Mignet’s miniatuur-vliegtuig
over het Kanaal
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel
nn
Exweto-prijsvraag
gezinnen
Lacquehaye wereldkampioen der stayers.
De overstromingsramp in Noorddtalie.
Dr. H. Colijn te Oberstdorf.
Plaats dan een „Omroeper”
voor 80.
HEEFT „POU DU CIEL
TOEKOMST?
—J
Kortstondige „Peu”-geestdrift
BOEK EN BLAD
Nieuwe belangstelling
„Aan den loopenden band”
De eerste inzendingen
kwamen reeds binnen
Mignet’s „Hemelluisje”dat met een snelheid van 100 KM. per uur in 52 minuten
van Frankrijk naar Engeland vloog
Kleine luchtvaarder wacht op zyn
„luchtfiets op afbetaling”
En tochvliegen ze
ZATERDAG Tl AUGUSTUS 1935
tear volkomen gestremd
den Ingang
he* hotel.
van
f
licht
en
De internationale cricketwedstrijd België Nederland leverde een overwinning
op voor het Belgische team
„Boeren in Nood" door Frans Falada.
Uiig. N. V. Service, Den Haag.
a
ti
4
bl
<x
d<
m
te
vo
n
dr
tie
BK
te
de
vu
1
ecl
tuc
uii
▼ai
I
▼oc
1
in
dur
itai
dini
aoo
D
iwa
boa
vut
best
tenl
Uk
sche
plan
en c
door
gesli
de
teek
In
noen
gron
de t
vaar,
rige
Nle
ginne
tend
Er
deljjk
scha;
Innei
tiagei
bun
Mi t*
soowi
len li
oorlog
een d
dende
door
EU
het n
Voor
locals
Alle
Hike 1
vrouw
der vi
haar i
meewe
land i
Uefabi
opvoer
voor d
vrouw
de oog
rekenli
dat de
Insliep
doodss
«n wel
en kat
18 tege
wenlev
vrouw
met ti
val, ar
heeft
•11e vei
des do
gif in
boom
mee aa
«acht,
iedere i
iedere i
Wanne,
Pasandl
dit feit
Geen
«onder
tor: tra
*oordig
dere. w
«al de
eatastro
d*r ren
houdenc
boodlg.
de man
ibogen
der dar
in tegei
Mina al
Henri Mignet vertoeft thans In Engeland,
een hier zijn „Pou du Ciel" te propageeren. In
een artikel in de „Daily Express" noemt hü
•tin toestel de kleinste, eenvoudigste en goed
koopste vliegmachine ter.wereld. «Jutet omdat
zij het werk Is van een doodgewoon mensch,
is ze zoo eenvoudig. Reeds als jongen wilde ik
vliegen, maar Ik had geen geld en bovendien
leken die groote machines me veel te Inge,
wikkeld.
Het was mijn illusie eens te kunnen vliegen
als een vogel en te dalen als een veilige para
chute, als een groote.-'speelgoed-vlleger. Mijn
vliegtuig zou het toestel warden voor den klei
nen man."
Vooral het veilig neerkomen acht Mlgnet
van veel beteekenis voor de vliegsport. Gedu?
rende zijn demonstratietochten wil hij telkens
tot 300 meter stijgen, zijn motor afzetten en
dan dalen ais een parachute.
luchtvaartwereld roept tegenwoordig om toe
stellen.
I
Over de constructie van de „Hemelluls”
schreven wij reeds. Zooals men weet bestaat
het toestel uit twee achter elkaar geplaatste
draagvlakken: het voorste iets hooger, verstel-
baar om zijn as. werkend als het hoogteroer
van een gewoon vliegtuig. Ailerons heeft het
vliegtuigje niet.
Het vliegen er mede is zeer eenvoudig. Trekt
men aan den stuurknuppel. dan stijgt de ..Pou",
duwt men den knuppel vooruit dan daalt hij
Het zijwaarts bewegen van den stuurknuppel
bedient het richtingsroer, waarbij de „Pou"
«ich vanzelf zoo schuin legt als noodlg is.
Het miniatuur vliegtuigje weegt 120 kilo en
Mlgnet beweert, dat Iedereen het in een maand
kan bouwen. Zonder motor kost het toestelletje
1800 Pransche franc, 150). De motor van
30 PK. die er In zit, maakt, dat het geheel
5000 francs kost 500). Het vliegt met een
snelheid van ongeveer 100 KM. per uur en
kan 1900 meter hoog klimmen. Het toestel kan
300 kilometer vliegen zonder te moeten dalen.
Per uur verbruikt de machine slechts negen
liter benzine.
zjjn, of de vleugel niet een paar centimeter
naar achteren of naar voren gezet moet wor
den. Zoo lezen wij, om maar een der laatste
voorbeelden te nemen, dat de 51e ..Pou’’ te
Malaga weigerde het luchtruim te kiezen, tot
men den vleugel maar liefst cm. achter
uit schoof ja, en toen vloog het toestel als
een leeuwerik. De eigenaar omhelsde na af.
loop van zijn eerste geslaagde vlucht, met
Spaansehe hartelijkheid, zijn propeller naar
wij mogen aannemen, niet vóór hij de schroef
had stilgezet!
Maren Coster: ,jiet jaar van Juup en
Toby”. O. B. van Goor Zonen, 's-Gra-
venhage.
OU zoudt zoo denken een roman In handen
te krijgen, waarin zoo niet geheel dan toch
voor een zeer belangrijk deel over de boeren
en den boerenstand sou zijn geschreven. Bij
lezing evenwel ervaart ge, dat de boeren er
slechts een heel ondergeschikte rol in spelen.
Ja, er Is een gemurmureer onder boeren over
verkoopen wegens belastingschuld, er is een
boerenbond, die een nogal oppositioneel ka rak-
Deelnemers aan onze Exweto-trips (de excur
sies voor onze lezers naar de wereldtentoon
stelling te Brussel) hebben In de komende da
gen een buitengewoon aangename taak. De
velen, die gewapend met een fototoestel aan
een van onze schoone reisjes deelnemen, kun-
nen met het maken van een aardig plaatje van
hun reis een buitenkansje hebben.
Uit den stroom van Inzendingen van Exweto-
vacanüe-kiekjes worden er door ons een paar
uitgezócht, welke gepubliceerd worden en het
beste er van wordt bekroond.
Waar die bekroning In bestaat moeten wil
nog even geheim houden, doch aangezien alle*
wat Exweto doet goed Is, kan men er van over-
tulgd zjjn. dat ook dit niet zal tegenvallen.
De eerste plaatjes kwamen reeds binnen, maar
helaas was geen enkele voor reproductie ge
schikt. Daarvoor is een zeer scherpe opname
verelscht.
Wij wachten echter met spanning de verdere
Inzendingen af.
Mogen wij belangstellenden er nog even op
wijzen, dat voor onze drie- en vierdaagsche
welke as. Maandag begint geen plaats meer is?
Voor de tweedaagsche van as. Woensdag en
Donderdag kan men zich nog opgeven. Zondag
wordt onze succesvolle dagtocht van Donder-
dag jl herhaald. Ook hiervoor Is nog plaste,
evenals voor de drledaagsche ♦elke op 26. 31 en
28 Augustus gehouden wordt.
Aanmeldingen en inlichtingen aan bet Cen-
traalreisbureau der Ver. Ka th. Pers uitsluitend
onder motto „Exweto".
„KERELS IN GRANDEL”, door
Walter Brandligt. Uitg. Else
vier, Amsterdam.
Al* protest tegen de uitvoering
met hun vaartuig dwars ia de rivier bij Maasbracht gaan liggen, waardoor het icheepv.
is. Een detail van de blokkade
Aloïsi, de hallaansche gedelegeerde
voor de conferentie van drie, bij zim
het Quai d'Orsay ie
En toch vliegen er op het oogenblik 52
„Poux”. Men zou zoo zeggen, dat die toch
wel van den grond kunnen komen. Er zijn
menschen. die zoo ’s avonds hun luchtkar.
relje uit de schuur, om niet te zeggen van
den zolder, halen, om eens even een toertje
In den zomeravond te maken die men
schen bestaan, en al zouden zij zeker geen
flets kunnen maken, hun „Pou” hebben zij
met eigen handen gebouwd.... Mlgnet zelf
vliegt maar gestadig door; bovendien is hU
druk bezig met het vervaardigen van een
tweezlts-hemeiluls, terwijl hij geheimzin
nige plannen heeft voor een race...Pou"
met een motor van 40 pk„ die dan 220 km.
per uur moet halen. Een Pransch Ibcbt-
vaartbiad „Les Alles", organiseert voor
den eersten Zondag in October een mee
ting nabij Parijs, waarop 15 „Poux” zullen
vliegen.
„Maar." zal de belangstellende lezer zeggen,
„waar zit het 'm dan in?" Als antwoord haalt
„Vliegwereld’ In de eerste plaats een uitlating
van Roblneau Mignet’s eersten leerling aan.
„Het blijkt." zegt Roblneau „dat wat de
„Pou-du.Clel"-beweglng het meest vertraagt,
de kwestie van de besturing is; er is geen
twijfel mogelijk de ervaring leert het!
dat men moet hebben leeren vliegen, voor men
zijn „Pou” beproeft. De amateurs maken allen
brokken, omdat zij niet weten wat landen Is.."
En dan is er nog een andere kwestie. Eiken
keer, dat er weer een hemelluls is uitgebroed
heeft men last met de plaatsing van den
Nu de „Pou du Ciel”, de „he-
melluis" of „vliegende vloo" van
den Franschen vliegtuigbouwer
Mignet op een goeden dag in 52 mi
nuten van Calais naar 'Engeland is
gevlogen, staat dit „goedkoopste
vliegtuig", een stukje luchtspeelgoed
als het ware, weer in het middelpunt
der belangstelling.
Zelfs in nuchtere Nederlandsche
luchtvaartkringen, die na het ver
nietigend rapport, destyds door de
deskundigen van de Nationale
Luchtvaart School uitgebracht, er
al zeer sceptisch tegenover stonden,
houden zich weer met het vlieg
machinetje bezig.
Zoo stonden de zaken, toen Mlgnet voor het
voetlicht trad met zl)n „Pou du Ciel". Een
hemeldiertje, dat je zelf kon vervaardigen,
waar geen andere vraag voor noodlg was dan
je eigen vraag. Een vernuftig geconstrueerd
toestelletje, van nature zoo gewillig en veilig,
dat een leder bovendien zjjn eigen leermeester
kon zjjn en het dure geld voor de vllegoplel.
ding in zjjn zak kon houden.
Geweldig enthousiasme in de gelederen der
would-be kleine-luchtvaardersl De sluimeren
de vraag rekte zich uit en ontwaakte. In Frank
rijk, Engeland, België, Zwitserland, waar al
niet ook in ons land sloeg men aan het
bouwen. Even later volgde de inzinking. De
waarschuwende stem, die vol vervelende des
kundigheid zich tegen het pian Mignet ver
hief, bleek waarheid te spreken, t Was zoo
mooi niet als het leek. De chef-instructeur van
onze N. L. S. toog op verkenning uit en kon
met zijn „Pou” niet van den grond komen.
Verleden week werden de twee eerste Engel-
sche „Poux” bij het begin van hun loopbaan
gekraakt. Zoo zijn er meer vergeefsche pogin
gen en kraak-landingen te vermelden. De
„Pou”-stemmlng is ondertusschen ver beneden
Om toestelten voor het luchtverkeer snei,
economisch; de aanschaf fingskosten vormen
geen bezwaar om militaire vliegtuigen
nóg sneller, op economie wordt minder gelet
en de betaling heeft bij wijze van spreken nog
voor de bestelling plaats.... Wat zou de con
structeur zich dan ook druk maken voor kleine
winst maar grooten omzet?
De mmister-presidefrt dr. H. Colijn, die thans voor eenigen
itljd te Oberstdorf verblijft, voor
Naar aanleiding van Mignet’s jongste expe
rimenten schrijft „Vliegwereld”:
Het is met de „Pou-du-Clel” toch eigenlijk
een raar geval. Men kent de verlangens van
de klelne.luchtvaartmenschen. In ongeveer alle
cultuurlanden ter aarde vindt men thans, wel
iswaar verspreid in de groote massa maar ge
zamenlijk toch wel weer zoo sterk dat zU een
flinke groep vormen, lieden die dolgraag zou
den willen vliegen en er het benoodlgde geld
niet voor bezitten.
Vliegtuigen zijn duur, de gebrifflfskosten zijn
hoog. Er wordt wel beweerd, dat als de sport,
vliegtuigen maar in zeer grooten getale „aan
den loopenden band” konden worden vervaar
digd, de aanschaffingskosten zoo ver zouden
dalen, dat een leder die tegenwoordig voldoen,
den welstand bezit om er een motorfiets op na
te houden, zich dan een toestel zou kunnen
koopen. Nu is dat nog zoo’n dwaas idee niet;
de grondstoffen, welke voor een eenvoudig
vliegtuigje benoodlgd zijn hout, linnen, sta
len buizen brengen de kostbaarheid niet. De
vliegtulg-motor is in vergelijking met den
automobiel-motor waanzinnig duur, maar een
bepaalde reden, dat dit altijd zoo zou moeten
blijven, ook als er voldoende vraag naar was,
bestaat niet.
Maar.... de sporttoestellen worden nu een
maal niet met eenige honderden per dag tege
lijk aan den loopenden band vervaardigd. Zoo
er misschien al een groote „sluimerende" vraag
naar het goedkoope vliegtuigje is, geen con
structeur denkt er aan om het geweldige ka
pitaal, dat voor het op gang brengen van
massa-fabrlcage benoodlgd ia, te wagen vóór
het moment, dat dit vage begrip: de vraag,
zich in de werkelijkheid heeft getoond.
Trouwens, wij leven in een tijd van snelle
veranderingen; een vliegtuig is al bijna weer
verouderd op het moment, dat het wordt in
gevlogen. Is het dan geen waagstuk, om een
groot kapitaal vast te leggen in de fabricage
van een ding, dat morgen misschien alweer
ouderwetsch moet worden genoemd? En, mag
de kleine luchtvaarder al smeeken om zijn
goedkoope luchtfleta.op-afbetaUng, de geheeie
„Het jaar van Juup en Toby” van Maren
Koster is een frisch meisjesboek, dat men aan
jonge bakvisschen gerust in handen kan geven.
Het la een „crtelsverhaal”. de historie van een
gezin dat zich in zjjn uitgaven beperken moet.
Zeer actueel dus. De vader is op wachtgeld
gesteld en nu is hU bovendien ziek geworden,
zoodat hij langdurig in Davos moet verblijven.
Prettig is dat niet voor mevrouw Deuver
haar drie dochters, die het vroeger vrij goed
gewend waren. Het gezin moet tijdelijk uit
elkaar en allerlei andere beproevingen komen
er bij. Het verhaal vertelt hoe men er zich
doorheen slaat en welke lessen de meisjes Deu
ver daarbij van het leven krijgen. Een paeda-
gogisch tintje, een les in offervaardigheid en
dooi den zuren appel heen bijten zit er dus in.
De frissche omslag en de teekeningen tus-
schen den tekst zijn van Rie Cramer.
Dit boek bedoelt een boeren-roman te zjjn
en in vele opzichten is de schrijver dan ook
in zijn opzet geslaagd.
Het zou zelfs een goede boeren-roman ge
worden zijn als de heer Brandligt het hier en
daar niet noodlg had geoordeeld zijn licht, zijn
eigen ontboerschte verstedelijkte licht over
bepaalde zaken te laten schijnen.
Het dorp, dat hjj op het oog heeft, heeft hfj
goed getypeerd, de bewoners daarvan even
eens, maar hij is er, naar onze meening. niet
in geslaagd precies weer te geven waarom de-
geen, die wegging, dat deed en waarom de
achterblljvenden reageerden op zijn uittocht,
zooals ze het deden.
Al mag de mensch Brandligt dan hier en
daar niet geslaagd zijn, de schrijver heeft ons
in dit fraai uitgevoerde werk toch een kijk ge
geven op het eigenaardige, voor vele stedelin
gen ondoorgrondelijke en nooit te begrijpen
dorpsleven.
En dat is op zichzelf al een verdienste.
ter draagt, er is een boerendemonstratie, d*
uit elkaar geslagen wordt, er is ’n boycot van
de boeren, die het plaatsje waar zij op een pa*
slaag werden getracteerd in den boerenban
doen. Maar boven dat alles is het stadhui*
van Altholm met zijn rooden burgemeester,
die een zeer handig intrigant blijkt en er rijn
niet te vergeten twee plaatselijke blaadjes met
hun zeer poiltleken plattelandsmachtswellusi.
.Een burgemeester in nood” zou evengoed as
titel van dit vrij lijvige, bijna vierhonderd blad
zijden tellende boek hebben kunnen zijn.
Intusschen zijn de avonturen van burgemees
ter Gareis zeer' interessant en door de wlj*e
waarop Fallada ze verhaald alleszins leaen*-
waard. De stijl te frisch en krachtig, de com
positie voortreffelijk, de taal enkel hier en daar
wat erg „boersch”. een beetje te veel op den
man af soms, zoodat de lezing van dezen door
Service technisch fraai uitgegeven roman
tegen den omslag zou men eenige bedenking
kunnen hebben tot volwassenen dient voor
behouden.
Lacquehaye
wist Donder
dag bij de in
ternationale
wielerwedstrij
den te Brus
sel het wereld
kampioen
schap der
stayers te ba
halen
w? ij-
v'
S*
FOTOREPORTAGE
-• Ml
T* Wk