over Zoekt gij betrouwbaar Personeel? miniatuur-vliegtuig het Kanaal Mignet’s I De overstroomingsramp in Noord-Italië. der f voor 80. Plaats dan een „Omroeper” gezinnen fete’ - trt HEEFT „POU DU CIEL TOEKOMST? ZATERDAG 17 AUGUSTUS 1935 ifitmnfflïi iinm Kortstondige „Peu”-geestdrift BOEK EN BLAD Nieuwe belangstelling „Aan den loopenden band” Dü.CiEL Mlgnet’s „Hemelluisje", dat met een snelheid van 100 KM. per uur in f2 minuten van Frankrijk naar Engeland vloog De eerste inzendingen kwamen reeds binnen Kleine luchtvaarder wacht op zyn „luchtfiets op afbetaling” Maren Coster: „Het jaar van Juup en Toby”. G. B. van Goor Zonen, ’s-Gra- venhage. - K En toch.vliegen ze 4 FOTOREPORTAGE Parijs De minister-president dr. M. Col^n, die thans voor eeoigen 1 voor De internationale cricketwedsirijd België Nederland leverde een ovemrinaing op voor het Belgische teem tweehonderd schippers er volkomen gestremd dn del rul E ech tuc nin TUC ver- zoo u d dun stu dini ix» D sw*. boa rut bast tenjj tijk Khe plan en d door gesb de teeks ta noen trom de t run rite Nlt ginnr kend Er dellji «chai Innei •lage hun Ml ta soovt ten 1 oorlot een d dendt door Elk het t Voor Koala Alle Ujke vrouw der v haar meewi land i tiefab opvoe< roor wouw de ooi rekenl dat d< Insliep boodzt «n wei en ka 1* tegi wenlev wouw met si nl, ai heeft •lie re des do Elf In boon mee ai «lacht. Iedere iedere Wanne Pegand dit feit Geen «onder •ee: tra •oordlt dere. »«1 de eetastn der ren houden hoodlg. de man mogen der dai *n tege Mina a Henri Mlgnet vertoeft thans in Engeland, oen hier zijn „Pou du Clel” te propageeren. In •en artikel in de «Daily Express" noemt hjj zUn toestel de kleinste, eenvoudigste en goed koopste vliegmachine ter wereld. «Juist omdat luchtvaartwereld roept tegenwoordig om toe stellen. .Hoeren in Nood” door Frans Falada. zijden tellende boek hebben kunnen zijn. Uitg. N. V. Service, Den Haag. „KERELS IN GR AN DEL", door Walter Brandligt. Uitg. Else vier, Amsterdam. zij het werk Is van een doodgewoon mensch, Is ze zoo eenvoudig. Reeds als jongen wilde Ik vliegen, maar ik had geen geld en bovendien leken die groote machines me veel te Inge, wlkkeld. Het was mijn illusie eens te kunnen vliegen als een vogel en te dalen als een veilige para chute, als een groote speelgoed-vlleger. Mijn vliegtuig zou het toestel worden voor den klei nen man." Vooral het veilig neerkomen acht Mlgnet van veel beteekenis voor de vliegsport. Oedu. rende zijn demonstratietochten wil hij telkens tot 300 meter stijgen, zijn motor afzetten en dan dalen als een parachute. Over de constructie van de „Hemelluls” schreven wjj reeds. Zooals men weet bestaat het toestel uit twee achter elkaar geplaatste draagvlakken: het voorste iets hooger, verstel baar om zijn as, werkend ais het hoogteroer van een gewoon vliegtuig. Ailerons heeft het vliegtuigje niet. Het vliegen er mede is zeer eenvoudig. Trekt men aan den stuurknuppel, dan stijgt de ..Pou', duwt men den knuppel vooruit dan daalt hjj. Het zijwaarts bewegen van den stuurknuppel bedient het richtingsroer, waarbij de „Pou” zich vanzelf zoo schuin legt als noodig is. Het miniatuur vliegtuigje weegt 120 kilo en Mlgnet beweert, dat iedereen het in een maand kan bouwen. Zonder motor kost het toestelletje 1500 Fransche franc, 150). De motor van 30 PK. die er in zit, maakt, dat het geheel 5000 francs kost if 500). Het vliegt met een snelheid van ongeveer 100 K.M. per uur en kan 1900 meter hoog klimmen. Het toestel kan 300 kilometer vliegen zonder te moeten dalen. Per uur verbruikt de machine slechts negen liter benzine. En toch vliegen er op het oogenbük 53 „Poux”. Men zou zoo zeggen, dat die toch wel van den grond kunnen komen. Er zijn menschen. die sop *s avonds hun luchtkar. rejje uit de schuur, om niet te zeggen van den zolder, halen, om eens even een toertje in den zomeravond te maken die men schen bestaan, en al zouden zij zeker geen flets kunnen maken, hun .Pou” hebben zij met eigen handen gebouwd.... Mlgnet self vliegt maar gestadig door; bovendien is hij druk bezig met het vervaardigen van een tweezits-hesneiluis, terwijl hü geheimzin nige plannen heeft voor een race.,Pou" met een motor van 40 pk., die dan 230 km. per uur moet halen. Een Fransch lucht- vaartbiad ..Les Alles", organiseert voor den eersten Zondag in October een mee. ting nabij Parijs, waarop 15 „Poux” zullen vliegen.... ntie van drie, bij zim het Quai d'Orsay C OU soudt zoo denken een roman in handen te krUgen, waarin zoo niet geheel dan toch voor een zeer belangrijk deel over de boeren en den boerenstand zou zijn geschreven. BU lezing evenwel ervaart ge, dat de boeren er slechts een heel ondergeschikte rol in spelen. Ja, er is een gemurmureer onder boeren over verkoopen wegens belastingschuld, er is een boerenbond, die een nogal oppositioneel karak- Alz protest tegen de uitvoering ■net hun vaartuig dwars kt de rivier bij Maas bracht gaan liggen, waardoor het scbeepv is. Een detail van de blokkade Om toestellen voor het luchtverkeer snel, economisch; de aanschaf fingskosten vormen geen bezwaar om militaire vliegtuigen nóg sneller, op economie wordt minder gelet en de betaling heeft bU wUze van spreken nog voor de bestelling plaats.... Wat zou de con structeur zich dan ook druk maken voor kleine winst maar grooten omzet? Naar aanleiding van Mignet's Jongste expe- rtmenten schrijft „Vliegwereld”: Het is met de ,.Pou-du-Ciel” toch elgenlUk een raar geval. Men kent de verlangens van de kleine.luchtvaartmenschen. In ongeveer alle cultuurlanden ter aarde vindt men thans, wel iswaar verspreid in de groote massa maar ge zamenlijk toch wel weer zoo sterk dat zU een flinke groep vormen, lieden die dolgraag zou den willen vliegen en er het benoodlgde geld niet voor bezitten. Vliegtuigen zijn duur, de gebruikskosten zUn hoog. Er wordt wel beweerd, dat als de sport- vllegtuigen maar In zeer grooten getale ..aan den loopenden band" konden worden vervaar digd, de aanschaffingskosten zoo ver zouden dalen, dat een leder die tegenwoordig voldoen den welstand bezit om er een motorfiets op na te houden, zich dan een toestel zou kunnen koopen. Nu Is dat nog zoo'n dwaas idee niet; de grondstoffen, welke voor een eenvoudig vliegtuigje benoodlgd zün hout, linnen, sta len buizen brengen de kostbaarheid niet. De vllegtulg-motor is In vergelUklng met den automoblel-motor waanzinnig duur, maar een bepaalde reden, dat dit altijd zoo zou moeten blijven, ook als er voldoende vraag naar was, bestaat niet. Maarde sporttoestellen worden nu een maal niet met eenige honderden per dag tege- lUk aan den loopenden band vervaardigd. Zoo er misschien al een groote ..sluimerende" vraag naar het goedkoope vliegtuigje is. geen con. structeur denkt er aan om het geweldige ka pitaal, dat voor het op gang brengen van massa-fabrlcage benoodlgd Is. te wagen vóór het moment, dat dit vage begrip: de vraag, zich In de werkelUkheld heeft getoond. Trouwens, wU leven In een tijd van snelle veranderingen; een vliegtuig Is al büna weer verouderd op het moment, dat het wordt In gevlogen. Is het dan geen waagstuk, om een groot kapitaal vast te leggen In de fabricage van een ding, dat morgen misschien alweer ouderwetsch moet worden genoemd? En, mag de kleine luchtvaarder al smeeken om zUn goedkoope luchtflets.op-afbetallng, de geheele zijn, of de vleugel niet een paar centimeter w—a naar achteren of naar voren gezet moet wor- •yWATfwf'/"! ni*1 icvrfl ACT den. Zoo lezen wU. om maar een der laatste JJ1 1J«J V 1 CIClg voorbeelden te nemen, dat de 51e .Fou" te Malaga weigerde het luchtruim te kiezen, tot men den vleugel maar liefst 4<^ cm. achter uit schoof ja, en toen vloog het toestel als een leeuwerik. De eigenaar omhelsde na af loop van zijn eerste geslaagde vlucht, met Spaansche hartelijkheid, zijn propeller naar wij mogen aannemen, niet vóór hij de schroef had Btllgezetl Intusschen zUn de avonturen van burgemees ter Garels zeer Interessant en door de wijze waarop Fallada ze verhaald alleszins lezens waard. De stUl is frlsch en krachtig, de com positie voortreffelijk, de taal enkel hier en daar wat erg „boersch", een beetje te veel op den man af soms, zoodat de lezing van dezen door Service technisch fraai uitgegeven roman tegen den omslag zou men eenige bedenking kunnen hebben tot volwassenen dient voor behouden. 'MS Zoo stonden de zaken, toen Mlgnet voor het voetlicht trad met zUn „Pou du Clel”. Een hemeldiertje, dat Je zelf kon vervaardigen, waar geen andere vraag voor noodig was dan je eigen vraag. Een vernuftig geconstrueerd toestelletje, van nature zoo gewillig en veilig, dat een leder bovendien zUn eigen leermeester kon zijn en het dure geld voor de vllegoplei. ding In zUn zak kon houden. Geweldig enthousiasme in de gelederen der would-be kleine-luchtvaardersl De sluimeren de vraag rekte zich uit en ontwaakte. In Frank rijk, Engeland, België, Zwitserland, waar al niet ook In ons land sloeg men aan het bouwen. Even later volgde de inzinking. De waarschuwende stem, die vol vervelende des kundigheid zich tegen het plan Mlgnet hief, bleek waarheid te spreken, ’t Was mooi niet als het leek. De chef-Instructeur van onze N. L. 8. toog op verkenning uit en kon met zUn ,.Pou” niet van den grond komen. Verleden week werden de twee eerste Engel- sche „Poux” bU het begin van hun loopbaan gekraakt. Zoo zUn er meer vergeefsche pogin gen en kraak-landlngen te vermelden. De ,Fou"-stemmlng is ondertusschen ver beneden het kookpunt gezakt. Deelnemers aan onze Exweto-trips (de excur sies voor onze lezers naar de wereldtentoon stelling te Brussel) hebben in de komende da gen een buitengewoon aangename taak, De velen, die gewapend met een fototoestel aan een van onze schoone reisjes deelnemen, kun nen met het maken van een aardig plaatje van l:un reis een buitenkansje hebben. Uit den stroom van Inzendingen van Exweto- vacanUe-klekjes worden er door ons een paar uitgezócht, welke gepubliceerd worden en het beste er van wordt bekroond. Waar die bekroning in bestaat moeten r.og even geheim houden, doch aangezien alles wat Exweto doet goed is. kan men er van over tuigd zijn, dat ook dit niet zal tegenvallen. De eerste plaatjes kwamen reeds binnen, maar helaas was geen enkele voor reproductie ge schikt. Daarvoor is een zeer scherpe opname verelscht. WU wachten echter met spanning de verdere inzendingen af. Mogen wU belangstellenden er nog even op wijzen, dat voor onze drie- en vlerdaagsche welke aA. Maandag begint geen plaats meer is? Voor de tweedaagsche van a-s. Woensdag en Donderdag kan men zich nog opgeven. Zondag wordt onze succesvolle dagtocht van Donder dag jJ. herhaald. Ook hiervoor is nog plaats, evenals voor de driedaagsche welke op 26, 27 en 28 Augustus gehouden wordt. Aanmeldingen en inlichtingen aan het Cen- traalrelsbureau der Ver. ECath. Pers uitsluitend onder motto „Exweto”. Nu de ,.Pou du Cief', de „he- tnelluis" of „vliegende vloo" van den Franschen vliegtuigbouwer Mignet op een goeden dag in 52 mi nuten van Calais naar Engeland is gevlogen, staat dit „goedkoopste vliegtuig”, een stukje luchtspeelgoed als het ware, weer in het middelpunt der belangstelling. Zelfs in nuchtere Nederlandsche luchtvaartkringen, die na het ver nietigend rapport, destijds door de deskundigen van de Nationale Luchtvaart School uitgebracht, er al zeer sceptisch tegenover stonden, houden zich weer met het vlieg machinetje bezig. ,Ma*r." zal de belangstellende lezer zeggen, „waar zit het 'm dan In?” Als antwoord haalt „Vliegwereld’ in de eerste plaats een uitlating van Robineau Mignet’s eersten leerling aan. „Het blUkt,” zegt Robineau „dat wat de ,Fou-du.Clel”-beweglng het meest vertraagt, de kwestie van de besturing is; er is geen twUfel mogelUk de ervaring leert heti dat men moet hebben leeren vliegen, voor men zün „Pou” beproeft. De amateurs knaken allen brokken, omdat zU niet weten wat landen is.." En dan is er nog een andere kwestie. Eiken keer, dat er weer een hemelluis is uitgebroed heeft men last met de plaatsing van den vleugel. Het schUnt nooit heelemaal zeker te „Het jaar van Juup en Toby" van Maren Koster is een frlsch meisjesboek, dat men aan jonge bakvisschen gerust in handen kan geven. Het is een „crlsisverhaal”, de historie van een gezin dat zich in zUn uitgaven beperken moet. Zeer actueel dus. De vader is op wachtgeld gesteld en nu is hU bovendien ziek geworden, zoodat hU langdurig in Davos moet verbUjven. Prettig is dat niet voor mevrouw Deuver en haar drie dochters, hat vroeger vrU goed gewend waren. Het gezin moet tUdelUk uit elkaar en allerlei andere beproevingen komen er bU. Het verhaal vertelt hoe men »r zich doorheen slaat en welke lessen de meisjes Deu ver daarbU van bet leven krUgen. Een paeda- goglsch tintje, een les in offervaardigheid en dooi den zuren appel heen buten zit er dus in. De frissche omslag en de teekeningen tus- schen den tekst zUn van Rie Cramer. ter draagt, er is een boerendemonstratie, die uit elkaar geslagen wordt, er is 'n boycot van de boeren, die het plaatsje waar zU op een pak slaag werden getracteerd in den boerenbs» doen. Maar boven dat alles is het stadhui» van Altholm met zUn rooden burgemeester, die een zeer handig intrigant blijkt en er zijn niet te vergeten twee plaatselUke blaadjes met hun zeer politieken plattelandsmachtswellust. „Een burgemeester in nood” zou evengoed de titel van dit vrU lUvlge. bUna vierhonderd blad- Dit boek bedoelt een boeren-roman te zijn en In vele opzichten is de schrijver dan ook in zijn opzet geslaagd. Het zou zelfs een goede boeren-roman ge worden zijn als de heer Brandligt het hier en daar niet noodig had geoordeeld zUn licht, zijn eigen ontboerschte verstedelijkte licht over bepaalde zaken te laten schUnen. Het dorp, dat hU op het oog heeft, heeft hfj goed getypeerd, de bewoners daarvan even eens, maar hU is er, naar onze meening, niet In geslaagd precies weer te geven waarom de- geen, die wegging, dat deed en waarom de achterbil)venden reageerden op zUn uittocht, zooals ze het deden. Al mag de mensch Brandligt dan hier en daar niet geslaagd zijn, de schrijver heeft ons in dit fraai uitgevoerde werk toch een' kUk ge geven op het eigenaardige, voor vele stedelin gen ondoorgrondelijke en nooit te begrUpen dorpsleven. w En dat is op zichzelf al een verdienste. itlH te ObwrzMtorf verblijit, voor <tew ingang vart het hotel. tÜ dg Ml M do I I I Lacquehaye wist Donder dag bij de in ternationale wielerwedstrij den te Brus sel het wereld kampioen schap der stayers te ba halen u. v- i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 12