over
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel?
miniatuur-vliegtuig
het Kanaal
Mignet’s
I
De overstroomingsramp in Noord-Italië.
der
f
voor 80.
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
fete’
- trt
HEEFT „POU DU CIEL
TOEKOMST?
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1935
ifitmnfflïi
iinm
Kortstondige „Peu”-geestdrift
BOEK EN BLAD
Nieuwe belangstelling
„Aan den loopenden band”
Dü.CiEL
Mlgnet’s „Hemelluisje", dat met een snelheid van 100 KM. per uur in f2 minuten
van Frankrijk naar Engeland vloog
De eerste inzendingen
kwamen reeds binnen
Kleine luchtvaarder wacht op zyn
„luchtfiets op afbetaling”
Maren Coster: „Het jaar van Juup en
Toby”. G. B. van Goor Zonen, ’s-Gra-
venhage.
- K
En toch.vliegen ze
4
FOTOREPORTAGE
Parijs
De minister-president dr. M. Col^n, die thans voor eeoigen
1
voor
De internationale cricketwedsirijd België Nederland leverde een ovemrinaing
op voor het Belgische teem
tweehonderd schippers
er volkomen gestremd
dn
del
rul
E
ech
tuc
nin
TUC
ver-
zoo
u
d
dun
stu
dini
ix»
D
sw*.
boa
rut
bast
tenjj
tijk
Khe
plan
en d
door
gesb
de
teeks
ta
noen
trom
de t
run
rite
Nlt
ginnr
kend
Er
dellji
«chai
Innei
•lage
hun
Ml ta
soovt
ten 1
oorlot
een d
dendt
door
Elk
het t
Voor
Koala
Alle
Ujke
vrouw
der v
haar
meewi
land i
tiefab
opvoe<
roor
wouw
de ooi
rekenl
dat d<
Insliep
boodzt
«n wei
en ka
1* tegi
wenlev
wouw
met si
nl, ai
heeft
•lie re
des do
Elf In
boon
mee ai
«lacht.
Iedere
iedere
Wanne
Pegand
dit feit
Geen
«onder
•ee: tra
•oordlt
dere.
»«1 de
eetastn
der ren
houden
hoodlg.
de man
mogen
der dai
*n tege
Mina a
Henri Mlgnet vertoeft thans in Engeland,
oen hier zijn „Pou du Clel” te propageeren. In
•en artikel in de «Daily Express" noemt hjj
zUn toestel de kleinste, eenvoudigste en goed
koopste vliegmachine ter wereld. «Juist omdat
luchtvaartwereld roept tegenwoordig om toe
stellen.
.Hoeren in Nood” door Frans Falada. zijden tellende boek hebben kunnen zijn.
Uitg. N. V. Service, Den Haag.
„KERELS IN GR AN DEL", door
Walter Brandligt. Uitg. Else
vier, Amsterdam.
zij het werk Is van een doodgewoon mensch,
Is ze zoo eenvoudig. Reeds als jongen wilde Ik
vliegen, maar ik had geen geld en bovendien
leken die groote machines me veel te Inge,
wlkkeld.
Het was mijn illusie eens te kunnen vliegen
als een vogel en te dalen als een veilige para
chute, als een groote speelgoed-vlleger. Mijn
vliegtuig zou het toestel worden voor den klei
nen man."
Vooral het veilig neerkomen acht Mlgnet
van veel beteekenis voor de vliegsport. Oedu.
rende zijn demonstratietochten wil hij telkens
tot 300 meter stijgen, zijn motor afzetten en
dan dalen als een parachute.
Over de constructie van de „Hemelluls”
schreven wjj reeds. Zooals men weet bestaat
het toestel uit twee achter elkaar geplaatste
draagvlakken: het voorste iets hooger, verstel
baar om zijn as, werkend ais het hoogteroer
van een gewoon vliegtuig. Ailerons heeft het
vliegtuigje niet.
Het vliegen er mede is zeer eenvoudig. Trekt
men aan den stuurknuppel, dan stijgt de ..Pou',
duwt men den knuppel vooruit dan daalt hjj.
Het zijwaarts bewegen van den stuurknuppel
bedient het richtingsroer, waarbij de „Pou”
zich vanzelf zoo schuin legt als noodig is.
Het miniatuur vliegtuigje weegt 120 kilo en
Mlgnet beweert, dat iedereen het in een maand
kan bouwen. Zonder motor kost het toestelletje
1500 Fransche franc, 150). De motor van
30 PK. die er in zit, maakt, dat het geheel
5000 francs kost if 500). Het vliegt met een
snelheid van ongeveer 100 K.M. per uur en
kan 1900 meter hoog klimmen. Het toestel kan
300 kilometer vliegen zonder te moeten dalen.
Per uur verbruikt de machine slechts negen
liter benzine.
En toch vliegen er op het oogenbük 53
„Poux”. Men zou zoo zeggen, dat die toch
wel van den grond kunnen komen. Er zijn
menschen. die sop *s avonds hun luchtkar.
rejje uit de schuur, om niet te zeggen van
den zolder, halen, om eens even een toertje
in den zomeravond te maken die men
schen bestaan, en al zouden zij zeker geen
flets kunnen maken, hun .Pou” hebben zij
met eigen handen gebouwd.... Mlgnet self
vliegt maar gestadig door; bovendien is hij
druk bezig met het vervaardigen van een
tweezits-hesneiluis, terwijl hü geheimzin
nige plannen heeft voor een race.,Pou"
met een motor van 40 pk., die dan 230 km.
per uur moet halen. Een Fransch lucht-
vaartbiad ..Les Alles", organiseert voor
den eersten Zondag in October een mee.
ting nabij Parijs, waarop 15 „Poux” zullen
vliegen....
ntie van drie, bij zim
het Quai d'Orsay C
OU soudt zoo denken een roman in handen
te krUgen, waarin zoo niet geheel dan toch
voor een zeer belangrijk deel over de boeren
en den boerenstand zou zijn geschreven. BU
lezing evenwel ervaart ge, dat de boeren er
slechts een heel ondergeschikte rol in spelen.
Ja, er is een gemurmureer onder boeren over
verkoopen wegens belastingschuld, er is een
boerenbond, die een nogal oppositioneel karak-
Alz protest tegen de uitvoering
■net hun vaartuig dwars kt de rivier bij Maas bracht gaan liggen, waardoor het scbeepv
is. Een detail van de blokkade
Om toestellen voor het luchtverkeer snel,
economisch; de aanschaf fingskosten vormen
geen bezwaar om militaire vliegtuigen
nóg sneller, op economie wordt minder gelet
en de betaling heeft bU wUze van spreken nog
voor de bestelling plaats.... Wat zou de con
structeur zich dan ook druk maken voor kleine
winst maar grooten omzet?
Naar aanleiding van Mignet's Jongste expe-
rtmenten schrijft „Vliegwereld”:
Het is met de ,.Pou-du-Ciel” toch elgenlUk
een raar geval. Men kent de verlangens van
de kleine.luchtvaartmenschen. In ongeveer alle
cultuurlanden ter aarde vindt men thans, wel
iswaar verspreid in de groote massa maar ge
zamenlijk toch wel weer zoo sterk dat zU een
flinke groep vormen, lieden die dolgraag zou
den willen vliegen en er het benoodlgde geld
niet voor bezitten.
Vliegtuigen zijn duur, de gebruikskosten zUn
hoog. Er wordt wel beweerd, dat als de sport-
vllegtuigen maar In zeer grooten getale ..aan
den loopenden band" konden worden vervaar
digd, de aanschaffingskosten zoo ver zouden
dalen, dat een leder die tegenwoordig voldoen
den welstand bezit om er een motorfiets op na
te houden, zich dan een toestel zou kunnen
koopen. Nu Is dat nog zoo'n dwaas idee niet;
de grondstoffen, welke voor een eenvoudig
vliegtuigje benoodlgd zün hout, linnen, sta
len buizen brengen de kostbaarheid niet. De
vllegtulg-motor is In vergelUklng met den
automoblel-motor waanzinnig duur, maar een
bepaalde reden, dat dit altijd zoo zou moeten
blijven, ook als er voldoende vraag naar was,
bestaat niet.
Maarde sporttoestellen worden nu een
maal niet met eenige honderden per dag tege-
lUk aan den loopenden band vervaardigd. Zoo
er misschien al een groote ..sluimerende" vraag
naar het goedkoope vliegtuigje is. geen con.
structeur denkt er aan om het geweldige ka
pitaal, dat voor het op gang brengen van
massa-fabrlcage benoodlgd Is. te wagen vóór
het moment, dat dit vage begrip: de vraag,
zich In de werkelUkheld heeft getoond.
Trouwens, wU leven In een tijd van snelle
veranderingen; een vliegtuig Is al büna weer
verouderd op het moment, dat het wordt In
gevlogen. Is het dan geen waagstuk, om een
groot kapitaal vast te leggen In de fabricage
van een ding, dat morgen misschien alweer
ouderwetsch moet worden genoemd? En, mag
de kleine luchtvaarder al smeeken om zUn
goedkoope luchtflets.op-afbetallng, de geheele
zijn, of de vleugel niet een paar centimeter w—a
naar achteren of naar voren gezet moet wor- •yWATfwf'/"! ni*1 icvrfl ACT
den. Zoo lezen wU. om maar een der laatste JJ1 1J«J V 1 CIClg
voorbeelden te nemen, dat de 51e .Fou" te
Malaga weigerde het luchtruim te kiezen, tot
men den vleugel maar liefst 4<^ cm. achter
uit schoof ja, en toen vloog het toestel als
een leeuwerik. De eigenaar omhelsde na af
loop van zijn eerste geslaagde vlucht, met
Spaansche hartelijkheid, zijn propeller naar
wij mogen aannemen, niet vóór hij de schroef
had Btllgezetl
Intusschen zUn de avonturen van burgemees
ter Garels zeer Interessant en door de wijze
waarop Fallada ze verhaald alleszins lezens
waard. De stUl is frlsch en krachtig, de com
positie voortreffelijk, de taal enkel hier en daar
wat erg „boersch", een beetje te veel op den
man af soms, zoodat de lezing van dezen door
Service technisch fraai uitgegeven roman
tegen den omslag zou men eenige bedenking
kunnen hebben tot volwassenen dient voor
behouden.
'MS
Zoo stonden de zaken, toen Mlgnet voor het
voetlicht trad met zUn „Pou du Clel”. Een
hemeldiertje, dat Je zelf kon vervaardigen,
waar geen andere vraag voor noodig was dan
je eigen vraag. Een vernuftig geconstrueerd
toestelletje, van nature zoo gewillig en veilig,
dat een leder bovendien zUn eigen leermeester
kon zijn en het dure geld voor de vllegoplei.
ding In zUn zak kon houden.
Geweldig enthousiasme in de gelederen der
would-be kleine-luchtvaardersl De sluimeren
de vraag rekte zich uit en ontwaakte. In Frank
rijk, Engeland, België, Zwitserland, waar al
niet ook In ons land sloeg men aan het
bouwen. Even later volgde de inzinking. De
waarschuwende stem, die vol vervelende des
kundigheid zich tegen het plan Mlgnet
hief, bleek waarheid te spreken, ’t Was
mooi niet als het leek. De chef-Instructeur van
onze N. L. 8. toog op verkenning uit en kon
met zUn ,.Pou” niet van den grond komen.
Verleden week werden de twee eerste Engel-
sche „Poux” bU het begin van hun loopbaan
gekraakt. Zoo zUn er meer vergeefsche pogin
gen en kraak-landlngen te vermelden. De
,Fou"-stemmlng is ondertusschen ver beneden
het kookpunt gezakt.
Deelnemers aan onze Exweto-trips (de excur
sies voor onze lezers naar de wereldtentoon
stelling te Brussel) hebben in de komende da
gen een buitengewoon aangename taak, De
velen, die gewapend met een fototoestel aan
een van onze schoone reisjes deelnemen, kun
nen met het maken van een aardig plaatje van
l:un reis een buitenkansje hebben.
Uit den stroom van Inzendingen van Exweto-
vacanUe-klekjes worden er door ons een paar
uitgezócht, welke gepubliceerd worden en het
beste er van wordt bekroond.
Waar die bekroning in bestaat moeten
r.og even geheim houden, doch aangezien alles
wat Exweto doet goed is. kan men er van over
tuigd zijn, dat ook dit niet zal tegenvallen.
De eerste plaatjes kwamen reeds binnen, maar
helaas was geen enkele voor reproductie ge
schikt. Daarvoor is een zeer scherpe opname
verelscht.
WU wachten echter met spanning de verdere
inzendingen af.
Mogen wU belangstellenden er nog even op
wijzen, dat voor onze drie- en vlerdaagsche
welke aA. Maandag begint geen plaats meer is?
Voor de tweedaagsche van a-s. Woensdag en
Donderdag kan men zich nog opgeven. Zondag
wordt onze succesvolle dagtocht van Donder
dag jJ. herhaald. Ook hiervoor is nog plaats,
evenals voor de driedaagsche welke op 26, 27 en
28 Augustus gehouden wordt.
Aanmeldingen en inlichtingen aan het Cen-
traalrelsbureau der Ver. ECath. Pers uitsluitend
onder motto „Exweto”.
Nu de ,.Pou du Cief', de „he-
tnelluis" of „vliegende vloo" van
den Franschen vliegtuigbouwer
Mignet op een goeden dag in 52 mi
nuten van Calais naar Engeland is
gevlogen, staat dit „goedkoopste
vliegtuig”, een stukje luchtspeelgoed
als het ware, weer in het middelpunt
der belangstelling.
Zelfs in nuchtere Nederlandsche
luchtvaartkringen, die na het ver
nietigend rapport, destijds door de
deskundigen van de Nationale
Luchtvaart School uitgebracht, er
al zeer sceptisch tegenover stonden,
houden zich weer met het vlieg
machinetje bezig.
,Ma*r." zal de belangstellende lezer zeggen,
„waar zit het 'm dan In?” Als antwoord haalt
„Vliegwereld’ in de eerste plaats een uitlating
van Robineau Mignet’s eersten leerling aan.
„Het blUkt,” zegt Robineau „dat wat de
,Fou-du.Clel”-beweglng het meest vertraagt,
de kwestie van de besturing is; er is geen
twUfel mogelUk de ervaring leert heti
dat men moet hebben leeren vliegen, voor men
zün „Pou” beproeft. De amateurs knaken allen
brokken, omdat zU niet weten wat landen is.."
En dan is er nog een andere kwestie. Eiken
keer, dat er weer een hemelluis is uitgebroed
heeft men last met de plaatsing van den
vleugel. Het schUnt nooit heelemaal zeker te
„Het jaar van Juup en Toby" van Maren
Koster is een frlsch meisjesboek, dat men aan
jonge bakvisschen gerust in handen kan geven.
Het is een „crlsisverhaal”, de historie van een
gezin dat zich in zUn uitgaven beperken moet.
Zeer actueel dus. De vader is op wachtgeld
gesteld en nu is hU bovendien ziek geworden,
zoodat hU langdurig in Davos moet verbUjven.
Prettig is dat niet voor mevrouw Deuver en
haar drie dochters, hat vroeger vrU goed
gewend waren. Het gezin moet tUdelUk uit
elkaar en allerlei andere beproevingen komen
er bU. Het verhaal vertelt hoe men »r zich
doorheen slaat en welke lessen de meisjes Deu
ver daarbU van bet leven krUgen. Een paeda-
goglsch tintje, een les in offervaardigheid en
dooi den zuren appel heen buten zit er dus in.
De frissche omslag en de teekeningen tus-
schen den tekst zUn van Rie Cramer.
ter draagt, er is een boerendemonstratie, die
uit elkaar geslagen wordt, er is 'n boycot van
de boeren, die het plaatsje waar zU op een pak
slaag werden getracteerd in den boerenbs»
doen. Maar boven dat alles is het stadhui»
van Altholm met zUn rooden burgemeester,
die een zeer handig intrigant blijkt en er zijn
niet te vergeten twee plaatselUke blaadjes met
hun zeer politieken plattelandsmachtswellust.
„Een burgemeester in nood” zou evengoed de
titel van dit vrU lUvlge. bUna vierhonderd blad-
Dit boek bedoelt een boeren-roman te zijn
en In vele opzichten is de schrijver dan ook
in zijn opzet geslaagd.
Het zou zelfs een goede boeren-roman ge
worden zijn als de heer Brandligt het hier en
daar niet noodig had geoordeeld zUn licht, zijn
eigen ontboerschte verstedelijkte licht over
bepaalde zaken te laten schUnen.
Het dorp, dat hU op het oog heeft, heeft hfj
goed getypeerd, de bewoners daarvan even
eens, maar hU is er, naar onze meening, niet
In geslaagd precies weer te geven waarom de-
geen, die wegging, dat deed en waarom de
achterbil)venden reageerden op zUn uittocht,
zooals ze het deden.
Al mag de mensch Brandligt dan hier en
daar niet geslaagd zijn, de schrijver heeft ons
in dit fraai uitgevoerde werk toch een' kUk ge
geven op het eigenaardige, voor vele stedelin
gen ondoorgrondelijke en nooit te begrUpen
dorpsleven.
w En dat is op zichzelf al een verdienste.
itlH te ObwrzMtorf verblijit, voor <tew ingang vart het hotel.
tÜ
dg
Ml
M
do
I
I
I
Lacquehaye
wist Donder
dag bij de in
ternationale
wielerwedstrij
den te Brus
sel het wereld
kampioen
schap der
stayers te ba
halen
u. v- i