Mignet’s miniatuur-vliegtuig over het Kanaal Zoekt gij betrouwbaar Personeel nn Exweto-prijsvraag gezinnen Lacquehaye wereldkampioen der stayers. De overstromingsramp in Noorddtalie. Dr. H. Colijn te Oberstdorf. Plaats dan een „Omroeper” voor 80. HEEFT „POU DU CIEL TOEKOMST? —J Kortstondige „Peu”-geestdrift BOEK EN BLAD Nieuwe belangstelling „Aan den loopenden band” De eerste inzendingen kwamen reeds binnen Mignet’s „Hemelluisje”dat met een snelheid van 100 KM. per uur in 52 minuten van Frankrijk naar Engeland vloog Kleine luchtvaarder wacht op zyn „luchtfiets op afbetaling” En tochvliegen ze ZATERDAG Tl AUGUSTUS 1935 tear volkomen gestremd den Ingang he* hotel. van f licht en De internationale cricketwedstrijd België Nederland leverde een overwinning op voor het Belgische team „Boeren in Nood" door Frans Falada. Uiig. N. V. Service, Den Haag. a ti 4 bl <x d< m te vo n dr tie BK te de vu 1 ecl tuc uii ▼ai I ▼oc 1 in dur itai dini aoo D iwa boa vut best tenl Uk sche plan en c door gesli de teek In noen gron de t vaar, rige Nle ginne tend Er deljjk scha; Innei tiagei bun Mi t* soowi len li oorlog een d dende door EU het n Voor locals Alle Hike 1 vrouw der vi haar i meewe land i Uefabi opvoer voor d vrouw de oog rekenli dat de Insliep doodss «n wel en kat 18 tege wenlev vrouw met ti val, ar heeft •11e vei des do gif in boom mee aa «acht, iedere i iedere i Wanne, Pasandl dit feit Geen «onder tor: tra *oordig dere. w «al de eatastro d*r ren houdenc boodlg. de man ibogen der dar in tegei Mina al Henri Mignet vertoeft thans In Engeland, een hier zijn „Pou du Ciel" te propageeren. In een artikel in de „Daily Express" noemt hü •tin toestel de kleinste, eenvoudigste en goed koopste vliegmachine ter.wereld. «Jutet omdat zij het werk Is van een doodgewoon mensch, is ze zoo eenvoudig. Reeds als jongen wilde ik vliegen, maar Ik had geen geld en bovendien leken die groote machines me veel te Inge, wikkeld. Het was mijn illusie eens te kunnen vliegen als een vogel en te dalen als een veilige para chute, als een groote.-'speelgoed-vlleger. Mijn vliegtuig zou het toestel warden voor den klei nen man." Vooral het veilig neerkomen acht Mlgnet van veel beteekenis voor de vliegsport. Gedu? rende zijn demonstratietochten wil hij telkens tot 300 meter stijgen, zijn motor afzetten en dan dalen ais een parachute. luchtvaartwereld roept tegenwoordig om toe stellen. I Over de constructie van de „Hemelluls” schreven wij reeds. Zooals men weet bestaat het toestel uit twee achter elkaar geplaatste draagvlakken: het voorste iets hooger, verstel- baar om zijn as. werkend als het hoogteroer van een gewoon vliegtuig. Ailerons heeft het vliegtuigje niet. Het vliegen er mede is zeer eenvoudig. Trekt men aan den stuurknuppel. dan stijgt de ..Pou", duwt men den knuppel vooruit dan daalt hij Het zijwaarts bewegen van den stuurknuppel bedient het richtingsroer, waarbij de „Pou" «ich vanzelf zoo schuin legt als noodlg is. Het miniatuur vliegtuigje weegt 120 kilo en Mlgnet beweert, dat Iedereen het in een maand kan bouwen. Zonder motor kost het toestelletje 1800 Pransche franc, 150). De motor van 30 PK. die er In zit, maakt, dat het geheel 5000 francs kost 500). Het vliegt met een snelheid van ongeveer 100 KM. per uur en kan 1900 meter hoog klimmen. Het toestel kan 300 kilometer vliegen zonder te moeten dalen. Per uur verbruikt de machine slechts negen liter benzine. zjjn, of de vleugel niet een paar centimeter naar achteren of naar voren gezet moet wor den. Zoo lezen wij, om maar een der laatste voorbeelden te nemen, dat de 51e ..Pou’’ te Malaga weigerde het luchtruim te kiezen, tot men den vleugel maar liefst cm. achter uit schoof ja, en toen vloog het toestel als een leeuwerik. De eigenaar omhelsde na af. loop van zijn eerste geslaagde vlucht, met Spaansehe hartelijkheid, zijn propeller naar wij mogen aannemen, niet vóór hij de schroef had stilgezet! Maren Coster: ,jiet jaar van Juup en Toby”. O. B. van Goor Zonen, 's-Gra- venhage. OU zoudt zoo denken een roman In handen te krijgen, waarin zoo niet geheel dan toch voor een zeer belangrijk deel over de boeren en den boerenstand sou zijn geschreven. Bij lezing evenwel ervaart ge, dat de boeren er slechts een heel ondergeschikte rol in spelen. Ja, er Is een gemurmureer onder boeren over verkoopen wegens belastingschuld, er is een boerenbond, die een nogal oppositioneel ka rak- Deelnemers aan onze Exweto-trips (de excur sies voor onze lezers naar de wereldtentoon stelling te Brussel) hebben In de komende da gen een buitengewoon aangename taak. De velen, die gewapend met een fototoestel aan een van onze schoone reisjes deelnemen, kun- nen met het maken van een aardig plaatje van hun reis een buitenkansje hebben. Uit den stroom van Inzendingen van Exweto- vacanüe-kiekjes worden er door ons een paar uitgezócht, welke gepubliceerd worden en het beste er van wordt bekroond. Waar die bekroning In bestaat moeten wil nog even geheim houden, doch aangezien alle* wat Exweto doet goed Is, kan men er van over- tulgd zjjn. dat ook dit niet zal tegenvallen. De eerste plaatjes kwamen reeds binnen, maar helaas was geen enkele voor reproductie ge schikt. Daarvoor is een zeer scherpe opname verelscht. Wij wachten echter met spanning de verdere Inzendingen af. Mogen wij belangstellenden er nog even op wijzen, dat voor onze drie- en vierdaagsche welke as. Maandag begint geen plaats meer is? Voor de tweedaagsche van as. Woensdag en Donderdag kan men zich nog opgeven. Zondag wordt onze succesvolle dagtocht van Donder- dag jl herhaald. Ook hiervoor Is nog plaste, evenals voor de drledaagsche ♦elke op 26. 31 en 28 Augustus gehouden wordt. Aanmeldingen en inlichtingen aan bet Cen- traalreisbureau der Ver. Ka th. Pers uitsluitend onder motto „Exweto". „KERELS IN GRANDEL”, door Walter Brandligt. Uitg. Else vier, Amsterdam. Al* protest tegen de uitvoering met hun vaartuig dwars ia de rivier bij Maasbracht gaan liggen, waardoor het icheepv. is. Een detail van de blokkade Aloïsi, de hallaansche gedelegeerde voor de conferentie van drie, bij zim het Quai d'Orsay ie En toch vliegen er op het oogenblik 52 „Poux”. Men zou zoo zeggen, dat die toch wel van den grond kunnen komen. Er zijn menschen. die zoo ’s avonds hun luchtkar. relje uit de schuur, om niet te zeggen van den zolder, halen, om eens even een toertje In den zomeravond te maken die men schen bestaan, en al zouden zij zeker geen flets kunnen maken, hun „Pou” hebben zij met eigen handen gebouwd.... Mlgnet zelf vliegt maar gestadig door; bovendien is hU druk bezig met het vervaardigen van een tweezlts-hemeiluls, terwijl hij geheimzin nige plannen heeft voor een race...Pou" met een motor van 40 pk„ die dan 220 km. per uur moet halen. Een Pransch Ibcbt- vaartbiad „Les Alles", organiseert voor den eersten Zondag in October een mee ting nabij Parijs, waarop 15 „Poux” zullen vliegen. „Maar." zal de belangstellende lezer zeggen, „waar zit het 'm dan in?" Als antwoord haalt „Vliegwereld’ In de eerste plaats een uitlating van Roblneau Mignet’s eersten leerling aan. „Het blijkt." zegt Roblneau „dat wat de „Pou-du.Clel"-beweglng het meest vertraagt, de kwestie van de besturing is; er is geen twijfel mogelijk de ervaring leert het! dat men moet hebben leeren vliegen, voor men zijn „Pou” beproeft. De amateurs maken allen brokken, omdat zij niet weten wat landen Is.." En dan is er nog een andere kwestie. Eiken keer, dat er weer een hemelluls is uitgebroed heeft men last met de plaatsing van den Nu de „Pou du Ciel”, de „he- melluis" of „vliegende vloo" van den Franschen vliegtuigbouwer Mignet op een goeden dag in 52 mi nuten van Calais naar 'Engeland is gevlogen, staat dit „goedkoopste vliegtuig", een stukje luchtspeelgoed als het ware, weer in het middelpunt der belangstelling. Zelfs in nuchtere Nederlandsche luchtvaartkringen, die na het ver nietigend rapport, destyds door de deskundigen van de Nationale Luchtvaart School uitgebracht, er al zeer sceptisch tegenover stonden, houden zich weer met het vlieg machinetje bezig. Zoo stonden de zaken, toen Mlgnet voor het voetlicht trad met zl)n „Pou du Ciel". Een hemeldiertje, dat je zelf kon vervaardigen, waar geen andere vraag voor noodlg was dan je eigen vraag. Een vernuftig geconstrueerd toestelletje, van nature zoo gewillig en veilig, dat een leder bovendien zjjn eigen leermeester kon zjjn en het dure geld voor de vllegoplel. ding in zjjn zak kon houden. Geweldig enthousiasme in de gelederen der would-be kleine-luchtvaardersl De sluimeren de vraag rekte zich uit en ontwaakte. In Frank rijk, Engeland, België, Zwitserland, waar al niet ook in ons land sloeg men aan het bouwen. Even later volgde de inzinking. De waarschuwende stem, die vol vervelende des kundigheid zich tegen het pian Mignet ver hief, bleek waarheid te spreken, t Was zoo mooi niet als het leek. De chef-instructeur van onze N. L. S. toog op verkenning uit en kon met zijn „Pou” niet van den grond komen. Verleden week werden de twee eerste Engel- sche „Poux” bij het begin van hun loopbaan gekraakt. Zoo zijn er meer vergeefsche pogin gen en kraak-landingen te vermelden. De „Pou”-stemmlng is ondertusschen ver beneden Om toestelten voor het luchtverkeer snei, economisch; de aanschaf fingskosten vormen geen bezwaar om militaire vliegtuigen nóg sneller, op economie wordt minder gelet en de betaling heeft bij wijze van spreken nog voor de bestelling plaats.... Wat zou de con structeur zich dan ook druk maken voor kleine winst maar grooten omzet? De mmister-presidefrt dr. H. Colijn, die thans voor eenigen itljd te Oberstdorf verblijft, voor Naar aanleiding van Mignet’s jongste expe rimenten schrijft „Vliegwereld”: Het is met de „Pou-du-Clel” toch eigenlijk een raar geval. Men kent de verlangens van de klelne.luchtvaartmenschen. In ongeveer alle cultuurlanden ter aarde vindt men thans, wel iswaar verspreid in de groote massa maar ge zamenlijk toch wel weer zoo sterk dat zU een flinke groep vormen, lieden die dolgraag zou den willen vliegen en er het benoodlgde geld niet voor bezitten. Vliegtuigen zijn duur, de gebrifflfskosten zijn hoog. Er wordt wel beweerd, dat als de sport, vliegtuigen maar in zeer grooten getale „aan den loopenden band” konden worden vervaar digd, de aanschaffingskosten zoo ver zouden dalen, dat een leder die tegenwoordig voldoen, den welstand bezit om er een motorfiets op na te houden, zich dan een toestel zou kunnen koopen. Nu is dat nog zoo’n dwaas idee niet; de grondstoffen, welke voor een eenvoudig vliegtuigje benoodlgd zijn hout, linnen, sta len buizen brengen de kostbaarheid niet. De vliegtulg-motor is in vergelijking met den automobiel-motor waanzinnig duur, maar een bepaalde reden, dat dit altijd zoo zou moeten blijven, ook als er voldoende vraag naar was, bestaat niet. Maar.... de sporttoestellen worden nu een maal niet met eenige honderden per dag tege lijk aan den loopenden band vervaardigd. Zoo er misschien al een groote „sluimerende" vraag naar het goedkoope vliegtuigje is, geen con structeur denkt er aan om het geweldige ka pitaal, dat voor het op gang brengen van massa-fabrlcage benoodlgd ia, te wagen vóór het moment, dat dit vage begrip: de vraag, zich in de werkelijkheid heeft getoond. Trouwens, wij leven in een tijd van snelle veranderingen; een vliegtuig is al bijna weer verouderd op het moment, dat het wordt in gevlogen. Is het dan geen waagstuk, om een groot kapitaal vast te leggen in de fabricage van een ding, dat morgen misschien alweer ouderwetsch moet worden genoemd? En, mag de kleine luchtvaarder al smeeken om zijn goedkoope luchtfleta.op-afbetaUng, de geheeie „Het jaar van Juup en Toby” van Maren Koster is een frisch meisjesboek, dat men aan jonge bakvisschen gerust in handen kan geven. Het la een „crtelsverhaal”. de historie van een gezin dat zich in zjjn uitgaven beperken moet. Zeer actueel dus. De vader is op wachtgeld gesteld en nu is hU bovendien ziek geworden, zoodat hij langdurig in Davos moet verblijven. Prettig is dat niet voor mevrouw Deuver haar drie dochters, die het vroeger vrij goed gewend waren. Het gezin moet tijdelijk uit elkaar en allerlei andere beproevingen komen er bij. Het verhaal vertelt hoe men er zich doorheen slaat en welke lessen de meisjes Deu ver daarbij van het leven krijgen. Een paeda- gogisch tintje, een les in offervaardigheid en dooi den zuren appel heen bijten zit er dus in. De frissche omslag en de teekeningen tus- schen den tekst zijn van Rie Cramer. Dit boek bedoelt een boeren-roman te zjjn en in vele opzichten is de schrijver dan ook in zijn opzet geslaagd. Het zou zelfs een goede boeren-roman ge worden zijn als de heer Brandligt het hier en daar niet noodlg had geoordeeld zijn licht, zijn eigen ontboerschte verstedelijkte licht over bepaalde zaken te laten schijnen. Het dorp, dat hjj op het oog heeft, heeft hfj goed getypeerd, de bewoners daarvan even eens, maar hij is er, naar onze meening. niet in geslaagd precies weer te geven waarom de- geen, die wegging, dat deed en waarom de achterblljvenden reageerden op zijn uittocht, zooals ze het deden. Al mag de mensch Brandligt dan hier en daar niet geslaagd zijn, de schrijver heeft ons in dit fraai uitgevoerde werk toch een kijk ge geven op het eigenaardige, voor vele stedelin gen ondoorgrondelijke en nooit te begrijpen dorpsleven. En dat is op zichzelf al een verdienste. ter draagt, er is een boerendemonstratie, d* uit elkaar geslagen wordt, er is ’n boycot van de boeren, die het plaatsje waar zij op een pa* slaag werden getracteerd in den boerenban doen. Maar boven dat alles is het stadhui* van Altholm met zijn rooden burgemeester, die een zeer handig intrigant blijkt en er rijn niet te vergeten twee plaatselijke blaadjes met hun zeer poiltleken plattelandsmachtswellusi. .Een burgemeester in nood” zou evengoed as titel van dit vrij lijvige, bijna vierhonderd blad zijden tellende boek hebben kunnen zijn. Intusschen zijn de avonturen van burgemees ter Gareis zeer' interessant en door de wlj*e waarop Fallada ze verhaald alleszins leaen*- waard. De stijl te frisch en krachtig, de com positie voortreffelijk, de taal enkel hier en daar wat erg „boersch”. een beetje te veel op den man af soms, zoodat de lezing van dezen door Service technisch fraai uitgegeven roman tegen den omslag zou men eenige bedenking kunnen hebben tot volwassenen dient voor behouden. Lacquehaye wist Donder dag bij de in ternationale wielerwedstrij den te Brus sel het wereld kampioen schap der stayers te ba halen w? ij- v' S* FOTOREPORTAGE -• Ml T* Wk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1935 | | pagina 4