n
er
Eet U ook v. d. Pol’s
Brood en Beschuit?
ALGEHEELE GEDWONGEN
VALK
Lbmoctbin^i^menWeg
VJS
KRAMER’S Meubelverkoop
De film „Schuld en boete”
iN
nshebel
I
STRAND- EN KAMPEERTENTEN
Lunchroom
HET JUISTE ADRES
’T SIERHUIS”
C MOLENAAR
FORE8TU88TRAAT II - ALKMAAR
UW AUTO NAZIEN
door de
N.V. AUTO-CENTRALE
N.V. AUTO-CENTRALE
T SIERHUIS”
Eau de Cologne
WED. P. N. BRUIN v. d. IDSERT
Ui
b -
Verkwikkend
op het uitstapje
'W
„SEMPER FLORENS”
toonaangevend bloemenhuis te Heiloo
RAADHUISWEG - TEL 2271
E. BUISKOOL
Jb. HOOGLAND ZONEN
yw>
.r
NÓORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Dostojefki’s boek verfilmd
BAKKERIJ LINDENLAAN 2
TROMP’iCopieer-cnLichtdrukinrichting
DOELENSTRAAT 13 - TELEF. 4164 - ALKMAAR
Voor Uw vacantie:
COPIEEREN
SNEL
GOEDKOOP
EN GOED
VRAAGT PRIJS BIJ:
ILAD
bij JUNG VAN DER HOEK
’s
ONS VACANTIE-NUMMER
IS „’T GESCHENK- EN SOUVENIRHUIS”
KT
rilCN
VOOR versche zeevisch,
gerookte en gebakken
visch is bij:
M
-
LS
TV
hoe
TELEFOON 2259
TELEF. 2715
A. BART
Crimineel© films
LAAT 171 LD. H R.K. |erk
TELEFOON 2317
r*<.
NEDERLANDSCH
FABRIKAAT
- 1
99
REISLECTUUR
REISGIDSEN
KAARTEN
99
Voor dit Saison
ENORME SORTEERINC BIJOUTERIEËN
FJ
T.'
KOMT IJS ETEN IN
hutto
te
te R.
«rn>
testte
nder-
i <x>
n en
•rwfll
1 OM
d
Langestraat 97 ALKMAAR - Telefoon 3332
HET BE^TE ADRES VOOR KRUIDENIERS- EN
GRUTTERSWAREN EN AANVERW. ART. IS
Laat, vóór U met vacantie gaat,
HANDELSKADE - TELEF. 2887 - ALKMAAR
HHiiiinHimiuiHiiaiiiiiiiiiiuuiiiiiuiiuuiuimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Ji ■-
te
it
Muggen zoemen in het
duister
WILT GIJ IN DEN ZOMERTIJD
zonder luchtstoringen van Uw radio genieten? Sluit U dan aan bij de
Gemeente Radiodistributie! Directe draadontvangst van de Ned. zenders
Houdt U koel met
cxxxwooooooooooooroooooooooooooooooooboooooöo
KOOPT UW OBLIGATIE
IN HfT OUDSTE EN SOLIEDSTE CELUKSKANTOOR
VAN ALKMAAR
BREEDSTWUT SI ALKMAAR
VORIGE TREKKING HOOGE BEDRAGEN UITGEKEERD!
SCHOUTENSTRAAT 12 en bezoekt
HET DUURT SLECHTS 14 DAGEN
Een goed geoutilleerd Bureau
VOOR VREEMDELINGEN
in het centrum van de stad ALKMAAR, staat tan
dlenate voor allen, die inlichtingen van noode hebben,
onverschillig of zü tüdelük hier willen vertoeven, dan
wel blijvende vestiging overwegen.
Kaasmarkt 22 Alkmaar
CTOF en benauwde warmte
M dat xijn dingen die het aar
digste reisje kunnen bederven.
Zorg Eau de Cologne Boldoot
bij U te hebban, dan blijft gij
er koel en frisch uitzien.
Ook buiten - In bosch en hei
is de opwekkend» trischheid
van Eau de Cologne Boldoot
onontbeerlijk. En het voor
komt dat gevoel van benauwd
heid en opkomende hoofdpijn.
HOUTTIL
COUPES - PARFAITS - SORBETS
OF LAAT HET BIJ U THUIS BEZORGER
per liter f 1.50
porties vanaf 10 ct.
(prijscourant franco op aanvrage)
KAMPEER- EN WATERSPORTARTIKELEN
ZONNESCHERMEN - MARKIEZEN - VLAGGEN
,,’T SCHÉEPVAARTHUIS”, Alkmaar
ZAA^IARKT 812
IEMAND VAN SMAAK KOOPT IN
MEN WIL ALLEEN ONS BLOEMWERK
NERGENS SMAAKVOLLER NERGENS GOEDKOOPER
Hoe ze te ondertcheiden en
ze te weren
f
9
„1,
achedt.
itere.
k vele
Boldoot
LANCESTRAAT
ALKMAAR
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
tegen
IMS
.^2
Mi
MT
Vlt de fUm .Schuld en Boete" naar den
roman van Dostojefski
"eek-
bet
ute-
WW
UW*
BH
IBM
IfS.
WC
dl
lipt
Dit 1* een zeer onvolledige samenvatting van
het scenario, dat een der verdlenstelUkste. maar
ook een der moeflljkste is, die de cinematografie
kent. Het slottafereel, de tocht naar Siberië, is
wel bet minst geslaagd van alle. Het rukt de
film uit de strakheid, waarmede het verhaal
voortgleed en brengt er een sentimenteel en
valsch accent in. dat men niet meer verwacht
na de harde verbeelding van de bekentenis, die
als een felle close-up de film had moeten be
ëindigen en vanzelf de boetedoening zou gesug
gereerd hebben.
UIIMUUMUUUMUIUUUUUlUIUIIUIIIIIIIIIIIIIIIIlillllillllllllilllllllllHIIIHIIIIIHHtHWm
Hebben
i bant,
r krijg
brant
1 Zyon
n sela
rood
*-
rine v.
tegen
nikt. t
itschen
taande,
ten en
i won-
te aan
Wie nu op gebied van Meubllaering goedkoop klaar wil zijn, HIJ OF ZIJ,
richt* *Un schreden Mar
Is ook de benaming, die de film verdient, niet
alleen krachtens den galeenden titel, mw voor
namelijk krachtens het scenario, dat met goe
den smaak uit het origineel werd getrokken.
Kent men bet „verhaal"? Hier is het in enkele
woorden. De student Raskolnlkof. door honget
en armoede gedreven, schroeft zich op tot een
„moed", die hem de kracht zal geven een moord
te plegen. Ook de hoogmoed speelt een rol ia
dit complex van motieven. HU slaat een woe
keraarster neer met een bijl en doodt ook haai
zuster om een getuige uit den weg te ruimen.
De sieraden, die hij steelt, verbergt hij op zijn
kamer en de stem van zijn geweten tracht hij
te smoren door een beroep op de Intelligente
wijze, waarop hij aan de politie ontsnapt. ZUn
geweten echter blijft om gehoor vragen en
brengt hem in een toestand van overspanning
die met den dag gevaarlijker voor hem wordt
HU leert een meisje kennen, dat door de drank
zucht van haar vader de straat op gedreven
werd en deze twee zondige menschen, die in
den grond voor de edelste gevoelens ontvanke
lijk z(jn, gaan steun vinden bU elkaar. BU dit
meisje voelt Raskolnlkof den moed ontwaken
zün sonde te biechten, snakkend naar verlos
sing. In den strijd tusschen den hoogmoed en
het geweten overwinnen de goede gevoelens
Raskolnlkof gaat na lange aarzeling zün schuld
bekennen aan den polltle-cotnmissarls. toch nóg
in zUn hoogmoed den reAter van Instructie ver-
mUdend, die hem sinds lang van dag tot da;
nader tot zijn bekentenis bracht. Aan het slot
zien we den veroordeelde met het meisje op
weg naar Siberië.
Concurreerende prijzen. Nette bediening.
Als reclame, vanaf heden tot en met M Juli, bij aankoop van een
H pond koffiebonnen 1 pak maïzena of 1 pak puddihg gratia
U is dan verzekerd van een vakkundige behandeling
tegen billijken prijs.
MODERN ELECTRISCH BENZINE-TOLSTATION
Dir. ZWART Ac DE VRIES
NEEMT VASTRECHT VOOR GA8 EN ELECTRIC1TEITÏ
Inlichtingen bij de Gemeente Lichtbedrijven van Alkmaar.
Er zün twee soorten: de culex of zlngtnug en
de anopheles of malariamug. De eerste komt
verreweg het meest voor. 'laar nadering in het
nachtelijk duister is omniddeUUk te herkennen.
De beet van de culex is hlnderUjk. maar niet
gevaarlUk. De malariamug echter komt als een
dief in den nacht. ZU waart zwügend rond, na
dert onhoorbaar en plant, zonder voorafgaande
waarschuwing, de malaria-parasieten In bet
bloed van haar slachtoffers.
Ons bureau staat met andere bureaux in verbinding.
We zeiden bet reeds: in den kop van Blan-
char ligt het heele drama van het begin af be
sloten. Een enkele maal chargeert deze acteur,
doch bier stuiten vre dan ook op een fout In
de regie en de montage, die den acteur te zeer
als een autonoom element behandelde. Ook in
de figuur van den rechter van instructie, ge
speeld door Harry Baur, detoneert nu en dan
het „spel", al kunnen we dezen geraffineerder
fllmspeler het zooveelste compliment geven, dat
hU an und für sich een merkwaardig en Interes
sant verschUnsel is, dat telkens weer bewUzen
aflegt van een bijna feilloos* feeling voor fil
mische reacties. De bewondering voor deze twee
figuren niet het minst voor Raskolnlkof
mag ons echter niet beletten erop te wUeen, dat
een vormbehandeling, zooals we b.v. aantroffen
in de film „Of human bondage", de film
„Schuld en boete” op een hooger plan had ge
bracht, een plan, waarop deze materie recht
heeft behandeld te worden. -w
Met deze suggestie voor oogen is er niettemin
alle reden om bewondering te hebben voor een
film, die eindelijk weer eens dieper graaft In
het menschelljk leven en het ongeziene visuali
seert, waardoor de film meer dan in vele an
dere gevallen haar zeer eigen taak herneemt.
En wanneer wü nog eens de verzuchting slaken,
dat een directere filmlek een gavere interpre
tatie teweeg gebracht zoti hebben, dan thans
een door omschrijvingen opgeroepen atmos
feer doen kon, dan verzuchten we dat alleen,
omdat we gaarne een nog grootere bewonde
ring hadden uitgesproken voor het verdlensteUjk
werk, dat Pierre Chenal on* heeft geschonken.
Naar verluidt zou ook Joseph von Sternberg
een aanvang hebben gemaakt met een film
naar dit onderwerp, zoodat er over enkele
maanden gelegenheid zal zUn interessante ver
gelijkingen te maken tusschen twee belangrUke
uitingen.
Besluiten we met allen volwassenen de verze
kering te geven, dat het zien en hooren var
deze film (die bovendien goede en sobere dia
logen bevat) alleszins de moeite loont en gele
genheid biedt een sterk en verheven drama te
ondergaan.
ren het glooiend terrein groepeeren heeft in
•.teritstieke bekoring
De meest radicale bestrijdingsmiddelen zijn
allereerst de klamboe, het dunne tulle doek, dat
m n over zUn bed hangt, de insectenspult en
eindelijk een handdoek om ze dood te slaan, al
heeft deze laatste methode het nadeel, dat „ver
zadigde” exemplaren leelUke vlekken op het
behang kunnen veroorzaken. Ook het gebruik
van citronella of ouderwetsche muggenkaasjes
heeft effect, ofschoon niet afdoende.
Broedplaatsen van muggen zUn kelders, stil
staand water in goten of op daken. Hier op tüd
reinigend op te treden is aan te bevelen. Ook
het gebruik van horren In de open vensters van
slaapkamers is natuurlijk een gebiedende elsch.
Licht trekt muggen aan, maar ook de radio
zou, naar een Fransch professor heeft ontdekt,
de diertjes naar binnen lokken.
VU1TAILI
M. *0 oaM, I L. mi.
I M P I I I A L I
bM< kwaiu«M aak
raa*> voaal *J cui
II Jb, I LZO «a*. Daw*»
Was Zaad»» iga aataar-
Oogtttijd tn Limburg. Schoonheid'in eigen land. Op de hellingen van den Vbachs berg in Zuid-Limburg is het thans,
evenals elders in den lande, oogsttijd. Het landschap, waar de velden tich tegi - -
de Augustus maand meer nog dan anders .eijn karakt
Er rijn thans ook practischa
plette fleschjes in den hendel
voor de hendtesch.
Over een andere zeer interessante en paeda-
gogische afdeeling van de Justizpressestelle ver
telt de leider van deee ImUntie, Regierungerat
Alfred KlUt*. in de „Deutsche Justiz". HU be
handelt de oontröle, die zijn bureau uitoefent
op de films en tooneelstukken, welke in
Dultschland worden vertoond. De „RUksdra-
msturg" en de „fllmdramaturg" hebban name-
lUk aanwUzing gekregen, het oordeel van de
Justlzpresseatelle af te wachten, indien too
neelstukken reep, films op justitioneel gebied
liggen Reeds moest een groot aantal werken
worden afgekeurd, omdat de justitie en justi
tioneel* instellingen in deze films en tooneel
stukken werden behandeld op een manier, die
bU het publiek een verkeerde voorstelling geeft.
Niet dat de .Justlspressestelle” a priori geen
spot of kr|tiek op een rechter, cipier of deur
waarder sou verdragen. Kluts meent, dat het
allemaal menschen *Un en hun fouten hebben.
Wanneer deze categorie menschen geen kritiek
zouden kunnen verdragen, dan zou het kap-
persgtlde of de achocasteenvegeraofganlaatle
ook wei kunnen aankomen met klachten we
gen beleedlglng door een film. Dan zou ten
slotte elk tooneelstuk of film oomogelUk wor
den Maar, meent Klütz, de kritiek moet op-
bouwgnd sUn.
Het is nu eenmaal een feit, dat het groots
publiek een sterke neiging voor crlmlneele films
heeft. Een tijdlang hebben de bioscopen, die
liefde kennende, zich met bultenlandsche cri
mineel* films beholpen. Dultsche soenario-
zchrUvers hadden namelUk angst, dit onder
werp niet naar behooren te kunnen behande
len De ..Justlspressestelle” te dezen auteur*
than* te hulp gekomen, met het gevolg, dat
ambtenaren van de persafdeellng van de ju*-
titte reeds vele uren, ja dagen in de filmate
lier» doorbrachten om aanwUalngen voor de
opname van bepaalde acènea in crimlneete
film* t* geven.
De sing- en malariamug sUn van elkaar te
onderscheiden door de wUze. waarop zU aan
het plafond of tegen den muur zitten. De gewo
ne of aingmug heeft het Ujf evenwUdlg aan
wand of zoldering, de malariamug houdt het
In schuinen stand. Verder heeft de malariamug
op eiken vleugel vier donkere vlekken.
De ,Justispresse*t*lle” te In bet nieuwe
Dultschland een zeer belangrijke instantie ge
worden. Het te de groot* vraagbaak voor ieder
een. die met rechtszaken te doen heeft. Het te
bovendien de vraagbaak van alle gerechtsjour-
nallsten, die hier beraadslagen, in hoeverre bet
algemeen belang met publicatie* over han
gende strafzaken gediend te. De ultgebrelde
krantenverslagen, vooral van crlmlneele zaken,
waren steeds een grief der natlonaal-eodall*-
ten; geen wonder, dat de krant thans overleg
pleegt met de „Justlspressestelle". alvorens tot
publicatie van processen of politierapporten
over te gaan.
Het zal menig bewonderaar van den grooten
Rua vergaan als ons. HU zal zich vóór het zien-
van de film afvragen, of Chenal In staat zal
gjn hst beroemde boek In een film samen te
vatten zonder den roman te vermoorden. Het
Nsultaat zal hem meevallen, wanneer hU beden
ken wil, dat een film geen weergave der litte
ratuur mag zUn, niet volstaan mag met eet,
fotografische afspiegeling, doch als eerste taak
hoeft een bestaande stof In een nieuwen en oor-
^ronkelUken vorm te verbeelden, tot leven te
wokken, te interpreteeren. Hierin te de film niet
geheel geslaagd, omdat hU te vaak zijn roeping
verloochent: het beeld voor beeld verantwoorde
geheel In een rhythmische gespannenheid aan
oog en oor voorbU te voeren. Men vergeeft deze
tekortkoming graag, omdat men op vele plaat-
•en de potentie tot een bewogen rhythmiek aan
wezig ziet, en omdat het zonde en jammer te
oen filmer te gebieden zUn wwrk binnen 28 da
gen af te leveren, zooals men bU Chenal ge-
faan heeft. En zoo heeft dan ook de loopende
band een Dostojefskl niet gespaard.
Dit allee In aanmerking genomen, kan men
groot respect hebben voor de prestatie van Che
nal en zUn sujetten. Zelden werd in een film
(zoo overijld gemaakt, nog wel!) de materie, de
verhouding van een litterair kunstenaar zoo
eerbiedig behandeld als hier het geval te. Wan
neer we Dostojefskl’* roman in een formule zou
den willen samenvatten, dan zouden we hem
■de roman van het geweten" willen noemen. Dit
v-v ootojefskl’s boek is met deze Fransche film
I j niet voor de eerste maal voor het witte
doek uitverkoren. Reeds ongeveer acht
jsar geleden, ten tijde van Robert Wiene’s „Ka
binet von Dr. Oallgari”, zagen wjj een exprea-
docistierhe film van deze stof, nog geheel at-
goronui op suggestieve décor* en daarop inge-
■teld nadrukkeUJk filmspel.
We zouden niet willen beweren, dat de mo
dernere film van Pierre Chenal de oude film
overtreft als clnegraflsche verbeelding. Daar
voor 1* ook zUn film nog te zeer verwant aan
hot theater en maakt hjj nog te gemakkelUk
gebruik van tafereelachtige composities, zjj 1
dan ook dat deze vol zitten met perfect fllm-
«Ml van Pierre Blanchar en Harry Baur. We
noemea deze namen in deze volgorde om daar-
door te kennen te geven, dat wU het niet eens
kunnen zün met den titellost van de film,
waarin Baur s naam natuurlUk krachten* een
onuitroeibare ziekte met nadruk voorop staat,
«adat hij nu eenmaal de beroemdste man van
d* .cast” la terwijl bet conflict, dat in de film
wordt uitgevochten, toch zoo navrant in het ge-
Atanen masker van Raskolnlkof Het, samen-
Er.t
I
I
Ons* diploma’s en jarenlange ptac
tische ervaring zijn U ’n waarborg
VOOR TJJINAANLEG EN ONDERHOUD HET JUISTE ADRE8
Vraagt on* gratia een ontwerpje!
Gediplomeerd Bloemist Gediplomeerd Tuinarchitect
In warme zomernachten, al* reeds bet
lauwe bed ons geen rust gunt en wij ons
om en om gooien om een houding te vinden.
waarbU wij in kunnen alap-n, belaagt on*
een geniepige vUand: d* mug. Millloenen
van deze venUnlge insecten vinden hun weg
in de steden en dorpen en overal klinkt
’s nachts het zoemen en gonzen om de ge
plaagde hoofden.