Kunst Hertogenbosch den dag <Kdu&Aaal aan I Met twee kameraadjes op avonturehreis I I m ■nu HET VERDWENEN ELFTAL N TROUWE KLANT BID EN WERK *8 VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1935 De aardappeleters iif I I I Onbekend Canada h Groote klok voor vlieg tuigen Huwelijksgift aan den Hertog van Kent ÏSiljk |uiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimirm«itinmiiiiHiHmniiiHinNn De vulpenhouder van den doode I i 1.26 Ut Religieuze kunst I zoowel a De feesten van IttS ..Oud 3 Het Maria-leven van Albert Servaes Oude Paramenten door Arthur Morrison ie (Wordt vervoigtix. L en. 18. ite schouwing verdienen. Twqe van die tentoon stellingen zijn gewüd aan de rellgleuae kunst. eenvoudig als men eek fan ..Zoo?’’ •en r- .Och (dingen nader beschouwd sullen ver ier dat wü de andere willen voorbü- Mbespreklng van een ruime collectie Zmh Immers beperken. ^ej/kunstnaaldwerk van Hlldegarde Brom—Fischer. Trude Benning, Ida Elfrinkhof. Jeanne NUsten, J. H. van Uffelen en Johanna Wichmann, Is er werk op dit gebied van den knappen jongen teekenaar en beeldhouwer Wim NUs. uitgevoerd door J. L. Btrtter. Zjjn koor kappen, maar speciaal de groote, decoratieve rouwtapUten, met hun sombere figuren, be- wijsen, dat hü voor het ontwerpen van bor duurpatronen een aanleg heeft, dien men bü een beeldhouwer niet direct zoeken sou. minder ge- fleech dan Een van de weinige blanko gedeelten op do kaart van Panada, de M.000 vlerk. KM. bergen, meren en rivieren in het Zuld-WesteUJke ge deelte van de provincie Yukon, zullen eerlang Ir kaart worden gebracht. De ptMtsvervangende minister voor bet mijn bouw wezen. Dr. Charles Camsell. Is van Ottawa naar Prince Ruper (Br. Col.) vertrokken. en daar aal hü opstijgen voor een 16.000 KM. langen ontdekkingstocht per vliegtuig. H(j zal over gebieden vliegen, die nog nooit door blanken zijn bezocht. ■j hodzon- het vliegveld en 1 zal Nietwaar, bent *n trouw lezer van onze ra» orlek .Omroepers*. U moogt er graag eens In grasduinen. De zakenman weet van Uw speur- lust te profiteeren, hij plaatst Zaken-Omroepers, die onze rubriek Juist zoo veelzijdig doen zijn en die Uwe regelmatige belangstelling Inderdaao ’notlveeren. la nd, ets IJ0; 20; Pa ssel rijs leg. De sjeik maakte dreigende gebaren tegen den stuurman, die niets anders deed dan buigingen maken. Eindelijk begreep hjj dat de sjeik wilde vechten. Mij ook goed, dacht de stuurman. Maar eerste Wietje even In veiligheid brengen. De aardappeleters van Vincent van Gogh, tentoongesteld op de tentoonstelling Noord- Brabant te 's Hertogenbosch wikkelen, weten op Clifton." „En wie is dat?” „Ah..., ja dien ruit u zeker niet kennen, want hjj woont niet eens In Southampton. Dat is een echte rare snuiter, als je nou eens van verzamelaars praat Ik bedoel, dat hjj echt zich heelemaal geeft aan zijn zucht tot ver zamelen. HU is er ala het ware menschen- schuw van geworden. HU is een kluizenaar, een echte kluizenaar, mr. Crook. Ik kan u «el de verzekering geven, dat die nog makkeluk afstand zal doen van de mr. Norie. BU hem had u nog kans, dat hij zich tenslotte met zün goede hart liet over halen om ze aan den een of anderen gek. die vreeselUk erg op het bezit van zün fleach gesteld was, te laten, maar mr. CUfton hecht zich met de hardnekkigheid van een bloedzuiger aan alles wat hem eenmaal In handen is ge komen. HU koopt trouwens altud bü ons en steeds heel dure dingen, boeken en schilderijen, bronzen en porcelelnen. Ik kan me echter niet herinneren, dat hU ooit Iets heeft verkocht HU heeft nummer #6 ster gekocht, een van de tlesschen, waar Ik geen kooper voor heb ge noteerd, maar die Ik In den loop van den dM toch heb weten thuis te brengvn. Mr. CUfton betaalt bUna altUd contant." „En schoot je dat ineens vandaag te binnen?' vroeg Crook. Toen bU het huwelük van den Hertog van Kent onder het publiek het verlangen opkwam om hem een geschenk te geven, drukte de Hertog als zUn wensch uit, dat het den vorm zou hebben vah een gift aan het JJt. Georges Hospital in Londen, waarvan hij president Is. Thans mocht de Hertog van Kent een album ontvangen met de namen van de schenkers, die een totaal bedrag van 33.582 pd. st. voor het hospitaal bijeenbrachten. I Beste vriend, dis straks de toekomst En de tijd zich keeren gaan. Weet g(j wie ddn tn het leven in de voorste rijen staan? Zij, die nu volhardend bouwen Aan hun geestelijk bezit! In wie trots veel desillusies Moed en energie nog zit. Heb vertrouwen: bid en arbeid. Voorbereidingstijd is 't nd. God geeft lederen mensch op aarde Zijn bestemming, óók aan u. H. P. wringen de schamele, bUna verdlerhjkte zwoegers bUeen In hun rust om den naakten schotel aardappels. Dorheid en verkommering vervagen de gezichten der afgejakkerde vrouw- menschen, de mannen hebben geen andere uit. drukking dan van hongerige beesten. Alle adeL dien het intellect geeft, is weg. Niets dan een brute instinctlvltelt teekent zich op de trekken. Dit zün waarlUk onderdrukten, verworpenen. bUna stompzinnig geworden in de onbegrepen tragiek van allen dag. Het forsche portret van de boerenvrouw toont méér licht, meer helderheid, m®er menschelUke energie. Deze drie doeken geven een droever beeld van Brabant dan de schilderijen der le vende meesters. Er Is ook sociaal en econo misch veel veranderd sedert de Industriallsee- ring. Maar deze herinnering blUft veelzeggend. De ruiter scheen hem ook opgemerkt te hebben en zwaaide met een stok naar hem. Dat was den sjeik te veel. Hij gaf zUn paard de sporen en vloog op den ander af. Toen hü vlak bU hem was hield hU zijn paard met een ruk In en keek den ander strak aan. Deze was niemand anders dan den tweede stuurman. Laat eens kijken: twintig jaren Schatte ik dien jongen man, Echt zoo’n energieke kerel, Eén, die wil en werken kan. Hoofd 'vol stoere idealen. Hart vol fleren levensmoed; H Een karakter: rein en mannelijk. Blij bij alles wat hij doet. Drang tot arbeid, lust tot studie, Een, die graag iets goeds presteert, Maardoor dézen tijd gedwongen Thans in ledigheid verkeert. Uit zicht loose, doode toekomst. Diep-ontwrichte maatschappij. Hand en hoofd gereed tot werken. Doch,er is geen plaats voor myi* In de gebouwen der R. K. Lycea aan de Hinthamerstraat Is tot 18 Augustus as. een tentoonstelling opengesteld van katholieke re ligieuze kunst, waaraan vele modernen werk hebben afgestaan, zoodat deze expositie een breed beeld geeft van den hedendaagschen toe stand der kerkelUke kunst In Nederland. De samenstellers hebben echter het origlneele Idee gehad, de Inzendingen zooveel mogelUk büeen te brengen In afdeellngen, overeenkomstig de zeven Sacramenten om daarbü een vergelUklng te geven tusschen de oude en de nieuwe ker kelUke kunst. Deze vergelUklng is buitengewoon leerrijk. Ze geeft Immers te zien, dat de moderne religieuze kunst in haar felle oorspronkelijkheid toch heel wat minder ver af staat van de kerkelUke tra ditie dan haar lichtvaardige beoordeelaars wel eens voorgeven. Soms Is de overeenkomst tus schen oude middeleeuwsche kunstwerken en hypermodern werk frappant. BUna alle kunstenaars, op de Bossche ten toonstelling vertegenwoordigd, werden in ons blad uitvoerig behandeld, zoodat slechts en kele Inz - - den, zo; Een afsonderlUke zaal Is afgestaan aan het nieuwe werk van Albert Servaes, een Maria- leven, geschilderd In zestien doeken, aanslui tend bU de vroegere groote seriewerken van denzelfden meester. n.l. den befaamden kruis weg, thans In het museum voor moderne reli gieuze kunst te Utrecht en het Boerenleven, dat verleden jaar te Antwerpen werd tenl steld. Dit Marlaleven is fti zijn geheel zeei een indrukwekkend werk. Men begrUpt, dat het op de tentoonstelling te ’s Hertogenbosch veler aandacht wekt en het onderwérp uitmaakt van allerhande gesprekken. De schilder heeft een techniek gevolgd, waarbU de schaarsche licht plekken der zwartbruine doeken op het cen trum der handeling vallen. De zestien doeken zUn In waarde ongelljk. Sommige maken een theatraal effect, dat door de schrille licht- verdeellng nog onaangenaam benadrukt wordt, andere daarentegen, b.v. bet sterfbed van Maria, zijn gesohllderd In een sterk overtuigenden toon en ontroeren den toeschouwer door den pakkenden eenvoud, waarmede de dramatiek van het gebeuren is vastgelegd. Servaes heeft uit het Vlaamsche expression - nisme van de na-oorlogsjaren de juiste conse quenties getrokken. HU is gekomen tot een sterk expressief realisme, dat met verwaarloo- zing van onbelangrijke détails onmlddellUk en vaak scherp het naakte wezen der handeling uitbeeldt. ZUn dramatisch Marlaleven bewUst daarenboven, dM hü zich moeite geeft otn zon der quasl-diepzlnnige symbollseering, de feiten weer te geven naar hun beteekenls voor het algemeene leven. In het algemeen is hU In dezen opzet geslaagd. Waar hU faalde, werd de dramatiek te tooneelachtlg. de deel y'v e polltiedokter rook aan het fleschje II daarna aan t glas en zei: „Juist, strych- nlne-verglftlgtng. HU scheen last van z’n hart te hebben gehad." -Ja." zei de man,- die een zwart omboord jasje droeg en de functie van kamerdienaar scheen te vervullen, „dat is zoo: mUnheer Allpeg had dlkwUls last en veel pUn van z’n hart. Vanmor gen had hU weer een aanval. Direct wsuu*- schuwde Ik den dokter „Wie U dat?" vroeg de polltiedokter. -1*. Harris. Die kan echter pas over een uur OelUktUdig wordt in het Bossche Bisschop- pelUke Museum aan de Parade een expositie ge houden van een aantal kostbare oude kerkge waden, die bU den llturgischen dienst gebrul- kelUk zUn geweest. De oudste aanwezige para- ementen dateeren uit de 15e en 16e eeuw, ver der zUn er gewaden uit de 17e, 18e, en eenlge Te Leicester loopt op het oogenbllk proef de grootste klok ter wereld, bestemd voor de nleu- de Randluchthaven. Deze klok zal taai, gorden aanggjKMht bb het vliegveld vanuit vliegtuigen op l(B0 jhRQc, Jpoogte men gemakkeUJk den tUd.,erop kurman aflezen. De wUzerplaathééft een mlddellUn van tien meter, de mlnutenwUser is 5 meter lang, de uurwijzers bijna vier meter. Op het vliegveld is reeds een fundeering gelegd, waarop de klok, die electrisch zal worden aangedreven, zal rus ten. ,.Ja. in zekeren sin wel. Want toen Ik me die heele verkooping weer voor den geest haalde, herinnerde ik me nlotaellng. hoe een kooper herrie had gekregen «net een kruier, die zUn fleach wilde rollen in een Japansch schilderU of een Chlneeech, dat kan ook wel. Dat zou ik u zoo goed niet meer kunnen zeg gen en het doet er ook weinig toe. Hoofdzaak is. dat de kruier de fleach wiioe rollen in zoo*h Oostersch ding, hoe beet het ook weer, een ki ka.... Ik weet het niet meer...." „Kakemono?" 1) „Ha ja, dat was bet. Ben vies oud ding, heele maal onder het stof en waarvan de vergulde boordsels heelemaal vergaan waren. Brui.' van ouderdom en rook. Maar hu scheen er plelzier In te hebben en nam het dus mee Nu moet u weten, dat de kruiers er a^ het ware om vechten om voor mr. CUfton iets weg te mogen brengen, omdat hU altUd erg vrlendclUk voor hen la, als ze zUn zaakjes met de noodlge zorg behandeten. Maar dcae ongelukkige kere kreeg een geduchten uitbrander, omdat hU het schil derstuk zoo maar om de flesch n<^n wilde ofschoon ik u nogmaals muet ver- dat hst ding er werkelUk zeer on- ult zag en de meeste menschen er geen dubbeltje voor zouden gegeven nebben." .Dat la be«t mogelljk en toch kan mr. CUfton een verimzend goeden slag hebben ge slagen Ik heb op net -og nbHk in mUn koffer nog zoo’n kakemono en die sou je toch niet voor honderd pond van me kunnen krijgen.' „Is dat waar, mUnheer? Nou toen net mU te binnen schoot, wat Ik u had gezegd, heb ik er den catalogus op na geslagen. Ik zag dat mr. CUfton de kakemono had gekocht. Het is vreemd, dat ik mij dit toen eerst herinnerde, omdat hu nog al dlkwUb in de saai aanwezig is. Daar kan elgemuk geen verkooping van eentg belang plaats vinrfen of hU komt. Maar ja. als Je de eenlge bediende bent, Is het al leyk. dat Je je gedachten bU het werk kunt houden. Dan gaan dergeUjke details je door het hoofd. Maar de kruier wist onmlddellUk wie het geweest was. toen ik hem over het geval aansprak." „Is mr. CUfton een nog al fanatiek verzame laar van zeldzame wUnen?" .Neen, dat kan ik niet zeggen Meest boeken, en allerlei zeldzame voorwerpen uit het Oosten. Stukken Chlneeech porcelain, bgonsjes en der- i-elUke dingen, daar la hu gewoon gek op. Ik ben nog nooit bU hem binnen geweest en Ik geloof dat er maar weinigen in Southampton zUn, die het kunnen beweren, maar men zegt, dat z’n hula van den vloer tot den zolder is volgeatapeld met dat goed en dat hU nog niet genoeg heeft. Het meest dingen uit Japan en China. Daar schUnt hU bUzonder op verkik kerd te zUn. Over het algemeen begrUpt u wel. dat wU dergelUke dingen niet alken dag op verkoojHngen hebben. Brabant en de schilders De „Tentoonstelling Noord-Brabant" In het Centraal Noord-Brabantsch museum, de oude Sint Jacobskerk, achter het nieuwe kerkgebouw van wUlen Jan Stuyt, bestaat uit twee afdee- llngen, welke, op één uitzondering na, werk van thans levende schilders omvatten. Die uitzon dering Is Vincent van Oogh, de wereldvermaar de Brabantsche schilder, geboren te Zundert in 1883 en overleden te Auvers In I860. De eer ste afdeellng omvat het werk van Nederland- sche schilders, voorsoover deze het ontleen den aan het Brabantsche leven of het Bra- bantsche landschep. De andere zaal vertoont doeken van thans levende Brabantsche schil ders, zooftnede drie Brabantsche werken van Vincent van Oogh uit de Brabantsche periode In 1883, toen hU te Nuenen werkzaam was. Helaas ontbreekt In deze afdeeUng Hendrik Wlegersma, die geweigerd heeft, werk In te zenden op grond van meenlngsverschlllen. wel ke wU hier niet te beoordeelen hebben. Het is betreurenswaardig, dat hü niet over zekere gevoeligheden heenstapte. Twee doeken uit deze tentoonstelling werden aangekocht voor het Provinciaal Museum. nJ. de Toren van Oosterhout door Albert Ver schuren, geboren te Tilburg en een gezicht op Chardala-M’zab door Is. van Mens, geboren te Berllcum. In het algemeen kan men zeggen, dat de schilders van het Brabantsche leven vooral de Uchte toetsen hebben waargenomen, bet zonnige landschep, de levensbUje bevolking, het vriéndelijke en gastvrUe Interieur, de fees- telUke stoeten, de Intieme oude stadshoekjes, de stemmige gezinsbeelden, de rustige helde, landschappen, de sluimerende vennen, de tee- dere provincial!telt. Een worp naar het groot- sche is zeldzaam, terwül de tragiek van bet leven alleen door Van Gogh plastisch Is vast, gelegd met onwedersprekelUke duidehjkheld. Merkwaardig mag het vervolgens heeten. dat onder de Brabantsche schilders de portret kunstenaars bUzonder talrUk zUn. Hun uitbeel. ding Is dan meestal rustig, klaar en vertoont' een neiging naar het doen uitstralen der goed heid en milde levensaanvaarding bü hun ob jecten. Zoo het portret van Dr. P. C. de Brouwer door Jan van Delft, het portret van Karel AzUnman door Theo van Delft, dat van Mr. G. Mutsaerts door Theo Swagemakers. n Den Bosch worden ter gelegenheid van de prachtige stadsfeesten drie verschillen de tentoonstellingen gehouden, waarover al wel het een en ander Is medegedeeld, maar die tezamen zeer zeker een meer uitvoerige be- Symons. „Als je de vrouw wat vertelt waar tenslotte alleen maar geld aan te verdienen is dan leeft ze heelemaal met je mee. Dan zwügt ze als het graf, cmdat ze niet graag zou willen, dM ons de kans zou ontglippen. En om tegen je buurvrouw te vertelen dat je man kans heeft gezien sen huis te verkoopen met een winst van driehonderd gulden kUk. daar heeft ze geen aardigheid In. D"r zit geen kopy In een hulstransactie, als Ik eens met de journalisten mag spreken. Zaken zoolang het alleen maar zaken blUven. krügt ze altijd van me te hooren. Dat heeft ae graag, want dan voelt re, dat ik belang stel In haar oordeel en Ik heb graag dM de vrouw met me mee leeft. Maar zaken, die meer geheim dan zaak sün, zaken waar bet geld maar bUzaak Is. «naar het geval de hoofdzaak, kUk. dat is voor een vrouw gevaarlUk goed. Dat scherpt d’r nieuwsgierigheid en als ze bU iemand anders komt, zou ze niets liever doen, dan maM ver tellen, dat d’r man met groote heeren omgaat en dat groote heeren beter betalen dan Laiyson en dat het meer in net versland dan in den werktUd slt om aan geld te komen enzoovoort. Nee meneer, Ik heb dus maar wUselUk mUn mond gehouden en ons geheim blUft tusschen ons belden. Misschien krügt ze het nog wel eens van me te booten.-als heel de beweging achter den rug la, maar tot zoolang moet ze maar geduld oefenen." „Och, 'misschien M het zoo nog maar h«t beste." zei Crook, die teveel In het Zuiden was geweest om onhoffelük tegenover een vrouw te kunnen zün. „Ik heb je briefje ontvangen. Voorzichtig pakte hU bet slapende meisje voor op zUn paard en legde haar op den grond. De aanbllk van het meisje deed de woede van den sjeik nog grooter worden. Daarna beklom de stuurman zün paardje weer. Heb Je vanmorgen nog bezoek gehad van dien Hahn, dien anderen verzamelaar?” .Dat zou Ik denken.” begon mr. Bymons heerlijk te grinniken. ,4k geloof dat het een vreemdeling Is, maar hü spreekt uitstekend Engelsch. Hü stond me al aan de deur op te wachten tóen Ik aankwam. HU wilde Inlich tingen over den verkoop van Tokayer wün op verleden Donderdag. Het ging natuurlijk over dezelfde partü. waarvoor u bü me wm geweest. Ik haalde den beschrüvenden catalogus voor den dag, wat ik In geweten verplicht was. en vertelde hem precies wat daarin te lezen stond. En dat was niet veel, dM weet u ook wel. En toen vertelde Ik hem dat Ik wellicht nog enkele büzonderheden over een flesch zou kun nen verstrekken, die echter niet In het ooek vermeld stonden, en die Ik dan ook niet krach tens mün betrekking verplicht was te verstrek ken. Nou mUnheer. toen begon de comedle pas. Ik heb nog nooit Iemand zoo heen en weer zien dansen en smeeken en dreigen en weer smeeken en ten slotte zien opbieden van tien shilling tot vüf pond meneer, vüf pond wat Ik u zeg, om tenslotte het adies van den kooper te weten te komen.” „En was hem dat voldoende?" „Of hem dat voldoende was? Dat sou tk u moeilijk kunnen zeggen. Want nauwelUks had hü dbn naam en het adres genoteerd of hü vloog naar buiten en toen ik achend opstond en hem aan de deur even nakeek, was hü al aan den hoek van de straat." „Nu, ik geloof niet, dat hü daar veel succes zal hebben. Maar was dat eigenlijk alles, waar Vincent van Gogh De drie doeken van vincent van Oogh spreken van een heel ander Brabant. Het sün de aardappeleters, de boerlnnekop en de mand met aardappelen, dateerend uit 1883. HU ver bluft te Nuenen in die dagen. Zün vader is pas gestorven. HU leest Zola en Is sterk door diens romans aangegrepen. „La Terre” is nog niet verschenen, maar Vincent ziet reeds het som bere vizioen van de eenwording der boeren met de aarde, die zU bewerken. Hü heeft definitief gebroken met Mauve. Aan zün broer Theo schiüft hü: „Ik denk, dat ge zien zult wat Ik bedoel aan het schilderU van de aardappeletersHet is zeer donker echter en In het wit b.v. is haMt niet eens wit gebruikt, doch eenvoudig de neutrale kleur, die ontstaat als men rood, blauw en geel dooreenmengt, b.v. vermiljoen, Parüsch blauw en Napels geel. De kleur Is dus op zichzelf een vrü donker grüs. maar doet wit in t schilderU. Al de koppen had Ik af en nog al met veel zorg afgemaakt, maar ik heb ze grif overgeschllderd zonder genade en de kleur waar ze nu mee geschilderd zün, Is soo. wat de kleur van een goed stofflgen aardappel, |1 ik dM deed, 't zoo Juist gezegd „Bes paysans Vüf minuten later zat secretaris Heron weer met roode wangen op z’n stoel. „Neemt u me niet kwalUk. heeren.” verzocht hü. ..maar Ik heb me t vreeselüke geval er» aangetrokken. De pohUe-doirter haalde een blanco stukje papier uit z’n portefeuille. „Ik zal je wat voorschrijven en dat laat je direct klaar maken in de apotheek. Daarna ga Je naar bed.” Hü schudde heftig met z’n vul penhouder. .Mag ik even je vulpenhouder, Bonner?, de müne is lse«." „Neen, Ik heb alleen maar een potlood. Wacht De detective stond op en nam den vulpenhouder tusschen de vingers van den doo- den man. .Dezen kan je wel even gebruiken.” De dokter on derzocht de punt. ,Jn orde," zei hü- „Watwm het ook weer? O, ja: twee theelepels van dit in een glM.Hé zeg, WM mankeert jou?" Detective Bonner had naar den dokter zitten küken, wm eensklaps opgesprongen, had een hand op William Heron's schouder gelegd en ■el: „Je bent met mu nog niet klaar, vriend. Voor- looplg ben je m’n arrestant." uit het begin der negentiende eeuw, zoodat men 'n vluchtig overzicht krügt over de ontwik keling van de paramentiek. Het oudste werk Is In ’t algemeen het rükst en ook het zlnrükst versierd. Zoo ziet men de mystieke voorstelling van Christus, die de wünpers treedt, uitge drukt met een verbeeldlngs-weelde en een colorlet, wier wederga men zoeken moet. De kasulfels, dalmatleken en koorkappen uit later tüden zün weeker van decoratie. De stül is bloemig, met veel krullen en technische knap heden, soms aandoenlük van kleur, snaar niet meer zoo simpel en direct sprekend. Eerst het nieuwste kunstnasddwerk, dat men op de ten toonstelling Mn de Hinthamerstraat bewon deren kan, vertoont weer die strakheid van voorstelling en verdieping van de godvruch tige fantasie, waarin de oude kunst zulke mees, terwerken bereikte en waarin de nieuwste kunst In ieder geval de mogelUkheden voor een vruchtbare toekomst openstelt. llchtver- te opzettelük „Rembrandtlek” en de te schreeuwend, maar waar hü slaagde, vond hü ook een harmonie van sfeer en han deling. die onmlddellUk pakt door haar in getogenheid en eenvoud. je mü voor hebt laten komen? Of heb je nog enkele fleaschen voor me weten ie bemach tigen?” „Nee.... niet heelemaal Maar ik heb iemand te sporen, die, er een heeft; mr. er een heeft; 1) Een kakemono is een Japsnsche schil dering op linnen of papier, die op twee ronde stokken wordt opgerold en vertlkaa' een den muur hangt met een koord aan den bovensten stok bevestigd. Vort. A 17 A D/^MMh ’Q °P dlt blad ■U” •«««▼OIK® d« verzekerlngsvoorwaarden tegen IJ b*J levenslange geheels ongeschiktheid tot werken door 17 MJ een ongeval met OEfï WJ verlies van een hana /Al el rïDV/llll Li O ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeerlngen 1 verlies van belde armen, beide beenen of beide oogen JT f vV»" doodelijken afloop 1 een voet of een oog AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Crook wilde tot allen prijs vermüden, dat ze zouden worden afgelulsterd, al' was het maar door die altüd even onnoozel kükende kinder meisjes, wasuvan ook hier wel een exemplaar aanwezig zou zün. „Het Is heelemaal niet koud. Je sou zelfs jeggen dat het eerder warm Is vanavond,” begon hü. „Zooals u verkiest, antwoordde Bymons. „Ik heb er niets op tegen. U begrUpt natuurlUk wel. dat ik met de vrouw geen woord over dese dingen heb gesproken. Ze krügt nogal heel wet “»e te hooren, omdat se self ook In zaken is groot gebracht, maar Ik vond het toch ver-- standlg om er haar ditmaal geheel bulten te laten." behoorde tot die mannen, die het d P®bb*n over „de" vrouw. Het is een neel dM «o spoedig herkent. vroeg Crook. „Dm lükt me Inderdaad verstandige maatregel t JK datzaak ait aoo, sir," begon ongeschild natuurlUk. Terwl dacht ik er nog aan, dat h< is van de boeren van Millet: semblent pelnts avec la terre qulls ensemen- cent” (ZUn boeren schUnen geschilderd met den grond, dien ze bezauüen). Een woord, wMr ik telkens onwillekeurig aan denken moet als ik se aan het werk zie, bulten zoowel als binnen." Dit doek is een genadeloose uitbeelding van het afstompende pauperisme, waarin het ge neraliteitsland werd teruggestooten na een bloeiende cultuurperiode in de vüftlende *n zestiende eeuw. Het drukt die ellende uit zon der eenlge poëzie, zonder de minste toegift ■an het Idyllische, dat mep zoo gaarne aan de Brabantsche samenleving toekent. De muren „Een zeer slim complot," rapporteerde de detective aan z’n chef. „Die vrouw, de z». Ma rietta Giggs is een zuster van Heron. Ze werk ten te zamen. Heron plaatste advertenties en zü schreef er op. Allpeg zelt wist van de heele historie niets af.” „O Juist” knikte de chef. „En ook die chèque van 8000 pond wm door hem uitgeschreven. Maar je zei, dat de oude man een brief aan X schrUven wm? Dat wm wel heel toevallig juist op den dag dM de chèque zou worden aange boden.” „Och,” zei Bonner, „het wm gemakkelUk/hem te dooden door een flinke hoeveelheid strych nine tn z’n thee te doen. Daar de medMjnen die Allpeg gebruikte zeer scherp en blttez wa ren. sou hem dien bijsmaak in z’n thee niet op vallen. Hü scheen op dat oogenbllk in z’n post zegelalbum gewerkt te hebben. Het album lag naMt hem. Heron had slechts het album wat op zü te schuiven en er den door hem zelf ge schreven brief voor in de plaats te leggen.” „Alles heel eenvoudig," meende de chef. „Zoo- iets moest gelukken. Maar waardoor kwam je tot de ontdekking, dat er misdaad in ’t spel WM?” .Door de gebruikelijke kleinigheid, die meest al over X hoofd gezien wordt," grinnikte de detective. .De brief, dien de oude man, zooge naamd. aan *t schrUven was, wm met zwarten Inkt geschreven. En de vulpenhouder, dien hü tusschen z’n vingers hield, en dien onze dokter later gebruikte, wm met rooden inkt gevuld." Terloops zü in dit verband nog gewezen op de tentoonstelling van foto’s betreffende de feesten, in 1885 gehouden, toen Den Bosch zevenhonderd jaar bestond. Men vindt se bü- een in een zaaltje van het Biaschoppelük mu. seum op de Parade. Over de Vin Lanschot- tentoonstelllng in „Oud ’s Hertogenbosch” schreven wü reeds uitvoerig, toen wU de sfeer der Bossche feesten poogden weer te geven in ons avondblad van Zaterdag 20 Juli jX Zoodat er alles welgeteld elgenlük vüf tentoonstellin gen te Hertogenbosch te bezichtigen zün, die het bezoek ruimschoots loonen en die door hun onderlinge verscheidenheid, zoomede door het brengen van een aantal werken, welke men zelden te zien krügt. aam het geheel der fees- telükheden een büzondere bekoring geven. hier wezen. Daarom belde Ik Scotland-Yard op." „Voor dr. Harris is hier toch niets meer te doen. Hebt u al Mnteekeningen gemamkt, Bon ner?” De detective, tot wlen deze vraag gericht werd, kuchte, nam z’n amnteekenboekje, ging zitten en vroeg: „Hoe sün de namen?" .Jusslep Austin Allpeg.” antwoordde de be diende. „Een beroep zal hü wel niet ultgeoefenct heb ben. U bent dus z’n bediende en kamerdienaar Hoe heet u?" „Wllüam Heron, ik wm secretaris van mijn heer Allpeg.” „U bent aoowat drie jaar in z'n dienst, la t niet? I» er nog ander personeel?” .Neen. lederen morgen komt een vrouw hier schoonmaken. Deze flat is met volledige be- dienlng.” „Vertelt u me eens vrat over u zelf. Komt u hier zitten, als u wilt,” noodlgde de detective vriendelük uit. „U ziet wat bleek." William Heron glimlachte flauwtjes. „Geen wonder mUnheer. na dien hevigen schok.” De heeren keken naar het beweglnglooee lichaam Mn het schrijfbureau. Het wm een griezelige Mnblik, dien kMlhoofdlgen man voorover te zien liggen op z'n bureau, terwül z'n rechterhand nog steeds den vulpenhouder vast hield. „Och. müne heeren, er valt niet veel te ver tellen," hernam de secretaris. „MUnheer Allpeg gaf me van middag een paar uren vrü«f. Vóór Ik weg ging, zette ik een glas met thee, waarin z'n medlcünen gedaan waren, naMt hem neer. Hü gebruikte altüd thee om den smaak der me dicijnen weg te krijgen.” „Eigenaardig, dat hü ook strychnine in z'n llieê deecf," peinsde de politie-dokter, „maar gaat u door.” „Ongeveer om 4 uur kwam Ik terug en klopte hier op de deur. Geen antwoord Toen ik' nog eens geklopt had. trad tk binnen Toen ik hem zag. dacht ift dat hU in slaap gevallen was?” „En hebt u niets aangeraakt?" .Niets. Ik telefoneerde direct naar den dok ter en de politie en wachtte beneden in de hall uw komst af." MUnheer Bonner knikte. „U hebt zeker den brief gelezen, dien hü aan t schrüven wm?" „Ja. ik had hem gelezen, voor Ik er erg in had. In gewone omstandigheden....” ,Nu, dat doet niets ter zake. In uw plaats zou ik dat ook gedaan hebben. Kunt u me ook zeg gen wat hU bedoelde met de woorden: ,Nu heb ik alles goed gemaakt?" De polltiedokter liep door de kamer en keek op den brief waarop geschreven stond: „Ik ben het moe, <fe pünen worden steeds erger. Nu heb Ik alles goed gemaakt en ben aan 't einde. Ik nam...." Hier eindigde de brief. „Kunt u mü misschien zeggen, wat hü daar mede bedoelde, mUnheer Heron?” „Tot mün spüt niet; misschien is het van toepassing op z’n privè-zaken.” „Best niogelük.” meende de detective. De secretaris stond op en ging naar een kleine •Uhaaser Wea later kwatw hü term? Mzt'.Mn map WMTOp het WooW: .Afdoening” gétoffrr- ifeif stond.- „Voor u heeren,” sprak hü, ,J»I ‘t wel heel gewoon klinken. In z’n jeugd schünt mUnheer Allpeg meer dan één ding gedaan te hebben, waarover hü later spüt had. Toen z’n zaken floreerden en hü veel geld verdiende, scheen hü berouw te krijgen, omdat hü menigeen te kort had gedaan. Vooral in de laatste jaren heeft hU getracht zooveel mogelUk alles In ’t reine te brengen. In dit kleine vertrek," ging William Herow voort, „zult u al de bescheiden dienaan gaande vinden. In déze map bevindt zich alles voor een zaak, die hü eerst gisteren In orde heeft gemaakt.” De detective keek de papieren In en de dok ter las over z’n schouder mee. Er waren kran tenknipsels In, waarin een zekere Marietta Giggs verzocht werd hMr adres op te willen geven onder letter» X. Y. Z. postbox No. 1074. Daarna volgden een paar brieven onderteekend door Marietta Giggs, waaraan de copleën van de antwoorden waren vastgehecht. „Tikte u deze brieven. mUnheer Heron?” vroeg detective Bonner. „Ja, zooals al z'n brieven." ..En aan deze dame werd een chèque Van 5000 pond gezonden als betaling van een vroe gere schuit?. Een aanrienlük bedrag!” „Inderdaad, maar het schünt, dat münheer Allpeg jaren geleden beloofd had hMr te zullen trouwen en toen spoorloos vertrokken was In de Uatste Jaren scheen hü zich dat sterk aan te trekken.” Detective Bonner sloeg de map dicht. „Alles Is zoo helder als glM” sprak hü. „Toen hü alles naar z'n meenlng op de beste manier geregeld had, maakte hü een einde Mn z’p. leven docr een flinke dosis strychnine in te nemen. Hief, pak maar aan.” „U hebt gelük." antwoordde de secretaris, ter wül hü de map Mnnam, .maar..., maar Ik voel me dulaellg worden....” „Geen wonder,” zei de dokter, ,jde eens of Je wat brandewün vindt, Bonner.” de derde toont ons Brabant, zooals de schil ders het zagen en voorts een aantal doeken van geboren Brabanters. Dat de kunst zoo ruim en zoo rük vertegenwoordigd Is op het feest van de Brabantsche hoofdstad, stemt niet alleen tot vreugde, mur Is ook een bewüs van de groote kunstliefde, die er eigen is aan de bevolking. Werd deze liefde een tüd lang door de maatschappelüke en economische ellende van het oude generaliteitsland ingetoomd of verdrongen, nauwelUks bood het staatsleven nieuwe levenskansen of ook de kunst bloeide op en men mag verwachten, dat In de Zuide lijke provincies binnen ettelüke decennia weer belangrijke middelpunten van een breed ge oriënteerd artistiek leven te vinden zullen zün. De Bossche tentoonstellingen sterken die ver wachting en dat zü op deze wüze deelnemen aan de bekrachtiging van het Brabantsche zelfbewustzün Is niet hun geringste verdienste.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 3