter van instructie, ge speeld door Harry Baur, detoneert nu en dan het „spel", al kunnen we dezen geraffineerder fllmspeler het zooveelste compliment geven, dat hU an und für sich een merkwaardig en Interes sant verschUnsel is, dat telkens weer bewUzen aflegt van een bijna feilloos* feeling voor fil mische reacties. De bewondering voor deze twee figuren niet het minst voor Raskolnlkof mag ons echter niet beletten erop te wUeen, dat een vormbehandeling, zooals we b.v. aantroffen in de film „Of human bondage", de film „Schuld en boete” op een hooger plan had ge bracht, een plan, waarop deze materie recht heeft behandeld te worden. -w Met deze suggestie voor oogen is er niettemin alle reden om bewondering te hebben voor een film, die eindelijk weer eens dieper graaft In het menschelljk leven en het ongeziene visuali seert, waardoor de film meer dan in vele an dere gevallen haar zeer eigen taak herneemt. En wanneer wü nog eens de verzuchting slaken, dat een directere filmlek een gavere interpre tatie teweeg gebracht zoti hebben, dan thans een door omschrijvingen opgeroepen atmos feer doen kon, dan verzuchten we dat alleen, omdat we gaarne een nog grootere bewonde ring hadden uitgesproken voor het verdlensteUjk werk, dat Pierre Chenal on* heeft geschonken. Naar verluidt zou ook Joseph von Sternberg een aanvang hebben gemaakt met een film naar dit onderwerp, zoodat er over enkele maanden gelegenheid zal zUn interessante ver gelijkingen te maken tusschen twee belangrUke uitingen. Besluiten we met allen volwassenen de verze kering te geven, dat het zien en hooren var deze film (die bovendien goede en sobere dia logen bevat) alleszins de moeite loont en gele genheid biedt een sterk en verheven drama te ondergaan. ren het glooiend terrein groepeeren heeft in •.teritstieke bekoring De meest radicale bestrijdingsmiddelen zijn allereerst de klamboe, het dunne tulle doek, dat m n over zUn bed hangt, de insectenspult en eindelijk een handdoek om ze dood te slaan, al heeft deze laatste methode het nadeel, dat „ver zadigde” exemplaren leelUke vlekken op het behang kunnen veroorzaken. Ook het gebruik van citronella of ouderwetsche muggenkaasjes heeft effect, ofschoon niet afdoende. Broedplaatsen van muggen zUn kelders, stil staand water in goten of op daken. Hier op tüd reinigend op te treden is aan te bevelen. Ook het gebruik van horren In de open vensters van slaapkamers is natuurlijk een gebiedende elsch. Licht trekt muggen aan, maar ook de radio zou, naar een Fransch professor heeft ontdekt, de diertjes naar binnen lokken. VU1TAILI M. *0 oaM, I L. mi. I M P I I I A L I bM< kwaiu«M aak raa*> voaal *J cui II Jb, I LZO «a*. Daw*» Was Zaad»» iga aataar- Oogtttijd tn Limburg. Schoonheid'in eigen land. Op de hellingen van den Vbachs berg in Zuid-Limburg is het thans, evenals elders in den lande, oogsttijd. Het landschap, waar de velden tich tegi - - de Augustus maand meer nog dan anders .eijn karakt Er rijn thans ook practischa plette fleschjes in den hendel voor de hendtesch. Over een andere zeer interessante en paeda- gogische afdeeling van de Justizpressestelle ver telt de leider van deee ImUntie, Regierungerat Alfred KlUt*. in de „Deutsche Justiz". HU be handelt de oontröle, die zijn bureau uitoefent op de films en tooneelstukken, welke in Dultschland worden vertoond. De „RUksdra- msturg" en de „fllmdramaturg" hebban name- lUk aanwUzing gekregen, het oordeel van de Justlzpresseatelle af te wachten, indien too neelstukken reep, films op justitioneel gebied liggen Reeds moest een groot aantal werken worden afgekeurd, omdat de justitie en justi tioneel* instellingen in deze films en tooneel stukken werden behandeld op een manier, die bU het publiek een verkeerde voorstelling geeft. Niet dat de .Justlspressestelle” a priori geen spot of kr|tiek op een rechter, cipier of deur waarder sou verdragen. Kluts meent, dat het allemaal menschen *Un en hun fouten hebben. Wanneer deze categorie menschen geen kritiek zouden kunnen verdragen, dan zou het kap- persgtlde of de achocasteenvegeraofganlaatle ook wei kunnen aankomen met klachten we gen beleedlglng door een film. Dan zou ten slotte elk tooneelstuk of film oomogelUk wor den Maar, meent Klütz, de kritiek moet op- bouwgnd sUn. Het is nu eenmaal een feit, dat het groots publiek een sterke neiging voor crlmlneele films heeft. Een tijdlang hebben de bioscopen, die liefde kennende, zich met bultenlandsche cri mineel* films beholpen. Dultsche soenario- zchrUvers hadden namelUk angst, dit onder werp niet naar behooren te kunnen behande len De ..Justlspressestelle” te dezen auteur* than* te hulp gekomen, met het gevolg, dat ambtenaren van de persafdeellng van de ju*- titte reeds vele uren, ja dagen in de filmate lier» doorbrachten om aanwUalngen voor de opname van bepaalde acènea in crimlneete film* t* geven. De sing- en malariamug sUn van elkaar te onderscheiden door de wUze. waarop zU aan het plafond of tegen den muur zitten. De gewo ne of aingmug heeft het Ujf evenwUdlg aan wand of zoldering, de malariamug houdt het In schuinen stand. Verder heeft de malariamug op eiken vleugel vier donkere vlekken. De ,Justispresse*t*lle” te In bet nieuwe Dultschland een zeer belangrijke instantie ge worden. Het te de groot* vraagbaak voor ieder een. die met rechtszaken te doen heeft. Het te bovendien de vraagbaak van alle gerechtsjour- nallsten, die hier beraadslagen, in hoeverre bet algemeen belang met publicatie* over han gende strafzaken gediend te. De ultgebrelde krantenverslagen, vooral van crlmlneele zaken, waren steeds een grief der natlonaal-eodall*- ten; geen wonder, dat de krant thans overleg pleegt met de „Justlspressestelle". alvorens tot publicatie van processen of politierapporten over te gaan. Het zal menig bewonderaar van den grooten Rua vergaan als ons. HU zal zich vóór het zien- van de film afvragen, of Chenal In staat zal gjn hst beroemde boek In een film samen te vatten zonder den roman te vermoorden. Het Nsultaat zal hem meevallen, wanneer hU beden ken wil, dat een film geen weergave der litte ratuur mag zUn, niet volstaan mag met eet, fotografische afspiegeling, doch als eerste taak hoeft een bestaande stof In een nieuwen en oor- ^ronkelUken vorm te verbeelden, tot leven te wokken, te interpreteeren. Hierin te de film niet geheel geslaagd, omdat hU te vaak zijn roeping verloochent: het beeld voor beeld verantwoorde geheel In een rhythmische gespannenheid aan oog en oor voorbU te voeren. Men vergeeft deze tekortkoming graag, omdat men op vele plaat- •en de potentie tot een bewogen rhythmiek aan wezig ziet, en omdat het zonde en jammer te oen filmer te gebieden zUn wwrk binnen 28 da gen af te leveren, zooals men bU Chenal ge- faan heeft. En zoo heeft dan ook de loopende band een Dostojefskl niet gespaard. Dit allee In aanmerking genomen, kan men groot respect hebben voor de prestatie van Che nal en zUn sujetten. Zelden werd in een film (zoo overijld gemaakt, nog wel!) de materie, de verhouding van een litterair kunstenaar zoo eerbiedig behandeld als hier het geval te. Wan neer we Dostojefskl’* roman in een formule zou den willen samenvatten, dan zouden we hem ■de roman van het geweten" willen noemen. Dit v-v ootojefskl’s boek is met deze Fransche film I j niet voor de eerste maal voor het witte doek uitverkoren. Reeds ongeveer acht jsar geleden, ten tijde van Robert Wiene’s „Ka binet von Dr. Oallgari”, zagen wjj een exprea- docistierhe film van deze stof, nog geheel at- goronui op suggestieve décor* en daarop inge- ■teld nadrukkeUJk filmspel. We zouden niet willen beweren, dat de mo dernere film van Pierre Chenal de oude film overtreft als clnegraflsche verbeelding. Daar voor 1* ook zUn film nog te zeer verwant aan hot theater en maakt hjj nog te gemakkelUk gebruik van tafereelachtige composities, zjj 1 dan ook dat deze vol zitten met perfect fllm- «Ml van Pierre Blanchar en Harry Baur. We noemea deze namen in deze volgorde om daar- door te kennen te geven, dat wU het niet eens kunnen zün met den titellost van de film, waarin Baur s naam natuurlUk krachten* een onuitroeibare ziekte met nadruk voorop staat, «adat hij nu eenmaal de beroemdste man van d* .cast” la terwijl bet conflict, dat in de film wordt uitgevochten, toch zoo navrant in het ge- Atanen masker van Raskolnlkof Het, samen- Er.t I I Ons* diploma’s en jarenlange ptac tische ervaring zijn U ’n waarborg VOOR TJJINAANLEG EN ONDERHOUD HET JUISTE ADRE8 Vraagt on* gratia een ontwerpje! Gediplomeerd Bloemist Gediplomeerd Tuinarchitect In warme zomernachten, al* reeds bet lauwe bed ons geen rust gunt en wij ons om en om gooien om een houding te vinden. waarbU wij in kunnen alap-n, belaagt on* een geniepige vUand: d* mug. Millloenen van deze venUnlge insecten vinden hun weg in de steden en dorpen en overal klinkt ’s nachts het zoemen en gonzen om de ge plaagde hoofden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 11